Spoorbrug Eems bij Weener aangevaren, total loss
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
18-12-2015 23:30:49
nathanvos2
nathanvos2
De kans op het einde van de spoorlijn lijkt mij klein. Zoals hier meer op somda is aangegeven willen ze de verbinding van Groningen richting noord Duitsland verbeteren. Ik acht de kans zeer groot dat ze de verbinding Gn - Leer opwaarderen tot een IC verbinding. Ik woon zelf in de buurt van Zwolle en ik weet uit ervaring dat de verbinding riching noord Duitsland vrij slecht is. Als het het einde is ben ik benieuwd hoe veel weerstand er is. Deze lijn wordt volgens mij behoorlijk onarmd.  

18-12-2015 23:33:11
Nelis
Nelis
Is het niet mogelijk om met de treinen tot de brughoofden te rijden en dan een pont in te zetten voor de overtocht over de ems. De oplossing lijkt mij vrij kostbaar maar misschien wel een relatief simpele optie om te verwezenlijken.

Laatst bewerkt door Nelis op 18-12-2015 23:34
 

19-12-2015 09:43:02
cuneo56
cuneo56
Leuk idee.
Doet denken aan wat er een paar jaar aan de spoorlijn Mühldorf- Rosenheim is gebeurd bij Jettenbach.
Een brug over de Inn was in slechte staat zodat er geen treinen meer over mochten. Van ca 1982 tot 1985 bestonden daar de haltes Inn-brucke Nord en Inn- brucke Sud en de reizigers mochten wel over de brug lopen tussen de beide nood haltes.
In 1985 was echter ook dat voorbij en mochten ook geen voetgangers meer over de brug. Er is daarna toch een nieuwe brug gekomen maar dat heeft een dikke 5 jaar geduurd, de lijn ging niet dicht omdat deze toen nog van militair belang was.
 

19-12-2015 09:49:14
V64
V64
Allemaal leuke oplossingen, maar ik denk dat een (tijdelijke) busverbinding het goedkoopst en voor de reizigers het snelst is.  


21-12-2015 07:12:43
mdeen
mdeen
Quote
Nelis (vr 18 dec 2015 23:33:11 https://www.somda.nl/forum/17505/p562978/): Is het niet mogelijk om met de treinen tot de brughoofden te rijden en dan een pont in te zetten voor de overtocht over de ems. De oplossing lijkt mij vrij kostbaar maar misschien wel een relatief simpele optie om te verwezenlijken.


Dan moet je aan beide zijden een tijdelijk perron neerleggen en een tijdelijke veerstoep aanleggen, en dan zit je nog met het ongeveer 3 meter tijverschil (en 3 meter zeedijk) dat mensen soms omhoog en omlaag moeten klauteren.

Nee, ik denk niet dat dat een relatief simpele oplossing is. Zeker niet simpeler dan een bus van Nieuweschans naar Leer.
 

21-12-2015 08:17:06
sik214
sik214
De busdienst vanaf Weener zou zo gek nog niet zijn. Nu ben ik vanaf Winschoten met de bus gereisd door de bebouwde kom van Winschoten, stukje A7, bebouwde kom van Nieuweschans en binnendoor naar Weener. Uiteindelijk stond ik met zo'n 55 minuten in Leer. Vanaf Weener is het maar 15 minuten. Voor een treinreis waar je eigenlijk voor gekozen hebt, is dan 15 minuten bus veel beter te doen.  

21-12-2015 11:57:15
waalkade
waalkade
Technisch zal het nog wel op te lossen zijn.
Alleen weet ik niet hoe het staat met de "Cabotage".
Of je zou de bus ook nog eens voor spek en bonen door moeten laten rijden naar Nieuweschans.
Zodat het formeel grensoverschrijdend vervoer wordt.
 

21-12-2015 12:22:56
nohab
nohab
Die bus rijdt dan puur en alleen voor treinreizigers dus dat is geen probleem.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

07-01-2016 17:32:43
himym
himym
Trein door naar Weener als tijdelijke oplossing kapotte spoorbrug komt dichterbij: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/158154/Trein-door-naar-Weener-als-tijdelijke-oplossing-kapotte-spoorbrug  

07-01-2016 17:38:20
nathanvos2
nathanvos2
Het was te verwachten dat ze in het noorden zeggen van niet lullen maar zakken vullen. Ik heb sinds het begin al een beetje twijfels of het echt vijf jaar gaat duren.  

07-01-2016 19:18:56
martijnham
martijnham
Grappig dat het artikel spreekt van Wunderline in plaats van Wiederline  

08-01-2016 14:11:53
reisthijs
reisthijs
Grappig? Het is gewoon de naam van dat project: http://www.wunderline.nl/  

08-01-2016 14:51:08
martijnham
martijnham
Hmm maar waarom is de naam op enkele GTW-stellen dan Wiederline?
Is Wiederline wellicht de huidige verbinding naar Leer en Wunderline de gewenste verbinding naar Hamburg?
 

08-01-2016 19:27:44
dennistd
dennistd
Groningen-Leer = Wiederline http://www.wiederline.com/
Groningen-Bremen = Wunderline http://www.wunderline.nl/

Laatst bewerkt door dennistd op 08-01-2016 19:29
 

08-01-2016 21:04:05
class66fan
class66fan
Duitsers hebben alweer pech, weer brug in dit geval zeldzame zweef veer bij betrokken in Rendsburg, ook trein verkeer plat, wat normaal over deze brug rijdt , filmpje gevonden op youtube . http://youtu.be/QDoP1ejAxg8  

08-01-2016 21:52:21
BasSNG2001
BasSNG2001
Hoe kan er überhaupt een trein over een zweefveer rijden? %03%


#DiscoverEU
 

08-01-2016 22:00:27
ricohallo
ricohallo
De trein rijdt over de brug, het veer 'hangt' aan de brug en vervoert het wegverkeer.

