Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad 14 juni 2015
RailWiki.nl
Wijzigingsblad 14 juni 2015
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
21-04-2015 16:12:34
b2py
b2py
NS adviesaanvraag: http://locov.nl/Images/Locov%202015-84701%20Adviesaanvraag%20wijzigingen%20dienstregeling%20per%2014%20juni%202015_tcm311-365078.pdf

Meest opvallend, 14500 gaat in de middag weer stoppen op Hoorn-Kersenboogerd.

Laatst bewerkt door b2py op 21-04-2015 16:12
 

21-04-2015 16:31:51
Bert13
Bert13
Mosterd na de maaltijd (in de zomervakantie is de 14500 praktisch overbodig), maar dan is het voor september vast goed geregeld  

21-04-2015 17:12:34
daniel81
daniel81
En rest de vraag waarom ze daar nu anderhalf jaar over gedaan hebben, aangezien de enige reden die genoemd wordt 'ander spoorgebruik' is.  

21-04-2015 17:59:49
b2py
b2py
Omdat tegen die tijd de fly-overs bij Riekerpolder in dienst zijn gegaan.  


21-04-2015 18:14:33
sfj
Al in juni de tweede fly over? Ik las laatst nog september ...


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

21-04-2015 19:05:14
damart
damart
Mooi zo, die idiote lange stop van de 5473 te Hlm gaat er ook eindelijk uit .  

21-04-2015 19:16:05
JcJay
JcJay
Staat er niet een fout in treinnummers op blz. 2 van de brief van NS?

5435 gaat nu om 08:49 en gaat straks 6 min halteren ipv 10 (staat in brief in hlm binnenkomend op 08:08 = 5433)
5437 gaat nu om 09:19 en gaat straks 6 min halteren ipv 10(staat in brief in hlm binnenkomend op 08:38 = 5435)

Denk dat ze een half uurtje gemist hebben...
 

21-04-2015 19:29:11
michaben
michaben
Quote
sfj (di 21 apr 2015 18:14:33 https://www.somda.nl/forum/16522/p536458/): Al in juni de tweede fly over? Ik las laatst nog september ...

Volgens informatiekrant ProRail van begin dit jaar gaat de flyover bij de Riekerpolder op 1 juni in dienst na een buitendienststelling in het weekend ervoor. Het weekend daarop is er een nieuwe buitendienststelling en volgens dezelfde informatiekrant zijn op 8 juni de west- en zuidtak onafhankelijk van elkaar.

Laatst bewerkt door michaben op 21-04-2015 19:29
 

21-04-2015 22:39:21
sfj
Oke, heb ik waarschijnlijk oude info gezien. Thanks


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

22-04-2015 00:28:08
broek53
broek53
Quote
daniel81 (di 21 apr 2015 17:12:34 https://www.somda.nl/forum/16522/p536453/): En rest de vraag waarom ze daar nu anderhalf jaar over gedaan hebben, aangezien de enige reden die genoemd wordt 'ander spoorgebruik' is.

Quote
b2py (di 21 apr 2015 17:59:49 https://www.somda.nl/forum/16522/p536457/): Omdat tegen die tijd de fly-overs bij Riekerpolder in dienst zijn gegaan.
Daarmee suggereer je dat de ruimte voor de stop van de 14500 gevonden wordt in een vervroeging van de 3300 in noordelijke richting - maar over een wijziging van de 3300 wordt in de adviesaanvraag niet gerept. Wel over ander spoorgebruik in de Hemtunnel en in Hoorn. Wat de Hemtunnel ermee te maken zou kunnen hebben, ontgaat mij, althans: dat suggereert weer een verband met de 3300. Ander spoorgebruik in Hoorn kan ik mij iets bij voorstellen, sterker nog: dat is al anderhalf jaar geleden voorgesteld, maar dat "kon" niet omdat de roodseinnadering-voorkomen-door-rigide-plannormen-hysterie toen op zijn hoogtepunt was. Misschien heeft men daar nu het licht gezien? Ik ben wel nieuwsgierig.
 

22-04-2015 00:49:55
Frontier
Frontier
Quote
b2py (di 21 apr 2015 16:12:34 https://www.somda.nl/forum/16522/p536445/): Meest opvallend, 14500 gaat in de middag weer stoppen op Hoorn-Kersenboogerd.

NS gaat er dus kennelijk vanuit dat reizigers niet per fiets of per auto naar het station komen, want dan maakt het inderdaad niet uit als je 's middags op een ander station kunt uitstappen dan waar je 's morgens bent ingestapt... %03%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

22-04-2015 01:34:54
sfj
Inderdaad, als Kersenboogerdbewoner (het spijt me, had het graag anders gezien) was dat zo ongeveer ook het eerste wat me te binnen schoot. Nou ben ik persoonlijk te lui om te fietsen, en zou een 14500 's middags heel goed aansluiten op de bus naar huis.

Voor velen zet dit geen zoden aan de dijk. Je hebt wel de 1500/3300, dus deze "extra" stop geeft meer gelegenheid om je reis op (eventuele) aansluitingen verderop af te stemmen.
Zoals Johan Cruijff zegt: "elk nadeel heeft z'n voordeel". Feit blijft dat een frequenter (gewend) aanbod hier veel reizigers aantrekt, in de Kersenboogerd welke het halve inwonertal van Hoorn bevat. Blokker, Zwaag, Oosterblokker, Westerblokker, Hem, Schellinkhout, et cetera die richting Amsterdam afhankelijk zijn nog niet meegeteld.

