Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Flixbus en gevolgen voor NS

Dinsdag 24 nov 2015 - 13:57:25
bacr
bacr
Flixbus gaat intercity-diensten aanbieden. Ja... nou en?
Nou, laat één van die diensten nu een verbinding zijn die door DSSU onmogelijk is gemaakt en wel vervoerspotentieel had gehad: Rtd - Nm v.v.

Laatst bewerkt door moderator op Dinsdag 24 nov 2015 om 19:08:54

Dinsdag 24 nov 2015 - 15:47:43
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Voor de frequente reiziger (al dan niet in het bezit van OV-Studentenkaart of Voordeelurenkaart) niet bijster interessant, want de frequentie ligt fors lager en prijs is vrijwel gelijk.

Voor de niet-frequente reiziger wel interessant omdat het tarief fors lager ligt dan NS en de reisduur niet veel langer is. Daarbij is NS tegenwoordig erg onvriendelijk voor weinig frequente-reizigers (OV Chipkaart met saldo aanschaffen of kaartje met toeslag), dus daar zal zeker wel markt liggen. Als Flixbus slim is zorgen ze ervoor dat ze in 9292 te vinden zijn.

Laatst bewerkt door moderator op Dinsdag 24 nov 2015 om 19:09:37, reden: Afgesplitst van OD

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Dinsdag 24 nov 2015 - 19:35:12
AlexNL
AlexNL
Quote
maurits (di 24 nov 2015 15:47:43 www.somda.nl): Als Flixbus slim is
En dat zijn ze, want hun bussen verschijnen inmiddels ook op DRISsen tussen de bussen naar allerlei plaatsen in Groningen.

Dinsdag 24 nov 2015 - 19:41:50
waalkade
waalkade
Vergeet de KLM niet, die doen op het ogenblik ik meen twee keer per dag Nijmegen aan.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 24 nov 2015 - 19:54:04
BGM104
BGM104
KLM bus is besloten vervoer, want alleen voor KLM vlucht tickethouders.

Dinsdag 24 nov 2015 - 19:55:35
waalkade
waalkade
Maar wel een directe concurrent voor de 3100 .

Dinsdag 24 nov 2015 - 20:38:02
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
De KLM-bussen kunnen inderdaad alleen gebruikt worden in aansluiting op een vlucht van/naar Schiphol. Aan de andere kant is het wel tekenend voor de vele storingen rond Shl dat KLM bussen laat rijden terwijl men een aantal jaren geleden nog gratis treinkaartjes verstrekte....
Quote
AlexNL (di 24 nov 2015 19:35:12 www.somda.nl):
En dat zijn ze, want hun bussen verschijnen inmiddels ook op DRISsen tussen de bussen naar allerlei plaatsen in Groningen.
Dat komt omdat Flixbus reeds data levert aan het NDOV-loket waarmee de panelen aangestuurd worden.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Woensdag 25 nov 2015 - 19:35:47
Berk24
Berk24
Flixbus gaat juist op trajecten rijden waarbij de trein een niet al te gunstige route rijdt en de reizigers meestal moeten overstappen. Echt gevaar voor de NS zie ik niet.

Woensdag 25 nov 2015 - 20:52:32
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Zoals op Antwerpen - Breda, waar vanaf volgend jaar naar ik meen zelfs een trein voor om moet gaan rijden...

Woensdag 25 nov 2015 - 20:55:16
edje
edje
Flickr spoorkeerl
En al zou het een directe concurrent zijn. Kwa capaciteit en frequentie kan het niet tippen aan een trein
Hengelo - Eindhoven 4x per dag een bus, NS iedereen half uur een treinstel...


Woensdag 25 nov 2015 - 21:38:26
Coryza
Coryza
Ze zijn van plan frequentie drastisch omhoog te schroeven als 't aanslaat, fijn dat 't topic weer open is!

Laatst bewerkt door Coryza op Woensdag 25 nov 2015 om 21:38:41

Donderdag 26 nov 2015 - 00:58:58
thom
thom
Maar dan nog kan ik me niet indenken dat er elk half uur een bus gaat rijden.

Als dat winstgevend zou zijn, hadden we allang geen busconcessies meer nodig gehad...

Donderdag 26 nov 2015 - 06:54:13
mdeen
mdeen
Quote
Pim530 (wo 25 nov 2015 20:52:32 somda.nl): Zoals op Antwerpen - Breda, waar vanaf volgend jaar naar ik meen zelfs een trein voor om moet gaan rijden...
Maar internationaal vervoer is vrij om te rijden.

