Spoorbrug Eems bij Weener aangevaren, total loss
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
03-12-2015 20:56:18
sfj
Quote
R1-2010 (do 03 dec 2015 20:52:49 https://www.somda.nl/forum/17500/p560959/): Voorlopig geen treinen richting Leer.... Foutje, bedankt: https://rheiderland.de/lokales/weener/artikel/7722/schiff-kracht-in-friesenbruecke

Arriva vindt het een defecte spoorbrug. Tja, daar is aan zich weinig tegenin te brengen %08%


Dat ziet er uit als een aardige puinhoop ja. De NS reisinfo is onverminderd optimistisch en schat in dat er rond 23:59 wel weer een nieuwe spoorbrug opgebouwd is.

Laatst bewerkt door sfj op 04-12-2015 16:55


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

03-12-2015 23:23:48
JohnnyH
JohnnyH
Dat wordt inderdaad nog interessant om in de gaten te houden als ze via Bad Bentheim terug gaan naar Groningen.
Die brug is niet in een paar dagen herbouwd, denk eerder met de Duitse mentaliteit dat het geen haastwerk zal worden en dat het de komende maanden er wel uit blijft liggen het treinverkeer.
Tot die tijd dus TVV, maar voor mij is met bovenstaande nog steeds onduidelijk welke treinstellen daadwerkelijk nog op de Duitse zijde zitten. Ik begrijp eerst 3 en nu bijgedraaid naar 1 stel?

Laatst bewerkt door JohnnyH op 03-12-2015 23:24

03-12-2015 23:42:10
Sietse
Sietse
Als ik die foto zie dan is het maar goed dat er ten tijde van de aanvaring geen trein op de brug reed of er bijna op zou gaan rijden.

03-12-2015 23:51:21
sfj
Quote
JohnnyH (do 03 dec 2015 23:23:48 https://www.somda.nl/forum/17500/p560977/): Die brug is niet in een paar dagen herbouwd, denk eerder met de Duitse mentaliteit dat het geen haastwerk zal worden en dat het de komende maanden er wel uit blijft liggen het treinverkeer.


Het betreft volgens dit artikel http://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/oldenburg_ostfriesland/Kollision-Frachter-zerstoert-Friesenbruecke,weener154.html een brug uit 1924 die na de Tweede Wereldoorlog herbouwd is en een icoon vormt in de omgeving. Ik zou verwachten dat ze zeker overwegen deze in oude staat te herstellen.
Practisch zou natuurlijk zijn een compleet nieuwe, ruimere brug te bouwen. Dit met het voordeel dat niet elke x maanden de brug gedemonteerd moet worden om een groot schip door te laten (waar deze kapitein misschien niet op wilde wachten?)


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.


04-12-2015 05:24:00
dennistd
dennistd
Quote
sfj (do 03 dec 2015 23:51:21 https://www.somda.nl/forum/17500/p560979/):
Quote
JohnnyH (do 03 dec 2015 23:23:48 https://www.somda.nl/forum/17500/p560977/): Die brug is niet in een paar dagen herbouwd, denk eerder met de Duitse mentaliteit dat het geen haastwerk zal worden en dat het de komende maanden er wel uit blijft liggen het treinverkeer.

Practisch zou natuurlijk zijn een compleet nieuwe, ruimere brug te bouwen. Dit met het voordeel dat niet elke x maanden de brug gedemonteerd moet worden om een groot schip door te laten (waar deze kapitein misschien niet op wilde wachten?)
Dat was het probleem niet: het schip Emsmoon is 15 meter breed, waar de maximale doorvaartbreedte 25 meter is. Hij heeft alleen niet gewacht tot het beweegbare deel (https://de.wikipedia.org/wiki/Friesenbr%C3%BCcke#/media/File:Open_railwaybridge_Weener.tif) omhoog was, dus in dit geval was de hoogte de beperkende factor, waar dat bij de cruiseschepen de breedte van > 25m is.

04-12-2015 07:57:03
Nelis
Nelis
Normaal zou je ook kunnen kiezen om een noodbrug te maken. Alleen gaat die in dit geval beweegbaar moeten zijn want er is flink wat grote scheepvaart op de eems. En dan kan zelfs het bouwen van een noodbrug al maanden duren.

04-12-2015 08:42:49
bacr
bacr
Quote
dennistdDat was het probleem niet: het schip Emsmoon is 15 meter breed, waar de maximale doorvaartbreedte 25 meter is. Hij heeft alleen niet gewacht tot het beweegbare deel (https://de.wikipedia.org/wiki/Friesenbr%C3%BCcke#/media/File:Open_railwaybridge_Weener.tif) omhoog was, dus in dit geval was de hoogte de beperkende factor, waar dat bij de cruiseschepen de breedte van > 25m is.

Overigens hebben ze daar bij de Meyer Werft ook wat op gevonden,want naast het omhoog zetten van het nu kapotgevaren klapdeel wordt de daarnaast gelegen overspanning door een drijvende bok uitgehesen. Die overspanning biedt namelijk meer breedte dan de 25m van de klapbrug.
(Doordat de naastgelegen overspanning is verwijderd, kan de klapbrug ook niet meer dicht)

Laatst bewerkt door bacr op 04-12-2015 08:43

04-12-2015 09:21:56
D417
D417
Quote
R1-2010 (do 03 dec 2015 20:52:49 https://www.somda.nl/forum/17500/p560959/): Voorlopig geen treinen richting Leer.... Foutje, bedankt: https://rheiderland.de/lokales/weener/artikel/7722/schiff-kracht-in-friesenbruecke Arriva vindt het een defecte spoorbrug. Tja, daar is aan zich weinig tegenin te brengen %08%
Reparatie gaat zeker enkel weken duren.

04-12-2015 09:53:27
ZJ37
ZJ37
Zat reisinfo er maar net naast met prognose 23.59 gisteravond.

04-12-2015 10:16:09
j.jager
j.jager
Stellen 10304 en 10345 staan in ditgeval vast op leer.

