Parlementaire enquête Fyra
Forum: Algemeen - Algemeen
14-05-2015 00:25:07
jeanne
jeanne
Parlementaire enquêtecommissie Fyra

Openbare verhoren

De parlementaire enquêtecommissie Fyra begint op maandag 18 mei 2015 met openbare verhoren. De verhoren zijn live te volgen via deze website www.tweedekamer.nl , maar later ook terug te kijken via het YouTube-kanaal www.youtube.com van de Tweede Kamer.

Verhoren in week 21
In week 21 worden onderstaande personen gehoord door de commissie. Op de vrijdag voorafgaand aan de volgende week wordt steeds het programma voor de nieuwe week bekend gemaakt. In de eerste verhoorweek staat de aanbesteding van de vervoerconcessie voor de HSL-Zuid centraal. Ook komt de rol van de Tweede Kamer aan bod en wordt een begin gemaakt met de verhoren over de aanbesteding van de Fyra.

Maandag 18 mei

● 9.30 uur: dhr. A. (Arriën) Kruyt, Voorzitter van reizigersvereniging Rover, https://www.youtube.com/watch?v=HeJ0PwtTSis&list=PLJKP3p2vpcUVq3hwejDqLKS3M2fGfHLDM&index=3
● 11.00 uur: dhr. R. (Ralph) Pans, Secretaris-generaal ministerie van Verkeer en Waterstaat van 1998 tot en met 2002, https://www.youtube.com/watch?v=JUn-OlppQdo&list=PLJKP3p2vpcUVq3hwejDqLKS3M2fGfHLDM&index=4
● 15.00 uur: dhr. M. (Maarten) Spaargaren, Directeur Bedrijfs- en productontwikkeling NS van 2001 tot en met 2008, https://www.youtube.com/watch?v=d-7dUWfZ5OE&list=PLJKP3p2vpcUVq3hwejDqLKS3M2fGfHLDM&index=5

Woensdag 20 mei

● 9.30 uur: dhr. K. (Kees) van Krieken, Extern adviseur van het ministerie van Verkeer en Waterstaat van 2001 tot en met 2007, https://www.youtube.com/watch?v=QMH8SP-fM9U&list=PLJKP3p2vpcUVq3hwejDqLKS3M2fGfHLDM&index=6
● 12.30 uur: dhr. W. (Wim) Korf, Projectdirecteur HSL-Zuid van het ministerie van Verkeer en Waterstaat van 1995 tot en met 2001, https://www.youtube.com/watch?v=DZpbSZPqzdk&list=PLJKP3p2vpcUVq3hwejDqLKS3M2fGfHLDM&index=7
● 15.30 uur: dhr. J. (Jan) Timmer, President-commissaris van NS van 1996 tot en met 2001, https://www.youtube.com/watch?v=vY-Q8Jx8eHg&list=PLJKP3p2vpcUVq3hwejDqLKS3M2fGfHLDM&index=8

Donderdag 21 mei

● 9.30 uur: dhr. P. (Pieter) Hofstra, Tweede Kamerlid (VVD) van 1994 tot en met 2006, woordvoerder vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat van 1998 tot en met 2006, https://www.youtube.com/watch?v=VRQF__fC3Lg&list=PLJKP3p2vpcUVq3hwejDqLKS3M2fGfHLDM&index=9
● 11.30 uur: dhr. G. (Gerrit) Zalm, Minister van Financiën van 1994 tot en met 2002 en van 2003 tot en met 2007, https://www.youtube.com/watch?v=GayArvs_Os8&list=PLJKP3p2vpcUVq3hwejDqLKS3M2fGfHLDM&index=10
● 15.00 uur: mw. T. (Tineke) Netelenbos, Minister van Verkeer en Waterstaat van 1998 tot en met 2002, https://www.youtube.com/watch?v=BOrQ6Y0vpXA&list=PLJKP3p2vpcUVq3hwejDqLKS3M2fGfHLDM&index=11

Vrijdag 22 mei

● 9.30 uur: dhr. W.A.G. (Nol) Döbken, Algemeen directeur High Speed Alliance van 2002 tot en met 2007, https://www.youtube.com/watch?v=jDgcyIbY0Po&list=PLJKP3p2vpcUVq3hwejDqLKS3M2fGfHLDM&index=12
● 13.30 uur: dhr. T. (Tony) Smulders, Senior inkoper rollend materieel NS van 1999 tot en met 2005, https://www.youtube.com/watch?v=xIJGC9vav5s&list=PLJKP3p2vpcUVq3hwejDqLKS3M2fGfHLDM&index=13
● 16.00 uur: dhr. W. (Wim) Korf, Projectdirecteur HSL-Zuid van het ministerie van Verkeer en Waterstaat van 1995 tot en met 2001, https://www.youtube.com/watch?v=6L_BRZ6Dc0U&list=PLJKP3p2vpcUVq3hwejDqLKS3M2fGfHLDM&index=14

Verhoren in week 22
In de tweede verhoorweek komen aan de orde de aanbesteding van de treinen en de uitvoering van de concessie voor het vervoer over de HSL-Zuid, inclusief de financiële problemen van High Speed Alliance (HSA). Onderstaande personen worden gehoord.

Woensdag 27 mei

● 9.30 uur Dhr. R. (René) van Marrewijk, sales manager bij treinfabrikant Siemens van 2000 tot en met 2005, https://www.youtube.com/watch?v=SFSrmcUnYSc&list=PLJKP3p2vpcUVq3hwejDqLKS3M2fGfHLDM&index=15
● 11.30 uur Dhr. M. (Meindert) Eland, customer director bij treinfabrikant Alstom van 1998 tot en met 2008, https://www.youtube.com/watch?v=REcJOw_ehWA&list=PLJKP3p2vpcUVq3hwejDqLKS3M2fGfHLDM&index=16
● 14.30 uur Dhr. A. (Aad) Veenman, president-directeur NS van 2002 tot en met 2009, https://www.youtube.com/watch?v=IDTJqYjbcVo&list=PLJKP3p2vpcUVq3hwejDqLKS3M2fGfHLDM&index=17

Donderdag 28 mei
● 9.30 uur Mw. K. (Karla) Peijs, minister van Verkeer en Waterstaat van 2003 tot en met 2007, https://www.youtube.com/watch?v=Ymw6wa1m-sw&list=PLJKP3p2vpcUVq3hwejDqLKS3M2fGfHLDM&index=18
● 12.00 uur Dhr. B. (Bert) Meerstadt, president-directeur NS van 2009 tot en met 2013, directielid NS van 2001 tot en met 2009, https://www.youtube.com/watch?v=z7zdVpOxAyo&list=PLJKP3p2vpcUVq3hwejDqLKS3M2fGfHLDM&index=19
● 5.30 uur Dhr. C. (Camiel) Eurlings, minister van Verkeer en Waterstaat van 2007 tot en met 2010, https://www.youtube.com/watch?v=kACyyCRMsOo&list=PLJKP3p2vpcUVq3hwejDqLKS3M2fGfHLDM&index=20

Vrijdag 29 mei

● 9.30 uur Dhr. W. (Wouter) Raab, directeur Financieringen & Deelnemingen van het ministerie van Financiën vanaf 2007, https://www.youtube.com/watch?v=tPXL_yeqkh8&list=PLJKP3p2vpcUVq3hwejDqLKS3M2fGfHLDM&index=21
● 11.00 uur Dhr. W. (Wim) Meijer, voorzitter van de Raad van Commissarissen van NS van 2002 tot en met 2013, https://www.youtube.com/watch?v=8BgzMHgHRH0&list=PLJKP3p2vpcUVq3hwejDqLKS3M2fGfHLDM&index=22
● 14.30 uur Mw. M. ( Melanie) Schultz van Haegen, minister van Infrastructuur en Milieu vanaf 2010, staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat van 2002 tot en met 2007, https://www.youtube.com/watch?v=BFcmiBqcBrU&list=PLJKP3p2vpcUVq3hwejDqLKS3M2fGfHLDM&index=23

Verhoren in week 23
In de derde verhoorweek staan het toezicht op de bouw van de Fyra, de certificering van de Fyra en de toelating van de Fyra tot het Nederlandse spoor centraal. Ook de start van de commerciële dienstregeling en de opgetreden problemen met de Fyra komen aan de orde, evenals de samenwerking met de Belgische Spoorwegen.

