Reactiveringen in Nedersaksen
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
22-03-2015 01:16:44
dennistd
dennistd
Afgelopen weken is vanuit de deelstaat Niedersachsen het groene licht gekomen voor heractivatie van Bad Bentheim-Nordhorn-Neuenhaus voor reizigersvervoer. Vrijwel alle nieuws van de afgelopen tijd is terug te lezen bij de Grafschafter Nachrichten http://www.gn-online.de/Nachrichten/Bahnanschluss-fuer-Nordhorn-t16.html. Vandaag reed er een Sonderzug met onder andere de minister om de reactivering te vieren: https://www.flickr.com/photos/dennistd/sets/72157649152212234/

Laatst bewerkt door moderator op 14-04-2015 18:14

14-04-2015 11:18:24
daniel81
daniel81
En dit traject staat niet alleen: er komen nog twee trajecten bij
Dit en een uitgebreidere toelichting op Bh-Neuenhaus:
http://www.mw.niedersachsen.de/startseite/themen/verkehr/schiene_und_oeffentlicher_personennahverkehr/reaktivierung_von_bahnstrecken/reaktivierung-von-bahnstrecken-122164.html

Laatst bewerkt door moderator op 14-04-2015 18:07

15-11-2015 14:36:11
Berk24
Berk24
Ik twijfel of reactivering van Bad Bentheim-Neuenhaus zo veel verbetering brengt. Als je op de kaart kijkt is de spoorlijn erg bochtig, terwijl de weg kaasrecht is. De huidige busverbinding (lijn 100 Bentheim-Neuenhaus) sluit nu optimaal aan op de RB61 (Bielefeld-Bad Bentheim). Zolang de trein niet doorrijdt naar Rheine of verder kan ik niet echt spreken van een verbetering.

Zie trouwens liever dat de RE15 Münster-Emden in de toekomst wordt verlengt naar Aurich.

15-11-2015 16:40:55
dvdhoven
dvdhoven
Er spelen hier ook sentimenten mee. Net als in Nederland.
Nordhorn is een grote stad met ruim 50.000 inwoners en een Kreisstadt.
Nu Heinsberg weer aangesloten is op het reizigersspoornetwerk, is Nordhorn nog één van de weinige Kreistädte zonder aansluiting op het reizigersspoornetwerk en dat is iets wat zeker in de ogen van lokale politici niet kan.
Ook kijkt men vanuit Niedersachsen toch ook naar Nederland, zie ook dit artikel: http://www.dvhn.nl/nieuws/drenthe/2022-trein-van-coevorden-naar-duitsland-13292243.html Iets wat overigens alleen gerealiseerd kan worden als Coevorden zijn spooropbreekplannen laat vallen.

De lijn wordt opgewaardeerd naar 80 km/h, wat in Duitsland nog vaak voorkomt bij regionale spoorlijnen. De overwegen worden of beveiligd of opgeheven.
Ik heb gelezen dat men het met een paar Linten af kan. In aansluiting op de RB Bad Bentheim - Bielefeld.
De Linten worden dan beschikbaar gesteld door de deelstaat Niedersachsen.
Voor de exploitatie moet nog een aanbesteding plaats vinden, als ik de berichten goed gevolgd heb. Het is niet zo dat de Bentheimer Eisenbahn automatisch de exploitatie krijgt.

Dick van den Hoven

16-11-2015 09:29:58
visscher
visscher
Doorrijden naar Coevorden lijkt mij ook zeker een goed plan, zeker in die regio is er nog wel wat onderling verkeer met bijvoorbeeld een Emlichheim. Je zou dan bijvoorbeeld ook aan een trein Coevorden - Hengelo, via Nordhorn kunnen denken, gereden met de linten, zodat minder/geen duur multi-materieel hoeft te worden aangeschaft.

16-11-2015 10:11:49
jeanne
jeanne
Ja, maar wat is voor de reiziger eigenlijk de meer waarde bij Coevorden - Hengelo via Nordhorn ten opzichte onze binnenlandse verbinding?

Jeanne Kok

16-11-2015 11:09:57
AgentX
AgentX
Per trein zal dit echt wel een stuk sneller zijn. Co-Zl-Hgl is nou ook niet een heel snelle verbinding, en ook niet erg direct. Ik kan me zo voorstellen dat mensen uit Coevorden nu een bus naar Hengelo pakken.

