Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

FLIRT 3 (NS)
RailWiki.nl
Ontwikkelingen NS FLIRT3-treinstellen
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
02-09-2017 22:01:16
nohab
nohab
De lijn Amsterdam - ?.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

02-09-2017 22:21:29
aarclay
aarclay
Quote
MetroRET (za 02 sep 2017 20:28:01 https://www.somda.nl/forum/17885/p624622/): SLT krijgt ook Toilet he... maar we dwalen af...

Ja, maar dat is niet in een jaartje gebeurd. Als je straks nog 130 stellen (één is er als prototype al voor in ombouw) moet doen, dan ben je wel een poosje bezig.


Choo choo.....

02-09-2017 23:52:43
Daan!
Daan!
Quote
nohab (za 02 sep 2017 22:01:16 https://www.somda.nl/forum/17885/p624627/): De lijn Amsterdam - ?.


Ik zoek morgen even precies op.

11-09-2017 11:16:46
M-BASS
M-BASS
Weet iemand of en wanneer de 2201 hersteld is van de botsschade? Ik ben m nog niet tegen gekomen en zie m via treinradar ook niet.


11-09-2017 11:21:31
train85
train85
Staat nog steeds in Haarlem.

11-09-2017 13:02:51
aarclay
aarclay
Blijkbaar staan alle bakken van de 2201 binnen? Ik zag er niks meer buiten staan.
Het valt me wel op dat het herstel een tijdje duurt? Zeker vanwege samenwerking met Stadler en levering van nieuwe onderdelen wat enige tijd lijkt te kosten?

Laatst bewerkt door aarclay op 11-09-2017 13:03


Choo choo.....

11-09-2017 20:09:08
VIRMm1
VIRMm1
Plus het is nieuw materieel.
Als de kop/bak krom is (ik weet niet of dat het geval is) dan moet er eerst goed gekeken worden of en waar hij weer recht getrokken kan worden.
Een VIRM bijvoorbeeld heeft men daar al zo vaak zo'n behandeling gegeven dat het haast routinewerk lijkt. Omdat je precies weet wat je waar hoe moet doen.

En dat is bij Flirt (nog) niet het geval.

11-09-2017 20:49:32
MCN-GVC
MCN-GVC
Zelf vandaag ook langs Hlm gereden, staat geen flirt buiten. Logischerwijs zou je dan kunnen concluderen dat ze of de overige bakken in behandeling hebben genomen, al dacht ik dat daar niets mis mee was, dus dan is de volgende conclusie die ik zou trekken is dat ze de bak hersteld hebben en de trein weer aan het samenstellen zijn. Let op, dit is maar logische redenering maar ook gissen.

11-09-2017 22:47:13
waalkade
waalkade
Quote
VIRMm1 (ma 11 sep 2017 20:09:08 https://www.somda.nl/forum/17885/p625350/): Plus het is nieuw materieel.
Als de kop/bak krom is (ik weet niet of dat het geval is) dan moet er eerst goed gekeken worden of en waar hij weer recht getrokken kan worden.
Een VIRM bijvoorbeeld heeft men daar al zo vaak zo'n behandeling gegeven dat het haast routinewerk lijkt. Omdat je precies weet wat je waar hoe moet doen.

En dat is bij Flirt (nog) niet het geval.
Is een Flirt niet van aluminium?
En een VIRM van staal?
Aluminium richten en lassen zal men in Haarlem nog niet grootschalig gewend zijn, voor zover dat al gaat zul je het eerst onder de knie moeten krijgen.

11-09-2017 23:59:11
jeanne
jeanne
Eerst wat onderhouds reserche. %08%


Jeanne Kok

12-09-2017 06:32:42
nohab
nohab
Research.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

19-12-2017 16:44:20
VIRMm1
VIRMm1
6 Flirt treinstellen zijn voorzien van nieuwe software (na een uitgebreid proefbedrijf).
Nu wordt de software in de praktijk getest.

Oa houd het in dat de 60% tractie restrictie niet meer bestaat. Softwarematig is de tractie terug geregeld dus nu mag er weer 100% tractie gegeven worden met de nieuwe software treinstellen.

Verder wat kleine aanpassingen aan oa het klimaatsysteem en de uitschuiftredes (deze blijven nu iets verder van de perronwand waardoor het vastlopen niet meer voor mag komen) en er zijn nog een hoop aanpassingen waar je als reiziger niets van gaat merken maar wat vooral voor het onderhoud en serviceproces verbeteringen moeten zijn.

19-12-2017 17:03:30
MetroRET
MetroRET
Dus geen verbetering aan de OBIS en bijbehorende omroep ?

Om welke stellen gaan het ?

