Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad 8 februari 2016
RailWiki.nl
Wijzigingsblad 8 februari 2016
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
12-01-2016 14:46:50
wouter15
wouter15
Op http://locov.nl/Images/Locov%202016-8548%20Adviesaanvraag%20wijzigingsblad%20februari%202016_tcm311-371734.pdf is weer het advies van NS te vinden over de wijzigingen in de dienstregeling die op 8 februari 2016 doorgevoerd gaan worden.  

12-01-2016 15:02:39
Arjan73
Arjan73
De 4300 krijgt te Amsterdam RAI kennelijk te maken met een verschuiving van 9 minuten. Was .37 wordt .28. Dit zal ongetwijfeld onjuist zijn  

12-01-2016 15:25:07
Coryza
Coryza
De 1900 richting Vl gaat ook weer een minuut eerder van Hm vertrekken. Dit hebben ze toch recentelijk juist 1m omhoog gezet? En waarom zou de 4600 een minuut later van Lls moeten vertrekken, terwijl die daar al 2 min stil staat.

Laatst bewerkt door Coryza op 12-01-2016 15:29
 

12-01-2016 16:17:01
Klaasje
Klaasje
Die 4600 moet een minuut langer stilstaan om te kunnen aftrappen en bijplaatsen. Twee stellen SLT is ook helemaal nergens voor nodig tussen Lelystad en Zwolle.  


12-01-2016 16:36:20
jeanne
jeanne
Bij de serie 9000 staan tijden vermeld waarop niet eens gereden wordt. Misschien zijn ze in gedachten al een paar jaar verder!


Jeanne Kok
 

12-01-2016 17:35:36
gvttreinen
gvttreinen
Ik heb vernomen dat de 6000 één minuut later aan in Ut, rijtijdverlenging zit tussen Utl en Ut.
De brief vermoed anders, ik ga het nog even uitzoeken.
 

12-01-2016 22:05:41
bloemkool
bloemkool
In de weekends zie ik nu af en toe een aankomst om .03 en .33. 45 minuten onderweg van Tl naar Ut. De rit begint steeds langer te duren %03%  

14-01-2016 08:29:41
gvttreinen
gvttreinen
Quote
gvttreinen (di 12 jan 2016 17:35:36 https://www.somda.nl/forum/17673/p565199/): Ik heb vernomen dat de 6000 ��n minuut later aan in Ut, rijtijdverlenging zit tussen Utl en Ut.
De brief vermoed anders, ik ga het nog even uitzoeken.
Idd Htn en Utl 1 minuut eerder, aankomst in Ut om -.02/-.32, Op Zaterdagen en Zo- en Feestdagen is de aankomst te Ut om -.03/-.33 maar blijkbaar is dat al sinds 13 december jongstleden.
Vanaf 8 februari wordt de rijtijd Utl - Ut dus 6 resp. 7 minuten!
 

14-01-2016 08:32:36
ZJ37
ZJ37
Zo zo, mag dat wel? Ik voorzie gevaarlijke situaties a.g.v. rood sein naderingen!  

14-01-2016 11:26:35
R1-2010
R1-2010
Quote
gvttreinen (do 14 jan 2016 08:29:41 https://www.somda.nl/forum/17673/p565347/):
Quote
gvttreinen (di 12 jan 2016 17:35:36 https://www.somda.nl/forum/17673/p565199/): Ik heb vernomen dat de 6000 ��n minuut later aan in Ut, rijtijdverlenging zit tussen Utl en Ut.
De brief vermoed anders, ik ga het nog even uitzoeken.
Idd Htn en Utl 1 minuut eerder, aankomst in Ut om -.02/-.32, Op Zaterdagen en Zo- en Feestdagen is de aankomst te Ut om -.03/-.33 maar blijkbaar is dat al sinds 13 december jongstleden.
Vanaf 8 februari wordt de rijtijd Utl - Ut dus 6 resp. 7 minuten!
Ach, dan hoeft er per dec 2016 niets meer te veranderen tussen Utl en Ut als Vaartsche Rijn wordt geopend.
 

