Ontwikkelingen Programma Hoogfrequent Spoor (PHS)
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
19-01-2018 09:53:31
daniel81
daniel81
NS komt met een in hun eigen ogen zeer opmerkelijk nieuwsfeit: De tienminutentrein is vaker op tijd dan andere treinen. Hoe zou dat nu toch komen? %08%

http://nieuws.ns.nl/tienminutentrein-vaker-op-tijd/
 

19-01-2018 11:25:24
ZJ37
ZJ37
Met name op de dag dat zo'n beetje de gehele Sprinterdienst eromheen werd lamgelegd zal vast een zetje in de goede richting hebben gegeven.

Maar ik moet zeggen, als criticus van dit politieke feestje, dat het naar mijn beleving niet eens zo beroerd loopt en ook de treinen vaker zonder gestoei een zitplaats oplevert in de drukke ochtendspits.

Meer aandacht zou er moeten zijn voor de BSO Ht, vooral de situatie met treinen die 2-minuten overstappen geven waarbij de ene trein halverwege spoor 6AB staat en de ander op 7B. Volgens mij met name een bordjes-kwestie en dat lost al een hoop op. Verder is de nep-aansluiting tussen de 800-3100 te Ut geen fijne: hoewel deze -1 minuut is, kan deze in de praktijk geregeld net wel gehaald worden of worden de deuren dichtgegooid als met hoge snelheid de koffers en trolleys over het perron tussen spoor 7 en 5 rollen. Moet beter en vooral anders.
 

19-01-2018 12:00:51
gvttreinen
gvttreinen
"Deze moet gaan rijden tussen Schiphol, Utrecht, Arnhem en Nijmegen." Tussen Ah en Nm zal het een hele puzzel worden en hopelijk sneuvelt de 31100 hier niet vanwege dit politieke speeltje.
Er rijden daar nu al 6 IC`s per uur maar niet in een gladde 10`dienst
 

19-01-2018 12:08:47
IJsbergsla
IJsbergsla
Het is toch al meermaals uitgetekend hier dat het vermoedelijk een model wordt waarbij de vijfde en zesde trein tot Arnhem rijden, met snelle aansluiting op de Intercity van/naar Roosendaal?

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 19-01-2018 12:08
 


19-01-2018 12:09:15
Berk24
Berk24
Volgens mij wil de Provincie Gelderland vooral:

-De directe verbinding met Amsterdam C houden

-Goede aansluitingen in Arnhem op de treinen naar Doetinchem en Zutphen en in Nijmegen goede aansluitingen op de treinen naar Wijchen en Boxmeer

-Behoud van de directe treinverbinding Arnhem-Tiel met in Elst een goede aansluiting van/naar Nijmegen


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

19-01-2018 12:10:16
gvttreinen
gvttreinen
Quote
IJsbergsla (vr 19 jan 2018 12:08:47 https://www.somda.nl/forum/17786/p638446/): Het is toch al meermaals uitgetekend hier dat het vermoedelijk een model wordt waarbij de vijfde en zesde trein tot Arnhem rijden, met snelle aansluiting op de Intercity van/naar Roosendaal?
Dat is idd de mogelijkheid maar dan nog geen 10`IC dienst Ah - Nm, beter zo

Laatst bewerkt door gvttreinen op 19-01-2018 12:11
 

19-01-2018 12:13:37
mdeen
mdeen
Zijn er al ideeën wat die 3e verbinding wordt? Een doortrekking van de 2000 naar Arnhem of zo, en gaan ze halteren in Driebergen-Zeist?  

19-01-2018 12:20:10
ZJ37
ZJ37
Quote
gvttreinen (vr 19 jan 2018 12:10:16 https://www.somda.nl/forum/17786/p638448/):
Quote
IJsbergsla (vr 19 jan 2018 12:08:47 https://www.somda.nl/forum/17786/p638446/): Het is toch al meermaals uitgetekend hier dat het vermoedelijk een model wordt waarbij de vijfde en zesde trein tot Arnhem rijden, met snelle aansluiting op de Intercity van/naar Roosendaal?
Dat is idd de mogelijkheid maar dan nog geen 10`IC dienst Ah - Nm, beter zo
Een strakke 10-minutendienst tussen Nm en Ah kan niet eens, want dan past er geen Sprinter meer tussen.
 

19-01-2018 12:23:20
gvttreinen
gvttreinen
...goederen ook niet.  

19-01-2018 12:36:31
umbusko
umbusko
Quote
ZJ37 (vr 19 jan 2018 11:25:24 https://www.somda.nl/forum/17786/p638433/):
Meer aandacht zou er moeten zijn voor de BSO Ht, vooral de situatie met treinen die 2-minuten overstappen geven waarbij de ene trein halverwege spoor 6AB staat en de ander op 7B. Volgens mij met name een bordjes-kwestie en dat lost al een hoop op. Verder is de nep-aansluiting tussen de 800-3100 te Ut geen fijne: hoewel deze -1 minuut is, kan deze in de praktijk geregeld net wel gehaald worden of worden de deuren dichtgegooid als met hoge snelheid de koffers en trolleys over het perron tussen spoor 7 en 5 rollen. Moet beter en vooral anders.

En vergeet de overstap in Ht van de 2900 op de 3600 niet (ri. Nm): 2 minuten om over te stappen, maar je moet van spoor 3 naar spoor 1... (andersom (ri. Ut) heb je wel 5 minuten omdat de 3600 eerder aankomt). Maar ik meen gelezen te hebben dat dat per wijzigingsblad van 5 februari wordt opgelost door weer een cross-platform-overstap aan te bieden?
 

19-01-2018 12:55:40
Berk24
Berk24
Quote
mdeen (vr 19 jan 2018 12:13:37 https://www.somda.nl/forum/17786/p638450/): Zijn er al ideeën wat die 3e verbinding wordt? Een doortrekking van de 2000 naar Arnhem of zo, en gaan ze halteren in Driebergen-Zeist?

Het wordt een extra verbinding met Schiphol, de 2000 wordt niet verlengt.

Over de bediening van Driebergen en Veenendaal is onduidelijkheid en dat ligt aan het feit welke variant er gekozen wordt:
Volledige versie PHS betekent: 6x/uur Utrecht-Arnhem zonder stops in Driebergen en Veenendaal, waarvan 4x/uur door naar Nijmegen + 3x/uur sprinter Ede-Utrecht en 3x/uur sprinter Rhenen-Utrecht

Daarnaast zijn er alternatieven mogelijk, waaronder:
-Slechts 2x/uur doorrijden naar Nijmegen waarbij de 3600 voor de kwartiersverdichting zorgt tussen Ah en Nm
-De vijfde en zesde IC laten stoppen in Oosterbeek en Wolfheze, waardoor er geen sprinter Ede-Arnhem nodig is
-Alternerend bedienen van Driebergen en Veenendaal door de IC Utrecht-Arnhem(-Nijmegen), zodat er geen sprinters Driebergen-Ede nodig zijn.
-Vijfde en zesde IC laten stoppen in Driebergen en Veenendaal en de andere IC's Utrecht-Arnhem deze twee stations laten overslaan, zodat er wederom bezuinigd kan worden op de sprinters Driebergen-Ede.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

19-01-2018 12:56:56
Berk24
Berk24
Quote
umbusko (vr 19 jan 2018 12:36:31 https://www.somda.nl/forum/17786/p638461/):
Quote
ZJ37 (vr 19 jan 2018 11:25:24 https://www.somda.nl/forum/17786/p638433/):
Meer aandacht zou er moeten zijn voor de BSO Ht, vooral de situatie met treinen die 2-minuten overstappen geven waarbij de ene trein halverwege spoor 6AB staat en de ander op 7B. Volgens mij met name een bordjes-kwestie en dat lost al een hoop op. Verder is de nep-aansluiting tussen de 800-3100 te Ut geen fijne: hoewel deze -1 minuut is, kan deze in de praktijk geregeld net wel gehaald worden of worden de deuren dichtgegooid als met hoge snelheid de koffers en trolleys over het perron tussen spoor 7 en 5 rollen. Moet beter en vooral anders.

En vergeet de overstap in Ht van de 2900 op de 3600 niet (ri. Nm): 2 minuten om over te stappen, maar je moet van spoor 3 naar spoor 1... (andersom (ri. Ut) heb je wel 5 minuten omdat de 3600 eerder aankomt). Maar ik meen gelezen te hebben dat dat per wijzigingsblad van 5 februari wordt opgelost door weer een cross-platform-overstap aan te bieden?

Het lijkt mij eerder relevant of de aansluiting 800-32200 in Roermond goed gaat. De kwaliteit van die aansluiting is sinds december fors verminderd.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

19-01-2018 13:32:27
daniel81
daniel81
Quote
Berk24 (vr 19 jan 2018 12:55:40 https://www.somda.nl/forum/17786/p638464/):
Quote
mdeen (vr 19 jan 2018 12:13:37 https://www.somda.nl/forum/17786/p638450/): Zijn er al ideeën wat die 3e verbinding wordt? Een doortrekking van de 2000 naar Arnhem of zo, en gaan ze halteren in Driebergen-Zeist?

Het wordt een extra verbinding met Schiphol, de 2000 wordt niet verlengt.