19-12-2017 19:04:36
marciekemp
marciekemp
Gaat om deze stellen:

2210
2212
2227
2233
2509
2516

19-12-2017 19:50:33
VIRMm1
VIRMm1
Quote
MetroRET (di 19 dec 2017 17:03:30 https://www.somda.nl/forum/17885/p635452/): Dus geen verbetering aan de OBIS en bijbehorende omroep ?

Om welke stellen gaan het ?


OBIS is een apart systeem, staat los van de besturingssoftware van de trein.
Over de OBIS gaat ook een hele andere afdeling weer.
Hoe en wanneer daar een update voor komt weet ik niet.

19-12-2017 21:39:28
Sietse
Sietse
Het 'beste reizigers' klonk al wel vanmorgen in Flirt 2206. De computeruitspraak was verder nog aanwezig.

19-12-2017 21:58:26
TSNL250
TSNL250
Wordt er ook nog iets gedaan aan het problemen bij slippen tijdens het remmen?
Als je slipt met de de Flirt tijdens remmen gaat hij namelijk opnieuw rempercentage berekenen en als het rempercentage niet voldoet aan het rem criterium zet de trein zichzelf neer

19-12-2017 23:57:40
marciekemp
marciekemp
Nee dat blijft zo, NSR had er ook gewoon voor moeten kiezen om zandstrooiers op die dingen te laten plaatsen. Snap ook nog steeds niet waarom die er niet op zitten

20-12-2017 06:30:52
meestertje
meestertje
Quote
TSNL250 (di 19 dec 2017 21:58:26 https://www.somda.nl/forum/17885/p635480/): Wordt er ook nog iets gedaan aan het problemen bij slippen tijdens het remmen?
Als je slipt met de de Flirt tijdens remmen gaat hij namelijk opnieuw rempercentage berekenen en als het rempercentage niet voldoet aan het rem criterium zet de trein zichzelf neer


Slippen tijdens het remmen, die is nieuw voor mij %02%.

Maar zonder gekheid: dat is al een keer aangepast en zo remt een Flirt al wat beter zonder dat je het remcriterium kwijtraakt, een klein beetje verlies van remvermogen hoeft er nu niet toe te leiden dat je hem direct in de volremstand hoeft te gooien. Maar laten we eens eerlijk zijn: het blijft natuurlijk ook een beetje Fingerspitzengefühl van de meester en ja, de één kan dat net even wat beter dan de andere . Misschien wat eerder beginnen met remmen maar met wat minder remkracht, dan kom je al een heel eind.



meestertje

20-12-2017 11:21:39
jeanne
jeanne
Quote
TSNL250 (di 19 dec 2017 21:58:26 https://www.somda.nl/forum/17885/p635480/): Wordt er ook nog iets gedaan aan het problemen bij slippen tijdens het remmen?
Als je slipt met de de Flirt tijdens remmen gaat hij namelijk opnieuw rempercentage berekenen en als het rempercentage niet voldoet aan het rem criterium zet de trein zichzelf neer


Quote
marciekemp (di 19 dec 2017 23:57:40 https://www.somda.nl/forum/17885/p635499/): Nee dat blijft zo, NSR had er ook gewoon voor moeten kiezen om zandstrooiers op die dingen te laten plaatsen. Snap ook nog steeds niet waarom die er niet op zitten


Het kan zijn dat ik bovenstaande nu uit de context trek, maar als de tweede quote een reactie is op de eerste, is dat iets wat veiligheishalve niet zou moeten mogen. Zanden om je remcriterium c.q. rempercentage te halen. In mijn beleving moet het niet gekker worden.

Laatst bewerkt door jeanne op 20-12-2017 13:47


Jeanne Kok

20-12-2017 13:43:23
thom
thom
Gelukkig rijden we in Nederland eigenlijk al jaren rond met treinstellen zónder zandstrooiers, dus het zou wat gek zijn als dat nu ineens niet meer zou kunnen...

04-01-2018 00:00:00
IJsbergsla
IJsbergsla
Correct.

04-01-2018 22:40:09
DVR
DVR
Volgens mij hebben de R-Net Flirts wel degelijk zandstrooiers of ik moet me heel erg vergissen.

04-01-2018 23:13:47
thom
thom
Maar dat zijn niet de NSR stellen waar het hier over ging toch?

Laatst bewerkt door thom op 04-01-2018 23:13

05-01-2018 09:41:55
DVR
DVR
In je eigen opmerking heb je het over rijden in Nederland en niet over NS Flirts, dit betreft dan m.i. alle treinstellen ongeacht de vervoerder.

05-01-2018 13:34:06
thom
thom
Het ging erom dat er hier gezegd werd dat de NS Flirts vanzelfsprekend van zandstrooiers voorzien hadden moeten zijn, waarna ik me afvraag waarom dat zo vanzelf sprekend zou moeten zijn als we al jaren met treinen rondrijden die dat niet hebben...