Donderdag 26 nov 2015 - 07:02:25
Berk24
Berk24
Quote
edje (wo 25 nov 2015 20:55:16 www.somda.nl): En al zou het een directe concurrent zijn. Kwa capaciteit en frequentie kan het niet tippen aan een trein
Hengelo - Eindhoven 4x per dag een bus, NS iedereen half uur een treinstel...
Het grote voordeel van die bus is de rechtstreekse verbinding, waarbij je bij de trein moet overstappen in Utrecht en eventueel Amersfoort of Zutphen en' s Hertogenbosch. Flixbus zou natuurlijk nooit op Amsterdam-Utrecht rijden aangezien dan de bus geen voordelen kent, maar op de verbindingen die ze gaan aanbieden biedt de bus wezenlijk voordelen.

Donderdag 26 nov 2015 - 09:51:43
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Quote
mdeen (do 26 nov 2015 06:54:13 somda.nl):
Quote
Pim530 (wo 25 nov 2015 20:52:32 somda.nl): Zoals op Antwerpen - Breda, waar vanaf volgend jaar naar ik meen zelfs een trein voor om moet gaan rijden...
Maar internationaal vervoer is vrij om te rijden.
Dat ontken ik ook niet, maar het doet me wel meer en meer twijfelen aan de meerwaarde om via Bd te rijden.

Donderdag 26 nov 2015 - 11:17:06
treinfan
treinfan
Die bussen rijden in een veel lagere frequentie en zijn relatief traag doordat ze niet harder gaan dan 100 km/h. Ter vergelijking: de flixbus Ehv-Gn heeft enkel tussenstops in Apd en Hrn en is toch 20 min trager dan de NS waarbij zelfs een kwartier overstaptijd zit. De flixbus Rlb-Nm heeft exact dezelfde reisduur als NS op Rtd-Nm. Enige grote winnaar is de flixbus TU/e (Ehv) -> UT (nabij Esk), omdat de route via de snelweg veel korter is dan de route met IC's (via Ut): een reisduur van slechts 2:10.

Donderdag 26 nov 2015 - 11:19:10
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
De concurrentie zal inderdaad vooral op prijsniveau plaats moeten vinden, wat bij een verbinding universiteit - universiteit juist niet gaat lukken, overigens.

Donderdag 26 nov 2015 - 11:32:50
treinfan
treinfan
Met enkel prijs win je nooit concurrentieposities, tenzij je exact hetzelfde aanbiedt.
Het gaat vooral om gemak (geen overstappen) en her en der iets andere opstappunten waardoor reistijdwinst behaald kan worden.

Donderdag 26 nov 2015 - 12:19:44
daniel81
daniel81
Met de enkel prijs kun je prima concurrentiepositie verbeteren, dat bewijzen de low-cost luchtvaartmaatschappijen al jaren. Als je voor een habbecrats naar de andere kant van Europa kunt vliegen, hebben veel mensen het er best voor over dat dit op een minder gunstig tijdstip of naar een afgelegen luchthaven is.

Vraag is wel of dit op de schaalgrootte van Nederland gaat werken. In Duitsland is de reiziger eraan gewend dat frequenties laag kunnen zijn (veel steden zien ook maar enkele keren per dag een IC stoppen), in Nederland zijn we in dat opzicht erg verwend en zal het lastiger zijn om daartussen te komen.

Donderdag 26 nov 2015 - 12:27:13
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
De bus zal vooral de onderkant van de markt bedienen, mensen die sowieso al weinig reizen en vaak alleen NS tegen vol tarief als optie hebben. Denk bijvoorbeeld aan sociale minima, asielzoekers (!) en echte low-budget-toeristen. Frequentie en snelheid zijn voor deze groepen minder van belang, er wordt vooral op het prijskaartje gelet.

Verder zullen ook mensen die het gemak van de directe verbinding belangrijk vinden er gebruik van maken. Ik denk dat studenten met een Week-OV het tarief zeker zullen afzetten tegen wat ze bij NS met 40% korting betalen en dat een lijn Groningen-Enschede of Groningen-Eindhoven daardoor best succesvol kunnen zijn.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Donderdag 26 nov 2015 - 12:44:34
waalkade
waalkade
Flixbus zou kunnen gaan onderhandelen met het Ministerie van Onderwijs.
Een simpele chipkaart lezer aan boord van de bussen volstaat om te kunnen afrekenen met het Ministerie.

