Trein Weert-Budel-Antwerpen
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Bijzondere ritten (DRGLs)
18-09-2015 07:09:41
TSHeeze
TSHeeze
Brasserie-Hotel Antje van de Statie BV i.s.m. Railpromo en onafhankelijke infrabeheerders hebben dit unieke plan uitgewerkt en organiseren op zondag 11 oktober a.s. een exclusieve rit in een bijzonder treinstel naar de Belgische havenstad. Voorwaarde is wel dat de rit pas doorgaat bij voldoende aanmeldingen. Er zijn slechts 108 zitplaatsen beschikbaar. Mogelijk kan dit bij grotere belangstelling worden uitgebreid.

De trein vertrek om 13.00 uur op het station Weert en via Budel, Hamont-Achel rijdt deze naar Antwerpen. Na een verblijf van ca. 1 uur in de Belgische stad keert het gezelschap weer huiswaarts. Aankomst in Weert is ongeveer om 18.00 uur. Gedurende de rit kunnen reizigers gebruik maken van cateringfaciliteiten.

Belangstellenden die zich willen aanmelden voor een plaatsbewijs, kunnen dit kenbaar maken via email: info@antjevandestatie.eu. Voor verdere informatie verzoeken we U om de website van www.weert-actueel.nl en Facebook te volgen.

Bron: http://www.weert-actueel.nl/nieuws/nieuws-detail/article/exclusief-en-rechtstreeks-per-trein-van-weert-naar-antwerpen.html

Laatst bewerkt door moderator op 18-09-2015 08:17, reden: Bronvermelding toegevoegd.
 

18-09-2015 08:05:18
Nelis
Nelis
Wat een leuk initiatief. Ik overweeg zeker om mee te gaan, maar is er al iets bekend over wat de rit ongeveer gaat kosten?  

18-09-2015 18:29:32
NSR-fan
NSR-fan
Euro 195,00 volgens mijn bron bij de organisatie van dit ritje.  

18-09-2015 19:15:25
Gertion58
Gertion58
En die 195 euro gaat me net een biels te ver...zal wel kijken Weert.
Goedkoper zou ook meer reizigers opleveren..Teutenexpress...?
 


18-09-2015 19:19:08
dennistd
dennistd
Een extra rijtuig vol met treinliefhebbers levert (80x €20=) €1600 op, daarvoor moet er toch wel een zitrijtuig mee kunnen rijden lijkt me. Blijkbaar zit men niet op ons soort mensen te wachten, maar alleen op lokale ondernemers e.d. met geld teveel.

Laatst bewerkt door dennistd op 18-09-2015 19:19
 

18-09-2015 21:13:41
rolandrail
rolandrail
Railpromo is een commercieel bedrijf, en een commercieel bedrijf kan niet leven van treinliefhebbers die voor een appel en een ei een rit Weert-Antwerpen v.v. willen meemaken.  

18-09-2015 22:13:55
HZwoferink
HZwoferink
En wat heb je aan een rit die je met een normale trein ook kan maken uitgezonderd het traject tussen Weert en Hamont maar dat korte stuk kun je ook met de OV fiets wel beleven... Pas als er fotostops waren, was het pas interessant voor de treinliefhebbers. Daarbij heeft Roland gelijk, lokale ondernemers met veel geld kunnen in de toekomst eerder een trein gaan huren dan een treinliefhebber.

Laatst bewerkt door HZwoferink op 18-09-2015 22:16


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

18-09-2015 23:17:11
thom
thom
Als jij denkt dat het bij treinliefhebbers alleen interessant kan zijn als er fotostops in voor komen dan denk ik dat je wat meer om je heen moet gaan kijken binnen deze hobby want er is wel méér dan dat... %03%

En dat ondernemers met geld eerder een trein kunnen huren dan wat treinfanaten lijkt me in het huidige commerciele tijdperk ook niet zo gek, ik zou ook niet weten waarom je zou kunnen verwachten dat het voor treinliefhebbers goedkoper zou moeten zijn.