Over de bediening van Driebergen en Veenendaal is onduidelijkheid en dat ligt aan het feit welke variant er gekozen wordt:
Volledige versie PHS betekent: 6x/uur Utrecht-Arnhem zonder stops in Driebergen en Veenendaal, waarvan 4x/uur door naar Nijmegen + 3x/uur sprinter Ede-Utrecht en 3x/uur sprinter Rhenen-Utrecht

Daarnaast zijn er alternatieven mogelijk, waaronder:
-Slechts 2x/uur doorrijden naar Nijmegen waarbij de 3600 voor de kwartiersverdichting zorgt tussen Ah en Nm
-De vijfde en zesde IC laten stoppen in Oosterbeek en Wolfheze, waardoor er geen sprinter Ede-Arnhem nodig is
-Alternerend bedienen van Driebergen en Veenendaal door de IC Utrecht-Arnhem(-Nijmegen), zodat er geen sprinters Driebergen-Ede nodig zijn.
-Vijfde en zesde IC laten stoppen in Driebergen en Veenendaal en de andere IC's Utrecht-Arnhem deze twee stations laten overslaan, zodat er wederom bezuinigd kan worden op de sprinters Driebergen-Ede.


Even voor de helderheid: zijn dit allemaal varianten die door NS bekeken worden of heb je de opties zelf bedacht?
 

19-01-2018 13:49:08
DingeZ
DingeZ
Ik heb ooit wel eens zitten puzzelen met een PHS-dienst, waarmee ik een variant had die met de huidige infra kan. Namelijk 2x/uur de volgende verbindingen:
- Shl - Asdz - Asb - Ut - Ed - Ah - Nm
- Shl - Asdz - Asb - Ut - Db - Klp - Ed - Ah - Nm
- Shl - Asdz - Asb - Ut - Db - Vndc
- SPR (Asd/Bkl -) Ut - Rhn
- SPR Ut - Ah
- SPR Ut - Db

Het kan en het voordeel is dat de stoppende en niet-stoppende IC vanaf Ed weer in een kwartiersligging zitten. Nadeel is dat je nog steeds maar vier verbindingen tussen Ut en Ah hebt en dat Vndw maar 2 treinen per uur overhoudt. Wel wordt Vndc zo een stuk aantrekkelijker. Op dit moment zijn er genoeg mensen die in de buurt van Vndc wonen, maar toch met de auto of fiets naar Klp gaan richting Ut, omdat dat sneller is.
 

19-01-2018 14:19:53
Daan!
Daan!
Quote
daniel81 (vr 19 jan 2018 13:32:27 https://www.somda.nl/forum/17786/p638468/):

Even voor de helderheid: zijn dit allemaal varianten die door NS bekeken worden of heb je de opties zelf bedacht?


%02%%02% Ik denk dat ik het wel weet. @Berk: Wat ook mogelijk is, is om elke IC op elk sprinterstation te laten stoppen. Dan heb je helemaal geen sprinters meer nodig.
 

19-01-2018 14:33:53
mren
mren
NS mikt tevens op 2025 als het jaar waarop Bd-Ehv naar een kwartiersdienst moet qua IC's. Vereist blijkbaar extra perronspoor te Tb.

Laatst bewerkt door mren op 19-01-2018 14:34
 

19-01-2018 16:26:48
ZJ37
ZJ37
Quote
mren (vr 19 jan 2018 14:33:53 https://www.somda.nl/forum/17786/p638474/): NS mikt tevens op 2025 als het jaar waarop Bd-Ehv naar een kwartiersdienst moet qua IC's. Vereist blijkbaar extra perronspoor te Tb.
Je kunt de capaciteit op het baanvak zeker vergroten door een extra perronspoor (spoor 1/2 richting oosten, spoor 3/4 richting westen). Nu is spoor 1 een knelpunt doordat je er (theoretisch) maar elke 5 minuten een trein kan laten stoppen (uitgaande van 1 minuut stationnement). Alternerend via spoor 1/2 kan dat elke 3 minuten (= gelijk aan opvolgtijd baanvak).
 

19-01-2018 18:11:58
waalkade
waalkade
Quote
DingeZ (vr 19 jan 2018 13:49:08 https://www.somda.nl/forum/17786/p638470/): Ik heb ooit wel eens zitten puzzelen met een PHS-dienst, waarmee ik een variant had die met de huidige infra kan. Namelijk 2x/uur de volgende verbindingen:
- Shl - Asdz - Asb - Ut - Ed - Ah - Nm
- Shl - Asdz - Asb - Ut - Db - Klp - Ed - Ah - Nm
- Shl - Asdz - Asb - Ut - Db - Vndc
- SPR (Asd/Bkl -) Ut - Rhn
- SPR Ut - Ah
- SPR Ut - Db

Het kan en het voordeel is dat de stoppende en niet-stoppende IC vanaf Ed weer in een kwartiersligging zitten. Nadeel is dat je nog steeds maar vier verbindingen tussen Ut en Ah hebt en dat Vndw maar 2 treinen per uur overhoudt. Wel wordt Vndc zo een stuk aantrekkelijker. Op dit moment zijn er genoeg mensen die in de buurt van Vndc wonen, maar toch met de auto of fiets naar Klp gaan richting Ut, omdat dat sneller is.
Nou, ik ben 2 keer naar Shl geweest van me leven en ben al dik bejaard. En de eerste keer kon dat nog niet eens per trein.
Nee, hier zit ik echt niet op te wachten als inwoner van Nijmegen.
 

19-01-2018 18:15:21
umbusko
umbusko
Quote
Berk24 (vr 19 jan 2018 12:56:56 https://www.somda.nl/forum/17786/p638465/):
Quote
umbusko (vr 19 jan 2018 12:36:31 https://www.somda.nl/forum/17786/p638461/):
Quote
ZJ37 (vr 19 jan 2018 11:25:24 https://www.somda.nl/forum/17786/p638433/):
Meer aandacht zou er moeten zijn voor de BSO Ht, vooral de situatie met treinen die 2-minuten overstappen geven waarbij de ene trein halverwege spoor 6AB staat en de ander op 7B. Volgens mij met name een bordjes-kwestie en dat lost al een hoop op. Verder is de nep-aansluiting tussen de 800-3100 te Ut geen fijne: hoewel deze -1 minuut is, kan deze in de praktijk geregeld net wel gehaald worden of worden de deuren dichtgegooid als met hoge snelheid de koffers en trolleys over het perron tussen spoor 7 en 5 rollen. Moet beter en vooral anders.

En vergeet de overstap in Ht van de 2900 op de 3600 niet (ri. Nm): 2 minuten om over te stappen, maar je moet van spoor 3 naar spoor 1... (andersom (ri. Ut) heb je wel 5 minuten omdat de 3600 eerder aankomt). Maar ik meen gelezen te hebben dat dat per wijzigingsblad van 5 februari wordt opgelost door weer een cross-platform-overstap aan te bieden?

Het lijkt mij eerder relevant of de aansluiting 800-32200 in Roermond goed gaat. De kwaliteit van die aansluiting is sinds december fors verminderd.

Beide lijkt me belangrijk, maar toch zeker niet het een meer dan het ander?
Er zijn immers ook reizigers uit Wt en Ehv, en reizigers naar Oss en Ah en verder (een overstap 32200/3600 in Nm is niet haalbaar). Bovendien is na 21:00 uur (3576) de 2900 de enige IC tussen Ehv en Ht. Reizigers Ehv-Nm worden dus onnodig %05% op een overstap van 32 minuten getrakteerd. En daar komt nog eens bij dat je geen keuze hebt (of een heel onaantrekkelijk alternatief) als er werkzaamheden zijn (op Rm-Nm in dit geval); en dan heb ik het nog niet over het comfort (dat is natuurlijk een persoonlijke overweging; maar wel onderdeel van "betere service -> beter imago") en het feit dat NS gewoon in zijn eigen poot snijdt met dit soort "overstappen", omdat betalende klanten naar Arriva verdwijnen. Plus: de oplossing ligt zo voor de hand dat je nauwelijks iets hoeft te veranderen. Geen extra trein, geen extra personeel, geen extra kosten, alleen ander spoorgebruik. (En de Kiosk krijgt nog wat extra klandizie van de overstappers 3600/2900 die ook geen trappen meer hoeven te lopen en dus tijd over hebben.) Heel veel reizigers profiteren; dus hoezo zou het niet relevant zijn?!

Die overstap 800-32200 (Mt-Nm) gaat richting Nm overigens best wel prima in mijn ervaring; de 800 is niet al te vaak vertraagd en het is mooi cross-platform (als je voorin zit). (Zie daar nog een reden om soms via Ht te reizen: als je de overstap in Rm net mist, zou je hem in Ht nog wel kunnen halen met wat geluk, mits hij dan cross-platform is.) De andere kant op gaat het overdag vaak mis (5 min. en onderdoor; en zeker in de spits wil de 32200 nog wel eens een kleine + hebben). Een alternatief is er dan niet, want 3600/800 sluit in Ht (overdag) niet aan. Dus dan maar 32200/32400 (dat lukt vaak nog wel) of als zelfs dat niet lukt 32200/3900/32400 met een extra overstap in Std.
De overstap 3600/2900 is in Ht ('s avonds) wel cross-platform, en dus al een goed alternatief (mits de 3600 op tijd is) voor de overstap 32200/2900, die met minder reizigers 's avonds natuurlijk ook weer veel beter gaat.
 

