Werkzaamheden rond Utrecht C. van 25/3 t/m 28/3
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
22-02-2016 08:07:17
wouter15
wouter15
In het weekend van Goede Vrijdag en Pasen zijn er weer een boel werkzaamheden rond Utrecht Centraal. In onderstaand overzicht probeer ik zo goed mogelijk alle aanpassingen per treinserie te vermelden:
* Serie 5500: Rijdt op 25 maart na 19:00 in zijn geheel niet (er rijden bussen tussen Den Dolder en Baarn) en van 26 maart t/m 28 maart rijdt deze serie niet tussen Den Dolder en Utrecht Centraal.
* Serie 5600: Deze treinserie vertrekt 6 minuten eerder uit Utrecht Centraal
* Serie 4900: Rijdt in zijn geheel niet. Reizigers kunnen gebruik maken van de 5700 en overstappen in Weesp.
* Serie 3000 en 3100: Een van deze series rijdt niet tussen Ede-Wageningen en Nijmegen.
* Serie 7500: Deze serie rijdt door naar Driebergen-Zeist.
* Serie 3500: Deze serie rijdt niet tussen Schiphol en Utrecht Centraal.
* Serie 7400: Rijdt niet tussen Breukelen en Driebergen-Zeist. Tussen Utrecht Centraal en Breukelen en tussen Utrecht Centraal en Driebergen-Zeist rijden bussen. Tussen Driebergen-Zeist en Bunnik rijden taxibussen.
* Serie 3000 en 3100: Rijden niet tussen Utrecht Centraal en Driebergen-Zeist.
* Serie 23400: Rijdt in zijn geheel niet. Er rijden bussen.
* Serie 1700 en 11700: Deze series zijn geknipt in Utrecht Centraal. Doorgaande reizigers stappen hier over.
* Serie 500 en 12500: Deze series zijn geknipt in Gouda en in Utrecht Centraal. Doorgaande reizigers stappen hier over.
* Serie 19800, 9700 en 6100: Rijdt in zijn geheel niet in de avondspits.
* Serie 9800: Doordat de 6100 in de avondspits niet rijdt neemt deze treinserie de stop in Utrecht Leidsche Rijn over.
* Serie 800 en 3500: Een van deze series rijdt niet tussen Utrecht Centraal en Sittard.
* Serie 3500: Rijdt niet tussen Sitard en Heerlen. Reizigers maken gebruik van de Sprinters.
* Serie 6000 en 16000: Deze series rijden niet tussen Utrecht Centraal en Geldermalsen. Er rijden bussen. Reizigers tussen Utrecht Centraal en Utrecht Lunetten maken gebruik van stadsbuslijn 8 en reizigers tussen Houten en Houten Castellum maken gebruik van de taxibussen.
* Serie 21400: Deze serie rijdt niet tussen Utrecht Centraal en Den Bosch, er rijden snelbussen.
* Serie 800, 3500 en 16000: Rijden aan het einde van alle dagen niet tussen Utrecht Centraal en Den Bosch.
* Serie 900 en 1000: Deze treinserie is het hele weekend op het hele traject toeslagvrij.

Als er fouten in staan of mochten er aanvullingen zijn, meldt het dan vooral hier! Dan zal ik het zo snel mogelijk aanpassen.

Laatst bewerkt door wouter15 op 22-02-2016 18:09, reden: kleine aanpassing
 

22-02-2016 08:12:37
R1-2010
R1-2010
Wat gaat er allemaal gebeuren dat weekend? Klinkt als werkzaamheden op veel verschillende plekken tegelijkertijd.  

22-02-2016 08:37:01
evangoor
evangoor
Hoera! Het stadsbuslijn 8 advies is weer terug. Die heb ik sinds het 'alleenrecht' voor de OV-Chipkaart bij reizen met NS, niet meer gezien.  

22-02-2016 08:48:57
kleine_man
kleine_man
Ik hoop dat er dan wel een mobiele incheckpaal in lunetten staat. Gisterwn waren ze hem vergeten zodat veel reizigers extra betaald hebben voor de lijn 8.  


22-02-2016 09:18:54
evangoor
evangoor
O. Daar gaat mijn euforie. Ik wilde met mijn afgekochte vervoersabonnement gewoon halverwege instappen. Dat kan ik dan dus ook vergeten. Eerst naar het station, inchecken (om niets te gaan betalen) en dan weer langs mijn huis, dat is niet aantrekkelijk. Dan maar weer fietsen naar Centraal...  

22-02-2016 10:28:16
Dead_Devil
Dead_Devil
zo te zien geen rechtstreekse treinen den-bosch / nijmegen -- Uttrecht.. dat wordt nog wat met het kygo concert in de HMH  

22-02-2016 11:24:00
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
R1-2010 (ma 22 feb 2016 08:12:37 https://www.somda.nl/forum/17819/p569325/): Wat gaat er allemaal gebeuren dat weekend? Klinkt als werkzaamheden op veel verschillende plekken tegelijkertijd.
Klinkt gezien waar de verbussing zit als het maken van de definitieve aansluitingen aan de zuidzijde.
Dat zal waarschijnlijk ook wel een uitwerking hebben op de beveiliging/stroomvoorziening voor de in de corridor Gd-Amf. Gezien de beperkingen op de buurtsporen, de vervroegde 5600 en de geknipte ICs lijkt het er namelijk op dat de ICs naar Amf van de buurtsporen gaan vertrekken.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-02-2016 11:56:35
rolandrail
rolandrail
Quote
Dead_Devil (ma 22 feb 2016 10:28:16 https://www.somda.nl/forum/17819/p569339/): zo te zien geen rechtstreekse treinen den-bosch / nijmegen -- Uttrecht.. dat wordt nog wat met het kygo concert in de HMH
Is niet uitverkocht en de helft komt met de auto. Een concert in de Ziggo of voetbal trekt meer reizigers.
 