Maandag 1 juni

● 9.30 uur: Dhr. T. (Tinus) Jonkers, kwaliteitsinspecteur Fyra bij Lloyd’s Register Rail Europe namens NS Financial Services Company (NSFSC) van 2005 tot en met 2013
● 11.30 uur: Dhr. O. (Onno) Roelofs, projectleider Fyra bij Lloyd’s Register Rail Europe namens NSFSC van 2004 tot en met 2006
● 14.00 uur: Dhr. R. (Richard) De Leeuw, algemeen projectmanager Fyra namens NSFSC en NMBS (Belgische Spoorwegen) van 2004 tot en met 2008 en van 2010 tot en met 2013

Woensdag 3 juni

● 9.30 uur: Dhr. J. (Jerry) Borger, certificeringsmanager Fyra en consultant bij Lloyd’s Register Nederland vanaf 2004
● 12.30 uur: Mw. J. (Jenny) Thunnissen, inspecteur-generaal van de Inspectie Leefomgeving en Transport vanaf 2008
● 14.30 uur: Dhr. K. (Krijn) van Herwaarden, inspecteur vergunningverlening bij de Inspectie Leefomgeving en Transport vanaf 2010

Donderdag 4 juni

● 12.30 uur: Dhr. J. (Jan-Willem) Siebers, directievoorzitter High Speed Alliance (HSA) van 2010 tot en met 2013, commercieel directeur HSA van 2004 tot en met 2009
● 15.00 uur: Dhr. B. (Bas) Oosthoek, opstartmanager ProRail vanaf 2007

Vrijdag 5 juni

● 9.30 uur: Dhr. C. (Cock) Liefting, projectmanager Fyra bij onderhoudsbedrijf NedTrain van 2006 tot en met 2012
● 12.30 uur: Dhr. A. (Arie) van As, bestuursvoorzitter onderhoudsbedrijf NedTrain van 2006 tot en met 2010, projectleider technisch onderzoek Fyra van NS in 2013
● 14.30 uur: Dhr. M. (Marc) Descheemaecker, gedelegeerd bestuurder NMBS (Belgische Spoorwegen) van 2004 tot en met 2013



Bron: www.tweedekamer.nl en https://www.youtube.com/playlist?list=PLJKP3p2vpcUVq3hwejDqLKS3M2fGfHLDM

Edit: Toevoegingen dan wel aanpassingen van de agenda en de links naar de registraties van de openbare verhoren.

Laatst bewerkt door jeanne op 29-05-2015 20:40


Jeanne Kok
 

14-05-2015 11:41:20
gvttreinen
gvttreinen
http://www.volkskrant.nl/binnenland/kosten-fyra-veel-hoger-dan-gedacht-11-miljard-euro~a4020329  

14-05-2015 11:55:34
cuneo56
cuneo56
De toon is gezet en als dit zo blijft dan wordt het allemaal niets ben ik bang voor.
Zo werd van de week de oud president-Commissaris Jan Timmer al in een krant als hoge NS directeur omschreven. Als je dus al het verschil tussen directie en raad van commissarissen niet weet.%04%
En als de voorzitter van de Enquete commisie het al laat voorkomen dat de 11 Miljard weggegooid geld van de overheid is.
Het materieel is niet door de overheid betaald maar door NS en NMBS en die hebben daar al een heel groot deel van terug gekregen. En met elke trein die NS over de HSL laat rijden wordt steeds een beetje van de aanleg kosten afbetaald( oké, wat minder dan waarop was gerekend )
 

14-05-2015 12:55:34
thom
thom
En dat de onderhoudskosten gestegen zijn door dat de betonnen funderingsbak verzakt lijkt me ook weinig te maken hebben met de Fyra ansich, als je zo alles erbij gaat rekenen dan wordt het bedrag wel oneindig groot.  


14-05-2015 13:03:57
broek53
broek53
Ik denk dat het een langdurige spraakverwarring zal worden. Voor de zekerheid: het gaat bij de parlementaire enquete pas in laatste instantie over de gang van zaken/mislukking van de treinstellen. Veel belangrijker is (voor het parlement) hoe het zover heeft kunnen komen.
Laten wij vooral niet in de val trappen dat "de Fyra" gaat over een paar armzalige treinstellen. Het gaat om het hele traject vanaf de besluitvorming over de aanleg van een HSL (inclusief gekkekoeientunnel en zo) tot waar we nu staan.

Laatst bewerkt door broek53 op 14-05-2015 13:04
 

14-05-2015 22:12:57
icened
icened
De periode onder leiding van Kabinet Kok (1996)tot nu. Dan valt er veel te bespreken.  

15-05-2015 09:40:30
Lovers83
Lovers83
Ook de aanbesteding voor de exploitatie is nogal een apart verhaal ansich, dat zal ook niet ongemoeid blijven vrees ik (Voor degenen die daar nog niet bekend in zijn, begin maar alvast met inlezen... > http://www.maasluip.nl/WOB-HSL/wobindex.html)  

15-05-2015 11:05:48
ZJ37
ZJ37
De opinie van Dominee Gremdaat, prachtig! https://www.youtube.com/watch?v=LyqejEMvQSI&feature=youtu.be  

15-05-2015 11:13:45
broek53
broek53
En zo 100 % waar!  

15-05-2015 11:20:16
Klaasje
Klaasje
Quote
broek53 (do 14 mei 2015 13:03:57 https://www.somda.nl/forum/16618/p538799/): Ik denk dat het een langdurige spraakverwarring zal worden. Voor de zekerheid: het gaat bij de parlementaire enquete pas in laatste instantie over de gang van zaken/mislukking van de treinstellen. Veel belangrijker is (voor het parlement) hoe het zover heeft kunnen komen.
Laten wij vooral niet in de val trappen dat "de Fyra" gaat over een paar armzalige treinstellen. Het gaat om het hele traject vanaf de besluitvorming over de aanleg van een HSL (inclusief gekkekoeientunnel en zo) tot waar we nu staan.

Het frappante daarin is dat hier al een parlementaire enquete over is geweest in de vorm van de commissie grote projecten, de zgn commissie Duivesteijn. Die concludeerden dat er veel is misgegaan rond de besluitvorming van de HSL en dat er waarschijnlijk nog meer problemen zouden aankomen. In die zin is het hele verhaal van een tweede enquête eerder een soort aflaat dan echt een leerproces.
 

16-05-2015 23:22:28
roja
roja
Dit wordt het zoveelste kosten verslindend onderzoek, waarbij iedereen ja knikt en geen verantwoording durft te nemen voor de grootste blunder alle tijden. Verantwoordelijke mensen, kom er vooruit dat U toestemde met een project waar U veel te weinig kennis voor had en domweg ja heb gezegd. Onbegrijpelijk. Dom. Geld verslindend en de belastingbetaler heeft het nakijken.  

16-05-2015 23:40:57
broek53
broek53
Verder ook wel leuk, daar in de kroeg?  

17-05-2015 01:12:53
thom
thom
Ik vraag me ook af wat Onze Lieve Heer ermee te maken heeft eerlijk gezegd....

Laatst bewerkt door thom op 17-05-2015 01:16
 

17-05-2015 02:29:21
Frontier
Frontier
Wel, dat hangt nog af van de keuzes die gemaakt worden bij de eed.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

17-05-2015 17:20:21
Lovers83
Lovers83
Ik denk meer dat dit straks meer tijdverslindend wordt. Dit dossier zal geen einde krijgen als het aan politiek NL ligt, in die Haagse kaasstolp zal er altijd iemand zijn die iets vindt wat in hun ogen niet deugt en daardoor het steeds in de politieke schijnwerpers zet. To be continued zou ik zeggen....  

