Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

41 241 naar VSM

Zaterdag 31 okt 2015 - 11:46:12
WesleyVSM
WesleyVSM
Vandaag is bekend geworden dat de 41 241 van de Dampflok Tradition Oberhausen overgenomen wordt door de VSM. De loc staat gestald bij de SSN door ruimtetekort in Oberhausen. Momenteel bezit de loc nog een oliestook-instalatie, maar deze zal door de VSM worden omgebouwd naar kolenstook.

Maandag 02 nov 2015 - 09:19:00
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
Dit mag zonder meer als een aanwinst voor de VSM worden beschouwd.

Maandag 02 nov 2015 - 10:39:43
WesleyVSM
WesleyVSM
Zeker weten, is prima voor de eigen lijn en is ook een keurige machine voor de hoofdlijn, beter dan een 50'er of 52'er in ieder geval.

Maandag 02 nov 2015 - 19:51:03
jochem
jochem
Voor de hoofdlijn valt te bezien, met een maximum snelheid van 90 vooruit en slechts 55 achteruit.

Maar wel goed voor de diversiteit in het Lierense!

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 03 nov 2015 - 09:28:26
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
.

Laatst bewerkt door rolandrail op Dinsdag 03 nov 2015 om 21:13:37

Dinsdag 03 nov 2015 - 10:20:14
thom
thom
Quote
jochem (ma 02 nov 2015 19:51:03 somda.nl): Voor de hoofdlijn valt te bezien, met een maximum snelheid van 90 vooruit en slechts 55 achteruit.

Maar wel goed voor de diversiteit in het Lierense!
Dan kun je de hoofdbaan wel vergeten, als je met 55 op pad moet dan pas je lang niet overal zomaar meer doorheen...

Dinsdag 03 nov 2015 - 10:21:48
WesleyVSM
WesleyVSM
Met een 23'er wordt ook niet harder dan 80 gereden, waar een 50'er op de hoofdlijn niet boven de 60 uitkomt. Dan denk ik dat de 41'er toch een keurige machine is ervoor.

Dinsdag 03 nov 2015 - 10:27:23
WesleyVSM
WesleyVSM
@Thom met de 23 076 en 52 3879 zijn ze vorig jaar ook naar Limburg gereden. Met de 52'er zullen ze niet harder dan 60 gereden hebben.

Dinsdag 03 nov 2015 - 10:30:17
thom
thom
Mja, de lok kan er wel een keurige machine voor zijn, maar wat ik zeg als er in de dienstregeling geen ruimte is om je trein met 50km/u in te plannen kom je er gewoon niet doorheen...

En je al toch achteruit moeten als je ergens heen wilt anders wordt je keuze erg beperkt...

Daarnaast is het maar de vraag of de VSM er mee de hoofdbaan op zou willen, men heeft immers al wat machines die van ATB voorzien zijn en de hoofdbaan op is geen wekelijk gebeuren...

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 03 nov 2015 om 10:32:08

Dinsdag 03 nov 2015 - 10:51:14
WesleyVSM
WesleyVSM
En daar gaat het dus om de planning wanneer je welke machine inzet. Naar de ZLSM en de SSN hoef je niet of nauwelijks achteruit te rijden, er is immers een driehoek mogelijkheid die grotendeels over de lijn van de ZLSM gaat, en een draaischijf aanwezig in Rotterdam.
En of de VSM er ATB opzet? Zelfs de net gereviseerde 52 8139 heeft het gekregen, terwijl de 52 8053, 50 307 en 50 3654 het al hebben als goederenlocs. Natuurlijk zullen de 23'ers steeds de meeste ritten rijden voor passagiers, maar voor evenementen in Limburg of Rotterdam is een 41'er ook prima te gebruiken.

Dinsdag 03 nov 2015 - 12:48:23
sik214
sik214
Geldt de snelheidsbeperking tender voor wel als er een andere loc (of pendeltrein) tegen de tender zit?

Volgens mij mag een 01 (bijvoorbeeld de SSN 01 1075) ook maar 45 á 50 km/h tender voor.

Laatst bewerkt door sik214 op Dinsdag 03 nov 2015 om 12:50:07

Dinsdag 03 nov 2015 - 12:54:31
WesleyVSM
WesleyVSM
Volgens mij niet. Het gaat erom dat een loc van 120 ton tegen een tendertje van 30 ton duwt. En inderdaad, de 01 is vorig jaar met de spoorparade ook eerst achteruit naar Ddr gereden.
Trouwens komt de snelheidsbeperking door de afstelling van de veren van de tender. Daarom mogen sommigen 41'ers wel 80 achteruit. Al krijgt de 41 241 de tender van een 01. Deze tender had de VSM namelijk nog.

