30 juni: Europe Endless Express
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Bijzondere ritten (DRGLs)
17-01-2016 13:32:25
mren
mren
Komende zomer rijdt een trein drie dagen lang door Europa. Vijfhonderd passagiers reizen met denkers, acteurs, dichters, musici, theatermakers.

Drie dagen theater. In een nachttrein
Door onze redacteur Herien Wensink | pagina 4 - 5

Een rijdend festivalterrein van 500 meter lang en 3 meter breed, dat is de Europe Endless Express. Een nachttrein vol kunstenaars: theatermakers, dichters, denkers en musici, die in juni 2016 in drie dagen tijd zes Europese landen aandoet. 500 passagiers kunnen mee. De ‘express’ is een idee van denktank Club Interbellum, in samenwerking met debatcentrum De Balie en de literaire stichting SLAA. Op 30 juni, de dag dat het Nederlands voorzitterschap van de Europese Unie eindigt, vertrekt de trein van Amsterdam Centraal, met geheime bestemming. Bij alle culturele activiteiten aan boord staat steeds de Europese eenheid centraal.
Bij programmamaker en dramaturg Caspar van Gemund, artistiek leider van Club Interbellum, ontstond het idee voor een culturele Europese nachttrein in 2014, toen Deutsche Bahn besloot de nachttrein van Amsterdam naar Warschau op te heffen. Het traject was onvoldoende winstgevend geworden, door de opkomst van goedkope vliegreizen.
„Dat was een belangrijke Europese verbinding”, zegt Van Gemund, „en niet alleen maar praktisch.” Van Gemund reist zelf binnen Europa principieel uitsluitend per trein. „Als je langs Keulen en Dresden richting Praag en verder naar Warschau reist, ontwikkel je vanzelf een gevoel voor wat Europa is. Vanuit de trein sta je in nauwe verbinding met het landschap: je reist als het ware door de achtertuinen van Europa.
„Doordat je steden, huizen, architectuur en omgeving onderweg ziet veranderen, ervaar je hoe al die landen met elkaar in verbinding staan. Je ziet de verschillen en de samenhang, voelt de gedeelde historie, voelt de omvang. Als je vervolgens aankomt in Warschau, snap je waar je bent.” Dat is iets heel anders, zegt Van Gemund, dan in een vliegtuig zitten, in een afgesloten, losgezongen ruimte, en op een heel andere plek uitkomen.
Toen Deutsche Bahn stopte met de nachttreinverbinding vanuit Amsterdam, ging Van Gemund aan de slag met zijn plan voor een culturele trein, of op zijn minst een ‘cultuurcoupé’: „een expositieruimte, of theatercoupé op een bestaand traject, dat leek mij gaaf.” Maar Deutsche Bahn en NS zagen daar toen niets in.
Nu, ruim een jaar later, is de Europe Endless Express een feit. Van Gemund: „Je blijkt gewoon je eigen trein te kunnen huren. Dat hebben we gedaan, in samenwerking met de Treinreiswinkel. Vervolgens sluit je vergunningen af voor de uren dat je van het spoor gebruik maakt.” De treinreiswinkel, een reisbureau gespecialiseerd in bijzondere treinreizen, fungeert bij dat soort praktische aangelegenheden als intermediair. En inmiddels, zegt Van Gemund, denken ook NS en Prorail mee.

De trein, een verouderde nachttrein die voor wintersportreizen werd gebruikt – „maar in prima staat verkeert” – zal bestaan uit tien slaaprijtuigen, met plek voor elk 50 reizigers. Daarnaast is er een muziekrijtuig, plus club, zijn er twee restaurantwagons, een rijtuig voor beeldende kunst en debat en een voor film en theater. Aan boord zijn onder meer theatercollectieven De Warme Winkel en Wunderbaum en muziektheatergezelschap Touki Delphine.
Hoe ziet zo’n programmering er praktisch uit? En hoe voorkom je dat straks 500 mensen zich met zijn allen door de gangpaden moeten wringen?
Van Gemund: „De voorstellingen in muziek- of theaterwagon wordt per coupé met een reisleider bezocht. En een deel van de programmering zal bestaan uit voordrachten uit het werk van Europese schrijvers en dichters, via de intercom.” Zo zullen acteurs delen uit Céline’s Reis naar het einde van de nacht voordragen. Touki Delphine creëert een soundscape bij het landschap. Ook filmmuseum Eye, SLAA en de Balie verzorgen delen van de programmering. Het debatprogramma zal overlap vertonen met Re: Thinking Europe van De Balie, een forum over Europese kunst en cultuur.

Het programma wordt reizigers verstrekt in de vorm van een spoorboekje. Onderweg stopt de trein drie keer op nog geheime Europese locaties, onder meer voor een gezamenlijk ontbijt. Van Gemund: „In elk land dat we aandoen, komt een nieuwe conducteur aan boord, die met een fanfare zal worden onthaald.”

Kosten en kunstenaars
De Europe Endless Express heeft een begroting van twee ton. De huurkosten van de trein, ongeveer 110.000 euro, komen uit de kaartverkoop. Sponsor Prorail draagt bij in de kosten voor de spoorvergunningen. Het project wordt gesteund door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de gemeente Amsterdam.

Aan boord zijn onder veel meer:
Theatercollectief De Warme Winkel, dat vaker voorstellingen maakt over Europese geschiedenis. Acteursgroep Wunderbaum, dat met hun project The New Forest de Nederlandse en Europese samenleving opnieuw probeert vorm te geven, en muziektheatertrio Touki Delphine. Actrice/theatermaker Lizzy Timmers is artistiek eindverantwoordelijk.

