Ontwikkelingen Programma Hoogfrequent Spoor (PHS)
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
20-02-2016 10:21:50
michaben
michaben
Daarom staat de 36700 ook 3 minuten stil in Gr, zodat het alsnog 15 minuten is tussen de kruising in Ldm en Gr. En vervolgens is het een kwartier van Gr naar Sdt waar de volgende kruising plaatsvind, waarna het 12 minuten naar Ddr is waar de 36700 netjes op zichzelf keert. Kortom de basis is prima symmetrisch met 06/21/36/51 als kruistijden. Alleen in de ochtendspits is er maatwerk (sinds vorig jaar pas overigens) om de overstap in Ddr ruimer te maken (normaal 2 minuten op de 2600, wat vanwege het omchecken krap is), dan is de stop in Gr richting Ddr 1 minuut en richting Gdm 5 minuten en rijdt Gr-Ddr in een afwijkend patroon dan de rest van de dag.

Wat betreft een 00/30 symmetrie, in geval van een halfuurdienst zijn je sleuteltijden dan 00/15/30/45, beide het kan zowel 6 minuten naar voren of 9 naar achteren, maar beide zal in de weg liggen met de intercity aangezien die ook een kwartierdienst heeft.

Laatst bewerkt door michaben op 20-02-2016 10:59
 

20-02-2016 11:26:41
miepiet
miepiet
Wat is precies de definitie van symmetrie? De reistijd in beide richtingen tussen Ddr en Gdm is gelijk, dus dat is dan toch symmetrisch?

Laatst bewerkt door miepiet op 20-02-2016 11:27
 

20-02-2016 11:51:27
R1-2010
R1-2010
Quote
ZJ37 (vr 19 feb 2016 09:43:31 https://www.somda.nl/forum/17786/p569064/): Of gewoon zoals het is bedacht, het meest simpele: het spoor uit Gr gewoon aan de westzijde vrijleggen.

Een diveunder a la Utrecht Lunetten of fly-over voor IC's vanuit de richting Ht naar Ut zou niet eens zo gek zijn, scheelt weer een aantal kruisende bewegingen. Maar die lijkt me wat lastig in te passen gezien de verkeerstunnel aan de zuidzijde van het emplacement en de geplande nieuwe voetgangerstunnel.

Laatst bewerkt door R1-2010 op 20-02-2016 11:52
 

20-02-2016 12:10:57
michaben
michaben
Quote
miepiet (za 20 feb 2016 11:26:41 https://www.somda.nl/forum/17786/p569177/): Wat is precies de definitie van symmetrie? De reistijd in beide richtingen tussen Ddr en Gdm is gelijk, dus dat is dan toch symmetrisch?

Het gaat erom dat er een vaste symmetrietijd gehanteerd wordt, bij voorkeur dezelfde tijd die andere treinen ook gebruiken. Dan komt het er op neer dat de tijden in beide richtingen elkaars spiegelbeeld zijn volgens een vastgestelde symmetrietijd. Simpelweg 12 minuten NA het hele uur wordt in de andere richting 12 minuten VOOR het hele uur bij een 00/30 symmetrie. Dus :12 wordt :48, :05 wordt :55 enzovoort.

Op enkele lijnen wordt een afwijkende symmetrietijd gebruikt, zo zijn bij de 36700 de tijden gespiegeld op 06/36. Daaruit volgt de kering in Gdm van :03 tot :09: aankomst 3 minuten voor de symmetrietijd en vertrek 3 minuten na de symmetrietijd. En in Gr is het aankomst :06 uit Ddr en gelijktijdig om :06 vertrek richting Ddr.
 


20-02-2016 12:14:33
Daan!
Daan!
Quote
R1-2010 (za 20 feb 2016 11:51:27 https://www.somda.nl/forum/17786/p569179/):
Quote
ZJ37 (vr 19 feb 2016 09:43:31 https://www.somda.nl/forum/17786/p569064/): Of gewoon zoals het is bedacht, het meest simpele: het spoor uit Gr gewoon aan de westzijde vrijleggen.

Een diveunder a la Utrecht Lunetten of fly-over voor IC's vanuit de richting Ht naar Ut zou niet eens zo gek zijn, scheelt weer een aantal kruisende bewegingen. Maar die lijkt me wat lastig in te passen gezien de verkeerstunnel aan de zuidzijde van het emplacement en de geplande nieuwe voetgangerstunnel.


Een dive-under zou aansluiting kunnen geven op een bypass die de intericty's om Geldermalsen zou leiden.
 

20-02-2016 12:26:55
michaben
michaben
Een dive-under voor 2 kruisende treinen per uur lijkt me een duur grapje, ergste wat in het huidige model kan gebeuren is dat de sprinter enkele minuten moet wachten. En een bypass on Gdm heen, wat is het nut daarvan?  

20-02-2016 12:35:01
Daan!
Daan!
De bocht in Geldermalsen is niet geschikt voor 200km/h. Een bypass kan ervoor zorgen dat intercity's met volle snelheid om Geldermalsen heen kunnen. In dat geval zou het dus 6 intercity's per uur per richting betreffen.  

20-02-2016 12:41:16
michaben
michaben
Sinds wanneer rijden de intercity's in Nederland 200km/u? Dat geld kan je nuttiger besteden dan aan 800 meter spoor afsnijden.  

20-02-2016 12:46:56
Klaasje
Klaasje
Mocht het ooit de ambitie zijn om 200 km/h te rijden op lange stukken tussen twee IC-stations dan komt Ut-Ht wel als een van de eerst in aanmerking dus in die zin snap de gedachtegang dat je daar wel wat mee wilt op zich wel. Maar aangezien een omlegging veel te duur is zolang we dat niet echt gaan doen is het beter om binnen de beschikbare ruimte de snelheden te optimaliseren. Misschien lukt een ontwerpsnelheid van 160 km/h wel. Als dat lukt is dat een eerste stapje naar de versnelling van het traject. Veel meer moet je binnen PHS niet willen doen denk ik.  

20-02-2016 12:51:41
bloemkool
bloemkool
Daar zou ik me bij willen aansluiten, maar zelfs voor 160 km/h zitten er op dit moment toch een paar flinke bochten in het traject Ut - Ht is mijn indruk.  

