Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

FLIRT 3 (NS)
RailWiki.nl
Ontwikkelingen NS FLIRT3-treinstellen
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
05-04-2017 14:02:51
koekje
koekje
Vast wel mogelijk, maar is niet voor gekozen.

05-04-2017 18:30:41
aarclay
aarclay
Quote
koekje (wo 05 apr 2017 10:38:21 https://www.somda.nl/forum/17885/p612344/): De oplossing is er al en die wordt momenteel toegepast: een softwareupdate die ervoor zorgt dat de planken weer naar binnen gaan bij vertrek. Ze kunnen de deuren niet "over the air" updaten, er moet een monteur deur voor deur langsgaan om laptopje in te pluggen en te updaten. Dat doe je niet in 1 avondje.

Huh? Ik dacht dat ze vanuit de cabine zelf een laptopje konden inpluggen, en daar de centrale software op diverse fronten kunnen updaten? (OBIS, tractie, diagnosesysteem etc..). Of werkt dat bij de deuren weer anders?

En verder is het probleem met die treeplanken dat ze gewoon iets te ver naar buiten gaan, wat storingen kan geven.

Laatst bewerkt door aarclay op 05-04-2017 18:32


Choo choo.....

05-04-2017 18:37:16
thom
thom
Als het probleem zo simpel was dat de treeplanken 'gewoon' iets te ver uitschuiven, dan hadden ze dat allang opgelost dus dat zal best wat meer voeten in de aarde hebben denk ik zo

05-04-2017 19:21:12
koekje
koekje
Het heeft weinig nut om dat uitgebreid hier gaan te bespreken. Ten eerste is dat interne info en ten tweede is er dan altijd wel weer een machinist/conducteur/andere collega die in de wandelgangen of personeelsverblijf een ander verhaal gehoord heeft wat wel waar moet zijn... Om nog maar niet in te gaan op theorieën van spoorhobbyisten, dat is nog erger.

Feit is:
- Er is een probleem(pje) met de treeplanken
- Voor dat probleem is een oplossing gevonden
- Die oplossing wordt nu geïmplementeerd.

Laatst bewerkt door koekje op 05-04-2017 19:21


05-04-2017 19:51:26
thom
thom
Als je je ergert aan de theorieën van hobbïsten dan kun je je beter per direct uitschrijven hier, want volgens mij is het louter een forum bedoeld voor de hobby %03%

En als je gaat roepen dat we hier geen interne info meer mogen bespreken kun je het hele forum wel sluiten, want de hele bedrijfsvoering van NS is natuurlijk interne info.
Als je iets niet wilt delen over dit onderwerp is dat je goed recht, maar een discussie proberen af te kappen daarom niet lijkt me %03%

05-04-2017 20:15:25
sander14
sander14
Helaas is het updaten van de deuren niet zo simpel, elke deur heeft namelijk zijn eigen computer en dus moeten ze stuk voor stuk en één voor één een update krijgen.

05-04-2017 20:57:12
aarclay
aarclay
Opvallend, maar ik geloof je wel.
Wel frappant dat het geen centraal systeem is.


Choo choo.....

05-04-2017 22:03:19
AlexNL
AlexNL
Een centraal systeem betekent dat een storing in dat systeem de hele trein onbruikbaar maakt. Bij individuele systemen kun je één deur afzonderen en de trein laten rijden.

05-04-2017 22:50:27
aarclay
aarclay
Maar voor zover ik weet is er een computer die de deuren vrijgeeft. Die geeft een seintje naar de PLC's bij de deuren, en hoppa... de deur gaat open of dicht.

Dus ik neem aan dat de PLC's aangepast moeten worden, als we wat meer in technische taal gaan praten? Am I right?


Choo choo.....

05-04-2017 22:58:14
AlexNL
AlexNL
Het lijkt mij aannemelijk dat dat inderdaad zo werkt. Machinist ontgrendelt, het TMS (train management system) stuurt een signaal naar de PLCs, de deuren ontgrendelen en de schuiftreden gaan naar buiten wanneer een reiziger de deur wil openen.

Bij treinen met SDO (selective door opening) is het helemaal leuk, want dan zal een deel van de deuren op sommige stations niet ontgrendelen. Afhankelijk van het materieel is dit op bakniveau of zelfs op deurniveau te regelen.

06-04-2017 03:30:06
VIRMm1
VIRMm1
Deursystemen werken nog met 'ouderwetse' relais schakelingen.
Uitschuiftredes gaan direct bij het ontgrendelen al uitschuiven.

Alleen de deursturing op deurniveau gaat via een plc.
Een plc is niets meer dan een vertaalmodule. Afhankelijk van de ingangssignalen stuurt hij een uitgangssignaal. Is goedkoper en kleiner dan een relaisschakeling.