19-01-2018 18:16:16
waalkade
waalkade
Quote
umbusko (vr 19 jan 2018 12:36:31 https://www.somda.nl/forum/17786/p638461/):
Quote
ZJ37 (vr 19 jan 2018 11:25:24 https://www.somda.nl/forum/17786/p638433/):
Meer aandacht zou er moeten zijn voor de BSO Ht, vooral de situatie met treinen die 2-minuten overstappen geven waarbij de ene trein halverwege spoor 6AB staat en de ander op 7B. Volgens mij met name een bordjes-kwestie en dat lost al een hoop op. Verder is de nep-aansluiting tussen de 800-3100 te Ut geen fijne: hoewel deze -1 minuut is, kan deze in de praktijk geregeld net wel gehaald worden of worden de deuren dichtgegooid als met hoge snelheid de koffers en trolleys over het perron tussen spoor 7 en 5 rollen. Moet beter en vooral anders.

En vergeet de overstap in Ht van de 2900 op de 3600 niet (ri. Nm): 2 minuten om over te stappen, maar je moet van spoor 3 naar spoor 1... (andersom (ri. Ut) heb je wel 5 minuten omdat de 3600 eerder aankomt). Maar ik meen gelezen te hebben dat dat per wijzigingsblad van 5 februari wordt opgelost door weer een cross-platform-overstap aan te bieden?
Het is me toch al een keer gelukt deze overstap te halen. Heb het idee dat men iets minder stipt was met het laten vertrekken van de 3600.
 

19-01-2018 18:23:17
mren
mren
Quote
waalkade (vr 19 jan 2018 18:11:58 https://www.somda.nl/forum/17786/p638504/): Nou, ik ben 2 keer naar Shl geweest van me leven en ben al dik bejaard. En de eerste keer kon dat nog niet eens per trein.
Nee, hier zit ik echt niet op te wachten als inwoner van Nijmegen.

De reismotieven zijn natuurlijk voor iedereen anders. Rondom Bijlmer/Zuid/Schiphol is behoorlijk wat werkgelegenheid en ook is Shl een druk overstapstation richting Leiden en Laan van NOI.

Laatst bewerkt door mren op 19-01-2018 18:24
 

19-01-2018 23:26:24
waalkade
waalkade
Voor dat eerste lijkt me een metro het meest geschikt.
Voor het tweede, men schijnt daar bijna van het perron te tuimelen vanwege de vele koffers, dan moet je er zeker geen overstap station van gaan maken.
 

20-01-2018 01:03:49
anton_
anton_
voor dat eerste - zou inderdaad zo zijn als werknemers vooral uit Amsterdam e.o. kwamen, maar de werknemers die rondom Bijlmer/Zuid/Schiphol werken wonen ook in plaatsen als Utrecht en Arnhem.
voor dat tweede: volgens mij is dat een gepasseerd station sinds 1 juni 1986 toen de spoorlijn Schiphol - Amsterdam CS werd geopend. Met de opening van de HSL zuid zijn er alleen maar meer overstappers bijgekomen ( je kunt nu in minstens 4 richtingen reizen { Amsterdam sloterdijk / Amsterdam Zuid / Leiden / Rotterdam [HSL] } )
 

20-01-2018 09:36:25
treinfan
treinfan
Quote
waalkade (vr 19 jan 2018 23:26:24 https://www.somda.nl/forum/17786/p638523/): Voor het tweede, men schijnt daar bijna van het perron te tuimelen vanwege de vele koffers, dan moet je er zeker geen overstap station van gaan maken.
Alle mensen met koffers willen juist van/naar Shl. Je moet die reizigers dus niet massaal een overstap geven op Duivendrecht of Amsterdam Bijlmer op een andere trein, een metro of een bus. Dat zou juist problemen opleveren met mensen met koffers, terwijl station Schiphol breed genoeg gebouwd is dat de koffers nu weinig problemen opleveren (brede perrons, veel roltrappen).
Een deel van de overstappen (Hvs - Ledn v.v.) die in Shl gemaakt kunnen worden, aangeboden als een cross-platform overstap te Asdz. Als jij niet zit te wachten op een trein vanuit Nm naar Shl, bedenk dan voor jezelf dat het ook gewoon een trein is naar Ed en Ut
 

20-01-2018 09:39:18
b2py
b2py
Als er iets op Schiphol een probleem is, is het wel het gebrek aan daal- en stijgpunten.  

20-01-2018 18:52:29
jor[D]1
jor[D]1
Er zal wel een redelijke stroom vanaf Nijmegen richting Schiphol zijn, er zal best een reden voor KLM zij om daar een bus aan te bieden.
https://www.klm.com/travel/nl_nl/plan_and_book/timetable_and_network/busservice/index.htm
 

21-01-2018 10:55:49
waalkade
waalkade
Klopt, zie hem vaak staan. Alleen, ik heb er nog nooit mensen zien instappen.  

31-01-2018 00:00:00
b2py
b2py
@ZJ, dat worden twee goederenpaden als het derde spoor zevenaar af is, verder zinspeelt NS op een losse pendel Eindhoven - Breda  

31-01-2018 00:00:00
AlbertP
AlbertP
De eerdere plannen gaven alleen Shl-Ah aan en Asd-Ehv maar dan heb je het over een concept BUP dat een jaar of 5 geleden is gemaakt (en destijds door Prorail als argument werd gebruikt tegen investeringen in de Valleilijn omdat het na 2020 geen overstappen meer zou verbeteren).  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


31-01-2018 00:00:00
b2py
b2py
Autocorrect ????  

31-01-2018 00:00:00
reisthijs
reisthijs
In de brief van de staatssecretaris aan de Kamer gaat het over een 3e en 4e IC tussen Breda en Eindhoven, zoals altijd al het plan was.  

31-01-2018 08:47:12
anton_
anton_
43,3 miljoen voor phs

https://www.nu.nl/politiek/5111339/prorail-krijgt-43-miljoen-spoorboekloos-rijden-twee-nieuwe-trajecten.html?redirect=1

(ik weet niet zeker of dit hier thuis hoort, anders mag heb beheer dit verplaatsen { naar https://www.somda.nl/forum/8974/4/ETMET/ bijvoorbeeld } )
 

31-01-2018 09:00:59
maarten83
maarten83
Kunnen ze in de PHS Breda-Eindhoven mooi een IC Ddr-Ehv inleggen.  

31-01-2018 09:02:33
SunKeeper
SunKeeper
Quote
maarten83 (wo 31 jan 2018 09:00:59 https://www.somda.nl/forum/17786/p639642/): Kunnen ze in de PHS Breda-Eindhoven mooi een IC Ddr-Ehv inleggen.


Dan maar hopen op veel geduld in Dordrecht, want dan hebben we het over dienstregeling 2025.%08%
 

31-01-2018 09:08:43
DDietzen
DDietzen
Schiphol-Nijmegen en Breda-Eindhoven worden ook 'spoorboekloos' - http://nos.nl/l/2214587

NOS schrijft dat 'spoorboekloos rijden' inhoudt dat er elke 10 min een IC gaat. Gaat dat wel lukken op Bd - Ehv? De lijnvoering volgens de Rijksoverheid (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/spoor/spoorboekloos-reizen/trajecten-spoorboekloos-reizen-phs) komt neer op 3600, 1100 en 1200 (extra IC Gvc - Ehv, 1200 lijkt mij dan logisch serienr). Aangezien de 1100 en 1200 vast in kwartiersdienst gaan rijden, dan krijg je toch iets als een 3/12/15-dienst op Bd - Tb? Of belanden de 1100 en 1200 in een 10/20-interval, enkel en alleen om Bd - Tb een mooie 10/10/10-verdeling te gunnen?

Daarnaast nog iets anders over Bd - Tb: in de NMCA Spoor van enkele jaren terug zag ik dat men ook de 5200 wilde doortrekken tot Bd, waarmee er 4 SP's op Bd - Tb komen. Is dat nog altijd een serieuze optie?
 

31-01-2018 09:22:06
icened
icened
Quote:

Tussen Almere - Schiphol- Den Haag rijden straks 6 intercity’s per uur

Nu heb je al de series 700, 1800 en 2400. Welke serie komt er dan nog bij? Serie 2200?

Als de rapporten van de rijksoverheid leest lijkt het er op dat de NS vooral zones gaan rijden tussen Almere - Schiphol - Den Haag en Amsterdam - Rotterdam - Breda/Brussel zodat je een goede overstap krijgt in Schiphol.
 

31-01-2018 10:06:29
evangoor
evangoor
Quote
DDietzen (wo 31 jan 2018 09:08:43 https://www.somda.nl/forum/17786/p639649/): Of belanden de 1100 en 1200 in een 10/20-interval, enkel en alleen om Bd - Tb een mooie 10/10/10-verdeling te gunnen?


Waarom niet? Kijk maar eens naar de sprinter-cadans tussen Utrecht en Geldermalsen, of tussen Utrecht en Houten Castellum buiten de spits.
 

