Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Lijnnummers gebruiken in de dienstregeling

Woensdag 30 sep 2015 - 08:28:12
Daan!
Daan!
Quote
daniel_ddr (di 29 sep 2015 19:42:42 somda.nl): Dat nog niemand hier die lijnnummering (T48 Amsterdam C, da's de 4800 dus) op het koersdisplay heeft opgemerkt...
Tenzij NS langzamerhand de informatievoorziening anders gaat opzetten. Ik ben daar wel voorstander van.

Overigens 2700 en 2800 waarschijnlijk bezet door CAF. Flirt 22/2300?

Laatst bewerkt door moderator op Woensdag 30 sep 2015 om 13:48:47, reden: afgesplitst van SNG topic

Woensdag 30 sep 2015 - 09:56:33
SchuurB
SchuurB
Quote
iraj-smile (di 29 sep 2015 20:30:00 somda.nl): @VIRMm1 tenzij de NS net als de DB ook met treinnummers wilt werken.
Dat heeft Rover een aantal jaar geleden al eens geadviseerd. Ik kan het advies even niet terugvinden, maar het resulteerde in deze kaart: www.rover.nl

Jammer genoeg schiet het nog niet op met die lijnnummers in de NS-communicatie.

Woensdag 30 sep 2015 - 10:27:29
Diedje
Diedje
Twitter DiederickB
Nu vraag ik mij af wat precies de meerwaarde is van lijn nummers... Hoewel zonder nummers er nu de zogenaamde corridors zijn..

Woensdag 30 sep 2015 - 10:29:02
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
De meerwaarde is dat je fatsoenlijk en begrijpelijk kunt communiceren. En je dus niet een omroep krijgt dat de ICs naar Utrecht van .26 en .56 niet rijden om maar wat te noemen.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 30 sep 2015 - 11:15:45
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Je zou inderdaad wat eenduidiger kunnen communiceren: "De Intercity-lijn 28 naar Rotterdam rijdt niet, we raden u aan om gebruik te maken van IC-lijn 5 en 125".

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Woensdag 30 sep 2015 - 11:28:07
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Ja, kunnen we hier weer miepen als er bij wkz'n treinseries aan elkaar worden gekoppeld

Woensdag 30 sep 2015 - 11:37:25
MasterE
MasterE
Ook dat maakt niet uit, want het is duidelijk te communiceren dat lijn 43 naar Asb rijdt en verder als lijn 74 naar Rhn.

Mcn Asd

Woensdag 30 sep 2015 - 11:49:59
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Je kunt er situaties mee voorkomen zoals laatst in Amersfoort waar de IC vanuit Gvc zonder aankondiging toch doorreed naar Es en hele hordes weekendreizigers de trein uit en weer in konden stappen door de gebrekkige reisinformatie. Een kleine toevoeging "Lijn 117 naar Amersfoort, rijdt door als lijn 17 naar Enschede" kan dat voorkomen.

In het stads- en streekvervoer werkt dit al jarenlang prima, zo kon ik de gasten van een feestje afgelopen weekend heel makkelijk uitleggen dat lijn 3, 45 en 400 gewoon bij Ldl stoppen en lijn 1 en 2 niet vanwege werkzaamheden.

(NB: beheer, misschien even een apart topic: Lijnnummers op het spoorwegnet aanmaken?)

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Woensdag 30 sep 2015 - 12:56:16
Diedje
Diedje
Twitter DiederickB
Ik zie weinig verschil met de IC van Den Haag C naar Amersfoort Schothorst zal vandaag i.v.m. werkzaamheden na Amersfoort doorrijden als IC naar Enschede..

Woensdag 30 sep 2015 - 14:24:43
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Je kunt de informatie korter en overzichtelijker presenteren. Als je lijnnummers consequent doorvoert in de reisinformatie (planner->informatie op de stations->informatie op en in de trein), is het voor de reiziger een makkelijke herkenningsmethode.

