Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Treinongeluk Dalfsen 23-2-2016

Dinsdag 23 feb 2016 - 20:59:08
wouter15
wouter15
Twitter BakkerRuygrok Facebook Wouter Ruygrok Youtube wouterruygrok
Trein gekanteld door ongeluk met hoogwerker

23 februari 2016

Trein gekanteld door ongeluk met hoogwerker
Bij Dalfsen is een trein in aanrijding gekomen met een hoogwerker. Daarbij is de machinist van de trein om het leven gekomen. Zeven mensen raakte gewond, twee zijn ter behandeling naar het ziekenhuis gebracht.

Het ongeluk gebeurde omstreeks 8:50 uur op een beveiligde overweg. Het ongeluk is vermoedelijk het gevolg van een "inschattingsfout'' van de kraanmachinist. Dat heeft burgemeester Han Noten dinsdag gezegd op een persconferentie. De kraanmachinist wist op tijd uit op 2 a 3 meter hoogte uit de hoogwerker te springen en bleef lichamelijk ongedeerd maar is "afschuwelijk geschrokken", aldus de burgemeester.

Lees verder op www.treinreiziger.nl

Het lijkt me wel handig om alles ontrend het ongeluk bij Dalfsen in dit topic te houden en alle overige opvallende dingen van vandaag in het desbetreffende topic te plaatsen.

Dinsdag 23 feb 2016 - 21:04:04
sfj
sfj
We zijn helaas vandaag uit de lucht geweest, maar laten we dit inderdaad even apart behandelen.

Betreft trein 13819, treinstel 520 'Ilse de Lange'.

Vermoedelijk inschattingsfout van de bestuurder van de hoogwerker, die niet op de kwartierdienst had gerekend. Die zou er tien minuten over doen om het spoor over te steken en in de spits heb je maximaal een minuut of acht.
Een ander scenario wat besproken werd in de nieuwsverslagen vandaag is dat de hoogwerker te dicht bij het spoor stond en dus geschept is door de voorbij komende trein.

Helaas was er een mensenleven te betreuren, dat van de Arriva-machinist. Diverse gewonden zijn opgevangen en enkelen naar de Isala-klinieken in Zwolle overgebracht voor behandeling.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Dinsdag 23 feb 2016 - 21:07:24
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Link naar de Arriva pagina: www.arriva.nl

Dick van den Hoven

Dinsdag 23 feb 2016 - 21:13:24
selivio
selivio
Zowel Anne Hettinga alsook de burgemeester van Dalfsen zijn vanavond te gast bij Humberto Tan op RTL 4 (rond 22.30). Verder gewoon een vreselijk tragisch ongeluk voor alle betrokkenen en mijn gedachten gaan dan ook uit naar de nabestaande van de machinist.

Laatst bewerkt door selivio op Dinsdag 23 feb 2016 om 21:14:07

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

Dinsdag 23 feb 2016 - 21:16:20
albertjan9
albertjan9
Twitter albert_jan96 Flickr albertjan96
Zullen ook wel erg beangstigende momenten zijn geweest voor de passagiers in die trein...

Dagelijks Ktr - Ah v.v.

Dinsdag 23 feb 2016 - 21:29:18
midniight
midniight
Mijn gedachten gaan wel uit naar de nabestaanden. Helaas voor de nabestaanden, het verlies is niet terug te draaien. Hopen dat de camerabeelden een duidelijk beeld kunnen geven.

Alleen vraag ik mij af waarom de mcn niet heeft gevlucht. Ik weet niet of er kans toe was. Maar het lijkt mij dat wanneer je een groot object voor je ziet, dat je wel aan de rem trekt.

Twello, mooi gat op de Veluwe!

Dinsdag 23 feb 2016 - 21:35:31
wouter15
wouter15
Misschien was de mcn niet voorin en heeft dus misschien wel niks in de gaten gehad in eerste instantie.

Dinsdag 23 feb 2016 - 21:36:30
thom
thom
Hoe zie je dat voor je, een trein die rijdt zonder dat de Mcn voorin zit...?

Dinsdag 23 feb 2016 - 21:40:21
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Er zit een kleine bocht voor deze overweg, met wat bomen daarvoor aan de binnenkant. De overweg is pas enkele honderden meters ervoor zichtbaar.

Dinsdag 23 feb 2016 - 21:41:40
rob46
rob46
Flickr /rob46/
Vandaag ter plaatse geweest, zie: m.flickr.com

57 jaar OV-fotografie.

Dinsdag 23 feb 2016 - 21:43:50
sfj
sfj
Ik heb, mede omdat somda helaas plat lag, vandaag via een paar niet-spoorgerelateerde fora het verhaal gevolgd.

Vlak voor de plek des onheils ligt blijkbaar een redelijk scherpe bocht. De machinist zou de hoogwerker pas op net aan 500 meter afstand hebben kunnen zien, wat vele malen minder dan de remweg is.

Het verplaatsen van een hoogwerker met een dergelijk lage snelheid wordt in Nederland gedoogd. Over langere afstanden wordt deze op een trailer verplaatst.

Op het baanvak is ATB EG aanwezig, echter zijn er geen tussenblokken/seinen dus als het apparaat vlak na het vertrek van de trein uit Dalfsen begonnen was met oversteken danwel kortsluiting tussen de spoorstaven had veroorzaakt was er geen enkel sein of ATB-signaal meer wat de machinist had kunnen waarschuwen. Ook al waren de rupsbanden van staal en hadden ze een kortsluiting tussen de beide spoorstaven veroorzaakt.

De trein kwam op volle snelheid, of was na die twee kilometer nog bezig met optrekken, op de hoogwerker af gereden en had geen schijn van mogelijkheid meer om het ongeval te voorkomen.

De cabine was compleet weggevaagd, als de machinist nog kon vluchten toen hij de botsing aan zag komen, moet hij met fatale gevolgen door de trein geslingerd zijn.

Doordat het een trein naar Emmen was, in de 'tegenspits' met slechts enkele passagiers, valt het leed relatief mee aldus gemeente, Prorail en hulpdiensten. Een trein richting Zwolle of een uurtje eerder had vele malen meer slachtoffers gehad.

Er wordt vaak gesproken over 'vier treinstellen' of vier wagens. Dit klopt redelijk. Een GTW 2/8 heeft drie rijtuigen en een losse motorwagen die als vierde geteld wordt in dit geval. De NOS heeft blijkbaar geen benul van het verschil tussen wagens/rijtuigen of treinstellen. Het gaat nog steeds om de solo 520 van Arriva die de 13819 reed en op de hoogwerker knalde.

Correct me if i'm wrong uiteraard. Ik vat even wat dingen samen die ik door de dag heen via andere wegen verzameld heb.
Mijn voornaamste bron, een ander forum van mijn andere hobby (en beroepsgerelateerd): gathering.tweakers.net

Laatst bewerkt door sfj op Dinsdag 23 feb 2016 om 21:49:09

Dinsdag 23 feb 2016 - 21:45:37
nougo
nougo
Ik kan met voorstellen dat, even los van mogelijke zonnestand, op het moment dat je vrij zicht krijgt op de overweg (Lastig in te schatten maar dat kan best een 100 tot 200 meter voor de overweg zijn) en je een rupsvoertuig van pak em beet 8 tot 15 ton voor je op de overweg ziet staan je verstijfd van angst.

Wat ook opvalt:
- De installatiekasten net na de overweg aan de noordzijde lijken intact;
- De afgerukte cabine ligt enkele tientalen meters voor de trein (zuidzijde spoor)
- De trein is nog gekoppeld;
- De trein is pas op het laatste moment gekanteld. Dat is duidelijk te zien aan de sporen van de draaistellen in het landschap aan de zuidzijde van het spoor en de juist ongeschonden spoorberm tussen de Giek van de hoogwerker en de laatste bak van de trein ten noorden van het spoor.

Wat nog meer opvalt:

Dat het, volgens de prognoses, dagen moet duren voordat er sprake is van opstarten treinverkeer omdat er ellenlang onderzoek nodig is etc. Ik bedoel, trein naast het spoor, spoorschade herstellen en er kan gedieseld worden. Dat ging vroeger toch echt anders (Haelen onder andere).

[edit laatste deel: Lees dat men toch vannacht al begint met bergen]

Laatst bewerkt door nougo op Dinsdag 23 feb 2016 om 21:52:28

Dinsdag 23 feb 2016 - 21:51:55
thom
thom
sfj (di 23 feb 2016 21:43:50 www.somda.nl):
Op het baanvak is ATB EG aanwezig, echter zijn er geen tussenblokken/seinen dus als het apparaat vlak na het vertrek van de trein uit Dalfsen begonnen was met oversteken danwel kortsluiting tussen de spoorstaven had veroorzaakt was er geen enkel sein of ATB-signaal meer wat de machinist had kunnen waarschuwen. Ook al waren de rupsbanden van staal en hadden ze een kortsluiting tussen de beide spoorstaven veroorzaakt.
Als je bij ATB-EG de spoorstaven zou kortsluiten, zou júist bij EG de ATB terug vallen naar 40 km/u, maar aangezien de spoorstaven altijd wat lager liggen in de overwegbevloering overweg is die kans ontzettend klein.

Plus je met stalen rupsen alles aan puin rijdt en die daarom dus meestal van kunststof zijn.

@Hierboven,
Je kunt leuk zeggen dan kan er gedieseld worden, maar dan moeten die stellen wel voorhanden zijn en de bovenleiding moet toch vervangen worden dus dan is het sneller om dat in 1x goed te doen dan eerst het tijdelijk op te leveren.

Daarnaast moet er een flink stuk spoor vernieuwd worden (Ik meen 200 meter gehoord te hebben) en zal de overwegbevloering ookwel wat schade opgelopen hebben...

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 23 feb 2016 om 22:02:44

Dinsdag 23 feb 2016 - 21:55:42
v200
v200
nougo (di 23 feb 2016 21:45:37 www.somda.nl):Wat nog meer opvalt:
Dat het, volgens de prognoses, dagen moet duren voordat er sprake is van opstarten treinverkeer omdat er ellenlang onderzoek nodig is etc. Ik bedoel, trein naast het spoor, spoorschade herstellen en er kan gedieseld worden. Dat ging vroeger toch echt anders (Haelen onder andere).
Trein ligt voor een deel dwars op het spoor, dus er kan nu geen andere trein langs. Het spoor is beschadigd. Om de trein weg te takelen heb je zwaar materieel nodig wat nu niet bij de trein kan komen ivm drassig weiland. Er moet eerst een noodweg aangelegd worden. Hadden we nu nog die grote bruine kranen op de rails gehad kon het wellicht daarmee.

Dinsdag 23 feb 2016 - 21:56:42
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Een remweg "vele malen langer dan 500 meter" is voor een GTW 2/8 wat overdreven. Van 130 naar 0 zal met een snelremming in ruim 500 meter al aardig lukken. Maar dat zicht was er, zoals gezegd, niet. Boog, begroeiïng, zon, dat is allemaal ten nadele. Tragisch allemaal

Dinsdag 23 feb 2016 - 22:05:01
mdj
mdj
v200 (di 23 feb 2016 21:55:42 www.somda.nl):
Trein ligt voor een deel dwars op het spoor, dus er kan nu geen andere trein langs. Het spoor is beschadigd. Om de trein weg te takelen heb je zwaar materieel nodig wat nu niet bij de trein kan komen ivm drassig weiland. Er moet eerst een noodweg aangelegd worden.
Bij Borne (ontsporing fccpps) heeft defensie geholpen met de aanleg van een weg met wegenmatten: www.youtube.com

Laatst bewerkt door mdj op Dinsdag 23 feb 2016 om 22:06:10

Bij twijfel: gebruik beton.

Dinsdag 23 feb 2016 - 22:07:23
ZJ37
ZJ37
@sfj: Kleinigheidje: 13819 rijdt tot Co en niet naar Emn.

Dinsdag 23 feb 2016 - 22:08:02
wouter15
wouter15
@thom: Excuses. Ik haalde de termen hc en mcn door elkaar.

Dinsdag 23 feb 2016 - 22:09:16
sfj
sfj
Ik zie al diverse correcties, bedankt daarvoor. De "correct me if i'm wrong" was dus wel besteed.

Heb geprobeerd het even samen te vatten omdat ik het toch al de hele dag zit te volgen, maar de details maken nog een levendige discussie thanks.

Dinsdag 23 feb 2016 - 22:16:02
thom
thom
wouter15 (di 23 feb 2016 22:08:02 www.somda.nl): @thom: Excuses. Ik haalde de termen hc en mcn door elkaar.
Volgens mij zit er helemaal geen Hc op die treinen

En ik snap niet wat de Hc met het niet optijd weg kunnen komen van de Mcn te doen heeft eigenlijk.

Dinsdag 23 feb 2016 - 22:18:55
sfj
sfj
Er zit bij die Vechtdallijnen altijd wel iemand op die trein, een "steward", "hc", "servicemedewerker" of hoe je het wil noemen.... Ik zal echter mijn persoonlijke ervaringen met dat volk maar even voor me houden om de discussie verder niet te beinvloeden

Dinsdag 23 feb 2016 - 22:34:01
jeanne
jeanne
Wat mij direct opval als ik naar een overzicht ANP luchtfoto van plaats ongeval kijk is dat de boom, of moet je over een giek of arm spreken, van de hoogwerker voor het overgrote deel uitgestaan heeft. Daarmee werd de tijd die hoogwerker nodig had om de overweg te passeren bijna twee maal zolang. Persoonlijk vind ik dat een zeer slordig om het niet direct een grove nalatigheid te noemen.

Jeanne Kok

Dinsdag 23 feb 2016 - 22:35:22
cuneo56
cuneo56
Ik heb het proberen te volgen vandaag en al heel wat info langs zien en horen komen.
Een paar merkwaardige zaken die me opvielen:
Vanochtend op de radio meldde een ooggetuige dat de hoogwerker een trein afgewacht had en toen was overgestoken.Nu duurt het rijden vanaf daar naar Dalfsen en terug ( samen ca.9 Km) incl vertrek procedure etc zo'n 5 minuten.
Het meest waarschijnlijke type hoogwerker rijdt in werkstand 0,19 m/s , oftewel 11,4 meter per minuut.
De arm van het apparaat lijkt uitgeschoven, merkwaardig als je niet aan het werk bent.
De overweg is zelf niet beschadigd , alle 4 de palen staan overeind en enkel één boom iets omhoog. En ook de relais kasten zijn niet geraakt.

Naar mijn persoonlijk idee dus wel iets meer dan enkel een traag overstekend voertuig.

Over het herstel van het spoor daar , naast de wat lastig gelegen plek om het treinstel te bergen, zijn er ook twee bovenleiding palen omver die onderdeel van een afspan punt waren, maakt het iets lastiger.

Dinsdag 23 feb 2016 - 22:37:31
wouter15
wouter15
@thom: Ik gebruikte HC waar ik mcn bedoelde.

Dinsdag 23 feb 2016 - 22:37:51
funtrucker
funtrucker
Er zit slechts een lichte knik in het spoor, maar dat neemt niet weg dat je de overweg zeker 1500 meter al kunt zien.
Kijk maar eens, overweg is 13:38
www.youtube.com
Ik denk eerder dat de laagstaande zon er iets mee van doen heeft.

Dinsdag 23 feb 2016 - 22:41:56
jeanne
jeanne
Het lijkt er op dat pas nadat de combinatie van hoogwerker en trein een bovenleidingsmast tegen kwamen het geheel ontspoorde.

Jeanne Kok

Dinsdag 23 feb 2016 - 22:45:31
thom
thom
jeanne (di 23 feb 2016 22:34:01 www.somda.nl): Wat mij direct opval als ik naar een overzicht ANP luchtfoto van plaats ongeval kijk is dat de boom, of moet je over een giek of arm spreken, van de hoogwerker voor het overgrote deel uitgestaan heeft. Daarmee werd de tijd die hoogwerker nodig had om de overweg te passeren bijna twee maal zolang. Persoonlijk vind ik dat een zeer slordig om het niet direct een grove nalatigheid te noemen.
Om nual iemand te beschuldigen van grove nalatingheid gaat me te ver en daar zijn we hier ook niet voor, maar voor hetzelfde geld is die giek door de klap uitmekaar geschoven...

Dinsdag 23 feb 2016 - 22:54:35
thom
thom
cuneo56 (di 23 feb 2016 22:35:22 www.somda.nl):
De overweg is zelf niet beschadigd , alle 4 de palen staan overeind en enkel één boom iets omhoog. En ook de relais kasten zijn niet geraakt.
Heb je het nu niet over de overweg waar de trein naar toe reed ipv degene waar de hoogwerker hem kruiste?

Edit: Hmm even gezocht maar op één van de foto's hier www.rtvoost.nl lijkt inderdaad de overweg met de voorrangsregeling nog in tact te zijn...

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 23 feb 2016 om 22:59:14

Dinsdag 23 feb 2016 - 22:57:27
jeanne
jeanne
Mocht de giek inderdaad door de klap z'n eind uitgeschoven kunnen zijn, dan spijt het mij dat ik voor mijn beurt gesproken heb, maar ook dat zou ik wel opvallen willen noemen!

Jeanne Kok

Dinsdag 23 feb 2016 - 23:02:52
nougo
nougo
Nee, Cuneo56 beschrijft het goed.

Dinsdag 23 feb 2016 - 23:03:37
jeanne
jeanne
Op de luchtfoto lijkt alles van de installatie nog intact op de overweg van de aanrijding!

Jeanne Kok

Dinsdag 23 feb 2016 - 23:18:11
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Heeft de relatieve zware motorunit die de twee lichtere rijtuigen voortduwen invloed op de totale ontsporing van het treinstel?

Dinsdag 23 feb 2016 - 23:18:25
sjoerd
sjoerd
Helaas had de pers het natuurlijk weer over een bewaakte overweg, waar het gaat om een beveiligde overweg. Tot in het journaal toe. Taak voor de voorlichters!!
Helaas is een mensenleven te betreuren en zijn veel mensen de komende dagen belemmerd in hun reizen. Sterkte gewenst voor de naasten en het team van machinisten die een maat missen!

Dinsdag 23 feb 2016 - 23:20:29
thom
thom
gvttreinen (di 23 feb 2016 23:18:11 www.somda.nl): Heeft de relatieve zware motorunit die de twee lichtere rijtuigen voortduwen invloed op de totale ontsporing van het treinstel?
www.flickr.com
Hier is in ieder geval te zien dat een eerste draaistel relatief snel ontspoort is, en wat later de trein het tweede draaistel uit het spoor getrokken heeft, waardoor die knik ontstaan is.

Dinsdag 23 feb 2016 - 23:31:27
jeanne
jeanne
Op die plaats stond de eerste bovenleidingsmast in de rijrichting links. www.geenstijl.nl

Jeanne Kok

Dinsdag 23 feb 2016 - 23:45:09
cuneo56
cuneo56
sjoerd (di 23 feb 2016 23:18:25 www.somda.nl): Helaas had de pers het natuurlijk weer over een bewaakte overweg, waar het gaat om een beveiligde overweg. Tot in het journaal toe. Taak voor de voorlichters!!
Heb geen zin om een eerdere discussie over te doen.
Maar dit is een bewaakte overweg.
Bewaking vindt hier plaats door techniek.( bellen, lampen, bomen)
(en ik meen nog maar in twee gevallen in Nederland ook door een mens).

