Materieelinzet en opheffen bij verstoringen HSL
Forum: Algemeen - Algemeen
04-01-2016 22:39:35
b2py
b2py
Is dat niet tekenend voor de verbinding Rotterdam - Breda? Hoe nutteloos die eigenlijk is? Daarbij, hoeveel extra vertraging lopen mensen erdoor op?

Laatst bewerkt door moderator op 05-01-2016 20:32
 

04-01-2016 22:55:57
AlexNL
AlexNL
Breda - Rotterdam wordt goed gebruikt sinds dat traject toeslagvrij is. De route via de HSL is ongeveer 10 minuten sneller dan via Dordrecht, plus de extra wachttijd in Breda levert dat dus een goede 20 minuten vertraging op.

Dat de 900 er op de hele route wordt uitgemikt als er iets gebeurt ten noorden van Rotterdam is om praktische redenen: als je Bd - Rtd zou willen pendelen moet je in Rotterdam een aantal kunstgrepen uithalen om te keren. Er wordt op die serie immers nog niet in sandwichsamenstelling gereden en er is aan de oostkant van het station geen plek om 'even' een wissellocomotief te stallen.

Je moet de loc dus omlopen in het station van Rotterdam, met alle treinen die daar rijden gaat dat alleen maar meer vertraging opleveren.
 

04-01-2016 23:03:40
b2py
b2py
Quote
AlexNL (ma 04 jan 2016 22:55:57 https://www.somda.nl/forum/17643/p564343/): Breda - Rotterdam wordt goed gebruikt sinds dat traject toeslagvrij is. De route via de HSL is ongeveer 10 minuten sneller dan via Dordrecht, plus de extra wachttijd in Breda levert dat dus een goede 20 minuten vertraging op.

Dat de 900 er op de hele route wordt uitgemikt als er iets gebeurt ten noorden van Rotterdam is om praktische redenen: als je Bd - Rtd zou willen pendelen moet je in Rotterdam een aantal kunstgrepen uithalen om te keren. Er wordt op die serie immers nog niet in sandwichsamenstelling gereden en er is aan de oostkant van het station geen plek om 'even' een wissellocomotief te stallen.

Je moet de loc dus omlopen in het station van Rotterdam, met alle treinen die daar rijden gaat dat alleen maar meer vertraging opleveren.
Bedankt voor het bekrachtigen van mijn stelling
 

04-01-2016 23:07:52
Frontier
Frontier
Dus eigenlijk moeten we maar begrip hebben voor het feit dat 'praktische' problemen de oorzaak zijn dat bij ieder wissewasje Rtd-Bd v.v. eruit gegooid wordt?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 


04-01-2016 23:14:18
maarten83
maarten83
Op Rtng zat ruimte om de loc om te rijden.  

04-01-2016 23:20:49
gapiebas
gapiebas
En het lijkt mij dat als shl-rtd eruit valt er toch wel één sandwich stam uit de 1000 beschikbaar is, waardoor je toch een beperkte dienstregeling kan opzetten met die ene stam naar bd en niet hoeft om te lopen. Het zal waarschijnlijk plantechnisch in werkelijkheid niet zo makkelijk zijn.  

04-01-2016 23:22:16
b2py
b2py
Quote
Frontier (ma 04 jan 2016 23:07:52 https://www.somda.nl/forum/17643/p564346/): Dus eigenlijk moeten we maar begrip hebben voor het feit dat 'praktische' problemen de oorzaak zijn dat bij ieder wissewasje Rtd-Bd v.v. eruit gegooid wordt?
Dat mag je zelf bepalen maar uit logistiek oogpunt kan ik het goed begrijpen.

Laatst bewerkt door b2py op 04-01-2016 23:22
 

04-01-2016 23:40:13
Frontier
Frontier
Vanuit logistiek oogpunt zijn een heleboel dingen ineens te begrijpen, maar het belang van de reiziger dient boven het belang van de logistiek te staan.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

05-01-2016 01:03:04
AlexNL
AlexNL
Quote
Frontier (ma 04 jan 2016 23:07:52 https://www.somda.nl/forum/17643/p564346/): Dus eigenlijk moeten we maar begrip hebben voor het feit dat 'praktische' problemen de oorzaak zijn dat bij ieder wissewasje Rtd-Bd v.v. eruit gegooid wordt?


