09-09-2015 09:49:38
nougo
nougo
Ik lees in het financieel dagblad (enkel voor abonnees) en verkorte versie op nu .nl ( http://www.nu.nl/economie/4122118/topman-prorail-ziet-nog-veel-tekortkomingen-bij-eigen-bedrijf-.html ) dat Pier Eringa zijn organisatie eens goed tegen het licht heeft gehouden en zacht gezegd van zijn stoel is gevallen. Als het klopt dat er in de organisatie van de 4000 werknemers slechts twee diepgaande vakinhoudelijke kennis hebben aangaande bovenleiding dan geeft dat stof tot nadenken en ben ik benieuwd hoeveel Geotechnici Prorail in dienst heeft die de verzakking nabij de landhoofden van de Schinkelbrug op waarde kunnen beoordelen.

We zien hier exact hetzelfde ontstaan als datgene wat er de afgelopen decennia bij Rijkswaterstaat is gebeurd. De vakmensen eruit en we gaan alles uitbesteden. Beoordeling van offerten en aanbestedingen gebeurt vooral door mensen met kennis van aanbestedingsprocedures en juristen. Of het bestek inhoudelijk klopt kan men vaak onvoldoende beoordelen en eigen ontwerpen komen al helemaal niet meer uit de organisatie. Niets tegen de dames en heren van de partijen die de aanbesteding winnen en diegenen die de ontwerpen nu mogen / moeten maken maar het leidt binnen Prorail en Rijkswaterstaat uiteindelijk tot logge organisaties waarvan de ogenschijnlijke kostenbesparingen teniet worden gedaan door een toename van *niet* spoor / weg / waterbouw vakinhoudelijke specialisten.

Laatst bewerkt door moderator op 09-09-2015 10:53
 

09-09-2015 10:14:58
broek53
broek53
De analyse is vlijmscherp, wat mij betreft volkomen juist en dat stemt enigszins hoopvol. In het besef dat je zoiets niet op stel en sprong kunt veranderen en verbeteren, zou het al mooi zijn als deze supertanker de koers zou beginnen te verleggen.

Laatst bewerkt door moderator op 09-09-2015 10:55
 

09-09-2015 10:30:17
gvttreinen
gvttreinen
Broeva Haro!

Laatst bewerkt door moderator op 09-09-2015 10:56
 

09-09-2015 10:38:19
waalkade
waalkade
Quote
nougo (wo 09 sep 2015 09:49:38 https://www.somda.nl/forum/17143/p551844/): Ik lees in het financieel dagblad (enkel voor abonnees) en verkorte versie op nu .nl ( http://www.nu.nl/economie/4122118/topman-prorail-ziet-nog-veel-tekortkomingen-bij-eigen-bedrijf-.html ) dat Pier Eringa zijn organisatie eens goed tegen het licht heeft gehouden en zacht gezegd van zijn stoel is gevallen. Als het klopt dat er in de organisatie van de 4000 werknemers slechts twee diepgaande vakinhoudelijke kennis hebben aangaande bovenleiding dan geeft dat stof tot nadenken en ben ik benieuwd hoeveel Geotechnici Prorail in dienst heeft die de verzakking nabij de landhoofden van de Schinkelbrug op waarde kunnen beoordelen.

We zien hier exact hetzelfde ontstaan als datgene wat er de afgelopen decennia bij Rijkswaterstaat is gebeurd. De vakmensen eruit en we gaan alles uitbesteden. Beoordeling van offerten en aanbestedingen gebeurt vooral door mensen met kennis van aanbestedingsprocedures en juristen. Of het bestek inhoudelijk klopt kan men vaak onvoldoende beoordelen en eigen ontwerpen komen al helemaal niet meer uit de organisatie. Niets tegen de dames en heren van de partijen die de aanbesteding winnen en diegenen die de ontwerpen nu mogen / moeten maken maar het leidt binnen Prorail en Rijkswaterstaat uiteindelijk tot logge organisaties waarvan de ogenschijnlijke kostenbesparingen teniet worden gedaan door een toename van *niet* spoor / weg / waterbouw vakinhoudelijke specialisten.
Citaat uit www.nu.nl : "Dat is volgens hem deels te wijten aan Prorail zelf, dat een gesloten bedrijfscultuur kent en ook intern niet goed communiceert.", dat lijkt me sterk, heb me ooit laten vertellen dat Prorail rond de 100 communicatie medewerkers in dienst heeft.

Laatst bewerkt door moderator op 16-09-2015 10:22
 


09-09-2015 10:45:47
jeanpierre
jeanpierre
De aanwezigheid van communicatie medewerkers (en ja, dat zijn er inderdaad erg veel) zegt niets over de wijze hoe de inhoudelijke communicatie tussen de afdelingen plaatsvindt. Het komt nog steeds voor dat vanuit ProRail tegenstrijdige adviezen worden gegeven m.b.t. projecten. De vervoerders en overheden moeten dan maar zien wie er gelijk heeft.  

09-09-2015 10:59:49
broek53
broek53
Mijn idee is dat hoe meer communicatiemedewerkers een bedrijf heeft, hoe geslotener het is. Maar dat terzijde.  

10-09-2015 09:27:00
maigoda
maigoda
Wat ik nu lees over Prorail, is iets wat in de hele maatschappij steeds meer gaande is. Ietswat kort door de bocht houdt het in dat er steeds vaker technische beslissingen worden genomen of technische of keuzes worden gemaakt door boekhouders. En hoe goed ze dan ook mogen zijn binnen hun vakgebied, het is toch een beetje als de Titanic met een blinde kapitein: niet óf het fout gaat, maar wanneer en hoe.
Groetjes,
Emiel
 

15-09-2015 23:28:02
ZJ37
ZJ37
Ok, het is een Telegraaf-bericht, maar helemaal verzonnen zal het ook niet zijn: http://www.telegraaf.nl/binnenland/24496760/__Megastrop_voor_ProRail__.html  

15-09-2015 23:57:53
b2py
b2py
Pagina 136: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/begrotingen/2015/09/15/a-infrastructuurfonds-rijksbegroting-2016/a-infrastructuurfonds-rijksbegroting-2016.pdf  

16-09-2015 10:32:27
Sietse
Sietse
http://www.volkskrant.nl/binnenland/-regionale-spoorprojecten-geschrapt~a4143230/
Jammer dat de regionale lijnen het weer moeten ontgelden. Dan ben ik toch wel benieuwd wat hier allemaal onder valt.
 