Woensdag 24 feb 2016 - 00:09:39
Roy
Roy
In elk beroep heb je vaktermen die door de media op een verkeerde manier gebruikt worden. Zelf zit ik in het onderwijs, precies het zelfde. Als het voor de leek maar duidelijk is, dat heeft het journaal als doel. Als je jouw eigen kennis over dit onderwerp wil vergroten koop je maar een vakblad of bezoek je Somda. (ik ga er voor het gemak maar vanuit dat je niet onder de categorie leken valt.)

Woensdag 24 feb 2016 - 07:41:10
AJT
AJT
Flickr 127823979@N04/
Het treinstel gaat volgens een woordvoerder van ProRail naar een depot in Meppel, zo zei hij bij WNL.

Woensdag 24 feb 2016 - 07:46:02
dvdhoven
dvdhoven
sfj (di 23 feb 2016 22:18:55 www.somda.nl): Er zit bij die Vechtdallijnen altijd wel iemand op die trein, een "steward", "hc", "servicemedewerker" of hoe je het wil noemen.... Ik zal echter mijn persoonlijke ervaringen met dat volk maar even voor me houden om de discussie verder niet te beinvloeden
Ik vind dat een uitermate negatieve term voor deze mensen. En ik wil mijn persoonlijke ervaring er dan wel tegenover stellen, altijd vriendelijk, behulpzaam en meedenkend. Ik ben zeer positief over het Arriva personeel.

Dick van den Hoven

Woensdag 24 feb 2016 - 10:29:34
nathanvos2
nathanvos2
Youtube trainfannl Flickr 137342563@N03
Via RTV oost is er een livestream te volgen van de berging.

Woensdag 24 feb 2016 - 10:40:48
david_meye
david_meye
Twitter MeteoKrommenie Facebook DavidMeyer25
Hier is de link er van www.rtvoost.nl

Woensdag 24 feb 2016 - 11:09:12
BasSNG2001
BasSNG2001
Twitter Bas15501 Facebook Bas Folles Flickr https://www.flickr.com/photos/139631896@N03/
Erg tragisch ongeluk. Ik leef heel erg mee met de nabestaanden van de machinist. Ik ga niet meer zeggen, omdat ik op vakantie ben.

Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken! Kijk ook eens op basfotoarchief.weebly.com!

Woensdag 24 feb 2016 - 11:14:36
VIRMm1
VIRMm1
sfj (di 23 feb 2016 22:18:55 www.somda.nl): Er zit bij die Vechtdallijnen altijd wel iemand op die trein, een "steward", "hc", "servicemedewerker" of hoe je het wil noemen.... Ik zal echter mijn persoonlijke ervaringen met dat volk maar even voor me houden om de discussie verder niet te beinvloeden
Wat een nutteloze toevoeging, die laatste zin in je bericht.
Overigens vind ik de benaming 'dat volk' weinig getuigen van respect.

Van een forum moderator verwacht je toch anders.

Woensdag 24 feb 2016 - 11:24:19
ZJ37
ZJ37
Rond 11.20 uur werd de motorbak uit het weiland getakeld door een hijskraan (gezien op de livestream).

Woensdag 24 feb 2016 - 11:28:40
yappa
yappa
Allereerst natuurlijk de constatering dat dit een verschrikkelijk bericht is, ik leef mee met de nabestaanden en collega's van deze mcn.

Verder op de inhoud: www.nu.nl meldt dat het wegtakelen van de motorbak een stuk langer gaat duren, omdat dit zware deel helemaal over de bovenleiding heen moet worden getild. Misschien een domme vraag van een leek, maar waarom dan niet even de bovenleiding doorgeknipt of laten zakken? Het spoor en alles er omheen moet toch al herbouwd worden, één kabel erbij lijkt me ook niet echt de kosten te zijn als je daarmee het herstel meerdere uren kunt bespoedigen?

Woensdag 24 feb 2016 - 11:30:26
class66fan
class66fan
Voor de veiligheid kan men beter in het vervolg zo,n traag rupsvoertuig op een trailer zetten en dan de overweg oversteken met een truck of tractor wat veel sneller gaat, ik hoop dat men hieruit wat leert en in het vervolg anders gaat doen! Inderdaad triest dat de Mcn is overleden , en een geluk dat er geen tientallen of honderden mensen in de trein zaten , dan waren de gevolgen niet meer te overzien geweest.

Woensdag 24 feb 2016 - 11:40:05
dvdhoven
dvdhoven
Als je op de luchtfoto www.google.nl kijkt, zie je dat het Het Lage Veld, waar het ongeluk gebeurt is, een paar hele scherpe haakse bochten heeft. Het zal heel veel moeite kosten om daar met een trailer door heen te komen. Dus daarom is de trailer op de Tolhuisweg gebleven en ging de hoogwerker naar de Tolhuisweg om daar opgeladen te worden.
En verder is Het Lage Veld ter hoogte van de overweg onverhard. Zeker met de moessons van de afgelopen tijd, zullen de meeste truckchauffeurs hartelijk bedanken om daar overheen te rijden. Het asfalt loopt tot de camping.
Een andere optie, opladen op de Hammerweg is ook lastig omdat je daar nauwelijks kunt keren met een groot gevaarte. Moet je achteruit vanaf de Vlierhoekweg.
De Hammerweg is tot het Lage Veld asfalt, daarna onverhard.

Laatst bewerkt door dvdhoven op Woensdag 24 feb 2016 om 11:48:40

Dick van den Hoven

Woensdag 24 feb 2016 - 13:17:25
alfred
alfred
Waar ik mij de afgelopen dagen steeds weer over verbaas is de lengte van de arm van de hoogwerker.

farm2.staticflickr.com

Zal/kan deze door de klap een volledig deel 'uitschoten' zijn ?
Het zal toch niet zo zijn dat de hoogwerker in deze stand de overweg over is gegaan ?
Ik ben heel benieuwd of dit ook in de resultaten van het onderzoek benoemd gaat worden.

Bijzonder triest allemaal weer

Woensdag 24 feb 2016 - 13:37:56
Dead_Devil
Dead_Devil
Zojuist wat beelden op NOS gezien van de berging van de trein. Voor zo'n ongeluk heeft het stel weinig schade echter zie je alleen de kant waarop de trein niet heeft gelegen. ik vermoed dat het einde oefening is voor dit stel of qua verzekering etc moet er nog veel gebeuren dat ze het stel helemaal kunnen herstellen. Waar ik me toch ernstig over verbaas is dat er van de cabine 0,0 over is na dit ongeluk. is dat veiligheid technisch wel verantwoord?

ik weet nog wel dat toen het bij virm ontdekt werd dat de cabine compleet ingedrukt wordt bij een ongeluk er herinstructie is geweest om de cabine direct te verlaten na dat evt. de noodstop is ingezet.

Woensdag 24 feb 2016 - 13:41:56
Diedje
Diedje
Twitter DiederickB
RTV Oost (www.rtvoost.nl) meld dat de trein een aanzienlijke hoeveelheid diesel heeft verloren en dat daarom een bodemsanering noodzakelijk zou zijn.

Ligt het aan mij dat ik dit vreemd vind?

Woensdag 24 feb 2016 - 13:47:02
krokodil
krokodil
Bericht op RTV Oost dat er een aanzienlijke hoeveelheid diesel heeft gelekt. Waarom zit er diesel in een elektrische trein?

Laatst bewerkt door krokodil op Woensdag 24 feb 2016 om 13:47:31

Woensdag 24 feb 2016 - 13:48:36
sfj
sfj
Ligt meer voor dat hand dat het uit de hoogwerker kwam.

Woensdag 24 feb 2016 - 13:56:58
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
alfred (wo 24 feb 2016 13:17:25 www.somda.nl): Waar ik mij de afgelopen dagen steeds weer over verbaas is de lengte van de arm van de hoogwerker.

farm2.staticflickr.com

Het zal toch niet zo zijn dat de hoogwerker in deze stand de overweg over is gegaan ?
Ik ben heel benieuwd of dit ook in de resultaten van het onderzoek benoemd gaat worden.

Ga er maar vanuit dat die ingeklapt was, met uitgeschoven arm is zoiets totaal niet rijdbaar (een hobbel bij de band van 1cm is bij de armeinde al snel bijna een meter op volle lengte). Zo'n klap kan makkelijk de arm maar buiten slingeren (technisch ook makkelijk mogelijk).

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 24 feb 2016 - 13:58:21
nathanvos2
nathanvos2
@deaddevil Het nadeel van een VIRM is dat de kreukelzone in de cabine zit. Ik heb zelf wel eens begrepen dat machinisten die zien dat het mis gaat de instructie krijgen de cabine als een haas te verlaten. Ik krijg het idee dat het bij GTW het zelfde is. Ik heb wel eens bouw foto's gezien van zo'n GTW gezien en ik vond het er best wel ielig uit zien.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

Woensdag 24 feb 2016 - 14:12:17
Diedje
Diedje
Twitter DiederickB
sfj (wo 24 feb 2016 13:48:36 www.somda.nl): Ligt meer voor dat hand dat het uit de hoogwerker kwam.
Inmiddels zijn ze er bij RTV Oost ook achter en hebben ze Diesel aangepast in Hydraulische Olie.. Wat wel weer logisch is..

Laatst bewerkt door Diedje op Woensdag 24 feb 2016 om 14:13:53, reden: Tekst aangepast aangezien rtvoost tekst bewerkt is

Woensdag 24 feb 2016 - 14:12:37
Dead_Devil
Dead_Devil
ik heb het idee niet meer de foto's van de ramp tonen een onder de trein weg gedrukte cabine vloer en overal liggen de resten van de overkapping van de cabine. (cabine is kreukel zone ipv daar achter) benieuwd of de Flirt 3 die er dit jaar veel naar Nederland komen het zelfde constructie princiepe hebben of net als slt zijn gebouwd.

Laatst bewerkt door Dead_Devil op Woensdag 24 feb 2016 om 14:13:08

Woensdag 24 feb 2016 - 14:13:37
Daan!
Daan!
Flirt-3 is een stuk zwaarder zag ik op wikipedia.

Woensdag 24 feb 2016 - 15:24:13
waalkade
waalkade
mdj (di 23 feb 2016 22:05:01 www.somda.nl):
v200 (di 23 feb 2016 21:55:42 www.somda.nl):
Trein ligt voor een deel dwars op het spoor, dus er kan nu geen andere trein langs. Het spoor is beschadigd. Om de trein weg te takelen heb je zwaar materieel nodig wat nu niet bij de trein kan komen ivm drassig weiland. Er moet eerst een noodweg aangelegd worden.
Bij Borne (ontsporing fccpps) heeft defensie geholpen met de aanleg van een weg met wegenmatten: www.youtube.com
Schijnbaar heeft men nog nooit gegoogled op baggermatratzen.

Woensdag 24 feb 2016 - 19:34:30
AlexH
AlexH
Om 18:22 reed de vrachtwagen met het laatste rijtuig van de ontspoorde trein weg van de plek des onheils. Betrof de 'intacte' kopbak.

Woensdag 24 feb 2016 - 20:08:55
bert
bert
Flirt kop lijkt niet sterker. Vergelijk het jongste ongeluk met Flirts in Beieren

Woensdag 24 feb 2016 - 20:21:10
Rolffiej19
Rolffiej19
Ehh die 2 reden allebei zo'n 100km/h dus een klap van 200km/h ongeveer daar kan geen enkele cabine tegen dus niet bepaald een lekkere vergelijking

MCN ASD

Woensdag 24 feb 2016 - 20:56:46
michaben
michaben
Maar dat werkt natuurlijk ook niet zo, twee maal 100km/u frontaal kun je niet optellen tot 200km/u. Met 100km/u tegen een muur of tegen een even hard rijdende tegenligger is hetzelfde resultaat. Maar je hebt wel gelijk dat je het niet kunt vergelijken, want elke situatie is hier uniek. Je rijdt hier ook niet tegen een muur op maar tegen een object dat meebeweegt. Door te ontsporen wordt de schade soms juist beperkt, anders resulteert dat nog meer in vervormingen (zie botsing Asd in 2004 waar ICR zich om de locomotief heen vouwde). Ontsporen brengt wel weer andere risico's met zich mee natuurlijk, dus bij een aanrijding met een relatief licht voertuig kan je beter op de rails blijven.

Laatst bewerkt door michaben op Woensdag 24 feb 2016 om 20:57:43

Woensdag 24 feb 2016 - 21:08:39
alle46
alle46
Flickr /albertus46/
alfred (wo 24 feb 2016 13:17:25 www.somda.nl): Waar ik mij de afgelopen dagen steeds weer over verbaas is de lengte van de arm van de hoogwerker.

farm2.staticflickr.com

Wel erg ot maar de hydraulische arm van een hoogwerker of kraan kan niet uitschuiven, anders dan door bediening van de hydraulische pomp. Dan zou die facuum moeten trekken en vanwege de hoge hydraulische druk is dat niet voor de hand liggend.

Woensdag 24 feb 2016 - 21:13:14
alle46
alle46
Flickr /albertus46/
Dead_Devil (wo 24 feb 2016 13:37:56 www.somda.nl): Zojuist wat beelden op NOS gezien van de berging van de trein. Voor zo'n ongeluk heeft het stel weinig schade echter zie je alleen de kant waarop de trein niet heeft gelegen. ik vermoed dat het einde oefening is voor dit stel of qua verzekering etc moet er nog veel gebeuren dat ze het stel helemaal kunnen herstellen. Waar ik me toch ernstig over verbaas is dat er van de cabine 0,0 over is na dit ongeluk. is dat veiligheid technisch wel verantwoord?

ik weet nog wel dat toen het bij virm ontdekt werd dat de cabine compleet ingedrukt wordt bij een ongeluk er herinstructie is geweest om de cabine direct te verlaten na dat evt. de noodstop is ingezet.
Ik vrees, dat de arm van de hoogwerker recht vooruit stond en op deze wijze gewerkt heeft als een blikopener op vloerhoogte. Het onderzoek zal het uitwijzen. Er zijn immers video opnamen vanuit de cabine.

Woensdag 24 feb 2016 - 21:16:39
V64
V64
Waarbij je moet hopen dat zo'n camera een dergelijke crash overleefd heeft. We zullen zien, hopelijk wel.

Woensdag 24 feb 2016 - 21:21:13
PimTH
PimTH
Flickr 124886297@N02
Het maakt niet uit of de camera nog intact is: als het medium waar de beelden in worden opgeslagen maar intact is (en dat zal neem ik aan wel stevig gemonteerd zijn).

Woensdag 24 feb 2016 - 21:26:21
V64
V64
Misschien weet iemand meer te vertellen over hoe dat systeem werkt in zo'n trein en waar de fysieke elementen voor opslag zich bevinden.

Woensdag 24 feb 2016 - 21:41:09
rob46
rob46
Flickr /rob46/
AlexH (wo 24 feb 2016 19:34:30 www.somda.nl): Om 18:22 reed de vrachtwagen met het laatste rijtuig van de ontspoorde trein weg van de plek des onheils. Betrof de 'intacte' kopbak.
Oftewel B 520.m.flickr.com

Laatst bewerkt door rob46 op Zaterdag 27 feb 2016 om 12:33:41

57 jaar OV-fotografie.

Woensdag 24 feb 2016 - 21:45:03
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
V64 (wo 24 feb 2016 21:26:21 www.somda.nl): Misschien weet iemand meer te vertellen over hoe dat systeem werkt in zo'n trein en waar de fysieke elementen voor opslag zich bevinden.
Ongetwijfeld zal dit gewoon op een SD-kaartje of iets dergelijks worden opgeslagen. Volgens mij kunnen die best wat hebben aan krachten (versnelling en vertraging met name, een harde schijf is kapot als je hem laat stuiteren vanaf 2 meter, een SD-kaart niet. Een stuk staal dat de kaart in tweeën breekt is natuurlijk wel teveel.).

Laatst bewerkt door dennistd op Woensdag 24 feb 2016 om 21:46:07

Woensdag 24 feb 2016 - 21:49:58
selivio
selivio
Bij de GTW's zit de meet-, besturings- en datarecorder(een TELOC 1500 systeem) in de bestuurdersruimte van eindwagen B, in de kast links achter de bestuurdersstoel. De gegevens kunnen eruit gehaald worden via een simpele USb aansluiting.

Woensdag 24 feb 2016 - 22:38:32
SunKeeper
SunKeeper
Als die arm zover heeft uitgestoken is het mij een volledig raadsel hoe je daar de bocht vlak voor de overweg mee door kunt komen?

Je kunt niet hoger i.v.m. bovenleiding, maar de overwegboom aan de kant van het spoor die de hoogwerker moest bereiken (die dan nog omhoog stond in 'inactieve' stand) moet je dan overheen manoeuvreren met de mast van de hoogwerker.
Daarnaast zit je nog met de portaalmast (+de schuine afspankabel daaraan vast) vlak naast de overweg.

Kijk voor de situatie even op de Youtube-video hier een eindje omhoog op de pagina, dan wordt wat duidelijker wat ik bedoel.

Of zit ik helemaal mis en kwam de hoogwerker van de andere kant? (de kant van het huis waarvan de trein bijna in de tuin stond)

Woensdag 24 feb 2016 - 22:58:16
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
nathanvos2 (wo 24 feb 2016 13:58:21 Het nadeel van een VIRM is dat de kreukelzone in de cabine zit. Ik heb zelf wel eens begrepen dat machinisten die zien dat het mis gaat de instructie krijgen de cabine als een haas te verlaten. Ik krijg het idee dat het bij GTW het zelfde is.
Ik maak me sterk dat dat niet bij ELK treinstel, ongeveer sinds de uitvinding van het treinstel, zo is... snelremming en wegwezen.
Ik waag trouwens te betwijfelen dat de kreukelzone bij VIRM in de cabine zit, die zal er namelijk achter zitten. Maar dat terzijde.

Woensdag 24 feb 2016 - 23:01:57
nougo
nougo
@ Sunkeeper: De hoogwerker kwam vanaf de woning. Je ziet op de luchtfoto en video de gerooide boom bij de boerderij liggen incl spoor van de rupsen.

Woensdag 24 feb 2016 - 23:03:00
nhaven
nhaven
Even voortbordurend op de rijsnelheid van de hoogwerker: 11,4 meter per minuut.
Bij een AHOB beginnen de bellen te rinkelen 27 seconden (als ik tenminste juist ben geïnformeerd) voordat de trein passeert. In die 27 seconden legt de hoogwerker dus zo'n 5,5 meter af. Volgens berichten had de bestuurder van de hoogwerker deze manoeuvre de dag tevoren ook gedaan.

Laatst bewerkt door nhaven op Woensdag 24 feb 2016 om 23:04:24

Woensdag 24 feb 2016 - 23:04:54
dennistd
dennistd
selivio (wo 24 feb 2016 21:49:58 www.somda.nl): Bij de GTW's zit de meet-, besturings- en datarecorder(een TELOC 1500 systeem) in de bestuurdersruimte van eindwagen B, in de kast links achter de bestuurdersstoel. De gegevens kunnen eruit gehaald worden via een simpele USb aansluiting.
Was de vooroplopende bak de A-bak of de B-bak?