Het is een gevolg van het rijden als een getrokken trein: de loc omlopen in Rotterdam Centraal dupeert uiteindelijk meer reizigers dan het rücksichtlos schrappen van de 900 over het gehele traject. Doorrijden naar Rtng en daar keren is een optie die ik nog niet had bedacht (ik vergeet altijd dat Rtng bestaat ) maar het is wel een goede vraag waarom dat niet wordt gedaan.

Hoe dan ook: als straks de 900 in sandwichsamenstelling rijdt is het natuurlijk een heel andere situatie, dan moet er gewoon Rtd - Bd gependeld kunnen worden. Dat zou nu eigenlijk al moeten gebeuren met materieel uit de 1000, meer dan twee stammen heb je niet nodig om de normale dienstregeling te kunnen bieden tussen de twee mooiste steden van het land.
 

05-01-2016 01:24:53
Frontier
Frontier
Quote
AlexNL (di 05 jan 2016 01:03:04 https://www.somda.nl/forum/17643/p564355/): Het is een gevolg van het rijden als een getrokken trein: de loc omlopen in Rotterdam Centraal dupeert uiteindelijk meer reizigers dan het rücksichtlos schrappen van de 900 over het gehele traject. Doorrijden naar Rtng en daar keren is een optie die ik nog niet had bedacht (ik vergeet altijd dat Rtng bestaat ) maar het is wel een goede vraag waarom dat niet wordt gedaan.

Waarom helemaal daarheen als er pal naast het station ook tig sporen zijn waar je prima een loc kunt omlopen? Maar zo lang de wil er niet is zal er niets gebeuren, en de wil om ook maar iets creatiefs te doen bij de ICD ontbreekt helaas al jaren.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

05-01-2016 08:10:29
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
AlexNL (ma 04 jan 2016 22:55:57 https://www.somda.nl/forum/17643/p564343/): Breda - Rotterdam wordt goed gebruikt sinds dat traject toeslagvrij is. De route via de HSL is ongeveer 10 minuten sneller dan via Dordrecht, plus de extra wachttijd in Breda levert dat dus een goede 20 minuten vertraging op.
Niet overdrijven, het is net 7 minuten sneller.
Voor reizigers die overstappen op Rtd maximaliseert de vertraging zich in veel gevallen ook tot 15 minuten doordat de 1900 sowieso al een snellere overstap oplevert dan het kwartier dat je in veel richtingen vanuit de ICd mag wachten.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-01-2016 10:04:49
b2py
b2py
Quote
Frontier (ma 04 jan 2016 23:40:13 https://www.somda.nl/forum/17643/p564350/): Vanuit logistiek oogpunt zijn een heleboel dingen ineens te begrijpen, maar het belang van de reiziger dient boven het belang van de logistiek te staan.
Het alternatief is niet dermate reistijd verslechterend dat het belang van reizigers zeker gewaarborgd blijft bij deze logistieke keuze.
 

05-01-2016 10:41:29
broek53
broek53
Fijn dat het in de beleidsstukken klopt. Ik denk dat hiermee de overbodigheid van de HSL-Zuid zuid voor binnenlands verkeer afdoende wordt aangetoond - ik denk alleen niet dat dat door de groot-aandeelhouder zal worden gewaardeerd. En ook niet dat het publiek het snapt.

Laatst bewerkt door broek53 op 05-01-2016 10:53
 

05-01-2016 10:45:42
b2py
b2py
Ik zou willen dat het slechts incidenten waren maar het lijkt wel structureel. En tsja, wat voegt de verbinding Rotterdam - Breda inderdaad toe in het huidige model, goede vraag. En je kent de grootaandeelhouder, ze zei laatst nog dat NS voorlopig nog aan de concessievoorwaarden voldoet  

05-01-2016 13:00:15
ZJ37
ZJ37
De NS gaf de oplossing zelf al maar doet er alleen niets mee tussen Rtd en Bd: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns:_uitval_intercity_direct_verminderen_door_extra_locomotief-147234  

05-01-2016 16:41:33
michaben
michaben
Quote
AlexNL (di 05 jan 2016 01:03:04 https://www.somda.nl/forum/17643/p564355/): Het is een gevolg van het rijden als een getrokken trein: de loc omlopen in Rotterdam Centraal dupeert uiteindelijk meer reizigers dan het rücksichtlos schrappen van de 900 over het gehele traject.

