Treinongeluk Dalfsen 23-2-2016
Forum: Algemeen - Algemeen
13-12-2016 16:40:35
Dennis1977
Dennis1977
Eens. Je moet je gezond verstand gebruiken en je afvragen wat je daar te zoeken hebt met een voertuig dat met een snelheid van 1km/u zich voortbeweegt  

13-12-2016 16:57:33
pjkleton
pjkleton
Vroeger had je waarschuwingsbordjes bij overwegen voor oplegger combinaties ,die met hun "buik "op de overweg zouden kunnen blijven steken. Er stond een simpele tekening op ,van een oplegger combinatie ,die het spoor oversteekt ,met daarbij de tekst : "Overweg nr 123 " .
De chauffeur kon in een boekje zien ,of hij met zijn combinatie die overweg veilig kon passeren.
In de geest van die bordjes zou je wat kunnen doen ,maar tegenwoordig m.b.v. GPS plaatsbepaling natuurlijk.
Peter
 

13-12-2016 17:04:07
gvttreinen
gvttreinen
Was zoiets als een verbod van hoogwerkers op de openbare weg en is die overweg toevallig een openbare weg?  

13-12-2016 17:08:01
VIRMm1
VIRMm1
Als er nou eerst het rapport wordt gelezen alvorens reacties te plaatsen...

Veel van jullie vragen staan letterlijk in het rapport beschreven.

Voor de betreffende overweg was enkel een verbod voor lange opleggers. Voor hoogwerkers/rupsvoertuigen bestond geen verbod (landelijk niet overigens).
Een verbod om met (metalen) rupsbanden een overweg te passeren is er inmiddels wel.

Het bord wat @pjkleton beschrijft staat ook bij die overweg zoals in het filmpje van OVV te zien is.
 


13-12-2016 17:53:22
b2py
b2py
Zo'n dieplader bord staat er nog steeds bij overwegen waar dat gewenst is  

13-12-2016 18:05:48
sjoerd
sjoerd
Quote
VIRMm1 (di 13 dec 2016 16:26:51 https://www.somda.nl/forum/17825/p601278/): Dat vind jij. ProRail vind van niet blijkbaar.

De discussie gaat niet over wat ProRail vindt, maar wat de Onderzoeksraad adviseert. En vervolgens stel ik dat de bal ligt bij de chauffeurs en hun baas. ProRail mag er best wat van vinden; ik hoor graag of ze het advies overnemen of dat ze zeggen: de bal ligt niet bij ons.
Overigens ben ik het regelmatig niet eens met de onderzoeksuitkomsten omdat niet alle vragen beantwoord worden en omdat sommige vragen kennelijk niet gesteld worden.
 

13-12-2016 18:20:55
Klaasje
Klaasje
Wat ik toch wel het meest duidelijke advies vind wat gegeven wordt is dat wegbeheerders zich ook meer betrokken moeten voelen bij de veiligheid en risico's van overwegen. Daarnaast vind ik de oproep aan ProRail om duidelijker te communiceren over de risico's en hoe daar mee om te gaan ook niet zo'n hele gekke. Zeker als een bestuurder eens iets geks doet. Daar voorkom je geen Winsums mee maar bij vergelijkbare situaties als in Dalfsen kan het flink bijdragen aan begripsvorming van overweggebruikers.  

13-12-2016 19:25:46
thom
thom
Quote
Daan! (di 13 dec 2016 14:48:33 https://www.somda.nl/forum/17825/p601263/):
Het gaat niet alleen mis met een hoogwerker die heel langzaam is. Zelf met een relatief eenvoudig voertuig als een melkwagen gaat het fout (Winsum).


Nu ga je appels en peren op 1 hoop gooien, de twee aanrijdingen hebben namelijk werkelijk waar niets met elkaar gemeen.
Sowieso is van het ongeluk bij Winsum helemaal niet bekend wat de eigenlijke oorzaak van de aanrijding is maar ongetwijfeld niet door het te langzaam passeren de overweg wat bij de hoogwerker het geval was.
Quote

Het idee van een bordje met instructies en een nummer van ProRail vind ik helemaal niet gek. Met alle data die tegenwoordig beschikbaar is, moet het op een vrij eenvoudige manier mogelijk zijn om te kunnen zien waar een trein is. Je zou er zelf zover in kunnen gaan dat een chauffeur aan de lijn moet blijven tot de overweg vrij is. Dan zou de treindienstleider de machinist kunnen waarschuwen indien de overweg nog bezet is.

Die systemen moeten dan wel 100% acuuraat zijn, en niet zoals de huidig openbare volgsystemen nogweleens falen of zoals de meeste maar een deel van het treinverkeer tonen, goederen- en meettreinen vind je bv nu nergens.

Daarnaast, het idee om een treindienstleider 'even' aan de telefoon te houden tot je de overweg over bent is wel erg leuk, maar ik hoef je toch niet uit te leggen dat die helemaal geen tijd voor zo'n taak erbij heeft?
Het is niet voor niets dat bij sommige verstoringen het treinverkeer compleet gestaakt word omdat dat teveel vergt van de treindienstleider.

Een treindienstleider heeft overigens ook geen idee waar de treinen exact rijden, die ziet alleen welke sectie's de trein bezet en niet waar de overwegen zich bevinden in die secties.

Wil je zoiets zul je dus een soort helpdesk op moeten gaan zetten daarvoor, die je van die info voorziet en dan ook nogeens landelijk 24 uur per dag moet gaan bezetten. Dat gaat natuurlijk kapitalen kosten, alleen omdat sommige mensen niet met gezond verstand over een overweg na kunnen denken. Verder word er ook niet bepaald wekelijks een hoogwerker aangereden....
 

13-12-2016 19:41:11
Frontier
Frontier
Quote
Dennis1977 (di 13 dec 2016 16:40:35 https://www.somda.nl/forum/17825/p601285/): Eens. Je moet je gezond verstand gebruiken en je afvragen wat je daar te zoeken hebt met een voertuig dat met een snelheid van 1km/u zich voortbeweegt

Dergelijke voertuigen zijn ook niet welkom op de openbare weg, en zouden dat dus ook niet op overwegen moeten zijn. Regel dat met een wet dat al het gemotoriseerde vervoer zonder kenteken geen overwegen mag oversteken en het probleem is opgelost.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

13-12-2016 20:27:16
sjoerd
sjoerd
Volkomen mee eens. ProRail krijgt het advies om onuitvoerbare maatregelen te treffen en dat komt omdat men tot op hoog niveau werkelijk geen idee heeft hoe de spoorwegpraktijk in elkaar steekt. De meeste bedrijven laten af en toe zien dat ze van zich af kunnen bijten bij dat soort waardeloze adviezen, ook al hebben ze de schijn zwaar tegen (of wellicht juist dan) maar dat hoeven we nu niet te verwachten.  