Donderdag 26 nov 2015 - 12:50:55
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Ja, maar waarom zou de regering op die manier precies dubbele subsidie willen toepassen?

Donderdag 26 nov 2015 - 13:02:05
waalkade
waalkade
Hoezo dubbel?
Lijkt me eerder goedkoper omdat men minder aan de gevestigde "dure" vervoerders hoeft te betalen.

Donderdag 26 nov 2015 - 13:13:21
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Omdat het overgrote gedeelte van het Nederlandse openbaar vervoer thans op subsidie draait. Als je dat wil blijven aanbieden op het huidige voorzieningsniveau én studenten de Flixbus wilt laten pakken, moet je dus beide van subsidie voorzien. Nog even afgezien van dat je het niet kunt maken om bedrijven als Flixbus te subsidieëren, omdat ze er niet eens een aanbestedingsprocedure voor hebben doorlopen. Met subsidie wil iedereen die bus wel rijden, natuurlijk.

Donderdag 26 nov 2015 - 13:28:40
waalkade
waalkade
Als iedereen die bus wil rijden dan wordt het pas leuk voor de inkopers bij OCW.

Donderdag 26 nov 2015 - 13:36:56
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Ik denk dat subsidie er niet inzit voor een vervoerder die zoiets op eigen risico opzet, als dat soort verbindingen opeens subsidie zou gaan krijgen zou het een mooie rommel worden .

Los daarvan zou het installeren van OV-Chipkaartlezers in de bus geen gek idee zijn. Op die manier kunnen spontane reizigers meereizen en gemakkelijk tegen boordtarief afrekenen. Het enige is dat een aansluiting op de TLS-systemen een bedrag meer dan een ton kost, ik weet niet of Flixbus dat er voor over heeft.

Sowieso lijkt me een vermelding in 9292 geen gek idee, het zijn immers gewone lijndienstbussen.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Donderdag 26 nov 2015 - 14:31:36
umbusko
umbusko
Als Flixbus nou slim is en bij werkzaamheden aan het spoor de frequentie flink verhoogt en extra reclame maakt (ik denk bijvoorbeeld aan werkzaamheden Ehv-Ht en een sterke frequentieverhoging van Ehv-Gn en Ehv-Esd), zou dat relatief goed kunnen aanslaan: je moet immers toch met de bus, dan liever direct dan met extra overstappen, langere reistijd, etc. Is de service bij Flixbus dan goed, dan zullen die reizigers volgende keer ook zonder werkzaamheden de bus overwegen.

Donderdag 26 nov 2015 - 14:50:09
daniel81
daniel81
Quote
Pim530 (do 26 nov 2015 12:50:55 somda.nl): Ja, maar waarom zou de regering op die manier precies dubbele subsidie willen toepassen?
Even voor de helderheid: De OV-studentenkaart is geen subsidie. Het is ahw een grootverbruikerscontract dat de overheid namens alle Nederlandse studenten met alle vervoerders afsluit.
Waarbij wel onverminderd overeind blijft dat bij dergelijk grote contracten er wel aanbesteed moet worden, én dat er al contracten gesloten zijn op basis waarvan NS bv mede z'n bestellingen Flirt en SNG gebaseerd heeft. Als de overheid het kaartje van Flixbus betaalt betekent dat minder reizigers in de verdeelsleutel voor de trein dus minder inkomsten dus een claim van NS bij het Rijk.

Donderdag 26 nov 2015 - 15:40:43
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
O, dan zat de regering er zeker naast toen ze hem vanuit het oogpunt van bezuinigingen wilden afschaffen

Donderdag 26 nov 2015 - 15:47:51
rysz
rysz
De regering zat er zeker naast.
Zonder de inkomsten uit de studenten-OV zouden er echt veel minder treinen rijden en denk ik dat je op veel plekken al blij mag zijn als je elk half uur een trein hebt.

Of het subsidie is of niet is een semantische discussie. Het is een wederzijdse afhankelijkheid.

Donderdag 26 nov 2015 - 16:55:18
midniight
midniight
Waarom zoveel discussie? Ik kwam op de a1 bij Wilp vanmiddag voor de zoveelste keer de Flixbus tegen. Mooi groen met oranje. Dus ze zijn er al! Waar hij weg kwam durf ik niet te zeggen. Hij reed van Apd richting Dv over de A1. tijd was rond half 4.

Twello, mooi gat op de Veluwe!