Leuk voorbeeld, werkzaamheden Ut-Wd-Gvc komend weekend:
Wanneer: zaterdag 3 en zondag 4 oktober
Oorzaak: door werkzaamheden
Advies: U kunt gebruikmaken van de gewijzigde dienstregeling
de Intercity's van Den Haag Centraal (vertrek -.09 uur en -.39 uur) naar Utrecht Centraal rijden niet; u kunt gebruikmaken van de overige Intercity's
de Intercity's van Utrecht Centraal (vertrek -.14 uur en -.44 uur) naar Den Haag Centraal rijden niet; u kunt gebruikmaken van de overige Intercity's
de Intercity's van Utrecht Centraal naar Leiden Centraal vertrekken in Utrecht Centraal om -.22 uur en -.52 uur

Zou kunnen worden:
Wanneer: zaterdag 3 en zondag 4 oktober
Oorzaak: door werkzaamheden
Advies: U kunt gebruikmaken van de gewijzigde dienstregeling
de Intercity's Den Haag Centraal-Utrecht Centraal vv (lijn 20) rijden niet, u kunt gebruik maken van de Intercity's lijn 17 en 117
de Intercity's van Utrecht Centraal naar Leiden Centraal (lijn 88) vertrekken in Utrecht Centraal om -.22 uur en -.52 uur

Laatst bewerkt door maurits op Woensdag 30 sep 2015 om 14:26:24

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Woensdag 30 sep 2015 - 17:59:14
279
279
voor dat reizigers de lijnnummers en de bijbehorende vertrektijden uit het hoofd weten, gaat er vast een hele tijd overheen....

Woensdag 30 sep 2015 - 18:19:18
michaben
michaben
Dat komt ook omdat er, zeker voor de reiziger, weinig logica te ontdekken valt in de nummers van de treinseries. En zeker op corridors waar 4x of straks 6x een trein rijdt wordt je als reiziger overspoelt met nummers die weinig met elkaar te maken lijken te hebben. De 50 en 51 zijn een van de weinige opeenvolgende nummers die grotendeels dezelfde corridor rijden, maar dat de 50 in de daluren de 151 wordt maakt het vervolgens weer verwarrend.

Op zich kunnen lijncijfers handig zijn, maar je moet niet de interne nummers hiervoor herbruiken, maar logische nummers opzetten. Ik zou liever lijn 5 van Rtd naar Gn/Lw en een 5K van Rtd naar Ut zien dan een 5/28/125. Een cijfer koppelen aan een vaste eindbestemming gaat toch al niet vanwege late ritten die niet tot het eindpunt rijden, je hebt dus sowieso altijd cijfer plus eindbestemming nodig.

Woensdag 30 sep 2015 - 18:28:48
Daan!
Daan!
Dat probleem van weinig logica is te tackelen door de lijnnummers te herzien.

Woensdag 30 sep 2015 - 18:42:59
nathanvos2
nathanvos2
Youtube trainfannl Flickr 137342563@N03
Als we nou eens kijken in Duitsland daar hebben de RB en RB en volgens mij ook een IC'S naast nummers ook Namen die zijn vernoemd naar het gebied waar je door heen komt. Als we dit hier gewoon invoeren op alle passagierstreinen heb je veel minder problemen met logica. Voor leken is dat veel makkelijker.

Woensdag 30 sep 2015 - 18:46:25
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Klopt maar op stations en op de borden vermeldt men alleen het lijnnummer

Woensdag 30 sep 2015 - 19:11:42
kleine_man
kleine_man
Lijnnummers is leuk, maar dat ook in dat de NS opener moet zijn in haar communicatie. Dat zie ik nog niet snel gebeuren.

Onderschat het begrijpend vermogen van de gemiddelde reiziger niet.

Door een paar trajecten als sleutel aan te wijzen kan je cijfers en letters gebruiken. In Frankrijk werkt het al jaren.

Woensdag 30 sep 2015 - 19:28:22
umbusko
umbusko
Quote
279 (wo 30 sep 2015 17:59:14 somda.nl): voor dat reizigers de lijnnummers en de bijbehorende vertrektijden uit het hoofd weten, gaat er vast een hele tijd overheen....
Ja, zo kun je iedere verandering wel afblazen... Ik denk bovendien dat dat reuze meevalt. De regelmatige reiziger kent zijn vaste vertrektijden nu ook al, op het moment dat hij dan ook steeds hetzelfde lijnnummer ziet, zal het niet lang duren voordat die koppeling gelegd is.