04-12-2015 10:30:08
bert
bert
Weet iemand of er nog een Arriva stel aan de Duitse kant stond tijdens het ongeval met de brug? Anders krijgt dat stel een lange omweg terug denk ik als ze em nog voor 2017 of zo terug willen hebben?
http://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/oldenburg_ostfriesland/Friesenbruecke-Suche-nach-Unfallursache-beginnt,weener154.html

04-12-2015 10:37:06
DDZ7504
DDZ7504
Ja, 10304 en 10345 is het OD gemeld. Wat ermee gaat gebeuren is nog niet bekend.


DDZ in dienst, ik blij!

04-12-2015 11:00:55
peterselie
peterselie
Die komen een dezer dagen wel naar Nederland. Via Bentheim en Hengelo is de meest logische route. Kan best dat het op eigen kracht gaat. Extra materieel is wel handig in de spits.

04-12-2015 11:13:41
spekmj
spekmj
Quote
ZJ37 (vr 04 dec 2015 09:53:27 https://www.somda.nl/forum/17500/p561001/): Zat reisinfo er maar net naast met prognose 23.59 gisteravond.

Vanmorgen bleek het bij aanvang dienst nog steeds mis te zijn. Opnieuw tot 23.59 uur geen treinverkeer

04-12-2015 11:16:50
spekmj
spekmj
Quote
sfj (do 03 dec 2015 23:51:21 https://www.somda.nl/forum/17500/p560979/):
Quote
JohnnyH (do 03 dec 2015 23:23:48 https://www.somda.nl/forum/17500/p560977/): Die brug is niet in een paar dagen herbouwd, denk eerder met de Duitse mentaliteit dat het geen haastwerk zal worden en dat het de komende maanden er wel uit blijft liggen het treinverkeer.


Het betreft volgens dit artikel http://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/oldenburg_ostfriesland/Kollision-Frachter-zerstoert-Friesenbruecke,weener154.html een brug uit 1924 die na de Tweede Wereldoorlog herbouwd is en een icoon vormt in de omgeving. Ik zou verwachten dat ze zeker overwegen deze in oude staat te herstellen.
Practisch zou natuurlijk zijn een compleet nieuwe, ruimere brug te bouwen. Dit met het voordeel dat niet elke x maanden de brug gedemonteerd moet worden om een groot schip door te laten (waar deze kapitein misschien niet op wilde wachten?)


Ik denk dat ze inderdaad even in gesprek gaan met de Meyerwerft, die voor een groot stuk werkgelegenheid zorgt in de regio.
Volgens de NDR (ndr.de) zou inderdaad de brug geheel opnieuw opgebouwd moeten worden.

04-12-2015 11:34:35
SchuurB
SchuurB
Jammer van de brug, maar gezien het feit dat de provincie Groningen een snelle treinverbinding met Bremen ambieert (binnen 90 minuten) is dit wel een heel goede kans om alvast een toekomstvaste vervanger te bouwen.

04-12-2015 13:19:06
jaronh94
jaronh94
Treinstel Arriva vast in Leer
https://pbs.twimg.com/media/CVYO-GdUsAAmOoF.png:large

04-12-2015 14:20:57
FourRoses
FourRoses
Quote
D417 (vr 04 dec 2015 09:21:56 https://www.somda.nl/forum/17500/p560998/):
Quote
R1-2010 (do 03 dec 2015 20:52:49 https://www.somda.nl/forum/17500/p560959/): Voorlopig geen treinen richting Leer.... Foutje, bedankt: https://rheiderland.de/lokales/weener/artikel/7722/schiff-kracht-in-friesenbruecke Arriva vindt het een defecte spoorbrug. Tja, daar is aan zich weinig tegenin te brengen %08%
Reparatie gaat zeker enkel weken duren.
Maak daar maar maanden eventueel jaren van. Volgens de Duitse Bahn is niet alleen het beweegbare deel volledig verwoest, maar de brug zelf ook enkele meters verschoven. De brug zal waarschijnlijk in z'n geheel moeten worden vervangen ("Nach jetzigen Erkenntnissen ist die Brücke irreparabel beschädigt").

http://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/oldenburg_ostfriesland/Nach-Kollision-Totalschaden-an-Friesenbruecke,weener154.html

Laatst bewerkt door FourRoses op 04-12-2015 14:26

04-12-2015 15:41:31
jaronh94
jaronh94
Minstens 5 jaar geen treinverkeer

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/156875/Doorboorde-spoorbrug-moet-vervangen-worden-minstens-vijf-jaar-geen-treinverkeer-mogelijk

04-12-2015 15:43:39
gvttreinen
gvttreinen
Kan men beter een tunnel gaan graven, is men van het gezeik Meyerwerf ook verlost

04-12-2015 16:01:55
Nelis
Nelis
Minimaal 5 jaar geen treinverkeer mogelijk omdat het fundament van de brug ook onherstelbaar beschadigt is en dus in zijn geheel vervangen moet worden.

04-12-2015 16:07:45
FourRoses
FourRoses
Zeer spijtige gang van zaken. Er zijn een hoop mensen die een hoop moeite in de Wiederline steken, ook in Brussel. Met succes overigens, gezien het sterk groeiende reizigersaantal. Plannen voor grensoverschrijdend goederenvervoer -al stonden die in de kinderschoenen- kunnen voorlopig sowieso de ijskast wel in.

04-12-2015 16:34:32
broek53
broek53
Het lijkt mij wel het moment om alles dat je in Duitsland aan de Wiederlinie zou moeten doen, nu ook meteen maar uit te voeren de komende vijf jaar.

