Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad 4 april 2016
RailWiki.nl
Wijzigingsblad 4 april 2016
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
26-02-2016 22:00:58
chris24
chris24
Op locov.nl is weer het advies van NS te vinden over de wijzigingen in de dienstregeling die op 4 april 2016 doorgevoerd gaan worden.

Dit is de link:
http://locov.nl/Images/Locov%202016-45183%20%20Adviesaanvraag%20wijzigingsblad%20dienstregeling%20april%202016_tcm311-372937.pdf

Ik heb ook een vraag hoe denkt de NS in de ochtendspits in de 14812, 14814 en 14816 zitten nu met SGMm5 al overvol is en de Velsertunnel gaat op 15 april dicht is en buslijn 73 vervalt is mij vraag hoe gaat NS dit oplossen?

Laatst bewerkt door chris24 op 26-02-2016 22:15
 

26-02-2016 22:11:48
sfj
Weinig schokkende veranderingen zo te lezen.

De hele 14800 blijft nog steeds een zorgenkindje, zelfs overdag en ook in de avondspits diverse vrijwel elke dag compleet afgeladen treinen met 3/5/6 bakken SGM. Dat wordt met de sluiting van de tunnel straks nog erger.

Jammer dat men de capaciteitsvergroting niet heeft kunnen realiseren. Het afsluiten van de tunnel is al zowat twee jaar geleden aangekondigd, dus er was ruimschoots op te anticiperen. Zelfs door grote logge bedrijven waarin besluiten soms enige tijd duren....


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

26-02-2016 22:52:33
mdj
mdj
Ik snap die laatste alinea niet in relatie tot dit topic. In het locov-advies staat er niets over, evenals een andere bron voor deze uitspraak. Dus: Waar haal je dat vandaan dat er geen capaciteitsvergroting in dit wijzigingsblad zit?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

27-02-2016 00:37:09
sfj
Er staat niks over, dus ik neem even aan dat het niet gaat gebeuren. Viavia heb ik ook al soortgelijke treurige berichten gehoord.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 


03-03-2016 19:57:11
michaben
michaben
Diensten staan op de bekende plaats:
- DDZ verdwijnt uit de 4400/9600, wordt een mix van DDAR en SGM.
- 7600 wordt mix DDZ en DDAR
- Nodige SGM/SLT verschuivingen in de 4000/4700/7400/17400, ook per dag verschillend.
- Trein 2110 met 3xVIRM, de 822 gaat weer naar 2xVIRM (kan nog altijd 2xVIRM-VI zijn, dat melden de diensten niet).

Laatst bewerkt door michaben op 03-03-2016 20:03
 

03-03-2016 20:07:28
stefanvw14
stefanvw14
Ik weet niet hoe erg de 822 gebruikt wordt tussen Ehv en Asd, maar tussen Asd en Amr is het echt heel erg veel vervoeren van "lucht".
Ook al bekend hoe ze dat gaan doen in Amr? Aangezien de 822 1 viertje doneert voor de avondspits vanaf Amr naar Asd en verder.
Of wordt één van de avondspits treinen kleiner?
 

03-03-2016 20:42:54
michaben
michaben
De materieelomloop lijkt sowieso omgegooid te worden. Het verschilt per dag, maar als ik als willekeurige dag de woensdag pak zie ik het volgende verschil voor de 800:
817 Wordt solo
822 Wordt 2xVIRM (was 3xVIRM vanaf Ehv)
825 Wordt 2xVIRM Amr-Ehv (was solo)
831 Beide stellen door naar Mt ipv aftrappen Ehv
837 Wordt solo
839 Wordt 2xVIRM van Ehv naar Mt
841 Wordt 2xVIRM van Ehv naar Mt
843 Wordt 2xVIRM van Ehv naar Mt
844 Wordt 2xVIRM van Mt naar Ehv
845 Wordt solo van Amr naar Ehv, Ehv-Mt blijft 2xVIRM
846 Wordt solo
850 Wordt solo
852 Wordt 2xVIRM
854 Wordt 2xVIRM Mt-Sgn (was 2xVIRM Ehv-Sgn)
856 Wordt 2xVIRM Mt-Amr(was 2xVIRM Ehv-Sgn)
857 Wordt solo Amr-Asd, blijft 2xVIRM Asd-Mt
867 Wordt 2xVIRM Amr-Mt (was 2xVIRM Sgn-Ehv)
869 Wordt 2xVIRM Sgn-Mt (was 2xVIRM Amr-Ehv)
871 Wordt 2xVIRM Sgn-Mt (was 2xVIRM Sgn-Ehv)
873 Wordt solo
874 Wordt 2xVIRM Mt-Ehv (was solo)

Ook elders veel verschuivingen in treinlengtes, te veel om op te noemen. Ook de 700/2100/2200/12700 schuiven nogal wat treinen van solo naar 2xVIRM en andersom.

Laatst bewerkt door michaben op 03-03-2016 20:46
 

03-03-2016 20:47:17
ZJ37
ZJ37
822 is een van de drukste spitstreinen die ook vaak met 12 bakken VIRM gereden heeft. Ik mag hopen dat dit dan inderdaad 2x VIRM VI wordt.

Ik begrijp ook nog steeds niet waarom DDZ niet teruggaat naar de 14800 en SGM naar de 5500. Welke geleerden blijven hier zo stug aan vasthouden?
 