En het lijkt me inderdaad ook bijzonder handig, om even bij het voorbeeld van daarnet te blijven, voor de reiziger uit Gd die anders ook nog moet gaan zitten rekenen wat de IC Gvc-Ut van .09 in Gvc ook alweer is om te weten of zijn trein Gd-Ut rijdt...
Natuurlijk gaat daar wat tijd overheen, maar zolang er in de tussentijd geen nadelen zijn, is dat niet erg.

Woensdag 30 sep 2015 - 19:28:35
MasterE
MasterE
Er hoeft ook geen logica in te zitten. Het moet duidelijk zijn. Als ik een reiziger nu vertel dat hij de trein moet nemen om 15:33 van spoor 4, gaat hij dat als er om 15:27 een trein staat op spoor 4 nog eens vertwijfeld vragen of dat de goede trein is. Vertel ik hem dat hij lijn 12 moet nemen van spoor 4 dan stapt hij gewoon in de trein op spoor 4 met de aanduiding 12 erop en weet dat hij in de goede trein zit.

Laatst bewerkt door MasterE op Woensdag 30 sep 2015 om 19:30:06

Mcn Asd

Woensdag 30 sep 2015 - 20:38:26
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
michaben (wo 30 sep 2015 18:19:18 www.somda.nl): De 50 en 51 zijn een van de weinige opeenvolgende nummers die grotendeels dezelfde corridor rijden, maar dat de 50 in de daluren de 151 wordt maakt het vervolgens weer verwarrend.
Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat treinreizigers daarvan in de war zouden raken als je bedenkt dat busreizigers lijn 181 en 81 ook uit elkaar kunnen houden. Sterker nog: daar worden soms zelfs verschillende nummers gebruikt juist om het begrijpbaarder te maken voor de reiziger. Het zou wat worden als Arriva, waaraan ik het lijnnummervoorbeeld ontleent heb, in NS-stijl zou gaan melden dat de bus naar Gorinchem die om .45 uit Utrecht vertrekt een omleiding heeft
Quote
Op zich kunnen lijncijfers handig zijn, maar je moet niet de interne nummers hiervoor herbruiken, maar logische nummers opzetten.
Je kunt er natuurlijk ook in de systemen al rekening mee houden dat je interne nummers na een vaste transformatie gewoon een handig lijnnummer opleveren.
En tja, je zult altijd wel gevallen houden waar het wat complexer wordt. Maargoed, een bericht dat wegens werkzaamheden Ut-Amf lijn 5, 17, 117 en 125 niet rijden en reizigers lijn 56 kunnen nemen is in elk geval nog altijd duidelijker dan hetzelfde bericht in de huidige stijl: "de Intercity's naar Schothorst, Groningen, Enschede, Leeuwarden van .06 .20 .36 .50 kunnen niet rijden, reizigers kunnen gebruik maken van de Sprinter van .20 en .50 naar Zwolle"
Voordeel van die lijnummers is ook nog eens dat ze niet rijrichtingsafhankelijk zijn.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Woensdag 30 sep 2015 - 21:04:55
michaben
michaben
Quote
daniel_ddr (wo 30 sep 2015 20:38:26 somda.nl): Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat treinreizigers daarvan in de war zouden raken als je bedenkt dat busreizigers lijn 181 en 81 ook uit elkaar kunnen houden. Sterker nog: daar worden soms zelfs verschillende nummers gebruikt juist om het begrijpbaarder te maken voor de reiziger.
Alleen zijn de treinseries 5000 en 15100 hier geen twee verschillende series maar exact dezelfde, alleen in een ander tijdpad. De ene rijdt Gvc-Bd om :28 en :58, de ander rijdt Gvc-Bd om :43. Ik heb nog nooit gezien dat een buslijn een ander nummer kreeg omdat deze een kwartier later exact dezelfde route reed.

Woensdag 30 sep 2015 - 21:34:46
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Dat is nog een erfenis uit het oeroude verleden van NS Logistiek, dat toen nog geen Logistiek heette, maar Ep ?
Men had bedacht dat de treinnummers per uur met 4 verhoogd werden en per half uur met 2. Alleen met zoiets sjieks als een kwartierdienst was geen rekening gehouden. Dus heeft men een tweede serie moeten bakken om een kwartierdienst te krijgen.

