Werkzaamheden Ah - Zv/Dtc en Ah - Zp
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
13-08-2015 10:36:26
dvdhoven
dvdhoven
Van 15-08 t/m 30-08 worden er werkzaamheden uitgevoerd tussen Arnhem, Zevenaar en Doetinchem.
Bij Wehl wordt een stuk spoor verdubbeld, maar er zal vast meer gebeuren.
Tussen Ah en Dtc rijden bussen
ICE's en CNL's worden omgeleid via Ht en Vl
Van 20-08 t/m 23-08 rijden er tussen Arnhem en Dieren ook geen treinen, maar bussen.
Volgens http://www.gelderlander.nl/regio/liemers/zevenaar/dagenlang-geen-treinen-door-werk-aan-spoor-op-7-plekken-1.5151924 heeft dit te maken met verminderde spoorcapaciteit op Arnhem wegens bestratingswerkzaamheden.
Een reis van Ah naar Ww wordt dan helemaal avontuurlijk, omreizen via Zp loont dan ook niet meer

Laatst bewerkt door dvdhoven op 13-08-2015 10:36


Dick van den Hoven
 

13-08-2015 10:43:26
stefanvdw
stefanvdw
Volgens mij halen ze oorzaak en gevolg door elkaar. Tussen Ah-Dr wordt een aantal overwegen vernieuwd en de Va wordt ook volledig vernieuwd, getuige de rollen met doek die al een tijdje bij Va langs het spoor liggen en spoorstaven (duid mi op volledige bovenbouw vernieuwing).

En omdat er dan toch minder rijdt, pakken ze gelijk de perrons van Ah mee om met natuursteen te bestraten.

Laatst bewerkt door stefanvdw op 13-08-2015 10:49
 

13-08-2015 10:46:24
broek53
broek53
In ieder geval gaat Zevenaar helemaal op zijn kop, waarbij het ietwat gerobuustspoord wordt. Tevens wordt de beveiliging geheel vervangen.
Ook Zevenaar Oost wordt helemaal verbouwd, waarbij de aansluiting(en) voor het toekomstige derde spoor richting Duitsland ook wordt voorbereid.
 

13-08-2015 10:51:48
daniel81
daniel81
Is dit ook het moment waarop de 25kV wordt ingeschakeld?  


13-08-2015 11:59:59
Edb3
Edb3
Neen, ombouw 1500V/25kV tussen Zvo en Em (bedoel je neem ik aan) is een groot project dat pas eind 2016 voltooid is. Men is pas in april j.l. gestart met voorbereidende werkzaamheden daarvoor - voorbereiden voor plaatsen mastvoeten e.d.. In het juninummer van Op de Rails is over de werkzaamheden rond Zv uitgebreid bericht.

Laatst bewerkt door Edb3 op 13-08-2015 12:01
 

13-08-2015 16:53:23
Sietse
Sietse
Ook vinden er bij Zv werkzaamheden plaats aan de onderdoorgang, waar men al een tijd mee bezig is.
Bij Dvn vindt spoorvernieuwing plaats.
En bij Wl wordt het project 700m dubbelspoor afgerond door het oude wissel te verwijderen en het nieuwe, die al zo'n half jaar in een weiland ligt, neer te leggen. Weet iemand toevallig met welke snelheid dit wissel bereden gaat worden?
 

13-08-2015 18:35:05
tochjo
tochjo
Quote
Sietse (do 13 aug 2015 16:53:23 https://www.somda.nl/forum/17011/p548935/): En bij Wl wordt het project 700m dubbelspoor afgerond door het oude wissel te verwijderen en het nieuwe, die al zo'n half jaar in een weiland ligt, neer te leggen. Weet iemand toevallig met welke snelheid dit wissel bereden gaat worden?

Ik vond http://www.ruimtelijkeplannen.nl/documents/NL.IMRO.0222.R50B225A-0003/b_NL.IMRO.0222.R50B225A-0003_tb2.pdf uit april 2011 met daarin de varianten die zijn bekeken. Uit de genoemde lengte van 700 meter concludeer ik dat voor variant 2 gekozen is. Daarin wordt gesproken van een symmetrisch wissel met hoekverhouding 1:15. Die zijn geschikt voor 100 km/h, dacht ik.
 