20-02-2016 12:59:21
michaben
michaben
Een bypass om Gdm levert je nog niet eens 60 seconden reistijdwinst op dus lijkt me geen duur project waard. Mochten er ooit vier sporen nodig zijn kun je er over nadenken de IC sporen via een andere route neer te leggen, maar daar is met PHS volgens mij geen sprake van want voor 6 ICs, 6 sprinters en enkele goederentreinen is viersporigheid tot Htnc voldoende.  

20-02-2016 13:21:15
Daan!
Daan!
Maar vooruitkijkend naar de toekomst; is het mogelijk 6 Intercity's en 6 Sprinters te verwerken over een dubbelsporige lijn, waarbij de intercity 200km/h rijdt? Uiteindelijk gaat dat namelijk toch een keer gebeuren.

Laatst bewerkt door Daan! op 20-02-2016 13:21
 

20-02-2016 16:23:39
b2py
b2py
Hangt af van de hoeveelheid stops die een sprinter moet gaan maken.  

20-02-2016 16:54:05
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
michaben (za 20 feb 2016 10:21:50 https://www.somda.nl/forum/17786/p569172/): Wat betreft een 00/30 symmetrie, in geval van een halfuurdienst zijn je sleuteltijden dan 00/15/30/45, beide het kan zowel 6 minuten naar voren of 9 naar achteren, maar beide zal in de weg liggen met de intercity aangezien die ook een kwartierdienst heeft.
Overigens wel oplosbaar. In 2009 lag de toenmalige 32500 nog op een 00/30 symmetrie in Gr, maar toen had 'ie een stilstand van 7 minuten op Ldm ri. Gdm. Op die manier zullen de ICs er wel tussendoor gepast hebben, maar dat was natuurlijk ook niet helemaal optimaal.

Een echte 00/30 symmetrie is echter op dit moment nog niet wenselijk omdat zowel de 36700 als de 1900 hetzelfde symmetriepunt op Ddr hebben dan en je aansluitingen dan precies verkeerdom uitkomen (namelijk van/naar Bd i.p.v. van/naar Rtd wat gewenst is)
Waarschijnlijk zal men daarom de symmetrie meegeschoven hebben met de extra reistijd naar Gr door de nieuwe stations (dus 6 min. later) i.p.v. eerder uit Ddr te vertrekken om nog om 00/30 in Gr te zijn.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

21-02-2016 21:48:43
drentheicm
drentheicm
Quote
daniel_ddr (za 20 feb 2016 16:54:05 https://www.somda.nl/forum/17786/p569221/): Een echte 00/30 symmetrie is echter op dit moment nog niet wenselijk omdat zowel de 36700 als de 1900 hetzelfde symmetriepunt op Ddr hebben dan en je aansluitingen dan precies verkeerdom uitkomen (namelijk van/naar Bd i.p.v. van/naar Rtd wat gewenst is)
Dit zal echter veranderen op het moment dat de 1900 over de HSL gaat (volgend jaar?). Een aansluiting op een Oude-Lijn-IC is dan wenselijk/noodzakelijk.
 

22-02-2016 11:29:07
daniel_ddr
daniel_ddr
Uiteraard, maar daar is het vrij lastig al wat over te zeggen omdat je dan te maken hebt met series die indirect met knoop Zwolle te maken hebben en daardoor mogelijk wat verschuiven. In elk geval zou het met de huidige ligging wel de juiste aansluitingen opleveren met een 00/30 symmetrie voor de 36700 op Ddr.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

29-06-2016 21:01:41
wouter15
wouter15
Volgens ProRail kan PHS naar alle waarschijnlijkheid gewoon doorgaan: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/prorail_ziet_spoorboekloos_rijden_wel_zitten-147666  

19-07-2016 10:26:12
wouter15
wouter15
Volgens http://www.ovpro.nl/trein/2016/07/19/ns-start-in-december-2017-met-hoogfrequent-rijden/ gaan er vanaf december 2017 meer treinen gaan rijden tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven en vanaf 2018 ook meer treinen tussen Utrecht en Houten. Dan krijg je dus (vermoed ik) deze dienstregeling:
*2x/uur een IC Enkhuizen - Eindhoven
*2x/uur een IC Maastricht - Alkmaar
*2x/uur een IC Heerlen - Schiphol.

Over de laatste twijfel ik een beetje door dit stukje tekst: "Als de treinen hoogfrequent gaan rijden, blijven de intercity’s tussen Eindhoven en Maastricht gewoon doorrijden naar Maastricht en Heerlen of naar Venlo. Net zoals nu ook het geval is, blijven er op deze verbindingen twee intercity’s per uur rijden. In het noorden gaan de treinen rijden naar Den Helder, Alkmaar en Enkhuizen. Ook voor Arnhem en Nijmegen heeft dit geen gevolgen; deze twee steden blijven een directe verbinding houden met Amsterdam Centraal en met Schiphol Airport."

Vanaf 2018 gaan er ook meer treinen rijden tussen Utrecht en Houten. Dan krijg je dus waarschijnlijk de volgende dienstregeling:
*2x/uur SPR Den Haag - Gouda - Woerden - Utrecht - Houten - Geldermalsen - Den Bosch
*2x/uur SPR Utrecht - Houten (in de ochtendspits naar Utrecht en in de middagspits naar Houten)
*2x/uur SPR Woerden - Utrecht - Geldermalsen - Tiel

Ik denk trouwens niet dat de nieuwe Sprinter Utrecht - Houten gaat doorrijden naar Woerden maar dat weet ik niet zeker.
 

19-07-2016 10:52:27
Dead_Devil
Dead_Devil
Bijna goed.

De IC Enkhuizen zal wss naar venlo doorrijden (als ik het ns persbericht mag geloven)

Bron: http://nieuws.ns.nl/ns-zet-eerste-stap-richting-hoogfrequent-rijden/

Laatst bewerkt door moderator op 19-07-2016 20:28, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

19-07-2016 11:07:36
Daan!
Daan!
In jouw link staat ook een tekening. Die doet hetzelfde vermoeden.  

19-07-2016 12:15:02
VIRMm1
VIRMm1
En er zal gekeerd worden op Htnc ipv Htn (en zal dus niet keren op Gdm ivm de verwachte reizigersstroom)  

19-07-2016 12:18:54
MetroRET
MetroRET
Keren in Gdm zou dat pas doorgaan na de verbouwing van het station, of is dat ook inmiddels van de baan ?  