16-09-2015 11:18:52
DingeZ
DingeZ
Het gaat om €475mln over een periode van 2018-2028. Dat is €47,5mln per jaar. Op een omzet van €1,2mld per jaar lijkt me dat wel mee te vallen...  

16-09-2015 12:38:54
waalkade
waalkade
maak er maar 2,4 miljard per jaar van.  

16-09-2015 13:02:46
broek53
broek53
Quote
Sietse (wo 16 sep 2015 10:32:27 https://www.somda.nl/forum/17144/p552555/): http://www.volkskrant.nl/binnenland/-regionale-spoorprojecten-geschrapt~a4143230/
Jammer dat de regionale lijnen het weer moeten ontgelden. Dan ben ik toch wel benieuwd wat hier allemaal onder valt.
Kom kom, niet zo Calimero-achtig. Het gaat maar om 1 van 11 mogelijke maatregelen en er is in regionale lijnen nog nimmer zoveel geïnvesteerd als de laatste tien jaar en zeker de komende vijf jaar nog - waarbij de investeringen voor een groot deel door de provincies betaald worden en niet door Prorail.
 

16-09-2015 15:35:24
gvttreinen
gvttreinen
2ekamer stukken (incl. rapport) http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2015Z16554&did=2015D33811  

17-09-2015 13:32:01
daniel81
daniel81
Quote
broek53 (wo 16 sep 2015 13:02:46 https://www.somda.nl/forum/17144/p552566/):
Quote
Sietse (wo 16 sep 2015 10:32:27 https://www.somda.nl/forum/17144/p552555/): http://www.volkskrant.nl/binnenland/-regionale-spoorprojecten-geschrapt~a4143230/
Jammer dat de regionale lijnen het weer moeten ontgelden. Dan ben ik toch wel benieuwd wat hier allemaal onder valt.
Kom kom, niet zo Calimero-achtig. Het gaat maar om 1 van 11 mogelijke maatregelen en er is in regionale lijnen nog nimmer zoveel geïnvesteerd als de laatste tien jaar en zeker de komende vijf jaar nog - waarbij de investeringen voor een groot deel door de provincies betaald worden en niet door Prorail.

Klinkt als een potje met een hoog 'wafelijzergehalte' en dan is het vanuit financiële hoek het meest logsiche om dat als eerste te schrappen
 

17-09-2015 16:44:53
broek53
broek53
De provincies betalen het uit de Zuiderzeegelden (noorden) en dat is bijna op, en uit de opbrengst van de verkoop van de aandelen Nuon (en daar heeft het Rijk volgens mij part noch deel aan).

Laatst bewerkt door broek53 op 17-09-2015 16:45
 

19-09-2015 19:41:01
wouter15
wouter15
Volgens http://www.telegraaf.nl/binnenland/24512786/__ProRail_knoeit_met_de_cijfers__.html maakt ProRail al 5 jaar lang een grote puinhoop van zijn boekhouding.  

20-09-2015 11:48:49
mv
mv
Mansveld zou het financiële gat bij ProRail kunnen dichten,door de verantwoordelijkheid voor Regionale spoorinfra volledig aan de Provincies te geven.

MV
 

20-09-2015 13:13:27
rolandrail
rolandrail
Dat doen zou niets meer zijn dan de zoveelste bezuiniging zijn zoals al jaren met allerlei andere zaken gebeurd die naar de provincie worden overgeheveld en we weten allemaal wat voor doorslaande successen dat zijn: totaal niet.
Daarnaast is het ook geen oplossing voor de oorzaak dat er een gat is ontstaan bij Prorail: de bedrijfscultuur incl. dure projecten en mismanagment.
 

20-09-2015 20:55:20
nougo
nougo
De spooraannemer krijgt daarmee enkel een andere opdrachtgever. Niet een die zowel infra-inhoudelijk als financieel van de hoed en de rand weet.  

20-09-2015 23:43:19
thom
thom
Quote
mv (zo 20 sep 2015 11:48:49 https://www.somda.nl/forum/17144/p552923/): Mansveld zou het financi�le gat bij ProRail kunnen dichten,door de verantwoordelijkheid voor Regionale spoorinfra volledig aan de Provincies te geven.

MV

Dan ga je het bij mensen neerleggen die daar toeten noch blazen van weten, hoe ontmantel je een stukje vak kennis...

Laatst bewerkt door thom op 20-09-2015 23:46
 

21-09-2015 16:13:22
mv
mv
Kunnen > zou een van de mogelijkheden / opties zijn.
Moeten > Overgave a.s.a.p


Gr:MV
 

21-09-2015 16:51:07
daniel81
daniel81
Maar hoezo is het één van de opties?
Ook het onderhoud aan regionale spoorlijnen moet betaald worden?
Ik heb nog nergens gelezen dat Prorail verlies boekt op het onderhoud aan de regionale lijnen, dus ook niet dat daardoor een financieel gat is ontstaan of gedicht zou kunnen worden.
 

21-09-2015 17:15:29
timtrein
timtrein
Door lagere eisen te stellen wordt het goedkoper, is het idee.  

21-09-2015 17:30:24
Klaasje
Klaasje
Quote
thom (zo 20 sep 2015 23:43:19 https://www.somda.nl/forum/17144/p552963/):
Quote
mv (zo 20 sep 2015 11:48:49 https://www.somda.nl/forum/17144/p552923/): Mansveld zou het financi�le gat bij ProRail kunnen dichten,door de verantwoordelijkheid voor Regionale spoorinfra volledig aan de Provincies te geven.

MV

Dan ga je het bij mensen neerleggen die daar toeten noch blazen van weten, hoe ontmantel je een stukje vak kennis...

Want die vakkennis is bij Prorail altijd al zo geweldig aanwezig wil je zeggen? Prorail huurt ook veel externen in. Niet dat het een goed voorstel is van mv maar jouw tegenwerping doet het niet veel beter.

Een voordeel om het wel door Prorail te laten doen is dat die bijvoorbeeld kunnen coördineren, je minder overleg houdt omdat er geen overgangen zijn en omdat Prorail groter kan inkopen.
 

21-09-2015 17:59:00
daniel81
daniel81
Quote
timtrein (ma 21 sep 2015 17:15:29 https://www.somda.nl/forum/17144/p553011/): Door lagere eisen te stellen wordt het goedkoper, is het idee.