Wie dupeer je dan door een loc om te lopen? De sporen 11 en 12 worden in principe alleen gebruikt door de HSL, bij een stremming Rtd-Shl kan je dus prima de treinen op spoor 11 binnennemen en daar minutenlang laten staan zonder dat je iemand in de weg zit. Zodra er een plekje vrij is (en die zijn er vaak genoeg) naar spoor 10w rangeren waar de wisselloc de trein oppikt en 5 minuten voor vertrek rangeer je naar spoor 6 toe om de reizigers op te pikken. De 2600 krijgt een spoorwijziging naar spoor 4 en klaar is kees.

Met de Benelux is deze procedure al enige tijd standaard bij een stremming tussen Rtd en Ledn, met het verschil dat deze geen wisselloc kent maar na aankomst op spoor 10w achteruit naar spoor 9m rijdt waarna de loc kan omlopen.
 

05-01-2016 16:56:57
MasterE
MasterE
Quote
ZJ37 (di 05 jan 2016 13:00:15 https://www.somda.nl/forum/17643/p564411/): De NS gaf de oplossing zelf al maar doet er alleen niets mee tussen Rtd en Bd: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns:_uitval_intercity_direct_verminderen_door_extra_locomotief-147234


Moet je wel genoeg locomotieven hebben!


Mcn Asd
 

05-01-2016 16:58:25
MasterE
MasterE
Quote
michaben (di 05 jan 2016 16:41:33 https://www.somda.nl/forum/17643/p564442/):
Quote
AlexNL (di 05 jan 2016 01:03:04 https://www.somda.nl/forum/17643/p564355/): Het is een gevolg van het rijden als een getrokken trein: de loc omlopen in Rotterdam Centraal dupeert uiteindelijk meer reizigers dan het rücksichtlos schrappen van de 900 over het gehele traject.

Wie dupeer je dan door een loc om te lopen? De sporen 11 en 12 worden in principe alleen gebruikt door de HSL, bij een stremming Rtd-Shl kan je dus prima de treinen op spoor 11 binnennemen en daar minutenlang laten staan zonder dat je iemand in de weg zit. Zodra er een plekje vrij is (en die zijn er vaak genoeg) naar spoor 10w rangeren waar de wisselloc de trein oppikt en 5 minuten voor vertrek rangeer je naar spoor 6 toe om de reizigers op te pikken. De 2600 krijgt een spoorwijziging naar spoor 4 en klaar is kees.

Met de Benelux is deze procedure al enige tijd standaard bij een stremming tussen Rtd en Ledn, met het verschil dat deze geen wisselloc kent maar na aankomst op spoor 10w achteruit naar spoor 9m rijdt waarna de loc kan omlopen.


Het kan nog makkelijker, zet een sandwich stam van de 1000 serie (kan toch niet rijden) in de 900 serie.


Mcn Asd
 

05-01-2016 16:59:32
sjoerd
sjoerd
Je kunt altijd nog beter een uurdienst rijden in sandwichbedrijf dan helemaal geen dienst met enkele locs.
Kan er trouwens sandwich gereden worden met een dubbele stam (niet dat ik denk dat men daar aan begint)?
Michaben: dank voor je bijdrage aan wat we gerust als collectief voornemen voor de toekomst kunnen zien: het kan, want het kan in plaats van: het mag niet want het mag niet.

Laatst bewerkt door sjoerd op 05-01-2016 17:01
 

05-01-2016 17:19:18
michaben
michaben
Quote
MasterE (di 05 jan 2016 16:58:25 https://www.somda.nl/forum/17643/p564446/): Het kan nog makkelijker, zet een sandwich stam van de 1000 serie (kan toch niet rijden) in de 900 serie.

Wel realistisch blijven, een wisselloc staat standaard op Rtd geparkeerd op spoor 19 en is met een paar rangeerbewegingen in positie te brengen, een AMRO stam staat er niet op reserve in Rtd. Als je geluk hebt en de storing ontstaat op het moment dat er een AMRO staat te keren op spoor 11 heb je er eentje, als je heel veel geluk hebt en de storing ontstaat voor de AMRO is vertrokken maar nadat de daaropvolgende AMRO het punt waar de storing zit gepasseerd heeft en door kan rijden heb je twee stammen beschikbaar. Maar de kans bestaat ook dat het de net vertrokken AMRO zelf is die de HSL platlegt en ook verhinderd dat de tegentrein Rtd bereikt, dan heb je 0 AMRO stammen beschikbaar.