Laatst bewerkt door ricohallo op 08-01-2016 22:04
 

08-01-2016 23:01:47
pjkleton
pjkleton
Klopt natuurlijk, %02%
Ik wilde het even aanvullen. Op Google Earth kan je de brug goed zien en in feite is het een heel hoge gewone spoorbrug ,dubbelspoor en electrisch. Tussen de peilers hangt
een korte brug , met rails ,spoorbr. enkele meters. Daarover rijdt een wagen waar aan de de gondel hangt. Het lijkt op het bovenbouw van een schip zonder romp.
Peter
 

08-01-2016 23:38:27
waalkade
waalkade
Het is bepaald niet een gewone brug en dat dubbelspoor is betrekkelijk.
De brug vraagt zo veel onderhoud dat meestal maar een spoor in gebruik is.
Op de late avond en 's nachts zeeft het veer niet en moet zo ie zo je door een voet/fietstunnel.
 

09-01-2016 08:41:20
phantom
phantom
De media heeft ook begrepen dat de buspendel langer blijft rijden:
http://www.dvhn.nl/groningen/Snelbus-naar-Leer-blijft-langer-rijden-21110012.html

Frapant is wel dat men een datum noemt waarop het pendelbus gebeuren over zou moeten zijn,en das eind februari al
Als dat waar zou zijn,dan is er ineens wel erg snel een nieuwe trein brug uit de hoed getoverd %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

09-01-2016 08:45:55
ricohallo
ricohallo
Dat gaat over de snelbus, en daarvan wordt sinds de invoering al een einddatum genoemd, maar die wordt steeds verlengd. Ik heb het gevoel dat Arriva niet zo happig is op die snelbus.  

09-01-2016 08:55:07
V64
V64
Die snelbus doet er 55 minuten over, en de trein voorheen 72 minuten. Dat zo zijnde zouden de Duitsers wel eens helemaal niet meer zo happig kunnen zijn, om die brug te herstellen.  

09-01-2016 11:50:27
himym
himym
Niet helemaal een eerlijke vergelijking als je de stoptrein die bij elke boom en koe stopt met de snelbus gaat vergelijken die non-stop Gn-Leer rijdt. Dan kan ik ook wel 17 minuten goedmaken als je non-stop Gn-Leer met de trein rijdt.  

09-01-2016 17:33:51
phantom
phantom
Nieuwe multifunctionele brug in anderhalf jaar mogelijk,
https://www.dvhn.nl/plus/%E2%80%98Duitse-brug-in-15-jaar-moet-lukken-21110358.html


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

12-01-2016 18:57:09
nathanvos2
nathanvos2
De Haagse politiek vindt nu ook dat deze brug sneller moet worden gerepareerd. Dijksma wil snel herstel kapotte spoorbrug over Eems - http://nos.nl/l/2080080 . Alleen er staat ook in dat het goederenvervoer er ook hinder van heeft. Er heeft nauwelijks goederenvervoer per spoor plaats gevonden de laatste jaren. Hooguit dat het vervoer per binnenvaart heeft er last van.

Laatst bewerkt door moderator op 12-01-2016 19:25, reden: link gefixed
 

12-01-2016 20:15:58
mvboetzela
mvboetzela
Volgens Dijksma:
Volgens haar heeft vooral het goederenvervoer hinder van de stremming. Verder maakten zo'n 700 reizigers per dag gebruik van de verbinding.

We hebben het dus over 2 goederentreinen per week en een bus of 15 per dag aan reizigers?
 

12-01-2016 20:52:51
rolandrail
rolandrail
0 goederentreinen.  

12-01-2016 20:55:19
mvboetzela
mvboetzela
Dan een citaat via Treinreiziger.nl van de Stas:
Volgens staatssecretaris Dijksma heeft vooral het goederenverkeer last van de stremming. Er zou een goederenverbinding tussen Veendam via Leer en Bremen naar Malmö worden opgezet, dat gaat nu niet lukken.

Tja, zo lust ik er nog wel een paar.
 

12-01-2016 21:29:04
Coryza
Coryza
Maakt 't uit wie er het meest last van heeft? Zolang ze er mooi druk op zet vind ik het prima!  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


12-01-2016 22:33:17
treinfan
treinfan
Containers naar Malmö gaan al langere tijd per vrachtwagen naar Coevorden en vanaf daar verder per trein.  

13-01-2016 12:46:58
FourRoses
FourRoses
Quote
mvboetzela (di 12 jan 2016 20:55:19 https://www.somda.nl/forum/17505/p565228/): Dan een citaat via Treinreiziger.nl van de Stas:
Volgens staatssecretaris Dijksma heeft vooral het goederenverkeer last van de stremming. Er zou een goederenverbinding tussen Veendam via Leer en Bremen naar Malmö worden opgezet, dat gaat nu niet lukken.

Tja, zo lust ik er nog wel een paar.
Met alle respect, maar van een goederenverbinding naar Bremen spreken ze al jaren en jaren. Er is nooit iets van de grond gekomen, op een buurtgoederentreintje na heel wat jaren terug. Hoezo zou vooral het goederenvervoer nu dan spontaan last hebben dat de brug eruit ligt..
 

13-01-2016 13:11:27
dh3201
dh3201
het meeste goederenvervoer langs die brug vaart er juist onderdoor...


Shqiperise-lopers?
 