17-05-2015 19:11:23
roja
roja
Politiek moet meer zijn ogen en oren te luister leggen bij de mensen die er veel meer van af weten en daardoor ook over de grenzen kijken. Nu heeft men het nakijken en nu een onderzoek gaan instellen wat er verkeerd gegaan is en hoe het wel gemoeten had, is wederom geld verspillend en zinloos. Over de aangelegde Infra v.w.b. de HSL ben ik redelijk tevreden, maar over de toen bestelde treinstellen ( Ik durf de NAAM al niet meer te noemen ) heb ik geen goed wordt voor over en over het hedendaagse geklungel met de IC Direct zal ik maar zwijgen. En dan heb ik het over de BENELUX nog helemaal niet gehad. Wat een kortzichtigheid anno 2015.
vr groet en doe u voordeel er mee.

Laatst bewerkt door roja op 17-05-2015 19:13
 

17-05-2015 19:17:50
thom
thom
Jij kunt wel tevreden zijn over de infra van de HSL, maar als men flinke problemen heeft met het onderhouden ervan door een bouwkundig gebrek bij de aanleg klopt daar toch zeker iets niet.

Daarnaast roep je "Doe je voordeel ermee" maar ik zou niet weten wat we voor voordeel moeten doen met zo'n in de lucht geslingerde ongefundeerde opmerking van je.

Laatst bewerkt door thom op 17-05-2015 19:20
 

17-05-2015 19:36:52
sjoerd
sjoerd
Parlementaire enquetes leveren doorgaans juist veel informatie op die weliswaar bij sommigen bekend was, maar die niet door iedereen gekend wordt. Er worden wel degelijk lessen uit getrokken. Ik ben het eens met de stelling dat politici niet altijd weten waarover zij het hebben. Maar als ze ook niet hun best doen om er achter te komen (bijvoorbeeld door dit onderzoek, maar ook door zich goed te laten informeren voor zij tot beslissingen komen) dan nemen ze zichzelf helemaal niet serieus.
Geldverspilling: dat hoor je zo vaak. Een kreet, die evenmin is gebaseerd op goede informatie, maar die wel lekker bekt.
 

17-05-2015 20:26:28
mich
mich
Ik snap de beweegredenen van het management van NS niet in deze kwestie. Vele mensen zagen dit aankomen. Ik heb met eigen ogen, samen met een Nedtrain monteur onder een v250 met verbazing staan kijken hoe het een en ander in elkaar zat. Dat was echt schandalig slecht. Als je 1 zo'n stel onder ogen krijgt, en je ziet in 1 oogopslag al dat er veiligheidszaken niet deugen ga je toch niet net doen alsof er niks aan de hand is en vrolijk doorgaan om maar geen gezichtsverlies te hoeven hebben? Ik ken mensen binnen NS die tot op de laatste dag hebben volgehouden dat er met de v250 niks mis was, en het gewoon wat kinderziektes waren zoals al het andere materieel ook ooit had. Ik vind dat bizar, ik heb bijvoorbeeld zelf gezien dat hoogspanningskabels onafgeschermd los lagen over een scherpe metalen rand samen met laagspanningskabels. Hoe een compressor bevestigd was met 4 verschillende bouten. Hoe je een vergrendelde deur met de hand open kon duwen.

Kennelijk moet er een gigantische druk zijn geweest om het project te laten slagen. Soms moet je als bedrijf zeggen nee dit kan niet. Ook tegen de politiek.
 

17-05-2015 20:39:54
gose91
gose91
Sterker nog, binnen NS en NT wordt zelfs nu nog wel eens gezegd dat al het geld wat nu in de ICR+TRAXX zit ook gebruikt had kunnen worden om de V250 rijdend te krijgen. Dan zakt mn broek af, want dat moet je toch niet willen: een nieuwe trein die zo waardeloos wordt afgeleverd en dan? Zelf eigenlijk compleet opnieuw opbouwen en van 19 verschillende treinen één hetzelfde ontwerp proberen te maken? Dat was nooit gelukt. Niet in het OB waar ze stonden, waarschijnlijk ook niet in Hlmwph.

Anyhoe, ben benieuwd wat er allemaal voor nieuwtjes uit deze enquête rollen
 

17-05-2015 21:04:44
AlexNL
AlexNL
Quote
gose91 (zo 17 mei 2015 20:39:54 https://www.somda.nl/forum/16618/p539156/):

dat moet je toch niet willen: een nieuwe trein die zo waardeloos wordt afgeleverd en dan? Zelf eigenlijk compleet opnieuw opbouwen en van 19 verschillende treinen één hetzelfde ontwerp proberen te maken?


Als het lukt om 19 V250's opnieuw op te bouwen, dan heb je een trein die 30 jaar mee kan. Dus of het dan nog steeds zo'n slechte investering is, valt nog te bezien.

Dat neemt niet weg dat dat niet is wat je mag verwachten van een materieelleverancier. Je verwacht gewoon gebruiksklare treinen te krijgen, geen half- en inconsistent afgewerkte bouwpakketten waar je alsnog vele miljoenen euro's tegenaan moet gooien.

De Denen hebben besloten om de door AB geleverde IC4's opnieuw op te bouwen. De eerste 14 (!) treinen waren allemaal maatwerktreintjes, DSB heeft deze zelf omgebouwd tot ze meer op de seriebouwtreinen lijken. De IC4 rijdt nu enigszins, maar de kwaliteit is nog lang niet op het juiste peil.
 

17-05-2015 22:21:52
b2py
b2py
Wie wilt er nou in een trein zitten die eerst compleet met de grond gelijk gemaakt is en vervolgens gerepareerd? Dat zullen niet heel veel mensen zijn en ook dat zal in een afweging meegenomen zijn..  

17-05-2015 22:40:19
pjkleton
pjkleton
Wat denk je van verkeerd ontworpen draaistellen, die na een X aantal km's tevoor haarscheurtjes gaan vertonen ?
Of andere fout gedimensioneerde apparatuur?
Nooit aan beginnen!
(Is ook niet gebeurd )
Peter
 

17-05-2015 22:56:32
roja
roja
Thom, mijn excuus over de ongefundeerde opmerking, nu er inderdaad ook problemen met de infra blijken te zijn, heb ik even niet bij stil gestaan. Dus de kosten post wordt nog groter. Maar ik blijf er bij dat er veel meer onderzoek gedaan had moeten worden alvorens men tot een HSL besluit was gekomen. Op zich vooruitstrevend, maar half werk afgeleverd, zeker bij de aanschaf van de Treinstellen. Ik hoop dat er veel boven tafel komt en dat men daar ook lering uit trekt.  

17-05-2015 23:06:45
sjoerd
sjoerd
Ik heb er hier al eens eerder op gezinspeeld: ik daag iedereen uit om bij zichzelf te rade te gaan over je grootste miskoop. Of paste alles wat je kocht? Werkte het ook? Vond iedereen het leuk waarmee je thuis kwam? Of is er als je eerlijk bent wel eens iets zonde van het geld geweest? Had je er tevoren goed over nagedacht en had je alle informatie die je wilde toen al?
Kon je het ruilen of kreeg je je geld helemaal terug?
Wat bij jou in het klein gebeurt, gebeurt logischerwijze ook in het groot. Sterker nog: ieder product kent bezwaren, mankementen, onvolkomenheden, en alles wat je koopt is al heel snel aan aanpassingen toe. Bij jou in het klein en in elke samenleving in het groot. Alle locomotieven, treinstellen, vliegtuigen, wegen, sluizen en wat al niet kennen dit soort problemen. Van Romeinse strijdwagens tot space-shuttles: alles komt aan de beurt.
Begrijp me goed: ik heb ook een mening over de V250, maar dat wil niet zeggen dat alles wat we kopen volmaakt is en volmaakt blijft.
 

17-05-2015 23:48:32
thom
thom
En ook zeker niet dat álle aankopen altijd volmaakt zouden kunnen zijn, en je alles van te voren had kunnen voorspellen...

