Materieeltekorten bij NS
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
02-12-2014 23:25:22
maxje
maxje
De laatste weken lees ik in de opvallende dingen topics steeds meer over een tekort aan materieel bij NS. Vooral sprintermaterieel staat in grote aantallen defect.

Nu ben ik toch wel eens benieuwd. Hoeveel materieel heeft NS nu daadwerkelijk defect op emplacementen staan. Vandaag heeft het verstoringenblok van NSR 3 storingen weergegeven onder de noemer materieeltekort. Het aantal meldingen van treinen wat niet in de juiste samenstellingen rijdt neemt alleen maar toe, en er komen hier ook veel meer meldingen binnen van treinen met afwijkend materieel. Vooral reizigers in de spits merken de manco's binnen de NSR materieelpool.

Kortom wat staat er defect en weet iemand ook in welke aantallen wat defect staat met wat voor storingen? Want dit is toch echt een vraag die de laatste paar weken steeds bij mij komt opspringen.

Laatst bewerkt door moderator op 30-11-2015 21:56, reden: titelfix
 

03-12-2014 13:17:21
Beel
Beel
Met name met het nieuwe SLT materieel lijkt het niet goed te gaan. Veel storingen maar zonder duidelijk patroon of specifiek te benoemen oorzaak.  

03-12-2014 13:18:36
Bert13
Bert13
En het SGM gaat veelvuldig aan de kant, van het DDZ gaan er iedere dag wel 3-4 defect... Etcetera.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

03-12-2014 14:12:11
AgentX
AgentX
De verlenging van DDZ4 (dat ook in Sprinters wordt ingezet) naar DDZ6 (dat uitsluitend Intercity's rijdt) heeft ook een aandeel hierin.  


03-12-2014 15:01:16
daniel81
daniel81
Heeft waar een aandeel in? Niet in het beschikbare DDZ, want zolang als DDAR niet instroomt gaat er geen DDZ naar Hlm voor verlenging.

Dat SGM veelvuldig aan de kant staat is min of meer gepland, men heeft bewust een te ideale SGM-planning gemaakt om te voorkomen dat er SGM 'over' is dat beperkte inzetmogelijkheden heeft voor de bijsturing.
 

03-12-2014 15:02:27
trein00
trein00
Mag ik vragen waarom een DDZ6 niet meer als sprinter ingezet kan/mag worden?

Het wordt nog wat komend jaar als er nu al een tekort is. De helft van het huidig aantal plan V's moet er komend jaar uit (900 serie). Verdwijnen weer 20-25 stoptrein stellen.

Laatst bewerkt door trein00 op 03-12-2014 15:04
 

03-12-2014 15:14:35
broek53
broek53
Andermaal gaan in dit topic twee verschillende zaken door elkaar lopen.
1. Geplande inzet
2. Inzet in de praktijk.

De geplande inzet is hoog, maar er is - volgens de normen, standaarden en regels van NSR - geen tekort aan materieel
De inzet in de praktijk is bagger vanwege een hoge defectenstand. Er is dus een tekort aan inzetbaar materieel.

Hoge defectstand is iets dat bij herfst en winter hoort. Sinds de rampzalige winter van 2011 heeft NS daarom gezorgd voor extra materieel (al dan niet op reserve), zoals een overmaat aan plan V en gedurende twee winters een bijna complet DDM-1-vloot. Waarom men deze herfst en winter gedacht heeft het zonder extra materieel te kunnen, is mij een volslagen raadsel. Maar het is wel zo (er zijn een paar plan V-tjes op papier over en daar blijft het bij) en dus krijgt het bedrijf zijn trekken thuis. De defectstand bij het materieel loopt net zo vlot op als vorige herfsten, maar er is geen reserve om het op te vangen. Ziedaar.
 

03-12-2014 15:32:26
daniel81
daniel81
Quote
trein00 (wo 03 dec 2014 15:02:27 https://www.somda.nl/forum/15806/p517905/): Mag ik vragen waarom een DDZ6 niet meer als sprinter ingezet kan/mag worden?

Het wordt nog wat komend jaar als er nu al een tekort is. De helft van het huidig aantal plan V's moet er komend jaar uit (900 serie). Verdwijnen weer 20-25 stoptrein stellen.


- DDZ-6 haalt de rijtijden van sprinterseries niet (er is extra massa bijgekomen in de vorm van 2 rijtuigen, maar geen motorvermogen)

- Plan V gaat maar DDAR wordt gereactiveerd

- Bovendien is er geen enkele wet die voorschrijft dat Plan V afgevoerd moet worden, dus als het moet kan men dat nog wel rekken.
 

03-12-2014 15:38:03
lol
lol
Maar dat Plan V kan je niet eindeloos rekken. Dat materieel is al zo godsgruwelijk oud. Dat houdt een keer op.

Laatst bewerkt door lol op 03-12-2014 15:39


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

03-12-2014 15:53:12
broek53
broek53
Als het puur om ouderdom zou gaan, dan kunnen de 900-en zeker nog 7 jaar mee (want ze zijn 7 jaar jonger dan de 400-en die nu nog dienst doen).
Kwestie van reviseren.

Niettemin nogmaals: dat is niet de intentie van dit topic. De tour van de materieelparkontwikkeling in het algemeen maken we in meerdere topics telkens weer, maar daar gaat het hier niet over. Topicstarter wil weten waarom er te weinig rijvaardig materieel is en wat het defecte materieel dan mankeert.
Ik weet alleen dat het elk jaar hetzelfde gelazer is met het materieel in de herfst, maar wat ze nou precies allemaal mankeren...?

Laatst bewerkt door broek53 op 03-12-2014 15:53
 

03-12-2014 15:59:15
trein00
trein00
Maar als bijsturing zou een DDZ6 gewoon een mogelijkheid blijven? Beter een te trage trein met enkele minuten in de + (veel zal dat echt niet schelen lijkt mij) dan helemaal geen trein zoals de laatste dagen.

Plan V kan volgens mij maar maximaal 9-1/4 jaar na de laatste revisie in dienst blijven. Nog een revisie zie ik niet gebeuren (duur).

Laatst bewerkt door trein00 op 03-12-2014 15:59
 

03-12-2014 16:05:08
sebasss
sebasss
Klinkt misschien vreemd, maar er staat redelijk wat DM90 stil. Kan NS deze niet in orde brengen zodat ze nog wat extra hebben?  

03-12-2014 16:09:22
daniel81
daniel81
Er kan een heleboel maar het lijkt er vooralsnog niet op dat NS zelf het nou een heel groot probleem vindt. Anders zou men de mogelijkheden van DDAR toch meer benutten om maar iets te noemen.  

