Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICE-3M
RailWiki.nl
04-05-2017 20:47:43
Coryza
Coryza
130 door Velperpoort heen ja?  

04-05-2017 20:52:59
marciekemp
marciekemp
Zevenaar grens - Emmerich is zelfs 140, daarnaast max 100 door velperpoort natuurlijk  

04-05-2017 20:53:48
SunKeeper
SunKeeper
Quote
Coryza (do 04 mei 2017 20:47:43 https://www.somda.nl/forum/17702/p615133/): 130 door Velperpoort heen ja?


Binnen 1400m van 0 naar 130? Ik bedoel de ICE, niet de spaceshuttle. %02%
 

05-05-2017 10:55:54
mich
mich
Snelheden vanaf Ah: 60, 100 voor velperpoort, 130 bij aftakking Ahg, 130 door Zv spoor 4, 140 vanaf de grens, 120 station Emmerich.  


20-06-2017 20:21:48
5431
5431
Quote
AlexH (za 10 sep 2016 17:10:19 https://www.somda.nl/forum/17702/p590731/): De ICE kan veilig over de Betuweroute. Bij verstoringen kan 'ie tussen Gdm en Est over de Betuwwroute worden geleid.

http://www.ad.nl/dossier-nieuws/intercity-kan-nu-veilig-over-betuwelijn~a13d08ec/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web

In de praktijk gebeurt dit (nog) niet. ICE's 123 en 129 moesten vandaag omgeleid worden door aanrijdingen tussen Utrecht en Arnhem, maar gingen via Venlo i.p.v. via de Betuweroute of 's-Hertogenbosch-Nijmegen. Geldt de omleidingsmogelijkheid via de BR pas vanaf een later moment?
 

20-06-2017 20:29:53
dlm4yjp
dlm4yjp
Gevalletje wegbekendheid?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

20-06-2017 20:42:11
icened
icened
Lees op site DB Netze:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwigmYaEic3UAhUQElAKHR7dAwEQFggrMAE&url=https%3A%2F%2Fwww.emmerich-oberhausen.de%2Fpressemeldung%2Feroerterungstermin-fuer-emmerich-planfeststellunsabschnitt-3-4-steht-an.html&usg=AFQjCNGURj-pKGuG6He6D6PGvr3OI8PkaQ&sig2=hGWTIEh9sDVRBcIGcyN6Fg

Weet niet of dat hier iets mee te maken heeft. Maar het is toevallig wel vandaag. En vorige zondag op 11 juni werd het ook omgeleid van Utrecht C, Mönchengladbach Hbf en Köln Hbf.
 

20-06-2017 22:35:27
daniel_ddr
daniel_ddr
Tenzij ze nu al treinen gaan omleiden als het bestemmingsplan voor bouwwerkzaamheden wordt vastgesteld lijkt me dat vrij weinig met elkaar te maken hebben


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

06-07-2017 08:01:25
AgentX
AgentX
In een bericht op Facebook meldt ICE International dat wifi per vandaag tot Amsterdam werkt. https://www.facebook.com/iceinternational/posts/10155506734741248  

06-07-2017 08:25:03
henri1972
henri1972
Wifi deed het de afgelopen maandag al in NL.  

06-07-2017 09:11:58
evangoor
evangoor
Er zal wel bedoeld worden in ALLE ICE's. Tot voor kort was het in de ene wel en in de andere niet. Nu het entertainment portal nog (inclusief gegevens over de reis en rit). Dat is nu ook in de ene wel en in de andere niet. Maar dat wijkt niet af van de situatie in Duitsland zelf.  

06-07-2017 09:33:17
icened
icened
Quote
evangoor (do 06 jul 2017 09:11:58 https://www.somda.nl/forum/17702/p620063/): Er zal wel bedoeld worden in ALLE ICE's. Tot voor kort was het in de ene wel en in de andere niet. Nu het entertainment portal nog (inclusief gegevens over de reis en rit). Dat is nu ook in de ene wel en in de andere niet. Maar dat wijkt niet af van de situatie in Duitsland zelf.


Zit daar ook weer verschil in? Zal me benieuwen of WIFI ook werkt op de HSL Siegburg - Frankfurt met zijn 30 tunnels.
 

06-07-2017 11:02:16
evangoor
evangoor
WiFi werkt best goed (mijn referentie eerste klasse). Tot nu toe was het aan de Nederlandse kant van Emmerich elke keer een teleurstelling, maar werd beter en is dus nu geregeld. De enige teleurstelling waar ik benieuwd naar ben, is of het nu ook functioneert op de omleidingsroute via Venlo, want daar hield het al direct na Köln op met de (daarvoor wel) functionerende WiFi.
Het verschil in het entertainment portal wordt veroorzaakt doordat dat systeem nog wordt uitgerold.
 

06-07-2017 18:06:05
aarclay
aarclay
Ik gok dat ze nu een roaming overeenkomst hebben met een van de Nederlandse telco's voor het 3G/4G dataverkeer?

En dat entertainment-systeem houdt zeker in dat je dus ook films kan kijken die de trein zelf aan boord heeft? Zou wel een mooie mogelijkheid zijn. De Eurostar heeft dit ook al namelijk.


Choo choo.....
 

06-07-2017 18:25:09
thom
thom
Quote
evangoor (do 06 jul 2017 11:02:16 https://www.somda.nl/forum/17702/p620071/): WiFi werkt best goed (mijn referentie eerste klasse). Tot nu toe was het aan de Nederlandse kant van Emmerich elke keer een teleurstelling, maar werd beter en is dus nu geregeld. De enige teleurstelling waar ik benieuwd naar ben, is of het nu ook functioneert op de omleidingsroute via Venlo, want daar hield het al direct na Köln op met de (daarvoor wel) functionerende WiFi.
Het verschil in het entertainment portal wordt veroorzaakt doordat dat systeem nog wordt uitgerold.

De Wi-Fi is gewoon afkomstig van het gebruikelijke mobiele telefoon netwerk, en daar maakt het natuurlijk geen donder uit waar je rijdt, als je maar een overeenkomst hebt met de provider in dat land.

Die zal er dus in NL eerder niet geweest zijn, en daardoor was de Wi-Fi afwezig hier.
 

06-07-2017 19:38:01
evangoor
evangoor
Zoals ik al zei: bij een omleiding via Venlo, hield de WiFi er al gelijk bij Köln mee op. Geen idee of dat nu nog zo is, maar het heeft dus niets te maken met roaming, want was een niet functionerende WiFi in Duitsland.  

06-07-2017 20:00:14
AgentX
AgentX
Dat zal dan eerder een niet functionerende 3G/4G verbinding zijn dan niet functionerende wifi.  

