Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

FLIRT 3 (R-net)
RailWiki.nl
Ontwikkelingen R-NET Flirt3-treinstellen
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
08-03-2016 22:51:15
sfj
In dit topic worden ontwikkelingen rondom de FLIRT3-treinstellen van RNET/NS op Alphen aan den Rijn-Gouda besproken,

Ontwikkelingen rondom de typetoelating en zaken algemeen gerelateerd aan het treintype FLIRT3 mogen in https://www.somda.nl/forum/15817/Ontwikkelingen+Stadler+FLIRT+in+Nederland/

Laatst bewerkt door moderator op 16-03-2016 08:50


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

13-04-2016 21:29:52
sfj
Treinstel 2013 werd vanmorgen door Strukton 303001 naar Leidschendam gebracht.

Voor het archief:
03-12-2015: 2010 wordt door SR 303008 als eerste FLIRT3 Nederland binnen gebracht.
25-01-2016: 2011 wordt door SR 303001 gebracht.
24-02-2016: 2012 wordt door VR 203-1 gebracht.
13-04-2016: 2013 wordt door SR 303001 gebracht.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

13-04-2016 22:03:16
PimTH
PimTH
Het archief staat ook achter de link boven het topic (RailWiki).  

13-04-2016 22:09:57
sfj
Dat weet ik maar ik heb besloten het hier neer te zetten.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 


15-04-2016 20:02:38
MCN-GVC
MCN-GVC
Is het eigenlijk al bekend wat de daadwerkelijke opstellocatie wordt van de TAG flirts? Onderhoud wordt Leidschendam, maar de huidige TAG treinen gaan bepaalde dagen naar de Binkhorst, andere dagen naar Leidschendam, en zo beginnen ze ook.

Het spits-treinstel wordt overdag gewassen op de Binkhorst, maar de TAG flirts gaan naar mijn weten niet meer verder dan Alphen-Gouda rijden (spitspendel Leiden vervalt, of is hier al weer een wijziging op gekomen).

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 15-04-2016 20:05
 

15-04-2016 20:25:33
Z2N
Z2N
Momenteel is zelfs de kwartiersdienst uitgesteld, dus veel duidelijkheid is er niet echt. Voor een kwartiersdienst Gd - Apn met twee doorgetrokken treinen naar Ledn zijn zes composities nodig, naast een extra perron langs spoor 4 in Alphen. Daar er maar zes treinstellen besteld zijn is er dan geen reserve, maar dit kan opgelost worden door een gewone Flirt te gebruiken als reserve totdat de sprinter Leiden - Utrecht kan gaan rijden. Dan moet alleen de provincie akkoord gaan met een geel-blauwe Flirt op een lijn die zo nodig rood-zwart moest worden.  

15-04-2016 20:44:09
AgentX
AgentX
Grappig, dat je dat extra spoor 4 in Apn noemt. Dat heeft er altijd al gelegen, maar is recentelijk weggehaald: https://www.flickr.com/photos/koenbrouwer/7709408760/in/photolist-qU7CTV-cKfJCG.  

15-04-2016 21:04:20
pjkleton
pjkleton
Dat was toch het spoortje voor de Rijn Gouwe Lijn Tram, dat toen een eigen perron had ?
Peter
 

15-04-2016 23:04:28
Z2N
Z2N
Quote
AgentX (vr 15 apr 2016 20:44:09 https://www.somda.nl/forum/17884/p575343/): Grappig, dat je dat extra spoor 4 in Apn noemt. Dat heeft er altijd al gelegen, maar is recentelijk weggehaald: https://www.flickr.com/photos/koenbrouwer/7709408760/in/photolist-qU7CTV-cKfJCG.

Dat hoef je me niet te vertellen, ik kom er vrijwel dagelijks. Het perron was alleen wel zo'n 40 centimeter te laag om bruikbaar te zijn icm met Flirtjes...
 

15-04-2016 23:08:39
sfj
Precies, dat was een extra perron, specifiek aangelegd voor die trammetjes welke er als proef gereden hebben. Die hadden destijds ook een speciaal opstelterrein vlak bij het oude EWR/NUON-gebouw aan de lijn richting Leiden wat een jaar of wat geleden opgebroken is bij de herontwikkeling van dat gebied.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

16-04-2016 20:37:48
yappa
yappa
Spoor 4 was het doorgaande (goederen-)spoor, waar inderdaad voor de RijnGouweLijn trams een speciaal laag perron langs gelegd werd.

Ik ben nu wel benieuwd wat er precies recent is weggehaald, het perron of het spoor?
 

