Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Bediening overweg Hvsp

Maandag 20 apr 2015 - 14:24:50
ruysdael
ruysdael
Ik heb even een vraagje over de overweg tussen Hvs en Hvsp.

Gebeurt het beinvloeden van de overweg na het wegrijden vanaf Hvs (ri. Ut), of daarvoor al? En vanaf waar wordt die de andere kant op beïnvloed?

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt door ruysdael op Maandag 20 apr 2015 om 15:33:34

Maandag 20 apr 2015 - 14:44:44
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Uit Hvs rg Hvsp wordt de overweg pas aangereden na het perron van Hvs. Vanaf Hvsp rg Hvs gaat de overweg dicht door een stop-door schakeling: de overweg gaat pas dicht als de trein langs het perron staat.

Maandag 20 apr 2015 - 15:53:05
broek53
broek53
Ter aanvulling (de bladen net bij de hand): de aankondiging richting Utrecht ligt op km 0.528 (dat is tussen de twee laatste overloopwissels in die richting in). De aankondiging richting Hilversum ligt op km 1.204, vlak voor de overweg Soestdijkerstraatweg. Op het uitrijsein van Hvsp, sein 70, zit zoals Roland zegt een stop/doorschakeling. Mocht je daar grote verschillen in tijhd ontdekken voordat de overweg sluit en dit sein veilig komt: sein 70 is feitelijk niet het uitrijsein van Hvsp, maar het inrijsein van Hvs. Vanwege kruisende treinen (richting Amersfoort) kan het daarom zijn dat het sein in eerste instantie nog niet bediend is. Je staat op dat moment ook niet te wachten op de overweg, maar op het vrijkomen van de wissels.

Maandag 20 apr 2015 - 16:03:01
maigoda
maigoda
Praktisch gezien lijkt het in feite op een stop-door-schakeling, ook al is het dat dus niet, uitgaande van de uitleg hier boven. Want aankomend op Hvsp vanuit Ut loop je in principe altijd "voor de rooie". Dat het geen stop-door-schakeling is, is te zien aan die ene uitzonderlijke keer dat de overweg al gaat sluiten en het sein erbij komt, terwijl je nog niet helemaal stil staat voor het stationnement te Hvsp. Dat heb ik in 13 jaar misschien twee a drie keer gezien.
Groetjes,
Emiel

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 20 apr 2015 - 16:10:21
broek53
broek53
Het sein heeft óók een stopdoorschakeling. Wat je in die schaarse keren gezien hebt, zullen waarschijnlijk gevallen geweest zijn waarin het sein al vantevoren bediend kon worden met het "stop"-kriterium.
Vroeger kwam dat altijd voor met de voorganger van de huidige serie 4900 (serienummer vergeten), de tussentreintjes Ut - Hvs v.v., die kruisingsvrij binnenkwam op spoor 1.

Maandag 20 apr 2015 - 16:35:19
maigoda
maigoda
Herziening van m'n bericht:

Ik heb het niet goed gelezen. Ik meende te zien dat je schreef: "geen stop-door-schakeling". Maar dat staat er dus niet.

Maar goed, die voorganger was de 15700. Nu heb ik die wel gereden, maar ik kan me niet herinneren dat ik in Hvsp met een veilig sein binnen kwam. Ik weet niet beter dan dat ik altijd op rood binnenkwam en dat daarna de overweg pas dichtging en het sein uit de stand stop kwam.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Maandag 20 apr 2015 om 16:51:47

Maandag 20 apr 2015 - 21:34:20
Joey666
Joey666
Nou ga ik ook flink terug de tijd in, 7 jaar terug reed om ongeveer 18:00 a 18:30 een vuilnis trein.
Deze heb ik enkele keren in een jaar tijd ook een veilig sein gezien.
Reed langzaam door sportpark en kon zonder stil staan door rijden naar Hilversum (Crailo)
Misschien per toeval dat de wissels goed lagen dat op het moment geen aankomende treinen van of naar Amersfoort reden.
Het is wel een drukke kruising, meer zal ik ook niet weten.
Dit was wel zeer zeldzaam omdat ik jaren rond deze tijdstip de trein pakte naar Naarden-Bussum.
Bij passagiers treinen weet ik dat namelijk niet.

Maandag 20 apr 2015 - 21:55:50
broek53
broek53
Zeker kan dat: daarom heet het ook een stop/doorschakeling en als het sein met "door' bediend wordt, krijg je ook een gewone doorgaande rijweg. Zoals je al zegt: als er geen kruisende bewegingen gaande zijn, kan dat al meteen gebeuren als de trein eraan komt. In principe kruisen er maar zes treinen per uur richting Amersfoort, dus zoveel conflicten zitten er niet en dan is een doorgaande rijweg best mogelijk.
En om dan terug te komen op de oorspronkelijke vraag: in dat geval werkt de aankondigingslas voor de overweg 0.8 Oude Amersfoortse Weg bij km 1.204 zoals het een gewone aankondigingslas betaamt