22-02-2016 12:02:12
b2py
b2py
Quote
daniel_ddr (ma 22 feb 2016 11:24:00 https://www.somda.nl/forum/17819/p569345/):
Quote
R1-2010 (ma 22 feb 2016 08:12:37 https://www.somda.nl/forum/17819/p569325/): Wat gaat er allemaal gebeuren dat weekend? Klinkt als werkzaamheden op veel verschillende plekken tegelijkertijd.
Klinkt gezien waar de verbussing zit als het maken van de definitieve aansluitingen aan de zuidzijde.
Dat zal waarschijnlijk ook wel een uitwerking hebben op de beveiliging/stroomvoorziening voor de in de corridor Gd-Amf. Gezien de beperkingen op de buurtsporen, de vervroegde 5600 en de geknipte ICs lijkt het er namelijk op dat de ICs naar Amf van de buurtsporen gaan vertrekken.
Half definitief. 1 dive-under (Ht -> Ut) wordt aangesloten en wat sporen richting Driebergen.
 

22-02-2016 12:39:51
stefanvw14
stefanvw14
Wat wel in Utrecht is zijn de 3FM Awards in Tivoli Vredenburg, dat kunnen maximaal 5500 reizigers zijn waarvan een groot deel jongeren zijn die van buiten Utrecht komen.  

22-02-2016 12:51:15
b2py
b2py
Er zijn ieder weekend wel evenementen in Utrecht of de Arena..  

22-02-2016 12:56:40
gvttreinen
gvttreinen
Idd een flinke stap wordt dan gemaakt, stap 5E1/2 voor de ingewijden
- Te Htnww verdwijnt het werkwissel (is nu al losgekoppeld van de nieuwe sporen)
- Te Htn worden alle sporen aangesloten echter 3 sporen gaan in dienst (westelijke spoor voor IC/stoptreinen Ut - Htn, oostelijk 2 sporen waarvan binnenspoor stoptreinspoor en buitenspoor voor IC`s Htn - Ut)
- Te Lunetten wordt perronspoor 'omgeklapt' d.w.z. het stoptreinspoor Htn - Ut aan de andere kant komt in dienst, het huidige spoor gaat dan tijdelijk buiten dienst.
- Te Ln komt idd de dive-under voor IC`s Htn - Ut in dienst.
- de treinen richting Ut - Db gaat tijdelijk gebruik maken van het oostelijk spoor langs perron Vaartse Rijn, het huidige spoor gaat dan tijdelijk BD.
- treinen richting Db - Ut gaan gebruik maken van het nieuwe buitenste noordoostelijke spoor.
- spoor 4 te Ut wordt dan kopspoor en zal alleen vanuit noordelijke richting te bereiken zijn.

In de nieuwe situatie is dan tussen Htnc en Ut een echte scheiding tussen stoptreinen en IC`s gerealiseerd, in zuidelijke richting komt dat pas in week 21, in week 33 zou ook richting Db viersporig gereden kunnen worden.

Zijdelingse vraag, is er al een naam/afkorting voor het punt tussen Ut en Bnk waar de 4 sporen naar 2 overgaan?
 

22-02-2016 13:02:03
gvttreinen
gvttreinen
Meelifter in dit geheel is de bouw van onderdoorgang te Bnk, hiervoor een 52 urige buitendienststelling.  

22-02-2016 14:34:34
evangoor
evangoor
Quote
gvttreinen (ma 22 feb 2016 12:56:40 https://www.somda.nl/forum/17819/p569359/):
- spoor 4 te Ut wordt dan kopspoor en zal alleen vanuit noordelijke richting te bereiken zijn.

Ah, dat is dus het (door ProRail zelfgemaakte) probleem voor de CNL richting Amsterdam.
 

22-02-2016 14:53:16
gvttreinen
gvttreinen
Betekend ook een rerouting van goederentreinen uit het zuiden door Ut richting Amf e.v., nu is die route over spoor 4 maar wordt dan 9 waarbij het 'leuke' is dat ze dan over de hoge sporen naar Bloa moeten rijden ipv de lage.  

22-02-2016 14:57:39
cuneo56
cuneo56
Ik snapte in eerste instantie die opmerking niet.
Maar begrijp nu dat na dat weeekend de binnenkomende CNL niet meer in Utrecht stopt wegens de lengte.
Kennelijk wil dus niet alleen DB van de nacht treinen af maar ook Prorail
( en ze waren bij de laatste club nog wel zo trots dat er een"Austria"expres van 400 Meter is gaan rijden )
 

22-02-2016 15:50:05
evangoor
evangoor
Precies, en de klanten van de vroege ICE zijn nou net overgehaald om de CNL te nemen, met als tegenprestatie de dagelijkse late ICE. Erg jammer dus, dat CNL dan nou net Utrecht voorbij gaat rijden (langs een volledig voor CNL geschikt perron, dat kan niet anders).
(ik weet niet of ProRail bewust van de CNL af wil; ik vermoed zelf twee gelijktijdige wijzigingen: spoor 4 eruit en CNL 2 rijtuigen langer vanwege de ICE-deal)

Laatst bewerkt door evangoor op 22-02-2016 15:50
 

22-02-2016 16:21:19
daniel81
daniel81
Prorail is toch verplicht om een dergelijke perronlegte aan te bieden?  