Ik vrees dat dat niet opgaat, aangezien die eisen vaak niet bij Prorail vandaan zullen komen. Veel eisen komen bij IL&T vandaan, en wat de stationsinrichting betreft zijn er ook tal van richtlijnen, bouwbesluiten, concessieverleners en tig andere belanghebbenden die eisen stellen.
Hoewel ik het er overigens wel mee eens ben dat het allemaal best wat minder mag; vergeleken met onze buurlanden moet elk station hier haast een koninklijke wachtkamer hebben%03%
 

21-09-2015 19:16:52
thom
thom
Quote
Klaasje (ma 21 sep 2015 17:30:24 https://www.somda.nl/forum/17144/p553014/):
Quote
thom (zo 20 sep 2015 23:43:19 https://www.somda.nl/forum/17144/p552963/):
Quote
mv (zo 20 sep 2015 11:48:49 https://www.somda.nl/forum/17144/p552923/): Mansveld zou het financi�le gat bij ProRail kunnen dichten,door de verantwoordelijkheid voor Regionale spoorinfra volledig aan de Provincies te geven.

MV

Dan ga je het bij mensen neerleggen die daar toeten noch blazen van weten, hoe ontmantel je een stukje vak kennis...

Want die vakkennis is bij Prorail altijd al zo geweldig aanwezig wil je zeggen? Prorail huurt ook veel externen in. Niet dat het een goed voorstel is van mv maar jouw tegenwerping doet het niet veel beter.

Een voordeel om het wel door Prorail te laten doen is dat die bijvoorbeeld kunnen coördineren, je minder overleg houdt omdat er geen overgangen zijn en omdat Prorail groter kan inkopen.

Roepen dat Prorail het niet geweldig doet en dat anderen dat dan automatisch maar beter zouden doen is het ook niet

Maar ik snap je wel en verbetering is zeker mogelijk bij Prorail, maar een 'slecht' eindproduct leveren wil niet betekenen dat het slecht gesteld is met de vakkennis.
Er zijn genoeg redenen die ervoor zorgen dat de vakkennis die er is niet tot zijn recht komt, te weinig financiële middelen om het uit te voeren, mensen die beslissingen maken en de vakkennis negeren bv.

Persoonlijk denk ik iig niet dat dat er beter op gaat worden als je met 12 provinciën allemaal het wiel opnieuw uit gaat vinden...

Laatst bewerkt door thom op 21-09-2015 19:17
 

21-09-2015 19:28:27
gvttreinen
gvttreinen
Prorail heeft een hele bibliotheek met regelgevingen en voorschriften.
Als iedere Provincie dat voor hun eigen net ook moeten gaan opbouwen en als ze daar ook nog eens andere eisen bij gaan stellen wordt het voor een contractaannemer een aardige warboel, in de ene Provincie moet het zo en on de andere weer anders.
Daarom lijkt me beter om het beheer van 't spoor in één hand te houden, gelukkig wordt Keyrail door Prorail over genomen en krijgt het beheer over de Betuweroute, je weet niet wat een geregel het is geweest aan de beheersgrenzen (tussen Prorail en Keyrail)

Ben eens dat er veel mensen met weinig affiniteit met het spoor binnen Prorail lopen, als een vakspecialist aan mij vraagt hoeveel assen een Lint heeft dan ga ik toch achter mijn oren krabben.
 

21-09-2015 19:31:44
timtrein
timtrein
Bedoeld wordt onder andere dat je de bovenbouw aanlegt voor voertuigen met een aslast van bijvoorbeeld maximaal 15 ton. Of zo'n regionale spoorlijn niet meer onder het hoofdspoor te laten vallen maar onder het (nieuwe) lokaalspoor, zoals Randstadrail. Dat soort dingen. Maar de details staan wel in het rapport  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


21-09-2015 20:27:09
yappa
yappa
Toch zou het ook voordelen hebben hoor, om bijvoorbeeld de afgesloten gebied als de Noordelijke Nevensporen (mag je dat zo zeggen?) onder beheer van het OV-bureau te brengen. Dan krijg je in elk geval een objectief beeld van hoe goed/slecht ProRail het doet ten opzichte van een andere beheerder, binnen hetzelfde kader van wet- en regelgeving.  

21-09-2015 20:57:32
sjoerd
sjoerd
Volgens mij krijg je dan een subjectief beeld. Als je twee beheerders objectief wilt vergelijken heb je weer een onafhankelijke norm nodig. En, zoals hierboven geschetst, krijg je weer hoopjes overleg en onbegrip zoals nu net bij Keyrail-Prorail is weggehaald.
Het is hoe dan ook in elk bedrijf slecht dat er regelneven en -nichten de beslissingen nemen terwijl degenen met vakkennis buiten spel komen te staan. Daar komt nog bij dat regelneven en -nichten soms een boek lezen of een excursie naar laten we zeggen Japan maken, en dan naar het bedrijf terug komen met voortvarende modische ideeen, terwijl ze naar hun eigen vaklui zouden moeten luisteren. Daar gaan meer branches aan ten onder overigens.
 

22-09-2015 06:21:06
ZJ37
ZJ37
Quote
yappa (ma 21 sep 2015 20:27:09 https://www.somda.nl/forum/17144/p553037/): Toch zou het ook voordelen hebben hoor, om bijvoorbeeld de afgesloten gebied als de Noordelijke Nevensporen (mag je dat zo zeggen?) onder beheer van het OV-bureau te brengen. Dan krijg je in elk geval een objectief beeld van hoe goed/slecht ProRail het doet ten opzichte van een andere beheerder, binnen hetzelfde kader van wet- en regelgeving.
Nou ja, afgesloten gebied... Goederenvervoerders mogen dan maar hopen dat buitendienststellingen per regio een beetje op elkaar worden afgestemd. Bij prorail ligt dat nu tenminste nog onder één dak, maar ik voorzie de nodige afstemmingsperikelen als elke regio zijn eigen gang gaat met data, regels, etc.
 

22-09-2015 11:12:02
dh3201
dh3201
De goederenvervoerders zullen vast liever zien dat ProRail, DB Netze en al die andere internationale netbeheerders worden samengevoegd tot één partij.


Shqiperise-lopers?
 

22-09-2015 11:26:23
mv
mv
Yappa, opzich nog niet zo'n gek idee om een gezamelijk OV-Bureau te hanteren. Als ik het wel heb hebben Groningen en Drenthe samen al een OV-Bureau, aansluiting van Friesland zou dan de kortste klap zijn, dan heb je een OV-Bureau voor heel Noord Nederland.

En het klopt inderdaad dat ProRail externe BVs aantrekt voor bepaalde zaken. Dat hebben ze hier ook gedaan voor Project ESGL. Echter zijn ook in dit project hier en daar een aantal foutjes gemaakt. Een mooi voorbeeld is het weghalen van de wissel thv spoor 5b te Lw. Op spoor 5B zou dan het perron 6 ontstaan en dus een stootblok/juk voor 5A. Als men dit zal doorzetten haalt men een doorrijdt mogelijkheid weg.