13-12-2016 20:59:43
Daan!
Daan!
Quote
thom (di 13 dec 2016 19:25:46 https://www.somda.nl/forum/17825/p601360/):

Nu ga je appels en peren op 1 hoop gooien, de twee aanrijdingen hebben namelijk werkelijk waar niets met elkaar gemeen.
Sowieso is van het ongeluk bij Winsum helemaal niet bekend wat de eigenlijke oorzaak van de aanrijding is maar ongetwijfeld niet door het te langzaam passeren de overweg wat bij de hoogwerker het geval was.



Dat ben ik niet met je eens. Ondanks dat de oorzaak niet bekend is van het ongeval in Winsum, zijn er wel degelijk overeenkomsten. In beide gevallen ging het namelijk om een onbewaakte overweg, waar treinen in aanraking zijn gekomen met een groot en zwaar voertuig. In beide gevallen kwam de trein achter bebossing vandaan, waardoor de overweg later zichtbaar is.

En mijn idee is zeker niet om met de treindienstleider te gaan bellen. Daar zou inderdaad iemand achter een hulplijn moeten zitten. Die persoon zou moeten kunnen meekijken op een scherm zodat diegene kan zien waar de treinen zijn. En natuurlijk is de data nog niet 100% betrouwbaar, maar het is nog altijd beter dan helemaal niets.
Kosten kunnen worden gedrukt door taken te combineren.

Laatst bewerkt door Daan! op 13-12-2016 21:03
 

13-12-2016 21:03:57
b2py
b2py
Dalfsen is bewaakt  

13-12-2016 21:05:59
Daan!
Daan!
Precies. Dus ik zeg gewoon verbieden dat oversteken met langzaam verkeer.  

13-12-2016 21:38:42
VIRMm1
VIRMm1
Maar een noodsysteem (dat een trdl/mcn direct gewaarschuwd wordt) bij overwegen zou toch wel een goede toevoeging zijn.
Deze kan ook gebruikt worden wanneer een suïcidaal persoon zich op/rond de overweg bevind, maar ook bij bijvoorbeeld voorwerpen op het spoor (bomen, stenen(vandalisme)) of gestrande voertuigen, of wanneer de overweg niet doet wat hij moet doen.

Uiteraard is dat een heel duur systeem om overal te realiseren, maar het zou toch minimaal op drukke overwegen of op door ProRail tot onveilig bestempelde overwegen gerealiseerd kunnen worden.
 

13-12-2016 22:11:39
AgentX
AgentX
Hoe zie je zo'n noodsysteem dan voor je? Die suicidaal persoon gaat echt niet zelf op die noodknop drukken, en de machinist ziet 'm te laat...  

13-12-2016 22:16:00
mich
mich
Heeft weinig zin, als iemand als de bellen gaan rinkelen (met voertuig) zich nog op de overweg bevind heb je niet genoeg remweg meer. Voor die tijd heb je wel genoeg remweg, maar ik het nogal normaal dat er zich voertuigen en personen op de overweg bevinden...  

13-12-2016 22:16:28
Frontier
Frontier
Ongetwijfeld ook leuk voor de lokale hangjeugd, belletje trekken 2.0. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

13-12-2016 22:26:10
pjkleton
pjkleton
Als ik het goed heb ,staan de overweg aankondigingsborden langs het spoor op remwegafstand van de treinen (Ca 700m). Als het zicht verbeterd zou worden ,zodat de mcn de overweg op dat moment al zou kunnen zien ,zou dat mss helpen. Dus ... bomen weg halen.
Peter
 

13-12-2016 22:30:05
gvttreinen
gvttreinen
Bilthoven had een overweg die ook met sensoren was uitgerust.  

13-12-2016 22:31:37
ZJ37
ZJ37
Dat was zo'n succes dat er nogal eens een ongeluk plaatsvond...  

13-12-2016 22:35:17
VIRMm1
VIRMm1
Quote
AgentX (di 13 dec 2016 22:11:39 https://www.somda.nl/forum/17825/p601407/): Hoe zie je zo'n noodsysteem dan voor je? Die suicidaal persoon gaat echt niet zelf op die noodknop drukken, en de machinist ziet 'm te laat...


Noodknoppen die ingeslagen kunnen worden.
Uiteraard doet die persoon dat niet zelf, maar omstanders wellicht.

Wanneer die knop ingeslagen wordt kan bijv het sein op rood worden gezet (wanneer de trein nog ver weg is) of wanneer ETCS uiterold is de trein automatisch een snelremming uit laten voeren.


Uiteraard met camera's er om heen en overtreders hard aanpakken.
 

13-12-2016 22:42:11
ZJ37
ZJ37
Kwenie, op plekken waar treinen 100 km/u of harder rijden heeft zo'n knop toch helemaal geen zin? In het geval van Dalfsen had de persoon in kwestie die knop pas bediend vanaf het moment dat de overweg geactiveerd werd (en nog van zijn bakkie moest afspringen en naar de knop moest lopen, kost veel kostbare seconden). En dan is het met een trein die 140 km/u rijdt al te laat.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 13-12-2016 22:42
 

13-12-2016 22:50:14
sjoerd
sjoerd
En bovendien staan er tussen het uitrijsein van Dalfsen en het inrijsein van Ommen geen tussenseinen die je op rood kunt slaan.  

13-12-2016 23:06:53
dennistd
dennistd
Reageert een trein ook niet met een snelremming als het ATB-signaal wegvalt? Dan zou je dat kunnen laten gebeuren als die noodknop ingedrukt wordt.  

13-12-2016 23:14:10
sjoerd
sjoerd
Het gaat nu helemaal een onwerkbare kant op. Want wat riskeer je juist allemaal als je het ATB-signaal gaat onderbreken? Dat moet je niet willen: geen ingrepen in de primaire veiligheidssystemen. De bal ligt bij de vervoerders: opleidingen verbeteren en veiligheidssystemen op buitenissige voertuigen aanbrengen. En hoewel de gevolgen soms verschrikkelijk zijn: we zullen altijd ongevallen overhouden veroorzaakt door menselijk falen terwijl de techniek vrijwel optimaal is.  