05-01-2018 13:41:38
aarclay
aarclay
Ik heb begrepen van iemand dat er een update komt aan de FLIRT's. Eindelijk komen er stickers bij de toilet met instructies om de toiletdeur te sluiten. Niet iedereen is op de hoogte waar de sluitingsknop zich bevindt.
R-NET heeft dit al een tijdje.

Ik weet overigens niet of deze wijzigingen ook direct worden doorgevoerd:
https://www.somda.nl/forum/17885/p635451/Ontwikkelingen+NS+FLIRT3-treinstellen/

Verder heb ik vernomen dat OBIS in zijn geheel op termijn ook een flinke update gaat krijgen. Afwachten is of dit eindelijk de verwachte onduidelijke stem zal oplossen.

Laatst bewerkt door aarclay op 05-01-2018 13:43


Choo choo.....

05-01-2018 13:47:32
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
thom (vr 05 jan 2018 13:34:06 https://www.somda.nl/forum/17885/p636927/): Het ging erom dat er hier gezegd werd dat de NS Flirts vanzelfsprekend van zandstrooiers voorzien hadden moeten zijn, waarna ik me afvraag waarom dat zo vanzelf sprekend zou moeten zijn als we al jaren met treinen rondrijden die dat niet hebben...
Misschien omdat de Flirt een andere trein dan de treinen die hier al jaren rondrijden?

05-01-2018 14:46:22
jeanne
jeanne
Zandstrooiers hebben niet altijd de werking die er wel van verwacht wordt en kunnen ook veel schade veroorzaken. Zandstrooiers zijn dus niet ideaal en vallen daarom meer in de categorie noodzakelijk kwaad.
Bij de BLS heeft de oude vertrouwde Re 425 (5 MW bij 80 ton) daarom ook geen zandstrooiers maar wel een blaasstoot installatie.

Laatst bewerkt door jeanne op 05-01-2018 14:47


Jeanne Kok


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-01-2018 16:11:34
AJT
AJT
De 2509 heeft in ieder geval al stickers in het toilet omtrent hoe te handelen ten aanzien van de knoppen.

05-01-2018 16:17:07
aarclay
aarclay
Nice, dan zijn ze al begonnen met de update!

Laatst bewerkt door aarclay op 05-01-2018 16:17


Choo choo.....

13-03-2018 11:57:02
DDietzen
DDietzen
Voor het eerst in weken (maanden?) ben ik vandaag weer eens een werkend OBIS-scherm in een FLIRT tegengekomen. Betrof stel 2202 in rit 5226. Is er een update doorgevoerd?

13-03-2018 12:36:57
IJsbergsla
IJsbergsla
Bij VIRM loopt momenteel wel een proef, bij deze Flirt zal het eerder toeval zijn...

13-03-2018 13:06:49
mtlx
mtlx
Er is inderdaad een update geweest, hoewel het meer een tijdelijke maatregel is. Als het goed is zou de foto nu minder te zien moeten zijn.

13-03-2018 13:41:02
sjoerd
sjoerd
Alleen in SLT is af en toe de rijsnelheid te zien, en persoonlijk vind ik dat erg leuk, vooral als de teller boven de 140 klimt. Weet iemand waarom we dat scherm niet in elk materieel te zien krijgen? Of gaat het er helemaal uit?%04%

13-03-2018 13:59:29
IJsbergsla
IJsbergsla
Het korte antwoord is dat het RIS in SLT een ander systeem is dan OBIS in andere treintypes. Geen idee wat daar de overwegingen achter zijn.

13-03-2018 14:52:59
SunKeeper
SunKeeper
Het zou helemaal mooi zijn als bij OBIS 2 deze gegevens in het klein rechtsboven op het scherm blijven staan. Gelijktijdig met de klok.

Binnen- en buitentemperatuur kan overigens erg handig zijn, vooral in de winter kun je aan de hand van het temperatuurverschil eenvoudig zien hoe je je het best kunt kleden voordat je uitstapt. Overdag zal dit niet veel uitmaken, maar bijv. in de lente/herfst kun je toch best een verschil hebben als je om 19:00 bent ingestapt en om 22:15 weer uitstapt.

Maar goed, we dromen verder.%08%

Laatst bewerkt door SunKeeper op 13-03-2018 14:53

13-03-2018 16:35:26
DDietzen
DDietzen
Quote
IJsbergsla (di 13 mrt 2018 12:36:57 https://www.somda.nl/forum/17885/p644689/): Bij VIRM loopt momenteel wel een proef, bij deze Flirt zal het eerder toeval zijn...


