Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICE-3M
RailWiki.nl
27-02-2010 14:48:16
treintim
treintim
Hallo,

Het is hier dan wel geen Duits forum, maar hier zitten toch wel mensen met verstand ervan.

Daarom stel ik graag mijn vraag hier.

Als ik in Duitsland ben, zie ik heel weinig van die lange ICE-1's: http://foto-uploaden.nl/img/8/fhxqdxk.jpg ?

Maar ik zie juist heeeel veel korte ICE's, relatief kort vergeleken met de ICE-1 op vorige foto: http://foto-uploaden.nl/img/7/qv1p9t6.jpg (ICE-2).

Daarbij komt dat op Drehscheibe-Online dagelijkse de voorspelling (soort van LTI) wordt bijgehouden van deze lange ICE: 401 014.

Weet iemand waar je juist veel van die lange ICE-1's kunt vinden, en waarom de 401 014 wordt bijgehouden op Drehscheibe? Die korte ICE's vind ik namelijk veelste gewoon en standaard om te fotograferen, doe mij maar zo'n lange. Alleen waar rijden die veel?

Laatst bewerkt door spiketrain op 02-03-2010 08:00, reden: Wijziging topictitel
 

27-02-2010 14:56:19
Railprutse
Railprutse
Alle ICE 1 zijn zo lang als op de Foto. Dit is niet apart?
Ben je in de war met ICE 2? Deze Treinstellen zijn korter.
 

27-02-2010 14:59:53
treintim
treintim
Ja, dankje. Daar kwam ik zelf zo net ook achter via Wikipedia. Alleen snap ik nog steeds niet waarom je zo veel ICE-2 ziet, ik zie zelf ten minste heel weinig ICE-1 als ik in Duitsland ben. Vraag dus waar je die kunt vinden, of dat ze gewoon als een mix door elkaar heen worden ingezet (ICE-1 en ICE-2)..
Volgens mij zijn ze sowiezo al vrij zeldzaam door de vele ICE-3 heen (en dan ook nog eens de ICE-2 en ICE-T).

Laatst bewerkt door treintim op 27-02-2010 15:04
 

27-02-2010 15:06:59
sander14
sander14
Op www.fernbahn.de kun je vinden onder welke treinnummers de ICE-1 treinstellen rijden. Als je echt ICE-1 treinstellen wil zien, moet je naar het zuiden van Duitsland voor de ICE's naar Wenen, die rijden doorgaans met een ICE-1.  


27-02-2010 15:17:02
Apda
Apda
Quote
treintim: Daarbij komt dat op Drehscheibe-Online dagelijkse de voorspelling (soort van LTI) wordt bijgehouden van deze lange ICE: 401 014. Weet iemand waarom de 401 014 wordt bijgehouden op Drehscheibe?
401 014 is als enige ICE-1 nog niet gemoderniseerd.
 

27-02-2010 15:17:05
cuneo56
cuneo56
Het is maar net waar je bent welke ICE's je het meest ziet.
De lange die jij bedoeld zijn de ICE 1, met twee motorwagens.
Rijden vooral op de lange trajecten met veel vervoer, je komt er heel veel tegen op (gedeeltes van) de Neubau strecke Würzburg- Hannover.
De Kortere , ICE 2 met een motorwagen + een stuurstand rijtuig waren in eerste instantie bedoeld om te kunnen splitsen in twee takken; inzet b.v. samen van Berlijn nar Hamm en daar splitsen: eentje via Dortmund/ Essen naar tegenwoordig Düsseldorf, de ander "Halbzug"vanaf Hamm via Hagen / Wuppertal/ Köln naar Bonn of vliegveld Köln/ Bonn.
Het zelfde concept wordt ook gebruikt voor ICE's uit het zuiden van Duitsland die in Hannover splitsen in een deel Bremen en een deel Hamburg.

De ICE 3, die we ook in Nederland kennen, is dan de volgende generatie zonder aparte motorwagen, en omdat deze vanwege de steile hellingen het enige type is wat toegelaten is op de Neubau strecke van Keulen naar Frankfurt zie je deze dus veel meer in de diensten van en naar het westen van Duitsland.

En om het nog even rond te maken heb je dan ook nog de ICE-T die kantelbakken heeft ( 5 of 7 bakken)en dus de meer regionale verbindingen voor z'n rekening neemt met meestal weinig stukken over een Neubau strecke.
B.v van Hamburg via Berlijn naar München en alle ICE diensten naar Wenen, om maar eens wat te noemen.
En dan heb je als laatse nog de Diesel versie , en die is in vergelijking heel kort ( 4 bakken) en zie je in de vaste dienst enkel tussen Hamburg en Kopenhagen.
Hopelijk iets duidelijker zo?
Ciao.
 

27-02-2010 15:43:07
treintim
treintim
Quote
cuneo56: En dan heb je als laatse nog de Diesel versie , en die is in vergelijking heel kort ( 4 bakken) en zie je in de vaste dienst enkel tussen Hamburg en Kopenhagen.


ICE te water, ja, ik zie het: http://www.focus.de/finanzen/news/neue-zuglinie_did_17858.html .%08% Dit is zeker ook nog niet zo lang geleden, die nieuwe verbinding met ICE TD?

Wel, het is me duidelijk, bedankt voor de goede uitleg! Würzburg- Hannover is dus een goeie als je ICE-1 wilt fotograferen.

Alleen rijst er nog één vraagteken voor mij; jij plaatst alle ICE-diensten naar Wenen onder het kopje ICE T en Sander de diensten naar Wenen onder ICE-1?

Verder is www.fernbahn.de ook handig, van die website had ik nog niet eerder gehoord.

En dank voor de uitleg over die ICE die op Drehscheibe wordt bijgehouden. Qua uiterlijk aan de buitenkant is er zeker niet zo veel te zien aan de renovatie van ICE-1? Alleen hoop ik dat die mooie bruine zonneschermen er nog in zitten, in de cabine.

Laatst bewerkt door treintim op 27-02-2010 15:47
 

27-02-2010 15:48:46
103 220-0
103 220-0
Naar Wenen rijden ICE TD's. De ÖBB heeft enkele stellen hiervan in eigendom overgenomen om de diensten kostenneutraal uit te kunnen voeren. Hier http://www.raymondkies.nl/g20090621008.JPG is het treffend geïllustreerd.