08-04-2017 10:09:16
kbrandsma
kbrandsma
Quote
SunKeeper (wo 05 apr 2017 09:56:34 https://www.somda.nl/forum/17885/p612337/): Over de 'loopplanken'? http://www.treinreiziger.nl/nieuwe-flirt-treinen-kampen-met-kinderziektes/

Ze doen minstens alsof het ding vier sporen verder staat en je dan via de 'loopplank' kunt instappen. De echte naam is volgens mij uitschuiftrede.

Is de oplossing echt een software-update of zijn gewoon nog niet alle perrons voldoende aangepast?

Met de in het artikel genoemde problemen had Arriva in 2006/2007 ook mee te kampen met de destijds nieuwe GTW's. En dat is inmiddels ook allang opgelost.

08-04-2017 21:23:33
cuneo56
cuneo56
En weer eentje onderweg, de 2231
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,8149171

08-04-2017 21:25:38
Jan-Mark
Jan-Mark
... en daarmee zijn we nog maar twee stellen verwijderd van de completering van de vloot!

23-04-2017 13:47:59
frank_e186
frank_e186
Volgens de "Live-Sichtungen" op DSO waren er gisteren weer twee stellen onderweg, aannemelijk de 2232 en 2233. Waarschijnlijk zijn deze vannacht aangekomen, waarmee de vloot compleet zou moeten zijn.

23-04-2017 18:21:14
Mueslireep
Mueslireep
Hoe zit het eigenlijk met de nieuwe omroep? Eind februari zou die geïntroduceerd zijn toch? 't is alweer eind april...

Laatst bewerkt door Mueslireep op 23-04-2017 19:28

23-04-2017 21:00:51
Oldskool
Oldskool
Ga op onderzoek en leg je oor ter luister zou ik zo zeggen %08%

23-04-2017 21:12:01
Daan!
Daan!
Ik kan me voorstellen dat als je in de randstad woont en een baan hebt, je niet even heen en weer gaat naar het zuidoosten van het land om alleen de omroep van een FLIRT te horen.

23-04-2017 21:35:08
Frontier
Frontier
Niet? #YOLO


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

23-04-2017 21:39:31
train85
train85
Quote
Mueslireep (zo 23 apr 2017 18:21:14 https://www.somda.nl/forum/17885/p614167/): Hoe zit het eigenlijk met de nieuwe omroep? Eind februari zou die geïntroduceerd zijn toch? 't is alweer eind april...
Met die nieuwe stem zijn ze nog druk bezig.

23-04-2017 21:53:07
aarclay
aarclay
Ik heb begrepen dat het een automatische stem blijft, maar wel eentje die wel een betere klank zal krijgen. Ik hoop dat ze eens naar de vaste stem van Arriva gaan kijken. Die lijkt mij ook automatisch gegenereerd en klinkt erg zuiver.

Laatst bewerkt door aarclay op 23-04-2017 21:53


Choo choo.....

08-05-2017 07:09:09
Dead_Devil
Dead_Devil
Nu alle ns flirts in het land zijn maar de inzet beperkt blijft tot waar ze op dit moment rijden vraag ik me een ding af. Waar verblijven de overige flirtjes allemaal? Is dit Mt? En wordt er wel gewisseld qua stellen of rijden stellen in vaste series?

08-05-2017 07:50:45
Jan-Mark
Jan-Mark
Op Ehv staan er een aantal Flirts, maar vooral op Mt staat er een hele hoop inderdaad. De opstelsporen worden erdoor overspoeld om het zo maar te zeggen

08-05-2017 08:23:59
MetroRET
MetroRET
Momenteel 23 als ik de GPS in NS-live mag geloven.

08-05-2017 12:49:32
thom
thom
Dat ze in het land zijn, betekend ook nog niet dat ze ook voor NS beschikbaar zijn, stadler loopt ook nog in Nederland rond voor nawerk voor de stellen.

08-05-2017 13:06:03
marciekemp
marciekemp
Alle stellen zijn inmiddels overgedragen aan NS en dus ook inzetbaar. Het nawerk wat Stadler nog doet zal vooral tijdens onderhoud gebeuren vermoed ik

08-05-2017 14:05:58
Dead_Devil
Dead_Devil
Quote
marciekemp (ma 08 mei 2017 13:06:03 https://www.somda.nl/forum/17885/p615445/): Alle stellen zijn inmiddels overgedragen aan NS en dus ook inzetbaar. Het nawerk wat Stadler nog doet zal vooral tijdens onderhoud gebeuren vermoed ik


Volgende vraag: Nawerk? gaat het om de uitschuif trede en de automatische omroep? of ook andere zaken zoals software updates?

