Treinserie 14500 in de avond.
Forum: Algemeen - Algemeen
23-01-2016 23:04:48
WesleyVSM
WesleyVSM
Vanuit mijn werk tussen Whe en Pmo valt mij op dat de 14500 's avonds (bijna) altijd met 40 langskomt omdat hij achter de 3300 aanhobbelt. Als ik de dienstregelingen bij elkaar houd, zie ik ook dat ze heel strak achter elkaar zijn ingepland en de 14500 bij de minste of geringste vertraging van de 3300 dan al opgehouden wordt. Dit betekent dat de 14500 dan vaak met vertraging uit Hn vertrekt ri. Ekz. Als ik de grafische dienstregeling erbij pak, zie ik dat de kruising van de 14500 en 1500 te Hks ook nooit goed kan gaan omdat de 14500 een minuut later aankomt dan dat de 1500 had moeten vertrekken. Als de 14500 dan ook nog vertraging heeft door de 3300, zal de 1500 ri. Amf/Dv nog meer vertraagd worden. Daarom vraag ik mij af of de 14500 wel nut heeft, aangezien er eigenlijk planmatig nu steeds twee treinen met vertraging rijden; de 14500 en 1500. Als de reizigersaantallen echt zo groot zijn, kan dan het materieel van de 14500 dan niet beter ingezet worden om de 1500 te versterken?
De 14500 eerder of later inleggen gaat ook niet ivm de kruisingsmogelijkheden tussen Hn en Ekz.
 

23-01-2016 23:39:30
MasterE
MasterE
De 14500 zal vaak te vroeg langs komen en zodoende vlak achter de 3300 zit. Vanaf Hn heeft de 14500 geen last meer van de 3300 ( deze gaat naar spoor 2 in Hn en dan linkerspoor naar Hnk).
De 1500 richting Hn vertrekt te Hks 1 minuut na aankomst van de 14500 (.09/.39).


Mcn Asd
 

23-01-2016 23:51:40
WesleyVSM
WesleyVSM
Dan staan die drgl's niet goed op deze site; daar staat namelijk de 1500 Hks v.07/.37 en de 14500 a .08/.38. Dat de 14500 na Hn geen last meer heeft van de 3300 klopt, maar dat betekent niet dat de 14500 geen last heeft van de gevolgen. Als de 14500 al vanaf Pmw/Pmr/Pmo achter de 3300 aanhobbelt die in de spits gemiddeld met +2 rijdt thv Pmo, zal de 14500 nooit meer op tijd aankomen in Hn, wat ook een latere aankomst te Hks betekent.  

24-01-2016 00:29:05
dennistd
dennistd
De 1500 vertrekt als de 14500 's middags rijdt 2 minuten later uit Hks (.09/.39), is 2 minuten later in en uit Hnk en is 1 minuut later in Hn.  


24-01-2016 11:12:00
michaben
michaben
De 1565, 1567 en 1569 lijken inderdaad verkeerd op somda te staan, de 1571 klopt wel. De 3354 t/m 3360 staan ook verkeerd in somda, deze horen om :25/:55 in Hn aan te komen op spoor 2 (aankomst op spoor 1 rest van de dag is wel om :24/:54). Waarom een aankomst op spoor 2 een minuut later zou zijn snap ik dan weer niet, er liggen volgens sporenplan wissels vlak voor het perron in de 40km/u zone waardoor dat geen extra tijd zou kosten. Of wil men zo nodig een wissel eerder nemen waar de baanvaksnelheid nog hoger ligt?

De 14500 is overigens al uitgebogen tussen Ass en Hn, waar de 1500 er 26 minuten over doet heeft de 14500 29 minuten rijtijd, dus met stevig doorrijden zit je zo op -3 en zit je dus achter de 3300 te bumperkleven. De 14500 heeft daarentegen weer een korte stop te Hn terwijl de 1500 een lange stop van 3 minuten heeft, netto is het dus alleen de marge die verschoven is, maar door de stoptrein vlak voor je heeft de 14500 niets aan die marge.
 

24-01-2016 11:31:04
WesleyVSM
WesleyVSM
Dat noem ik nog eens een duidelijk antwoord. Toch lijkt de 14500 niets te hebben aan die marge. Als je op ovtijden.com een willekeurige dag pakt bij Hks zie je dat de 1500 nagenoeg op tijd rijdt de hele dag, behalve 's avonds als de 14500 rijdt, dan vertrekt de 1500 met +3 doordat de 14500 vertraagd was, waarschijnlijk door de 3300 voor hem.  

24-01-2016 11:39:09
MasterE
MasterE
Wat is daar het probleem van?


Mcn Asd
 

24-01-2016 12:41:27
Rolffiej19
Rolffiej19
3300 op spoor 2 te hoorn om :25/:55 heeft te maken met de 1500 die daar nog om :20/:50 vertrekt daar moet zoveel minuten tussen zitten gepland , en de 3300 veroorzaakt regelmatig voor een probleem door +3 of +5 te hebben tussen Zd en Hn en zodoende de 14500 zijn vertraging ondanks de ruime rijtijd loopt die ook op naar + 3 a 5min omdat ie er simpelweg niet langs kan en dat loopt ie tussen Hn en Hks onmogelijk nog in , te strak gepland achter elkaar aan dus


MCN ASD
 

24-01-2016 14:22:32
zoek34
zoek34
Zou het dan niet handig zijn als ze de 14500 naar 2 sturen en de 3300 op 1 laten?

Dan dient de kering op Hnk van de 3300 wel op spoor 2 te gebeuren, maar het zit daar niks in de weg.
 