Woensdag 24 feb 2016 - 23:12:26
jor[D]1
jor[D]1
Flickr jorD1
Wat mij vooral opvalt is dat de cabine zelf compleet weggevaagd is maar het gedeelte erachter, de treinbak zegmaar, niet tot nauwelijks vervormt is. Geen deuken scheuren of of kreukels.
Nu heeft een GTW een cabine van glasvezel versterkt kuntstof. (En nog een aluminium frame waar het opzit)
Op deze foto is goed te zien dat de cabine geen onderdeel is van de constructie van de bak: www.flickr.com
Zou dat verklaren waarom deze zo "eenvoudig" weggevaagd is?
De kreukelzone lijkt wel lager te zitten waar de buffers ook zitten. Op foto's van de aanrijding bij Amsterdam tussen de VIRM en SLT kun je heel goed het verschil zien tussen de manier waarop een hedendaagse trein en een ouder ontwerp kreukelen verschillen. Bij de SLT was de klap opgevangen door de constructie onder de cabine. De (kunststof) cabine was vrijwel intact. De Virm was de complete cabine ingedrukt. Daarnaast kreukelt/knikt een virm op de balkons bij bak overgangen.

Wat overigens ook nog interessant is, mat'64 zou een verhoogde kan op ontsporen hebben na een aanrijding met een voertuig. In hoeverre geldt dit eigenlijk voor ander materieel. Voor zover ik weet heeft er geen Mat64 op zijn kant dwars op de spoorbaan gelegen. Een paar jaar terug heeft er in Düsseldorf een BR189 haaks naast het spoor in een gebouw gestaan na een aanrijding met een bus.
alle46 (wo 24 feb 2016 21:08:39 www.somda.nl):

farm2.staticflickr.com

Wel erg ot maar de hydraulische arm van een hoogwerker of kraan kan niet uitschuiven, anders dan door bediening van de hydraulische pomp. Dan zou die facuum moeten trekken en vanwege de hoge hydraulische druk is dat niet voor de hand liggend.
Door zo'n klap kunnen de leidingen van naar de hydrauliek natuurlijk eenvoudig scheuren of afbreken. Dan is er geen druk meer om de zuiger vast te houden. Te meer er ook (hydro)olie gelekt is dat best plausibel. Het treinstel zal vrijwel geen hydrauliek hebben. (meeste is pneumatisch of elektrisch).

Woensdag 24 feb 2016 - 23:20:35
VIRMm1
VIRMm1
jor[D]1 (wo 24 feb 2016 23:12:26 www.somda.nl): Wat overigens ook nog interessant is, mat'64 zou een verhoogde kan op ontsporen hebben na een aanrijding met een voertuig. In hoeverre geldt dit eigenlijk voor ander materieel. Voor zover ik weet heeft er geen Mat64 op zijn kant dwars op de spoorbaan gelegen.
We hebben het hier over een hoogwerker met rupsbanden (dat weegt een paar ton, eerder in dit topic werd al 10 ton genoemd volgens mij), deze heeft de trein van het spoor 'gewipt'. Een mat64 zou al ontsporen bij een aanrijding met een auto (zie Teuge), dat doet een GTW als het goed is niet.

Laatst bewerkt door VIRMm1 op Woensdag 24 feb 2016 om 23:21:20

Donderdag 25 feb 2016 - 00:40:14
gertjan
gertjan
jor[D]1 (wo 24 feb 2016 23:12:26 www.somda.nl): Voor zover ik weet heeft er geen Mat64 op zijn kant dwars op de spoorbaan gelegen.
Dwars op de spoorbaan niet, maar op 5 december 2007 was er wel een deel van een stel gekanteld na een aanrijding met een tractor + aanhanger in Coevorden.
dennistd: Was de vooroplopende bak de A-bak of de B-bak?
Dat was de B-wagen.

Donderdag 25 feb 2016 - 05:51:25
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
VIRMm1 (wo 24 feb 2016 23:20:35 www.somda.nl):
jor[D]1 (wo 24 feb 2016 23:12:26 www.somda.nl): Wat overigens ook nog interessant is, mat'64 zou een verhoogde kan op ontsporen hebben na een aanrijding met een voertuig. In hoeverre geldt dit eigenlijk voor ander materieel. Voor zover ik weet heeft er geen Mat64 op zijn kant dwars op de spoorbaan gelegen.
We hebben het hier over een hoogwerker met rupsbanden (dat weegt een paar ton, eerder in dit topic werd al 10 ton genoemd volgens mij), deze heeft de trein van het spoor 'gewipt'. Een mat64 zou al ontsporen bij een aanrijding met een auto (zie Teuge), dat doet een GTW als het goed is niet.
Nou, dan zal DD-AR ook maar afschaffen, die is in de bocht van Zdk ooit een keer door een personenauto van het spoor getikt... Nogmaals, de situatie is de boosdoener, niet het materieel. 15kg is immers al genoeg om een trein te laten ontsporen (ontsporingsblok).

Donderdag 25 feb 2016 - 07:24:59
rob46
rob46
Flickr /rob46/
gertjan (do 25 feb 2016 00:40:14 www.somda.nl):
jor[D]1 (wo 24 feb 2016 23:12:26 www.somda.nl): Voor zover ik weet heeft er geen Mat64 op zijn kant dwars op de spoorbaan gelegen.
Dwars op de spoorbaan niet, maar op 5 december 2007 was er wel een deel van een stel gekanteld na een aanrijding met een tractor + aanhanger in Coevorden.
Dat was de B-wagen.
Hoe zijn die bakken dan samengesteld, ik las gisteren in het OD namelijk A+B+C+D. Achterop lag ABk=A. Dus voorop zou dan de D-bak zijn of begrijp ik dat verkeerd.?

57 jaar OV-fotografie.

Donderdag 25 feb 2016 - 07:40:25
dvdhoven
dvdhoven
Normaal loopt bij de Vechtdal GTW's de bak met de fietsenafdeling voorop ri Em. En op de luchtfoto's lijkt dat ook zo te zijn. www.destentor.nl
De bak met de fietsenafdeling zit namelijk niet tegen de motorwagen aan. Ik zeg het wat krom, maar dit is vanuit het oogpunt van mijn gebruik van deze stellen.

Laatst bewerkt door dvdhoven op Donderdag 25 feb 2016 om 07:40:45

Dick van den Hoven

Donderdag 25 feb 2016 - 08:13:21
rob46
rob46
Flickr /rob46/
Ja dat klopt allemaal maar de vraag is wat is de bak/wagencode. Bv motorwagen is dat dan de B-wagen of zijn de kopbakken resp.A en B-wagen. Hoe verloop die lettervolgorde.?

57 jaar OV-fotografie.

Donderdag 25 feb 2016 - 08:15:28
sik214
sik214
rob46 (do 25 feb 2016 07:24:59 www.somda.nl):
gertjan (do 25 feb 2016 00:40:14 www.somda.nl):
Dat was de B-wagen.
Hoe zijn die bakken dan samengesteld, ik las gisteren in het OD namelijk A+B+C+D. Achterop lag ABk=A. Dus voorop zou dan de D-bak zijn of begrijp ik dat verkeerd.?
De samenstelling is zo:
A: koprijtuig (1e en 2e klas)
D: tussenrijtuig (2e klas)
C: motorwagen
B: koprijtuig (2e klas)

Donderdag 25 feb 2016 - 09:02:38
dvdhoven
dvdhoven
Volgens mij is het A C D B De motorwagen zit niet tegen de bak met fietsenafdeling en WC aan en dat is de B.

Dick van den Hoven

Donderdag 25 feb 2016 - 09:29:45
nathanvos2
nathanvos2
Ik kwam via RTV oost tegen dat de oud machinist die de verongelukte speno bij Stavoren heeft gereden ook kritiek heeft op dat lichte spul. Hij zegt zelf als ik zo'n licht train in 2010 had bestuurd was ik er niet meer. Het hele verhaal www.rtvoost.mobi

Donderdag 25 feb 2016 - 09:51:42
Sietse
Sietse
dvdhoven (do 25 feb 2016 09:02:38 www.somda.nl): Volgens mij is het A C D B De motorwagen zit niet tegen de bak met fietsenafdeling en WC aan en dat is de B.
Even in de praktijk gecheckt:
Het is B-C-D-A
B:2e klas kop
C:motor
D:2e klas
A:2e+1e klas+fiets kop

Geldt voor de Achterhoek maar zal op de Vechtdallijn niet anders zijn vermoed ik.
(Wat Sik214 dus al zei)

Donderdag 25 feb 2016 - 10:00:00
j.jager
j.jager
De eerste klas zit in ditgeval bij de vechtdal stellen in de B bak.

Donderdag 25 feb 2016 - 10:43:22
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Het rijden met de hoogwerker is op de openbare weg aan allerlei regels gebonden en als het voertuig zo langzaam rijdt moet voor het passeren van een (openbare) overweg zelfs ontheffing worden aangevraagd!
Aangezien er bij Prorail geen verzoek daartoe bekend was en het voertuig (zonder kenteken) op de openbare weg begaf is dit dus de reden voor aanhouding van de hoogwerkermachinist.
Aldus de (papieren) Gelderlander van vandaag.

Donderdag 25 feb 2016 - 10:44:08
jeanne
jeanne
nathanvos2 (do 25 feb 2016 09:29:45 www.somda.nl): Ik kwam via RTV oost tegen dat de oud machinist die de verongelukte speno bij Stavoren heeft gereden ook kritiek heeft op dat lichte spul. Hij zegt zelf als ik zo'n licht train in 2010 had bestuurd was ik er niet meer. Het hele verhaal www.rtvoost.mobi
Met welke reden wil deze man en/of RTV Oost een relatie leggen met het zeer tragische ongeluk bij Dalfsen. Dit is een vorm van koekhappen of speculaas eten wat mij betreft en draag niets wezenlijks bij.

Jeanne Kok

Donderdag 25 feb 2016 - 10:58:00
nathanvos2
nathanvos2
Ik haak hier ook een beetje op eerdere berichten in. Er wordt hier ook nog linken gelegd met het ongeluk bij M�nchen enige tijd geleden. Er is ook nog wat voorzichtige kritiek op de kreukelzone. Het leek mij hierbij handig om een stukje van dit verhaal mee te nemen om dat dit vanuit de professionele hoek komt.

Laatst bewerkt door moderator op Vrijdag 26 feb 2016 om 12:06:44, reden: quoten is niet nodig bij het laatste bericht

Donderdag 25 feb 2016 - 11:13:58
jeanne
jeanne
@Nathan: wat mij betref geen enkel probleem met het doorplaatsen van het bericht, het is de inhoudelijke manier van het bericht die wat mij betreft niets wezenlijks toevoegd.

Laatst bewerkt door jeanne op Donderdag 25 feb 2016 om 11:15:15

Jeanne Kok

Donderdag 25 feb 2016 - 14:33:57
Wijbe
Wijbe
Is het betrokken treinstel 'afgeschreven' of opgeknapt worden?

Donderdag 25 feb 2016 - 14:43:03
rob46
rob46
Flickr /rob46/
Sietse (do 25 feb 2016 09:51:42 www.somda.nl):
dvdhoven (do 25 feb 2016 09:02:38 www.somda.nl): Volgens mij is het A C D B De motorwagen zit niet tegen de bak met fietsenafdeling en WC aan en dat is de B.
Even in de praktijk gecheckt:
Het is B-C-D-A
B:2e klas kop
C:motor
D:2e klas
A:2e+1e klas+fiets kop

Geldt voor de Achterhoek maar zal op de Vechtdallijn niet anders zijn vermoed ik.
(Wat Sik214 dus al zei)
Uiteindelijk kom ik op m'n eigen antwoord, ik heb m'n foto's eens nader bekeken: in het klein staat b.v. 15520D
Het was in de rijrichting A+D+C+B
A: 2e klas kop
D: 2e klas middenbak
B: 1e/2e klas+fiets kop

57 jaar OV-fotografie.

Donderdag 25 feb 2016 - 15:34:18
dvdhoven
dvdhoven
Nee, klopt volgens mij niet. Het fietsgedeelte zit richting Emmen voorop. En op de luchtfoto's www.destentor.nl ,foto 3, kun je heel duidelijk op de instapdeuren van de kopbak het fiets- en invalidesymbool zien. Dat grijzige. De instapdeuren van de achterste bak hebben dat niet.

Dick van den Hoven

Donderdag 25 feb 2016 - 15:52:23
selivio
selivio
De bak met het eerste klas gedeelte zit bij de Vechtdal spurts altijd aan dezelfde zijde, en dat is de Zwolse zijde. Dit is de B bak. Deze bak zit ook altijd aan de motorbak(C) vast. De tussenbak is de D bak en de bij Dalfsen vooroplopende bak was dus de A bak. Dit betekend dus dat het TELOC systeem in de onbeschadigde cabine zit en dus zo uitgelezen kan worden.

Laatst bewerkt door selivio op Donderdag 25 feb 2016 om 15:52:57

Donderdag 25 feb 2016 - 16:02:00
dennistd
dennistd
Dus even samenvattend:
A: 2e klas+stilte+fiets kop
B: 1e/2e klas kop
D: 2e klas middenbak

En de samenstelling van ongevalstrein 13819:
[voorzijde Omn] A-D-C-B [achterzijde Dl]

edit: A+B bakken aangepast, 1e klas naar B bak en stilte toegevoegd bij A bak

Laatst bewerkt door dennistd op Donderdag 25 feb 2016 om 16:24:57

Donderdag 25 feb 2016 - 16:18:25
selivio
selivio
Samenstelling is correct, maar in de A-bak zit niet de eerste klasse. In de A bak zit 2de klasse stiltecoupé, toilet en fietsafdeling/multifunctionele ruimte. In de B-bak zit de eerste klasse en de stewards balie.

Donderdag 25 feb 2016 - 16:21:27
erikw
erikw
Normaal bij de GTW zit de 1e klas in de A bak, maar omdat bij de Vechtdallijn er een stiltecoupe is, is deze in de A bak geplaatst ivm het geluid van de compressor in de B bak. Daardoor zit de 1e klas in de B bak.

Donderdag 25 feb 2016 - 16:22:51
dvdhoven
dvdhoven
Wijbe (do 25 feb 2016 14:33:57 www.somda.nl): Is het betrokken treinstel 'afgeschreven' of opgeknapt worden?
Ik denk dat je nog te vroeg bent. Er zal eerst uitgebreid onderzoek worden gedaan.

Dick van den Hoven

Donderdag 25 feb 2016 - 16:24:53
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Klinkt logisch, een GTW 2/6 heeft dus A+B+C en een 2/8 (en dus ook een nadien verlengde 2/6) een D bak erbij.

Donderdag 25 feb 2016 - 17:32:16
thom
thom
timtrein (wo 24 feb 2016 22:58:16 www.somda.nl):
nathanvos2 (wo 24 feb 2016 13:58:21 Het nadeel van een VIRM is dat de kreukelzone in de cabine zit. Ik heb zelf wel eens begrepen dat machinisten die zien dat het mis gaat de instructie krijgen de cabine als een haas te verlaten. Ik krijg het idee dat het bij GTW het zelfde is.
Ik maak me sterk dat dat niet bij ELK treinstel, ongeveer sinds de uitvinding van het treinstel, zo is... snelremming en wegwezen.
Ik waag trouwens te betwijfelen dat de kreukelzone bij VIRM in de cabine zit, die zal er namelijk achter zitten. Maar dat terzijde.
VIRM was ontworpen met de trappenhuizen als kreukelzones.

Donderdag 25 feb 2016 - 17:35:22
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Klopt, alleen in de praktijk (ongeluk Wijchen) bleek het de cabine te zijn.
Sindsdien dus het wegvluchten uit de cabine.

Donderdag 25 feb 2016 - 18:53:29
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Wegvluchten uit de cabine doe je altijd als er iets serieus op je af komt...

Donderdag 25 feb 2016 - 19:19:57
MasterE
MasterE
Daar moet je dan wel tijd voor hebben.

Mcn Asd

Donderdag 25 feb 2016 - 20:43:07
nathanvos2
nathanvos2
thom (do 25 feb 2016 17:32:16 www.somda.nl):
timtrein (wo 24 feb 2016 22:58:16 www.somda.nl):
VIRM was ontworpen met de trappenhuizen als kreukelzones.
Zo zijn ze wel ontworpen maar in de praktijk is men er toch achter gekomen dat de kreukelzone in de cabine zit. Bij de meeste dodelijke ongelukken waarbij de passagiers/machinisten zijn betrokken zijn. zit op het algemeen de cabine goed in elkaar.

Donderdag 25 feb 2016 - 21:46:14
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Er is ook een mogelijkheid dat het deels opgeknapt zal worden, en dat de rest nieuwbouw wordt. Dat was ook gebeurd bij één Veolia-stel, voor zover ik weet.
De loods waar het stel in opgeslagen is, is volgens mij een busloods van Arriva?

Choo choo.....

Donderdag 25 feb 2016 - 22:09:07
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
do 25 feb 2016 20:43:07 www.somda.nl):
nathanvos2 Zo zijn ze wel ontworpen maar in de praktijk is men er toch achter gekomen dat de kreukelzone in de cabine zit. Bij de meeste dodelijke ongelukken waarbij de passagiers/machinisten zijn betrokken zijn. zit op het algemeen de cabine goed in elkaar.
Volgens mij geldt dat voor elke materieelsoort, behalve ICM wellicht...
Kans dat het stel hersteld wordt lijkt me overigens groot, wellicht bij Stadler zelf.

Donderdag 25 feb 2016 - 22:35:19
VIRMm1
VIRMm1
Gezien het een verzekeringskwestie gaat worden zal er sowieso naar de goedkoopste oplossing gezocht worden. Dat kan dus zijn volledig herstel, deels herstel en deels nieuwbouw (zoals we bij de 2658 hebben gezien) of gewoon een volledig nieuwe trein (aangezien stadler nog steeds gtws bouwt is dat waarschijnlijk de snelste oplossing, maar wellicht niet de goedkoopste)

Vrijdag 26 feb 2016 - 07:06:34
mdeen
mdeen
nathanvos2 (do 25 feb 2016 09:29:45 www.somda.nl): Ik kwam via RTV oost tegen dat de oud machinist die de verongelukte speno bij Stavoren heeft gereden ook kritiek heeft op dat lichte spul. Hij zegt zelf als ik zo'n licht train in 2010 had bestuurd was ik er niet meer. Het hele verhaal www.rtvoost.mobi
Leuk interview, "Sinds 2012 rijdt Arriva met zogenoemde light-trains tussen Zwolle en Emmen. De treinen worden bij het Zwitserse bedrijf Stadler gemaakt van zeer lichte materialen en rijden op diesel"
Uh-huh.

Een GTW2/8 is 1,48 ton/m, een plan-V is 1,65 ton/m. Om aan te geven hoe weinig verschil dit is: een GTW2/6 is 1,57 ton/m, een plan-T is 1,60 ton/m.
Als een GTW2/8 hetzelfde specifieke gewicht had als een Plan-V dan zou die 9 ton zwaarder zijn. Scheelt dat echt zoveel?
Ik denk niet dat het zogenaamde "light-train" hier invloed heeft gehad. Wel de kopconstructie. Ik vind het een beetje vreemd dat die helemaal verbrijzeld is.
Er waren voor de Nederlandse GTW's toch extra botseisen gemaakt? Natuurlijk begrijp ik dat je niet alles kunt voorkomen, maar ik dacht echt dat die massief ogende kop van de Nederlandse GTW's extra versterkt was.