04-12-2015 16:54:15
jaronh94
jaronh94
De regio meldt dat het treinstel dat in Leer staat, zondag via een andere route weer naar Groningen komt.
https://twitter.com/Arriva_NL/status/672802266596941824

04-12-2015 16:56:29
jaronh94
jaronh94
Gewoon via het spoor. Hij gaat via Bad Bentheim.
https://twitter.com/Arriva_NL/status/672804202473766913

04-12-2015 17:27:46
wilcot
wilcot
Quote
gvttreinen (vr 04 dec 2015 15:43:39 https://www.somda.nl/forum/17505/p561065/): Kan men beter een tunnel gaan graven, is men van het gezeik Meyerwerf ook verlost

De werf zorg zeker niet voor gezeik. De regio is wat werk betreft aangewezen op deze werkgever. De brug werd bij overbrengings vaarten op kosten van de werf verwijderd.
Mogelijk zal de werf meebetalen aan een nieuwe brug al deze gemaakt wordt en dan iets breder wordt. Veel zal echter niet hoeven aangezien bij de werf uitgang de sluis niet breder wordt%02%.
Erg vervelend trouwens voor de mensen die via Nieuweschans dachten goedkoop naar niedersachsen te gaan met het nieuwe niedersachsen plus Groningen ticket. Is er al iets bekend mbt vervangend vervoer?

Laatst bewerkt door wilcot op 04-12-2015 17:28

04-12-2015 17:58:33
Nelis
Nelis
Ze mogen gek zijn als ze de brug (als grootste knelpunt in de scheepvaart op de eems) niet zouden verbreden. Er moeten tenslotte toch nieuwe funderingen komen.

04-12-2015 18:10:27
fred67nl
fred67nl
We hebben in Rtd nog een brug staan! Doen we toch niets meer mee.%08%


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/

04-12-2015 18:17:06
michaben
michaben
Die brug is onlangs verwijderd voor groot onderhoud zal zal pas over een jaar weer klaar zijn om teruggehangen te worden, dus helaas. Hoewel een jaar natuurlijk altijd sneller is dan vijf jaar %08%

Laatst bewerkt door michaben op 04-12-2015 18:17


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-12-2015 21:10:40
spekmj
spekmj
Quote
wilcot (vr 04 dec 2015 17:27:46 https://www.somda.nl/forum/17505/p561081/):
Erg vervelend trouwens voor de mensen die via Nieuweschans dachten goedkoop naar niedersachsen te gaan met het nieuwe niedersachsen plus Groningen ticket. Is er al iets bekend mbt vervangend vervoer?


Bij mijn weten blijven er voorlopig gewoon bussen rijden tussen Nsch, Wr en Leer.
Trouwens, de brug ligt tussen Wr en Leer, dus de trein zou in principe tot Wr kunnen rijden. Maar dat zal qua beveliging wel niet lukken.

Laatst bewerkt door spekmj op 04-12-2015 21:13

04-12-2015 21:21:52
AlexNL
AlexNL
Dus dat wordt 5 jaar vervangend busvervoer tussen Leer en Nieuweschans?

Voor zover ik weet is Ihrhove - Bad Nieuweschans één groot blok. Ik heb op Google Maps gekeken of ik seinen kon zien op de luchtfoto's, maar dat is niet echt gelukt. Het perron in Weener is maar één spoor, en ik heb geen wissels kunnen ontdekken tussen Nsch en Ihrhove op Sporenplan.nl en STREDA.X van DB Netze.

04-12-2015 21:28:32
sfj
Er ligt tussen (een eindje voor) Leer en Nieuweschans inderdaad zo goed als niks aan beveiliging, wissels/zijsporen sowieso ook niet.
Zijspoor/industrie (vanuit DE bereikbaar) te Weener is volgens mij al jaren buiten dienst.

Laatst bewerkt door sfj op 04-12-2015 21:31


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

04-12-2015 21:35:14
waalkade
waalkade
Daarvoor hebben ze het Stichstreckenblock bedacht, dus onmogelijk is het niet om tussen Leer en Weener te rijden.

04-12-2015 21:40:27
sfj
Best wel behoorlijk, gezien de spoorbrug die tussen Leer en Weener ligt verwoest is. Jij bedoelt Nieuweschans-Weener gok ik? Of tot een eventueel aan te leggen noodstation aan de Leerse kant van de brug?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

04-12-2015 22:01:44
gvttreinen
gvttreinen
Nsch - Weener kan je toch als 'Sperrfahrt' rijden?

04-12-2015 22:06:49
waalkade
waalkade
Je hebt gelijk, maar het al lang geleden dat ik op/aan de Ems gewerkt heb%02%.
Maar het bestaande station in Weener gebruiken als voorlopig overstapstation trein-bus zou goed kunnen.

Laatst bewerkt door waalkade op 04-12-2015 22:07

05-12-2015 00:11:58
umbusko
umbusko
Ik zie kansen voor Flixbus. %08%
Maar ik neem toch aan dat zelfs als de beveiliging het nu niet toelaat er in die vijf jaar wel iets bedacht kan worden zodat Weener toch een trein krijgt, op zijn minst vanuit Gn en misschien inderdaad ook met een noodstation voor de Duitse kant (al weegt dat misschien niet op tegen een busdienst Wr - Leer).

05-12-2015 00:55:44
Dennis1977
Dennis1977
Ojee, dus de komende 5 jaar staat er op nos teletekst pagina 751 een vaste melding van businzet op het getroffen traject

05-12-2015 00:58:21
scooter
scooter
5 jaar geen doorgaande trein is lang.Dat zou,alle goede bedoelingen ten spijt,best wel eens voor een bom onder de verbinding kunnen zorgen.Reizigers gaan nu alternatieven zoeken als ze niet met trein-bus verbinding vanuit Groningen willen.Als ze in 2020/21 pas weer direct gaan rijden,ben je waarschijnlijk al veel klanten kwijt(concurrerende directbus?).
Daarnaast lijkt mij DB niet echt haast te willen maken,het is voor hun geen hoofdverbinding,ook al is Arriva een dochteronderneming.
Bij een belangrijke ICE verbinding zou men gelijk al begonnen zijn met de aanleg bij wijze van spreken....

