ZLSM 52-532
Forum: Algemeen - Algemeen
10-07-2015 21:26:46
henkd
henkd
Geen idee of het hier al gepost is, maar de 52-532 komt van de VSM over naar de ZLSM om de 1040 te ontlasten.
Mij was het in ieder geval nog niet bekend. Nieuws is van midden juni, maar de 52-532 zat nog niet achter de 2x BR 23 vandaag.
Jammer anders was de 52-532 al statisch te bezichtigen geweest op de stoomdagen.
Iemand enig idee wanneer de 52-532 naar Limburg gaat? Misschien dat hier op de stoomdagen nieuws over komt?

https://www.facebook.com/nationaalmodelspoormuseum/posts/712866022152267
 

10-07-2015 22:27:11
robert001
robert001
Vanmiddag de locomotief zien staan in Beekbergen.
Daar moet eerst nog wel het een en ander aan gebeuren.
De loc is behoorlijk groen uitgeslagen van de opslag in de buitenlucht, dus momenteel statisch gezien ook echt geen pronkstuk.
Verder lag er een flinke berg vlampijpen op de grond tegen de locomotief aan.
Iemand enig idee hoe de toestand van de ketel is?
 

10-07-2015 22:32:33
henkd
henkd
Wellicht dat die vlampijpen als onderdelen mee gaan? Ik kan me ook niet voorstellen dat de 52532 nog dit seizoen gaat rijden. Eerder volgend jaar. Maar ik ken de toestand van de machine niet. Had het dus wel logisch gevonden als de machine vandaag was meegekomen naar de stoomtreindagen van de ZLSM. Of zou daar dit weekend nog iets over bekend worden?

EDIT: ik zie dat de ZLSM volgende maand Weekend at War 2015 zal organiseren. 70 jaar na WO2. Ik kan me voorstellen dat dat een mooie gelegenheid is om de Kriegsloc 52532 richting Limburg te sturen.

Laatst bewerkt door henkd op 10-07-2015 22:46
 

10-07-2015 23:22:15
mich
mich
Een loc sturen gaat zomaar niet. Er moet eerst veel aan gebeuren voordat hij op pad kan.  


11-07-2015 09:40:37
taigagaai
Moderator
taigagaai
De locomotief zal ook per dieplader overgebracht gaan worden van Beekbergen naar Limburg.  

11-07-2015 13:09:28
john2
john2
Wordt de locomotief in Beekbergen of Simpelveld opgeknapt en rijvaardig gemaakt?
En zit in deze locomotief ook ATB in dat hij op de hoofdbaan mag rijden? Mag en kan de ZLSM de betreffende loc ook zelf gaan halen in Beekbergen?

Laatst bewerkt door john2 op 11-07-2015 13:27, reden: Meer tekst er bij gezet
 

11-07-2015 13:35:37
rolandrail
rolandrail
Als je nog eens rustig het antwoord rustig doorleest en op je in laat werken en begrijpt wat daar wordt gezegd dan besef je dat je vragen voor 2/3e niet nodig zijn: een opgeknapte/rijvaardige locomotief van dat formaat gaat aannemelijk niet per vrachtwagen.
Wat ik veel interessanter vind: wat is er mis met de twee andere Zweden dat de ZLSM hun energie gaan steken in een 52'er.
 

11-07-2015 13:47:59
rjz222
rjz222
Men gaat ook met de overige Zweden bezig (de beide B's hebben het nodige aan onderhoud nodig, waaronder een geheel nieuwe ketel voor de B1289), maar beide locs zijn zware sneltreinlocs, en worden daarmee bij het rijden van de gebruikelijke museumtreinen op de ZLSM spoorlijn (max. 40km/h, maar meestal rond de 20km/h) zwaar belast. Deze locs worden dus gespaard en zullen vooral op bijzondere dagen (zoals de stoomtreindagen), en voor hoofdlijnritten onder stoom gebracht worden.

De 52 532 is een werkpaard waar (relatief) makkelijk onderdelen voor te krijgen zijn, en zal dus samen met de E2 1040 (eveneens een goederen/stoptreinlocomotief) de dagelijkse ritten over gaan nemen.

De 52 532 heeft nog géén ATB maar zal deze waarschijnlijk wel gaan krijgen om de dienstregeling naar Valkenburg uit te kunnen voeren. Hoe het precies met de benodigde revisie zit (loc staat al 10 jaar stil) durf ik niet te zeggen, maar de ZLSM gaat er naar verluid van uit dat de loc niet voor 2017 weer in dienst genomen kan worden.


Mijn website: http://www.treinenwereld.eu
 

11-07-2015 14:28:52
kiekkiek
kiekkiek
Quote
rjz222 (za 11 jul 2015 13:47:59 https://www.somda.nl/forum/16880/p545767/): Men gaat ook met de overige Zweden bezig (de beide B's hebben het nodige aan onderhoud nodig, waaronder een geheel nieuwe ketel voor de B1289), maar beide locs zijn zware sneltreinlocs, en worden daarmee bij het rijden van de gebruikelijke museumtreinen op de ZLSM spoorlijn (max. 40km/h, maar meestal rond de 20km/h) zwaar belast.