MV
 

22-09-2015 11:36:54
jeanpierre
jeanpierre
Ook de Provincies Flevoland, Overijssel en Gelderland hebben een gezamenlijk OV-Bureau van waar uit o.a. het beheer van de contractsectorlijnen wordt gecoordineerd. Dit heeft o.a. geresulteerd in het "uitlenen" van treinen tussen de concessies (Achterhoek -> AlMa, BRENG -> Maaslijn).  

22-09-2015 12:35:15
SchuurB
SchuurB
Ik vind het niet zo'n heel gek idee, dat beheer van regionale spoorlijnen door provincies. Het zou zinnig zijn om vervoer en infrastructuur bij een gezamenlijke partij onder te brengen, bij regionale spoorlijnen zijn dat toch de provincies. Die hebben in meer of mindere mate een visie wat ze met de spoorlijn willen.

Het probleem van ProRail is toch dat de infrastructuur en het vervoer van mensen en goederen als gescheiden werelden worden behandeld, terwijl elke spoorman weet (en de voorbeelden ervan zijn in OD-draadjes terug te vinden) dat infra en vervoer zeer nauw met elkaar verbonden zijn.

Het technische verhaal lijkt me niet zo ingewikkeld. Een ingenieursbureau doet de begeleiding, een aannemer het werk. Als ProRail al een bibliotheek heeft staan, dan neem je die bibliotheek toch gewoon over? Ook DB Netz heeft zo'n bibliotheek, mochten aspecten uit de ProRail-bieb je niet bevallen, dan pluk je toch gewoon uit de bieb van DB Netz? De expertise en gezond verstand bij ingenieursbureaus is vast voldoende om vast te stellen of het shoppen bij DB technische problemen oplevert of niet.
 

22-09-2015 13:06:32
sjoerd
sjoerd
Het lijkt inderdaad een zwak punt: scheiden van vervoer en infra in verschillende organisaties. In die zin werkt het anders dan bij het wegvervoer.
Maar als dat het probleem is, dan moet je dat oplossen en niet vluchten in een verdere opdeling. Dat leidt tot grenskwesties, lokale paniekzaaiers en nitwits krijgen nog meer kans, visieverschillen tussen regio, het toepassen van nog meer van elkaar verschillende systemen, doublures in archiefvorming, nieuwe mistige overlegstructuren, honderden lokale politici die van toeten noch blazen weten maar zich wel willen profileren, een onafhankelijke toezichthouder die stroperig werkt, het verdelen van de pot wat tot ruzies leidt, en ga zo nog maar even door. Niet doen dus.
Het hierboven genoemde succes zit in het (in deze twee gevallen!) soepel oplossen van materieelproblemen, meer niet.
 

22-09-2015 13:13:24
nathanvos2
nathanvos2
Volgens mij is dat ook wel gedaan bij een ander kijken hoe hun problemen oplossen. Ik dacht dat ze bij ProRail vanwege de winterse problemen met vastgevroren wissels al eens bij de OBB heeft gekeken hoe hun het met de wisselverwarming aanpakken. Dit heeft ProRail nooit
doorgevoerd om dat dit te duur zou zijn. Ik denk daarom dat er misschien ook een andere mentaliteit moet komen en dat ProRail geen verkeerde zuinigheid doorvoert.
 

22-09-2015 16:48:51
phantom
phantom
Verkeerde zuinigheid voert men nu al door.
Overal haalt men wissels en sporen weg omdat ze niet tot zelden worden gebruikt en dus meer kosten dan opleveren.
Tot er ergens een probleem boven komt boven drijven en men hele spoorlijnen moet gaan stil leggen omdat men op 1 plekje op die lijn niet om het probleem heen kunnen met treinen.
(en dat kost denk ik vele malen meer,op vele vlakken)
Dat lijkt mij een typisch voorbeeld van verkeerde zuinigheid.

Laatst bewerkt door phantom op 22-09-2015 16:49


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

22-09-2015 17:04:03
daniel81
daniel81
Dat is nou net het verkeerde voorbeeld, want dit is juist goede zuinigheid.
Vanuit Prorail gezien dan.

Dat het treinverkeer in half Nederland overhoop ligt door één calamiteitje, zal Prorail een zorg zijn. Voor hen wordt dat pas een probleem als er daarover een concrete schadeclaim bij hen komt te liggen, die meer kost dan de besparing-door-het-verwijderen-van-de-wissels

Zolang dat niet het geval is, is Prorail financieel gezien goed bezig.
Dat Prorail zich als staatsorgaan ook maatschappelijk verantwoordelijk zou moeten voelen is een heel ander verhaal, dat nou net niks met deze financiële kwestie te maken heeft.

Met de ontwikkelingen heeft het inmiddels niet veel meer te maken, maar vooruit.
 

22-09-2015 18:43:06
nathanvos2
nathanvos2
Op dat betreft laat ProRail de reiziger in de kou staan. Ze hebben bij Ut ook zo'n berg wissels er uit gegooid 'om dat dit in Japan ook goed werkt'. Als er iets gebeurd op Ut ligt er in het beroerdste geval half Nederland plat.  

22-09-2015 18:56:40
gvttreinen
gvttreinen
Door dit soort zuinigheid (het niet meer kunnen/toestaan om te lopen moet dit nu b.v. op Mrg gebeurd, extra km's maken waarover ook nog eens vergoeding betaald moet worden, mes snijdt dus aan twee kanten.  

23-09-2015 07:03:30
mdeen
mdeen
Quote
timtrein (ma 21 sep 2015 19:31:44 https://www.somda.nl/forum/17144/p553028/): Bedoeld wordt onder andere dat je de bovenbouw aanlegt voor voertuigen met een aslast van bijvoorbeeld maximaal 15 ton. Of zo'n regionale spoorlijn niet meer onder het hoofdspoor te laten vallen maar onder het (nieuwe) lokaalspoor, zoals Randstadrail. Dat soort dingen. Maar de details staan wel in het rapport

Maar dat kan Prorail toch ook? Het minste wat nu in Nederland aangelegd wordt is C2 (20 ton aslast, 6,4 t/m). Als je alleen reizigerstreinen rijdt is A ook voldoende (16 ton aslast, 5,0 t/m).
Ik denk niet dat randstadrail minder is dan dat.