08-05-2017 18:01:55
thom
thom
En zaken als mankementjes die geconstateerd worden bij de aflevering aan NS en de eerste ritten.

09-05-2017 22:59:26
Daan!
Daan!
Kan iemand precies toelichten waarom NS de stellen nog niet inzet?

Zijn er nog niet voldoende machinisten opgeleid?
Vindt NS het nog niet nodig?
Moet er per se gewacht worden tot een wijzigingsblad?


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


10-05-2017 07:01:18
VIRMm1
VIRMm1
Niet genoeg opgeleid, voorzieningen zijn nog niet gereed op locaties waar materieel overstaat. (zo is men nu in Rsd druk bezig 2 sporen gereed te maken voor het afzuiger van de Flirt, tot die tijd rijden de 6600 en 5900 nog niet met Flirt)

10-05-2017 07:41:41
R1-2010
R1-2010
6600 en 5900 gaan per september met Flirt rijden. 5200/6400 per juni.

10-05-2017 15:35:13
henri1972
henri1972
Treinstel 2203 spreekt inmiddels over Ede Wageningen ipv Ede Wagenongen. ... update gehad gok ik zo

10-05-2017 15:50:11
aarclay
aarclay
Die heb ik ook al gehoord. Volgens mij is het een noodgreep (net als wiegen -> wijchen) en wordt de hele spraak-software aangepast dat alles vloeiender wordt uitgesproken. Maar misschien is dit al de nieuwe grote update.

Laatst bewerkt door aarclay op 10-05-2017 15:50


Choo choo.....

10-05-2017 16:54:53
VIRMm1
VIRMm1
Quote
R1-2010 (wo 10 mei 2017 07:41:41 https://www.somda.nl/forum/17885/p615597/): 6600 en 5900 gaan per september met Flirt rijden. 5200/6400 per juni.


Maar die treinen staan al wel klaar in Mt/Ehv. En daarmee is dus de vraag beantwoord waarom er nog zoveel stil staan

10-05-2017 18:20:06
Berk24
Berk24
Quote
R1-2010 (wo 10 mei 2017 07:41:41 https://www.somda.nl/forum/17885/p615597/): 6600 en 5900 gaan per september met Flirt rijden. 5200/6400 per juni.

Bron? En gaat de 7600 integraal met FLIRT rijden in juni?

10-05-2017 19:08:26
michaben
michaben
Ik weet niet welk percentage reserve men wil aanhouden voor FLIRT, maar alle genoemde series integraal met FLIRT wordt erg krap. Als je een vergelijkbare hoeveelheid voor reserve en onderhoud als bij andere materieelseries hanteert zouden er nog slechts vijf à zes gekoppelde composities bij kunnen komen in de 5200/5900/6400/6600/7600. Als ik kijk naar de huidige inzet en de drukteindicaties lijkt me dat je eerder het dubbele aantal aan gekoppelde composities nodig zal hebben. Dus zou mij niets verbazen als een van de series nog een mix met SGM zal blijven. Anders zullen enkele treinen weer ingekort moeten worden ben ik bang.

10-05-2017 20:19:42
phantom
phantom
Beter treinen inkorten dan genoeg vervangend mat kopen voor de beoogde trein serie's toch ? %08%%03%
Weet je wat zo'n treinstel kost %08%
Kan je beter wat mensen stapelen,dat vinden ze toch niet erg
(voor degene die er aan twijfelen,dit alles gezegd hebbende met een passende dosis sarcasme,al begin ik te geloven dat men er zo wel meer over gaat denken bij die ene 2 letterige reizigers vervoerder)

Laatst bewerkt door phantom op 10-05-2017 20:21


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

10-05-2017 20:40:46
michaben
michaben
Het is toch niet van levensbelang dat elke treinserie integraal met een materieelsoort rijdt? Lijkt me erg lastig plannen en kan me ook niet herinneren dat er de afgelopen jaren ooit een dienstregeling geweest is waarbij elke serie integraal met één materieeltype reed.

10-05-2017 20:43:47
Berk24
Berk24
De 6600 moet integraal met dubbele stellen rijden, maar de 5200/6400 hoeft alleen op de drukke momenten met dubbele stellen te rijden. De 5900 en de 7600 kunnen met enkele stellen rijden. Dan kom je mooi uit. Tevens kun je enkele stellen die alleen in de spits rijden (zoals de stellen die in de 6700 rijden) als reserve houden en bij een hoge defectenstand de 6700 uit laten vallen en treincomposities inkorten.

10-05-2017 20:48:13
DDZ7504
DDZ7504
De 5900 zou op de 6600 moeten keren, als de een standaard met 1 stel rijdt en de ander standaard met 2 gaat er iets fout, of men moet met elke rit combineren/splitsen.


DDZ in dienst, ik blij!

