Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad 7 september 2015
RailWiki.nl
Wijzigingsblad 7 september 2015
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
11-08-2015 11:52:06
wouter15
wouter15
Op http://locov.nl/Images/Locov%202015-164548%20Adviesaanvraag%20wijzigingen%20dienstregeling%20in%20september%20en%20herfstdienstregeling%202015_tcm311-367429.pdf is een document verschenen met de adviesaanvraag van NS over het wijzigingsblad sept. 2015 en de herfstmaatregelen 2015.

Laatst bewerkt door moderator op 11-08-2015 19:29
 

11-08-2015 12:10:00
VIRMm1
VIRMm1
Dus nu staat mat64 weer gepland tot eind 2016? Volgens eerdere berichten zou het eind 2015 worden...

Maar goed ook, dat gat kan op dit moment nog niet worden gedicht, volgend jaar wel wanneer DDM1 weer terugkeert.
 

11-08-2015 12:13:36
jorgo
jorgo
Er staat niet "tot eind 2016". Er staat dat "in 2016" treinen mat 64 uitstromen. Het is dus niet per se een heel jaar langer dan gedacht.  

11-08-2015 12:22:42
b2py
b2py
Interessant om te zien dat ze het roestrijden willen opnemen in de dienstregeling.  


11-08-2015 12:23:55
bart
bart
Quote
VIRMm1 (di 11 aug 2015 12:10:00 https://www.somda.nl/forum/17000/p548650/): Dus nu staat mat64 weer gepland tot eind 2016? Volgens eerdere berichten zou het eind 2015 worden...

Maar goed ook, dat gat kan op dit moment nog niet worden gedicht, volgend jaar wel wanneer DDM1 weer terugkeert.

En er staat ook nog in dat er naar andere alternatieven, naast DDM-1, gezocht wordt om het materieelgat te vullen. Ik ben benieuwd wat voor konijn er uit de hoge hoed gaat komen.

Laatst bewerkt door bart op 11-08-2015 12:24
 

11-08-2015 12:33:14
fred67nl
fred67nl
Op welke datum gaat het wijzigingsblad september in?


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

11-08-2015 12:44:35
bnv
bnv
Quote
bart (di 11 aug 2015 12:23:55 https://www.somda.nl/forum/17000/p548654/):
Quote
VIRMm1 (di 11 aug 2015 12:10:00 https://www.somda.nl/forum/17000/p548650/): Dus nu staat mat64 weer gepland tot eind 2016? Volgens eerdere berichten zou het eind 2015 worden...

Maar goed ook, dat gat kan op dit moment nog niet worden gedicht, volgend jaar wel wanneer DDM1 weer terugkeert.

En er staat ook nog in dat er naar andere alternatieven, naast DDM-1, gezocht wordt om het materieelgat te vullen. Ik ben benieuwd wat voor konijn er uit de hoge hoed gaat komen.


Dat zijn dan toch de Flirts van Stadler die in 2016 gaan komen en, als de beichten juizs zijn, alle 58 in december 2016 geleverd moeten zijn. (!)
 

11-08-2015 12:57:18
sik214
sik214
Die Flirts zijn toch al "gevonden". Het lijkt met meer dat ze dan nog iets buiten die om zoeken.  

11-08-2015 13:06:44
gvttreinen
gvttreinen
Quote
fred67nl (di 11 aug 2015 12:33:14 https://www.somda.nl/forum/17000/p548655/): Op welke datum gaat het wijzigingsblad september in?
7 september 2015.
 

11-08-2015 13:28:34
reisthijs
reisthijs
Quote
bnv (di 11 aug 2015 12:44:35 https://www.somda.nl/forum/17000/p548656/): Dat zijn dan toch de Flirts van Stadler die in 2016 gaan komen en, als de beichten juizs zijn, alle 58 in december 2016 geleverd moeten zijn. (!)
Volgens NS komen ze vanaf december 2016 in dienst, dan kan er tot die tijd dus een materieeltekort ontstaan waar een oplossing voor gevonden moet worden.
 

11-08-2015 13:55:16
daniel81
daniel81
Quote
b2py (di 11 aug 2015 12:22:42 https://www.somda.nl/forum/17000/p548653/): Interessant om te zien dat ze het roestrijden willen opnemen in de dienstregeling.

Ik vraag me af welke meerwaarde het heeft. Die 1 of 2 minuten verschil zouden toch binnen de rijtijdmarge gevonden moeten kunnen worden. Keerzijde is namelijk dat het voor de reiziger weer een ingewikkelde drgl oplevert, net zoals een paar jaar geleden met het onderhoudsrooster.
Verder opvallend: de oneven 7400'en worden vervroegd, waarbij men in het dal kennelijk een langer stationnement te Ut nodig acht dan in de spits.
 

11-08-2015 14:19:50
Jack5812
Jack5812
Quote
bart (di 11 aug 2015 12:23:55 https://www.somda.nl/forum/17000/p548654/):
Quote
VIRMm1 (di 11 aug 2015 12:10:00 https://www.somda.nl/forum/17000/p548650/): Dus nu staat mat64 weer gepland tot eind 2016? Volgens eerdere berichten zou het eind 2015 worden...

Maar goed ook, dat gat kan op dit moment nog niet worden gedicht, volgend jaar wel wanneer DDM1 weer terugkeert.

En er staat ook nog in dat er naar andere alternatieven, naast DDM-1, gezocht wordt om het materieelgat te vullen. Ik ben benieuwd wat voor konijn er uit de hoge hoed gaat komen.
1900 met traxx + 9 ICR, het vrijkomende DDZ en ICM kan dan elders ingezet worden meen ik gelezen te hebben. Maar dat heeft niets met dit wijzigingsblad van doen.
 