Donderdag 26 nov 2015 - 17:03:49
daniel81
daniel81
Flixbus rijdt al internationale ritten van/naar NL, zie www.flixbus.de
De discussie gaat dus nu over het binnenlandse vervoer waarmee ze gaan starten.

Donderdag 26 nov 2015 - 18:11:22
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
midniight (do 26 nov 2015 16:55:18 www.somda.nl): Waarom zoveel discussie? Ik kwam op de a1 bij Wilp vanmiddag voor de zoveelste keer de Flixbus tegen. Mooi groen met oranje. Dus ze zijn er al! Waar hij weg kwam durf ik niet te zeggen. Hij reed van Apd richting Dv over de A1. tijd was rond half 4.
Dat is de flixbus Berlijn - Enschede - Amsterdam. Uitgevoerd door o.a. De Bentheimer Eisenbahn.
flic.kr


Donderdag 26 nov 2015 - 18:14:28
BasSNG2001
BasSNG2001
Twitter Bas15501 Facebook Bas Folles Flickr https://www.flickr.com/photos/139631896@N03/
Quote
daniel81 (do 26 nov 2015 17:03:49 www.somda.nl): Flixbus rijdt al internationale ritten van/naar NL, zie www.flixbus.de
De discussie gaat dus nu over het binnenlandse vervoer waarmee ze gaan starten.
Ze wíllen het, maar of de NS en de overheid daar nou zo blij mee zijn...

Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken! Kijk ook eens op basfotoarchief.weebly.com!

Donderdag 26 nov 2015 - 19:41:34
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Quote
rysz (do 26 nov 2015 15:47:51 somda.nl): De regering zat er zeker naast.
Zonder de inkomsten uit de studenten-OV zouden er echt veel minder treinen rijden en denk ik dat je op veel plekken al blij mag zijn als je elk half uur een trein hebt.

Of het subsidie is of niet is een semantische discussie. Het is een wederzijdse afhankelijkheid.
Ja, maar waar komen die 'inkomsten' vandaan? Juist, van de overheid, de belastingbetaler, subsidie dus. Ik maak in elk geval niet elke halve maand 97 euro over aan de overheid voor mijn studentenreisproduct. Het 'dubbele' zit precies in hetgeen wat jij aangeeft: wanneer de treinen op bepaalde trajecten weer leeglopen omdat meneer en mevrouw SOV plotseling in de Flixbus stappen, en je die treinen wel wilt laten rijden, zul je die treinen dus óók moeten gaan subsidiëren (waar je nu alleen de studenten OV subsidiëert).

Donderdag 26 nov 2015 - 21:23:44
V64
V64
Quote
BasSNG2001 (do 26 nov 2015 18:14:28 www.somda.nl):
Quote
daniel81 (do 26 nov 2015 17:03:49 www.somda.nl): Flixbus rijdt al internationale ritten van/naar NL, zie www.flixbus.de
De discussie gaat dus nu over het binnenlandse vervoer waarmee ze gaan starten.
Ze wíllen het, maar of de NS en de overheid daar nou zo blij mee zijn...
Als "het Spoor" zijn zaakjes op orde had, en niet elke dag volle storingspagina's produceerde, had zo'n bus geen schijn van kans.
Als het, in de huidige situatie, een betrouwbaar product blijkt te zijn en de frequentie gaat inderdaad omhoog, zou het best wel eens een geduchte concurrent kunnen worden op sommige verbindingen.
Niet te lichtvaardig over doen.

Donderdag 26 nov 2015 - 22:13:39
Berk24
Berk24
Quote
maurits (do 26 nov 2015 12:27:13 somda.nl): De bus zal vooral de onderkant van de markt bedienen, mensen die sowieso al weinig reizen en vaak alleen NS tegen vol tarief als optie hebben. Denk bijvoorbeeld aan sociale minima, asielzoekers (!) en echte low-budget-toeristen. Frequentie en snelheid zijn voor deze groepen minder van belang, er wordt vooral op het prijskaartje gelet.

Verder zullen ook mensen die het gemak van de directe verbinding belangrijk vinden er gebruik van maken. Ik denk dat studenten met een Week-OV het tarief zeker zullen afzetten tegen wat ze bij NS met 40% korting betalen en dat een lijn Groningen-Enschede of Groningen-Eindhoven daardoor best succesvol kunnen zijn.
Zolang studenten niet het eerste uur op maandag college hebben reizen ze meestal op maandagochtend. Dat merk ik maandag in de 3121 en 32225 waar op maandag veel Maastrichtse studenten reizen, Groningen zou niet anders zijn.