Laatst bewerkt door sfj op 22-04-2015 01:37


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

22-04-2015 08:40:31
b2py
b2py
Quote
broek53 (wo 22 apr 2015 00:28:08 https://www.somda.nl/forum/16522/p536494/):
Quote
daniel81 (di 21 apr 2015 17:12:34 https://www.somda.nl/forum/16522/p536453/): En rest de vraag waarom ze daar nu anderhalf jaar over gedaan hebben, aangezien de enige reden die genoemd wordt 'ander spoorgebruik' is.

Quote
b2py (di 21 apr 2015 17:59:49 https://www.somda.nl/forum/16522/p536457/): Omdat tegen die tijd de fly-overs bij Riekerpolder in dienst zijn gegaan.
Daarmee suggereer je dat de ruimte voor de stop van de 14500 gevonden wordt in een vervroeging van de 3300 in noordelijke richting - maar over een wijziging van de 3300 wordt in de adviesaanvraag niet gerept. Wel over ander spoorgebruik in de Hemtunnel en in Hoorn. Wat de Hemtunnel ermee te maken zou kunnen hebben, ontgaat mij, althans: dat suggereert weer een verband met de 3300. Ander spoorgebruik in Hoorn kan ik mij iets bij voorstellen, sterker nog: dat is al anderhalf jaar geleden voorgesteld, maar dat "kon" niet omdat de roodseinnadering-voorkomen-door-rigide-plannormen-hysterie toen op zijn hoogtepunt was. Misschien heeft men daar nu het licht gezien? Ik ben wel nieuwsgierig.
Minutenwijzigingen die eerst niet mogelijk waren door het spoorgebruik te Asra maar door de fly-overs nu wel mogelijk zijn?

@frontier, je kan in de ochtend met een 1500 naar Amsterdam en in de middag terug met en 14500. Dat is toch niet zo gek?

Laatst bewerkt door b2py op 22-04-2015 08:40
 

22-04-2015 09:23:47
Klaasje
Klaasje
De grap is nu net dat bij de Riekerpolder alles straks wel af is.. Maar dat er eigenlijk niets wijzigt omdat het nog niet als dubbele vork gebruikt kan worden omdat twee sporen nog niet aansluiten aan de kant van Amsterdam Zuid.  

22-04-2015 09:32:30
b2py
b2py
Nouja, dan zit het niet bij Riekerpolder. Weten we dat ook weer.  

22-04-2015 12:23:28
broek53
broek53
Nagevraagd: het zit 'm, zoals ik al suggereerde, zuiver in een ander spoorgebruik in Hoorn als gevolg van het minder stalinistisch hanteren van de plantijdnorm, in dit geval de overkruistijd vertrek 1500 richting Pmr - aankomst 3300 uit Pmr. Die mag nu 4 minuten zijn, waardoor de 3300 op spoor 2 wordt behandeld en links naar Hnk gaat, terwijl de 14500 op spoor 1 komt en daarmee op papier genoeg tijd wint om nog even in Hnk te stoppen.  

26-05-2015 17:23:56
michaben
michaben
Het wijzigingsblad lijkt inmiddels verwerkt te zijn in de reisdata. Eerste opvallende zaken:

- De 6019 t/m 6073 stoppen niet meer in Utl, doordat de 9800 aan de 6000 gekoppeld wordt en het vertrek daardoor 2 minuten later wordt vanaf Ut. De 6015, 6017 en 6075 t/m 6089 blijven wel stoppen doordat er dan geen koppeling is met de 9800.
- De 14500 houdt exact dezelfde tijden, op Hn - Hks na, de lange stop van 2 minuten te Hn spoor 2 wordt een korte stop van 0 minuten op spoor 1.
 

26-05-2015 19:00:44
DDZ7504
DDZ7504
Wordt de 6100 ook al doorgekoppeld aan de 16000?


DDZ in dienst, ik blij!
 

26-05-2015 19:13:36
tochjo
tochjo
Ja.  

26-05-2015 19:19:54
DDZ7504
DDZ7504
Nog één vraagje, eentje waar ik best wel mee zit. In de 6000 en 16000 rijden veel omlopen in de spits met 2 stellen SLT, terwijl dat in de 6100 en 9800 niet het geval is. Is het al bekend of de langere SLT's door zullen rijden naar Wd / Gvc, of dat ze in Ut alsnog gesplitst worden?


DDZ in dienst, ik blij!
 

26-05-2015 19:31:50
michaben
michaben
Er zitten de nodige uitwisselingen in de 9800 te Gvc, vooral voor en na de spits en in de avond. Als ik naar de perronsporen kijk lijken er ook wat uitwisselingen tussen de 5100/9800 te Gvc en tussen de 5000/13600 te zijn te Bd. In de avond als de 6100 niet meer rijdt zit de 6000 weer aan de 16000 vast.  

26-05-2015 19:49:09
tochjo
tochjo
Maar de wijzigingen in die series gaan toch niet al 14 juni in, maar pas een maand later?  

26-05-2015 20:00:27
michaben
michaben
De beperkingen in Ut gaan pas een maand later in, maar ik denk dat men gezien de gevolgen van deze wijzigingen voor de dienstregeling en de omloop wil dit niet tussentijds wil doorvoeren. De koppeling staat vooralsnog gepland op de sporen 18 en 19, in de avond als er geen koppeling is wordt op de sporen 11 en 15 gekeerd. Uiteindelijk zal het spoor 20/21 worden uiteraard.  

26-05-2015 21:50:51
wouter15
wouter15
Quote
DDZ7504 (di 26 mei 2015 19:19:54 https://www.somda.nl/forum/16522/p540237/): Nog één vraagje, eentje waar ik best wel mee zit. In de 6000 en 16000 rijden veel omlopen in de spits met 2 stellen SLT, terwijl dat in de 6100 en 9800 niet het geval is. Is het al bekend of de langere SLT's door zullen rijden naar Wd / Gvc, of dat ze in Ut alsnog gesplitst worden?