16-04-2016 20:52:44
AgentX
AgentX
Het perron.  

17-04-2016 01:15:34
Z2N
Z2N
Het spoor wordt nog regelmatig gebruikt voor de goederentreinen naar Electrolux in Apn.  

18-04-2016 10:53:41
Edb3
Edb3
Al decennialang, zie: https://www.flickr.com/photos/33358189@N05/8710821043/in/dateposted-public/  

18-04-2016 11:10:02
ToH
ToH
Terug naar de Flirts? Geen meldknop op de mobiele versie, dus dan maar zo.  

18-04-2016 11:20:41
treinjoop
treinjoop
Het was al zo'n klein topic. Over zes treinstellen ben je al snel uitgepraat. Omliggende zaken die in het belang zijn van waar dit materieel gaat rijden kan hier af en toe ook best besproken worden. Of wil je dat graag ook opsplitsen?

Maar goed. Het lijkt dus wachten op de kwartierdienst op Ut - Ledn voordat je op Apn - Gd de ideale dienstregeling kunt opstellen met het beschikbare materieel.
 

18-04-2016 11:42:28
mdj
mdj
Dat ligt er dus aan dat alle ontwikkelingen over de flirts zijn opgedeeld. Over de concessie Gouda-Alphen a/d Rijn hebben we al een topic...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

03-05-2016 23:35:15
Astraea
Astraea
Opvallend: de stellen 2004 en 2012 zijn terug te vinden in de datastroom van o.a. treinenradar.nl met een "OBIS-" prefix (net zoals de NS-Flirt 2502). De 2004 heeft voor het laatst data uitgezonden op 1 mei in de middag, de 2012 is nog altijd "actief".  

03-05-2016 23:42:43
MetroRET
MetroRET
2004 is geen R-net treinstel.
2010-2013 zijn momenteel geleverd, de 2014 en 2015 moeten nog geleverd worden.
 

04-05-2016 00:04:12
aarclay
aarclay
De 2004 lijkt mij een verkeerde materieelcode binnen het systeem of een test van 'iets'. De locatie ervan was wel vreemd te noemen.


Choo choo.....
 

04-05-2016 07:05:02
Astraea
Astraea
Duidelijk, ik had zelf even niet paraat welke stellen geleverd waren of nog komen .  

04-05-2016 21:22:32
Jelmer
Jelmer
2004 staat volgens treinenradar.nl midden in Amsterdam West, sinds 1 mei  

04-05-2016 22:43:38
aarclay
aarclay
...maar 2004 bestaat niet, zoals al uitgelegd is.


Choo choo.....
 

04-05-2016 23:38:48
Rolffiej19
Rolffiej19
Combino van het GVB mischien%08%%08%


MCN ASD
 

04-05-2016 23:47:48
aarclay
aarclay
Ongeacht het nummer zou het wel denkbaar zijn, maar het is uitgesloten dat zo'n tram in de NS-systemen zal staan. In het (verouderde) cognos-systeem van de NS zitten nog meer nummers van onbestaande treinen. De 2004 is een neptrein of een foutief ingevulde trein. Dat lijkt mij het énige juiste.

Maar goed, terug naar de R-NET stellen maar weer?

Laatst bewerkt door aarclay op 04-05-2016 23:50


Choo choo.....
 

04-05-2016 23:54:23
Sully123
Sully123
Was de 2004 ooit geen SGM? de huidige 2114?  

05-05-2016 00:00:10
Rolffiej19
Rolffiej19
Jup dat klopt


MCN ASD
 

05-05-2016 00:16:15
Sully123
Sully123
:P Opgelost. haha. Nee dit zou kunnen als die ooit bestaan heeft.  

05-05-2016 07:56:17
aarclay
aarclay
Lijkt mij alsnog onwaarschijnlijk, want SGM heeft geen OBIS-systeem, maar RIS, en waarom zouden ze een oud nummer van 10 jaar geleden dan nog invoeren in het systeem. Misschien dat een kenner zich ooit meldt met een heldere conclusie over dit spooktreintje, maar dit is hoe ik er over denk.


Choo choo.....
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-05-2016 14:22:47
Amazonous
Amazonous
Inconsistentie is niks vreemds binnen de informatievoorziening en een simpel foutje in een intern(!!!) systeem, want deze feed is helemaal niet openbaar, is niks spannends. Moet je niet zoveel achter zoeken.  