03-03-2016 20:59:09
michaben
michaben
Ik weet niet of een DDZ nou veel beter is dan SGM5 in de 14800, in de 4400 wordt het DDZ juist vervangen door SGM op de drukste treinen omdat het te krap is.

Ik zie trouwens ook de 14523 en 14558 nu zonder tweede HC staan, wat normaliter zou inhouden dat deze met solo DDZ gaat rijden. Ook uit de 4400 verdwijnt meer DDZ dan er in de 7600 terugkomt, dus verdwijnt DDZ de reservepot in omdat Mat '64 niet meer als reserve beschikbaar is vanaf april?
 

03-03-2016 21:10:59
chris24
chris24
En waarom maak NS de 14800 dan niet langer? Want in de drukste 3 treinen(14812/14814/14816) mag de NS namelijk vanaf 15 april per trein minimaal 250 klanten verwachten (mensen van auto naar trein en van bus 73 naar trein)  

03-03-2016 21:29:59
stefanvw14
stefanvw14
Als jij even ergens wat SGM stellen tevoorschijn haalt. In 4000/4700/7400 rijden nu de meeste treinen SGM-6 en dat kan echt niet kleiner. Dat zou je ergens anders uit moeten halen uit de 6800/6900, maar wat komt daar dan te rijden?
Er is met SGM te weinig spelingsruimte om sprinters met SGM langer te laten rijden dan SGM-5/6.
 

03-03-2016 21:40:34
michaben
michaben
Er was blijkbaar wel genoeg speelruimte om de 4423 en 4425 met SGM te laten rijden (waarvan de 4423 dat al sinds een aantal weken in het dagplan doet en vanaf april dus ook in het wijzigingsblad is opgenomen). Als wisselgeld worden de 4035 en 4037 ingezet welke vanaf april met SLT gaan rijden ipv SGM. In de 17400 wordt dan weer een SLT vervangen door SGM. Kortom er wordt wel degelijk geschoven met SGM, de omloop zit zeker niet muurvast.  

03-03-2016 21:40:46
timtrein
timtrein
Naja NS blijft zelf maar volhouden dat mat'64 aan de kant moet, dus ze doen het zichzelf aan... nog even volhouden allemaal, de Flirts en DDM-1 zijn er bijna  

03-03-2016 21:49:26
chris24
chris24
Ik weet dat NS extreem krap in zijn materieel zit. Maar een populaire buslijn 73 (4x u) rijdt vanaf 15 april niet meer tussen Santpoort Noord en Beverwijk,en moeten allemaal mee met de trein. Dus NS weet dit al meer dan 2 jaar dat dit gaat gebeuren. En de 14800 zit nu al stampvol.  

03-03-2016 22:06:56
thom
thom
Mja, maar als je geen materieel hebt, dan is het er niet...

En als die buslijn zo populair was, waarom verdwijnt ie dan...?

Laatst bewerkt door moderator op 03-03-2016 22:12, reden: Quoot verwijderd na verw. tussenber.
 

03-03-2016 22:15:01
rogier
rogier
Misschien omdat 'ie niet door de Velsertunnel kan %06%.

En inderdaad, als je teveel reizigers hebt, heb je een reizigersoverschot. Geen materieeltekort.


Reiziger met hoofdletter R......
 

03-03-2016 22:21:40
ZJ37
ZJ37
De 3400 in de spits maar een extra stopje laten maken misschien?  

03-03-2016 22:23:53
Klaasje
Klaasje
Quote
thom (do 03 mrt 2016 22:06:56 https://www.somda.nl/forum/17841/p570454/): Mja, maar als je geen materieel hebt, dan is het er niet...

Uhh.. Ja, en nee. Er is inderdaad niet ineens meer materieel beschikbaar maar er zijn op dit forum echter genoeg voorbeelden genoemd waardoor de materieelinzet efficiënter kan. Als NS dan twee wijzigingsbladen de tijd heeft om dat soort ideeën te bedenken en te plannen om daarmee her en der wat treintjes langer te maken dan is het toch ook wel erg makkelijk om op materieelgebrek als oorzaak te wijzen. Voor NS al helemaal.

Laatst bewerkt door Klaasje op 03-03-2016 22:24
 

03-03-2016 22:59:07
rogier
rogier
Quote
michaben (do 03 mrt 2016 19:57:11 https://www.somda.nl/forum/17841/p570427/): Diensten staan op de bekende plaats:
- DDZ verdwijnt uit de 4400/9600, wordt een mix van DDAR en SGM.
- 7600 wordt mix DDZ en DDAR


Het lijkt erop dat op weekdagen het aantal diensten DDAR in de 7600-serie teruggaat van vier naar twee; in de 4400 / 9600 gaat het aantal diensten voor DDAR omhoog van vijf naar zes. Per saldo dus één dienst minder?


Reiziger met hoofdletter R......
 

03-03-2016 23:37:06
Sietse
Sietse
Dat is dan een dienst die nu ook al nooit ingevuld kan worden bij gebrek aan niet-defect DDAR

Overigens heeft SGM-5 een capaciteit van 310 2e klas zitplaatsen, DD-AR 320 en DDZ-4 319. Het verschil qua capaciteit moet dus in de staplaatsen gezocht worden.