31-01-2018 10:50:06
anton_
anton_
Quote
DDietzen (wo 31 jan 2018 09:08:43 https://www.somda.nl/forum/17786/p639649/): Schiphol-Nijmegen en Breda-Eindhoven worden ook 'spoorboekloos' - http://nos.nl/l/2214587

NOS schrijft dat 'spoorboekloos rijden' inhoudt dat er elke 10 min een IC gaat. Gaat dat wel lukken op Bd - Ehv? De lijnvoering volgens de Rijksoverheid (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/spoor/spoorboekloos-reizen/trajecten-spoorboekloos-reizen-phs) komt neer op 3600, 1100 en 1200 (extra IC Gvc - Ehv, 1200 lijkt mij dan logisch serienr). Aangezien de 1100 en 1200 vast in kwartiersdienst gaan rijden, dan krijg je toch iets als een 3/12/15-dienst op Bd - Tb? Of belanden de 1100 en 1200 in een 10/20-interval, enkel en alleen om Bd - Tb een mooie 10/10/10-verdeling te gunnen?



Je hebt het over 4 IC per uur op Eindhoven - Breda, de NOS spreekt volgens mij over 6.
De website https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/spoor/spoorboekloos-reizen/trajecten-spoorboekloos-reizen-phs lijkt me verouderd? ( plattegrond is van sept 2015 )
 

31-01-2018 11:09:23
DDietzen
DDietzen
Verhip, je hebt gelijk. Maar hoe willen ze dat gaan doen? 6 IC's uit Eindhoven plus de 3600 zou betekenen dat er 8 IC's per uur op Tb - Bd gaan rijden. Plus nog 4(??) SP's en 2(?) cargo's. Dat gaat toch nooit passen?
Of wordt er door 2 vd 6 IC's kopgemaakt in Tilburg? Lijkt me niet erg efficiënt. Maar goed, straks is dat nog eens de doorgetrokken IC Düsseldorf - Eindhoven die niet lang in Ehv wil keren

Mij lijkt het toch waarschijnlijker dat er maar 2 IC's per uur bijkomen op Ehv - Bd (- Gvc). Ik reis daar met enige regelmaat, ook in de spits, en ik kan me niet voorstellen dat er genoeg vervoersvraag is, of zal zijn, om van 2 naar 6 IC's per uur te gaan. Zó vol zit de 1100 nou ook weer niet. De 3600 mag op dat traject wel wat ontlast worden, maar 8 IC's Tb - Bd is overkill. Of wil men met losse ICNG-V'tjes gaan pendelen?
 

31-01-2018 11:25:11
Klaasje
Klaasje
Dat leidt dan weer wel tot 6 IC's op Breda-Tilburg.  

31-01-2018 11:37:01
DDietzen
DDietzen
Klopt, maar dat was ook al jaren de bedoeling.
Staat die brief van de staatssecretaris trouwens ergens online? Op rijksoverheid.nl zie ik enkel Kamerbrieven over de Benelux-plus en de Hoekse Lijn van 25 januari als meest recente documenten.
 

31-01-2018 11:38:58
reisthijs
reisthijs
Kamerbrieven vind je hier: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering

Laatst bewerkt door reisthijs op 31-01-2018 11:39
 

31-01-2018 12:19:07
dennistd
dennistd
Quote
Klaasje (wo 31 jan 2018 11:25:11 https://www.somda.nl/forum/17786/p639668/): Dat leidt dan weer wel tot 6 IC's op Breda-Tilburg.
Maar wat is die 5e en 6e IC op Ehv-Tb dan? Er wordt immers gesproken van Ehv-Bd, en niet van Tb-Bd
 

31-01-2018 12:35:07
DDietzen
DDietzen
Als ik het goed begrijp, zou de lijnvoering moeten worden:
- 1100 Gvc - Ehv
- 1200 Gvc - Ehv (toegevoegd)
- 3600 Rsd - Zl

Qua sprinters:
- 6600 (Ddr -) Bd - Ht
- 5200 (Bd -) Tbu - Ehv (pas in 2025 of later vanaf Bd)

Dus per traject:
- Bd - Tb: 6 IC's en 2 SP's (later 4 SP's)
- Tb - Ehv: 4 IC's en 2 SP's

Laatst bewerkt door DDietzen op 31-01-2018 12:36
 

31-01-2018 13:01:32
Klaasje
Klaasje
Quote
dennistd (wo 31 jan 2018 12:19:07 https://www.somda.nl/forum/17786/p639674/):
Quote
Klaasje (wo 31 jan 2018 11:25:11 https://www.somda.nl/forum/17786/p639668/): Dat leidt dan weer wel tot 6 IC's op Breda-Tilburg.
Maar wat is die 5e en 6e IC op Ehv-Tb dan? Er wordt immers gesproken van Ehv-Bd, en niet van Tb-Bd

Die is er niet.
 

31-01-2018 13:06:27
umbusko
umbusko
Quote
DDietzen (wo 31 jan 2018 09:08:43 https://www.somda.nl/forum/17786/p639649/):
NOS schrijft dat 'spoorboekloos rijden' inhoudt dat er elke 10 min een IC gaat.
Aangezien de 1100 en 1200 vast in kwartiersdienst gaan rijden, dan krijg je toch iets als een 3/12/15-dienst op Bd - Tb? Of belanden de 1100 en 1200 in een 10/20-interval, enkel en alleen om Bd - Tb een mooie 10/10/10-verdeling te gunnen?


Waarbij even aangetekend dat dat hele "spoorboekloos" echt complete onzin is (van NS en de pers welteverstaan). Nog los van het feit dat je juist een hele goede planning nodig hebt, zien we nu al op de A2-corridor dat de 10/10/10-minutendienst heilig is, zodat je met de 800 lang in Ehv moet bivakkeren en in Ht de 3600 niet haalt en in Ut de 3100 niet (om maar eens wat te noemen).
Wat mij betreft is het echt het een of het ander: rijd in een onregelmatige dienst waarin je aansluitingen maakt en noem het dan voor mijn part spoorboekloos (een 7-11-12-dienst bijvoorbeeld (ik zeg maar wat)), of noem het beestje gewoon bij de naam: een 10-minutendienst. Voor die vage mooipraterij begin ik echt allergisch te worden.

Laatst bewerkt door umbusko op 31-01-2018 13:07
 

31-01-2018 13:20:16
DDietzen
DDietzen
Quote
umbusko (wo 31 jan 2018 13:06:27 https://www.somda.nl/forum/17786/p639685/):
Quote
DDietzen (wo 31 jan 2018 09:08:43 https://www.somda.nl/forum/17786/p639649/):
NOS schrijft dat 'spoorboekloos rijden' inhoudt dat er elke 10 min een IC gaat.
Aangezien de 1100 en 1200 vast in kwartiersdienst gaan rijden, dan krijg je toch iets als een 3/12/15-dienst op Bd - Tb? Of belanden de 1100 en 1200 in een 10/20-interval, enkel en alleen om Bd - Tb een mooie 10/10/10-verdeling te gunnen?


Waarbij even aangetekend dat dat hele "spoorboekloos" echt complete onzin is (van NS en de pers welteverstaan). Nog los van het feit dat je juist een hele goede planning nodig hebt, zien we nu al op de A2-corridor dat de 10/10/10-minutendienst heilig is, zodat je met de 800 lang in Ehv moet bivakkeren en in Ht de 3600 niet haalt en in Ut de 3100 niet (om maar eens wat te noemen).
Wat mij betreft is het echt het een of het ander: rijd in een onregelmatige dienst waarin je aansluitingen maakt en noem het dan voor mijn part spoorboekloos (een 7-11-12-dienst bijvoorbeeld (ik zeg maar wat)), of noem het beestje gewoon bij de naam: een 10-minutendienst. Voor die vage mooipraterij begin ik echt allergisch te worden.


Volmondig mee eens. Daarnaast is de '10-minutendienst' niet eens volmaakt 10/10/10. Kijk maar eens naar de vertrektijden op Asd of Ut ri Ht.
En het zou m.i. pas écht spoorboekloos mogen heten als zowel IC's als SP's in 10/10/10 zouden rijden. Dat zie ik nog niet gebeuren voorlopig.

Goed nieuws: zodra Shl - Ah een 10-minutendienst krijgt, zou de aansluiting 800-3100 gefixt moeten worden.
Klopt het trouwens dat er 4x Asd - Ehv, 4x Shl - Ah, 2x Asd - Ah en 2x Shl - Ehv komt? Of wordt er gebundeld naar 6x Asd - Ehv en 6x Shl - Ah?
 

31-01-2018 14:16:56
ZJ37
ZJ37
Een strakke 10-minutendienst tussen Tb en Bd zorgt er in elk geval al voor dat je niets anders meer kan rijden daar. Behalve treinen die (bijna) even snel zijn als de IC's.  

31-01-2018 14:32:11
DDietzen
DDietzen
Als je 1 min van de rijtijd van de Sprinters kunt afsnoepen, en de rijtijd van IC's op 13 min zet (nu tussen 12 en 14 min), past het precies. Als afsnoepen niet mogelijk is, dan de rijtijd van IC's op 14 min. Of ETCS neerleggen zodat opvolgtijden van 2 min mogelijk worden, maar dat zit volgens mij niet in de planning.