16-07-2016 17:38:15
marciekemp
marciekemp
Het schijnt dat de R-NET Flirts voorlopig niet door de toelating zijn gekomen ivm een te krachtige snelrem op de stellen


Machinist NSR
 

16-07-2016 19:05:15
kiekkiek
kiekkiek
Wat nu, remt dat ding krachtiger dan een stadstram?  

16-07-2016 19:21:15
ToH
ToH
Dat schijnt niet, dat blijkt, heb ik van de monteurs / testers gehoord.  

16-07-2016 20:19:21
broek53
broek53
Nou, en?, zou ik zeggen. Staat hij lekker snel stil, hoe veilig wil je het hebben?  

16-07-2016 21:41:07
dlm4yjp
dlm4yjp
Je zou haast denken dat de koffie van de inspecteurs is omgedonderd bij de snelremproef %08%


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

16-07-2016 21:51:00
jeanne
jeanne
Remt het eens een keer naar behoren is het weer niet goed! Waar gaat dit eigenlijk om.%03%


Jeanne Kok
 

16-07-2016 21:57:36
dlm4yjp
dlm4yjp
Als er een verschil zit tussen de snelremstand en de noodremstand, dan kan ik me daarbij wel wat voorstellen, je wilt immers geen gewonden hebben wanneer je simpelweg een ATB storing krijgt of te laat bent met de dodeman.
Ramt de MCN echter de noodknop om een aanrijding te voorkomen, dan kan ik me er wel bij voorstellen dat je alle remkracht die je hebt wilt gebruiken, ookal kan dat eventueel licht letsel veroorzaken voor de passagiers.

Weet iemand of er bij de FLIRT zoiets dergelijks van toepassing is? Meende dat de SLT dit ook had namelijk.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

16-07-2016 21:58:22
MasterE
MasterE
Als je bij elke snelremming een verhoogde kans op verwondingen hebt, kan je er beter nu iets aan doen.


Mcn Asd
 

16-07-2016 22:18:47
broek53
broek53
Is Flirt3 in de rest van Europa toegelaten? Dan heeft ILT niets te weigeren, zo eenvoudig is het. Ik zou het niet pikken als ik Stadler was.  

16-07-2016 22:38:17
aarclay
aarclay
Die remkracht valt toch wel eenvoudig bij te stellen? Kost alleen wat extra tijd met extra proeven en metingen. Ze hebben nog wel even de tijd voordat ze in december van start gaan.

Laatst bewerkt door aarclay op 16-07-2016 22:39


Choo choo.....
 

16-07-2016 22:57:16
VIRMm1
VIRMm1
Quote
dlm4yjp (za 16 jul 2016 21:57:36 https://www.somda.nl/forum/17884/p585004/): Als er een verschil zit tussen de snelremstand en de noodremstand, dan kan ik me daarbij wel wat voorstellen, je wilt immers geen gewonden hebben wanneer je simpelweg een ATB storing krijgt of te laat bent met de dodeman.
Ramt de MCN echter de noodknop om een aanrijding te voorkomen, dan kan ik me er wel bij voorstellen dat je alle remkracht die je hebt wilt gebruiken, ookal kan dat eventueel licht letsel veroorzaken voor de passagiers.

Weet iemand of er bij de FLIRT zoiets dergelijks van toepassing is? Meende dat de SLT dit ook had namelijk.


Tussen een snelremming en een atb of dodeman remming zit bij de rest van het NSR materieel geen verschil.
Treinleiding wordt 0 bar en daar slaan alle remmen maximaal op aan.
 

16-07-2016 23:04:46
rolandrail
rolandrail
Quote
jeanne (za 16 jul 2016 21:51:00 https://www.somda.nl/forum/17884/p585003/): Remt het eens een keer naar behoren is het weer niet goed! Waar gaat dit eigenlijk om.%03%
Wellicht de infrastructuur %08% Omdat de dwarsliggers opschoven op het traject waar tijdens instructieritten telkens op dezelfde plek een noodremming werd uitgevoerd, werd de noodremkracht van de 1700+DDar toendestijds ook verminderd.
Interessant kwestie is wel deze: stel je verminderd de remkracht van een trein omdat je geen gewonden in de trein wilt en vervolgens vallen er doden omdat de trein een vrachtwagen ramde wat niet gebeurd was als de remkracht niet was aangepast...
 