11-08-2015 15:01:14
bnv
bnv
Quote
jack5812 (di 11 aug 2015 14:19:50 https://www.somda.nl/forum/17000/p548671/):
Quote
bart (di 11 aug 2015 12:23:55 https://www.somda.nl/forum/17000/p548654/):
Quote
VIRMm1 (di 11 aug 2015 12:10:00 https://www.somda.nl/forum/17000/p548650/): Dus nu staat mat64 weer gepland tot eind 2016? Volgens eerdere berichten zou het eind 2015 worden...

Maar goed ook, dat gat kan op dit moment nog niet worden gedicht, volgend jaar wel wanneer DDM1 weer terugkeert.

En er staat ook nog in dat er naar andere alternatieven, naast DDM-1, gezocht wordt om het materieelgat te vullen. Ik ben benieuwd wat voor konijn er uit de hoge hoed gaat komen.
1900 met traxx + 9 ICR, het vrijkomende DDZ en ICM kan dan elders ingezet worden meen ik gelezen te hebben. Maar dat heeft niets met dit wijzigingsblad van doen.


Dat laatste heeft betrekking op de plannen Plan V vanaf december niet meer in te zetten en dit op te lossen zoals je hierboven zegt. Onduidelijk is nog of het nog wordt aangehouden als reserve, maar dat betekent ook onderhoud en kosten. Van belang is wel dat het een politiek besluit is, immers heeft NS onze staatssecretaris beloofd dat de V'tjes niet mer ingezet gaan worden in 2016. Wat is de houdbaarheid daarvan? Zal blijken.
Als het verder inderdaad zo is dat de flirts pas vanaf december 2016 komen en niet dat zij dan allemaal beschikbaar zijn zoals eerder in berichten werd gesuggereerd duurt het nog wel even voordat ale 58 stellen rijdbaar zijn. wel laat gezien de belofte qua studentenkaart enz. Maar goed, het zal zo zijn.
 

11-08-2015 16:42:07
michaben
michaben
Spooropstelling Ut lijkt ook een beetje aangepast te worden, de 8800 wordt op spoor 11 aangegeven vanaf 7 september, en de 500/12500/1700/11700/2800 richting Amf vanaf spoor 9.  

11-08-2015 17:28:29
daniel81
daniel81
Ik lees in de adviesaanvraag vreemd genoeg niks over de AMRO-shuttle. Die zou vanaf september toch ook 1x per uur gaan rijden?  

11-08-2015 17:32:58
michaben
michaben
Die is ook nog niet in de statische dienstregeling opgenomen, terwijl de wijzigingen van bijvoorbeeld de 7400 inmiddels wel al verwerkt zijn. Ik vermoed dat men nu echt zeker wil zijn voor men ja zegt, want in april van dit jaar had men de 1000 al opgenomen in de reisplanner en vervolgens weer moeten verwijderen op het laatste moment.  

11-08-2015 18:28:05
thom
thom
Quote
jorgo (di 11 aug 2015 12:13:36 https://www.somda.nl/forum/17000/p548651/): Er staat niet "tot eind 2016". Er staat dat "in 2016" treinen mat 64 uitstromen. Het is dus niet per se een heel jaar langer dan gedacht.

Precies, het kan dus ook zijn dat men in januari de inzet van mat'64 staakt.
 

11-08-2015 19:30:44
moderator
Moderator
moderator
Quote
gvttreinen (di 11 aug 2015 13:06:44 https://www.somda.nl/forum/17000/p548662/):
Quote
fred67nl (di 11 aug 2015 12:33:14 https://www.somda.nl/forum/17000/p548655/): Op welke datum gaat het wijzigingsblad september in?
7 september 2015.
Topictitel aangepast.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

11-08-2015 20:13:01
wouter15
wouter15
Quote
michaben (di 11 aug 2015 16:42:07 https://www.somda.nl/forum/17000/p548684/): Spooropstelling Ut lijkt ook een beetje aangepast te worden, de 8800 wordt op spoor 11 aangegeven vanaf 7 september, en de 500/12500/1700/11700/2800 richting Amf vanaf spoor 9.

Weet iemand de reden van deze wissel? Of willen ze de 8800 op heel sp. 11 zetten zodat er in de spits weer 2x DDZ IV en/of VIRM IV kan worden ingezet?
 

11-08-2015 20:48:09
michaben
michaben
De 8800 heeft nu ook al heel spoor 9, daar moet ook 8 bakken op passen. Ik zie nu trouwens dat de 8800 ook een vertrek 2 minuten eerder uit Ut heeft (:23 en :53) en 1 minuut eerder uit Wd (:05 en :35) en vervolgens een langere stop in Bdg. Opmerkelijk genoeg staan deze minuutwijzigingen weet niet in de adviesaanvraag.  

11-08-2015 20:51:28
daniel_ddr
daniel_ddr
Effect van de wisseling van de (12)500 en 8800 qua sporen is dat de (12)500 geen last heeft van een laat binnenkomende 2000 omdat dat met een wisseling van vertreksporen geen kruisende beweging meer is. Zeker met het 1 minuut eerder vertrekken van de (12)500 als inmiddels standaard herfstmaatregel is dat een aanpassing die een positief effect heeft.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 11-08-2015 20:54, reden: scheef gelezen


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-08-2015 21:03:06
michaben
michaben
De 2000 komt sowieso al sinds het gereedkomen van het keerspoor op spoor 20 binnen. Die zal op termijn wel terugkeren om de cross-platform overstap te herstellen, maar dan moeten eerst alle sporen af zijn.  