03-12-2014 16:11:52
vrijgezel
vrijgezel
Die kans is zeer gering; DM'90 is erg duur in gebruik, ondanks dat momenteel de brandstofprijzen naar een iets normaler niveaux zakken. Het onderhoud aan dieselmaterieel is ook duurder dan aan elektrisch materieel. Ook het weer aan de praat krijgen ervan kost veel geld [o.a. man-uren].  

03-12-2014 16:31:25
daniel81
daniel81
Plus dat die dingen dan ook weer een reactiveringsbeurt moeten hebben, er een heel instructiecircus opgetuigd moet worden en en DM'90 de rijtijden van elektrisch materieel niet haalt dus er moeten speciale dienstregelingen voor geschreven worden.
Kortom geen maatregel die NSR door de herfst gaat helpen
 

03-12-2014 16:34:28
maxje
maxje
Quote
broek53 (wo 03 dec 2014 15:53:12 https://www.somda.nl/forum/15806/p517916/): Als het puur om ouderdom zou gaan, dan kunnen de 900-en zeker nog 7 jaar mee (want ze zijn 7 jaar jonger dan de 400-en die nu nog dienst doen).
Kwestie van reviseren.

Niettemin nogmaals: dat is niet de intentie van dit topic. De tour van de materieelparkontwikkeling in het algemeen maken we in meerdere topics telkens weer, maar daar gaat het hier niet over. Topicstarter wil weten waarom er te weinig rijvaardig materieel is en wat het defecte materieel dan mankeert.
Ik weet alleen dat het elk jaar hetzelfde gelazer is met het materieel in de herfst, maar wat ze nou precies allemaal mankeren...?


Dat is inderdaad precies wat ik graag te weten zou willen komen Broek. Het blijft met gewoon verbazen dat er nu domweg treinen opgeheven worden. De defectenstand is hoog. Nu staat er in het verstoringenblok op de app minder sprinters tussen Wd en Ut. De reden wordt gewoon niet eens vermeld nu! De 6100 wordt er nu weer uitgeknikkerd. Het valt me mee dat de spitspendels op de Hoekselijn nu weer wel rijden.
 

03-12-2014 16:47:44
broek53
broek53
Quote
daniel81 (wo 03 dec 2014 16:31:25 https://www.somda.nl/forum/15806/p517926/): Plus dat die dingen dan ook weer een reactiveringsbeurt moeten hebben, er een heel instructiecircus opgetuigd moet worden en en DM'90 de rijtijden van elektrisch materieel niet haalt dus er moeten speciale dienstregelingen voor geschreven worden.
Kortom geen maatregel die NSR door de herfst gaat helpen
DDM1-wel. De plannen tot reactiveren daarvan zijn heel wat realistischer, al moet je de kosten daarvan ook bepaald niet onderschatten.

DM'90 kun je rustig vergeten. De stellen die nu aan de kant staan, zijn naast alle andere bezwaren ook nog eens geplukt om de nu nog rijdende DM '90 een aantal jaren op de baan te kunnen houden.
 

03-12-2014 16:49:10
sebasss
sebasss
En het probleem met DDM-1 is dat het meeste gewoon aan het wegrotten is.... Ofwel eer je ze op de baan hebt ben je sowieso al een herfst verder...  

03-12-2014 17:23:28
broek53
broek53
Uiteraard. Voor de korte termijn gebeurt er sowieso niets extra's meer. De enige oplossing zou zijn het DDAR eindelijk in dienst, de laatste 5 DDZ niet verlengen en vervolgens de geplande buitendienststelling van ICR uitstellen. Met alle consequenties vandien voor het RB Haarlem en voor de start van de AmR0-shuttle, maar wat het zwaarst weegt, moet dan maar het zwaarst tellen.  

03-12-2014 17:29:38
PimTH
PimTH
Wat heeft de AmRo-shuttle, een Locons containertrein, te maken met dit hele verhaal?  

03-12-2014 17:31:02
broek53
broek53
Bij NSR en NedTrain wordt de IC-Direct Amsterdam - Rotterdam, die in april moet gaan rijden, zo genoemd.  

03-12-2014 17:37:26
kleine_man
kleine_man
Traditioneel wordt de te hoge defectstand veroorzaakt door de gladde sporen waardoor vierkante wielen ontstaan.

Verder treedt er makkelijker condensvorming op, waar allerlei electrische apparaten ladt van kunnen hebben.

Als laatste hebben we nog het stroopeffect, waardoor vertragingen uit de hand lopen. Met de verminderde inframogelijkheden op diverse plaatsen, wordt er al snel tot schrappen overgegaan.
 

03-12-2014 18:10:17
Mat64Rens
Mat64Rens
Heb in een boekje gelezen voor NS personeel dat Mat '64 voor 2 jaar verlengd wordt. Of dit klopt, hoeveel stellen, welke stellen, geen idee, maar als het waar is spreken we over een R7 revisie toch?  

03-12-2014 20:15:54
thom
thom
Of rembeurten waarmee de levensduur gerekt wordt.

Quote
trein00 (wo 03 dec 2014 15:59:15 https://www.somda.nl/forum/15806/p517918/): Maar als bijsturing zou een DDZ6 gewoon een mogelijkheid blijven? Beter een te trage trein met enkele minuten in de + (veel zal dat echt niet schelen lijkt mij) dan helemaal geen trein zoals de laatste dagen.

Een trage trein zorgt er wel voor dat de, vaak krappe, treindienst een puinhoop wordt met allerlei gevolgen van dien.
Daarnaast staat me bij dat de tractieinstallatie van een zesje het vele optrekken niet zo leuk vind.

Quote
lol (wo 03 dec 2014 15:38:03 https://www.somda.nl/forum/15806/p517912/): Maar dat Plan V kan je niet eindeloos rekken. Dat materieel is al zo godsgruwelijk oud. Dat houdt een keer op.

Sommige SGM's zijn ouder dan sommige Victors, moeten we binnenkort ook gaan roepen dat SGM oude zooi is en dan maar aan de kant moet, of willen we ook gewoon zitplaats bieden?

Laatst bewerkt door thom op 03-12-2014 20:18
 

03-12-2014 20:49:54
michaben
michaben
De verhouding vermogengewicht van een DDZ4 komt redelijk overeen met dat van SGM en SLT (SLT en SGM2 hebben iets meer vermogen, SGM3 iets minder). VIRM of DDZ6 hebben aanzienlijk minder vermogen in verhouding tot hun massa, en hebben hierdoor een lagere acceleratie, dat aardig op kan gaan tellen met tig stops. ICM is wel een krachtiger dan VIRM of DDZ6, een ICM viertje is zelfs krachtiger dan een SGM drietje, maar de aanzet tot zo'n 80km/u is wel lager bij ICM (minder aangedreven assen), dus ook niet ideaal voor sprinterdienst (en nog afgezien van de smalle deuren).  