Daarbij is dit broekzak-vestzak. Het geld dat Prorail uitspaart moet de andere beheerder toch uitgeven. En je moet weer een hele organisatie opbouwen. Daarbij bouwt Prorail toch niet zelf, de echte kosten worden al aanbesteed.
 

29-09-2015 14:15:49
wouter15
wouter15
Op de website van de Telegraaf (http://www.telegraaf.nl/binnenland/24550430/__Documenten_ProRail_online__.html?utm_source=facebook.com&utm_medium=referral&utm_campaign=facebookpage) is een artikel verschenen met documenten over ProRail waar de Tweede Kamer niks van mocht weten.  

02-10-2015 11:33:33
mv
mv
Beschikbare budget voor de Regionale is slechts €7,7mln op jaarbasis.

Bar weinig en een kwalijke zaak is dat!!

MV
 

03-10-2015 22:48:18
mvboetzela
mvboetzela
Quote
mdeen (wo 23 sep 2015 07:03:30 https://www.somda.nl/forum/17144/p553169/):
Maar dat kan Prorail toch ook? Het minste wat nu in Nederland aangelegd wordt is C2 (20 ton aslast, 6,4 t/m). Als je alleen reizigerstreinen rijdt is A ook voldoende (16 ton aslast, 5,0 t/m).
Ik denk niet dat randstadrail minder is dan dat.

Daarbij is dit broekzak-vestzak. Het geld dat Prorail uitspaart moet de andere beheerder toch uitgeven. En je moet weer een hele organisatie opbouwen. Daarbij bouwt Prorail toch niet zelf, de echte kosten worden al aanbesteed.

Neen, dat kan ProRail niet zomaar. Bij de geplande ombouw van Zwolle - Kampen naar LR/tramachtig moest er een hele nieuwe "catalogus" met te beheren objecten die ze nu nog niet kende. Het bedrag dat daarmee gemoeid was ben ik vergeten, maar het was krankzinnig ten opzichte van de platte verbouwingskosten van het lijntje. ProRail kan beheren wat ze heeft, maar nieuwe spoorwegen bewandelen is een Gotspe. Dat is ook precies de reden dat RandstadRail en de Hoekse lijn uit beheer worden gehaald bij ProRail.
 

05-10-2015 06:54:33
bacr
bacr
Quote
mvboetzela (za 03 okt 2015 22:48:18 https://www.somda.nl/forum/17144/p554351/):
Quote
Neen, dat kan ProRail niet zomaar. Bij de geplande ombouw van Zwolle - Kampen naar LR/tramachtig moest er een hele nieuwe "catalogus" met te beheren objecten die ze nu nog niet kende. Het bedrag dat daarmee gemoeid was ben ik vergeten, maar het was krankzinnig ten opzichte van de platte verbouwingskosten van het lijntje. ProRail kan beheren wat ze heeft, maar nieuwe spoorwegen bewandelen is een Gotspe. Dat is ook precies de reden dat RandstadRail en de Hoekse lijn uit beheer worden gehaald bij ProRail.


Is het dan volgens jou kort door de bocht gezegd zo dat er met het huidig Prorail helemaal geen nieuwe lijnen meer aangelegd kunnen worden, omdat ze daartoe niet (meer?) capabel zijn?
 

05-10-2015 06:57:51
mdeen
mdeen
Quote
mvboetzela (za 03 okt 2015 22:48:18 https://www.somda.nl/forum/17144/p554351/):
Quote
mdeen (wo 23 sep 2015 07:03:30 https://www.somda.nl/forum/17144/p553169/):
Maar dat kan Prorail toch ook? Het minste wat nu in Nederland aangelegd wordt is C2 (20 ton aslast, 6,4 t/m). Als je alleen reizigerstreinen rijdt is A ook voldoende (16 ton aslast, 5,0 t/m).
Ik denk niet dat randstadrail minder is dan dat.

Daarbij is dit broekzak-vestzak. Het geld dat Prorail uitspaart moet de andere beheerder toch uitgeven. En je moet weer een hele organisatie opbouwen. Daarbij bouwt Prorail toch niet zelf, de echte kosten worden al aanbesteed.

Neen, dat kan ProRail niet zomaar. Bij de geplande ombouw van Zwolle - Kampen naar LR/tramachtig moest er een hele nieuwe "catalogus" met te beheren objecten die ze nu nog niet kende. Het bedrag dat daarmee gemoeid was ben ik vergeten, maar het was krankzinnig ten opzichte van de platte verbouwingskosten van het lijntje. ProRail kan beheren wat ze heeft, maar nieuwe spoorwegen bewandelen is een Gotspe. Dat is ook precies de reden dat RandstadRail en de Hoekse lijn uit beheer worden gehaald bij ProRail.

Maar een nieuwe organisatie hoeft die "catalogus" niet aan te maken of zo? Is dit een kwestie van hoe Prorail werkt, en zo ja: waarom is dit dan zo en waarom kan Prorail dan niet werken als een HTM of RET?
 

05-10-2015 13:18:24
thom
thom
Quote
bacr (ma 05 okt 2015 06:54:33 https://www.somda.nl/forum/17144/p554446/):
Quote
mvboetzela (za 03 okt 2015 22:48:18 https://www.somda.nl/forum/17144/p554351/):
Quote
Neen, dat kan ProRail niet zomaar. Bij de geplande ombouw van Zwolle - Kampen naar LR/tramachtig moest er een hele nieuwe "catalogus" met te beheren objecten die ze nu nog niet kende. Het bedrag dat daarmee gemoeid was ben ik vergeten, maar het was krankzinnig ten opzichte van de platte verbouwingskosten van het lijntje. ProRail kan beheren wat ze heeft, maar nieuwe spoorwegen bewandelen is een Gotspe. Dat is ook precies de reden dat RandstadRail en de Hoekse lijn uit beheer worden gehaald bij ProRail.


Is het dan volgens jou kort door de bocht gezegd zo dat er met het huidig Prorail helemaal geen nieuwe lijnen meer aangelegd kunnen worden, omdat ze daartoe niet (meer?) capabel zijn?

Volgens mij heeft ProRail net een Hanzelijn aangelegd...
 

05-10-2015 17:05:10
ZJ37
ZJ37
Klopt, waar treinen niet met ontworpen baanvaksnelheid door de Drontermeertunnel rijden omdat dat niet zo fijn voor je oortjes is.  

05-10-2015 17:23:40
Diedje
Diedje
Of tijden lang langzamer door Delft gereden word ivm draaiende deuren...  

