27-10-2006 19:07:25
groningana
groningana
Welk materieel gaat er precies rijden in de 700? Alleen ICM of...??

En welk materieel zou u anders aanbevelen voor deze dienst? (Schiphol - Groningen HS)
 

27-10-2006 19:08:57
woepje
woepje
Volgens mij gewoon ICM...

En welk materieel zou ik aanbevelen? Nou ICM is wel goed materieel voor deze dienst. Alleen als deze dienst smores druk wordt, dan is een VIRM beter aan te raden.
 

27-10-2006 19:19:41
aestudent
aestudent
Ja, 700 zal wel geheel ICM zijn in 2007, in elk geval volgens de al ietwat oude materieelplanning die ik hier heb...  

27-10-2006 21:10:15
mat64
mat64
2 keer virm is toch echt beter,meer zitplaatsen  


27-10-2006 22:27:57
bouwe
bouwe
edit: volgende keer beter lezen. maar omdat ie naar Shl gaat: geen VIRM, slecht voor je rug met je koffers. %08%

Laatst bewerkt door bouwe op 27-10-2006 22:28
 

27-10-2006 23:17:26
woepje
woepje
VIRM-inzet is inderdaad beter als je met overvolle treinen te maken krijgt. 2x VIRM6 is iets heel anders dan 12 bakken ICM. Maargoed, de 500 en de 700 zijn blijkbaar niet 'bomvol' genoeg om VIRM daar in te laten zetten. (behalve de 526 en de 561 dan).  

27-10-2006 23:45:24
ruysdael
ruysdael
Daar komt bij dat voor de grotere afstanden ook meer comfort wordt gevraagd... en ICM blijkbaar genoeg ruimte biedt.  

27-10-2006 23:57:22
woepje
woepje
Qua comfort en ruimte is de ICM inderdaad beter ja. Alhoewel, ik vind de VIRM qua comfort gerust niet minder dan ICM, maar dat even terzijde.

Verder wordt een ICM niet echt comfortabel als de trein stampvol zit en er mensen moeten staan van Gn naar Ut bijvoorbeeld. Een VIRM zou dan in dat geval comfortabeler zijn. Maargoed zoals ik al zei, VIRM-capaciteit is (nog) niet nodig op de 700 aangezien iedereen wel een zitplaats kan vinden in de meeste treinen.
 

28-10-2006 00:20:21
bouwe
bouwe
En waar wil jij met je koffers heen in een VIRM, op weg naar je zonnige vakantie in Barcelona? Door die glazen klere deuren heen?

Laatst bewerkt door bouwe op 28-10-2006 00:20
 

28-10-2006 00:25:31
woepje
woepje
Ok daar ben ik het dan wel mee eens. Je kunt koffers in een ICM beter kwijt dan in een VIRM. Maar wat ik bedoelde met beter comfort in een VIRM dan een ICM, is dat wanneer een ICM stampvol zit, het in een ICM gerust niet beter is dan in een VIRM. Je kunt in principe kiezen:

1. Reizen met ICM en 2 uur staan
2. Reizen met VIRM, niet hoeven staan maar ook niet alle ruimte van de wereld.

De kans dat 2x VIRM6 bomvol zit is tussen Gn en Gvc lijkt me niet echt heel erg groot.

Vandaag bijvoorbeeld waren er 6 bakken ICM in een 500 trein naar Gvc. Bij vertrek stonden er een groep mensen bij de deuren te staan. (volgens mij noem je dat balkon, maar goed ik weet het niet zeker). Hoe dan ook, deze groep mensen konden nergens meer zitten in de ICM en moesten dus noodgewongen staan. Ze vroegen zelfs aan de HC of er geen trein achter geplakt kon worden. Helaas kon dat dus niet, dus mochten ze staand reizen.

Laatst bewerkt door woepje op 28-10-2006 00:34
 

28-10-2006 00:35:44
mren
mren
Quote
woepje: VIRM-inzet is inderdaad beter als je met overvolle treinen te maken krijgt. 2x VIRM6 is iets heel anders dan 12 bakken ICM. Maargoed, de 500 en de 700 zijn blijkbaar niet 'bomvol' genoeg om VIRM daar in te laten zetten. (behalve de 526 en de 561 dan).


De grote truc is natuurlijk dat je max. 12 bakken IRM moet vergelijken met 15 bakken ICM, dan scheelt het ineens niet veel meer (20% meer 2e klas plaatsen, bijna 50% meer 1e klas)
 

28-10-2006 00:39:57
woepje
woepje
Waarom moet je 12 IRM bakken vergelijken met 15 ICM bakken? 12 bakken zijn 12 bakken lijkt mij. Het is ook logisch dat wanneer je het vergelijkt met 15 ICM bakken, dat er 20% meer zitplaatsen zijn. Vergelijk je het met 12 bakken ICM dan ligt percentage veel hoger.  

28-10-2006 00:41:39
mren
mren
Omdat je je drukste treinen met max. capaciteit wilt rijden.  

28-10-2006 11:57:08
woepje
woepje
de 502 vertrekt hier in Gn vanaf perron 2b. Je kunt hier maar maximaal 12 bakken ICM inzetten. 15 bakken ICM is gewoonweg te lang.

De NS kan er evt wel 3 bakken achterplakken, maar dan moet deze trein via een ander spoor rijden. Dat zal in dat geval spoor 6 of 7 worden. Aangezien deze sporen bij het achterste perron horen en niet gebruikt wordt, willen ze de 501/502 niet laten rijden via spoor 6/7.