06-07-2017 20:27:00
AlexNL
AlexNL
Quote
evangoor (do 06 jul 2017 19:38:01 https://www.somda.nl/forum/17702/p620105/): Zoals ik al zei: bij een omleiding via Venlo, hield de WiFi er al gelijk bij Köln mee op. Geen idee of dat nu nog zo is, maar het heeft dus niets te maken met roaming, want was een niet functionerende WiFi in Duitsland.


Misschien is er een boordcomputer die automatisch de dataverbinding uitschakelt na het laatste station in Duitsland?
 

06-07-2017 21:51:00
evangoor
evangoor
Nee, denk ik, want op de reguliere route functioneerde de WiFi tot voorbij Elten.  

06-07-2017 22:02:41
mdj
mdj
Nouja, als je een contract hebt met de Duitse T-mobile en je zorgt ervoor dat je geen 3G verbinding toestaat met de Nederlandse T-mobile, komt er geen 3G-verbinding totstand.
Vanaf 15 juni (Mijn Vodafone al vanaf 1 juni) zijn de roaming kosten binnen Europa binnen abbonnement afgeschaft. (Binnen je bundel 3G-eren). Toevallig 1+1=2?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

06-07-2017 22:47:12
thom
thom
Dat afschaffen van de roamingskosten is volgens mij bedoeld voor particulieren, zakelijke abonnementen steken heel anders in elkaar.

Men zal ook niet aan roaming doen, maar in Nederland gewoon een overeenkomst gesloten hebben met een Nederlandse provider.

Overigens zou het me niet verbazen als het om heel andere redenen gaat,
een contract met de Duitse provider die iets niet toestond, of het gebrek aan een vergunning voor het leveren van data in de trein oid.

Verder moeten we niet vergeten dat het netwerk in Nederland een véél betere dekking heeft dan in Duitsland, daar hoef je echt niet overal 4G of überhaupt zelfs data bereik verwachten.

Laatst bewerkt door thom op 06-07-2017 22:48
 

07-07-2017 20:40:30
henri1972
henri1972
Ik kan bevestigen dan de wifi in de ICE op de omleidingroute via Neuss gewoon werkt. Wifi is dus niet (meer) route gebonden in Duitsland. ICE 104 volgt deze route vandaag.  

11-12-2017 09:39:11
icened
icened
DB neemt ICE 4 in gebruik:

http://www.treinreiziger.nl/db-neemt-ice4-gebruik/

Ze hebben bij DB ruim de tijd genomen om de ICE 4 te testen. Is dat vanwege technische testen, toelating en training van treinpersoneel? Ook nu gaat het gefaseerd in gebruik.

Bij de NS moet treinmachinisten steeds meer met treinen werken die van ERTMS zijn voorzien. Straks de ICNG. Dat vergt bij steeds meer treinmachinisten een omslag in hun manier van werken. Tenzij ze nog nooit die oudere NS treinen bediend hebben.
 

11-12-2017 13:06:01
kleine_man
kleine_man
Het gevolgde tijdspad is zolang dankzij de EBA. Met de toelating van de BR407 heeft de EBA behoorlijk dwars gelegen.  

11-12-2017 15:21:00
icened
icened
Duurde de toelating van EBA met BR 407 zo lang vanwege problemen met software? Reken maar dat IL&T en Ricardo Rail met het toelating en testen van de ICNG kritischer zullen worden na de Fyra debacle.  

11-12-2017 16:47:06
Daan!
Daan!
Kritischer of op een andere manier toelaten?

ILT heeft FLIRT en SNG straks al toegelaten voordat ICNG aan de beurt komt, na de V250. FLIRT ging volgens mij zonder grote noemenswaardigheden.
 

11-12-2017 17:35:06
AgentX
AgentX
Niet waar. FLIRT is nog altijd niet definitief toegelaten.  

11-12-2017 17:45:30
jelmerrr
jelmerrr
Beetje off topic maar ik vind eigenlijk dat als materieel een jaar redelijk rijdt ze gewoon definitieve toelating moeten krijgen. Wat is de reden dat de NS niet verder test dan?  

11-12-2017 18:32:20
DDZ7504
DDZ7504
Quote
AgentX (ma 11 dec 2017 17:35:06 https://www.somda.nl/forum/8200/p634554/): Niet waar. FLIRT is nog altijd niet definitief toegelaten.

Onder wat voor soort toelating rijden NS/R-Net, Abellio, Arriva en Keolis dan nu met de Flirts?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-12-2017 18:54:54
BGM104
BGM104
Quote
DDZ7504 (ma 11 dec 2017 18:32:20 https://www.somda.nl/forum/8200/p634570/):Onder wat voor soort toelating rijden NS/R-Net, Abellio, Arriva en Keolis dan nu met de Flirts?

Off topic: Tijdelijke toelating met beperkingen (aanzetversnelling bijvoorbeeld). Vanwege overwegveiligheid zijn het gevaarlijke treinen, dus dat tijdelijke zal nog wel een tijdje zo blijven.

Laatst bewerkt door BGM104 op 11-12-2017 18:55
 

15-12-2017 23:19:19
moderator
Moderator
moderator
Twee topics samengevoegd  

02-02-2018 00:00:00
henri1972
henri1972
ICE 122 wordt in Köln in 7 min, 17.39-17.46, gesplitst en kopgemaakt.  

02-02-2018 00:00:00
ma60
ma60
- Ja, in bv. Frankfurt, Stuttgart, Leipzig wordt meestal in 6 minuten gekeerd. Ook wel in 5 maar dat zijn geen ICE3's.
- In de huidige drgl niet in zuidelijke ri, al is de 105 al vanaf Asd met twee stellen onderweg. In noordelijke ri wel.
 

02-02-2018 21:59:15
DDietzen
DDietzen
Twee vraagjes in het kader van een eigen onderzoek(je) naar ICE International:
- Hoeveel tijd is er minimaal nodig om met een ICE kop te maken? In Koln wordt daar nu 9 tot liefst 20 minuten voor genomen, ik vraag me af of dat sneller kan.
- Wordt de ICE uit Asd in Koln gekoppeld aan een binnenlandse ICE-3 om met 16 bakken naar Frankfurt te kunnen doorrijden? (Ongeveer zoals in Brusz wel eens een Thalys uit Asd en één uit Koln worden gekoppeld om samen naar Paris te rijden.)
 