16-11-2015 11:11:12
Berk24
Berk24
visscher (ma 16 nov 2015 09:29:58 https://www.somda.nl/forum/16478/p558832/): Doorrijden naar Coevorden lijkt mij ook zeker een goed plan, zeker in die regio is er nog wel wat onderling verkeer met bijvoorbeeld een Emlichheim. Je zou dan bijvoorbeeld ook aan een trein Coevorden - Hengelo, via Nordhorn kunnen denken, gereden met de linten, zodat minder/geen duur multi-materieel hoeft te worden aangeschaft.

Er rijdt nu niet eens een bus vanuit Coevorden naar Duitsland, hoe wil je dan ooit een trein laten rijden? Als een traject als Nijmegen-Kleve wat veel meer potentie heft al niet lukt om te reactiveren dan lukt Coevorden-Bad Bentheim zeker niet.

16-11-2015 11:12:31
Berk24
Berk24
AgentX (ma 16 nov 2015 11:09:57 https://www.somda.nl/forum/16478/p558853/): Per trein zal dit echt wel een stuk sneller zijn. Co-Zl-Hgl is nou ook niet een heel snelle verbinding, en ook niet erg direct. Ik kan me zo voorstellen dat mensen uit Coevorden nu een bus naar Hengelo pakken.

Via Vroomshoop is een stuk sneller trouwens. Maar ook dat wordt niet heel veel gedaan. Coevorden is met name op Zwolle gericht, niet op Twente.

16-11-2015 11:30:01
daniel81
daniel81
Berk24 (ma 16 nov 2015 11:11:12 https://www.somda.nl/forum/16478/p558854/):
visscher (ma 16 nov 2015 09:29:58 https://www.somda.nl/forum/16478/p558832/): Doorrijden naar Coevorden lijkt mij ook zeker een goed plan, zeker in die regio is er nog wel wat onderling verkeer met bijvoorbeeld een Emlichheim. Je zou dan bijvoorbeeld ook aan een trein Coevorden - Hengelo, via Nordhorn kunnen denken, gereden met de linten, zodat minder/geen duur multi-materieel hoeft te worden aangeschaft.

Er rijdt nu niet eens een bus vanuit Coevorden naar Duitsland, hoe wil je dan ooit een trein laten rijden? Als een traject als Nijmegen-Kleve wat veel meer potentie heft al niet lukt om te reactiveren dan lukt Coevorden-Bad Bentheim zeker niet.

Zoals hierboven ook al staat: het heeft meer met politiek te maken dan met getalletjes. Nordrhein-Westfalen is een aantal jaren geleden enthousiast aan de gang gegaan met reactiveringen maar lijkt inmiddels over z'n hoogtepunt heen; in Niedersachsen is het politiek nu hot.
Daarbij scheelt het natuurlijk ook veel dat naar Co nog altijd een bruikbare spoorlijn ligt terwijl je op Nm-Kleve feitelijk opnieuw moet beginnen (met als grootste hindernis Groesbeek, maar daarvoor hebben we een ander topic)

16-11-2015 11:31:58
umbusko
umbusko
De meerwaarde is er misschien niet voor reizigers Co-Hgl, maar wel voor reizigers Co-Nordhorn en Nordhorn-Hgl: deeltrajecten dus. Denk binnen Nederland bijvoorbeeld aan de 5700.

16-11-2015 12:48:40
Berk24
Berk24
daniel81 (ma 16 nov 2015 11:30:01 https://www.somda.nl/forum/16478/p558858/):
Berk24 (ma 16 nov 2015 11:11:12 https://www.somda.nl/forum/16478/p558854/):

Zoals hierboven ook al staat: het heeft meer met politiek te maken dan met getalletjes. Nordrhein-Westfalen is een aantal jaren geleden enthousiast aan de gang gegaan met reactiveringen maar lijkt inmiddels over z'n hoogtepunt heen; in Niedersachsen is het politiek nu hot.
Daarbij scheelt het natuurlijk ook veel dat naar Co nog altijd een bruikbare spoorlijn ligt terwijl je op Nm-Kleve feitelijk opnieuw moet beginnen (met als grootste hindernis Groesbeek, maar daarvoor hebben we een ander topic)

Het lijkt mij eerst verstandig om de huidige lijn 100 te verlengen naar Coevorden, voordat men met treintjes naar Coevorden gaat rijden. Het gebied is in tegenstelling tot bijvoorbeeld Arnhem-Emmerich of Nijmegen-Kleve vrij dunbevolkt en Coevorden noch Nordhorn noch Bad Bentheim hebben voorzieningen die bijvoorbeeld Enschede en Nijmegen wel hebben wat daar grensvervoer aantrekkelijk maakt. Treintjes tussen Coevorden en Nordhorn zullen dan zwaar verliesgevend zijn.