Ik ben daar ook wel benieuwd naar. Ik denk dat de omlopen met SLT8 niet gesplitst zal gaan worden (niet de spits i.i.g) maar het zou best kunnen de omlopen SLT10 wel afgetrapt en bijgeplaatst zal worden.
 

26-05-2015 21:52:59
ZJ37
ZJ37
Quote
michaben (di 26 mei 2015 19:31:50 https://www.somda.nl/forum/16522/p540238/): Er zitten de nodige uitwisselingen in de 9800 te Gvc, vooral voor en na de spits en in de avond. Als ik naar de perronsporen kijk lijken er ook wat uitwisselingen tussen de 5100/9800 te Gvc en tussen de 5000/13600 te zijn te Bd. In de avond als de 6100 niet meer rijdt zit de 6000 weer aan de 16000 vast.
Dat lijkt me geen feest voor de bijsturing, maar die zullen ongetwijfeld daar hun zegje al over hebben gedaan.
 

27-05-2015 01:06:26
bart84
Moderator
bart84
Als het goed geregeld is en de uitvoering is goed, dan zou bijsturing niets hoeven doen.%02%
Nu is het regelen en uitvoeren al niet makkelijk, een verstoring maakt dat natuurlijk helemaal lastig.


Mvg. Bart
 

28-05-2015 22:53:55
wouter15
wouter15
Door de koppeling van de 6100 aan de 16000 vertrekt de 6100 2 min. eerder uit Wd. Bij de koppeling 9800-6000 is dit niet nodig. Weet iemand waarom?  

28-05-2015 22:59:03
tochjo
tochjo
Die twee minuten zullen wel nodig zijn om genoeg tijd te hebben voor de haltering te Utl. De 6000 stopt na de koppeling ook in zuidelijke richting niet meer te Utl.  

29-05-2015 06:20:18
gvttreinen
gvttreinen
Klopt, de 6000 vertrekt dan ook iets later uit Ut, wel degelijk aanpassingen.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


02-06-2015 21:52:58
wouter15
wouter15
Is er al bekend of er vanaf 14 juni ergens misschien geschoven gaat worden qua materieel(lengtes)? Bijv. in de 6100/9800?  

03-06-2015 06:47:07
DDZ7504
DDZ7504
Lees eens even een paar berichten verder  

03-06-2015 07:21:15
Bert13
Bert13
Daar zie ik geen volledig antwoord voor wouter15 staan...  

03-06-2015 07:51:21
NS1707
NS1707
Quote
DDZ7504 (wo 03 jun 2015 06:47:07 https://www.somda.nl/forum/16522/p541117/): Lees eens even een paar berichten verder

Verder? Daar staat zeker niks, en bij teruglezen staat ook nergens een antwoord.
 

03-06-2015 08:35:33
DDZ7504
DDZ7504
Ik doelde op de inzet in de 6100/9800, waar wel al het een en ander over bekend is. Over de rest staat inderdaad nog niets.


DDZ in dienst, ik blij!
 

03-06-2015 17:38:51
wouter15
wouter15
Als je dit bericht bedoeld:

Quote
michaben (di 26 mei 2015 19:31:50 https://www.somda.nl/forum/16522/p540238/): Er zitten de nodige uitwisselingen in de 9800 te Gvc, vooral voor en na de spits en in de avond. Als ik naar de perronsporen kijk lijken er ook wat uitwisselingen tussen de 5100/9800 te Gvc en tussen de 5000/13600 te zijn te Bd. In de avond als de 6100 niet meer rijdt zit de 6000 weer aan de 16000 vast.


In dat bericht kan ik nou niet echt opmaken of er vanaf 14 juni met gekoppelde stellen in de 6100/9800 gereden gaat worden.
 

03-06-2015 17:44:01
DDZ7504
DDZ7504
In dat geval is het dus nog niet bekend. Ook antwoord op je vraag toch?

Bekend bij ons bedoel ik dan.
 

03-06-2015 17:45:22
Bert13
Bert13
Nee.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

03-06-2015 17:48:33
daniel81
daniel81
@DDZ7504 Wat is dat nou voor antwoord%03%
Anderhalve week voordat het van start gaat zou het nog niet bekend zijn?
Wijzigingsbladen worden doorgaans ca 3 maanden van tevoren afgesloten.....

Alleen degenen die daar inzicht in hebben, hebben hier (nog) niet laten weten hoe het gaat. Hoewel de reactie van @michaben dus suggereert dat niet in Ut, maar op de eindpunten (Gvc/Bd) de materieellengte aangepast wordt
 

03-06-2015 17:56:38
michaben
michaben
De vraag was al twee keer gesteld, een derde keer dezelfde vraag is in dat geval gewoon een beetje overbodig. Zeker aangezien al lang bekend is dat de NS die informatie niet bekend maakt, bij enkele materieelseries kun je de lengte aflezen aan de hand van de perronfasen waar de trein gepland wordt, maar door de sanering van wissels en perronfasen kan dit op steeds minder plaatsen. Het is dus of afwachten tot de dienstregeling ingaat, of tot iemand met toegang tot de interne systemen het meld. Maar drie keer dezelfde vraag stellen helpt daar meestal niet, en wordt ook als ongewenst gezien (persoonlijk zie ik vragen om treinlengtes hetzelfde als vragen om dienstregelingen en dat mag niet).