02-02-2018 22:10:49
Frontier
Frontier
In Keulen wordt er vaak gecombineerd of gesplitst ja. Tevens wordt er vaak het Bordrestaurant bevoorraad.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

02-02-2018 22:21:50
cuneo56
cuneo56
Als je met een tweede Machinist werkt kan je theoretisch binnen 2 minuten weer weg, in de praktijk reken maar op 5 om alle gegevens in te voeren en de storingslijst te checken , EBuLa op te starten etc.

p.s. de Thalys uit Keulen en Amsterdam rijden al jaren niet meer gecombineerd tussen Brussel en Parijs v.v. maar een halfuur verschoven.
 

02-02-2018 22:46:33
umbusko
umbusko
Zie voor Duitse samenstellingen (van het Fernverkehr) vooral ook http://www.grahnert.de/fernbahn/reihung/reih0043.html Bijzonder handige site! %02%
Men wil ook nog wel eens de ICE naar/van Brussel met die naar/van Amsterdam combineren.
 

06-08-2018 10:51:35
icened
icened
Wat is hier aan de hand?:

https://www.treinreiziger.nl/uitval-ice-defecte-treinstellen/
 

06-08-2018 11:01:27
gvttreinen
gvttreinen
Zie OD van vandaag (6 augustus)  

06-08-2018 11:02:03
thom
thom
Korte gok, teveel stellen gesneuveld door de hitte...  

06-08-2018 11:21:51
icened
icened
Zou Velaro España ook uitvallen bij 50 graden in Sevilla? Of is een Duitse ICE 3 International net weer anders dan een Velaro España?  

06-08-2018 11:59:56
geert
geert
Tijd voor een DB 189 of 193 met ersatzzug zoals een paar jaar geleden?  

06-08-2018 12:06:06
nohab
nohab
Daar heb je ook rijtuigen voor nodig.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

06-08-2018 12:15:10
AgentX
AgentX
... bij voorkeur met airco.  

06-08-2018 12:15:51
aarclay
aarclay
De vraag is of het de treinen of de airco's zijn?


Choo choo.....
 

06-08-2018 13:16:09
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
icened (ma 06 aug 2018 11:21:51 https://www.somda.nl/forum/17702/p675191/): Zou Velaro España ook uitvallen bij 50 graden in Sevilla? Of is een Duitse ICE 3 International net weer anders dan een Velaro España?
Nou Sevilla komen die dingen niet dus dat scheelt en er zit wel meer dan 7 jaar verschil in techniek tussen de ICE-3(BR406) en de Velaro-E AVE S-103 die laatste is wel even wat nieuwer dan de ICE-3 van NS en DB


MCN ASD
 

06-08-2018 13:32:05
icened
icened
Daarom gooide ik een balletje op. Herinner me een aantal kinderziektes van de ICE 3 vanaf 2000 nog. Problemen met airconditioning, koppelingsmechanisme, onderstellen (kon eerst niet rijden op ballastspoor van LGV Est).

Bij de Velaro España waren zoal betere onderstellen. Zal RENFE/AVE andere specificaties bij Siemens gevraagd hebben dan DB bij Siemens & Adtranz (nu Bombardier) destijds?

Als me kan herinneren zijn de onderstellen van de ICE 3 (International) daarna verbetert. Wel typerend dat de oude DB rijtuigen tussen Amsterdam - Berlijn en de DB ICE 3 International problemen hadden in het verleden met de airconditioning? Een probleem bij DB (treinen)?

Laatst bewerkt door icened op 06-08-2018 13:34
 

06-08-2018 13:42:51
icened
icened
Waarom lees je in het artikel niet dat er problemen zijn met de Velaro D?  

06-08-2018 14:43:03
Amazonous
Amazonous
Wat ouder materieel, maar de CP heeft bijvoorbeeld ook meerdere ritten uit de verkoop gehaald van de Alfa Pendular vanwege hitteproblemen: https://www.jn.pt/nacional/interior/cp-cancela-venda-de-bilhetes-para-longo-curso-por-causa-do-calor-extremo-9681675.html En dan hebben we het toch over een land dat wel wat hitte gewend is.

Laatst bewerkt door Amazonous op 06-08-2018 14:45
 

07-08-2018 06:58:11
mdeen
mdeen
Quote
icened (ma 06 aug 2018 10:51:35 https://www.somda.nl/forum/17702/p675182/): Wat is hier aan de hand?:

https://www.treinreiziger.nl/uitval-ice-defecte-treinstellen/

Staat in het artikel:
Quote
Een woordvoerder van NS, die in Nederland als partner betrokken is bij ICE, laat weten dat er bij de defecte treinstellen problemen zijn met de airco’s.

Airco was altijd al een probleemkindje bij de ICE3, vooral bij heet weer. Enkele jaren geleden werd het deels ook op foute bediening geschoven (in de uitleg die gegeven werd werd ook duidelijk dat je als personeel heel goed moest weten hoe het allemaal werkte).

En inderdaad, er valt veel uit en er heeft veel vertraging. Ik kwam zondag terug uit duitsland en er vielen al een aantal ICE's naar Nederland en België uit, de 105 was propvol en van de 10 mocht iedereen in Düren overstappen.
En dat was al het hele weekend zo. En als dan een van de latere ICE's uitvalt dan valt natuurlijk ook een vroege ICE uit.
 

24-06-2019 18:36:41
brun
brun
Zat vandaag even in ICE 126 (treinstel 4651 volgens de Reisplanner, er prijkte in elk geval een NS-logo op) en dat heeft een opmerkelijk ruim Bordrestaurant met veel meer zitplaatsen dan ik gewend ben in de ICE's van en naar Amsterdam. Was dat altijd al zo of is dit treinstel vernieuwd?  

24-06-2019 18:49:01
2296
2296
Treinstel heeft recent een revisie gehad waarbij o.a de indeling van de Bord Restaurant is aangepakt.  

24-06-2019 18:52:45
brun
brun
Ah, dank.

Is een enorme verbetering. Ruwweg het dubbele aantal zitplaatsen.
 

24-06-2019 19:06:15
henri1972
henri1972
Dat was ooit ook zo toen ze werden afgeleverd.
Fel rode banken in de bistro zoals nu de 5 en 7 delige ICE nog heeft.
 


21-11-2020 05:50:20
seinhuis
seinhuis

Er gaat in 2021 gesprekken plaats vinden of de frequentie omhoog kan. Ook een stop in Schiphol en Amsterdam zuid wordt meegenomen in het onderzoek.

 

25-04-2021 14:03:23
Jokehenk
Jokehenk

In Eisenbahn Kurier 5/2021, blz 9, wordt melding gemaakt van interne communicatie binnen de DB waarin aangegeven wordt dat de refit van BR 406 beperkt blijft tot treinstel 4651 vanwege aanhoudende problemen in het gelijkstroomgedeelte en dat het de bedoeling is dat vanaf eind 2025 de treinstellen vervangen gaan worden door de nieuwe BR 408 (ICE 3 neo) treinstellen. De BR 408 is de voorgestelde nummerserie voor de 30 ICE-3 treinstellen die vorig jaar zijn nabesteld .