03-12-2014 20:58:09
trein00
trein00
Quote
Quote
Mat64Rens (wo 03 dec 2014 18:10:17 https://www.somda.nl/forum/15806/p517956/): Heb in een boekje gelezen voor NS personeel dat Mat '64 voor 2 jaar verlengd wordt. Of dit klopt, hoeveel stellen, welke stellen, geen idee, maar als het waar is spreken we over een R7 revisie toch?


Hangt er vanaf wanneer de 2 jaar ingaan. Als dat vanaf nu is, is een revisie niet nodig. Als we uit gaan dat alle stellen alle extra rem/controle beurten krijgen gaan de laatste stellen er eind 2016/ begin 2017 uit. Betreft in totaal om en nabij de 50 treinstellen.

Quote
trein00 (wo 03 dec 2014 15:59:15 https://www.somda.nl/forum/15806/p517918/): Maar als bijsturing zou een DDZ6 gewoon een mogelijkheid blijven? Beter een te trage trein met enkele minuten in de + (veel zal dat echt niet schelen lijkt mij) dan helemaal geen trein zoals de laatste dagen.

Een trage trein zorgt er wel voor dat de, vaak krappe, treindienst een puinhoop wordt met allerlei gevolgen van dien.
Daarnaast staat me bij dat de tractieinstallatie van een zesje het vele optrekken niet zo leuk vind.


Wat natuurlijk ook kan is dat het 'nieuw' gevormde DDZ6 dan in de 3600 kan gaan rijden waar het ICR uit moet. Het DDAR vervangt dan het huidige DDZ4 in de stoptrein series.

Laatst bewerkt door trein00 op 03-12-2014 20:59
 

03-12-2014 21:08:55
broek53
broek53
Dat is precies wat er gaat gebeuren over 11 dagen. Maar dat heeft met de beschikbaarheid van het materieel (dit topic) niets te maken.  

03-12-2014 21:09:12
thom
thom
Joh...
Maar dan moeten toch nog steeds eerst die DDAR'en de baan op

Edit;
Reactie op Trein00 uiteraard

Laatst bewerkt door thom op 03-12-2014 22:04
 

03-12-2014 23:01:24
279
279
Quote
kleine_man (wo 03 dec 2014 17:37:26 https://www.somda.nl/forum/15806/p517949/): Traditioneel wordt de te hoge defectstand veroorzaakt door de gladde sporen waardoor vierkante wielen ontstaan.

Verder treedt er makkelijker condensvorming op, waar allerlei electrische apparaten ladt van kunnen hebben.

Als laatste hebben we nog het stroopeffect, waardoor vertragingen uit de hand lopen. Met de verminderde inframogelijkheden op diverse plaatsen, wordt er al snel tot schrappen overgegaan.


het aantal vlakke plaatsen schijnt volgens een nfl dit jaar wel mee te vallen.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-12-2014 23:04:34
kiekkiek
kiekkiek
Quote
kleine_man (wo 03 dec 2014 17:37:26 https://www.somda.nl/forum/15806/p517949/): Traditioneel wordt de te hoge defectstand veroorzaakt door de gladde sporen waardoor vierkante wielen ontstaan.

Verder treedt er makkelijker condensvorming op, waar allerlei electrische apparaten ladt van kunnen hebben.

Als laatste hebben we nog het stroopeffect, waardoor vertragingen uit de hand lopen. Met de verminderde inframogelijkheden op diverse plaatsen, wordt er al snel tot schrappen overgegaan.


Tot nu toe hebben we deze herfst erg weinig echt gladde dagen gehad. Ik ben zelf nog geen stel tegen gekomen met ernstig onronde wielen. En die condensvorming valt ook reuze mee. Het meeste materieel wordt van 's morgen vroeg tot 's avonds laat ingezet, waardoor condens maar weinig kans krijgt. In een paar uurtjes niets doen in de nacht koelt alle apparatuur bij lange na niet af tot de omgevingstemperatuur.
Waardoor er dan wel zoveel defecten zijn? Geen idee.
 

03-12-2014 23:12:44
thom
thom
Dat je misschien niet zoveel materieel met vlakke plaatsen tegen komt zeg natuurlijk niet zo veel, het kan ook zijn dat dat materieel met vlakke plaatsen al stilstaat en niet meer ingezet wordt of in iedergeval sneller uit de dienst genomen wordt.  

04-12-2014 07:52:12
sebasss
sebasss
Ik heb tot nu toe (vooral SGM...Logisch...) al een aantal treinen gezien/gehoord met vlakke plaatsen.  

04-12-2014 07:55:57
sebasss
sebasss
Quote
Quote
trein00 (wo 03 dec 2014 15:59:15 https://www.somda.nl/forum/15806/p517918/): Maar als bijsturing zou een DDZ6 gewoon een mogelijkheid blijven? Beter een te trage trein met enkele minuten in de + (veel zal dat echt niet schelen lijkt mij) dan helemaal geen trein zoals de laatste dagen.

Een trage trein zorgt er wel voor dat de, vaak krappe, treindienst een puinhoop wordt met allerlei gevolgen van dien.
Daarnaast staat me bij dat de tractieinstallatie van een zesje het vele optrekken niet zo leuk vind.



En toch is een DDZ-6 op dit moment nog bezig met veel optrekken in de 2633..
 

04-12-2014 08:17:52
broek53
broek53
Er zit veel broodje-aap rond de DDZ6, merk ik. Over de belasting van de tractie-installaties durf ik niet veel te zeggen, behalve dat het mij onwaarschijnlijk lijkt dat die eraan onderdoor gaan als een trein wat vaker moet optrekken.
Over de rijtijden: die zijn nog net een fractie beter dan die van een VIRM6.
 

04-12-2014 12:41:58
timtrein
timtrein
VIRM is natuurlijk ook niet echt ideaal als stoptreinmaterieel.  

04-12-2014 13:46:32
broek53
broek53
Neen; zie hier ten minste een van de redenen dat DDZ6-en niet in de echte stoptreindiensten mogen.
En wederom zeg ik het nog maar eens: met de actuele beschikbaarheid van materieel heeft het allemaal weinig te maken.
 

04-12-2014 15:16:01
sebasss
sebasss
Ach 9 v/d 10 verhalen zijn broodje aap....  

04-12-2014 17:38:23
kleine_man
kleine_man
Er is dus niet echt een aanleiding waarom er zoveel verkorte treinen rondrijden.

Is het kort door de bocht om te stellen dat komt door de verminderde aantal wissels in Utrecht, arnhem, amsterdam, etc, waardoor de omlopen dusdanig gestoord zijn dat het materieel zich verkeerd verdeelt heeft?
 

04-12-2014 20:54:59
sjoerd
sjoerd
Volgens mij staat hierboven niet de aanleiding maar de oorzaak van de korte treinen uitgebreid beschreven: een hoge defectstand bij het materieel. En dus niet het gebrek aan wissels.  