17-04-2016 10:00:52
dvdhoven
dvdhoven
In het blad Eisenbahn Magazin nr 5 van 2016 staat op blz 34 een artikel over de reactivering van het baanvak Bad Bentheim - Neuenhaus.
In maart 2016 heeft de LNVG (Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen) de Bentheimer Eisenbahn de opdracht gegeven van december 2018 (Fahrplanwechsel=ingang nieuwe dienstregeling) tot/met december 2021 het personenvervoer tussen Bad Bentheim en Neuenhaus uit te voeren. Hier heeft geen aanbesteding plaats gevonden.
Het vervoer wordt uitgevoerd met een Lint 41, die in de spits met een extra stel versterkt wordt.
Even ter toelichting: de LNVG heeft een eigen wagenpark, bij een aanbesteding of opdracht wordt materieel uit dit park aan de concessienemer ter beschikking gesteld. De Lint 41 komt dus uit de pool van de LNVG
De LNVG streeft er naar een verlenging naar Emmen in 2022 gerealiseerd te hebben.
De ombouw van de infra moet Europees worden uitgeschreven. Men hoopt in de zomer 2016 dit af te kunnen ronden zodat eind 2016 met de ombouw kan worden begonnen. Ook moet nog een depot (Betriebshof) worden gebouwd.
De kosten voor de ombouw worden geraamd op 15,1 miljoen Euro.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 17-04-2016 10:03

Dick van den Hoven

17-04-2016 17:20:59
alle46
alle46
Na het gereed komen van de boog naar De Heege wel het bestaande spoor naar Coevorden laten liggen!

17-04-2016 19:22:21
dvdhoven
dvdhoven
Op het provinciehuis in Assen is men positief gestemd: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/107476/Duitsers-onderzoeken-mogelijkheden-voor-personentrein-naar-Emmen
Dus toch een redelijke kans dat het spoor blijft liggen.

Dick van den Hoven

18-04-2016 11:12:52
hw1969
hw1969
alle46 (zo 17 apr 2016 17:20:59 https://www.somda.nl/forum/16478/p575462/): Na het gereed komen van de boog naar De Heege wel het bestaande spoor naar Coevorden laten liggen!

Dat spoor wordt op verzoek van Drenthe inderdaad niet gesaneerd.

18-04-2016 15:35:52
alfred
alfred
In de Eisenbahn Kurier van mei'16 staat vermeldt dat de BE zelfs 5 stuks ex erixx LINTEN uit de eerdergenoemde LNVG materieel pool ontvangt.

18-04-2016 22:09:57
dennistd
dennistd
Ik heb ergens iets gelezen over dubbele stellen in de spits. En dat met twee omlopen en een reservestel maakt inderdaad 5 stuks.

05-12-2018 12:13:37
mw
mw
Volgens de oorspronkelijke berichten zou er in december 2018 gestart worden met de treindienst Bad Bentheim - Nordhorn - Neuenhaus. Na wat zoekwerk op o.a. google en de site van de Bentheimer Eisenbahn kom ik alleen iets tegen dat er 'in 2019' gestart zou worden met de treindienst. Is iemand op de hoogte van de status van het starten met het personenverkeer daar?

05-12-2018 12:58:57
dvdhoven
dvdhoven
Wat ik uit de spoorbladen begrepen heb, speelt er een bezwaar van het Kurhaus of Kurhotel in Bad Bentheim tegen de sanering van het spoor bij Bentheim Nord. Men vreest voor vervuiling van de bronnen. Of dat inmiddels opgelost is, weet ik niet.
Verder is er vertraging bij de levering van de Linten.
Voor wat ik begrepen heb, verwacht men in het voorjaar of voorzomer van 2019 te starten.