----
Kijk ook eens hier: http://www.raymondkies.nl
 

27-02-2010 17:03:14
cuneo56
cuneo56
Quote
treintim:

Alleen rijst er nog één vraagteken voor mij; jij plaatst alle ICE-diensten naar Wenen onder het kopje ICE T en Sander de diensten naar Wenen onder ICE-1?


Tot voor ruim een jaar kwam inderdaad de ICE-1 naar Wenen en maakte de ÖBB er zelfs een slag naar Innsbrück mee waar het stel dan overnachte.
Momenteel is er ongeveer een starre twee uurs dienst Wenen-Frankfurt met ICE-T en worden deze ook ingezet van Wenen naar Bregenz en ook een slag naar München( tot Salzburg gecombineerd met de dienst op Bregenz) wordt er mee gemaakt. Ingezet wordt enkel de 7 baks uitvoering ( serie 411) en de ÖBB heeft enkele stellen overgenomen zoals 103-220-0 meldt die daar de serie 4011 vormen.

Ciao

Laatst bewerkt door cuneo56 op 27-02-2010 17:03
 

27-02-2010 17:33:52
kleine_man
kleine_man
Quote
103 220-0: Naar Wenen rijden ICE TD's. De ÖBB heeft enkele stellen hiervan in eigendom overgenomen om de diensten kostenneutraal uit te kunnen voeren. Hier http://www.raymondkies.nl/g20090621008.JPG is het treffend geïllustreerd.

----
Kijk ook eens hier: http://www.raymondkies.nl


Dat zijn gewone ICE-T. ICE-TD rijdt uitsluitend nog maar tussen Hamburg en Aarhus of Kopenhagen, met een slag naar Berlijn.

Om weer terug te komen op de lengte van de ICE's.

ICE-1 rijdt voornamelijk op de as Berlijn-Frankfurt-Basel/München hiervoor zijn een aantal stellen speciaal aangepast. Ook rijden ze uitsluitend tussen Berlijn en Hamburg (met een enkeling daar gelaten). Ook rijden ze tussen Hamburg en München en Hamburg naar Basel. Alle ICE-1 stammen hebben een lengte van 14 bakken, 2 motorwagens, 4*1e klasse, 1 bar/restauratiewagen en 7 tweede klasse wagens. Er zijn in totaal 120 motorwagens gebouwd. Er kunnen dus in theorie 60 stammen gevormd worden. Er zijn 3 motorwagens afgevoerd. 1 stam rijdt ook rond met een motorwagen van het type ICE-2.

Voor de volledigheid:
ICE-2 rijdt voornamlijk tussen Köln/Bonn-Hamm-Hannover naar Berlijn en de gecombineerde treinen Hamburg/Bremen-Hannover-München. In NRW zie je dus veel enkele ICE-2 stammen rondrijden.

ICE-3 rijdt eigenlijk alle treinen die over de NBS tussen Köln en Frankfurt gaan. ICE-3M rijdt de treinen tussen Frankfurt en Amsterdam/Brussel/Parijs

ICE-T rijden de ICE's tussen Frankfurt en Dresden en Berlijn naar München (via Leipzig) en Dortmund-Frankfurt-Wenen, hiervoor heeft de ÖBB dan ook enkele stellen overgenomen van de DB. Ook rijden ze ICE's tussen Stuttgart en Zürich. De enkele 5-delige stellen die er zijn rijden voornamelijk als versterkingsstammen mee binnen Duitsland.

ICE-TD rijdt dus uitsluitend tussen Hamburg en Denemarken.

Volgens mij al eerder aangehaald, kijk eens op www.fernbahn.de voor alle treinsamenstellingen.

DEUVM (of ziets ) en niet geheel foutloos.
 

27-02-2010 17:42:39
daniel81
daniel81
In Spoorwegen 2003 staat een heel overzicht met per lijn welk type IC(E) er rijdt. Per december 2002 is het net van lange-afstandstreinen in Duitsland namelijk geheel gewijzigd. Hoe actueel dat nog is weet ik niet precies, in elk geval zijn dit volgens de lijst de treinen die met ICE-1 rijden:
-Berlijn-Kassel-Frankfurt M-München/Basel (lijn 11/12)
-Hamburg-Frankfurt M-Stuttgart/Basel (lijn 20)
-Hamburg-Hannover-München (lijn 25)

Verder hebben ICE-1's ook her en der wat getrokken IC-diensten overgenomen. Enkele jaren geleden reden zodoende zelfs ICE-1's door het fraaie Rijndal (via Koblenz), echter volgens mij rijden die diensten nu met ICE-T's. Dat waren dan trouwens de ritten naar Wenen
 

27-02-2010 20:05:27
manuel25
manuel25
ICE-1 hoef je opzich niet ver te zoekenm, ze komen wel in Bremen, maar niet zo erg veel, in Bremen is het vooral ICE-2. In Hamburg echter kom je wel erg veel ICE-1 tegen, die bijna allemaal van/naar Hamburg Altona gaan. Meesten gaan via Uelzen, Hannover naar het zuiden. Verder heb ik het idee dat ICE-1 niet erg zeldzaam is, eerder de ICE-3, die kom je niet zovaak tegen. Althans, in inder geval niet in de gebieden waar ik kom (voornamelijk Niedersachsen)..  

27-02-2010 20:21:55
daniel81
daniel81
De ICE-3 rijdt met name op de lijnen die via de NBS Keulen-Frankfurt rijden, aangezien deze NBS voor ICE-1 en ICE-2 te steile passages bevat.  

27-02-2010 20:32:51
stephan90
stephan90
Misschien dat je iets aan dit kaartje hebt. Het is wel een versie uit 2008..

http://www.hochgeschwindigkeitszuege.com/germany/linien_flash_2008.htm
 

28-02-2010 10:42:58
103 220-0
103 220-0
Quote
kleine_man:
Quote
103 220-0: Naar Wenen rijden ICE TD's. De ÖBB heeft enkele stellen hiervan in eigendom overgenomen om de diensten kostenneutraal uit te kunnen voeren. Hier http://www.raymondkies.nl/g20090621008.JPG is het treffend geïllustreerd.