11-08-2015 21:07:48
daniel_ddr
daniel_ddr
Dat wordt overigens nog altijd als spoorwijziging vermeld terwijl het spoorgebruik na gereedkomen spoor 20/21 al in het vorige wijzigingsblad verwerkt was.
Maargoed, een op zichzelf kerende 8800 kruist natuurlijk ook vlak voor de (1)1700 langs dus daar gaat hetzelfde op, alleen precies op het andere kwartier.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-08-2015 21:13:49
broek53
broek53
En die 8800 heeft al zoveel rijtijd over richting Woerden..!
Overigens wordt het uit elkaar halen van de 2000 en 8800 in het wbl september niet gevierd met langere treinen voor de 8800, wel met de terugkeer van het gevreesde VIRM op deze waggele lijn: 3 VIRM6 en 1 DDZ6.
De 2000 wordt wel weer langer: in de spits 2 compo's VIRM4 + 4 en 2 VIRM6.
 

11-08-2015 21:36:04
anton_
anton_
Quote
Verder opvallend: de oneven 7400'en worden vervroegd, waarbij men in het dal kennelijk een langer stationnement te Ut nodig acht dan in de spits.

Ik vermoed dat de 7400 niet eerder uit Duivendrecht (of zelfs Amsterdam CS) weg kan. Dus twee minuten eerder uit Bijlmer is dan niet realitisch.
 

11-08-2015 21:39:11
sfj
Die staat daar altijd vier minuten te halteren dus dat lijkt me prima kunnen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

11-08-2015 21:43:48
michaben
michaben
Op momenten dat de ICE rijdt gaat de 7400 altijd al 3 minuten eerder weg uit Asd om vervolgens 4 minuten te Asb te gaan stilstaan. Die stop wordt nu 3 minuten. In Ut varieert de stop nogal, zo krijgt de 7429 een stop van twee minuten, de 7431 slechts een minuut en de 7433 vervolgens drie minuten.

Laatst bewerkt door michaben op 11-08-2015 21:45
 

12-08-2015 00:15:22
Sietse
Sietse
Er zal vast een goede reden voor zijn, maar ik zie niet in waarom de 7600 op Ahp 1 minuut vervroegd moet worden. Die minuut zorgt er vaak net voor dat de overstap vanuit de 30900 in de soep loopt. Was het niet mogelijk geweest om vanaf Ahpr alles een minuut te verhogen?  

12-08-2015 09:45:52
wouter15
wouter15
Quote
broek53 (di 11 aug 2015 21:13:49 https://www.somda.nl/forum/17000/p548722/): En die 8800 heeft al zoveel rijtijd over richting Woerden..!
Overigens wordt het uit elkaar halen van de 2000 en 8800 in het wbl september niet gevierd met langere treinen voor de 8800, wel met de terugkeer van het gevreesde VIRM op deze waggele lijn: 3 VIRM6 en 1 DDZ6.
De 2000 wordt wel weer langer: in de spits 2 compo's VIRM4 + 4 en 2 VIRM6.

Waar gaan dan alle DDZ6 stellen heen als er maar 1 voor de 8800 overblijft? Ik dacht dat ze DDZ altijd zo goed vonden voor deze serie.

En waar zijn die 2 min eerder weg uit Ut dan eigenlijk goed voor? Die waren er toch eerst omdat de 2800 op hetzelfde spoor moest keren? Of gaan ze dat in sept. gewoon weer doen?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


12-08-2015 09:58:43
Coryza
Coryza
Quote
Sietse (wo 12 aug 2015 00:15:22 https://www.somda.nl/forum/17000/p548748/): Er zal vast een goede reden voor zijn, maar ik zie niet in waarom de 7600 op Ahp 1 minuut vervroegd moet worden. Die minuut zorgt er vaak net voor dat de overstap vanuit de 30900 in de soep loopt. Was het niet mogelijk geweest om vanaf Ahpr alles een minuut te verhogen?


Die snap ik niet. De 30900 komt aan om .53 te Velperpoort, en dan zou de 7600 vertrekken om .57 (klopt toch?) - Moet toch te doen zijn?
 

12-08-2015 10:21:08
daniel81
daniel81
4 minuten is voor een niet-cross platform overstap inderdaad keurig volgens de norm, maar die norm houdt er geen rekening mee dat er omgecheckt moet worden, wat zeker in de spits een tijdrovend gebeuren kan zijn met files voor de paaltjes (meer in z'n algemeenheid, weet niet de cpecifieke situatie in Ahp). Plus dat Ah-Ww zo ongeveer de kwestsbaarste drgl van Nederland heeft, met z'n enkelspoor waar om de 7 minuten gekruist wordt, dus die treinen zullen vaak kleine plusjes hebben. En dan houd je niet heel veel overstaptijd meer over.  

12-08-2015 11:15:59
broek53
broek53
Quote
wouter15 (wo 12 aug 2015 09:45:52 https://www.somda.nl/forum/17000/p548768/):
Quote
broek53 (di 11 aug 2015 21:13:49 https://www.somda.nl/forum/17000/p548722/): En die 8800 heeft al zoveel rijtijd over richting Woerden..!
Overigens wordt het uit elkaar halen van de 2000 en 8800 in het wbl september niet gevierd met langere treinen voor de 8800, wel met de terugkeer van het gevreesde VIRM op deze waggele lijn: 3 VIRM6 en 1 DDZ6.
De 2000 wordt wel weer langer: in de spits 2 compo's VIRM4 + 4 en 2 VIRM6.

Waar gaan dan alle DDZ6 stellen heen als er maar 1 voor de 8800 overblijft? Ik dacht dat ze DDZ altijd zo goed vonden voor deze serie.

Kennelijk zijn er meer series waar ze goed voor gevonden worden. Dat is voornamelijk de 3600, die integraal met DDZ6 gereden wordt (12 stuks). Verder zitten er twee in de 1900 en eentje in de 14500 (die trouwens zo'n beetje integraal DDZ zal worden, maar dat terzijde).