05-12-2015 11:43:22
thom
thom
D'r wordt hier wel geroepen dat DB geen haast maakt, maar ik vrees dat het gewoon meer tijd kost dan je denkt om een brug te bouwen.

Nou ben ik zeker geen expert op dat gebied, maar de hele zaak opnieuw ontwerpen, goedkeuren, vergunningen, aanbesteden, de brug daadwerkelijk bouwen, de landhoofden en pijlers opnieuw bouwen, de brug plaatsen etc gaat best hard denk ik kwa tijd...

05-12-2015 12:17:14
Klaasje
Klaasje
Een ontwerp is binnen een paar maanden gefixt, vergunningen ook.. Bij spoed kom je wel onder een aanbesteding uit en dan blijft het bouwen over. Dus in principe moet je met twee jaar tijd een heel eind kunnen zijn. Het lastigste zal het bouwen zijn met de scheepvaart daar ter plekkke.

05-12-2015 12:18:32
vrijgezel
vrijgezel
Waar ook veel (vertragings-)tijd in gaat zitten is de afhandeling met de verzekering. Vaak duurt het erg lang voor de verzekeringsmaatschappijen met schadevergoedingen over de brug %02% komen.

05-12-2015 12:21:59
dh3201
dh3201
Vergeet de tijd voor overleggen, overleggen, nog eens overleggen, en weer op nieuw overleggen niet...


Shqiperise-lopers?

05-12-2015 12:25:41
mvboetzela
mvboetzela
In een van de berichten werd gesproken over beschadigde fundering van de pijlers. Mooi moment om de beweegbare overspanning te vergroten, maar het bouwen van een of meer nieuwe pijlers gaat ook niet in een paar dagen. Brugdelen liggen niet zomaar op voorraad, zeker beweegbare spoorbrugdelen niet. Die vijf jaar zal ergens door iemand zijn geroepen. Er kan in zo korte tijd nog helemaal geen serieuze planning zijn van zo'n project.

05-12-2015 12:55:11
b2py
b2py
Ze zullen ongetwijfeld ook de meest pessimistische prognose gekozen hebben om geen verwachtingen te creëeren die ze niet kunnen waarmaken.

05-12-2015 16:14:10
nathanvos2
nathanvos2
Het is inderdaad erg pessimistisch ja. Ik ben erg benieuwd hoe het over een paar weken er voor staat. Ze hoeven hier geen brug alla zeelandbrug te bouwen. Alleen het administratieve gedeelte gaat waarschijnlijk lang duren.

Ik weet niet of er ook nog iets van monumentenzorg hiermee gaat bemoeie. Ik meen dat deze brug een industriël monument is.

05-12-2015 18:52:06
mich
mich
En dan te bedenken dat ze het 70 jaar terug voor elkaar kregen om erger beschadigde bruggen in enkele maanden tijdelijk te herstellen met prefab brugdelen.

05-12-2015 19:56:15
b2py
b2py
Tsja, toen kwam er gratis geld uit Amerika hè..

05-12-2015 21:28:26
pjkleton
pjkleton
Vergeet niet ,dat het een beweegbare brug moet blijven ,er is daar scheepvaart.
Als er dan ook nog een peiler beschadigd is ,kan je daar geen noodbrug op leggen.
De DB heeft zijn / haar reisplanner nog niet aangepast. Alleen bij werkzaamheden staat vermeld dat de brug defect is en er Ersatzbusse rijden ,
Ze geven een link van Arriva.
Peter

05-12-2015 22:20:38
spekmj
spekmj
Zoals hier te zien bij de http://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/hallo_niedersachsen/Hallo-Niedersachsen,hallonds30336.html is de brug ook belangrijk voor fietsers en voetgangers, die nu kilometers om moeten.
Overigens staan er nu ieder uur 40 minuten lang 2 losse treinen van Arriva te niksen in Nsch...

05-12-2015 22:28:47
Pim530
Pim530
Da's beter dan 55 minuten niksen in Leer.

05-12-2015 22:58:47
bart84
Moderator
bart84
Daar zal vast nog wel een oplossing voor gevonden worden als er meer duidelijk is wat de (on)mogelijkheden zijn in het wel/ niet doorrijden naar Weener.
Wie weet met het wijzigingsblad van volgend weekend.

Laatst bewerkt door bart84 op 05-12-2015 22:59


Mvg. Bart

05-12-2015 23:29:37
broek53
broek53
OT: wijzigingsbladen worden zo'n twee maanden voor de ingangsdatum afgesloten.

06-12-2015 20:03:39
martijn24
martijn24
Wat ik vanmiddag heb gehoord dat er vanaf dinsdag nieuwe dienstroosters voor de Leeromlopen komen. Dan staan de stellen geen 1.51uur gdst maar 51min gdst te Nsch.

Laatst bewerkt door martijn24 op 07-12-2015 18:07


07-12-2015 08:07:14
evangoor
evangoor
Tja, waarom zou Arriva niet elk half uur doorrijden naar Nieuweschans en de busdienst een halfuur verschuiven? De vertraging is nu, naar eigen zeggen, 15-30 minuten, maar dat geldt alleen voor die enkeling die in Leer zelf moet zijn. De rest ziet elke keer de achterlichten van de trein in de ene richting en die van de bus in de andere richting. 60 minuten vertraging dus.

11-12-2015 09:13:54
FourRoses
FourRoses
De dienstregeling is vanaf vandaag aangepast (Groningen vertrek .52 ipv .22). De stoptreinen/bussen met aansluiting in Leer zijn met een halfuur verlegd zodat er in Leer een overstap is van 16 minuten naar Bremen. Tevens rijden er vanaf Groningen snelbussen naar Leer, alsmede met 16 minuten overstaptijd in Leer. Zie: http://www.arriva.nl/nieuws-en-acties/actueel/bericht/bad-nieuweschans-leer-geen-treinen-maar-bussen/

11-12-2015 11:18:28
Dennis1977
Dennis1977
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/157145/Baileybrug-als-oplossing-voor-treinverkeer-naar-Duitsland

11-12-2015 11:54:57
FourRoses
FourRoses
Nadeel van zo'n baileybrug is dat er helemaal geen scheepvaart meer doorheen kan gezien de hoogte van de landhoofden en omdat dit soort brug niet open/dicht kan. Tenzij je 10x per dag de brug af wilt breken om er een schip door te laten.. Denk maar niet dat Duitsland hun economische belangrijke regio afsluit voor de binnen/scheepvaart.

