Het rondje om de kerk
Forum: Algemeen - Algemeen
01-11-2016 14:37:34
Daan!
Daan!
Quote
Rolffiej19 (di 01 nov 2016 09:12:41 https://www.somda.nl/forum/16364/p596819/): Klopt morgen ochtend vanaf 05:00 op Ut , Gvc en Rtd dat wordt een gezellige ochtendspits %08%


Raar dat het nog nergens in het nieuws is.
 

01-11-2016 16:04:28
sjoerd
sjoerd
Quote
thom (ma 31 okt 2016 23:41:41 https://www.somda.nl/forum/16364/p596802/):
Quote
sjoerd (ma 31 okt 2016 17:24:47 https://www.somda.nl/forum/16364/p596783/): Het gevaar voor deze site is dat we in elke beroepsgroep nu wat te klagen gaan krijgen. Overwerk uitbetaald krijgen is immers bij (semi-)overheidsfuncties zoals in de zorg en in het onderwijs geen gemeengoed, maar een overschrijding van de werktijden met 25% is daar dagelijks volstrekt gebruikelijk. Laten we het dus hier voor één keer maar niet >zakelijk< houden want dan vult zich dit draadje met veel lijdende voorwerpen.

Het NOS bericht schrijft nou juist dat het in de Ziekenhuis-CAO ook zo vastgelegd is.




Daarom stel ik ook dat het geen gemeengoed is om overwerk bij de (semi-)overheid betaald te krijgen, wat inhoudt dat het best hier en daar kan zijn afgesproken. Mijn zoon en ik krijgen in elk geval geen cent extra voor extra colleges en zorgtaken.
 

01-11-2016 16:25:25
thom
thom
Het gaat trouwens niet over overwerk uitbetaald krijgen, maar de onregelmatigheids toeslag.  

01-11-2016 17:19:29
bacr
bacr
Sjoerd doelt wel een beetje op hetzelfde. Gaat erom of je arbeid buiten de reguliere arbeidspatronen extra gehonoreerd wordt of niet.
Ambtenaren vanaf een bepaald niveau, managers in het bedrijfsleven en onderwijzers/leraren worden geacht om ook buiten de reguliere werktijden dingen te doen, waarvoor ze geen weekend- of avondvergoeding krijgen.
 


01-11-2016 17:23:18
sjoerd
sjoerd
Zeker; daarom past bij het rondje, zoals ik al eerder opmerkte, wellicht een regelmatigheidstoeslag. Maar alle gekheid op een stokje: de essentie van mijn bericht is natuurlijk dat het voor iedereen lastig is om verworven rechten prijs te geven, maar dat over de grens kijken wel eens zinvol is om te kijken hoe sterk je staat.  

01-11-2016 19:51:01
wouter15
wouter15
Quote
Rolffiej19 (di 01 nov 2016 09:12:41 https://www.somda.nl/forum/16364/p596819/): Klopt morgen ochtend vanaf 05:00 op Ut , Gvc en Rtd dat wordt een gezellige ochtendspits %08%

Is er al zeker dat dit doorgaat? Er is tot op heden namelijk nergens iets over te vinden.
 

01-11-2016 20:02:22
Rolffiej19
Rolffiej19
Ik heb werkelijk waar geen idee ik heb vanmorgen een mededeling in Rtd daarover zien liggen op tafel maar et is denk ik even afwachten wat er gebeuren gaat.


MCN ASD
 

01-11-2016 20:07:21
wouter15
wouter15
Is het een actie van de vakbond? Of weer van het personeel zelf?  

02-11-2016 06:28:50
Rolffiej19
Rolffiej19
Ik heb een vermoeden dat het van het personeel zelf was maar die actie is vooralsnog van de baan zo te zien


MCN ASD
 

02-11-2016 08:00:37
broek53
broek53
Een vakbond gaat geen actie organiseten op de dag dat ze nog in gesprek gaat met de directie.  

21-12-2016 14:59:38
ricohallo
ricohallo
Spoorvakbond VVMC heeft NS personeel van Asd, Rtd en Hfd opgeroepen om komende vrijdag te gaan staken omdat het werk door de nieuwe dienstregeling eentonig zou zijn geworden: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns_personeel_dreigt_met_staking_op_vrijdag_23_december-147851

Laatst bewerkt door ricohallo op 21-12-2016 14:59
 

21-12-2016 15:04:55
traxx2016
traxx2016
Personeel NS zijn verwend, bij andere ondernemingen gebeurt dit allang. Rondje om de kerk zorgt wel voor minder vertraging.  