 

25-04-2021 15:27:02
icened200
icened200
Quote
Jokehenk (25-04-2021 14:03:23):

In Eisenbahn Kurier 5/2021, blz 9, wordt melding gemaakt van interne communicatie binnen de DB waarin aangegeven wordt dat de refit van BR 406 beperkt blijft tot treinstel 4651 vanwege aanhoudende problemen in het gelijkstroomgedeelte en dat het de bedoeling is dat vanaf eind 2025 de treinstellen vervangen gaan worden door de nieuwe BR 408 (ICE 3 neo) treinstellen. De BR 408 is de voorgestelde nummerserie voor de 30 ICE-3 treinstellen die vorig jaar zijn nabesteld .


Weet dat de BR 408 tussen Nordrhein-Westfalen - München gaan rijden. Zijn het geen monocourante ICE?

 

25-04-2021 15:45:08
Daan!
Daan!

En hoe oud is de BR406 dan? Is deze echt al aan vervanging toe?

 

25-04-2021 16:20:49
vrijgezel
vrijgezel

De serie 406 (inclusief de destijds 4 stellen voor NS) zijn afgeleverd tussen 2000 en 2002.

In de bewuste EK waar @JokeHenk aan refereerd, staat inderdaad dat de serie 408 een mogelijke opvolger zou kunnen worden. Ondanks dat de serie 408 als meersysteemtreinstellen zijn besteld, worden ze vooralsnog alleen in het (Duitse) binnenland ingezet, ook al omdat tegen de tijd dat ze geleverd worden de serie 402 aan vervanging toe is.
Opties lijkt de serie 408 erg op de serie 407 (en de EuroStar lijkt daar weer op).

 

25-04-2021 16:27:00
aarclay
aarclay
Quote
Jokehenk (25-04-2021 14:03:23):

In Eisenbahn Kurier 5/2021, blz 9, wordt melding gemaakt van interne communicatie binnen de DB waarin aangegeven wordt dat de refit van BR 406 beperkt blijft tot treinstel 4651 vanwege aanhoudende problemen in het gelijkstroomgedeelte en dat het de bedoeling is dat vanaf eind 2025 de treinstellen vervangen gaan worden door de nieuwe BR 408 (ICE 3 neo) treinstellen. De BR 408 is de voorgestelde nummerserie voor de 30 ICE-3 treinstellen die vorig jaar zijn nabesteld .


Hoeveel stellen, en welke daarvan zijn tot nu toe gerefitted?
Voor de in Nederland toegelaten ICE-3M stellen blijft het dus bij de 4651, als ik zo lees. En zijn er ook een aantal ICE-3 (zonder m) die ook gerefitted zijn?



Laatst bewerkt door aarclay op 25-04-2021 16:28
 

25-04-2021 22:15:16
Frontier
Frontier
Quote
Daan! (25-04-2021 15:45:08):

En hoe oud is de BR406 dan? Is deze echt al aan vervanging toe?


Vervanging wellicht niet, maar in ieder geval wel aan een grondige revisie, wat betreft techniek, exterieur en interieur. Sedert de 4651 is men overgestapt op een halfbakken revisie van likmevestje. Interieur doet men niets meer aan, maar sommmige stellen boffen en krijgen een nieuw likje verf, zoals bijvoorbeeld de 4610 en 4611.

 

25-04-2021 22:16:00
Frontier
Frontier
Quote
aarclay (25-04-2021 16:27:00):
Quote
Jokehenk (25-04-2021 14:03:23):

In Eisenbahn Kurier 5/2021, blz 9, wordt melding gemaakt van interne communicatie binnen de DB waarin aangegeven wordt dat de refit van BR 406 beperkt blijft tot treinstel 4651 vanwege aanhoudende problemen in het gelijkstroomgedeelte en dat het de bedoeling is dat vanaf eind 2025 de treinstellen vervangen gaan worden door de nieuwe BR 408 (ICE 3 neo) treinstellen. De BR 408 is de voorgestelde nummerserie voor de 30 ICE-3 treinstellen die vorig jaar zijn nabesteld .


Hoeveel stellen, en welke daarvan zijn tot nu toe gerefitted?
Voor de in Nederland toegelaten ICE-3M stellen blijft het dus bij de 4651, als ik zo lees. En zijn er ook een aantal ICE-3 (zonder m) die ook gerefitted zijn?


Van de 49 Baureihe 403 ICE3 stellen hebben er tot op heden 29 een 'redesign' gehad.

 

26-04-2021 13:18:24
Muizeneus
Muizeneus
Quote
Jokehenk (25-04-2021 14:03:23):

In Eisenbahn Kurier 5/2021, blz 9, wordt melding gemaakt van interne communicatie binnen de DB waarin aangegeven wordt dat de refit van BR 406 beperkt blijft tot treinstel 4651 vanwege aanhoudende problemen in het gelijkstroomgedeelte en dat het de bedoeling is dat vanaf eind 2025 de treinstellen vervangen gaan worden door de nieuwe BR 408 (ICE 3 neo) treinstellen. De BR 408 is de voorgestelde nummerserie voor de 30 ICE-3 treinstellen die vorig jaar zijn nabesteld .


Moet ik 'in het gelijkstroomgedeelte' opvatten als: 'bij rijden onder 1,5 of 3 kV'?

In dat geval zouden ze de 406 natuurlijk kunnen 'afwaarderen' tot een serie die alleen nog maar binnen Duitsland rijdt, waarmee het feitelijk een 403 wordt. En dan kan-ie best nog een interieur-opfrisbeurt krijgen...

 

26-04-2021 22:05:43 2
TtC
TtC

De ICE 3 bestaat uit een drietal series (403/406/407) waarbij de serie 403 is onderverdeeld in twee deelseries. In 2020 is er een vierde serie bijbesteld; de serie 408.

Alle treinen van de eerste serie voor binnenlands gebruik (serie 403) worden op dit gemoderniseerd of krijgen in goed Duits een redesign. De treinen worden daarbij opnieuw geschilderd, krijgen een aangepast gemoderniseerd interieur, een nieuw RIS (reizigers informatie systeem) en zullen worden voorzien van ETCS level 2 baseline 3 (voor de inzet op de nieuwe hogesnelheidslijnen zoals tussen Neurenberg en Leipzig/Halle en op de in aanbouw zijnde lijn tussen Stuttgart en Ulm).