Ik denk dat de extra IC Gvc - Ehv toch in 15/15-ligging met de 1100 komt. Dit is logischer op Gvc - Rtd waar dan een kwartiersdienst komt. Op Rtd - Bd zal 15/15 ook handiger zijn zolang de Benelux-plus volgens de momenteel voorziene opzet blijft rijden (dus als doorgetrokken 1000). Op Bd - Tb komt het inderdaad beter uit om 4/11/15 (oid) te rijden zodat de SP's en cargo's er makkelijk tussen passen (dienstregelingtechnisch kan je dan nu al beginnen met 6 IC's, 4 SP's en 2 cargo!). Op Tb - Ehv is in principe een 15/15 het aantrekkelijkst, maar dit hangt af van de aansluitingen in Ehv op de richtingen Vl en Std.
 

31-01-2018 14:36:41
ZJ37
ZJ37
IC op 12 minuten kan net, maar is erg krap (onlangs ook gewijzigd voor de 3600 naar 13 minuten). Inderdaad moeten de Sprinters dan in 17 minuten dat traject afleggen én is er een 4e perronspoor nodig te Tb.

Maar in 10/10/10 ligging betekent ook 10/20 Bd-Ehv, ook niet handig.
 

31-01-2018 15:31:04
sjoerd
sjoerd
En het maakt een extra stop op Breda Oost (if ever) onmogelijk, tenzij je weer haasje over springt met Sprinters die dan niet overal stoppen. 4/11/15 is helemaal
zo gek niet als je daarna toch een andere kant uit rijdt. En het maakt de situatie bij Tilburg eenvoudiger, want daar is niet zo gemakkelijk een vrije kruising aan te leggen.
 

31-01-2018 15:36:54
ZJ37
ZJ37
Maar 6 IC's (4x Bd-Ehv en 2x Bd-Ht), 2 Sprinters (Bd-Ht) en 2 Sprinters (Tbu-Ehv) en 4 cargopaden, dat lijkt me nogal een uitdaging tussen Bd en Tb (en Tba).  

31-01-2018 15:52:57
DDietzen
DDietzen
Tussen Bd en Tb moet het prima lukken. Voorbeelduitwerking op Bd -> Tb:

1100: v .05 > a .18
cargo:- .08 > - .25
6600: - .11 > - .29
1200: v .20 > a .33
3600: v .23 > a .36
cargo:- .26 > - .43

De 6600 moet dan wel in Ht losgekoppeld worden van de 4400, maar dat lijkt me geen ramp.
Zodra het 3e en 4e cargopad kunnen verdwijnen (na verschuiving goederenverkeer naar de Betuweroute) kan de doorrijdende 5200 in het tweede cargopad worden gelegd.

Tba wordt wel een uitdaging.
 

31-01-2018 16:53:06
michaben
michaben
De PHS lijnvoering versie eind 2016 ging uit van een doorgetrokken 900. Dus tussen Bd en Tb rijden dan de 900, 1100 en 3600 als intercity. Qua sprinters wordt dan idd de 5200 doorgetrokken tot Bd waardoor hier 4 sprinters per uur gaan rijden. Logischerwijs zal hier geen sprake van gelijkmatige frequenties zijn, met 4 sprinters en 6 intercity's over een tweesporig traject is dat geen optie.

Laatst bewerkt door michaben op 31-01-2018 19:15
 


31-01-2018 17:28:51
sjoerd
sjoerd
Zeeland? Je bedoelt vast Zevenaar - Duitsland.  

31-01-2018 18:25:00
MetroRET
MetroRET
Quote
michaben (wo 31 jan 2018 16:53:06 https://www.somda.nl/forum/17786/p639730/): De PHS lijnvoering versie eind 2016 ging uit van een doorgetrokken 900. Dus tussen Bd en Tb rijden dan de 900, 1000 en 3600 als intercity. Qua sprinters wordt dan idd de 5200 doorgetrokken tot Bd waardoor hier 4 sprinters per uur gaan rijden. Logischerwijs zal hier geen sprake van gelijkmatige frequenties zijn, met 4 sprinters en 6 intercity's over een tweesporig traject is dat geen optie.


1100 ipv 1000 ?
 

31-01-2018 18:56:14
Trainplaza
Trainplaza
Quote
DDietzen (wo 31 jan 2018 09:08:43 https://www.somda.nl/forum/17786/p639649/): Schiphol-Nijmegen en Breda-Eindhoven worden ook 'spoorboekloos' - http://nos.nl/l/2214587

NOS schrijft dat 'spoorboekloos rijden' inhoudt dat er elke 10 min een IC gaat. Gaat dat wel lukken op Bd - Ehv? De lijnvoering volgens de Rijksoverheid (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/spoor/spoorboekloos-reizen/trajecten-spoorboekloos-reizen-phs) komt neer op 3600, 1100 en 1200 (extra IC Gvc - Ehv, 1200 lijkt mij dan logisch serienr). Aangezien de 1100 en 1200 vast in kwartiersdienst gaan rijden, dan krijg je toch iets als een 3/12/15-dienst op Bd - Tb? Of belanden de 1100 en 1200 in een 10/20-interval, enkel en alleen om Bd - Tb een mooie 10/10/10-verdeling te gunnen?

Daarnaast nog iets anders over Bd - Tb: in de NMCA Spoor van enkele jaren terug zag ik dat men ook de 5200 wilde doortrekken tot Bd, waarmee er 4 SP's op Bd - Tb komen. Is dat nog altijd een serieuze optie?


Een '1200' lijkt mij echt totaal niet handig... Zodra ICNG in dienst rijdt en er wat met de capaciteit gespeeld kan worden is de 1100 op zich meer dan voldoende lijkt me. Bovendien raakt de HSL tussen Breda en Rotterdam wel erg vol, wat niet heel handig is met het snelheidsverschil (Thalys en Eurostar rijden 300km/h, huidige ICRmh's 160. Met ICNG wordt dat 200). Bovendien heeft Dordrecht nog steeds geen rechtstreekse verbinding met Tilburg en Eindhoven, dus ik zou eerder gaan kijken naar een IC tussen Dordrecht en Eindhoven. Dan kan je reizigers ook een goed alternatief bieden als de HSL eruit ligt. Weliswaar met een overstap in Dordrecht, maar dan in ieder geval 2x per uur en waarschijnlijk met meer capaciteit dan een ICMm-3
 

31-01-2018 20:48:41
DDietzen
DDietzen
Zie de tekst op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/spoor/spoorboekloos-reizen/trajecten-spoorboekloos-reizen-phs . 'Verouderd' betekent niet per se 'achterhaald'. Zolang er niets is dat het tegendeel bewijst, neem ik deze info nog altijd als 'waar' aan.

Quote
Er gaan straks 4 intercity’s per uur rijden vanuit Leiden en 4 per uur vanuit Den Haag Centraal.
De intercity-verbinding tussen Den Haag en Eindhoven gaat in beide richtingen van 2 naar 4 intercity’s per uur. Deze 4 intercity’s gaan tussen Rotterdam en Breda over de hogesnelheidslijn rijden.
Er gaan 2 extra sprinters per uur, per richting rijden tussen Den Haag en Dordrecht. En tussen Breda en Tilburg.


NS/De overheid is dus ook voornemens om op Gvc - Rtd 4 IC's te gaan rijden ipv 2. Anders zou het ook wel érg inefficiënt zijn om Dta - Sdm viersporig te maken. Dat zou dan alleen die twee zielige extra sprintertjes ten goede komen.

Als men werkelijk voornemens was om voor de tienminutendienst een extra IC Ddr - Ehv in te leggen, had men dat al jaren terug rondgetoeterd om de laaiende gemeente Dordrecht wat te sussen. Of zou zo'n IC de 'structurele oplossing' worden die de gemeente laatst op hoge poten had geëist? Daar heb ik nog niets van gehoord dus ik acht het (vooralsnog) niet aannemelijk.

Daarnaast: zou men een IC Ddr - Ehv willen rijden, dan kunnen ze in principe morgenochtend van start. ICR-tekort (en daaruit voortkomende noodzaak van ICNG) speelt dan niet omdat je niet over de HSL rijdt en dus met ICM, VIRM, DDZ of wat dan ook kunt gaan karren.
Tussen Bd en Tb passen 6 IC's, 2 SP's en 4 cargo's prima, zie mijn voorbeelduitwerking van eerder vandaag. Perronopvolging Tb is ook geen probleem zolang je:
- de 6600 met 1 min kunt versnellen op dat traject;
- of de 1100/1200 een rijtijd van 14 min geeft;
- of de 6600 een stationnement van 0 min op Tb geeft.
Extra perron Tb is dus niet (strikt) noodzakelijk voor een extra IC-dienst.
Dus áls men dat al zou willen, waarom zijn ze dan niet al begonnen?