13-01-2016 15:55:57
sjoerd
sjoerd
Zoals ik al eerder opmerkte: de eerste grensovergang zuidelijk van Nieuweschans is Coevorden en daarna Bentheim. Coevorden is lastig te bereiken, leidt naar het zuiden en is geen alternatief, en voor Bentheim moet je eerst het halve land zakken om naar het oosten te kunnen. Het is zeer strategisch om een reserve-grensovergang te hebben; niet omdat het goederenvervoer in het noorden zo omvangrijk is, maar gewoon om erdoor te kunnen als er elders een calamiteit is.
Nu Zevenaar - Emmerik en verder wordt verbouwd, wringt het land zich in bochten met veel regionale hinder als we de grens over willen. Gelukkig zijn er nog alternatieven; de meeste hebben we immers al gesloten (Enschede, Winterswijk, Groesbeek, Gennep, Vlodrop, Simpelveld).
 

13-01-2016 16:03:05
Coryza
Coryza
Enschede zou kunnen toch?, mits ze spoor 4 zouden ombouwen... ^^  

13-01-2016 16:27:31
Diedje
Diedje
kwestie van 2 stootblokken weghalen.. het is in de huidige situatie al wel een doorgaand spoor zonder onderbreking (althans in mijn waarneming). Uiteraard zullen er technische zaken aangepast moeten worden, dunkt mij  

13-01-2016 18:55:15
bart84
Moderator
bart84
Als de stootblokken worden weg gehaald, moet de trein toch nog een stukje springen.


Mvg. Bart
 

13-01-2016 19:49:27
b2py
b2py
Want? De sporen lopen door  

13-01-2016 20:08:11
gvttreinen
gvttreinen
Als omleidingsroute voor goederentreinen speelt Nsch bij Prorail absoluut geen rol.
De grensovergang zou alleen voor de Volvotreinen interessant zijn, deze moeten immers richting Hamburg maar ja, zulke zware treinen over On - Nsch, weet niet of de lijn D geschikt is.
 

13-01-2016 20:14:57
sjoerd
sjoerd
Nee, dat weten we, officieel niet. Maar ik heb het ook niet over de normale omstandigheden. De beide tegenover elkaar opgestelde stootjukken in Enschede, met daaronder een doorlopend spoor, zijn ook zo geplaatst dat er binnen enkele uren calamiteitenvervoer kan zijn.
Dat er voor de verbouwing van Zevenaar - Emmerik en verder ook alternatieven moesten komen, en dat die in feite alleen met veel gedoe en dienstregelingaanpassingen op de routes via Bentheim en Venlo konden worden gevonden, is ook duidelijk. Er zit dus weinig rek meer in de normaal gebruikte grensovergangen. Meer dan eens brak in het verleden de nood de wet.
 

13-01-2016 23:18:05
FourRoses
FourRoses
Quote
gvttreinen (wo 13 jan 2016 20:08:11 https://www.somda.nl/forum/17505/p565322/): Als omleidingsroute voor goederentreinen speelt Nsch bij Prorail absoluut geen rol.
De grensovergang zou alleen voor de Volvotreinen interessant zijn, deze moeten immers richting Hamburg maar ja, zulke zware treinen over On - Nsch, weet niet of de lijn D geschikt is.
Het traject Zb - Nsch heeft een beladingsklasse D2, dus geschikt t/m 6,4 tonmeter. Ik weet niet wat een goederentrein weegt, maar dat de Volvotrein er niet overheen reed zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat je er een extra of diesellocomotief voor nodig had.
 

18-01-2016 15:53:15
charta
charta
Ik betwijfel of de beveiliging is gekoppeld. Dus simpel de stootjukken weghalen en dan rijden, is volgens mij wat te gemakkelijk gedacht.  

18-01-2016 16:04:50
daniel81
daniel81
Nee, de beveiliging is niet gekoppeld, anders hadden die stootjukken er niet hoeven te staan.%06%
Maar @sjoerd heeft het steeds over calamiteiten, en als er echt een calamiteit is dan kan er prima wat geregeld worden, daar zal vast wel ergens een procedure voor zijn en anders is er wel een staatssecretaris die dat kan overrulen
 

18-01-2016 16:54:59
sjoerd
sjoerd
Komt op meer plekken voor, hoor, twee stootjukken tegen elkaar in staan bijvoorbeeld ook in Goes op het zuidwestelijk uithaalspoor dat ook naar de SGB loopt. In Amersfoort bestaat zelfs een wegklapbaar stootjuk langs de spoorweg van Baarn.
Je kunt elk spoor waarvan de beveiliging niet werkt, buiten dienst is, of desnoods wel in dienst, berijden zoals je wilt. Het is ook nog gewoon rails. En dan volstaat bij wijze van spreke dat je samen iets regelt. Hier past geen -ja maar- en wel een -ja, en- want het kan omdat het kan.
 

18-01-2016 17:37:57
rolandrail
rolandrail
De stootjukken in Es zin volgens mij vooral politiek, iets met angst voor vervoer van/naar Urenco in Almelo (dat in hun laatste MER's bewust ook een geprojecteerde spooraansluiting heeft staan).  

18-01-2016 19:30:07
sjoerd
sjoerd
Hoe zit dat dan? Want een Urenco-spooraansluiting staat of valt niet met jukken in Enschede.  

18-01-2016 19:35:35
nohab
nohab
De gemeente is in elk geval sterk gekant tegen het mogelijk maken van doorgaand treinverkeer, dit met het oog op vervoer van gevaarlijke stoffen. De nasleep van de vuurwerkramp speelt hier ook een rol in.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

18-01-2016 21:04:35
rolandrail
rolandrail
Quote
sjoerd (ma 18 jan 2016 19:30:07 https://www.somda.nl/forum/17505/p565855/): Hoe zit dat dan? Want een Urenco-spooraansluiting staat of valt niet met jukken in Enschede.
Ja dat valt die praktisch wel. Ik wil niet op de diverse transportstromen per spoor en weg in gaan, ook al zijn ze me wel bekend, maar alleen een rechtstreekse verbinding tussen de Urenco's in Almelo en Gronau maken spoorvervoer voor de vestiging in Almelo maximaal rendabel. Om moet rijden via Bentheim enz. maakt het duurder en de veel langere route nog meer protesten en de nucleaire protestgroepen in Duitsland zijn vele malen fanatieker en vasthoudender dan in Nederland.
 