17-07-2016 00:27:04
thom
thom
Quote
VIRMm1 (za 16 jul 2016 22:57:16 https://www.somda.nl/forum/17884/p585012/):
Quote
dlm4yjp (za 16 jul 2016 21:57:36 https://www.somda.nl/forum/17884/p585004/): Als er een verschil zit tussen de snelremstand en de noodremstand, dan kan ik me daarbij wel wat voorstellen, je wilt immers geen gewonden hebben wanneer je simpelweg een ATB storing krijgt of te laat bent met de dodeman.
Ramt de MCN echter de noodknop om een aanrijding te voorkomen, dan kan ik me er wel bij voorstellen dat je alle remkracht die je hebt wilt gebruiken, ookal kan dat eventueel licht letsel veroorzaken voor de passagiers.

Weet iemand of er bij de FLIRT zoiets dergelijks van toepassing is? Meende dat de SLT dit ook had namelijk.


Tussen een snelremming en een atb of dodeman remming zit bij de rest van het NSR materieel geen verschil.
Treinleiding wordt 0 bar en daar slaan alle remmen maximaal op aan.

Voorheen zat daar wel degelijk een verschil in, bij een snelremming (Remkraan in de snelremstand) komt ook de HD-rem erbij die de maximale remdruk van 3,8 bar verhoogde naar 7 of 8 bar.

Bij een ATB remming of dodemanremming word de HD-rem klep niet aangestuurd en remt de trein dus met maximaal 3,8 bar remdruk.

Ik geloof dat met het verdwijnen van het blokberemde mat'64 de HD-rem inmiddels verleden tijd is en niet meer voorkomt op het huidige schijfberemde materieel waar de remkrachten van een heel ander spel zijn.
 

17-07-2016 12:59:11
AgentX
AgentX
Geldt die "niet-toelating" alleen voor RNET flirts, of ook voor de andere varianten?  

17-07-2016 14:03:15
PimTH
PimTH
Aangezien de levering van de andere stellen vrolijk door lijkt te gaan en die van de R-net-stellen niet, lijkt het alleen om de R-net-stellen te gaan.  

17-07-2016 14:43:21
Dead_Devil
Dead_Devil
Zou die remkracht ook iets met de Flirt varianten te maken kunnen hebben?
De R-Net flirts zijn 2 wagons. De NS flirtjes 3 & 4 wagons lang hebben dus meer gewicht en wss ook wel meer remkracht (ivm dat extra gewicht) maar misschien beter afgesteld?

Off Topic: Ik vraag me af of het nieuwe arriva stel erook last van gaat hebben (is immers ook een 2 wagons variant)

En dan nog de fabriek waar ze gebouwd worden uiteraard.
 

17-07-2016 23:40:07
thom
thom
De treinlengte zal niet bepalend zijn, een trein moet voor een bepaalde maximum snelheid aan een vastgesteld rempercentage voldoen en als het stel een bak langer word komt er vaak ook een beremd draaistel bij

Quote
PimTH (zo 17 jul 2016 14:03:15 https://www.somda.nl/forum/17884/p585038/): Aangezien de levering van de andere stellen vrolijk door lijkt te gaan en die van de R-net-stellen niet, lijkt het alleen om de R-net-stellen te gaan.

Afleveren gaat doorgaans wel door ondanks het proces van toelaten van materieel, het probleem kan weleens bestaan uit papierwerk en anders is vaak met een kleine wijziging het materieel wel aan te passen.

Het zou ook wel gek zijn als het materieel in het buitenland al toegelaten rondrijdt, en het hier fundamenteel anders zou moeten worden.

Laatst bewerkt door thom op 17-07-2016 23:44
 

27-07-2016 16:09:04
sfj
Vanmiddag zijn door SR 303008 de 2014 en 2015 naar Ldd gebracht. De levering is nu compleet.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

27-07-2016 16:58:23
MasterE
MasterE
Ik dacht dat er 6 stellen waren besteld?


Mcn Asd
 

27-07-2016 17:00:00
bart84
Moderator
bart84
De stellen 2010 tm 2015 zijn precies zes stellen.


Mvg. Bart
 

27-07-2016 17:01:53
MasterE
MasterE
O, ja. Het is nog vroeg %02%


Mcn Asd
 

27-07-2016 22:01:26
nedtrain25
nedtrain25
Waarschijnlijk toch niet de 2 laatste. Heb al gehoord dat er 1 of 2 reservestellen komen  

02-08-2016 12:18:14
Dead_Devil
Dead_Devil
Lees zojuist in het opvallende dingen topic van vandaag dat de R-Net flirts 2010-2011-2012-2013 op weg zijn naar wildenrath.

Iemand enig idee waarvoor dit is? heeft dit te maken met de rem problemen? of is het een standaard onderdeel van de toelating?
 