Dit artikel werd gepubliceerd in NRC Handelsblad op Vrijdag, 8 januari 2016, pagina 4 - 5

Zie ook: http://europe-endless-express.nl
Alle kaartjes zijn uitverkocht inmiddels.

Laatst bewerkt door mren op 17-01-2016 13:32
 

30-06-2016 09:25:00
nathanvos2
nathanvos2
Vanavond moet deze trein vertrekken uit Asd. De trein bestaat uit 10 slaaprijtuigen, een barrijtuig, een rijtuig met een theater en filmzaal en tot slot nog een rijtuig voor debatten en kunst. Volgens http://www.parool.nl/amsterdam/afscheid-van-eu-voorzitterschap-met-kunstfestival-in-trein~a4330525/ worden hier rijtuigen gebruikt die s'winters ook worden gebruikt voor de wintersporttreinen zullen hiervoor soms Belgische rijtuigen voor worden gebruikt?  

30-06-2016 09:39:10
train85
train85
Ga daar maar vanuit ja.  

30-06-2016 10:35:04
AgentX
AgentX
Volgens mij gewoon een trein van Railexperts met Müller-rijtuigen.  


30-06-2016 11:36:55
aarclay
aarclay
En ik lees op de website dat er een panoramawagon aanwezig is. Zal vast wel de Rheingold zijn.


Choo choo.....
 

30-06-2016 16:08:32
docu
docu
Straks (20.00 uur) vertrekt er een bijzondere trein met 17 (!) Rheingold wagons (waaronder party wagons, restauratie, rijdende bioscoop en muziektempel) vanuit Amsterdam Centraal: de Europe Endless Express 2016 (http://europe-endless-express.nl/). Deze nachttrein reist met 'onbekende' bestemming door Europa. Komt allen kijken beste treinspotters! Stuur me aub een email als u langs het spoor staat met uw naam, leeftijd en locatie en dan kondigen we u persoonlijk aan op de trein! Mail naar: jesper@jesperbuursink.nl of sms 0031(0)6-15695648.

Overigens geldt dit ook voor uw collega's in het buitenland. We hopen u langs het spoor te treffen!

Laatst bewerkt door moderator op 30-06-2016 16:29, reden: Verplaatst uit nieuw topic.
 

30-06-2016 16:50:54
wouterder
wouterder
Het zijn maar 7 rijtuigen, maar dat terzijde.  

30-06-2016 16:53:16
PimTH
PimTH
Ik zie er anders echt meer dan zeven op een foto hoor...  

30-06-2016 16:55:56
sfj
Zijn er toch echt een stuk of 17, en geen Panorama. Kwam rond 16.25 langs Assel vanuit Apd ri Amf


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

30-06-2016 17:14:29
nohab
nohab
Het is Railpromo, dus dat uitzichtrijtuig zal het rijtuig uit het Panorama Rail Restaurant wel zijn. Die zal zaterdagmiddag toch terug moeten zijn.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

30-06-2016 17:23:03
martijn
martijn
PRR rijdt morgen ook al he. Dat rijtuig zit er dan ook niet tussen.

Ik had 'm al bij de Opvallende dingen gezet, maar aangezien de discussie hier nog loopt, zo ziet de boel eruit: http://martijnvanvulpen.nl/fotos/414-foto-9
 

30-06-2016 17:30:14
1700fan
1700fan
Hier de foto van de trein:
https://www.flickr.com/photos/124914265@N07/27966163086/
 

30-06-2016 17:33:17
sfj
Quote
nohab (do 30 jun 2016 17:14:29 https://www.somda.nl/forum/17693/p583685/): Het is Railpromo, dus dat uitzichtrijtuig zal het rijtuig uit het Panorama Rail Restaurant wel zijn. Die zal zaterdagmiddag toch terug moeten zijn.

Het is Railexperts, de concullega van Railpromo


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

30-06-2016 18:07:49
nohab
nohab
Quote
martijn (do 30 jun 2016 17:23:03 https://www.somda.nl/forum/17693/p583686/): PRR rijdt morgen ook al he.
Als dat zo is gaat het wel om een besloten rit.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

30-06-2016 19:28:05
martijn
martijn
Excuses. Wist niet dat ze de vaste vrijdagen alweer hadden geskipt.  

30-06-2016 23:06:46
Mearten279
Mearten279
https://www.flickr.com/photos/mearten279/27971328566/in/dateposted-public/
Plaatje bij de bekende ingraving bij Assel, op weg naar Bh. Het grootste deel bestond uit de bekende paarse Muller-rijtuigen, een aantal rheingold-rijtuigen en een opvallend roestvrijstalen öBB-rijtuig.
 

30-06-2016 23:46:28
train85
train85
Die laatste is een AB30. EETC reed er mee. En in Oostenrijk rijden ze nog.  

30-06-2016 23:55:05
moderator
Moderator
moderator
Quote
Mearten279 (do 30 jun 2016 23:06:46 https://www.somda.nl/forum/17693/p583728/): https://www.flickr.com/photos/mearten279/27971328566/in/dateposted-public/
Plaatje bij de bekende ingraving bij Assel, op weg naar Bh. Het grootste deel bestond uit de bekende paarse Muller-rijtuigen, een aantal rheingold-rijtuigen en een opvallend roestvrijstalen öBB-rijtuig.
En een dergelijk bericht zien wij de volgende keer graag in het topic opvallende dingen, waar het thuishoort.


Met vriendelijke groet, Het moderator team