Werkzaamheden Harderwijk
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
28-07-2015 14:52:35
dvdhoven
dvdhoven
Deze week wordt in Harderwijk het nieuwe tunneldek ingeschoven: http://www.destentor.nl/regio/harderwijk/aanleg-tunnels-legt-treinverkeer-in-harderwijk-plat-1.5114597
Station en omgeving gaan totaal veranderen.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 28-07-2015 15:10


Dick van den Hoven
 

28-07-2015 15:00:23
john2
john2
Link werkt niet, ook niet bij de nieuwsberichten van Somda. Misschien werkt deze link rechtstreeks gepakt van de Stentor? http://www.destentor.nl/regio/hardenberg/recordpoging-15-kilometer-nieuw-spoor-in-11-dagen-bij-mari%C3%ABnberg-1.5115283

Laatst bewerkt door john2 op 28-07-2015 15:06, reden: Meer tekst er bij gezet
 

28-07-2015 15:11:00
dvdhoven
dvdhoven
Bij mij werkt ie perfect


Dick van den Hoven
 

28-07-2015 16:34:47
john2
john2
Nu snap ik er niks meer van. Voor het aanmaken van deze reactie de link van dvdhoven aangeklikt en hij werkte perfect. Eerst kreeg ik door dat de pagina niet gevonden kon worden.

Laatst bewerkt door john2 op 28-07-2015 16:35, reden: typfout herstelt
 


28-07-2015 16:52:40
michaben
michaben
Maatregelen voor treinverkeer is dat de 500/12500 Rtd-Dv gaan rijden, de 1500 wordt hierdoor ingekort tot Amf. Op tijden dat de IC Berlijn rijdt wordt de 12500 ingekort tot Amf.  

28-07-2015 17:40:06
robbertc
robbertc
.. en keert dan op de 1500. Logistiek dus aardig ingrijpend.  

14-07-2016 09:55:22
SchuurB
SchuurB
Hallo,

laatst heb ik kort de situatie in Harderwijk aanschouwd. Het viel mij op dat het nieuwe tunneldek net zo breed is als de huidige sporensituatie; de sporen liggen beide tegen de rand.
Bij de aankondiging van de verbouwing werd er geschreven dat er ruimte gelaten werd voor een derde perronspoor. Er werden ook plaatjes gepubliceerd waarop dat te herkennen was. Ik kan de teksten zo gauw niet terugvinden, maar hier is zo'n plaatje waarop dat te zien is: http://cdn.gld.nl/data/uploads/2014/12/f1ae11eb-6afe-40a0-9de0-3ee2a24a6b9b_harderwijk.jpg

Gaat men die ruimte voor dat derde perronspoor maken door het bestaande eilandperron te versmallen, of is dit gedeelte geschrapt?
 

14-07-2016 11:49:58
rolandrail
rolandrail
In 2013 werd al geconcludeerd dat ondanks een 3e perronspoor in Hd een 3e of 4e Sprinter Ut-Hd niet in te passen is in de drgl. Er is nog wel vervolgonderzoek gedaan en dat loopt ook nog steeds maar daar is tot dusver niets concreets uitgekomen. Google maar eens op MIRT + Harderwijk.  

14-07-2016 13:26:24
Klaasje
Klaasje
Ik denk dat ze er dan gewoon een nieuwe betonnen bak naast maken.  

16-07-2016 14:25:35
mvboetzela
mvboetzela
Quote
SchuurB (do 14 jul 2016 09:55:22 https://www.somda.nl/forum/16950/p584837/): Hallo,

laatst heb ik kort de situatie in Harderwijk aanschouwd. Het viel mij op dat het nieuwe tunneldek net zo breed is als de huidige sporensituatie; de sporen liggen beide tegen de rand.
Bij de aankondiging van de verbouwing werd er geschreven dat er ruimte gelaten werd voor een derde perronspoor. Er werden ook plaatjes gepubliceerd waarop dat te herkennen was. Ik kan de teksten zo gauw niet terugvinden, maar hier is zo'n plaatje waarop dat te zien is: http://cdn.gld.nl/data/uploads/2014/12/f1ae11eb-6afe-40a0-9de0-3ee2a24a6b9b_harderwijk.jpg

Gaat men die ruimte voor dat derde perronspoor maken door het bestaande eilandperron te versmallen, of is dit gedeelte geschrapt?

Die hele actie heb ik sowieso nooit begrepen. 1 station verder (Nunspeet) ligt er al een prachtige tailtrack.
 