05-10-2015 18:09:41
daniel81
daniel81
Nee, daar gaat het niet om.
Even met een huis-tuin- en keukenvoorbeeldje: Prorail levert alleen maar Mercedes S-klasse. Wil je een Fiatje, dan is-ie duurder dan de Mercedes omdat-ie dan eerst nog ontworpen moet worden en je die ontwikkelkosten voor je kiezen krijgt.
 

05-10-2015 19:09:50
mvboetzela
mvboetzela
Juist, dus wil je nog 3 mercedessen S-klasse (lees: 100 km hoofdspoorlijn met reeds vrijgegeven type spoor, wissels etc...) dan kan dat zo. Wil je een Fiatje, dan moet die eerst door ProRail in de Catalogus gezet worden, ook al is het een kant-en-klaar product.
Want er zijn natuurlijk rails, dwarsliggers, wissels en bovenleiding te koop bij fabrikanten die uitstekend geschikt zijn voor toepassing bij LR, maar ProRail kent die componenten niet. Het "leren kennen" van die componenten heet "certificeren en vrijgeven" en dat kost kennelijk een Godsvermogen.
Zie daar ook een belangrijke drijfveer voor de regio Rotterdam om de Hoekse Lijn en de Hofpleinlijn vooral niet bij ProRail in beheer te laten.
 

05-10-2015 20:19:44
b2py
b2py
Quote
mvboetzela (ma 05 okt 2015 19:09:50 https://www.somda.nl/forum/17144/p554527/):
Zie daar ook een belangrijke drijfveer voor de regio Rotterdam om de Hoekse Lijn en de Hofpleinlijn vooral niet bij ProRail in beheer te laten.
De 'nieuwe' beheerders hebben gewoon al die infra al liggen en kunnen daar verder op inspelen. Als je dat door ProRail laat doen krijg je een eilandje en mis je synergievoordelen..
 


05-10-2015 20:23:36
cuneo56
cuneo56
Quote
Diedje (ma 05 okt 2015 17:23:40 https://www.somda.nl/forum/17144/p554508/): Of tijden lang langzamer door Delft gereden word ivm draaiende deuren...

En die deuren zijn al tijden weg , en toch..........
 

07-10-2015 21:30:31
moderator
Moderator
moderator
Een rits berichten over de Hoekse Lijn is verplaatst naar https://www.somda.nl/forum/11630/Toekomst+van+de+Hoekse+Lijn/ . Hier graag uitsluitend over ProRail berichten.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

01-12-2015 20:59:15
wouter15
wouter15
ProRail ligt opnieuw onder vuur: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/prorail_opnieuw_onder_vuur-147334  

02-12-2015 09:52:28
nougo
nougo
Maar ook..... dat het gezond verstand moet terugkomen...en dan doel ik op het machinistendeel

http://www.nu.nl/algemeen/4175438/prorail-topman-wil-af-van-overbodige-regels-spoor.html

Laatst bewerkt door nougo op 02-12-2015 09:54
 

02-12-2015 09:55:29
broek53
broek53
Applaus voor die man!  

02-12-2015 10:05:30
Nelis
Nelis
Hulde voor deze uitspraken, hij lijkt zich in ieder geval bewust van dat er op veel vlakken is doorgeschoten. Hopelijk kan hij duidelijke daden bij zijn woorden voegen. Het is zowieso al een verbetering ten op zichte van die vrouw die zei dat er binnen een paar jaar geen storingen meer zijn door problemen met de infrastructuur.  

02-12-2015 10:34:53
javanree
javanree
Vooral ook hopen dat dhr Eringa de tijd gaat krijgen van de politiek om de supertanker Prorail bij te draaien... want dat gaat nog wel even duren.  

02-12-2015 13:19:43
jbt
jbt
Eindelijk! Iemand die doorheeft dat spoormensen (machinisten) ook kunnen nadenken en verantwoordelijkheid nemen als dat van ze gevraagd wordt. Inderdaad hulde!  

02-12-2015 13:27:14
slifor2
slifor2
Ben het ook helemaal eens met zijn uitspraken, maar hoor nu de mopperende Jihad al weer zagen aan de stoelpoten.... Hoe kan de topman dit zeggen, terwijl Veiligheid als nummer 1, 2 en 3 in het vaandel van ProRail staan? We zijn ongeloofwaardig zo!! Ontzettend gevaarlijke capriolen..... De Jihad zal gelijk roepen dat het le-vens-ge-vaar-lijk is om een machinist in Amsterdam og Utrecht ff aan het wissel te laten prutsen. Natuurlijk bedoeld Pier niet dit soort locaties, maar bv een uur vertraagde trein in laten we zeggen Appingedam, omdat een monteur (er zijn er weinig ivm de bezuinigingen en die dus nog op een andere locatie wc rollen staat te verzamelen) na een uur rijden in Appingedam is om het wc-rolletje te verwijderen... terwijl er in de verste verte geen trein kan rijden....

Blijft wel triest dat hij het via druk uit de media moet spelen om zijn eigen Jihad er onder te krijgen......
 

02-12-2015 14:27:26
maurits
maurits
Wat dat betreft een verademing inderdaad. Z'n uitspraken over zelfdodingen een paar maand geleden waren erg ongelukkig qua ethiek, maar zelfs daar zat een kern van waarheid in.

Samen met de nieuwe staatssecretaris die de duimschroeven van NS aandraait best een goede ontwikkeling. Nu nog iemand bij NS die niet alle schuld bij externe factoren/partijen neerlegt...

Laatst bewerkt door maurits op 02-12-2015 14:28


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

02-12-2015 15:14:25
sjoerd
sjoerd
@ Slifor: Ik krijg stellig niet de indruk dat de heer Eringa het via de media speelt. Die pikken het natuurlijk wel op want die ruiken oorlog tussen de veiligheidshesjes en de doelmatigheidsvestjes. We kunnen de media in dit debat missen als kiespijn: die roeptoeteren braaf mee met de nitwits.
Ik heb tot nu toe altijd vertrouwen gehad in de persoon van de huidige Staatssecretaris, maar laten we eerlijk zijn: zowel in de politiek als in de bedrijfsvoering hebben we al eerder op zich zeer bekwame mensen verloren aan de ziek geworden organisaties van de railbedrijven en daar is dus ook voor haar een flinke horde te nemen.
Misschien heeft ex-NS-pda Ploeger nog tijd. Geen dictator maar een man van overleg en een echte spoorkerel.
 

02-12-2015 15:36:20
jorgo
jorgo
Dhr. Leo Ploeger?
Volgens mij bega je hier een Henk-Krolletje. %08%
 

02-12-2015 16:06:03
broek53
broek53
Helaas wel. En hij zou er inmiddels ook wel wat te oud voor zijn.  