22-02-2016 17:16:32
cuneo56
cuneo56
Men zal het wel op werkzaamheden gooien lijkt me. Alleen dan zonder einddatum.%04%

(Net zoiets als in Delft, waar al een jaar een TSB geldt voor de tunnel, de ronddraaiende deuren zijn echter al net zolang min een handvol dagen verdwenen)

Laatst bewerkt door cuneo56 op 22-02-2016 17:16
 

22-02-2016 17:18:59
martijn
martijn
Volgens ns.nl is er wel een einddatum en wel 6 mei 2016 en stopt de CNL 7 mei weer in Utrecht

Laatst bewerkt door martijn op 22-02-2016 17:20
 

22-02-2016 17:46:21
robbertc
robbertc
Het eerste punt in de openingspost spreekt over dat de 5500 vrijdags de hele dag niet rijdt; werkzaamheden starten pas vrijdag vanaf 19.00 uur.  

22-02-2016 17:48:27
cuneo56
cuneo56
Dat valt dan weer mee.%02%

Laatst bewerkt door cuneo56 op 22-02-2016 18:01
 

22-02-2016 17:54:13
tochjo
tochjo
Quote
robbertc (ma 22 feb 2016 17:46:21 https://www.somda.nl/forum/17819/p569397/): Het eerste punt in de openingspost spreekt over dat de 5500 vrijdags de hele dag niet rijdt; werkzaamheden starten pas vrijdag vanaf 19.00 uur.

Gelden de maatregelen voor de andere treinseries dan ook pas vanaf 19.00 uur?
 

22-02-2016 17:57:17
robbertc
robbertc
Ja.  

22-02-2016 18:09:18
gvttreinen
gvttreinen
Reken maar uit, de buitendienststellingsduur is 81 uur en betekend vrijdag 19.00 (of 20.00 uur) uur tot dinsdag 4.00 uur (of 5.00 uur) (5+24+24+24+4=81)  

22-02-2016 18:15:40
b2py
b2py
Hoe hadden wij aan die 81 uur moeten komen?  

22-02-2016 18:28:25
wouter15
wouter15
Quote
robbertc (ma 22 feb 2016 17:46:21 https://www.somda.nl/forum/17819/p569397/): Het eerste punt in de openingspost spreekt over dat de 5500 vrijdags de hele dag niet rijdt; werkzaamheden starten pas vrijdag vanaf 19.00 uur.

Ik heb het aangepast in de openingspost.

@b2py: De info over de 81 uur komen uit deze folder van Prorail: http://www.prorail.nl/sites/default/files/folder_januari_mei_2016_1.pdf
 

22-02-2016 18:42:58
gvttreinen
gvttreinen
Er is iets mis met mijn berekening, normaal eindigen de wkz op een werkdag om 5.00 uur maar met 81 uur kom je voor de start wkz uit op vrijdag 20.00 uur en dat strook niet met de 19.00 uur die hier genoemd is.
De 'oplossing' is dat in de nacht 26 op 27 maart de zomertijd ingaat en dus een uur korter is.
Dus 81 uur is van vrijdag 19.00 uur t/m dinsdag 5.00 uur.
 

23-02-2016 00:06:23
joahn93
joahn93
Word spoor 4 te Ut een permanent kopspoor?


FR1908
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-02-2016 21:12:10
mvboetzela
mvboetzela
Ja.  

24-02-2016 17:03:56
Joey666
Joey666
En welk treinserie gaat daar dan keren als ik dat vragen mag?
Zie dat voor de 4900 serie in 2017 met intercity martiaal gaat rijden en we licht word deze losgekoppeld van de 5700 serie.
 

24-02-2016 17:10:08
michaben
michaben
Vanaf spoor 4 kan je ook alleen nog maar naar Uto in de eindsituatie van DSSU.  

01-03-2016 18:15:32
michaben
michaben
Even gespiekt in de dienstregeling die inmiddels is bijgewerkt: de 12562 is op vrijdag de laatste die vanuit Amf doorgaat richting Gd, de 564 gaat als eerste keren op de 12569 in Ut en wel op spoor 2. Ook de 1700/11700 gaat op spoor 2 keren. De 5600 verhuist naar spoor 3 in Ut en gaat 6 minuten vroeger weg om vervolgens een lange stop in Uto te krijgen op spoor 2 zodat de IC er via spoor 1 langs kan. De 5700 gaat dan juist in Ut naar spoor 1.

Vanuit Gd rijden de 500/12500 en 1700/11700 naar de sporen 9 en 11 waar deze op elkaar keren. De 2000 rijdt gewoon, de 2800 rijdt tot Gd waar deze niet lijkt te gaan combineren maar leeg gaat omrijden (crossplatform met de 701700/711700). Op zaterdag lijkt deze dan als 12800 juist wel te gaan combineren in Gd, hoewel in de reisinformatie Gd als eindbestemming staat aangegeven gaat de 701700/711700 2 minuten later naar hetzelfde spoor als waar de 12800 zijn eindbestemming zou hebben. Dus alleen op vrijdagavond een extra overstal voor Rtd-Ut eens per half uur in Gd.

Laatst bewerkt door michaben op 01-03-2016 18:15
 

01-03-2016 18:48:21
wouter15
wouter15
Het lijkt erop dat als ik de reisplanner mag geloven dat alle werkzaamheden pas vrijdag rond 19:00 starten (terwijl NS doet voordoen alsof vrijdag de hele dag werkzaamheden zijn)  

01-03-2016 18:51:52
michaben
michaben
Er staat toch luid en duidelijk 19:00 op de NS website.  

01-03-2016 19:08:19
wouter15
wouter15
Op deze pagina: http://www.ns.nl/reisinformatie/grote-werkzaamheden/werkzaamheden-op-en-rond-utrecht-centraal.html zie ik het anders niet staan.  