Laatst bewerkt door thom op 17-05-2015 23:48
 

17-05-2015 23:49:37
broek53
broek53
Volgens mij zal de parlementaire enquete over alles gaan, behalve over de kwaliteit van de stellen. Terecht natuurlijk. Het zal er wel over gaan hoe het gekomen is dat HSA met zulke specificaties bij zo'n slecht functionerend bedrijf is terecht gekomen en het idee had dat het dan vanzelf in orde zou komen. Dan kom je bijvoorbeeld op het opheffen van Materieel en Werkplaatsen, een van de eerste slachtoffers van de verzelfstandiging van NS. Het materieel van NS is sindsdien in handen van absolute amateurs en in ieder geval niet van mensen die specificaties kunnen omzetten in technische eisen, constant toezicht houden op fabricageprocessen etcetera etcetera. Bij oud-Mw was dit nooit of te nimmer gebeurd. Lijkt mij iets dat in een breed onderzoek wel naar voren mag komen.
Zou Den Besten niet gehoord worden, trouwens?
 

18-05-2015 01:00:49
AlexNL
AlexNL
Quote
b2py (zo 17 mei 2015 22:21:52 https://www.somda.nl/forum/16618/p539167/): Wie wilt er nou in een trein zitten die eerst compleet met de grond gelijk gemaakt is en vervolgens gerepareerd? Dat zullen niet heel veel mensen zijn en ook dat zal in een afweging meegenomen zijn..

Daar heb je absoluut gelijk in. De presentatie van Descheemaecker zat briljant in elkaar, maar zette NS wel voor het blok. Er was geen andere mogelijkheid dan óók stoppen met de V250, precies om de reden die jij aangeeft.

Als de ex-topman van NMBS enkel had gezegd "Wij annuleren onze order, want we hebben geen vertrouwen in de kwaliteit van AnsaldoBreda" dan was er voor NS nog wel een mogelijkheid geweest om tóch de V250 te laten oplappen door NedTrain en andere experts.

Quote
pjkleton (zo 17 mei 2015 22:40:19 https://www.somda.nl/forum/16618/p539169/): Wat denk je van verkeerd ontworpen draaistellen, die na een X aantal km's tevoor haarscheurtjes gaan vertonen ?
Of andere fout gedimensioneerde apparatuur?
Nooit aan beginnen!
(Is ook niet gebeurd )
Peter

Ook waar, wie weet welke lijken er nog uit de kast zouden komen vallen.

Quote
sjoerd (zo 17 mei 2015 23:06:45 https://www.somda.nl/forum/16618/p539171/):
Begrijp me goed: ik heb ook een mening over de V250, maar dat wil niet zeggen dat alles wat we kopen volmaakt is en volmaakt blijft.

Ook eens, al kun je een op maat gebouwde trein natuurlijk moeilijk vergelijken met een standaardproduct (zoals een t-shirt) voor thuisgebruik.

Van een product dat ettelijke miljoenen kost mag je meer kwaliteit verwachten dan van een t-shirt van een tientje, zeker van hoe de verkoper omgaat met problemen.
 

18-05-2015 06:37:11
gvttreinen
gvttreinen
@Sjoerd; alleen gaat het hier om gemeenschapsgeld en dikbetaslde managers.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-05-2015 07:55:53
phantom
phantom
Quote
sjoerd (zo 17 mei 2015 23:06:45 https://www.somda.nl/forum/16618/p539171/): Had je er tevoren goed over nagedacht en had je alle informatie die je wilde toen al?

Begrijp me goed: ik heb ook een mening over de V250, maar dat wil niet zeggen dat alles wat we kopen volmaakt is en volmaakt blijft.


Toch zou je zeggen dat als een groot deel van de wereld tegen je zegt dat een bepaalde bouwer van treinstellen niet je keus moet zijn om jouw product te maken.
Dat je daar dan naar luistert of probeert om een ander iemand je product te laten maken.
Tuurlijk klinkt bovenstaande makkelijker als dat t geweest zal zijn,maar je kop in t zand steken en gewoon doorgaan ook al weet je dat dat niet verstandig is,tja dat geeft nou niet bepaald blijk van nuchter en logisch na denken


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

18-05-2015 07:56:29
sjoerd
sjoerd
Het gaat er om dat je niet altijd weet wat je koopt omdat je zelf ook een aandeel hebt in wat je krijgt door je eigen koopgedrag. En dan maakt het geen verschil, uit wiens zak het geld komt en ook niet wat voor product je koopt: een grasmaaier voor jezelf of een treinstel voor een vervoersbedrijf dan wel een HSL-spoorweg voor de overheid als infrabaas.
Aan de in vroeger tijd aangeschafte locomotieven en treinstellen is gedurende hun hele leven gesleuteld en verbeterd door M&W, die daardoor elk boutje en schroefje kende. Dat wil niet zeggen dat men altijd vat kreeg op problemen in het basisontwerp. En een verzakkend infraproduct als een brug, is ook van alle tijden. Nogmaals: de V250 is van andere orde, maar < een kat in de zak > ligt altijd op de loer en daar heb je zelf ook een aandeel in; dat is de kern van mijn betoog.
En terzijde: ik begrijp nooit waarom je zaken als een grasmaaier, een treinstel of een brug niet kunt vergelijken. Je kunt dingen altijd vergelijken; pas dan vallen immers verschillen en overeenkomsten op.
 

18-05-2015 08:01:40
broek53
broek53
Quote
phantom (ma 18 mei 2015 07:55:53 https://www.somda.nl/forum/16618/p539188/):
Quote
sjoerd (zo 17 mei 2015 23:06:45 https://www.somda.nl/forum/16618/p539171/): Had je er tevoren goed over nagedacht en had je alle informatie die je wilde toen al?

Begrijp me goed: ik heb ook een mening over de V250, maar dat wil niet zeggen dat alles wat we kopen volmaakt is en volmaakt blijft.


Toch zou je zeggen dat als een groot deel van de wereld tegen je zegt dat een bepaalde bouwer van treinstellen niet je keus moet zijn om jouw product te maken.
Dat je daar dan naar luistert of probeert om een ander iemand je product te laten maken.
Tuurlijk klinkt bovenstaande makkelijker als dat t geweest zal zijn,maar je kop in t zand steken en gewoon doorgaan ook al weet je dat dat niet verstandig is,tja dat geeft nou niet bepaald blijk van nuchter en logisch na denken
Dat heeft alles met de aanbestedingsprocedure te maken. Je kunt niet na de inschrijving iemand uitsluiten omdat diens gezicht je niet bevalt of zo. Tenzij je dat vantevoren in de voorwaarden had gezet.
 

18-05-2015 08:02:50
hw1969
hw1969
Voorafgaand aan de enquête is het raadzaam dit werkje nog eens door te bladeren: http://www.rekenkamer.nl/Publicaties/Onderzoeksrapporten/Introducties/2014/07/Hogesnelheidslijn_Zuid_een_rapportage_in_beeld  

18-05-2015 08:38:05
maxim
maxim
En lees dan ook vooral even het boek "De Ontsporing, het fiasco Fyra". Voor een boek, gebaseerd op interviews, echt heel erg de moeite waard om te lezen. http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/de_ontsporing:_reconstructie_van_het_fiasco_fyra-146671  

18-05-2015 10:02:18
Roland55
Roland55
Interessant om in de gaten te houden, of er tijdens die parlementaire enquête nog iemand, al was het maar een kamerlid, ontdekt, dat ze met z'n allen uiteindelijk na alle fiasco's met infra én mat, akkoord zijn gegaan met nog jaren en jaren inzet van getrokken treinen, met niet geheel betrouwbare eloc's, in kleine treintjes van 6 rijtuigen, met relatief ouderwetse rijtuigen met max 160 km/h in een veel te lage frequentie.  

18-05-2015 10:21:40
broek53
broek53
Nou, ik denk eigenlijk dat juist dàt feit de laatste zet tot de parlementaire enquête is geweest. Als, bij wijze van spreken, na het V250-gebeuren gemeld had kunnen worden dat er binnen 2 jaar met nieuwe en/of betrouwbaar gebleken materieel met 300 km/h zou worden gereden, had men zijn obligate verontwaardiging in de kamer gespuid en meer niet. Denk ik.  

18-05-2015 13:43:39
kleine_man
kleine_man
Het grootste probleem is dat het HSL-project (met alles erop en eraan) zo groot is geworden dat het gewoon te groot is.