02-12-2015 16:19:35
pjkleton
pjkleton
De heer Ploeger is niet meer onder ons.
Ene F Q Den Hollander zou ook wel goed kunnen in bepaalde opzichten
Peter
 

02-12-2015 16:37:46
sjoerd
sjoerd
Ja, die had ik eerst ook in mijn post staan en dat ze beiden niet meer de helpende hand kunnen bieden is jammer. En dat Ploeger in 2013 is overleden is mij welbekend; ik doelde echter meer op zijn verbindende levenswerk bij NS.  

02-12-2015 16:51:19
bacr
bacr
Je suggereerde dat hij nog tijd over zou hebben... Da's niet echt alsof je opeens in overdrachtelijke zin over m sprak... Misschien tijd over vanuit de hemel

Je hebt wel gelijk voor wat betreft zijn overleghouding en komend vanuit het bedrijf zelf.
#nostalgist
 

02-12-2015 22:21:08
Lovers83
Lovers83
Sorry hoor. Dat was eig niet zo slim geweest van dhr. Eringa. Daarmee zaagt hij eig zijn eigen poten onderuit. Machinisten moeten helemaal niet prutsen met het infrastructuur. ProRail positioneert zich toch als de technische specialist, dan moet hij dat maar zien te leveren. Zeker nu met de komst/uitrol van ERTMS. De moderne Europese infratechnologie is tegenwoordig zo ingewikkeld geworden dat het nooit meteen door één persoon opgelost kan worden. Als ProRail-baas moet je juist alle zeilen (lees: eigen personeel) bijzetten om de storingen de wereld uit te helpen. Het rijdend personeel is slechts de gebruiker van het infra, anders vervaagt de verantwoordelijkheid over het technische onderhoud. Ook wordt het rijdend personeel onnodig opgezadeld met een takenpakket waarvoor ze niet zijn opgeleid.


Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User
 

02-12-2015 22:30:00
Coryza
Coryza
In z'n stukje refereert hij vooral op het doel 'vandalisme'. Dan kan Prorail nog zo z'n best doen maar daar is geen houden aan. En dan is 't juist wel mooi als de Machinist mag in grijpen ipv van dat een heel baanvak ~2 uur plat ligt. En dan mogen ze nog zo specialistisch willen zijn, met het oog op de klant vind ik dit een mooi gebaar.

Laatst bewerkt door Coryza op 02-12-2015 22:30
 

02-12-2015 22:57:55
timtrein
timtrein
Quote
Lovers83 (wo 02 dec 2015 22:21:08 https://www.somda.nl/forum/17144/p560827/): Sorry hoor. Dat was eig niet zo slim geweest van dhr. Eringa. Daarmee zaagt hij eig zijn eigen poten onderuit. Machinisten moeten helemaal niet prutsen met het infrastructuur. ProRail positioneert zich toch als de technische specialist, dan moet hij dat maar zien te leveren. Zeker nu met de komst/uitrol van ERTMS. De moderne Europese infratechnologie is tegenwoordig zo ingewikkeld geworden dat het nooit meteen door één persoon opgelost kan worden. Als ProRail-baas moet je juist alle zeilen (lees: eigen personeel) bijzetten om de storingen de wereld uit te helpen. Het rijdend personeel is slechts de gebruiker van het infra, anders vervaagt de verantwoordelijkheid over het technische onderhoud. Ook wordt het rijdend personeel onnodig opgezadeld met een takenpakket waarvoor ze niet zijn opgeleid.
Sorry hoor, maar mensen die alleen in onmogelijkheden kunnen denken zijn er nou wel genoeg bij het spoor.
 

02-12-2015 23:01:34
nougo
nougo
@ Lovers83. Waarom meteen die hakken in het zand ? We hebben het hier niet over repareren van ingewikkelde infrastructuurstoringen maar over de eenvoudige " even De schouders eronder" oplosbare zaken. In hoeverre dat het krukken van een eenvoudig wissel behelst, het omlopen en aankoppelen van een lok of verwijderen van ballast bij een wisseltong laat ik in het midden. Natuurlijk zitten daar zaken bij waarvoor de opleidingen moeten worden aangepast. Maar is dat erg ? Het gaat uiteindelijk niet om het baantje van het rijdend personeel maar om die honderden klanten die ze in hun trein vervoeren.  

03-12-2015 00:11:33
broek53
broek53
De weerstand zoals verwoord door Lovers83 is een voorbeeld van wat Eringa aan weerstanden zal gaan tegenkomen. Bedoel ik overigens niks negatiefs mee.
Grappig is bijvorbeeld dat het idee inhoudelijk niet nieuw is. Er zijn tijden geweest dat machinisten opgeleid waren in het krukken van wissels en er op een aantal regionale baanvakken waren er kastjes bij wissels geplaatst met een wisselkruk erin.
Toegegeven: nauwelijks meer voor te stellen, maar het was wel zo.

Om in dat stramien te blijven: op de grote stations liepen perronopzichters rond die wissels konden krukken, zoals bijna iedereen in de 'buitendienst'. En dus ook een steen of losse bout tussen de tongen konden verwijderen.

Nog een voorbeeld: in Amsterdam grensde het relaishuis aan de VL-post en hadden de mensen van het seinwezen daar een kantoortje annex verblijfsruimte. De hele dag overdag dus minimaal 1 en vaak meerdere hoofdmonteurs seinwezen direct bij de hand. Driemaal meegemaakt dat zij in direct contact met de treindienstleider het relais van een gestoorde sectie lichtten om een vastzittende rijweg los te laten komen - zo grote stremmingen voorkomend.
En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar dat zal misschien wel vervelend worden ...

Laatst bewerkt door broek53 op 03-12-2015 09:38
 

03-12-2015 08:59:25
cuneo56
cuneo56
Ja, zeer herkenbaar en logisch, net als dat in Zwitserland vaak bij wissels een bezem staat op verder vaak onbediende stations.
Redelijk simpel en logisch maar het kan een hoop schelen.
 

03-12-2015 09:34:13
daniel81
daniel81
Is het huidige verbod op machinisten-die-aan-wissels-prutsen trouwens een Prorailregel of een NS-regel?  

03-12-2015 09:42:49
broek53
broek53
Het zal wel een soort onheilig verbond zijn geweest, maar destijds waren alle maatergelen inzake de machtsovername bij de infra een initiatief van ProRail. NS is pas veel later wakker geworden en heeft nu een veiligheidstaliban in dienst die wedijvert met de veiligheidsjihad van Prorail en met ILT. In de zin dat ze voortdurend de andere twee voor proberen te blijven in dingen verbieden en onmogelijk maken.