02-08-2016 12:24:32
nedtrain25
nedtrain25
De remploblemen zijn verholpen, ze gaan naar wildenrath om gewogen te worden en komen vrijdag retour  


18-09-2016 13:53:55
tonnie12
tonnie12
wanneer begint het proefbedrijf da op Goua-Alpen a/d Rijn ?

Laatst bewerkt door moderator op 18-09-2016 15:19, reden: Verplaats vanuit Syntus topic.
 

16-11-2016 23:02:09
aarclay
aarclay
Is daar een proefbedrijf voor nodig? Het is al een veelal enkelsporig traject.

Anyway, vandaag heeft de NS officieel de stellen gepresenteerd aan de pers.
Het onderscheidt zich in reizigersperspectief van de NS-FLIRT met o.a: Kortere trein (2-bak), andere stoelen, loungebankje, fietsenrek aan het plafond, en volgens mij ook een informatieschermpje in de toilet.

Uiteraard ook met Wifi, Toilet en USB-aansluitingen.
http://nieuws.ns.nl/nieuwe-comfortabele-r-net-treinen-gepresenteerd/

Ik zeg: Laat maar komen!

Morgen breng ik een wat uitgebreider verslag uit.

Laatst bewerkt door aarclay op 16-11-2016 23:03


Choo choo.....
 

16-11-2016 23:43:33
Mueslireep
Mueslireep
Wat ik nogsteeds niet snap: Abellio had toch de aanbesteding gewonnen, en dus niet de NS? Of zit ik verkeerd?  

16-11-2016 23:48:17
sfj
NS. Abellio koopt de treinstellen en leased ze terug aan de NS.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

17-11-2016 00:12:21
aarclay
aarclay
Inderdaad, en Abellio is gewoon het dochterbedrijf van de NS Reizigers.
*knip*

Laatst bewerkt door aarclay op 17-11-2016 00:48


Choo choo.....
 

17-11-2016 00:31:53
sfj
Tuurlijk mocht NS Reizigers meedoen, anders hadden ze nooit kunnen winnen. Personeel loopt ook gewoon met NS uniform. Abellio en NS Reizigers zijn beide dochterbedrijven van de NS Groep, net als Servex, NedTrain, NS Stations, NS Financial Services... Abellio heeft de treinstellen aangeschaft en verhuurt ze aan NSR.

Rnet is niks anders dan een merknaam, een formule, heeft niks met eigendom van de bedrijven te maken. Ook schrijft NS geen aanbestedingen uit, dat doen gemeenten, provincies en andere belanghebbenden.

Geen idee waar jij je verhaal op baseert maar er klopt niks van.

Laatst bewerkt door sfj op 17-11-2016 00:33


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

17-11-2016 00:43:17
aarclay
aarclay
Jaja, true... i know, i know
Complexe constructie om kort te zeggen. Maar vanwaar de samenwerking met Abellio dan?
Puur voor de treinstellen die al werden geleverd aan hen voor de Duitse concessie om daarin mee te liften?

Laatst bewerkt door aarclay op 17-11-2016 00:53


Choo choo.....
 

17-11-2016 01:34:17
thom
thom
Je maakt er hier een beetje een puinhoop van nu

Eerst zet je een uitleg neer waar niet heel veel van lijkt te kloppen en als vervolgens door Jake gereageerd word dat het niet klopt verwijder je jou uitleg en zet je er daarna doodleuk onder dat het je wel degelijk weet waar Jake je net in corrigeerde...?

Laatst bewerkt door thom op 17-11-2016 01:35
 

17-11-2016 07:18:07
aarclay
aarclay
Ja, klaar zo. Het is nu wel duidelijk. Iets met late avonden ofzo.

Laatst bewerkt door aarclay op 17-11-2016 07:20


Choo choo.....
 

17-11-2016 07:19:32
bacr
bacr
Hmmmm, volgens mij is het nog steeds onduidelijk (maar ik las jouw uitleg dan ook niet %08%)  

17-11-2016 07:24:47
aarclay
aarclay
Laten we het er maar op houden dat ik even niet helder was, en zullen we dit lekker vergeten?.

Laatst bewerkt door aarclay op 17-11-2016 07:35


Choo choo.....
 

17-11-2016 07:36:18
b2py
b2py
Het zou fair zijn om je originele tekst te laten staan  

17-11-2016 07:42:56
aarclay
aarclay
Volgende keer beter. Klaar zo!


Choo choo.....
 