01-03-2016 20:04:57
Dennis1977
Dennis1977
Prorail website geeft ook als aanvangstijd 19.00 uur aan  

16-03-2016 14:00:08
Jan-Mark
Jan-Mark
Nog een paar aanvullingen/verbeteringen op het overzicht van wouter15:
De 3500 rijdt juist alleen maar Shl - Ut, en lijkt ergens op Ut OZ te keren (aankomst uit Shl op 15, vertrek vanaf 14).
De 3000 rijdt Hdr - Ut, en keert in Ut op zichzelf op spoor 7.
De 3100 rijdt in zijn geheel niet
Tussen Nm en Db rijdt er een 703000, die in Db het ene half uur op 2 en het andere half uur op spoor 3 keert.
De 7500 keert in Db op spoor 1 op de 7400.
De 7400 keert in Db op de 7500 op spoor 2 of 3 (als de 703000 op 3 staan, staat de 7400 op 2 en andersom)
 

16-03-2016 17:10:41
mvboetzela
mvboetzela
Rijdt de 7500 Dan vanaf Maarn Goederen links naar Db om op spoor 1 te komen en daar op de 7400 te keren? Past dat?  

16-03-2016 17:18:12
Jan-Mark
Jan-Mark
Dat denk ik dan wel. De 7500 richting Db rijdt in Mrn nog op spoor 1. Ik denk zelf wel dat het past. De 7500 komt namelijk om .21/.51 aan in Db, en de 703000 naar Nm vertrekt om .29/.59. Alleen het vertrek van de 703000 wordt krap: de 703000 uit Nm komt in Db om .28/.58 aan, en de 703000 moet één minuut later al weg.

Laatst bewerkt door Jan-Mark op 17-03-2016 05:47
 

20-03-2016 14:46:29
Dead_Devil
Dead_Devil
Wat mij opvalt is dat de ic den bosch - utrecht die nog wel rijdt om 09/39 vertrekt uit den bosch en pas om 21/51 aankomt dat is bijna een kwartier later dan normaal! Staat de ic ergens stil of moet hij vanaf houten aangepaste snelheid rijden ivm de werkzaamheden?  

20-03-2016 14:52:48
b2py
b2py
Hij stopt iig wel in Houten  

20-03-2016 15:37:13
michaben
michaben
Een stop van 6 minuten te Htn om precies te zijn, aankomst :06/:36 en vertrek :12/:42. Dit alleen in noordelijke richting. Ten opzichte van de normale tijden vertrekt de 800 met +14 uit Mt en komt met +30 in Amr aan.  

20-03-2016 16:55:14
umbusko
umbusko
Dat is ook leuk in het zuiden des lands...
Dan vertrekt de 800 uit Mt dus 4 minuten na de 6800 en bungelt hij er tot Std achteraan (rijtijd 19 minuten i.p.v. 15), vervolgens is er in Rm geen aansluiting op de 32200 en in Ehv niet op de 1900 en dat wordt voor reizigers die niet uit Mt komen ook niet opgevangen door bijvoorbeeld een verschoven 3500, want die rijdt niet... %03% Dan zwijg ik nog over busaansluitingen die niet meer goed gaan (de andere kant is, daar komen er ook wel altijd een paar voor terug).

Om maar een voorbeeld te geven: Hrl-Vl is normaal 1:11 (6900-800-32200) of 1:14 (3500-32200) (op zondag 1x/uur resp. 2x/uur: vertrek naar keuze om .14/.44/.47) en wordt met deze fratsen op de maandagmiddag (wanneer Hrl-Std niet ook nog eens verbust is) 1:41 (6900-800-32200 met een kwartier extra wachttijd in Std én Rm) of 1:58 (32100-800-32200: via Mt dus!) (ook 1x resp. 2x/uur, waarbij de tweede optie maar 1x/uur zinnig is: vertrek naar keuze om .47/.00 (.30 is niet zinnig)).

Minstens +30 dus en beperktere keuze. En dat allemaal vanwege wat werk bij Ut?! Je moet de kaart van Nederland er eens bijpakken, een lijn Hrl-Vl trekken en een punt bij Ut zetten, dan zie je hoe ridicuul het is. %08% Waarom kan de 3500 niet op zijn minst Hrl-Ht of Hrl-Ehv rijden (of Hrl-Std om op zijn minst op de 6800 aan te sluiten)?
 

20-03-2016 17:51:29
gvttreinen
gvttreinen
Als Hrl - Vl een echte grote vervoerstroom is dan zal het plaatje er heus anders uitzien.  

20-03-2016 19:00:53
umbusko
umbusko
Waar, het was natuurlijk maar een voorbeeld en ik snap ook best dat als er iets aangepast rijdt dat voor sommige mensen vervelend is en voor andere mensen extra opties biedt; en dat grote vervoerstromen voorgaan. Blijft mijn vraag toch nog altijd waarom de 3500 er in het zuiden in zijn geheel uitgeknikkerd moet worden.

En feit blijft dat zo'n beetje alle reizigers Zuid-Limburg -> 32200 en Zuid-Limburg -> 1900 ri. Gvc op de een of andere manier met extra reistijd (of wachttijd) te maken krijgen vanwege wat werk bij Ut en dat is toch op zijn zachtst gezegd vreemd.
 

20-03-2016 19:21:50
michaben
michaben
Ook vervelend is de niet rijdende 3100, op Ehv-Shl ben je zo zelfs sneller als je de 5200-3600-900 pakt. De 3500 rijdt wel maar dat is een overstap van meer dan 20 minuten in Ut vanaf de 800.  

20-03-2016 20:00:52
MetroRET
MetroRET
De 900 is wel toeslagvrij, als bijkomend voordeel.  

20-03-2016 20:45:13
mvd
mvd
Er hangen wel overal affiches over de werkzaamheden bij Ut, maar weten de reizigers die bijvoorbeeld tot Ehv reizen ook dat hun IC op een andere tijd vertrekt...


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

20-03-2016 21:13:36
b2py
b2py
"Plan uw reis vlak voor vertrek"  

20-03-2016 21:18:21
mvd
mvd
Tuurlijk, "vaste reizigers" in Limburg gaan hun reis plannen als er geen werkzaamheden in de buurt zijn...