11-12-2015 12:03:31
Dennis1977
Dennis1977
Ja, maar 5 jaar lang een melding van businzet op het getroffen traject is menigeen een doorn in het oog. Er gaat vast en wel een 'oplossing' komen. Hoe en wat?.... De toekomst staat in de sterren geschreven!

11-12-2015 12:59:46
broek53
broek53
Quote
FourRoses (vr 11 dec 2015 11:54:57 https://www.somda.nl/forum/17505/p561916/): Nadeel van zo'n baileybrug is dat er helemaal geen scheepvaart meer doorheen kan gezien de hoogte van de landhoofden en omdat dit soort brug niet open/dicht kan. Tenzij je 10x per dag de brug af wilt breken om er een schip door te laten.. Denk maar niet dat Duitsland hun economische belangrijke regio afsluit voor de binnen/scheepvaart.

Uiteraard. En laten we wel wezen: het gaat om een spoorverbinding van niks, hoeveel fanfare je ook maakt over wat het in de toekomst misschien allemaal wel zou kunnen worden.

11-12-2015 13:04:07
nathanvos2
nathanvos2
NOS meld dat de CU een onderzoek wil naar het plaatsen van een noodbrug. De CU wil hier het provinciebestuur op aandringen om samen met de Duitsers te kijken wat hier mogelijk is. Ze kijken hier vooral naar de tweede wereldoorlog om dat hun nog zwaarder beschadigde bruggen tijdelijk hersteld hebben met Baileybruggen.

11-12-2015 13:07:54
martijn
martijn
Ja, daar gaat het in de berichten boven jouw bericht idd over

11-12-2015 13:16:41
mdeen
mdeen
Quote
Dennis1977 (vr 11 dec 2015 12:03:31 https://www.somda.nl/forum/17505/p561917/): Ja, maar 5 jaar lang een melding van businzet op het getroffen traject is menigeen een doorn in het oog. Er gaat vast en wel een 'oplossing' komen. Hoe en wat?.... De toekomst staat in de sterren geschreven!

Het kan niet een oplossing zijn als die een ander gebruik van de kruising min of meer onmogelijk maakt of waardoor er heel veel extra kosten zijn.
Natuurlijk is het zuur dat een doorgaande treinverbinding voor lange tijd onderbroken is, maar als je een vaste brug monteert die je meermaals per dag met flinke kosten moet heffen, wat heb je dan gewonnen?
Want vergis je niet in de scheepvaart, er passeren zeker evenveel schepen als treinen. Dan zou je na bijna elke treinpassage de brug moeten lichten.

11-12-2015 13:37:44
sjoerd
sjoerd
Quote
nathanvos2 (vr 11 dec 2015 13:04:07 https://www.somda.nl/forum/17505/p561927/): NOS meld dat de CU een onderzoek wil naar het plaatsen van een noodbrug. De CU wil hier het provinciebestuur op aandringen om samen met de Duitsers te kijken wat hier mogelijk is. Ze kijken hier vooral naar de tweede wereldoorlog om dat hun nog zwaarder beschadigde bruggen tijdelijk hersteld hebben met Baileybruggen.

Inderdaad zijn er uit WO II uitstekende voorbeelden te vinden van beweegbare maar volkomen vernielde bruggen die binnen een paar dagen weer beweegbaar in dienst waren. Mooie voorbeelden zijn de beweegbare bruggen over de Mark ten westen van Breda (was een draaibrug, er kwam een dubbelsporige noodhefbrug) en over de Mark bij Nieuwveer tussen Breda en Lage Zwaluwe (hier kwam een enkelsporige noodhefbrug). Die waren relatief eenvoudig te herstellen met overal bruikbare noodstaanders en liggers. Men is erg creatief geweest maar dat moest ook wel, want men wilde en moest erlangs en de rivieroverspanningen waren beneden de 10 meter of men sloeg een noodpijler. Maar een zeeschepenformaat zonder hefportaal (want daardoor kan een zeeschip er al snel niet onderdoor) zijn zeer lastig. De aansluiting van een wegklapbaar brugdeel (bascule- of klapbrug) van zeeschepenformaat (20 - 30 meter) dat stabiel moet zijn kan niet snel worden verwezenlijkt, is erg duur en dan kun je net zo goed een nieuwe bouwen.
Misschien toch een tijdelijke vaste brug omdat de veroorzakende sector maar moet bloeden? Ligt niet voor de hand.
Er zal toch wel iets nieuws moeten komen of de grensovergang bij Coevorden wordt nog belangrijker en ook een nog aan te leggen korte verbinding tussen Stadskanaal en Emmen om er te komen. Daarna volgt Oldenzaal - Bentheim...

11-12-2015 15:05:25
waalkade
waalkade
Quote
Dennis1977 (vr 11 dec 2015 12:03:31 https://www.somda.nl/forum/17505/p561917/): Ja, maar 5 jaar lang een melding van businzet op het getroffen traject is menigeen een doorn in het oog. Er gaat vast en wel een 'oplossing' komen. Hoe en wat?.... De toekomst staat in de sterren geschreven!
Dat valt wel mee, de sneldienst (bus) vanaf/naar Groningen is zelfs een stuk sneller dan voorheen de trein.

Laatst bewerkt door waalkade op 11-12-2015 15:08

11-12-2015 15:47:55
sjoerd
sjoerd
Als ik me niet vergis, is er al heel lang geen regulier goederenvervoer Groningen - Weener en verder. Weet iemand hier wat er de laatste jaren af en toe langs is gekomen aan goederen?

