Spoorbeveiliging tijdens werkzaamheden
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
05-05-2015 13:19:44
john2
john2
Als er spoorvernieuwing plaats vind of andere werkzaamheden aan het spoor, hoe zit het dan met de spoor beveiliging? Worden de seinen en overwegen dan uitgeschakeld? Of gaat dit in samenspraak met de treindienstleiding? Want er rijden tijdens werkzaamheden ook werktreinen.

Laatst bewerkt door moderator op 05-05-2015 15:20, reden: Correctie toptitel
 

05-05-2015 13:25:14
aarclay
aarclay
Ik zou zeggen: Kortsluitlans tussen het spoor, en laat de werktreinen zonder ATB-NG rijden? Ik denk dat seinen en overwegen alleen uitgeschakeld worden als daar specifiek onderhoud aan wordt gepleegd.

Uiteraard moet dergelijk onderhoud al enkele maanden vooraf worden gemeld, hoewel er ook spoedgevallen tussen zitten als Eurailscout prompt een versleten spoor heeft gesignaleerd die in korte tijd vervangen moet worden.

Laatst bewerkt door aarclay op 05-05-2015 15:40


Choo choo.....
 

05-05-2015 13:47:37
thom
thom
Euhm, in een buitendienstelling is de maximum snelheid sowieso Max 40 km dus dan heeft de ATB weinig betekening meer.

Een kortsluitlans heeft overigens niks direct met de ATB te maken, maar met het seinenstelsel, die simuleerd nl een bezet spoor waaerdoor toeleidende seinen op rood vallen.
 

05-05-2015 14:09:25
mich
mich
Het werkvak, het spoorgedeelte waar de werkzaamheden plaatsvinden wordt buiten dienst genomen. De spanning gaat eventueel van de bovenleiding, overwegen worden indien nodig buiten werking gesteld en het werkmaterieel rijdt in het werkvak zonder ATB, op zicht dus max. 40km/h. Dit houdt automatisch in dat ieder wissel voorzichtig bereden moet worden waarbij de juiste stand door het werkmaterieel personeel gecontroleerd moet worden enz. Het in en uitrijden van het werkvak gebeurd in overleg met de TRDL. In principe heeft de TRDL geen overzicht en zeggenschap wat er in het werkvak gebeurd. Wel kan in bepaalde gevallen de trdl wissels omleggen op verzoek.

Laatst bewerkt door mich op 05-05-2015 14:11
 


05-05-2015 15:08:54
VIRMm1
VIRMm1
En als ik me dan niet vergis heeft een LWB'er (Leider Werkplek Beveiliging) dan wél het overzicht en zeggenschap wat er in het werkvak gebeurd.

Ook moet het personeel zich aan en afmelden bij de LWB'er.
Deze persoon is altijd te herkennen aan oranje reflectiekleding, de overige personen dienen gele reflectiekleding te dragen.

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 05-05-2015 15:09
 

05-05-2015 15:17:42
john2
john2
De LWBer zie ik ook bij kleinschalige werkzaamheden waar bijvoorbeeld maar 2 tot 3 mensen aan het spoor werken. Dan staat er ook altijd een persoon met een oranje hesje, die de mensen moet waarschuwen als er een trein aankomt. Mondeling, portofoon of hoorn.

Laatst bewerkt door john2 op 05-05-2015 15:18, reden: typfout herstelt
 

05-05-2015 15:25:56
mich
mich
Klopt.  

05-05-2015 15:42:16
aarclay
aarclay
Quote
thom (di 05 mei 2015 13:47:37 https://www.somda.nl/forum/16578/p537893/): Een kortsluitlans heeft overigens niks direct met de ATB te maken, maar met het seinenstelsel, die simuleerd nl een bezet spoor waardoor toeleidende seinen op rood vallen.

True, maar ik neem aan dat aankomende treinen, al is het maar per ongeluk, wel automatisch tot een snelremming komen?


Choo choo.....
 

05-05-2015 15:50:43
Bert13
Bert13
In welke snelremming van welke hypothetische situatie zijn we nu beland? Zo'n kortsluitlans wordt niet zomaar in het spoor gestoken hoor.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

05-05-2015 16:32:13
aarclay
aarclay
Duh, snap ik ook wel.


Choo choo.....
 

05-05-2015 17:07:04
joahn93
joahn93
Quote
VIRMm1 (di 05 mei 2015 15:08:54 https://www.somda.nl/forum/16578/p537898/): En als ik me dan niet vergis heeft een LWB'er (Leider Werkplek Beveiliging) dan wél het overzicht en zeggenschap wat er in het werkvak gebeurd.

