Ontwikkelingen Programma Hoogfrequent Spoor (PHS)
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
06-09-2017 16:30:50
phantom
phantom
Die andere term kan door de media verzonnen zijn,of men heeft deze nieuwe hippe term gevonden om feitelijk het zelfde te zeggen als met dat andere.
Alleen valt met dit laatste waarschijnlijk weer meer te (af te)schermen als het fout dreigt te gaan ergens in die ambitie %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

06-09-2017 16:46:55
aarclay
aarclay
Of de ETMET (Elke Tien Minuten Een Trein) zoals dat daarvoor weer werd genoemd.
Het 'Spoorboekloos' rijden vind ik maar een rare term, om eerlijk te zeggen. Er wordt nog steeds volgens een spoorboekje gereden, maar nu met frequenties van tien minuten in plaats van per kwartier. En daarbuiten is een spoorboekje ook best verouderd, de reisplanner is al sinds 1989 in gebruik (met dank aan door Eduard en Wim Tulp).


Choo choo.....
 

06-09-2017 18:42:26
thom
thom
Volgens mij was het 'Spoorboekloos reizen' ipv rijden  

06-09-2017 19:02:51
ZJ37
ZJ37
Was het nou juist niet zo dat geadviseerd werd de reisplanner te raadplegen vanwege al die afwijkende tijden en vervallen en nieuw ontstane overstapverbindingen? Dan valt deze term wel erg uit de toon.  


07-09-2017 08:58:11
dh3201
dh3201
Als je buiten de coridor moet zijn heb je nu juist een reisplanner nodig om te weten welke van die 6 treinen per uur nu wel en welke juist niet aansluit...
Of hebben de oogklepjes alleen maar zicht op reizigers tussen Ehv en Asd en vergeten ze dat er ook reizigers met andere bestemmingen zijn?


Shqiperise-lopers?
 

07-09-2017 09:33:42
broek53
broek53
Het opvallende is dat de NS-voorlichter aan het eind van een stuk in de Volkskrant vandaag hetzelfde zegt. En daarbij ook meldt dat NS niet zoveel met de kreet 'spoorboekloos rijden' op heft; dat is meer een dingteje van 'Den Haag'.  

15-09-2017 13:44:15
fdk
fdk
Interessant artikel over invoer van PHS? Is het goed om iets in te voeren als het 'nuttig is voor de meeste reizigers'? Of: In hoeverre moet er ook rekening gehouden worden met minderheden die er (flink) op achteruitgaan. https://www.rd.nl/opinie/column-de-ethiek-van-het-spoorboekje-1.1429641  

15-09-2017 14:10:23
mren
mren
Intern en bij adviesaanvragen richting locov weet NS inderdaad op basis van de genoemde 'big data' vrij goed hoeveel reizigers baat hebben bij een bepaalde oplossing en hoeveel er op achteruit gaan.

Ik heb die cijfers niet, maar ik durf aan dat met slechts een deel van het PHS-project (Ehv-Asd/Shl) uitgevoerd een suboptimale situatie ontstaat waarbij meer mensen nadeel ondervinden dan voordeel. Het wordt al een ander en wat meer geïntegreerd verhaal als ook de lijnen Ut-Gd en Ah-Shl(/Asd) mee gaan doen in PHS. En al dan niet met leuke combinaties via Hanze/Veluwe/Gooi zodat ook op de drukke takken van/naar Zl en Dv fatsoenlijke aansluiting ontstaat. Hoewel het natuurlijk deel van de PHS-filosofie is dat aansluitingen niet uitmaken als iedere 10 minuten een trein rijdt. Wat natuurlijk enkel waar is, als je enkel naar het 'PHS-systeem' kijkt.
 

15-09-2017 14:23:07
ZJ37
ZJ37
En zelfs dat laatste niet, omdat de volgende PHS-trein een bestemming kan hebben waar je niet heen wilt en dus nogmaals moet overstappen.

Niettemin, ik heb het al eens eerder betoogd: de slagingskans van dit project is ook grotendeels afhankelijk of het dienstregelingsontwerp integraal wordt uitgevoerd als onderdeel van een landelijk herontwerp. Dan kan veel van het huidige ongemak en onlogica eruit: nep-aansluitingen, lange inwachttijden van PHS-treinen én Sprinters elders, etc.

De keus om het testen op een bestaande en naar de beperkte mogelijkheden om te bouwen dienstregeling is naar het publiek toe uiteraard geen goede reclame nu al dat ongemak erin is blijven zitten. Hopelijk is dat in 2018 anders.
 

15-09-2017 15:56:23
Berk24
Berk24
Quote
mren (vr 15 sep 2017 14:10:23 https://www.somda.nl/forum/17786/p625700/): Intern en bij adviesaanvragen richting locov weet NS inderdaad op basis van de genoemde 'big data' vrij goed hoeveel reizigers baat hebben bij een bepaalde oplossing en hoeveel er op achteruit gaan.

Ik heb die cijfers niet, maar ik durf aan dat met slechts een deel van het PHS-project (Ehv-Asd/Shl) uitgevoerd een suboptimale situatie ontstaat waarbij meer mensen nadeel ondervinden dan voordeel. Het wordt al een ander en wat meer geïntegreerd verhaal als ook de lijnen Ut-Gd en Ah-Shl(/Asd) mee gaan doen in PHS. En al dan niet met leuke combinaties via Hanze/Veluwe/Gooi zodat ook op de drukke takken van/naar Zl en Dv fatsoenlijke aansluiting ontstaat. Hoewel het natuurlijk deel van de PHS-filosofie is dat aansluitingen niet uitmaken als iedere 10 minuten een trein rijdt. Wat natuurlijk enkel waar is, als je enkel naar het 'PHS-systeem' kijkt.

