Gezelschapsrit Westfalendampf
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Bijzondere ritten
18-05-2015 15:30:12
nathanvos2
nathanvos2
Op 23 mei komt er een gezelschapstrein vanuit Menden vanuit Menden naar Amsterdam. Ik heb het ene of andere gehoord dat hij in Duitsland getrokken word door een historische Diesel. De tractie vanuit Bad Bentheim word verzorgd door beide 23'ers van de VSM. De route tussen Bh en Asd is mij ook niet helemaal duidelijk vanwege werkzaamheden tussen Apd en Amf.

De tijden tot ik ze zo ver kan vinden.

Heenrit
Menden 05:26
Fröndenberg 05:35
Dortmund Hörde 06:00
Dortmund HBF 06:12
Hamm 06:38
Münster 07:21
Bad Bentheim 08:56
Asd 13:45

Terugrit
Asd 18:14
Bad Bentheim 21:03
Rheine 21:40
Münster 22:20
Hamm 22:20
Dortmund HBF 23:20
Dortmund Hörde 23:40
Fröndenberg 00:10
Menden 00:20

Bron: http://www.westfalendampf.de/index.php?page=6&zid=118
 

18-05-2015 16:33:26
midniight
midniight
Volgens mij kunnen die vanaf Dv via Zl en Alm naar Asd.


Twello, mooi gat op de Veluwe!
 

18-05-2015 16:50:10
nathanvos2
nathanvos2
Volgens mij gebeurt het ook nog wel eens met goederentreinen via Ah en Ut.  

18-05-2015 17:26:45
train85
train85
Het wordt Dv-Zl-Amf v.v.  


18-05-2015 18:48:47
ToH
ToH
Een Zwolse treindienstleidster heeft voor me even gekeken of ze al een pad kon vinden. Ze zag alleen het pad Odz - Hgl - Dv. In Zl kon ze niets zien van stoomtreinen o.i.d.  

18-05-2015 20:12:10
Bert13
Bert13
In de link staat overigens Bh 08.57 - Asd 12.45 (anders werd het wel een hele lange omweg), dit is hierdoor ook fout in de Bijzondere Ritten-post overgenomen.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

18-05-2015 21:13:23
nathanvos2
nathanvos2
@Bert13 daar zat ik ook al naar te kijken. Daarom ben ik nog een beetje voorzichtig met de route tussen Bh en Asd. We zullen het afwachten.  

19-05-2015 00:43:49
dennistd
dennistd
Inmiddels heeft de Westfalendampf ook wat over de omleiding op de site gezet:
Quote
Letzte Meldung: Die Ankunftszeit in Amsterdam sowie der Fahrplan für den Rückweg werden sich noch ändern, da uns soeben mitgeteilt wurde, dass der Fahrplan in "Holland" wegen einer Gleisbaustelle umgeschrieben werden muss!! Unser Zug wird umgeleitet, die Fahrtstrecke verlängert sich und die Dampfloks müssen unterwegs Wasser fassen. Sobald der "neue" Fahrplan feststeht, wird er hier veröffentlicht!
http://westfalendampf.de/index.php?page=6&zid=118

Oftewel: naast de omleiding moet er ook nog eens ergens onderweg water genomen worden (vanwege die omleiding).

Laatst bewerkt door dennistd op 19-05-2015 00:44
 

19-05-2015 09:23:20
SchuurB
SchuurB
Bijzonder dat dat voor de organisatie kennelijk als donderslag bij heldere hemel komt. Ik neem toch aan dat toen dat pad is aangevraagd, al bekend was dat er omgereden moest worden.  

19-05-2015 10:08:02
treinnetco
treinnetco
In Duitsland rijdt deze trein met de V200 033. Een simpele redenatie is dat het boeltje bij mijn weten niet door de Drontermeertunnel mag, dus optie 1 is via Zl, optie twee is via Ah. Als dat Ah wordt, kan dat wel. Zwolle wordt met de aangegeven tijden erg krap zo te zien...


Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

19-05-2015 10:54:42
john2
john2
Bij de terugrit staat bij Münster 22.20 uur en bij Hamm eronder staat 22.20 uur. Dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Denkelijk typfoutje.