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

20-03-2016 21:27:36
b2py
b2py
Ze hebben in ieder geval de trigger met de affiches om zich heen, zelfs in Maastricht  

20-03-2016 21:49:06
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
b2py (zo 20 mrt 2016 21:13:36 https://www.somda.nl/forum/17819/p572060/): "Plan uw reis vlak voor vertrek"
Tja, dat neemt NS ook wel erg letterlijk. Vaak genoeg situaties getroffen waarin het feitelijk alleen had geholpen als je de reis op het perron nog even gepland had. Heel ver vooruit kijken kan de reisinfo doorgaans niet, waarmee die reisplanner-check zich al overbodig maakt als je nog een aanreistijd naar het station hebt.

Las hier ook nog iets over busaansluitingen door aangepaste dienstregelingen. Dat is ook zoiets waar NS eigenlijk nooit over nadenkt wat de gevolgen kunnen zijn. Sterker nog, ik heb gevallen gezien waarin men een lijnbus als vervangend vervoer naar een station had ingekocht bij de betreffende busvervoerder en men vervolgens alle treinen die op die bewuste bus aansloten had opgeheven. Er reden toen alleen treinen naar het overstapstation die aankwamen op het moment dat de bus net vertrokken was%03%


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-03-2016 22:40:36
sjoerd
sjoerd
Quote
mvd (zo 20 mrt 2016 21:18:21 https://www.somda.nl/forum/17819/p572061/): Tuurlijk, "vaste reizigers" in Limburg gaan hun reis plannen als er geen werkzaamheden in de buurt zijn...

En toch snap ik iets niet. Ik woon niet in een uithoek, maar als ik naar een plek moet die voor mij een uithoek is, plan ik mijn reis toch wel. Je laat je toch zeker niet verrassen door dingen die je voor kunt zijn? En verder calculeer je bij reizen naar Schiphol hoe dan ook verrassingsmarge in, anders vertrekt je vliegtuig zonder jou. Bij theaterbezoek in Amsterdam neem ik flinke speling en bezoek het Rijksmuseum in de overgebleven tijd. Of je gaat een week later als dat ook kan.
 


20-03-2016 22:49:46
thom
thom
Als ik met de auto ergens heen moet en het is wat verder en ik weet de weg zet ik vaak toch ook de navigatie even aan om te kijken of ik niet ergens dik de file in rij...

Idem met een treinreis die wat langer is, voor het zelfde geld pak je blind de trein en reis je jezelf klem in een storing, tegenwoordig met alle digitale hulp is dat kinderlijk eenvoudig.
 

20-03-2016 22:53:33
mvd
mvd
Ik bedoel reizigers die bijvoorbeeld van Mt naar Rm reizen. Een "vaste reiziger" weet dat je om 07, 27, 37 of 57 naar Rm kan reizen. Ik zie geen werkzaamheden op het baanvak Mt-Rm, zelf zou ik dan echt niet gaan plannen...


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

20-03-2016 23:42:17
umbusko
umbusko
Ik zou zelf voor mijn vaste reis Mt-Nm ook niks plannen zonder werkzaamheden op het traject. Ik zou dus nietsvermoedend mijn gebruikelijke bus pakken, om .14/.44 op het station zijn, er dan achterkomen dat de verschoven 800 van .11/.41 net weg is en een half uur extra aan mijn broek krijgen.

Natuurlijk kun je even snel kijken of er geen verstoring is. Als ik mijn laptop open heb staan doe ik dat; heb ik dat niet, dan niet. Als ik 's ochtends vroeg van huis moet heb ik er helemaal geen trek in om daar speciaal mijn laptop voor op te starten en een smartphone heb ik heel bewust niet.

Het fijne aan routine is juist dat je niet voor iedere reis vijf minuten hoeft te spenderen aan het controleren van tijden die je zelf paraat hebt en daarmee heel efficiënt kunt reizen, vaak een bus/trein eerder kunt halen. Dat geldt voor kleine afstanden (forens, bus naar station/stad, bus naar huis) en vaak ook voor grote afstanden. In de Randstad heb je vaak een miljoen opties, vanuit Mt neem je voor lange reizen richting Rm, Ehv en verder gewoon "De Intercity". Die van half of die van het hele uur. Klaar.
 

21-03-2016 08:42:44
sjoerd
sjoerd
Met alle respect, Umbusko, maar een half uur (of langer) verspelen als je daarvoor niet vijf minuten hebt uitgetrokken, tja... Ik zit nog in de uurdienstmodus. We hebben in westelijk Noord-Brabant nog maar net een halfuurdienst. Dat was dus dubbel goed plannen en veilige aansluitingen inbouwen, anders kon je standaard een uur wachten. Ook nu moet je nog plannen want de (half-)uurdiensten zijn over de gehele dag gezien niet helemaal klokvast.

Laatst bewerkt door sjoerd op 21-03-2016 08:42
 

21-03-2016 09:33:56
umbusko
umbusko
Ik trek inderdaad niet wekelijks keer op keer vijf minuten ervoor uit om de vertrektijd van mijn trein op te zoeken (die ik gewoon ken). Is er een verstoring (waardoor iets niet rijdt), dan kom ik daar ter plekke wel achter en los ik het ook wel ter plekke op, maar reizen moet ik dan toch.
Blijft het punt van mvd staan: verschoven treintijden mogen best duidelijk gecommuniceerd worden. Als ik weet dat er iets raars aan de hand is, plan ik wel even. In de praktijk zijn voor mijn methode alleen aangepaste dienstregelingen echt een probleem.