Maar als je wat leuks weet, Railpromo kan je vast vertellen wat er mogelijk is %08%
 

19-09-2015 11:52:55
rolandrail
rolandrail
Quote
thom (vr 18 sep 2015 23:17:11 https://www.somda.nl/forum/17181/p552838/): Als jij denkt dat het bij treinliefhebbers alleen interessant kan zijn als er fotostops in voor komen dan denk ik dat je wat meer om je heen moet gaan kijken binnen deze hobby want er is wel méér dan dat... %03%
Een deel van de treinliefhebbers weet niet beter omdat de NVBS liever rijdt dan een fatsoenlijke fotostopt inlast (en de fotostops die de NVBS wel doet zijn ronduit bedroevend qua uitvoering), ga je met de SSN mee is het ook alleen maar rijden. Dat soort publiek geeft inderdaad niets om een foto van de trein waar ze mee mee zijn gegaan. Omdat juist zulke ritten dominant zijn blijven de fotoliefhebbers er van weg als deelnemer en blijft de gemiddelde treinliefhebber in het ongewisse van wat er wél allemaal mogelijk is. Dat er van de gemiddelde treinliefhebber "méér" lijken te zijn is een vertekent beeld veroorzaakt doordat alleen NVBS en SSN nog regelmatig excursies organiseren, voor de fotoliefhebber wordt op een enkel (privaat) kleinschalig initiatief na niets georganiseerd. De oorzaak daarvan ligt niet alleen bij geld, een écht goede fotoexcursierit organiseren maakt inzicht en tijdsinvestering nodig en dat hebben de meeste mensen er niet voor over. Ik kan een NVBS-excursierit met een vinger in m'n neus organiseren, geen probleem. Wil je echt iets moois doen, en dat heb ik in het verleden met vrienden laten zien hoe dat kon en moest, dan kost dat tijd (en voor de deelnemer) geld, zeker meer dan 20 euro maar absoluut geen 195 euro p.p.
 

19-09-2015 12:19:57
gvttreinen
gvttreinen
In 2000 een NVBS reis door Roemenië en Bulgarije meegemaakt waarin een excursie met een Malaxa motorwagen, na ongeveer 15 (!) fotostops klonken er idd wanklanken, zelf had ik er geen problemen mee.
Idd zijn puur fotoritten in NL zeldzaam, ze worden wel eens op museumlijnen gehouden maar daar buiten is het kommer en kwel, zeker met de overspannen veiligheidsgebeuren van tegenwoordig.
 

20-09-2015 23:04:01
aarclay
aarclay
Quote
rolandrail (vr 18 sep 2015 21:13:41 https://www.somda.nl/forum/17181/p552834/): Railpromo is een commercieel bedrijf, en een commercieel bedrijf kan niet leven van treinliefhebbers die voor een appel en een ei een rit Weert-Antwerpen v.v. willen meemaken.

Duidelijk, maar er zou altijd iets van sponsoring kunnen worden geregeld, lijkt me. Dat kan de kosten dan omlaag brengen.

Als het echt 195 euro is, dan haak ik af.


Choo choo.....
 

21-09-2015 06:39:40
TSHeeze
TSHeeze
Maar ze doen het pas bij genoeg aanmeldingen. Als een kaartje 195 euro kost, dan weet je ook al dat je bijna geen aanmeldingen krijgt, dan heeft organiseren ook al geen zin.  

21-09-2015 07:02:20
mdeen
mdeen
Ik heb er een week geleden een mailtje aan gewaagd om te vragen wat de prijs is, maar nog geen antwoord gekregen.
Dat vind ik ook al niet erg vertrouwenswekkend. Op de site van weert-actueel wordt dan gezegd dat het email adres alleen voor aanmeldingen is en je voor de rest van de informatie maar naar weert-actueel.nl of facebook moet gaan (welke pagina van facebook?), maar dat schiet niet op.
 

21-09-2015 08:03:02
TSHeeze
TSHeeze
De facebook pagina heet: Trein Weert Belgie.
https://www.facebook.com/TreinWeertBelgie?fref=ts

Laatst bewerkt door TSHeeze op 21-09-2015 08:03
 

21-09-2015 09:39:19
Nelis
Nelis
Jammer, ik had er toch wel 100 euro voor over gehad (of misschien 200 als het met een stomer ging). Maar 195 is mij wel een brug te ver, hopelijk komt er nog een iets betaalbardere trein.  