Vrijdag 26 feb 2016 - 07:23:51
jor[D]1
jor[D]1
Flickr jorD1
Het is eigenlijk vrijwel onmogelijk een gtw met mat van 60 jaar terug te vergelijken. Dingen als een airco installatie vind je niet in mat. Lightrail is niet per definitie lichter van gewicht. Lightrail kenmerkt zich naar mijn mening vooral door open modulaire bouw met veel lichte materialeb. Zoals een cabine van alluminium en GVK bij de gtw. In de heavy rail zie je dat veel minder en zit de cabine bijvoorbeeld echt in de constructie. Al vervaagt de lijn tussen lightrail en heavyrail bijna helemaal.

Vrijdag 26 feb 2016 - 08:06:30
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
aarclay (do 25 feb 2016 21:46:14 www.somda.nl): De loods waar het stel in opgeslagen is, is volgens mij een busloods van Arriva?
In Meppel, waar het stel heen gegaan is, zit Arriva Techniek. Is een werkplaatslocatie van Arriva dus, al komen er over het algemeen geen treinen idd.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Vrijdag 26 feb 2016 - 09:35:03
waalkade
waalkade
Is een ontwikkeling die al eeuwen plaats vind.
Van proberen klappen op te vangen met massieve materialen tot het nu gebruikelijke vernietigen van energie.
Vroeger waren de ridders in metalen harnassen gekleed.
Een kogelvrij vest is heden ten dage van kunststof en waarschijnlijk een stuk effectiever.

Vrijdag 26 feb 2016 - 10:14:25
BasSNG2001
BasSNG2001
Twitter Bas15501 Facebook Bas Folles Flickr https://www.flickr.com/photos/139631896@N03/
Op de site van RTV Oost staat dat alle bakken in Meppel zijn aangekomen. De loods waar het onderzoek gaat plaatsvinden is van Arriva.

Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken! Kijk ook eens op basfotoarchief.weebly.com!

Vrijdag 26 feb 2016 - 10:58:36
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Het treinverkeer zou as zondag weer mogelijk moeten zijn volgens Prorail

Vrijdag 26 feb 2016 - 11:05:11
sjoerd
sjoerd
Tja, met de aloude blokkendozen zijn vreselijke dingen gebeurd maar op vrijwel alle foto's zijn de bakken intact gebleven en dus weer relatief snel op de baan gebracht. Of een robuuste bouw altijd prettig is voor de inzittenden is wel de vraag: ook in de zeer stijve en sterke blokkendozen zijn doden gevallen, terwijl de bak vrijwel intact bleef.
Natuurlijk kun je alle materieelsoorten juist wel vergelijken. Bij vergelijken vallen de verschillen en overeenkomsten juist op. Het is dan zaak om alle ingrediënten mee te nemen: het is correct dat het toevoegen van interieurdelen zoals airco invloed hebben op het totaalgewicht, terwijl de constructie gelijk blijft. Anderzijds zaten er in de neuzen van mat36 en mat 46 niet zoveel staal om de botsbestendigheid te vergroten als in de moderne light-trains en had niemand ooit van kreukelzones gehoord. Een ander aspect is dat het zitmeubilair en het afwerkmateriaal in ouder materieel aanmerkelijk zwaarder was dan het huidige en dat is weer ten voordele van het gewichtsaandeel baksterkte in modern materieel.

Vrijdag 26 feb 2016 - 16:50:10
michaben
michaben
Een constructie die heel blijft bij een botsing beschermd de inzittenden inderdaad slechts tegen letsel door beknelling. Maar volgens mij is beknelling niet de grootste bron van letsel bij spoorwegongelukken, de abrupte remming zal naar mijn idee meer letsel veroorzaken, en daar ben je niet tegen beschermd als je een stijve constructie hebt die niet vervormd. Mogelijk wordt het juist erger, doordat de constructie weinig energie absorbeert is de klap voor reizigers verder naar anderen juist groter.

Vrijdag 26 feb 2016 - 18:17:46
VIRMm1
VIRMm1
Daarom reis ik ook altijd 'achteruit' in de trein, zodat je bij een evt ongeluk in je stoel wordt gedrukt ipv tegen een tafeltje wordt geslingerd en door te trein vliegt.

Vrijdag 26 feb 2016 - 18:34:55
sjoerd
sjoerd
Achteruitrijden is prima, maar het helpt weer niet bij flankaanrijdingen en achteroprijdingen. En de heftigste frontale botsingen hebben vaak een sardineblikeffect: de bak wordt opengereten (Schiedam, met de 2008). Voordat we hierover weer een hele theorie gaan ophangen: back to Dalfsen.

Vrijdag 26 feb 2016 - 22:50:30
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Voor die één op de miljoen treinen die van voren botst (ik noem maar een willekeurig getal...) ga ik echt niet elke reis m'n comfort verminderen door achteruit te reizen...

Zaterdag 27 feb 2016 - 06:53:05
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Plus dat achteruit reizen niet eens veiliger is (als dat zo was hadden ze stoelen in een vliegtuig wel andersom gestaan tenslotte).
Je loopt sneller het gevaar op nek en orgaanletsel door de klap.

Zaterdag 27 feb 2016 - 13:48:07
jor[D]1
jor[D]1
Flickr jorD1
Daar is onderzoek naar gedaan, en volgens mij heeft de britse luchtmacht op basis daarvan de stoelen omgedraait staan.
Probleem is waarschijnlijk dat mensen het uit gewoonte niet prettig vinden achteruit te reizen en daarom alles nog voorwaarts wordt geplaatst.

Zaterdag 27 feb 2016 - 15:59:58
erikw
erikw
Volgens RTV Oost zijn de werkzaamheden afgerond, nu nog testen.

Zondag 28 feb 2016 - 05:06:18
M-BASS
M-BASS
Volgens nu.nl zijn de tests goed gegaan, en kan er vandaag weer gereden worden

Zondag 28 feb 2016 - 13:20:41
edje
edje
Flickr spoorkeerl
check, treinverkeer is weer mogelijk.

www.flickr.com

Zondag 28 feb 2016 - 20:18:37
SunKeeper
SunKeeper
Slimme aanname van RTL Nieuws weer. ''Het spoor, de bovenleiding en de slagbomen zijn vervangen.''

Slagbomen die er al stonden vervangen? Hooguit wat herstelmontagewerk, maar bij slagbomen incl. fundering vervangen komt toch iets meer bij kijken.

Zondag 28 feb 2016 - 21:01:13
thom
thom
Volgens mij waren de overwegbomen ongemoeid, maar al zou dat niet zo zijn dan had het vervangen in die paar dagen dat er gewerkt werd zo gebeurd geweest...

Zondag 28 feb 2016 - 21:22:41
spekmj
spekmj
Flickr 148379382
Volgens ProRail is inderdaad ook de overweg vernieuwd.

RTV Drenthe meldt vanavond dat de collega's van de overleden machinist vrij zijn om de uitvaart a.s. dinsdag bij te wonen.
De treinen naar Emmen zullen worden gereden door collega's uit andere regio's.

Zondag 28 feb 2016 - 21:37:29
ZJ37
ZJ37
Gezien de omstandigheden allemaal erg relatief, maar kennen collega's uit andere regio's het baanvak Zl-Emn ook?

Zondag 28 feb 2016 - 21:46:12
marciekemp
marciekemp
Ja niet al het personeel uit andere regio's kent de lijn maar er is genoeg personeel in zowel Groningen/Friesland als in de Achterhoek dat op de lijn mag rijden, en daarnaast zal er ook vast wel wat ingehuurd worden

Maandag 29 feb 2016 - 12:17:58
kiekkiek
kiekkiek
erikw (za 27 feb 2016 15:59:58 www.somda.nl): Volgens RTV Oost zijn de werkzaamheden afgerond, nu nog testen.
Vijf herstel dagen. Is dat niet wat lang? Dat ging vroeger veel vlotter.

Laatst bewerkt door kiekkiek op Maandag 29 feb 2016 om 13:08:09

Maandag 29 feb 2016 - 12:36:56
bart84
Moderator
bart84
Vroeg was de voorraad reserve onderdelen ook wat groter. Hoefde men maar van 'de plank' te halen. Is nu niet meer.

Mvg. Bart

Maandag 29 feb 2016 - 12:48:53
b2py
b2py
Dat zou suggereren dat er eerst x dagen niks is gebeurd voordat ze met herstel begonnen, dat is ook niet waar.

Maandag 29 feb 2016 - 15:27:56
AlexH
AlexH
Het waren overigens maar 3 hersteldagen. De eerste dag (dinsdag) was er relatief weinig gebeurd. Dag 2, woensdag, begon het bergen van de treinstellen. Op dag 3, 4 en 5 werd het spoor hersteld. De drassige grond werkte niet bepaald mee, zware machines konden het weiland niet in, dus de boel moest eerst verstevigd worden.

Ik vind dat ze het rap gedaan hebben gezien de factoren.

Maandag 29 feb 2016 - 16:02:33
cuneo56
cuneo56
Feit is wel dat sinds Prorail de regie hierover heeft het vaak de indruk geeft ( en dan zeg ik het voorzichtig) dat men meer op herstel van spoor etc. is gericht dan op herstel van het vervoer.
In het verleden werd b.v. een ontspoorde Diesel 3 op de Maaslijn profiel vrij gelegd en daarna het spoor zo snel mogelijk weer in dienst gesteld.
Afvoer daarvan/ sloop gebeurde gewoon een tijdje later.

Maandag 29 feb 2016 - 16:39:17
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Gezien wat voor een slag in het spoor zat en dat de rijdraad los hing.
Ook de ooverwrginstallstie werd vernieuwd.
Er moest grondsanering worden uitgevoerd want er is hydraulische olie gelekt.
Daarna moest mem wel testen of alles naar behoren functioneerde.

Maandag 29 feb 2016 - 21:57:41
SunKeeper
SunKeeper
Vroeger hadden ze misschien ook meer het idee van oei, trein uit het spoor, nou ja jammer pak maar een nieuwe en de oude duwen we aan de kant, gaat wel een keertje naar het schroot als er tijd over is.

Nu willen we elke centimeter onderzoeken met vier onafhankelijke instanties om via een reconstructie te kijken waar zwakke punten zitten, welke personen zijn door welke factoren ertoe gekomen een foute inschatting te maken, welke regeltjes zijn overtreden, hoe kan het in de toekomst worden voorkomen, welke wetten moeten er misschien worden aangepast, etc.

Maandag 29 feb 2016 - 22:27:42
sjoerd
sjoerd
Nou, kweenie, een stalen rijtuig moest wel erg vernield of krom zijn om te worden afgevoerd; de meeste werden snel herspoord, en enkele maanden erna weer in dienst gesteld. Houten rijtuigen legden in de regel het loodje, maar vaak werd het onderstel hersteld, bijvoorbeeld als rongenwagen.

Woensdag 02 mrt 2016 - 18:11:09
thom
thom
cuneo56 (ma 29 feb 2016 16:02:33 www.somda.nl): Feit is wel dat sinds Prorail de regie hierover heeft het vaak de indruk geeft ( en dan zeg ik het voorzichtig) dat men meer op herstel van spoor etc. is gericht dan op herstel van het vervoer.
In het verleden werd b.v. een ontspoorde Diesel 3 op de Maaslijn profiel vrij gelegd en daarna het spoor zo snel mogelijk weer in dienst gesteld.
Afvoer daarvan/ sloop gebeurde gewoon een tijdje later.
En als je het materieel later gaat bergen, moet je alsnog de infra buiten dienst stellen, dus je wint op het moment misschien wel tijd maar niet op termijn.

Woensdag 02 mrt 2016 - 21:42:34
selivio
selivio
Waarom zou je zo moeilijk moeten doen? Het treinstel lag dwars op het spoor. Voor het aan de kant leggen van het stel t.b.v. het herstel van het spoor had je toch een kraan nodig, kan je hem net zo goed zoals ze nu gedaan hebben een paar uur extra ervoor uittrekken om de bakken direct op de diepladers te leggen. En daarbij, als je het stel zou laten liggen voor zeg maar een week o.i.d., denk je dat collega's het fijn zouden vinden om erlangs te rijden dan? Ik weet zeker van niet.

Woensdag 02 mrt 2016 - 22:10:15
cuneo56
cuneo56
Mijn opmerking gaat niet specifiek over dit tragische ongeval, maar meer een constatering over gevallen waar een gestoord wissel of defecte trein leidt tot vermindering van de trein dienst met zeg 20 % , maar er dan vervolgens perse op korte termijn herstel moet plaatsvinden waarbij nog nauwelijks of geen treinverkeer meer kan plaatsvinden , terwijl daar ook andere tijdstippen voor te vinden zijn

Zaterdag 12 mrt 2016 - 12:13:47
nathanvos2
nathanvos2
De machinistenbond VVMC wil dat er na aanleiding van dit ongeval onderzoek gedaan word naar stadler. Er zijn in minder dan een jaar tijd 7 machinisten omgekomen door ongevallen met stadler treinstellen. Het hele verhaal staat hier www.rtvoost.nl

Zaterdag 12 mrt 2016 - 13:29:56
Apda
Apda
Het onderzoek dat de machinistenbond vraagt, is al gestart: www.onderzoeksraad.nl
"Op basis van de verzamelde informatie bepaalt de Raad op welke concrete punten het verdere onderzoek zich richt." Ongetwijfeld zal een van die concrete punten het materieel van Stadler zijn.

Zaterdag 12 mrt 2016 - 13:35:33
jeanne
jeanne
Geen ongeluk is het zelfde en iedere mens die hierbij het leven laat is ook voor mij er altijd een teveel. Toch wil ik opmerken dat de treinen die nu gemaakt worden, vanuit de TSI eisen geoptimeerd zijn, voor het geval dat .......? Ik schrijf daar puntje omdat deze situaties altijd anders zijn. Wat ik daarmee zeggen wil is het volgende, ze kunnen niet anders dan ergens een energie absorberend deel ontwerpen aan de voorzijde van een voertuig voor dat ene onbekend moment maken?

Wanneer dat niet gedaan zou zijn, wil ik eigenlijk niet eens weten! Wat zou er dan zijn gebeurt? Als ik wel speculeer, wat ik dus eigenlijk niet wil, waren er misschien veel meer slachtoffers gevallen in deze trein dan de zeer betreurenswaardig dood van de machinist. Voor het adequate handelen van de man die daarbij het leven lied heb ik groot respect, maar we moet ook niet vergeten dat de GTW, op de cabine na, zich eigenlijk verder formidabel gehouden heeft bij deze klap.

Als je heel annalitisch naar dit ongeluk kijkt is het enige alternatief, het ontwerpen van een absorptie zone voor de ruimte waar de machinist zeteld, zoals bijvoorbeeld bij de eerste generatie TGV's. Maar ook dan blijven er altijd nog risico's die niet afgedekt kunnen worden. Ik vind het prima dat we naar oplossingen zoeken en dat ook steeds weer opnieuw blijven doen, maar we moeten ons realiseren dat de wereld nu ook weer niet zo maakbaar is als iedereen zich dat wel eens wenst!

Edit:
Wat ik verder nog wel even kwijt wil over de aangehaalde bron, is dat als de Nederlandse pers zo nodig uit een Zwitserse kwaliteit krant als de “Neue Zürcher Zeitung” van 23 februari de gerenommeerde journalist Paul Schneeberger citeren willen ze dit wel veel zorgvuldiger en in de juiste context moeten doen! Er wordt namelijk een zeer algemene vergelijking gemaakt tussen locomotieven en treinstellen, waarbij de laatste in het nadeel zijn volgens die geciteerde bron.

Laatst bewerkt door jeanne op Zaterdag 12 mrt 2016 om 15:36:21

Jeanne Kok

Zaterdag 12 mrt 2016 - 14:50:06
ZJ37
ZJ37
Volgens mij is van elke materieel soort wel eens een stel (fors) ontspoord na een overwegbotsing. Moeten die niet onderzocht worden dan?

Zaterdag 12 mrt 2016 - 15:45:21
VIRMm1
VIRMm1
Volgens mij is iedere trein gevaarlijk wanneer je er een hoogwerker van 10 ton voor parkeert of wanneer je 2 treinen met 100km/h frontaal op elkaar laat botsen...

Zaterdag 12 mrt 2016 - 17:00:42
Lovers83
Lovers83
jeanne (za 12 mrt 2016 13:35:33 www.somda.nl): maar we moet ook niet vergeten dat de GTW, op de cabine na, zich eigenlijk verder formidabel gehouden heeft bij deze klap.
Catastrofaal zal je bedoelen; een compleet weggevaagde cabine, ontspoort en ook op zijn zijkant gevallen met een dodelijk slachtoffer tot gevolg. Dat noem ik zeker niet formidabel

Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User

Zaterdag 12 mrt 2016 - 17:03:12
Nelis
Nelis
Alles leuk en aardig, maar elke trein ontspoord als je een laag zwaar object wat op een schans lijkt in zijn pad legt. De energetisch gunstigste oplossing voor de trein is bij de aanrijding de weg omhoog ongeacht wat voor treinstel/loc de aanrijding heeft. Dat GTW's (ik weet niet of ze FLIRTS hebben meegerekend in de 7 overleden machinisten totaal) betrekkelijk vaak bij dit type aanrijdingen betrokken zijn heeft ook te maken met op wat voor lijnen zij rijden. Vaak zijn het nevenlijnen met betrekkelijk veel gelijkvloerse overwegen kruisingen met het wegverkeer. Dat verhoogd de kans op een aanrijding nou eenmaal aanzienlijk.

Al met al is het min of meer demoniseren van het materieel van stadler door een onderzoek te eisen/starten alleen op het feit dat er 7 machinisten zijn overleden te makkelijk in mijn optiek. Elke overleden machinist is er 1 te veel, maar bij een frontale aanrijding zit hij nou eenmaal het dichtste bij het punt waar de aanrijding plaats vindt en vluchten is niet altijd op tijd mogelijk. Een cabine bouwen die niet van vorm verandert onder de krachten die vrijkomen bij aanrijdingen met zware objecten is een utopie en zelfs gevaarlijk. De GTW is voor de toelating getest met botsproeven en geslaagd voor deze. Dus wat men uiteindelijk wil bereiken met het gevraagde onderzoek roept bj mij vraagtekens op.

Liever zou ik er voor pleiten dat alles in het werk gesteld word om de baan zo overzichtelijk mogelijk te maken door een zeer actief snoeibeleid van de begroeiing rond de traces. Had de machinist in dalfsen de stil staande hoogwerker eerder gezien, had hij zijn trein beter kunnen afremmen en zelf tijd gehad om de cabine te verlaten.

Maar men zou zich ook altijd moeten realiseren dat ongelukken, hoe naar ook, altijd voor zullen komen. En ironisch genoeg, hoe meer ongelukken je voorkomt hoe meer mensen het voorgaande vergeten en hun aandacht hiervoor laten verslappen.