13-08-2015 20:28:17
moderator
Moderator
moderator
Onduidelijk bericht met verkapte vraag naar dienstregelingen verwijderd.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

13-08-2015 22:32:05
mren
mren
Overigens betaalt ProRail onder dreiging van de ACM (door Arriva en CXX) het treinvervangende busvervoer bij deze werkzaamheden.  

13-08-2015 22:41:03
dennistd
dennistd
Voor regulier onderhoud kan ik me dat nog voorstellen, maar de aanleg van die 700m dubbelspoor heeft de provincie/stadsregio toch echt zelf voor gekozen, dus zou de hinder die de aanleg daarvan oplevert ook voor rekening daarvan moeten komen.  

13-08-2015 22:53:53
mren
mren
Voor de geïnteresseerden: http://www.spoorpro.nl/wp-content/uploads/2015/08/klacht-arriva-connexxion-over-vervoer-via-traject-arnhem-didam-tegen-prorail-afgewezen-2015-07-21.pdf  

14-08-2015 09:41:10
daniel81
daniel81
Het gaat Arriva en Breng dus niet eens zozeer om de werkzaamheden en buitendienststelling an sich, maar vooral om de manier waarop Prorail het insteekt: zonder overleg bepalen dat de treindienst op het gehele traject 2 weken gestaakt moet worden.
Elders op Somda hebben wij met z'n allen ons ook al meerdere malen verbaasd over het gemak waarmee tegenwoordig voor dat soort extreme buitendienststellingen wordt gekozen. Dit is bij deze dus ook door de vervoerders opgepakt. Ik ben benieuwd naar de gevolgen van deze uitspraak voor werkzaamheden in de toekomst.
 

14-08-2015 10:35:21
gvttreinen
gvttreinen
Quote
tochjo (do 13 aug 2015 18:35:05 https://www.somda.nl/forum/17011/p548946/):
Quote
Sietse (do 13 aug 2015 16:53:23 https://www.somda.nl/forum/17011/p548935/): En bij Wl wordt het project 700m dubbelspoor afgerond door het oude wissel te verwijderen en het nieuwe, die al zo'n half jaar in een weiland ligt, neer te leggen. Weet iemand toevallig met welke snelheid dit wissel bereden gaat worden?

Ik vond http://www.ruimtelijkeplannen.nl/documents/NL.IMRO.0222.R50B225A-0003/b_NL.IMRO.0222.R50B225A-0003_tb2.pdf uit april 2011 met daarin de varianten die zijn bekeken. Uit de genoemde lengte van 700 meter concludeer ik dat voor variant 2 gekozen is. Daarin wordt gesproken van een symmetrisch wissel met hoekverhouding 1:15. Die zijn geschikt voor 100 km/h, dacht ik.
Idd 1:15 gewoon maar die zijn voor 70/80 (afhankelijk van gebruikte boogstraal) geschikt.
 

14-08-2015 10:56:09
tochjo
tochjo
Maar het gaat om een symmetrisch wissel. Maakt dat geen verschil? Ik las (http://forum.fok.nl/topic/2014466/8/31#130770762) dat het dan met 100 km/h mag.  

14-08-2015 11:31:01
dennistd
dennistd
Dat is een bericht van mij en mijn bron is http://sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_nummer/info/symbolen.html
Een voorbeeld is Mrb aan de Omn-kant: daar ligt ook een 1:15 symmetrisch wissel en is de snelheid 100km/h (of de tekeningen die ik heb van een paar jaar oud kloppen niet).

Laatst bewerkt door dennistd op 14-08-2015 11:33
 

14-08-2015 13:10:29
gvttreinen
gvttreinen
Voor zover ik weet komt er geen 1:15 sym maar een gewone 1:15, we spreken dan over wissel 195!  

14-08-2015 23:43:30
Sietse
Sietse
Bedankt voor jullie informatie hierboven.