04-12-2014 21:07:51
Ovindel
Ovindel
Overigens maak ik ook regelmatig mee dat bepaalde treinen structureel met teveel of te weinig bakken zijn ingepland. Dat zal ook niet meehelpen.  

04-12-2014 21:12:23
sjoerd
sjoerd
Ik wil niet muggenziften maar het te klein inplannen van treinen helpt natuurlijk wel mee als de defectstand hoog is. Dan kom je minder bakken tekort.  

04-12-2014 22:35:45
thom
thom
Daar zit natuurlijk wel een verschil in al is de ervaring voor de reiziger hetzelfde, te weinig bakken ingepland maar alle rijdend, of genoeg bakken ingepland maar niet beschikbaar...  

23-09-2015 16:53:15
Daan!
Daan!
De Nederlandse Spoorwegen hebben langzaam maar zeker steeds minder treinen tot hun beschikking. Oorzaak is de uitstroom van 41 oude treinstellen van het type Mat '64. Pas in september 2016 zullen er vervangende treinen beschikbaar zijn.

Dat laat het spoorbedrijf weten tegenover Treinreiziger.nl. De uitstroom van de oude mat '64 treinen is eerder dit jaar al begonnen. Begin dit jaar waren er nog 41 stellen rijvaardig, maar aan het einde van dit jaar staan alle treinen van dit type werkloos aan de kant. Daarmee gaan er 5.000 zitplekken verloren. Vervangende treinen zijn er dan nog niet.

Dieptepunt van de eeuw
Een oud stafmedewerker van NS, Michiel te Broek, schrijft in het blad Op de Rails zelfs dat het dieptepunt van de eeuw wordt bereikt als het gaat om de materieel beschikbaarheid. Ook bij reizigersvereniging Rover zijn er zorgen, al hoopt de vereniging dat het spoorbedrijf voldoende reserve treinen weet vrij te spelen. Binnenkort wordt Rover door NS daarover geïnformeerd.

11 Dubbeldekkers
Tegenover Treinreiziger.nl benadrukt een woordvoerder van NS dat er wel 11 oude dubbeldekstreinen (DDM1) rijvaardig worden gemaakt, bovenop de 18 dubbeldekkers (DD-AR) die al eerder weer in de reizigersdienst verschenen. "In september 2016, wanneer de behoefte het hoogst is, zullen de dubbeldsktreinen van type DDM1 ingezet worden .Het gaat om meer rijtuigen dan er aan mat’64 uitgaan dit jaar" stelt NS woordvoerder Edwin van Scherrenburg.

Te oud
De oude Mat '64 treinstellen moeten volgens het spoorbedrijf eind 2015 echt buitendienst genomen worden, omdat de treinstellen simpelweg te oud worden. "Ze zouden theoretisch alleen nog kunnen blijven rijden na een grondige revisie waarbij ze aan allerlei nieuwe eisen moeten voldoen. Dit is echter geen optie meer, omdat de treinen al bijna. 50 jaar zijn" legt Van Scherrenburg uit.

Structureel te klein
In de eerste maanden van 2016 zijn alle Mat '64 treinen werkloos geworden terwijl de 11 dubbeldekstreinen nog niet rijklaar zijn. Volgens het blad Op de Rails wil NS het tekort dan opvangen door een aantal treinen in de spits structureel te klein samen te stellen en scherper te plannen.

Langetermijn
Op de lange termijn zijn de vooruitzichten gunstiger: eind 2016 stromen de 58 nieuwe FLIRT-treinen van het Zwitserse Stadler in. Die kunnen dan zowel de Mat '64 treinen als de oude dubbeldekkers vervangen. Daarna volgen er ook nog de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) treinstellen van het Spaanse CAF. De circa 120 SNG-treinstellen stromen medio 2018 in.

Bron: Treinreiziger
 

23-09-2015 16:57:50
Frontier
Frontier
Ze hadden best Michiel z'n naam correct kunnen schrijven...


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

23-09-2015 17:02:13
michaben
michaben
Inzet van ICR met TRAXX in de 1900 om DDZ naar sprinterseries te sturen gaat dan ook definitief niet door? Je zou haast suggereren om de AMRO dan maar wat langer uit te stellen en dit materieel elders in te zetten ipv DDZ, liever een trein die toch al niet rijdt iets langer uitstellen dan treinen die nu al vol zitten inkorten. Moet men wel tussen nu en december de materieel en/of wegbekendheid op orde zien te krijgen.

Laatst bewerkt door michaben op 23-09-2015 17:02
 

23-09-2015 17:03:55
Frontier
Frontier
AmRo uitstellen? Dat gaat vast in tegen de plannen van de afdeling commercie. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

23-09-2015 17:11:57
broek53
broek53
Quote
Frontier (wo 23 sep 2015 16:57:50 https://www.somda.nl/forum/17207/p553234/): Ze hadden best Michiel z'n naam correct kunnen schrijven...
Het is allemaal te kort, dat blijkt wel %09%.
Overigens staat ervoor de somdagebruikers hopelijk en naar verwachting niets nieuws in.
Nieuw is wel dat men de voorlichter kennelijk een beetje verkeerd heeft voorgelicht inzake mat '64. Jammer dat men een beleidsbeslissing toch weer verkoopt als een technische onmogelijkheid en dat dan weer als een van buiten komend onheil.
 

23-09-2015 17:14:10
broek53
broek53
Quote
Frontier (wo 23 sep 2015 17:03:55 https://www.somda.nl/forum/17207/p553236/): AmRo uitstellen? Dat gaat vast in tegen de plannen van de afdeling commercie. %08%
Voornamelijk tegen de beloften die gedaan zijn in het kader van het Fyravervangingsplan, c.q de concessie.
 

23-09-2015 17:18:44
broek53
broek53
Quote
michaben (wo 23 sep 2015 17:02:13 https://www.somda.nl/forum/17207/p553235/): Inzet van ICR met TRAXX in de 1900 om DDZ naar sprinterseries te sturen gaat dan ook definitief niet door? Je zou haast suggereren om de AMRO dan maar wat langer uit te stellen en dit materieel elders in te zetten ipv DDZ, liever een trein die toch al niet rijdt iets langer uitstellen dan treinen die nu al vol zitten inkorten. Moet men wel tussen nu en december de materieel en/of wegbekendheid op orde zien te krijgen.
Voor de goede orde: NS ervaart de aanstaande toestand niet als een materieeltekort (en voor de nog betere orde: zo wordt het in het aangehaalde artikel ook niet genoemd). Het is krap, maar het past - op papier dus.
En als je geen probleem ziet, neem je ook geen maatregelen.
 

23-09-2015 17:27:25
ToH
ToH
Er staan nog genoeg DM'90's en Lints aan de kant 😆  

23-09-2015 17:29:27
broek53
broek53
De DM'90 zijn vrijwel allemaal geplukt en hebben dus aanvulling en een revisie nodig.  