21-12-2016 15:12:57
Klaasje
Klaasje
Het gaat hier helemaal niet over een rondje om de kerk.  

21-12-2016 15:14:35
broek53
broek53
Quote
traxx2016 (wo 21 dec 2016 15:04:55 https://www.somda.nl/forum/16364/p602560/): Personeel NS zijn verwend, bij andere ondernemingen gebeurt dit allang. Rondje om de kerk zorgt wel voor minder vertraging.
Lees dit topic ff door, dat scheelt het overdoen van een heel vermoeiende discussie waar we verder toch niet uitkomen en waarna ongeveer iedereen boos is.
 

21-12-2016 18:20:54
Oldskool
Oldskool
Quote
broek53 (wo 02 nov 2016 08:00:37 https://www.somda.nl/forum/16364/p596966/): Een vakbond gaat geen actie organiseten op de dag dat ze nog in gesprek gaat met de directie.
Helaas doet de VVMC het dus wel. Morgen is er een bijeenkomt waar de rooster commissies, planning en directie bij elkaar komen om de, tot nu toe gewijzigde werklijnen te bekijken. Vrijdag is er een vergadering met de bond(en) en directie over wat er allemaal speelt.

Het is weer eens op de lopende zaken vooruitlopen wat die bond doet. Helaas niet voor het eerst. %07%
 

21-12-2016 18:42:28
Daan!
Daan!
NS gaat het via de rechter proberen tegen te houden: http://www.nu.nl/economie/4369094/ns-probeert-staking-treinpersoneel-via-rechter-houden.html  

22-12-2016 18:36:39
dvdhoven
dvdhoven
En dat is gelukt.
http://www.nu.nl/economie/4369572/rechter-verbiedt-treinstaking-ns-personeel-vrijdagochtend.html


Dick van den Hoven
 

22-12-2016 20:49:47
BGM104
BGM104
De eisen van VVMC zijn ook heel realistisch, zie pdf op https://www.vvmc.nl/wp-content/uploads/2016/12/brief.NS_.Marjan-Rintel.werklijnen-1.pdf

De 3 meest opvallende:
-alle normtijden 5 min ophogen
-iedereen op ICD/1100. Want regelmatig rijden heb je op de HSL/Traxx niet nodig om je kennis op pijl te houden.
-iedereen meteen op de FLIRT (en al het nieuwe materieel in de toekomst). Succes met de opleidingsplanning!

Laatst bewerkt door BGM104 op 22-12-2016 20:50
 

22-12-2016 21:38:41
Daan!
Daan!
Quote
BGM104 (do 22 dec 2016 20:49:47 https://www.somda.nl/forum/16364/p602732/):
-alle normtijden 5 min ophogen
!


Wat houdt dit precies in?
 

22-12-2016 21:55:32
cuneo56
cuneo56
Quote
BGM104 (do 22 dec 2016 20:49:47
-iedereen op ICD/1100. Want regelmatig rijden heb je op de HSL/Traxx niet nodig om je kennis op pijl te houden.
-iedereen meteen op de FLIRT (en al het nieuwe materieel in de toekomst).!

Goh en waar komt een flink deel van stilstanden op HSL vandaan??
 

23-12-2016 07:45:18
SunKeeper
SunKeeper
Wat houdt ''stilstanden op HSL'' in?  

23-12-2016 07:49:58
ZJ37
ZJ37
Ik vermoed dat hij daarmee bedoelt te zeggen dat dit komt doordat minder ervaren machinisten op die treinen rijden. En zodra je de ICD gaat vermengen en verdelen over meerdere diensten en standplaatsen dan zal dat er niet beter op worden omdat elke mcn dan minder vaak de ICD rijdt (maar wel de variatie krijgt in de diensten waar men voor aan het strijden is).  

23-12-2016 07:57:36
SunKeeper
SunKeeper
Aha. Maar hoe willen ze dan de HSL ooit in het HRN opnemen als dit nu al een probleem vormt?

Nieuwe IC-NG gaat het vast oplossen?
 

23-12-2016 08:04:56
b2py
b2py
Lees daarvoor even het hsl topic, zeeer recent is daar wat over gestuurd naar 2e kamer en hier bediscussieerd  

23-12-2016 08:11:12
bacr
bacr
Quote
SunKeeper (vr 23 dec 2016 07:57:36 https://www.somda.nl/forum/16364/p602755/): Aha. Maar hoe willen ze dan de HSL ooit in het HRN opnemen als dit nu al een probleem vormt?

Nieuwe IC-NG gaat het vast oplossen?