13-12-2016 23:18:48
cuneo56
cuneo56
Ja , ook wegvallen ATB zorgt voor een remming, als de Mcn niet eerder genoeg remt. Maar ook hier zit een aantal seconden reactie tijd ingebouwd zodat als er pas actie ondernomen wordt als de bellen beginnen te rinkelen je per definitie te laat bent.
En een noodknop bij een overweg: Je wilt ook niet dat om de haverklap het treinverkeer verstoord wordt door vandalisme.
Je kunt wat dat betreft in de besturing van de treindienst altijd merken wanneer een bepaalde regio schoolvakantie heeft, dan wel de jeugd na een avondje ( ochtend) stappen weer naar huis gaat.
 

13-12-2016 23:19:52
AgentX
AgentX
Quote
sjoerd (di 13 dec 2016 23:14:10 https://www.somda.nl/forum/17825/p601436/): Het gaat nu helemaal een onwerkbare kant op. Want wat riskeer je juist allemaal als je het ATB-signaal gaat onderbreken? Dat moet je niet willen: geen ingrepen in de primaire veiligheidssystemen. De bal ligt bij de vervoerders: opleidingen verbeteren en veiligheidssystemen op buitenissige voertuigen aanbrengen. En hoewel de gevolgen soms verschrikkelijk zijn: we zullen altijd ongevallen overhouden veroorzaakt door menselijk falen terwijl de techniek vrijwel optimaal is.


Leuk, maar dan nog zou je je kunnen afvragen of en hoe je dat menselijk falen tot een minimum zou kunnen beperken. De technische mogelijkheden zijn eindeloos, dus zomaar accepteren dat ongelukken nou eenmaal gebeuren lijkt me niet de juiste oplossing alvorens er onderzoek naar is gedaan naar een andere passende oplossing.
 

13-12-2016 23:30:13
sjoerd
sjoerd
Klopt, maar de technische mogelijkheden worden al uitputtend toegepast. Elke volgende maatregel kost verhoudingsgewijze meer. En natuurlijk accepteer ik geen onveiligheid als die redelijkerwijze kan worden voorkomen. Wanneer gaan we wel accepteren dat het leven nu eenmaal niet bestaat uit thuis op de bank zitten en dat het leven dus risico's inhoudt? Gek genoeg accepteren we dat op andere plekken wel; sterker nog: we zoeken de risico's op.  

13-12-2016 23:37:03
gvttreinen
gvttreinen
De mens moet beveiligd worden tegen zijn eigen onveilige gedrag....  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


13-12-2016 23:39:10
Frontier
Frontier
Neen, de mens moet zijn gezonde verstand gebruiken en de gevolgen accepteren wanneer hij of zij dat om welke reden dan ook niet doet.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

13-12-2016 23:49:27
AgentX
AgentX
Quote
sjoerd (di 13 dec 2016 23:30:13 https://www.somda.nl/forum/17825/p601441/): Klopt, maar de technische mogelijkheden worden al uitputtend toegepast.


Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Je kan mij niet wijs maken dat Prorail tot in het technisch onmogelijke onderzocht en getest heeft hoe dergelijke ongelukken te voorkomen.
Ze hebben in de Randstad de laatste jaren gewoon voor de makkelijkste (en zeker niet de goedkoopste) oplossing gekozen: alle overwegen weghalen en tunnels plaatsen. Ik denk echt dat je met nieuwe, slimme technologie dergelijke ongelukken kunt voorkomen.
 

13-12-2016 23:51:16
aarclay
aarclay
Grappig dat er dus gesproken wordt over complete helpdesken die locaties van treinen in de gaten zullen houden. Doe maar duur

Maar een bedrijf die met een langzaamrijdend transport over een overweg gaat rijden, kan toch wel via ProRail een Tijdelijke Snelheids Beperking regelen voor op een bepaald tijdstip? Op zo een moment kan een machinist makkelijk zien of hij veilig een overweg kan passeren en anders op tijd een remming kan inzetten. Als dit regelmatig gebeurd bij een overweg dan zou een telefoontoestel bij de overweg naar de verkeersleiding zelf nog handiger zijn. Uiteraard is het wel de taak voor het uitvoerende bedrijf om zelf rekening te houden met de dienstregeling in overleg met ProRail. (Nee, goederentreinen vind je niet op ns.nl, voor wie dit raadpleegt )

Laatst bewerkt door aarclay op 13-12-2016 23:55


Choo choo.....
 

13-12-2016 23:59:12
Frontier
Frontier
Ja, goed idee, om de haverklap TSB's omdat er een heftruck of een hoogwerker het spoor wil oversteken. Ik zie de reisinfo al voor me:

'Tussen A en B langere reistijd door beperkingen op een overweg. Houdt u rekening met een extra reistijd van 15 - 30 min. De verstoring is naar verwachting rond XX:XX uur verholpen.'


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

14-12-2016 00:08:06
aarclay
aarclay
Het is niet opeens dat dit dagelijks 100 keer gebeurt.. En met een kleine tijdspanne zou er niet extreem veel vertraging mogelijk zijn. Als er gewoon vlot wordt gecommuniceerd samen met chauffeur, verkeersleiding en machinist kan de dienstregeling weer snel weer worden opgepakt.
Plus als ProRail het beste advies geeft voor tijdstip van oversteek zouden er helemaal geen vertragingen opleveren.

Laatst bewerkt door aarclay op 14-12-2016 00:08


Choo choo.....
 

14-12-2016 00:28:20
cuneo56
cuneo56
Grappig dat je het nu hebt over vlot communiceren etc.
Een belangrijke oorzaak van de botsing is ook volgens het rapport dat men juist niet vlot na het passeren van de trein richting Dalfsen heeft gehandeld.
Als dit wel was gebeurd had de overweg binnen de tijd nodig voor de rit overweg - Dalfsen en terug gepasseerd kunnen worden.
Veelzeggend ( voor mij ten minste)is dat Arriva dat graag specifiek in het rapport had gezien maar dit door de ongevallen raad niet is overgenomen!
( zie Bijlage B; reacties op het concept!)
 