Laatst bewerkt door michaben op 03-06-2015 17:57
 

03-06-2015 20:58:28
evangoor
evangoor
Nou, met het risico dat er een vraag voor de vierde keer moet worden beantwoord: waar komt deze wijziging ineens vandaan? In een persbericht van NS wordt aangekondigd 13 juli, in de adviesaanvraag aan LOCOV voor de wjzigingen per 14 juni staat niets en in de lokale Utrechtse pers staat nergens iets over de halfuurs bediening van Lunetten over twee weken van nu. Overal staat 13 juli.  

03-06-2015 21:36:49
daniel_ddr
daniel_ddr
Uit de reisplanner komen voor 15 juni in ieder geval maar twee reismogelijkheden per uur tussen Ut en Utl. De daadwerkelijke werkzaamheden beginnen wel pas 13 juli om capaciteitsbeperkingen tijdens de start van de Tour de France in Utrecht te voorkomen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

03-06-2015 21:45:02
moderator
Moderator
moderator
Quote
michaben (wo 03 jun 2015 17:56:38 https://www.somda.nl/forum/16522/p541182/): De vraag was al twee keer gesteld, een derde keer dezelfde vraag is in dat geval gewoon een beetje overbodig.

Zeer zeker! Zie regel 11 van de forumregels. We verzoeken bij dezen wouter15 dan ook om in de toekomst gewoon een antwoord af te wachten. We gaan er vanuit dat wanneer zoiets bekend is + een gebruiker dit weet + het wil melden dit vanzelf bekend wordt.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

03-06-2015 22:13:13
evangoor
evangoor
Quote
daniel_ddr (wo 03 jun 2015 21:36:49 https://www.somda.nl/forum/16522/p541208/): Uit de reisplanner komen voor 15 juni in ieder geval maar twee reismogelijkheden per uur tussen Ut en Utl. De daadwerkelijke werkzaamheden beginnen wel pas 13 juli om capaciteitsbeperkingen tijdens de start van de Tour de France in Utrecht te voorkomen.

Precies, ik heb het ook gezien in de reisplanner, inclusief vertrekspoor 19. Dit zou toch allemaal pas veranderen met het openen van spoor 20/21. Ik herhaal dus mijn vraag, zeker met het oog op de Tour: waar komt 14 juni vandaan?
 

03-06-2015 22:47:32
broek53
broek53
Met wijzigingen zoals deze heb je twee mogelijkheden: in de jaardienst opnemen (in casu het wijzigingsblad) en de wijzigingen op dagplan terugdraaien tot het moment dat de wijziging daadwerkelijk ingaat,
of:
niets in het wbl opnemen en alles vanaf de daadwerkelijke wijziging opnemen in dagplan.
Omdat het wbl na 13 juli nog twee maanden doorloopt, heb ik het idee dat voor het eerste gekozen is, maar dat het terugdraaien in dagplan nog niet gereed is.
Maar ik zeg erbij dat ik het niet zeker weet en alleen een logische redenering (cconform het recente verleden) volg.
 

04-06-2015 17:29:28
michaben
michaben
Inmiddels staat het wel op de NS website:
Quote
De Sprinters naar Tiel stoppen van maandag tot en met vrijdag tot 20.00 uur niet meer in Utrecht Lunetten.

Dat de treinen tot 6:00 er wel stoppen is een niet vermeldenswaardig detail blijkbaar.

Laatst bewerkt door michaben op 04-06-2015 17:31
 

04-06-2015 22:19:23
evangoor
evangoor
En dan gaat het blijkbaar toch om een ingangsdatum van 14 juni. Het heeft alle schijn van een overhaaste en onverwachte actie, omdat er niets aan LOCOV ter goedkeuring is voorgelegd. En wat ik erg vind: weer eens afwijkt van andere berichtgeving, zoals een NS persbericht van 19 februari. Onbetrouwbaar noem ik zoiets.

Laatst bewerkt door evangoor op 04-06-2015 22:19
 

05-06-2015 13:41:14
spekmj
spekmj
Quote
evangoor (do 04 jun 2015 22:19:23 https://www.somda.nl/forum/16522/p541327/): En dan gaat het blijkbaar toch om een ingangsdatum van 14 juni. Het heeft alle schijn van een overhaaste en onverwachte actie, omdat er niets aan LOCOV ter goedkeuring is voorgelegd. En wat ik erg vind: weer eens afwijkt van andere berichtgeving, zoals een NS persbericht van 19 februari. Onbetrouwbaar noem ik zoiets.


De datum van 14 juni is de ingangsdatum van het "wijzigingsblad". Ik kan het zo snel niet ergens terugvinden, maar volgens mij heeft men al ver van te voren vastgesteld dat er een wijzigingsblad is per half april, half juni, half september, etc.
Vorig jaar was er ook een wijzigingsblad dat op 15 juni 2014 inging.
Dat lijkt mij juist wèl betrouwbaar.
 

05-06-2015 19:40:35
broek53
broek53
De kwestie is niet dat er een wbl per 14 juni ingaat, maar dat er in het wbl zeer essentiële wijzigingen staan waarover de adviesaanvraag aan LOCOV niet rept.
Daarnaast hebben we het idee dat de wijziging helemaal niet nodig is per 14 juni, maar pas per 13 juli. DDat is het vreemde aan de gang van zaken.
 

05-06-2015 19:45:35
evangoor
evangoor
Quote
spekmj (vr 05 jun 2015 13:41:14 https://www.somda.nl/forum/16522/p541380/):

De datum van 14 juni is de ingangsdatum van het "wijzigingsblad". Ik kan het zo snel niet ergens terugvinden, maar volgens mij heeft men al ver van te voren vastgesteld dat er een wijzigingsblad is per half april, half juni, half september, etc.
Vorig jaar was er ook een wijzigingsblad dat op 15 juni 2014 inging.
Dat lijkt mij juist wèl betrouwbaar.