Spoor 2b zit helemaal vooraan, vlakbij de hoofdingang. Het is dan ook logisch dat zowat de drukste trein en de belangrijkste trein, een beetje vooraan vertrekt en niet achteraan. Normaal gesproken arriveert de 500 uit Gvc op spoor 3b, maar de ambtenarentrein komt juist binnen op 2b. Je kunt dus zien dat perron 2b belangrijk is bij deze trein.

Dus een vergelijking maken met 15 bakken ICM telt niet Groningen.

Laatst bewerkt door woepje op 28-10-2006 11:59
 

28-10-2006 12:05:38
htmtram
htmtram
zet de VIRM maar in op denhaag groningen en de icm op den haag eindhoven.  

28-10-2006 15:50:15
ruysdael
ruysdael
Het blijft gewoon lastig.. die 'bomvolle' treinen in de 500/700 zullen alleen enkele treinen in de spits zijn. Als je daar VIRM (minimaal 4+4) inzet zal daar in ieder geval een aparte omloop gemaakt voor moeten worden... (= Ook weer meer ledig materieel ritjes) verder biedt VIRM dus minder comfort en ruimte, maar wel meer zitplaatsen. Overigens moeten over 12 bakken VIRM meer personeel aanwezig zijn (één 2 HC's per 6 bakken ofso...? ben niet zeker) dan over 12 bakken ICM.. dat kost de NS ook wwer een aardig sommetje geld. Het blijft gewoon makkelijker voor de NS ICM in te blijven zetten.

Laatst bewerkt door ruysdael op 28-10-2006 15:51
 

28-10-2006 16:11:01
salieri
salieri
Van mij mag er gewoon ICM ingezet blíjven worden, goed zat%08%  

28-10-2006 17:28:12
woepje
woepje
De NS kan kiezen:

1. VIRM 12 bakken inzetten: meer reizigers vervoeren. Meer tevredenheid van reigers omdat ze niet hoeven te staan en dergelijke.

2. ICM 12 bakken inzetten: minder reiziger vervoeren, eerder kans op bomvolle treinen en staand reizen.

Als je 50 extra personen kunt laten meerijden, dan levert dat genoeg op om een extra HC mee te financieren.
 

28-10-2006 17:41:03
salieri
salieri
Maar dan zijn die 50 extra mensen ook niet echt winstgevend dan toch?%08%  

28-10-2006 17:45:56
woepje
woepje
als al die mensen 5 euro gemiddeld opleveren.... dan heb je 250 euro extra.. nou een HC betaal je niet voor 250 euro van Gn naar Gvc...zo'n hoog loon heeft ie nu ook weer niet  

28-10-2006 18:23:45
dumpy_dump
dumpy_dump
Als ik de discussie hier goed begrijp is er zomaar IRM beschikbaar om de 700 te gaan rijden. Geloof me: IRM is niet over ofzo, maar eerder tekort. IRM inzetten in de 700 betekent dus ICM inzetten in een trein die nu met IRM gereden wordt. In een gunstig geval kan dat nog in de 3500, maar anders krijg je een ICM-omloopje in een serie die alleen met IRM rijdt (2000, 3000, 3600 bijvoorbeeld), én een IRM-omloopje in een serie die verder alleen met ICM rijdt (700), en dat betekent een enorm inefficiente materieelinzet, dat je er verder geen bal mee opschiet.

Over die HC-norm trouwens: die ligt nu op 1 HC per 5 bakken IRM, maar wordt 1 HC per 6 bakken IRM. Het aantal HC's verschilt dus niet zo veel.
 

28-10-2006 18:44:46
woepje
woepje
Quote
dumpy_dump: Geloof me: IRM is niet over ofzo, maar eerder tekort.


Nou waar wacht de NS dan op? Aanschaffen die handel!

Jaja ik weet het. Zoiets aanschaffen is ook niet zomaar gedaan (hoge kosten, levertijden van een jaar). Maargoed, we houden ICM gewoon in de 700... op voorwaarde dat de 526 en 561 definitief met VIRM worden bereden.
 

28-10-2006 18:48:47
j.jager
j.jager
Quote
woepje:
Normaal gesproken arriveert de 500 uit Gvc op spoor 3b, maar de ambtenarentrein komt juist binnen op 2b. Je kunt dus zien dat perron 2b belangrijk is bij deze trein.


spoor 2b is langer dan dan 3b. 12 bakken is te lang voor 3b.
 

29-10-2006 00:54:08
mren
mren
Quote
salieri: Maar dan zijn die 50 extra mensen ook niet echt winstgevend dan toch?%08%

Elke reiziger die je extra trekt is voor (nagenoeg) 100% pure winst.
 

29-10-2006 01:03:02
mren
mren
Quote
woepje: De NS kan kiezen:
2. ICM 12 bakken inzetten: minder reiziger vervoeren, eerder kans op bomvolle treinen en staand reizen.


Er zijn nog meer keuzes hoor.
Namelijk niet met 2*12 bakken rijden (over een uur gezien per richting) maar met 4*8/9 bakken, en daar onderweg (Harderwijk ofzo?) de snelsprinter voorbij (of hoe gaat dat ding heten? ), danwel als voortrein 5 minuten voor de huidige IC uitsturen, maar dat is voor de klant wat minder aantrekkelijk omdat de effectieve reismogelijkheden (lees: gemiddelde wachttijd) niet toenemen.
 

29-10-2006 18:19:20
thom
thom
Quote
mren:
Quote
salieri: Maar dan zijn die 50 extra mensen ook niet echt winstgevend dan toch?%08%

Elke reiziger die je extra trekt is voor (nagenoeg) 100% pure winst.
Ligt er volgens mij ook aan wat het kost om die reiziger aan te trekken, of ie winst oplevert.
 