23-09-2015 17:35:11
dennistd
dennistd
Het niet buiten dienst stellen van Plan V maar inzetten in de overwegloze sprinter Zwolle-Amsterdam zou volgens mij wat verlichting kunnen brengen. ILenT heeft immers problemen met Plan V en overwegen (en botsingen daarop), en niet met Plan V an sich.  

23-09-2015 17:35:27
Jelmer
Jelmer
staat ook nog een heel stel Plan-U stellen in Amersfoort!  

23-09-2015 17:36:05
PimTH
PimTH
En het realisme zit ergens verstopt zeker...  


23-09-2015 17:42:37
Pim530
Pim530
Het blijft voor mij onbegrijpelijk dat men het Mat'64 dat nog mag rollen niet minstens tot de winter, maar het liefst tot september(of langer als het DDM opstartproblemen heeft) gewoon rollend houdt.  

23-09-2015 18:02:17
TSNL250
TSNL250
Mij lijkt de beste oplossing: rijtuigen huren.  

23-09-2015 18:04:30
Daan!
Daan!
En met welke locs laat je die rijden?
Traxx? Daar gaan er straks een hoop op aan de AmRo.

Is het een optie om de 1900 stammen in te laten stromen. De Bredaschuttle uitstellen van revisie en dan VIRMm aan te pakken. Dan kan er als het materieeltekort opgelost is, worden begonnen met de revisie van de Bredaschuttle.

Laatst bewerkt door Daan! op 23-09-2015 18:07
 

23-09-2015 18:05:34
mren
mren
Quote
TSNL250 (wo 23 sep 2015 18:02:17 https://www.somda.nl/forum/17207/p553252/): Mij lijkt de beste oplossing: rijtuigen huren.

Er is geen probleem dus is er ook geen oplossing nodig.
 

23-09-2015 18:07:41
broek53
broek53
Quote
Pim530 (wo 23 sep 2015 17:42:37 https://www.somda.nl/forum/17207/p553246/): Het blijft voor mij onbegrijpelijk dat men het Mat'64 dat nog mag rollen niet minstens tot de winter, maar het liefst tot september(of langer als het DDM opstartproblemen heeft) gewoon rollend houdt.
Help Jan Splinter door de winter, zou inderdaad volkomen logisch zijn. Al maak je de stellen maar strategische reserve; in de praktijk blijven ze dan wel rijden (als de zaken zo beroerd lopen als wij pessimisten denken) en je kunt ze dan buiten dienst stellen wanneer je wilt zonder dat de omloop op zijn kop moet. Nog beter zou zijn de 12 diensten in Zuid-Limburg te laten rijden tot eind 2016: einde concessie is dan einde materieel en je hebt er verder geen omkijken naar.
 

23-09-2015 18:13:31
broek53
broek53
Quote
Daan! (wo 23 sep 2015 18:04:30 https://www.somda.nl/forum/17207/p553253/): En met welke locs laat je die rijden?
Traxx? Daar gaan er straks een hoop op aan de AmRo.

Is het een optie om de 1900 stammen in te laten stromen. De Bredaschuttle uitstellen van revisie en dan VIRMm aan te pakken. Dan kan er als het materieeltekort opgelost is, worden begonnen met de revisie van de Bredaschuttle.
1700-en die op DDM-1 staan te wachten zijn er genoeg. Maar ik herhaal: NS vindt officieel niet dat er een probleem is.


De tegenvraag die ik de voorlichter dan wel zou willen horen beantwoorden is wat NS dan in vredesnaam van plan is met 11 DD4-en, 58 Flirts en het verdwijnen van de concessies Zuid-Limburg, Gouda - Alphen en de Hoekse Lijn.
 

23-09-2015 18:16:32
V64
V64
Logica heeft hier weinig meer mee te maken, sinds op een zondagavond in maart 2015 een plan V ontspoorde na een overwegbotsing te Teuge en een ravage aanrichtte.
Toen werd een en ander overgenomen door de pers, de politiek werd wakker, en begon, zoals gebruikelijk, als een kip zonder kop herrie te schoppen.
NS ging erop in, en daarom zitten de passagiers in december met een probleem.
Laat logica er dus maar buiten.
 

23-09-2015 18:23:21
broek53
broek53
Het besluit om mat '64 aan de kant te zetten per dec 2015 is al ruim voor Teuge genomen. En dat was toen ook al onlogisch .  

23-09-2015 18:24:53
michaben
michaben
Quote
Daan! (wo 23 sep 2015 18:04:30 https://www.somda.nl/forum/17207/p553253/): Traxx? Daar gaan er straks een hoop op aan de AmRo.

9 voor in de 900, 10 voor in de 1000, en doe maar vier reserve, dan heb je er nog 11 over als ik goed heb gekeken welke locs er voor de HSL dienst beschikbaar zijn.
 

23-09-2015 18:33:20
PimTH
PimTH
Nu zijn er volgens mij 35 locs voor de HSL-diensten (186 001-186 019 + 186 111-122 + 186 142 + 186 144 + 186 236 + 186 239), dus je hebt er dan 12 over. Verder zijn er nog 4 locs die niet voor de HSL-diensten geschikt zijn (186 148 + 189 149 + 186 237 + 186 238), en vanaf mei 2016 komen er weer gestaag 18 nieuwe Traxx'en aan.

Er zijn nu natuurlijk wel locs in gebruik voor testritten, en twee weg voor revisie, maar dat zijn er dan in totaal ook een paar. En die extra ritten hoeven ook niet over de HSL te gaan, dus je hebt feitelijk als alle locs terug zijn en in dienst zijn 16 locs over.

Laatst bewerkt door PimTH op 23-09-2015 18:37
 

23-09-2015 19:19:24
gose91
gose91
Quote
PimTH (wo 23 sep 2015 18:33:20 https://www.somda.nl/forum/17207/p553265/): Er zijn nu natuurlijk wel locs in gebruik voor testritten, en twee weg voor revisie, maar dat zijn er dan in totaal ook een paar. En die extra ritten hoeven ook niet over de HSL te gaan, dus je hebt feitelijk als alle locs terug zijn en in dienst zijn 16 locs over.
Jep, plus warme reserves (stam+loc direct uitwisselbaar), wissellocs voor de kering in Bd en Wgm. Voor elk doel maar "een paar", maar dat telt ook op. Uiteindelijk ga je er niet zoveel overhouden. Dan reken je de onttrekking onderhoud en defect nog niet eens mee
 

23-09-2015 19:20:05
DDZ7504
DDZ7504
"186 001-186 119 + 186 111-112" hier gaat iets verkeerd.  