Dick van den Hoven

24-05-2019 07:49:38
dvdhoven
dvdhoven
RTV Drenthe bericht dat op 7 juli de dienst op Bentheim - Neuenhaus van start gaat. https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/147827/Dit-najaar-besluit-over-spoorverbinding-Coevorden-Bad-Bentheim

Dick van den Hoven

24-05-2019 19:32:49
Berk24
Berk24
Ik hoop echt dat die trein gaat falen, want:

-De trein is op Bad Bentheim-Nordhorn geen minuut sneller dan de huidige bus. Hij wordt zelfs twee minuten trager ten opzichte van de huidige bus.
-De overstap in Bad Bentheim blijft. Belangrijkste reden voor een trein was de mogelijkheid om door te rijden naar Rheine en verder naar Osnabrück of Münster. Die mogelijkheid wordt niet benut hetgeen het gehele voordeel van de trein onderuit haalt.
-De trein zorgt ervoor dat reizigers die verder moeten naar Uelsen of Emlichheim extra moeten overstappen in Neuenhaus. In de huidige situatie is er nog sprake van een doorgaande bus.
-De trein is minder flexibel, want de trein moet op vertrektijd weg om de kruising in Nordhorn te halen. De bus kan een paar minuten wachten op een vertraagde RB61 uit Rheine door een buffer van 5 minuten in Nordhorn en een kering van 10 minuten in Emlichheim.
-Treinen hebben vaker last van storingen en zijn duurder in exploitatie dan bussen.

Het enige argument voor de trein is dat een trein nauwelijks gevoelig is voor verkeersopstoppingen in vergelijking tot de bus, maar om daar nou miljoenen voor uit te geven.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

25-05-2019 10:38:18
gvttreinen
gvttreinen
Met die argumenten kan je beter al het regionale spoorvervoer schrappen.

25-05-2019 11:17:33
Berk24
Berk24
Nee, want meestal is een trein een stuk sneller dan een alternatieve bus volgens dezelfde route, of denk je dat Arnhem-Tiel per bus met stops in Andelst, Opheusden en Kesteren in 40 minuten afgelegd kan worden?

Bad Bentheim-Nordhorn-Neuenhaus per trein biedt wel de kosten van een trein, maar niet de voordelen (zoals snelheid en meer reismogelijkheden). Sterker nog, de reismogelijkheden worden zelfs minder en de trein legt Bad Bentheim-Nordhorn in 19 minuten af en de huidige bus 17 minuten.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

25-05-2019 11:46:01
Dre
Dre
Zonder enige kennis van de Niedergrafschaft worden hier niet alleen louter theoretische argumenten tegen deze verbinding gebruikt om te beargumenteren waarom deze verbinding 'het niet waard zou zijn', degene die ze brengt hoopt er ook nog op, alsof hij daar enig belang bij heeft (aandelen Setra?)

In de praktijk biedt een treinverbinding ook tal van voordelen ten opzichte van vervoer per bus. Zo is de capaciteit, m.n. in de spits (Nordhorn heeft een belangrijke regiofunctie voor zowel de Ober- als Niedergrafschaft). Doordeweeks heeft de VGB een heel netwerk van schoolbussen rijden, uitsluitend om de verhoogde vraag tussen Neuenhaus/Veldhausen/Bad Bentheim en omgeving en Nordhorn te faciliteren.
Daarnaast biedt de trein de mogelijkheid om doorgaande vervoersbewijzen te kopen. Sinds december 2018 is het Niedersachsenticket weliswaar geldig in de bussen van de VGB, maar een kaartje Nordhorn - Rheine (of omgekeerd) is niet uit een automaat verkrijgbaar.

25-05-2019 14:56:42
Berk24
Berk24
Zo is de capaciteit, m.n. in de spits (Nordhorn heeft een belangrijke regiofunctie voor zowel de Ober- als Niedergrafschaft). Doordeweeks heeft de VGB een heel netwerk van schoolbussen rijden, uitsluitend om de verhoogde vraag tussen Neuenhaus/Veldhausen/Bad Bentheim en omgeving en Nordhorn te faciliteren.

Je zegt het zelf al. De regio is zelf erg verspitst. Met de trein wordt de capaciteit vergroot, maar zonder reizigersgroei betekent dit dat de treinen in het weekend half leeg rondrijden. Dan zijn een paar spitsbussen inzetten toch wel wat goedkoper dan 7 dagen per week met treinen rijden die in de daluren slechts half gevuld zijn. Tevens kun je, als de capaciteit ontoereikend is, gelede bussen of zelfs dubbelgelede bussen (zoals in Hamburg) inzetten.