Laatst bewerkt door Sietse op 03-03-2016 23:37
 

04-03-2016 09:46:11
Jack5812
Jack5812
Worden alle 14800'en dan wel SGM-5? Nu rijden er nog zat met solo 3.  

04-03-2016 15:54:13
daniel81
daniel81
Quote
sfj (za 27 feb 2016 00:37:09 https://www.somda.nl/forum/17841/p569851/): Er staat niks over, dus ik neem even aan dat het niet gaat gebeuren. Viavia heb ik ook al soortgelijke treurige berichten gehoord.

Nogal logisch, omdat de adviesaanvraag alleen betrekking heeft op dienstregelingwijzigingen en niet op wijzigingen in de materieelinzet.
 

04-03-2016 15:56:12
daniel81
daniel81
Opvallend: de 13600 gaat er op sommige momenten 6 ipv 4 minuten doen over het stukje Bdp-Bd.
In de wetenschap dat het le-vens-ge-vaar-lijk is om een rood sein in een weiland (cq nieuwbouwwijk) te naderen; hoe gaat men dat oplossen? Wordt de mcn verplicht om dat stukje 40 km/h te rijden of zo?
 

04-03-2016 16:50:52
stefanvw14
stefanvw14
Even een vraag waar staat bdp voor? Bdpb(Breda Prinsenbeek) bestaat wel, maar wordt aangedaan door de 5000 en niet door de 13600.  

04-03-2016 16:57:53
sjoerd
sjoerd
Ja, en de 13600 wordt straks in Breda doorgekoppeld naar een deel van het 5000-gebied.  

04-03-2016 17:11:23
michaben
michaben
Doorgekoppeld ja, maar niet hernummerd. Het blijft de 5000 en 15100 tussen Gvc en Bd, daar zal het materieel dan overgaan in de 13600.  

04-03-2016 17:29:27
sjoerd
sjoerd
Daarom schreef ik ook doorgekoppeld.%02%  

04-03-2016 17:38:45
MetroRET
MetroRET
Maar, dan nog komt de 13600 niet langs Bdpb.  

04-03-2016 18:45:14
michaben
michaben
In dit wijzigingsblad gaat ook voor de laatste keer het strandseizoen van de 4100 weer van start. In de periode april tot december wordt Hlds van 8:30 tot 20:30 elk halfuur bediend, terwijl in de winterperiode dit station bij wijze van uitzondering slechts zes keer per dag bediend wordt (alleen tussen 10:30 en 15:30). Aangezien in april 2017 de treindienst op de Hoekse Lijn ophoudt zal dit het laatste seizoen zijn dat nu ingaat.

Laatst bewerkt door michaben op 04-03-2016 18:47
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-03-2016 19:13:43
stefanvw14
stefanvw14
Kost het doorrijden naar Hlds nog extra materieel? Ik ben totaal niet bekend met de 4100.  

04-03-2016 19:18:30
mvd
mvd
Nee hoor, de 4100 blijft een minuut of 18 in Hlds staan omdat de treinen elkaar bij Hld kruisen. Nu wacht deze trein het vertrek af in Hld en blijft hier ruim 20 minuten staan.

Laatst bewerkt door mvd op 04-03-2016 19:19


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

04-03-2016 19:24:38
michaben
michaben
Alleen in de ochtendspits kan men niet doorrijden naar Hlds want dan keren de 4100 en 4200 op elkaar in Hld. Overdag rijdt de 4200 tot Msw en heeft de 4100 een kering van 24 minuten in Hld, doorrijden kost dan niets extra's. Ik vermoed dat Hlds dan ook het enige NS station is wat in de ochtendspits niet bediend wordt.

Laatst bewerkt door michaben op 04-03-2016 19:29
 

04-03-2016 20:59:32
BGM104
BGM104
Quote
chris24 (do 03 mrt 2016 21:10:59 https://www.somda.nl/forum/17841/p570441/): En waarom maak NS de 14800 dan niet langer? Want in de drukste 3 treinen(14812/14814/14816) mag de NS namelijk vanaf 15 april per trein minimaal 250 klanten verwachten (mensen van auto naar trein en van bus 73 naar trein)

Deze 3 treinen rijden op werkdagen allemaal met SGM5, behalve de 14812 op vrijdag, die gaat het met SGM3 proberen.
 

04-03-2016 23:58:32
Daan!
Daan!
En dat is op ma-do te kort dus.

Laatst bewerkt door Daan! op 05-03-2016 09:35
 

05-03-2016 08:23:06
b2py
b2py
Tekort of te kort?  

05-03-2016 09:36:03
Daan!
Daan!
 

05-03-2016 15:17:55
michaben
michaben
Even wat verder zitten kijken, de 2000 lijkt ook wat te moeten gaan inleveren, alleen de 2023/2018 rijden in de ochtend nog met 2xVIRM, de 2025/2020 wordt solo en in de middag wordt de hele 2000 solo. De 2859 en 2863 gaan ook niet meer naar Es door maar zullen in Dv afgetrapt gaan worden. Er gaat hier dus een kaasschaaf over de VIRM inzet heen, welke naar de oude lijn lijkt te gaan waar diverse treinen juist twee stellen krijgen. Zo gaan de 2212, 2114, 2118 en 2226 naar 2xVIRM (en de 2110 dus 3xVIRM), andere kant op krijgen de 2129, 2131 en 12716 versterking richting Gvc in de ochtend.