Nogmaals: reizen waar ik niet mee vertrouwd ben, die plan ik wel; reizen die ik met enige regelmaat maak niet. Op het moment dat ik de dienstregeling tot in alle details ken, inclusief niet-klokvastheid, ga ik gewoon op mijn eigen kennis af. Dagelijks je woon-werkreis checken, daar word je toch knettergek van?
 

21-03-2016 10:19:07
daniel81
daniel81
Alles leuk en aardig, maar het is gewoon echt nog niet zo dat heel Nederland smartphones of tablets heeft, of zelfs maar een internetaansluiting.
Daar wordt totaal geen rekening mee gehouden %03%
 

21-03-2016 10:21:48
b2py
b2py
Toch wel flauw dat altijd dat maar weer aangehaald wordt. In 2013 heeft 94% van de mensen internet gebruikt in de afgelopen 3 maanden (https://www.marketingfacts.nl/statistieken/detail/internetpenetratie-nederland). En ik ga er maar zo van uit dat dat toeneemt en niet zal afnemen.

Grappig trouwens, vroeger werd altijd verwezen naar de Teletekst maar niet iedereen had ook een TV. Die periode hebben we ook overleefd, toch?

Laatst bewerkt door b2py op 21-03-2016 10:26
 

21-03-2016 10:30:36
treinfan
treinfan
Quote
daniel81 (ma 21 mrt 2016 10:19:07 https://www.somda.nl/forum/17819/p572093/): Alles leuk en aardig, maar het is gewoon echt nog niet zo dat heel Nederland smartphones of tablets heeft, of zelfs maar een internetaansluiting.
Daar wordt totaal geen rekening mee gehouden %03%
Meer dan 80% van de Nederlanders tussen de 18 en 80 jaar heeft wel een smartphone (zelfs meer dan de helft van de 65+-ers). Mocht het echt nodig zijn, dan kan de overige 20% bij een treinreis prima andere reizigers of NS-personeel aanspreken. Een reisadvies voor iemand anders opzoeken als ik toch op de trein sta te wachten is zo gedaan

Net als @umbusko zoek ik slechts af en toe actuele reisinformatie op voordat ik vertrek richting het station.
 

21-03-2016 10:32:28
bacr
bacr
Waarbij het punt dus overeind blijft dat er niet wordt gecommuniceerd over verschoven treintijden en vervallen treinen van stations op bijna 200 (!) kilometer van waar de werkzaamheden plaatsvinden.
Alsof de IJburgtram een gewijzigde dienstregeling heeft omdat er aan de sneltrambaan in Amstelveen gewerkt wordt; dat gaat toch ook geen IJburger checken?
 

21-03-2016 11:10:48
umbusko
umbusko
Nog een vraagje trouwens: waarom moet die verschoven 800 tussen Mt en Std achter de 6800 aan bungelen (19 min. i.p.v. 15) en vertrekt hij niet gewoon 4 minuten later uit Mt, zodat hij op normale snelheid naar Std kan?  

21-03-2016 12:46:06
sjoerd
sjoerd
Omdat hij er uit moet voordat een binnenkomer zich aandient?  

21-03-2016 14:18:18
umbusko
umbusko
Normaal is de kering 23 minuten, nu 9. Binnenkomst om .02/.32, vertrek om .11/.41. Je zou zeggen dat .15/.45 dan ook gewoon kan. Bovendien zijn er 4 sporen om te keren.  

21-03-2016 20:57:42
anton_
anton_
Quote
daniel81 (ma 21 mrt 2016 10:19:07 https://www.somda.nl/forum/17819/p572093/): Alles leuk en aardig, maar het is gewoon echt nog niet zo dat heel Nederland smartphones of tablets heeft, of zelfs maar een internetaansluiting.
Daar wordt totaal geen rekening mee gehouden %03%
Daarom bestaat teletekst pagina 754 nog steeds Ik zou dit weekend maar eerst kijken op subpagina 7 - daar staat informatie voor mensen die in Limburg willen reizen.
 

21-03-2016 20:59:29
anton_
anton_
Quote
mvd (zo 20 mrt 2016 22:53:33 https://www.somda.nl/forum/17819/p572069/): Ik bedoel reizigers die bijvoorbeeld van Mt naar Rm reizen. Een "vaste reiziger" weet dat je om 07, 27, 37 of 57 naar Rm kan reizen. Ik zie geen werkzaamheden op het baanvak Mt-Rm, zelf zou ik dan echt niet gaan plannen...

volgens de NS zijn er werkzaamheden tussen Utrecht en Heerlen - dat lijkt me te overlappen met het traject Mt - Rm .
 

21-03-2016 21:06:19
anton_
anton_
Quote
bacr (ma 21 mrt 2016 10:32:28 https://www.somda.nl/forum/17819/p572100/): Waarbij het punt dus overeind blijft dat er niet wordt gecommuniceerd over verschoven treintijden en vervallen treinen van stations op bijna 200 (!) kilometer van waar de werkzaamheden plaatsvinden.
Alsof de IJburgtram een gewijzigde dienstregeling heeft omdat er aan de sneltrambaan in Amstelveen gewerkt wordt; dat gaat toch ook geen IJburger checken?

blijft een zwak punt van de NS - deden ze 15 jaar geleden ook al: werkzaamheden aangekondigd tussen Breda en Dordrecht en dan minder treinen tussen Den Haag HS en Den Haag CS laten rijden (en daar kwam je pas op het station achter) - gelukkig hebben we tegenwoordig een online reisplanner, dus je heb een extra mogelijk om deze rare fratsen te ontdekken.
 

22-03-2016 07:44:29
maurits
maurits
Vorig jaar ook bij werkzaamheden tussen Apd en Dv waar de 16/1700 omgelegd werd naar Zl en de 3600 opgeheven tussen Dv en Zl. Apd-Dv stond netjes bij de werkzaamheden, maar Dv-Zl niet.