10-05-2017 21:01:27
Sietse
Sietse
Quote
Berk24 (wo 10 mei 2017 20:43:47 https://www.somda.nl/forum/17885/p615667/): De 6600 moet integraal met dubbele stellen rijden, maar de 5200/6400 hoeft alleen op de drukke momenten met dubbele stellen te rijden. De 5900 en de 7600 kunnen met enkele stellen rijden. Dan kom je mooi uit. Tevens kun je enkele stellen die alleen in de spits rijden (zoals de stellen die in de 6700 rijden) als reserve houden en bij een hoge defectenstand de 6700 uit laten vallen en treincomposities inkorten.


De 7600 integraal met enkele stellen rijden is niet mogelijk. De 7623 en 7626 hebben nu aan SGM-5 maar net voldoende tijdens de drukke studentenmaanden.

10-05-2017 21:23:35
BasSNG2001
BasSNG2001
Quote
DDZ7504 (wo 10 mei 2017 20:48:13 https://www.somda.nl/forum/17885/p615669/): De 5900 zou op de 6600 moeten keren, als de een standaard met 1 stel rijdt en de ander standaard met 2 gaat er iets fout, of men moet met elke rit combineren/splitsen.
Met dubbele FLIRTs in de 5900 is gigantische overkill. In de 6600 is gekoppeld rijden wel gewenst om niet onder te doen voor het huidige DDZ-4.


#DiscoverEU

10-05-2017 22:40:39
DDZ7504
DDZ7504
Uit ervaring weet ik dat ook, maar ik bedoel dat dat omlooptechnisch veel problemen gaat opleveren.

10-05-2017 22:41:51
michaben
michaben
Gewoon de 5900 net als nu op zichzelf laten keren?

10-05-2017 23:03:58
MetroRET
MetroRET
Quote
DDZ7504 (wo 10 mei 2017 22:40:39 https://www.somda.nl/forum/17885/p615680/): Uit ervaring weet ik dat ook, maar ik bedoel dat dat omlooptechnisch veel problemen gaat opleveren.


Als per dec 2017 de 4400 en 6600 doorgekoppeld worden en de 9600 kort op zichzelf zal gaan keren in Ht, wordt ook een compositie mee uitgespaard.

11-05-2017 10:01:52
Berk24
Berk24
Quote
Sietse (wo 10 mei 2017 21:01:27 https://www.somda.nl/forum/17885/p615672/):
Quote
Berk24 (wo 10 mei 2017 20:43:47 https://www.somda.nl/forum/17885/p615667/): De 6600 moet integraal met dubbele stellen rijden, maar de 5200/6400 hoeft alleen op de drukke momenten met dubbele stellen te rijden. De 5900 en de 7600 kunnen met enkele stellen rijden. Dan kom je mooi uit. Tevens kun je enkele stellen die alleen in de spits rijden (zoals de stellen die in de 6700 rijden) als reserve houden en bij een hoge defectenstand de 6700 uit laten vallen en treincomposities inkorten.


De 7600 integraal met enkele stellen rijden is niet mogelijk. De 7623 en 7626 hebben nu aan SGM-5 maar net voldoende tijdens de drukke studentenmaanden.

Scholieren kunnen ook reizen met de 7621 en 7624. Daar hoeft de NS geen dubbele stellen in te zetten, ze reizen immers gratis. Verder hebben Velp en Rheden nog de bus als alternatief, Dieren en Zutphen de 3600 en alles tussen Arnhem en Wijchen nog de 4400.

11-05-2017 10:04:50
Daan!
Daan!
Ja en hoe dacht je die scholieren in andere treinen te krijgen dan?

11-05-2017 10:07:12
martijn
martijn
Haha scholieren kunnen ook in Leiden gaan studeren... En de 7621 en 7624 zijn ook vol zat. De 3600 stopt rond die tijd vaak genoeg op Presikhaaf. Maar niet op verzoek, gewoon omdat de 7600 te kort is

Laatst bewerkt door martijn op 11-05-2017 10:10

11-05-2017 10:27:56
b2py
b2py
Lichtelijk off-topic maar dat zijn problemen die je beter kan oplossen verder kijkend dan het spoor en bijvoorbeeld speciale bussen naar een onderwijsinstelling laten rijden bijvoorbeeld.

11-05-2017 10:45:27
martijn
martijn
Eens. Alleen rijden genoemde treinen (doorgaans) met voldoende capaciteit, dus is er helemaal niets aan de hand. Is er alleen hier iemand die dubbele stellen niet nodig vindt

11-05-2017 18:39:28
michaben
michaben
Het aantal te bestellen FLIRTs zal ook niet gebaseerd zijn op hoewel men er nodig heeft om de genoemde treinseries mee te vullen, maar op basis van hoeveel extra zitplaatsen men nodig heeft. Net als de 700/1800 VIRM met een vleugje ICM rijdt en je regelmatig mixen van SLT en SGM hebt, is er niets mis mee als er een treinserie met een FLIRT/SGM mix blijft rijden.