Voordat er iemand om vraagt: exacte lengtes staan niet in de diensten, alleen aantal HCs dat in geval van VIRM voor aantal stellen staat. Maar waarschijnlijk zal het vooral om VIRM6VIRM8 verschuivingen gaan, vandaar de omloop dus ook hier en daar op de schop gaat.

Laatst bewerkt door michaben op 05-03-2016 15:22
 

05-03-2016 20:37:45
geert
geert
Ja daar worden op Ut al twee weken folders voor uitgedeeld, of je alsjeblieft na 8.29 uur de trein wil nemen. De 1700/11700 is al geen feest en de 2000 wordt nu dus ook redelijk rampzalig.  

05-03-2016 21:01:45
bloemkool
bloemkool
In de middag zou het nog uitkunnen met VIRM-VI in de 2000. In de ochtend krijg je dan geheid tekorten  

05-03-2016 23:01:27
wouter15
wouter15
Weet iemand misschien ook of er iets in de 6100/9800/8800 gaat veranderen? Ik hoop wel dat de 16025 met min. SLT6 blijft rijden als ik dagelijks in Ut zie wat een massa daarin moet vraag ik zelfs af of dat op de hele route wel past.  

08-03-2016 17:04:44
michaben
michaben
En zoals verwacht (meestal op de dinsdag 4 weken voor ingang van het wijzigingsblad) is de reisinformatie bijgewerkt, dus zijn er weer tabellen met alle perronsporen voor omloopbouwers:
http://nsdr.bemined.nl/2016-3/

De leukste omloop wordt die van de 6100-16000-13600-5000-5100 natuurlijk, even snel eentje opgezocht:
76119-6119-16021-13621-5024-5135-5136-5049-13650-16050-6150-76150, totale duur: 9 uur en 57 minuten %08% Wat snel knip en plakwerk van de tabellen voor deze megaomloop: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1q8tHiyX3O1zcInpFDEdxR81UcNiN1Ew_A3WTNWsVx1I/edit?usp=sharing Ook een leuk detail: er zijn hiermee drie rechtstreekse treinen van Gvc naar Ut: via Wp, via Gd en via Bd.

Laatst bewerkt door michaben op 08-03-2016 19:36
 

08-03-2016 20:40:31
AlexNL
AlexNL
De Intercity Direct gaat in Breda zo te zien weer keren op de sporen ten oosten van het station. Aankomst op spoor 4 om x:02, vertrek vanaf spoor 7 om x:27.  

08-03-2016 21:06:09
ZJ37
ZJ37
Quote
michaben (di 08 mrt 2016 17:04:44 https://www.somda.nl/forum/17841/p570955/): En zoals verwacht (meestal op de dinsdag 4 weken voor ingang van het wijzigingsblad) is de reisinformatie bijgewerkt, dus zijn er weer tabellen met alle perronsporen voor omloopbouwers:
http://nsdr.bemined.nl/2016-3/

De leukste omloop wordt die van de 6100-16000-13600-5000-5100 natuurlijk, even snel eentje opgezocht:
76119-6119-16021-13621-5024-5135-5136-5049-13650-16050-6150-76150, totale duur: 9 uur en 57 minuten %08% Wat snel knip en plakwerk van de tabellen voor deze megaomloop: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1q8tHiyX3O1zcInpFDEdxR81UcNiN1Ew_A3WTNWsVx1I/edit?usp=sharing Ook een leuk detail: er zijn hiermee drie rechtstreekse treinen van Gvc naar Ut: via Wp, via Gd en via Bd.
Wat een genot voor de bijsturing
 

08-03-2016 22:58:23
MasterE
MasterE
Quote
AlexNL (di 08 mrt 2016 20:40:31 https://www.somda.nl/forum/17841/p570977/): De Intercity Direct gaat in Breda zo te zien weer keren op de sporen ten oosten van het station. Aankomst op spoor 4 om x:02, vertrek vanaf spoor 7 om x:27.


Klopt, gaat weer in z'n geheel naar 852 om daar te wisselen van loc.


Mcn Asd
 

09-03-2016 08:53:00
evangoor
evangoor
Quote
geert (za 05 mrt 2016 20:37:45 https://www.somda.nl/forum/17841/p570659/): Ja daar worden op Ut al twee weken folders voor uitgedeeld, of je alsjeblieft na 8.29 uur de trein wil nemen. De 1700/11700 is al geen feest en de 2000 wordt nu dus ook redelijk rampzalig.
En een enquete van NS via de e-mail over die folder. De folder alleen nog niet gezien (3x per week Ut-Rtd in de vroege ochtendspits en late avondspits) en dan ben je ook gelijk klaar met de enquete.
 

09-03-2016 09:08:59
geert
geert
Heb ook alleen folders gezien op spoor 20/21 te Ut en deze week niet meer  

09-03-2016 09:28:12
evangoor
evangoor
Raar. De enquete ging over een folder voor reizigers op de trajecten Ut-Amf, Ut-Gvc en Ut-Rtd. Dan verwacht ik toch op wat meer sporen folders dan alleen bij spoor 20/21. Maar goed, mijn treinen hebben niet echt een uitpuil-probleem.

Laatst bewerkt door evangoor op 09-03-2016 09:28
 

09-03-2016 09:50:45
geert
geert
De folder gaat ook over beide trajecten en het inkorten van de 2000-serie.  