Voor de serie 406, de ICE 3M, was eenzelfde modernisering gepland. Na de modernisering van treinstel 4651 (van NS) heeft men besloten om de overige treinstellen van deze serie voorlopig een beperkte modernisering te geven. Hierbij zal de buitenzijde opnieuw worden geschilderd en zal er een nieuw RIS komen; het ETCS systeem zal niet worden aangepast. Het uitstel van de volledige modernisering heeft drie redenen. Ten eerste zijn het beperkt aantal beschikbare treinstellen hard nodig voor de reizigersdienst, ten tweede is de huidige ETCS-installatie van de treinstellen niet geschikt voor hogesnelheidslijnen die nu en in de toekomst worden voorzien van ETCS (o.a. de HSL Keulen-Frankfurt). Ten derde heeft de elektrische installatie voor de inzet onder gelijkstroom (1,5 en 3 kV) van de treinen zijn langste tijd gehad. Door de beperkte modernisering zijn er meer treinen beschikbaar voor de reizigersdienst en kunnen de treinstellen tenminste de komende 5 jaar mee. In 2026 loopt het contract met NS International voor de inzet van ICE-treinen in Nederland af en zijn ook alle bestelde treinstellen van de serie 408 in dienst; het moment om de serie 406 te vervangen door de serie 408 voor de inzet naar Nederland. Het plan is daarbij om de serie 406 op dat moment een volledige modernisering te geven, de treinstellen zijn dan voor de inzet naar Nederland en België niet meer nodig en kunnen daarbij van eenzelfde ETCS-installatie worden voorzien als de serie 403. Er is namelijk geen ATB(L)-SMT, voor de inzet naar Nederland en België, beschikbaar voor de in de serie 403 toegepaste ETCS-installatie. Na de modernisering kunnen de treinstellen in binnenlandse ICE (Sprinter) diensten worden ingezet. Het ligt hierbij in de lijn der verwachtingen dat de DB de 3 treinstellen van NS overneemt, zoals ook alle ICE-T treinstellen van de ÖBB zijn overgenomen door de DB.


 

26-04-2021 22:48:22
treinfan
treinfan

Hoe zit het qua ETCS dan nu geregeld in de 4651, is dat systeem nog hetzelfde als voor de renovatie?

 

27-04-2021 15:41:01
Treinfan98
Treinfan98
Quote
Jokehenk (25-04-2021 14:03:23):

In Eisenbahn Kurier 5/2021, blz 9, wordt melding gemaakt van interne communicatie binnen de DB waarin aangegeven wordt dat de refit van BR 406 beperkt blijft tot treinstel 4651 vanwege aanhoudende problemen in het gelijkstroomgedeelte en dat het de bedoeling is dat vanaf eind 2025 de treinstellen vervangen gaan worden door de nieuwe BR 408 (ICE 3 neo) treinstellen. De BR 408 is de voorgestelde nummerserie voor de 30 ICE-3 treinstellen die vorig jaar zijn nabesteld .


Dat de 4651 het enigste gemoderniseerde stel van de Baureihe 406 blijft, klopt niet. Ik heb namelijk gezien dat ook de 4603, 4610 & 4611 gemoderniseerd zijn.

 

27-04-2021 15:47:10
j.jager
j.jager

De 4610 is volgens een nfl nog niet gereviseerd aangezien diegene de 4610 afgelopen zaterdag had.

 

27-04-2021 15:57:20
AlbertP
AlbertP

Revisie is niet hetzelfde als 'redesign', de term die de Duitsers gebruiken voor het nieuwe interieur van de BR403.

Voor revisiedata zie: www.ice-treff.de

De 4603 en 4611 hebben inderdaad een recente revisiedatum, en de 4610 nu mogelijk ook (het overzicht is van januari.) Mogelijk zijn ze daarbij ook bestickerd maar ik neem aan dat het interieur niet veranderd is.

Edit: volgens deze post in hetzelfde Duitse forum hebben de 4603 en 4611 wel een kleine 'opfrisbeurt' gehad, maar wat die inhoudt is me niet duidelijk.



Laatst bewerkt door AlbertP op 27-04-2021 16:12
 

27-04-2021 17:04:20
TtC
TtC
Quote
treinfan (26-04-2021 22:48:22):

Hoe zit het qua ETCS dan nu geregeld in de 4651, is dat systeem nog hetzelfde als voor de renovatie?


De ETCS in de 4651 is nog dezelfde als voor de renovatie.

 

27-04-2021 22:30:33
Frontier
Frontier
Quote
Treinfan98 (27-04-2021 15:41:01):
Quote
Jokehenk (25-04-2021 14:03:23):

In Eisenbahn Kurier 5/2021, blz 9, wordt melding gemaakt van interne communicatie binnen de DB waarin aangegeven wordt dat de refit van BR 406 beperkt blijft tot treinstel 4651 vanwege aanhoudende problemen in het gelijkstroomgedeelte en dat het de bedoeling is dat vanaf eind 2025 de treinstellen vervangen gaan worden door de nieuwe BR 408 (ICE 3 neo) treinstellen. De BR 408 is de voorgestelde nummerserie voor de 30 ICE-3 treinstellen die vorig jaar zijn nabesteld .


Dat de 4651 het enigste gemoderniseerde stel van de Baureihe 406 blijft, klopt niet. Ik heb namelijk gezien dat ook de 4603, 4610 & 4611 gemoderniseerd zijn.


Edoch louter aan de buitenzijde, jongeman.

 

27-04-2021 22:31:52
Frontier
Frontier
Quote
AlbertP (27-04-2021 15:57:20):

Edit: volgens deze post in hetzelfde Duitse forum hebben de 4603 en 4611 wel een kleine 'opfrisbeurt' gehad, maar wat die inhoudt is me niet duidelijk.


Een nieuwe laag verf, nieuwe vloerbedekking bij de deuren en mogelijk nog wat technische zaken welke voor de reiziger verder niet zichtbaar zijn.

 

27-04-2021 22:38:12
Frontier
Frontier
Quote
AlbertP (27-04-2021 15:57:20):

Voor revisiedata zie: www.ice-treff.de


Overigens heeft de 4684, welke inderdaad óók een revisiedatum van 2020 heeft, geen nieuwe verf mogen ontvangen en rijd er derhalve verbleekt en armoedig bij.