19-07-2016 15:03:09
ZJ37
ZJ37
Keren in Htnc of Gdm geeft in beide gevallen een groot dwangpunt in de dienstregeling als daar gekeerd wordt. Kan haast niet anders dat je daar dan om .27 of .28 aankomt en .32 of .33 weer vertrekt zonder andere treinen in de weg te zitten. En de hele A2 corridor hangt er aan vast.

Ik ben ook reuze benieuwd of deze zaligmakerij niet ten koste gaat van de trein samenstellingen ten noorden van Asd en ten zuiden van Ehv als de huidige bakken straks niet over 4 maar of 6 treinen worden verdeeld.

Even goed zullen bepaalde treinen veel "zwaarder" zijn omdat deze meerdere aansluitingen overnemen dan andere treinen in de 10 minutendienst. Remember ETMET...

We gaan het meemaken...
 

19-07-2016 16:27:19
daniel81
daniel81
Dat geldt dan mn voor Htnc; in Gdm kun je wel een trein wat langer te parkeren (op spoor 503b). Dan kun je ook aankomen om .22 en om .38 weer weggaan.

Trouwens zo'n korte kering staat ook garant voor problemen: we kennen allemaal de 3300; echter in dit geval bestaat er niet de mogelijkheid bij te grote vertraging de trein in te korten tot Htn. Het enige dat dan nog rest is de trein op de heenweg alles over te laten slaan in de hoop dat-ie daarmee op tijd in Htnc is om de terugreis aan te vangen %03%
 

19-07-2016 16:47:14
gvttreinen
gvttreinen
Zoals dat ook tijdens de proef ETMET gebeurde.  

19-07-2016 16:48:52
miepiet
miepiet
Wat gebeurt er dan met de huidige verbinding Enkhuizen - Amersfoort?  

19-07-2016 16:52:26
gvttreinen
gvttreinen
Overstappen  

19-07-2016 16:53:04
ZJ37
ZJ37
Quote
gvttreinen (di 19 jul 2016 16:47:14 https://www.somda.nl/forum/17786/p585262/): Zoals dat ook tijdens de proef ETMET gebeurde.
Ik meen dat er met de pendel Ut-Gdm (serie 26000!) gewoon kort gekeerd werd op spoor 303A, met schijnaansluiting met de aankomende 36700 uit Ddr.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 19-07-2016 16:53
 

19-07-2016 17:02:37
gvttreinen
gvttreinen
Idd hadden die tussensprinters geen aansluitingen in Gdm en reden 'nutteloos' tussen Cl en Gdm, vond toen dat die tussensprinters meer leeg dan vol reden.
Ook toen de belachelijke verdeling 10/20 tussen 6000 en 16000 waardoor de 6000 in Gdm extra 5 minuten moest wachten om in 30 minutenpad Gdm - Tl terecht te komen.
Ziedaar een van de 'problemen' met PHS....aan de randen past het niet in andere verdeling (30 minutenpaden in rest van Nederland)
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-07-2016 17:08:39
daniel81
daniel81
Wat dat betreft is vleugelen zoals dat ook vroeger gebeurde, de meest stabiele optie. Dan heb je gewoon een basis van één doorgaande trein per half uur, ook op de meest stille momenten, waarop je al je aansluitingen kunt baseren.
Afhankelijk van de vraag of verkiezingsbeloften kun je daar dan treinen aan toevoegen.

Laatst bewerkt door daniel81 op 19-07-2016 17:08
 

19-07-2016 17:40:00
ZJ37
ZJ37
De cross-platform te Ut die je nu elk kwartier mooi hebt tussen de Arnhemse en Eindhovense treinen, wordt dus een halfuursknoop doordat van/naar Ah in 15-minuten cadans gereden wordt. De 2e trein sluit dan net niet aan (achterlichtenwerk) en de 3e trein wordt een relatief lange overstap.

Dus tja, je kan dit allemaal wel ophemelen...
 

19-07-2016 17:45:47
tochjo
tochjo
Quote
daniel81 (di 19 jul 2016 16:27:19 https://www.somda.nl/forum/17786/p585259/): Trouwens zo'n korte kering staat ook garant voor problemen: we kennen allemaal de 3300; echter in dit geval bestaat er niet de mogelijkheid bij te grote vertraging de trein in te korten tot Htn. Het enige dat dan nog rest is de trein op de heenweg alles over te laten slaan in de hoop dat-ie daarmee op tijd in Htnc is om de terugreis aan te vangen %03%

In het artikel staat dat de extra sprinters sowieso maar in één richting rijden: 's ochtends VAN Htnc NAAR Ut en 's middags in omgekeerde richting.
 

19-07-2016 17:50:58
gvttreinen
gvttreinen
Dus na Htnc (Cl en Gdm) tijdens de spits een 10/20 verdeling of wordt er in Htnc gewacht op 15/15 verdeling (wat hopelijk past tussen de 10 minuten IC's verdeling)

Ben nieuwsgierig hier de drgl uiteindelijk uit zal zien en wss alleen voordeel voor reizigers tussen Ehv en Asd uiteindelijk)
 

19-07-2016 17:58:08
ZJ37
ZJ37
Quote
tochjo (di 19 jul 2016 17:45:47 https://www.somda.nl/forum/17786/p585275/):
Quote
daniel81 (di 19 jul 2016 16:27:19 https://www.somda.nl/forum/17786/p585259/): Trouwens zo'n korte kering staat ook garant voor problemen: we kennen allemaal de 3300; echter in dit geval bestaat er niet de mogelijkheid bij te grote vertraging de trein in te korten tot Htn. Het enige dat dan nog rest is de trein op de heenweg alles over te laten slaan in de hoop dat-ie daarmee op tijd in Htnc is om de terugreis aan te vangen %03%

In het artikel staat dat de extra sprinters sowieso maar in één richting rijden: 's ochtends VAN Htnc NAAR Ut en 's middags in omgekeerde richting.
Ja mooi, maar die treinen komen in Htnc niet uit de lucht vallen met de opstart.
 

19-07-2016 18:04:25
tochjo
tochjo
Dat snap ik. Ik reageer op daniel81's opmerking dat bij vertraging alle stations op de heenweg overslaan het enige is wat dan nog rest, terwijl dat juist altijd al gaat gebeuren.  

