Tips en raad over het Hema NS/NMBS treinkaartje.
Forum: Algemeen - Algemeen
05-03-2016 12:06:06
fred67nl
fred67nl
Goedemorgen.

Het lijkt mij een goed idee om een nieuw topic te starten te starten met vragen en tips met betrekking tot het Hema NS/NMBS kaartje, aangezien veel van ons niet bekent zijn met de voorwaarden van de NMBS en die ban het Hema kaartje.

Ik wil hierbij de aftrap geven;
Goedemorgen.

In de voorwaarden van de Belgische standaardbiljetten www.belgianrail.be staat het volgende vermeld;
"Als het bestemmingsstation een kuststation is, mag de terugreis afgelegd worden vanuit om het even welk kuststation."

Heeft iemand daar ervaring mee? Ik zal de NS en de NMBS even mailen of zij aan kunnen geven of dit ook met het Hema kaartje kan.

groeten,
Fred


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/

07-03-2016 00:57:07
albertjan9
albertjan9
Volgens dat dkcument mag je alleen een alternatieve terugreis vanaf een kuststation reizen, op het moment dat je met een ticket reist wat je ofwel aan een loket gekocht hebt, ofwel op de trein zelf.
Het Hemakaartje is niet meer dan een voucher waarop je op ns.nl een dagretour kan verzilveren. Dit ticket is een eticket, en dus is het niet mogelijk om hiermee van de bovenstaande regeling gebruik te maken.


Dagelijks Ktr - Ah v.v.

21-03-2016 12:52:30
SomdaSpott
SomdaSpott
Hey Fred,

Volgens mij mogen reizigers met het Hema treinkaartje gewoon gebruik maken van alle reguliere NMBS en NS treinen ongeacht het (kust)station.

Snap dat dit nogal vaag klinkt, maar dit is wat ik eruit opmaak.

21-03-2016 15:27:32
Z2N
Z2N
Het is alleen een retourticket, dus als je aankomst en vertrekstation in België verschillend zijn en niet aan dezelfde route liggen zal er alsnog bijbetaald moeten worden om terug op de route van de geldigheid van het HEMA-kaartje te komen.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


21-03-2016 16:22:27
reisthijs
reisthijs
Dat het alleen een retourticket is, dat is nou juist het punt: met een retourticket hoef je normaal gesproken niet bij te betalen als aankomst en vertrekstation beiden aan de Belgische kust liggen.

De vraag is of het Hema-kaartje gelijk staat aan een standaard retour.

Laatst bewerkt door reisthijs op 21-03-2016 16:23

21-03-2016 17:35:03
fred67nl
fred67nl
Ik was het al weer vergeten, maar hierbij de reactie van NSR m.b.t. de vraag over de voorwaarden van de NMBS specifiek dat van het kuststation.

Hartelijk dank voor uw e-mail.

U wilt graag meer informatie over de voorwaarden van het HEMA Dagretour Nederland - België.

Bij het verzilveren van dit Dagretour dient u een begin- en een eindstation in te vullen. U kunt alleen heen- of terugreizen vanuit een van de tussenliggende stations. Wilt u reizen vanuit een station dat niet op de route ligt, dan heeft u daar een apart ticket voor nodig.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Laatst bewerkt door fred67nl op 21-03-2016 17:35


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/

21-03-2016 17:38:50
Diedje
Diedje
nou kan ik me ook goed voorstellen dat de NS de exacte voorwaarden van de NMBS niet goed kent.. misschien gelijke vraag ook aldaar eens stellen?

21-03-2016 21:20:24
RudiL
RudiL
Op het HEMA-kaartje zijn (in het internationaal verkeer) de CIV-voorwaarden van toepassing. Dat betekent dat onderbreken niet is toegestaan en de aangegeven reisweg moet worden gevolgd, tenzij de bijzondere voorwaarden van betreffende vervoerder (de NMBS dus) daaraan uitbreiding geven (inperking mag niet).
De NMBS verklaart haar (binnenlandse) voorwaarden (zie www.belgianrail.be)
onverkort van toepassing op internationale tickets. Daarmee is onderbreken, voorbijrijden van de eindbestemming e.d. definitief verboden. Zoals al aangegeven is de terugreis van een willekeurig station aan de kust beperkt tot aan het loket of op de trein gekochte retours, niet voor e-tickets, uitgeven door de NMBS Over internationale e-tickets staat er verder niets. Daarmee sluiten de vervoersvoorwaarden dus niet helemaal. Maar voorlopig zou ik zeggen: het mag niet.

21-03-2016 21:22:08
mren
mren
Bij tegenstrijdigheid van voorwaarden dienen deze in het voordeel van de klant te worden geïnterpreteerd.

21-03-2016 21:30:21
RudiL
RudiL
Dat vind ik ook. Maar in dit geval is het geen tegenstrijdigheid, maar een "gat" in de voorwaarden. Dus of navragen bij de NMBS, of het laten aankomen op de ontmoeting met de treingeleider van dienst

21-03-2016 22:42:00
treinfan
treinfan
Je kan ook gewoon het station invullen dat het verst weg is en dan een klein stukje van de heen- of terugreis niet afleggen...