Dat zijn gewone ICE-T. ICE-TD rijdt uitsluitend nog maar tussen Hamburg en Aarhus of Kopenhagen, met een slag naar Berlijn.

ICE-TD rijdt dus uitsluitend tussen Hamburg en Denemarken.


Sorry, ik bedoelde uiteraard ICE T.

Wat ik me afvraag is of de inzet van de ICE TD niet voor rekening is voor de DSB, gezien het feit dat een aantal stellen DSB-logo's op de neuzen draagt. Ik meen zelfs dat de inzet van de ICE TD alleen is te danken aan het Deense AnsaldoBreda-drama.

Kijk ook eens hier: http://www.raymondkies.nl
 

28-02-2010 11:31:37
treintim
treintim
Quote
stephan90: Misschien dat je iets aan dit kaartje hebt. Het is wel een versie uit 2008..

http://www.hochgeschwindigkeitszuege.com/germany/linien_flash_2008.htm


Handig, zo.

Maar in NRW staat hier wel ICE-1 aangegeven op de kaart, maar in de praktijk zie je -zoals eerder gezegd- toch veelal ICE-2. Dus ik denk dat ik toch voor de routes ga die forumleden eerder hebben aangegeven.

Laatst bewerkt door treintim op 28-02-2010 11:32
 

28-02-2010 11:59:59
maxime
maxime
Een lijn op die kaart hoeft niet persé een intensieve treindienst met dat type treinstel te betekenen. Het kan namelijk gewoon gaan om één treinpaar per dag, dus dan is het niet gek dat je ze niet tegenkomt.  

28-02-2010 14:07:21
taurus
taurus
Dat kan kloppen, de ICE-1 is bijvoorbeeld ook te zien tussen Osnabrück en Münster en dat zijn ook enkele slagen per dag. Wel even goed kijken op welke tijden je ze kan verwachten. Je hoeft er dus niet zo ver voor over de grens.  

01-03-2010 12:53:11
jeanne
jeanne
Quote
kleine_man: ICE-T rijden de ICE's tussen Frankfurt en Dresden en Berlijn naar München (via Leipzig) en Dortmund-Frankfurt-Wenen, hiervoor heeft de ÖBB dan ook enkele stellen overgenomen van de DB. Ook rijden ze ICE's tussen Stuttgart en Zürich. De enkele 5-delige stellen die er zijn rijden voornamelijk als versterkingsstammen mee binnen Duitsland.


Door de as-perikelen rijden er tussen Zürich en Stuttgart (praktisch) geen ICE-T's en wordt er met getrokken materieel gereden. Het is de bedoeling dat de hele aangepaste dienst binnen kort met SBB EC-Wagen Apm/Bpm 61 rijtuigen gereden gaat worden met SBB/DB locwissel en kopmaken in Singen(Hohentwiel).
 

01-03-2010 13:49:38
jbt
jbt
Voor zover mij bekend zijn de as-perikelen bij ICE-T inmiddels onder controle en rijden deze treinstellen weer gewoon tussen Stuttgart en Zürich (althans ruim een week geleden gezien in Zürich).  

01-03-2010 22:24:25
jeanne
jeanne
Quote
jbt: Voor zover mij bekend zijn de as-perikelen bij ICE-T inmiddels onder controle en rijden deze treinstellen weer gewoon tussen Stuttgart en Zürich (althans ruim een week geleden gezien in Zürich).


Quote
SBB Medienmitteilung, 19 . Februar 2010:

Intercity-Züge der SBB statt ICE T der DB


SBB-Züge zwischen Zürich und Stuttgart im Einsatz.

Auf der Linie Zürich–Stuttgart ersetzen ab 21. März 2010 Intercity-Züge der SBB die ICE T der Deutschen Bahn (DB). Die Umstellung erfolgt wegen der aktuell eingeschränkten Verfügbarkeit der ICE T. Durch die gemeinsame Massnahme ermöglichen SBB und DB den Reisenden ein zuverlässiges Angebot auf der Linie. Auf dem Schweizer Streckenabschnitt werden die Fahrpläne keine Änderung erfahren.

Wegen der zurzeit eingeschränkten Verfügbarkeit der ICE-Flotte bei der Deutschen Bahn (DB) stellt die SBB der DB Züge zu Verfügung: Ab 21. März 2010 kommen auf der Linie Zürich–Stuttgart (Gäubahn) Intercity-Züge der SBB statt deutsche ICE T-Fahrzeuge zum Einsatz. Die komfortablen Wagen der SBB (Typ Eurocity) bieten ein vergleichbares Sitzplatzangebot. Eine Minibar ist in den Zügen ebenfalls vorhanden.

Gemeinsames Ziel von SBB und DB ist, ein zuverlässiges und attraktives Angebot für die Reisenden auf der Linie Zürich–Stuttgart sicherzustellen. Zugsausfälle und Verspätungen auf der Verbindung Schaffhausen–Zürich sollen reduziert und die Pünktlichkeit auf dem Schweizer Streckenabschnitt weiter verbessert werden.

Die aktuellen Reisezeiten von knapp drei Stunden zwischen Stuttgart und Zürich ändern nur minimal. Wegen des Lokwechsels in Singen (D) sind verlängerte Aufenthaltszeiten möglich. Auf dem Schweizer Streckenabschnitt Schaffhausen–Zürich werden die Fahrpläne keine Änderung erfahren.
 

01-03-2010 22:27:14
103 220-0
103 220-0
Vanaf 21 maart worden alle ICE T-treinstellen tussen Stuttgart en Zürich vervangen door getrokken treinen (SBB-wagens) met locwissel in Singen. De reizigers krijgen, om het leed wat te verzachten, van de DB een gratis drankje.

Eén van de redenen voor het vervangen van de ICE's op deze verbinding zijn de verkorte onderhoudsintervallen van het ICE-materieel, waardoor minder treinstellen ter beschikking staan. Er zijn berichten dat het tot 2012 duurt voor de ICE-vloot compleet inzetbaar is.