29-10-2006 19:56:47
woepje
woepje
Hoe dan ook.... het slot van het liedje is:

Er kunnen maar max. 12 bakken op veel stations tussen Gn en Gvc. Verlenging tot 15 bakken gaat dus niet door. Om meer capaciteit te krijgen, is een dubbeldekker dan de enige oplossing. Of je moet perrons gaan verlengen, maar dat lijkt me financieel gezien niet handig.

Laatst bewerkt door woepje op 29-10-2006 19:59
 

29-10-2006 21:40:37
mren
mren
Nee, dat is helemaal niet de enige oplossing. Je kunt ook gewoon vaker rijden. Het twee keer per uur een IC is echt geen vast en vastliggend gegeven (wat ik hier boven ook al schreef)  

29-10-2006 21:43:56
bloober
bloober
Maar 2x per uur een IC, is voor het desbetreffende traject volgensmij wel voldoende, behalve in de spits dan.

Laatst bewerkt door bloober op 29-10-2006 21:44


Groetjes, Bloober
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-10-2006 21:48:20
mren
mren
Even flauw: een trein per 4 uur is ook wel genoeg, mits lang genoeg.

Vaker rijden is gewoon een stuk aantrekkelijker voor de klant. Ik durf zelfs wel aan dat frequentie zelfs het belangrijkste keuze-element is. Materieel en zelfs snelheid zijn dan van minder belang.
 

29-10-2006 22:57:28
woepje
woepje
4x een IC is wel leuk een aardig, maar dat betekent dus ook meer materieel inzetten.

2x een ICM 12 bak inzetten of 4 x een ICM 6 bak inzetten per uur, maakt uiteindelijk per saldo weinig uit. Wil je dus 4x per uur een IC laten rijden, dan is uitbreiding van het materieel noodzakelijk. En dat kost een aardig zakcentje + ook de nodige tijd.
 

29-10-2006 23:11:51
mren
mren
Waarom zou er uitbreiding van materieel nodig zijn?
Of je 24 bakken per uur nu als 2*12 rijdt of 4*6 macht keine flaus aus?

Sterker nog; door de series op elkaar te laten keren, heb je zelfs minder materieel nodig (dat staat nu nog bijna 30 minuten stil op Gn, Lw, Es en Hfdo). Je heb wel meer personeel nodig, dan ook nog alleen mcn'en, want ipv 2 conducteurs per trein heb je er nog maar een nodig.

Laatst bewerkt door mren op 29-10-2006 23:14
 

29-10-2006 23:18:00
woepje
woepje
Nee dat maakt inderdaad niet uit, maar als blijkt dat 24 bakken per uur niet genoeg is, dan kun je het wel onderverdelen in meerdere treinen per uur, maar uiteindelijk schiet je er verder niks mee op.

Momenteel rijden er per uur 2 IC's. Het aantal bakken verschilt regelmatig, maar laten we het maar op 8 bakken per uur houden. Dat is dus 16 bakken per uur in totaal als je met 2 IC's rijdt. Rij je met 4 IC's dan zijn het 4 bakken per uur.

Als blijkt dat 16 bakken per uur gewoonweg te weinig is, moet je het aantal dus uitbreiden naar bijv 20 bakken per uur. En die moet je dus ergens vandaan zien te halen. Je krijgt dan 5 bakken als je 4 IC's inzet.

Het verschil tussen 2 IC's per uur en 4 IC's per uur is dat de trein minder lang op het station stilstaat ja. Stel: er gaan 1000 reizigers per uur mee. Het aantal bakken per uur is 16. Dan gaan er 500 reizigers als er 2 IC treinen (8 bakken) rijden en 250 reizigers als er 4 IC treinen (4 bakken) rijden. In verhouding schiet je er niks mee op want je kunt nog altijd 2x500=1000 of 4x250=1000 mensen per uur vervoeren.

Laatst bewerkt door woepje op 29-10-2006 23:26
 

29-10-2006 23:54:53
mren
mren
Materieeltechnisch schiet je er weinig mee op, dat klopt, maar het gaat toch zeker om klanten en niet om je materieel (misschien beetje gekke discussie op een forum als somda). Klanten leveren geld op, materieel niet. Bovendien komt er miv december al wat materieel vrij als ICM alleen nog maar in de NO komt, en niet meer in de 800/900/3500/7000/9100. Voor het losliggende Amf-Hvs-Asd zit je ook niet meer aan ICM vast, hoewel juist de lostrekking van de NO komt door te lange treinen, daar ben je ook van af met een kwartiersdienst. En met een kwartiersdienst trek je later natuurlijk 2*per uur een IC over de Veluwelijn en 2* per uur over de Hanzelijn.

En als je toch al je aansluitingrn gaat verkloten (zoals in Zwolle waar de aansluiting van de stopper uit Es op de IC's naar het noorden een wachttijd krijgen van 25/28 minuten ipv 5/8), kun je met vier IC's de schade nog wat beperken.

Nu pleit ik niet direct voor 4 IC's per uur de hele dag, maar zo tot 21:00 moet er wel een markt voor zijn.
 

30-10-2006 15:45:48
woepje
woepje
Als je ineens 4 IC's per uur laat rijden ipv 2 IC's per uur, betekent dat je ook inhaalsporen en/of spoorverbreding moet doen. Er zijn nl meer treinen dan alleen de treinen 500 en 700. Als je ineens de boel gaat verdubbelen, dan kon het weleens erg krapjes worden op het spoor met alle nodige stoptreinen en dergelijke erbij.