Iets te vroeg gejuicht inderdaad, in stel 2523 (rit 5253) wederom een mooie foto.

Laatst bewerkt door DDietzen op 13-03-2018 16:37, reden: Quote toegevoegd

13-03-2018 17:04:13
hapsrail
hapsrail
Maar in de 2213 (rit 4457) deed 'i het wel weer.

13-03-2018 17:33:07
r91
r91
Net als in de 2230

14-03-2018 12:30:43
aarclay
aarclay
Quote
IJsbergsla (di 13 mrt 2018 13:59:29 https://www.somda.nl/forum/17885/p644713/): Het korte antwoord is dat het RIS in SLT een ander systeem is dan OBIS in andere treintypes. Geen idee wat daar de overwegingen achter zijn.

Ten tijde van aanleg van het RIS-systeem bestond OBIS nog niet eens. Ik zou het niet eens zo gek vinden dat als ze op den duur heel RIS eruit gaan halen, en OBIS introduceren. Ik heb begrepen dat er zelfs tekort aan nieuwe schermen is, waardoor ze tijdelijk (?) uit de eerste klas een scherm weghalen in sommige stellen. Dan zou ik zeggen: Win-win. Oh ja, en meteen WiFi erin hangen


Choo choo.....

14-03-2018 13:17:15
IJsbergsla
IJsbergsla
Mooie ideeën, echter met als nadeel dat ze geld kosten.

14-03-2018 13:26:44
aarclay
aarclay
Wat kost geen geld, hé?
Wat zou de NS liever kiezen: Uiteindelijk slechte functionering van de reisinformatie in de SLT (die al beperkt is) of iets nemen wat gestandaardiseerd is in alle andere treinen?

De tijd zal het gewoon leren. De hogere afdelingen van de NS bepaalt die besluiten uiteindelijk wel of niet.

Laatst bewerkt door aarclay op 14-03-2018 13:27


Choo choo.....

14-03-2018 15:37:59
MasterE
MasterE
Quote
aarclay (wo 14 mrt 2018 12:30:43 https://www.somda.nl/forum/17885/p644947/):
Quote
IJsbergsla (di 13 mrt 2018 13:59:29 https://www.somda.nl/forum/17885/p644713/): Het korte antwoord is dat het RIS in SLT een ander systeem is dan OBIS in andere treintypes. Geen idee wat daar de overwegingen achter zijn.

Ten tijde van aanleg van het RIS-systeem bestond OBIS nog niet eens. Ik zou het niet eens zo gek vinden dat als ze op den duur heel RIS eruit gaan halen, en OBIS introduceren. Ik heb begrepen dat er zelfs tekort aan nieuwe schermen is, waardoor ze tijdelijk (?) uit de eerste klas een scherm weghalen in sommige stellen. Dan zou ik zeggen: Win-win. Oh ja, en meteen WiFi erin hangen


Het uit de 1e klas halen van de schermen is niet tijdelijk. De schermen zijn niet meer leverbaar dus zullen uiteindelijk allemaal vervangen moeten worden.


Mcn Asd

09-05-2018 21:11:44
train85
train85
Sinds vanmiddag is Flirt 2222 van de Haarlem werkplaats af en staat het op kopsporen te spoor 1. Weet niet hoelang die al bij de werkplaats stond.

09-05-2018 21:22:31
MetroRET
MetroRET
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/9628/2018-04-22T09:28:00+0200

Dit was de laatste trein die het heeft gereden, had een aanrijding met een persoon te Vg.

09-05-2018 21:31:09
train85
train85
Okee dan zal die binnenkort weer gebracht worden richting zijn inzetgebied.

13-07-2018 18:34:38
JoepDDZ
JoepDDZ
Ben ik nou gek of hebben niet alle informatieschermen in de Flirts hetzelfde systeem? Ik zat vanmiddag in een 6600 waar het scherm er in mijn beleving anders uit zag dan in de 5268 waar ik nu in zit, deze heeft dezelfde schermlay-out als in VIRM en DDZ (ook met de uitgebreide, scrollende werkzaamheden informatie e.d.)..

13-07-2018 18:40:11
IJsbergsla
IJsbergsla
Er worden momenteel verbeteringen doorgevoerd.

14-07-2018 21:13:03
aarclay
aarclay
Er wordt nu toch gewerkt aan de uitrol van een nieuwe OBIS versie? In de meeste treinen is deze te herkennen aan iets ruimte regelmarges en de scrollende extra mededelingen, plus een responsief inlog-portal voor wifi.

Laatst bewerkt door aarclay op 14-07-2018 21:13


Choo choo.....

15-07-2018 00:14:17
Amazonous
Amazonous
Die planning is al zo vaak aangepast....... Is het niet OBIS 1.5 vs. 1.7 waar je naar kijkt?