18-01-2016 21:25:08
sik214
sik214
Quote
sjoerd (ma 18 jan 2016 16:54:59 https://www.somda.nl/forum/17505/p565832/): Komt op meer plekken voor, hoor, twee stootjukken tegen elkaar in staan bijvoorbeeld ook in Goes op het zuidwestelijk uithaalspoor dat ook naar de SGB loopt. In Amersfoort bestaat zelfs een wegklapbaar stootjuk langs de spoorweg van Baarn.
Je kunt elk spoor waarvan de beveiliging niet werkt, buiten dienst is, of desnoods wel in dienst, berijden zoals je wilt. Het is ook nog gewoon rails. En dan volstaat bij wijze van spreke dat je samen iets regelt. Hier past geen -ja maar- en wel een -ja, en- want het kan omdat het kan.
Het wegklapbare stootjuk in Amf is rond 2008 gesaneerd...
 

18-01-2016 22:26:10
sjoerd
sjoerd
Kijk, dat levert nog eens info op. Ik wist niet dat Urenco ook in Gronau zat en ook niet dat het wegklapbaar stootjuk in Amersfoort al weer weg was. Dank.  

03-03-2016 20:45:53
j.jager
j.jager
Een optie dat waarschijnlijk langer gaat duren.
http://www.ovmagazine.nl/2016/03/nieuwbouw-friesenbrucke-duurt-9-tot-10-jaar-1246/
 

12-05-2016 12:41:30
nathanvos2
nathanvos2
Er zit nog weinig schot in de herbouw van de Friesenbrucke. Het onderzoek duurt tot september. Het begint toch wat op onwil te lijken. https://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/oldenburg_ostfriesland/Wiederaufbau-der-Friesenbrueck-verzoegert-sich,friesenbruecke204.html  

13-05-2016 16:19:13
mv
mv
RTVNoord artikel 12-5-2016: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/162893/Herstel-Duitse-spoorbrug-kwestie-van-lange-adem

Gr:MV
 

13-05-2016 18:17:44
broek53
broek53
Het is dat de Duitse autoriteiten en de DB niet vreselijk moeilijk lijken te doen, anders hadden we hier ons eigen Pau - Canfranc in-de-lage-landen
(Voor wie het niet kent: deze grenslijn in de Pyreneeën is sinds 1970 tijdelijk gestremd omdat er aan de Franse kant een brug ingestort is).
 

13-05-2016 22:06:55
bacr
bacr
Die hebben wij toch eigenlijk zelf wel, nl de IJzeren Rijn?
Volgens een ander staatsverdrag mag België daar overheen....
 


15-05-2016 15:11:26
mv
mv
Dat is een ander verhaal.

Annywho....Met enig kunst en vliegwerk onder Duitse supervisie, kan de brug binnen vijf jaar weer in functie zijn. Men kan hierbij denken aan het deel te vervangen wat aangevaren is. Maar er zijn ook andere oplossingen.

De crux van het verhaal is, om voor lange termijn een oplossing zien te vinden. Hierbij zou een tunnel tot de mogelijkheden behoren.

Gr: MV
 

16-06-2016 09:38:05
nathanvos2
nathanvos2
De contragewicht van de Friesenbrucke is nu ook gedemonteerd http://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/oldenburg_ostfriesland/Friesenbruecke-Neuer-Bergungsversuch-geglueckt,friesenbruecke208.html  

17-06-2016 09:32:36
mv
mv
Verscheen in Januari maar schijnbaar niet opgevallen omdat het een regio krant betreft, maar bij deze nog even: (Is een + artikel voor abbo houders text is 1:1 copy pasted orgineel)



Gr: MV

Tekst uit artikel:

9-1-2016 Het vervangen van de geramde Friesenbrücke over de Eems bij Weener is geen zwaar ingewikkelde klus. De spoorbrug kan in 1,5 jaar worden gebouwd voor een slordige 45 miljoen euro.

Volgens ingenieurs van het bedrijf Witteveen+Bos in Heerenveen ligt er voor dat bedrag een brug die in enkele minuten open kan. Anders dan bij de vorige Friesenbrücke hoeft nooit meer een brugdeel uitgehesen te worden, om de grootste cruiseschepen van de Meyer Werft uit Papenburg te laten passeren.

De ingenieurs voelen zich uitgedaagd omdat de Duitse autoriteiten de kosten van ramen op 100 miljoen euro. Kort na het ongeval verklaarde eigenaar Deutsche Bahn de in 1951 gebouwde brug op het traject Groningen-Bremen total loss. Hierdoor zuiden over de langste spoorbrug in Duitsland tot eind 2020 geen treinen kunnen rijden.

'Hupsakee!'
,,Als zo'n brug aan gort wordt gevaren, is dat bijzonder heftig. Je eerste reactie is: hupsakee! Aan de slag. Een dag later lees je in de krant dat vervanging 5 jaar in beslag neemt en zoveel geld kost. Dan denk je: nou breekt mijn klomp'', aldus Rinze Herrema, projectleider infraconstructies bij Witteveen+Bos. Zijn bedrijf is onder andere betrokken bij de nieuwe Botlekbrug en het project Afsluitdijk.

Meedenken
Herrema zegt te willen meedenken met de Duitse autoriteiten. ,,Met een paar techneuten en kostenramers zijn we in onze vrije tijd een paar avonden bij elkaar gaan zitten. Wij denken dat het bouwen van een nieuwe brug met een stalen beweegbaar deel en een vrije doorvaartbreedte van 56 meter op dezelfde plek, de meest voordelige optie is.''