Het probleem is dat Ah-Ut niet los is te zien van Ah-Nm, Ah-Dtc en Ah-Zp. Bij een 10-minutendienst op Ah-Ut gaan belangrijke aansluitingen in Arnhem verloren (in ieder geval, op niet iedere trein wordt goed aangesloten). Op Ah-Zp kun je wellicht de Sprinter wat verschuiven zodat iedere trein uit/naar Zutphen aansluiting biedt op een trein uit/naar Utrecht. Ah-Dtc is lastiger vanwege enkelspoor. Persoonlijk zou ik 1x/uur een RE Ah-Dtc-Ww en 3x/uur een S Ah-Dtc (1x/uur door naar Ww) prefereren als PHS komt op Ah-Ut, maar daarvoor is dubbelspoor Zv-Dtc nodig en vraag is of dat past, vanwege de ICE, RE19 en de treinen uit Zutphen.

10-minutendienst op Ah-Nm kan ook alleen ingevoerd worden als er vanuit/naar Zevenaar iedere trein aansluiting biedt op een trein van/naar Nijmegen. Nm-Wc en Nm-Bmr zijn wel weer meer losliggende lijnen, er wordt minder overgestapt vanuit Wc/Bmr op een trein naar Arnhem, dan vanuit Zv op een trein naar Nijmegen, dus daar heeft het PHS-proof maken van de spoorlijn minder prioriteit.
 

15-09-2017 16:20:11
mdj
mdj
PHS op Arnhem-Utrecht is inderdaad niet los te zien van Arnhem-Nijmegen, al is het omdat de treinen doorrijden. Ook Arnhem-Zutphen inderdaad. Maar Arnhem-Winterswijk is niets meer dan een zijlijntje, waarbij de overstap die gemaakt wordt weliswaar een belangrijke is voor de regio, maar we moeten hem ook niet belangrijker maken dan hij is. Arnhem zelf is namelijk ook een vrij belangrijke bestemming voor reizigers uit die regio.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

15-09-2017 16:26:15
mren
mren
Nu ga ik niet direct een heel dienstregelingmodel optuigen, maar ik kan me zo ook voorstellen dat je 2x/uur (iets-)Asd-Ah-Nm, 2x/uur Shl-Ah-Nm en 2x/uur Shl-Ah krijgt, waarbij mogelijk op Ah-Nm de huidige 3600 de derde IC is.  

15-09-2017 16:32:35
michaben
michaben
Het plan is altijd al geweest dat er extra intercity maar tot Ah zou rijden ja. Laatste versie van het PHS lijnennet voorziet in Hdr - Nm, Shl - Nm en Shl - Ah.  

15-09-2017 18:26:51
b2py
b2py
Toch grappig dat je in 1 week in 3 a 4 topics dezelfde discussie kan voeren.  

15-09-2017 18:28:49
sjoerd
sjoerd
Dat is niet zo'n probleem lijkt me. PHS heeft gevolgen voor meerdere topics hier.  

15-09-2017 18:29:37
Klaasje
Klaasje
Een van de grote nadelen van PHS op dit moment is dat de corridors Nm-Tb en Ut-Ehv nog niet los van elkaar liggen omdat de infrastructuur bij Vught nog niet af is. Dat maakt een gunstige inpassing in die regio lastig. Of een nieuw integraal dienstregelingsontwerp ten noorden van Amsterdam veel zoden aan de dijk zet als je niet alles compleet heroverweegt weet ik niet: Zo vraag ik mij niet af of het voor de overstappen en wachttijd in Hoorn het kiezen voor de 800 als Asd-Ekz in plaats van 3900 het een en ander zou oplossen. Als dat het geval is, is het slechts het maken van de verkeerde keuzes wat zorgt voor een slecht product. Niet PHS.

Laatst bewerkt door Klaasje op 15-09-2017 18:30
 

15-09-2017 18:45:58
michaben
michaben
De lijnvoering die we in 2018 krijgen heeft weinig tot niets te maken met het eindbeeld van PHS. Op diverse locaties is de benodigde infrastructuur inderdaad nog niet af waardoor we een halfslachtige variant van PHS gaan krijgen de komende jaren.  

16-09-2017 14:23:37
Henk1619
Henk1619
Quote
Berk24 (vr 15 sep 2017 15:56:23 https://www.somda.nl/forum/17786/p625706/): 10-minutendienst op Ah-Nm kan ook alleen ingevoerd worden als er vanuit/naar Zevenaar iedere trein aansluiting biedt op een trein van/naar Nijmegen. Nm-Wc en Nm-Bmr zijn wel weer meer losliggende lijnen, er wordt minder overgestapt vanuit Wc/Bmr op een trein naar Arnhem, dan vanuit Zv op een trein naar Nijmegen, dus daar heeft het PHS-proof maken van de spoorlijn minder prioriteit.


Klinkt als een voorwaarde die uit jaloezie is geboren, als Ah-Nm elke 10 min kan dan wil ik dat ook vanuit Zv. En als ik mijn zin niet krijg dan gun ik dat de mensen tussen Ah en Nm ook niet.

Ik zie eerlijk gezegd het hele probleem niet qua aansluitingen waar dan ook op PHS. Er is landelijk min of meer een halfuursdienst dus als die treinen een beetje redelijk op elkaar aansluiten dan maakt het niets uit of je daar bovenop nu 0 of 100 treinen per uur extra laat rijden die dan niet of schijn aansluiten.
 

16-09-2017 14:37:40
Berk24
Berk24
Nee, nu is er een kwartiersdienst op Ut-Ah-Nm waardoor de 30900 een vlotte aansluiting biedt op de 3000 en de 30700 op de 3100. Bij een 10-minutendienst kan er maar op één trein vlot aangesloten worden, in plaats van beide en wordt het dus onaantrekkelijker om dan bijv. De 30700 te pakken, omdat de overstappen in Arnhem richting Utrecht en Nijmegen veel langer zijn dan bij de 30900. Dit zorgt er voor dat de reizigers zich slechter spreiden dan bij een kwartiersdienst, omdat de ene trein aantrekkelijker is om te nemen dan de ander door betere aansluitingen. Kortom, door ETMET op Ut-Ah-Nm gaan de reizigers er netto op achteruit dan bij de kwartiersdienst 3000/3100.  

16-09-2017 14:46:42
treinfan
treinfan
Die conclusie is niet correct. Er zijn meer reizigers die 5 minuten sneller zijn, dan dat er reizigers Zv-Nm de helft van de tijd 5 minuten langer onderweg zijn.  