Laatst bewerkt door woepje op 30-10-2006 15:46
 

31-10-2006 05:39:18
mren
mren
Spoorverbreding lijkt me niet verstandig, dan krijg je allerlei ontsporingen enzo %08%

En ik weet ook wel dat er wel meer treinen zijn, maar ik vind ook dat treindiensten niet aangepast moeten worden op infra, maar andersom. Inderdaad is op de korte termijn de infra een vast gegeven, maar op de langere termijn is infra alleen maar de handel die je dienstverlening mogelijk maakt.
 

31-10-2006 12:01:10
woepje
woepje
spoorverbreding moet spoorverdubbeling zijn uiteraard

Maargoed, 1 ding is zeker. De 501/502 rijden vanaf 10 december 2006 niet meer. De reisplanner van de NS bevestigd dit oa. In de plaats zijn hier de 526 en de 561 dus gekomen. Of dat met VIRM of ICM wordt verreden zullen we dan wel ontdekken want op zondag 10 december sta ik om 7.42 op het station

ICM blijft gewoon in de 700 als het goed is, dus.
 

31-10-2006 12:56:09
j.jager
j.jager
de 501/502 rijden aleen op ma/vr en niet op za/za, op za/zo zijn dit de 524/561.  

31-10-2006 14:57:08
woepje
woepje
Ja in de huidige dienstregeling rijdt de 501/502 nog wel ja. Maar in de nieuwe dienstregeling rijdt de 501/502 helemaal niet meer hoor. Dat staat volgens mij zo goed als vast. De reisplanner van de NS geeft dat ook aan (geldig van ma tot en met zo):

Heen

07:42 > Groningen > 2b > Intercity 526 NS
10:25 > Den Haag Centraal > 5 > Intercity 526 NS

Terug

16:36 > Den Haag Centraal > 4 > Intercity 561 NS
19:15 > Groningen > 2b > Intercity 561 NS

Welk materieel er rijdt in deze dienst is dus nog even afwachten. Trouwens, in de huidige dienstregeling rijdt de 524 alleen op zaterdag v. 7.17. Op zondag rijdt de eerste 500 pas om 8.17 welke de 528 is. Op zondag dus geen 524 zoals jij beweerd

Laatst bewerkt door woepje op 31-10-2006 15:28
 

31-10-2006 15:45:41
aestudent
aestudent
De 'ambtenarentrein' wordt in 2007 zo goed als zeker gereden met IRM... De rest van de 500 serie blijft gewoon ICM.  

31-10-2006 15:47:15
woepje
woepje
Zo goed als zeker? Ja ik weet dat de kans groot is dat het feest echt doorgaat aangezien ze dat hadden vermeld in zo'n blad. Maargoed, het is nergens officieel bevestigd. (volgens mij gebeurt dat ook niet).

Hoe dan ook, 10 dec. sta ik om 7.42 uur op het perron. Ik hou jullie op de hoogte
 

31-10-2006 15:56:11
stephan90
stephan90
Ik ga over 6 weken wel getrokken treinen opzoeken

Stephan
 

31-10-2006 17:52:49
raoul
raoul
Het stond ide laatste indelingen van het materiaal balans. Dus lijkt mij zo goed als zeker. Al had ik ze naar mijn mening liever in de 522 gezien. Lijkt mij toch nog net iets meer vervoer in de spits dan om 7.45 (ofzo). Zeker gezien de ligging Zwolle - Utrecht dan.

In het weekend, VIRM is naar mijn mening geheel overbodig in die eerste slagen. Alleen als er acties zijn die stellen in zetten.


Verder is ICM normaal gesproken ruim voldoende in de 500/700, VIRM is hier niet het materiaal. Kost o.a. te veel personeel, er zullen dan veel diensten bij moeten komen in het noorden. Je hebt ook neit genoeg VIRM voor de 700/500 . Enig idee hoevele stellen je dan wel niet nodig hebt. Het is een uiterst ingewikkelde omloop van ale stellen.

ICM is er genoeg. Plus meestal ruim voldoende, alleen moet je vaak staan in de spits. Maargoed dat is landelijk zo. Enige oplossing: Niet in de spits reizen!
 

31-10-2006 17:58:20
j.jager
j.jager
Quote
woepje: Ja in de huidige dienstregeling rijdt de 501/502 nog wel ja. Maar in de nieuwe dienstregeling rijdt de 501/502 helemaal niet meer hoor. Dat staat volgens mij zo goed als vast. De reisplanner van de NS geeft dat ook aan (geldig van ma tot en met zo):

Heen

07:42 > Groningen > 2b > Intercity 526 NS
10:25 > Den Haag Centraal > 5 > Intercity 526 NS

Terug

16:36 > Den Haag Centraal > 4 > Intercity 561 NS
19:15 > Groningen > 2b > Intercity 561 NS

Welk materieel er rijdt in deze dienst is dus nog even afwachten. Trouwens, in de huidige dienstregeling rijdt de 524 alleen op zaterdag v. 7.17. Op zondag rijdt de eerste 500 pas om 8.17 welke de 528 is. Op zondag dus geen 524 zoals jij beweerd

dat klopt, de 524 rijd aleen op za. de 561 rijd wel bijde dagen
 

31-10-2006 18:02:29
mren
mren
Quote
railhop20:

Verder is ICM normaal gesproken ruim voldoende in de 500/700, VIRM is hier niet het materiaal. Kost o.a. te veel personeel, er zullen dan veel diensten bij moeten komen in het noorden.


Dat niet alleen; je hebt ook te maken met vleugeltreinen. Nu is het niet zo erg als Gn ipv twee viertjes een viertje en een drietje stuurt omdat ze niet anders hebben, bv. na eerdere verstoring ergens. Maar als Gn nu ineens een IRM stuurt en Lw ICM dan heb je wel een probleem.

Daarom zou ik gewoon niet beginnen aan gemengde inzet en drukte opvangen met voortreinen.
 