Wat heb ik als reiziger in 2015 te maken met 2014? En met zoiets systeem interns als een wijzigingsblad? Als je in het Nederlands vertelt dat het het juli is, dan moet je het dus niet, om allerlei redenen die wij hobbyisten schijnbaar alleen kunnen begrijpen, toch in juni doen. Die persberichtmakers werken tochnbij die club die in wijzigigsbladen denkt? Waarom dan juli, als die wijzigingsdatum niet bestaat. Bovendien speelt er nog iets zoals inspraak van LOCOV en een Tour de France waardoor heel Utrecht lokaal plat ligt, zeker aan de oostkant.

Laatst bewerkt door evangoor op 05-06-2015 19:47
 

05-06-2015 19:54:06
broek53
broek53
Zoals gezegd: het is niet ongebruikelijk de wijziging in het wijzigingsblad op te nemen en vervolgens de wijziging terug te draaien in dagplan zolang die nog niet nodig/van toepassing is. Dat eerste is gebeurd, dat laatste kennelijk niet. En dat is op zichzelf vreemd.  

06-06-2015 11:20:22
Z2N
Z2N
Dagplannen worden toch maar enkele dagen van tevoren bepaald? Misschien komt de stop te Utl dan wel in de planning terug...  

06-06-2015 12:04:42
IC140
IC140
Als iedereen op tijd is zouden dagplannen 3,5 weken voor uitvoering in de reisplanner moeten komen. Voor de spijtoptanten is er op X-1,5 week ook nog een levering en voor de zaken die echt veel te laat zijn is er ook nog een reisinfolevering op de dag van uitvoering.

Voor de beeldvorming begint het plannen maken voor dagplan een half jaar van tevoren.

Laatst bewerkt door IC140 op 06-06-2015 12:05
 

06-06-2015 17:43:22
evangoor
evangoor
Ja, maar...
NS meldt nu zelf in het Nederlands ( dus niet in de reisplanner) dat het toch allemaal ingaat per 14 juni. Zie enkele posts eeder. Voert er nu nog iemand regie over deze wijziging?

(realiseer me nu pas dat mijn Tour de France argument niet geldt: in het weekend blijft het een kwartierdienst tussen CS en Lunetten. Waarom moet het toch zo onbegrijpelijk ingewikkeld en niet-intuïtief allemaal).

Laatst bewerkt door evangoor op 06-06-2015 17:47
 

06-06-2015 17:52:24
broek53
broek53
Ongetwijfeld. Ik geef alleen als belangstellende aan de zijlijn aan wat er aan de hand zou kunnen zijn / had kunnen zijn. Blijkbaar heeft NSR besloten de reizigers te Utl wat langer te pesten dan technisch noodzakelijk is - dat lijkt mij een sterk staaltje regie (en geheel in lijn met het bedrijfsbeleid, maar dat is een andere discussie😕).  


06-06-2015 18:39:16
oranjebank
oranjebank
En blijven de diensten mat64 [ plan v ] gelijk aan die van t afgelopen wzblad waarin we nu leven?  

06-06-2015 19:22:33
Bert13
Bert13
Hoe zie je dat voor je met V's die met regelmaat terzijde worden gezet?


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

06-06-2015 19:57:05
oranjebank
oranjebank
Dat zijn vooral paarsebanken plan V's [ emmer en niet emmer v's ] , hoewl ik vaak nog Emmer v's tref als ik weer een ritje heb [ 6900 had ik er 1 en ook in de 9600 ] , maar ik denk dat er met de tuquaas/ groene banken er nog genoeg zijn voor deeltje 44/9600 samen met DDAR , 68/6900 intregraal en 1 of 2 diensten 7000 .  

06-06-2015 20:23:19
bart84
Moderator
bart84
1 of 2 diensten in de 7000 gaat lastig. De slagen 7018/7017 en 7020/7019 rijden met drie stellen. Het is niet wenselijk voor die treinen om daar een stel af te halen.  

06-06-2015 21:47:43
bnv
bnv
Ergens eerder langs zien komen dat er vanaf de laatste omloopwijziging, waarschijnlijk dan die van april, er nog 31 stellen in de omloop zitten.
Op dit moment zijn er 36 stellen beschikbaar, in juli/augustus moeten er weer drie terzijde en daarna pas weer eind september. Dat betekent dan dat er aan het eind van de komende omloopperiode, wellicht begin september, 33 stellen beschikbaar zijn voor 31 diensten, mocht de omloop tot dan dezelfde zijn als die van nu. Zou allemaal nog net kunnen.
 

06-06-2015 22:29:00
broek53
broek53
Zover mij bekend, wordt de omloop van mat '64 inderdaad niet gewijzigd. In aantallen diensten in ieder geval.  

08-06-2015 11:36:38
BGM104
BGM104
Quote
wouter15 (wo 03 jun 2015 17:38:51 https://www.somda.nl/forum/16522/p541178/): In dat bericht kan ik nou niet echt opmaken of er vanaf 14 juni met gekoppelde stellen in de 6100/9800 gereden gaat worden.

In meer dan voldoende mate. Zo vaak zelfs dat een complete lijst maken niet te doen is.

In de ochtendspits zijn de 6118 t/m 6124 even en 6127 t/m 6133 oneven allemaal dubbel stel SLT. In de 9800 zijn de 9819 t/m 9827 oneven en 9859 t/m 9867 oneven allemaal dubbel stel SLT.
 