16-09-2017 16:24:13
Henk1619
Henk1619
Het lijkt me ook een beetje een overschatting van het aantal reizigers dat vanuit de Achterhoek overstapt richting Ut en Nm. Als dat er heel veel zouden zijn dan zou Zv-Dtc wel zijn geëlektrificeerd inclusief doorgaande treinen voorbij Ah.

De reizigers spreiden zich wel naar aanleiding van de nieuwe werkelijkheid. De aansluitende treinen worden eerst drukker door de overstappers en vervolgens verplaatsen de niet-overstappers zich naar de rustigere overige treinen.
 

16-09-2017 17:57:18
sjoerd
sjoerd
We maken ons dus allemaal voor niks zorgen. Alles komt goed, als we maar niets doen en afwachten. %03%  

17-09-2017 17:26:50
kleine_man
kleine_man
Quote
Henk1619 (za 16 sep 2017 16:24:13 https://www.somda.nl/forum/17786/p625808/): Het lijkt me ook een beetje een overschatting van het aantal reizigers dat vanuit de Achterhoek overstapt richting Ut en Nm. Als dat er heel veel zouden zijn dan zou Zv-Dtc wel zijn geëlektrificeerd inclusief doorgaande treinen voorbij Ah.

De reizigers spreiden zich wel naar aanleiding van de nieuwe werkelijkheid. De aansluitende treinen worden eerst drukker door de overstappers en vervolgens verplaatsen de niet-overstappers zich naar de rustigere overige treinen.


Ahum...... Tussen 7 en 9 dikke wachtrijen bij het omcheckmeubilair in Arnhem, geen doorkomen aan. Mensen struikelen over elkaar heen om maar te kunnen omchecken.

Verder kan je duidelijk zien wanneer de NS weer langere dagen de winterdienstregeling van stal haalt dat de reizigers zich concentreren rond de Arriva treinen en minder rond de Breng treinen.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

18-10-2017 13:49:40
mren
mren
Iedereen-tevreden-bericht namens NS:
Quote

Samenvatting
De eerste testdagen met de tienminutentrein zijn soepel verlopen. Sinds september kunnen reizigers op woensdagen elke tien minuten een Intercity nemen tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven. Zoals gepland, hadden reizigers deze dagen vaker een zitplaats en hoefden ze minder lang te wachten. Ook was het minder druk op de perrons. 90% van de reizigers is positief over de test met de tienminutentrein. Dat blijkt uit onderzoek onder 1300 treinreizigers dat onderzoeksbureau Citisens in opdracht van NS uitvoerde. 56% van de reizigers geeft aan zich niet meer bezig te houden met vertrektijden als de Intercity iedere tien minuten rijdt. Ze gaan dan gewoon naar het station. Hoewel het nog te vroeg is voor conclusies, zijn de eerste resultaten positief.

http://nieuws.ns.nl/eerste-testdagen-tienminutentrein-soepel-verlopen-reizigers-oordelen-positief/

Laatst bewerkt door mren op 18-10-2017 13:50
 

18-10-2017 15:18:08
hellfire
hellfire
Het AD laat ook de keerzijde zien https://www.ad.nl/eindhoven/leve-de-tienminutentrein-tussen-amsterdam-en-eindhoven~a7a4ee09/
Quote

De 38-jarige financieel analist Erwin Pellemans die dagelijks vanuit het Limburgse Weert naar de Rabobank in Utrecht reist, gaat er fors op achteruit. Waar zijn trein eerder doorreed, wacht deze nu 8 minuten op Eindhoven. ,,In totaal heb ik dus iedere dag 16 minuten meer reistijd. Dat vind ik onacceptabel.’’

 

18-10-2017 15:33:52
cuneo56
cuneo56
Een goede journalist zoekt het even op in een reisplanner voor die de uitspraak klakkeloos over neemt.
Ben geen journalist maar heb even gekeken op een reisplanner.
Weert naar Utrecht:
nu 1:10 of 1:14 ,
op de proefdagen 1:14 of 1:15
en met de nieuwe dienst elke werkdag : 1:10 of 1:11
Dus hoezo 8 minuten per enkele reis langer?
 

18-10-2017 15:37:52
b2py
b2py
Je zal als financieel analist maar niet met cijfertjes kunnen omgaan  

18-10-2017 15:39:15
ZJ37
ZJ37
Quote
mren (wo 18 okt 2017 13:49:40 https://www.somda.nl/forum/17786/p628936/): Iedereen-tevreden-bericht namens NS:
Quote

Samenvatting
De eerste testdagen met de tienminutentrein zijn soepel verlopen. Sinds september kunnen reizigers op woensdagen elke tien minuten een Intercity nemen tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven. Zoals gepland, hadden reizigers deze dagen vaker een zitplaats en hoefden ze minder lang te wachten. Ook was het minder druk op de perrons. 90% van de reizigers is positief over de test met de tienminutentrein. Dat blijkt uit onderzoek onder 1300 treinreizigers dat onderzoeksbureau Citisens in opdracht van NS uitvoerde. 56% van de reizigers geeft aan zich niet meer bezig te houden met vertrektijden als de Intercity iedere tien minuten rijdt. Ze gaan dan gewoon naar het station. Hoewel het nog te vroeg is voor conclusies, zijn de eerste resultaten positief.

http://nieuws.ns.nl/eerste-testdagen-tienminutentrein-soepel-verlopen-reizigers-oordelen-positief/
Zo'n bericht was wel te verwachten, dat moet natuurlijk ook. Ik vraag me alleen af of er ook andere reizigers zijn bevraagd dan alleen diegenen die tussen Ehv en Ut hebben gereisd.
 

18-10-2017 15:41:43
IJsbergsla
IJsbergsla
Inderdaad vrij onnauwkeurig. Maar de reizigersbeleving gaat er niet op vooruit met twaalf minuten (9 op Eindhoven, 3 op 's Hertogenbosch) wachten op de tussenstations. Zeker omdat er door al dat wachten niet veel aansluitingen voordeel hebben van PHS. Al met al zijn de treinen ongeveer even snel als in 1970.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 18-10-2017 15:42
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-10-2017 16:29:23
slifor2
slifor2
ben benieuwd hoe het vandaag gegaan is met die omgeleide cargo's er tussendoor.....  