Sowieso heeft men deze treinen voor een periode van 30/40 jaar gekocht, en PHS2030 gaat nog altijd uit van verlenging van de 5200 naar Bd, dus de materieelbehoeften en daarmee de wel/niet integrale inzet van FLIRT in sommige series zal nog over de komende jaren veranderen. En misschien dat er in de toekomst wijzigingsbladen komen waarin FLIRT integraal een aantal treinseries rijdt, maar dan komt er vroeg of laat een nieuw wijzigingsblad waarin er bijvoorbeeld weer SLT of SNG tussendoor komt.

12-05-2017 18:43:19
broek53
broek53
Misschien dubbelop of mosterd na de maaltijd in deze veelheid van berichten, maar per wbl juni gaat de 5200/6400 inderdaad integraal met Flirt rijden in de sms 3+4. Aan de 7600 verandert niets, in de 4400/9600 worden 5 composities 3+4 verkleind tot losse vieren, maar dat zal meer met de zomerinkortingen te maken hebben. Per saldo worden er 19 drietjes ingezet en staan er 4 op reserve, en 19 vieren met 2 op reserve.

12-05-2017 18:49:58
Jan-Mark
Jan-Mark
Dank voor de samenvatting Michiel! Gezien de aantallen die je noemde, betekent dat dat de overige stellen (dus buiten inzet + reserve) nog niet ter beschikking staan bij de NS?

12-05-2017 19:00:58
broek53
broek53
Niet bij wat we vroeger NSR noemden, wel bij wat we vroeger NedTrain noemden. Het eerste voor inzet in de dienst (en het reguliere onderhoud trouwens), het tweede als Technische Reserve.


27-07-2017 11:21:48
Dead_Devil
Dead_Devil
Even uit nieuwachierigheid een vraag:

Hebben de ns flirts nog steeds 60% maximale tractie vermogen?
Ik zit namelijk nu in een flirt die toch aardig rap optrok (vanaf oss west richting Ht zat ie al bijna aan zijn max snelheid voor de eerste overweg!)%02%

Laatst bewerkt door Dead_Devil op 27-07-2017 11:28

27-07-2017 11:43:22
sander14
sander14
Die beperking bestaat nog steeds, alleen is het wel gewoon mogelijk om 100% tractie te geven. Niet alle machinisten houden zich aan de 60% tractie regel.

27-07-2017 12:44:36
VIRMm1
VIRMm1
Daarbij zijn veel van de stickers op de stuurtafel die machinisten daarop attent moeten maken verdwenen.

27-07-2017 13:49:47
Mueslireep
Mueslireep
En hoe zit het met de omroep? Die zou in februari al veranderd zijn, maar het is nogsteeds dezelfde. Iets wat Arriva makkelijk lukt, lukt de NS weer niet...

27-07-2017 14:25:08
Oldskool
Oldskool
Wie zegt dat het niet lukt of gelukt is? Zeer waarschijnlijk is men er nog niet mee aan de slag gegaan, eerst de problemen oplossen die er voor zorgen dat treinen stil blijven staan. Lijkt mij iets belangrijker dan de omroep.

27-07-2017 21:58:37
Mueslireep
Mueslireep
Men heeft zelf gezegd dat het in februari klaar zou moeten zijn. Maar dat is dus niet gehaald. Ik vrees dat ze het gewoon zo laten uit gemakzucht...

27-07-2017 22:02:06
DDZ7504
DDZ7504
Was het niet zo dat in februari de grote spraakfouten (Oisterwijk, Wijchen, Boskop e.d.) eruit zijn gehaald? De omroep zelf hoeft volgens mij niet daadwerkelijk heel hard nodig aangepast te worden.


DDZ in dienst, ik blij!

27-07-2017 22:09:51
Amazonous
Amazonous
Een aantal NS-afdelingen heeft moeite met het vinden van voldoende en geschikt IT-personeel. Daarnaast loopt er nog een vrij fors upgrade-proces voor OBIS wat veel meer behelst dan alleen een omroepje in een Flirt.

Laatst bewerkt door Amazonous op 27-07-2017 22:10

27-07-2017 22:38:05
marvinkok
marvinkok
Vanuit een ander forum (ovnl) heb ik begrepen dat de omroep in de Flirt onder de garantie van Stadler zou vallen en er dus niks wezenlijks mocht worden aangepast...