11-12-2015 16:00:15
treinefan
treinefan
Er was op het moment inderdaad geen vast goederenvervoer meer via deze grensovergang. In 2009 was dan nog het buizenvervoer met een 232 naar Delfzijl, wat ook regelmatig via Bh - On ging. Tussendoor zal er ook zo nu en dan wat gereden hebben. Is niet de dolimetrein in 2013 een keer omgeleid tijdens werkzaamheden?

Er waren enkele jaren geleden (c.a. 2012) plannen om vanuit Railport Veendam weer meer activiteit te ondernemen met o.a. treinen richting Duitsland, maar of dat nog doorgaat weet ik niet. Je hoort er nauwelijks meer over.

Laatst bewerkt door treinefan op 11-12-2015 16:09


Met vriendelijke groet,

12-12-2015 10:40:42
nathanvos2
nathanvos2
We dwalen nu wat van dit topic af maar de domile is inderdaad een paar keer omgeleid via de Emslandstrecke. Dit was vanwege werkzaamheden op station Zl. Het is een keer via Bh en een keer via de Montzenroute.

12-12-2015 12:56:47
Nick189
Nick189
Domile?
Bedoel je niet misschien de dolime?

12-12-2015 15:27:58
rolandrail
rolandrail
Quote
sjoerd (vr 11 dec 2015 15:47:55 https://www.somda.nl/forum/17505/p561946/): Als ik me niet vergis, is er al heel lang geen regulier goederenvervoer Groningen - Weener en verder. Weet iemand hier wat er de laatste jaren af en toe langs is gekomen aan goederen?
Laatste min of meer structurele vervoer was dat van DBM door de Rurtalbahn vanuit Veendam via Leer naar Mainzlar en dat liep tot medio 2013 waarna dat vervoer over ging naar DBS en via het reguliere wagenladingverkeer en dus niet meer via Leer.

13-12-2015 15:59:46
mv
mv
Gooi er maar een tunnel onderdoor. Zo heeft Meyer er ook geen last meer van.

Gr:MV

13-12-2015 16:52:56
jacokran
jacokran
Dat zal je tegenvallen. Een tunnel heeft effect op de maximale diepgang voor schepen. De Beneluxtunnel bijvoorbeeld is tegenwoordig een 'drempel' waar grotere zeeschepen niet overheen kunnen.

Een brug kun je tijdelijk demonteren, een tunnel niet.

13-12-2015 16:58:48
jaronh94
jaronh94
Er is al een tunnel voor auto's, waarom niet voor de trein

13-12-2015 17:23:55
mv
mv
Jacokran: Meyer houd niet zo van die kosten. Zeker niet nu het beter gaat en er vaker Schepen uitgaan. Kost klauwen vol geld.

MV

13-12-2015 17:33:27
martijn
martijn
Een tunnel voor een onbeduidende spoorlijn niet?

13-12-2015 19:07:53
gvttreinen
gvttreinen
De werf verplaatsen naar een locatie wat beter toegankelijker voor zeeschepen is?
Zal wel vloeken in de (Papenburgse) kerk zijn

13-12-2015 19:25:12
broek53
broek53
Uiteraard, anders was het al lang geleden gebeurd.

En ik herhaal mijn weinig eerbiedige woorden toch nog maar eens: die spoorlijn stelt niets voor. Doe iets moois met vervangend busvervoer en je hoort voorlopig niemand meer.
Elke maatschappelijke kosten/batenanalyse van een nieuwe brug zal al wel behoorlijk negatief uitvallen, die van een tunnel zou ik alleen willen zien als ik eens hartelijk wil lachen %02%

13-12-2015 20:18:53
gvttreinen
gvttreinen
Over rendabiliteit van menig spoorlijn kunnen we een aparte topic behoorlijk mee vullen maar het steekt mij wel dat het baanvak gesloten zou moeten worden vanwege een aanvaring door een schip waarbij de kapitein met een schrijntje er vanaf komt.

13-12-2015 22:20:36
broek53
broek53
Je haalt gerechtigheid en wraak enigszins door elkaar, maar dat terzijde. Let wel: de lijn maakt op emotie goede kans hersteld te worden. Maar koste wat kost zo snel mogelijk het spoorvervoer herstellen, is echt een stap te ver. .

13-12-2015 22:49:54
nathanvos2
nathanvos2
Quote
gvttreinen (zo 13 dec 2015 19:07:53 https://www.somda.nl/forum/17505/p562214/): De werf verplaatsen naar een locatie wat beter toegankelijker voor zeeschepen is?
Zal wel vloeken in de (Papenburgse) kerk zijn

We drijven nu wel behoorlijk af maar het zal inderdaad vloeken in de kerk zijn. Duitsers willen volgens mij nou eenmaal de werkgelegenheid op peil houden. Meyer heeft nog een werf in Finland zitten. Die zit gewoon aan zee. Eigenlijk zul je gewoon de hele productie naar Finland moeten verplaatsen. Dan ben je van hele gekloot op de Eems af.

13-12-2015 23:16:56
cuneo56
cuneo56
Dat bij een door water ( of weg) verkeer veroorzaakt probleem het spoor meer last heeft /houd is niets nieuws.Denk maar aan Hembrug of Koningshaven problemen die Nederland kende.
En pas op met de troef werkgelegenheid, want ook de Eemshaven profiteert van de activiteiten van de Meyer werfft.