Volgens Herrema zijn de omstandigheden waaronder de brug moet worden gebouwd betrekkelijk eenvoudig. ,,Als je je kwaad maakt, moet het lukken om het in 1,5 jaar te doen. Het treinverkeer ligt eruit en er hoeven geen auto's over de brug te rijden. We hebben projecten waarbij met noodvoorzieningen moet worden gewerkt om de verbinding te handhaven. Als dit bij Weesp of Gouda was gebeurd, zou vervanging geen 5 jaar in beslag nemen.'' Na de aanvaring in december door het 112 meter lange vrachtschip Emsmoon is een discussie losgebarsten over de aanpak. ,,Onze inschatting is dat bouwen op de huidige fundering kansloos is. Gezien de klap is die te zwaar beschadigd.''

Ambitie
De ingenieur van Witteveen+Bos zegt te zijn getriggerd door Adriaan Geuze. Vorig jaar prikkelde deze stedebouwkundige en landschapsarchitect in het programmaZomergasten de Nederlandse ingenieursbranche. ,,We zijn niet aanwezig genoeg. We mogen best wat meer van ons laten horen. Zeker als we originele ideeën en oplossingen aandragen bij werken met een grote impact.''

Wat dat betreft is het onderzoek naar de verbetering van de spoorlijn Groningen-Bremen voor Witteveen+Bos een mooie klus. ,,We kennen de noordelijke ambitie om uiteindelijk een snelle verbinding tot stand te brengen die aansluit op het Europese treinnetwerk. Daar is daadkracht voor nodig.''

Tunnel
Overigens vinden de ingenieurs de aanleg van een tunnel onder de Eems, zodat scheepvaart en treinverkeer elkaar volledig ongehinderd kunnen kruisen, ook een realistische optie. Deze tunnel komt dan op dezelfde plek als de huidige Friesenbrücke en krijgt aan weerszijden van de Eems een ongeveer 800 meter lange tunnelmond. De doorvaartdiepte bedraagt 9,5 meter.

,,De tunnel is duurder dan een nieuwe brug'', stelt Herrema. ,,Het bouwen duurt een kleine drie jaar en kost circa 150 miljoen euro. Iets duurder dan de nieuwe Drontermeertunnel in de Nieuwe Hanzelijn tussen Zwolle en Lelystad omdat hij aanzienlijk dieper gelegen moet zijn.'' Volgens Herrema kan het interessant voor de Meijer Werft zijn om hieraan mee te betalen. ,,Dan kunnen ze de komende jaren nog grotere schepen gaan bouwen.'' Ook is volgens hem een spoortunnel onder de Eems bij Delfzijl de moeite van het onderzoeken waard. ,,Zo kan een intercity Groningen-Delfzijl-Emden-Bremen ontstaan. Die is met 1,5 miljard euro verreweg de duurste en meest tijdrovende optie.''

Laatst bewerkt door mv op 17-06-2016 09:33, reden: Txt
 

17-06-2016 10:05:38
wilcot
wilcot
Dat Meyer dan grotere schepen kan maken in Papenburg is inzien.de brug is niet het probleem maar de sluis bij de werf. Tevens hoeft men geen grotere schepen in Papenburg te maken aangezien deze gebouwd kunnen bij zusterbedrijf Meyer Turku.
Meyer zal mogelijk gevraagd worden om mee te betalen. Als goodwill zal men dat ook wel doen maar noodzakelijk is het niet voor hen. Kunnen goed zonder deze brug😉.

De sloop van de oude brug gaat naar langzaam de contragewichten zijn verwijderd maar voor de rest ligt ze ernog
 

17-06-2016 10:30:12
Chrisdb
Chrisdb
Dat zou ik niet te hard zeggen. Die zijn namelijk maar wat blij.

Meyer maakte aanzienlijke kosten om (een deel van) de brug te verplaatsen in verband met grote cruiseschepen die in en uit moesten. In Groningen (zie http://www.rtvnoord.nl/nieuws/157101/Beter-Weters-Politiek-Meebetalen-aan-die-spoorbrug) gaat het gerucht volgens Carla Alma (lid van het Dagelijks Bestuur van waterschap Noorderzijlvest voor Water Natuurlijk) dat de brug opzettelijk is aangevaren, zo mogelijk in opdracht van De Meyer. Vanuit zijn perspectief zou dat een motief KUNNEN zijn: een brug verplaatsen kost geld. Als die brug er niet is, kan De Meyer gewoon in en uitvaren zonder extra kosten te maken.

Ik zeg erbij: het is een gerucht, maar het zou - zo suggereert Alma ook - geen verkeerd gerucht hoeven zijn.

Wellicht zou een tunnel beter zijn dan een brug: Meyer blij, Duitsers blij, wij blij, iedereen happy!

Laatst bewerkt door Chrisdb op 17-06-2016 10:33
 

17-06-2016 10:32:59
gvttreinen
gvttreinen
Complot denken, Meyer heeft wel een motief maar er is geen moord gepleegd

Een tunnel is idd de beste oplossing maar dan zal Meyer ook een aanzienlijk deel van de kostprijs à 150 mln moeten ophoesten.
Reken maar uit, voor iedere Cruiseschip moet de brug worden uitgenomen, reken de kosten ervan voor Meyer maar uit en smeer het over de levensduur van een brug (zo`n 80 jaar) uit, vooropgesteld dat Meyer nog lang blijft bestaan (in Papenburg), dan kan het voor hun mss wel een voordeeltje zijn.

Laatst bewerkt door gvttreinen op 17-06-2016 10:38
 

17-06-2016 10:46:05
mv
mv
Vanuit de blackbox is gebleken dat er iets goed mis was, helaas is dat wát er nou exact aan de hand was, werd nogal vaag over gedaan, en nooit definitief bekend gemaakt wat er nou heeft plaatsgevonden.