08-06-2015 11:54:27
daniel81
daniel81
Dat zal dan dus ook betekenen dat er elders in het land kortere treinen moeten rijden. Maakt men hiertoe dankbaar gebruik van het zomerreces?  

08-06-2015 12:36:25
broek53
broek53
Na het zomerreces is de situatie niet anders, sterker nog: dit is de eindsituatie van DSSU.  

08-06-2015 12:53:55
daniel81
daniel81
Houdt NS daar rekening mee in de voorspelling van de materieelbehoefte?
Waar gaat men in september al die extra benodigde SLT's dan weghalen?
 

08-06-2015 12:56:16
ZJ37
ZJ37
Dát is dus het 'grote' voordeel als je rustige series en drukke series aan elkaar gaat verknopen op een station waar rangeren straks zo goed als onmogelijk is. Benieuwd hoe lang de spoorsector dit blijft volhouden.  

08-06-2015 13:14:15
broek53
broek53
Het is in die hoek sowieso wel interessant in de zin dat je automatisch ook straks met de PHS-frequentie op de corridor richting Houten door moet naar Woerden wat de sprinters betreft. 6 x per ur dus; DSSU laat je wat dat betreft geen keus.  

08-06-2015 13:23:58
broek53
broek53
Quote
daniel81 (ma 08 jun 2015 12:53:55 https://www.somda.nl/forum/16522/p541716/): Houdt NS daar rekening mee in de voorspelling van de materieelbehoefte?
Waar gaat men in september al die extra benodigde SLT's dan weghalen?
Ik heb dit geval nog niet bestudeerd, maar in dit soort gevallen pleegt het doortrekken van treinseries nogal eens een materieelcompositie op te leveren ten opzichte van keren. Anderzijds rijden de overdreven grote treinen zonder uitzondering in de tegenspitsrichting en dat kost zelden materieel; de bestaande spitsversterkingen rijden alleen langer (leeg) mee.
 

08-06-2015 13:30:09
daniel81
daniel81
Bij lange series kan ik me dat inderdaad voorstellen. Bij korte series, waar één materieelsetje meerdere slagen binnen één spits rijdt (meest extreme voorbeeld is natuurlijk Zl-Kpn) zou het wel negatief uitpakken.  

08-06-2015 13:37:26
DDZ7504
DDZ7504
@BGM104 geen dubbele stellen in de 9800 even dus? Edit: ik dacht dat dat bovenste gedeelte ergens anders over ging (vraag me niet waarvan)  

08-06-2015 13:39:29
Bert13
Bert13
Afhankelijk van hoe je dat bedoelt is dat erg onlogisch: dan rijden de treinen Gdm - Ut in de ochtendspits namelijk solo en dat gaat niet gebeuren. Er wordt n.b. bij vermeld dat het overzicht niet compleet is...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

08-06-2015 15:55:54
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
broek53 (ma 08 jun 2015 13:14:15 https://www.somda.nl/forum/16522/p541718/): Het is in die hoek sowieso wel interessant in de zin dat je automatisch ook straks met de PHS-frequentie op de corridor richting Houten door moet naar Woerden wat de sprinters betreft. 6 x per ur dus; DSSU laat je wat dat betreft geen keus.
Is dat zo? Spoor 20 en 21 worden, door de aanwezigheid van kruiswissels aan beide kanten, juist de weinige twee sporen waar je ook met een trein kunt keren in de eindsituatie.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

08-06-2015 16:05:32
gvttreinen
gvttreinen
Het zou wel kunnen maar waarschijnlijk wil men dat juist niet en zeker niet bij een metro-achtige dienstregeling waarbij de sporen 20/21 intensief door Sprinters en tussendoor (op tailtrack kerende) 8800`n worden gebruikt.
De kruiswissels aan beide zijden zijn als bijstuurwissels bedoeld dus alleen 'handig' bij verstoringen in de corridor.
 

08-06-2015 16:15:00
sjoerd
sjoerd
Als ze alleen zijn bedoeld als bijsturingswissels, dan staat het hele project in zijn hemd, want dan hadden er hier en daar nog wel meer kunnen blijven liggen. Ik kan de hele wisselfilosofie rond DSSX al helemaal niet volgen. Je huis heeft een voordeur en een achterdeur omdat je er aan twee kanten in en uit wilt, niet om eventueel ooit eens een enkele keer achter het gras te maaien of om aan de voorzijde af en toe een collectant terwille te zijn.
Wissels worden aangelegd omdat ze handig zijn en vooral ook nodig omdat je flexibel een dienstregeling wilt kunnen rijden.

Laatst bewerkt door sjoerd op 08-06-2015 16:16
 

08-06-2015 16:52:08
broek53
broek53
Sure. Maar Gérard heeft gelijk: de betreffende wissels zijn 1:9 met een ongunstige seingeving en alleen al daarom puur voor de bijsturing. Je kunt ook geen zinvolle drgl verzinnen waarbij je zes sprinters per uur keert op 1 perronspoor - los van het feit dat de filosofie van DSSU nu eenmaal zo in elkaar zit dat er doorgereden wordt/moet worden. Niet alleen van DSSU trouwens; de kiem van het hele plan voor Utrecht is zelfs het project VleuGel (Vleuten - Geldermalsen); dat zegt wel genoeg.  

08-06-2015 16:56:55
ZJ37
ZJ37
Maar met de huidige plannormeringen kun je zeker geen 6 Sprinters laten doorrijden en daar tussenin nog 2x per uur een IC van en naar Ledn faciliteren. Alternatief is meeliften met de NoordOost IC's (sp 8-12) en dan tailtracken via OZ. Maar ja, dan doorkruis je dus de Sprintercorridor Db-Bkl v.v. Maar misschien kijken we dan gewoon even de andere kant op.  