09-03-2016 11:07:44
daniel_ddr
daniel_ddr
De folders heb ik ook uitgedeeld zien worden op perron 8/9 in Ut. Daarnaast kreeg ik ´m als abonnementhouder per mail.
Niet dat je iets aan die folder gemist hebt trouwens, ik vond voor Ut-Amf het advies nogal apart, want dat verwees reizigers juist naar een drukkere trein. (Reizigers met de 12561, de drukste spitstrein volgens de grafiekjes, met bestemming Amf werd bv. o.a. de 11759 geadviseerd die ook in de top 3 van drukste treinen staat i.p.v. een kwartier later te reizen met de 1763 die een stuk minder druk was volgens de cijfers.)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

09-03-2016 19:15:11
Pim530
Pim530
Spannend, op zaterdag gaat de 528 Gn-Zl het weer met een los stel IRM proberen en op zondag moet de 567 het met net zo weinig materieel stellen.  

09-03-2016 19:23:56
Klaasje
Klaasje
Dan zie je al van kilometers aankomen dat het niet goed gaat..

Al begin ik mij zo langzamerhand ook wel eens af te vragen of NS het eigenlijk wel nodig vindt om in het weekend voldoende lang van/naar de landsdelen te rijden. De klanten blijven komen dus waarom niet zou je zeggen..

Laatst bewerkt door Klaasje op 09-03-2016 19:25
 

09-03-2016 21:05:38
daniel_ddr
daniel_ddr
Niet alleen in het weekend, de daluren doordeweeks kunnen ze er ook wat van. Voor mij persoonlijk gaat het nog altijd op dat de zitplaatskans als ik in de spits reis groter is dan wanneer ik weleens in de daluren reis. En als er iets is waarvan je kunt zeggen dat het behoorlijk krom is dan is het dat toch wel.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 09-03-2016 21:06


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

09-03-2016 21:21:41
robbertc
robbertc
@ Klaasje: Als je ziet wat NS inzet aan lellen van treinen op zaterdagochtend uit Zl, Dv, Ehv enz ri Westen, valt het toch ook wel een beetje mee..?  

09-03-2016 21:22:52
michaben
michaben
De 528 rijdt nu ook al met een losse VIRM-VI van Gn naar Zl, pas in Zl komt er een viertje bij naar Rtd. Zelfde bij de 524, 2xICM-III van Gn naar Zl en vervolgens 4xICM-III van Zl naar Rtd. Alleen de 532 vertrekt met drie stellen ICM vanuit Gn. Ik zie daar weinig grote wijzigingen in het komende wijzigingsblad. Wel worden de 527 (nu ICM4), 535 (nu ICM6), 544 (nu ICM4) op zaterdag verlengd vanaf april.

Op werkdagen gaat capaciteitsknaller 12526 (nu ICM11) wel weer een stel inleveren, de 12546 wordt daarentegen juist langer. Voor het materieeltekort zal het weinig opleveren overigens, dat derde stel van de 12526 komt van de 9124A af, en 's middags gaat het derde stel van de 12553 er in Zl weer af voor de 9155V, het zijn dus gewoon extra kilometertjes van een stel dat anders staat te niksen.
 


09-03-2016 22:15:59
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
robbertc (wo 09 mrt 2016 21:21:41 https://www.somda.nl/forum/17841/p571082/): Als je ziet wat NS inzet aan lellen van treinen op zaterdagochtend uit Zl, Dv, Ehv enz ri Westen, valt het toch ook wel een beetje mee..?
Mwoh, hoe lang ook ze blijven aan de krappe kant. Allicht niet voor de reizigers van ver weg, maar vanaf Amf richting Ut of Asd reizen rond 11.00 uur op zaterdagmorgen is niet echt prettig.
Richting Ut is het dan de lange trein die domweg bomvol zit, richting Asd zit het meer in de losse IRM-viertjes die nogal eens in de 1500 willen rijden op die tijden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-03-2016 06:37:14
robbertc
robbertc
Ik ontken de drukte ook niet, maar Klaasje stelt dat het zou kunnen dat NS het niet interessant vind om in het weekend van en naar de landsdelen lange treinen in te zetten, terwijl ze dat zeker zaterdagochtend toch wel doen.  

10-03-2016 22:51:08
Pim530
Pim530
Het valt gewoon op dat het ze steeds net niet helemaal lukt. Sommige treinen op zaterdagochtend rijden met ICM12 waar dat echt niet nodig is, waar anderen, zoals de 528, veel tekort rijden. Zorgkindje 730 heeft wijzigingsbladen met een veel te krappe losse zes gereden en rijdt ondertussen weer met tien bakken, maar sinds dit of vorig wijzigingsblad is de 528 juist weer veel te klein. Overigens blijft het ook allemaal knellen op zaterdag als al dat volk dat op zaterdagochtend heen wordt vervoerd weer terug wil. Ondertussen is men van de losse en dubbele ICM-stellen Ut-Zl op zaterdagmiddag teruggekomen tussen 15 en 19 uur, maar benoorden Zl rijden veel treinen nog steeds te krap.  

11-03-2016 08:01:41
robbertc
robbertc
Voor het beeld: 528 komt met een IRM-VI uit Gn en krijgt er in Zl een IRM-IV bij. Kan uiteraard te klein zijn, maar toch een flinke trein.  