Laatst bewerkt door broek53 op 12-08-2015 14:08
 

12-08-2015 11:46:19
Sietse
Sietse
Quote
daniel81 (wo 12 aug 2015 10:21:08 https://www.somda.nl/forum/17000/p548774/): 4 minuten is voor een niet-cross platform overstap inderdaad keurig volgens de norm, maar die norm houdt er geen rekening mee dat er omgecheckt moet worden, wat zeker in de spits een tijdrovend gebeuren kan zijn met files voor de paaltjes (meer in z'n algemeenheid, weet niet de cpecifieke situatie in Ahp). Plus dat Ah-Ww zo ongeveer de kwestsbaarste drgl van Nederland heeft, met z'n enkelspoor waar om de 7 minuten gekruist wordt, dus die treinen zullen vaak kleine plusjes hebben. En dan houd je niet heel veel overstaptijd meer over.

Inderdaad. 4 minuten is de norm maar die komt in dit geval niet overeen met de praktijk. Al rennend overstappen duurt vanwege het omchecken zo'n 3 minuten. Vorig jaar tijdens de herfst betekende dit dat velen de 7600 voor hun neus weg zagen rijden. Daarom vraag ik me af of vanaf Ahpr alle tijden met 1 minuut verhogen geen optie was geweest.
 

12-08-2015 13:53:44
Coryza
Coryza
Dat zou dan betekenen dat de 7600 ~ 5 min gaat stilstaan in Ah? En dat voor een sprintertje...  

12-08-2015 14:55:26
Sietse
Sietse
Hoe bedoel je dat precies? De stop is nu 3 minuten en wordt dus met ingang van het wijzigingsblad herfst 2 minuten.  

12-08-2015 15:00:14
Coryza
Coryza
Ik had 't erover in' t geval dat je alles zou verhogen met 1 min (vertrek Ah .55 Ahp .58). En de stop mag dan volgens 't boekje wat korter zijn... praktijk is .20/.50 aankomst te Ah.

Laatst bewerkt door Coryza op 12-08-2015 15:00
 

12-08-2015 15:06:07
Sietse
Sietse
Ik stelde voor om vanaf Ahpr alles met 1 minuut te verhogen. Als je dat vanaf Ah al gaat doen bereik je er nog niets mee. In het wb zijn alleen de tijden op Ah en Ahp verlaagd met een minuut. Dus ik neem aan dat daar de problemen zitten, vanaf Ahpr is het bij normaal weer al lastig om op tijd te vertrekken.  

14-08-2015 16:47:50
maxje
maxje
Quote
broek53 (vr 14 aug 2015 13:35:07 https://www.somda.nl/forum/12856/p549042/): Misschien wel goed om hier ook even te melden: het aantal diensten voor plan V loopt per 7 september terug naar 24. Ze blijven op papier alleen in de 5200 (3x3), de 7500 (2) en Zuid-Limburg (12). In oktober blijft dat zo, en dus tot eind van het jaar.


Gemeld door broek53 in het Mat64 topic. Is de 9600 dan straks compleet DDAR? Of is dat nu al op papier compleet DDAR? Want in de praktijk zie ik nog regelmatig Mat64 voorbij rijden.
 

14-08-2015 17:29:09
broek53
broek53
De 4400/9600 is straks bij-na integraal DDAR. Er is een spelbreker: een losse SGM3. Die loopt vast vooruit op oktober, als het een Sandite-stel wordt.  

14-08-2015 20:39:03
michaben
michaben
Klein detailtje dat me opviel: de combinerende treinen uit de 5600 serie gaan dat voortaan op spoor 4a doen in Ut. Spoor 2 blijft het normale vertrekspoor, behalve voor de 5619, 5659 en 5661 die vanaf 4a gaan vertrekken vanaf 7 september. Het afkoppelen na de ochtend lijkt wel gewoon op spoor 2 te gaan gebeuren.  

15-08-2015 01:42:46
kiekkiek
kiekkiek
Koppelen op recht spoor zal vermoedelijk iets beter gaan dan in de boog. En vertrekken ook. De HC heeft zo een beter overzicht.

Laatst bewerkt door moderator op 15-08-2015 04:10, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

23-08-2015 21:56:26
michaben
michaben
Quote
daniel81 (di 11 aug 2015 17:28:29 https://www.somda.nl/forum/17000/p548689/): Ik lees in de adviesaanvraag vreemd genoeg niks over de AMRO-shuttle. Die zou vanaf september toch ook 1x per uur gaan rijden?

Er wordt nu oktober gemeld, het is dus weer een wijzigingsblad uitgesteld.
 

06-09-2015 16:44:47
sfj
Hele rij offtopic berichten verwijderd. Voor persoonlijke voorkeuren hebben we ditjes en datjes.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

06-09-2015 16:49:17
279
279
14527 gaat vanaf 7 september rijden met DDZ 6.  

07-09-2015 10:21:30
broek53
broek53
Ja, en 14523 en 12525 met 2 x DDZ4  

07-09-2015 10:45:00
nberkelaar
nberkelaar
Lijkt erop dat het MAT'64 compleet verdwenen is uit de 7000. Tot nu toe alleen nog maar SGMm, al kan deze conclusie nog voorbarig zijn. http://ovtijden.com/avtdag/rsn  

07-09-2015 10:52:25
DDZ7504
DDZ7504
En hetzelfde geldt voor SGM in de 9500/19500 alhoewel ik daar helemaal niets over had gehoord, dat dat SLT zou worden.  

07-09-2015 12:36:21
abcde
abcde
Quote
broek53 (ma 07 sep 2015 10:21:30 https://www.somda.nl/forum/17000/p551594/): Ja, en 14523 en 12525 met 2 x DDZ4
echt 12525 of wordt 14525 bedoeld ?