Als je in 8 minuten de loc kan losmaken op spoor 10w en de wisselloc kan vastmaken kun je met 3 stammen een halfuurdienst handhaven. En die 3 stammen heb je eigenlijk altijd wel beschikbaar aan deze kant van de HSL als er een spontane storing ontstaat. Bij de meeste verstoringen is het tegenspoor niet gestremd waardoor er treinen die al onderweg zijn hun rit nog vervolgen kunnen, waardoor de kans redelijk is dat je zelfs 4 stammen aan deze kant van de verstoring hebt (waarvan 1 of 2 AMRO stammen).

Natuurlijk zijn de sandwichstammen het handigste, en bij langdurige verstoringen zou je er een aantal deze kant op kunnen sturen via een andere route. Vandaag reed er ook gewoon een sandwichstam mee in de 900 gemengd met getrokken stammen (de wisselloc mocht een slag overslaan in Bd hierdoor). Maar het liefst wil je de treindienst direct doorgang laten geven op Rtd-Bd, en dan moet je het doen met de stammen die je hebt.
 

05-01-2016 17:22:09
cuneo56
cuneo56
Quote
sjoerd (di 05 jan 2016 16:59:32 h
Kan er trouwens sandwich gereden worden met een dubbele stam (niet dat ik denk dat men daar aan begint)?
.


Helaas dat kan niet, de eind rijtuigen van een stam maken de lus van het deur systeem rond.( dan wel de lok van een sandwich stam)
(Bij een "gesleepte" stam( uit serie 900) moet een lok achterop dan ook gesleept worden en de UIC kabels niet doorverbonden.)

En daarnaast is het inderdaad ook nog eens een niet toegelaten samenstelling.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 05-01-2016 17:24
 

05-01-2016 17:39:52
gose91
gose91
Er zit geen lus in het deursysteem. Probleem van het deursysteem zou zijn dat twee stammen onafhankelijk het deurdicht signaal versturen. Doet de ene dat terwijl de andere nog een deur open heeft, krijgt de machinist toch en groene lamp. Doordat de stuurstroom van het deursysteem over een kabel loopt die niet aan de stameinden zit, zijn de stammen hierin niet te koppelen.
De lus zit in de noodremaanvraag. Een TRAXX of een eindrijtuig maakt die lus compleet. Aangezien de betreffende kabel volledig doorgestoken kan worden, vermoed ik dat dat wel goed zou gaan.
 

05-01-2016 19:23:57
geert
geert
Sterker nog in het begin van de Fyra diensten is het ook gedaan o.a. in de winter van 2010.  

05-01-2016 19:42:30
cuneo56
cuneo56
Ga je me nu vertellen dat ik voor niets op spekgladde opstapjes heb gestaan om UIC Kabels te steken/ loshalen?  

05-01-2016 20:22:34
gose91
gose91
Nee, de UIC kabels die aan de loc gaat heb je in elke dienst en elke configuratie nodig. Het probleem is dat de gele UIC kabel die nu binnendoor loopt en waar de analoge deursturing over loopt niet aan de stameinden zit. Het uiteindelijke deuren dicht signaal gaat wel over de "standaard" UIC.
Je kan dus van 2 6-baks stammen geen volledig functionerende 12 baas stam maken, omdat de centrale deursturing niet geheel elektrisch doorverbonden is.
 

05-01-2016 20:31:36
moderator
Moderator
moderator
Discussie over de mogelijkheden en verstoringen op de HSL afgesplitst uit het OD-topic van 4 januari.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

05-01-2016 21:07:50
jordy94
jordy94
Nog beter: rijden met BDs. Minder locs nodig, minder gedoe.. Helaas hebben ze dit niet voor elkaar gekregen wat ik nog steeds niet begrijp. Als het met 1700 lukt, moet het met Traxx toch ook kunnen? Was dat ook geen goedkopere oplossing geweest i.p.v. tientallen locs aanschaffen? Efficiënter was het in ieder geval wel. Bij DDAR gaat het ook prima de laatste tijd na een moeizame start. Of kan die vergelijking niet gemaakt worden in dit geval?

Laatst bewerkt door jordy94 op 05-01-2016 21:09
 

05-01-2016 21:08:56
thom
thom
Lees je eerst maareens in het ICR topic in over het verhaal van Traxx besturing in een BDs, en je weet précies het antwoord op je vraag...  