14-12-2015 00:50:18
waalkade
waalkade
Quote
nathanvos2 (zo 13 dec 2015 22:49:54 https://www.somda.nl/forum/17505/p562249/):
Quote
gvttreinen (zo 13 dec 2015 19:07:53 https://www.somda.nl/forum/17505/p562214/): De werf verplaatsen naar een locatie wat beter toegankelijker voor zeeschepen is?
Zal wel vloeken in de (Papenburgse) kerk zijn

We drijven nu wel behoorlijk af maar het zal inderdaad vloeken in de kerk zijn. Duitsers willen volgens mij nou eenmaal de werkgelegenheid op peil houden. Meyer heeft nog een werf in Finland zitten. Die zit gewoon aan zee. Eigenlijk zul je gewoon de hele productie naar Finland moeten verplaatsen. Dan ben je van hele gekloot op de Eems af.
Ik denk dat zo'n 10.000 nog niet gepensioneerde collega's van mij daar toch anders over denken.
En er is meer dan treinen over de Ems, er vaart daar nog het een en ander.
Kijk bijvoorbeeld bij:
http://www.wsd-west.wsv.de/dateien/2011/395_11_Verkehrsbericht_2010_Internet.pdf
Het zit niet op de aantallen die op de Rijn varen maar het zijn nog steeds forse vervoersstromen.

14-12-2015 06:59:17
mdeen
mdeen
Quote
jaronh94 (zo 13 dec 2015 16:58:48 https://www.somda.nl/forum/17505/p562179/): Er is al een tunnel voor auto's, waarom niet voor de trein

Het kan natuurlijk altijd, maar een trein heeft duidelijk minder steile hellingen nodig dan een auto of vrachtwagen, dus een spoortunnel zal ook een flink stuk langer (en daarom duurder) zijn.
Omdat je in vrij laaggelegen gebied bent zul je de spoorlijn aan beide zijden ook eerst boven hoogwaterniveau moeten brengen om overstroming van de tunnel te voorkomen.

14-12-2015 08:19:00
nohab
nohab
Of je bouwt een waterkering in die tunnel zelf zoals de spoortunnel Rotterdam dat bijvoorbeeld ook heeft.

Laatst bewerkt door nohab op 14-12-2015 08:19


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

14-12-2015 08:51:01
FourRoses
FourRoses
Die ligt er al, zo'n 30km richting het noorden. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Eemskering

14-12-2015 13:17:51
AgentX
AgentX
Je zou je haast gaan afvragen of de Ems omleggen niet goedkoper en handiger is dan die brug vervangen...

14-12-2015 13:26:27
dh3201
dh3201
Ja, een nieuw kanaal rechtstreeks naar de Dollard en plaats van de huidige omweg via Leer.
En dan gelijk ook voldoende breed zodat ze in Papenburg ook nog grotere schepen kunnen gaan bouwen.
Een nieuw kanaal graven levert ook weer werk op, wat goed voor de regio is.


Shqiperise-lopers?

14-12-2015 14:26:17
daniel81
daniel81
Primair is het een verzekeringskwestie.
DB behoort geld te vangen van de (verzkeringsmaatschappij van) de rederij om de bestaande brug in de oude situatie te herstellen.
Als dat allemaal goed gaat kan het drie kanten op gaan:
1) de situatie wordt inderdaad 1 op 1 hersteld
2) vanuit andere potjes wordt het bedrag aangevuld om een betere spoor/vaarvervbinding te creëren op welke manier dan ook
3) DB besluit om het verzekeringsgeld op een andere manier te besteden en gaat een voorstel doen om de spoorlijn op te heffen.

14-12-2015 14:43:27
FourRoses
FourRoses
Die verzekeringskwestie heeft volgens mij een verzekeringsplafond van een x aantal miljoen, wat bij lange na de werkelijke kosten van de schade niet zal dekken. Het is echter de vraag of je op het geringe verzekeringsgeld wilt wachten. Dergelijke procedures nemen jaren in beslag, forse vertraging voor het project dus. Om tot een oplossing te komen zullen er budgetten uit andere potjes moeten komen. In Duitsland speelt overigens ook mee dat projecten een positieve MKBA moeten hebben.

14-12-2015 14:49:52
daniel81
daniel81
Quote
FourRoses (ma 14 dec 2015 14:43:27 https://www.somda.nl/forum/17505/p562335/): In Duitsland speelt overigens ook mee dat projecten een positieve MKBA moeten hebben.

Het lijkt mij dat dat alleen geld voor 'nieuwe' projecten; dit valt toch domweg onder de instandhoudingsplicht die een wettelijke taak van de overheid is?
Ik heb nog nooit gehoord dat er voor onderhoud cq herstelwerkzaamheden een MKBA nodig is.

18-12-2015 07:44:27
dvdhoven
dvdhoven
Het leger heeft ook een kijkje genomen: http://www.dvhn.nl/groningen/Leger-verkent-brug-Eems-21095023.html
En ook in dit artikel, dezelfde fout, die ik dit topic heb gelezen. Er wordt gesproken over een Baileybrug.
Baileybrug wordt door veel mensen gebruikt als synoniem voor een tijdelijke brug. Maar een baileybrug is een bepaald type tijdelijke brug. Het is een brug met lage zijkanten en niet geschikt voor zwaar vervoer.
Voor zwaar vervoer werd in WO 2 oa de Callender-Hamilton brug gebruikt. Kenmerkend zijn de hoge zijwanden en een windverband bovenop. https://en.wikipedia.org/wiki/Callender-Hamilton_bridge
En met dit type brug zijn in de Nederland diverse spoorverbindingen hersteld. En dat deze brug zeer degelijk is, bewijst wel de spoorbrug tussen Cuijk en Mook, daar ligt nog steeds een brugdeel Callender-Hamilton in.
Een wegbrug van dit type ligt bij Almen over het Twentekanaal in de Ehzer Allee.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 18-12-2015 07:46


Dick van den Hoven

18-12-2015 09:28:37
wilcot
wilcot
Quote
nathanvos2 (zo 13 dec 2015 22:49:54 https://www.somda.nl/forum/17505/p562249/):
Quote
gvttreinen (zo 13 dec 2015 19:07:53 https://www.somda.nl/forum/17505/p562214/): De werf verplaatsen naar een locatie wat beter toegankelijker voor zeeschepen is?
Zal wel vloeken in de (Papenburgse) kerk zijn

We drijven nu wel behoorlijk af maar het zal inderdaad vloeken in de kerk zijn. Duitsers willen volgens mij nou eenmaal de werkgelegenheid op peil houden. Meyer heeft nog een werf in Finland zitten. Die zit gewoon aan zee. Eigenlijk zul je gewoon de hele productie naar Finland moeten verplaatsen. Dan ben je van hele gekloot op de Eems af.