31-10-2006 18:09:47
raoul
raoul
Paar maanden terug mee gemaakt in Utrecht. Ik zou terug naar Zwolle / Meppel.
Komt er uit Rotterdam een Virm 4tje. Storingsmonteur verbaasd en de "nieuwe"HC ook. Gelijk telefonisch contact. Nee klopt niet. Dit is wat anders, maar wat.... Even later weer een Virm 4tje uit Den Haag. Werden gekoppeld en reden met mij gezamelijk naar Zwolle, waar weer "normaal"ICM werd ingezet. Maargoed het zou maar voorkomen dat er in Rotterdam of Den Haag iets niet goed was gegaan. Ha je een extra trein gehad, je kunt immers voor reizigers dienst niet koppelen.

Nee VIRM niet graag in deze serie. We zullen het nog zeker een jaar of 20 moeten doen met ICM
 

31-10-2006 18:11:25
woepje
woepje
Of we nu willen of niet (ik wil heel graag trouwens), VIRM wordt toch hoogstwaarschijnlijk ingezet. Maar jongens niet getreurd, het zijn maar 2 ritjes per dag. ICM blijft de hoofdrol spelen.  

31-10-2006 18:15:04
salieri
salieri
En dat is maar goed ook!%07%%08%  

31-10-2006 18:52:08
j.jager
j.jager
Quote
woepje: Zo goed als zeker? Ja ik weet dat de kans groot is dat het feest echt doorgaat aangezien ze dat hadden vermeld in zo'n blad. Maargoed, het is nergens officieel bevestigd. (volgens mij gebeurt dat ook niet).

Hoe dan ook, 10 dec. sta ik om 7.42 uur op het perron. Ik hou jullie op de hoogte


op maandag 11 december kan ik wel even gaan kijken, s'maandags moet ik toch in gn zijn, dan neem ik wel een trein eerder.
 

31-10-2006 21:37:32
woepje
woepje
Volgens Dikboom rijd er maar 1x VIRM6 ipv 2x VIRM6 doordeweeks. Ik ben benieuwd....  

31-10-2006 22:32:04
peterselie
peterselie
De andere VIRM6 komt weekends vanaf Lw. Dit levert nog een aantal extra LM ritten op tussen Gn en Lw via Meppel.  

31-10-2006 22:34:36
woepje
woepje
In het weekend was het inderdaad 1 x VIRM6. Maar doordeweeks zou het toch 2x VIRM6 zijn. Nou volgens Dikboom was het maar 1 VIRM6  

31-10-2006 23:28:53
bouwe
bouwe
Lijkt me sterk, uit hoeveel bakken bestaat de 502 normaal gesproken, 10? 1x VIRM lijkt me toch wat weinig.  

31-10-2006 23:47:13
mark
mark
502 rijdt normaal gesproken met 12 bakken ICM. Een IRM-VI is dan inderdaad wat weinig.  


01-11-2006 00:07:54
woepje
woepje
Doordeweeks: Gn - Gvc 1x VIRM6
In het weekend: Gn - Zl 1x VIRM6, Zl - Ut 2x VIRM6 en Ut - Gvc 1x VIRM 6 / Lw - Zl 1 x VIRM6, Zl - Ut 2x VIRM6 en Ut - Rtd 1x VIRM6.

Dat lijkt me een beetje vaag hoor. In het weekend 12 bakken tussen Zl en Ut, terwijl doordeweeks maar 6 bakken rijden. Lijkt me niet echt te kloppen.

Laatst bewerkt door woepje op 01-11-2006 00:08
 

01-11-2006 00:19:00
j.jager
j.jager
Quote
mark: 502 rijdt normaal gesproken met 12 bakken ICM. Een IRM-VI is dan inderdaad wat weinig.


er is al een proef geweest met 2x virm6 op de 502/01.
 

01-11-2006 00:21:11
j.jager
j.jager
Quote
bouwe: Lijkt me sterk, uit hoeveel bakken bestaat de 502 normaal gesproken, 10? 1x VIRM lijkt me toch wat weinig.


12 bakken, 3xICM4 waar onder de 4444.
 

01-11-2006 07:41:43
dvdhoven
dvdhoven
In de planning van NSR staan nog steeds 2x IRM6 voor 526/561 doordeweeks. Nog steeds mogelijk dat dat verandert.


Dick van den Hoven
 

01-11-2006 09:20:09
woepje
woepje
Ik ga daar voorlopig ook maar vanuit. Het lijkt me ook wel logischer want anders zou je doordeweeks 1 VIRM6 tussen Zl-Ut krijgen en in het weekend 2 (dankzij het koppelverhaal van de Lw-trein en de Gn-trein).

Trouwens de 500 stopt niet meer in Voorburg, maar in Gouda in de nieuwe dienstregeling.

Laatst bewerkt door woepje op 01-11-2006 09:43
 

01-11-2006 17:48:50
raoul
raoul
Ik zat die donderdag geheel toevallig in de proeftrein. Die was in de voorjaarsvakantie dit jaar op een donderdag. Maar vond hem niet overdreven druk ofzo. Maargoed zat ook in de achterste bak.  

01-11-2006 18:55:34
woepje
woepje
Reed de VIRM destijds in de voorjaarsvakantie als proef tussen Gn en Gvc 501/502? Jammer dat het bij een proef gebleven is. De testresultaten zijn zeker een paar weken geleden binnen gekomen met het volgende oordeel: VIRM is geschikt voor de 501/502 in de dienstregeling 2007. lol

En dat die trein niet bomvol zat, kan door de vakantie komen wellicht.
 