Nu er alleen negatief over gesproken wordt is er geen bestuurder/directeur/manager die zijn handen aan wil branden, want die gaat de rest van zijn leven door als "hij-die-van-de-mislukte-Fyra". Die person komt dus niet meer aan de bak.

Dus iedereen heeft er belang bij om met de schuld te schuiven. Dat afschuiven gaat normaliter naar beneden, echter zal men dat niet doen uit angst dat de beerput echt open gaat.

"In Aziatische landen heb je schaamte, dat is van jezelf. In het Westen heb je schuld, daar kan je mee schuiven" - Freek de Jonge -


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

18-05-2015 14:56:56
aarclay
aarclay
Quote
gose91 (zo 17 mei 2015 20:39:54 https://www.somda.nl/forum/16618/p539156/):
De Denen hebben besloten om de door AB geleverde IC4's opnieuw op te bouwen. De eerste 14 (!) treinen waren allemaal maatwerktreintjes, DSB heeft deze zelf omgebouwd tot ze meer op de seriebouwtreinen lijken. De IC4 rijdt nu enigszins, maar de kwaliteit is nog lang niet op het juiste peil.

Sterker zelfs, ze hebben een groot deel van de treinen zelfs terzijde gesteld als pluktrein om de andere treinen nog te kunnen reviseren en repareren.

Laatst bewerkt door aarclay op 18-05-2015 14:57


Choo choo.....
 

18-05-2015 18:57:03
thom
thom
Quote
Roland55 (ma 18 mei 2015 10:02:18 https://www.somda.nl/forum/16618/p539215/): Interessant om in de gaten te houden, of er tijdens die parlementaire enquête nog iemand, al was het maar een kamerlid, ontdekt, dat ze met z'n allen uiteindelijk na alle fiasco's met infra én mat, akkoord zijn gegaan met nog jaren en jaren inzet van getrokken treinen, met niet geheel betrouwbare eloc's, in kleine treintjes van 6 rijtuigen, met relatief ouderwetse rijtuigen met max 160 km/h in een veel te lage frequentie.

Die 186'ers zijn zo onbetrouwbaar dat er maar een slordige paar 100 van gebouwd zijn inmiddels, dus dat is misschien wel wat overdreven... %03%

De truc is dat die combinatie nu iig wel rijdt, had je anders willen wachten tot er nieuw materieel gebouwd en toegelaten was? Dan had er nu voorlopig nog helemaal niets rond gereden...
En dan kun je je nog afvragen als je dat zo snel zou willen, of dat dan wel gelijk een betrouwbaar product oplevert.

Laatst bewerkt door thom op 18-05-2015 18:57
 

18-05-2015 19:30:13
AlexNL
AlexNL
Quote
thom (ma 18 mei 2015 18:57:03 https://www.somda.nl/forum/16618/p539293/):
Die 186'ers zijn zo onbetrouwbaar dat er maar een slordige paar 100 van gebouwd zijn inmiddels, dus dat is misschien wel wat overdreven... %03%



Op de HSL zijn ze anders wel redelijk onbetrouwbaar.
 

18-05-2015 20:00:02
b2py
b2py
Quote
thom (ma 18 mei 2015 18:57:03 https://www.somda.nl/forum/16618/p539293/):
Quote
Roland55 (ma 18 mei 2015 10:02:18 https://www.somda.nl/forum/16618/p539215/): Interessant om in de gaten te houden, of er tijdens die parlementaire enquête nog iemand, al was het maar een kamerlid, ontdekt, dat ze met z'n allen uiteindelijk na alle fiasco's met infra én mat, akkoord zijn gegaan met nog jaren en jaren inzet van getrokken treinen, met niet geheel betrouwbare eloc's, in kleine treintjes van 6 rijtuigen, met relatief ouderwetse rijtuigen met max 160 km/h in een veel te lage frequentie.

Die 186'ers zijn zo onbetrouwbaar dat er maar een slordige paar 100 van gebouwd zijn inmiddels, dus dat is misschien wel wat overdreven... %03%

De truc is dat die combinatie nu iig wel rijdt, had je anders willen wachten tot er nieuw materieel gebouwd en toegelaten was? Dan had er nu voorlopig nog helemaal niets rond gereden...
En dan kun je je nog afvragen als je dat zo snel zou willen, of dat dan wel gelijk een betrouwbaar product oplevert.
Aantallen zegt niets. Je hoort ook steeds vaker dat de Protossen de meest betrouwbare treinen van ons net zijn.
 

18-05-2015 20:11:25
mich
mich
Als er iets onbetrouwbaar is is het een 186. Zelfs de wadlopers deden het beter. Ik moest vorige week 1 keer met zo'n apparaat rijden, na 10 km snelremming en daar sta je weer. Reset en met +5 weer verder... Denk dat ik van de ongeveer 300 ritten op de 186 er 10 storingsvrij heb kunnen rijden.

Laatst bewerkt door mich op 18-05-2015 20:12
 

18-05-2015 20:39:22
thom
thom
Quote
b2py (ma 18 mei 2015 20:00:02 https://www.somda.nl/forum/16618/p539301/): Aantallen zegt niets. Je hoort ook steeds vaker dat de Protossen de meest betrouwbare treinen van ons net zijn.

Ergens niet, maar als dat soort lokken continu stil zouden staan dan zijn de vervoerders daar ook een keer klaar mee natuurlijk.

Wbt de Protossen, dat die zo hoog scoren kwa betrouwbaarheid zal ook komen doordat ze door een klein bedrijf onderhouden worden en de serie ook niet zo groot is. Dan krijg je als monteur toch sneller een 'band' met het materieel en ken je de nukken van het materieel ook veel sneller.
 

18-05-2015 21:16:52
ZJ37
ZJ37
Quote
mich (ma 18 mei 2015 20:11:25 https://www.somda.nl/forum/16618/p539303/): Als er iets onbetrouwbaar is is het een 186. Zelfs de wadlopers deden het beter. Ik moest vorige week 1 keer met zo'n apparaat rijden, na 10 km snelremming en daar sta je weer. Reset en met +5 weer verder... Denk dat ik van de ongeveer 300 ritten op de 186 er 10 storingsvrij heb kunnen rijden.
Zat de juiste machinist er wel op
 

19-05-2015 12:45:08
rysz
rysz
Quote
mich (ma 18 mei 2015 20:11:25 https://www.somda.nl/forum/16618/p539303/): Als er iets onbetrouwbaar is is het een 186. Zelfs de wadlopers deden het beter. Ik moest vorige week 1 keer met zo'n apparaat rijden, na 10 km snelremming en daar sta je weer. Reset en met +5 weer verder... Denk dat ik van de ongeveer 300 ritten op de 186 er 10 storingsvrij heb kunnen rijden.


Tja, het is anekdotaal, maar ik zat van het weekend in de ICD van Bd naar Rtd (eerste keer sinds ze met de TRAXX'en rijden), en het viel me wel op dat we nog een heel stuk na de spanningssluis nog steeds geen tractie hadden. Pas tegen de Moerdijkbrug lukte het (en je moet er toch niet aan denken dat ie de brug op had moeten uitrijden? Valt ie dan niet halverwege stil?)

Persoonlijk leuke was wel dat het precies de -019 was. Ik heb een foto van mijn jonge neefje in de cabine van deze loc toen ie in het Spoorwegmuseum stond

Terug op de enquete: Ik hoop vooral dat het effect is dat er toch nog eens hard nagedacht gaat worden over het alles op afstand van de overheid zetten. (wat immers nog steeds doorgaat), waardoor de kennis bij de overheid verdwijnt. Of dat dit niet de enige keer is dat NS een heel hoog bod doet om maar te voorkomen dat er concurrentie komt (concessie Limburg?). Of dat niet alleen omdat de PvdA nu junior partner in de coalitie is dat ze gewoon doorgaan met neoliberaal beleid, maar dat ze dat dus al deden toen ze wel de grootste coalitiepartij waren. (Dat zijn voor mij in ieder geval al 3 opvallende punten van de eerste dag)
 

19-05-2015 12:50:55
ZJ37
ZJ37
Als je van Bd naar Rtd rijdt met de ICD dan zit de spanningssluis bij Zha, maar rijdt echt niet stroomloos door naar de Moerdijkbrug. Het klopt inderdaad wel dat er tot net voorbij Zlw maximaal 140 km/u gereden wordt en pas daarna naar 160 km/u. Volgens mij iets "sein"-technisch, maar dat kunnen andere deskundigen hier beter uitleggen.  