Aan het feit dat de regionale vervoerders het ook niet doen (wissels bekijken en eventueel krukken), kun je ook afleiden dat het primair een ProRailzaak is.

Laatst bewerkt door broek53 op 03-12-2015 09:43
 

03-12-2015 09:47:21
marciekemp
marciekemp
Bij regionale vervoeders gebeurt het nog wel, al is het wel alleen nog toegestaan om dat te doen om een station binnen te kunnen komen, daarna vertrekken is er niet meer bij als er daarvoor weer gekrukt moet worden  

03-12-2015 22:18:35
timtrein
timtrein
Hoe dat vroeger ging met het krukken van wissels is te lezen op de briljante site van Feijenoordse Meesters: http://www.feijenoordsemeesters.nl/Bandopname.htm
Hoe dat eruit zag bij daglicht: even scrollen naar ongeveer twee-derde van deze pagina http://www.feijenoordsemeesters.nl/7b_Feijenoordse%20meesters.htm
Het is wellicht dus aan te raden het krukken te beperken tot wissels met één steller (of in het geval van een Engelsman: twee)
 

17-06-2016 16:27:29
wouter15
wouter15
Staatssecretaris Dijksma heeft gisteren bekend gemaakt dat ProRail meer werkzaamheden overdag moet gaan uitvoeren: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/treinreiziger_straks_vaker_de_dupe_van_spoorwerkzaamheden-147652  

17-06-2016 16:34:55
ZJ37
ZJ37
Kan je stellen dat de rekening van 's nachts werken nu wordt neergelegd bij de vervoerders die mogen opdraaien voor vervangend vervoer overdag?  

17-06-2016 18:18:06
AgentX
AgentX
Dat betaalt Prorail toch? Vervoerders hebben er niet om gevraagd dat ze overdag gaan klussen.  

17-06-2016 19:54:57
broek53
broek53
De huidige verdeelsleutel is dat de verbussing en andere kosten van de logistiek voor de vervoerder zijn bij onderhoud en vernieuwing, en voor Prorail bij nieuwbouwprojecten.  

17-06-2016 20:41:24
AgentX
AgentX
En wie bepaalt welke projecten in de categorie onderhoud en vernieuwing of nieuwbouwprojecten vallen? Valt bijvoorbeeld DSSU dan onder onderhoud en vernieuwing, of het geheel als nieuwbouwproject?  

17-06-2016 21:05:49
broek53
broek53
DSSU is een nieuwbouwproject dat, net als Den Bosch, inmiddels al een paar miljoen aan buskosten gekost heeft.  

17-06-2016 21:29:44
daniel81
daniel81
Quote
AgentX (vr 17 jun 2016 20:41:24 https://www.somda.nl/forum/17144/p582264/): En wie bepaalt welke projecten in de categorie onderhoud en vernieuwing of nieuwbouwprojecten vallen? Valt bijvoorbeeld DSSU dan onder onderhoud en vernieuwing, of het geheel als nieuwbouwproject?

Da's nogal simpel: onderhoud is het 1 op 1 terugbrengen wat er nu ligt (qua lay-out).
En aangezien Prorail niet erg sterk is in werk-met-werk maken (oftewel een onderhoudsklus meteen aangrijpen om iets te vernieuwen) zal dat onderscheid in de praktijk eenvoudig te maken zijn
 

18-06-2016 12:11:36
AgentX
AgentX
Het ging me er ook om wie dat bepaalt. Is dat Prorail (waarmee die dus alle zeggenschap heeft over wie betaalt), de vervoerder (waarmee die alle zeggenschap heeft over wie betaalt), of is dat een derde (onafhankelijke) partij? Want in de eerste twee gevallen kan ik me zo voorstellen dat het wellicht niet altijd eerlijk zou kunnen gaan.  

29-06-2016 21:07:56
wouter15
wouter15
Eringa heeft de nodige plannen met ProRail: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/eringa:_prorail_gaat_veranderen-147667  

29-06-2016 21:30:36
pjkleton
pjkleton
Dat klinkt goed van Eringa.
Maar heeft Dijksma nu andere plannen dan Eringa ?
Peter
 

23-09-2016 13:48:12
wouter15
wouter15
De top van ProRail legt zich neer bij de plannen van de staatssecretaris: http://www.telegraaf.nl/binnenland/26666697/__ProRail_wordt_publiek__.html  

23-09-2016 16:29:40
ZJ37
ZJ37
Lieve help, nog meer spoor-onkunde aan boord.  

23-09-2016 22:25:28
IC2000
IC2000
Veel meer onkunde dan ProRail nu kan bijna niet...  

24-09-2016 00:18:32
DingeZ
DingeZ
Mag ik weten waarom dit onkunde is? Ik vind dit nogal een verwijt.  

24-09-2016 00:21:17
Frontier
Frontier
Je wilt beheren dat ProRail al sinds jaar en dag in goede handen is bij lieden die verstand van zaken hebben? %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

16-10-2016 18:24:49
ZJ37
ZJ37
De kogel is al door de kerk, naar het schijnt: http://nos.nl/artikel/2138108-kabinet-beeindigt-zelfstandigheid-prorail-vanwege-problemen-op-spoor.html  

16-10-2016 20:33:28
trdl85
trdl85
@Frontier: bij ProRail gaat zeker niet alles goed, helaas krijgt deze niet (net als NSR) een 734e kans, maar moet meteen de bezem er doorheen.
Personeel weet niet waar het aan toe is, veel storingen zijn oorzaak bij ProRail, maar het gevolg wordt voor 90% door de bijsturing veroorzaakt, veel treinen die wel hadden kunnen rijden, rijden niet door personeelsgebrek, mattekort, pers. niet ingelicht etc etc
 

16-10-2016 20:50:47
cuneo56
cuneo56
En zie daar al het grote probleem: NS(R) wijst naar Prorail en Prorail wijst naar NS(R).  

16-10-2016 21:03:13
Daan!
Daan!
Publiekelijk doen ze dat niet meer. Punt wat trdl85 aanhaalt, is dat de situatie (problemen) op het spoor complex is. Dat los je niet op door ProRail dichter bij de overheid te positioneren.  

16-10-2016 21:04:14
ZJ37
ZJ37
Ik heb juist de indruk dat er heel weinig (publiekelijk) naar elkaar gewezen wordt. "De NS" heeft het altijd gedaan, maar vaak heeft niemand erover dat de oorzaak in veel gevallen niet eens bij NS ligt.