Dick van den Hoven

Woensdag 30 sep 2015 - 21:42:51
roeter
roeter
4 x 24 = 96.
Als je dus uitgaat van een 24-uurs dienst en je gaat met meer dan 4 per uur verhogen heb je weer een ander probleem.

Woensdag 30 sep 2015 - 21:49:00
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Of je geeft één lijnnummer achter de schermen gewoon meerdere treinseries, natuurlijk.

Woensdag 30 sep 2015 - 21:51:16
michaben
michaben
Quote
dvdhoven (wo 30 sep 2015 21:34:46 somda.nl): Alleen met zoiets sjieks als een kwartierdienst was geen rekening gehouden.
Maar in de praktijk zijn er ook vrijwel geen kwartierdiensten, meestal hebben de treinen op het ene kwartier namelijk een andere route dan het andere kwartier en dus een ander lijnnummer. Volgens mij is de 14100 de enige echte kwartierdienst, bij de rest heb je of twee vertakkingen aan het einde van de corridor, of een keervoorziening halverwege de route waar de kwartierdienst ophoudt. In het eerste geval heb je aparte lijnennummers nodig, het zou dan wel gewenst zijn dat de nummers opeenvolgend zijn. In het tweede geval zou je hetzelfde lijnnummer kunnen gebruiken met toevoeging van 'kort traject' of iets dergelijks, hoewel een apart lijnnummer ook kan, dit beleid verschilt bij stads- en streekvervoer per vervoerder.

Woensdag 30 sep 2015 - 21:51:45
bart84
Moderator
bart84
Alleen de 5000 en 15100 rijden hetzelfde traject. Daar zou dat kunnen, maar voor andere lijnen kan dat niet, omdat de bestemmingen anders zijn (en dan laat ik de vroege en late ritten buiten beschouwing).

Woensdag 30 sep 2015 - 22:08:49
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
michaben (wo 30 sep 2015 21:04:55 www.somda.nl): Alleen zijn de treinseries 5000 en 15100 hier geen twee verschillende series maar exact dezelfde, alleen in een ander tijdpad. De ene rijdt Gvc-Bd om :28 en :58, de ander rijdt Gvc-Bd om :43. Ik heb nog nooit gezien dat een buslijn een ander nummer kreeg omdat deze een kwartier later exact dezelfde route reed.
Utrecht heeft geruime tijd een lijn 13 en 213 gehad, waarbij 213 exact dezelfde route met exact dezelfde haltes reed maar dat alleen in de spits deed. Lijn 13 reed juist niet in de spits. Da's precies hetzelfde wat je hier hebt, zelfs qua lijnnummering.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Woensdag 30 sep 2015 - 23:28:42
279
279
Quote
umbusko (wo 30 sep 2015 19:28:22 www.somda.nl):
Quote
279 (wo 30 sep 2015 17:59:14 somda.nl): voor dat reizigers de lijnnummers en de bijbehorende vertrektijden uit het hoofd weten, gaat er vast een hele tijd overheen....
Ja, zo kun je iedere verandering wel afblazen... Ik denk bovendien dat dat reuze meevalt. De regelmatige reiziger kent zijn vaste vertrektijden nu ook al, op het moment dat hij dan ook steeds hetzelfde lijnnummer ziet, zal het niet lang duren voordat die koppeling gelegd is.

En het lijkt me inderdaad ook bijzonder handig, om even bij het voorbeeld van daarnet te blijven, voor de reiziger uit Gd die anders ook nog moet gaan zitten rekenen wat de IC Gvc-Ut van .09 in Gvc ook alweer is om te weten of zijn trein Gd-Ut rijdt...
Natuurlijk gaat daar wat tijd overheen, maar zolang er in de tussentijd geen nadelen zijn, is dat niet erg.
en dat alles omdat de fabrikant (per ongeluk?) een treinnummer-code in de filmkast heeft gezet op een dummy.... nergens wordt vermeldt dat men er over denkt om het eventueel in te voeren.
als ik het zo lees geeft het ongeveer evenveel voor- als nadelen.