18-10-2017 17:07:21
mren
mren
Reizigers zijn in ieder geval nog niet erg gewend: bij binnenkomst van de 860 stonden er al reizigers op het perron te Ehv, terwijl de 3962 ook nog moest vertrekken. Ik neem aan dat het aantal reizigers Ehv-Amr niet enorm is.  

18-10-2017 21:56:36
kleine_man
kleine_man
Er zit in ieder geval erg veel speling in de rijtijd. Vandaag eens wezen kijken. Richting het zuiden waren alle treinen in Ht minimaal 2 minuten te vroeg. In Ehv waren de treinen ook te vroeg.

Waar de PHS Asd-Ehv wellicht genoeg zitplaatsen biedt is dat in de 3000/3100 niet.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

18-10-2017 22:43:43
Coryza
Coryza
Maar dat is al langer bekend... met stevig doorrijden kan de IC tussen Ht en Ut er ook 24 minuten over doen... Daar staat nu 28 minuten voor.

Laatst bewerkt door Coryza op 18-10-2017 22:43
 

19-10-2017 08:54:35
ZJ37
ZJ37
Toch beetje jammer, vele wissels zijn gesloopt om er enkele 80-km wissels voor terug te leggen zodat dit tijdwinst oplevert. Waarom doen we er dan niks mee?  

19-10-2017 11:45:10
AlbertP
AlbertP
Bedoel je Ht of Ut, en in welke zin worden die niet gebruikt?  

19-10-2017 12:01:04
treinfan
treinfan
@ZJ37: Ehv-Asd is 2 minuten sneller dan voorheen, waarvan 1 minuut tijdwinst tussen Ht en Ut. 4 minuten rijtijdspeling op een traject van 24 minuten lijkt mij gewoon volgens de norm.  

19-10-2017 12:18:53
geert
geert
Precies het probleem: de infrastructuur wordt aangepast maar de normen niet. Lijkt me met die PHS snelweg die er gemaakt is dat 1 min rijtijd speling meer dan genoeg is!  

19-10-2017 12:20:16
thom
thom
Dan weet je zeker dat het straks als een kaartenhuis in elkaar dondert als er ook maar iets even tegen zit in het proces...  

19-10-2017 12:20:43
mren
mren
Quote
treinfan (do 19 okt 2017 12:01:04 https://www.somda.nl/forum/17786/p629045/): @ZJ37: Ehv-Asd is 2 minuten sneller dan voorheen, waarvan 1 minuut tijdwinst tussen Ht en Ut. 4 minuten rijtijdspeling op een traject van 24 minuten lijkt mij gewoon volgens de norm.

Was de ontwerpnorm niet iets in de orde van grootte van 7% van de nettorijtijd als speling?
 

19-10-2017 12:40:17
b2py
b2py
Vijf minuten speling per 60 minuten?  

19-10-2017 14:25:14
train85
train85
Quote
mren (do 19 okt 2017 12:20:43 https://www.somda.nl/forum/17786/p629051/):
Quote
treinfan (do 19 okt 2017 12:01:04 https://www.somda.nl/forum/17786/p629045/): @ZJ37: Ehv-Asd is 2 minuten sneller dan voorheen, waarvan 1 minuut tijdwinst tussen Ht en Ut. 4 minuten rijtijdspeling op een traject van 24 minuten lijkt mij gewoon volgens de norm.

Was de ontwerpnorm niet iets in de orde van grootte van 7% van de nettorijtijd als speling?
5% is de norm.
 

23-10-2017 09:13:47
icened
icened
In Nederland bekritiseerde PHS wordt bekeken door andere vervoersbedrijven. Waaronder SBB die wereldwijd een goede reputatie heeft:

https://www.ovpro.nl/trein/2017/10/23/buitenlandse-interesse-in-hoogfrequent-rijden/

Stel me voor dat op zeer drukke spoortrajecten zoals Mannheim - Frankfurt, Kopenhagen - Ringsted en Basel - Zürich ook PHS kan worden ingevoerd.
 

23-10-2017 11:02:16
treinfan
treinfan
Dat artikel spreekt niet over een bekritiseerd concept, dus ik ben wel benieuwd over welke kritiek je het hebt. Slechte aansluitingen bestaan al langer dan PHS.  

23-10-2017 11:14:14
Berk24
Berk24
Nederland is volgens mij ook het enige land in Europa waar op alle belangrijke assen in een kwartiersdienst wordt gereden. Een 10-minutendienst in andere Europese landen is dan ook wel een stap te ver, maar op belangrijke assen een klokvaste kwartiersdienst instellen, zoals bijvoorbeeld op Dortmund-Duisburg-Köln of Antwerpen/Gent-Brussel is in ieder geval een belangrijke vooruitgang.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

23-10-2017 17:25:01
michaben
michaben
Het is maar wat je belangrijk assen noemt. Hier noemen we iets een intercity noemt ziet een wereldstad als Londen gewoon als een trip naar de rand van de stad. En daar rijden volgens mij ook wat meer treintjes dan hier, en zijn er veel meer losse spoorlijnen dan hier. De zogenaamde 'kracht' van ons spoornet zit hem ook gedeeltelijk in de eenvoud: de meeste steden hebben één centraal station, en tussen de meeste steden loopt slechts één spoorlijn. Verbindingen waar dat niet het geval is (Rtd-Bd via HSl en via Ddr) zijn ook gelijk de plekken waar flink geklaagd wordt.

PHS is ook zeker geen wondermiddel, diverse trajecten worden er niet beter op, het is gewoon een marketingsterm voor diverse infraprojecten om de capaciteit te verhogen. De regelmatigheid van de tienminutendienstregeling komt al in het geding door goederen- en internationale treinen (waarbij vooral de sprinters het laten afweten). Je kunt dus zeker niet eventjes 'PHS toepassen', want PHS is in feite niets. Je kunt kijken naar de manier waarop men PHS gerealiseerd heeft, net zoals men hier ook naar projecten in andere landen gekeken zal hebben, maar je zult de boel zelf moeten vertalen naar de situatie van het land.