05-01-2016 21:12:06
gose91
gose91
Ik snap die stap technisch gezien ook niet helemaal. ETCS en ATB waren niet betrouwbaar te krijgen. Het had achteraf gezien zoveel kunnen betekenen in de betrouwbaarheid van het materieel. Echter, NSR heeft een harde deadline gesteld waarop het slagen van het project aantoonbaar moest zijn. Dat was het toen nog niet. BDs 031 en 032 staan nu dus voor altijd aan de kant en de opties voor de TRAXX'en zijn gelicht. Sandwich begint na wat hikken te werken en zal een einde moeten maken aan al dat keren.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-01-2016 21:18:25
michaben
michaben
In hoeverre zijn de ingekorte Gvc-Ehv stammen geschikt voor sandwichbedrijf? Aangezien daar steeds meer van rijden in de 900, is dat een kwestie van een tweede loc plaatsen en een schakelaar omzetten? Of heeft men het weer in lijn der traditie onnodig complex gemaakt qua techniek en toelating?  

05-01-2016 22:03:03
MasterE
MasterE
Alle stammen/rijtuigen zijn technisch gelijk en worden straks ook allemaal sandwich.

Laatst bewerkt door MasterE op 05-01-2016 22:03


Mcn Asd
 

05-01-2016 22:14:08
aarclay
aarclay
Quote
gose91 (di 05 jan 2016 21:12:06 https://www.somda.nl/forum/17650/p564500/): BDs 031 en 032 staan nu dus voor altijd aan de kant en de opties voor de TRAXX'en zijn gelicht. Sandwich begint na wat hikken te werken en zal een einde moeten maken aan al dat keren.

Euh, die twee stuurstandrijtuigen kunnen altijd nog mee als normaal rijtuig. Het enige wat overhoop is gegooid zijn de cabines, maar daar komt toch niemand.

Maar mij verbaast het eigenlijk ook een beetje waarom er eerst gekeken is naar een dure ombouw, waarna er bestudeerd kon worden of deze op de HSL toegelaten mag worden. Andersom leek mij logischer en had minder gekost.

Laatst bewerkt door aarclay op 05-01-2016 22:14


Choo choo.....
 

05-01-2016 22:26:11
timtrein
timtrein
Wie zegt dat die twee niet gelijktijdig liepen...  

05-01-2016 23:17:31
aarclay
aarclay
Hm, dat zou ook kunnen verder.


Choo choo.....
 

06-01-2016 07:54:22
Jack5812
Jack5812
Wat ik niet begrijp is dat er hele ombouw nodig is om ICR stuurstanden te laten werken met een TRAXX, maar dat in Duitsland bijvoorbeeld de Twindexx stuurstanden moeiteloos met BR111, 112, 143,146,218 en 245 werken. Wat doen zij anders als wij?  

06-01-2016 08:14:10
nohab
nohab
Zoek het antwoord ook niet in de techniek.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

06-01-2016 08:18:20
illyavaes
illyavaes
Quote
b2py (di 05 jan 2016 10:04:49 https://www.somda.nl/forum/17650/p564386/):
Quote
Frontier (ma 04 jan 2016 23:40:13 https://www.somda.nl/forum/17643/p564350/): Vanuit logistiek oogpunt zijn een heleboel dingen ineens te begrijpen, maar het belang van de reiziger dient boven het belang van de logistiek te staan.
Het alternatief is niet dermate reistijd verslechterend dat het belang van reizigers zeker gewaarborgd blijft bij deze logistieke keuze.

Er is ook nog een "detail" als capaciteit. De alternatieve treinen worden niet spontaan langer (en ook niet niet-spontaan ).
 

06-01-2016 08:50:04
gvttreinen
gvttreinen
Waarom zou NS een trukendoos moeten opentrekken terwijl je de reizigers ook naar een alternatief kan sturen (1900 dus), ook al is de capaciteit ervan ontoereikend?
De 900 bezuiden Rtd lijkt meer op een toegevoegde extra trein.

Laatst bewerkt door gvttreinen op 06-01-2016 09:16
 

06-01-2016 09:40:46
b2py
b2py
Quote
jack5812 (wo 06 jan 2016 07:54:22 https://www.somda.nl/forum/17650/p564519/): Wat ik niet begrijp is dat er hele ombouw nodig is om ICR stuurstanden te laten werken met een TRAXX, maar dat in Duitsland bijvoorbeeld de Twindexx stuurstanden moeiteloos met BR111, 112, 143,146,218 en 245 werken. Wat doen zij anders als wij?
De Duitsers hebben het begrip 'stuurstand' gestandaardiseerd ergens in de jaren 60/70 en de NS heeft dat achterwege gelaten. Zeer waarschijnlijk vanwege het feit dat men van plan was getrokken treinen toch uit te faseren.
 