Donderdag 01 okt 2015 - 02:01:12
umbusko
umbusko
Nou, daardoor is de discussie nu aangezwengeld, ja, maar los daarvan lijkt het me geen slecht idee. Echte nadelen t.o.v. de huidige situatie zie ik niet, voordelen (bij een fatsoenlijke uitvoering) wel.
Je kunt in het begin natuurlijk naar de reiziger toe blijven communiceren met lijnnummer, richting én tijd, waarbij je de berichten dus hetzelfde houdt, maar een lijnnummer toevoegt. Als je dat een beetje overzichtelijk doet, heb je wel de voordelen van de (extra) lijninfo (voor wie dat handig vindt), maar niet de nadelen van een informatieoverload. Moet lukken, denk ik.

Donderdag 01 okt 2015 - 15:23:24
daniel81
daniel81
Duitsland is hier al enkele malen als voorbeeld genoemd; daar is geen verband tussen lijnnummer en treinserie.
Hetzelfde geldt overigens voor België, waar men na jaren van letters nu ook lijnnummers gebruikt (die overigens ook losstaan van een ander Belgisch fenomeen, de nummering van de spoorlijnen).
Zeker in België wel handig waar het vaak voorkomt dat treinen een 'toeristische' route nemen, maw niet de kortste route tussen begin- en eindpunt. Vergelijk onze 5700.

Donderdag 01 okt 2015 - 16:15:33
yappa
yappa
Zie bijvoorbeeld dicht bij huis de treinen uit Enschede. Die hebben in de klantcommunicatie een lijnnummer (RB51 naar Dortmund en RB64 naar Münster), en dat nummer staat ook aangegeven op het voertuig.

De individuele treinen hebben echter een intern treinnummer dat volledig afwijkt, bijvoorbeeld RB20201 gaat om 16:26 als RB64 naar Münster. Daar kun je samenhang in aanbrengen (zoals het voorbeeld van de Sprinter lijn 48 voor trein48xx) maar of je dat doet hangt af van de vraag of je dat intern als NS handig vindt. Zo lang het maar voor de klant een helder samenhangend stel treinen is die samen één lijn vormen.

(zijstapje: waarom introduceert geen private vervoerder dit eigenlijk als onderdeel van de klantcommunicatie in zijn bod op een regionale lijn? Zou bijvoorbeeld in de Achterhoek of in Groningen/Friesland best iets kunnen toevoegen)

Donderdag 01 okt 2015 - 16:21:44
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
In Duitsland wordt dat wel gedaan. Bij aanbestedingen wordt aangegeven welke RE's en welke RB's deel uitmaken van de concessie of deel van de concessie.

Dick van den Hoven

Donderdag 01 okt 2015 - 17:03:24
daniel81
daniel81
Quote
yappa (do 01 okt 2015 16:15:33 somda.nl): (zijstapje: waarom introduceert geen private vervoerder dit eigenlijk als onderdeel van de klantcommunicatie in zijn bod op een regionale lijn? Zou bijvoorbeeld in de Achterhoek of in Groningen/Friesland best iets kunnen toevoegen)
Leuk voorbeeldje: de Sneltram Utrecht heeft ook lijnnummers, maar die staan niet voorop de trams

Laatst bewerkt door daniel81 op Donderdag 01 okt 2015 om 17:03:38

Donderdag 01 okt 2015 - 17:43:36
Diedje
Diedje
Twitter DiederickB
In het algemeen, met name bij de IC kan de bestemmingsaanduiding aan de buitenzijde van de trein veel beter, bijv bij elke deur.. nu staat het vaak of alleen voor en achterkant aan de zijkant (ICMm) of om de zoveel deuren (VIRMm) of nog minder vermeld.. Ok, is weliswaar deels een andere discussie, maar zolang je op de trein nog te weinig kunt zien waar het heen gaat gaat veel meerwaarde weer weg..

Donderdag 01 okt 2015 - 17:47:49
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Quote
daniel81 (do 01 okt 2015 17:03:24 www.somda.nl): Leuk voorbeeldje: de Sneltram Utrecht heeft ook lijnnummers, maar die staan niet voorop de trams
Nog leuker is dat dit ook het geval is bij de treinen van Connexxion en Veolia.