08-06-2015 17:09:27
BGM104
BGM104
Off topic: maar je hoeft al die Sprinters toch ook niet in 10-10-10 minuten opvolging te rijden. 12-9-9 is ook mooi en in het gat van 12 gooi je dan de 8800. Daarmee dicteert de tijdligging van de A2 dan ook de 8800 en de 8800 mogelijk daarmee ook de NoordOost.  

08-06-2015 17:09:54
sjoerd
sjoerd
@ Broek: Ik begrijp wel wat erachter zit en dat Gerard het wel goed ziet, maar er kleven zoveel nadelen en onvolkomenheden aan de gehele gedachte en helaas ook aan de deelprojectjes daarin, dat we kunnen wachten op de gevolgen.
Ach ja, de infra dicteert wat er mee kan (en wat niet) en de plannormen breken ook de brokstukken van het basisidee nog af.
 

08-06-2015 17:23:32
broek53
broek53
Quote
BGM104 (ma 08 jun 2015 17:09:27 https://www.somda.nl/forum/16522/p541752/): Off topic: maar je hoeft al die Sprinters toch ook niet in 10-10-10 minuten opvolging te rijden. 12-9-9 is ook mooi en in het gat van 12 gooi je dan de 8800. Daarmee dicteert de tijdligging van de A2 dan ook de 8800 en de 8800 mogelijk daarmee ook de NoordOost.
ook Off topic: aan een gat van 12 minuten heb je voor de 8800 niet genoeg, juist omdat hij ook op spoor 20 en 21 behandeld moet worden en je dus met perronopvolging op minimaal 2 minuten halterende Sprinters te maken hebt. Maar dit is allemaal meer voer voor het DSSU - topic, denk ik.

Laatst bewerkt door broek53 op 08-06-2015 18:45
 

08-06-2015 18:29:42
gvttreinen
gvttreinen
Dan is ETMET ook maar een farce, niet iedere 10' een Sprinter maar om b.v. 12-7-11-12-7-11 bijvoorbeeld, omdat het anders niet past en dus lekker duidelijk.
Hetzelfde geld tussen Ah en Nm, 6 IC per uur maar onregelmatig over het uur, niet echt 'Spoorboekloos rijden' dus.

Idd meer geschikt voor het DSSU topic.
 

08-06-2015 19:15:03
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
broek53 (ma 08 jun 2015 17:23:32 https://www.somda.nl/forum/16522/p541756/): aan een gat van 12 minuten heb je voor de 8800 niet genoeg, juist omdat hij ook op spoor 20 en 21 behandeld moet worden en je dus met perronopvolging op minimaal 2 minuten halterende Sprinters te maken hebt.
Maar daarom ligt er ook zo'n mooi tailtrack achter spoor 20/21, dan kan de 8800 er mooi als doorgaande trein behandeld worden i.p.v. als een kerende.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

08-06-2015 19:41:08
broek53
broek53
Sure, maar dat doet niets af aan het feit dat ze een perron(spoor)opvolging hebben met de voorgaande sprinter bij binnenkomst op 21, en de sprinter uit Houten op spoor 20 na vertrek van de 8800.

Als de 8800 niet op 20 en 21 behandeld zou hoeven worden, past hij tussen Woerden en Utrecht wel (drie stops minder = ca 6 minuten sneller), maar de perronopvolging in Ut nekt 'm.
 

08-06-2015 19:47:16
michaben
michaben
Quote
Klaasje (wo 22 apr 2015 09:23:47 https://www.somda.nl/forum/16522/p536510/): De grap is nu net dat bij de Riekerpolder alles straks wel af is.

Even terugkomend hierop, ProRail heeft inderdaad meermaals geroepen dat met de werkzaamheden van afgelopen periode de sporen bij de Riekerpolder ontvlochten zouden zijn, maar als ik kijk naar het eindresultaat is er eigenlijk helemaal niets veranderd in de sporensituatie. Het enige wat men heeft gedaan is ruimte creëren voor de vorkaansluiting door de fly-over in tweeën te splitsen, maar de ontvlechting zelf vind pas volgend jaar plaats. Men heeft er hooguit weer een wisselverbinding bij, want er lag een geklemde wissel van het buitenspoor naar de nieuwe fly-over.
 

08-06-2015 21:32:32
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (ma 08 jun 2015 19:41:08 https://www.somda.nl/forum/16522/p541782/): Sure, maar dat doet niets af aan het feit dat ze een perron(spoor)opvolging hebben met de voorgaande sprinter bij binnenkomst op 21, en de sprinter uit Houten op spoor 20 na vertrek van de 8800.

Als de 8800 niet op 20 en 21 behandeld zou hoeven worden, past hij tussen Woerden en Utrecht wel (drie stops minder = ca 6 minuten sneller), maar de perronopvolging in Ut nekt 'm.
Met andere woorden: precies op de plek waar het moet doorstromen, stroopt de boel dus op.
 

09-06-2015 00:44:08
reisthijs
reisthijs
Als je op die plek (spoor 20-21) alles wilt laten doorstromen zou de 8800 eigenlijk door moeten rijden tot Gdm.  

09-06-2015 05:58:47
ZJ37
ZJ37
Moet je wel je 5e en 6e Sprinter tussen Wd en Ut schrappen of elders laten.  

09-06-2015 07:12:14
broek53
broek53
Het lost voor het geschetste inpassingsprobleem Woerden - Utrecht niets op. De perronopvolging in Utrecht blijft immers dezelfde.  