 

28-04-2021 09:58:27
yappa
yappa
Quote
TtC (26-04-2021 22:05:43):

Alle treinen van de eerste serie voor binnenlands gebruik (serie 403) worden op dit gemoderniseerd of krijgen in goed Duits een redesign. De treinen worden daarbij opnieuw geschilderd, krijgen een aangepast gemoderniseerd interieur, een nieuw RIS (reizigers informatie systeem) en zullen worden voorzien van ETCS level 2 baseline 3 (voor de inzet op de nieuwe hogesnelheidslijnen zoals tussen Neurenberg en Leipzig/Halle en op de in aanbouw zijnde lijn tussen Stuttgart en Ulm).

Voor de serie 406, de ICE 3M, was eenzelfde modernisering gepland. Na de modernisering van treinstel 4651 (van NS) heeft men besloten om de overige treinstellen van deze serie voorlopig een beperkte modernisering te geven. Hierbij zal de buitenzijde opnieuw worden geschilderd en zal er een nieuw RIS komen; het ETCS systeem zal niet worden aangepast.


Je geeft een mooi compleet beeld van de perikelen van de ICE redesign.

Twee aanvullingen:

  • voor de (Nederland-geschikte) BR 406 was bij deze Redesign nooit een ETCS upgrade voorzien. Dat zou op z'n vroegst rond 2030 komen, wanneer dat nodig zou gaan zijn voor Emmerich - Oberhausen.
  • Dat de gelijkstroom-installatie aan het eind van z'n levensduur zit, verbaast me. Rond 2013 zijn alle installaties in een mega-actie uitgebouwd, gereviseerd en weer teruggebouwd. Het kostte toen ruim een jaar lang grote moeite om voldoende treinstellen beschikbaar te krijgen voor de rijdende dienst, met veel uitval tot gevolg. Een groot deel van dat in- en uitbouwen gebeurde in de Wgm, waarna de installaties per vrachtwagen (!) naar Dessau gingen om gereviseerd te worden. Dat die installaties nu alweer 'op' zijn, lijkt me slordig.

 

28-04-2021 10:36:55
AlbertP
AlbertP

Uit TtC's post wordt het me niet helemaal duidelijk wat er met de stoelen gebeurt. Die zijn in de BR 403 redesign vervangen door dezelfde die ook in de ICE4 zitten; gebeurt dat voor de BR 406 nu ook tegelijk met het vervangen van het RIS?

 

28-04-2021 11:07:02
brun
brun
Quote
yappa (28-04-2021 09:58:27):
  • Dat de gelijkstroom-installatie aan het eind van z'n levensduur zit, verbaast me. Rond 2013 zijn alle installaties in een mega-actie uitgebouwd, gereviseerd en weer teruggebouwd. Het kostte toen ruim een jaar lang grote moeite om voldoende treinstellen beschikbaar te krijgen voor de rijdende dienst, met veel uitval tot gevolg. Een groot deel van dat in- en uitbouwen gebeurde in de Wgm, waarna de installaties per vrachtwagen (!) naar Dessau gingen om gereviseerd te worden. Dat die installaties nu alweer 'op' zijn, lijkt me slordig.


Ben eigenlijk wel benieuwd wat er precies kan slijten aan zo'n installatie. Zo'n systeem is toch solid-state, dus zonder bewegende delen?

 

28-04-2021 11:35:06
AlbertP
AlbertP

Op ice-treff.de (links in mijn post van 27 april) weet men het aan het vele schakelen tussen verschillende stroomsystemen; in België nog vaker dan in Nederland (omdat daar twee stukken HSL met 25kV zijn geëlektrificeerd op de ICE-route naar Brussel.)

 

28-04-2021 12:22:33
Xander140
Xander140

Ik heb dit zo zitten lezen en wat mij betreft zou ik dat artikel niet helemaal geloven. Het is voor mij in de reacties duidelijk op te maken dat er zoveel dingen worden gemeld dat ik dat hele artikel gewoon een "verzameling" is van aan elkaar gekoppelde zaken die wat mij betreft te vaag zijn. Ben benieuwd wat hier van klopt uit eindelijk.

Verder werd er beschreven dat het gelijkstroom deel "op" zou zijn maar ik vraag me af of de ICE3M überhaupt wel goed gefunctioneerd heeft onder Nederlandse spanning. Ik ben jaren geleden mee voorin geweest en bij een ICE tussen Utrecht Köln, was uitgenodigd door personeel wij hadden personeel tickets en toen werd er al geklaagd over de matige prestaties in Nederland en dan met name de snelschakelaar die er met grote regelmaat gewoon uitvloog door spanningsdips en de stellen die dat niet goed konden verwerken. Nu is niet gelijk mijn conclusie dat de stellen problemen hebben maar mogelijk ook de bovenleiding. Neemt niet weg dat ik de indruk toen al kreeg dat de betrouwbaarheid matig was. Ben benieuwd wat andere deskundigen hier van zeggen....

Ik vind het vooruit lopen op inzet van een trein die überhaupt nog geen kilometer heeft gereden discutabel.... 2026 is voor mij ook geen redelijke termijn. Hoe vaak leert wel niet dat daar nog wel jaren bij komen?!



Laatst bewerkt door Xander140 op 28-04-2021 12:24
 

28-04-2021 13:01:38
TtC
TtC
Quote
AlbertP (28-04-2021 10:36:55):

Uit TtC's post wordt het me niet helemaal duidelijk wat er met de stoelen gebeurt. Die zijn in de BR 403 redesign vervangen door dezelfde die ook in de ICE4 zitten; gebeurt dat voor de BR 406 nu ook tegelijk met het vervangen van het RIS?


De stoelen zullen (behalve in het volledig gereviseerde treinstel 4651) voorlopig niet worden vervangen, alleen eventuele mankementen zullen worden verholpen.



Laatst bewerkt door TtC op 28-04-2021 13:02
 

28-04-2021 14:23:07 1
brun
brun
Quote
AlbertP (28-04-2021 11:35:06):

Op ice-treff.de (links in mijn post van 27 april) weet men het aan het vele schakelen tussen verschillende stroomsystemen; in België nog vaker dan in Nederland (omdat daar twee stukken HSL met 25kV zijn geëlektrificeerd op de ICE-route naar Brussel.)


Dank je, die bijdrage had ik inderdaad een tijdje geleden daar ook al gelezen, maar een zinnige verklaring gaf die niet. Componenten als halfgeleiders en transformatoren slijten niet als ze gewoon binnen hun specificaties werken. Dan maakt het helemaal niets uit hoe vaak er tussen spanningen wordt gewisseld.

Denk dat het vermoeden van Xander140 dichter bij de waarheid komt - er is blijkbaar gewoon niet zo'n robuust systeem in de ICE3 gebouwd (misschien uit kostenoverwegingen?) en de gebruikte spanningscomponenten krijgen regelmatig klappen waarvoor ze eigenlijk niet zijn bedoeld.