Leg dat eens uit. Zware loc, niet te zware trein, niet te lange afstand, geen idiote helling en dan zwaar belast? In Engeland doen ze niet anders en dat dag na dag, met zwaardere treinen en steile hellingen.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 11-07-2015 14:30
 

11-07-2015 14:41:53
rjz222
rjz222
De locomotieven zijn gebouwd om hoge snelheden te rijden, niet om op korte afstand veel vermogen te leveren en weer in de remmen te gaan. Dat houd in: deze machines rijden het beste lange afstanden op hoge snelheden, en dat is nou net wat een museumtrein in Nederland niet doet.

Het technische verhaal zit 'm in de grote drijfwielen: daardoor kan een loc als deze (zelfde verhaal geldt voor locs als "de loc die niet genoemd mag worden") met weinig vermogen hoge snelheden rijden. De locs hebben zodoende ook relatief kleine cilinders en die worden dus bij veel optrekken en remmen zwaarder belast dan wanneer ze een constant ritme hebben en weinig vermogen hoeven leveren.


Mijn website: http://www.treinenwereld.eu
 

11-07-2015 15:28:07
maigoda
maigoda
Dan ben ik wel benieuwd waarom de VSM twee stoomlocs met dezelfde wieldiameter als de B 1200 in de rijdende vloot heeft, waarvan er één al langer dienstdoet dan de B 1200den van de ZLSM (namelijk de 23 071).
Groetjes,
Emiel
 

11-07-2015 18:16:19
henkd
henkd
Ruim een maand geleden heb ik begrepen dat de B1220 flinke drijfwerkschade, en de B1289 heeft een afgekeurde ketel. De 1090 is in verschillende onderdelen over het hele ZLSM terrein opgeslagen. Kortom, alle drie de locs zullen voorlopig niet meer op de baan te zien zijn.

De 1040, de enige rijvaardige loc van de ZLSM heeft het ook erg zwaar te verduren. Ik hoop dan ook, voor de 1040 en de ZLSM, dat de 52 sneller dan 2017 rijvaardig is...Want ik, maar ook de machinist van dienst een maand geleden, had zijn twijfels over wat de 1040 nog aan zou kunnen deze komende zomer...

De Zweedse locs zijn zeer fragiel en oud. Het zijn geen makkelijke locomotieven begreep ik van de machinist. Duitser zijn eenvoudiger en ook de onderdelen zijn nog in veelvoud te verkrijgen.

Wat ik me wel even afvraag. Waarom een loc overnemen die toch wel weer wat onderhoud nodig heeft. Was het geen optie om een rijvaardige machine van de VSM te huren? Daar staan er immers genoeg. Een loc zou niet zo veel hoeven uit te maken.

Laatst bewerkt door henkd op 11-07-2015 18:20
 

11-07-2015 19:01:38
maigoda
maigoda
Ik heb zo'n 13 jaar aan Duitse stoomlocs gewerkt en ze allesbehalve eenvoudig ervaren. En dan heb ik het nog maar over locs die rijvaardig waren op dat moment. Niet eens over een stoomloc die al jaren stilstaat. Het enige voordeel dan de ZLSM heeft is dat ze er de hoofdbaan niet mee op hoeven.

Overigens valt het redelijk tegen als het gaat om "de onderdelen zijn in veelvoud verkrijgbaar". Specifieke drijfwerk-onderdelen van Duitse locs zijn niet zo makkelijk te vinden. Als een museum-bedrijf ze al heeft, houden ze die liever zelf in voorraad. Hooguit dat ze voor veel pecunia bij Dampflokwerk Meiningen nog te vinden zijn, maar voor die prijs kun je ze bijna ook zelf maken.

Het eenheidsprincipe waaronder vanaf 1925 in Duitsland stoomlocs zijn gebouwd, heeft vooral het effect gehad dat magazijnen een kleiner aantal verschillende onderdelen op voorraad hoefde te houden. Ook de uitwisselbaarheid werd, tot op zekere hoogte, ermee bevorderd. Voor een spoorwegmaatschappij met vele duizenden stoomlocs en diverse werkplaatsen met magazijnen heeft dat effect. Maar dat effect is er niet meer als er nog maar enkele honderden stoomlocs zijn in verschillende handen en nog maar één, uiterst commercieël werkende, stoomwerkplaats voorhanden is.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 11-07-2015 19:02
 

11-07-2015 19:43:52
henkd
henkd
Dank voor de technische beschouwing. De ZLSM moet wel met de 52 de hoofdlijn op, n.l. naar Valkenburg...  

11-07-2015 21:05:42
thom
thom
Quote
henkd (za 11 jul 2015 18:16:19 https://www.somda.nl/forum/16880/p545792/):
Wat ik me wel even afvraag. Waarom een loc overnemen die toch wel weer wat onderhoud nodig heeft. Was het geen optie om een rijvaardige machine van de VSM te huren? Daar staan er immers genoeg. Een loc zou niet zo veel hoeven uit te maken.

Volgens mij is een redelijk deel van de VSM collectie particulier eigendom, en dat maakt het verhaal dan wat anders.
 