Daarnaast biedt de trein de mogelijkheid om doorgaande vervoersbewijzen te kopen. Sinds december 2018 is het Niedersachsenticket weliswaar geldig in de bussen van de VGB, maar een kaartje Nordhorn - Rheine (of omgekeerd) is niet uit een automaat verkrijgbaar.

Dat het Niedersachsenticket pas sinds afgelopen december geldig zijn in de bussen van de VGB is belachelijk. Had veel eerder gemoeten. De mogelijkheid om doorgaande vervoersbewijzen te kopen is een enorme vooruitgang, maar dat ook gekund zonder trein. Tariefintegratie is de sleutel. Het moet mogelijk zijn om eenvoudig gecombineerde bus-treinkaartjes aan te schaffen zoals een retour Emlichheim-Osnabrück waarbij gebruik gemaakt wordt van lijn 100 en de RB61.

Laatst bewerkt door Berk24 op 25-05-2019 14:56

26-05-2019 17:42:07
Dre
Dre
De regio is niet uitsluitend verspitst, maar heeft ook een toeristische waarde. Vergelijk het met de Hof van Twente (Goor e.o) en Twenterand (Vriezenveen/Vroomshoop). Daar heeft de integratie van bus en trein op de wijze die de Bentheimer Eisenbahn op Bad Bentheim - Neuenhaus voor staat een ontzettende reizigersgroei met zich meegebracht. Dat terwijl Almelo - Mariënberg verbust zou worden als het aan McKinsey had gelegen.

Afsluitend, Bad Bentheim - Neuenhaus is één van de twee trajecten die in Niedersachsen gereactiveerd wordt. Ik heb tot het tegendeel bewezen is toch wat meer vertrouwen in de inzichten van de overheid die dit moet bekostigen.

Laatst bewerkt door Dre op 26-05-2019 17:42

26-05-2019 17:52:21
sjoerd
sjoerd
Ik heb niet zo'n hoge pet op van de deskundigheid van degenen die zich er in politiek en ambtenarij mee bezig houden, maar vooruit: het voordeel van de twijfel gun ik hen wel.
Maar in het algemeen blijkt wel dat een eenmaal geschapen (nieuwe of betere) reismogelijkheid ook wel gebruik gaat worden, al duurt het soms even voor de reiziger de voordelen ziet. Het is in elk geval beter voor het milieu dan allemaal in de auto. We vergeten gemakkelijk dat juist dat ons in feite heel veel geld kost.

26-05-2019 18:38:19
Oldskool
Oldskool
sjoerd (zo 26 mei 2019 17:52:21 https://www.somda.nl/forum/16478/p705605/): Het is in elk geval beter voor het milieu dan allemaal in de auto.
Bus, Sjoerd%08% @Berk24 wilt bussen laten rijden %03%

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

26-05-2019 19:19:42
Berk24
Berk24
sjoerd (zo 26 mei 2019 17:52:21 https://www.somda.nl/forum/16478/p705605/): Ik heb niet zo'n hoge pet op van de deskundigheid van degenen die zich er in politiek en ambtenarij mee bezig houden, maar vooruit: het voordeel van de twijfel gun ik hen wel.
Maar in het algemeen blijkt wel dat een eenmaal geschapen (nieuwe of betere) reismogelijkheid ook wel gebruik gaat worden, al duurt het soms even voor de reiziger de voordelen ziet. Het is in elk geval beter voor het milieu dan allemaal in de auto. We vergeten gemakkelijk dat juist dat ons in feite heel veel geld kost.

Er is op Bad Bentheim-Neuenhaus geen sprake van een nieuwe reismogelijkheid (want er rijdt al ieder uur een bus) en geen sprake van een betere reismogelijkheid (want geen reistijdverkorting of nieuwe bestemmingen rechtstreeks). Dit is gewoon een populistisch speeltje gebaseerd op calimero-gedrag van Nordhorn van dat zij de op één na grootste plaats van Duitsland zijn zonder trein. En doordat een hoop busdiensten Nordhorn-Bad Bentheim geschrapt moeten worden voor de populistisch speeltje moeten de reizigers gedwongen de trein nemen, zodat de politiek kan zeggen dat die trein een succes is. Resultaat is dat er veel geld is uitgegeven en er nul verbeteringen zijn.