Vergelijk de vele meerspanningsgoederenlocomotieven die dag in dag uit de grens over komen en waarbij dit soort issues niet speelt. Of de Thalys, idem.

Er zijn wel meer dingen die snel kapot gaan in de ICE3. De luchtvering bijvoorbeeld, vrijwel iedereen heeft het wel eens gevoeld hoe die regelmatig weer eens 'op' is en dan voor enorme slingerbewegingen zorgt of voor harde klappen bij relatief geringe oneffenheden in het spoor. In sommige treinstellen kun je tussen Amsterdam Bijlmer en Utrecht gewoon niet fatsoenlijk werken door die klappen.

De ICE3 stond er 15 jaar geleden ook om bekend dat ie aanzienlijk meer technische kinderziektes had dan andere nieuwe treinen:

www.spiegel.de



Laatst bewerkt door brun op 28-04-2021 14:29
 

29-04-2021 10:01:02
yappa
yappa

Inderdaad, je hebt helemaal gelijk: onder normale (gespecificeerde) omstandigheden mag dit soort slijtage niet optreden en de ICE 3's zijn kwetsbaar gebleken.

Een stukje achtergrond: de ICE 3 was (is) een enorm innovatief ontwerp. Eind jaren '90 is deze trein ontworpen met heel veel technieken die nog niet op het spoor waren toegepast, maar hooguit bijvoorbeeld in de luchtvaart. Denk bijvoorbeeld aan het 'casco' dat niet uit staal maar uit aluminium is opgetrokken. Dat was daarvoor nooit vertoond en (na de ervaringen met de 4654 en de 4681) ook in latere treinen niet meer toegepast. De 407 en 408 halen hun sterkte weer 'gewoon' uit staal. Ook veel andere componenten zijn destijds state-of-the-art gekozen. Sommige werken uitstekend, andere blijken achteraf toch niet zo handig.

De tractie-installatie heeft heel veel (niet-ontworpen) klappen gekregen tijdens het opstellen: er zijn locaties waar de trein in de nacht opgesteld stond, naast een doorgaande lijn. Als er dan een zware goederentrein een remming inzette, waren de onderstations niet in staat om de spanning op de voorgeschreven 1800 V / 3kV te houden, maar bleken er enorme pieken te ontstaan. Daar was de apparatuur aan boord van de ICE niet op ontworpen, en daar kon die (dus) ook niet tegen. Herontwerp was geen optie, dus is gekozen voor herstel en intensievere inspectie.

En wat het dempen betreft: dat is geen slijtage, dat deden ze ook in het jaar 2002 al toen de ICE naar Köln ging rijden en de lijn Asd-Ut geopend was. Ze zijn ontworpen om op een supervlak spoor bij 330 km/h nog comfortabel te zijn, op het Nederlandse spoor zijn ze wat stug en slaat hij door de demping heen. Niet onveilig, geen slijtage, wel ongemakkelijk.

 

29-04-2021 10:34:33
Klaasje
Klaasje

Mijn beeld is dat het toch wel typisch Duits is: Er is iets ontworpen op de aanname dat alle omstandigheden zich conform norm gedragen. Dat is misschien iets wat in Duitsland ook in de infra wordt aangehouden maar in Nederland staan we daar over het algemeen wat makkelijker in. Dat was ook goed te merken toen de eerste Duitse wisselmotoren (ook rond 2000) in Nederland werden toegepast. Ontzettend veel storingen. Het bleek achteraf niet aan de wisselmotoren te liggen maar aan dat de aangeboden spanning in bepaalde omstandigheden niet binnen de normen bleef waarvoor de wisselmotor is bedacht. Als er weinig marges in een ontwerp zitten en het bredere systeem voldoet niet volledig aan de normen dan is de kans op falende systeemintegratie nogal groot. Wat dat betreft kan je soms beter wat meer de Franse slag hebben. Het is wat lomper maar het werkt in de praktijk wat betrouwbaarder en kan daarmee toch langer mee.

 

29-04-2021 11:13:30
cuneo56
cuneo56

Hieruit blijkt dat er soms een flink verschil zit tussen theorie en praktijk.

Dat er , met name in 3Kv systemen nagal eens flinke spannings pieken die boven de officiele marge van 4Kv uitgaan voorkomen is niet iets van de laatste jaren. Dat was een van de redenen dat de oude Duitse meersysteem loks ( BR184) nooit succesvol waren in hun diensten op Luik. En de Duitse en Oostenrijkse onderhouds diensten kunnen je een lange lijst laten zien van rijtuigen die met defecten uit Italie terug kwamen.

 

29-04-2021 11:29:44
Apda
Apda
Quote
yappa (29-04-2021 10:01:02): ... Denk bijvoorbeeld aan het 'casco' dat niet uit staal maar uit aluminium is opgetrokken. Dat was daarvoor nooit vertoond ...

behalve dan bij de BR 403 (IC uit 1973) en BR 420 (S-Bahn).

 

02-05-2021 13:09:44
TtC
TtC
Quote
yappa (29-04-2021 10:01:02):

....

Denk bijvoorbeeld aan het 'casco' dat niet uit staal maar uit aluminium is opgetrokken. Dat was daarvoor nooit vertoond en (na de ervaringen met de 4654 en de 4681) ook in latere treinen niet meer toegepast. De 407 en 408 halen hun sterkte weer 'gewoon' uit staal.

.....

Ook de serie 407 en 408 zijn gemaakt van aluminium, de serie 412 (ICE4), met de langere bakken, zijn gemaakt van staal.

 

23-05-2021 11:56:29
brun
brun

Interessant, want nu officieel en geen gerucht meer: vanaf 2025 nemen BR408-stellen de dienst tussen Amsterdam en Frankfurt over. De huidige stellen gaan dan naar de (Duitse) binnenlandse dienst.

Bron is Philipp Nagl van DB Fernverkehr:

www.drehscheibe-online.de



Laatst bewerkt door brun op 23-05-2021 11:57
 

23-05-2021 22:22:28
icened200
icened200
Quote
brun (23-05-2021 11:56:29):

Interessant, want nu officieel en geen gerucht meer: vanaf 2025 nemen BR408-stellen de dienst tussen Amsterdam en Frankfurt over. De huidige stellen gaan dan naar de (Duitse) binnenlandse dienst.

Bron is Philipp Nagl van DB Fernverkehr:

www.drehscheibe-online.de


Niks mis mee om een gloednieuwe ICE in te zetten tussen Frankfurt - Amsterdam/Brussel i.p v. de inmiddels 20 jaar oude ICE 3 International.