Kortom, het slaat eigenlijk nergens op, kijken naar vergelijkbare projecten in het buitenland als je zelf zoiets wil gaan doen is niet meer dan de normale gang van zaken, het is niet zo dat men hier een product 'PHS' in de schappen heeft staan. Maar ja, in de managerswereld is 'je werk doen' tegenwoordig ook al goed voor een persbericht.

Laatst bewerkt door michaben op 23-10-2017 17:26
 

23-10-2017 20:01:14
icened
icened
Quote
Berk24 (ma 23 okt 2017 11:14:14 https://www.somda.nl/forum/17786/p629411/): Nederland is volgens mij ook het enige land in Europa waar op alle belangrijke assen in een kwartiersdienst wordt gereden. Een 10-minutendienst in andere Europese landen is dan ook wel een stap te ver, maar op belangrijke assen een klokvaste kwartiersdienst instellen, zoals bijvoorbeeld op Dortmund-Duisburg-Köln of Antwerpen/Gent-Brussel is in ieder geval een belangrijke vooruitgang.


Nederland is een dichtbevolkt land die behoefte aan hoge frequentie. Zeker in de Randstad die enigszins te vergelijken is met megasteden als Tokyo, Londen, New York. In minder dichtbevolkte landen in Europa hebben ze per land een andere aanpak. In Zwitserland zijn de Intercity qua treinsamenstellingen meestal langer dan in Nederland. Maar vaak lagere frequentie. De NS heeft flexibel langere of kortere treinsamenstellingen en hogere frequentie op meer trajecten.
 

23-10-2017 20:08:58
Berk24
Berk24
London, Parijs, New York en Tokio zijn monocentrisch, terwijl de Randstad polycentrisch is. Nederland is dan ook beter te vergelijken met Nordrhein-Westfalen die ook een polycentrische stedenband heeft en daarbuiten nog enkele steden en randgebieden. Alleen, ik heb het gevoel dat in Nordrhein-Westfalen meer spoor ligt dan in Nederland en daar heb je midden in het Ruhrgebiet nog spoorlijnen waar slechts 1x per uur een trein overheen gaat.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

24-10-2017 10:02:57
icened
icened
Tussen Dordtmund - Duisburg - Köln is de frequentie waarschijnlijk ook hoog. Dit deel is behoorlijk te vergelijken met de Randstad. Veel steden bij mekaar en een hoge bevolkingsdichtheid.

Niet voor niets is het deel tussen Duisburg - Köln viersporig.
 

24-10-2017 10:31:21
Berk24
Berk24
Düsseldorf-Köln is deels driesporig en op Düsseldorf-Köln heeft er lange tijd maar 2 RE-treinen per uur gereden (RE1 en RE5), nu is er wel één bijgekomen die de omweg via Neuss maakt en Köln Messe/Deutz niet bedient.

Tussen Düsseldorf en Dortmund rijden er drie RE-treinen per uur (RE1, RE6 en RE11), lange tijd waren het er slechts 2,5 (RE11 reed 1x/2 uur). Slechts op enkele deeltrajecten (Düsseldorf-Duisburg en Duisburg-Essen) rijden veel treinen, maar ook weer in een onregelmatig patroon.

De RE1, RE5 en RE6 zitten iedere dag (dus ook op zondag) bommetje vol, vanwege te weinig treinen voor een te hoge vervoersvraag.

Met de Rhein-Ruhr-Express is het streven om op Dortmund-Duisburg-Köln ieder kwartier in een vast patroon een trein te laten rijden, een beetje zoals we dat nu kennen in Nederland. Daarvoor zijn wel investeringen in de infrastructuur nodig.

Laatst bewerkt door Berk24 op 24-10-2017 10:32


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

24-10-2017 21:21:53
henri1972
henri1972
Je vergeet voor het gemak even alle IC/ICE die dit traject of een gedeelte hiervan rijden.
En je vergeet de S-bahn al neem je die natuurlijk niet voor de langere afstand.
 

24-10-2017 21:36:10
b2py
b2py
De conclusie is vooral dat gebieden vergelijken heel erg moeilijk is en op basis van frequentie of inwoneraantal dat al helemaal niet kan.  

02-11-2017 19:27:37
wouter15
wouter15
Op zijn vroegst in 2022 6x/uur een trein tussen Shl en Nm: http://www.treinreiziger.nl/tienminutentrein-schiphol-nijmegen-op-zn-vroegst-2022/  

02-11-2017 20:07:56
Coryza
Coryza
Eigenlijk zouden ze Utr-Db 4-sporig moeten maken (of echt optimistisch: mrn).  

02-11-2017 20:27:27
Klaasje
Klaasje
Ze willen straks gaan inhalen in Driebergen. Dan is er capaciteit zat. Maar voordat Driebergen af is, is het nogal ambitieus om daar PHS-frequenties in te voeren. Wat overigens wel opvallend is, is dat er alleen ProRail-bronnen worden geciteerd. Als NS capaciteit aanvraagt voor zes IC's Amf-Ut of Ledn-Ddr en dat past binnen alle geldende kaders dan gaat dat gewoon gebeuren. Of dat nu onderdeel van de PHS-plannen is of niet. Moraal van het verhaal: Zonder bepaalde infrastructuur kan je het vergeten. Als de infrastructuur niet nodig is dan is er opeens elke tien minuten een trein zonder dat iemand dat voorzien had.  


02-11-2017 21:33:06
icened
icened
Quote
Klaasje (do 02 nov 2017 20:27:27 https://www.somda.nl/forum/17786/p630633/): Als NS capaciteit aanvraagt voor zes IC's Amf-Ut of Ledn-Ddr en dat past binnen alle geldende kaders dan gaat dat gewoon gebeuren. Of dat nu onderdeel van de PHS-plannen is of niet.


Afgezien van extra sporen en of NS extra capaciteit voor extra IC kun je afvragen of NS wel genoeg treinmaterieel heeft. Willen ze 6 keer p/u kortere treinen laten rijden?