De regio is niet uitsluitend verspitst, maar heeft ook een toeristische waarde. Vergelijk het met de Hof van Twente (Goor e.o) en Twenterand (Vriezenveen/Vroomshoop). Daar heeft de integratie van bus en trein op de wijze die de Bentheimer Eisenbahn op Bad Bentheim - Neuenhaus voor staat een ontzettende reizigersgroei met zich meegebracht. Dat terwijl Almelo - Mariënberg verbust zou worden als het aan McKinsey had gelegen.

Afsluitend, Bad Bentheim - Neuenhaus is één van de twee trajecten die in Niedersachsen gereactiveerd wordt. Ik heb tot het tegendeel bewezen is toch wat meer vertrouwen in de inzichten van de overheid die dit moet bekostigen.

Zutphen-Hengelo en Almelo-Mariënberg waren al bestaande spoorlijnen, dus zijn er de kosten voor reactivatie niet. Bovendien is de weginfrastructuur op Zutphen-Hengelo en Almelo-Mariënberg niet zo optimaal als op Bad Bentheim-Nordhorn waarbij de bus concurrerende reistijden kan bieden.

Wesel-Bocholt is ook zo'n lijntje. Er wordt nauwelijks gebruikgemaakt van een boemeltrein die 1x/uur op-en-neer pendelt, puur door de (onbetrouwbare) overstap in Wesel. Daarbij is Bocholt (en Wesel) ook nog een slagje groter dan Nordhorn en is de weginfrastructuur minder optimaal dan op Bad Bentheim-Nordhorn waardoor de trein sneller is. Dit soort lijnen hebben we zat in Duitsland. Daar hoeven we er niet nog meer van te hebben.

26-05-2019 21:02:19
dvdhoven
dvdhoven
sjoerd (zo 26 mei 2019 17:52:21 https://www.somda.nl/forum/16478/p705605/): Ik heb niet zo'n hoge pet op van de deskundigheid van degenen die zich er in politiek en ambtenarij mee bezig houden, maar vooruit: het voordeel van de twijfel gun ik hen wel.
De Deelstaat Niedersachsen heeft een zeer zorgvuldig proces doorlopen, hierbij zijn een aantal reactiveringstrajecten naar voren gekomen. Die zijn allen onderzocht met de standaardmethode, die in Duitsland gehanteerd wordt. Daarbij is Bentheim - Neuenhaus 2x met hoge waardes eruit gekomen.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 26-05-2019 21:02

Dick van den Hoven

26-05-2019 21:09:52
umbusko
umbusko
Berk24 (zo 26 mei 2019 19:19:42 https://www.somda.nl/forum/16478/p705611/):
Er is op Bad Bentheim-Neuenhaus geen sprake van een nieuwe reismogelijkheid (want er rijdt al ieder uur een bus) en geen sprake van een betere reismogelijkheid (want geen reistijdverkorting of nieuwe bestemmingen rechtstreeks).

Dat ben ik niet met je eens. Persoonlijk heb ik 10x liever een trein dan een bus, zelfs als die er net zo lang over doet. Waarom? Over het algemeen zijn treinen comfortabeler, in tegenstelling tot bussen kun je er in lezen, je stopt onderweg maar een paar keer in plaats van (potentieel) bij iedere stoeptegel en hoeft dan niet te wachten op passagiers die kaartjes kopen bij een chauffeur (wat gevoelsmatig vervelend is, ook al kost het uiteindelijk niet veel meer tijd), de dienstregeling is veel betrouwbaarder (een trein zal namelijk niet 3 minuten te vroeg vertrekken), je bent maar heel beperkt afhankelijk van ander verkeer/stoplichten/files, je kunt doorgaande kaartjes kopen naar waar je maar wilt in heel Europa met de garantie dat je daar zult komen of anders je geld terugkrijgt, het is fijner reizen als je met meer dan twee mensen bent of met bagage reist en zo kan ik nog wel meer verzinnen.

