03-11-2006 20:46:54
bgf200
bgf200
Het viel me deze week op en nu staat het ook in de doorkomststaat voor Nieuweschans (Nsch): de trein Leer-Nsch is vervangen door een busdienst (zegt ook DB-site). Wat is er aan de hand met deze lijn? Is er materieel- of een machinistekort bij de DB of beiden? De treindienst heeft al eens eerder stilgelegen. Wat was toen de reden?

Voor een jaar terug zag ik op Nsch de internationale aansluiting een keer bestand uit een trek-/duwstammetje met Baureihe 218 (dacht ik). Is dit het gebruikelijke materieel voor deze dienst? En welk materieel gaat straks Leer-Gn rijden: de GTW? Reed vroeger het Duitse materieel ook wel eens door naar Gn?

Ik had nog een vraag over wie ervaring heeft met een ritje over de Emsland-Strecke (Rheine-Leer). Ik wil graag een vierhoekje maken van Asd naar Rheine via Hgl. Overstap naar naar Leer. Daar trein naar Gn.

Tot slot: weet iemand nog een goede (Duitse) site over de dieseltractie in Duitsland? Ik wil graag weten wat de diesellijnen en wat de elektrische lijnen zijn in ons buurland.
 

03-11-2006 21:09:15
rudolfph
rudolfph
Volgens mij zijn er werkzaamheden op het traject, maar dat weet ik niet zeker. Elders op het forum hier heb ik wel eens wat voorbij zien komen. En waarom de treindienst de vorige keer stillag, dat is nogal vaag, een datum/periode helpt wel .

Het normale materieel is tegenwoordig een treinstel serie 614, was tot voor kort serie 624/634, welke nu buiten dienst zijn. Een loc met rijtuigen is zeker een uitzondering. Vroeger (tot de aanpassing van station Nsch) reden de treinen uit Duitsland door tot Gn, de laatste jaren was dit ook een treinstel 624/634. Daarvoor was dit vaak een loc serie 216 met een aantal Silberlingen. En nog meer vroeger (jaren '60?) reden er doorgaande treinen Duitsland-Hlg, voor Duitse toeristen. De GTW wordt straks het nieuwe materieel naar Duitsland, dus dan komt er weer een doorgaande treindienst. EDIT: ik lees net op OHIH dat de treinstellen serie 614 vandaag voor het laatst gereden hebben en dat na het weekend de dienst wordt overgenomen door de GTW's.

Als je een dergelijke route wilt rijden zoals je hier beschrijft: gewoon de reisplanner erbij pakken. IC-treinen zijn in Duitsland behoorlijk veel duurder dan RB/RE-treinen, vooral in het weekend als er goedkopere kaartjes zijn, en de trein Hgl-Duitsland rijdt maar 4x per dag per richting. Je kan eventueel van Es naar Münster (uurdienst) gaan, en daar een trein over de Emslandstrecke pakken.

Voor sites over Duitse diesellocs: even googlen of op wikipedia (Duitse variant, is over het algemeen goed voorzien van informatie en er staan vaak wel wat links bij) kijken, veel locseries/-families hebben tegenwoordig wel een eigen fansite.

Laatst bewerkt door rudolfph op 03-11-2006 21:20
 

03-11-2006 21:30:31
bgf200
bgf200
In het spoorboekje was gedurende enkele jaren (1995-2000, hou een slag onder de arm) vermeld dat er geen treinen maar bussen reden. Wat behelsde die aanpassing van Nsch?  

03-11-2006 23:30:16
dumpy_dump
dumpy_dump
Het hele baanvak is opgeknapt in die tijd, opwaardering tot 80 (?) km/h en sanering en weet-ik-wat.
De stremming van komend weekend is omdat de Friesenbrücke eruit gaat omdat er een iets te groot scheepje door moet.
 


03-11-2006 23:32:01
j.jager
j.jager
Quote
bgf200: Het viel me deze week op en nu staat het ook in de doorkomststaat voor Nieuweschans (Nsch): de trein Leer-Nsch is vervangen door een busdienst (zegt ook DB-site). Wat is er aan de hand met deze lijn? Is er materieel- of een machinistekort bij de DB of beiden? De treindienst heeft al eens eerder stilgelegen. Wat was toen de reden?


op het duitse deel heb je een brug over de ems, deze moet er af en toe uitgehaald worden voor het doorvaren van en cruiseschip dat elders aan de ems word gebouwd.
 

03-11-2006 23:54:00
bultena
bultena
Klopt, morgen moet er weer een grote boot buitengaats gebracht worden.  

04-11-2006 01:09:12
johnsoft
johnsoft
Dit weekend wordt bij Weener een deel van de Spoorbrug uitgehaald en maandag zit de spoorbrug weer terugm vanwege doorvaart cruiseschip "Norwegian Pearle", van Papenburg "Duitsland" "Meyerwerft" over de Ems en de Dollart naar Eemshaven "Provincie Groningen, Nederland" om verder afgebouwd.

Baldrick
 

04-11-2006 08:11:42
bgf200
bgf200
Gaat maandag dan ook al GTW-materieel rijden, of komen de Duitse 614's nog even terug?  

04-11-2006 09:37:50
bouwe
bouwe
614 komt niet meer terug.  

04-11-2006 09:44:04
kniesoor
kniesoor
Aldus de NS-site:

Quote
NS SITE:
Groningen-Nieuweschans-Leer
--------------------------------------------------------------------------------
Wanneer: zaterdag 4 en zondag 5 november

Oorzaak: beperkt spoorgebruik

Gevolgen: er rijden geen treinen:
de trein Nieuweschans-Leer rijdt niet
Alternatief: reis via een andere route en maak gebruik van de bussen:
maak tussen Nieuweschans en Leer gebruik van de bus
reis voor Kopenhagen via een andere route
Extra reistijd: een kwartier tot een half uur


Reizigers voor Kopenhagen moeten omreizen??:D
 

04-11-2006 10:01:17
aestudent
aestudent
Ik denk dat men omreizen met de auto bedoelt. %08%
Quote
dumpy_dump: Het hele baanvak is opgeknapt in die tijd, opwaardering tot 80 (?) km/h en sanering en weet-ik-wat.
Ik denk 100 km/h, of is dat alleen het eerste stuk?