Donderdag 01 okt 2015 - 17:48:33
daniel81
daniel81
Quote
Diedje (do 01 okt 2015 17:43:36 somda.nl): In het algemeen, met name bij de IC kan de bestemmingsaanduiding aan de buitenzijde van de trein veel beter, bijv bij elke deur.. nu staat het vaak of alleen voor en achterkant aan de zijkant (ICMm) of om de zoveel deuren (VIRMm) of nog minder vermeld.. Ok, is weliswaar deels een andere discussie, maar zolang je op de trein nog te weinig kunt zien waar het heen gaat gaat veel meerwaarde weer weg..
Maar ook dat is niet altijd zaligmakend. De 1500 rijdt Dv-Ekz en dat staat dan ook keurig op de treinen aangegeven, maar slechts een enkeling reist daadwerkelijk vanuit het oosten naar Ekz je moet behoorlijk geografisch onderlegd zijn om te weten waar je dan langskomt. In Apd zie ik bij bijna elke 1500 langs het perron mensen vragen of die trein ook naar Amf gaat.... (waarbij in Apd ook niet meehelpt dat de CTA's nogal ongelukkig over het perron verdeeld zijn)
Maar we dwalen af

Donderdag 01 okt 2015 - 19:18:13
MasterE
MasterE
Als je op de spoorkaart dan ziet hoe lijn 15 rijdt, kan iedereen dat zien. Een reis wordt uberhaupt makkelijker te plannen op de spoorkaart als men ziet waar welke lijn rijdt.

Mcn Asd

Vrijdag 02 okt 2015 - 10:15:57
luytjes
luytjes
Iets wat bij het toekennen van treinserienummers om administratieve redenen wordt vermeden, maar wat je bij lijnnummers wel probleemloos kunt doen, is het meerdere keren gebruiken van hetzelfde nummer zolang ze elkaar niet tegenkomen. Waarom zou je bijvoorbeeld de sprinter Amsterdam - Almere - Zwolle en de stoptrein Groningen - Winschoten niet allebei S1 kunnen noemen. Dat communiceert veel makkelijker dan de S46 en de S377 en voorkom je situaties als: 'Welke lijn moest ik hier ook alweer hebben? Het was iets dat begon met een 3... Maar alles begint hier met een 3!'
Hoe minder cijfers je moet onthouden, hoe simpeler.

Laatst bewerkt door luytjes op Vrijdag 02 okt 2015 om 10:19:44

Vrijdag 02 okt 2015 - 11:01:23
daniel81
daniel81
Ach ja, t is maar wat je gewend bent. In Stockholm heeft ieder stadsdeel z'n eigen honderdtal voor de buslijnnummers; in Duitsland komen bij bussen zelfs viercijferige lijnnummers voor.
Maar inderdaad zeker bij de private vervoerders zouden lagere lijnnummers handiger en begrijpelijker zijn (als reiziger ga je je bij lijnnummer 377 toch afvragen waar dan lijn 1-376 te vinden zijn)

Vrijdag 02 okt 2015 - 11:35:13
luytjes
luytjes
Heeft elk stadsdeel dan ook honderd lijnen of hadden tientallen ook volstaan?

Vrijdag 02 okt 2015 - 11:43:41
mdj
mdj
Intern hebben de bussen ook een meercijferig nummer, alleen wordt dat niet gepubliceerd. Zo rijdt de stadsdienst in Apeldoorn onder de interne buslijnen 701-719. Je kunt in het Noorden prima de treinummers 71-80 gebruiken

Bij twijfel: gebruik beton.

Vrijdag 02 okt 2015 - 12:01:31
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Buslijnen kennen zelfs een letter, vermoedelijk om bijvoorbeeld lijn 50 Assen - Groningen (g050) niet te verwarren met lijn 50 Gent - Middelburg (z050). Het lijkt me dan ook prima om de treinseries te behouden en in de communicatie naar reizigers een logische lijnnummering toe te passen.