Dan kan het hele verhaal wat je hier uit de doeken doet qua argumentatie wel kloppen, maar het is juist ook een gevoelskwestie. Als de mensen daar hetzelfde voelen als wat ik hier geschetst heb, zullen ze snel geneigd zijn die nieuwe trein eens uit te proberen (ja, het is echt wat nieuws, want er was nog geen trein ) en als het bevalt, dan gaan ze hem vaker gebruiken. Vergeet ook niet: in een bus denk je "dit kan ik ook wel zelf rijden: dan hoef ik niet te wachten en dan ben ik veel sneller", in een trein denk je "dit is wel handig, ik hoef alleen maar naar het station te gaan en de trein doet de rest".

Laatst bewerkt door umbusko op 26-05-2019 21:10

26-05-2019 22:10:24
sjoerd
sjoerd
En dat is precies wat ik stel: reizigers zijn in de regel gebaat bij een goede dienstverlening. Ik beweer niet dat dat altijd de trein is. Maar mijn stelling is dat een beter alternatief (dat behoeft niet sneller te zijn; er zijn meer kwaliteitsfactoren, zoals bijvoorbeeld comfort) uiteindelijk beter voldoet en dus reizigers trekt. En daarom herhaal ik: beter allemaal in het OV dan allemaal met de auto.

27-05-2019 09:46:49
dvdhoven
dvdhoven
En dan hebben we nog niet over gehandicapten, mensen met fietsen en buggy's in allerlei formaten gehad. Voor die mensen kan dit een uitkomst zijn. En ja die kunnen ook in bussen tegenwoordig, nou ja, fietsen niet, maar met de huidige gelijkvloerse instap, is de trein veel handiger.
Ik durf te voorspellen dat de Linten regelmatig vol zullen staan met fietsen. Zeker als de VVV's erop duiken en net zoals bij de Grensexpres de trein aanbevelen.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 27-05-2019 09:47

Dick van den Hoven

27-05-2019 14:11:14
gvttreinen
gvttreinen
Dat is geen probleem, men haakt gewoon een speciale fietsenaanhanger aan de bus!
Zie https://flic.kr/p/aAhJUU

27-05-2019 14:50:03
sjoerd
sjoerd
Geen probleem voor de reiziger, want de buschauffeur zal ze er wel opzetten. Duurt alleen effe.

27-05-2019 15:25:07
dvdhoven
dvdhoven
Ik ga liever niet mee met dat soort speciaaltjes. Ik reis graag onafhankelijk. En bovendien dan zit ik in een bus. Ook niet mijn favo vervoermiddel.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 27-05-2019 15:26

Dick van den Hoven

27-05-2019 18:40:59
sjoerd
sjoerd
Nee, ik ook niet Dick, vandaar de knipoog. Maar bussen, trams, en metro's vind ik op zich wel leuk. Als het even kan reis ik het liefst per OV. %02% En om allerlei redenen ondersteun ik elk initiatief om mensen de auto uit te krijgen.

Laatst bewerkt door sjoerd op 27-05-2019 18:42

28-05-2019 11:49:44
daniel81
daniel81
Voor de 300e keer dan maar: in dit soort reactiveringsprocessen speelt het (huidige) reizigersbelang slechts een ondergeschikte rol. Immers de keuze voor een reactivering wordt niet gemaakt door reizigers maar door politici. En die hebben heel andere belangen. Bijvoorbeeld dat jou stad of dorp letterlijk op de (spoor)kaart komt te staan. Dat maakt jouw stad namelijk aantrekkelijker voor toeristen (toeristische potentie was 1 van de criteria die door Nedersaksen gehanteerd is), maar bijvoorbeeld ook voor de organisatie van congressen en evenementen. Bereikbaarheid per OV, en dan vooral per trein of een ander hoogwaardiger vervoermiddel dan een streekbus kan voor organisatoren namelijk een belangrijke voorwaarde zijn.

28-05-2019 14:59:07
sjoerd
sjoerd
Ja. Dat stelde ik ook al in mijn bijdrage van 26 mei, 17:52: daarom heb ik weinig vertrouwen in politici en ambtenarij. Zij kennen de feiten vaak niet eens, en gaan beslissingen niet nemen, alleen omdat de potentiële reiziger er nu zo'n belang bij heeft, of alleen om het milieu. Zij hebben hun eigen agenda.
Maar soms gebeurt er een wondertje en wordt het echt iets waar we allemaal wat aan hebben %02%. Die voorbeelden zijn er gelukkig ook.