Dat is nu precies de rede dat Meyer de werft gekocht is. Ze willen het werk in Papenburg houden en toch grotere schepen bouwen. De bottle nek blijft de uitgang van de werf naar de Eems. Deze sluis is smaller dan de brug was. Grotere schepen kunnen er dus in de breedte niet doorheen maar in de lengte wel. De brug delen die beschadigd/verwoest zijn worden niet voor niks zo snel mogelijk verwijderd. In februari/maart moet er weer een schip door heen.

18-12-2015 11:59:27
sjoerd
sjoerd
Allemaal leuk en aardig, maar als je een werf koopt achter een zeewering en achter een brug, dan weet je dat. Net zoals iemand die een huis koopt in de buurt van een spoorweg, langs een weg en bij een bedrijf of boerderij in de buurt. Maatschappelijk gezien is het even belangrijk dat een autoweg berijdbaar blijft als dat een spoorweg berijdbaar blijft, ook al is het vervoersvolume niet hetzelfde.
Dick, een voortreffelijke correctie inzake de Baileybrug versus de Calender-Hamilton-brug.

18-12-2015 12:18:22
daniel81
daniel81
Ik heb dan ook nog nergens gehoord dat Meyer zich beklaagt over de situatie. Aannemelijk is alles keurig geregeld: Meyer heeft voor deze locatie gekozen en zal bij een cruisepassage als veroorzaker ongetwijfeld de rekening krijgen voor het treinvervangend busvervoer. Feitelijk zijn het gewoon 'werkzaamheden' maar dan niet tbv spooronderhoud. Als dat een paar keer per jaar gebeurt, what's the problem?
En met dit ongeval hebben ze überhaupt niets van doen

Laatst bewerkt door daniel81 op 18-12-2015 12:19

18-12-2015 12:46:20
wilcot
wilcot
Quote
sjoerd (vr 18 dec 2015 11:59:27 https://www.somda.nl/forum/17505/p562894/): Allemaal leuk en aardig, maar als je een werf koopt achter een zeewering en achter een brug, dan weet je dat. Net zoals iemand die een huis koopt in de buurt van een spoorweg, langs een weg en bij een bedrijf of boerderij in de buurt. Maatschappelijk gezien is het even belangrijk dat een autoweg berijdbaar blijft als dat een spoorweg berijdbaar blijft, ook al is het vervoersvolume niet hetzelfde.
Dick, een voortreffelijke correctie inzake de Baileybrug versus de Calender-Hamilton-brug.

Meyer zit er al langer dan de zeekering.
Zaten vroeger in begin 20ste eeuw in centrum papenburg. Toen heeft men gedreigd te vertrekken naar Emden ivm geen grotere schepen die men er kon bouwen ivm de spoorbrug net voor station papenburg. De gemeemte had echter liever dat ze bleven. Ondanks alle weerstand is dat standpunt nog niet veranderd

Laatst bewerkt door wilcot op 18-12-2015 12:47

18-12-2015 13:18:53
dh3201
dh3201
En wat als er meer en meer klanten van Meyer nog grotere schepen willen dan er door die sluis passen?
Gaat Meyer de eigenaar van de sluis verzoeken deze te verbreden?
Gaat Meyer dan toch elders die grotere schepen bouwen?
Poeiert Meyer die klanten af dat ze zulke grote schepen niet kunnen bouwen?


Shqiperise-lopers?

18-12-2015 13:34:29
waalkade
waalkade
Waarschijnlijk het laatste door te zeggen dat de prijs per hut een stuk hoger ligt.

18-12-2015 13:37:20
sjoerd
sjoerd
Zoals in een eerdere bijdrage in dit topic te lezen valt, heeft Meyer nog een andere vestiging waar grotere schepen gebouwd kunnen worden. Maar waar een wil is, is een weg. Het Kanaal van Gent naar Terneuzen wordt binnenkort voor de vierde keer van een opnieuw grotere en diepere zeesluis voorzien. De belangrijkste bruggen zijn daar al door tunnels vervangen en ooit zal ook de brug bij Sluiskil voor het spoorwegverkeer hebben afgedaan. Het scheepvaartbelang is daar vergelijkbaar (ja, dat kan en legt verschillen en overeenkomsten bloot!) met dat over de Ems.

18-12-2015 13:43:39
bacr
bacr
En idem voor wat betreft de IJmuidener zeesluis... Maar dat is off topic

Laatst bewerkt door bacr op 18-12-2015 13:44

18-12-2015 18:21:42
wilcot
wilcot
Quote
dh3201 (vr 18 dec 2015 13:18:53 https://www.somda.nl/forum/17505/p562910/): En wat als er meer en meer klanten van Meyer nog grotere schepen willen dan er door die sluis passen?
Gaat Meyer de eigenaar van de sluis verzoeken deze te verbreden?
Gaat Meyer dan toch elders die grotere schepen bouwen?
Poeiert Meyer die klanten af dat ze zulke grote schepen niet kunnen bouwen?

Deze worden dan gebouwd bij meyer turku.
Ik hoef meyer niet te verdedigen hier. Zij zullen helaas meer voor de regio doen dan de mensen die met de spoorlijn over de ems naar leer komen. Nogmaals laten we hopen dat dit niet het einde van de spoorlijn is maar die optie bestaat nog steeds.
Arriva onderzoekt nu of ze niet door kunnen rijden tot station Weener. Dat zou al mooi zijn maar de verbinding met noord duitseland is daar nogsteeds niet mee gered.