17-11-2016 08:31:30
Dead_Devil
Dead_Devil
Ik ben benieuwd of de treinen zoveel mogelijk kinderziekte vrij zijn bij aanvang dienstregeling. Hoor en zie regelmatig NS Flirtjes defect staan tussen O - Ht en ook in onderstaande bericht weer melding van een R-Net flirt die de geest gaf tijdens een testrit

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=256564#prettyPhoto

Hopelijk krijgen we geen SLT tafrelen in de begin tijd.
 

17-11-2016 08:41:55
aarclay
aarclay
Je bent niet de enige die dit opvalt. Het kwam eerder ook al ter sprake:

https://www.somda.nl/forum/17885/p596752/Ontwikkelingen+NS+FLIRT3-treinstellen/


Choo choo.....
 

17-11-2016 11:03:27
umbusko
umbusko
Quote
aarclay (wo 16 nov 2016 23:02:09 https://www.somda.nl/forum/17884/p598156/):
Anyway, vandaag heeft de NS officieel de stellen gepresenteerd aan de pers.
Het onderscheidt zich in reizigersperspectief van de NS-FLIRT met o.a: Kortere trein (2-bak), andere stoelen, loungebankje, fietsenrek aan het plafond, en volgens mij ook een informatieschermpje in de toilet.


Dat fietsenrek ziet er wel heel onhandig uit... voordat je door hebt hoe dat werkt, mensen van die drie stoelen af gekregen hebt en je je fiets erin getild en vastgezet hebt, ben je onderhand al waar je zijn moet op Gd-Apn. %08%
Nou neem ik zelden een fiets mee in de trein, maar ik zou hem denk ik veel liever gewoon tegen die drie klapstoelen laten leunen.
 

17-11-2016 11:24:21
aarclay
aarclay
Maar dat scherm in de toilet is wel weer mooi bedacht  

01-12-2016 15:59:06
Lovers83
Lovers83
Het gaat beginnen op de 9500. Als abonnementhouder heb ik de onderstaande per mail gekregen van NS

Quote
Vanaf 11 december 2016 rijdt NS onder de R-net vlag op het traject Alphen aan den Rijn - Gouda.

Wat betekent dit voor u?
- U reist met nieuwe, comfortabele R-net treinen en een vast team aan servicemachinisten.
- U kunt elk half uur de trein nemen en vanaf najaar 2017 elk kwartier.
De abonnementen en kaartjes van NS zijn ook te gebruiken op dit R-net traject.
De tarieven van NS blijven van toepassing.
Speciaal voor dit traject is er het GouweTicket. Hiermee reist u een dag lang onbeperkt 2e klas in de daluren op het traject Alphen aan den Rijn – Gouda. Het GouweTicket is verkrijgbaar als eenmalige chipkaart bij de kaartautomaten op de stations van dit traject en kost €4 en voor kinderen van 4 t/m 11 jaar €1.
- In- en uitchecken blijft hetzelfde. Bij het overstappen van NS naar R-net en andersom hoeft u niet opnieuw in te checken. Bij overstap naar bus, tram, metro of een van de andere treinvervoerders moet u wel opnieuw in- en uitchecken.
- Overstappen voor de richting Leiden of Utrecht
De rechtstreekse treinverbinding van Gouda via Alphen naar Leiden Centraal in de spitsuren vervalt per 11 december 2016. In Alphen aan den Rijn kunt u aan de overzijde van hetzelfde perron en met een overstaptijd van 2 minuten, overstappen op de Intercity naar Leiden Centraal. Voor reizen richting Utrecht via Gouda blijft de overstap via Alphen aan den Rijn onveranderd.


Kom maar op met de nieuwe Flirts!%02%

Laatst bewerkt door Lovers83 op 01-12-2016 16:03


Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User
 

01-12-2016 17:48:10
aarclay
aarclay
Waar komt de opstelplaats voor de RNET-Flirts's eigenlijk?
Nu is bij de NS nog gewoon SGMm wat volgens mij uit het hele land vandaan komt, en toen de LightRail nog reed was dit de werkplaats in Apn.

Ik vermoed nu de opstelsporen naast Lddwpl?

Laatst bewerkt door aarclay op 01-12-2016 17:48


Choo choo.....
 

01-12-2016 17:51:35
ToH
ToH
In de toekomst komen deze in Gouda.  

01-12-2016 19:03:20
aarclay
aarclay
Oké, maar for the time being dus in Ldd?


Choo choo.....
 

01-12-2016 19:07:04
sfj
Dat is het plan, leeg van/naar Ldd, in de loop van volgend jaar wordt in Gouda een aantal ongebruikte kopsporen gemoderniseerd als standplaats RNET treinen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

01-12-2016 19:29:09
MetroRET
MetroRET
Volgens mij blijven er in 6 van de 7 nachten (op za-zo na) 2 stellen in Gouda.  