Laatst bewerkt door john2 op 19-05-2015 11:55, reden: type fout herstelt
 

19-05-2015 11:46:37
nathanvos2
nathanvos2
Is inderdaad een typefoutje. Volgens planning moet hij om 22:50 bij Hamm zijn.  

19-05-2015 12:09:24
rolandrail
rolandrail
Quote
SchuurB (di 19 mei 2015 09:23:20 https://www.somda.nl/forum/16635/p539344/): Bijzonder dat dat voor de organisatie kennelijk als donderslag bij heldere hemel komt. Ik neem toch aan dat toen dat pad is aangevraagd, al bekend was dat er omgereden moest worden.
Als organisatie ben je afhankelijk van de tractieleveranciers en communicatie door de vervoerders onder wiens vlag gereden wordt. De VSM rijdt hier onder de vlag van DBS. Heen en terug wordt via Zl-Amf gereden. Terug in Bh om 22:16.

Laatst bewerkt door rolandrail op 19-05-2015 12:10
 

19-05-2015 12:27:55
john2
john2
Dus de organisatie moet een pad aanvragen, in dit geval de DBS. En de DBS schakelt dan, huurt, de VSM in.  

19-05-2015 12:48:17
rolandrail
rolandrail
Nee. De VSM wordt door Westfalendampf gevraagd te rijden, de VSM meld dat bij DBS en die maakt een drgl voor in Nederland aansluitend op de Duitse drgl. DBS organiseert niets, dat doet Westfalendampf.

Laatst bewerkt door rolandrail op 19-05-2015 12:49
 

19-05-2015 21:02:47
WesleyVSM
WesleyVSM
Echter, in hoeverre kan de rit afgelast worden als de Duitsers weer staken?  

19-05-2015 21:05:52
dennistd
dennistd
Niet: het zijn alleen DB-machinisten die staken, die hebben hier niets mee te maken lijkt me  

19-05-2015 22:15:56
WesleyVSM
WesleyVSM
maar zullen er dan wel trdl's aanwezig zijn voor deze rit? het goederenvervoer zou namelijk ook stil komen te liggen  

19-05-2015 22:25:46
cuneo56
cuneo56
Jawel,
GdL is vakbond van/voor rijdend personeel.
 

19-05-2015 22:32:22
dennistd
dennistd
Het vertrek uit Bentheim is een half uur vroeger dan gepland en er wordt water genomen in Almelo:
Quote
Letzte Meldung: Gerade haben wir aus "Holland" einen neuen Umleiterfahrplan erhalten. Die ursprünglich geplante und bereits bestätigte Strecke ist nicht möglich, da an dem Wochenende (plötzlich) zwischen Apeldoorn und Amersfoort eine Gleisbaustelle besteht. Für uns bedeutet das eine Verlängerung der Fahrtstrecke um jeweils 60 km! Wir befahren jetzt die landschaftlich sehr reizvolle und teilweise eingleisige Nebenbahn Almelo - Deventer - Zwolle - Amersfoort. Da die Fahrtstrecke länger ist, müssen die beiden Dampfloks zusätzlich in Almelo mit Wasser versorgt werden. Dadurch verlängert sich die Fahrtzeit und es verkürzt sich der Aufenthalt in Amsterdam von 6 auf 4,5 Stunden. Zudem werden die "Ausgangsbahnhöfe" etwa 40 Minuten später erreicht. Wir bitten diese kurzfristigen Änderungen zu entschuldigen. Aber immerhin, 120 km mehr Dampf und landschaftlich reizvollere Strecken. Für die Verpflegung im Zug ist bestens gesorgt, da das Wetter auch ganz gut werden soll, hoffen wir auf einen schönen Dampftag!
Bitte beachten: Ankunft ist in Bad Bentheim um 8:12 Uhr, weiter geht´s bereits um 8:27 Uhr von Gl. 3!! (Lokwechsel von V 200 auf 2 x 23)


Op een ander forum kwamen we met wat rekenwerk tot de volgende doorkomsttijden (dit zijn dus geen officiële tijden, en kunnen er wel een half uur naast zitten!):
Bad Bentheim 8.27
Almelo 9.09/9.39
Deventer 10.20
Zwolle 10.48/10.59
't Harde 11.20/11.27
Amersfoort 11.50/11.57
Hilversum 12.13
Amsterdam 12.40

Laatst bewerkt door dennistd op 19-05-2015 22:32
 

20-05-2015 06:48:09
mdeen
mdeen
Quote
teilweise eingleisige Nebenbahn Almelo - Deventer - Zwolle - Amersfoort.