20-07-2016 10:28:46
daniel81
daniel81
Dan is het te hopen dat die heenweg ruim wordt ingelegd; anders is er dus geen enkele mogelijkheid meer om vertraging in te lopen.  

20-07-2016 12:36:55
ZJ37
ZJ37
Ruim inleggen met dure infra te Ut waar tijdwinst geboekt kan worden is natuurlijk not done.  

20-07-2016 22:35:12
abcde
abcde
Treinreiziger.nl meldt : ''Tussen beide steden gaat in de spits iedere tien minuten een intercity rijden'' . ''De intercity's Enkhuizen - Amsterdam, gaan vanaf dat moment in de spits doorrijden naar Utrecht, Eindhoven en verder'' . ''De hoge frequenties zullen gelden in de brede spitsperiode'' . Bron : http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns_en_prorail:_phs_in_2018_van_start-147685

Alleen in de spits dus 6 IC's tussen Asd en Ehv %04%.
Moeten we aannemen dat buiten de spits gewoon de huidige drgl. (kwartierdienst) gehandhaafd blijft ?
En schuift bv. de 3500 in de spits wat op, om tussen Asd en Ehv de 10-minuten dienst mogelijk te maken ?

Laatst bewerkt door abcde op 20-07-2016 23:02
 

20-07-2016 22:38:43
MetroRET
MetroRET
Zou je de 800 niet beter kunnen opschuiven, want de 3500 moet nog een knoop vormen met de 3000.  

20-07-2016 22:44:26
miepiet
miepiet
Ik vermoed dat ze bedoelen dat die treinen tussen asd en ehv de gehele dag rijden, en alleen in de spits worden verlengt tot aan enkhuizen.  

20-07-2016 22:45:47
abcde
abcde
Ik zou je graag gelijk geven, maar het komt niet overeen met de eerste aangehaalde zin : ''Tussen beide steden gaat in de spits iedere tien minuten een intercity rijden''. En verder : ''De hoge frequenties zullen gelden in de brede spitsperiode''. Ik ben heel benieuwd naar die dienstregeling %03%.

Laatst bewerkt door abcde op 20-07-2016 23:03
 

20-07-2016 23:06:35
daniel_ddr
daniel_ddr
In het originele persbericht van NS kwam het woord "spits" niet voor bij de IC-diensten, dat had het alleen bij de Sprinters over de brede spits met 10-minutendienst.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 20-07-2016 23:06


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-07-2016 23:37:57
ZJ37
ZJ37
Quote
abcde (wo 20 jul 2016 22:35:12 https://www.somda.nl/forum/17786/p585407/): Treinreiziger.nl meldt : ''Tussen beide steden gaat in de spits iedere tien minuten een intercity rijden'' . ''De intercity's Enkhuizen - Amsterdam, gaan vanaf dat moment in de spits doorrijden naar Utrecht, Eindhoven en verder'' . ''De hoge frequenties zullen gelden in de brede spitsperiode'' . Bron : http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns_en_prorail:_phs_in_2018_van_start-147685

Alleen in de spits dus 6 IC's tussen Asd en Ehv %04%.
Moeten we aannemen dat buiten de spits gewoon de huidige drgl. (kwartierdienst) gehandhaafd blijft ?
En schuift bv. de 3500 in de spits wat op, om tussen Asd en Ehv de 10-minuten dienst mogelijk te maken ?
En al die verschillende patronen, frequenties en lijnvoeringen gaan dan van kracht onder het mom van spoorboekloos rijden. Los van dat het spoorboekje sowieso al niet meer door NS wordt uitgegeven, zou je met zo'n diversiteit in de dienstregeling juist meer dan ooit tevoren nodig moeten hebben.
 

21-07-2016 12:52:17
sjoerd
sjoerd
Daarom kan ik die term ook niet over mijn lippen krijgen, maar ze hebben hem zelf geïntroduceerd en de pers vond hem kennelijk prachtig.  

21-07-2016 13:24:36
gvttreinen
gvttreinen
Spoorboekloos voor diegene die alleen tijdens de spits tussen Ehv - Ht - Ut en Asd reizen.
Voor de rest van Nederland is het Spoorboekje meer dan nodig!
 

21-07-2016 14:13:26
AgentX
AgentX
Technisch gezien is het geeneens "spoorboekloos" rijden natuurlijk. De term refereert aan het principe dat reizigers de dienstregeling niet meer hoeven te checken voor vertrek, omdat er toch vrijwel zonder wachten altijd een trein gaat.  

21-07-2016 14:21:51
daniel81
daniel81
En bovenstaande posts gaan er dus over dat nu juist dát niet het geval is, aangezien dat maar voor bepaalde gedeeltes van de dag geldt (en je dus moet checken of het ook geldt op het moment dat jij in de trein stapt), en het bovendien vooral leuk is voor mensen die op het 'samenloopdeel' reizen, en dat het voor degenen die naar de 'uithoeken' willen juist extra uitzoekwerk meebrengt omdat ze op bepaalde dagdelen wel een rechtstreekse verbinding hebben en op andere dagdelen niet.  

21-07-2016 19:50:20
anton_
anton_
Fantatisch nieuws
We gaan in Nederland naar 6 IC´s per uur.

even een kort overzicht:

Elk half uur een IC in 1970
spoorslag 70 ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorslag_%2770 )

en elk kwartier een IC in 1991
IC 90 ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorslag_%2770#IC.2790-treinen )

en in 2017 elke 10 minuten een IC.

Weet iemand of er al andere landen zijn met een 10 minuten freq. op het IC netwerk ?

Laatst bewerkt door anton_ op 21-07-2016 21:46, reden: spelfout aangepast
 

21-07-2016 19:55:22
martijn
martijn
Haha niet te enthousiast he. Beetje nuance kan geen kwaad. Het gaat nu maar om 1 traject en in 1991 ging het om de Randstad en wat aanvoerlijnen.  

21-07-2016 20:09:26
dlm4yjp
dlm4yjp
Japan, daar rijden ze in Shinjuku 17 treinen per minuut(!) verdeeld over 35 perrons. Dat is vele malen hogere frequentie dan die we hier kennen.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

21-07-2016 20:46:37
gvttreinen
gvttreinen
En dan kan alleen omdat in Japan de mentaliteit hoger is en er aan het spoor een grotere mate van onderhoud wordt gepleegd.