23-09-2015 19:29:48
aarclay
aarclay
Quote
Pim530 (wo 23 sep 2015 17:42:37 https://www.somda.nl/forum/17207/p553246/): Het blijft voor mij onbegrijpelijk dat men het Mat'64 dat nog mag rollen niet minstens tot de winter, maar het liefst tot september(of langer als het DDM opstartproblemen heeft) gewoon rollend houdt.

Opmerkelijk.... De verlengde revisietermijnen (met extra controles) van de 441-482 lopen pas definitief af in 2016 en begin 2017!!

In dit topic is ook al geroepen om rijtuigen te huren, maar los van het feit dat je een lok moet hebben, zit je ook weer met de toelating die strenger geworden is de afgelopen jaren.

Laatst bewerkt door aarclay op 23-09-2015 19:32


Choo choo.....
 

23-09-2015 19:36:57
didam2009
didam2009
er staan toch nog een paar 1700 locs stil.
die kun je mooi gebruiken.
misschien heeft de DB nog wel een aan tal N rijtuigen.


Groeten uit het weinig spoorse Montferland
 

23-09-2015 19:41:47
aarclay
aarclay
Hoe zit het met de deurvergrendeling van die N-rijtuigen?


Choo choo.....
 

23-09-2015 19:49:47
broek53
broek53
Ik weet dat het heerlijk speculeren en vooral fantaseren is, maar ik herhaal het nog maar eens en voor het laatst: NS heeft geen materieeltekort en is dus niet op zoek naar uitbreiding.  

23-09-2015 19:52:50
michaben
michaben
Quote
didam2009 (wo 23 sep 2015 19:36:57 https://www.somda.nl/forum/17207/p553274/): misschien heeft de DB nog wel een aan tal N rijtuigen.

Waarom huren? De NS heeft zelfs nog meer dan 100 ICR rijtuigen naast die van de ICd, AMRO en Benelux die bestemd zijn voor Gvc-Ehv. Het lijkt me toch niet dat die alle 100 tegelijk in revisie zijn op dit moment. Misschien dat ze niet direct inzetbaar zijn vanwege het een of ander, maar het lijkt me toch sneller om het eigen materieel gereed te maken voor inzet dan materieel te huren en vervolgens inzetbaar te maken.

Er rijden nu als ik het goed heb nog 23 stellen Plan V rond, als je 45 ICR rijtuigen aan de praat krijgt ben je er dus al. Dan kan men nog 40 rijtuigen tegelijk in revisie hebben en twee teststammen aanhouden. Waar een wil is is een weg lijkt mij, zeker als men dit probleem op tijd erkent zou hebben. En dat lijkt dus het probleem te zijn.
 

23-09-2015 19:58:36
thom
thom
Quote
Jelmer (wo 23 sep 2015 17:35:27 https://www.somda.nl/forum/17207/p553243/): staat ook nog een heel stel Plan-U stellen in Amersfoort!

Geweldige oplossing,
gelukkig staan die pas dik 10 jaar stil, zijn ze nog eens 10 jaar ouder dan plan V, hebben eveneens géén baanruimer en zijn exploitatief gezien enorme ondingen....

Weinig pluspunten dus als alternatief...
 

23-09-2015 20:03:45
class66fan
class66fan
Zou zeggen huur maar bij anderen, loks ook geen probleem, DB Schenker Rail heeft heel wat serie 6400/6500 loks over! Verzin maar wat dan, wees creatief NS zou ik zeggen!  

23-09-2015 20:09:21
Daan!
Daan!
Quote
broek53 (wo 23 sep 2015 19:49:47 https://www.somda.nl/forum/17207/p553276/): Ik weet dat het heerlijk speculeren en vooral fantaseren is, maar ik herhaal het nog maar eens en voor het laatst: NS heeft geen materieeltekort en is dus niet op zoek naar uitbreiding.


Zoals het in de tekst staat, heb je gelijk en je zit dicht bij het vuur.
Toch zegt NS op Twitter dat ze bezig zijn met een oplossing.
 

23-09-2015 20:19:27
PimTH
PimTH
Quote
class66fan (wo 23 sep 2015 20:03:45 https://www.somda.nl/forum/17207/p553279/): Zou zeggen huur maar bij anderen, loks ook geen probleem, DB Schenker Rail heeft heel wat serie 6400/6500 loks over! Verzin maar wat dan, wees creatief NS zou ik zeggen!
Er zijn maar drie energie-6400'en in dienst. En het huren en ombouwen plus de dieselprijs kost wel aardig wat geld. En terzijde staande locs reactiveren kost helemaal veel. En al dat geld is het denk ik niet waard, als DBS al locs wil uitlenen...
 

23-09-2015 20:34:33
maurits
maurits
Quote
broek53 (wo 23 sep 2015 19:49:47 https://www.somda.nl/forum/17207/p553276/): Ik weet dat het heerlijk speculeren en vooral fantaseren is, maar ik herhaal het nog maar eens en voor het laatst: NS heeft geen materieeltekort en is dus niet op zoek naar uitbreiding.


In hoeverre beschikt NS nog over reservemateireel als er een enthousiaste herfststorm langs komt of Koning Winter een paar speldenprikken uitdeelt (door NS/ProRail ook wel "extreem weer" genoemd). We zitten vlak voor het seizoen waarin dat soort dingen kunnen gebeuren, of komt er straks toch weer een beslissing om het Mat '64 adhoc in dienst te houden?


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

23-09-2015 20:42:30
broek53
broek53
Het hele betoog in Op de Rails is er juist op gebaseerd dat NS geen reservematerieel meer heeft, buiten de incidentele operationele reserve in de omlopen. Strategische reserve is er niet meer (maar dat was vorige winter overigens ook al niet meer zo).  

23-09-2015 20:51:40
maurits
maurits
De conclusie is dus dat NS zonder enige reserve de herfst/winter ingaat en hard aan het duimen is dat we net zo'n zachte winter hebben als afgelopen jaar. Bij een paar weken slechter weer dreigt er dus al wel gelijk een tekort..... Ik vind de zorgen van Rover inderdaad wel terecht.

Laatst bewerkt door maurits op 23-09-2015 21:30


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

23-09-2015 21:07:39
Duitje
Duitje
Quote
broek53 (wo 23 sep 2015 20:42:30 https://www.somda.nl/forum/17207/p553288/): Het hele betoog in Op de Rails is er juist op gebaseerd dat NS geen reservematerieel meer heeft, buiten de incidentele operationele reserve in de omlopen. Strategische reserve is er niet meer (maar dat was vorige winter overigens ook al niet meer zo).


Tja, met het plannen van kleinere treinen heb je op papier geen te kort aan materieel inderdaad. De Zaanlijn het nieuwe Vislijntje?


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

23-09-2015 21:20:39
Ovindel
Ovindel
Dat de NS komend jaar planmatig geen tekort zal hebben zoals broek53 beweert zal dan misschien wel kloppen, maar zoals anderen al hebben beargumenteerd, als de NS geen materieeltekort heeft, waarom wordt DDM-1 dan alsnog opgeknapt en is er een 'noodbestelling' FLIRT de deur uitgegaan?  