Hmmm... wat dacht je van weer een nieuwe materieelsoort, waarvoor ook weer opleiding nodig is. Enige hoop is dat bij een voldoende grote instroom van dat materieel het materieelpark minder divers wordt en mcn-en dus minder verschillende materieelsoorten hoeven leren te kennen.

En bovendien, IC-NG zal precies dezelfde problematiek tegenkomen op de HSL, van vaak in korte tijd omschakelen op verschillende spanningen en spanningssoorten en het tegelijkertijd switchen tussen verschillende beveiligingssystemen. De hoop is dan alleen dat het materieel daar beter tegen kan dan de Traxx-en.
 

23-12-2016 10:14:26
dh3201
dh3201
Is het omschakelen op de HSL bij Thalys ook zo'n probleem?


Shqiperise-lopers?
 

23-12-2016 11:11:55
pjkleton
pjkleton
Als ik de wensen van de VVMC goed begrijp ,zijn de gevolgen dus, dat alle mcn's wegkennis moeten krijgen en houden op alle door NS bereden lijnen ,incl HSL ,en ook alle mat. types moeten kunnen rijden.(Inc de Flirts)
Het lijkt me op z'n zachts gezegd wel een aantal wensen met haken en ogen.
Gr, Peter
 

23-12-2016 12:47:06
Oldskool
Oldskool
Materieelbekendheid gaat iedereen ook krijgen, alleen duurt het langer. Landelijke wegbekendheid is al jaren een wens van vooral bijsturing en uiteraard machinisten. Uit kosten overweging is dat niet haalbaar.  

24-12-2016 08:56:10
mdeen
mdeen
Quote
SunKeeper (vr 23 dec 2016 07:45:18 https://www.somda.nl/forum/16364/p602753/): Wat houdt ''stilstanden op HSL'' in?

En in aanvulling op ZJ37: een tijdje geleden is het aantal machinisten dat de ICD diensten uitvoert beperkt, om ervoor te zorgen dat ze meer ervaring met het materieel krijgen zodat er minder storingen zouden zijn.
En er waren minder storingen.
Het voorstel van de VVMC gaat hier dus volstrekt tegenin.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


24-12-2016 09:30:46
maurits
maurits
Oftewel: Laat maar meer IC-Direct'en stranden, zolang het personeel maar afwisseling heeft.

En de betalende reiziger kan de pot op. Wat een trieste club...


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

24-12-2016 10:46:36
Oldskool
Oldskool
ICD machinisten groep zal toch moeten groeien. En dat er dan een keer iets mis gaat, door bedieningsfout of door communicatie bij transitie kan gebeuren. Er zijn ook zat machinisten die helemaal geen trek hebben in HSL gebeuren. Waarom de VVMC hier nu zo stellig op inzet, is mij een raadsel.  

24-12-2016 11:01:39
rob_ehv
rob_ehv
Quote
maurits (za 24 dec 2016 09:30:46 https://www.somda.nl/forum/16364/p602891/): Oftewel: Laat maar meer IC-Direct'en stranden, zolang het personeel maar afwisseling heeft.

En de betalende reiziger kan de pot op. Wat een trieste club...
gelukkig zorgt eentonigheid ook niet voor onveilige situaties. Zie Maastricht gister, gewoon een kwestie van een verwachtings patroon.


robq
 

24-12-2016 11:05:53
Oldskool
Oldskool
Ah, daar is ie dan... Zat er al op te wachten. 12 dagen bezig en nu al eentonigheid en verwachtingspatronen... Kom op zeg! Wacht eerst even lekker het rapport af voordat er allerlei onzinnigheden worden gespamd!  

24-12-2016 11:21:34
dh3201
dh3201
Het personeel voor Gouda-Alphen is dan zeker uit de niet aan VVMC gebonden personeel geselecteerd?
Anders had VVMC daar ook allang voor gestaakt.


Shqiperise-lopers?
 

24-12-2016 11:28:53
Oldskool
Oldskool
Die hebben er weloverwogen voor gekozen. En de nieuw opgeleide machinisten wisten waar ze aan begonnen. Stond omschreven in de vacature dat het specifiek voor dat baanvak ging. En dat zelfde gold toen der tijd ook voor de HSL machinisten en trainmanagers.  