23-09-2015 07:06:30
mdeen
mdeen
Quote
TSHeeze (ma 21 sep 2015 08:03:02 https://www.somda.nl/forum/17181/p552976/): De facebook pagina heet: Trein Weert Belgie.
https://www.facebook.com/TreinWeertBelgie?fref=ts

Waar heb je die link gevonden? Staat niet in het artikel.
En ook handig, ze hebben dat geblokkeerd voor het buitenland (ik zit op het werk achter een amerikaanse proxy).
Is allemaal niet echt zo van "wij willen graag interesse wekken".

Laatst bewerkt door mdeen op 23-09-2015 07:07
 

23-09-2015 08:01:03
TSHeeze
TSHeeze
Ik heb de link gekopieerd en geplakt van Facebook, ik ken die pagina want ik woon zelf dicht in de buurt van Weert.  

28-09-2015 15:31:12
broek53
broek53
Het blijkt te gaan om het Panorama Rail Restaurant; dat verklaart veel wat de prijs betreft.  

28-09-2015 16:04:14
TSHeeze
TSHeeze
Krijg je dan ook eten of niet?  

28-09-2015 16:06:42
moderator
Moderator
moderator
Nee dat koop je voor die 195 euro, even lezen graag voor je iets vraagt.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

28-09-2015 16:27:00
thom
thom
Quote
broek53 (ma 28 sep 2015 15:31:12 https://www.somda.nl/forum/17181/p553756/): Het blijkt te gaan om het Panorama Rail Restaurant; dat verklaart veel wat de prijs betreft.

Dat staat los van elkaar, dit is gewoon een rit uitgevoerd door Railpromo en in opdracht van een Belgische aanvrager.

Het Panorama Rail Restaurant is van Railpromo zelf en zou je kunnen zien als een product van hun, maar dat maakt niet dat elke rit onder de noemer 'Panorama Rail Restaurant' is.

Laatst bewerkt door thom op 28-09-2015 16:56
 

28-09-2015 18:56:48
broek53
broek53
Dat zeg ik ook niet. Maar het is 'm wel en dat verklaart mijns inziens de prijs.  

29-09-2015 07:52:24
mdeen
mdeen
Quote
mdeen (wo 23 sep 2015 07:06:30 https://www.somda.nl/forum/17181/p553170/):
Quote
TSHeeze (ma 21 sep 2015 08:03:02 https://www.somda.nl/forum/17181/p552976/): De facebook pagina heet: Trein Weert Belgie.
https://www.facebook.com/TreinWeertBelgie?fref=ts

Waar heb je die link gevonden? Staat niet in het artikel.
En ook handig, ze hebben dat geblokkeerd voor het buitenland (ik zit op het werk achter een amerikaanse proxy).
Is allemaal niet echt zo van "wij willen graag interesse wekken".

Ok, ik bekijk die facebookpagina nu vanaf thuis, en nog altijd staat er "Sorry, this content isn't available right now
This Facebook Page is only visible to people who live in certain countries. Please log in to see if it's visible to you."

Dus je moet gewoon een account bij facebook hebben om dat te kunnen zien. Dat vind ik wel heel erg slecht hoor. Blijkbaar willen het exclusief houden.
 

29-09-2015 08:17:12
sik214
sik214
Nou nou, wat een "anti"-klimaat weer. Misschien is google een betere vriend, daar vind je dit keurig netjes aangeleverd: http://www.antjevandestatie.eu/trein-weert-antwerpen/  

29-09-2015 08:49:27
mdeen
mdeen
Ik heb gemaild naar Antje van de Statie en geen reactie gekregen. Er wordt verwezen naar een facebookpagina die niet toegankelijk is en een website waar niks staat.
Vind je het vreemd dat er dan wat negatieve reacties komen?
 

29-09-2015 09:09:31
wattman
wattman
De bewuste facebook pagina is een algemene pagina over het treinverkeer op de IJzeren Rijn. Het enige bericht daar naar de voorgenomen rit op 11 oktober voert naar de pagina http://www.ospel-actueel.nl/nieuws/nieuws-detail/article/exclusief-en-rechtstreeks-per-trein-van-weert-naar-antwerpen
Die verwijst op zijn beurt naar http://www.weert-actueel.nl/ en ... Facebook.
 