Laatst bewerkt door Nelis op Zaterdag 12 mrt 2016 om 17:04:29

Zaterdag 12 mrt 2016 - 17:56:32
jeanne
jeanne
Lovers83 (za 12 mrt 2016 17:00:42 www.somda.nl):

Catastrofaal zal je bedoelen; een compleet weggevaagde cabine, ontspoort en ook op zijn zijkant gevallen met een dodelijk slachtoffer tot gevolg. Dat noem ik zeker niet formidabel
Ja, zo ongenuanceerd quoten mag, maar dat doe je de rest van m'n verhaal totaal onrecht.

Jeanne Kok

Zaterdag 12 mrt 2016 - 17:59:15
dvdhoven
dvdhoven
Nelis (za 12 mrt 2016 17:03:12 www.somda.nl): ik weet niet of ze FLIRTS hebben meegerekend in de 7 overleden machinisten totaal
Ja, het artikel over 2 pagina's in de Stentor van vandaag gooit Flirts en GTW's op 1 hoop.
Verder wordt er gegoocheld met getallen.
Genoemd worden de ongevallen:
- Dalfsen 23-02-2016: 1 machinist
- Bad Aibling 09-02-2016: 4 machinisten (2 rijdend, 2 instructeurs (Lehrlokführer))
- Ibbenbühren 16-05-2015: 1 machinist
- Ãœbelbach, Oostenrijk, 06-05-2015: 1 machinist

Ja, kijk als je dan 7 machinisten noemt, lijkt het gelijk veel, maar het gaat om 4 ongelukken.
Dalfsen is GTW nieuwste generatie, Bad Aibling 2 Flirt 3, Ibbenbühren Flirt ik weet niet welke generatie) en van Übelbach ken ik het mat niet.

Dick van den Hoven

Zaterdag 12 mrt 2016 - 18:00:11
Daan!
Daan!
Zeven doden in een jaar tijd. De VVMC trekt nu al de conclusie dat het aan het materieel ligt. Het zou natuurlijk kunnen dat de constructie van het materieel niet goed is maar al die ongelukken hebben ook een eigen oorzaak.

De eerste vraag die gesteld moet worden hoeveel keer dit materieel betrokken was bij een ongeluk in verhouding tot ander materieel. Hierbij doel ik op een waarschijnlijk hoger aantal ongelukken op enkelsporige baanvakken, waarbij treinen elkaar passeren en waarbij een groter aantal (onbewaakte) overwegen voorkomt.

De tweede vraag is of de botsing van de Flirt-3 in Duitsland van een of twee maanden terug hier ook in meegenomen wordt. Het zou mij namelijk niets verbazen als de VVMC Flirt-3 en GTW als één beschouwt.

Zaterdag 12 mrt 2016 - 18:27:52
waalkade
waalkade
Was Ãœbelbach, Oostenrijk wel een ongeluk?

Zaterdag 12 mrt 2016 - 18:42:35
dvdhoven
dvdhoven
Er zijn twee GTW's op elkaar gebotst. Dat lijkt me een ongeluk. kurier.at

Dick van den Hoven

Zaterdag 12 mrt 2016 - 18:51:44
pjkleton
pjkleton
Hoe zou een treinstel ontworpen moeten zijn, om de botsing beter te kunnen overleven? Een kooiconstructie is weliswaar veilig voor de mcn om niet bekneld te raken ,maar er moet ook een kreukelzone zijn om de vertragingskrachten niet te groot te maken. een botsneus zal dan zeker nodig zijn. Bovendien moet je eraan denken ,dat bij deze botsing het stel ergens naast het midden (Thv de linker koplamp zou ik zeggen). Dat drukt een cabine naar een kant weg en daarmee het hele voorste rijtuig, het ketst ahw af naar rechts.Daaraan zal de ontwerper moeten denken.
Peter

Zaterdag 12 mrt 2016 - 20:59:22
jeanne
jeanne
De Flirt3 is zoizo een doorontwikkeling van GTW. De Nederlandse GTW zijn van de tweede generatie en de huidige Flirt's zijn van de derde, vandaar het drietje in de naamgeving. De Nederlandse GTW waren de eerst van de tweede generatie en liepen voor op de toen geldende normen. Men schamperde zelfs over de Nederlandse wensen, maar ze werden wel ingewilligd en in de andere producten van Stadler Rail werd de gewijzigde constructie al snel geïmplementeerd. De SBB heeft lang vast gehouden aan de eenvoudige constructie maar voor de Flirt France werde nieuwe zwaardere gekozen om in Frankrijk te worden toegelaten.

Ook ik vind dat elk slachtoffer dat valt er een teveel is, maar wat ik niet begrijp is dat de VVMC nu ineens zoveel stampei in de pers maakt terwijl ze in hun eigen orgaan de loftrompet steken over de aankomende Flirt's. De serie ongelukken van het laatste jaar is een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Misschien dat materieel van andere fabrikanten het er beter van afgebracht hadden. Maar dat wil ik eigenlijk niet weten omdat elke crash er een teveel is!

Laatst bewerkt door jeanne op Zaterdag 12 mrt 2016 om 21:24:51

Jeanne Kok

Zaterdag 12 mrt 2016 - 21:07:43
gose91
gose91
Men leeft nog steeds in de waan dat een trein een miljoenmiljard ton weegt en onoverwinnelijk is. Ondanks dat dit type (heb ik mij laten vertellen) een hogere aslast heeft dan een VIRM en veiliger is dan de toen geldende normen, kan dit "gewoon" gebeuren.
Alle argumenten die hier worden aangedragen zijn wat mij betreft correct en maken dat populaire geroep van de vakbond alleen maar onzinniger. Ben benieuwd waar de OVV mee gaat komen.

Zaterdag 12 mrt 2016 - 21:36:41
dvdhoven
dvdhoven
jeanne (za 12 mrt 2016 20:59:22 www.somda.nl): Misschien dat materieel van andere fabrikanten het er beter van afgebracht hadden. Maar dat wil ik eigenlijk niet weten omdat elke crash er een teveel is!
Ik heb zo de exacte gegevens niet bij de hand, maar de afgelopen jaren zijn er ook Bombardier en Alstom treinen gesneuveld in Duitsland bij diverse ongelukken. De puinhoop was even groot.

Dick van den Hoven

Zaterdag 12 mrt 2016 - 22:01:58
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Nelis (za 12 mrt 2016 17:03:12 www.somda.nl): Liever zou ik er voor pleiten dat alles in het werk gesteld word om de baan zo overzichtelijk mogelijk te maken door een zeer actief snoeibeleid van de begroeiing rond de traces. Had de machinist in dalfsen de stil staande hoogwerker eerder gezien, had hij zijn trein beter kunnen afremmen en zelf tijd gehad om de cabine te verlaten.
Dat is ronduit lariekoek. Dan moet je overwegen alleen toestaan na minimaal 800 meter recht spoor en alle bomen over een breedte van een paar honderd meter kappen. Oja en instralend zonlicht verbieden...
Deze overweg ligt direct na een flauw bochtje. Ik vermoed dat de machinist niet eens tijd heeft gehad om de remhandel aan te trekken, laat staan om te vluchten...

Maandag 14 mrt 2016 - 11:14:17
daniel81
daniel81
Elk ongeluk is er natuurlijk één teveel, zeker als er een dodelijk slachtoffer te betreuren is. Maar hoe politiek incorrect het ook klinkt, moeten we maar niet gewoon accepteren dát zoiets soms gebeurt? Natuurlijk, als je op een relatief eenvoudige manier ongevallen kunt voorkomen moetn je het niet nalaten.
Maar we hebben het nu over 1 treinongeval; intussen zijn er statistisch gezien sinds 'Dalfsen' alweer ca 40 doden gevallen in het 'overige' verkeer (waarvan het leeuwendeel veroorzaakt door (vracht)auto's. En daar hoor je zoals gewoonlijk helemaal niemand over. Hoeveel modellen personenauto hadden we al niet moeten verbieden omdat de kreukelzone de bestuurder niet heeft behoed voor een aanrijding met een tegenligger of boom?

Maandag 14 mrt 2016 - 11:21:46
VIRMm1
VIRMm1
Toch had ik niet de gevolgen willen weten wanneer het een bomvolle spitstrein betrof...

In dat opzicht is het zeker goed een onderzoek in te stellen.

Zelfde geldt voor de aanrijding in Tilburg van een jaar geleden.

Nu slechts een paar gewonden, maar wat als er echt een giftige stof was ontsnapt?

Maandag 14 mrt 2016 - 11:40:53
sjoerd
sjoerd
Dan hebben we een calamiteit. Meer niet. Zoals we die dagelijks ervaren, want calamiteiten gebeuren nu eenmaal, op industrieterreinen, op de autoweg, thuis op de trap en in de badkamer. Laten we goed opletten met zijn allen en ook niet elke keer op tilt slaan als er iets gebeurt, op welke plek dan ook. Een calamiteit is heel vervelend, zeker voor de betrokkenen, maar niemand heeft iets aan overtrokken reacties. Laten we daar nu eens mee stoppen.
Dankzij overtrokken reacties kiept mijn fiets achterover van de hedendaagse kinderzitjes, zitten we met uren extra vertraging voor duizenden mensen omdat we als mcn niet tegen een wissel mogen trappen, past de monteur niet met zijn gereedschap in de trapkooi en mag er van de BHV geen waterkoker komen in de daarvoor ontworpen keuken in mijn kantoor.

Maandag 14 mrt 2016 - 11:44:34
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
VIRMm1 (ma 14 mrt 2016 11:21:46 www.somda.nl): Toch had ik niet de gevolgen willen weten wanneer het een bomvolle spitstrein betrof...
In dat opzicht is het zeker goed een onderzoek in te stellen.
Zelfde geldt voor de aanrijding in Tilburg van een jaar geleden.
Nu slechts een paar gewonden, maar wat als er echt een giftige stof was ontsnapt?
What if...

Wat als die hoogwerker de trein onder een andere hoek heeft geraakt waardoor de trein alleen geschampt is zonder verdere gevolgen...dan rijden de GTW`s 'as usual' en kraaide niemand over de levensgevaarlijke cabine.

Het is, zoals eerder gemeld, een ongelukkige samenloop van omstandigheden en je kan daarop reageren maar je kan een volgende 'ongelukkige samenloop van omstandigheden' niet voorkomen.

Maandag 14 mrt 2016 - 13:10:01
VIRMm1
VIRMm1
Dus omdat er nu 'maar' 1 dode te betreuren valt vinden jullie het prima dat het zo is gebeurt en dat er niks wordt ondernomen om zoiets de volgende keer te voorkomen?

Een ongelukkige samenloop van omstandigheden kun je het noemen, als de regels voor het oversteken van een overweg met een groot object zoals een hoogwerker duidelijker waren was dit gewoon nooit gebeurt.

En dit mag ook nooit meer gebeuren. Buiten de omgekomen machinist was er ook een hoop materiële schade wat zeker niet gewenst is.

Tuurlijk had iedereen begrip voor de situatie, maar iedereen dacht van binnen wel 'he kut, extra reisrijd'

Willen we dat nog een keer in de toekomst? Lijkt me niet.

Maandag 14 mrt 2016 - 13:22:37
sjoerd
sjoerd
Ik lees in de reacties boven die van jou niets dat onze wens weergeeft om onze schouders op te halen over calamiteiten. Er staat alleen in dat je calamiteiten niet volledig kunt voorkomen. Er staat ook in dat de middelen die we inzetten in veel gevallen contraproductief zijn. Ik lees nergens in jouw bijdrage, dat je dat begrijpt en dat je wilt meehelpen om overtrokken maatregelen tegen te gaan. Dat is jammer.
We hebben onze treinbeveiliging altijd kunnen verbeteren: automatisch blokstelsel, ATB in verscheidene generaties en verbeteringen in beide systemen. Ook hebben we de manier waarop we met de systemen omgaan verbeterd. We hebben werkwijzen aangepast. We zijn in 50 jaar van 50 doden en tientallen, op de weg honderden gewonden per jaar naar slechts enkele doden per jaar gegaan. Maar we blijven mensen. Ik hoop dat dat zo mag blijven, ook al is elk slachtoffer er één teveel.

Laatst bewerkt door sjoerd op Maandag 14 mrt 2016 om 13:23:38

Maandag 14 mrt 2016 - 13:29:59
daniel81
daniel81
VIRMm1 (ma 14 mrt 2016 13:10:01 www.somda.nl): Dus omdat er nu 'maar' 1 dode te betreuren valt vinden jullie het prima dat het zo is gebeurt en dat er niks wordt ondernomen om zoiets de volgende keer te voorkomen?(...)
Dit is typisch de redenering van de spoorwereld (en de luchtvaart): er mág niks fout gaan. Elk ongeval, hoe extreem zeldzaam ook, moet worden tegengegaan. Maar wat bereiken we daarmee?
We steken miljarden in de spoorsector om er misschien 1 leven in de zoveel jaar mee te redden. Steken we dat geld in de gezondheidszorg of het wegverkeer, dan sparen we met hetzelfde geld tientallen, honderden of misschien wel duizenden levens.
En dan is er ook nog de beeldvorming. Heel Nederland weet nu weer dat treinen erg onveilig zijn, zeker als ze door de firma Stadler gebouwd zijn. Dan kun je toch maar heel wat beter je eigen auto nemen. Terwijl de kans dan honderden keren groter is dat je die rit niet overleeft, maar dat staat dan weer niet in de krant.

Maandag 14 mrt 2016 - 13:40:03
bloemkool
bloemkool
daniel81 (ma 14 mrt 2016 13:29:59 www.somda.nl):
VIRMm1 (ma 14 mrt 2016 13:10:01 www.somda.nl): Dus omdat er nu 'maar' 1 dode te betreuren valt vinden jullie het prima dat het zo is gebeurt en dat er niks wordt ondernomen om zoiets de volgende keer te voorkomen?(...)
. Terwijl de kans dan honderden keren groter is dat je die rit niet overleeft, maar dat staat dan weer niet in de krant.
Afgezet tegen het aantal reizigerskilometers wat auto's maken zal de prestatie auto : trein niet zo ver in het nadeel van de auto uitvallen

Maandag 14 mrt 2016 - 14:04:47
sjoerd
sjoerd
Dat is dan ook de verkeerde manier van kijken: per voertuig. Net zo fout als de vlieglobby die stelt dat vliegen de veiligste wijze van vervoer is. Hoe bekijk je dat dan? Per calamiteit? Per kilometer? Per reiziger? Per vlucht? Per heelhuids behaalde bestemming? Per piloot, chauffeur, treinbestuurder? Per land, per provincie, per stad, per weg?
Mijn stelling is altijd dat je zaken altijd kunt vergelijken maar dan wel met hetzelfde ijkpunt. Kies maar uit: ik heb ze vast nog niet allemaal gegeven. Een reis kan per kilometer heel veilig zijn (vliegen) maar per calamiteit heel onveilig (ook vliegen) omdat de overlevingskans van de calamiteit klein is.
Nog maar eens: Voor geen enkele modaliteit zijn calamiteiten uit te bannen. Niet door nog uitgebreidere inspecties, niet door dure extra maatregelen, niet door nog strengere protocollen. Wel zijn calamiteiten te voorkomen door technische verbeteringen, (gordels in auto's, wegbelijning, ATB) en mensen adequaat op te leiden. Dat doen we ook. En we moeten elkaar niet klem zetten met protocollen, en elkaar vrijheid van handelen geven. Anders zijn we elkaars krampachtige gevangenen, die niets fout mogen doen want anders...

Maandag 14 mrt 2016 - 14:35:45
bacr
bacr
Nog afgezien van dat, omdat er geen fouten gemaakt mogen worden, de fouten die toch gemaakt worden (omdat niets menselijks de mens vreemd is), worden toegedekt, in plaats van gemeld. Terwijl van het melden van fouten een verbeterende werking uitgaat.

Maandag 14 mrt 2016 - 14:38:15
jeanne
jeanne
Sjoerd helemaal mee eens en we moeten eindelijk eens af van het idee at de wereld tot het oneindige maakbaar is! Neemt niet weg dat elk slachtoffer dat valt er een te veel is.

Jeanne Kok

Maandag 14 mrt 2016 - 18:07:41
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
VIRMm1 (ma 14 mrt 2016 13:10:01 www.somda.nl): Dus omdat er nu 'maar' 1 dode te betreuren valt vinden jullie het prima dat het zo is gebeurt en dat er niks wordt ondernomen om zoiets de volgende keer te voorkomen?
...
En dit mag ook nooit meer gebeuren. Buiten de omgekomen machinist was er ook een hoop materiële schade wat zeker niet gewenst is.
...
Een juiste manier om naar ongevallen/calamiteiten te kijken is om de (achterliggende) oorzaken te analyseren en daarvandaan te bekijken welke verbeteringen je door zou kunnen voeren, afgezet tegen de kosten per gered mensenleven, de maatschappelijke kosten en de rendabiliteit van je investering. Helaas wordt die analyse veel te weinig gemaakt. Sjoerd heeft al een aantal heldere punten genoemd. In dit geval is het voornaamste wat je moet doen, te zorgen dat voertuigen die niet op de weg mogen daar ook niet mogen komen. Het hele geleuter over vermeende onveiligheid van de treinen voegt niets toe.

Maandag 14 mrt 2016 - 18:35:00
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Dalfsen, Sgra etc zijn het gevolg van menselijk falen en je kan dat trachten te voorkomen door peperdure technische maatregelen of oncontroleerbare regelgevingen maar er zal altijd nog wel waaghalzerij of onoplettendheid zijn.
Je kan wel alles proberen dicht te timmeren maar zolang er menselijk handelen is bestaat er risico.

Met bewustwording over risico's bereik je volgens mij het meest.

Maandag 14 mrt 2016 - 19:28:42
R1-2010
R1-2010
jeanne (ma 14 mrt 2016 14:38:15 www.somda.nl): Sjoerd helemaal mee eens en we moeten eindelijk eens af van het idee at de wereld tot het oneindige maakbaar is!
Wie zijn die ' we' eigenlijk waar je het over het?

Maandag 14 mrt 2016 - 20:38:15
sjoerd
sjoerd
Nou, dat zou na het lezen van de bijdragen hierboven toch niet meer zo moeilijk moeten zijn: daarmee wordt bedoeld dat er nuchtere lieden rondlopen die willen proberen om de risico-uitbanners-tot-elke-prijs ervan te doordringen dat leven risico's met zich meebrengt en dat ook thuis en in bed blijven nu eenmaal riskant is. En dat het goed zou zijn als -we- daarin samen zouden werken.

Vrijdag 18 mrt 2016 - 13:15:16
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Stadler reageert op het artikel in de Stentor: www.ovmagazine.nl

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Woensdag 29 jun 2016 - 18:58:41
rob46
rob46
Flickr /rob46/
Gisteren zijn de B- en D-bakken per trailer vanuit Mp naar Stadler in Polen vertrokken.

57 jaar OV-fotografie.

Woensdag 29 jun 2016 - 19:04:27
selivio
selivio
Is dat voor verder onderzoek, of is dat voor een andere reden?