Laatst bewerkt door abcde op 07-09-2015 12:39
 

07-09-2015 13:14:54
broek53
broek53
14525  

07-09-2015 19:06:56
MCNAlkmaar
De 3019 is wat gekrompen, middenin de zomervakantie rijdt die trein vanaf Amr met 8 tot 12 bakken, vanmorgen gepland Hdr-Nm met 4 bakken VIRM, wordt dus niet meer versterkt in Amr.


De groeten uit Schagen
 

08-09-2015 08:03:49
sjaak72
sjaak72
De slagen 34X2 en 34X5 worden al twee dagen gereden door een SGM3 i.p.v. DDZ4. Een en ander is in overeenstemming met het nieuwste wijzgingsblad?  

08-09-2015 08:06:33
wouter15
wouter15
De IC's naar Amf stonden vanaf gisteren op Ut gepland op spoor 9 en de IC's naar Ledn op spoor 11. Maar vandaag zie ik dat ze het met spoorwijzigingen weer hebben omgedraaid. Weet iemand waarom?

Laatst bewerkt door wouter15 op 08-09-2015 11:31, reden: aanvulling
 

08-09-2015 17:09:35
daniel_ddr
daniel_ddr
Hmm, meende toch al eerder hierop gereageerd te hebben maar dat bericht is blijkbaar "spontaan" verdwenen.
I.i.g. vertrok ik nu net weer van spoor 9 ri. Amf dus het zal iets met de maatregelen rond de versperring op Schiphol die nu voorbij is te maken hebben gehad.
 

08-09-2015 17:25:28
michaben
michaben
De materieelinzet op Zl-Rtd lijkt ook weer eens omgegooid te zijn na een tijdje nagenoeg stabiel geweest te zijn. Solo ICM in de daluren is helaas weer teruggekeerd, de 539 en 540 lijken in ieder geval solo te rijden, daarentegen zie ik de 12538 deze week met maar liefst 10 bakken waarvan er te Rtd dan een drietje af gaat voor de 12557 die van 10 naar 12 gegaan is. Die twee bakken die de 12557 erbij gekregen heeft zijn er bij de 552/563 juist af, want die rijdt nu met ICM8 ipv ICM10. Lijkt wel dat voor elke trein die verlengd wordt er een andere trein ingekort moet worden op deze corridor. Zo verschuif je de volle treinen klachten voor een aantal maanden weer.

Laatst bewerkt door michaben op 08-09-2015 17:25
 


08-09-2015 21:18:19
fred67nl
fred67nl
De nieuwe diensten van 07-09- staan er weer op;
http://ns4ns.nl/diensten/index.html

Groeten,
Fred

Laatst bewerkt door fred67nl op 08-09-2015 21:18


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

09-09-2015 08:30:09
Pim530
Pim530
Quote
michaben (di 08 sep 2015 17:25:28 https://www.somda.nl/forum/17000/p551792/): De materieelinzet op Zl-Rtd lijkt ook weer eens omgegooid te zijn na een tijdje nagenoeg stabiel geweest te zijn. Solo ICM in de daluren is helaas weer teruggekeerd, de 539 en 540 lijken in ieder geval solo te rijden, daarentegen zie ik de 12538 deze week met maar liefst 10 bakken waarvan er te Rtd dan een drietje af gaat voor de 12557 die van 10 naar 12 gegaan is. Die twee bakken die de 12557 erbij gekregen heeft zijn er bij de 552/563 juist af, want die rijdt nu met ICM8 ipv ICM10. Lijkt wel dat voor elke trein die verlengd wordt er een andere trein ingekort moet worden op deze corridor. Zo verschuif je de volle treinen klachten voor een aantal maanden weer.


Dat is dan in ieder geval al minder bizar dan de vorige situatie, wat daarin 'verloor' de omloop waar de 540 in zit zijn tweede viertje in Zl om met 2 HC's door te rijden naar Groningen, vervolgens overvol weer met 2 HC's terug naar Zl om daar het andere viertje er weer bij te krijgen. Nu blijft het 'gelukkig' gewoon vol tot aan Rtd.

En 563 met acht bakken? Dat wordt wel erg knus tot Amf...
 

09-09-2015 09:28:32
ricohallo
ricohallo
@fred67nl De diensten vanaf 05-10-2015 staan er ook al op!  

09-09-2015 17:08:28
michaben
michaben
Quote
Pim530 (wo 09 sep 2015 08:30:09 https://www.somda.nl/forum/17000/p551838/): En 563 met acht bakken? Dat wordt wel erg knus tot Amf...

Deze heeft in het verleden eerder met ICM8 gereden en werd toen juist verlengd tot ICM10. Overigens zag ik dat naast de 540 ook de 536 met solo ICM4 reed. Nogal een contract met de 12538 die tussen deze twee in zit en dus ICM10 heeft. Krijg het idee dat het vooral logistieke redenen heeft om de drietjes en viertjes uit te wisselen, reiziger staat dus duidelijk weer op de tweede plaats. Wel positief dat er minder snel afgetrapt wordt op Zl-Lw, waar men voorheen als het maar eventjes kon aftrapte tot solo ICM-III. En de materieelinzet lijkt ook consistenter, voorheen waren de treinlengtes per dag anders, nu is dit meer consistent gedurende de week.
 

10-09-2015 21:54:03
michaben
michaben
Ik zat net even naar de 1900 te kijken, in de ochtend heeft deze 4 composities met DDZ, allen startend te Ehv of Vl. Na de spits wordt er te Gvc het nodige afgetrapt, waarna er in de middagspits opeens 5 composities DDZ gaan rijden, ook weer allen eindigend te Ehv of Vl. Zitten er 's ochtends 2xDDZ10 en 2xDDZ8 in de 1900 welke in de middag 2xDDZ6 en 3xDDZ8 wordt? Anders lijkt het niet uit te komen. Ik heb wel meerdere keren DDZ10 gezien deze week in de ochtend, maar de treindienst van de 1900 is te veel verstoord geweest om conclusies te trekken aan de hand van die paar spots. Zou volgens mij voor het eerst zijn dat DDZ10 planmatig is, voorheen bleef het altijd bij DDZ8. En het zou ook opmerkelijk zijn gezien men de 1900 binnenkort juist weer naar enkeldeks wil terugbrengen.