27-07-2017 22:47:05
AlexNL
AlexNL
Quote
DDZ7504 (do 27 jul 2017 22:02:06 https://www.somda.nl/forum/17885/p621663/): Was het niet zo dat in februari de grote spraakfouten (Oisterwijk, Wijchen, Boskop e.d.) eruit zijn gehaald? De omroep zelf hoeft volgens mij niet daadwerkelijk heel hard nodig aangepast te worden.


Luister en oordeel zelf... https://youtu.be/huHyoAbbY-s

Het is te verstaan, maar als iemand zo tegen mij zou praten zou ik me afvragen hoeveel diegene heeft gedronken...

28-07-2017 00:32:38
Amazonous
Amazonous
Quote
marvinkok (do 27 jul 2017 22:38:05 https://www.somda.nl/forum/17885/p621666/): Vanuit een ander forum (ovnl) heb ik begrepen dat de omroep in de Flirt onder de garantie van Stadler zou vallen en er dus niks wezenlijks mocht worden aangepast...

Ja, zo kan ik me ook nog wel een leuke anekdote herinneren van Arriva en Ruf in de GTW's... Als ik alle NS-wandelgangen moet volgen word ik ook snel gek, mogelijkerwijs is het inmiddels een combinatie van meerdere factoren idd. Daarnaast hoor ik ook nog wel eens cowboyverhalen door het bekende effect van collegas die elkaar een verhaal net iets anders doorvertellen.

Laatst bewerkt door Amazonous op 28-07-2017 00:37

29-07-2017 11:14:30
aarclay
aarclay
Quote
Mueslireep (do 27 jul 2017 13:49:47 https://www.somda.nl/forum/17885/p621647/): En hoe zit het met de omroep? Die zou in februari al veranderd zijn, maar het is nogsteeds dezelfde. Iets wat Arriva makkelijk lukt, lukt de NS weer niet...

Ik heb begrepen dat de NS afhankelijk is van andere bedrijven die de uitspraak van deze Truus regelen. En de andere die software bouwt etc...
Dus het kan wel even duren, maar ik geef wel toe dat de uitspraak al stukje bij beetje een stuk beter klinkt.

Geen "uitstepp'n", geen Weigen maar Wiegen (Wijchen). Ik vind het wel jammer dat ze niet dezelfde stem van Arriva hebben gebruikt. Die is naar mijn idee ook gegenereerd en loep-zuiver.


Choo choo.....

29-07-2017 12:10:50
wouterder
wouterder
Waarom heeft men het omroepsysteem van de SLT niet aangepast aan Flirt en over paar jaar SNG? Scheelt toch een hoop werk neem ik aan?

29-07-2017 12:36:17
VIRMm1
VIRMm1
Flirt heeft een heel ander (moderner) omroepsysteem, in de slt (en sgm) zit eigenlijk maar een heel simpel primitief systeem. Dat inbouwen in de flirt zou niet kunnen

29-07-2017 14:39:59
koekje
koekje
Het is nog iets anders. In SGMm zit een achteraf ingebouwd omroepsysteem, dat is met de modernisering gekomen. Dat systeem werkt offline met treinnummers. Niet handig met werkzaamheden.

In SLT zit het omroepsysteem helemaal in de trein geïntegreerd qua software. Ook hier is het gewoon een RIS. Het systeem werkt ook grotendeels offline en op basis van een treinnummer.

De FLIRT heeft de omroep via OBIS. Alle treingegevens (treinnummer, bestemming, haltes, etc etc) komen vanaf de wal binnen. Zelfs met werkzaamheden kan de FLIRT dus dynamisch alles omroepen.

De text-to-speech stem is inderdaad vreselijk, maar de back-end van de reizigersinfo in de FLIRT is veel beter (als het werkt...)

29-07-2017 15:15:43
VIRMm1
VIRMm1
Klopt helemaal
Ris bij Slt en Sgm moet ook handmatig geüpdatet worden. Eigenlijk een ouderwets systeem ja.

29-07-2017 20:48:26
aarclay
aarclay
Quote
koekje (za 29 jul 2017 14:39:59 https://www.somda.nl/forum/17885/p621744/): De FLIRT heeft de omroep via OBIS. Alle treingegevens (treinnummer, bestemming, haltes, etc etc) komen vanaf de wal binnen. Zelfs met werkzaamheden kan de FLIRT dus dynamisch alles omroepen.

De text-to-speech stem is inderdaad vreselijk, maar de back-end van de reizigersinfo in de FLIRT is veel beter (als het werkt...)

En de mcn kan OBIS ook uitzetten zodat de boel handmatig gaat. Ik heb geen idee hoe de omroep per station dan bepaalt wordt.
Op GPS? Of moet dat handmatig worden aangeklikt? Er is voor zover ik weet geen offline treinnummer-invoer.