Of dergelijke uitsnijdingen door werkzaamheden 200 km verderop wenselijk zijn, daar kun je over discussiëren. Maar kloppende reisinfo lijkt me toch wel het minimale.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

22-03-2016 08:12:43
martijn
martijn
Mee eens. Ik heb over bovenstaand voorbeeld (en rond diezelfde tijd over het opheffen van de 1500 tussen Amf en Dv door werkzaamheden elders) nog uitvoerig contact gehad met webcare-medewerkers. Maar uiteindelijk meldden ze ook niets meer dan dat iedereen maar vlak voor aanvang van een reis een reisplanner moet raadplegen.  

24-03-2016 08:50:56
mvd
mvd
Dit zijn de affiches die in Mt hangen: https://www.mupload.nl/img/lrsbj1ruvao.jpg Er staat alleen dat er twee keer per uur een trein rijdt...


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

24-03-2016 09:16:29
b2py
b2py
Er staat toch extra reistijd? Ook dat is een trigger om te controleren..  

24-03-2016 10:24:47
umbusko
umbusko
Als je het hele affiche leest zie je nergens iets staan over Mt, dan controleer je logischerwijs helemaal niets, tenzij je verder moet dan Ht of op de lijn Hrl-Std moet zijn. Is het nou zoveel moeite om een regeltje toe te voegen "Let op: de Intercity's Maastricht-Alkmaar rijden richting Alkmaar volgens een gewijzigde dienstregeling"?
Ik denk (maar dat is misschien omdat ik te veel weet) als ik dit lees: tussen Ut-Ht is wat aan de hand en dus hebben ze de 3500 in het zuiden weer eens opgeheven. Op het affiche staat "minder treinen tussen Std en Hrl", dat versterkt die overtuiging, 2x/uur een 800 blijft over. Een verschoven 800, daar zou ik niet aan denken.
Je kunt wel alles altijd controleren, maar het zou bedrijven, waaronder zeker NS, sieren om goed te informeren, zodat dat niet nodig is.
 

24-03-2016 12:32:29
maurits
maurits
Quote
b2py (do 24 mrt 2016 09:16:29 https://www.somda.nl/forum/17819/p572490/): Er staat toch extra reistijd? Ook dat is een trigger om te controleren..


Er wordt op het affiche niks gemeld over een gewijzigde treinenloop tussen Mt en Std, ik zou hier als reiziger vanaf Mt naar Std aan voorbij lopen met de gedachte "ik zie alleen Hrl-Std-Ut".

Lijkt me toch een kleine moeite om een apart affiche/werkzaamhedenbericht aan te maken met:
Maastricht-Sittard-Eindhoven
Wanneer: vrijdag 25 t/m maandag 28 maart
Oorzaak: door werkzaamheden elders
Advies: Door werkzaamheden bij Utrecht rijdt de Intercity Maastricht-Eindhoven op een andere tijd dan gebruikelijk, dit kan gevolgen hebben voor uw reistijd en aansluitingen. Check de reisplanner voor vertrek.
Extra Reistijd: een kwartier tot een half uur

Zo simpel is het

Laatst bewerkt door maurits op 24-03-2016 12:33


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

24-03-2016 20:13:37
michaben
michaben
De ICE is ook leuk op zaterdag 26 maart:
104 en 105 worden via Amf omgeleid.
122, 123, 124, 126, 129 en 221 rijden van/naar Asd wel via Ut maar zullen van Ut naar Ah omgeleid worden, extra reistijd circa een uur.
125, 127, 128 en 220 rijden niet van Ut naar Asd maar keren te Ut op spoor 21, de 9800 verhuist dan tijdelijk naar spoor 8a. Van Ut naar Ah ook via omleiding.

Laatst bewerkt door michaben op 24-03-2016 20:16
 

24-03-2016 22:38:12
Berk24
Berk24
Waarom is het niet mogelijk geweest om de 1900 naar Maastricht te sturen en de 800 naar Venlo? Zo kan er tussen Eindhoven en Maastricht op de normale tijden gereden.

En de 7500 heeft 0,0 aansluiting in Arnhem. Waarom is vertrekken om 12/42 niet een optie? Kom je in Ede op de tijd van de 3100 en in Arnhem sluit je aan op de 3600 naar Nijmegen en de 7600 naar Zutphen.
 

25-03-2016 07:58:30
D417
D417
Op de locatie waar de 1:29`s moeten worden geplaats heeft Prorail een webcam geïnstalleerd "https://srv14.sittyweb.nl/site_component.php?uname=UHJvUmFpbCBNZXJldmVsZA%3D%3D&cid=NzUy  

25-03-2016 08:29:19
v-1200
v-1200
Leuk om te zien. Enig idee wanneer ze geplaatst gaan worden? Kon zo gauw niet terugvinden of dit al eens gezegd is in dit forum.

Laatst bewerkt door v-1200 op 25-03-2016 08:29, reden: quote niet nodig
 

25-03-2016 09:29:53
thom
thom
Een gokje, tussen 25/3 en 28/3  

25-03-2016 12:06:06
v-1200
v-1200
Touché. Maar ik bedoelde meer of ze daar vanmiddag, vanavond of bijvoorbeeld morgen mee beginnen %08% Kan natuurlijk niet constant aan de webcam blijven hangen.  

25-03-2016 12:58:07
AgentX
AgentX
Vanavond om 19:00.  

25-03-2016 13:21:17
Dead_Devil
Dead_Devil
Wat een absurd lompe wissels kan me niet herinneren dat die op de hsl zuid ook zo lomp zijn. Ben benieuwd of het in delen wordt geplaatst of dat het daar al helemaal opgebouwd klaar ligt en in een keer geplaatst wordt  

25-03-2016 13:25:36
rolandrail
rolandrail
Hoezo lomp?  