Maar laat het de gemeente Dordrecht niet horen, hè. Straks gaan ze nog eisen dat ze per drgl 2019 zo'n IC krijgen, al dreigende met spoorblokkades

Tot slot: op Rtd - Hszha is Thalys/Eurostar slechts 3-4 min sneller dan ICd met TRAXX+ICR. Zodra de ICNG instroomt wordt dat verschil slechts 2 min. Extra IC's op dat traject passen dus prima.
Iedereen klaagt dat die HSL zo weinig gebruikt wordt, en dan wordt er eindelijk voorgesteld om er twee treinen per uur bij te doen, is het weer te veel? %03%

Laatst bewerkt door DDietzen op 31-01-2018 20:52
 

31-01-2018 21:04:47
icened
icened
Quote
DDietzen (wo 31 jan 2018 20:48:41 https://www.somda.nl/forum/17786/p639773/):

Tot slot: op Rtd - Hszha is Thalys/Eurostar slechts 3-4 min sneller dan ICd met TRAXX+ICR. Zodra de ICNG instroomt wordt dat verschil slechts 2 min. Extra IC's op dat traject passen dus prima.
Iedereen klaagt dat die HSL zo weinig gebruikt wordt, en dan wordt er eindelijk voorgesteld om er twee treinen per uur bij te doen, is het weer te veel? %03%


Zal een ICNG maar liefst 2 minuten sneller zijn dan een ICd? Het verschil wordt pas gemaakt na het passeren van de Kijfhoek tot Hszha. En dat is ongeveer 25 - 30 km. Dat is een schatting. En de Traxx + ICR trekken snel op dankzij hun enorme vermogen. Hou het op 1 minuut.

Ben mee eens dat de HSL beter benut moet worden. Wat mij betreft mag er zelfs nog meer bij. Want de HSL zal van alleen de echte HST Amsterdam - Brussel - Parijs/Londen niet rendabel worden. Dat was een oude concept die niet reëel was.

Laatst bewerkt door icened op 31-01-2018 21:08
 

31-01-2018 21:09:03
b2py
b2py
Quote
DDietzen (wo 31 jan 2018 20:48:41 https://www.somda.nl/forum/17786/p639773/): Zie de tekst op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/spoor/spoorboekloos-reizen/trajecten-spoorboekloos-reizen-phs . 'Verouderd' betekent niet per se 'achterhaald'. Zolang er niets is dat het tegendeel bewijst, neem ik deze info nog altijd als 'waar' aan.

Quote
Er gaan straks 4 intercity’s per uur rijden vanuit Leiden en 4 per uur vanuit Den Haag Centraal.
De intercity-verbinding tussen Den Haag en Eindhoven gaat in beide richtingen van 2 naar 4 intercity’s per uur. Deze 4 intercity’s gaan tussen Rotterdam en Breda over de hogesnelheidslijn rijden.
Er gaan 2 extra sprinters per uur, per richting rijden tussen Den Haag en Dordrecht. En tussen Breda en Tilburg.


NS/De overheid is dus ook voornemens om op Gvc - Rtd 4 IC's te gaan rijden ipv 2. Anders zou het ook wel érg inefficiënt zijn om Dta - Sdm viersporig te maken. Dat zou dan alleen die twee zielige extra sprintertjes ten goede komen.

Als men werkelijk voornemens was om voor de tienminutendienst een extra IC Ddr - Ehv in te leggen, had men dat al jaren terug rondgetoeterd om de laaiende gemeente Dordrecht wat te sussen. Of zou zo'n IC de 'structurele oplossing' worden die de gemeente laatst op hoge poten had geëist? Daar heb ik nog niets van gehoord dus ik acht het (vooralsnog) niet aannemelijk.

Daarnaast: zou men een IC Ddr - Ehv willen rijden, dan kunnen ze in principe morgenochtend van start. ICR-tekort (en daaruit voortkomende noodzaak van ICNG) speelt dan niet omdat je niet over de HSL rijdt en dus met ICM, VIRM, DDZ of wat dan ook kunt gaan karren.
Tussen Bd en Tb passen 6 IC's, 2 SP's en 4 cargo's prima, zie mijn voorbeelduitwerking van eerder vandaag. Perronopvolging Tb is ook geen probleem zolang je:
- de 6600 met 1 min kunt versnellen op dat traject;
- of de 1100/1200 een rijtijd van 14 min geeft;
- of de 6600 een stationnement van 0 min op Tb geeft.
Extra perron Tb is dus niet (strikt) noodzakelijk voor een extra IC-dienst.
Dus áls men dat al zou willen, waarom zijn ze dan niet al begonnen?

Maar laat het de gemeente Dordrecht niet horen, hè. Straks gaan ze nog eisen dat ze per drgl 2019 zo'n IC krijgen, al dreigende met spoorblokkades

Tot slot: op Rtd - Hszha is Thalys/Eurostar slechts 3-4 min sneller dan ICd met TRAXX+ICR. Zodra de ICNG instroomt wordt dat verschil slechts 2 min. Extra IC's op dat traject passen dus prima.
Iedereen klaagt dat die HSL zo weinig gebruikt wordt, en dan wordt er eindelijk voorgesteld om er twee treinen per uur bij te doen, is het weer te veel? %03%
Ik zou niet direct de aanname doen dat vier treinen Den Haag - Rotterdam betekent dat ze ook allemaal vanaf Den Haag Centraal komen.
 

31-01-2018 21:31:29
michaben
michaben
4x per uur Gvc-Rtd was wel het plan, Gv-Rtd zou 8x per uur gaan rijden. Laatste versie van de PHS lijnvoering was die extra trein Gvc-Rtd echter op de lange baan geschoven.

Quote
DDietzen (wo 31 jan 2018 20:48:41 https://www.somda.nl/forum/17786/p639773/): Iedereen klaagt dat die HSL zo weinig gebruikt wordt, en dan wordt er eindelijk voorgesteld om er twee treinen per uur bij te doen, is het weer te veel?

Ik heb alleen nog nergens een concreet voorstel gezien om daadwerkelijk meer treinen over de HSL te laten rijden. Mijn vermoeden is dat de woordkeuze gewoon een beetje verkeerd is en men eigenlijk 4 verbindingen bedoeld, waarvan 2x per uur met overstap in Rtd.
 

31-01-2018 21:45:41
DDietzen
DDietzen
@icened: ik rekende 1-2 min winst van ICNG tov TRAXX. Wellicht is 2 min niet haalbaar, maar 1 min moet toch zeker mogelijk zijn.
Hoe dan ook, stel een rijtijd van 15 min voor ICNG op Rtd - Hszha in beide richtingen (0 of 1 min winst tov TRAXX), dan moet het al kunnen om die 2 extra IC's in te meppen. Voorbeelduitwerking Rtd > Hszha > Bd uit de losse pols:
9300: .58 > .10
9200: .04 > .19 > .27
1100: .07 > .22 > .30
-900: .19 > .34 > .42
1200: .22 > .37 > .45
9100: .30 > .42
1100: .37 > .52 > .00
-900: .49 > .04 > .12
1200: .52 > .07 > .15

@b2py: Als je met 2 extra IC's uit Ehv komt aanzetten in Gv, die in kwartiersdienst rijden met de 1100 welke na Gv naar Gvc rijdt, stuur je die extra IC's dan naar Ledn (waar al 4 IC's naartoe rijden) of naar Gvc (waar nog maar 2 IC's naartoe rijden)?
Bijkomend probleem: als je een tienminutendienst Rtd - Gv - Ledn (2200, 2400, en de extra IC's uit Ehv) instelt, plakt die vast aan de toekomstige tienminutendienst Gvc - Ledn - Alm. Dan heb je veel minder speelruimte om al die diensten in te leggen. Die extra IC's uit Ehv moeten dan zowel in kwartiersdienst met de 1100 rijden, als op de HSL overal tussendoor fietsen, als midden tussen de 2200 en 2400 uitkomen. Daarmee leg je ook restricties op aan de knoop Leiden en de lijnvoering van de IC's van OV SAAL daar (want die extra IC's uit Ehv zouden vast naar Hlm en Asd gaan, niet naar Shl en Alm). Ik denk niet dat dat allemaal lekker uitkomt.
Met twee losse kwartiersdiensten Rtd - Gv - Gvc (1100, 1200) en Rtd - Gv - Ledn (2200, 2400) hebben alle series veel meer vrijheid. Gezien de viersporigheid van Dta - Sdm tegen die tijd hoef je dan alleen maar te zorgen dat er minimaal 3 min tussen de Gvc-IC's en de Leidse IC's zit, voor de rest kan je je gang gaan. Dat lijkt me veel praktischer. Of zie ik iets over het hoofd?
 

31-01-2018 22:01:24
icened
icened
Quote
DDietzen (wo 31 jan 2018 21:45:41 https://www.somda.nl/forum/17786/p639782/): ik rekende 1-2 min winst van ICNG tov TRAXX. Wellicht is 2 min niet haalbaar, maar 1 min moet toch zeker mogelijk zijn.



1 minuut tijdswinst t.o.v. de Traxx + ICR lijk niet veel. Maar voor 300 km p/u is het weer gunstiger want die worden dan wel punctueler als ze minder gehinderd worden door 200 km p/u treinmaterieel.

Van Rtd - Hszha worden de Thalys & Eurostar 320 minder gehinderd dan tussen Hszha - HSL brug. Want de snelheid op dit deel met de HSL IC is wel laag. En de HSL IC moet soms zelf ook stilstaan op de verbindingsspoorlijn vanwege aanstormende Thalys.

Zal een hele puzzel worden om een goede dienstregeling te maken. Maar in 2013 en 2017 is het ook gelukt.

Laatst bewerkt door icened op 31-01-2018 22:02
 

01-02-2018 00:00:00
b2py
b2py
Reizigerstreinen schrappen als er werkzaamheden zijn bijvoorbeeld  

01-02-2018 00:00:00
kleine_man
kleine_man
Punctualiteit is nog makkelijk. 8 minuten stil in Utrecht; 6 minuten in DenBosch en 6 minuten in Eindhoven.  