Woensdag 29 jun 2016 - 19:34:49
Dennis1977
Dennis1977
Ik kwam gisteren een artikel tegen op de website van de plaatselijke courant. Hieronder een passage uit dat artikel (zit achter betaalmuur):

Het onderzoek dat in de grote hallen in Meppel heeft plaatsgevonden is afgerond. 'De toedracht van het ongeval wordt op dit moment nog onderzocht door de Onderzoeksraad voor Veiligheid, Inspectie Leefomgeving & Transport, Officier van Justitie en ProRail', laat Arriva weten. 'Hier zijn nog geen resultaten van bekend.'

Woensdag 29 jun 2016 - 20:42:18
dvdhoven
dvdhoven
selivio (wo 29 jun 2016 19:04:27 www.somda.nl): Is dat voor verder onderzoek, of is dat voor een andere reden?
Volgens een berichtje in de papieren Stentor van vandaag onderzoek naar herstelmogelijkheden.

Dick van den Hoven

Donderdag 30 jun 2016 - 11:55:22
nathanvos2
nathanvos2
Hoe zit het dan met de GTW die op de valleillijn wordt gebruikt? Ik heb zelf in eerste instantie begrepen dat dit stel de verongelukte 520 gaat vervangen. Na mijn weten is dat een verzekeringskwestie.

Donderdag 30 jun 2016 - 11:58:31
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
Gebeurt dat niet pas nadat die 2 Flirt's voor de Valleilijn zijn geleverd?

Donderdag 30 jun 2016 - 12:11:52
nathanvos2
nathanvos2
Zo iets heb ik ook al gehoord maar ik meende dat de GTW van de valleillijn binnenkort deze kant op kwam vanwege de 520. We zullen zien.

Laatst bewerkt door moderator op Donderdag 30 jun 2016 om 13:08:49, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Maandag 04 jul 2016 - 08:40:38
moderator
Moderator
moderator
Discussie over evt. Breng D-GTW's op de Valleilijn verhuisd naar het al bestaande Connexxion topic: www.somda.nl

Laatst bewerkt door moderator op Maandag 04 jul 2016 om 08:41:04

Dinsdag 13 dec 2016 - 10:51:12
selivio
selivio
De OVV heeft vandaag het onderzoeksrapport naar aanleiding van dit ongeval openbaar genaakt: onderzoeksraad.nl

Dinsdag 13 dec 2016 - 12:38:11
nathanvos2
nathanvos2
RTV Oost kwam ook al met deze reconstructie m.facebook.com

Dinsdag 13 dec 2016 - 13:14:17
Daan!
Daan!
Beelden komen van YT. Hier in hogere kwaliteit: www.youtube.com

Dinsdag 13 dec 2016 - 14:04:19
VIRMm1
VIRMm1
Waar ik mij vooral over verbaas is dat er helemaal geen procedure bestaat om een overweg veilig te kunnen oversteken, zelfs al zou de bestuurder van de hoogwerker dat gewild hebben.

ProRail bied in dat geval geen hulp, al is het maar door te vertellen wanneer de volgende trein voorbij komt.

Op deze manier is een soortgelijk ongeval in de toekomst best reëel

Dinsdag 13 dec 2016 - 14:05:32
b2py
b2py
ProRail laat de overweg toch sluiten om te vertellen dat er een trein aan komt?

Dinsdag 13 dec 2016 - 14:07:16
VIRMm1
VIRMm1
Heb je het rapport gelezen alvorens je die reactie plaatste?

Dinsdag 13 dec 2016 - 14:08:23
dennistd
dennistd
Maar daar heb je weinig aan met een dergelijk traag voertuig. Zeker bij enkelspoor moet ProRail je precies kunnen vertellen wanneer de volgende trein vertrekt en hoe lang het (naar beneden afgerond) duurt voordat die bij de overweg is.

Dinsdag 13 dec 2016 - 14:14:10
thom
thom
En dan is een trein te vertraagd, en gaat men alsnog de mist in en heeft Prorail het gedaan.

Andere optie is om het over steken met zulke voertuigen gewoon te verbieden, met een LZV mag je bv ook een overweg niet over omdat her risico te groot is met die lengtes.

Dinsdag 13 dec 2016 - 14:28:19
pjkleton
pjkleton
Wat is een LZV ?
Peter

Dinsdag 13 dec 2016 - 14:33:46
selivio
selivio
Een Lange Zware Vrachtwagen van 25,25 meter ipv de standaard 18 meter.
www.google.nl

Dinsdag 13 dec 2016 - 14:37:02
cuneo56
cuneo56
De ongevallen raad doet (helaas) enkel aanbevelingen om dit soort ongevallen in de toekomst te voorkomen.
De wetgever en eventueel de rechter kunnen het gebruik/ rijden van dit soort objecten op de openbare weg en daarmee het passeren van een overweg ook gewoon verbieden.
En daarmee is het probleem ook opgelost ( formeel dan).

Dinsdag 13 dec 2016 - 14:40:08
Dennis1977
Dennis1977
Over het algemeen vind ik de animaties die het OVV gebruikt zeer helder en duidelijk. Dit is er weer zo'n een!

Dinsdag 13 dec 2016 - 14:48:33
Daan!
Daan!
thom (di 13 dec 2016 14:14:10 www.somda.nl): En dan is een trein te vertraagd, en gaat men alsnog de mist in en heeft Prorail het gedaan.

Andere optie is om het over steken met zulke voertuigen gewoon te verbieden, met een LZV mag je bv ook een overweg niet over omdat her risico te groot is met die lengtes.
Het gaat niet alleen mis met een hoogwerker die heel langzaam is. Zelf met een relatief eenvoudig voertuig als een melkwagen gaat het fout (Winsum). Het idee van een bordje met instructies en een nummer van ProRail vind ik helemaal niet gek. Met alle data die tegenwoordig beschikbaar is, moet het op een vrij eenvoudige manier mogelijk zijn om te kunnen zien waar een trein is. Je zou er zelf zover in kunnen gaan dat een chauffeur aan de lijn moet blijven tot de overweg vrij is. Dan zou de treindienstleider de machinist kunnen waarschuwen indien de overweg nog bezet is.

Dinsdag 13 dec 2016 - 16:01:22
sjoerd
sjoerd
Vreemd dat niemand, ook de onderzoeksraad niet, het heeft over de al bestaande regeling dat buitengewoon vervoer de passage over een object als een overweg moet melden bij Prorail. En als die regeling er toch niet is, vind ik de invoer ervan beter dan dat Prorail de godganse dag alert moet zijn om slordig rijdende chauffeurs in de hand te houden. De Zwarte Piet wordt gelegd bij het bedrijf dat al heel goed zorgt voor bedrijfszekere beveiligde overwegen die er de laatste jaren qua zichtbaarheid alleen maar op vooruit zijn gegaan. Collega's van die roekeloze chauffeurs rijden zowat dagelijks met hun voertuigen (wat kan daar toch mee mis gaan??) tegen viaducten, trekken draden naar beneden en raken portalen en vergeten dat zij een speciale zorg hebben voor hun voertuig. Die moeten dus maar eens op cursus.

Laatst bewerkt door sjoerd op Dinsdag 13 dec 2016 om 16:02:03

Dinsdag 13 dec 2016 - 16:10:20
VIRMm1
VIRMm1
Staat daar niet een stuk over in het rapport? Dat men dat wel in wilde gaan voeren, maar dat die plannen gestrand zijn? En pas weer na het ongeluk op zijn gepakt?

Dinsdag 13 dec 2016 - 16:15:47
Dennis1977
Dennis1977
Je hoeft toch niets te melden aan Prorail als je niet AAN het spoor werkzaam bent?

Dinsdag 13 dec 2016 - 16:19:23
sjoerd
sjoerd
Nee, maar ik vind dat je het wel moet melden als je van plan bent om met een moeilijk voertuig een overweg te nemen.

Dinsdag 13 dec 2016 - 16:26:51
VIRMm1
VIRMm1
Dat vind jij. ProRail vind van niet blijkbaar.

Dinsdag 13 dec 2016 - 16:36:43
MasterE
MasterE
Het lijkt mij toch dat je als bestuurder moet weten waar je wel en niet mag komen. Volgens mij mag je met zo'n hoogwerker niet zomaar een overweg passeren. Dit soort beperkingen zijn gewoon opgenomen in de wegen- verkeerswet net als dat landbouwvoertuigen niet overal mogen rijden (of alleen met ontheffing).

Mcn Asd

Dinsdag 13 dec 2016 - 16:40:35
Dennis1977
Dennis1977
Eens. Je moet je gezond verstand gebruiken en je afvragen wat je daar te zoeken hebt met een voertuig dat met een snelheid van 1km/u zich voortbeweegt

Dinsdag 13 dec 2016 - 16:57:33
pjkleton
pjkleton
Vroeger had je waarschuwingsbordjes bij overwegen voor oplegger combinaties ,die met hun "buik "op de overweg zouden kunnen blijven steken. Er stond een simpele tekening op ,van een oplegger combinatie ,die het spoor oversteekt ,met daarbij de tekst : "Overweg nr 123 " .
De chauffeur kon in een boekje zien ,of hij met zijn combinatie die overweg veilig kon passeren.
In de geest van die bordjes zou je wat kunnen doen ,maar tegenwoordig m.b.v. GPS plaatsbepaling natuurlijk.
Peter

Dinsdag 13 dec 2016 - 17:04:07
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Was zoiets als een verbod van hoogwerkers op de openbare weg en is die overweg toevallig een openbare weg?

Dinsdag 13 dec 2016 - 17:08:01
VIRMm1
VIRMm1
Als er nou eerst het rapport wordt gelezen alvorens reacties te plaatsen...

Veel van jullie vragen staan letterlijk in het rapport beschreven.

Voor de betreffende overweg was enkel een verbod voor lange opleggers. Voor hoogwerkers/rupsvoertuigen bestond geen verbod (landelijk niet overigens).
Een verbod om met (metalen) rupsbanden een overweg te passeren is er inmiddels wel.

Het bord wat @pjkleton beschrijft staat ook bij die overweg zoals in het filmpje van OVV te zien is.

Dinsdag 13 dec 2016 - 17:53:22
b2py
b2py
Zo'n dieplader bord staat er nog steeds bij overwegen waar dat gewenst is

Dinsdag 13 dec 2016 - 18:05:48
sjoerd
sjoerd
VIRMm1 (di 13 dec 2016 16:26:51 www.somda.nl): Dat vind jij. ProRail vind van niet blijkbaar.
De discussie gaat niet over wat ProRail vindt, maar wat de Onderzoeksraad adviseert. En vervolgens stel ik dat de bal ligt bij de chauffeurs en hun baas. ProRail mag er best wat van vinden; ik hoor graag of ze het advies overnemen of dat ze zeggen: de bal ligt niet bij ons.
Overigens ben ik het regelmatig niet eens met de onderzoeksuitkomsten omdat niet alle vragen beantwoord worden en omdat sommige vragen kennelijk niet gesteld worden.

Dinsdag 13 dec 2016 - 18:20:55
Klaasje
Klaasje
Wat ik toch wel het meest duidelijke advies vind wat gegeven wordt is dat wegbeheerders zich ook meer betrokken moeten voelen bij de veiligheid en risico's van overwegen. Daarnaast vind ik de oproep aan ProRail om duidelijker te communiceren over de risico's en hoe daar mee om te gaan ook niet zo'n hele gekke. Zeker als een bestuurder eens iets geks doet. Daar voorkom je geen Winsums mee maar bij vergelijkbare situaties als in Dalfsen kan het flink bijdragen aan begripsvorming van overweggebruikers.

Dinsdag 13 dec 2016 - 19:25:46
thom
thom
Daan! (di 13 dec 2016 14:48:33 www.somda.nl):
Het gaat niet alleen mis met een hoogwerker die heel langzaam is. Zelf met een relatief eenvoudig voertuig als een melkwagen gaat het fout (Winsum).
Nu ga je appels en peren op 1 hoop gooien, de twee aanrijdingen hebben namelijk werkelijk waar niets met elkaar gemeen.
Sowieso is van het ongeluk bij Winsum helemaal niet bekend wat de eigenlijke oorzaak van de aanrijding is maar ongetwijfeld niet door het te langzaam passeren de overweg wat bij de hoogwerker het geval was.
Het idee van een bordje met instructies en een nummer van ProRail vind ik helemaal niet gek. Met alle data die tegenwoordig beschikbaar is, moet het op een vrij eenvoudige manier mogelijk zijn om te kunnen zien waar een trein is. Je zou er zelf zover in kunnen gaan dat een chauffeur aan de lijn moet blijven tot de overweg vrij is. Dan zou de treindienstleider de machinist kunnen waarschuwen indien de overweg nog bezet is.
Die systemen moeten dan wel 100% acuuraat zijn, en niet zoals de huidig openbare volgsystemen nogweleens falen of zoals de meeste maar een deel van het treinverkeer tonen, goederen- en meettreinen vind je bv nu nergens.

Daarnaast, het idee om een treindienstleider 'even' aan de telefoon te houden tot je de overweg over bent is wel erg leuk, maar ik hoef je toch niet uit te leggen dat die helemaal geen tijd voor zo'n taak erbij heeft?
Het is niet voor niets dat bij sommige verstoringen het treinverkeer compleet gestaakt word omdat dat teveel vergt van de treindienstleider.

Een treindienstleider heeft overigens ook geen idee waar de treinen exact rijden, die ziet alleen welke sectie's de trein bezet en niet waar de overwegen zich bevinden in die secties.

Wil je zoiets zul je dus een soort helpdesk op moeten gaan zetten daarvoor, die je van die info voorziet en dan ook nogeens landelijk 24 uur per dag moet gaan bezetten. Dat gaat natuurlijk kapitalen kosten, alleen omdat sommige mensen niet met gezond verstand over een overweg na kunnen denken. Verder word er ook niet bepaald wekelijks een hoogwerker aangereden....

Dinsdag 13 dec 2016 - 19:41:11
Frontier
Frontier
Dennis1977 (di 13 dec 2016 16:40:35 www.somda.nl): Eens. Je moet je gezond verstand gebruiken en je afvragen wat je daar te zoeken hebt met een voertuig dat met een snelheid van 1km/u zich voortbeweegt
Dergelijke voertuigen zijn ook niet welkom op de openbare weg, en zouden dat dus ook niet op overwegen moeten zijn. Regel dat met een wet dat al het gemotoriseerde vervoer zonder kenteken geen overwegen mag oversteken en het probleem is opgelost.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Dinsdag 13 dec 2016 - 20:27:16
sjoerd
sjoerd
Volkomen mee eens. ProRail krijgt het advies om onuitvoerbare maatregelen te treffen en dat komt omdat men tot op hoog niveau werkelijk geen idee heeft hoe de spoorwegpraktijk in elkaar steekt. De meeste bedrijven laten af en toe zien dat ze van zich af kunnen bijten bij dat soort waardeloze adviezen, ook al hebben ze de schijn zwaar tegen (of wellicht juist dan) maar dat hoeven we nu niet te verwachten.

Dinsdag 13 dec 2016 - 20:59:43
Daan!
Daan!
thom (di 13 dec 2016 19:25:46 www.somda.nl):

Nu ga je appels en peren op 1 hoop gooien, de twee aanrijdingen hebben namelijk werkelijk waar niets met elkaar gemeen.
Sowieso is van het ongeluk bij Winsum helemaal niet bekend wat de eigenlijke oorzaak van de aanrijding is maar ongetwijfeld niet door het te langzaam passeren de overweg wat bij de hoogwerker het geval was.
Dat ben ik niet met je eens. Ondanks dat de oorzaak niet bekend is van het ongeval in Winsum, zijn er wel degelijk overeenkomsten. In beide gevallen ging het namelijk om een onbewaakte overweg, waar treinen in aanraking zijn gekomen met een groot en zwaar voertuig. In beide gevallen kwam de trein achter bebossing vandaan, waardoor de overweg later zichtbaar is.

En mijn idee is zeker niet om met de treindienstleider te gaan bellen. Daar zou inderdaad iemand achter een hulplijn moeten zitten. Die persoon zou moeten kunnen meekijken op een scherm zodat diegene kan zien waar de treinen zijn. En natuurlijk is de data nog niet 100% betrouwbaar, maar het is nog altijd beter dan helemaal niets.
Kosten kunnen worden gedrukt door taken te combineren.

Laatst bewerkt door Daan! op Dinsdag 13 dec 2016 om 21:03:04

Dinsdag 13 dec 2016 - 21:03:57
b2py
b2py
Dalfsen is bewaakt

Dinsdag 13 dec 2016 - 21:05:59
Daan!
Daan!
Precies. Dus ik zeg gewoon verbieden dat oversteken met langzaam verkeer.

Dinsdag 13 dec 2016 - 21:38:42
VIRMm1
VIRMm1
Maar een noodsysteem (dat een trdl/mcn direct gewaarschuwd wordt) bij overwegen zou toch wel een goede toevoeging zijn.
Deze kan ook gebruikt worden wanneer een suïcidaal persoon zich op/rond de overweg bevind, maar ook bij bijvoorbeeld voorwerpen op het spoor (bomen, stenen(vandalisme)) of gestrande voertuigen, of wanneer de overweg niet doet wat hij moet doen.

Uiteraard is dat een heel duur systeem om overal te realiseren, maar het zou toch minimaal op drukke overwegen of op door ProRail tot onveilig bestempelde overwegen gerealiseerd kunnen worden.

Dinsdag 13 dec 2016 - 22:11:39
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Hoe zie je zo'n noodsysteem dan voor je? Die suicidaal persoon gaat echt niet zelf op die noodknop drukken, en de machinist ziet 'm te laat...

Dinsdag 13 dec 2016 - 22:16:00
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Heeft weinig zin, als iemand als de bellen gaan rinkelen (met voertuig) zich nog op de overweg bevind heb je niet genoeg remweg meer. Voor die tijd heb je wel genoeg remweg, maar ik het nogal normaal dat er zich voertuigen en personen op de overweg bevinden...

Dinsdag 13 dec 2016 - 22:16:28
Frontier
Frontier
Ongetwijfeld ook leuk voor de lokale hangjeugd, belletje trekken 2.0.

Dinsdag 13 dec 2016 - 22:26:10
pjkleton
pjkleton
Als ik het goed heb ,staan de overweg aankondigingsborden langs het spoor op remwegafstand van de treinen (Ca 700m). Als het zicht verbeterd zou worden ,zodat de mcn de overweg op dat moment al zou kunnen zien ,zou dat mss helpen. Dus ... bomen weg halen.
Peter

Dinsdag 13 dec 2016 - 22:30:05
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Bilthoven had een overweg die ook met sensoren was uitgerust.

Dinsdag 13 dec 2016 - 22:31:37
ZJ37
ZJ37
Dat was zo'n succes dat er nogal eens een ongeluk plaatsvond...

Dinsdag 13 dec 2016 - 22:35:17
VIRMm1
VIRMm1
AgentX (di 13 dec 2016 22:11:39 www.somda.nl): Hoe zie je zo'n noodsysteem dan voor je? Die suicidaal persoon gaat echt niet zelf op die noodknop drukken, en de machinist ziet 'm te laat...
Noodknoppen die ingeslagen kunnen worden.
Uiteraard doet die persoon dat niet zelf, maar omstanders wellicht.