Al is het nog steeds prettig om met de ICE 3 International te reizen. Zal er voor de treinreizigers grote verschillen zijn tussen de oudere en nieuwe ICE?

 

23-05-2021 23:11:33
AlbertP
AlbertP

Mogelijk krijgen we dan het nieuwe interieur dat ook in de ICE4 en de 'redesign' BR403 is toegepast. (Ik vind de hoofdsteunen van de ICE4 minder fijn, maar verder ziet het er wel goed uit met beeldschermen aan het dak.)



Laatst bewerkt door AlbertP op 23-05-2021 23:13
 

24-05-2021 10:35:21
Astraea
Astraea

Hoop bovenal op een trein die als het warmer is dan 25 graden Celsius gewoon blijft functioneren 😉.

 

24-05-2021 12:55:07
yappa
yappa
Quote
icened200 (23-05-2021 22:22:28):Zal er voor de treinreizigers grote verschillen zijn tussen de oudere en nieuwe ICE?

Een opvallend verschil voor de liefhebber zal zijn, dat de BR408 niet over een panorama/lounge beschikt. In plaats van reizigers, mogen de kasten met het treinbeveiligingssysteem met de machinist meekijken naar buiten.

Verder is het aannemelijk dat het restaurant-gedeelte (dat ook voor de ICE 3 Redesign gepland was) in de 408 terugkomt in plaats van de huidige hangplek met hoge tafels.

De grootste vraag voor mij is of ook die nieuwe treinen zo lekker bonken op de duikers / overwegen, zoals bij Loenersloot. 😃



Laatst bewerkt door yappa op 24-05-2021 12:55
 

24-05-2021 13:07:14
henri1972
henri1972

In de Br406 hebben (nederlandse) machinisten de ruit achter hen tegenwoordig meestal op ondoorzichtig staan. Dus die lounge heeft weinig nut dan.

 

24-05-2021 15:37:35
icened200
icened200
Quote
henri1972 (24-05-2021 13:07:14):

In de Br406 hebben (nederlandse) machinisten de ruit achter hen tegenwoordig meestal op ondoorzichtig staan. Dus die lounge heeft weinig nut dan.


De meeste treinreizigers keken/kijken toch niet mee. Al was het op de NBS Siebgurg - Frankfurt Flughafen wel spectactulair om via de lounge mee te kijken.

 

24-05-2021 16:13:08
TtC
TtC
Quote
yappa (24-05-2021 12:55:07):
Quote
icened200 (23-05-2021 22:22:28):Zal er voor de treinreizigers grote verschillen zijn tussen de oudere en nieuwe ICE?

Een opvallend verschil voor de liefhebber zal zijn, dat de BR408 niet over een panorama/lounge beschikt. In plaats van reizigers, mogen de kasten met het treinbeveiligingssysteem met de machinist meekijken naar buiten.

Verder is het aannemelijk dat het restaurant-gedeelte (dat ook voor de ICE 3 Redesign gepland was) in de 408 terugkomt in plaats van de huidige hangplek met hoge tafels.

De grootste vraag voor mij is of ook die nieuwe treinen zo lekker bonken op de duikers / overwegen, zoals bij Loenersloot. 😃


Dit is wat er bekend is over de ICE serie 408:

  • De trein krijgt 439 zitplaatsen waarvan 99 in de 1e klas en 16 in het restaurant
  • Er komt een familiecompartiment met 16 plaatsen en een compartiment met 5 zitplaatsen voor (groot)ouders met kleine kinderen.
  • Er komen 8 plaatsen voor fietsen
  • De maximale snelheid wordt 320 km/uur
  • Technisch is de trein verwant met de serie 407.

zie de link voor meer informatie en bron (in het Duits).

De eerste jaren zullen de treinen in Duitse binnenlandse dienst worden ingezet (met name tussen NRW en München).



Laatst bewerkt door TtC op 24-05-2021 17:38
 

24-05-2021 20:59:04
scooter
scooter

Er wordt ook al geklaagd over de zitplaatsindeling:Deze zou,net als in de ICE4 ook stoelen net tussen 2 ramen in hebben.

 

24-05-2021 22:37:41
Frontier
Frontier
Quote
TtC (24-05-2021 16:13:08):

Dit is wat er bekend is over de ICE serie 408:

  • De trein krijgt 439 zitplaatsen waarvan 99 in de 1e klas en 16 in het restaurant


Slechts 16 zitplaatsen in het restaurant? Ik meen dat bij de redesign varianten van de series 403 en 406 het restaurant van 12 naar 20 is gegaan, 16 zou dan een halvering van de vooruitgang betekenen...

 

24-05-2021 22:38:42
Frontier
Frontier
Quote
TtC (24-05-2021 16:13:08):
  • Er komt een familiecompartiment met 16 plaatsen en een compartiment met 5 zitplaatsen voor (groot)ouders met kleine kinderen.

Zulks zal ons geliefde lid evangoor zeker en vast veel genoegen doen. 😃

 

25-05-2021 09:01:40
evangoor
evangoor

Haha. Wel eentje uit de oude doos, want de kinderen zijn te oud voor dat Kleinkindabteil geworden. We mogen nu (in de IC Berlijn) in één van de twee andere coupés. Tenminste als we weer fatsoenlijk naar de (groot)ouders in Duitsland mogen reizen. Het is enige tijd geleden dat wij een Duitse trein van binnen hebben gezien...

 

09-01-2022 17:54:52
train85
train85

Zag vandaag dat de ICE3 stel 4652 (NS logo) ook de renovatie heeft gehad.

 

10-01-2022 11:56:27
AlbertP
AlbertP

Ik neem aan dat dat gaat om deze beperkte renovatie en niet het volledige 'Redesign':

Quote
TtC (26-04-2021 22:05:43):

Voor de serie 406, de ICE 3M, was eenzelfde modernisering gepland. Na de modernisering van treinstel 4651 (van NS) heeft men besloten om de overige treinstellen van deze serie voorlopig een beperkte modernisering te geven. Hierbij zal de buitenzijde opnieuw worden geschilderd en zal er een nieuw RIS komen; het ETCS systeem zal niet worden aangepast.


 

10-01-2022 12:48:19
train85
train85

De buitenkant was wel aangepast en nieuw. Kon niet helemaal zien of de binnenkant ook helemaal gedaan is, maar het leek er wel op.

 

10-01-2022 12:57:21
yappa
yappa

Dat klopt, de stellen krijgen een cosmetische opfrisbeurt, o.a. met nieuw tapijt, maar de midlife refurbishment "Redesign" is een midlifecrisis geworden.

 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICE-3M
RailWiki.nl