15-01-2016 15:15:23
Berk24
Berk24
Zo mogen het wijzigingsblad wel eens gebruiken om eens de onnodig lange treinen tussen Nijmegen en Wijchen (meestal SLT, DDAR of gekoppeld SGM) en tussen Arnhem en Ede (vandaag gekoppeld SGM %03%) aan te pakken. Materieel is schaars en dan moet men niet op die sprinters onnodig veel materieel inzetten.  

15-01-2016 15:28:42
MetroRET
MetroRET
Of de 5500 met DDZ en de 7000 en 7600 met DDAR...

Ook al zo'n vreemde keuze.
 

15-01-2016 15:33:00
evangoor
evangoor
Quote
Berk24 (vr 15 jan 2016 15:15:23 https://www.somda.nl/forum/17673/p565487/): Zo mogen het wijzigingsblad wel eens gebruiken om eens de onnodig lange treinen tussen Nijmegen en Wijchen (meestal SLT, DDAR of gekoppeld SGM) en tussen Arnhem en Ede (vandaag gekoppeld SGM %03%) aan te pakken. Materieel is schaars en dan moet men niet op die sprinters onnodig veel materieel inzetten.

Volgens mij ga je op je wenken bediend worden, want ook volgens NSR zal per 8-2 het gladheidsseizoen voorbij zijn en mag SGM2 weer los rijden.
 

15-01-2016 15:34:42
train85
train85
7500 serie gaat per 8 Februari met SGM2 rijden gepland. De 17600 wordt een losse SGMm2 gepland.
Daarnaast 4000 wordt 2x SGMm3. De 4700 idem. De 7400 idem. De 14100 met 1x SGMm2. En de 17400 wordt SLT6.
Verder blijft het geplande mat zo als het is.
 

15-01-2016 15:56:50
Berk24
Berk24
Quote
MetroRET (vr 15 jan 2016 15:28:42 https://www.somda.nl/forum/17673/p565492/): Of de 5500 met DDZ en de 7000 en 7600 met DDAR...

Ook al zo'n vreemde keuze.

DDAR in de s7600 is in de (ochtend)spits wel nodig en als men niet steeds stellen wil aankoppelen/aftrappen kan het DDAR wel handig zijn. Over de s5500 met DDZ en de s7000 met DDAR heb je wel gelijk, maar aangezien er rond Arnhem en Nijmegen dan wat SGM3 vrijkomt, kan dat weer naar Twente toe.
 

15-01-2016 16:26:40
MetroRET
MetroRET
En dat DDZ en DDAR naar bijvoorbeeld een 3400 of nog beter, de 14800.  

15-01-2016 16:31:07
daniel81
daniel81
jongens, dit topic gaat over de feitelijke ontwikkelingen van het wijzigingsblad en is geen fantasietopic over hoe je de materieelinzet zou willen zien. Daarbij; precies dezelfde punten zijn al uitvoerig bediscussieerd in het drgl 2016-topic.  

15-01-2016 16:40:46
michaben
michaben
Quote
train85 (vr 15 jan 2016 15:34:42 https://www.somda.nl/forum/17673/p565495/): Daarnaast 4000 wordt 2x SGMm3. (...) En de 17400 wordt SLT6.

Toch niet integraal hoop ik? Dat zou voor sommige treinen overdreven zijn, terwijl andere nog altijd krap zullen zitten. Voor elke te lange trein rijdt er immers een andere trein te kort.
 

15-01-2016 17:22:07
broek53
broek53
Bedoel je de 17400? Daarin zitten twee compo's van 2 x SGM2 en twee SLT6-en.  

15-01-2016 17:51:55
stefanvw14
stefanvw14
Omgerekend zijn het dus 4 composities van ongeveer 100meter.