Wanneer die knop ingeslagen wordt kan bijv het sein op rood worden gezet (wanneer de trein nog ver weg is) of wanneer ETCS uiterold is de trein automatisch een snelremming uit laten voeren.

Uiteraard met camera's er om heen en overtreders hard aanpakken.

Dinsdag 13 dec 2016 - 22:42:11
ZJ37
ZJ37
Kwenie, op plekken waar treinen 100 km/u of harder rijden heeft zo'n knop toch helemaal geen zin? In het geval van Dalfsen had de persoon in kwestie die knop pas bediend vanaf het moment dat de overweg geactiveerd werd (en nog van zijn bakkie moest afspringen en naar de knop moest lopen, kost veel kostbare seconden). En dan is het met een trein die 140 km/u rijdt al te laat.

Laatst bewerkt door ZJ37 op Dinsdag 13 dec 2016 om 22:42:42

Dinsdag 13 dec 2016 - 22:50:14
sjoerd
sjoerd
En bovendien staan er tussen het uitrijsein van Dalfsen en het inrijsein van Ommen geen tussenseinen die je op rood kunt slaan.

Dinsdag 13 dec 2016 - 23:06:53
dennistd
dennistd
Reageert een trein ook niet met een snelremming als het ATB-signaal wegvalt? Dan zou je dat kunnen laten gebeuren als die noodknop ingedrukt wordt.

Dinsdag 13 dec 2016 - 23:14:10
sjoerd
sjoerd
Het gaat nu helemaal een onwerkbare kant op. Want wat riskeer je juist allemaal als je het ATB-signaal gaat onderbreken? Dat moet je niet willen: geen ingrepen in de primaire veiligheidssystemen. De bal ligt bij de vervoerders: opleidingen verbeteren en veiligheidssystemen op buitenissige voertuigen aanbrengen. En hoewel de gevolgen soms verschrikkelijk zijn: we zullen altijd ongevallen overhouden veroorzaakt door menselijk falen terwijl de techniek vrijwel optimaal is.

Dinsdag 13 dec 2016 - 23:18:48
cuneo56
cuneo56
Ja , ook wegvallen ATB zorgt voor een remming, als de Mcn niet eerder genoeg remt. Maar ook hier zit een aantal seconden reactie tijd ingebouwd zodat als er pas actie ondernomen wordt als de bellen beginnen te rinkelen je per definitie te laat bent.
En een noodknop bij een overweg: Je wilt ook niet dat om de haverklap het treinverkeer verstoord wordt door vandalisme.
Je kunt wat dat betreft in de besturing van de treindienst altijd merken wanneer een bepaalde regio schoolvakantie heeft, dan wel de jeugd na een avondje ( ochtend) stappen weer naar huis gaat.

Dinsdag 13 dec 2016 - 23:19:52
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
sjoerd (di 13 dec 2016 23:14:10 www.somda.nl): Het gaat nu helemaal een onwerkbare kant op. Want wat riskeer je juist allemaal als je het ATB-signaal gaat onderbreken? Dat moet je niet willen: geen ingrepen in de primaire veiligheidssystemen. De bal ligt bij de vervoerders: opleidingen verbeteren en veiligheidssystemen op buitenissige voertuigen aanbrengen. En hoewel de gevolgen soms verschrikkelijk zijn: we zullen altijd ongevallen overhouden veroorzaakt door menselijk falen terwijl de techniek vrijwel optimaal is.
Leuk, maar dan nog zou je je kunnen afvragen of en hoe je dat menselijk falen tot een minimum zou kunnen beperken. De technische mogelijkheden zijn eindeloos, dus zomaar accepteren dat ongelukken nou eenmaal gebeuren lijkt me niet de juiste oplossing alvorens er onderzoek naar is gedaan naar een andere passende oplossing.

Dinsdag 13 dec 2016 - 23:30:13
sjoerd
sjoerd
Klopt, maar de technische mogelijkheden worden al uitputtend toegepast. Elke volgende maatregel kost verhoudingsgewijze meer. En natuurlijk accepteer ik geen onveiligheid als die redelijkerwijze kan worden voorkomen. Wanneer gaan we wel accepteren dat het leven nu eenmaal niet bestaat uit thuis op de bank zitten en dat het leven dus risico's inhoudt? Gek genoeg accepteren we dat op andere plekken wel; sterker nog: we zoeken de risico's op.

Dinsdag 13 dec 2016 - 23:37:03
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
De mens moet beveiligd worden tegen zijn eigen onveilige gedrag....

Dinsdag 13 dec 2016 - 23:39:10
Frontier
Frontier
Neen, de mens moet zijn gezonde verstand gebruiken en de gevolgen accepteren wanneer hij of zij dat om welke reden dan ook niet doet.

Dinsdag 13 dec 2016 - 23:49:27
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
sjoerd (di 13 dec 2016 23:30:13 www.somda.nl): Klopt, maar de technische mogelijkheden worden al uitputtend toegepast.
Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Je kan mij niet wijs maken dat Prorail tot in het technisch onmogelijke onderzocht en getest heeft hoe dergelijke ongelukken te voorkomen.
Ze hebben in de Randstad de laatste jaren gewoon voor de makkelijkste (en zeker niet de goedkoopste) oplossing gekozen: alle overwegen weghalen en tunnels plaatsen. Ik denk echt dat je met nieuwe, slimme technologie dergelijke ongelukken kunt voorkomen.

Dinsdag 13 dec 2016 - 23:51:16
aarclay
aarclay
Grappig dat er dus gesproken wordt over complete helpdesken die locaties van treinen in de gaten zullen houden. Doe maar duur

Maar een bedrijf die met een langzaamrijdend transport over een overweg gaat rijden, kan toch wel via ProRail een Tijdelijke Snelheids Beperking regelen voor op een bepaald tijdstip? Op zo een moment kan een machinist makkelijk zien of hij veilig een overweg kan passeren en anders op tijd een remming kan inzetten. Als dit regelmatig gebeurd bij een overweg dan zou een telefoontoestel bij de overweg naar de verkeersleiding zelf nog handiger zijn. Uiteraard is het wel de taak voor het uitvoerende bedrijf om zelf rekening te houden met de dienstregeling in overleg met ProRail. (Nee, goederentreinen vind je niet op ns.nl, voor wie dit raadpleegt )

Laatst bewerkt door aarclay op Dinsdag 13 dec 2016 om 23:55:46

Choo choo.....

Dinsdag 13 dec 2016 - 23:59:12
Frontier
Frontier
Ja, goed idee, om de haverklap TSB's omdat er een heftruck of een hoogwerker het spoor wil oversteken. Ik zie de reisinfo al voor me:

'Tussen A en B langere reistijd door beperkingen op een overweg. Houdt u rekening met een extra reistijd van 15 - 30 min. De verstoring is naar verwachting rond XX:XX uur verholpen.'

Woensdag 14 dec 2016 - 00:08:06
aarclay
aarclay
Het is niet opeens dat dit dagelijks 100 keer gebeurt.. En met een kleine tijdspanne zou er niet extreem veel vertraging mogelijk zijn. Als er gewoon vlot wordt gecommuniceerd samen met chauffeur, verkeersleiding en machinist kan de dienstregeling weer snel weer worden opgepakt.
Plus als ProRail het beste advies geeft voor tijdstip van oversteek zouden er helemaal geen vertragingen opleveren.

Laatst bewerkt door aarclay op Woensdag 14 dec 2016 om 00:08:41

Choo choo.....

Woensdag 14 dec 2016 - 00:28:20
cuneo56
cuneo56
Grappig dat je het nu hebt over vlot communiceren etc.
Een belangrijke oorzaak van de botsing is ook volgens het rapport dat men juist niet vlot na het passeren van de trein richting Dalfsen heeft gehandeld.
Als dit wel was gebeurd had de overweg binnen de tijd nodig voor de rit overweg - Dalfsen en terug gepasseerd kunnen worden.
Veelzeggend ( voor mij ten minste)is dat Arriva dat graag specifiek in het rapport had gezien maar dit door de ongevallen raad niet is overgenomen!
( zie Bijlage B; reacties op het concept!)

Woensdag 14 dec 2016 - 00:30:41
dennistd
dennistd
In principe kan ProRail makkelijk kijken wanneer er een gat zit tussen de treinen. Dit doorgeven aan de aanvrager. De aanvrager moet voor het oversteken nogmaals bellen en aan de lijn blijven. ProRail geeft een aanwijzing voor de betreffende overweg aan de eerste trein over elk spoor die de overweg passeert. Als het langzame voertuig op tijd de overweg verlaten heeft kan de treindienstleider de aanwijzingen weer intrekken. Is dat niet het geval dan zal de trein voor de overweg moeten stoppen.

Woensdag 14 dec 2016 - 00:46:06
Frontier
Frontier
Ja, en vervolgens loopt de trein +5 op en de reizigers +30, omdat alle aansluitingen verloren gaan, allemaal omdat er zo nodig een of ander voertuig over moest steken. Dergelijke ongein doet men dan maar fijn 's nachts, of nog beter: in het geheel niet! Dergelijke voertuigen hebben niets op de openbare weg te zoeken, dus ook niet op overwegen, voor het vervoeren ervan huur je maar fijn een dieplader of iets dergelijks.

Woensdag 14 dec 2016 - 01:21:58
joahn93
joahn93
Twitter joahn93
pjkleton (di 13 dec 2016 22:26:10 www.somda.nl): Als ik het goed heb ,staan de overweg aankondigingsborden langs het spoor op remwegafstand van de treinen (Ca 700m). Als het zicht verbeterd zou worden ,zodat de mcn de overweg op dat moment al zou kunnen zien ,zou dat mss helpen. Dus ... bomen weg halen.
Peter
De aankondigingsborden staan niet op remwegafstand voor een trein, werd mij geleerd tijdens de opleiding. De aankondigingssectie is zo lang als nodig, dat de snelstrijdende trein op een baanvak altijd een dichte overweg aantreft

FR1908

Woensdag 14 dec 2016 - 07:29:31
broek53
broek53
Klopt, en ze staan op grotere afstand naarmate de ontruimingstijd van een overweg langer is. Korter dan in Dalfsen kun je ze overigens niet krijgen (haakse overweg in een enkelspoorig baanvak).

Woensdag 14 dec 2016 - 07:32:36
ZJ37
ZJ37
Vandaar dat ik me dus ook afvraag wat dergelijke maatregelen dan kunnen helpen, zeker specifiek het voorkomen van ongevallen als bij Dalfsen. Ik zeg: niet veel.

Woensdag 14 dec 2016 - 08:31:07
nohab
nohab
Flickr bvisser
Frontier Dergelijke voertuigen hebben niets op de openbare weg te zoeken, dus ook niet op overwegen, voor het vervoeren ervan huur je maar fijn een dieplader of iets dergelijks.
Wie zegt dat dat ook niet is gebeurd? Zo'n ongelooflijk langzaam ding laat je niet kilometers zelfstandig afleggen. Dat zou dagen duren. Dat die hoogwerker op het moment van de botsing niet op een dieplader stond zal wel zijn vanwege de scherpe bocht net na de overweg. Misschien was de hoogwerker alleen maar even onderweg van het ene klusje aan de ene kant van de overweg naar het andere klusje aan de andere kant van de overweg. Daar laat je zo'n dieplader niet voor opdraven.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Woensdag 14 dec 2016 - 08:33:45
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Heb je überhaupt het rapport of animatie wel gezien???

Woensdag 14 dec 2016 - 09:18:42
aarclay
aarclay
Frontier (wo 14 dec 2016 00:46:06 www.somda.nl): Ja, en vervolgens loopt de trein +5 op en de reizigers +30, omdat alle aansluitingen verloren gaan, allemaal omdat er zo nodig een of ander voertuig over moest steken. Dergelijke ongein doet men dan maar fijn 's nachts, of nog beter: in het geheel niet! Dergelijke voertuigen hebben niets op de openbare weg te zoeken, dus ook niet op overwegen, voor het vervoeren ervan huur je maar fijn een dieplader of iets dergelijks.
Juist, en daarom hebben we het ook over een 'gat zoeken', samen met ProRail. Ik weet niet welke trein er dan nog vertraagd zal raken als er een ruim gat te vinden is. En verder ben ik ook van mening dat zo'n dieplader-ondernemer enige moeite mag doen om de hinder te vermijden. Denk aan 's nachts dat ding over het spoor laten rijden, maar soms past dat niet in de planning.
Je komt een beetje over alsof je dat elke dag meemaakt op het spoor ...

En ja, volgens het filmpje stond de dieplader verderop.

Laatst bewerkt door aarclay op Woensdag 14 dec 2016 om 09:20:55

Choo choo.....

Woensdag 14 dec 2016 - 10:25:14
nohab
nohab
Flickr bvisser
dlm4yjp (wo 14 dec 2016 08:33:45 www.somda.nl): Heb je überhaupt het rapport of animatie wel gezien???
Ik bedoelde aan- en afvoer van elders. Niet het oversteken van de overweg zelf.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Donderdag 15 dec 2016 - 11:48:41
Dennis1977
Dennis1977
De Stentor meldt dat het onderzoek naar de schuldvraag nog niet is afgerond

www.destentor.nl

Donderdag 15 dec 2016 - 16:20:04
SunKeeper
SunKeeper
pjkleton (di 13 dec 2016 16:57:33 www.somda.nl): Vroeger had je waarschuwingsbordjes bij overwegen voor oplegger combinaties ,die met hun "buik "op de overweg zouden kunnen blijven steken. Er stond een simpele tekening op ,van een oplegger combinatie ,die het spoor oversteekt ,met daarbij de tekst : "Overweg nr 123 " .
De chauffeur kon in een boekje zien ,of hij met zijn combinatie die overweg veilig kon passeren.
Peter
Dat systeem bestaat nog steeds volledig: www.infrasite.nl en www.prorail.nl
Heet het diepladerboekje.

Edit: PDF (sortering op baanvak) te vinden in de Prorail-link staat de betreffende overweg Het Lageveld op het laatste blad, tweede regel vanaf boven.

Volgens mij zie je ook in de animatie wanneer de hoogwerker net van de dieplader wegrijdt dat daar zo'n bord staat. Maar goed, je kunt daar alleen de passeerhoogte mee opzoeken, niet van toepassing op een hoogwerker.

Laatst bewerkt door SunKeeper op Donderdag 15 dec 2016 om 16:24:44

Donderdag 15 dec 2016 - 19:37:25
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Volgens mij gaan we er dan ook even aan voorbij dat de treindienstleiders ook helemaal geen informatie hebben om een of ander ding over een overweg te loodsen. Hoe wil je dat doen? Treinen voor het laatste bediende sein handmatig voor de rooie laten lopen? Of je moet het via aanwijzingen via de GSMR laten lopen (aanwijzing VR voor overweg?) maar dat wil je echt niet en daar zijn ze ook niet voor bedoeld.

Donderdag 15 dec 2016 - 20:45:11
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Dat ze er niet voor bedoeld zijn betekent toch niet dat je het dan ook maar helemaal niet moet doen?
Een trein voor een rood sein laten wachten (als dat er nog staat), of een aanwijzing geven lijkt me zo wel 1-2-3 de snelste manier om de trein in elk geval snelheid te doen minderen en daarmee de kans op een botsing te verkleinen...

Kom eens met een alternatief?

Donderdag 15 dec 2016 - 20:52:08
MasterE
MasterE
Gebruik je gezonde Verstand!

Mcn Asd

Donderdag 15 dec 2016 - 21:12:10
broek53
broek53
Dat gebeurde voor 1996 nog, daarna is die handelswijze stelselmatig uitgeroeid. (En dat bedoel ik letterlijke dan men misschien denkt.)

Vrijdag 16 dec 2016 - 11:17:30
sjoerd
sjoerd
We denken wellicht aan de aloude bezetting van de post: een seinhuiswachter zit alert achter zijn bedieningspaneel waarop hij/zij de treinenloop volgt, voor zover dat tenminste te overzien is (geen vrije baan!). Je kon hem/haar bellen met een andere diensttelefoon. Maar die tijd ligt ver achter ons.
Op de posten die nog resten zit ARI achter de knoppen: met andere woorden: als er niets aan de hand is, doet de computer het werk. Ook ARI ziet de vrije baan niet, of slechts beperkt. Ingrijpen op het laatste moment (het van ARI overnemen)duurt even. Er gaan niet voor niks zoveel treinen voor hun beurt (stoppers of cargo's) voor de IC uit. Het veranderen van volgordes is (als ik het wel heb) pas na 7 minuten vertraging toegestaan.
Even een sein op rood zetten of op rood houden voor een buitengewoon vervoer moet dus -vrees ik- minstens een dag tevoren worden aangekondigd. Dat bedoel ik met: de Onderzoeksraad weet niets van de dagelijkse praktijk. Sommige adviezen zijn niet bruikbaar. De bal ligt, zoals ik al eerder betoogde, echt bij degene die het buitengewoon vervoer moet regelen. Niet bij ProRail. Allerlei lapmiddelen zoals borden, matrixen, slagbomen, lampen, telefoons helpen allemaal niets. Als ze er staan rijden de roekelozen toch gewoon door.

Vrijdag 16 dec 2016 - 11:34:31
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Dat argument ARI vind ik onzin. Dat is in mijn ogen alleen "we durven het niet over te nemen want dan gaat het mis, laat ARI het maar oplossen". Er is juist wel iets aan de hand: er staat een voertuig op een overweg en er komt een botsing als er niet acuut wordt ingegrepen.

Eveneens het "pas na 7 minuten vertraging toegestaan" vind ik nonsense. Klinkt als een door een kantoorpikkie opgelegd regeltje, wat je gewoon kunt afschaffen of aanpassen. Pas als er technisch niets mogelijk is ben ik overtuigd van je recente uitspraak hieronder, Sjoerd.
sjoerd (di 13 dec 2016 23:30:13 www.somda.nl): Klopt, maar de technische mogelijkheden worden al uitputtend toegepast.
Maar goed, oplossingsgericht denken ik dan meer aan een oplossing ter plaatse; een systeem tussen de overweg en de trein, buiten de dienstleiders om.
Iets wat ervoor zorgt dat je in de cabine van de trein de overweg al kunt zien met camerabeelden ofzo. Of een systeem dat een trein afremt wanneer de overweg nog bezet is, etc.

Vrijdag 16 dec 2016 - 12:00:47
sjoerd
sjoerd
Ik kom nog niet eens aan een oplossing toe. Ik constateer slechts dat er belemmeringen zijn die in het denken over een verbetering over het hoofd worden gezien. We zitten nu eenmaal met ARI en niet meer met een alerte wachter die op elk moment overal kan ingrijpen. En dat betekent dat je aan de andere zijde moet beginnen met het zoeken naar een oplossing. En tevens constateer ik dat allerlei hulpmiddelen zullen blijven falen als we niet bij het handelen beginnen. Dus dat houdt in dat degene die de frictie veroorzaakt (degene die de overweg wil kruisen of die onder het viaduct door wil rijden, of vrij wil blijven van de bovenleiding) zich realiseert dat hij/zij een bijzonder voertuig bestuurt.