29-09-2015 10:11:00
thom
thom
Quote
mdeen (di 29 sep 2015 07:52:24 https://www.somda.nl/forum/17181/p553828/):
Quote
mdeen (wo 23 sep 2015 07:06:30 https://www.somda.nl/forum/17181/p553170/):
Quote
TSHeeze (ma 21 sep 2015 08:03:02 https://www.somda.nl/forum/17181/p552976/): De facebook pagina heet: Trein Weert Belgie.
https://www.facebook.com/TreinWeertBelgie?fref=ts

Waar heb je die link gevonden? Staat niet in het artikel.
En ook handig, ze hebben dat geblokkeerd voor het buitenland (ik zit op het werk achter een amerikaanse proxy).
Is allemaal niet echt zo van "wij willen graag interesse wekken".

Ok, ik bekijk die facebookpagina nu vanaf thuis, en nog altijd staat er "Sorry, this content isn't available right now
This Facebook Page is only visible to people who live in certain countries. Please log in to see if it's visible to you."

Dus je moet gewoon een account bij facebook hebben om dat te kunnen zien. Dat vind ik wel heel erg slecht hoor. Blijkbaar willen het exclusief houden.

Nou, heel druk maken heeft niet zoveel nut, want op die Facebook site staat er ook helemaal niets over die rit genoemd, het is dus maar de vraag of die er ook echt wat mee van doen heeft.
 

04-10-2015 17:11:58
Gertion58
Gertion58
11:22 vertrek vanaf station Weert...en geen 13:00 zoals eerder vermeld. Correct ?  

04-10-2015 18:24:58
thieskes
thieskes
Volgens deze webpagina wel: https://www.facebook.com/Restauranthotelantjevandestatie/posts/898320253586532


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-10-2015 20:40:29
sloterdijk
sloterdijk
Geinig ik had een mailtje gezonden om meer info en ik kreeg gisteren een bevestiging 10.30 ontvangst bij Brasserie-Hotel Antje van de Statie

11.22 v. Weert
11.52 a. Hamont
11.55 v. Hamont
13.19 a. Antwerpen-Centraal
Ontvangst door de schepen van mobiliteit de heer Koen Kennis in Brasserie Royal

Rondleiding door gidsen door de stad (waaronder de lakenhal uit Weert en het stadhuis van Antwerpen)

Bezoek aan café Tante Lies (Limburgs café)
16.43 v. Antwerpen-Centraal
18.01 a. Hamont
18.04 v. Hamont
18.33 a. Weert
 

05-10-2015 21:50:19
thieskes
thieskes
Via het Sion rail forum ( http://www.sion-rail.nl/viewtopic.php?f=36&t=2924 )
de 1252 sleept de wagons van Wgm naar Wt
NMBS Loc 77 rijdt Wt-Atw-Wt


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 

05-10-2015 22:36:37
sjoerd
sjoerd
Ik neem toch aan dat het hier rijtuigen betreft en geen wagons.  

05-10-2015 22:47:50
edje
edje
Het zijn de drie rijtuigen van het rijdende restaurant  

05-10-2015 22:53:50
thom
thom
Beter gezegd, de rijtuigen die daar ook voor gebruikt worden  

05-10-2015 23:17:46
ZJ37
ZJ37
Welke rijtuigen behalve het panoramarijtuig gaan er nog meer mee met die trein?  

05-10-2015 23:18:58
thom
thom
De twee Grill's van RailPromo zelf.  

08-10-2015 10:05:32
erwin_6610
erwin_6610
Op de Rails geeft via Facebook de volgende tijden voor het overbrengen van LM aan:
Zondag 11-10
Watergraafsmeer 6.48
Utrecht Centraal 7.18
Eindhoven 8.20
Weert 9.09

De 1252 gaat dan los naar Eindhoven

Na de rit gaat het materieel weer terug:
Weert 19.22
Eindhoven 19.38
Utrecht Centraal 20.34
Watergraafsmeer 21.09

Laatst bewerkt door erwin_6610 op 08-10-2015 10:06
 

08-10-2015 14:00:17
TSHeeze
TSHeeze
Bedankt!  