15-07-2018 00:44:58
aarclay
aarclay
Ja, die zijn het, ja.
Welke gebruiken ze in de Flirt? Een aangepaste versie?


Choo choo.....

27-09-2018 14:06:12
FLIRT2525
FLIRT2525
Ook in de FLIRT is, net als SLT, de gong voor de automatsiche omroepberichten verdwenen (zelf gehoord in stel 2206 als 4451v).

06-02-2019 16:52:51
BusNL
BusNL
Alle 58 Flirt treinen krijgen WRC: https://youtu.be/nW76eX1QmvE

WRC (Wiel Rail Conditionering) zorgt voor minder geluid, slijtage en vuil dat aan de wielen blijft plakken.

Edit:
Instagram linkje vervangen door YouTube linkje

Laatst bewerkt door BusNL op 06-02-2019 17:22


06-02-2019 17:14:44
dennistd
dennistd
Bedoelen ze nou echt op de spoorstaaf of tegen de flens? Dat laatste hebben de Keolis-FLIRTs al namelijk.

06-02-2019 17:24:59
kiekkiek
kiekkiek
Zal wel flenssmering zijn, anders kom je helemaal niet meer van de plek.

06-02-2019 17:26:43
mtlx
mtlx
Quote
dennistd (wo 06 feb 2019 17:14:44 https://www.somda.nl/forum/17885/p699746/): Bedoelen ze nou echt op de spoorstaaf of tegen de flens? Dat laatste hebben de Keolis-FLIRTs al namelijk.
En de NS FLIRT ook volgens mij.

06-02-2019 17:34:52
mdj
mdj
Blijkbaar niet bij de NS flirts, anders hoefden ze ook niet omgebouwd te worden.

Spoorstaafconditioneringssystemen (SSCS) liggen al her en der al in het spoor.


Bij twijfel: gebruik beton.

06-02-2019 17:41:05
mtlx
mtlx
Nou, het is bij de NS TAG FLIRTs zelfs speciaal uitgeschakeld begreep ik omdat het hele spoor vol met smeer lag geloof ik.

06-02-2019 17:42:34
marvinkok
marvinkok
Bij Keolis is het op last van ILenT (?) uitgeschakeld

06-02-2019 18:04:32
phantom
phantom
Quote
mtlx (wo 06 feb 2019 17:41:05 https://www.somda.nl/forum/17885/p699756/): Nou, het is bij de NS TAG FLIRTs zelfs speciaal uitgeschakeld begreep ik omdat het hele spoor vol met smeer lag geloof ik.

Dan heb je weer is wat anders om mee door te glijden,dan vallend blad %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

06-02-2019 21:46:03
selivio
selivio
Ik weet dat ze 2 á 3 jaar geleden op de Vechtdallijnen zowel wielflenssmering (smering op de flens zelf) als ook de variant waarbij het goedje recht op de spoorstaaf aangebracht wordt (ala sandite) getest hebben. Blijkbaar is daar uit gekomen dat de 2de optie beter werkt. Keolis heeft de wielflenssmering idd ook op alle Flirts zitten en daar staat het om verschillende redenen uit...

06-02-2019 22:29:29
VIRMm1
VIRMm1
NSr gebruikt de wielflenssmering nog gewoon bij de Flirt

06-02-2019 22:50:24
thom
thom
In het filmpje word gesproken over 'vet met metaaldeeltjes', wielflenssmering is doorgaans alleen een vet.

Gezien de toevoeging van metaaldeeltjes lijkt het middel dus erg op de omschrijving van Sandite en zal ook adhesie verhogend zijn.Wat niet de doelstelling van wielflenssmering is en dus een andere doelstelling zal hebben.

Laatst bewerkt door thom op 06-02-2019 22:52

07-02-2019 09:23:01
edje
edje
De reden dat bij Keolis de wielflenssmering uitstaat is omdat IL&T het vet wat gebruikt wordt om milieuredenen heeft afgekeurd, Stadler wil juist alleen dat spul erin hebben.

Overigens rijden de Lintjes van Keolis al sinds het begin met wielflenssmering.

17-02-2019 14:53:18
DDZ7504
DDZ7504
Gisteren dacht ik iets te lezen over een software-update van de FLIRT drietjes. Momenteel sta ik in de buurt van Ot en heb al 3 verschillende driedelige stellen voorbij zien komen met de voorste stroomafnemer omhoog. Voorheen was het altijd standaard de achterste bij alle FLIRT's.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 17-02-2019 14:53


DDZ in dienst, ik blij!