Dat Meyer van de brug af wil is overduidelijk maar goed meehelpen bij zoeken naar een goede toekomstgerichte oplossing, is weinig gehoor aangegeven.

Mijn optiek blijft: Pak een korte termijn oplossing en laat de DRGL weer aanvangen, en zoek intussen naar een lange termijn oplossing als een bijvoorbeeld een tunnel zodat beide geen hinder van elkaar ondervinden.

Gr:MV

Laatst bewerkt door mv op 17-06-2016 10:48, reden: Txt
 

17-06-2016 10:48:32
dennistd
dennistd
Het lijkt me fair om Meyer in elk geval het bedrag te later meebetalen wat ze nu uitsparen omdat de brug er niet uit en weer in hoeft bij het passeren van een schip (toch zeker 2x per jaar denk ik).  

17-06-2016 10:51:09
mv
mv
Meyer's verzekering dokt tussen de €4mln - €8mln. Kun je iig weer van de kosten afhalen

Gr: MV
 

17-06-2016 11:57:26
dh3201
dh3201
Dus de volgende stap is dat Meyer de sluis laat aanvaren? %08%


Shqiperise-lopers?
 

17-06-2016 12:14:55
wilcot
wilcot
Vergeet dat maar snel!
Zonder sluis geen werf.

De kosten die Meyer moet betalen voor het verwijderen en stuwen van de Ems zitten vast in de prijs.
Nu maar hopen dat ze de treinrit snel weer doortrekken naar Weener. Dat scheld een lange rit met de bus. Men heeft het er al wel overgehad maar gedaan is er nog niks😅
 

17-06-2016 23:41:08
cuneo56
cuneo56
Als , ik zeg "Als", de aanvaring in iemands opdracht gedaan zou zijn, is het mis gegaan.Het beweegbare gedeelte is geraakt, terwijl bij passage van een nieuw cruise schip juist het vaste deel wordt verwijderd!  

18-06-2016 09:03:41
phantom
phantom
Wellicht zijn ze slimmer dan je denkt.
Als je het deel wat blijft liggen aanvaart en sloopt en men haalt straks het vast deel ook nog is weg dan heb je een groter gapend gat over voor je boot
Naar aanleiding van dat artikel over dat ingenieursbureau die stellen dat je binnen minder dan 5 jaar een nieuwe brug kan hebben,beter dan de huidige,vraag ik me af:
Als ze dit voorstel neer zouden mogen leggen bij alle betrokken partijen,wie zou er dan het meest tegensputteren ?
Persoonlijk heb ik namelijk het gevoel dat diverse partijen er baat bij hebben als dat ding niet of pas ver in de toekomst terug komt %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

20-06-2016 16:37:33
mv
mv
Op dit moment sputtert DBNetz tegen, die stellen erg ruime termijnen van herstel/wederopbouw tot grote irritatie van Provincie Gn, organisatie Project Wiederline en Niedersachsen.

1) Herstel enkel hef gedeelte en nieuw mechanisme voldoen aan deze tijd. Kosten: €30mln bouwtijd: 5 jr

2) Nieuwbouw hef gedeelte en de eerst volgende twee peilers beide zijden (1 linker kan en 1 rechterkant naast hef gedeelte) Kosten €50mln bouwtijd: 8-9 jr

3) Complete brug vervangen van begin tot einde. Kosten: €70mln bouwtijd: 9-10 jr

Allemaal erg lang dus....

Gr:MV

Laatst bewerkt door mv op 20-06-2016 16:40, reden: Txt
 

20-06-2016 16:42:31
wouterder
wouterder
9-10 jaar voor het bouwen van een compleet nieuwe brug?
Ik dacht te lezen in een van de linkjes hierboven, dat een compleet nieuwe brug binnen 2 jaar te realiseren is....
 

20-06-2016 17:37:54
Diedje
Diedje
Of ze maken de vooruitzichten dusdanig somber dat ze de hoop hebben dat er iemand zegt laat maar zitten die nieuwe brug.....  

20-06-2016 18:15:25
gvttreinen
gvttreinen
Lijn opheffen (verbussen) is goedkoper.  

20-06-2016 18:40:07
b2py
b2py
Quote
wouterder (ma 20 jun 2016 16:42:31 https://www.somda.nl/forum/17505/p582550/): 9-10 jaar voor het bouwen van een compleet nieuwe brug?
Ik dacht te lezen in een van de linkjes hierboven, dat een compleet nieuwe brug binnen 2 jaar te realiseren is....
In Duitsland gaat alles wat langzamer dan hier..
 

20-06-2016 18:43:43
nohab
nohab
Quote
wouterder (ma 20 jun 2016 16:42:31 https://www.somda.nl/forum/17505/p582550/): 9-10 jaar voor het bouwen van een compleet nieuwe brug?
Ik dacht te lezen in een van de linkjes hierboven, dat een compleet nieuwe brug binnen 2 jaar te realiseren is....
Politieke mallemolen, engineering, geld zoeken, vergunningen, procedures ruimtelijke ordening, enz, enz.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

20-06-2016 18:47:55
FourRoses
FourRoses
Quote
gvttreinen (ma 20 jun 2016 18:15:25 https://www.somda.nl/forum/17505/p582558/): Lijn opheffen (verbussen) is goedkoper.
Klopt, zo'n beetje iedere lijn die de NS heeft afgestoten is goedkoper als het wordt opgeheven vanuit zo'n visie.. De provincie Groningen heeft net als iedere andere provincie het recht om serieus te worden genomen. Voor de calimero-effect wijzers, ik woon er zelf niet.
 