Voor de liefhebbers biedt ProRail 3 livestreams aan om de werkzaamheden rondom Zv te volgen. Nu rijden de laatste treinen nog. Zie https://www.prorail.nl/projecten/zevenaar/webcam-zevenaar
 

15-08-2015 11:15:39
didam2009
didam2009
De webcams doen het niet


Groeten uit het weinig spoorse Montferland
 

15-08-2015 17:13:44
rolandrail
rolandrail
Quote
daniel81 (vr 14 aug 2015 09:41:10 https://www.somda.nl/forum/17011/p548999/): Het gaat Arriva en Breng dus niet eens zozeer om de werkzaamheden en buitendienststelling an sich, maar vooral om de manier waarop Prorail het insteekt: zonder overleg bepalen dat de treindienst op het gehele traject 2 weken gestaakt moet worden.
Elders op Somda hebben wij met z'n allen ons ook al meerdere malen verbaasd over het gemak waarmee tegenwoordig voor dat soort extreme buitendienststellingen wordt gekozen. Dit is bij deze dus ook door de vervoerders opgepakt. Ik ben benieuwd naar de gevolgen van deze uitspraak voor werkzaamheden in de toekomst.
Over alle werkzaamheden is overleg met vervoerders, alleen om al die niet verplichte vergaderingen af te gaan heb je als vervoerder minstens 1,5 fte nodig en die stellen is een keus voor de vervoerder. Er is dus wel degelijk overleg alleen is het aan de vervoerder of die daar bij wil zijn en daarna aan Prorail of ze wat met de wens/kritiek kan die een vervoerder heeft. In de uitspraak van ACM staat nergens dat vervoerders niet bekend waren met de werkzaamheden, ze waren alleen niet eens met de gevolgen en de wijze waarop Prorail daar mee omging. Er is dus wel degelijk overleg geweest, zoals altijd, alleen was de uitkomst niet naar de zin van de vervoerders. Er zullen dus ook in de toekomst geen gevolgen zijn n.a.v. deze uitspraak anders dan dat Prorail mogelijk in het vervolg beter luisterd naar de wens/kritiek van de vervoerders. De lange en invloedrijke buitendienststellingen zullen dus een bestaand fenomeen blijven.
 

17-08-2015 20:05:23
didam2009
didam2009
Sinds vandaag ook werkzaamheden in Didam


Groeten uit het weinig spoorse Montferland
 

18-08-2015 13:35:42
marciekemp
marciekemp
Quote
Sietse Weet iemand toevallig met welke snelheid dit wissel bereden gaat worden?


Het wissel zal geschikt zijn voor 80 km/u
 

18-08-2015 16:08:05
slifor2
slifor2
Quote
rolandrail (za 15 aug 2015 17:13:44 https://www.somda.nl/forum/17011/p549186/):
Quote
daniel81 (vr 14 aug 2015 09:41:10 https://www.somda.nl/forum/17011/p548999/): Het gaat Arriva en Breng dus niet eens zozeer om de werkzaamheden en buitendienststelling an sich, maar vooral om de manier waarop Prorail het insteekt: zonder overleg bepalen dat de treindienst op het gehele traject 2 weken gestaakt moet worden.
Elders op Somda hebben wij met z'n allen ons ook al meerdere malen verbaasd over het gemak waarmee tegenwoordig voor dat soort extreme buitendienststellingen wordt gekozen. Dit is bij deze dus ook door de vervoerders opgepakt. Ik ben benieuwd naar de gevolgen van deze uitspraak voor werkzaamheden in de toekomst.
Over alle werkzaamheden is overleg met vervoerders, alleen om al die niet verplichte vergaderingen af te gaan heb je als vervoerder minstens 1,5 fte nodig en die stellen is een keus voor de vervoerder. Er is dus wel degelijk overleg alleen is het aan de vervoerder of die daar bij wil zijn en daarna aan Prorail of ze wat met de wens/kritiek kan die een vervoerder heeft. In de uitspraak van ACM staat nergens dat vervoerders niet bekend waren met de werkzaamheden, ze waren alleen niet eens met de gevolgen en de wijze waarop Prorail daar mee omging. Er is dus wel degelijk overleg geweest, zoals altijd, alleen was de uitkomst niet naar de zin van de vervoerders. Er zullen dus ook in de toekomst geen gevolgen zijn n.a.v. deze uitspraak anders dan dat Prorail mogelijk in het vervolg beter luisterd naar de wens/kritiek van de vervoerders. De lange en invloedrijke buitendienststellingen zullen dus een bestaand fenomeen blijven.


Hmmm, toch denk ik dat het staartje van deze muis zal zijn dat Prorail vaker (moet) gaan betalen bij grote buitendienststellingen voor vervangend busvervoer (precedent werking). meen me te herinneren dat al eerder door Prorail werd aangegeven deels de kosten van vervangend vervoer (ook bij een privaat) te willen vergoeden. Vraag me alleen af of dan een grote of meerdere weekendbuitendienststellingen goedkoper is....
 