Laatst bewerkt door michaben op 10-09-2015 21:54
 

10-09-2015 23:00:35
Pim530
Pim530
Quote
michaben (wo 09 sep 2015 17:08:28 https://www.somda.nl/forum/17000/p551887/):
Quote
Pim530 (wo 09 sep 2015 08:30:09 https://www.somda.nl/forum/17000/p551838/): En 563 met acht bakken? Dat wordt wel erg knus tot Amf...

Deze heeft in het verleden eerder met ICM8 gereden en werd toen juist verlengd tot ICM10. Overigens zag ik dat naast de 540 ook de 536 met solo ICM4 reed. Nogal een contract met de 12538 die tussen deze twee in zit en dus ICM10 heeft. Krijg het idee dat het vooral logistieke redenen heeft om de drietjes en viertjes uit te wisselen, reiziger staat dus duidelijk weer op de tweede plaats. Wel positief dat er minder snel afgetrapt wordt op Zl-Lw, waar men voorheen als het maar eventjes kon aftrapte tot solo ICM-III. En de materieelinzet lijkt ook consistenter, voorheen waren de treinlengtes per dag anders, nu is dit meer consistent gedurende de week.


Dat consistente valt wel tegen, want maandag was de 536 nog wel twee stellen. En die zijn ook hard nodig, trouwens. Volgens mij is het qua reizigersaantallen ook verstandiger om richting Lw wat af te trappen dan richting Gn, maargoed.
 

12-09-2015 11:52:02
michaben
michaben
Onder de categorie "tja" kwam ik nog een opmerkelijke LM rit tegen in dit wijzigingsblad op werkdagen: de 77453 Rtd-Bkl die aldaar combineert met het materieel van de 7444 om de 7453 te worden. De combineermogelijkheden in DSSU zijn blijkbaar zo belabberd dat men liever een LM rit van 50 minuten er tegenaan gooit, waarbij op sommige dagen de machinist eerst nog naar Rtd moet passagieren om dit stel op te halen. En de machinist van de 7444 mag vervolgens ook terug passagieren naar Ut na het combineren. Kost je anderhalf uur per dag, maar dan kan ProRail tenminste de wissels te Ut weghalen.

Laatst bewerkt door michaben op 12-09-2015 11:56
 

12-09-2015 13:34:30
DDZ7504
DDZ7504
Sinds maandag rijden de AmRo proefritten Rtd-Asd-Wgm ook onder andere nummers, en wel de nummers die ze in de reizigersdienst ook gaan krijgen: serie 1000 Asd-Rtd vv en 71000 Asd-Wgm vv.


DDZ in dienst, ik blij!
 

12-09-2015 14:27:36
gvttreinen
gvttreinen
Moet er voor LM ritten ook vergoedingen worden betaald?
Besparing op wissels en extra inkomen door lange LM ritten
 

12-09-2015 15:46:15
AgentX
AgentX
Quote
DDZ7504 (za 12 sep 2015 13:34:30 https://www.somda.nl/forum/17000/p552190/): Sinds maandag rijden de AmRo proefritten Rtd-Asd-Wgm ook onder andere nummers, en wel de nummers die ze in de reizigersdienst ook gaan krijgen: serie 1000 Asd-Rtd vv en 71000 Asd-Wgm vv.


Betekent deze verandering van de treinnummers ook dat ze de tijden volgen zoals in DRGL2016 aangegeven, of rijden ze nog steeds volgens de super top secret geheime dienstregelingen van de afgelopen weken?
 

12-09-2015 16:05:56
DDZ7504
DDZ7504
Dezelfde tijden, maar dat deden ze als 91500 ook al.  

12-09-2015 22:07:29
MasterE
MasterE
De volledige dienstregeling wordt nu gereden.


Mcn Asd
 

13-09-2015 10:19:52
fred67nl
fred67nl
Godenmorgen.

Wanneer kunnen we de lijsten verwachten op;
http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2015.htm
en
http://nsdr.bemined.nl/2015-4/

Kan ik weer beginnen met het omloopverhaal.


Groeten,
Fred


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

13-09-2015 10:36:36
michaben
michaben
Die tweede kan ik op zich elk moment genereren, maar ik zat eigenlijk te wachten tot dinsdag wanneer hoop ik de statische dienstregeling van het wijzigingsblad van oktober te downloaden is. Plus dat in de geplaatste HC diensten Amr ontbreekt (en Amf er dubbel in staat) waardoor de materieelinzet hier en daar ontbreekt of de HC inzet verkeerd is. En helaas zijn ook hier en daar de perronfasen uit de reisdata gehaald waardoor niet meer af te lezen is of een trein langer of korter dan een X aantal bakken is.

Laatst bewerkt door michaben op 13-09-2015 10:37
 

13-09-2015 11:13:34
fred67nl
fred67nl
Dan wachten we toch even.
Ik ben al begonnen met het verzamelen van de daadwerkelijke materieel inzet van de de afgelopen werkweek. Na een aantal weken kan je dan redelijk gokken hoe het gepland was. En ja ik weet dat over een maand een nieuw wijzigingsblad is, maar laat me niet uit het veld slaan daardoor.
De aanhouder wint.

Groeten,
Fred


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

13-09-2015 11:58:41
treinfan
treinfan
http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2015.htm staat nu online  

13-09-2015 13:03:41
NS1707
NS1707
Uiteraard weer bedankt!
Iets wat mij iig opvalt; DDZ-8 in:
Op woensdag: 8819/16/27/24/35 8843
Op vrijdag: 8819/16/27/24/35/32/43

Klopt het wel dat er een (deel)omloop met DDZ-8 rijdt? Heb niks gezien daarvan, 8827 was afgelopen vrijdag DDZ-6 (te Bdg).