14-12-2016 00:30:41
dennistd
dennistd
In principe kan ProRail makkelijk kijken wanneer er een gat zit tussen de treinen. Dit doorgeven aan de aanvrager. De aanvrager moet voor het oversteken nogmaals bellen en aan de lijn blijven. ProRail geeft een aanwijzing voor de betreffende overweg aan de eerste trein over elk spoor die de overweg passeert. Als het langzame voertuig op tijd de overweg verlaten heeft kan de treindienstleider de aanwijzingen weer intrekken. Is dat niet het geval dan zal de trein voor de overweg moeten stoppen.  

14-12-2016 00:46:06
Frontier
Frontier
Ja, en vervolgens loopt de trein +5 op en de reizigers +30, omdat alle aansluitingen verloren gaan, allemaal omdat er zo nodig een of ander voertuig over moest steken. %03% Dergelijke ongein doet men dan maar fijn 's nachts, of nog beter: in het geheel niet! Dergelijke voertuigen hebben niets op de openbare weg te zoeken, dus ook niet op overwegen, voor het vervoeren ervan huur je maar fijn een dieplader of iets dergelijks.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

14-12-2016 01:21:58
joahn93
joahn93
Quote
pjkleton (di 13 dec 2016 22:26:10 https://www.somda.nl/forum/17825/p601411/): Als ik het goed heb ,staan de overweg aankondigingsborden langs het spoor op remwegafstand van de treinen (Ca 700m). Als het zicht verbeterd zou worden ,zodat de mcn de overweg op dat moment al zou kunnen zien ,zou dat mss helpen. Dus ... bomen weg halen.
Peter


De aankondigingsborden staan niet op remwegafstand voor een trein, werd mij geleerd tijdens de opleiding. De aankondigingssectie is zo lang als nodig, dat de snelstrijdende trein op een baanvak altijd een dichte overweg aantreft


FR1908
 

14-12-2016 07:29:31
broek53
broek53
Klopt, en ze staan op grotere afstand naarmate de ontruimingstijd van een overweg langer is. Korter dan in Dalfsen kun je ze overigens niet krijgen (haakse overweg in een enkelspoorig baanvak).  

14-12-2016 07:32:36
ZJ37
ZJ37
Vandaar dat ik me dus ook afvraag wat dergelijke maatregelen dan kunnen helpen, zeker specifiek het voorkomen van ongevallen als bij Dalfsen. Ik zeg: niet veel.  

14-12-2016 08:31:07
nohab
nohab
Quote
Frontier Dergelijke voertuigen hebben niets op de openbare weg te zoeken, dus ook niet op overwegen, voor het vervoeren ervan huur je maar fijn een dieplader of iets dergelijks.
Wie zegt dat dat ook niet is gebeurd? Zo'n ongelooflijk langzaam ding laat je niet kilometers zelfstandig afleggen. Dat zou dagen duren. Dat die hoogwerker op het moment van de botsing niet op een dieplader stond zal wel zijn vanwege de scherpe bocht net na de overweg. Misschien was de hoogwerker alleen maar even onderweg van het ene klusje aan de ene kant van de overweg naar het andere klusje aan de andere kant van de overweg. Daar laat je zo'n dieplader niet voor opdraven.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

14-12-2016 08:33:45
dlm4yjp
dlm4yjp
Heb je überhaupt het rapport of animatie wel gezien???


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

14-12-2016 09:18:42
aarclay
aarclay
Quote
Frontier (wo 14 dec 2016 00:46:06 https://www.somda.nl/forum/17825/p601453/): Ja, en vervolgens loopt de trein +5 op en de reizigers +30, omdat alle aansluitingen verloren gaan, allemaal omdat er zo nodig een of ander voertuig over moest steken. %03% Dergelijke ongein doet men dan maar fijn 's nachts, of nog beter: in het geheel niet! Dergelijke voertuigen hebben niets op de openbare weg te zoeken, dus ook niet op overwegen, voor het vervoeren ervan huur je maar fijn een dieplader of iets dergelijks.


Juist, en daarom hebben we het ook over een 'gat zoeken', samen met ProRail. Ik weet niet welke trein er dan nog vertraagd zal raken als er een ruim gat te vinden is. En verder ben ik ook van mening dat zo'n dieplader-ondernemer enige moeite mag doen om de hinder te vermijden. Denk aan 's nachts dat ding over het spoor laten rijden, maar soms past dat niet in de planning.
Je komt een beetje over alsof je dat elke dag meemaakt op het spoor ...

En ja, volgens het filmpje stond de dieplader verderop.

Laatst bewerkt door aarclay op 14-12-2016 09:20


Choo choo.....
 

14-12-2016 10:25:14
nohab
nohab
Quote
dlm4yjp (wo 14 dec 2016 08:33:45 https://www.somda.nl/forum/17825/p601481/): Heb je überhaupt het rapport of animatie wel gezien???
Ik bedoelde aan- en afvoer van elders. Niet het oversteken van de overweg zelf.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

15-12-2016 11:48:41
Dennis1977
Dennis1977
De Stentor meldt dat het onderzoek naar de schuldvraag nog niet is afgerond

http://www.destentor.nl/regio/dalfsen/om-kijkt-nog-naar-schuld-kraanmachinist-bij-treinongeval-dalfsen-1.6740392
 

15-12-2016 16:20:04
SunKeeper
SunKeeper
Quote
pjkleton (di 13 dec 2016 16:57:33 https://www.somda.nl/forum/17825/p601295/): Vroeger had je waarschuwingsbordjes bij overwegen voor oplegger combinaties ,die met hun "buik "op de overweg zouden kunnen blijven steken. Er stond een simpele tekening op ,van een oplegger combinatie ,die het spoor oversteekt ,met daarbij de tekst : "Overweg nr 123 " .
De chauffeur kon in een boekje zien ,of hij met zijn combinatie die overweg veilig kon passeren.
Peter

Dat systeem bestaat nog steeds volledig: http://www.infrasite.nl/definitions/definition.php?ID_content=236 en http://www.prorail.nl/omwonenden/faqs/kan-ik-met-elk-voertuig-een-overweg-passeren
Heet het diepladerboekje.

Edit: PDF (sortering op baanvak) te vinden in de Prorail-link staat de betreffende overweg Het Lageveld op het laatste blad, tweede regel vanaf boven.