22-03-2016 01:11:53
thom
thom
Ligt het nou aan mij, of is het wat vreemd dat je een ticket bij de Hema koopt en dan bij een NMBS ticket gaat kijken voor de voorwaarden?

Dat is toch net zoiets als een pak Appelsap kopen, en op een pak jus d'Orange gaan kijken wat er voor ingrediënten inzitten...

22-03-2016 13:04:48
RudiL
RudiL
Waar je het ticket koopt maakt niet uit zolang de CIV-voorwaarden van toepassing zijn. Dat garandeert internationaal een gemeenschappelijk minimumniveau van de voorwaarden. Maar als je een lokale extra mogelijkheid zoekt (zoals in dit geval een retourrit vanaf een ander station aan de Belgische kust) kun je weinig anders dan de lokale voorwaarden door te zoeken. Verwacht niet dat een ticketverkoper in Nederland een antwoord heeft.

22-03-2016 13:39:04
reisthijs
reisthijs
Quote
treinfan (ma 21 mrt 2016 22:42:00 www.somda.nl): Je kan ook gewoon het station invullen dat het verst weg is en dan een klein stukje van de heen- of terugreis niet afleggen...
Dat kan dus niet bij kuststations die aan verschillende lijnen liggen...

23-03-2016 07:15:53
mdeen
mdeen
Quote
RudiL (ma 21 mrt 2016 21:20:24 www.somda.nl): Op het HEMA-kaartje zijn (in het internationaal verkeer) de CIV-voorwaarden van toepassing. Dat betekent dat onderbreken niet is toegestaan en de aangegeven reisweg moet worden gevolgd, tenzij de bijzondere voorwaarden van betreffende vervoerder (de NMBS dus) daaraan uitbreiding geven (inperking mag niet).


Je mag me uitleggen waarom je dit denkt. De CIV voorwaarden spreken nergens over een verbod op het onderbreken van een reis en ook niet over het inperken van de CIV door nationale regels.

Linkje naar de tekst van het CIV: www.cit-rail.org

23-03-2016 09:21:01
RudiL
RudiL
Als je een meer recente tekst raadpleegt staat het er allemaal wel...
www.nsinternational.nl

(Er staat juist niet dat nationale bepalingen de CIV-voorwaarden kunnen inperken - dat heb ik ook niet beweerd.)

02-04-2016 21:26:42
RudiL
RudiL
Een aantal Belgische stations kan niet als bestemming worden opgegeven. NS geeft "technische redenen" als oorzaak op en suggereert om als alternatief een volgend station als bestemming te selecteren en gewoon eerder uit te stappen.
Helaas zijn er nogal wat stations waarvoor dat niet mogelijk is - bijvoorbeeld omdat de bestemming zelf een eindstation is, of omdat alle stations langs de betreffende lijn niet als bestemming herkend worden. Voorbeelden: Quiévrain, Erquelinnes, Couvin, Virton, Bertrix, Athus.
Ik wacht op een reactie van NS Klantenservice

02-04-2016 21:35:53
Dennis1977
Dennis1977
Hoi rudil,

Ben jij dit ook?

forum.ns.nl

02-04-2016 21:47:30
RudiL
RudiL
Zeker. Ik dacht dat het ook voor dit draadje interessant zou kunnen zijn. Als ik een antwoord van Klantenservice krijg, zal ik dat ook hier melden.

26-05-2016 12:45:54
RudiL
RudiL
Vandaag meldde moderator Sivan op het NS-forum de oorzaak van het probleem bij de bestemmingskeuze in België -

"Het is inderdaad misgegaan door het feit dat we niet in eerste instantie de hele lijst met Belgische stations hebben ingevoerd. Alleen de lijst met stations die in de automaat aanwezig zijn staan er nu in. Helaas was het niet mogelijk de lijst tijdig alsnog volledig in te laden. Bij de volgende België/Nederland actie zullen we gehele lijst met Belgische stations invoeren.

Nogmaals onze excuses voor reizigers die hiervan hinder hebben ondervonden."

De HEMA-actie is inmiddels afgelopen. Zoals bovenstaand gemeld was het kennelijk onmogelijk om het probleem binnen zeven weken na de constatering op te lossen.

27-05-2016 08:36:50
hellfire
hellfire
Quote
RudiL (do 26 mei 2016 12:45:54 www.somda.nl):
De HEMA-actie is inmiddels afgelopen. Zoals bovenstaand gemeld was het kennelijk onmogelijk om het probleem binnen zeven weken na de constatering op te lossen.

Of de moeite die het kost om die lijst aan te vullen weegt (volgens hen) niet op tegen het beperkte ongemak dat reizigers gedurende een korte periode ervan hebben. Dan kan die energie beter gestoken worden in het oplossen van een probleem dat een grotere impact heeft. Kwestie van prioriteiten stellen: dit had kennelijk onvoldoende prioriteit.

27-05-2016 12:06:15
jorgo
jorgo
De preselectie van NS/NSI ten aanzien van stations in het buitenland heb ik altijd merkwaardig gevonden. Alsof alleen rechtstreekse bestemmingen en bestemmingen die een stedentrip waard zijn, belangrijk zijn.