Laatst bewerkt door NS1707 op 13-09-2015 14:51
 

13-09-2015 13:09:22
michaben
michaben
Volgens mij is dat een DDZ-6. Die zijn helaas niet te onderscheiden op basis van HC inzet. Nu we het daar toch over hebben: weet iemand hoeveel HC's een DDZ-10 nodig heeft?  

13-09-2015 14:30:35
MasterE
MasterE
3 HC's


Mcn Asd
 

13-09-2015 15:56:25
ZJ37
ZJ37
Quote
michaben (za 12 sep 2015 11:52:02 https://www.somda.nl/forum/17000/p552183/): Onder de categorie "tja" kwam ik nog een opmerkelijke LM rit tegen in dit wijzigingsblad op werkdagen: de 77453 Rtd-Bkl die aldaar combineert met het materieel van de 7444 om de 7453 te worden. De combineermogelijkheden in DSSU zijn blijkbaar zo belabberd dat men liever een LM rit van 50 minuten er tegenaan gooit, waarbij op sommige dagen de machinist eerst nog naar Rtd moet passagieren om dit stel op te halen. En de machinist van de 7444 mag vervolgens ook terug passagieren naar Ut na het combineren. Kost je anderhalf uur per dag, maar dan kan ProRail tenminste de wissels te Ut weghalen.
Dat zijn constructies die je in de toekomst veel structureler gaat zien, precies op de reden die je zelf al schetst. Het levert dus ook treinen op op trajecten waar ze uit logisch oogpunt normaal gesproken niks te zoeken hebben. Een eerder voorbeeld was de autoslaaptrein die leeg het halve land doorgesleurd werd om op het juiste perronspoor te Ht te kunnen komen. Kennelijk is dit wat de spoorsector wilt.
 

15-09-2015 18:56:51
michaben
michaben
Quote
fred67nl (zo 13 sep 2015 10:19:52 https://www.somda.nl/forum/17000/p552248/): Kan ik weer beginnen met het omloopverhaal.

Bij deze, onder de gebruikelijke voorbehoud van fouten, de tabellen per treinserie met alle vertrek- en aankomsttijden en perronsporen en -fasen:
http://nsdr.bemined.nl/2015-5/
 

15-09-2015 19:00:04
stefanvdw
stefanvdw
Quote
michaben (zo 13 sep 2015 13:09:22 https://www.somda.nl/forum/17000/p552274/): Volgens mij is dat een DDZ-6. Die zijn helaas niet te onderscheiden op basis van HC inzet. Nu we het daar toch over hebben: weet iemand hoeveel HC's een DDZ-10 nodig heeft?


DDZ10 is 2 hc's trouwens, geen 3.
 

15-09-2015 20:52:44
fred67nl
fred67nl
Quote
michaben (di 15 sep 2015 18:56:51 https://www.somda.nl/forum/17000/p552515/):
Quote
fred67nl (zo 13 sep 2015 10:19:52 https://www.somda.nl/forum/17000/p552248/): Kan ik weer beginnen met het omloopverhaal.

Bij deze, onder de gebruikelijke voorbehoud van fouten, de tabellen per treinserie met alle vertrek- en aankomsttijden en perronsporen en -fasen:
http://nsdr.bemined.nl/2015-5/


Hartelijk dank!!


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

15-09-2015 21:04:19
MasterE
MasterE
Quote
stefanvdw (di 15 sep 2015 19:00:04 https://www.somda.nl/forum/17000/p552516/):
Quote
michaben (zo 13 sep 2015 13:09:22 https://www.somda.nl/forum/17000/p552274/): Volgens mij is dat een DDZ-6. Die zijn helaas niet te onderscheiden op basis van HC inzet. Nu we het daar toch over hebben: weet iemand hoeveel HC's een DDZ-10 nodig heeft?


DDZ10 is 2 hc's trouwens, geen 3.


DDZ 10 is toch echt 3 HC's

1-4 bakken 1 HC
5-8 bakken 2 HC's
meer dan 8 bakken 3 HC's

Laatst bewerkt door MasterE op 15-09-2015 21:04


Mcn Asd
 

15-09-2015 21:10:39
michaben
michaben
En toch lijken er dit wijzigingsblad 's ochtends een aantal treinen in de 1900 met DDZ10 te rijden die maar twee HC's gepland hebben staan, vandaar ook mijn vraag. Of is hier in het dagplan nog een extra HC toegevoegd omdat men dit vergeten was? Gaat om de 1920 en 1922.  

15-09-2015 21:15:19
MasterE
MasterE
De normstelling is nog steeds niet aangepast en DDZ valt dus nog steeds onder mDDM/DD-AR/DDM. De derde HC is dus "vergeten". Of deze is toegevoegd in dagplan weet ik niet.


Mcn Asd
 

16-09-2015 13:16:18
john2
john2
Quote
MasterE (di 15 sep 2015 21:04:19 https://www.somda.nl/forum/17000/p552532/):
Quote
stefanvdw (di 15 sep 2015 19:00:04 https://www.somda.nl/forum/17000/p552516/):
Quote
michaben (zo 13 sep 2015 13:09:22 https://www.somda.nl/forum/17000/p552274/): Volgens mij is dat een DDZ-6. Die zijn helaas niet te onderscheiden op basis van HC inzet. Nu we het daar toch over hebben: weet iemand hoeveel HC's een DDZ-10 nodig heeft?


DDZ10 is 2 hc's trouwens, geen 3.


DDZ 10 is toch echt 3 HC's

1-4 bakken 1 HC
5-8 bakken 2 HC's
meer dan 8 bakken 3 HC's

Hoe zijn of moeten deze HC's zijn verdeeld over treinen?
Bijvoorbeeld bij de vertrek procedure en de controles inde treinen.
 