Als de ICNG instroomt hebben ze genoeg Traxx + ICR die deels op de HSL en hoofdrailnet kan rijden. Komt er weer V-IRM-M/ICM-M/DDZ vrij.

Laatst bewerkt door icened op 02-11-2017 21:33
 

02-11-2017 22:50:03
timtrein
timtrein
Tegen die tijd gaat ICR toch echt es aan de kant...
Verder is de hoeveelheid materieel nu niet echt een probleem en met 1-2 jaar wordt het alleen maar beter.
 

03-11-2017 16:14:51
icened
icened
Ter overbrugging eerst met ICR en SGM blijven rijden. En in die tijd kan NS al het nieuwe treinmaterieel laten instromen.

Vergelijkbaar met Plan V die toch een tijdje heeft volgehouden.
 

03-11-2017 16:17:04
Coryza
Coryza
Quote
Klaasje (do 02 nov 2017 20:27:27 https://www.somda.nl/forum/17786/p630633/): Ze willen straks gaan inhalen in Driebergen. Dan is er capaciteit zat. Maar voordat Driebergen af is, is het nogal ambitieus om daar PHS-frequenties in te voeren. Wat overigens wel opvallend is, is dat er alleen ProRail-bronnen worden geciteerd. Als NS capaciteit aanvraagt voor zes IC's Amf-Ut of Ledn-Ddr en dat past binnen alle geldende kaders dan gaat dat gewoon gebeuren. Of dat nu onderdeel van de PHS-plannen is of niet. Moraal van het verhaal: Zonder bepaalde infrastructuur kan je het vergeten. Als de infrastructuur niet nodig is dan is er opeens elke tien minuten een trein zonder dat iemand dat voorzien had.


Dus in geval van vertraging vlak voor Bnk in de ankers voor de sprinter die je met veel moeite in Db weer kan passeren.... Had die 4-sporigheid dan doorgetrokken tot Db Klein stukkie maar
 

03-11-2017 16:46:26
Klaasje
Klaasje
Tjah, 2 á 3 minuten vertraging maximaal die bijna weer weg zijn als je in Arnhem aankomt. Het is maar wat je erg vind. Maar als jij graag voor die volledige viersporigheid betaald wil ProRail dat vast wel aanleggen.  

03-11-2017 18:47:32
Coryza
Coryza
Hebben ze tussen Htnc en Utrecht toch ook gedaan?  

03-11-2017 19:00:13
b2py
b2py
Je mist het punt, financiering  

03-11-2017 21:36:29
thom
thom
Ja, en ruimte die er niet is door natuurgebieden en andere bebouwing langs het spoor.

Kijk bijvoorbeeld eens rondom het stationsgebied van Bunnik...
 

03-11-2017 22:11:48
bacr
bacr
Mwoah, als oud-Bunnikenees kan ik goed genoeg beoordelen dat dat wel meevalt. Er staat een C-locatie kantoorgebouw bij het station, een enkel huis aan de Groeneweg zuid en een enkel bedrijfsgebouw. Dat zal je de uitkoop of onteigening niet kosten.
Oostelijk van het station heb je naast de Vrumona een stuk groen (aansluiting maken.....?). Alleen rond de overweg Schoudermantel is t wat krapjes.
 

03-11-2017 22:12:58
mambo
mambo
Quote
thom (vr 03 nov 2017 21:36:29 https://www.somda.nl/forum/17786/p630720/): Ja, en ruimte die er niet is door natuurgebieden en andere bebouwing langs het spoor.

Kijk bijvoorbeeld eens rondom het stationsgebied van Bunnik...
^Dit. Naar verluid is de gemeente Bunnik ook niet heel erg meewerkend in deze en is 4 sporigheid tot Driebergen (of wellicht zelfs De Haar ooit?) Voorlopig nog zeker niet aan de orde.
 

04-11-2017 00:32:58
thom
thom
Quote
bacr (vr 03 nov 2017 22:11:48 https://www.somda.nl/forum/17786/p630725/): Mwoah, als oud-Bunnikenees kan ik goed genoeg beoordelen dat dat wel meevalt. Er staat een C-locatie kantoorgebouw bij het station, een enkel huis aan de Groeneweg zuid en een enkel bedrijfsgebouw. Dat zal je de uitkoop of onteigening niet kosten.
Oostelijk van het station heb je naast de Vrumona een stuk groen (aansluiting maken.....?). Alleen rond de overweg Schoudermantel is t wat krapjes.

En reken dan nog even de strook van mensen die ineens te dicht op het spoor komen te wonen en je houdt weinig ruimte meer over hoor...
Zo makkelijk denken is het ook niet.
 

04-11-2017 11:02:59
bacr
bacr
Ik ken de situatie daar vrij goed en als je uitbreidt aan de zuidkant (Vrumona) zijn er maar een handvol die er last van zouden hebben.  

04-11-2017 11:42:39
b2py
b2py
Quote
thom (vr 03 nov 2017 21:36:29 https://www.somda.nl/forum/17786/p630720/): Ja, en ruimte die er niet is door natuurgebieden en andere bebouwing langs het spoor.

Kijk bijvoorbeeld eens rondom het stationsgebied van Bunnik...
Dat kan je altijd opkopen, dat is geen showstopper om maar even in de managementtermen te blijven..
 

05-11-2017 02:00:48
thom
thom
Tuurlijk joh, je kunt ook heel Bunnik uitkopen, leggen we er gelijk een HSL aan...
We hebben het over een paar minuten kwestie en tegelijk voer miljoenen... %03%
 

05-11-2017 07:41:19
b2py
b2py
Het is de normaalste zaak hoor om zaken op te kopen voor bouwprojecten, ik begrijp je ophef niet zo goed  

05-11-2017 13:04:53
thom
thom
Omdat de discussie nergens over gaat, zoals Klaasje al zegt hierboven, hebben we het over een vertraging van 2-3 minuten die prima goed te maken is en hier gaan we lopen roepen om investeringen van miljoenen omdat te voorkomen.

Daar weet je zelf tochwel van dat dat hem niet gaat worden en dat geld wel beter te investeren valt...
 

05-11-2017 14:15:06
b2py
b2py
Ik denk dat het dichterbij is dan wij denken dat er verdubbeling richting Driebergen gaat komen.  