Hier wordt zoveel mogelijk op ondehoud geknibbeld en is er geen mentaliteit om op de seconde te gaan rijden.

Vandaar dat in mijn ogen het Japanse model geen succes in Nederland zal gaan worden.
 

21-07-2016 21:48:36
anton_
anton_
Quote
dlm4yjp (do 21 jul 2016 20:09:26 https://www.somda.nl/forum/17786/p585519/): Japan, daar rijden ze in Shinjuku 17 treinen per minuut(!) verdeeld over 35 perrons. Dat is vele malen hogere frequentie dan die we hier kennen.

Shinjuku is (net als Zurich Hbf ) drukker - maar ik was eigenlijk op zoek naar een as waarop elke 10 minuten gereden wordt ? (b.v. Osaka - Tokyo)

Laatst bewerkt door anton_ op 21-07-2016 21:49
 

21-07-2016 22:00:14
mvschoon
mvschoon
Waarbij dat wel een verbinding is tussen twee steden met samen meer inwoners dan Nederland. Zo kan ik het ook!  

21-07-2016 23:37:56
sigma
sigma
Quote
abcde (wo 20 jul 2016 22:35:12 https://www.somda.nl/forum/17786/p585407/): Treinreiziger.nl meldt : ''Tussen beide steden gaat in de spits iedere tien minuten een intercity rijden'' . ''De intercity's Enkhuizen - Amsterdam, gaan vanaf dat moment in de spits doorrijden naar Utrecht, Eindhoven en verder'' . ''De hoge frequenties zullen gelden in de brede spitsperiode'' . Bron : http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns_en_prorail:_phs_in_2018_van_start-147685

Alleen in de spits dus 6 IC's tussen Asd en Ehv %04%.
Moeten we aannemen dat buiten de spits gewoon de huidige drgl. (kwartierdienst) gehandhaafd blijft ?
En schuift bv. de 3500 in de spits wat op, om tussen Asd en Ehv de 10-minuten dienst mogelijk te maken ?

En door dit soort domme aannames en vooronderstellingen komen foute berichten ter wereld.

Zie http://nieuws.ns.nl/ns-zet-eerste-stap-richting-hoogfrequent-rijden/

Hoogfrequent Asd-Ehv = overdag, dus ook tussen de spitsen
Ut - Htcn = in de spitsrichting
 


22-07-2016 09:12:36
ZJ37
ZJ37
Wat die woordvoerders zeggen moet je soms ook met een korreltje zout nemen hoor. Zo heeft ze het over "ervaring opdoen", maar er zijn al zat trajecten waar al meer dan 12 treinen per uur per richting rijden...  

22-07-2016 11:08:56
Berk24
Berk24
Quote
ZJ37 (di 19 jul 2016 17:40:00 https://www.somda.nl/forum/17786/p585274/): De cross-platform te Ut die je nu elk kwartier mooi hebt tussen de Arnhemse en Eindhovense treinen, wordt dus een halfuursknoop doordat van/naar Ah in 15-minuten cadans gereden wordt. De 2e trein sluit dan net niet aan (achterlichtenwerk) en de 3e trein wordt een relatief lange overstap.

Dus tja, je kan dit allemaal wel ophemelen...

De belangrijkere verbindingen Arnhem/Ede-Den Haag/Rotterdam en Utrecht-Zevenaar/Boxmeer blijven nu wel ieder kwartier behouden. Dat was voor de regio Gelderland dan ook het grootste pijnpunt van het ETMET-circus.
 

22-07-2016 11:10:42
Berk24
Berk24
Quote
abcde (wo 20 jul 2016 22:35:12 https://www.somda.nl/forum/17786/p585407/): Treinreiziger.nl meldt : ''Tussen beide steden gaat in de spits iedere tien minuten een intercity rijden'' . ''De intercity's Enkhuizen - Amsterdam, gaan vanaf dat moment in de spits doorrijden naar Utrecht, Eindhoven en verder'' . ''De hoge frequenties zullen gelden in de brede spitsperiode'' . Bron : http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns_en_prorail:_phs_in_2018_van_start-147685

Alleen in de spits dus 6 IC's tussen Asd en Ehv %04%.
Moeten we aannemen dat buiten de spits gewoon de huidige drgl. (kwartierdienst) gehandhaafd blijft ?
En schuift bv. de 3500 in de spits wat op, om tussen Asd en Ehv de 10-minuten dienst mogelijk te maken ?

Had liever gehad dat die ETMET alleen voor 9 uur 's ochtends gold. De grootste pijnpunt is namelijk de ochtendsspits, niet de middagspits.
 

22-07-2016 14:37:53
AgentX
AgentX
Sowieso, wat bedoelen ze met "brede spitsperiode"? Is er ook een smalle spitsperiode?  

22-07-2016 14:39:59
ZJ37
ZJ37
Ik vermoed dat breed iets zal zijn van aanvang dienst tot 10.00 uur en in de middag van 15.00 tot 19.30 uur.  

22-07-2016 18:31:42
anton_
anton_
Quote
AgentX (vr 22 jul 2016 14:37:53 https://www.somda.nl/forum/17786/p585609/): Sowieso, wat bedoelen ze met "brede spitsperiode"? Is er ook een smalle spitsperiode?

Ja van dec 2007 tot dec 2008 was er een kwartier dienst van Utrecht naar Schiphol. Alleen in de spitsrichting. Smalle ochtend spits was 1 uur, (zeer) smalle avond spits was 30 minuten.

bron spoorboekje + wikipedia:
https://nl.wikipedia.org/wiki/NS-dienstregeling_2007-2009#Flevoland_en_het_Gooi
 

22-07-2016 21:28:18
hkuyeren
hkuyeren
Als eigenaar van Treinreiziger.nl werd ik gewezen op deze discussie. Ik heb bij NS ter controle nu gevraagd of we het juist hebben begrepen. Ik verwacht daar maandag een antwoord op. Zover ik begrepen heb gaat het dus om de brede spits, maar ik vraag het nog een keer na.  