----
Kijk ook eens hier: http://www.raymondkies.nl

O jee, Jeanne was net iets eerder dan ik

Laatst bewerkt door 103 220-0 op 01-03-2010 22:27
 

02-03-2010 07:43:20
spiketrain
Moderator
spiketrain
Omdat het niet alleen meer over de lengte gaat, heb ik de topictitel gewijzigd.


Groet, Spiketrain
 

02-03-2010 08:50:37
jbt
jbt
Quote
jeanne:
Auf der Linie Zürich–Stuttgart ersetzen ab 21. März 2010 Intercity-Züge der SBB die ICE T der Deutschen Bahn (DB).


Heb ik zonder het te weten toch warempel nog bijtijds ICE-T in Zürich HB gefotografeerd

Laatst bewerkt door jbt op 02-03-2010 11:13
 

02-03-2010 12:30:24
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Afgelopen zomer was ik in Interlaken, daar komen ook een hoop ICE-1's door. 14 bakken lang. Volgens mij naar Frankfurt.  

02-03-2010 12:45:19
mark
mark
Nar Berlin Ostbahnhof zelfs. Blijft een mooi gezicht, de ICE die zich over het smalle enkelspoor tussen Interlaken West en Interlaken Ost tussen de huizen door wurmt  

06-03-2010 16:11:27
103 220-0
103 220-0
Btw: ICE T 415 022 is sinds enkele dagen als Werbe-ICE onderweg voor 175 jaar spoorwegen in Duitsland. Zie hier: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?4,4714797 (link naar DSO).

----
Kijk ook eens hier: http://www.raymondkies.nl
 

20-12-2015 18:54:07
bacr
bacr
@jeanne: Kun je iets duidelijker uitleggen wat er aan de hand was met die trein die NL niet in mocht? Regelgevingtechnisch niet of vanwege een stremming in Nederland?

Afgesplitst uit enkele OD topics om het overzicht te houden

Laatst bewerkt door moderator op 20-01-2016 14:30
 

20-12-2015 19:05:09
Frontier
Frontier
Je zoekt er veel te veel achter. Zeer aannemelijk was het gewoon een ICE3 i.p.v. een ICE3M of ICE3MF stel, wat wel eens vaker voorkomt bij onregelmatigheden.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-12-2015 22:25:16
jeanne
jeanne
De voor Frankrijk omgebouwde ICE stellen hebben geen of een niet werkende European Train Control System aan boord en mogen Nederland om die reden niet meer in, zo is mij vanavond verteld. Waarschijnlijk gaan ze dat wel weer op orde maken, omdat de reserve voor de diensten naar Nederland en België nu wel zeer beperkt is.


Jeanne Kok
 

21-12-2015 00:16:30
koploper1
koploper1
Quote
jeanne (zo 20 dec 2015 22:25:16 https://www.somda.nl/forum/17588/p563181/): De voor Frankrijk omgebouwde ICE stellen hebben geen of een niet werkende European Train Control System aan boord en mogen Nederland om die reden niet meer in, zo is mij vanavond verteld. Waarschijnlijk gaan ze dat wel weer op orde maken, omdat de reserve voor de diensten naar Nederland en België nu wel zeer beperkt is.

4684 is als eerste stel met ECTS uitgerust en het Franse tvm is uit gebouwd.
Stel is nu bezig met toelatings ritten.
 

21-12-2015 12:04:55
jeanne
jeanne
Aha, dan was deze mij bron, een verder onbekend gebleven conducteur uit het Zwarte Woud, redelijk goed op de hoogte.


Jeanne Kok
 

18-01-2016 19:57:24
gose91
gose91
(Ik dacht toch echt dat er een Ontwikkelingen ICE bestond?)

Ergens afgelopen weekend is toelating aangevraagd bij IL&T voor een bezoek van de 4684 komende donderdag aan de Wgm. Staat dan binnen voor testapparatuur, airco beproevingen en verdere interessante bezigheden.
 

18-01-2016 20:07:54
AgentX
AgentX
Waarom is daar toelating voor nodig?  

18-01-2016 20:08:29
dennistd
dennistd
Ik moest ook even zoeken: https://www.somda.nl/forum/17587/p563188/Opvallende+dingen+20+december/  

18-01-2016 20:11:44
AgentX
AgentX
Aha, dat bericht had ik gemist. Nou, dat zal wel niet veel moeite kosten, immers is stel 4864 al in Nederland geweest.  

18-01-2016 21:24:20
rob46
rob46
Quote
gose91 (ma 18 jan 2016 19:57:24 https://www.somda.nl/forum/17696/p565858/): (Ik dacht toch echt dat er een Ontwikkelingen ICE bestond?)

Ergens afgelopen weekend is toelating aangevraagd bij IL&T voor een bezoek van de 4684 komende donderdag aan de Wgm. Staat dan binnen voor testapparatuur, airco beproevingen en verdere interessante bezigheden.
Stel arriveert op donderdagavond en gaat vrijdagavond weer retour Duitsland.


57 jaar OV-fotografie.
 

18-01-2016 21:25:13
gose91
gose91
Is dit recent ontwikkeld? Vanmiddag stond er voor donderdag nog een spoor gereserveerd.  

18-01-2016 21:59:20
jeanne
jeanne
Zal er ook wel mee te maken hebben dat men de ex frankrijkstellen weer graag ook in Nederland toegelaten wil hebben om te voorkomen dat reizigers in Emmerich van trein moeten wisselen omdat de toelating in Nederland ontbreekt.


Jeanne Kok
 

20-01-2016 17:17:36
yappa
yappa
En om met die treinen Nederland in te komen moeten ze sinds een jaar ETCS aan boord hebben omdat er bij Zevenaar niets anders meer ligt. Vandaar dat ze (en concreet de 4684) al een tijdje niet meer in Nederland zijn geweest, en dat nu alsnog ingebouwd wordt.  

20-01-2016 17:35:41
gose91
gose91
De 4684 komt (mag?) niet naar Nederland. Komende week donderdag zou een al toegelaten ICE3M gereserveerd zijn voor de testen  

20-01-2016 18:48:07
AlexNL
AlexNL
Nu de Velaro D ook naar Frankrijk mag reden is de noodzaak voor de ICE-3MF-stellen een stuk minder.  