18-08-2015 17:56:22
kleine_man
kleine_man
Ach, als reiziger van/naar ahp wordt je opgezadelt met extra reistijd en extra kosten.  

18-08-2015 18:29:21
martijn
martijn
want?  

18-08-2015 19:15:46
kleine_man
kleine_man
De NS is geen alternatief en de bussen doen Arnhem Velperpoort niet aan.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

18-08-2015 19:29:03
martijn
martijn
Dat eerste snap ik niet, maar dat 2e is duidelijk  

18-08-2015 22:01:45
Sietse
Sietse
Op de website van Arriva wordt verwezen naar de sprinters van NS, en komend weekend naar de stadslijnen van Breng. Betekent dit ook dat een incheck bij Arriva hier een geldig vervoersbewijs is? Ik meen een tijdje terug hier gelezen te hebben dat het bij de Amsterdamse metro wel het geval is bij verstoringen en werkzaamheden.

Laatst bewerkt door Sietse op 18-08-2015 22:02
 

19-08-2015 10:17:48
rolandrail
rolandrail
Quote
slifor2 (di 18 aug 2015 16:08:05 https://www.somda.nl/forum/17011/p549440/):
Hmmm, toch denk ik dat het staartje van deze muis zal zijn dat Prorail vaker (moet) gaan betalen bij grote buitendienststellingen voor vervangend busvervoer (precedent werking). meen me te herinneren dat al eerder door Prorail werd aangegeven deels de kosten van vervangend vervoer (ook bij een privaat) te willen vergoeden. Vraag me alleen af of dan een grote of meerdere weekendbuitendienststellingen goedkoper is....
Dat kan zijn dat zulks gaat gebeuren maar uiteindelijk betalen de vervoerders het toch zelf, Prorail verhoogd gewoon de gebruikersbetalingen of schroeft het onderhoud nog verder terug waardoor al het materieel nog eerder aan onderhoud/revisie toe is.
 

26-08-2015 10:47:28
broek53
broek53
Weet iemand wat er (ongeveer) nog aan goederentreinen over de Betuweroute rijdt nu er in Zevenaar Oost enkelspoor moet worden gereden? En op welk moment het treinverkeer op vrijdagavond 9of is het zaterdagmorgen?) helemaal gestaakt wordt?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


26-08-2015 12:18:02
gvttreinen
gvttreinen
Volgens mij is kalk/staaltrein 47751 (Bvhc - Em - Hagen via Ut) de enige vaste trein die vanwege werkzaamheden Va - Zv is omgeleid, tot maandagochtend 5.00 duurt de stremming.  

26-08-2015 12:32:14
broek53
broek53
Ik bedoelde meer het verkeer over de Betuweroute zelf. Daar wordt, volgens mijn zegsman, op het moment enkelspoor gereden door Zevenaar Oost en gaat de zaak komend weekend helemaal buiten dienst vanwege de indienststelling van het andere spoor.  

26-08-2015 13:34:04
gvttreinen
gvttreinen
Idd enkelspoor tussen Brvalo en Zvo.  

26-08-2015 14:12:21
evangoor
evangoor
Quote
Sietse (di 18 aug 2015 22:01:45 https://www.somda.nl/forum/17011/p549476/): Op de website van Arriva wordt verwezen naar de sprinters van NS, en komend weekend naar de stadslijnen van Breng. Betekent dit ook dat een incheck bij Arriva hier een geldig vervoersbewijs is? Ik meen een tijdje terug hier gelezen te hebben dat het bij de Amsterdamse metro wel het geval is bij verstoringen en werkzaamheden.


Heb de vraag gesteld bij de klantenservcie van Arriva. Ik wilde weten op wie de extra kosten van een doorgaand treinkaartje Utrecht-Velperpoort worden afgewenteld. Kreeg het ongelofelijke antwoord dat:
1. werkzaamheden voor Arriva zelf overmacht zijn;
2. de kosten voor de bus naar Velperpoort voor eigen rekening zijn;
3. de treinvervangende bussen voor de reizigers gratis zijn. Er moet niet worden in- en uitgecheckt.