01-11-2006 19:13:23
raoul
raoul
Ik zat ook niet in de beste bak. Helemaal achteraan, gezien de reizigers spreiding.

Jep, was wel 1 hele dag!
 

03-01-2008 22:28:08
kwant_ban
kwant_ban
We zijn een klein beetje off-topic. We hebben het nu massaal over de intercity 500. Het topic gaat over de stoptrein, de 700. Virm op de 700? Kan dat materieel een beetje snel optrekken? Dat is voor een stoptrein belangrijk. De 500 rijdt toch overal door onderweg. Maar de 700 stopt overal, En die buffels inde 9100 vindt ik al helemaal niks. ICM in de 700 is een hele luxe. Het comfort van de IC en het gemak van het bedienen van de stopstation tussen Zwolle en Groningen. Maat Plan-V zou het ook goed doen in de 700. 3x Plan-T is ook 12 bakken. of mDDM zou het ook goed doen. Maar ICM trekt er ook goed aan in de 700. Ook al ICMm in de 700 gezien.  

03-01-2008 22:33:13
treinfan
treinfan
beginnen met te melden dat we off-topic zijn in een echt oud topic en vervolgens ook zelf gedeeltelijk off-topic gaan

verder: de 700 is GEEN stoptrein, alleen tussen zl en gn.
mat '64 wil men eigenlijk niet hebben als IC, DD-AR helemaal niet.
Verder is het veel handiger als de 700 gecombineerde omlopen heeft met de 500, 1600 en 1700, dus we laten het ICM er gewoon in zitten.
Ook zijn er voor ICMm geen aparte omlopen meer
 

03-01-2008 22:33:15
mark
mark
Nico... voor de honderdduizendste keer...

De 700 is een INTERCITY, en geen stopper.

Als ik jou over die serie hoor praten, vergeet je bijna altijd dat deze serie een van de vier belangrijkste delen uit de NoordOost is...
 

03-01-2008 22:35:22
raoul
raoul
VIRM kan makkelijk de rijtijden op de 500/700 aan. daar zit echt nog steeds enorm veel speling! Dus dat hoef je je niet af te vragen. Maar ga niet vragen om Plan V/T in de 500/700 dat komt er echt niet! (misschien bij ernstige vertraging enzo...) Plus de omloop van alle Noord Oost lijnen is dermate ingewikkeld dat ICM goed mogelijk is. VIRM kan op bepaalde series wel, maar dan zit je weer met het feit dat series op elkaar aansluiten....

En de buffels in de 9100 zitten hier helemaal op zijn plek. Het is niet ideaal diesels onder de draad, maar het kan op deze lijn toch echt wel. En daarnaast is de comfort ook hoog, ik zit er geregeld in en nu nog steeds hebben reizigers het over het feit dat die treinen nieuw zijn. Zegt ook wel iets he....

Laatst bewerkt door raoul op 03-01-2008 22:37
 

03-01-2008 22:46:22
woepje
woepje
Mat'64 van Groningen naar Schiphol. Dat is inderdaad een handige manier om reizigers de trein uit te jagen....

Laat maar gewoon ICM in de 500 / 700 rijden (drukke spitstreinen eventueel met VIRM) en de 9100 met DM'90. Daar is het geschikt genoeg voor. DM'90 trekt niet zo snel op als mat'64, maar tussen Zl en Gn wordt al amper gestopt als je het vergelijkt met de Randstad. Dus snel optrekken is ook niet echt nodig.
 

06-01-2008 14:58:42
timtrein
timtrein
Quote
mark:De 700 is een INTERCITY, en geen stopper.
Boven Zwolle is de 700 een STOPPER. Het kreng stopt toch overal? Dat ze er bij NS een plakkertje met "IC" op hebben gezet doet daar weinig aan af. Hoog tijd dat ze de al jaren geleden beloofde vier treinen per uur gaan rijden, maar dat zal wel niet voor december 2009 worden. Twee échte IC's en twee stoptreinen.
 

06-01-2008 15:08:08
Iceman
Iceman
Ik denk (ook) dat je 700 gewoon met ICM moet laten rijden. In de spits misschien een beetje krap, maar dat is wel normaal in de spits. VIRM lijkt me voor de daluren ietwat overkill. Bovendien kan je de VIRM beter gebruiken voor de drukkere randstad (800/3000/2100). Als de nieuwe VIRMs er zijn kan je ze misschien in de spits gaan inzetten, maar dan moeten ze wel 'over' zijn.

En met de koffers ie het inderdaad beter dat er ICM rijdt, maar ik denk niet dat je al je matrieelkeuze moet laten afhangen aan of het wel of niet makkelijk gaat met koffers.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

06-01-2008 15:23:59
salieri
salieri
Sowieso, ICM is mooi IC materieel als je er vanaf Groningen naar Schiphol in moet zitten. De mensen willen dan ook comfort, iets was VIRM niet echt kan bieden op dit moment.

@Kwant: Je zit te klagen over DM'90 in de 9100, maar daar heb jij als je in Gorichem woont, toch niet zo heel veel mee te maken?%03%
NSR moest wat met de DM'90 stellen, en dus hebben ze er zo voor gekozen om deze in de 9100 te doen, en het mat'64 elders in te zetten (zo is het mij verteld).

Ik vind het DM'90 in de 9100 een goede oplossing, zulk slecht materieel is het ook niet namelijk.