17-02-2019 15:34:45
MetroRET
MetroRET
Datzelfde is vandaag aan de gang bij de 4-delige soortgenoten, die geen van allen hebben gereden (m.u.v. de 2522 die bij de 6634 is uitgewisseld in Ah).

17-02-2019 18:03:28
DDZ7504
DDZ7504
Weet iemand toevallig waarom dit met de pantografen nu gebeurt?


DDZ in dienst, ik blij!

17-02-2019 19:35:17
ThijsvLoon
ThijsvLoon
Quote
MetroRET (zo 17 feb 2019 15:34:45 https://www.somda.nl/forum/17885/p700401/): Datzelfde is vandaag aan de gang bij de 4-delige soortgenoten, die geen van allen hebben gereden (m.u.v. de 2522 die bij de 6634 is uitgewisseld in Ah).


FLIRT 2522 begon weer in de 6665. Ook FLIRT 2523 (begonnen in de 6647) reed vandaag, gister was ook FLIRT 2219 in de 6600 (begonnen in de 6614) te vinden.

Laatst bewerkt door ThijsvLoon op 17-02-2019 19:38

18-02-2019 08:39:22
VIRMm1
VIRMm1
Quote
DDZ7504 (zo 17 feb 2019 18:03:28 https://www.somda.nl/forum/17885/p700414/): Weet iemand toevallig waarom dit met de pantografen nu gebeurt?


Is beter ivm rijp op de bovenleiding op eindstations (bijv Tbu)

Nu kwam het wel eens voor dat de achterste stroomafnemer op kwam op een stuk bovenleiding waar nog geen stroomafnemer geweest was en dan kon de trein niet opgebouwd worden.

12-08-2019 16:00:14
Oscar_4027
Oscar_4027
Fijne treinen, die Flirts. Op het dak staan dingen die me doen denken een oude 'rouwbrief', een voormalige rangeerpaallantaarn dus. Wat zijn dat?

12-08-2019 16:35:38
hellfire
hellfire
Je bedoelt die witte dozen met een zwart kruis erop, waarvan er drie naast elkaar staan per kant? Die vind je ook op de multicourante FLIRT's van Arriva in Limburg. De tweetjes hebben ze niet of ze zitten buiten het zicht boven de cabines.

Die vin die op de doos zit lijkt op een antenne. Wellicht een onderdeel van GSM-R of de WiFi?

12-08-2019 16:38:04
Oscar_4027
Oscar_4027
Quote
hellfire (ma 12 aug 2019 16:35:38 https://www.somda.nl/forum/17885/p709806/): Je bedoelt die witte dozen met een zwart kruis erop, waarvan er drie naast elkaar staan per kant?


Ja, die bedoel ik!

18-09-2019 08:10:38
Tijgernoot
Tijgernoot
Het Reizigers Informatie Systeem van FLIRT krijgt een update. Toegevoegd aan de schermen zijn een kaart met een route van de trein en een pagina met snelheid, binnen- en buitentemperatuur. Ook kan het actuele meldingen over het treinverkeer tonen, zoals gisteren de problemen op de Westtak. Daarnaast zijn de omroepen aangepast. Zo is “Beste reizigers, goedeXxx” verwijderd voor de aankondiging van een station.

Tot nu toe heb ik de aanpassingen alleen in stel 2214 waargenomen.

18-09-2019 08:29:12
Steen
Steen
Nu nog afstappen van de google translate stem.

18-09-2019 15:36:08
aarclay
aarclay
Dezelfde OBIS versie uit de SNG.
Het zal mij niks verbazen als deze ook in het andere materieel wordt uitgerold. Daar zijn ook GPS-updates uitgevoerd door ForEyeT.

Laatst bewerkt door aarclay op 18-09-2019 15:38


Choo choo.....

18-09-2019 15:36:37
treinfan
treinfan
Nee, Flirt heeft nu een nieuwere OBIS-versie dan SNG.

Laatst bewerkt door treinfan op 18-09-2019 15:38

18-09-2019 15:39:08
aarclay
aarclay
Maar wel met gelijkwaardige features dus? Of nog meer moois?

Flirt heeft ook twee schermen, dus misschien vandaar een aparte versie?

Laatst bewerkt door aarclay op 18-09-2019 15:40


Choo choo.....

18-09-2019 15:55:40
BasSNG2001
BasSNG2001
Het tweede scherm dient een heel ander doel dan het scherm met de reisinformatie, namelijk een beknopte versie van de "huisregels" en features van de FLIRT.


#DiscoverEU

18-09-2019 21:18:47
aarclay
aarclay
Ik zit er te weinig in, maar het is wel onderdeel van OBIS.
Tijdens carnaval zie je op het tweede scherm op een feestelijke wijze de carnavals-plaatsnamen:
https://twitter.com/bramspoort/status/835257338898575360

Blijft een leuke gimmick!
Ik ga eens op de FLIRT'jes letten.