20-06-2016 19:59:08
sjoerd
sjoerd
Helemaal mee eens, 4roses. Er zijn verschillende voorbeelden van afgestoten en opgebroken spoorwegen die we nu node missen omdat het op andere plekken te druk is geworden of omdat daar geen uitbreidingen meer wenselijk zijn. Daar horen ook grensbaanvakken bij.  

20-06-2016 20:15:50
treinfan
treinfan
Voor doorgaande reizigers Gn - Leer v.v. is de reistijd in ieder geval afgenomen sinds er bussen rijden. Als het gaat om uitbreiding: het was voorheen al enkel mogelijk om nog op zondagochtend een goederentrein over Nsch in te leggen. Bij het vernieuwen van de spoorbrug zou er dus ook in een extra passeerspoor geïnvesteerd mogen worden  

21-06-2016 05:45:06
phantom
phantom
Quote
mv (ma 20 jun 2016 16:37:33 https://www.somda.nl/forum/17505/p582548/): Op dit moment sputtert DBNetz tegen, die stellen erg ruime termijnen van herstel/wederopbouw tot grote irritatie van Provincie Gn, organisatie Project Wiederline en Niedersachsen.

3) Complete brug vervangen van begin tot einde. Kosten: €70mln bouwtijd: 9-10 jr

Allemaal erg lang dus....

Gr:MV


Heb je je eigen gecopyeerde artikel wel helemaal gelezen een stukje terug ?
Als er zoveel partijen zijn die het tempo van Netz niks vinden,wat kan men daar aan doen.
M.a.w. hoe groot is het woord en de kracht van DB Netz ?
Kunnen de nu geïrriteerde partijen ervoor kiezen om dat ingenieursbureau in de hand te nemen en te zeggen voor 45 M maken jullie binnen 2 jaar een nieuwe brug ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

21-06-2016 13:04:00
Astraea
Astraea
De defecte brug is kenmerkend voor het (falende) infrastructuurbeleid van Duitsland op dit moment. Nieuwbouwprojecten die je rond de drie jaar met normaal bouwtempo kunt realiseren, duren in Duitsland tien jaar en soms nog veel langer. Een van de oorzaken is gebrek aan motivatie in de politiek en heel weinig budget wat beschikbaar wordt gesteld. Zo komt het voor dat er een beetje geld beschikbaar komt. Dan wordt er even gewerkt en gewacht tot er weer geld is. Zo gaan projecten erg slepen. En dat voor een land met een structureel begrotingsoverschot.

Daarbij begint door gebrekkig onderhoud de infra nu zeer snel te slijten. Tal van viaducten naderen de status "instorten" en moeten snel herbouwd worden, een kostenpost van miljarden. Echter, zelfs deze kennis drijft de Duitsers niet tot meer inzet en geld voor hun infra. Men blijft maar dooremmeren.

Ik zie het voor wat betreft deze brug dan ook bijzonder somber in %04%.

Laatst bewerkt door Astraea op 21-06-2016 13:04
 

21-06-2016 13:55:14
daniel81
daniel81
DB Netze heeft hun riante financiële positie de afgelopen jaren niet gebruikt om het broodnodige onderhoud aan de infra uit te voeren.
Ze gedragen zich als een commerciële partij dat de infra financieel wil uitbuiten en niet als een organisatie die vanuit landsbelang optreedt.
 

23-06-2016 20:37:01
mv
mv
B2Py: Dat zou inderdaad kunnen volgens een ingenieurs bureau uit Hr. De politieke molen in Dld werkt nog trager dan hier, en daarmee kom ik direct op het stukje van Phantom: DBNetz geeft aan dat het bij hun op de LT-Lijst staat. Geen Prio dus. Reden tot ergernis van de betrokken partijen, en voorstelbaar.

Het verbussen van GVTTreinen,is niet nodig. Deze lijn ging qua bezetting met sprongen vooruit, en bussen juist niet meer....Tot de crash gebeurde....

En de reistijd van Treinfan, och ja....wat wil je ook?! Die maakt bijvoorbeeld die idioot lange bocht ook niet die de trein wel maakt aan de zuidzijde van Leer. Als je de weg ziet en de spoorlijn.... Hemelsbreed verschil: Bijna recht (snelweg) versus niet recht (spoorlijn).

Gr:MV

Laatst bewerkt door mv op 23-06-2016 20:39, reden: Txt
 

24-06-2016 00:44:02
AlexNL
AlexNL
En de bus is rechtstreeks, terwijl de trein tussen Groningen en Leer stopt(e) in Groningen Europapark, Kropswolde, Martenshoek, Hoogezand-Sappemeer, Sappemeer Oost, Zuidbroek, Scheemda, Winschoten, Bad Nieuweschans en Weener.  

24-06-2016 09:40:24
nathanvos2
nathanvos2
Ik zie het ook nog wel gebeuren dat straks als de brug over de Eems weer voor elkaar is dat er een aantal treinen rechtstreeks richting Leer rijden. Als ik kijk naar zoals het voor december was en kijk zoals de situatie nu is en als de trein straks weer stopt bij alle stations tussen Gn en Leer vindt ik dat best wel gevaarlijk.  

24-06-2016 09:56:26
rolandrail
rolandrail
Gevaarlijk?  

24-06-2016 11:05:16
wouterder
wouterder
Waarschijnlijk in de zin van dat de trein langzamer is en mensen gaan vragen om een rechtstreekse bus. Neem ik aan?  

24-06-2016 11:08:58
martijn
martijn
Hoezo vragen om? Ze kunnen 'm toch gewoon pakken (Flixbus bijvoorbeeld)  

24-06-2016 13:44:10
mv
mv
AlexNL heeft m door....Te veel (onnodige) stops tussen Groningen en (Bad)Nieuweschans. Willen ze een snellere verbinding krijgen middels de "Wiederline," zullen er keuzes gemaakt moeten worden. Het laten schieten van stations behoort daar toe.