Terug naar de 700. Ik ben van mening dat 8 bakken ICM in de 700, eventueel aangesterkt met een extra 3tje tijdens drukke periodes zoals de spits, prima wil naar Groningen en Leeuwarden toe en terug. Zo overbevolkt zijn de provincies Groningen en Friesland niet. VIRM is beter in de randstad omdat daar sowieso al meer mensen zijn.
Soms zie je weleens VIRM in de 9100 rijden, maar dan is zelfs een VIRM-IV al ruim voldoende, als er normaal met 4 bakken DM'90 gereden wordt, om maar even een voorbeeld te noemen

Laatst bewerkt door salieri op 06-01-2008 15:25
 

06-01-2008 16:19:24
lykele
lykele
Ik heb eigenlijk nog nooit in een 700 trein gezeten die echt veel te klein was, afgezien van verstoringen. In de spits rijdt de 12700 zodanig dat de drukte redelijk goed opgevangen wordt, en 10/11 bakken ICM is dan echt niet drukker dan bv drukke 3500en ofzo. Buiten de spits is de trein met 7 bakken voor Gn en 4 voor Lw soms wel "te lang", 4 voor Gn en 4 voor Lw zou dan ook wel mogelijk zijn.
Ik denk dat als er VIRM komt de 500 een betere keus is, aangezien die ook Ut-den haag rijdt. Dan kan de 700 misschien verlengd worden naar 12 bakken, maar goed zoals gezegd is dat niet noodzakelijk.
En wat betreft de stopper/ic: tot zowlle is het een ic, en ook daar moet de lengte op gebaseerd zijn. De drukte zit zeker niet op Gn-Zl (uitzonderingen daar gelaten)
 

06-01-2008 16:36:41
lucky
lucky
Jij bedoelt waarschijnlijk de 12700, maar ga maar eens vrijdag middag tussen 14.00 - 18.00 kijken in gn. De 700 is dan ook altijd gezellig druk. En soms wat te gezellig  

06-01-2008 17:13:05
lykele
lykele
Ok, dan ben ik meestal niet in Gn/Zl te vinden. Je hebt waaarschijnlijk gelijk, als veel studenten op huis aan gaan kan ik dat best snappen. Maar rijdt de 700 dan op maximale capaciteit? Als ik het forum zo lees soms op minder capaciteit dan ma-do, en dan is hij echt niet voller dan een andere spitstrein. Tenminste niet in mijn ervaringen. Misschien dat er in bepaalde gevallen langere/extra treinen ingezet moeten worden, maar dat is geen structureel probleem (althans niet in mijn ogen).  

06-01-2008 17:43:45
raoul
raoul
Mijn mening is dat de 700 overdag (buiten de spits om) met 7 bakken vaak goed is naar Groningen, minder echt niet doen! Echt in de spits is hij vaak met 12 bakken (groter kan niet) veel te klein. Natuurlijk op delen van het traject kan hij wel korter, maar dat is logistiek technisch niet te doen!

En als ooit het gedeelte Schiphol - Den Haag erbij komt, heb je echt wel minimaal 12 bakken nodig!
 

06-01-2008 18:20:12
mark
mark
Mja, gisteren vertrokken 15 bakken ICM halverwege de dag ook propvol van Zl richting Amf...  

06-01-2008 20:19:16
willy84
willy84
Wat versta jij onder propvol?  

06-01-2008 21:01:57
mark
mark
Alles bezet + staand volk op de balkons.  

06-01-2008 21:10:51
willy84
willy84
Van voor naar achter? Zo ja, dan moeten ze dan ook al gescheiden gaan rijden.
Mijn ervaring is dat er helemaal voor- of achterin altijd nog genoeg plaatsen zijn. Simpelweg omdat de spreiding vaak slecht is.
 

06-01-2008 21:12:36
Iceman
Iceman
Alles bezet is niet erg, is juist heel logisch in de spits. Dat zitten heel veel treinen. En dat staan kan een keer gebeuren.
Ik vind ook niet dat je meteen ander materieel moet gaan inzetten als het een keer 'goed vol'is. Als de 700 ook in de daluren structureel overvol zou zitten kan je erovernadenken om VIRM in te gaan zetten.
En als je de 700 VIRM zou maken moet je ergens gaan ruilen. 800/3000/2100 met ICM lijkt me geen optie.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

06-01-2008 21:14:45
mark
mark
Quote
willy84: Van voor naar achter? Zo ja, dan moeten ze dan ook al gescheiden gaan rijden.
Mijn ervaring is dat er helemaal voor- of achterin altijd nog genoeg plaatsen zijn. Simpelweg omdat de spreiding vaak slecht is.
Nee, alle 15 bakken. Ik vond het best verbazingwekkend op zaterdagmiddag.
 

07-01-2008 13:48:04
ajwkam
ajwkam
Ik heb vaak de 700-serie uit Groningen, op verschillende tijden van de dag. Het wisselt heel erg hoeveel bakken er worden ingezet en de bezettingsgraad is daarvan afhankelijk. Soms bestaat de trein op een rustig moment uit 10 tot 12 bakken, en dan heb je ruimte zat. Terwijl ik ook wel in de spits 1 los stel heb gehad, wat uiteraard proppen is. Sinds de Lw-tak in de spits naar Rotterdam rijdt is de situatie naar mijn idee verbeterd.
Het valt me ook op hoeveel mensen van/naar Hoogeveen moeten. In de 700 is het deel Gn-Hgv misschien wel het drukste deel vwb bezettingsgraad, Zl-Amf is in mijn ervaring het rustigste deel (want daar is ook meer capaciteit door het deel uit Lw).
Ik ben op zich wel voorstander van VIRM in de 500 en 700. Wat mij betreft kunnen ze de Noord-Oost en de Zuid-Oost qua materieel wel omdraaien. Als ik in Limburg ben verbaas ik me altijd hoe leeg de intercity's daar zijn. Die materieelinzet moet efficienter kunnen.
 