20-01-2016 19:35:28
gose91
gose91
Jep dus willen ze die gebruiken om de 3M te ontlasten. Er rijden veel stellen rond met slechts een deel tractie, maar er kan zeer weinig onttrokken worden om goed te kunnen meten en herstellen.  

14-03-2016 21:27:47
2296
2296
Sinds vrijdag 11-03-2016 is de 4684 weer inzetbaar voor de reizigersdienst naar NL. Stel is met ICE 120 naar NL gekomen. Heeft zaterdag ICE 121 en 120 gereden, zondag ICE 123 gereden.

Laatst bewerkt door 2296 op 14-03-2016 21:28
 

22-04-2016 14:42:24
dennistd
dennistd
De Gelderlander en OV Magazine dat NS volgend jaar de ICE tijdens werkzaamheden Ut-Ah via Gdm-Betuweroute-Ah wil laten rijden: http://www.gelderlander.nl/regio/betuwe/overbetuwe/ice-treinen-mogelijk-in-short-cut-over-betuweroute-1.5947359 en https://www.ovmagazine.nl/2016/04/prorail-stuurt-ice-mogelijk-betuweroute-op-1401/

Laatst bewerkt door dennistd op 22-04-2016 14:44
 

22-04-2016 15:22:48
jor[D]1
jor[D]1
Leuk idee. Benieuwd of het gaat gebeuren. De tunnels zijn toch niet van faciliteiten voorzien voor de evacuatie van grote hoeveelheden reizigers. Waardoor je niet mer reizigerstreinen daar zou mogen komen.
Het scheelt natuurlijk wel dat er dit stukje geen tunnel ligt. Hoe zit dat eigenlijk met vluchtwegen door gwluidsschermen en op viaducten.

Laatst bewerkt door jor[D]1 op 22-04-2016 15:29
 

22-04-2016 15:27:36
Frontier
Frontier
Op het stuk in kwestie liggen geen tunnels volgens mij?

Laatst bewerkt door Frontier op 22-04-2016 15:27


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

22-04-2016 15:29:16
nohab
nohab
Op dat stuk liggen geen tunnels. Daarom is het bij werkzaamheden tussen Ah en Zv geen optie om de ICE om te leiden via de Betuweroute omdat die dan door de tunnel onder het Pannerdensch Kanaal zou moeten.

Laatst bewerkt door nohab op 22-04-2016 15:30


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

22-04-2016 15:50:20
AlexNL
AlexNL
En toch schrijft OV-magazine, een vakblad waarvan de journalisten meestal beter weten waar het over gaat dan een journalist van het AD, "tunnels". Misschien wordt er gekeken of Zevenaar - Geldermalsen geheel via de Betuweroute gereden kan worden als er iets gebeurt op Elst - Arnhem - Zevenaar?  

22-04-2016 15:55:10
Frontier
Frontier
Die zin over tunnels in het bericht van OV-magazine is in feite helemaal niet van toepassing, aangezien men enkel tussen Geldermalsen en Elst van de Betuweroute gebruik wil gaan maken, om zo geen enkel regulier ICE station te hoeven overslaan.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

22-04-2016 15:55:37
nohab
nohab
Ik lees in dat artikel 'De trein zou bij Meteren, net onder Geldermalsen, het goederenspoor op gaan en bij Elst er weer af.' en 'Ook de veiligheidsuitrustingen in de tunnels zijn niet op reizigerstreinen berekend.'


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

22-04-2016 16:28:01
daniel81
daniel81
We kennen allemaal Prorail: de eerste reactie is 'het kan niet', gevolgd door een aantal argumenten die waarschijnlijk helemaal niet van toepassing zijn.
Pas als men het nog eens goed gaat bekijken, valt het allemaal best mee en komt men erachter dat het wel kan. Dan zal men waarschijnlijk nog blijven roepen dat het niet kan, en dat spelletje gaat zo een aantal zetten voort totdat er een winnaar uitrolt....
 

22-04-2016 16:30:01
Dennis1977
Dennis1977
Quote
nohab (vr 22 apr 2016 15:55:37 https://www.somda.nl/forum/17702/p575927/): Ik lees in dat artikel 'De trein zou bij Meteren, net onder Geldermalsen, het goederenspoor op gaan en bij Elst er weer af.' en 'Ook de veiligheidsuitrustingen in de tunnels zijn niet op reizigerstreinen berekend.'


O.a te weinig dwarsverbindingen tussen de diverse tunnelbuizen, de sprinklerinstallatie treedt direct in werking (komt geloof ik stoom uit) en de omgeving langs de baan dient goed in beeld te komen (heel verschil tussen 1 machinist en evt bijrijder(s) en x passagiers)
 

22-04-2016 16:31:12
Frontier
Frontier
Quote
nohab (vr 22 apr 2016 15:55:37 https://www.somda.nl/forum/17702/p575927/): Ik lees in dat artikel 'De trein zou bij Meteren, net onder Geldermalsen, het goederenspoor op gaan en bij Elst er weer af.' en 'Ook de veiligheidsuitrustingen in de tunnels zijn niet op reizigerstreinen berekend.'

Ja, maar dat van die tunnels is dus helemaal niet relevant naar mijn mening, aangezien er op dat stuk geen tunnels zijn. Arnhem wordt specifiek genoemd in het rijtje van stations waar men graag wil stoppen, dus het lijkt me stug dat het stuk Elst-Zevenaar, waar het tunnel argument wél van toepassing zou zijn, wordt meegenomen in het onderzoek van ProRail.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 


22-04-2016 16:34:29
broek53
broek53
En voor de duidelijkheid nog even: de tunnels in de Betuweroute zijn heel bewust zo aangelegd dat er geen reizigerstreinen door mogen, ook/zelfs toen al niet. Uitgesloten dat onder dezelfde condities nu ineens een ei vcan Columbus gevonden wordt waardoor dat wel zou mogen.

Laatst bewerkt door broek53 op 22-04-2016 16:34
 

22-04-2016 16:44:28
nohab
nohab
Quote
Frontier (vr 22 apr 2016 16:31:12 https://www.somda.nl/forum/17702/p575932/):
Quote
nohab (vr 22 apr 2016 15:55:37 https://www.somda.nl/forum/17702/p575927/): Ik lees in dat artikel 'De trein zou bij Meteren, net onder Geldermalsen, het goederenspoor op gaan en bij Elst er weer af.' en 'Ook de veiligheidsuitrustingen in de tunnels zijn niet op reizigerstreinen berekend.'