Vooral naar aanleiding van punt 3 vallen er een aantal puzzelstukjes ten aanzien van rechtzaken tegen ProRail op z'n plek: Arriva doet het treinvervangend busvervoer dus gratis voor de reiziger, als compensatie voor de extra reistijd. Dat wijkt heel behoorlijk af van de werkwijze van NS. Het verklaart dus ook weer waarom er in de toekomst bij NS weer discussie gaat ontstaan over reizigers die niet zijn ingecheckt voor een treinvervangende bus. Tot ik deze vraag stelde wist ik ook niet, dat de zienswijze van Arriva, een zienswijze kon zijn.
 

26-08-2015 14:29:23
martijn
martijn
Stomme vraag misschien, maar als de bussen gratis zou zijn, waarom staan er dan bijvoorbeeld in Arnhem en Zevenaar extra in/uitchekpalen (van Arriva) bij de opstapplaats voor de bus?

Laatst bewerkt door martijn op 26-08-2015 14:35
 

26-08-2015 14:56:11
daniel81
daniel81
Quote
evangoor (wo 26 aug 2015 14:12:21 https://www.somda.nl/forum/17011/p550298/):
Heb de vraag gesteld bij de klantenservcie van Arriva. Ik wilde weten op wie de extra kosten van een doorgaand treinkaartje Utrecht-Velperpoort worden afgewenteld. Kreeg het ongelofelijke antwoord dat:
1. werkzaamheden voor Arriva zelf overmacht zijn;
2. de kosten voor de bus naar Velperpoort voor eigen rekening zijn;
3. de treinvervangende bussen voor de reizigers gratis zijn. Er moet niet worden in- en uitgecheckt.

Vooral naar aanleiding van punt 3 vallen er een aantal puzzelstukjes ten aanzien van rechtzaken tegen ProRail op z'n plek: Arriva doet het treinvervangend busvervoer dus gratis voor de reiziger, als compensatie voor de extra reistijd. Dat wijkt heel behoorlijk af van de werkwijze van NS. Het verklaart dus ook weer waarom er in de toekomst bij NS weer discussie gaat ontstaan over reizigers die niet zijn ingecheckt voor een treinvervangende bus. Tot ik deze vraag stelde wist ik ook niet, dat de zienswijze van Arriva, een zienswijze kon zijn.


Ik heb een andere suggestie, gezien de verloop van het proces:
Arriva heeft een zaak aangespannen omdat zij dubbelop benadeeld werden:
1) extra kosten wegens inhuren bussen
2) minder inkomsten doordat het busvervoer en de extra reistijd er toe zullen leiden dat reizigers de reis niet maken of met eigen vervoer reizen

Prorail heeft daarop gereageerd door het GEHELE busvervoer te betalen.
Het zou dan onlogisch zijn om ook de reizigers dan nog te laten betalen voor die bussen.

En de incheckpalen; de rechtzaak speelde pas kort daarvoor dus wellicht waren die al besteld. En bovendien zijn die wel zo handig voor doorgaande reizigers.
Stel je komt uit Tl en je wilt naar Dtc, dan check je in Ah niet uit omdat je met dezelfde vervoerder verder reist. Vervolgens kom je bij de bus en ontdek je dat je uit had moeten checken omdat de bus gratis is. Dan is het wel zo aardig dat dat uitchecken ter plekke kan
 

26-08-2015 15:02:12
martijn
martijn
Dan zou het handig zijn om er misschien een mannetje/vrouwtje bij te zetten of er een briefje bij te hangen om te ontdekken dat het gratis is

En in Zevenaar stopt geen enkele trein, dus daar zou het helemaal nutteloos zijn om nog iets te ontdekken

Laatst bewerkt door martijn op 26-08-2015 15:03
 

26-08-2015 15:08:49
mdj
mdj
In praktijk is het treinvervangend vervoer niet gratis: te Dtc wordt er aan ingangscontrole gedaan en overal staan borden dat inchecken verplicht is. De "mobiele" incheckpalen zijn overigens verplaatsbare witte Veolia(!) palen.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

26-08-2015 15:21:59
Sietse
Sietse
Dat kan ik inderdaad bevestigen. Chauffeurs vragen aan iedereen of hij/zij wel ingecheckt heeft. Bovendien staan op ieder station minimaal 2 personen van een extern bedrijf om toe te zien of alles goed verloopt. Dus of het lokaal personeel voert het verkeerd uit, of het antwoord uit Heerenveen is fout, of ProRail heeft wat Veolia paaltjes gehuurd om toch nog wat opbrengsten uit hun bussen te halen.  