25-03-2016 13:41:31
DingeZ
DingeZ
Op de HSL liggen sowieso 1:34,7's en die zijn groter dan deze, aangezien de lengte gewoon puur afhankelijk is van de hoekverhouding. Ga maar eens op de satelliet kijken bij Hsbda.

Laatst bewerkt door DingeZ op 25-03-2016 13:42
 

25-03-2016 13:55:06
AgentX
AgentX
Quote
Dead_Devil (vr 25 mrt 2016 13:21:17 https://www.somda.nl/forum/17819/p572678/): Wat een absurd lompe wissels kan me niet herinneren dat die op de hsl zuid ook zo lomp zijn. Ben benieuwd of het in delen wordt geplaatst of dat het daar al helemaal opgebouwd klaar ligt en in een keer geplaatst wordt


Een wissel wordt in (als ik het me goed herinner) elf delen geleverd, en ze zijn de afgelopen tijd in elkaar gezet. Komend weekend gaan ze "ingeschoven" worden.
 

25-03-2016 14:25:22
pjkleton
pjkleton
Hallo,
Mag ik vragen waar de webcamera staat?
Is het ergens bij de begraafplaats ,richting Lunetten ?
Of soms veel verder weg ri Bunnik, omdat het nu 2 sporig is ?
Vr gr,
Peter
 

25-03-2016 14:39:37
sfj
Dat is een eindje verderop inderdaad, ruim voorbij de bocht. Ik gok ongeveer ter hoogte van de A27.

Edit: met Google Earth bepaald dat het net voor de A27 is, en wel logisch ook want daar is ook geen tweede viaduct gebouwd. Op de achtergrond zie je het dierenasiel.

Laatst bewerkt door sfj op 25-03-2016 14:40


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

25-03-2016 14:41:19
bacr
bacr
Hij staat ongeveer ter hoogte van station Lunetten, maar dan aan de lijn richting Bunnik, nog voor de kruising met de A27.
De auto's van de weekendwerkers lijken te staan op de trambaan in aanleg.
 

25-03-2016 14:58:33
gvttreinen
gvttreinen
1:29 wissel is zo`n 134 meter lang, de 1:34,7 tussen 128 en 130 meter (afhankelijk van constructie)  

25-03-2016 16:01:08
b2py
b2py
Lijkt me sterk gezien de hoekverhouding..  

25-03-2016 18:30:45
SchuurB
SchuurB
Is het niet zo dat de hoekverhouding die gebruikt wordt ter aanduiding, de hoekverhouding van het puntstuk is? Dan ligt het eraan wat voor boog er in de afbuiging gebruikt is.

Laatst bewerkt door SchuurB op 25-03-2016 18:31
 

25-03-2016 18:50:16
pjkleton
pjkleton
De camera staat bij het weggetje "Tussen de rails "
De camera is nu (18:50 uur niet te krijgen.
Peter
 

25-03-2016 18:55:20
gvttreinen
gvttreinen
@b2py; vond ik ook vreemd maar bij beide wissels het totaallengte (Lt) gekeken.
De 1:34,7 komt thans niet meer voor in de nieuwste OVS (OntwerpVoorSchrift)
 

25-03-2016 19:04:58
michaben
michaben
Quote
SchuurB (vr 25 mrt 2016 18:30:45 https://www.somda.nl/forum/17819/p572723/): Is het niet zo dat de hoekverhouding die gebruikt wordt ter aanduiding, de hoekverhouding van het puntstuk is? Dan ligt het eraan wat voor boog er in de afbuiging gebruikt is.

Klopt, daarom is er dus ook een sterk verband tussen hoekverhouding, boogstraal en lengte. Indien je uitgaat van een wissel waarvan het ene spoor perfect recht is en het andere een perfecte cirkelboog volgt kun je met de hoekverhouding en spoorbreedte de boogstraal en lengte uitrekenen. Enige mogelijkheden om een andere lengte eruit te krijgen is geen perfecte cirkelboog gebruiken maar een overgangsboog of een rechtstand invoegen.
 

25-03-2016 19:17:58
SchuurB
SchuurB
En waar zit het verschil tussen het 1:34,5 en het 1:29? Ze zijn afbuigend allebei met 140km/h te berijden. Is de boog in het 1:29 soms een clothoïde?  

25-03-2016 19:37:07
mvboetzela
mvboetzela
1:34,7 is afbuigend 130 km/h.

En een wissel is afbuigend uiteraard geen perfecte cirkel, maar kent een overgangsboog.
 

25-03-2016 20:11:46
michaben
michaben
Ik dacht dat wissels traditioneel juist geen overgangsbogen hadden, maar wat ik begrijp is deze 1:29 wissel een nieuw type dat juist wel een overgangsboog heeft. Dat zal verklaren waarom deze langer is dan de 1:34,5, en ook waarom deze ondanks de kleinere hoek toch met 140km/u bereden mag worden. Grootste voordeel (qua onderhoud en storingen) is het ontbreken van een bewegend puntstuk welke bij grotere verhoudingen verplicht is.

Laatst bewerkt door michaben op 25-03-2016 20:12
 

25-03-2016 20:46:05
SchuurB
SchuurB
Quote
mvboetzela (vr 25 mrt 2016 19:37:07 https://www.somda.nl/forum/17819/p572735/): 1:34,7 is afbuigend 130 km/h.



Ik meen mij te kunnen herinneren dat je tussen Uto en Bhv wel met 140km/h kunt intakken. Is daar dan sprake van een ontheffing?
 

25-03-2016 20:53:13
MasterE
MasterE
Op de HSL zijn ze ook 140 km/h en bij Hszha in het westspoor 160 km/h.

Laatst bewerkt door MasterE op 25-03-2016 20:57


Mcn Asd