Vrijdag 16 dec 2016 - 13:42:30
mdeen
mdeen
sjoerd (vr 16 dec 2016 11:17:30 www.somda.nl): We denken wellicht aan de aloude bezetting van de post: een seinhuiswachter zit alert achter zijn bedieningspaneel waarop hij/zij de treinenloop volgt, voor zover dat tenminste te overzien is (geen vrije baan!). Je kon hem/haar bellen met een andere diensttelefoon. Maar die tijd ligt ver achter ons.
Maar dit is allemaal niet van belang bij dit ongeval. Ook als in Dalfsen en Ommen seinhuiswachters hadden gezeten was dit ongeval niet voorkomen. Die mensen hebben geen zicht op wat er op die overweg gebeurt.

De enige manier om ongevallen als dit te voorkomen is gebruikers van dit soort voertuigen het besef bijbrengen dat als je niet binnen een paar seconden (tot een halve minuut) een overweg vrij kunt maken, je de overweg niet op moet rijden zonder toestemming van Prorail/treindienstleider.
Het enige wat je in zo'n situatie kunt doen is prorail bellen die er met rode seinen voor kan zorgen dat je vrij de overweg over kunt. Een aanwijzing gestoorde overweg zou een optie kunnen zijn, maar dat is dan een afweging die je moet maken tussen zo min mogelijk inbreuk in de treindienst versus veiligheid, en dat zal dus goed gaan tot het voor de eerste keer fout gaat en iedereen zal zeggen "maar je had kunnen zien aankomen dat dit een keer fout zou gaan".

Vrijdag 16 dec 2016 - 14:22:17
dh3201
dh3201
AgentX (vr 16 dec 2016 11:34:31 www.somda.nl): Er is juist wel iets aan de hand: er staat een voertuig op een overweg en er komt een botsing als er niet acuut wordt ingegrepen.
Er wordt hieraan voorbij gegaan dat je hier al te laat bent.
Ten eerste mag dat voertuig al niet eens op de overweg komen!
Wil je toch met zo'n traag voertuig gaan rijden en een overweg oversteken, dan moet je dus vooraf een toelating/ontheffing regelen.

Shqiperise-lopers?

Vrijdag 16 dec 2016 - 14:44:26
Bastiaan85
Bastiaan85
mdeen (vr 16 dec 2016 13:42:30 www.somda.nl):
Het enige wat je in zo'n situatie kunt doen is prorail bellen die er met rode seinen voor kan zorgen dat je vrij de overweg over kunt. Een aanwijzing gestoorde overweg zou een optie kunnen zijn, maar dat is dan een afweging die je moet maken tussen zo min mogelijk inbreuk in de treindienst versus veiligheid, en dat zal dus goed gaan tot het voor de eerste keer fout gaat en iedereen zal zeggen "maar je had kunnen zien aankomen dat dit een keer fout zou gaan".
Ik denk het niet. In het rapport wordt gemeld:
Ook als de medewerkersvan het hoveniersbedrijf contact hadden opgenomen met ProRail, had dat in dit geval niet tot een oplossing geleid. ProRail geeft aan er niet op ingesteld te zijn individuele overweggebruikers op ad-hoc-basis van dienst te zijn.
Medewerkers van de afdeling publiekscontacten kunnen wel in algemene zin advies geven over het passeren van overwegen, maar kunnen geen detailinformatie verstrekken over bijvoorbeeld de actuele treinenloop op een bepaald baanvak. Ook zal niet worden doorverwezen naar de treindienstleider die verantwoordelijk is voor het betreffende baanvak. Daarvoor is binnen ProRail geen procedure ingericht en treindienstleiders zullen dan ook in principe niet meewerken aan een dergelijk last-minute verzoek.

Vrijdag 16 dec 2016 - 15:02:40
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Prorail is juist net bezig met een Procedure Exceptioneel Vervoer waarvoor dan een Buta (buitentijdse aanvraag) voor een buitendienststelling geregeld kan worden.
Bij Stedum is onlangs hiervan voor het eerst gebruik gemaakt, een heistelling moest via een onbeveiligde overgang over het spoor, hiervoor is een korte buitendienststelling geregeld (zie www.rtvnoord.nl)

Maar ja, ga je voor elk wissewasje een procedure regelen...om ff over het spoor over te steken.

Vrijdag 16 dec 2016 - 15:45:13
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
dh3201 (vr 16 dec 2016 14:22:17 www.somda.nl):
AgentX (vr 16 dec 2016 11:34:31 www.somda.nl): Er is juist wel iets aan de hand: er staat een voertuig op een overweg en er komt een botsing als er niet acuut wordt ingegrepen.
Er wordt hieraan voorbij gegaan dat je hier al te laat bent.
Ten eerste mag dat voertuig al niet eens op de overweg komen!
Wil je toch met zo'n traag voertuig gaan rijden en een overweg oversteken, dan moet je dus vooraf een toelating/ontheffing regelen.
Helemaal mee eens, maar daarmee voorkom je een ongeluk niet, het voertuig staat immers al op de overweg.

Je probeert hier eigenlijk een andere vraag te beantwoorden dan ik: Hoe voorkom je dat dit soort voertuigen niet zonder controle de overweg op rijden?
Wellicht dat de kwestie Hoe voorkom je dat een trein in botsing komt met verkeer op een overweg? eenvoudiger op te lossen is.

Vrijdag 16 dec 2016 - 16:05:17
sjoerd
sjoerd
Eigenlijk zijn we het wel eens: degene die een transport wil uitvoeren regelt ruim van tevoren een buitendienststelling. En zoals reeds meermalen gezegd: de bal ligt dus bij de transporteur. Overigens zegt de Onderzoeksraad dit ook, alleen denkt deze dat dit snel even kan.

Vrijdag 16 dec 2016 - 16:15:39
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
We zijn het wel eens hoor. Maar ik bekijk het vanuit het perspectief van de trein. Ik zit me af te vragen hoe we toch kunnen zorgen dat die trein op tijd stil staat.

Vrijdag 16 dec 2016 - 16:50:42
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Da's het gevolg aanpakken, niet de oorzaak.
We zijn daar goed in....helaas.

Zondag 18 dec 2016 - 20:00:57
illyavaes
illyavaes
sjoerd (vr 16 dec 2016 11:17:30 www.somda.nl): Ingrijpen op het laatste moment (het van ARI overnemen)duurt even.
De procedure is AHABV: Alarmeren, Herroepen, ARI UIT, Buurtreindienstleider informeren, Verhinderen. Eérst die machinist tot langzaam rijden oproepen dus.
ARI uitzetten duurt niet lang (klik in planscherm op ARI/ABT, ARI Aan/Uit, vinkje, Voer In (als ik het precies goed noem/herinner).
sjoerd (vr 16 dec 2016 11:17:30 www.somda.nl): Er gaan niet voor niks zoveel treinen voor hun beurt (stoppers of cargo's) voor de IC uit. Het veranderen van volgordes is (als ik het wel heb) pas na 7 minuten vertraging toegestaan.
Wanneer volgordes veranderd moeten worden, bepaalt de vervoerder via TAD's (TreinAfhandelingsDocumenten). Daar is zeker geen vast minimum van 7 minuten voor - zo was de TAD voor de 3100/7500 van Ede naar Arnhem dat de 7500 voor gaat als de 3100 bij De Haar meer dan 5 minuten vertraging heeft.
Het te makkelijk wijzigen van volgordes is op zijn minst een net zo groot probleem.
Essentieel is dat de treindienstleiderdie volgorde moet veranderen (behalve bij First Come First Served rond Schiphol; wordt ook gebruikt voor de volgorderegeling bij Bijlmer).
sjoerd (vr 16 dec 2016 11:17:30 www.somda.nl): Even een sein op rood zetten of op rood houden voor een buitengewoon vervoer moet dus -vrees ik- minstens een dag tevoren worden aangekondigd.
Een sein op rood zetten i.h.k.v. veilgiheid is core business voor de trdl, maakt niet uit wat het incident is. Maar structureel op zijn (juiste) medewerking willen vertrouwen in een procedure is een heel ander verhaal. Die mensen worden al te makkelijk gezien als het afvoerputje van alles dat men niet "netjes" wil regelen (op welke manier dan ook) - "dan doet de trdl dat toch?".
Maar buitengewoon vervoer is iets dat al wel van oudsher geregeld is, een trein inleggen met een vervoersregeling. Die mag dan ook alleen aangezet worden voor ARI na een kwitering dat je de regeling tot je hebt genomen.
sjoerd (vr 16 dec 2016 11:17:30 www.somda.nl): De bal ligt, zoals ik al eerder betoogde, echt bij degene die het buitengewoon vervoer moet regelen. Niet bij ProRail. Allerlei lapmiddelen zoals borden, matrixen, slagbomen, lampen, telefoons helpen allemaal niets. Als ze er staan rijden de roekelozen toch gewoon door.
Krek

Laatst bewerkt door illyavaes op Maandag 19 dec 2016 om 20:26:57

Maandag 19 dec 2016 - 07:20:04
mdeen
mdeen
Bastiaan85 (vr 16 dec 2016 14:44:26 www.somda.nl):
Ik denk het niet. In het rapport wordt gemeld:
Ook als de medewerkersvan het hoveniersbedrijf contact hadden opgenomen met ProRail, had dat in dit geval niet tot een oplossing geleid. ProRail geeft aan er niet op ingesteld te zijn individuele overweggebruikers op ad-hoc-basis van dienst te zijn.
Medewerkers van de afdeling publiekscontacten kunnen wel in algemene zin advies geven over het passeren van overwegen, maar kunnen geen detailinformatie verstrekken over bijvoorbeeld de actuele treinenloop op een bepaald baanvak. Ook zal niet worden doorverwezen naar de treindienstleider die verantwoordelijk is voor het betreffende baanvak. Daarvoor is binnen ProRail geen procedure ingericht en treindienstleiders zullen dan ook in principe niet meewerken aan een dergelijk last-minute verzoek.

Dat is wel heel erg slecht en heel erg vanuit het systeem gedacht. Ook dat stukje "zullen in principe niet meewerken". Dus je krijgt informatie over een potentieel gevaarlijke situatie en je doet er niets mee?
Prima bezig. Dat bevestigt het beeld van een organisatie die niets anders kan doen dan de standaard werkzaamheden.

En ook in tegenspraak met hun eigen doelstellingen. Van de website, over ProRail:
ProRail is verantwoordelijk voor het spoorwegnet van Nederland. Samen met vervoerders zetten wij ons 24/7 in om reizigers en goederen veilig en op tijd op hun bestemming te laten komen. We willen het spoornetwerk veiliger, betrouwbaarder, punctueler en duurzamer maken en werken daar dagelijks aan. Dat doen we altijd met aandacht voor onze invloed op het milieu en de samenleving.

Maandag 19 dec 2016 - 16:47:21
sjoerd
sjoerd
Soms vraag ik me af of hier alles wel gelezen wordt. Inderdaad is ProRail verantwoordelijk voor het spoorwegnet. In dit geval betekent dat: hou de buitengewone vervoeren volledig verantwoordelijk. En terecht. Juist vandaag werd bekend dat onbehouwen en slordige chauffeurs liefst 11.000 x per jaar een viaduct rammen of klem zitten in een tunnel met laadbak, kraangiek of lading. Ik geef ProRail groot gelijk, want zoals ik al eerder heb geschetst: geen enkel extra middel zal helpen om dit gedrag in te dammen. Een paar uur van tevoren melden dat je er aan komt met je hoogwerker betekent dat ProRail niets meer kan regelen. Een week lijkt me redelijk als je weet wat er voor nodig is.

Maandag 19 dec 2016 - 16:54:51
Dennis1977
Dennis1977
Een week? Volgens mij mag je eerst aankloppen bij RDW. Deze instantie gaat dan kijken of een ontheffing mogelijk is. Minimaal 6 weken voor de passeerdatum wil prorail graag weten hoe en wat

Maandag 19 dec 2016 - 17:04:59
jor[D]1
jor[D]1
Flickr jorD1
Ookal voer je een meld plicht in. Hoe ga je ervoor zorgen dat een bomen snoeier die voor een paar bomen/takken even naar de andere kant moet deze papier molen gaat doorlopen. Ik denk dat de meesten in de praktijk gewoon even die overweg oversteken.

Die 11000 keer was sluitingen, geen aanrijdingen. Waarvan ruim 8500 voor de velsertunnel zijn rekening kwamen. Dat nuanceerd het aardig. Een opwapperend zeil/dak van een trailer veroorzaakte bij de velsertunnel vaak een sluiting. Zelfden werd iets geraakt.

Maandag 19 dec 2016 - 20:54:49
sjoerd
sjoerd
Het gaat om nalatig gedrag van chauffeurs. Dat lijkt maar niet door te dringen; sterker nog: het wordt kennelijk als normaal gezien: dat hoort er gewoon bij. En het lijkt wel of ProRail telkens de schuld krijgt van het wanbeheer. Dat is de zaken helemaal omdraaien.

Maandag 19 dec 2016 - 21:02:35
thom
thom
Zullen we er ook even rekening mee houden dat het maar een páár chauffeurs zijn die dit soort dingen voor elkaar krijgen, en niet alle vrachtwagen chauffeur over één kam scheren?
Want daar lijkt het nu wel een beetje op...

Maandag 19 dec 2016 - 21:05:56
sjoerd
sjoerd
Uiteraard heb ik het over de toch wel talrijke chauffeurs die incidenten veroorzaken en dat zijn er toch wel veel meer dan ik dacht. Ik heb het niet over de gehele beroepsgroep. In elke tak van sport zijn er kapiteins en stuurlui aan wal.

Maandag 19 dec 2016 - 21:14:11
Frontier
Frontier
thom (ma 19 dec 2016 21:02:35 www.somda.nl): Zullen we er ook even rekening mee houden dat het maar een páár chauffeurs zijn die dit soort dingen voor elkaar krijgen, en niet alle vrachtwagen chauffeur over één kam scheren?
Want daar lijkt het nu wel een beetje op...
Maar een páár? Hoe veel viaducten worden er op jaarbasis niet aangereden? Dat zijn ook stuk voor stuk al gevallen van ernstig nalatige chauffeurs. En dan heb ik het alleen nog maar viaducten onder het spoor door, maar toevallig hedenavond ook in het nieuws: nos.nl 11.000 klungels per jaar, dat noem ik niet 'een páár'.

Maandag 19 dec 2016 - 21:35:44
thom
thom
Blijft mijn punt dat gewoon niet elke chauffeur 'ernstig nalatig' bezig is en je die dus niet over één kam moet scheren

Dat artikel rammelt ook, want er staat wel dat het 11.000 keer mis gaat, maar niet wát er mis gaat. Een daadwerkelijke aanrijding, of 11.000 meldingen van hoogte detectie bij tunnels waarvan bekend is dat dikwijls de meeting gewoon niet klopt...
Bedoel je gaat mij niet vertellen dat er 30 tunnels per dag aan gereden worden.

Vergis je daarnaast niet in hoeveel beroepschauffeurs Nederland rijk is, en hoeveel buitenlandse chauffeurs hier rondrijden. Dan hebben we het echt maar over een paar procent.

Maandag 19 dec 2016 - 23:23:07
alle46
alle46
Flickr /albertus46/
Kan hier geen slot op. Wat een gezeur!

Dinsdag 20 dec 2016 - 00:39:06
thom
thom
Tsja, dat kan je weleens hebben op een discussie forum, dat de discussie je niet ligt...

Dinsdag 20 dec 2016 - 06:31:14
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Waar heb ik dat eerder gehoord, een paar onverlaten verpesten het voor de hele groep...
Laten we het houden op een paar weggebruikers die nalatig zijn...scheelt een hoop tenen

Dinsdag 20 dec 2016 - 09:10:19
alle46
alle46
Flickr /albertus46/
Natuurlijk is er discussie op een forum.
Maar het is wel de bedoeling dat dit over het HOOFDonderwerp gaat en niet over een afgeleide daarvan. Dan start je een nieuwe draad.
Het extra beveiligen van een beveiligde overweg tegen mensen die niet begrijpen dat je dat snel moet doen heeft niets te maken met het ongeluk, maar met mensengedrag en het menselijk denkvermogen. Nou, daar kan je wel een apart forum over starten!

Dinsdag 20 dec 2016 - 12:05:00
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
jor[D]1 (ma 19 dec 2016 17:04:59 www.somda.nl): Ookal voer je een meld plicht in. Hoe ga je ervoor zorgen dat een bomen snoeier die voor een paar bomen/takken even naar de andere kant moet deze papier molen gaat doorlopen. Ik denk dat de meesten in de praktijk gewoon even die overweg oversteken.
Dit is precies de reden waarom ik in een eerder bericht van mij in dit topic aandraagde om het probleem van botsingen tussen trein en wegverkeer niet bij de door @sjoerd genoemde oorzaak aan te pakken, maar om een oplossing te vinden voor het op tijd stoppen van de trein.
Je kunt nou eenmaal niet voorkomen dat overwegen niet zomaar worden overgestoken. Ze staan standaard open. Je moet ze dan volledig afsluiten, en alleen openen na toestemming. Maar dat betekent dat iedereen eerst moet bellen.

Dinsdag 20 dec 2016 - 13:31:35
SunKeeper
SunKeeper
AgentX (di 20 dec 2016 12:05:00 www.somda.nl): aandraagde .
Aandroeg.

''LET OP de juiste spelling: de trein rijdt vandaag, hij reed gisteren. Rijdt de trein vandaag? Reed de trein gisteren? Ik word, jij wordt, hij wordt. Iets gebeurt nu, iets is gisteren gebeurd.''

Dinsdag 20 dec 2016 - 13:32:58
umbusko
umbusko
Als je het echt goed wilt doen, zou je inderdaad beide kanten moeten bekijken.
Vanuit de kant van de chauffeurs moet je zorgen dat ze niet zomaar de overweg op rijden als dat vanwege het type voertuig gewoon gevaarlijk is. Dan leg je de verantwoordelijkheid bij de chauffeur. En daar houdt men in Nederland graag al op, maar als je nu ook een oplossing vindt voor het op tijd stoppen van de trein als er per ongeluk wél iemand op de overweg staat, dan voorkom je duidelijk botsingen, gewonden en doden. Ongeacht wie er verantwoordelijk was. Maar ja, geld geld geld...

Dinsdag 20 dec 2016 - 13:57:14
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
SunKeeper (di 20 dec 2016 13:31:35 www.somda.nl):
AgentX (di 20 dec 2016 12:05:00 www.somda.nl): aandraagde .
Aandroeg.

''LET OP de juiste spelling: de trein rijdt vandaag, hij reed gisteren. Rijdt de trein vandaag? Reed de trein gisteren? Ik word, jij wordt, hij wordt. Iets gebeurt nu, iets is gisteren gebeurd.''

Woeps, dank voor je correctie.

Woensdag 22 mrt 2017 - 14:41:07
Daan!
Daan!
"Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu wil de veiligheid voor een machinist bij een treinongeluk verhogen door de Europese norm voor botsveiligheid van treinen aan te scherpen. Ze volgt hiermee aanbevelingen op van de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar aanleiding van het dodelijk treinongeluk in Dalfsen, waarbij een machinist om het leven kwam. De Raad geeft in het rapport advies over hoe de machinist beter kan worden beschermd."

De rest lees je hier: www.spoorpro.nl