Laatst bewerkt door aarclay op 18-09-2019 21:20


Choo choo.....

24-10-2019 21:00:48
5431
5431
Quote
Tijgernoot (wo 18 sep 2019 08:10:38 https://www.somda.nl/forum/17885/p712226/): Het Reizigers Informatie Systeem van FLIRT krijgt een update. Toegevoegd aan de schermen zijn een kaart met een route van de trein en een pagina met snelheid, binnen- en buitentemperatuur. Ook kan het actuele meldingen over het treinverkeer tonen, zoals gisteren de problemen op de Westtak. Daarnaast zijn de omroepen aangepast. Zo is “Beste reizigers, goedeXxx” verwijderd voor de aankondiging van een station.

Tot nu toe heb ik de aanpassingen alleen in stel 2214 waargenomen.

De 2227 is ook bijgewerkt. Twee verschillende kaartjes, inderdaad een scherm met snelheid, buiten- en (niet werkend) binnentemperatuur en ingekorte stationsomroep. Omroepstem is en blijft wel verschrikkelijk blikkerig en lelijk.

24-10-2019 21:09:37
BasSNG2001
BasSNG2001
Mijn ervaring met dit treinstel is dat de omroep alleen nog maar verder vernaggeld is. sommige woorden worden nu half ingeslikt en de klemtonen liggen bij bijvoorbeeld Dordrecht Zuid verkeerd. Dat was in de vorige versie een stuk beter...

Laatst bewerkt door BasSNG2001 op 24-10-2019 21:09


#DiscoverEU

24-10-2019 21:30:40
sjoerd
sjoerd
Ja, dat viel me ook op, en ook dat Breda=Prinsenbeek altijd verkeerd wordt benadrukt: PRINsenbeek, in plaats van PrinsenBEEK zoals men ter plaatse zegt (en PrincenHAge). Het is ook HilvarenBEEK, maar SPAUbeek. Tja. Aldoende leert men.

26-10-2019 01:22:10
AlexNL
AlexNL
Ik zat vanmiddag in de 2523, die heeft de update ook gehad. De ingekorte omroep is een verademing en de kaart is een nuttige toevoeging, maar de stem is een achteruitgang ten opzichte van eerst.

Het klinkt heel blikkerig, onnatuurlijk en soms slaat de stem wat over. Hopelijk wordt dat nog aangepakt. En als dat niet lukt met de huidige text-to-speech engine, doe dan maar weer een omroep op basis van vooraf ingesproken geluidsfragmenten. De stem van de RET vind ik persoonlijk erg prettig om naar te luisteren, doe die ook maar in de FLIRTs.

Laatst bewerkt door AlexNL op 26-10-2019 01:23

26-10-2019 11:42:39
PeterJ
PeterJ
Ook het "es-Hertogenbosch" meen ik in een stel niet meer te hebben gehoord.

26-10-2019 20:35:21
BasSNG2001
BasSNG2001
Een nieuwe stem is pas mogelijk nadat de fabrieksgarantie is verlopen.

'Es Hèèrtogenbosch' van voor de update laat mij altijd vanbinnen wel een beetje lachen. Dordrecht Zuid van na de update daarentegen... %07%


#DiscoverEU

26-10-2019 20:49:45
MetroRET
MetroRET
En wanneer wordt die garantie verlopen ? %08%

26-10-2019 21:10:32
marciekemp
marciekemp
Als het goed is dan is de garantie inmiddels bij zo ongeveer alle stellen wel verlopen

27-10-2019 01:08:54
VIRMm1
VIRMm1
Sterker nog, die is al een paar maanden verlopen op alle stellen.

28-10-2019 06:48:52
mdeen
mdeen
Quote
BasSNG2001 (za 26 okt 2019 20:35:21 https://www.somda.nl/forum/17885/p714525/): Een nieuwe stem is pas mogelijk nadat de fabrieksgarantie is verlopen.


Waarom? Arriva had in hun nieuwe FLIRTS een standaard omroep (die dezelfde problemen had) en had toch heel gauw een nieuwe Limburgse stem ingezet.

Waarom moet NS dan wachten totdat de garantie voorbij is? Waarom zou dit überhaupt niet mogen vanwege garantiebepalingen?

28-10-2019 07:01:15
edje
edje
Omdat de garantie dan komt te vervallen. En de producent van het omroepsysteem dan kan zeggen, ja jammer dan, had je er maar niet mee moeten lopen te prutsen.

En volgens mij heeft Arriva een ander systeem dan de NS. Net zoals Keolis weer een compleet ander systeem heeft.