05-11-2017 14:33:15
BGM104
BGM104
Als dat waar is, dan is het wel opmerkelijk dat de 2 nieuwe tunnels in Bunnik niet zijn voorbereid op een verdubbeling  

05-11-2017 17:09:39
Coryza
Coryza
Ik ga daar eigenlijk toch ook wel van uit dat het er wel zal gaan komen. Anders is 't wel erg krakkemikkig om 'PHS' in te voeren. Zo'n groot stuk is het nou ook weer niet.  

05-11-2017 17:17:29
michaben
michaben
Quote
Coryza (vr 03 nov 2017 18:47:32 https://www.somda.nl/forum/17786/p630706/): Hebben ze tussen Htnc en Utrecht toch ook gedaan?

En tussen Gdm en Htnc niet, terwijl daar evenveel treinen gaan rijden (dat de 6500 in Htnc gaat keren is slechts een tijdelijke oplossing tot de extra sporen in Gdm klaar zijn). Geen enkel PHS traject wordt volledig viersporig, Gvc - Ddr komt nog het meest in de buurt maar ook daar blijft Gvc - Gv en Dtz - Rtd tweesporig.

Laatst bewerkt door michaben op 05-11-2017 17:18
 

05-11-2017 17:24:47
b2py
b2py
Daar ligt dan maar weer 1 stop tussen waar je prima tussen twee ic's door kan halteren..  

05-11-2017 17:30:39
IJsbergsla
IJsbergsla
Om even terug te komen op een paar berichten hierboven: hoeveel stops liggen er dan tussen Utrecht Vaartsche Rijn en Driebergen-Zeist?

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 05-11-2017 17:31
 

05-11-2017 17:35:23
b2py
b2py
Ja dat bedacht ik me net toen ik dat bericht typte

Geeft tussen Db en Ut ruimte om de sprinter gunstiger in te leggen ten opzichte van de goederen tussen Utrecht en Amsterdam
 

06-11-2017 09:00:09
icened
icened
Volgens Telegraaf zijn bepaalde stations niet berekend op PHS:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1054843/perrons-te-klein
 

06-11-2017 11:36:27
waalkade
waalkade
Nu al niet, bijvoorbeeld op Asd spoor 7a en 8a op zaterdag morgen.
Menigmaal een overstap gemist omdat het niet doorloopt rond de roltrappen en het smalle stuk perron er naast.
Waar nu de fietstunnel ligt had men eigenlijk een extra onderdoorgang moeten maken.
 

06-11-2017 12:29:40
cuneo56
cuneo56
Als de Telegraaf het bericht van Prorail goed weergeeft dan klopt de redenering niet echt.
Met een kwartier dienst verwerkt een perron 1/4 van het aantal reizigers per uur. Dat wordt dan met de tien minuten dienst 1/6 deel van het aantal reizigers per uur. Dat betekend in mijn ogen dus rusttiger op het perron. Pas bij een groei van 50 % wordt het per trein weer net zo druk als nu.
Dat op een aantal stations perrons en op en af gangen wel op meer reizigers berekend mogen worden staat echter geheel los van het in voeren van een 10 minuten dienst, integendeel, een tien minuten dienst helpt zelfs om congestie op het perron te verminderen.
 

06-11-2017 12:39:18
b2py
b2py
Moet je nagaan hoe erg het probleem is als het zelfs bij 10’ diensten al te druk is.  

06-11-2017 15:15:56
SunKeeper
SunKeeper
Nu is het wel mijn ervaring dat je een pak zout bij de artikelen van de Telegraaf kunt zetten.

Zo meldt de voorpagina vanmorgen ''een verdubbeling van treinen van reizigers''. Sla je een bladzijde om dan is het plotseling 50% toename. (in 2030) Toch niet hetzelfde, want een verdubbeling is bij mij 200%.

En er komen zoveel treinen bij dat er ''door het hele land parkeerplaatsen voor treinen bij moeten komen en een dubbele bovenleidingsspanning''. %08%

Enfin, ik heb vanmorgen maar eens smakelijk gelachen toen ik het las.%02%
 

06-11-2017 17:04:53
michaben
michaben
Niet alleen de telegraaf, bij de AD kunnen ze er soms ook wat van. En bij somda ook, want een verdubbeling is natuurlijk een groei van 100% en niet 200% %08% Maar inderdaad, artikel doet alsof men iets ontdekt heeft wat ons veel geld gaat kosten, maar dit was gewoon ingecalculeerd toch? Verbouwing van Asd (perrons, passage en emplacement) stond tig jaar terug al in het overzicht van PHS projecten.

Laatst bewerkt door michaben op 06-11-2017 17:07
 

06-11-2017 17:07:58
phantom
phantom
Quote
michaben (zo 05 nov 2017 17:17:29 https://www.somda.nl/forum/17786/p630852//):Geen enkel PHS traject wordt volledig viersporig, Gvc - Ddr komt nog het meest in de buurt maar ook daar blijft Gvc - Gv en Dtz - Rtd tweesporig.

Al ligt er in delft nog wel een 2e tunnelbuis klaar om toch nog een stuk extra 4 sporig te maken
(eindelijk is een voorbeeld van goed vooruitdenken %08% )


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

06-11-2017 17:09:51
michaben
michaben
Die ligt niet tussen Gvc - Gv of Dtz - Rtd

Laatst bewerkt door michaben op 06-11-2017 17:10
 

06-11-2017 17:18:07
phantom
phantom
Dat was me bekend
Het ging er mij maar om dat ik duidelijk wilde maken,dat men vaak roept dat men vroeger nooit vooruitdacht,zoals in dit geval PHS en mogelijk ooit is 4 sporigheid op bepaalde lijnen,terwijl men dat in delft gelukkig is een keer wel heeft gedaan %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

06-11-2017 17:25:28
michaben
michaben
Die viersporigheid in Dt is juist onderdeel van PHS.  

06-11-2017 17:27:18
mren
mren
En wellicht enigszins geldverspilling om Dt zelf viersporig te maken omdat toch (vrijwel) alle treinen op Dt stoppen.  