24-01-2016 15:26:15
broek53
broek53
Nee, dat was aanvankelijk ook zo, maar dan verliest de 14500 zoveel tijd dat hij niet meer kan stoppen in Hoorn Kersenboogerd. Daarom is nu juist deze constructie bedacht en in de loop van vorig jaar ingevoerd.
Het is allemaal overigens volledig theoretisch en gebaseerd op uitermate twijfelachtige planningsnormen die ProRail over de planning uitstort, terwijl NSR zich er blijvend door laat ringeloren - maar dat is een ander hoofdstuk.
 

24-01-2016 15:40:53
michaben
michaben
Niet helemaal, vorig jaar kwam de 3300 inderdaad op Hn1 aan en de 14500 op Hn2, maar vervolgens kruisten deze elkaar na Hn opnieuw en ging de 3300 naar Hnk1 om te keren en de 14500 ging via Hnk2 zonder stop. Wat zoek34 nu voorstelt is om de 3300 naar Hnk2 te sturen en daar te laten keren en de 14500 linkerspoor naar Hnk1 kan. Dat levert voor de 14500 amper tijdverlies op, de wissel om op Hn2 binnen te komen ligt al in de 40km/u zone, en vanaf Hn2 naar Hnk1 is 80km/u, en vertrek van Hnk1 naar Hks is ook 80km/u. De vraag is alleen of Hnk2 beveiligingstechnisch geschikt is om te keren.  

24-01-2016 15:50:42
sfj
Dat is het zeker, tussen Hn en Hnk kom je alleen maar bediende seinen tegen. Het LM voor de 14521 en de te Hn uitlopende 14871 keren hier dagelijks.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

24-01-2016 17:13:11
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
michaben (zo 24 jan 2016 15:40:53 https://www.somda.nl/forum/17720/p566463/): Niet helemaal, vorig jaar kwam de 3300 inderdaad op Hn1 aan en de 14500 op Hn2, maar vervolgens kruisten deze elkaar na Hn opnieuw en ging de 3300 naar Hnk1 om te keren en de 14500 ging via Hnk2 zonder stop. Wat zoek34 nu voorstelt is om de 3300 naar Hnk2 te sturen en daar te laten keren en de 14500 linkerspoor naar Hnk1 kan. Dat levert voor de 14500 amper tijdverlies op, de wissel om op Hn2 binnen te komen ligt al in de 40km/u zone, en vanaf Hn2 naar Hnk1 is 80km/u, en vertrek van Hnk1 naar Hks is ook 80km/u. De vraag is alleen of Hnk2 beveiligingstechnisch geschikt is om te keren.


Waarom zou je ze weer opnieuw weer laten kruisen die 3300 kan je het beste gewoon zoals nu op Hn2 zetten en dan zonder verdere wissels te nemen naar Hnk1 sturen en dan kan de 14500 zoals nu sneller vertrekken vanaf Hn1 omdar er simpelweg geen wissels meer genomen hoeven te worden en naar Hnk2 kan rechtstreeks en niet te hoeven wachten op een 3300 die nog door een aantal wissels voorlangs kruist na Hn


MCN ASD
 

24-01-2016 17:26:13
michaben
michaben
Heb je de berichten wel gelezen? Voor de 3300 om op Hn2 binnen te komen moet deze wachten tot de 1500 richting Asd vertrokken is (indien de 3300 niet sowieso al te laat is). Daardoor zit de 14500 nu in de nek van de 3300 te hijgen. De 3300 op Hn1 betekent dat deze een minuut eerder kan binnenkomen, en de 14500 minder in de weg zit. En na Hn kruisen deze elkaar helemaal niet meer dan op deze manier

Bij het huidige spoorgebruik kan een vertraging gaan jojoën over het enkelspoor. Een vertraagde 3354 die de 14554 ophoudt zorgt ervoor dat de 14544 in Hks de 1565 ophoudt, die op zijn beurt in Hn de 3356 weer ophoudt (beide op spoor 2 gepland) die vervolgens weer de 14556 ophoudt en de cirkel rond is. De TRDL kan deze cirkel doorbreken door de 3300 op het moment dat de 1500 vertraagd uit Ekz komt alsnog naar spoor 1 te sturen in Hn (op ovtijden zie ik dat ook regelmatig gebeuren) maar dan kan de 14500 officieel de stop in Hnk niet meer halen (al doet men dat dan wel gewoon).

Laatst bewerkt door michaben op 24-01-2016 17:45
 

24-01-2016 21:23:00
Rolffiej19
Rolffiej19
Ik lees de berichten wel ja en ik snap de oplossing ook wel maar zo gebeurt het helaas niet mischien is het een idee om de 14500 om :15/45 uit Asd en om :20/50 uit sloterdijk laten vertrekken en dan voor de 3300 uit sturen is ie alleen wel een beetje vroeg in Hn%08%


MCN ASD
 

24-01-2016 21:34:54
Duitje
Duitje
Voorheen zat de 14500 altijd voor de 3300.


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

24-01-2016 22:47:37
b2py
b2py
Quote
Rolffiej19 (zo 24 jan 2016 21:23:00 https://www.somda.nl/forum/17720/p566475/): Ik lees de berichten wel ja en ik snap de oplossing ook wel maar zo gebeurt het helaas niet mischien is het een idee om de 14500 om :15/45 uit Asd en om :20/50 uit sloterdijk laten vertrekken en dan voor de 3300 uit sturen is ie alleen wel een beetje vroeg in Hn%08%
Past verder ook helemaal niet met andere treinen maar dat terzijde..