12-03-2016 10:01:34
michaben
michaben
Dat is inderdaad al het hele jaar zo. Vorig jaar reed de 528 met VIRM8 van Gn naar Rtd, nu is dat dus VIRM6 van Gn naar Zl en VIRM10 van Zl naar Rtd. In sommige gevallen heeft het aftrappen en bijplaatsen in Zl een logistieke reden omdat er onvoldoende materieel is om door te rijden (stel wordt dan omgereden en bijgeplaatst bij een trein in de andere richting) maar bij de 528 is daar geen sprake van, beide stellen komen vers uit de nacht van Zlr, het zesje rijdt eerst solo de 515 en 528 Zl-Gn-Zl, het viertje blijft achter en wordt er bij de 528 bijgeplaatst.  

12-03-2016 10:19:21
Klaasje
Klaasje
Het lullige is, is dat op Gn-Zl vrijwel altijd twee bakken meer voldoende is om te voorkomen dat het mis gaat.. Want in Groningen kan bijna iedereen nog zitten en moeten een paar mensen staan.. In Assen stappen een paar mensen uit en enkele tientallen in die vervolgens mogen gaan staan.  

14-03-2016 12:52:04
abcde
abcde
Heb het zaterdag aan den lijve ondervonden : de 527, de terugrit 540, en toen weer de 551 reden met 1 ICM-IV, de 4202. Idem de 531. Tussen Ut en Assen konden div. reizigers staan.
Doe er een III-tje bij, en iedereen zit, zonder dat het extra personeel (lees een conducteur) kost.
 

14-03-2016 15:01:01
Pim530
Pim530
Quote
robbertc (vr 11 mrt 2016 08:01:41 https://www.somda.nl/forum/17841/p571187/): Voor het beeld: 528 komt met een IRM-VI uit Gn en krijgt er in Zl een IRM-IV bij. Kan uiteraard te klein zijn, maar toch een flinke trein.

Dat is het ook zeker. De 730, een half uur later, heeft in de anderhalf jaar dat 'ie solo reed tussen Gn en Zl nagenoeg altijd staanders in de gangpaden gehad en zo nu en dan achterblijvers in Asn.
 

20-03-2016 16:28:40
wouter15
wouter15
Is het al zeker dat Mat'64 dit wijzigingsblad aan de kant gaat? Of is er een kans dat het alsnog blijft rijden?  

20-03-2016 16:29:45
PimTH
PimTH
Mat'64 rijdt al niet meer gepland sinds dienstregeling 2016 (of in ieder geval sinds wijzigingsblad 13 december 2015).  

20-03-2016 16:42:28
ricohallo
ricohallo
Misschien niet met dit wijzigingsblad, maar het zal in ieder geval allemaal aan de kant gaan in april aangezien de stellen niet meer onderhouden kunnen worden doordat de werkplaats Maastricht verbouwd wordt.  

20-03-2016 17:55:12
train85
train85
Per 4 April geen Mat'64 meer in rijdende dienst ook niet als warm reserve. Het is dan echt over en uit met Mat'64 bij NSR.  

21-03-2016 10:14:31
daniel81
daniel81
Wanneer heb ik dat toch eerder gehoord??%08%  

21-03-2016 10:33:43
train85
train85
Nu echt definitief en er komt nu echt geen verlenging.  

21-03-2016 12:55:46
thom
thom
Dit keer breekt men de werkplaats af om te zorgen dat het niet terug gedraaid kan worden  

21-03-2016 17:14:21
moderator
Moderator
moderator
Berichten met suggestie over afscheid van plan V zijn verplaatst naar https://www.somda.nl/forum/17552/Afscheid+van+Mat+%2764/ .


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

25-03-2016 13:09:50
treinfan
treinfan
Ik heb voor de liefhebbers de lijsten met materieelinzet weer aangevuld met het nieuwe wijgizingsblad: http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2016.htm  

25-03-2016 15:23:01
bloemkool
bloemkool
Quote
bloemkool (za 05 mrt 2016 21:01:45 https://www.somda.nl/forum/17841/p570663/): In de middag zou het nog uitkunnen met VIRM-VI in de 2000. In de ochtend krijg je dan geheid tekorten

Terugkomend op dit bericht: aan de hand van het lijstje lijkt het erop dat 2018 naar 10 bakken VIRM structureel gaat van maandag tot en met donderdag. Voor de rest zijn het losse 6-jes.

Richting Ut: Alleen 6-jes
 

26-03-2016 14:07:55
rogier
rogier
In de eerste plaats dank aan treinfan voor de overzichten.

Ik was aan de DDAR-omlopen vanaf 4 april begonnen en kwam vast een merkwaardig verschijnsel tegen op Maandag - Woensdag. De DDAR die als 4417 begint in Nm wordt na trein 9640 in Ht afgelost door SGMm. De treinen 4444 / 4449 / 9651 en 9656 rijden dan met SGMm, waarna de DDAR de draad in Ht weer oppakt als trein 4460. Op donderdag en vrijdag rijdt de DDAR gewoon door als treinen 4444 t/m 9656.


Reiziger met hoofdletter R......
 

04-04-2016 08:14:45
stefanvw14
stefanvw14
In dit wijzigingsblad de grootste veranderingen in de 800/3000 gebaseerd op vandaag:
825 naar VIRM-10, 3027/3029 van VIRM-12 naar VIRM-10, 3031 van VIRM-8/10 naar VIRM-6. In de andere richting is de 822 van VIRM-12(3x4) naar VIRM-10 gegaan.
 