19-05-2015 12:53:23
MasterE
MasterE
Off-topic, maar het is normaal dat de Mcn pas weer traktie vraagt vlak voor het op gaan van de brug over het Hollands Diep. Na de spanningssluis komt ook nog de fasescheiding dus het heeft niet veel zin om tussen deze twee ongeveer 500 meter traktie te vragen.


Mcn Asd
 

19-05-2015 13:00:30
rysz
rysz
Ah, er zit blijkbaar nog meer om heen dan ik dacht. Of er echt geen tractie of geen stroom was, dat weet ik natuurlijk niet (ik zat immers niet in de loc). Wat ik wel merkte was dat we toch een paar (voor mijn gevoel 2 a 3) minuten geen leeslampjes hadden, en hij pas vlak voor de moerdijkbrug versnelde. (kort nadat de leeslampjes weer aan gingen).

Sowieso verbaas ik mij er elke keer weer over dat de aansluiting van gewoon spoor naar HSL zich pas na het wegknooppunt Zonzeel bevindt. Dan zit je toch al aardig wat kilometers van Breda af, en dat voelt voor mij toch als gemiste afstand om 30 km/h sneller te kunnen rijden.
 

19-05-2015 13:01:26
MasterE
MasterE
Quote
mich (ma 18 mei 2015 20:11:25 https://www.somda.nl/forum/16618/p539303/): Als er iets onbetrouwbaar is is het een 186. Zelfs de wadlopers deden het beter. Ik moest vorige week 1 keer met zo'n apparaat rijden, na 10 km snelremming en daar sta je weer. Reset en met +5 weer verder... Denk dat ik van de ongeveer 300 ritten op de 186 er 10 storingsvrij heb kunnen rijden.


De 186 is een uitstekende machine. Bij mij ligt het precies anders om, van de 300 ritten kom ik niet aan 10 x resetten.


Mcn Asd
 

19-05-2015 13:18:11
sjoerd
sjoerd
Quote
rysz (di 19 mei 2015 13:00:30 https://www.somda.nl/forum/16618/p539379/): Ah, er zit blijkbaar nog meer om heen dan ik dacht. Of er echt geen tractie of geen stroom was, dat weet ik natuurlijk niet (ik zat immers niet in de loc). Wat ik wel merkte was dat we toch een paar (voor mijn gevoel 2 a 3) minuten geen leeslampjes hadden, en hij pas vlak voor de moerdijkbrug versnelde. (kort nadat de leeslampjes weer aan gingen).

Sowieso verbaas ik mij er elke keer weer over dat de aansluiting van gewoon spoor naar HSL zich pas na het wegknooppunt Zonzeel bevindt. Dan zit je toch al aardig wat kilometers van Breda af, en dat voelt voor mij toch als gemiste afstand om 30 km/h sneller te kunnen rijden.

Ten noorden van de halte Breda - Prinsenbeek was geen ruimte voor viaducten, fly-overs en overloopsporen van minimaal 800 m, en zou de geluidsbeheersing een probleem zijn geworden. Het snelheidsverschil tussen de spoorweg Breda - Lage Zwaluwe (140 km/h) en de HSL (160 km/h voor de ICd) is gering. Bij station Lage Zwaluwe ligt een sectiescheiding bij een voedingsstation als gevolg waarvan je daar moet in- en uitschakelen. Dan kun je beter pas voorbij Lage Zwaluwe weer optrekken juist om weer allerlei storingen te voorkomen. Het stukje tussen het laatste wissel voorbij de fly-over bij voormalig station Langeweg (indertijd helaas abusievelijk Zvbha genoemd) en de sectiescheiding is slechts enkele honderden meters en je mag ook pas optrekken als je met de laatste as voorbij die wissel bent.

Laatst bewerkt door sjoerd op 01-06-2015 20:48
 

19-05-2015 14:38:51
rysz
rysz
Dank voor de uitleg. Nu snap ik het een stuk beter, en hoef me niet meer te verbazen. Dat zijn toch allemaal dingen die je zo vanuit de trein niet zo ervaart.  

22-05-2015 19:34:16
Lovers83
Lovers83
Senior NS inkoper rollend materieel vs. Haagse enquetecommissie. Nogal langdradig, maar interessant voor wie wil weten hoe de openbare aanbesteding tot aankoop precies ging vanuit NS perspectief >> https://youtu.be/xIJGC9vav5s?list=PLJKP3p2vpcUVq3hwejDqLKS3M2fGfHLDM  

26-05-2015 14:24:17
Daan!
Daan!
Ik zoek de eisen van de vervoersconcessie HSL-zuid, waarop NS vervolgens het IC-max-bod op heeft uitgebracht. Wie weet waar ik dat kan vinden?  

26-05-2015 15:51:57
kleine_man
kleine_man
Daan! Je gooit wat zaken door elkaar. De NS had het IC-max idee al gelanceerd. Daarna is pas de HSL-concessie uitgeschreven.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 


26-05-2015 18:05:00
Arjan73
Arjan73
NS heeft tot tweemaal toe de kans gekregen om een onderhands bod te doen op het binnenlandsverkeer over de HSL-Zuid. Bij de eerste kans reageerde NS met het IC-Max plan. Mogelijk zijn het die betreffende tender eisen waarnaar Daan! zoekt.  

26-05-2015 18:31:33
nohab
nohab
Ook toen NS in 1999 exclusief een bod mocht doen lag vast wat dat in moest houden. NS had echter een heel andere visie op het vervoer en kwam daarom met het IC-Maxbod dat vervolgens werd verworpen. Daarna is het vervoer openbaar aanbesteed. Is in de enquête al uitvoerig aan de orde geweest.

Laatst bewerkt door nohab op 26-05-2015 18:32


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

26-05-2015 18:44:59
Daan!
Daan!
Waarschijnlijk zoek ik dan inderdaad de Tender eisen.  

26-05-2015 18:51:49
Lovers83
Lovers83
@Daan! Heb je deze al n keertje doorgespit? >> http://www.maasluip.nl/WOB-HSL/wobindex.html Veel achtergrondinfo over de hsl-gehannes kun je hier terugvinden  

27-05-2015 09:39:40
nougo
nougo
[Als reactie op "Senior NS inkoper rollend materieel vs. Haagse enquetecommissie"]

Tenenkrommend. Laat ik het zo omschrijven. In dit verhoor komt het hele riedeltje van TSI, Ermts levels, geschuif met aantallen etc voorbij En wie verwacht dat afdeling inkoop een Multi Criteria analyse met wegingsfactoren kan overleggen komt bedrogen uit. Er is voldaan met oke's en goeds.

Daarmee kan men als buitenstaander overigens inhoudelijk nog geen oordeel vellen of de kwaliteit van de aanbesteding. Een goede multi criteria analyse is immers een hulpmiddel, een tool, om aan de inkoopzijde transparant en zo objectief mogelijk vast te stellen wie de beste prijs, kwaliteit, betrouwbaarheid (staat van dienst) en alle andere relevante punten. Het is daarmee geen wondermiddel daar deze afhankelijk is van de kwaliteit en wegingsfactoren van en in de multi criteria analyse zelf. Maar als deze er was geweest dan had dhr. Smulders wel wat steviger in dit verhoor kunnen zitten. Het was nu een opeenvolging van ontwijkende antwoorden daar waar je mag verwachten dat de man klip en klaar aan de commissie kan vertellen: "Zo zijn we de aanbesteding ingegaan, zo en op die momenten hebben wij onze keuzen gemaakt, en zo is tot het besluit voor de bestelling gekomen"

Laatst bewerkt door nougo op 27-05-2015 09:42
 

27-05-2015 09:57:58
DingeZ
DingeZ
Daarbij moet gezegd worden dat een multicriteria-analyse helemaal niet gangbaar was in die tijd. Het hele concept van aanbesteding was nog lang niet zover uitgewerkt als tegenwoordig.  