Laatst bewerkt door moderator op 15-01-2016 19:33, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

15-01-2016 18:11:53
michaben
michaben
Ik bedoelde zowel de 4000 als 17400, de 4000 zitten nu ook wat SLT6/SGM5 combo's in naast het SGM6. En vaak doet men we ook nog een SLT10 of SGM7 combinatie doorheen, dat verschilt vaak per wijzigingsblad in welke treinen die rijden. De 17400 doet het al lange tijd met een mix van solo SGM3 en SLT6. Zou apart zijn als in de 4000 (waarvan enkele treinen zeer hoog in de druktemeter staan) het SGM7 nu SGM6 wordt en in de 17400 (welke ik nog nooit ben tegengekomen in het overzicht van overvolle treinen) het SGM3 naar SGM4 gaat.  

15-01-2016 19:20:17
stefanvw14
stefanvw14
Volgens mij is de huidige oplossing om op dagplanniveau de 4020 te verlengen tot SGM-7 wel een goede.
De 4016 en dus de 4731 zouden er 1 tot 2 bakken op achteruit gaan.
De 4018 en 4022 zou er een bak op vooruit gaan, dus dat zou een goede zaak zijn.
De 4018 en 4020 staan in de top 3 van drukste treinen van Nederland, waarvan de 4020 nr1 en 4018 nr 2 is. De 4022 staat op plek 96, dus als je deze trein verlengd met 1bak ben je van de klachten af.(bron: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/proppen-en-afzien-over-deze-100-volle-treinen-werd-het-meest-geklaagd-2015)

Mochten de 4000 en 4700 integraal SGM-6 worden is er in de spits richting Amsterdam op de drukke Zaanlijn gemiddeld een bak meer ruimte om reizigers te kunnen vervoeren. Nu zijn de meeste treinen in de spits met SGM-5 gepland en enkele keer komt er nog een SGM-3 voor en is er geen mogelijk tot verlengen van deze treinen, aangezien Utg (nog) niet over een opstelterrein beschikt.
 

17-01-2016 00:07:19
wouterder
wouterder
Toch opmerkelijk dat Enschede Drienerlo (Esd) hier nog vermeld wordt, terwijl dat sinds de nieuwe dienstregeling Enschede Kennispark (Esk) is.  

17-01-2016 14:11:22
PimTH
PimTH
Esk is nog niet als afkorting ingevoerd.  

07-02-2016 21:26:09
michaben
michaben
Nieuwe diensten zijn online, niet heel veel schokkends, vooral de treinlengtes zijn aangepast, treintypes blijven. De 9500 blijft SLT en gaat dus niet meer naar SGM4 terug zoals andere jaren. Paar opvallende in de vorm van extra lange treinen:
- De 3027 op maandag en vrijdag met drie stellen VIRM van Amr naar Nm.
- De 3122 op donderdag met drie stellen VIRM van Nm naar Shl.
- De 4350 en 4363 met SLT12 (enige spitstrein met die lengte, SGM7 in de 4000 valt weg).

Paar kleine detailwijzigingen:
- De 1003 heet voortaan de 903 Rtd-Asd, de 1076 wordt 976 Asd-Rtd. Beide reden al in een 900 treinpad.
 

07-02-2016 22:13:06
wouter15
wouter15
Gaan er ook treinlengtes veranderen in de 16000/6000/6100/9800?  

08-02-2016 14:53:02
stefanvw14
stefanvw14
@michaben ik zie nog geen nieuwe versie online staan op jouw nsdr website.  

08-02-2016 18:34:06
michaben
michaben
Beetje geduld, had gisteravond geen tijd meer om de script te draaien en alles te uploaden gisteravond. Dus bij deze: http://nsdr.bemined.nl/2016-2/  

08-02-2016 18:36:47
stefanvw14
stefanvw14
Mijn excuses hiervoor, ik was ervan uitgegaan dat ze er al op stonden.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-02-2016 19:07:18
BasSNG2001
BasSNG2001
Quote
michaben (ma 08 feb 2016 18:34:06 https://www.somda.nl/forum/17673/p567957/): Beetje geduld, had gisteravond geen tijd meer om de script te draaien en alles te uploaden gisteravond. Dus bij deze: http://nsdr.bemined.nl/2016-2/
Rijdt trein 15123 met SLT16 tot Rtd?