11-07-2015 21:39:33
mdj
mdj
Quote
maigoda (za 11 jul 2015 15:28:07 https://www.somda.nl/forum/16880/p545783/): Dan ben ik wel benieuwd waarom de VSM twee stoomlocs met dezelfde wieldiameter als de B 1200 in de rijdende vloot heeft, waarvan er één al langer dienstdoet dan de B 1200den van de ZLSM (namelijk de 23 071).

23 076 is langer bij de VSM dan de 071. De 076 heeft alleen wel wat langer uit elkaar gelegen.

Beide loks rijden eigenlijk alleen de hoofdlijnritten en bij uitzondering vaak per toeval* wat extra ritjes met de blauwe restauratierijtuigenstam (WL / Mitropa etc) over de eigen lijn. En natuurlijk met hemelvaartsdag en Terug Naar Toen.

De reguliere ritten over de eigen lijn (hoofdseizoen, voorjaar, najaar etc) worden vaak gereden met de 50'ers en 52'ers. En alle informatie uit deze post is eigenlijk geheel in lijn wat henkd zegt, maar dan met de ZLSM-locs.

*loc staat vooraan in de loods, een van de weinige met aangekoppelde tender etc.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

11-07-2015 21:53:15
maigoda
maigoda
Vandaar dat ik ook schrijf "dienst gedaan" over de 23 071. Dat de 23 076 al langer bij de VSM is, dat staat daar ook los van.
Groetjes,
Emiel
 

11-07-2015 21:54:05
timtrein
timtrein
De Zweedse locs zijn an sich mooie locs en ook prima geschikt voor de ZLSM, maar wel onderhoudsintensiever dan een standaard Duitse kar. Van de Duitse locs is alles standaard & op tekening.  

11-07-2015 23:07:20
maigoda
maigoda
De onderhoudsintensieviteit hangt samen met de inzet ervan. Ga je een Duitse stoomloc op dezelfde manier inzetten als ze al deden met de Zweedse stoomlocs, heb je net zo'n onderhoudsintensieviteit. En wat versta je precies onder de term "standaard". Dat die onderdelen allemaal bij de Gamma of de Praxis liggen?
Groetjes,
Emiel
 

11-07-2015 23:56:12
timtrein
timtrein
Nee, dat hangt ook van het ketelontwerp af. Verder zijn dit soort onderdelen toch echt een stuk eenvoudiger te krijgen en is de werking vaak ook eenvoudiger (zeker voor een (pseudo) Altbau die alleen twee injecteurs heeft).  

12-07-2015 10:56:57
maigoda
maigoda
Naar mijn idee denk je er echt veel te makkelijk over. Maar de tijd zal het leren.
Groetjes,
Emiel
 

12-07-2015 19:38:49
henkd
henkd
Vandaag op de stoomdagen begrepen van een machinist dat de 52 in augustus naar de ZLSM komt. Hij komt, zoals ook hier genoemd, zeer waarschijnlijk per dieplader. Vooraf zal de ZLSM nog een ketelinspectie uitvoeren bij de 52. Als de ketel niet okey is, dan zal het contract worden ontbonden. Streven is voor het Weekend at War omdat de loc een Kriegsloc is, en dus ook nog mooi binnen het evenement past.  

12-07-2015 22:10:56
timtrein
timtrein
Naar mijn idee kijk ik toch elke week wel tegen een paar 52'ers aan.  

13-08-2015 22:22:52
henkd
henkd
Volgende week Weekend at War bij de ZLSM. 2x BR 23 komt weer vanuit de VSM.
Zou de BR 52 dan ook al te bewonderen zijn...
Zou prima passen als Kriegsloc.
 

13-08-2015 22:35:52
train85
train85
Ga er maar niet vanuit.  

14-08-2015 00:38:12
thom
thom
Die toekomstig ZLSM lok staat momenteel nog in Bbg, en volgens mij meende ik te lezen dat men idee had de lok per dieplader over te brengen, maar dat zal ongetwijfeld geen prioriteit hebben voor WaW.  

14-08-2015 11:47:36
john2
john2
Neem aan dat nog meespeelt wat goedkoper is, vervoer per dieplader of over het spoor op sleep. Of de loc moet niet direct rijvaardig zijn om per spoor worden gesleept.  

14-08-2015 12:02:44
WesleyVSM
WesleyVSM
De loc is momenteel nog niet rijvaardig om versleept te worden. Het wordt waarschijnlijk dus per dieplader. De grote vraag is alleen nog wanneer.  

23-09-2015 10:52:30
frank1979
frank1979
Er moet eerst een ketelkeuring plaatsvinden. Is deze negatief, dan gaat het hele feestje niet door. De ketelkeuring zal worden gedaan door het Stoomwezen. De ZLSM moet zelf de stoomloc in gereedheid brengen voor een zogenaamde visuele ketelkeuring. Voor zover ik begrepen heb, maar corrigeer me als ik fout zit, helpt de VSM dus niet meer bij de voorbereiding voor de ketelkeuring.

Vreemd gelet op de goede verhouding tussen VSM en ZLSM.