16-07-2016 14:39:33
sjoerd
sjoerd
Ja, wel een tailtrack (inhaalspoor)_maar niet voorzien van de daartoe tegenwoordig noodzakelijke keervoorzieningen zoals hekwerk, een overstapperron, een overblijfruimte met slaap- en wasgelegenheid en voor dat alles ontbreekt dan weer de ruimte tussen de sporen.  

16-07-2016 15:57:45
Klaasje
Klaasje
Er is hier meer aan de hand:

Als je de sprinters ongeveer in een kwartierligging wilt hebben rijden tussen Amersfoort en Harderwijk moet er ergens rond Ermelo ingehaald worden. Dat kan je oplossen door bij Harderwijk op een eigen spoor te keren of door een inhaalvoorziening te maken bij Ermelo of Putten maar in ieder geval is doorrijden naar Nunspeet niet handig.

Daarnaast is het sowieso niet handig om door te rijden naar Nunspeet omdat het in de eerste plaats veel verder weg is en in de tweede plaats er erg weinig in- en uitstappers in Nunspeet zijn. Dan ga je dus veel verder rijden met een trein om daar nauwelijks extra reizigers te krijgen. Tijdelijk zou dat een optie zijn als er bijvoorbeeld een inhaalplek wordt gemaakt en een keervoorziening in Harderwijk nog niet af is maar structureel niet: Met een beetje pech moet er een heel setje extra materieel en personeel worden geregeld om het stukje Harderwijk-Nunspeet extra te rijden. Dat kost op jaarbasis al snel meer dan een miljoen en daarmee zijn investeringen in station Harderwijk om daar te kunnen keren al heel snel rendabel.
 

11-10-2016 12:59:51
SchuurB
SchuurB
Quote
SchuurB (do 14 jul 2016 09:55:22 https://www.somda.nl/forum/16950/p584837/): Hallo,

laatst heb ik kort de situatie in Harderwijk aanschouwd. Het viel mij op dat het nieuwe tunneldek net zo breed is als de huidige sporensituatie; de sporen liggen beide tegen de rand.
Bij de aankondiging van de verbouwing werd er geschreven dat er ruimte gelaten werd voor een derde perronspoor. Er werden ook plaatjes gepubliceerd waarop dat te herkennen was. Ik kan de teksten zo gauw niet terugvinden, maar hier is zo'n plaatje waarop dat te zien is: http://cdn.gld.nl/data/uploads/2014/12/f1ae11eb-6afe-40a0-9de0-3ee2a24a6b9b_harderwijk.jpg

Gaat men die ruimte voor dat derde perronspoor maken door het bestaande eilandperron te versmallen, of is dit gedeelte geschrapt?


Op even op mezelf te reageren: ik heb afgelopen zondag met iemand gesproken die namens de gemeente Harderwijk betrokken was/is bij het project. Het verhaal luidde: het extra spoor aan de zuidzijde was voor NS niet acceptabel omdat dan de snelheid in de 'boog van Harderwijk' lager zou worden. Het nieuwe keerspoor zou dan inderdaad tussen de beide sporen in moeten komen. Of dat als zakspoor zou moeten of door perronversmalling inclusief sloop van de historische perronkap was bij deze persoon niet bekend (als dat al vastgelegd is).

Laatst bewerkt door SchuurB op 11-10-2016 13:01
 

11-10-2016 13:13:35
sjoerd
sjoerd
Het bericht van de gemeente is in zoverre onduidelijk dat een extra doorgaand spoor aan de zuidzijde de boogstraal kleiner zou maken dan die van het huidige doorgaande spoor. Het oude zuidelijke doorgaande spoor zou dan keerspoor kunnen worden. Maar door de scherpe bogen ten westen van het perron kunnen er nergens wissels worden gelegd. Het keerspoor zou dan aan de oostzijde van het perron tussen de doorgaande sporen kunnen worden gelegd, waar de spoorweg nagenoeg recht is en waar nu de overloopwissels liggen.  

12-10-2016 09:27:30
SchuurB
SchuurB
De bewuste persoon was slechts zijdelings bij het sporengedeelte betrokken en meer bezig met de ruimte om het station, en geen spoorwegkenner. Duidelijker zal het verhaal van zijn kant dus niet worden. Maar ik kreeg ook het idee dat Harderwijk dat keerspoor niet echt boeiend vindt want "wij hebben liever die Intercity-stop". Tja...
De wissels worden hier inderdaad een lastige, vooral omdat er net een nieuw tunneldekje (voor maar 2 sporen) onder het spoor is gelegd vlak voorbij het A28-viaduct, waardoor je wel een hele korte afstand overhoudt voor de wissels. Anders had je voor die boog alvast naar drie sporen kunnen gaan, ruimte zat onder het A28-viaduct.

Laatst bewerkt door SchuurB op 12-10-2016 09:28