Volgens mij zie je ook in de animatie wanneer de hoogwerker net van de dieplader wegrijdt dat daar zo'n bord staat. Maar goed, je kunt daar alleen de passeerhoogte mee opzoeken, niet van toepassing op een hoogwerker.

Laatst bewerkt door SunKeeper op 15-12-2016 16:24
 

15-12-2016 19:37:25
timtrein
timtrein
Volgens mij gaan we er dan ook even aan voorbij dat de treindienstleiders ook helemaal geen informatie hebben om een of ander ding over een overweg te loodsen. Hoe wil je dat doen? Treinen voor het laatste bediende sein handmatig voor de rooie laten lopen? Of je moet het via aanwijzingen via de GSMR laten lopen (aanwijzing VR voor overweg?) maar dat wil je echt niet en daar zijn ze ook niet voor bedoeld.  

15-12-2016 20:45:11
AgentX
AgentX
Dat ze er niet voor bedoeld zijn betekent toch niet dat je het dan ook maar helemaal niet moet doen?
Een trein voor een rood sein laten wachten (als dat er nog staat), of een aanwijzing geven lijkt me zo wel 1-2-3 de snelste manier om de trein in elk geval snelheid te doen minderen en daarmee de kans op een botsing te verkleinen... %03%

Kom eens met een alternatief?
 

15-12-2016 20:52:08
MasterE
MasterE
Gebruik je gezonde Verstand!


Mcn Asd
 

15-12-2016 21:12:10
broek53
broek53
Dat gebeurde voor 1996 nog, daarna is die handelswijze stelselmatig uitgeroeid. (En dat bedoel ik letterlijke dan men misschien denkt.)  

16-12-2016 11:17:30
sjoerd
sjoerd
We denken wellicht aan de aloude bezetting van de post: een seinhuiswachter zit alert achter zijn bedieningspaneel waarop hij/zij de treinenloop volgt, voor zover dat tenminste te overzien is (geen vrije baan!). Je kon hem/haar bellen met een andere diensttelefoon. Maar die tijd ligt ver achter ons.
Op de posten die nog resten zit ARI achter de knoppen: met andere woorden: als er niets aan de hand is, doet de computer het werk. Ook ARI ziet de vrije baan niet, of slechts beperkt. Ingrijpen op het laatste moment (het van ARI overnemen)duurt even. Er gaan niet voor niks zoveel treinen voor hun beurt (stoppers of cargo's) voor de IC uit. Het veranderen van volgordes is (als ik het wel heb) pas na 7 minuten vertraging toegestaan.
Even een sein op rood zetten of op rood houden voor een buitengewoon vervoer moet dus -vrees ik- minstens een dag tevoren worden aangekondigd. Dat bedoel ik met: de Onderzoeksraad weet niets van de dagelijkse praktijk. Sommige adviezen zijn niet bruikbaar. De bal ligt, zoals ik al eerder betoogde, echt bij degene die het buitengewoon vervoer moet regelen. Niet bij ProRail. Allerlei lapmiddelen zoals borden, matrixen, slagbomen, lampen, telefoons helpen allemaal niets. Als ze er staan rijden de roekelozen toch gewoon door.
 

16-12-2016 11:34:31
AgentX
AgentX
Dat argument ARI vind ik onzin. Dat is in mijn ogen alleen "we durven het niet over te nemen want dan gaat het mis, laat ARI het maar oplossen". Er is juist wel iets aan de hand: er staat een voertuig op een overweg en er komt een botsing als er niet acuut wordt ingegrepen.

Eveneens het "pas na 7 minuten vertraging toegestaan" vind ik nonsense. Klinkt als een door een kantoorpikkie opgelegd regeltje, wat je gewoon kunt afschaffen of aanpassen. Pas als er technisch niets mogelijk is ben ik overtuigd van je recente uitspraak hieronder, Sjoerd.

Quote
sjoerd (di 13 dec 2016 23:30:13 https://www.somda.nl/forum/17825/p601441/): Klopt, maar de technische mogelijkheden worden al uitputtend toegepast.


Maar goed, oplossingsgericht denken ik dan meer aan een oplossing ter plaatse; een systeem tussen de overweg en de trein, buiten de dienstleiders om.
Iets wat ervoor zorgt dat je in de cabine van de trein de overweg al kunt zien met camerabeelden ofzo. Of een systeem dat een trein afremt wanneer de overweg nog bezet is, etc.
 

16-12-2016 12:00:47
sjoerd
sjoerd
Ik kom nog niet eens aan een oplossing toe. Ik constateer slechts dat er belemmeringen zijn die in het denken over een verbetering over het hoofd worden gezien. We zitten nu eenmaal met ARI en niet meer met een alerte wachter die op elk moment overal kan ingrijpen. En dat betekent dat je aan de andere zijde moet beginnen met het zoeken naar een oplossing. En tevens constateer ik dat allerlei hulpmiddelen zullen blijven falen als we niet bij het handelen beginnen. Dus dat houdt in dat degene die de frictie veroorzaakt (degene die de overweg wil kruisen of die onder het viaduct door wil rijden, of vrij wil blijven van de bovenleiding) zich realiseert dat hij/zij een bijzonder voertuig bestuurt.  

16-12-2016 13:42:30
mdeen
mdeen
Quote
sjoerd (vr 16 dec 2016 11:17:30 https://www.somda.nl/forum/17825/p601851/): We denken wellicht aan de aloude bezetting van de post: een seinhuiswachter zit alert achter zijn bedieningspaneel waarop hij/zij de treinenloop volgt, voor zover dat tenminste te overzien is (geen vrije baan!). Je kon hem/haar bellen met een andere diensttelefoon. Maar die tijd ligt ver achter ons.


Maar dit is allemaal niet van belang bij dit ongeval. Ook als in Dalfsen en Ommen seinhuiswachters hadden gezeten was dit ongeval niet voorkomen. Die mensen hebben geen zicht op wat er op die overweg gebeurt.

De enige manier om ongevallen als dit te voorkomen is gebruikers van dit soort voertuigen het besef bijbrengen dat als je niet binnen een paar seconden (tot een halve minuut) een overweg vrij kunt maken, je de overweg niet op moet rijden zonder toestemming van Prorail/treindienstleider.
Het enige wat je in zo'n situatie kunt doen is prorail bellen die er met rode seinen voor kan zorgen dat je vrij de overweg over kunt. Een aanwijzing gestoorde overweg zou een optie kunnen zijn, maar dat is dan een afweging die je moet maken tussen zo min mogelijk inbreuk in de treindienst versus veiligheid, en dat zal dus goed gaan tot het voor de eerste keer fout gaat en iedereen zal zeggen "maar je had kunnen zien aankomen dat dit een keer fout zou gaan".
 