09-06-2015 07:59:46
ZJ37
ZJ37
En zolang je de viersporige ARK niet hebt moet je 10-minutenfrequenties (Ut-Gdm) gaan mengen met kwartiersdiensten (Ut-Wd). Dat leidt te Ut ook tot onmogelijkheden.  

09-06-2015 10:22:57
b2py
b2py
De PHS frequentie 2017 geldt dan ook alleen voor intercity's..  

09-06-2015 10:25:07
ZJ37
ZJ37
Je bedoelt de Pre-PHS frequentie, vermoed ik.

Maar dat betekent dus ook dat de Sprinters Gdm-Ut in een 10/20 ligging aankomen te Ut, maar dat je in geen geval in een 10/20 ligging verder kan naar Wd omdat je hoe dan ook in 12-3-12-3 ligging van IC's terecht komt op de tweesporige ARK-brug.
 

09-06-2015 10:26:23
b2py
b2py
Want? Asd - Ehv is dan 10'

Enniewee, nee dat hoeft niet. Die minuten zijn wel te vinden tussen Castellum en Den Bosch.
 

09-06-2015 11:20:45
daniel81
daniel81
Quote
ZJ37 (di 09 jun 2015 05:58:47 https://www.somda.nl/forum/16522/p541837/): Moet je wel je 5e en 6e Sprinter tussen Wd en Ut schrappen of elders laten.


- Vanuit Gdm komen 6 sprinters per uur
- Tussen Ut en Wd is dit zwaar overkill
- De 8800 moet ertussen maar dat kan eigenlijk niet op Ut

-> exploitatief de simpelste oplossing om de 8800 door te koppelen aan een sprinter richting Gdm.
Zal alleen de marketingafdeling niet leuk vinden
 

09-06-2015 12:17:47
gvttreinen
gvttreinen
Quote
daniel81 (di 09 jun 2015 11:20:45 https://www.somda.nl/forum/16522/p541887/):
Quote
ZJ37 (di 09 jun 2015 05:58:47 https://www.somda.nl/forum/16522/p541837/): Moet je wel je 5e en 6e Sprinter tussen Wd en Ut schrappen of elders laten.
- Vanuit Gdm komen 6 sprinters per uur
- Tussen Ut en Wd is dit zwaar overkill
Hoezo, Woerden en Leidsche Rijn zijn behoorlijke stedelijke massa`s!
 

09-06-2015 12:25:17
AgentX
AgentX
Klopt, maar de 6100 zit nu al (zelfs in de spits) nooit écht heel vol. Als er dan ook nog een sprinter bij komt is het dus overkill.  

09-06-2015 12:44:48
broek53
broek53
We zitten nu bij DSSU en (pre)PHS en dat is wel mijlenver van het wijzigingsblaadje van 14 juni as., denk ik  

09-06-2015 13:00:31
ZJ37
ZJ37
Quote
daniel81 (di 09 jun 2015 11:20:45 https://www.somda.nl/forum/16522/p541887/):
Quote
ZJ37 (di 09 jun 2015 05:58:47 https://www.somda.nl/forum/16522/p541837/): Moet je wel je 5e en 6e Sprinter tussen Wd en Ut schrappen of elders laten.


- Vanuit Gdm komen 6 sprinters per uur
- Tussen Ut en Wd is dit zwaar overkill
- De 8800 moet ertussen maar dat kan eigenlijk niet op Ut

-> exploitatief de simpelste oplossing om de 8800 door te koppelen aan een sprinter richting Gdm.
Zal alleen de marketingafdeling niet leuk vinden
Is ook niet mijn idee, maar het is nou eenmaal een onderdeel van PHS om 6 Sprinters Gdm-Wd v.v. te rijden.

Maar zoals Broek53 terecht opmerkt, dat is pas voor ver na 14 juni a.s.
 

09-06-2015 20:21:06
michaben
michaben
Terug naar de tegenwoordige tijd ipv de verre toekomst, diensten zijn inmiddels te vinden, in tenminste twee gevallen wordt er bijgeplaatst te Ut. In de 4000/4700/7400 wordt een setje SLT4+4 ingeruild voor SGM, mogelijk voor de benodigde capaciteit in de DSSU doorkoppeling.

Verder wordt de 4400/9600 bijna integraal DDAR, er blijft een dienstje met Plan V over, en in de avond wat SGM. De 5200 wordt weer integraal Plan V. De 15400 gaat weer rijden in het zomerseizoen en wel met integraal DDZ. Voor de rest geen grote wijzigingen kunnen ontdekken in de materieelinzet.

Inzet van het zo betrouwbare DDAR komt hiermee op 16 van de 18 stellen uit, ben benieuwd hoe vaak men dat gaat halen. DDZ lijkt een dienstje minder te krijgen.

Laatst bewerkt door michaben op 09-06-2015 21:13
 

10-06-2015 19:37:27
michaben
michaben
Bij deze weer een overzicht per treinserie van alle treinen met alle aankomst- en vertrektijden en -sporen uit de dienstregeling en waar bekend materieel: http://nsdr.bemined.nl/2015-4/  

13-06-2015 16:28:22
treinfan
treinfan
...en de lijsten met materieelinzet: http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2015.htm  

13-06-2015 16:40:57
NS1707
NS1707
En bedankt!

Alleen "DD-AR-4" staat er de hele tijd in de lijst, terwijl het "DD-AR-3" is.
 

13-06-2015 17:07:32
midniight
midniight
En voor de 145 en 146 staat een 1700. nu toch een 186?


Twello, mooi gat op de Veluwe!
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad 14 juni 2015
RailWiki.nl