01-02-2018 00:00:00
b2py
b2py
Kip-ei verhaal  

01-02-2018 00:00:00
yappa
yappa
In het kader van fact-checken: heeft iemand een idee hoe het zat met punctualiteit en uitval van de andere treinen op de A2 corridor?  

01-02-2018 00:00:00
b2py
b2py
@DDietzen, moet je ze wel doorsturen na Gv?  

01-02-2018 02:07:41
scooter
scooter
Quote


Tussen Bd en Tb passen 6 IC's, 2 SP's en 4 cargo's prima, zie mijn voorbeelduitwerking van eerder vandaag. Perronopvolging Tb is ook geen probleem zolang je:
- de 6600 met 1 min kunt versnellen op dat traject;
- of de 1100/1200 een rijtijd van 14 min geeft;
- of de 6600 een stationnement van 0 min op Tb geeft.
Extra perron Tb is dus niet (strikt) noodzakelijk voor een extra IC-dienst.
Dus áls men dat al zou willen, waarom zijn ze dan niet al begonnen?
%


Dat extra perron is allang besloten en geld voor vrij gemaakt,als het goed is begint dit jaar de bouw(een stukje is al gebouwd tijdens het aanleggen van de nieuwe stationstunnel)
 

01-02-2018 09:05:03
anton_
anton_
artikel prorail:
De tienminutentrein rijdt vaker op tijd dan andere treinen. Dat blijkt uit de cijfers van deze 'hoogfrequente' treindienst. 93% van de treinen tussen Amsterdam – Utrecht – Eindhoven was in december 2017 op tijd, tegenover een landelijk gemiddelde van 92% voor het hele spoornet. In de laatste week van 2017 was de stiptheid het grootst: 98% van de tienminutentreinen kwam die week op tijd aan.
Op basis van de huidige planning van de PHS-projecten zal op zijn vroegst eind 2021 de tienminutentrein tussen Schiphol-Utrecht-Arnhem-Nijmegen kunnen rijden. En vanaf eind 2024 kunnen een derde en vierde Intercity per uur tussen Breda en Eindhoven gaan rijden.

lijkt me wat duidelijker dan het NOS artikel.

Is in 2024 de boog bij meteren al klaar? ( ik zie aanvang werkzaamheden in 2021 https://www.prorail.nl/projecten/vught/besluitvorming-tracewet )

link naar prorail artikel: https://www.prorail.nl/nieuws/tienminutentrein-smaakt-naar-meer
 

01-02-2018 12:15:32
daniel81
daniel81
... en van andere verbindingen die geslachtofferd worden zoals de 7300 op Ut-Vndc?  

01-02-2018 12:32:23
Apda
Apda
Welke conclusie kunnen we nu eigenlijk trekken uit het artikel van Prorail? Dat met meer aandacht en inzet de punctualiteit stijgt? Waarom hebben Prorail en NS die aandacht en inzet dan niet voor alle trajecten?

Laatst bewerkt door Apda op 01-02-2018 12:43
 

01-02-2018 13:02:33
ZJ37
ZJ37
Quote
yappa (do 01 feb 2018 11:51:24.231905 https://www.somda.nl/forum/17786/p639829/): In het kader van fact-checken: heeft iemand een idee hoe het zat met punctualiteit en uitval van de andere treinen op de A2 corridor?
Prima al die hosanna, maar vertel inderdaad dan wel het complete verhaal.
 

01-02-2018 13:06:01
ZJ37
ZJ37
De overstapgetalletjes zullen ook wel beter geworden zijn, zeker de aansluitingen die fors langer zijn geworden dan voor de PHS-dienstregeling. Zoals 800-3600 te Ht en 800-3100 te Ut.  

01-02-2018 13:08:29
phantom
phantom
Quote
b2py (wo 31 jan 2018 17:26:10.865631 https://www.somda.nl/forum/17786/p639735/): @ZJ, dat worden twee goederenpaden als het derde spoor zevenaar af is, verder zinspeelt NS op een losse pendel Eindhoven - Breda

En hoe gaat het dan bij omleidingen ?
Als bv de Betuweroute is dicht is voor werkzaamheden,waar wil je dan heen met die goederen ?
Het principe van overal alleen maar reizigers treinen zonder speelruimte voor een goederentrein is leuk,maar als men die paden daarvoor dan ook niet meer reserveert,dan zit alles dus flink in de war als er omgeleid moet worden.
Dat dat nodig zal blijven is logisch want bij ongelukken/werkzaamheden moet datgene wel via een andere weg kunnen worden weg gewerkt.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

01-02-2018 13:42:54
daniel81
daniel81
Het één hoeft het ander toch niet uit te sluiten?
Het is ook zonde van de capaciteit als er altijd goederenpaden gereserveerd worden die maar 2x per jaar nodig zijn.
Dan is het handiger om een extra dienst toe te voegen, die in principe altijd rijdt maar in het geval van een omleiding als eerste geschrapt wordt (zoals de 7300 en 7700 ook functioneren). De grootste uitdaging hierin is de communicatie; dat reizigers ook begrijpen dat dit een soort van extra treinen zijn die er inderdaad sneller zullen worden uitgegooid dan andere.
Het is dan wel van belang dat die extra dienst ook echt extra is, en niet te zeer verweven met andere series, zodat-ie er echt gemakkelijk uit te knippen is. Een losse pendel Ehv-Bd is dan veel geschikter dan een doorgetrokken 900 oid.
 

01-02-2018 23:15:42
dennistd
dennistd
"In verband met werkzaamheden rijden er geen treinen tussen Kijfhoek en Zevenaar. De treinvervangende vrachtwagens staan voor u gereed op de A15." %08%  

05-02-2018 00:00:00
BGM104
BGM104
In Delft wordt een lege 2e tunnel gebouwd. Nu is er geld om er ook sporen in te leggen.  

05-02-2018 00:00:00
IJsbergsla
IJsbergsla
Delft wordt al viersporig gebouwd, als daar nu pas budget voor vrij is gemaakt zou er iets niet goed zijn gegaan  

05-02-2018 08:39:29
mren
mren
NOS meldt investering kabinet voor iedere 5min trein tussen Den Haag en Rotterdam. Onder andere Rijswijk-Delft Zuid 4 sporig maken.  

05-02-2018 08:45:37
DingeZ
DingeZ
Waar die vijf minuten vandaan komen snap ik niet helemaal. Het komt er eigenlijk op neer dat de ICs om de 7,5 minuut gaan rijden en de sprinters om de 10.  

05-02-2018 08:49:03
Klaasje
Klaasje
Op een IC-station hoef je nooit langer dan 5 minuten op een trein te wachten in de juiste richting. Dat het misschien een trein met de verkeerde eindbestemming of teveel of te weinig stops is voor jouw specifieke reiswens is slechts een detail.  

05-02-2018 08:49:40
DDietzen
DDietzen
Quote
mren (ma 05 feb 2018 08:39:29 https://www.somda.nl/forum/17786/p640302/): NOS meldt investering kabinet voor iedere 5min trein tussen Den Haag en Rotterdam. Onder andere Rijswijk-Delft Zuid 4 sporig maken.


Dus van het nu tweesporige Rsw (eigenlijk Dta maar oké) - Sdm zou alleen Rsw - Dtz worden verdubbeld? Ik mag toch hopen dat ze het laatste stukje naar Sdm ook nog meepakken, anders krijg je weer zo'n leuke flessenhals à la Utlr - Ut. Die laatste wordt nu ook geschikt gemaakt voor dezelfde frequentie van 8 IC's en 6 SP's door te verdubbelen, dus waarom zou dat hier ineens niet nodig zijn?

Laatst bewerkt door DDietzen op 05-02-2018 08:50
 

05-02-2018 09:19:45
daniel81
daniel81
Quote
DDietzen (ma 05 feb 2018 08:49:40 https://www.somda.nl/forum/17786/p640305/):
Quote
mren (ma 05 feb 2018 08:39:29 https://www.somda.nl/forum/17786/p640302/): NOS meldt investering kabinet voor iedere 5min trein tussen Den Haag en Rotterdam. Onder andere Rijswijk-Delft Zuid 4 sporig maken.


Dus van het nu tweesporige Rsw (eigenlijk Dta maar oké) - Sdm zou alleen Rsw - Dtz worden verdubbeld? Ik mag toch hopen dat ze het laatste stukje naar Sdm ook nog meepakken, anders krijg je weer zo'n leuke flessenhals à la Utlr - Ut. Die laatste wordt nu ook geschikt gemaakt voor dezelfde frequentie van 8 IC's en 6 SP's door te verdubbelen, dus waarom zou dat hier ineens niet nodig zijn?


14 treinen per uur betekent elke 4 minuten een trein. Dat past best zolang er geen tussenstop op het tweesporige deel is. Schiedam-Kethel lijkt niet meer bovenaan de lijst met potentiële nieuwe stations te staan, dus het kan. Bij Utrecht past het ook, het betekent alleen dat je weinig speelruimte hebt in de drgl.
Extra leuk wordt het waarschijnlijk als Schiedam-Kethel er alsnog moet komen, dan krijgt de gemeente Schiedam waarschijnlijk ook de kosten van (plaatselijke) viersporigheid voor z'n kiezen!