En Martijn, jij bent schijnbaar nog niet op de hoogte van de nadelen van de Flushbus....?!

Gr:MV

P.s: Lullen over een bus op een spoorforum: Not Done!
 

24-06-2016 13:51:28
martijn
martijn
Ik ken verschillende nadelen, zo heeft de trein er ook een aantal. Maar de mensen die ik ken en per OV tussen Groningen en Leer (e.v.) reizen, kiezen voor de bus. Ook voor de aanvaring.  

24-06-2016 14:17:27
AlexNL
AlexNL
Het verkorten van de reistijd tussen Groningen en Bremen is onderdeel van het Wunderline-project. Daarmee zou de trein de route in 2 uur moeten kunnen afleggen.  

24-06-2016 14:22:26
tonnie12
tonnie12
Vroeger reden er ook al sneltreinen naar Oldenburg met 216 en silberlingen en 624/634.  

28-06-2016 09:37:09
mv
mv
Tonnie12: Dat klopt, zo zou de insteek weer moeten zijn. Helaas wil elke plaats persé een ontsluiting hebben via de "Wiederline," iets wat niet hoeft: Er rijden genoeg andere treinen langss dat traject > geheel of gedeeltelijk.

Kortste klap zou zijn, om het tijdverlies wat zich het merendeels in Provincie Groningen zelf afspeeld, verkort zou moten worden. Niet meer in elk gehucht laten stopen, echt pas klare oplossing door dat soort stations eruit te halen en doormiddel van een andere trein te laten verbinden. Daarnaast zal de druk op de ketel worden opgevoerd, en dat geeft allemaal niks! Verdubbeling van de gehele lijn is wat daarvoor nodig is,incluis een waslijn erboven!

Maar goed, dat is even een kort door de bocht visie en toekomst muziek, eerst maar een oplossing voor de Friesenbrücke!!

Gr: MV
 

28-06-2016 11:36:40
daniel81
daniel81
Alles leuk en wel, maar je vergeet een detail: alles kost geld. En om nu miljoenen te besteden aan een paar reizigers die de grens over willen; dan is het zo ongeveer goedkoper om voor die mensen een leuke middenklasser te kopen en hun brandstofkosten te vergoeden

De provincie heeft een logische keuze gemaakt door de treindienst Gn-Leer stoppend uit te voeren: door 'dubbelgebruik' op het binnenlandse traject kon de frequentie enorm opgevoerd worden, met een beperkte toename van exploitatiekosten (want dat aspect wordt even door iedereen vergeten: de bejubelde sneltreinen reden maar een paar keer per dag).
Plus dat je als provincie inderdaad bij de aanliggende gemeentes scoort door hun een stop van een internationale trein te bieden. 1+1=2
 

28-06-2016 17:42:16
FourRoses
FourRoses
Quote
AlexNL (vr 24 jun 2016 00:44:02 https://www.somda.nl/forum/17505/p582955/): En de bus is rechtstreeks, terwijl de trein tussen Groningen en Leer stopt(e) in Groningen Europapark, Kropswolde, Martenshoek, Hoogezand-Sappemeer, Sappemeer Oost, Zuidbroek, Scheemda, Winschoten, Bad Nieuweschans en Weener.

En daar wilde men ook juist vanaf. Uit de vier varianten (bron: http://wunderline.nl/onze-onderzoeken/ ) kwam dan ook telkens hetzelfde naar voren. De (toekomstige) sneltrein Groningen-Winschoten doortrekken naar Leer/Bremen waarbij de trein dan niet meer zou stoppen in Kropswolde, Martenshoek, Sappemeer oost, Zuidbroek en Scheemda. Na Winschoten stoptrein waarna er tevens wordt gestopt op de nieuwe haltes Bunde en Ihrhove.
 

29-06-2016 14:47:24
mv
mv
FourRoses: Correctamondo!!  

07-07-2016 15:58:46
dvdhoven
dvdhoven
Vanaf december wordt er van/naar Nederland van/tot Weener gereden. http://www.dvhn.nl/groningen/Trein-gaat-weer-rijden-tot-Weener-21484820.html

Laatst bewerkt door dvdhoven op 07-07-2016 15:59


Dick van den Hoven
 

11-07-2016 20:48:59
huibz
huibz
Gaat dan volgend jaar de geplande heropening van station Bunde ook door?  

11-07-2016 20:57:39
zugchef
zugchef
Nee.

Laatst bewerkt door moderator op 11-07-2016 21:33, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

08-08-2016 08:27:28
nathanvos2
nathanvos2
Het is hier nog niet voorbij gekomen maar ik kwam dit nieuwsartikel tegen op Facebook http://m.oz-online.de/-news/artikel/208991/Friesenbruecke-Ermittlungen-abgeschlossen. Schipper en loods krijgen beiden de schuld van dat ze de Friesenbrucke geramd hebben.  

08-08-2016 09:28:56
daniel81
daniel81
Quote
dvdhoven (do 07 jul 2016 15:58:46 https://www.somda.nl/forum/17505/p584297/): Vanaf december wordt er van/naar Nederland van/tot Weener gereden. http://www.dvhn.nl/groningen/Trein-gaat-weer-rijden-tot-Weener-21484820.html


In het artikel staat dat Prorail aanpassingen gaat doen aan Nederlandse zijde.
Wat voor aanpassingen zijn daar dan nodig? Ligt er nu ergens een stootjuk op het spoor of zo?
 

08-08-2016 09:42:49
nohab
nohab
Staat er toch? Aan het beveiligingssysteem.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

08-08-2016 09:53:55
AgentX
AgentX
Zal wel iets te maken hebben met dat je in Weener moet gaan keren. Wellicht dat de beveiliging daar nooit op is ingericht?