05-04-2016 17:21:33
michaben
michaben
Quote
bloemkool (vr 25 mrt 2016 15:23:01 https://www.somda.nl/forum/17841/p572694/): aan de hand van het lijstje lijkt het erop dat 2018 naar 10 bakken VIRM structureel gaat van maandag tot en met donderdag.

Lijkt er toch op dat het VIRM8 is, welke na eerst nog even als solo VIRM4 te hebben gereden na de 2034 uitgewisseld wordt voor VIRM6. Dit wijzigingsblad lijkt flink wat rangeerwerk mee te brengen te Gvc, er wordt flink wat uitgewisseld in de 2100/700/12700 om de viertjes en zesjes op de juiste plek te krijgen en daar worden de 2034/2047 in meegenomen. Bij sommige van deze uitwisselingen is geen apart perronspoor gepland, dus of men moet de trein snel afrangeren en de nieuwe trein voortbrengen, of men moet zelf spoorwijzigingen gaan doorvoeren (waar dat meestal in de planning al is opgenomen).

Laatst bewerkt door michaben op 05-04-2016 17:27
 

05-04-2016 19:08:41
wouter15
wouter15
Heeft iemand enig idee waarom aardig wat treinen in de 6000/6100/9800/16000 korter zijn gemaakt? Ik zag gisteren bijvoorbeeld de 6154 overvol aankomen in Ut. Deze trein reed met een SLT6 waar tot vorige week nog SLT10 reed. En ik zag dat de 600 naar Tl (vertrek uit Ut om 16:27) met een bomvolle SLT4 reed i.p.v. de (tot vorige week) gebruikelijke SLT10.  

05-04-2016 19:15:31
daniel_ddr
daniel_ddr
Heeft aannemelijk te maken met het rondje Brabant: de koppeling 16000 - 13600 - (1)5000. Daardoor zullen sowieso materieelomlopen gewijzigd zijn.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-04-2016 19:27:37
gvttreinen
gvttreinen
De 6059 had vandaag (5/4) een stel manco omdat die nodig was om in het Haagse een defecte trein te vervangen.
Niet planmatig dus zoals wss ook de 6054/9854 die vandaag ook met de vietje reed.
 

06-04-2016 08:21:38
bacr
bacr
Quote
michaben (di 05 apr 2016 17:21:33 https://www.somda.nl/forum/17841/p574028/):Dit wijzigingsblad lijkt flink wat rangeerwerk mee te brengen te Gvc, er wordt flink wat uitgewisseld in de 2100/700/12700 om de viertjes en zesjes op de juiste plek te krijgen en daar worden de 2034/2047 in meegenomen. Bij sommige van deze uitwisselingen is geen apart perronspoor gepland, dus of men moet de trein snel afrangeren en de nieuwe trein voortbrengen, of men moet zelf spoorwijzigingen gaan doorvoeren (waar dat meestal in de planning al is opgenomen).


Nou, wat ik vooral merk op Gvc met de 2000 en de 1700/11700 is dat de perronsporen regelmatig als opstelsporen voor later in te zetten materieel worden gebruikt. Met name sporen 4 en 5 zijn zo'n 16-17 bakken lang (vast nog uit de gloriedagen van de Bergland-Hotelplan/Bergland/Alpen-Express; we reden toen met max 15 bakken met loc van die perrons).
Ik mag regelmatig 6 bakken VIRM of 10 bakken SLT naar voren lopen om in de daarvoor geparkeerde -pardon, 'gereed staande'- VIRM te stappen.
Niet heel erg klantvriendelijk, zeker niet voor de slecht ter been zijnden onder de reizigers.

Laatst bewerkt door bacr op 06-04-2016 08:22
 

06-04-2016 08:31:13
maarten83
maarten83
Het valt me de laatste tijd op dat op Gvc dat heel regelmatig gebeurd met afgesloten stellen aan de hal zijde voor latere treinen. Ook op de sporen 2 & 3.  

06-04-2016 09:36:59
Klaasje
Klaasje
Arriva doet dat overal.  

06-04-2016 09:56:13
bacr
bacr
Is dat een nieuw beleid (van Arriva/NSR/??)? Ik zie het eigenlijk, gezien het klantonvriendelijke karakter ervan, meteen als te beroerd om een rangeer-machinist te stellen of om extra opstelcapaciteit in te kopen bij Prorail. Maar correct me if I'm wrong...

Laatst bewerkt door moderator op 06-04-2016 11:32, reden: Iets met quoten van laatste bericht ..
 

06-04-2016 11:19:47
ZJ37
ZJ37
Wellicht kan het soms ook niet anders in het (rangeer)plan. NSR heeft wel als beleid om zoveel mogelijk te voorkomen dat (versterkings)stellen afgesloten bij het juk staan.  

06-04-2016 11:33:07
umbusko
umbusko
In Nm gebeurt het bij Veolia ook nog wel eens aan het begin van de spits: dan vertrekt er een 32300 met één stel vanaf het puntje van spoor 35, met nog twee of drie stellen voor latere spitsritten erachter. Dat is pas echt een eind wandelen...  