Ik heb wel begrepen dat er enkele bijzondere stations in de lijst staan, en vermoedelijk ook zelfs Duitse stations


Choo choo.....

30-07-2017 07:36:25
koekje
koekje
Als de OBIS uitgeschakeld wordt door de MCN of HC, dan moet de omroep door het personeel zelf gedaan worden. OBIS roept dan niks meer om.

30-07-2017 11:24:22
aarclay
aarclay
Oké, het geeft dus alleen de eindbestemming aan die dan gekozen is, en toont deze op de koersborden en de schermen in de trein?

Laatst bewerkt door aarclay op 30-07-2017 11:25


Choo choo.....

30-07-2017 11:35:53
VIRMm1
VIRMm1
Wanneer je obis uitzet krijg je een klok op de koersborden buiten

30-07-2017 17:48:02
aarclay
aarclay
Quote
VIRMm1 (zo 30 jul 2017 11:35:53 https://www.somda.nl/forum/17885/p621801/): Wanneer je obis uitzet krijg je een klok op de koersborden buiten

Tenzij je een bestemming kiest, lijkt me? Want dat is ook mogelijk. Of wordt er niks met die keuze gedaan soms?

Laatst bewerkt door aarclay op 30-07-2017 18:46


Choo choo.....

30-07-2017 18:19:27
AlexNL
AlexNL
Quote
aarclay (zo 30 jul 2017 17:48:02 https://www.somda.nl/forum/17885/p621814/):
Mits je een bestemming kiest, lijkt me?


Mits, of tenzij?

30-07-2017 20:11:18
AlbertP
AlbertP
Tenzij, want pas als je geen bestemming kiest is het logisch een klok weer te geven.

Edit: aarclay heeft zijn post al aangepast, deze kan weg.

30-07-2017 23:14:18
Amazonous
Amazonous
SGM krijgt een statische dienstregeling (PAR + stamtabellen), SLT heeft meer walcontact voor ritinfo + OVT, en OBIS-materieel leeft op ongeveer dezelfde manier maar met een wat uitgebreider CMS en veel meer mogelijkheden verder.

En dan de FLIRT, daar ging het over, dat mag je zien als OBIS met wat kleine Stadler-specifieke details.

Theoretisch kan materieel een hoop geks, inclusief wat vreemde stations, want ze zitten gewoon in de stamgegevens. Ik mag altijd graag testen met Heino, for obvious reasons Maar waarom zou je dat willen in reguliere dienst, lol.

Laatst bewerkt door Amazonous op 30-07-2017 23:23

11-08-2017 00:46:20
Mueslireep
Mueslireep
Het viel me op filmpjes op dat de Abellio Flirt een veel minder harde piep bij het optrekken en afremmen heeft dan de NS-(en overigens ook Arriva, R-NET en waarschijnlijk straks ook de Syntus-) Flirt.

Weet iemand waardoor dit komt? Kan het bij de NS Flirts nog aangepast worden? Ik hoor regelmatig mensen op het perron en langs het spoor klagen over de piep.

11-08-2017 10:06:31
koekje
koekje
De Abellio FLIRT heeft maar 1 installatie per treinstel die dat geluid produceert, want het heeft maar twee bakken. De NS versie heeft in elke kopbak een installatie die dat geluid produceert.

11-08-2017 10:09:19
jelmerrr
jelmerrr
Volgens mij heeft de Albellio Flirt die niet zo'n piep heeft (dus de trein die mulsireep bedoeld) 5 bakken? Ik dacht namelijk dat hij het over de verbinding Arnhem-Duitsland had

11-08-2017 10:11:11
koekje
koekje
Oh ja idd. Ik dacht even aan de Gouda-Alphen. De Duitse Abellio heeft inderdaad een heel andere (minder luide/irritante) piep. Dat komt door een andere installatie. De NS/R-NET/Arriva/Syntus FLIRT's in NL zijn mono-courant en hebben het irritante geluid. De multicourante maken een heel ander geluid.

Dat is dus niet zomaar even aan te passen.

22-08-2017 14:08:07
aarclay
aarclay
Volgens de NS komt de laatste FLIRT 2233 in dienst: https://www.facebook.com/nederlandsespoorwegen/posts/1824066387623519

maar als ik de spots hier op Somda bekijk zie ik toch heel wat anders
Zullen we het maar gewoon de opening van het laatste FLIRT-traject noemen? Dat dekt de lading beter.


Choo choo.....

22-08-2017 14:12:20
BasSNG2001
BasSNG2001
Inderdaad zullen de FLIRT's vanaf 4 september hun intrede doen op de trajecten van en naar Ddr (welke toevallig genoeg de laatste waren). FLIRT 2233 is voor het eerst in de reizigersdienst gespot op vrijdag 23 juni 2017 als 9629V.