28-10-2019 08:32:24
koekje
koekje
Wat een wandelgangenpraat weer.... in de FLIRT zit OBIS, een systeem van NS. De hardware wordt wel geleverd via Stadler, maar de software kan gewoon gewijzigd worden, zonder garantieproblemen. En dat is afgelopen jaren ook meerdere keren gebeurd. NS wilt gewoon Jasmijn blijven gebruiken. Het was een test, test = geslaagd. SNG heeft het nu ook. Zal mij niks verbazen als op termijn Tuffie Vos op de stations vervangen wordt door Jasmijn.

28-10-2019 09:51:05
aarclay
aarclay
Maar Jasmijn zou toch ook beter moeten kunnen articuleren lijkt mij? Ik hoor nog vaak verhalen dat het nog niet helemaal lekker gaat met haar? Wel weer leuk om te horen dat we hier nu een naam aan kunnen koppelen

Dit is de stem dan:
http://s3.amazonaws.com/nextup/acapela/samples/Jasmijn.wav

Anyway, OBIS wordt toch geleverd door Nomad Digital? De dubbele schermen in de treinen lijken best door Stadler geleverd te kunnen zijn, waarop de OBIS-software is aangepast?

En om verder te borduren op koekjes' bericht. IT-Bedrijf ForEyeT heeft een poosje geleden nog wat switches vervangen.

Ik ben overigens wel benieuwd welke stem er bij Arriva in het noorden gebruikt wordt. Volgens mij komt deze ook uit een text-to-speech generator, en deze vind ik heel zuiver klinken.

Laatst bewerkt door aarclay op 28-10-2019 10:04


Choo choo.....

28-10-2019 14:37:09
Amazonous
Amazonous
Quote
aarclay (ma 28 okt 2019 09:51:05 https://www.somda.nl/forum/17885/p714620/):
Anyway, OBIS wordt toch geleverd door Nomad Digital?

En een (gedeelte van) de software wordt gemaakt in de welbekende toren aan de Laan van Puntenburg.

Wat betreft de fabrieksgarantie zou ik een goede zak zout adviseren. Strooizout is misschien een idee, kan je de restanten de komende maanden gebruiken op de straat. Het materieel zit al bomvol eigen software, waaronder allerlei OBIS deelsystemen die hierboven al genoemd werden.

Laatst bewerkt door Amazonous op 28-10-2019 14:39


Niet gehinderd door enige kennis van zaken

28-10-2019 16:05:17
AlexNL
AlexNL
Quote
koekje (ma 28 okt 2019 08:32:24 https://www.somda.nl/forum/17885/p714614/):
NS wilt gewoon Jasmijn blijven gebruiken. Het was een test, test = geslaagd. SNG heeft het nu ook.


"Test geslaagd" zou ik nog niet zeggen, er mag echt nog wel wat gesleuteld worden aan 'Jasmijn' om de stem wat natuurlijker te laten klinken. Op dit moment gebeurt het me nog net even iets te vaak dat een klemtoon verkeerd ligt bij de uitspraak van woorden (vooral stationsnamen, maar ook woorden als 'overstappen').

Ik heb eens even gespeeld met de stem op de website van Acapela (https://www.acapela-group.com/demos/), de versie van Jasmijn die daar gebruikt wordt klinkt met sommige zinnen al iets natuurlijker dan de versie in de FLIRT, maar ook die is nog niet helemaal on point.

Quote
Zal mij niks verbazen als op termijn Tuffie Vos op de stations vervangen wordt door Jasmijn.

Dan mag er nog héél wat werk worden verzet.

28-10-2019 20:17:32
peterselie
peterselie
Quote
aarclay (ma 28 okt 2019 09:51:05 https://www.somda.nl/forum/17885/p714620/):
Ik ben overigens wel benieuwd welke stem er bij Arriva in het noorden gebruikt wordt. Volgens mij komt deze ook uit een text-to-speech generator, en deze vind ik heel zuiver klinken.

in de treinen is de boodschap gewoon ingesproken. Ik meen dat het Bea Hoekstra was, maar ik kan het nergens terugvinden.

11-12-2020 22:48:56
spurt2244
spurt2244

Ik zie regelmatig Flirts van NS staan bij de werkplaats in Onnen de laatste maanden iemand een idee wat de Flirts daar moeten?


12-12-2020 19:08:53
gose91
gose91

Proef met inbouw van HEPA filters als ik het goed heb


13-12-2020 13:01:23
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Zou een simpele ouderwetse straalkachel niet beter werken?

De NS heeft toch groene stroom ;-)


13-12-2020 13:28:14
abbm
abbm

Je weet wel wat HEPA filters zijn? Geen verwarming in elk geval wink



Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

FLIRT 3 (NS)
RailWiki.nl