16-12-2016 14:22:17
dh3201
dh3201
Quote
AgentX (vr 16 dec 2016 11:34:31 https://www.somda.nl/forum/17825/p601858/): Er is juist wel iets aan de hand: er staat een voertuig op een overweg en er komt een botsing als er niet acuut wordt ingegrepen.

Er wordt hieraan voorbij gegaan dat je hier al te laat bent.
Ten eerste mag dat voertuig al niet eens op de overweg komen!
Wil je toch met zo'n traag voertuig gaan rijden en een overweg oversteken, dan moet je dus vooraf een toelating/ontheffing regelen.


Shqiperise-lopers?
 

16-12-2016 14:44:26
Bastiaan85
Bastiaan85
Quote
mdeen (vr 16 dec 2016 13:42:30 https://www.somda.nl/forum/17825/p601874/):
Het enige wat je in zo'n situatie kunt doen is prorail bellen die er met rode seinen voor kan zorgen dat je vrij de overweg over kunt. Een aanwijzing gestoorde overweg zou een optie kunnen zijn, maar dat is dan een afweging die je moet maken tussen zo min mogelijk inbreuk in de treindienst versus veiligheid, en dat zal dus goed gaan tot het voor de eerste keer fout gaat en iedereen zal zeggen "maar je had kunnen zien aankomen dat dit een keer fout zou gaan".
Ik denk het niet. In het rapport wordt gemeld:
Quote
Ook als de medewerkersvan het hoveniersbedrijf contact hadden opgenomen met ProRail, had dat in dit geval niet tot een oplossing geleid. ProRail geeft aan er niet op ingesteld te zijn individuele overweggebruikers op ad-hoc-basis van dienst te zijn.
Medewerkers van de afdeling publiekscontacten kunnen wel in algemene zin advies geven over het passeren van overwegen, maar kunnen geen detailinformatie verstrekken over bijvoorbeeld de actuele treinenloop op een bepaald baanvak. Ook zal niet worden doorverwezen naar de treindienstleider die verantwoordelijk is voor het betreffende baanvak. Daarvoor is binnen ProRail geen procedure ingericht en treindienstleiders zullen dan ook in principe niet meewerken aan een dergelijk last-minute verzoek.
 

16-12-2016 15:02:40
gvttreinen
gvttreinen
Prorail is juist net bezig met een Procedure Exceptioneel Vervoer waarvoor dan een Buta (buitentijdse aanvraag) voor een buitendienststelling geregeld kan worden.
Bij Stedum is onlangs hiervan voor het eerst gebruik gemaakt, een heistelling moest via een onbeveiligde overgang over het spoor, hiervoor is een korte buitendienststelling geregeld (zie http://www.rtvnoord.nl/nieuws/171565/ProRail-neemt-geen-risico-heipalentransport-over-onbewaakte-spoorwegovergang-begeleid)

Maar ja, ga je voor elk wissewasje een procedure regelen...om ff over het spoor over te steken.
 

16-12-2016 15:45:13
AgentX
AgentX
Quote
dh3201 (vr 16 dec 2016 14:22:17 https://www.somda.nl/forum/17825/p601886/):
Quote
AgentX (vr 16 dec 2016 11:34:31 https://www.somda.nl/forum/17825/p601858/): Er is juist wel iets aan de hand: er staat een voertuig op een overweg en er komt een botsing als er niet acuut wordt ingegrepen.

Er wordt hieraan voorbij gegaan dat je hier al te laat bent.
Ten eerste mag dat voertuig al niet eens op de overweg komen!
Wil je toch met zo'n traag voertuig gaan rijden en een overweg oversteken, dan moet je dus vooraf een toelating/ontheffing regelen.


Helemaal mee eens, maar daarmee voorkom je een ongeluk niet, het voertuig staat immers al op de overweg.

Je probeert hier eigenlijk een andere vraag te beantwoorden dan ik: Hoe voorkom je dat dit soort voertuigen niet zonder controle de overweg op rijden?
Wellicht dat de kwestie Hoe voorkom je dat een trein in botsing komt met verkeer op een overweg? eenvoudiger op te lossen is.
 

16-12-2016 16:05:17
sjoerd
sjoerd
Eigenlijk zijn we het wel eens: degene die een transport wil uitvoeren regelt ruim van tevoren een buitendienststelling. En zoals reeds meermalen gezegd: de bal ligt dus bij de transporteur. Overigens zegt de Onderzoeksraad dit ook, alleen denkt deze dat dit snel even kan.  

16-12-2016 16:15:39
AgentX
AgentX
We zijn het wel eens hoor. Maar ik bekijk het vanuit het perspectief van de trein. Ik zit me af te vragen hoe we toch kunnen zorgen dat die trein op tijd stil staat.  

16-12-2016 16:50:42
gvttreinen
gvttreinen
Da's het gevolg aanpakken, niet de oorzaak.
We zijn daar goed in....helaas.
 

18-12-2016 20:00:57
illyavaes
illyavaes
Quote
sjoerd (vr 16 dec 2016 11:17:30 https://www.somda.nl/forum/17825/p601851/): Ingrijpen op het laatste moment (het van ARI overnemen)duurt even.


De procedure is AHABV: Alarmeren, Herroepen, ARI UIT, Buurtreindienstleider informeren, Verhinderen. Eérst die machinist tot langzaam rijden oproepen dus.
ARI uitzetten duurt niet lang (klik in planscherm op ARI/ABT, ARI Aan/Uit, vinkje, Voer In (als ik het precies goed noem/herinner).
Quote
sjoerd (vr 16 dec 2016 11:17:30 https://www.somda.nl/forum/17825/p601851/): Er gaan niet voor niks zoveel treinen voor hun beurt (stoppers of cargo's) voor de IC uit. Het veranderen van volgordes is (als ik het wel heb) pas na 7 minuten vertraging toegestaan.