08-10-2015 21:30:09
train85
train85
De 1252 gaat los naar Roermond en niet naar Eindhoven. Dit is veranderd.  

08-10-2015 21:51:29
casper_rzb
casper_rzb
http://www.weert-actueel.nl/nieuws/nieuws-detail/article/historische-treinreis-weert-hamont-antwerpen-geblokkeerd

Hij rijd dus niet wat ik uit deze tekst opmaak...
 

08-10-2015 22:32:27
thieskes
thieskes
Dat lees je goed . Ondanks dat alles geregeld en goedgekeurd was, heeft de DVIS besloten dat er een nieuwe toelating voor het materieel benodigd is?


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 

09-10-2015 00:26:10
NSR-fan
NSR-fan
Veel tekst inderdaad met verwijten, maar de echte reden staat er niet bij.
Dat blijft onduidelijk
 

09-10-2015 06:13:15
thieskes
thieskes
De echte reden staat er niet bij? Er staat toch echt dat de DVIS heeft besloten dat het materieel niet meer voldoet aan de toelatingseisen en daarom opnieuw toegelaten moet worden.
Is er volgens jouw een andere reden dat deze trein is geannuleerd?


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 

09-10-2015 07:42:37
Jack5812
Jack5812
Te triest voor woorden dit. Typische bureaucratie die wel meer bij onze zuiderburen te zien valt helaas.  

09-10-2015 08:22:20
gvttreinen
gvttreinen
Niet alleen bij de zuiderburen, hier kan men er ook wat van.
Hoe je het spoor onaantrekkelijk en minst flexibel kan maken, elk leuk initiatief strand in procedures en regelgevingen...brrrr.
 

09-10-2015 08:42:13
nohab
nohab
Quote
thieskes (vr 09 okt 2015 06:13:15 https://www.somda.nl/forum/17181/p554920/): De echte reden staat er niet bij? Er staat toch echt dat DVIS heeft besloten dat het materieel niet meer voldoet aan de toelatingseisen en daarom opnieuw toegelaten moet worden.
Is er volgens jou een andere reden dat deze trein is geannuleerd?
Ik denk dat hij bedoelt de reden waarom DVIS de toelating intrekt.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

09-10-2015 14:13:17
NSR-fan
NSR-fan
@ nohab: Juist

In het schrijven staat dat er veel en langdurig is overlegd op laag en hoog nivo.
Het lijkt me dan ook logisch dat men weet waarom (schijnbaar) de rijtuigen zijn afgekeurd.
Maar er speelde natuurlijk ook wel een commercieel feit. Publiciteit dat de rijtuigen bv. slecht onderhouden zijn of bv. een slechte administratie zijn natuurlijk niet zo prettig om naar buiten toe te verkondigen.

Zomaar UIC goedgekeurde rijtuigen weigeren is natuurlijk niet mogelijk.
 

09-10-2015 14:49:51
sik214
sik214
Schijnbaar toch wel. Waarom zou je de lezing van het spoorbedrijf in twijfel trekken (behalve de combi met username;-) )?

Het Belgische bedrijf is berucht hoor, zie Fyra dossier en ICR dossierdossier .....
 

09-10-2015 15:50:59
snowie
snowie
Is het misschien handig om deze rit uit de Bijzondere ritten te verwijderen?  

09-10-2015 15:58:41
sfj
Doe ik gelijk even, thx voor de tip.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

10-10-2015 00:09:41
thom
thom
Quote
NSR-fan (vr 09 okt 2015 14:13:17 https://www.somda.nl/forum/17181/p554974/): @ nohab: Juist

In het schrijven staat dat er veel en langdurig is overlegd op laag en hoog nivo.
Het lijkt me dan ook logisch dat men weet waarom (schijnbaar) de rijtuigen zijn afgekeurd.
Maar er speelde natuurlijk ook wel een commercieel feit. Publiciteit dat de rijtuigen bv. slecht onderhouden zijn of bv. een slechte administratie zijn natuurlijk niet zo prettig om naar buiten toe te verkondigen.