27-05-2015 11:39:12
Lovers83
Lovers83
@nougo De hele materieelaanbesteding was gewoon een aanfluiting. Allemaal best kort door de bocht gedaan en houtje-touwtje werk. Als ik meneer mag geloven, zijn er sinpelweg geen zorgvuldige afwegingen gedaan om de juiste materieel uit te zoeken en te beoordelen. Ook met de stelling komen dat AB kwalitatief een betere trein kon bouwen dan Alstom(!) is weerzinwekkend om te horen. Meneer heeft dus kennelijk zijn huiswerk niet gedaan over het inkoopgeschiedenis van zijn eigen winkel.  

27-05-2015 11:47:16
Klaasje
Klaasje
Tijdens een aanbesteding moet je altijd afgaan op wat er op papier staat. Als iemand iets beters beloofd en je kunt niet onderbouwen waarom je dat niet vertrouwen kunt dan ben je verplicht dat te geloven.

Dus ja.. Zo kan het dat AB iets beters aanbiedt dan Alstom.
 

27-05-2015 13:35:55
nougo
nougo
Ik kan en wil niet suggereren dat het huiswerk niet goed is gedaan. Ik wil enkel stellen dat het mij verbaasd dat er schijnbaar geen motiverende afweging op papier staat.

Daarnaast, en dat komt niet naar voren in dit verhoor: Was, zonder dat de eisen 100% vast lagen, het wel mogelijk om die aanbesteding te doen.

In dit interview gaat het aan het einde juist over het feit dat bij alle aanbiedingen de mitsen en maren nog aanwezig waren. In dat opzicht heb ik wel te doen met dhr. Smulders.
 

27-05-2015 13:51:29
mren
mren
Quote
DingeZ (wo 27 mei 2015 09:57:58 https://www.somda.nl/forum/16618/p540280/): Daarbij moet gezegd worden dat een multicriteria-analyse helemaal niet gangbaar was in die tijd. Het hele concept van aanbesteding was nog lang niet zover uitgewerkt als tegenwoordig.

Dat laatste waag ik (deels) te betwijfelen: het kiezen van de beste leverancier/dienstverlener is van alle tijden. Alleen zijn de eisen bij openbare aanbestedingen sinds enige tijd helder uitgeschreven zodat iedereen weet waar hij aan toe is. Als zorgvuldig inkoper deed je het voor de regelgeving impliciet al op die manier.

Interessant bij de laatste berichten alhier zijn de verhoren van Siemens: http://www.nrc.nl/nieuws/2015/05/27/eisenpakket-voor-levering-fyra-treinstellen-was-onmogelijk/ en Alstom: http://www.nrc.nl/nieuws/2015/05/27/geen-gelijke-kansen-alstom-in-aanbestedingsprocedure-fyra/

Laatst bewerkt door mren op 27-05-2015 14:57
 

27-05-2015 17:07:33
nougo
nougo
Quote
DingeZ (wo 27 mei 2015 09:57:58 https://www.somda.nl/forum/16618/p540280/): Daarbij moet gezegd worden dat een multicriteria-analyse helemaal niet gangbaar was in die tijd. Het hele concept van aanbesteding was nog lang niet zover uitgewerkt als tegenwoordig.


Dat het aanbestedings-concept zoals we dat nu kennen niet in alle branches gemeengoed was.. Soit. Maar ik heb het even opgedoken uit mijn studieboeken (Civiel, TUDelft) en in 1992 leerden wij bij "projectonderwijs" wel degelijk het gebruik van dit handvat (in welke vorm dan ook) inclusief garbage in = garbage out gevaren.
 

27-05-2015 18:20:55
kleine_man
kleine_man
OP het moment dat de hoogste leiding iets besloten heeft, ben je een knappe jongen als je dat nog verandert krijgt.

Persoonlijk denk ik dat de keuze voor de V250 altijd gemaakt zou zijn. Dus als de hooge heeren beslissen voor de V250, dan komt die er. Zolang die reden niet vastgelegd is, zal je het met de beschikbare info moeten doen. Of hopen dat er iemand uit de school klapt.

Gezien de hakkelende verklaring zou het mij persoonlijk niets verbazen dat er een minder logische reden was om voor de V250 te kiezen (denk aan ego's) en dat de argumentatie "erbij" geredeneerd is. Doen mensen vaker als ze een irrationele beslissing nemen...........


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

27-05-2015 19:04:12
train85
train85
http://www.telegraaf.nl/binnenland/24087008/__HSL-exploitant_wees_op_faillissement__.html  

01-06-2015 15:56:43
wouter15
wouter15
'Fyra-bouwer maakte steeds dezelfde fouten'

1 juni 2015

Fabrikant AnsaldoBreda maakte bij de bouw van de Fyra-treinen steeds dezelfde fouten. Werkinstructies werden regelmatig niet opgevolgd en toen de treinen het Nederlandse spoor op gingen, zaten er nog 250 tot 300 fouten in.

Dat zei een gefrustreerde kwaliteitsinspecteur Tinus Jonkers vanochtend tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra. Politiek verslaggever Floor Bremer volgde het verhoor: "Jonkers schetste een schokkend beeld. Je vraagt je af hoe er treinen met 250 tot 300 fouten het Nederlandse spoor op gestuurd kunnen worden."

Bron en meer: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/fyra-bouwer-maakte-steeds-dezelfde-fouten
 

01-06-2015 18:04:10
daniel81
daniel81
Quote
sjoerd (di 19 mei 2015 13:18:11 https://www.somda.nl/forum/16618/p539381/): Het snelheidsverschil tussen de spoorweg Breda - Lage Zwaluwe (140 km/h) en de HSL (160 km/h voor de ICd) is gering.

Dat is geen argument aangezien ten tijde van de aanleg men nog uitging van exploitatie met V250
Dus blijven de meer infrastructurele argumenten over, die toch zeker ook steekhoudend zijn

Laatst bewerkt door daniel81 op 01-06-2015 18:06
 

01-06-2015 20:39:41
sjoerd
sjoerd
Ja, dat is zo. Voor de huidige exploitatie scheelt het niet veel, maar met een V250 zou het wellicht enkele minuten hebben gescheeld.  

01-06-2015 20:40:05
spoorwegen
spoorwegen
volgens telegraaf van 18-05-2015 komt deze maand Manfellotto vrijwillig naar Den Haag om te getuigen. Of dat dit hier ergens tussen staat weet ik niet.

Laatst bewerkt door spoorwegen op 01-06-2015 20:40


NS ICRm+1700 en Mat64 het mooiste mat die er is
 

04-06-2015 15:52:59
mren
mren
HSA-topman: proefritten slecht voorbereid, onbetrouwbaarheid materieel was bekend, geen alternatieven.
Zie http://www.nrc.nl/nieuws/2015/06/04/ns-wist-van-begin-af-aan-dat-fyra-materieel-onbetrouwbaar-was/
 

04-06-2015 22:27:20
phantom
phantom
Doet me toch denken aan een struisvogel en de kop in t zand steken om t maar niet aan te hoeven zien %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

05-06-2015 00:52:00
roja
roja
Ze hadden beter de ogen en oren eens wagenwijd open moeten zetten in plaats van zitten te dromen. Het is gewoon droevig met de huidige HSL ontwikkeling.  

05-06-2015 08:46:25
Bert13
Bert13
Mja, aan de andere kant hadden ze die oren en ogen gewoon open, wat dat betreft hoop je dan maar dat er nog iets gebeurt met Meerstadt die liegt onder ede.  

05-06-2015 13:51:54
roja
roja
Laten ze eerst maar eens oprecht schuld bekennen, wie het ook betreft en dan is het opstappen geblazen. Moet je als werknemer eens in je hoofd halen om zulke onverantwoordelijke besluiten te nemen, nu dan kan je op ........
Maar nee, hou ze maar weer de hand boven het hoofd en ze dromen weer verder, onbegrijpelijk. Geen wonder dat het vertrouwen bij de NS ( Top ) ver te zoeken is.
 