Laatst bewerkt door daniel81 op 05-02-2018 09:20
 

05-02-2018 09:48:00
gvttreinen
gvttreinen
Quote
BGM104 (ma 05 feb 2018 09:11:49.655403 https://www.somda.nl/forum/17786/p640312/): In Delft wordt een lege 2e tunnel gebouwd. Nu is er geld om er ook sporen in te leggen.
Die tunnel is praktisch klaar alleen wordt nu versneld de sporen erin gelegd.
Ook viersprorigheid Dt - Dta is bijna in uitvoeringsfase.
 

05-02-2018 09:55:20
Klaasje
Klaasje
Quote
DDietzen (ma 05 feb 2018 08:49:40 https://www.somda.nl/forum/17786/p640305/):
Quote
mren (ma 05 feb 2018 08:39:29 https://www.somda.nl/forum/17786/p640302/): NOS meldt investering kabinet voor iedere 5min trein tussen Den Haag en Rotterdam. Onder andere Rijswijk-Delft Zuid 4 sporig maken.


Dus van het nu tweesporige Rsw (eigenlijk Dta maar oké) - Sdm zou alleen Rsw - Dtz worden verdubbeld? Ik mag toch hopen dat ze het laatste stukje naar Sdm ook nog meepakken, anders krijg je weer zo'n leuke flessenhals à la Utlr - Ut. Die laatste wordt nu ook geschikt gemaakt voor dezelfde frequentie van 8 IC's en 6 SP's door te verdubbelen, dus waarom zou dat hier ineens niet nodig zijn?

Functioneel zou je sowieso pas een doorlopende viersporgheid krijgen als er bij Den Haag HS of bij Schiedam een vrije kruising gemaakt kan worden. De viersporigheid wordt immers anders gebruikt tussen Schiedam en Rotterdam en tussen Den Haag en Delft. Bij de eerste heb je idealiter de sprinters op de middensporen, bij de tweede IC-sprinter-Ic-Sprinter van het meest oostelijke spoor naar het meest westelijke spoor. Voor op snelheid over hetzelfde spoor rijden heb je dezelfde opvolgtijd nodig als voor gelijkvloers kruisen.
 

05-02-2018 10:30:04
icened
icened
Quote
DDietzen (ma 05 feb 2018 08:49:40 https://www.somda.nl/forum/17786/p640305/):

Dus van het nu tweesporige Rsw (eigenlijk Dta maar oké) - Sdm zou alleen Rsw - Dtz worden verdubbeld? Ik mag toch hopen dat ze het laatste stukje naar Sdm ook nog meepakken, anders krijg je weer zo'n leuke flessenhals à la Utlr - Ut. Die laatste wordt nu ook geschikt gemaakt voor dezelfde frequentie van 8 IC's en 6 SP's door te verdubbelen, dus waarom zou dat hier ineens niet nodig zijn?


Nu rijden de series 1100, 2200, 2400, 5000 en 5900 tussen Den Haag HS - Rotterdam. Vanaf 2025 een extra IC(NG) en extra Sprinter(NG). Kunnen ze de dienstregeling 2018 uitvoeren tussen Den Haag - Rotterdam uitvoeren na 2025? Met de extra IC(NG) en Sprinter (NG)? Of moet NS en Pro Rail de huidige dienstregeling aanpassen met eventuele tussenstops? Ze kunnen bijvoorbeeld de serie 700/1800 verlengen naar Rotterdam C. Maar dat is slechts speculatie.
 

05-02-2018 10:33:11
icened
icened
Quote
daniel81 (ma 05 feb 2018 09:19:45 https://www.somda.nl/forum/17786/p640313/):

14 treinen per uur betekent elke 4 minuten een trein. Dat past best zolang er geen tussenstop op het tweesporige deel is. Schiedam-Kethel lijkt niet meer bovenaan de lijst met potentiële nieuwe stations te staan, dus het kan. Bij Utrecht past het ook, het betekent alleen dat je weinig speelruimte hebt in de drgl.


Als alles goed gaat is het prima. Maar er is weinig marge als het fout gaat i.v.m. storingen. Dat lijk me de prijs voor een hoge frequentie. NS en Pro Rail halveren niet voor niets het treinverkeer als een zeer zware storm is.
 

05-02-2018 18:40:46
michaben
michaben
Quote
Klaasje (ma 05 feb 2018 09:55:20 https://www.somda.nl/forum/17786/p640318/): Functioneel zou je sowieso pas een doorlopende viersporgheid krijgen als er bij Den Haag HS of bij Schiedam een vrije kruising gemaakt kan worden. De viersporigheid wordt immers anders gebruikt tussen Schiedam en Rotterdam en tussen Den Haag en Delft.

En vergeet het emplacement van Rtd niet, de sporen 1&2 vanuit Sdm komen hier namelijk op één het hetzelfde wissel uit waardoor je deze sporen niet gelijktijdig kunt gebruiken. In het tracébesluit ging men uit van (effectieve) driesporigheid tussen Dhsa en Rtd, een van de wissels te Dhsa zou verplaatst worden zodat de binnenste fly-over in beide richtingen gebruikt kon worden (gelijktijdigheid vanaf Rtd sp6 naar Sdm sp5 met Sdm sp3 naar Rtd sp3 zeg maar).

Dit plan staat echter ter discussie omdat in dit plan geen ruimte voor een intercitystop te Sdm was, de wissels te Sdm sneuvelden namelijk ook in dit plan en met 14 treinen per uur was er geen ruimte voor een IC stop met slechts twee bruikbare sporen te Sdm. Men wil dus in Sdm alle sporen gaan gebruiken, maar dan moeten de wissels hier ook aangepast worden want nu is er geen gelijktijdig vertrek vanaf sp3 richting Dt en aankomst op sp1/2 vanuit Dt (plus dat het 1:9 wissels zijn).
 

05-02-2018 21:13:29
icened
icened
Volgens woordvoerder van I & W is nog geen uitgemaakte zaak dat NS een concessie voor alle treindiensten krijgt tussen Den Haag - Rotterdam:

https://www.ovmagazine.nl/2018/02/rijdt-ns-straks-nog-den-haag-rotterdam-1843/
 

05-02-2018 22:11:50
cuneo56
cuneo56
Staat in dat plan over viersporigheid en 14 treinen eigenlijk ook wanneer er weer deuren in station Delft komen??  

05-02-2018 22:26:37
ZJ37
ZJ37
"Om een regionaal geïntegreerd ov-model te kunnen aanbieden", wat een geklets is dat toch steeds. AlsOf Sprinters met een andere kleur wel netjes aansluiten op een bus, voor zover je daar nog rekening mee houdt met dergelijke frequenties.  

08-02-2018 21:21:22
Mat75
Mat75
Voor wie het nog niet was opgevallen,er is een inmiddels een petitie voor het behoud van de IC-status van station Veenendaal- De Klomp (Klp) gestart ;

https://veenendaaldeklomp.petities.nl

Laatst bewerkt door Mat75 op 08-02-2018 21:34
 

08-02-2018 21:24:27
broek53
broek53
Ach ja...  

08-02-2018 21:32:37
DDietzen
DDietzen
Zo krijg je natuurlijk nooit snelle IC-verbindingen.

Anderzijds is het toch wel erg scheef als NS inderdaad 6 IC's gaat laten stoppen op Db en 0 op Klp wanneer PHS Shl - Ah wordt afgetrapt. Zeker als in Db de inhaling van de SP's door de IC's dient plaats te vinden, dan is het immers juist efficiënter om de IC's door te laten vlammen zodat de SP's niet zo lang aan de kant hoeven.
Of is men van plan enkel de ICE een SP te laten inhalen bij Db? Dure twee extra spoortjes dan...
 

08-02-2018 21:52:38
michaben
michaben
Intercity's in Driebergen? Heb ik iets gemist? In het ontwerp van het nieuwe station kwamen niet eens perrons voor langs de intercitysporen.  

08-02-2018 22:40:13
ZJ37
ZJ37
Gebeurt dat dan alleen in Db en Klp? Of moet men in Dt, Sdm, Ost, Wh en half Zeeland nu ook 'vrezen' (of juist hopen) dat daar ook weer eens wat stationnetjes worden overgeslagen?  

09-02-2018 00:00:00
henri1972
henri1972
T kromme wordt dat de spr maar tot Ed rijdt en je van klp daar moet overstappen naar Ah.
Is niet echt klantvriendelijk op een stukje van 24 km.
De andere kant op naar Ut wordt er (ook langs de A12) juist gepromoot om naar P+R Klp te gaan omdat je snel in Ut bent. Met een spr kost dat 8 min extra enkele reis, weg tijdwinst.
 

09-02-2018 03:51:15
Coryza
Coryza
Klp heeft verder ook goede aansluitingen naar alle richtingen in de omgeving (Rhenen, Wageningen, Amersfoort, Barneveld, Elst, Ede)... toch best belangrijk.

Laatst bewerkt door Coryza op 09-02-2018 03:51
 

09-02-2018 07:17:11
AJT
AJT
Laat er dan 2 IC’s stoppen, met twee Sprinters erbij, zodat je 4x/u een sprinter naar Vndc e.v. kunt rijden.