umbusko

| Quote ZJ37 (zo 14 feb 2016 00:09:28 www.somda.nl): Is dat PHS niet ook een stukje prestige? Los van of dat ook goed uit de verf komt natuurlijk. Overigens begrijp ik helemaal niks van de term "spoorboekloos rijden" zoals die ook tijdens ETMET al in de mond werd genomen. Juist toen en ook in een eventueel toekomstige PHS-variant zal je het spoorboekje meer dan ooit tevoren nodig hebben met al die verschillende lijnvoeringen.
Tsja, dat "spoorboekloos", slaat dat niet alleen op hoe de reiziger het zou moeten ervaren? Je gaat naar het station, er komt ieder moment een trein en je bent op weg. Een beetje als wanneer je de metro of de tram neemt overdag: het gros van de reizigers zal de precieze dienstregeling niet kennen.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat het een belabberde term is, hij geldt immers alleen maar overdag voor dat stukje Ehv-Ut; als je ergens anders heen moet, moet je toch de dienstregeling kennen; als je echt efficiënt wil reizen, wil je ook de dienstregeling kennen en er zit natuurlijk zo'n enorme planning (materieel/personeel) achter dat dat "spoorboekloos" zeker niet voor NS zelf geldt.
Misschien (spoiler: complottheorie) was de introductie van de term spoorboekloos wel een slinkse poging om helemaal geen dienstregeling meer te moeten publiceren, of in ieder geval totaal onvindbaar? Dan hoef je het natuurlijk ook niet meer over vertragingen te hebben. 
En hoe dan ook, NS heeft zelf het spoorboekje al afgeschaft en je moet alles maar op de minuut online checken ("doe kort voor vertrek de reisplannercheck"), dus in feite rijdt alles al "spoorboekloos" en is het dus niet alleen een slechte, maar ook nog eens een verouderde term. (En bovendien Randstadgericht: als alles in de Randstad vaak rijdt, reis je daar spoorboekloos; en de rest van het land, tsja...) Zo vat ik het tenminste op, maar als iemand dat anders ziet, hoor ik het graag! |