Ik denk niet dat OV-abonnementten geldig zijn op de Flixbus. Het is namelijk geen regulier OV, maar vervoer op volledig particuliere basis met een eigen prijzensysteem. Hoe het zou lopen, zou me benieuwen.

Donderdag 26 nov 2015 - 22:34:11
skywave
skywave
9292 is 42% eigendom van NS en betaalt ook een merendeel van de 5,5 miljoen contributie vanuit vervoerders die jaarlijks in 9292 verdampt, dus ik vermoed dat NS dit soort dingen gaat veto'en. Zelfs de proef met het opnemen van taxi (wat niet meer uitkomt dan wat reclamebanners op reisadvies rondom stations) kwam er pas na gemor van de aandeelhouders (42% NS, 33% CXX/Transdev, 25% vereniging stadsvervoerders (HTM/GVB/RET))

Plus de reisplanner die 9292 gebruikt is uit de jaren 80/90 en kijkt alleen naar snelste reis/minder overstappen. Flixbus er in stoppen zou dus wel eens ten koste gaan van reismogelijkheden via NS-trein waar NS nog minder trek in heeft. Dit alles vereist dikke uitgaven vanuit Flixbus in 9292|REISinformatiegroep BV, die kan je beter in een eigen reisplanner kan steken waar je NS en bus/tram/metro in gooien.

Zelfde geld voor TLS wat een nogal dure club die (vooralsnog tot de coorperatie-structuurt start) qua aandeelhouders en cultuur niet veel van 9292 afwijkt.
Kan je beter je kaartlezers geschikt maken voor EMV (draadloos pinnen) waardoor je nog een veel mogelijke gebruikers hebt, er zijn namelijk een stuk meer mensen met pinpassen dan met OVchipkaarten waar ook nog eens voldoende saldo vooraf op moet staan.

[1] www.ovmagazine.nl

Laatst bewerkt door skywave op Donderdag 26 nov 2015 om 22:37:20

Vrijdag 27 nov 2015 - 07:12:48
mdeen
mdeen
Quote
Pim530 (do 26 nov 2015 09:51:43 somda.nl):
Quote
mdeen (do 26 nov 2015 06:54:13 somda.nl):
Quote
Pim530 (wo 25 nov 2015 20:52:32 somda.nl): Zoals op Antwerpen - Breda, waar vanaf volgend jaar naar ik meen zelfs een trein voor om moet gaan rijden...
Maar internationaal vervoer is vrij om te rijden.
Dat ontken ik ook niet, maar het doet me wel meer en meer twijfelen aan de meerwaarde om via Bd te rijden.
Meerwaarde voor wie, NS? De meerwaarde daar ligt in de verplichting van de concessie (HSL-concessie: minstens 8 treinen per dag via Breda).
Voor een bus is het nauwelijks om.

Donderdag 03 dec 2015 - 11:46:54
daniel81
daniel81
Nog zonder ook maar een meter te hebben gereden, waren de reizigers er al heel blij mee
www.verkeersnet.nl
Overigens is men volgens dit artikel vandaag begonnen met rijden, dus als sommige treinen vanochtend opvallend leeg waren weet je hoe het komt

Laatst bewerkt door daniel81 op Donderdag 03 dec 2015 om 11:47:26

Donderdag 03 dec 2015 - 11:55:25
waalkade
waalkade
Ze klaagden ook niet.
Zo te zien waren er gisteren middag 2-12-2015 ca 16.30 geen reizigers voor de KLM en de FLIXBUS in Nijmegen.

Donderdag 03 dec 2015 - 15:41:12
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
De Telegraaf m.telegraaf.nl deed een test, Ass - Ut met Flixbus en trein.
Er waren nog geen kaartjes Amsterdam - Utrecht te koop (bus rijdt door naar Antwerpen) maar opvallend is dat wel omdat Asd - Ut dan concurrerend is met NS!

Donderdag 03 dec 2015 - 16:55:20
spekmj
spekmj
Flickr 148379382
Quote
daniel81 (do 03 dec 2015 11:46:54 somda.nl): Nog zonder ook maar een meter te hebben gereden, waren de reizigers er al heel blij mee
www.verkeersnet.nl
Zoals in het artikel is te lezen verzorgt Flixbus al enige tijd internationale verbindingen.