22-07-2016 21:32:23
hkuyeren
hkuyeren
Je had vroeger bijvoorbeeld ook 2 spitstreinen Schiphol - Lelystad v.v, dat is geen brede spitsperiode maar een enkele spitstrein, wat je wat mij betreft mag vertalen naar smalle spitsperiode. Brede spitsperiode is de term die NS zelf gebruikt, dat kan van 6:30-9:30 zijn bijvoorbeeld, maar ik heb daar geen specificatie over gevraagd.  

22-07-2016 22:18:59
Klaasje
Klaasje
De brede spits verschilt natuurlijk heel sterk per traject. Dat kan je dus nooit goed kaderen. Een brede spits kan van 6-10 en 15-19 zijn maar net zo goed van 6-11 en van 13-17. Het hangt ook erg af van het type reizigers op een traject. Met veel scholieren en studenten is het laatste logischer maar met een mix van forensen en dagjesmensen wat een piek rond de spitsranden oplevert is het eerste veel logischer. Kortom: Brede spits is niet goed met vaste tijdstippen te vatten.  

23-03-2017 07:38:01
icened
icened
Het zal volgens NOS er echt van komen:

http://nos.nl/artikel/2164545-de-10-minutentrein-van-de-ns-komt-er-in-december-echt.html

Heeft NS wel voldoende treinstellen? Kan het niet beter wachten totdat alle Flirt en CAF Sprinters zijn ingestroomd zodat de DDZ doorgeschoven kan worden naar Intercityverbindingen?
 

23-03-2017 08:41:06
ZJ37
ZJ37
Het doemscenario is natuurlijk dat de bestaande hoeveelheid bakken van 4 treinen worden verdeeld over de 6 treinen die dan per uur rijden. Je kunt nog zo spoorboekloos rijden, maar hele horden reizigers hebben weinig keus met hun overstap op een PHS-trein. Met een beetje pech is het er eentje die op meerdere knopen aansluiting geeft en dus veel meer reizigers meeneemt dan de volgende.

Ik vraag me ook af in hoeverre Amr-Asd geraakt zal worden met kortere treinen als alles verdeeld zou gaan worden. We gaan het meemaken.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 23-03-2017 08:42
 

23-03-2017 08:47:51
Dead_Devil
Dead_Devil
Quote
icened (do 23 mrt 2017 07:38:01 https://www.somda.nl/forum/17786/p611053/): Het zal volgens NOS er echt van komen:

http://nos.nl/artikel/2164545-de-10-minutentrein-van-de-ns-komt-er-in-december-echt.html

Heeft NS wel voldoende treinstellen? Kan het niet beter wachten totdat alle Flirt en CAF Sprinters zijn ingestroomd zodat de DDZ doorgeschoven kan worden naar Intercityverbindingen?


In het artikel van NOS wordt gesproken over een extra investering van 1 miljoen in extra treinen klopt dat wel? of is dit een aanvulling op de bestaande pot van ns waar de nieuwe sprinters icng en modernisering virm uit komen?
 

23-03-2017 08:48:39
b2py
b2py
Is 1 miljoen voor extra treinritten  

23-03-2017 08:50:45
broek53
broek53
Het topic weet ik niet meer, maar ergens op Somda is al eens aangehaald wat LOCOV en Rover vinden van het PHS: een wangedrocht, kort samengevat, in ieder geval voor alles wat er maar in de buurt zit.
Dat NS ogenblikkelijk begonnen is het problem te downsizen tot wat nadeeltjes voor Noord-Holland waar het nog wel een miljoentje tegenaan wil gooien, zegt al veel over de manier waarop de PHS-trein zal doorstomen en waarop, naar ik vrees, NS de zaak zal gaan "spinnen".
 

23-03-2017 09:13:05
cuneo56
cuneo56
Quote
icened (do 23 mrt 2017 07:38:01 https://www.somda.nl/forum/17786/p611053/):

Heeft NS wel voldoende treinstellen? Kan het niet beter wachten totdat alle Flirt en CAF Sprinters zijn ingestroomd zodat de DDZ doorgeschoven kan worden naar Intercityverbindingen?


Maak je niet te veel illusies;
De 3500 rijdt nu standaard met twee stellen tussen Shl en Ehv.
Als er straks 6 per uur gaan rijden tussen Ut en Ehv wordt grofweg deze dus gesplitst.
Je zal dan al blij mogen zijn als er geen solo viertjes( gepland) dan daar in de spits rijden.
 

23-03-2017 14:34:27
pjkleton
pjkleton
Dus er komt niet meer materieel te rijden op Shl Ehv.. Wat er nu rijdt wordt uitgesmeerd over het uur begrijp ik.
Mss pas meer mat. als de Flirts en CAF s er zijn?

Peter
 

23-03-2017 14:35:20
ZJ37
ZJ37
Een uitspraak van de eerste de beste NS-woordvoerder in dat geval zal dan ook zijn: "je hoeft maar 10 minuutjes te wachten op de volgende"!  

23-03-2017 14:40:59
dh3201
dh3201
Alleen als je bestemming ook op het PHS-traject ligt. Als je verder wilt, moet je verderop nog een keer wachten...


Shqiperise-lopers?
 

23-03-2017 15:06:03
gvttreinen
gvttreinen
10 minuutjes al de volgende..jaja, tussen Ht en Ehv wel maar tussen Ut en Ht niet, een prezieser kadans kan men daar niet maken hetgeen resulteerd in een onregelmatiger verdeling en langere stationnementen in Ht...voor zover ik heb vernomen.
Hopelijk neemt men het advies van Locov van harte en stopt met dit belachelijk plan.
 

23-03-2017 15:22:07
V64
V64
Stoppen zal wel niet. Het is zo'n prestige plan geworden, en men heeft er zo hoog op ingezet...............  

23-03-2017 15:36:07
jelmerrr
jelmerrr
Quote
pjkleton (do 23 mrt 2017 14:34:27 https://www.somda.nl/forum/17786/p611087/): Dus er komt niet meer materieel te rijden op Shl Ehv.. Wat er nu rijdt wordt uitgesmeerd over het uur begrijp ik.
Mss pas meer mat. als de Flirts en CAF s er zijn?

Peter


Denk dan ook niet.
 

23-03-2017 15:57:07
sjoerd
sjoerd
Quote
V64 (do 23 mrt 2017 15:22:07 https://www.somda.nl/forum/17786/p611093/): Stoppen zal wel niet. Het is zo'n prestige plan geworden, en men heeft er zo hoog op ingezet...............