Dinsdag 03 nov 2015 - 17:04:58
thieskes
thieskes
Flickr Thieske_1987
Volgens mij bedoelt sik214 of dat de snelheidsbeperking met tender voor ook geldt wanneer de machine gesleept wordt door een andere (stoom-)loc ?

Laatst bewerkt door thieskes op Dinsdag 03 nov 2015 om 17:05:25

http://www.flickr.com/photos/thieske_1987

Dinsdag 03 nov 2015 - 17:29:13
midniight
midniight
Dan geldt de beperking niet. Hoe kan anders bijv VSM pendelen met lok voor en achter. Dan rijden ze echt normale snelheid. Lok aan lok dus net zo.

Twello, mooi gat op de Veluwe!

Dinsdag 03 nov 2015 - 17:55:04
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Ik ken de tekst op het inzetcertificaat niet, die zal leidend zijn
Het is in Duitsland mogelijk voor sommige locs/tenders om een toelating met tender-voor voor 80 km/h te krijgen, na wat kleinere aanpassingen.

Verder een kleine toelichting aan diverse mensen: een 01 en een 01.10 is een andere machine. De 01.10 heeft (standaard) ook een grotere tender: een 2'3 T38. (het getal is de waterinhoud in m3). De loopeigenschappen daarvan zijn dus uiteraard ook anders dan een 2'2' T34 die achter een gewone (dus tweecilinder) 01 hangt. Dit is ook de tender die de VSM heeft staan, afkomstig van een 01.5. Maar die is dus identiek aan de tender die meestal achter een 41'er of 44'er hangt (of dus bijvoorbeeld een 01 of 03). Daarentegen kunnen die locs ook prima overweg, en hebben (vooral vroeger) ook gereden, met een 2'2' T30 of T32. Die is dus kleiner.

Dinsdag 03 nov 2015 - 19:04:36
nathanvos2
nathanvos2
Youtube trainfannl Flickr 137342563@N03
Wat @sik214 bedoeld met het slepen met snelheidsbeperking is als de drijfstangen er af zijn. Dan geld er een snelheidsbeperking. Ik weet dat de VSM ooit een loc gekocht heeft van de Vennbahn in België (ik meen 1 van de 50'ers). Die hebben ze eerst naar de ZLSM gesleept en daarna s'nachts met de bisschop naar Lieren (Beekbergen) gesleept. Dat was wel met 40 kilometer per uur.

Dinsdag 03 nov 2015 - 19:55:50
sik214
sik214
Wellicht te onduidelijk geformuleerd. Ik bedoelde inderdaad dat de VSM met pendeltreinen met aan 2 zijdes een stoomloc (beide met tender aan de trein) harder heeft gereden dan als losse loc met tender voor. De beperking zal dus alleen gelden als de tender voorop rijdt.

Dinsdag 03 nov 2015 - 20:24:55
Apda
Apda
Er is natuurlijk wel verschil tussen de diverse loctypen. Dit waren de max. snelheden vooruit/achteruit van enkele bekende loctypen toen ze nog in Duitsland reden (bron: boek Dampflokomotieven, J.M. Mehltretter):
BR 01.10 (011/012): 140/50
BR 23: 110/85
BR 41: 90/50
BR 50: 80/80
BR 64: 90/90

Dinsdag 03 nov 2015 - 20:39:29
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
De meeste tenderlocs (uitgezonderd de 23 en de 52) hebben achteruit een beperking van 45 of 50. Alleen onder voorwaarden is het mogelijk om 80 achteruit te rijden. Dat was in Duitsland al zo.

Dinsdag 03 nov 2015 - 21:05:14
mvboetzela
mvboetzela
Je bedoelt waarschijnlijks "loc met losse tender", want tenderlocs (loc en tender in 1 frame) hebben juist als voordeel dat ze achteruit net zo hard mogen als vooruit.

Dinsdag 03 nov 2015 - 21:10:13
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
Ik heb mij ooit laten vertellen dat een 23-er een zogenaamde 'zelfdragende tender' heeft en daardoor met tender voor 85 km/u mag rijden, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een 01.10, die tender voor inderdaad maar 50 km/u mag.

Dinsdag 03 nov 2015 - 22:06:47
WesleyVSM
WesleyVSM
De 23'er zou eigenlijk zowel voor- als achteruit 110 kunnen. Echter is dit vanwege het beperkte zicht achteruit teruggeschroefd naar 85.

@Apda: Dat de 64 zowel voor- als achteruit 90 kan is logisch; de loc heeft immers geen tender.

Dinsdag 03 nov 2015 - 23:18:00
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Dat bedoelde ik ja. En bij de 23 was het niet alleen slecht zicht, bij 110 km/h had de combinatie al de neiging te ontsporen.
Een 52 heeft ook een zelfdragende tender die is ingericht op 80 km/h achteruit. De 23 is daarvan afgeleid.