Vrijdag 02 okt 2015 - 12:07:24
waalkade
waalkade
Quote
daniel81 (vr 02 okt 2015 11:01:23 somda.nl): Ach ja, t is maar wat je gewend bent. In Stockholm heeft ieder stadsdeel z'n eigen honderdtal voor de buslijnnummers; in Duitsland komen bij bussen zelfs viercijferige lijnnummers voor.
Maar inderdaad zeker bij de private vervoerders zouden lagere lijnnummers handiger en begrijpelijker zijn (als reiziger ga je je bij lijnnummer 377 toch afvragen waar dan lijn 1-376 te vinden zijn)
Hier wel eens waar OT maar de 300 serie is gereserveerd voor de HOV lijnen.

Vrijdag 02 okt 2015 - 12:14:38
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Quote
luytjes (vr 02 okt 2015 10:15:57 somda.nl): Iets wat bij het toekennen van treinserienummers om administratieve redenen wordt vermeden, maar wat je bij lijnnummers wel probleemloos kunt doen, is het meerdere keren gebruiken van hetzelfde nummer zolang ze elkaar niet tegenkomen. Waarom zou je bijvoorbeeld de sprinter Amsterdam - Almere - Zwolle en de stoptrein Groningen - Winschoten niet allebei S1 kunnen noemen. Dat communiceert veel makkelijker dan de S46 en de S377 en voorkom je situaties als: 'Welke lijn moest ik hier ook alweer hebben? Het was iets dat begon met een 3... Maar alles begint hier met een 3!'
Hoe minder cijfers je moet onthouden, hoe simpeler.
Aan de andere kant: als ik in Groningen sta en weet dat het iets met 3xx was dan kunnen het ook 8 bussen zijn...

De reden dat in Duitsland nummers vaker gebruikt worden is dat je anders hele hoge nummers krijgt. En het niet koppelen aan treinnummers is daar ook wel logisch, want veel treinseries hebben geen volledig honderdtal tot hun beschikking.

Met een beetje hernummering van de treinseries kun je in vrijwel alle gevallen onder de 100 uitkomen als lijnnummer. Waarom kan de 31200 niet gewoon de 7200 zijn en de 31000 de 7100? Voor het personeel lijkt het me ook handiger als een treinserie overeenkomt met een lijnnummer.

Laatst bewerkt door dennistd op Vrijdag 02 okt 2015 om 12:15:50


Vrijdag 02 okt 2015 - 12:29:04
daniel81
daniel81
Volgens mij is de reden van de lage treinnummers simpelweg dat het regionale vervoer door de deelstaten georganiseerd wordt, en elke deelstaat begint gewoon te tellen bij 1.
Zelfs binnen deelstaten gaat het overigens nog wel eens mis, er is een stadje in Baden waar twee S-bahnen met hetzelfde lijnnummer komen (1 vanuit Karlsruhe en 1 vanuit Stuttgart)
Quote
luytjes (vr 02 okt 2015 11:35:13 somda.nl): Heeft elk stadsdeel dan ook honderd lijnen of hadden tientallen ook volstaan?
Ik gebruikte het woord 'Stadsdeel' maar het gaat dus over de agglomeratie Stockholm, een gebied van ca 80 km in doorsnede, waarbij de voorsteden in een bepaalde windrichting zo'n honderdtal delen.

Vrijdag 02 okt 2015 - 13:19:33
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Quote
Hier wel eens waar OT maar de 300 serie is gereserveerd voor de HOV lijnen.
Een trein is ook HOV. Zo is Amf - Ed bijvoorbeeld lijn 325.
Quote
dennistd (vr 02 okt 2015 12:14:38 www.somda.nl): Met een beetje hernummering van de treinseries kun je in vrijwel alle gevallen onder de 100 uitkomen als lijnnummer. Waarom kan de 31200 niet gewoon de 7200 zijn en de 31000 de 7100? Voor het personeel lijkt het me ook handiger als een treinserie overeenkomt met een lijnnummer.
Hoe doe je dat dan bij een kwartierdienst, waar je alle ritten onder hetzelfde lijnnummer wilt rijden? Of bij gekoppelde treinseries?

Vrijdag 02 okt 2015 - 14:13:42
visscher
visscher
Bij een kwartierdienst reserveer je gewoon het volgende 10.000 tal, net als de NS eigenlijk nu ook al doet. Bijvoorbeeld de 7400 met als kwartiersverdichting de 17400. Beide treinen zou je prima als lijn 74 kunnen aanduiden (waarbij 1 met verkort traject).