Je kunt ook PHS hebben met een ongelijke uurverdeling. Als je de eindbestemmingen wisselt, mogen ze best kort achter elkaar rijden en heb je toch de spreiding die je wilt. En dan mis je de regelmaat, maar handhaaf je de aansluitingen en passen de andere treindiensten zoals Sprinters, cargo's en Internationale treinen er beter tussen.
Het idee van vleugeltreinen dat dan weer ontstaat is al oud en heeft tientallen jaren heel goed voldaan op verschillende corridors.
 

23-03-2017 16:13:08
ZJ37
ZJ37
Alleen reizigers binnen de corridor en vooral degenen die in de ochtend in Ehv opstappen richting Ut profiteren. Ze kunnen in elk geval nog zitten, dat moeten alle overstappers te Ht nog maar afwachten. Overstappen tussen kwartiers- en tien minuten diensten, zoals te Ut van/naar Ah wordt een drama... Maar goed, er zijn vast nog zaken die de persvoorlichting t.z.t. kan bedenken om als positief punt naar buiten te brengen als de pijnpunten in de praktijk aan het licht komen.  

23-03-2017 16:58:22
broek53
broek53
Door die wat ik dan toch maar onzin noem, ben ik straks alleen al een minuut of tien langer onderweg van en naar Ekz, nog los dus van overstapperikelen. Treinen worden gewoon 7 en 8 minuten stilgezet in Hoorn om weer te passen op het enkelspoor. Dat is dan omdat men erachter gekomen is dat de oorspronkelijke PHS-corridor, doorlopend naar Alkmaar, al helemaal niet te maken is.  

23-03-2017 17:02:09
michaben
michaben
Nog niet, PHS voorzag ik nog minstens 10 deelprojecten om de gewenste frequentie mogelijk te maken over de gehele corridor, alleen is de NS het wachten nu blijkbaar zat en wil men PHS invoeren zonder dat de benodigde infra af is. En ja, dan krijg je dit soort dingen.  

23-03-2017 17:07:11
ZJ37
ZJ37
De flitsstations waar je met 80 km/u binnen kan denderen werpen zo echt hun vruchten af *kuch*  

23-03-2017 17:15:52
broek53
broek53
Tot die projecten behoort in ieder geval geen uitbreiding van Alkmaar. En daar past het simpelweg niet.
Los daarvan: als het zonodig moet, keer dan de dienst uit Heerlen in Amsterdam C en knoop de 4500 weer aan de 1500, bijvoorbeeld. Bijna iedereen blij.

Laatst bewerkt door broek53 op 23-03-2017 17:16
 

23-03-2017 17:30:43
michaben
michaben
Amr zelf komt niet voor op de lijst nee, maar Utg zou wel zowel qua perrons, emplacement en opstelcapaciteit aangepast worden, en dat werkt natuurlijk door richting de inpasbaarheid te Amr. In de oude PHS 2030 lijnenkaartjes was de 4800 ook weer ingekort tot Utg, dan zou Amr ook niet drukker dan nu worden.  

23-03-2017 17:38:40
broek53
broek53
K denk dat toen de 3400 nog bestond en hoe dan ook moet je iets tussen Alkmaar en Hoorn rijden.

Hoe dan ook lijkt het mij zeer ongewenst om dan het grootste deel van West-Friesland maar voor je omissies en hobby's te laten opdraaien.
 

23-03-2017 18:08:58
ZJ37
ZJ37
Niet alleen daar. Er zitten op de hele corridor genoeg haken en ogen aan.  

23-03-2017 18:12:18
phantom
phantom
[sarcastische modus aan]
Zal ook vast allemaal perfect gaan werken als er een trein strand door een defect of ongeluk %03%
Dan krijg je bv de volgende omroep op je opstap station:
Dames en Heren vanwege een defecte trein in Amersfoort rijden er tussen S'Hertogenbosch en Eindhoven geen treinen.
Ook wel extra handig dat men dat er nu doorheen wil trappen met alle geweld zonder dat de infra op sommige trajecten ervoor geschikt gemaakt is.
Gaan ze vast punten mee scoren.
[sarcastische modus uit]


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

23-03-2017 19:03:04
b2py
b2py
Quote
broek53 (do 23 mrt 2017 16:58:22 https://www.somda.nl/forum/17786/p611103/): Door die wat ik dan toch maar onzin noem, ben ik straks alleen al een minuut of tien langer onderweg van en naar Ekz, nog los dus van overstapperikelen. Treinen worden gewoon 7 en 8 minuten stilgezet in Hoorn om weer te passen op het enkelspoor. Dat is dan omdat men erachter gekomen is dat de oorspronkelijke PHS-corridor, doorlopend naar Alkmaar, al helemaal niet te maken is.
Ik zou pleiten voor een noodzakelijk spoorverdubbeling naar Enkhuizen
 

23-03-2017 21:51:39
jeanne
jeanne
Lang getwijfeld of je de vraag nu hier al moet stellen; maar in het geval dat zich een storm of enige vorm van ongepaste neerslag voor doet, hoe ziet het PHS-rompbedrijf er dan uit?


Jeanne Kok
 

23-03-2017 21:55:39
Frontier
Frontier
Quote
broek53 (do 23 mrt 2017 17:15:52 https://www.somda.nl/forum/17786/p611108/): Los daarvan: als het zonodig moet, keer dan de dienst uit Heerlen in Amsterdam C en knoop de 4500 weer aan de 1500, bijvoorbeeld. Bijna iedereen blij.

Dienst uit Heerlen naar Haarlem door laten rijden, 2100 of 2200 inkorten tot Haarlem en die aldaar aan de Heerlen IC knopen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

23-03-2017 22:12:28
thom
thom
Quote
gvttreinen (do 23 mrt 2017 15:06:03 https://www.somda.nl/forum/17786/p611092/): 10 minuutjes al de volgende..jaja, tussen Ht en Ehv wel maar tussen Ut en Ht niet, een prezieser kadans kan men daar niet maken hetgeen resulteerd in een onregelmatiger verdeling en langere stationnementen in Ht...voor zover ik heb vernomen.
Hopelijk neemt men het advies van Locov van harte en stopt met dit belachelijk plan.

Als NS daar nu besluit mee te stoppen, worden ze morgen in de media weer afgeschilderd als ambitieloze toko...
 