%03%
Het enige stukje enkelspoor is Deventer-Olst, en om de IJssellijn nu een nebenbahn te noemen... Zijn ze niet in de war met Wierden-Zwolle direkt?
 

20-05-2015 08:53:44
Dre
Dre
Duitsers redeneren waarschijnlijk dat het bij een enkelsporige lijn wel moet gaan om een "Nebenstrecke" en niet om een "Hauptstrecke"  

20-05-2015 09:52:59
nathanvos2
nathanvos2
Dat erbij. Je komt ook met de tunnel bij Nvd in de knel.  

20-05-2015 10:03:07
dennistd
dennistd
Quote
Dre (wo 20 mei 2015 08:53:44 https://www.somda.nl/forum/16635/p539482/): Duitsers redeneren waarschijnlijk dat het bij een enkelsporige lijn wel moet gaan om een "Nebenstrecke" en niet om een "Hauptstrecke"
Dan zou de Emslandstrecke ook een Nebenstrecke zijn. Daar zit ook alleen enkelspoor tussen Dörpen en Aschendorf, redelijk vergelijkbaar met het stuk Deventer-Olst volgens mij.
 

20-05-2015 11:16:30
nathanvos2
nathanvos2
Zo heb je nog wel meer stukken enkelspoor op te noemen. Bij Leer als je de spoorbrug over de Leda passeert heb je ook zo'n stuk enkelspoor. Bij Osnabruck heb je vogels mij ook nog wat stukken liggen met enkelspoor die je hier ook redelijk mee te kunnen vergelijken. Zo zullen er wel veel meer stukken op te noemen zijn.  

20-05-2015 15:57:11
dennistd
dennistd
Inmiddels zijn ook de Duitsers er achter dat het geen Nebenbahn is: op de site is er inmiddels Hauptbahn van gemaakt. Verder nog de mededeling dat ze niet getroffen worden door de machinistenstaking: "Vom 9. Lokführerstreik sind wir nicht betroffen."  

20-05-2015 17:45:49
BGM104
BGM104
Quote
dennistd (di 19 mei 2015 22:32:22 https://www.somda.nl/forum/16635/p539457/):
Op een ander forum kwamen we met wat rekenwerk tot de volgende doorkomsttijden (dit zijn dus geen officiële tijden, en kunnen er wel een half uur naast zitten!):
Bad Bentheim 8.27
Almelo 9.09/9.39
Deventer 10.20
Zwolle 10.48/10.59
't Harde 11.20/11.27
Amersfoort 11.50/11.57
Hilversum 12.13
Amsterdam 12.40

Niet zo bescheiden, in Aml, Amf, Hvs en Asd zit je er maximaal 1 min naast. Naast de water stop in Aml is er alleen een stop gepland in Dv (10:12/10:26) en Amf. In Zl (11:00) en Hde (11:14) rijdt men door.
 

20-05-2015 17:53:18
nathanvos2
nathanvos2
Op de rails meld deze treinbewegingen voor Zaterdag.

Losse locomotieven:
Apeldoorn v 5.40
Almelo 6.22
Bad Bentheim a.6.56
Met reizigers:
Bad Bentheim v 8.27
Almelo 9.10/39
Deventer 10.12/26
Zwolle 11.00
Amersfoort 11.50/58
Amsterdam C a12.41

Leeg materieel:
Amsterdam C v 12.46
Amsterdam Westhaven a 12.56
Driehoeken locomotieven:
Amsterdam Westhaven v 14.08
Houtrakpolder 14.23/36
Amsterdam C 14.58/15.06
Amsterdam Westhaven a 15.17
Leeg materieel:
Amsterdam Westhaven v 16.45
Amsterdam C a 16.58

Met reizigers:
Amsterdam C v.17:14
Amersfoort 18.01
Zwolle 19.29
Deventer 20.09
Almelo 20.43/21.18
Bad Bentheim a 21.51

Losse locomotieven:
Bad Bentheim v.23.00
Apeldoorn a 00.18

Tijden onder voorbehoud