05-06-2015 17:50:30
sjoerd
sjoerd
Katten in het nauw maken rare sprongen. Zie het topic Concessie Limburg. Want soms vragen we met zijn allen zelf om dit soort toestanden als we de verkeerde keuzes maken.  

06-06-2015 00:42:19
traxx2014
traxx2014
Volgende week komt ook de baas van Arriva, vraag me af wat hij te maken heeft met de fyra dossier, deze gast zal alleen maar zeggen dat hij het allemaal beter had gedaan.  

06-06-2015 01:50:07
ricohallo
ricohallo
Arriva had ook serieuze plannen voor de Lage Landen Lijn, een alternatief voor de Fyra die vanuit Den Haag zou vertrekken.

EDIT: Autocorrectie typfout verbeterd.
 

06-06-2015 05:41:15
nohab
nohab
Lage Landen Lijn. Op initiatief van de gemeente Den Haag, dus niet op initiatief van Arriva.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

10-06-2015 11:19:38
nohab
nohab
Zojuist blijkt uit de enquete dat in de schikking staat dat NS slechts vanaf de zevende verkochte trein een vergoeding van AnsaldoBreda krijgt.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

10-06-2015 12:40:12
gvttreinen
gvttreinen
In het RTV N-H stuk: 'Overigens is Manfelloto er van overtuigd dat de Fyra nog steeds een succesverhaal kan worden. "Ik doe een voorstel. We brengen de Fyra-hogesnelheidstreinen terug naar Nederland. Binnen zes maanden rijden er zes. Binnen 12 tot 14 maanden rijden ze alle negentien. Dat is toch veel beter dan wat er nu rijdt." '
Betekend dat de stellen nog steeds niet verkocht zijn?
 

10-06-2015 13:22:45
lex_t
lex_t
Lijken lastig te slijten..
http://www.ferrovie.it/forum/viewtopic.php?f=47&t=19549&start=1050
 

10-06-2015 13:30:09
nohab
nohab
Mijn vermoeden is dat Manfellotto deze uitspraak o.a. doet omdat hij zelf ook wel beseft dat de kans dat ze ooit verkocht worden heel erg klein is.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

10-06-2015 22:55:09
timtrein
timtrein
In de Telegraaf stond een paginagroot artikel over deze meneer. Typisch Italiaans: het lag overal aan, behalve aan hun.  

11-06-2015 12:43:23
kleine_man
kleine_man
Dat heeft hij nu ook aan de commissie verteld.

Ook hiervoor geldt, wij kunnen niet met de Italianen onderhandelen. Daar zijn wij Nederlanders toch veel te direct voor. Italianen zwichten voor gezag. Vandaar dat Manfellotto het "vreemd" vind dat er niemand van de NS of NMBS is langsgekomen.

Verder moet hij achter zijn product blijven staan. Dat verklaard een deel van zijn uitspraken.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

11-06-2015 14:21:50
V64
V64
Quote
timtrein (wo 10 jun 2015 22:55:09 https://www.somda.nl/forum/16618/p542183/): In de Telegraaf stond een paginagroot artikel over deze meneer. Typisch Italiaans: het lag overal aan, behalve aan hun.

Gelukkig hebben wij Nederlanders daar nooit last van.......%03%

Laatst bewerkt door V64 op 11-06-2015 14:22
 

11-06-2015 16:11:10
nohab
nohab
Dat is zelfs de basis van de menselijke psyche: het ligt altijd aan een ander.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

11-06-2015 16:15:38
Frontier
Frontier
Bertje Meerstadt, Manfelotto, straks wordt het nog druk op het meineed lijstje.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

11-06-2015 18:19:54
mren
mren
En Huges hoeft niet op te komen draven van de commissie.  

11-06-2015 19:49:04
Frontier
Frontier
Dat is nou weer jammer, want die is doorgaans ook niet vies van de jokkebrokkerij.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

11-06-2015 22:47:39
thom
thom
Maar Hughes heeft dan ook in zijn 1,5 jaar aantreden nou niet heel veel invloed gehad op wat er gebeurd is, hooguit op de huidige uitwerking ervan...

Laatst bewerkt door thom op 11-06-2015 22:48
 

12-06-2015 10:14:51
yappa
yappa
Daarom zou hij ook worden uitgenodigd voor het antwoord op de vraag: "hoe nu verder gegeven de huidige situatie". Daar heeft hij inmiddels ook niet zoveel meer over te zeggen, vandaar dat Engelhardt Robbe als interim-CEO (nogmaals) mag komen getuigen.  

12-06-2015 13:09:02
mren
mren
NS heeft zelfs geprobeerd deze hele enquête te voorkomen http://www.nrc.nl/nieuws/2015/06/12/ns-probeerde-fyra-enquete-te-voorkomen/  

12-06-2015 13:37:32
Frontier
Frontier
Quote
thom (do 11 jun 2015 22:47:39 https://www.somda.nl/forum/16618/p542318/): Maar Hughes heeft dan ook in zijn 1,5 jaar aantreden nou niet heel veel invloed gehad op wat er gebeurd is, hooguit op de huidige uitwerking ervan...

Nee, maar als je dat dan vervolgens gaat zitten verdedigen met uitspraken als "We hoeven niet alles te vertellen, tachtig procent van de waarheid is ook de waarheid"... %03%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

12-06-2015 13:45:14
mdeen
mdeen
Weer een mooi staaltje van goedpraten uit die link van mren:
Quote
en op de markt zijn op dit moment geen treinstellen beschikbaar die 220 kilometer per uur halen.


Ten eerste: het is onjuist. Genoeg treinstellen beschikbaar die 220 halen en ook nog een stuk harder gaan. Waarschijnlijk bedoelen ze "met een maximum snelheid van 220 km/h".
Ten tweede: wat is dit nu weer voor een onzinnige eis. En als die wel bestonden dan zouden ze 223,95 km/h vragen "en dat bestaat ook niet, hahaha". Het gaat er toch om dat je treinen bestelt die voldoen aan je eisen. En een trein die 300 km/h kan voldoet iig aan je eis dat je 220 km/h wil rijden. Dat die misschien duurder is, nou ja, dat zie je dan wel aan de aanbieding. Maar als je gaat eisen dat de trein een maximum snelheid mag hebben van niet meer en niet minder dan 220 km/h en niemand heeft een trein die daar aan voldoet, betekent dat dan dat er geen geschikte treinen zijn of betekent dat dat je geen geschikte ontwerpseisen kunt neerzetten.
Ik zeg het laatste.

Laatst bewerkt door mdeen op 12-06-2015 13:45
 

12-06-2015 15:17:59
R1-2010
R1-2010
Die 220 km/h is niet door NS verzonnen, maar kwam voort uit een kamermotie waarin om deze snelheid werd gevraagd, terwijl NS zelf logischerwijs treinen wilde die maximaal 200 km/h kunnen en geschikt waren voor binnenlands ic gebruik.  

12-06-2015 15:40:07
mdeen
mdeen
Mijn punt is dat het onzinnig is om treinen te eisen die niet harder dan 220 km/h kunnen gaan als een trein die 300 km/h gaat ook voldoet. Dergelijke treinen kun je niet uitsluiten op het simpele feit dat hij harder kan dan wat je wil gebruiken.  

12-06-2015 15:43:24
dvdhoven
dvdhoven
Jawel, die kun je wel uitsluiten. Vanaf 250 km/h geldt er een veel strenger Europees veiligheidsregime. Dat brengt hogere exploitatiekosten met zich mee voor dat materieel. Reden voor de DB om treinstellen te bestellen die max 249 km/h kunnen.


Dick van den Hoven
 

12-06-2015 15:52:03
mren
mren
Je moet als opdrachtgever niet je uitvraag aan de markt al deels gaan beantwoorden. Maak dan aanschaf- plus exploitatiekosten een gunningscriterium.

In de bouw begint een dergelijke LCA ook steeds meer in zwang te raken (eindelijk...); met bijvoorbeeld een investering in energiezuinigheid zijn wellicht je stichtingskosten (bouwkosten) hoger, maar over de levensduurkosten zijn veel lager. Vooral omdat bouwkosten gedurende de hele levensduur (bouw-gebruik-sloop) slechts een relatief gering aandeel hebben.