Ja, maar dat van die tunnels is dus helemaal niet relevant naar mijn mening, aangezien er op dat stuk geen tunnels zijn. Arnhem wordt specifiek genoemd in het rijtje van stations waar men graag wil stoppen, dus het lijkt me stug dat het stuk Elst-Zevenaar, waar het tunnel argument wél van toepassing zou zijn, wordt meegenomen in het onderzoek van ProRail.
Dat van die tunnels is uiterst relevant, want dat maakt dat de keuze om van de Betuweroute gebruik te maken is beperkt tot Meteren-Elst. Op stuk van de lijn zijn immers geen tunnels. Dat Arnhem specifiek genoemd wordt is omdat de Betuweroute alleen een optie is bij werkzaamheden tussen Utrecht en Arnhem en niet ten oosten daarvan. Oorzaak en gevolg in de juiste volgorde zetten dus.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

22-04-2016 16:44:31
dh3201
dh3201
Dus omdat er door de tunnels geen reizigerstreinen mogen, mag op stukken waar helemaal geen tunnels liggen ook geen reizigerstreinen rijden?


Shqiperise-lopers?
 

22-04-2016 16:48:54
broek53
broek53
Volgens mij ontstaat hier een Babylonische spraakverwarring. Het gaat er nu juist om dat men kijkt of dat op de tunnelloze stukken wel kan.
Dat is overigens vooral een kwestie van vluchtdeuren tellen. Door de enorme geluidschermeritus langs de Betwueroute gedraagt die zich op bepaalde stukken als een tunnel zonder dak - en er zal wel een norm bestaan hoeveel vluchtuitgangen er moeten zijn in geval van reizigersvervoer.
 

22-04-2016 16:54:02
Frontier
Frontier
Quote
nohab (vr 22 apr 2016 16:44:28 https://www.somda.nl/forum/17702/p575936/): Dat van die tunnels is uiterst relevant, want dat maakt dat de keuze om van de Betuweroute gebruik te maken is beperkt tot Meteren-Elst. Op stuk van de lijn zijn immers geen tunnels.

Je spreekt jezelf tegen? Meteren-Elst is ook precies de wens van NS International, zodat wanneer er iets is tussen Utrecht en Arnhem men niet meer helemaal via Venlo hoeft. Op Meteren-Elst zijn geen tunnels, dus waarom zou het dan wel relevant zijn? Die logica ontgaat me.

Het zou enkel relevant zijn als NS International de wens zou hebben om Meteren-Elst-Zevenaar te kunnen rijden, maar die wens is er helemaal niet.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

22-04-2016 16:55:09
rob46
rob46
Vandaar dat ook op de tunnelloze trajecten nachtelijke testritten zijn geweest.


57 jaar OV-fotografie.
 

22-04-2016 16:59:22
nohab
nohab
Quote
Frontier (vr 22 apr 2016 16:54:02 https://www.somda.nl/forum/17702/p575939/):
Quote
nohab (vr 22 apr 2016 16:44:28 https://www.somda.nl/forum/17702/p575936/): Dat van die tunnels is uiterst relevant, want dat maakt dat de keuze om van de Betuweroute gebruik te maken is beperkt tot Meteren-Elst. Op stuk van de lijn zijn immers geen tunnels.

Je spreekt jezelf tegen? Meteren-Elst is ook precies de wens van NS International, zodat wanneer er iets is tussen Utrecht en Arnhem men niet meer helemaal via Venlo hoeft. Op Meteren-Elst zijn geen tunnels, dus waarom zou het dan wel relevant zijn? Die logica ontgaat me.

Het zou enkel relevant zijn als NS International de wens zou hebben om Meteren-Elst-Zevenaar te kunnen rijden, maar die wens is er helemaal niet.
Ook al zou dat zo zijn, dan is het nog relevant. Zouden er tunnels zijn, dan zou het al nicht im Frage kommen, door het ontbreken van tunnels is het nog iets dat bestudeerd kan worden. En ik spreek mezelf zeker niet tegen.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

22-04-2016 17:13:25
michaben
michaben
Quote
nohab (vr 22 apr 2016 15:55:37 https://www.somda.nl/forum/17702/p575927/): Ik lees in dat artikel 'De trein zou bij Meteren, net onder Geldermalsen, het goederenspoor op gaan en bij Elst er weer af.' en 'Ook de veiligheidsuitrustingen in de tunnels zijn niet op reizigerstreinen berekend.'

Je spreekt jezelf misschien niet tegen, maar je rukt het verhaal uit de context. De twee zinnen die je nu bij elkaar plakt staan namelijk in twee totaal verschillende delen van het artikel. Het eerste ging over het huidige plan, het tweede was ene antwoord op de vraag of de Betuweroute vaker gebruikt zou kunnen worden voor omgeleide reizigerstreinen. Het tunnelverhaal ging dus helemaal niet over het plan voor in 2017, maar over of men dit vaker zou gaan doen of niet.
 

22-04-2016 20:52:17
thom
thom
Quote
Dennis1977 (vr 22 apr 2016 16:30:01 https://www.somda.nl/forum/17702/p575930/):
Quote
nohab (vr 22 apr 2016 15:55:37 https://www.somda.nl/forum/17702/p575927/): Ik lees in dat artikel 'De trein zou bij Meteren, net onder Geldermalsen, het goederenspoor op gaan en bij Elst er weer af.' en 'Ook de veiligheidsuitrustingen in de tunnels zijn niet op reizigerstreinen berekend.'


O.a te weinig dwarsverbindingen tussen de diverse tunnelbuizen, de sprinklerinstallatie treedt direct in werking (komt geloof ik stoom uit) en de omgeving langs de baan dient goed in beeld te komen (heel verschil tussen 1 machinist en evt bijrijder(s) en x passagiers)

Met een sprinkler installatie wil je juist de temperatuur van de brand naar beneden brengen, stoom is heet en stijgt omhoog, dat gaat hem niet worden
Het zal dus water of schuim zijn en aangezien een machinist van een goederentrein moet kunnen vluchten lijkt me dat wat veiliger

Laatst bewerkt door thom op 22-04-2016 20:52
 

22-04-2016 21:43:05
SchuurB
SchuurB
@ Thom: met stoom kun je het vuur de zuurstof ontnemen, dus zo gek is het nou ook weer niet. Maar dat is inderdaad alleen geschikt als je er niet als mens inloopt.  