Wanneer volgordes veranderd moeten worden, bepaalt de vervoerder via TAD's (TreinAfhandelingsDocumenten). Daar is zeker geen vast minimum van 7 minuten voor - zo was de TAD voor de 3100/7500 van Ede naar Arnhem dat de 7500 voor gaat als de 3100 bij De Haar meer dan 5 minuten vertraging heeft.
Het te makkelijk wijzigen van volgordes is op zijn minst een net zo groot probleem.
Essentieel is dat de treindienstleiderdie volgorde moet veranderen (behalve bij First Come First Served rond Schiphol; wordt ook gebruikt voor de volgorderegeling bij Bijlmer).
Quote
sjoerd (vr 16 dec 2016 11:17:30 https://www.somda.nl/forum/17825/p601851/): Even een sein op rood zetten of op rood houden voor een buitengewoon vervoer moet dus -vrees ik- minstens een dag tevoren worden aangekondigd.


Een sein op rood zetten i.h.k.v. veilgiheid is core business voor de trdl, maakt niet uit wat het incident is. Maar structureel op zijn (juiste) medewerking willen vertrouwen in een procedure is een heel ander verhaal. Die mensen worden al te makkelijk gezien als het afvoerputje van alles dat men niet "netjes" wil regelen (op welke manier dan ook) - "dan doet de trdl dat toch?".
Maar buitengewoon vervoer is iets dat al wel van oudsher geregeld is, een trein inleggen met een vervoersregeling. Die mag dan ook alleen aangezet worden voor ARI na een kwitering dat je de regeling tot je hebt genomen.
Quote
sjoerd (vr 16 dec 2016 11:17:30 https://www.somda.nl/forum/17825/p601851/): De bal ligt, zoals ik al eerder betoogde, echt bij degene die het buitengewoon vervoer moet regelen. Niet bij ProRail. Allerlei lapmiddelen zoals borden, matrixen, slagbomen, lampen, telefoons helpen allemaal niets. Als ze er staan rijden de roekelozen toch gewoon door.

Krek %04%

Laatst bewerkt door illyavaes op 19-12-2016 20:26
 

19-12-2016 07:20:04
mdeen
mdeen
Quote
Bastiaan85 (vr 16 dec 2016 14:44:26 https://www.somda.nl/forum/17825/p601889/):
Ik denk het niet. In het rapport wordt gemeld:
Quote
Ook als de medewerkersvan het hoveniersbedrijf contact hadden opgenomen met ProRail, had dat in dit geval niet tot een oplossing geleid. ProRail geeft aan er niet op ingesteld te zijn individuele overweggebruikers op ad-hoc-basis van dienst te zijn.
Medewerkers van de afdeling publiekscontacten kunnen wel in algemene zin advies geven over het passeren van overwegen, maar kunnen geen detailinformatie verstrekken over bijvoorbeeld de actuele treinenloop op een bepaald baanvak. Ook zal niet worden doorverwezen naar de treindienstleider die verantwoordelijk is voor het betreffende baanvak. Daarvoor is binnen ProRail geen procedure ingericht en treindienstleiders zullen dan ook in principe niet meewerken aan een dergelijk last-minute verzoek.


Dat is wel heel erg slecht en heel erg vanuit het systeem gedacht. Ook dat stukje "zullen in principe niet meewerken". Dus je krijgt informatie over een potentieel gevaarlijke situatie en je doet er niets mee?
Prima bezig. Dat bevestigt het beeld van een organisatie die niets anders kan doen dan de standaard werkzaamheden.

En ook in tegenspraak met hun eigen doelstellingen. Van de website, over ProRail:
Quote
ProRail is verantwoordelijk voor het spoorwegnet van Nederland. Samen met vervoerders zetten wij ons 24/7 in om reizigers en goederen veilig en op tijd op hun bestemming te laten komen. We willen het spoornetwerk veiliger, betrouwbaarder, punctueler en duurzamer maken en werken daar dagelijks aan. Dat doen we altijd met aandacht voor onze invloed op het milieu en de samenleving.
 

19-12-2016 16:47:21
sjoerd
sjoerd
Soms vraag ik me af of hier alles wel gelezen wordt. Inderdaad is ProRail verantwoordelijk voor het spoorwegnet. In dit geval betekent dat: hou de buitengewone vervoeren volledig verantwoordelijk. En terecht. Juist vandaag werd bekend dat onbehouwen en slordige chauffeurs liefst 11.000 x per jaar een viaduct rammen of klem zitten in een tunnel met laadbak, kraangiek of lading. Ik geef ProRail groot gelijk, want zoals ik al eerder heb geschetst: geen enkel extra middel zal helpen om dit gedrag in te dammen. Een paar uur van tevoren melden dat je er aan komt met je hoogwerker betekent dat ProRail niets meer kan regelen. Een week lijkt me redelijk als je weet wat er voor nodig is.  

19-12-2016 16:54:51
Dennis1977
Dennis1977
Een week? Volgens mij mag je eerst aankloppen bij RDW. Deze instantie gaat dan kijken of een ontheffing mogelijk is. Minimaal 6 weken voor de passeerdatum wil prorail graag weten hoe en wat  

19-12-2016 17:04:59
jor[D]1
jor[D]1
Ookal voer je een meld plicht in. Hoe ga je ervoor zorgen dat een bomen snoeier die voor een paar bomen/takken even naar de andere kant moet deze papier molen gaat doorlopen. Ik denk dat de meesten in de praktijk gewoon even die overweg oversteken.

Die 11000 keer was sluitingen, geen aanrijdingen. Waarvan ruim 8500 voor de velsertunnel zijn rekening kwamen. Dat nuanceerd het aardig. Een opwapperend zeil/dak van een trailer veroorzaakte bij de velsertunnel vaak een sluiting. Zelfden werd iets geraakt.
 

19-12-2016 20:54:49
sjoerd
sjoerd
Het gaat om nalatig gedrag van chauffeurs. Dat lijkt maar niet door te dringen; sterker nog: het wordt kennelijk als normaal gezien: dat hoort er gewoon bij. En het lijkt wel of ProRail telkens de schuld krijgt van het wanbeheer. Dat is de zaken helemaal omdraaien.  

19-12-2016 21:02:35
thom
thom
Zullen we er ook even rekening mee houden dat het maar een páár chauffeurs zijn die dit soort dingen voor elkaar krijgen, en niet alle vrachtwagen chauffeur over één kam scheren?
Want daar lijkt het nu wel een beetje op...
 