Bij gekoppelde series kun je het principe van de oude vleugeltreinen uit de kast trekken, ofwel ook het volgende 10.000 tal als treinserie nr, bijvoorbeeld de 20500 en 10500 en 500 maken allen lijn 5.

En als het gaat om lijn X rijd door als lijn Y, dit gebeurt nu ook bij bussen en kies je er gewoon voor om bij de eindbestemming van lijn x het volgende lijn nummer te tonen.

Laatst bewerkt door visscher op Vrijdag 02 okt 2015 om 14:14:50

Zaterdag 03 okt 2015 - 17:36:44
umbusko
umbusko
Quote
dennistd (vr 02 okt 2015 12:14:38 somda.nl):
Quote
luytjes (vr 02 okt 2015 10:15:57 somda.nl): (...) 'Welke lijn moest ik hier ook alweer hebben? Het was iets dat begon met een 3... Maar alles begint hier met een 3!'
Hoe minder cijfers je moet onthouden, hoe simpeler.
Aan de andere kant: als ik in Groningen sta en weet dat het iets met 3xx was dan kunnen het ook 8 bussen zijn... (...).
Met één cijfer beginnen kan soms praktisch zijn en soms niet. Streekbussen aanduiden als 3xx is wel praktisch als je "de streek" in moet, wil je ze gebruiken voor het stadsvervoer, dan zijn ze vervelend.

Voorbeeldje: in Bratislava heb je trams, bussen en trolleybussen. Voor trams zijn in principe de aanduidingen 1 t/m 19 gereserveerd (op het moment alleen 2 t/m 9 in gebruik, maar ooit was dat wat meer), bussen lopen van 20 tot 100 en ook nog een aantal lijnen in de 100, maar dat zijn vooral versterkingsritten van een bepaalde lijn (lijn 191 vult bijv. lijn 91 aan in de spits, over een korter traject) of bijvoorbeeld spitslijnen die ook niet in vakanties rijden. En dan heb je de trolleybussen, genummerd van 201 t/m 212 en sinds een tijdje ook lijn 33 en 64. Die 33 komt alle andere trolleybussen niet tegen, die 64 wel, maar is dus een beetje een buitenbeentje. Als je die twee even weglaat, is het systeem dus heel praktisch, want je weet dat alles wat in de 200 genummerd is een trolleybus is. Met het onthouden van "trolleybus" en "1 t/m 12" kun je je dus met relatief weinig moeite een beeld vormen van het lijnennet, als je met 100 verschillende lijnen te maken hebt met ogenschijnlijk geen handig systeem, tsja... (en dat geldt in feite ook voor de Nederlandse treinnummers)
Wat wil men nu gaan doen? Het systeem moet omgegooid worden, een paar lijnen worden wat verlegd, prima, niets mis mee, maar ook de nummering gaat op de schop. De nummering wordt hetzelfde als bij de bussen, waarbij het eerste cijfer het stadsdeel aangeeft waar de lijn heengaat (wat men bij de 33 en 64 ook al gedaan heeft). Gevolg: bus is voor de gewone reiziger niet meer van trolleybus te onderscheiden door puur het lijnnummer en trolleybussen krijgen de nummers 33, 40, 42, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 60, 62, 64, 71 en 72. Die nummering aan de hand van wijknummers is niet heel praktisch, lang niet iedereen kent al die wijknummers, je duidt er bovendien maar één eindpunt mee aan () en een snelle manier om een goed overzicht te krijgen is er ook niet...
(iets off-topic misschien, excuus )

Conclusie van dit lange verhaal: hoge nummers kunnen best praktisch zijn, als je daarmee verschillende categorieën vervoersmiddelen aanduidt, want dat maakt het juist wel handig. Bij treinen vaak toegepast door een S voor het nummer te zetten inderdaad. Je zou dus best een onderscheid kunnen maken tussen IC's en Sprinters (of: "hele snelle IC's" type ICD, ICE, ICB, etc., IC's, sneltreinen en stoptreinen).