22-04-2016 21:53:33
Dennis1977
Dennis1977
Google maar eens op watermistsysteem  

22-04-2016 22:01:02
michaben
michaben
Dat is natuurlijk wel iets anders dan stoom.  

22-04-2016 22:57:30
SchuurB
SchuurB
Inderdaad. Doorgaans is het de bedoeling de hitte van het vuur te gebruiken om water te verdampen tot stoom. Dat heeft een koelende werking en bovendien zorgt de ontstane stoom dat de zuurstof verdreven wordt en het vuur verstikt. Dat zal met dat watermistsysteem niet anders zijn, maar er komt dus gewoon koud water uit de leiding.  

23-04-2016 08:25:35
Dennis1977
Dennis1977
Dan zal ik de term hete stoom wel verkeerd hebben en nu ik er zo achteraf over nadenkt lijkt het me ook logischer dat er water/poeder uit de sprinklerinstallatie komt. Hete stoom heb ik overigens uit het onderzoek (2004!) 'Analyse (on)mogelijkheden personenvervoer op de Betuweroute. Die term wordt namelijk genoemd in paragraaf 4.3 :

De tunnels van de Betuweroute zijn voorzien van een sprinklerinstallatie. De sprinklerinstallatie treedt bij een brandende trein in de tunnel direct in werking om een brandende trein te blussen. Bij personentreinen mag de sprinklerinstallatie pas in werking treden nadat de evacuatie volledig is voltooid, aangezien hete stoom een levensbedreigende situatie voor reizigers kan veroorzaken [050]. Er zal moeten worden gedetecteerd dat een reizigerstrein de tunnel inrijdt zodat in geval van brand de sprinklerinstallatie niet inwerking treedt. Daarnaast zullen de sprinklerbesturingssystemen aangepast moeten worden zodat handmatig na de evacuatie de sprinkler kan worden geactiveerd.

Gehele document is overigens hier te lezen (pdf): http://parlis.nl/pdf/bijlagen/BLG3578.pdf

Laatst bewerkt door Dennis1977 op 23-04-2016 08:27
 

23-04-2016 09:54:15
jor[D]1
jor[D]1
Stoom ontstaat als je water in het vuur spuit. Niet echt wenselijk, stoom is onzichtbaar (waterdamp niet!) en over de 100 graden. Eigenlijk veranderd zo'n tunnel in een soort stoom oven. Niet echt bevorderlijk voor mensen.

Dit (over gedramatiseerde) filmpje zie je het verschil tussen een gewone sprinkler en water mist systeem.
 

24-04-2016 07:39:20
moderator
Moderator
moderator
Zullen we het weer over de ICE gaan hebben?


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

02-09-2016 23:57:04
dennistd
dennistd
In de concept-netverklaring 2018 http://www.prorail.nl/sites/default/files/3881414_ontwerp-netverklaring_2018_versie_0.5.pdf staat wat over de ICE over de Betuweroute (bijlage 9, pagina 170):
Quote
Beperkingen personenvervoer
De onderstaande spoorwegen kunnen alleen na voorafgaand overleg, zie paragraaf 3.4.1, met ProRail worden gebruikt voor treinen ten behoeve van (besloten) personenvervoer.

Haren – Waterhuizen
[hele lijst met lijnen]
Kijfhoek – Zevenaar (A15-tracé)*

* Dit voorafgaand overleg geldt niet voor de ICE Amsterdam – Frankfurt v.v. op het A15-tracé tussen Meteren en Elst v.v. in het geval van geplande werkzaamheden en bij calamiteiten op het traject Utrecht – Arnhem v.v. die al dan niet planmatig wordt omgeleid.

Blijkbaar is er dus toestemming voor omleiding van de ICE over de Betuweroute.
 

03-09-2016 00:06:36
Frontier
Frontier
Hoezee, de wonderen zijn de wereld nog niet uit kennelijk. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

03-09-2016 10:41:13
sjoerd
sjoerd
Nog een wondertje uit dat stuk: Hengelo Zuid. Ik denk niet dat Prorail zich bemoeit met spoorfietsen.  

03-09-2016 12:50:50
broek53
broek53
Nee, inderdaad. Geheel tegen vroegere gewoonte in heeft Prorail de baan en de grond verkocht aan de gemeente Hengelo. Op zich ook wel opmerkelijk trouwens. Maar met spoorfietsen aldaar heeft Prorail daardoor geen enkele bemoeienis.  

03-09-2016 14:14:18
maurits
maurits
Nog een andere ICE-ontwikkeling: ICE105 gaat vanaf 11 december met dubbele stellen rijden.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

03-09-2016 17:00:12
samsam538
samsam538
Gaat de ICE 105 in zijn geheel naar Basel of wordt deze ergens gesplitst?  

03-09-2016 17:36:26
bart84
Moderator
bart84
Zou wel gek zijn, want normaal gesproken kwam er in Koln een stel bij en reeds deze met twee stellen naar Basel.

Hier staat meer over deze ICE: http://www.locov.nl/Images/Locov%202016-91200%20Besluit%20Internationale%20dienstregeling%202017_tcm311-374811.pdf


Mvg. Bart
 

10-09-2016 17:10:19
ToH
ToH
De ICE kan veilig over de Betuweroute. Bij verstoringen kan 'ie tussen Gdm en Est over de Betuwwroute worden geleid.

http://www.ad.nl/dossier-nieuws/intercity-kan-nu-veilig-over-betuwelijn~a13d08ec/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web
 

11-09-2016 00:24:17
aarclay
aarclay
Klopt, maar een week geleden wisten we dat al, nadat de rest van de media er opeens nu mee komt.


Choo choo.....
 

11-09-2016 09:29:22
Jack5812
Jack5812
Wat is de maximale baanvaksnelheid op de BR?  