Ook moet het personeel zich aan en afmelden bij de LWB'er.
Deze persoon is altijd te herkennen aan oranje reflectiekleding, de overige personen dienen gele reflectiekleding te dragen.


Naar mijn weten draagt een LWB geen oranje maar gewoon geel. Alleen een VHM (veiligeheidsman) draagt oranje. Een VHM werkt ook niet mee bij werkzaamheden, bijvoorbeeld de tegels van een perron vervangen, maar houd alleen toezicht op het werkend personeel en waarschuwt wanneer er een trein aankomt. Voor het overige klopt je beschrijving wel over de LWB.


FR1908
 

05-05-2015 17:08:50
rolandrail
rolandrail
Thom legt het wellicht minder duidelijk uit voor de leek maar natuurlijk verspringt de ATB als het sein op rood valt door het plaatsen van een kortsluitlans. De mcn moet dus remmen en als hij te verbaasd zou zijn doet de ATB dat vanzelf wel middels een snelremming.  

05-05-2015 18:17:44
aarclay
aarclay
Daarom, de ATB wordt ook verstoord/kortgesloten lijkt mij, waardoor er een snelremming van de trein plaats vindt.


Choo choo.....
 

05-05-2015 18:37:29
mich
mich
Nee, door de kortsluitlans krijg je spoorbezetting. De baandetectie detecteert de lans als zijnde een trein. Daarmee gaan de seinen op rood. De ATB geeft in het geval van een EG installatie code geel (wat eigenlijk geen code is) aan een trein die het voorgaande gele sein passeert. Indien aanwezig is de ATB VV actief bij het rode sein.  

05-05-2015 18:38:26
sjoerd
sjoerd
@ aarclay: Zo ver komt het niet (normaal gesproken) omdat de meester reageert met een normale remming bij het voorafgaande sein dat dan geel toont en waarbij de ATB-code wegvalt. Maar ook zo ver komt het niet, want je moet op de post een verhindering rijweginstelling intoetsen voor rijwegen leidende naar buiten dienst egstelde sporen.
Bij gebruik van een kortsluitlans in noodgevallen valt het sein voorafgaand aan de kortsluitlans af. Hierdoor valt de ATB-code weg in het spoor voor dat sein en dan zal de meester hierop reageren met een (snel-)remming, als deze oplettende persoon tenminste niet al eerder iets heeft gezien.
Uiteraard is dit in zoverre niet afhankelijk van de rijrichting, dat de seinen voor de niet-ingestelde rijrichting al rood tonen, hetzij bij het instellen van de rijrichting op de post, hetzij bij het bezetten van het eerste blok in een blokreeks.
Een kortsluitlans heeft niet veel effect als er geen sein aan die sectie voorafgaat, maar het op de post instellen van een rijweg naar dat ene blok lukt niet als er doorgaande spoorisolatie is. Bij niet geisoleerd spoor doet een lans helemaal niets.

Laatst bewerkt door sjoerd op 05-05-2015 18:40
 

06-05-2015 16:36:23
john2
john2
Moet een machinist van een werktrein die een werktraject in wilt zich melden bij de plaatselijke werkmeester? En omgekeerd een werktrein die het werktraject wilt verlaten moet de machinist hiervan zich ook weer melden bij de plaatselijk werkmeester? En dat de werkmeester weer contact heeft met de treindienstleiding. Ik weet niet of werkmeester de juiste benaming is.  

07-05-2015 01:03:18
DingeZ
DingeZ
Kort gezegd: Ja, een werktrein moet altijd eerst aangemeld worden, voor deze het werkterrein op mag.  

07-05-2015 10:46:36
john2
john2
En omgekeerd zal dit ook wel het geval zijn, voordat een werktrein het werktraject af mag.  

07-05-2015 11:46:12
thom
thom
Precies wat hierboven al een keer kort gemeld was;
Quote
VIRMm1 (di 05 mei 2015 15:08:54 https://www.somda.nl/forum/16578/p537898/): En als ik me dan niet vergis heeft een LWB'er (Leider Werkplek Beveiliging) dan wél het overzicht en zeggenschap wat er in het werkvak gebeurd.

Ook moet het personeel zich aan en afmelden bij de LWB'er.

In een buitendienst gesteld gebied is alles onder het beheer van de LWB'er en heeft de TRDL daar geen zeggen schap meer over.