#DiscoverEU
 

08-02-2016 19:12:27
michaben
michaben
Nee. Treinlengtes zijn niet bekend, het zijn slechts de marges op basis van het aantal HCs op een trein die worden aangegeven. Ooit heeft er een lijstje op het forum gestaan van hoeveel bakken een HC mag meenemen, en hoeveel bakken een tweede HC mag meenemen, daar is dit opgebaseerd. In dit geval zal het waarschijnlijk een risicotrein zijn die een tweede HC kent, vanwege een of andere kromme redenering mag een tweede HC die vanwege veiligheid meegaat ook gebruikt worden om een trein langer te maken (waarna de HC er alsnog alleen voor staat want ze moeten zich dan verdelen over de trein).  

08-02-2016 19:36:00
j.jager
j.jager
Op de cta borden tussen Gn en Nsch word per vandaag geen Leer meer vertoond. De route word nu tot Nsch weergegeven zoals dat ook bij de 37500 serie van toepassing is. Arriva heeft die wijziging al eerder doorgevoerd.  

09-02-2016 08:16:34
stefanvw14
stefanvw14
Of het verkleinen van de 4020 van SGM-7 naar SGM-5 nou zo'n goede zet is geweest vraag ik mij af, aangezien het een van de drukste treinen van 2015 was.  

10-02-2016 18:26:46
michaben
michaben
De 4020 zou SGM6 moeten worden dit wijzigingsblad was eerder door insiders gemeld ergens, vanmorgen klopte dat ook. De 4021 is ook weer solo SGM3 geworden nadat deze dit jaar verlengd was naar SGM5 (wat geen luxe was want dat drietje zat vorig jaar best vol), kerende 4022 dan wel weer SGM6. Er wordt wel minder afgetrapt in de daluren te Rtd, volgens mij laat alleen de 4031 nog maar een stel achter welke er bij de 4054 weer bij komt. En men heeft blijkbaar bedacht dat de 4044-4759-7459 voortaan wel met solo SGM3 mogen rijden, want in Rtd gaat er een stel van de 4043 af, welke vervolgens leeg achter de kerende 4044 aan rijdt naar Bkl om daar bij de 7453 bijgeplaatst te worden.

Toch een aparte manier om de drukte top 10 aan te pakken, treinen verlengen en die vervolgens 2 maanden later weer inkorten. Wat is het idee hier achter?

Laatst bewerkt door michaben op 10-02-2016 18:27
 

10-02-2016 20:34:22
abcde
abcde
Uit wijzigingsblad 13 dec. 2015 : Mijn lijstjes staan ook weer online: http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2016.htm

Hoop je die ook nog te maken van dit jaar ? De waardering hiervoor is er !
 

10-02-2016 23:13:22
aarclay
aarclay
Dat mag @treinfan doen. Hij weet er inmiddels al vanaf.

Laatst bewerkt door aarclay op 10-02-2016 23:13


Choo choo.....
 

11-02-2016 23:42:07
treinfan
treinfan
Gewoon geduld, ik heb niet onbeperkt de tijd en er moet bijna elk wijzigingsblad weer wat info handmatig worden bijgewerkt.
Ik heb de lijstjes voor dit wijzigingsblad nu ook online gezet
 

12-02-2016 12:51:52
abcde
abcde
Mijn grote dank en waardering %05% Zo hebben we weer in 1 doc. het totaaloverzicht van de inzet.  

12-02-2016 12:58:03
aarclay
aarclay
En voor de liefhebbers is de inzetpagina ook weer aangepast met dit materieelblad:
http://treinenweb.nl/inzet


Choo choo.....
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad 8 februari 2016
RailWiki.nl