Zomaar UIC goedgekeurde rijtuigen weigeren is natuurlijk niet mogelijk.

Er is niks afgekeurd, DVIS meent dat de rijtuigen niet toegelaten zijn in hun beleving en dat is iets heel anders.

Een instantie als DVIS (Of ILeT in NL) keurt immers ook geen voertuigen, maar toetst alleen de eisen van de toelating maar dat is een kwestie van papierwerk.
 

10-10-2015 00:42:33
bacr
bacr
Als er na oorspronkelijke toelating bij de revisie veel gewijzigd is, dan moet een nieuwe (gewijzigde) toelating worden aangevraagd. Als onze Hondekop een nieuwe doorgaande HS leiding had gekregen bijvoorbeeld. Of we hadden we een andere deursluiting voor bedacht. Allemaal werk voor ILenT. Dat zal bij DVIS niet anders zijn en misschien heeft Railpromo meer gewijzigd aan de Grill Expressen dan eindelijk mocht.  

10-10-2015 09:29:36
thom
thom
Nogmaals, DVIS komt niet even persoonlijk bij je rijtuigen langs om te kijken.
En als je daadwerkelijk wat verbouwd aan je rijtuigen dan laat je dat keuren door een NoBo die een rapport opmaakt daarover voor ILeT.

Daarnaast zijn het volgens mij RIC rijtuigen wat het nog vreemder maakt, dus als ze bij ILeT toegelaten we het land inkomen en bij DVIS niet, dan gaat er wat ergens wat vreemds mis
 

10-10-2015 11:28:16
ZJ37
ZJ37
DVIS komt niet kijken, maar heeft wel een oordeel? Dat is ook vreemd.  


10-10-2015 15:42:53
jeanne
jeanne
Of te wel zo kennen we deze dienst weer: DVIS heeft zich weer meer bewezen dat ze ergens goed voor is! Ook reguliere treindiensten kennen deze dienst als een lastige hobbel. We hoeven alleen maar naar de deurproblematiek van het ICR te kijken.


Jeanne Kok
 

10-10-2015 15:44:56
bacr
bacr
@thom: Misschien voeren de rijtuigen ivm teveel wijzigingen onterecht RIC?

@zj37: Papieren werkelijkheid.
 

10-10-2015 17:25:41
phantom
phantom
Als dat zo zou zijn dan heeft men bij Il en T zitten slapen en nog wel bij meer soortgelijke buitenlandse divisie's
Ik geloof niet dat ze allemaal hebben zitten slapen als het gaat om dat RIC "keurmerk" bij deze rijtuigen.
Dus blijft er 1 optie over,de belgische spoor dinges zit dwars om dan toch nog iets te doen te hebben %08% %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

10-10-2015 17:27:04
dh3201
dh3201
Hoe heeft DVIS destijds ooit de V250 toegelaten, dat materieel 'rammelde' nog meer dan deze rijtuigen....


Shqiperise-lopers?
 

10-10-2015 19:05:51
broek53
broek53
De V250 had dan ook een voorlopige toelating. En nogmaals: DVIS keurt niet zelf, net zo min als ILT.  

11-10-2015 09:15:44
Chris
Chris
Dat DVIS niet bij treinen komt kijken is nieuw voor mij... Heb ze het laatste jaar toch al vier keer aan m'n cabine deur gehad.... Puur ter controle en elke maand worden treinen van vervoerders bekeken. En bij een kleine vervoerder als waar ik voor werk loop je snel de kans dat je ze tegenkomt...
Er zal vast op papier iets niet kloppen en dan doet DVIS terecht moeilijk. Naast DVIS houdt Infrabel zelf ook controles bij treinen.
 

11-10-2015 11:55:01
sik214
sik214
ILT gaat ook langs de baan voor controles, daar ging het niet om. Het gaat om de toelating die niet meer geldig zou zijn en een nieuwe toelating vereist (papieren exercitie) ondanks de RIC reglementen.
De beide ex-grill rijtuigen zijn al in de Railpromo periode in België en Duitsland geweest. Wellicht hangt het ook maar op1 rijtuig.