01-12-2016 19:31:36
sfj
Dat had ik nou juist bewust niet aangevuld vanwege personen met kwalijke bedoelingen die hier ook meelezen. Er wordt wel hondenbewaking ingezet overigens.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

01-12-2016 19:41:13
Jan-Mark
Jan-Mark
Mogen ze bij spoor 21 en 30 wel eerst even gaan roestrijden  

01-12-2016 19:54:09
AgentX
AgentX
De plek waar ze komen te staan is inmiddels meer afgesloten dan voorheen. Dat scheelt ook al.  

01-12-2016 20:06:44
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Lovers83 (do 01 dec 2016 15:59:06 https://www.somda.nl/forum/17884/p599991/): Bij overstap naar ... een van de andere treinvervoerders moet u wel opnieuw in- en uitchecken.
Andere treinvervoerders? Die zijn er helemaal niet in Gouda en Alphen

Quote
Voor reizen richting Utrecht via Gouda blijft de overstap via Alphen aan den Rijn onveranderd.
Via welk station willen ze hier nu zeggen. 't kan ongetwijfeld allebei, maar de zin loopt wel erg krom.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-12-2016 11:11:39
aarclay
aarclay
Mijn eerste indruk is erg positief. Maar de omroepstem is erg hakkelig en met de computer uitgesproken. Ik neem aan dat ze Tuffy nog eens inhuren?  

11-12-2016 11:18:47
train85
train85
Is bij de NS versie ook precies hetzelfde.  

11-12-2016 11:27:53
aarclay
aarclay
Oke dan.
Wel hoor ik in in de tussenovergang het geluid van ontsnappende lucht, en kan ik nergens treinstel-nummers binnen vinden
 

12-12-2016 08:17:44
Dead_Devil
Dead_Devil
Quote
aarclay (zo 11 dec 2016 11:27:53 https://www.somda.nl/forum/17884/p600942/): Oke dan.
Wel hoor ik in in de tussenovergang het geluid van ontsnappende lucht, en kan ik nergens treinstel-nummers binnen vinden


Misschien op de informatie schermen verstop?
 

12-12-2016 13:06:03
aarclay
aarclay
Nee, en alleen dat zou naar mijn idee niet handig zijn t.b.v. veiligheid.

Laatst bewerkt door moderator op 12-12-2016 20:41, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.


Choo choo.....
 

12-12-2016 22:59:59
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
treinstelnummers zijn voor de normale reiziger toch alleen nuttig indien er gesplitst of gecombineerd gaat worden met afwijkende bestemming voor de verschillende stellen. Dat zie ik bij R-NET niet zo snel gebeuren...waarom zou je het dan nog binnen ergens aangeven? In de cabine zal het vermoedelijk wel ergens staan en buiten ook. Dan ben je er toch voor het rijdend personeel?  

12-12-2016 23:19:57
marciekemp
marciekemp
Snap ook niet goed waarom het volgens aarclay niet veilig zou zijn.... treinstelnummers hebben nou niet echt iets met veiligheid te maken, hooguit kan er iemand in een verkeerd stel blijven zitten na splitsen waardoor hij of zij een half uur later op de plaats van bestemming is... nog steeds veilig lijkt me  

12-12-2016 23:38:48
aarclay
aarclay
In geval van calamiteiten (elke seconde telt..)? Dan kan het handig zijn om aan te geven in welk stel je zit? Niet zo heel moeilijk bedacht.

Laatst bewerkt door aarclay op 12-12-2016 23:44


Choo choo.....
 

12-12-2016 23:44:27
Xander140
Xander140
Klopt wat hij zegt! Als je de hulpdiensten belt zoals ambulance of politie vragen ze hier ook naar!  

13-12-2016 07:55:35
VIRMm1
VIRMm1
Ook wanneer je opgesloten zit in een trein (omdat je bijv in slaap bent gevallen ) is het wel handig als je kan vermelden in welke trein je zit, dan kan die trein opgespoord worden.