23-03-2017 22:15:11
Frontier
Frontier
Welnee, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. %05%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

23-03-2017 22:16:33
thom
thom
Dat klinkt niet spannend in de media  

23-03-2017 22:22:46
Frontier
Frontier
Neen, maar het is wel wijsheid op basis van gezond verstand. Oh wacht, gezond verstand is al jaren geleden verbannen bij het spoor...


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

23-03-2017 22:27:13
broek53
broek53
Quote
b2py (do 23 mrt 2017 19:03:04 https://www.somda.nl/forum/17786/p611118/):
Quote
broek53 (do 23 mrt 2017 16:58:22 https://www.somda.nl/forum/17786/p611103/): Door die wat ik dan toch maar onzin noem, ben ik straks alleen al een minuut of tien langer onderweg van en naar Ekz, nog los dus van overstapperikelen. Treinen worden gewoon 7 en 8 minuten stilgezet in Hoorn om weer te passen op het enkelspoor. Dat is dan omdat men erachter gekomen is dat de oorspronkelijke PHS-corridor, doorlopend naar Alkmaar, al helemaal niet te maken is.
Ik zou pleiten voor een noodzakelijk spoorverdubbeling naar Enkhuizen
Vanuit Westfries perspectief is een uiterst eenvoudige oplossing de 3000 naar Ekz te verleggen, dan hoef je aan de drgl Asd - Ekz niets te doen. Nadeel zal wel zijn dat twaalfwagentreinen dan niet kunnen . Ik kan overigens niet zo gauw overzien wat dat voor de Zaanlijn/Alkmaar zou betekenen, dus nog maar niet al te serieus nemen.

Overigens KAN die dienstregeling 2018 echt niet, daar is elke vorm van beschaving bij het treinen inleggen bij zoek. Zo is de 3900 tussen Asd en Hn 3 minuten uitgebogen en staan ze zoals gezegd 7 a 8 minuten stil. De 3300 is nog schunniger: die kan door de stilstaande 3900 Hoorn niet binnenkomen en is daarom ZEVEN minuten uitgebogen tussen Ass en Hn.
Zo leg je treinen in op de kleuterschool, niet als een volwassen spoorbedrijf.
 

23-03-2017 22:39:59
AlexNL
AlexNL
Quote
anton_ (do 21 jul 2016 19:50:20 https://www.somda.nl/forum/17786/p585515/):

Weet iemand of er al andere landen zijn met een 10 minuten freq. op het IC netwerk ?


Dat hangt af van wat je onder "het IC netwerk" verstaat. Als je Londen meetelt... absoluut!

In de ochtendspits vertrekken er tussen 7:00 en 8:00 twaalf treinen uit Haywards Heath in de richting van Londen: 10 snelle treinen (reistijd ± 50 minuten) en 2 treinen die wat vaker stoppen (± 1u15). Ter hoogte van Three Bridges komen daar nog wat treinen bij (van zijlijnen, of treinen die daar beginnen), en er zijn ook nog treinen die beginnen in Gatwick Airport.

Qua infrastructuur: Brighton/Hove - Three Bridges is tweesporig. Tussen Three Bridges en Purley liggen vier sporen, daarna liggen er zes sporen tot East Croydon. Na East Croydon wordt de boel gesplitst: vier sporen gaan richting Clapham Junction / London Victoria, en er gaan vier sporen richting London Bridge.
 

24-03-2017 00:59:50
roeter
roeter
De problemen zitten niet zozeer in het aantal treinen als zodanig - het gaat immers tussen Zd en Ehv over 6 IC's / uur - tussen Ut en Gd rijden 8 IC's / uur, tussen Ut en Wd zelfs 10.
Waar het klem zit is de inpassing van een 10 minuten patroon in een netwerk waar al het andere in een 15 min patroon rijdt - dat is als het plaatsen van een vierkant blok in een rond gat : als je maar hard genoeg doordrukt krijg je het er wel in, maar lekker passen doet het nooit.

Wat betreft buitenland : Brighton - London is al genoemd, maar ook de "West Coast Main Line" (London Euston - Glasgow) is niet mis.
Vast uurpatroon vanuit Londen is :
3x Birmingham
3x Manchester
1x Liverpool
1x Chester
1x Crewe en verder 'semi fast'
1x Glasgow

Dat is dus 10 IC's per uur, alles rijdt dezelfde route tot Rugby (zo'n 120 km van Londen), sommige treinen stoppen onderweg in Watford en/of Milton Keynes.
De lijn is grotendeels 4-sporig, maar de IC's maken alleen gebruik van de 'fast lines' - de andere twee sporen ('slow lines') zijn voor de lokale treinen, de treinen via Northampton en de goederentreinen.
Voordeel is wel dat er tussen Londen en Rugby geen splitsingen e.d. zijn.

Maar gaat het mis, dan gaat het ook goed mis : bij een storing of defecte trein heb je al heel gauw een tot twee uur vertraging.

Dus reken er maar vast op met PHS : bij een storing bij Ehv staan binnen de kortste keren de treinen in file tot aan Asd ...
 

24-03-2017 01:44:50
kiekkiek
kiekkiek
Wanneer je de speling van de IC's verminderd kun je in de ruimte die zo ontstaat een voor- of volgtrein inleggen. Ook een manier om de capaciteit te verhogen. En je kunt zo de aansluitingen overeind houden lijkt mij..  

24-03-2017 03:18:48
Frontier
Frontier
Speling, is dat niet noodzakelijk om een andere #hippe term overeind te houden? Iets met 'robuust'...


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

24-03-2017 11:13:15
kiekkiek
kiekkiek
Volgens mij gaan robuust en PHS helemaal niet samen  

24-03-2017 22:33:58
treinfan
treinfan
Ik vind het raar dat er gekozen is voor een intercity Schiphol - Heerlen in combinatie met PHS. Als alle IC's Ht-Ut v.v. in Ut doorrijden van/naar Asd, lijkt mij de dienstregeling makkelijker inpasbaar. Reizigers Ah/Nm-Asd v.v. krijgen dan wel een extra overstap in Ut, maar kunnen dan zelf kiezen voor een snelle overstap van 4 minuten of een robuuste overstap van 8 minuten.  

24-03-2017 23:03:33
b2py
b2py
Commercie vs logistiek eah