26-08-2015 16:19:04
albertjan9
albertjan9
Hoezo eigenlijk Veolia-paaljes?  

26-08-2015 16:44:40
broek53
broek53
Quote
Sietse (wo 26 aug 2015 15:21:59 https://www.somda.nl/forum/17011/p550305/): Dat kan ik inderdaad bevestigen. Chauffeurs vragen aan iedereen of hij/zij wel ingecheckt heeft. Bovendien staan op ieder station minimaal 2 personen van een extern bedrijf om toe te zien of alles goed verloopt. Dus of het lokaal personeel voert het verkeerd uit, of het antwoord uit Heerenveen is fout, of ProRail heeft wat Veolia paaltjes gehuurd om toch nog wat opbrengsten uit hun bussen te halen.
Prorail kan niet bij chipkaart-inkomsten en zou ook verschrikkelijk nat gaan als het zich als vervoerder zou opstellen, dus dat laatste is zeker niet aan de hand.Blijft inderdaad het feit dat wat Heerenveen meldt niet eens haaks staat op wat er buiten gebeurt, maar zelfs diametraal tegengesteld is.
Ik denk overigens dat Heerenveen ernaast zit, gezien de gebruikelijke gang van zaken bij buitendienststellingen.
 

26-08-2015 18:10:40
mren
mren
Gelukkig voor de reiziger geldt bij tegenstrijdigheid in antwoorden het antwoord dat in het voordeel van de reiziger is  

27-08-2015 04:23:44
marciekemp
marciekemp
Was het maar zo'n feest  

27-08-2015 05:56:52
kleine_man
kleine_man
De stationsomroep in Arnhem weet met enige regelmaat te melden dat er bussen rijden richting Zevenaar en Doetinchem. "Er dient op de stations in en uitgecheckt" te worden.

De gemiddelde reiziger haakt nu af. Arriva is voor mij in ieder geval met stip binnengekomen in mijn lijstje van klantonvriendelijke bedrijven.

Aan de andere kant verbaasd het mij niet. De provincie en het KAN wilde de goedkoopste............


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

27-08-2015 11:49:49
rolandrail
rolandrail
Je betaalt ook niet minder wegenbelasting als je om moet rijden vanwege asfaltvernieuwing, je boodschappen zijn ook niet gratis als je verder weg boodschappen moet doen als je normale supermarkt aan het verbouwen is. Dus waarom zou een treinvervangende bus wel gratis moeten zijn?  

27-08-2015 14:00:22
evangoor
evangoor
Quote
broek53 (wo 26 aug 2015 16:44:40 https://www.somda.nl/forum/17011/p550319/): Prorail kan niet bij chipkaart-inkomsten en zou ook verschrikkelijk nat gaan als het zich als vervoerder zou opstellen, dus dat laatste is zeker niet aan de hand.Blijft inderdaad het feit dat wat Heerenveen meldt niet eens haaks staat op wat er buiten gebeurt, maar zelfs diametraal tegengesteld is.
Ik denk overigens dat Heerenveen ernaast zit, gezien de gebruikelijke gang van zaken bij buitendienststellingen.


Maar eh, even los van het antwoord dat ik uit Heerenveen kreeg, begrijp ik nu goed dat Arriva EN de kosten van het vervoer tussen Arnhem en Doetinchem volledig vergoed krijgt van Prorail EN tegelijkertijd hiervoor ook nog eens geld vraagt van de benadeelde reiziger? Dat dat nog mogelijk is in een wereld van volledige transparantie. Maar knap gespeeld van Arriva.
 

27-08-2015 14:03:26
b2py
b2py
De vergoeding zal natuurlijk variabel zijn aan de hoeveelheid reizigers. Zo gaat het al jaren, ook bij Arriva zelf. Opvallende is ook dat dit de eerste keer is dat er zoveel gedoe om is. Die aantal keren dat Arriva vanaf Zwolle naar Emmen en daartussen dagenlang bussen moest regelen hoorde je ze nergens over.  