07-01-2008 14:02:35
hvondelen
hvondelen
Maar die capaciteit van die intercity's in Limburg is wel weer noordelijker nodig, dus dan maar wachten op de nieuwe VIRM's, als die in de 500/700 gaan rijden, dan zou je met 3x VIRM IV kunnen rijden, alleen kan ik dan zogauw geen ander traject vinden voor die overgebleven ICM's.
Misschien op de verbinding Asd/Hlm/Shl/Gvc/gv/Rtd?, maar dat dan voor een ander topic.


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

07-01-2008 17:31:54
timtrein
timtrein
ICM blijft gewoon in de NO  

07-01-2008 19:54:05
woepje
woepje
Met uitzonderingen van drukke spitstreinen (zie 526/561). Ik mag aannemen dat men over VIRM durft te praten in bijvoorbeeld de 700 serie als de boel wordt doorgetrokken naar Gvc (je hebt dan een druk stukje te pakken). En over de Hanzelijn te zwijgen, maar das toekomstmuziek en verder offtopic.  

07-01-2008 19:58:33
robbertc
robbertc
De VIRM in de 526 en 561 is niet zozeer om de drukte, maar om VIRM-VI voor onderhoud in On te krijgen  

07-01-2008 20:04:05
woepje
woepje
12 bakken ICM was echter te weinig en ook om het aantal 1e klas plaatsen uit te breiden is VIRM ingezet. Uitwisseling met On kan ook via de 3700 en dat gebeurt soms ook.  

07-01-2008 20:50:05
salieri
salieri
Maar dan heb je weer LM ritten, die je ook kan voorkomen door VIRM op een serie in te zetten voor uitwisseling voor onderhoud.

Je kan dringend onderhoud altijd nog onder LM ritten doen, maar degenen die je spaart, daarmee spaar je geld en mankracht mee uit.
 

07-01-2008 21:02:45
floriss
floriss
Ik heb dit bericht naar een ander topic verplaatst. Ik zag net pas dat er een topic VIRM en Onnen was aangemaakt.

Laatst bewerkt door floriss op 07-01-2008 21:05
 

07-01-2008 21:45:14
woepje
woepje
@ salieri

Over besparing van LM ritjes doet NSR blijkbaar niet moeilijk gezien er elke za ochtend een LM VIRM van On naar Lw moet en zondagavond terug. Dat is langer rijden dan dat stukje On - Zl en uitwisseling met de 3700. Enfin, de 700 rijdt nog met ICM en dat zal het ook wel blijven voorlopig. Laten we ons daar verder maar op concentreren.
 

07-01-2008 22:03:50
salieri
salieri
2 hele LM ritten per week, dat is eigenlijk nog niets...
Maar je hebt wel gelijk, dat Lw - Zl beter is
 

08-01-2008 10:34:44
daan-ns
daan-ns
LM ritten gebeuren vaker planmatig.
In Ldd komt planmatig elke dag 2x VIRM6 binnen rond 08:00(wat niet altijd gebeurd), die mogen dan om 11:00 weer vertrekken naar Gvc om vanuit daar weer als IC naar Asd te vertrekken.

Laatst bewerkt door daan-ns op 08-01-2008 10:36


Groetjes Daan
 

15-01-2008 19:14:16
kbrandsma
kbrandsma
Quote
mark: Mja, gisteren vertrokken 15 bakken ICM halverwege de dag ook propvol van Zl richting Amf...

Reizigers voor de vakantiebeurs in Utrecht waarschijnlijk. Bij grote beurzen (AutoRai, huishoudbeurs e.d.) is dat in Zwolle al duidelijk te merken aan de drukte, al stelt het nog niets voor in vergelijking met de stormloop in Utrecht wanneer de voordeelurenkaart-reizigers massaal de toevlucht naar de trein hebben gevonden.
 

24-01-2008 11:06:47
smw
smw
Ik zat mij vanochtend eens te verdiepen in de Noord-oost en kwam het volgende tegen: In Zl wordt de 719 gesplitst in 719 naar Gn en 10721 naar Lw. Ook volgens de reisplanner NS en HAFAS. Alle andere overgangen zijn wel gelijk. Iemand enig idee hoe dit komt?  

24-01-2008 11:14:48
robbertc
robbertc
10721 begint in Zwolle en gaat naar Leeuwarden. De 719 komt van Schiphol en gaat na Zwolle in zijn geheel door naar Groningen  

24-01-2008 11:19:04
lucky
lucky
Dat snap ik ook nog. Maar waarom is bij die specifieke trein dat het niet 10719 is? Waarom is deze trein ineens 10721?  

24-01-2008 11:24:48
robbertc
robbertc
Das idd wel een goede. Het zal uit voorgaande dienstregelingen voortgekomen zijn. De 10721 startte altijd al in Zl. Deze werd eerder altijd zogenoemd, omdat de 10719 een spitspendel van Heerenveen naar Leeuwarden was. Nu heet dat de 2900, dus zou 'an sich' de 10721 weer 'gewoon' de 10719 kunnen heten, ja..  

24-01-2008 14:04:02
edje
edje
Quote
timtrein: ICM blijft gewoon in de NO


ICM blijft inderdaad in de NO, maar ze gaan het wel opsplitsen.
Ik hoorde namelijk vanmorgen van een instructeur van NS Opleidingen, dat men alle stmt-ers in het Oosten en Noorden gaat opleiden voor de V-IRM, omdat men dit materieel ingaande de nieuwe winterdienst op de NO gaan inzetten.
 

24-01-2008 14:05:39
webguy
webguy
stmt-ers zijn?
EDIT: Storingsmonteurs... Ik snap 'm nu

Laatst bewerkt door webguy op 24-01-2008 14:06


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!