23-09-2015 21:22:38
Pim530
Pim530
Iets met een studentenreisproduct voor MBO'ers, toch?  

23-09-2015 21:26:48
michaben
michaben
De aantallen zijn echter nogal fors, nu 23 stellen eruit, volgend jaar 11 stammen DDM, 12 stammen ICR en 58 treinstellen FLIRT erbij.  

23-09-2015 21:42:56
Daan!
Daan!
Alleen moeten de Flirt de oude dubbeldekkers weer gaan vervangen. Of dat dan DDM-1, DDAR of beide is, wordt niet gezegd  

23-09-2015 21:50:35
Ovindel
Ovindel
Die 11 stammen DDM-1 compenseren zo ongeveer wel het Plan V dat uitstroomt denk ik, alhoewel betrekkelijk laat. De 12 stammen ICR zijn voor de 1900 neem ik aan? Die maken dan weer wat DDZ en ICM vrij, maar die komen dan weer te rijden in de toekomstige IC Venlo - regio Amsterdam.

Ik wil niet in complottheorieën denken, maar ik begrijp niet hoe het studentenreisproduct voor MBO'ers zou kunnen leiden tot zoveel extra reizigers dat er plotseling 58 extra stellen FLIRT nodig zouden zijn.
 

23-09-2015 22:32:38
moderator
Moderator
moderator
Een nieuw geopend en een reeds bestaand topic over hetzelfde onderwerp zijn samengevoegd.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

23-09-2015 22:35:00
TSNL250
TSNL250
Nog even voor de duidelijkheid: in Op de rails staat NIET dat het project van ICR in de 1900 niet doorgaat. Er staat alleen dat het voorlopig nog geen doorgang vindt.  

23-09-2015 23:18:31
daniel81
daniel81
Quote
broek53 (wo 23 sep 2015 19:49:47 https://www.somda.nl/forum/17207/p553276/): Ik weet dat het heerlijk speculeren en vooral fantaseren is, maar ik herhaal het nog maar eens en voor het laatst: NS heeft geen materieeltekort en is dus niet op zoek naar uitbreiding.


Zit er nog een verschil tussen de 'interne' en de 'externe' NS?
Ik heb de NS de laatste jaren leren kennen als een organisatie die alleen nog maar "positief" communiceert naar de buitenwereld: ze doen alleen maar goede dingen, en alles wat ze doen is in het belang van de reiziger.
Die NS zal inderdaad nooit toegeven dat er een probleem is.
Of is de organisatie intussen al zover doorgerot dat ze intern hun eigen leugens zijn gaan geloven?%03%
 

23-09-2015 23:36:07
bnv
bnv
Lees hieronder de column van Bas Heijne in de NRC van zaterdag 12 september, ziet,lees en oordeel.
--------------------------------------------------------------------

Slecht nieuws
Bas Heijne | pagina 2 - 3
De wereld is niet maakbaar, weten we, maar met de spoorwegen zou het toch moeten lukken? Terwijl de regering donderdag haar masterplan presenteerde voor de aanpak van de vluchtelingencrisis, leverde het zelf onbedoeld wrang commentaar op de haalbaarheid ervan. Ik bedoel, als de verbouwing van Utrecht Centraal al onbeheersbaar blijkt, hoe moet het dan met die opvang van vluchtelingen in de chaotische regio? Lees even mee: in Het Financieele Dagblad had de nieuwe directeur van ProRail, Pier Eringa, korte metten gemaakt met de bestuurlijke neiging om de feiten mooier voor te stellen dan ze zijn – in zijn eigen organisatie en op het ministerie. „We moeten tegenvallers veel eerder melden, maar we moeten ook stoppen met meebuigen als het ministerie wil dat slecht nieuws wordt uitgesteld. Tot nu toe gingen we daarin mee. We gaan Den Haag niet meer verrassen, maar we houden ook niet langer de schijn in de lucht waar later doorheen wordt geprikt.” Eringa kondigde alvast maar aan dat de kostenoverschrijding voor de verbouwing van Utrecht Centraal nog maar het begin was. Er komt meer slecht nieuws aan.
Eringa weet duidelijk niet hoe het hoort – er volgde een glasharde ontkenning en veroordeling van staatssecretaris Mansveld, die van geen tegenvallers zei te weten, en een spijtbetuiging van Eringa, die vervolgens weer werd ingetrokken. En toen toch weer niet. De zaak escaleerde naar een voorlopig dieptepunt toen Eringa na het Kamerdebat over ProRail overmoedig op Mansveld afstapte. Ze maakte een afwerend handgebaar. „U mag hier niet komen.”
Melkert-momentje.
Eringa gaat slikken of opstappen, maar hij heeft vast de waarheid gesproken. Steeds meer lijkt het erop dat bestuurlijk Nederland niet alleen de burger, maar vooral zichzelf iets wijs probeert te maken. Dat geldt voor de malaise op het spoor (Eringa gaf als eerste toe dat ProRail domweg over te weinig expertise beschikt om kosten goed in te schatten). Dat geldt voor de desastreus verlopen oprichting van de Nationale Politie (ook daar gierend uit de hand gelopen kosten en plotseling toegegeven gebrek aan expertise en kwaliteit). Het geldt ook voor de blinde volharding van de PvdA-top in de gekozen koers; ook wie de perikelen rondom Samsom, Spekman en Rottenberg maar met een half oog volgt, krijgt de indruk dat men bij de PvdA vooral bezig is zichzelf voor de gek te houden. De analyse van Rottenberg over de overhaaste, ondoordachte formatie en verkeerde keuzes van Samsom was juist – een beetje laat, want wie heeft die analyse inmiddels niet gemaakt? Rottenberg werd van spelbederf beschuldigd en stapte op als voorzitter van de PvdA-selectiecommissie voor de Tweede Kamer. Maar de crisis binnen de PvdA is allang een feit, men weigert alleen die onder ogen te zien. Wacht maar als de economie verder aantrekt! Wacht maar als we onze linkse wortels weer gaan ontdekken! Wacht maar op de wederopstanding van Samsom! Inmiddels klinkt het meer als een gebed dan een overtuiging. Als de kritiek van Rottenberg vloeken in de kerk is, teken er dan wel even bij aan dat die kerk inmiddels bijna leeg is.
Wat begint als politieke handigheid, eindigt als politiek zelfbedrog. Nu Nederland voor de immense uitdaging van de vluchtelingencrisis staat, zie je pas goed hoezeer die mentaliteit het politieke bedrijf is binnengedrongen. Op de dag dat Mansveld haar onmachtige ga-weg-gebaar naar Eringa maakte, gaven de twee coalitiepartijen een radicaal verschillende uitleg aan het plan waarmee het kabinet naar Brussel gaat. Terwijl Halbe Zijlstra zijn electoraat een onmogelijk vergezicht voortoverde, waarbij vluchtelingen zo’n geriefelijke registratie en opvang in de regio te wachten zou staan, dat Europa met rustig geweten de deur op slot kon doen, schetste Samsom een radicaal ander (en realistischer) beeld. De regio’s lopen al over, opvang in Europa is hoe dan ook onvermijdelijk.
Bedrog of zelfbedrog? Hoe kun je zo in godsnaam overtuigend beleid voeren? Hoe kun je doen alsof je iedereen tegemoet komt, terwijl je het zo fundamenteel met elkaar oneens bent? Niemand kan zeggen wat de gevolgen van deze crisis zullen zijn, voor de wereld en voor Nederland. Des te schrijnender dat we in zo’n penibele tijd veroordeeld lijken tot een coalitie die denkt dat we haar handigheidjes niet zien, die met een verbeten glimlach blijft goochelen, terwijl we de trucs nu echt wel doorhebben.
Wat begint als politieke handigheid, eindigt als politiek zelfbedrog