06-01-2016 09:58:07
cuneo56
cuneo56
Over de ombouw van de stuurrijtuigen moet je bedenken dat er naast de aansturing van de lok ook ETCS ingebouwd moest worden en ATB aangepast.
En hoewel in theorie een aangepaste Bs ook de hierboven genoemde (DB) types dan zou kunnen aan sturen, zijn er ook een aantal nieuwe zaken die ontwikkeld moesten worden zoals denk ik bepaalde ETCS meldingen die het Stuurrijtuig ontvangt en aan de lok doorgegeven moeten worden.
Jammer dat er ondanks het verstrijken van de deadline niet met het project verder gegaan wordt. Dat het wel kan bewijzen de Zwitsers.
 

06-01-2016 14:54:55
MasterE
MasterE
Er moest nu eenmaal een beslissing worden genomen. De Stuurstanden ombouwen werd te kostbaar en te tijdrovend bevonden. Mede omdat ze over een jaar of 5/6 de vuilnisbak in kunnen. Er is dus voor sandwich gekozen mede omdat als de Traxx-en over 5 tot 8 jaar niet meer nodig zijn, deze nog een goede restwaarde hebben en dus kunnen worden verkocht aan andere vervoerders.


Mcn Asd
 

06-01-2016 15:00:14
sjoerd
sjoerd
Quote
b2py De Duitsers hebben het begrip 'stuurstand' gestandaardiseerd ergens in de jaren 60/70 en de NS heeft dat achterwege gelaten. Zeer waarschijnlijk vanwege het feit dat men van plan was getrokken treinen toch uit te faseren.

Ja, en ze hadden ooit bij de DB zelfs stuurstanden voor bedrijf met stoomlocs, zoals overigens ook in Engeland. Spaarde heel veel tijd en (helaas voor mij) ook veel infra en dus heel veel geld.
 

07-01-2016 18:29:20
AgentX
AgentX
Quote
gvttreinen (wo 06 jan 2016 08:50:04 https://www.somda.nl/forum/17650/p564527/): Waarom zou NS een trukendoos moeten opentrekken terwijl je de reizigers ook naar een alternatief kan sturen (1900 dus), ook al is de capaciteit ervan ontoereikend?


Misschien wel, gokje hoor, omdat treinreizigers niet zo graag in super overvolle treinen willen reizen?
 

07-01-2016 21:35:59
cuneo56
cuneo56
Quote
b2py (wo 06 jan 2016 09:40:46 https://www.somda.nl/forum/17650/p564535/):
Quote
jack5812 (wo 06 jan 2016 07:54:22 https://www.somda.nl/forum/17650/p564519/): Wat ik niet begrijp is dat er hele ombouw nodig is om ICR stuurstanden te laten werken met een TRAXX, maar dat in Duitsland bijvoorbeeld de Twindexx stuurstanden moeiteloos met BR111, 112, 143,146,218 en 245 werken. Wat doen zij anders als wij?
De Duitsers hebben het begrip 'stuurstand' gestandaardiseerd ergens in de jaren 60/70 en de NS heeft dat achterwege gelaten. Zeer waarschijnlijk vanwege het feit dat men van plan was getrokken treinen toch uit te faseren.

Dat is ook relatief, NS heeft dezelfde stuurstanden in lok 1700, Motorwagens mDDm, ICR en DDAR stuurstand rijtuigen. Toch een redelijke familie.
Bij de Oosterburen lijkt het wel een geheel te zijn, maar zijn daar binnen toch verschillen; zo hadden de DB west en DR oost afwijkende en nog steeds bestaande systemen, en was een Stuurrijtuig of voor Diesel of voor Elektrisch bedrijf geschikt. Pas het tegenwoordige ZWS/ZDS is universeler wat dat betreft, en dat hebben lang niet alle loks van enkele types uit het genoemde rijtje allemaal.
 