06-11-2017 19:07:43
DDZ7504
DDZ7504
Maar ondertussen ligt er voorlopig maar 1 goederenpad tussen Gv en Rtd omdat het andere pad door de BNL bezet is, en zelfs als die de HSL op gaat, gaat die ook af en toe naar Gv en moet er wel ruimte zijn. En veel ruimte in de dienstregeling is er nu al niet natuurlijk, laat staan als PHS van kracht gaat.  

06-11-2017 20:46:50
b2py
b2py
Vier keer per dag valt buiten de spelregels van ProRail voor kadans dus met die vier treinen kan je wel wat spelen  

06-11-2017 21:19:08
illyavaes
illyavaes
Quote
BGM104 (zo 05 nov 2017 14:33:15 https://www.somda.nl/forum/17786/p630846/): Als dat waar is, dan is het wel opmerkelijk dat de 2 nieuwe tunnels in Bunnik niet zijn voorbereid op een verdubbeling

Dat kan het gevolg zijn geweest van het toen net heersende "Lean" - niets doen wat op dat moment niet "nodig" is (vertaling niet alleen "mager" maar ook "schraal").
 

06-11-2017 21:36:42
sjoerd
sjoerd
Quote
mren (ma 06 nov 2017 17:27:18 https://www.somda.nl/forum/17786/p630942/): En wellicht enigszins geldverspilling om Dt zelf viersporig te maken omdat toch (vrijwel) alle treinen op Dt stoppen.

Als Delft straks niet zou zijn verdubbeld, kon je de capaciteit op de toeleidende viersporige baanvakken nog niet voor de helft benutten, zeker niet met het huidige capaciteitsverslindende conflictvrije plannen. Eerder zou je een station (denk aan Schiphol) nog extra sporen geven want stoppen vreet capaciteit.
 

06-11-2017 21:50:37
geert
geert
Quote
illyavaes (ma 06 nov 2017 21:19:08 https://www.somda.nl/forum/17786/p630987/):
Quote
BGM104 (zo 05 nov 2017 14:33:15 https://www.somda.nl/forum/17786/p630846/): Als dat waar is, dan is het wel opmerkelijk dat de 2 nieuwe tunnels in Bunnik niet zijn voorbereid op een verdubbeling

Dat kan het gevolg zijn geweest van het toen net heersende "Lean" - niets doen wat op dat moment niet "nodig" is (vertaling niet alleen "mager" maar ook "schraal").
Lean is iets heel anders: voeg klantwaarde toe, net ff andere benadering
 

06-11-2017 22:32:20
icened
icened
Quote
sjoerd (ma 06 nov 2017 21:36:42 https://www.somda.nl/forum/17786/p630990/):
Quote
mren (ma 06 nov 2017 17:27:18 https://www.somda.nl/forum/17786/p630942/): En wellicht enigszins geldverspilling om Dt zelf viersporig te maken omdat toch (vrijwel) alle treinen op Dt stoppen.

Als Delft straks niet zou zijn verdubbeld, kon je de capaciteit op de toeleidende viersporige baanvakken nog niet voor de helft benutten, zeker niet met het huidige capaciteitsverslindende conflictvrije plannen. Eerder zou je een station (denk aan Schiphol) nog extra sporen geven want stoppen vreet capaciteit.


Zou dat niet eerder Amsterdam Zuid kunnen worden?

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwibp-Pr8qrXAhXIqKQKHTaLDBEQFggnMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.prorail.nl%2Fprojecten%2Fstation-amsterdam-zuid&usg=AOvVaw0BFG5zFXltjUzSvLf_H_YP

Staat alleen niet aangegeven of het 8 - 10 sporen wordt op station Amsterdam Zuid vanaf 2030. Maar Schiphol uitbreiden is technisch zeer moeilijk.

Bij Amsterdam Zuid is PHS al niet meer nodig. Het is eerder nodig om te voorkomen dat het tussen Schiphol - Amsterdam RAI dichtslibt.

Laatst bewerkt door icened op 06-11-2017 22:36
 

07-11-2017 00:11:20
sjoerd
sjoerd
Ik reageerde slechts op het idee van MREN dat Delft in de toekomst zou kunnen volstaan met twee sporen omdat toch alle treinen er stoppen. Dat betwijfel ik omdat Schiphol nu met zes sporen al te weinig capaciteit heeft tussen viersporige baanvakken.

Laatst bewerkt door sjoerd op 07-11-2017 00:11
 

07-11-2017 13:58:29
Klaasje
Klaasje
Een stoppende trein vergt minstens twee keer zoveel capaciteit als een doorrijdende trein als het om opvolgtijden gaat. Met 10 treinen per uur is de bewegingsvrijheid om nog een beetje te kunnen plannen wel erg karig als alles over hetzelfde spoor moet.  

08-11-2017 09:46:53
illyavaes
illyavaes
Quote
geert (ma 06 nov 2017 21:50:37 https://www.somda.nl/forum/17786/p630993/):
Quote
illyavaes (ma 06 nov 2017 21:19:08 https://www.somda.nl/forum/17786/p630987/):
Dat kan het gevolg zijn geweest van het toen net heersende "Lean" - niets doen wat op dat moment niet "nodig" is (vertaling niet alleen "mager" maar ook "schraal").
Lean is iets heel anders: voeg klantwaarde toe, net ff andere benadering

Als het geen klantwaarde toevoegt, is het niet "nodig" (maar uiteraard zit alle discussie in de interpretatie van dat laatste).
 

21-11-2017 21:23:52
icened
icened
Filmpje PHS:

https://www.youtube.com/watch?v=9D_hOLQYJi0

Zie je hoe de beruchte spoorwegovergang bij Vught vervangen wordt
 

21-11-2017 21:34:03
sjoerd
sjoerd
Grappig en ook stuntelig dat ProRail een filmpje maakt, waarbij de goederentreinen over de aloude Betuwespoorweg via Dordrecht en de Baanhoekbrug naar Meteren rijden en niet over de Betuweroute!!  

19-01-2018 00:00:00
b2py
b2py
Wat berk zegt is vrijwel gelijk aan wat ze inderdaad bij I&W en NS hebben bedacht