19-12-2016 21:05:56
sjoerd
sjoerd
Uiteraard heb ik het over de toch wel talrijke chauffeurs die incidenten veroorzaken en dat zijn er toch wel veel meer dan ik dacht. Ik heb het niet over de gehele beroepsgroep. In elke tak van sport zijn er kapiteins en stuurlui aan wal.  

19-12-2016 21:14:11
Frontier
Frontier
Quote
thom (ma 19 dec 2016 21:02:35 https://www.somda.nl/forum/17825/p602300/): Zullen we er ook even rekening mee houden dat het maar een páár chauffeurs zijn die dit soort dingen voor elkaar krijgen, en niet alle vrachtwagen chauffeur over één kam scheren?
Want daar lijkt het nu wel een beetje op...

Maar een páár? Hoe veel viaducten worden er op jaarbasis niet aangereden? Dat zijn ook stuk voor stuk al gevallen van ernstig nalatige chauffeurs. En dan heb ik het alleen nog maar viaducten onder het spoor door, maar toevallig hedenavond ook in het nieuws: http://nos.nl/artikel/2149148-goed-zo-n-campagne-maar-borden-bij-tunnels-kunnen-ook-beter.html 11.000 klungels per jaar, dat noem ik niet 'een páár'.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

19-12-2016 21:35:44
thom
thom
Blijft mijn punt dat gewoon niet elke chauffeur 'ernstig nalatig' bezig is en je die dus niet over één kam moet scheren

Dat artikel rammelt ook, want er staat wel dat het 11.000 keer mis gaat, maar niet wát er mis gaat. Een daadwerkelijke aanrijding, of 11.000 meldingen van hoogte detectie bij tunnels waarvan bekend is dat dikwijls de meeting gewoon niet klopt...
Bedoel je gaat mij niet vertellen dat er 30 tunnels per dag aan gereden worden.

Vergis je daarnaast niet in hoeveel beroepschauffeurs Nederland rijk is, en hoeveel buitenlandse chauffeurs hier rondrijden. Dan hebben we het echt maar over een paar procent.
 

19-12-2016 23:23:07
alle46
alle46
Kan hier geen slot op. Wat een gezeur!  

20-12-2016 00:39:06
thom
thom
Tsja, dat kan je weleens hebben op een discussie forum, dat de discussie je niet ligt...  

20-12-2016 06:31:14
gvttreinen
gvttreinen
Waar heb ik dat eerder gehoord, een paar onverlaten verpesten het voor de hele groep...
Laten we het houden op een paar weggebruikers die nalatig zijn...scheelt een hoop tenen
 

20-12-2016 09:10:19
alle46
alle46
Natuurlijk is er discussie op een forum.
Maar het is wel de bedoeling dat dit over het HOOFDonderwerp gaat en niet over een afgeleide daarvan. Dan start je een nieuwe draad.
Het extra beveiligen van een beveiligde overweg tegen mensen die niet begrijpen dat je dat snel moet doen heeft niets te maken met het ongeluk, maar met mensengedrag en het menselijk denkvermogen. Nou, daar kan je wel een apart forum over starten!
 

20-12-2016 12:05:00
AgentX
AgentX
Quote
jor[D]1 (ma 19 dec 2016 17:04:59 https://www.somda.nl/forum/17825/p602280/): Ookal voer je een meld plicht in. Hoe ga je ervoor zorgen dat een bomen snoeier die voor een paar bomen/takken even naar de andere kant moet deze papier molen gaat doorlopen. Ik denk dat de meesten in de praktijk gewoon even die overweg oversteken.


Dit is precies de reden waarom ik in een eerder bericht van mij in dit topic aandraagde om het probleem van botsingen tussen trein en wegverkeer niet bij de door @sjoerd genoemde oorzaak aan te pakken, maar om een oplossing te vinden voor het op tijd stoppen van de trein.
Je kunt nou eenmaal niet voorkomen dat overwegen niet zomaar worden overgestoken. Ze staan standaard open. Je moet ze dan volledig afsluiten, en alleen openen na toestemming. Maar dat betekent dat iedereen eerst moet bellen.
 

20-12-2016 13:31:35
SunKeeper
SunKeeper
Quote
AgentX (di 20 dec 2016 12:05:00 https://www.somda.nl/forum/17825/p602372/): aandraagde .


Aandroeg.

''LET OP de juiste spelling: de trein rijdt vandaag, hij reed gisteren. Rijdt de trein vandaag? Reed de trein gisteren? Ik word, jij wordt, hij wordt. Iets gebeurt nu, iets is gisteren gebeurd.''

%08%
 

20-12-2016 13:32:58
umbusko
umbusko
Als je het echt goed wilt doen, zou je inderdaad beide kanten moeten bekijken.
Vanuit de kant van de chauffeurs moet je zorgen dat ze niet zomaar de overweg op rijden als dat vanwege het type voertuig gewoon gevaarlijk is. Dan leg je de verantwoordelijkheid bij de chauffeur. En daar houdt men in Nederland graag al op, maar als je nu ook een oplossing vindt voor het op tijd stoppen van de trein als er per ongeluk wél iemand op de overweg staat, dan voorkom je duidelijk botsingen, gewonden en doden. Ongeacht wie er verantwoordelijk was. Maar ja, geld geld geld...
 

20-12-2016 13:57:14
AgentX
AgentX
Quote
SunKeeper (di 20 dec 2016 13:31:35 https://www.somda.nl/forum/17825/p602387/):
Quote
AgentX (di 20 dec 2016 12:05:00 https://www.somda.nl/forum/17825/p602372/): aandraagde .


Aandroeg.

''LET OP de juiste spelling: de trein rijdt vandaag, hij reed gisteren. Rijdt de trein vandaag? Reed de trein gisteren? Ik word, jij wordt, hij wordt. Iets gebeurt nu, iets is gisteren gebeurd.''

%08%


Woeps, dank voor je correctie.
 

22-03-2017 14:41:07
Daan!
Daan!
"Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu wil de veiligheid voor een machinist bij een treinongeluk verhogen door de Europese norm voor botsveiligheid van treinen aan te scherpen. Ze volgt hiermee aanbevelingen op van de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar aanleiding van het dodelijk treinongeluk in Dalfsen, waarbij een machinist om het leven kwam. De Raad geeft in het rapport advies over hoe de machinist beter kan worden beschermd."

De rest lees je hier: http://www.spoorpro.nl/materieel/2017/03/22/dijksma-wil-veiligheid-machinist-verhogen-na-treinongeluk-dalfsen/