08-01-2016 08:30:51
nathanvos2
nathanvos2
Quote
cuneo56 (do 07 jan 2016 21:35:59 https://www.somda.nl/forum/17650/p564741/):
Quote
b2py (wo 06 jan 2016 09:40:46 https://www.somda.nl/forum/17650/p564535/):
Quote
jack5812 (wo 06 jan 2016 07:54:22 https://www.somda.nl/forum/17650/p564519/): Wat ik niet begrijp is dat er hele ombouw nodig is om ICR stuurstanden te laten werken met een TRAXX, maar dat in Duitsland bijvoorbeeld de Twindexx stuurstanden moeiteloos met BR111, 112, 143,146,218 en 245 werken. Wat doen zij anders als wij?
De Duitsers hebben het begrip 'stuurstand' gestandaardiseerd ergens in de jaren 60/70 en de NS heeft dat achterwege gelaten. Zeer waarschijnlijk vanwege het feit dat men van plan was getrokken treinen toch uit te faseren.

Dat is ook relatief, NS heeft dezelfde stuurstanden in lok 1700, Motorwagens mDDm, ICR en DDAR stuurstand rijtuigen. Toch een redelijke familie.
Bij de Oosterburen lijkt het wel een geheel te zijn, maar zijn daar binnen toch verschillen; zo hadden de DB west en DR oost afwijkende en nog steeds bestaande systemen, en was een Stuurrijtuig of voor Diesel of voor Elektrisch bedrijf geschikt. Pas het tegenwoordige ZWS/ZDS is universeler wat dat betreft, en dat hebben lang niet alle loks van enkele types uit het genoemde rijtje allemaal.

Ik vind het daarom best apart dat het hier in Nederland niet gestandaardiseerd is. Volgens mij heeft de NS al vaker met die stuurstanden van onder andere de DDAR met ICR zitten kloten en er hebben ook wel eens DDAR rijtuigen met ICRM stammen meegereden. Als de NS in tijden van de DDM en ICR al gestandaardiseerd had dan was dat een stuk makkelijker geweest.
 

08-01-2016 08:35:43
bart84
Moderator
bart84
Dat waren DDM-1 Bvk's en tussenrijtuigen.

Laatst bewerkt door bart84 op 08-01-2016 08:36


Mvg. Bart
 

08-01-2016 10:48:44
spoorhaas
spoorhaas
DDM-1 met ICR was getrokken combi, geen bediening vanuit Bvk.

DD-AR met ICR was wel trek duw combi met bediening vanuit Bvk.
 

08-01-2016 15:56:30
mdeen
mdeen
DD-AR met ICR

Maar het is ook niet alleen het punt van de stuurstand standariseren. Uiteraard had het zonder meer mogelijk moeten zijn om een stuurstand te maken die hetzelfde was voor DDM, DD-AR en BDs, omdat je maar met één type loc zit. Maar de aansturing van een 16/1700 en een 11.8 en een 186 verschilt nogal. Of je nu een eenheidsstuurstand voor een 1600 hebt of niet, je moet hem dan toch weer verbouwen om nu met de 186 te laten praten. Want alle standarisering in Duitsland ten spijt, die stuurstanden kunnen ook niet met een 1600 praten.
Of je had Alstom in 1980 al moeten vertellen dat ze ZWS in de 1600 moesten inbouwen en ik denk dat je dan een bulderende lach van de technici daar kreeg.
 

08-01-2016 16:54:30
martijnham
martijnham
Jazeker. DD-AR-stuurstanden hebben samen met ICR gereden: http://www.martijnhaman.nl/afbeeldingen/2003_0236%20tn2.jpg  

08-01-2016 17:17:17
broek53
broek53
Voor de goede orde maar weer: welke rijtuigen er tussen loc en stuurstand zitten, boeit verder niet zo. Dat is een kwestie van een kabel er doorheen en de goede buffers en klaar. De discussie hier gaat over stuurstanden.  

08-01-2016 17:34:47
michaben
michaben
Maar ook al was er een standaard interface tussen stuurstand en locomotief en dat ook TRAXX die standaard ondersteunde, er is hier ook sprake van een ander beveiligingssysteem. En daar moet toch het een en ander fysiek voor aanwezig zijn in de stuurstand. Ik denk dat je meer hebt aan een modulaire opbouw van de cabine, als Bombardier een losse functionele stuurtafel zou kunnen leveren kan een stuurstand zo gebouwd worden. Want in de sandwichstammen zijn alle overige benodigdheden immers aanwezig om met een stuurstand te rijden, alleen vind de communicatie nu plaats tussen twee volwaardige locomotieven in plaats van tussen een losse stuurtafel en de locomotief.