06-04-2016 11:36:21
meestertje
meestertje
Quote
rogier (za 26 mrt 2016 14:07:55 https://www.somda.nl/forum/17841/p572806/): In de eerste plaats dank aan treinfan voor de overzichten.

Ik was aan de DDAR-omlopen vanaf 4 april begonnen en kwam vast een merkwaardig verschijnsel tegen op Maandag - Woensdag. De DDAR die als 4417 begint in Nm wordt na trein 9640 in Ht afgelost door SGMm. De treinen 4444 / 4449 / 9651 en 9656 rijden dan met SGMm, waarna de DDAR de draad in Ht weer oppakt als trein 4460. Op donderdag en vrijdag rijdt de DDAR gewoon door als treinen 4444 t/m 9656.


Ik heb maandag dit omwisseltrucje mee mogen maken, ging "perfect en zeer klantvriendelijk". 5 bakken SGMm komt als 9656 te Ht binnen op 3b, de 4460 staat op.....1. Alles en iedereen wordt eruit gejaagd, tassen en koffers meenemend naar 1 om daar in de DDAR te stappen die zijn reis vervolgd. Misschien een tip om de 9656 bezet achter de 4460 te laten lopen of denk ik heel simpel? Zo stond de reiziger echter nu wel eerst op 3 en daarna op 1 .

meestertje
 

06-04-2016 12:26:34
daniel81
daniel81
Quote
ZJ37 (wo 06 apr 2016 11:19:47 https://www.somda.nl/forum/17841/p574133/): Wellicht kan het soms ook niet anders in het (rangeer)plan. NSR heeft wel als beleid om zoveel mogelijk te voorkomen dat (versterkings)stellen afgesloten bij het juk staan.


Binnenkomen op bezet spoor gaat toch ook keihard in tegen alles wat met veiligheid te maken heeft? Of geldt dat niet als het er al staande treinstel leeg is?
 

06-04-2016 14:12:12
ZJ37
ZJ37
Dat combineren gebeurt nu toch ook op diverse plekken in het land met de reizigers er nog in? Dat zal het probleem niet zijn.

Als een rangeerdeel moet worden afgetrapt van een kort kerende trein, dan is de kans groot dat het afrangeren pas later gebeurt en het rangeerdeel dus aan de zijde van de hal staat.
 

06-04-2016 14:36:27
dvdhoven
dvdhoven
In Deventer gebeurt het de hele dag door. 1700 wordt versterkt en verzwakt in Deventer


Dick van den Hoven
 

06-04-2016 14:47:03
maurits
maurits
Het blijft me wat dat betreft verbazen dat aftrappen en bijplaatsen vanwege besparing van bakkilometers blijkbaar geen probleem is terwijl bijplaatsen en aftrappen voor klantvriendelijke vleugeltreinen of stoptreinen die aan IC's worden gekoppeld/gesplitst ongewenst is voor de 'robuustheid' (teiltje graag...).

Het aftrappen van een treindeel van de 1700 en het vervolgens apart voorbrengen van de 7000 in Dv in de avonduren is wat dat betreft een prachtig voorbeeld voor deze onzin.

Laatst bewerkt door maurits op 06-04-2016 14:47


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

06-04-2016 15:07:16
sjoerd
sjoerd
Laten we geen slapende honden wakker maken. ILT ligt op de loer. Combineren en aftrappen en zelfs slippen (onderweg loskoppelen van het (de) laatste rijtuig(-en) met passagiers aan boord is zo oud als de spoorwegen.  

06-04-2016 15:26:23
bacr
bacr
Zo zou het werken met koersrijtuigen dan ook nu niet meer door de beugel moeten kunnen.
Pech dan voor Willem-Alexander en familie, daarvoor is de SR10 nog wel eens in Venlo voorop bijgeplaatst....
 

06-04-2016 16:19:54
wouterder
wouterder
Toch apart dat de 7000 qua materieel niet gewijzigd wordt. DD-AR is daar veel te veel. En toch blijven ze daar rijden. SLT-4 of Flirt-3 4 baks () Voldoet al.  

06-04-2016 16:44:59
BasSNG2001
BasSNG2001
Psst. Die laatsten rijden nog niet

Laatst bewerkt door BasSNG2001 op 06-04-2016 16:46


#DiscoverEU
 

07-04-2016 07:47:10
AJT
AJT
Die komen er per juni 2017  

07-04-2016 07:58:35
Dead_Devil
Dead_Devil
Waar haal je die informatie vandaan? (nieuwschierig) het ns filmpje over de bouw van de flirt zegt per dienstregeling 2017 op het spoor

Laatst bewerkt door moderator op 07-04-2016 08:13, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

07-04-2016 09:54:37
AJT
AJT
Dienstregeling topic 2017  

07-04-2016 10:29:46
Daan!
Daan!
FLIRT-3 komt per dienstregeling 2017 in dienst. Dus december dit jaar.  

07-04-2016 14:12:03
AJT
AJT
Maar nog niet in de 7000 serie  

07-04-2016 18:14:03
moderator
Moderator
moderator
En dat mag weer verder besproken worden in het FLIRT3-topic. Terug on-topic.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

08-04-2016 15:40:20
279
279
14527 / 14554 is sinds deze week volgens planning DDZ 4.
dat er vandaag nog steeds een DDZ 6 in hobbelt is toeval.
blijkbaar is er een tekort aan rijvaardige vieren....
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad 4 april 2016
RailWiki.nl