Laatst bewerkt door moderator op 24-09-2015 07:34, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

23-09-2015 23:53:10
broek53
broek53
Nou nou, nog even en de wereld vergaat. Het gaat om de afvoer van 30 treinstellen of niet en de vraag of daarmee niet al teveel risico genomen wordt, meer niet.  

24-09-2015 11:04:09
treinfan
treinfan
Quote
Ovindel (wo 23 sep 2015 21:50:35 https://www.somda.nl/forum/17207/p553296/): Ik wil niet in complottheorie�n denken, maar ik begrijp niet hoe het studentenreisproduct voor MBO'ers zou kunnen leiden tot zoveel extra reizigers dat er plotseling 58 extra stellen FLIRT nodig zouden zijn.
Bedenk het zo: misschien wil 'de NS' niet alle treinen overvol hebben in de spits.
Waarom ik dit zeg? Een paar jaar geleden was de algemene verwachting (bij medestudenten, kranten, etc.. dus ook wel bij het NS-management) dat de OV-Studentenkaart op korte termijn zou worden afgeschaft. Iedereen die ook maar een beetje zicht heeft op het aantal reizende studenten in de spits, kan bedenken dat afschaffen van de OV-Studentenkaart zou gaan zorgen voor een significante reizigersafname. Ik kan me herinneren dat er op een gegeven moment hier nog NS-prognosecijfers hebben gestaan met een reizigersdaling van een (paar) procent(en).
In tegenstelling tot de verwachtingen is het SOV niet afgeschaft, maar juist uitgebreid (ook voor MBO-studenten jonger dan 18). De grootte van de groep MBO-studenten onder de 18 en de reisafstanden die zij aflegt, vallen uiteraard in het niet met dat van de overige studenten, dus alleen de extra MBO'ers zullen geen 58 sprintertreinstellen rechtvaardigen.
Wel is het zo dat er een materieelkrapte is ontstaan doordat treinen zijn aangeschaft op basis van een, mijns inziens terechte, verwachte reizigersafname en die reizigersafname er geheel niet is geweest. Stiekem is het niet onlogisch dat er dus geprobeerd wordt de materieelkrapte op de lange termijn weer ongedaan te maken.
 

24-09-2015 11:25:23
daniel81
daniel81
Ik zou het van harte toejuichen als dit waar zou zijn, maar dat zou dan wel een trendbreuk betekenen ten opzichte van wat we tot op de dag van vandaag (en in de directe toekomst) zien; als je een ongewenste krapte wilt voorkomen moet je dat m.i. niet doen door 'te' veel nieuwe treinen aan te schaffen, maar door een strategische reserve achter de hand te houden en wel op zo'n manier dat je daar ook op relatief korte termijn gebruik van kunt maken.
De wil daartoe zie ik tot op de dag van vandaag nog niet
 

24-09-2015 11:29:57
broek53
broek53
De materieelschaarste van het moment is meer een praktisch probleem: ICR moet de Fyra vervangen. Oorspronkelijk zou het ICR juist geleidelijk aan de kant gaan en zou op dit moment nog een groot deel in dienst zijn. Vergelijk maar: begin 2013 stonden de Beneluxrijtuigen al op strategische reserve.
Indirect is de Fyra zelfs de reden dat mat '64 uberhaupt nog rijdt; ze "vervangen" DDZ dat nodig is om diensten van ICR te rijden. Kortom: zonder het Fyradebacle zou mat '64 er waarschijnlijk al in 2014 of begin dit jaar uit gegaan zijn.
 

24-09-2015 12:36:59
daniel81
daniel81
Wat ik volgens mij nog niet tegengekomen ben: wat is eigenlijk de reden dat ICR (nu nog) niet ingezet gaat worden om mat'64 te compenseren?  

24-09-2015 12:58:43
aarclay
aarclay
Omdat die gereed worden gemaakt voor de HSL, en ik meen dat ze niet meer in dienst kunnen worden gebracht met een NS-1700/1800 loc.


Choo choo.....
 

24-09-2015 13:07:14
Klaasje
Klaasje
Ik denk dat het dan meer gaat om de tijdelijke oplossing van een paar stammen met TRAXX in de 1900.  

24-09-2015 16:05:18
broek53
broek53
Daar ging het over. Domweg een paar van de stammen voor Gvc - Ehv tijdelijk inzetten in de 1900, met Traxx en al.  

24-09-2015 16:08:56
NS1707
NS1707
Op de NOS teletekst staat: "De NS haalt begin 2016 de Mat'64 treinen of 'apenkoppen' uit de dienstregeling omdat ze te oud zijn." Apart, ik dacht dat het vanaf 13/12/2015 gedaan zal zijn.  

24-09-2015 16:10:30
bloemkool
bloemkool
Eerst zien, dan geloven  

24-09-2015 16:12:43
broek53
broek53
Quote
NS1707 (do 24 sep 2015 16:08:56 https://www.somda.nl/forum/17207/p553359/): Op de NOS teletekst staat: "De NS haalt begin 2016 de Mat'64 treinen of 'apenkoppen' uit de dienstregeling omdat ze te oud zijn." Apart, ik dacht dat het vanaf 13/12/2015 gedaan zal zijn.
Dat komt ervan dat NOS T het overschrijft van de Telegraaf die het overschrijft van Treinreiziger.nl die OdR citeert, neem ik aan.
Daarnaast gaan de media (en sommige mensen, en ProRail) nog wel eens de mist in met het begrip 'Dienstregeling 20xx'.
 

24-09-2015 16:13:40
iraj-smile
iraj-smile
Taadaa!!!

Link: http://nos.nl/artikel/2059442-tijdelijk-minder-treinen-door-opdoeken-oude-rijtuigen.html