11-09-2016 09:34:43
b2py
b2py
Aldus Wikipedia is baanvak 100 en technisch 120  

11-09-2016 11:03:08
yappa
yappa
Ben benieuwd wat dan de factoren zijn die die technische beperking op 120 noodzakelijk maken. Is die baan niet volledig zettingsvrije betonplaat?  

11-09-2016 11:05:17
rolandrail
rolandrail
De BR is een gewone spoorbaan met ballast waar door de bodem ook nog eens regelmatig moet worden bijgestort.

Laatst bewerkt door rolandrail op 11-09-2016 11:05
 

11-09-2016 12:22:03
mich
mich
BR is 120, dat wordt er al op gereden door losse loccen.  

11-09-2016 19:05:51
caspar
caspar
.

Laatst bewerkt door caspar op 14-12-2016 20:45
 

11-09-2016 20:40:44
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Tractie eraf om spanning te wisselen na Em wens ik je succes mee (dan zou er allang wat doorgebrand zijn). Tractie eraf kan ook andere redenen hebben, bijv. een stroomloze brug.

Uit mijn hoofd gezegd mag een ICE (als enige) wel doorrijden in Em terwijl de systemen worden omgezet.. of was dat nu net niet zo? Al het andere verkeer (ook al is het multicourant) moet volgens mij worden stilgezet voordat er mag worden omgeschakeld.
 

11-09-2016 21:16:42
WesselE
WesselE
Spanningswissel in Em is toch niet meer aan de orde? De 'Duitse'-spanning loopt nu toch tot aan Zvo?


'Okeh'
 

11-09-2016 21:28:35
AlbertP
AlbertP
Nee, de Betuweroute-spanning loopt tot in Duitsland. Zou makkelijk zijn geweest voor de treinen maar Duitse spanning heeft een andere frequentie en vereist dus of een dure omzetter, of een apart stroomnet voor de spoorwegen dat de Duitsers wel kennen maar wij hier in Nederland niet. Treinen naar Ah moeten nu twee keer wisselen, bij Em en Zvo. Wel andere spanningswissel dan voorheen, wellicht is de procedure 15kV->25kV anders dan 15kV->1500V.

Laatst bewerkt door AlbertP op 11-09-2016 21:29
 

11-09-2016 21:42:27
Frontier
Frontier
Quote
caspar (zo 11 sep 2016 19:05:51 https://www.somda.nl/forum/17702/p590850/): Mede hierdoor heb ik eigenlijk van die laatste 10 keer 8 keer de 3000 in Arnhem voor de ICE uit zien vertrekken omdat we met +5 binnenkwamen, en de 3000 dan al veilig stond. (waardoor uiteindelijk de vertraging in Amsterdam tegen de 20 minuten uitkomt).

Heb je vast kunnen wennen, dat is namelijk bijna de hele maand september de aangepaste drgl van de ICE.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

11-09-2016 22:05:26
yappa
yappa
En waar voorheen de schakeling tussen 1500V en 15.000V precies in station Emmerich lag, is nu de nieuwe infra gereed en liggen beide spanningssluizen aan de vrije baan: vanuit Emmerich nog een klein stukje onder 15.000V, dan omschakelen naar 25.000V ETCS en een kilometer of 8 verderop tussen Zvo en Zv weer omschakelen naar 1500V ATB. Dat afschakelen van (o.a.) de airco hoor je dus 2x kort na elkaar (als alles goed gaat).  

11-09-2016 23:10:15
BGM104
BGM104
Quote
caspar (zo 11 sep 2016 19:05:51 https://www.somda.nl/forum/17702/p590850/): Kan iemand mij uitleggen waarom de ICE in Emmerich doorgaans bijna tot stilstand komt langs het perron,

Momenteel is alleen het linkerspoor in dienst, gezien vanuit Em naar Zvo. Overloopwissel te Em om er op te komen kan je volgens sporenplan.nl met max 40 km/u schuin doorheen. Te Zv na spoor 904 ga je weer terug naar rechterspoor.
 

12-09-2016 08:57:51
caspar
caspar
.

Laatst bewerkt door caspar op 14-12-2016 20:46
 

12-09-2016 09:26:17
caspar
caspar
.

Laatst bewerkt door caspar op 14-12-2016 20:47
 

12-09-2016 09:48:00
yappa
yappa
Even ter verduidelijking: De 104 gaat niet dubbel rijden in Nederland, dat doet alleen de 105 Amsterdam -> Basel vanaf drgl 2017. Het tweede stel van de 104 Basel -> Amsterdam blijft er in Keulen afgetrapt worden.  

12-09-2016 09:50:07
AgentX
AgentX
Maar dat betekent dat er één ICE rit meer naar Nederland is, dan uit Nederland. (Anders staan op een zeker moment alle stellen in Keulen)  

12-09-2016 10:55:02
5431
5431
Inderdaad: ICE 222 ter vervanging van CNL 418.  

12-09-2016 13:18:29
maurits
maurits
Het klopt dat alleen de 105 met 2 stellen naar Basel rijdt in drgl 2017. Terug wordt het één stel doorgaand als ICE104 Basel-Asd en één stel 504 Basel-Köln-Dortmund (dit is enkele jaren geleden ook al zo geweest).

Laatst bewerkt door maurits op 12-09-2016 13:19


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

04-05-2017 20:33:38
SunKeeper
SunKeeper
Excuus als dit hier fout staat, maar voor zover ik zie de beste plek.

Hoe snel rijdt de ICE op het stukje Arnhem-Oberhausen? Ik krijg uit de reisplanner dat ca. 96 km in 50 minuten wordt afgelegd. Dat zou dan 140 km/h zijn, sneller mag daar niet?

Alvast dank voor antwoord.

Laatst bewerkt door SunKeeper op 04-05-2017 20:34
 

04-05-2017 20:45:35
icened
icened
Waarschijnlijk 160 km p/u. Dat geldt voor de meeste Altbaustrecken. En als de derde spoor is aangelegd kan op de nieuwe spoor 200 km p/u gereden worden.  

04-05-2017 20:46:06
Berk24
Berk24
Arnhem-Emmerich is 130 km/h, Emmerich-Oberhausen is 160 km/h  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICE-3M
RailWiki.nl