Noodzaak is er niet voor die stickers,maar het kan wel verdomd handig zijn
 

13-12-2016 10:35:59
marciekemp
marciekemp
Ja zoals je zeg VIRMm1 verdomd handig zijn kan het wel, maar is het noodzakelijk en komt de veiligheid in het geding als ze er niet zijn nee...., daarnaast hebben deze treinstellen SOS knoppen om in contact te komen met de Mcn, die kan precies zien uit welk stel de oproep komt. En neem aan dat als er hulpdiensten bij de trein moeten komen dat over het algemeen ook wordt doorgegeven via die knoppen aan de Mcn, dus een veiligheids dingetje is het niet  

13-12-2016 12:02:42
aarclay
aarclay
Iemand die in paniek is, zal misschien minder snel naar een nood-knop zoeken die niet in elk treinstel in Nederland aanwezig is, en sneller naar een telefoon grijpen en een identificatienummer (treinstel-nummer) zoeken. Vooral in een achterop-lopend treinstel.

Ik vraag mij eigenlijk af of de Europese regelementen zijn die dit verplichtten. En die gaan erg ver, van de zitplaatsafstand, het sluiten van de deuren met het sluitsignaal, en de tijd van de zichtbare informatie op een display. Dus in geval van acute nood is het zeker handig.

Ik moet er niet aan denken bij een reanimatie dat iemand om zou komen doordat iemand niet kon aangeven in welk treinstelnummer die zit.

Laatst bewerkt door aarclay op 13-12-2016 12:06


Choo choo.....
 

13-12-2016 12:26:26
Oldskool
Oldskool
Jeetje man! Als het om het spoor en veiligheid gaat, ga je helemaal los dat er zoveel regels zijn. Termen als VeiligheidsTaliban Of VeiligheidsJihadisten zijn geregeld te lezen. Moet allemaal soepeler en weet ik het wat. En nu ontbreekt er een sticker, maak je er een veiligheid issue van en dramatiseer je het tot en met.. Beetje overdreven hoor..  

13-12-2016 12:36:47
aarclay
aarclay
Misschien moet je maar eens in de situatie verdiepen door mijn post nog eens te lezen . Maar mijn standpunt is gewoon duidelijk, klaar. Er wordt wel een beetje overgevoelig gereageerd naar mijn idee.


Choo choo.....
 

13-12-2016 12:56:10
marciekemp
marciekemp
Helemaal mee eens @OldSkool weet niet in wat voor wereld @aarclay leeft, maar zo te zien in een wereld waar achter elke boom en lantarenpaal wel gevaar schuild...  

13-12-2016 13:07:18
aarclay
aarclay
Nee? Beetje rare reactie in mijn ogen. Ik kijk gewoon door een andere bril? Heeft niks met paranoidheid te maken? Geen idee hoe je hier bij komt??

Ik ben klaar met deze discussie en blijf bij mijn standpunt. Beetje positief kijken met zijn allen en niet meteen elkaar aanvallen. Laten we het gewoon gezellig houden.

Laatst bewerkt door aarclay op 13-12-2016 13:15


Choo choo.....
 

13-12-2016 13:19:31
Oldskool
Oldskool
Een discussie is prima, maar dan moet je niet schrijven
Quote
Maar mijn standpunt is gewoon duidelijk, klaar.
Daarmee sla je de discussie dood en zeg je feitelijk dat jouw standpunt de enige juiste is. En dat is het dus niet.
 

13-12-2016 13:27:15
Daan!
Daan!
Quote
Oldskool (di 13 dec 2016 12:26:26 https://www.somda.nl/forum/17884/p601226/): Jeetje man! Als het om het spoor en veiligheid gaat, ga je helemaal los dat er zoveel regels zijn. Termen als VeiligheidsTaliban Of VeiligheidsJihadisten zijn geregeld te lezen. Moet allemaal soepeler en weet ik het wat. En nu ontbreekt er een sticker, maak je er een veiligheid issue van en dramatiseer je het tot en met.. Beetje overdreven hoor..


Je speelt zelf ook redelijk op de man. Je taalgebruik komt agressief over. Het zal waarschijnlijk niet zo bedoeld zijn, maar ik snap wel dat het zo kan overkomen. Maar goed, klaar weer. Allemaal weer lief gaan spelen.

Aarclay heeft natuurlijk wel een punt dat het vreemd is om weinig stickers te gebruiken. In reisinformatie worden de nummers gebruikt. Denk bijvoorbeeld ook aan twitter. Maar ook voor personeel kan het diverse doeleinden dienen.

Laatst bewerkt door Daan! op 13-12-2016 13:27
 

13-12-2016 13:27:25
aarclay
aarclay
Als er zo fel wordt gereageerd ben ik er wel klaar mee. Anders was ik graag wel in vorm voor een discussie.

En ik ben met wat Daan! zegt.

Laatst bewerkt door aarclay op 13-12-2016 13:28


Choo choo.....
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

FLIRT 3 (R-net)
RailWiki.nl