16-09-2015 18:44:12
bart84
Moderator
bart84
Over het algemeen zijn hier geen voorschriften voor, maar bij bijvoorbeeld het passeren van een tunnel kan het nodig zijn om ten minste 1 HC in het achterste stel te hebben.  

16-09-2015 19:20:20
MasterE
MasterE
De HC MOET zich in het achterste stel bevinden in een tunnel.


Mcn Asd
 

16-09-2015 19:23:36
Frontier
Frontier
Anders wat?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

16-09-2015 22:53:50
MasterE
MasterE
Heb je heel wat uit te leggen als het mis gaat.


Mcn Asd
 

17-09-2015 00:02:02
AgentX
AgentX
Maar de hamvraag is WAAROM er een HC in specifiek het achterste stel moet zijn bij het passeren van een tunnel?  

17-09-2015 00:06:43
Frontier
Frontier
Quote
MasterE (wo 16 sep 2015 22:53:50 https://www.somda.nl/forum/17000/p552607/): Heb je heel wat uit te leggen als het mis gaat.


Als...

De maatschappij inclusief het spoor gaat ten onder aan het als-denken.

Laatst bewerkt door Frontier op 17-09-2015 00:07


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

17-09-2015 09:09:55
moderator
Moderator
moderator
Het lijkt ons handig als de discussie over het aantal hc's per treinlengte verder gevoerd wordt in het betreffende topic: https://www.somda.nl/forum/13488/Bakkennorm+treinpersoneel


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

17-09-2015 12:33:06
spotter
spotter
Quote
AgentX (do 17 sep 2015 00:02:02 https://www.somda.nl/forum/17000/p552614/): Maar de hamvraag is WAAROM er een HC in specifiek het achterste stel moet zijn bij het passeren van een tunnel?
Dit komt doordat als er geëvacueerd moet worden in de tunnel, op beide treinstellen een conducteur moet zitten.

Laatst bewerkt door spotter op 17-09-2015 12:34
 

17-09-2015 21:37:21
himym
himym
Niet zozeer een conducteur op beide stellen, maar het schijnt dat er in het voorste stel een mcn zit. Die kan het voorste stel ontruimen, de HC neemt dan het achterste stel voor z'n rekening. Dat lijkt mij een logische uitleg voor dit voorschrift.  

17-09-2015 21:49:42
Frontier
Frontier
En hoe doet men dat dan bij bijvoorbeeld 4x ICM3, 3x SGM2 of 3x Plan V?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

17-09-2015 22:35:27
daniel_ddr
daniel_ddr
Het aantal stellen maakt hier in feite niet uit, het gaat om de plek waar het personeel zich bevindt. Stel dat een trein in een tunnel in de brand vliegt en de brand bevindt zich in het midden van de trein. Dan wil je natuurlijk wel dat aan weerszijden van die brand de reizigers geëvacueerd kunnen worden. Vandaar de eis dat er zowel voor- als achterin de trein iemand aanwezig is. Waarbij het voorin dus zoals gezegd de machinist kan zijn die die functie heeft.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-09-2015 18:09:30
abcde
abcde
Sinds het wijzigingsblad van december reed IC 527 ( Rtd 8.05 , Gn 10.44) op zaterdag met slechts 1 stel ICM, meestal veel te kort tot zl. Vandaag, zaterdag 19 sept., weer met 2x ICM-III. Blijft dit de inzet bij de 527 op zaterdag ?  

19-09-2015 18:37:52
fred67nl
fred67nl
Vraagje over de 2000 serie.

Aankomst te UT is doorgaans op spoor 21 en vertrek op spoor 20. Als ik op sporenplan kijk dan krijg ik het idee dat het aankomende stel kopmaakt op kopspoor nr 238 aan de oostzijde.

Kan iemand dat bevestigen of ontkennen?

groeten,
Fred

Laatst bewerkt door fred67nl op 19-09-2015 18:38


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

19-09-2015 18:41:18
michaben
michaben
Dat doet men inderdaad al sinds half juli op deze manier, dit omdat deze sporen ook gebruikt worden voor de sprinters Woerden - Houten v.v. waardoor lang stilstaan langs het perron geen optie is. Overigens alleen overdag op werkdagen.

Laatst bewerkt door michaben op 19-09-2015 18:41
 

19-09-2015 18:41:31
martw
martw
Dat klopt, de 2000 rijdt om via het keerspoor ten zuiden van perron 20/21.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

19-09-2015 20:20:27
gvttreinen
gvttreinen
Voor b.v. 2054 op werkdagen wordt een versterkingsviertje van Utctw via spoor 20 naar tailtrack 238 om daar gecombineerd te worden met een kopmakende viertje VIRM.  

19-09-2015 23:00:37
j.jager
j.jager
Quote
abcde (za 19 sep 2015 18:09:30 https://www.somda.nl/forum/17000/p552881/): Sinds het wijzigingsblad van december reed IC 527 ( Rtd 8.05 , Gn 10.44) op zaterdag met slechts 1 stel ICM, meestal veel te kort tot zl. Vandaag, zaterdag 19 sept., weer met 2x ICM-III. Blijft dit de inzet bij de 527 op zaterdag ?
Meerdere ritten reden vandaag langer dan normaal, dit waarschijnlijk vanwege de 50+ beurs. Zo reed de zaterdagse 524 met virm i.p.v. icm. Aannemeijk dat de 527 daardoor ook langer was.
 

20-09-2015 00:12:21
Pim530
Pim530
Nou ja, trein 532 daarentegen juist met IRM i.p.v. ICM. De Dam-Damloop zal er ook wel iets mee te maken hebben.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad 7 september 2015
RailWiki.nl