Laatst bewerkt door BasSNG2001 op 22-08-2017 14:12


#DiscoverEU

02-09-2017 09:20:14
icened
icened
In slechts 9 maanden rijden alle 58 Stadler NS Flirt. Stadler bevestigt zijn goede reputatie weer eens.

En het zal ook voor het eerst buiten Brabant rijden nl. Dordrecht - Roosendaal.

02-09-2017 09:35:05
dvdhoven
dvdhoven
Die laatste opmerking vat ik niet. Ik zie zeer regelmatig Flirts in Zutphen en Arnhem en die plaatsen liggen niet in Brabant. De 4400 rijdt tot Ah; de 7600 tot Zp.


Dick van den Hoven

02-09-2017 09:41:19
MetroRET
MetroRET
En de 6400 naar Wt

02-09-2017 09:47:08
icened
icened
Quote
dvdhoven (za 02 sep 2017 09:35:05 https://www.somda.nl/forum/17885/p624569/): Die laatste opmerking vat ik niet. Ik zie zeer regelmatig Flirts in Zutphen en Arnhem en die plaatsen liggen niet in Brabant. De 4400 rijdt tot Ah; de 7600 tot Zp.


Bedoelde eigenlijk mee te zeggen dat ze in ieder geval deels of geheel in Brabant rijden. Maar zie nu ook de serie 7500 ook al met Flirt wordt bereden. Dus de Flirt rijden ook al buiten Brabant.

Prettig voor NS dat ze met de Flirt betrouwbaar materieel hebben. Nu de CAF Sprinters nog.

02-09-2017 10:37:52
koekje
koekje
Sterker nog, de 7500 was de allereerste treinserie die met FLIRT gereden werd.

02-09-2017 11:38:07
phantom
phantom
De verschijning hier rondom Ddr zal het spotten ook een stukje leuker en diverser maken,das ook al een pluspunt hier %08%
Ben benieuwd hoe dat rijd,dat gaan we binnenkort dan maar is uitproberen
Trouwens hoeveel Flirt moet men nog aan NS leveren,ben de tel kwijt,maar zelfs ik vond nu t laatste stel al wel erg vlot.

Laatst bewerkt door phantom op 02-09-2017 11:39


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

02-09-2017 11:43:58
MetroRET
MetroRET
Alles is al afgeleverd.

02-09-2017 11:46:13
phantom
phantom
Ow ik zie de verwarring al.
Das een vlotte levering geweest dan in 9 maanden tijd.
Ben benieuwd of dat dat met komende levering ook zo snel kan.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

02-09-2017 11:50:50
MetroRET
MetroRET
En vanaf a.s. maandag dus Flirt ipv SGM in de 5900 en 1 compositie Flirt in de 6600 ipv een DDZ (op zaterdagen zijn dit er 2).

02-09-2017 12:37:29
icened
icened
En de SGM rijdt weer net zoals in het verleden toch vooral in de Randstad.

02-09-2017 17:34:25
Mueslireep
Mueslireep
Hoe komt het eigenlijk dat de SLT zoveel uit de Randstad is verdrongen? Dit lijkt me toch geschikter materieel hier.

02-09-2017 17:40:19
Rolffiej19
Rolffiej19
5800/15800,4600/14600,4000,4700/7400/6900/5700/7800/6000/6100/3300 hoeveel SLT wil je hebben ? %08%


MCN ASD

02-09-2017 18:41:20
icened
icened
Zal me benieuwen hoe NS de Flirt, CAF en SLT straks gaat verdelen als alle Sprinters ingestroomd zijn.

02-09-2017 20:24:44
Berk24
Berk24
SNG gaat op den duur (als al het SNG functioneert) het SGM vervangen. Dus in de Randstad gaat dan SNG en SLT rijden, waarbij ik verwacht dat SNG op de langere verbindingen als 4000 wordt ingezet, ivm toilet. Gelderland en Noord-Brabant blijven het domein van Flirt en ik verwacht dat alles ten Noorden van Zwolle alsmede AApeldoorn-Almelo(-Enschede) met ICM gaat rijden, in verband met uitwisseling met de Noord-Oost.

02-09-2017 20:28:01
MetroRET
MetroRET
SLT krijgt ook Toilet he... maar we dwalen af...

02-09-2017 21:00:43
Daan!
Daan!
Quote
icened (za 02 sep 2017 18:41:20 https://www.somda.nl/forum/17885/p624619/): Zal me benieuwen hoe NS de Flirt, CAF en SLT straks gaat verdelen als alle Sprinters ingestroomd zijn.


Grofweg is het plan om SNG in te zetten boven de lijn Amsterdam. FLIRT zuidoost en SLT ertussen.


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

FLIRT 3 (NS)
RailWiki.nl