27-08-2015 14:05:28
daniel81
daniel81
Arriva heeft niet om die gehele compensatie gevraagd.
Wat Arriva en Breng vooral wilden is een kortere buitendienststelling van Ah-Zv. Het aanbod de busdienst geheel te vergoeden heeft Prorail uit zichzelf neergelegd, waarschijnlijk om te voorkomen dat een rechterlijke uitspraak uitstel van de werkzaamheden zou betekenen.
Het zou chique zijn als Arriva conform de mededeling uit Hr dat extraatje zou teruggeven aan de reiziger

Laatst bewerkt door daniel81 op 27-08-2015 14:07
 

27-08-2015 14:10:51
evangoor
evangoor
Het gaat me ook niet om hoe het gekomen is, maar om hoe het werkelijk is. Arriva krijgt EN alle kosten vergoed van Prorail EN incasseert de reisgelden van de reizigers. Ik adviseer Arriva direct voor volgende maand opnieuw een 10-daagse buitendienststelling bij Prorail uit te lokken. Goed voor het jaarverslag van Arriva.

Laatst bewerkt door evangoor op 27-08-2015 14:11
 

27-08-2015 14:36:56
rolandrail
rolandrail
O.k. Maar probeer de reiziger eens te laten begrijpen waarom het nu dan gratis is en voorheen en in de toekomst en bij andere vervoerders niet. Ik kan je op een bordje geven dat de gemiddelde reiziger dat niet wil begrijpen en daarmee vind ik dat Arriva terecht handelt: duidelijkheid voor de reiziger, consequent beleid is absoluut een pré.

Laatst bewerkt door rolandrail op 27-08-2015 14:37
 

27-08-2015 15:58:12
broek53
broek53
Quote
evangoor (do 27 aug 2015 14:10:51 https://www.somda.nl/forum/17011/p550410/): Het gaat me ook niet om hoe het gekomen is, maar om hoe het werkelijk is. Arriva krijgt EN alle kosten vergoed van Prorail EN incasseert de reisgelden van de reizigers. Ik adviseer Arriva direct voor volgende maand opnieuw een 10-daagse buitendienststelling bij Prorail uit te lokken. Goed voor het jaarverslag van Arriva.

Ergens in deze discussie hebben we een wissel genomen dat verkeerd lag.
Wat hier aan Arriva "verweten" wordt, is namelijk altijd zo. Bij buitendienststellingen voor grote projecten betaalt ProRail de businzet normaliter altijd. In hoeverre er tegenwoordig gedeald wordt tussen ProRail en vervoerders om dat maar gedeeltelijk te vergoeden, weet ik niet, maar in principe is het zo dat ProRail de businzet betaalt.
In dat verband snap ik ook niet zo goed dat een argument tegen het bezwaar van Arriva en Breng tegen de lengte van de buitendienststelling was dat ProRail de buskosten (volledig) zou betalen, omdat dat bij mijn beste weten altijd zo is.
Dat geldt overigens niet voor businzet bij onderhoudsklussen: dat moeten de vervoerders zelf ophoesten. Aan de zaak te zien (Arriva wilde rijden tot een noodperron bij Zevenaar en tot Didam) gaat het daarbij om het onderhoudswerk dat uitgevoerd wordt in de schaduw van de grote buitendienststelling van Zevenaar. Dan klopt het wel weer dat ProRail een concessie heeft gedaan en de kosten voor bussen op die extra afstand ditmaal ook vergoedt.

Blijft het feit dat nog nooit het busvervoer gratis is geweest bij welk project dan ook, terwijl toch altijd de kosten door ProRail gedragen worden.

Laatst bewerkt door broek53 op 27-08-2015 15:59
 

27-08-2015 16:38:41
jorgo
jorgo
Da's ook wel logisch. Het vervangend busvervoer levert per saldo meerkosten, want het is echt niet zo dat het niet-rijden van treinen in deze periode de treindienst kostenvrij maakt. Stilstaande treinen kosten ook geld; schoonmaak- en onderhoudscontracten kunnen niet allemaal per se worden opgeschort. Daarnaast moet personeel vrijaf nemen, waarbij het wellicht niet mogelijk is dat met verplichte reguliere verlofdagen of tijd-voor-tijd te regelen, waardoor het gewoon moet worden doorbetaald. Voor het kantoorpersoneel is extra regelwerk nodig = uren. Met andere woorden er wordt vooral diesel en stroom bespaard, voor het overige zal er toch iets verdiend moeten worden aan de busritten.