24-12-2016 11:39:52
rob_ehv
rob_ehv
Net zo dat NS mensen kiezen voor een variatie aan baanvakken. Zie ook : http://m.metronieuws.nl/lezerscolumn/jos/actueel/2016/12/gun-jezelf-en-anderen-alle-goeds
Gr van een NS mcn


robq
 

24-12-2016 11:41:20
rob_ehv
rob_ehv
Haha
Quote
Oldskool (za 24 dec 2016 11:05:53 https://www.somda.nl/forum/16364/p602897/): Ah, daar is ie dan... Zat er al op te wachten. 12 dagen bezig en nu al eentonigheid en verwachtingspatronen... Kom op zeg! Wacht eerst even lekker het rapport af voordat er allerlei onzinnigheden worden gespamd!
hahaha onzinnigheid en dat zeg je over iemand die er was. Zeg al niks meer Gr mcn NSR.


robq
 

24-12-2016 12:04:31
edje
edje
Quote
rob_ehv (za 24 dec 2016 11:01:39 https://www.somda.nl/forum/16364/p602896/):
Quote
maurits (za 24 dec 2016 09:30:46 https://www.somda.nl/forum/16364/p602891/): Oftewel: Laat maar meer IC-Direct'en stranden, zolang het personeel maar afwisseling heeft.

En de betalende reiziger kan de pot op. Wat een trieste club...
gelukkig zorgt eentonigheid ook niet voor onveilige situaties. Zie Maastricht gister, gewoon een kwestie van een verwachtings patroon.


Dat is natuurlijk pure onzin. Kijk naar het baanvak Oldenzaal - Zutphen, die jongens rijden jaar in jaar uit op hetzelfde baanvak en er gebeurt nooit iets.
Het is voor een spoorbedrijf veel betrouwbaarder als het personeel en de trein zoveel mogelijk bij elkaar blijven. 1 van de grootste problemen is dat als er een verstoring men het personeel kwijt is, of dat er geen materieel beschikbaar is. Blijkbaar wil de VVMC dat niet inzien en dat is jammer.
Die denken blijkbaar dat ze jaar in jaar uit op 1 lijn rijden, terwijl je het op een grote standplaats heel mooi kunt verdelen, dag 1 op lijn A dag 2 op lijn B enz enz enz.

Op de manier hoe ze nu bezig zijn, komen ze over als een stel verwende kinderen. Machinisten en dan helemaal die van NSR moesten eens weten hoe goed ze het hebben bij de NS, goed salaris, veel vakantiedagen en goede arbeidsvoorwaarde en dan nog zeuren, ze moeten zich kapot schamen.
 

24-12-2016 12:16:58
ZJ37
ZJ37
Wat ik wel wonderlijk vind is dat er gesuggereerd wordt dat de bijsturing ook belang zou hebben bij de roosters met diensten waarin maximale variantie zit. Ik geloof daar helemaal niks van.

Als de diensten lijn gebonden zijn dan valt er bij verstoringen toch aanzienlijk minder bij te sturen. Kijk alleen maar naar de hoeveelheid poppetjes dat voorheen op een bepaalde dag tussen Apn en Gd reed en hoeveel dat er nu zijn. Zou me niet verbazen dat het drie- tot vijfvoudige hoeveelheid minder is.

Voor logistiek geldt hetzelfde: bij het plannen van een buitendienststelling tussen pak hem beet Rtd-Gd moet zo ongeveer het halve land op de kop, bij lijn gebonden diensten zal dat ook veel minder zijn.

Zonder er verder een oordeel over te willen geven of dit prettig is voor HC's en mcn kun je constateren dat het voor andere organisaties binnen het bedrijf wel een vracht stress of werk bespaart.
 

24-12-2016 12:21:00
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
ZJ37 (za 24 dec 2016 12:16:58 https://www.somda.nl/forum/16364/p602905/): Wat ik wel wonderlijk vind is dat er gesuggereerd wordt dat de bijsturing ook belang zou hebben bij de roosters met diensten waarin maximale variantie zit. Ik geloof daar helemaal niks van.
Aan de variatie op zichzelf hebben ze niet zo veel, maar het helpt natuurlijk wel als machinisten een brede wegbekendheid en materieelbekendheid hebben als er een storing is.
Maargoed, om die te behouden kan je natuurlijk ook per dag een andere set trajecten berijden i.p.v. maximale variatie gedurende de dag zelf.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

24-12-2016 12:24:40
rob_ehv
rob_ehv
Voorbeeldje:
Een MCN uit Eindhoven mag dan alleen tot Amsterdan (qua wegbekendheid)
Personeel uit Alkmaar maar alleen tussen Den helder en Utrecht (qua wegbekendheid)
Dan is er een grote storing bij bij breukelen waardoor er geen trein verkeer meer rijdt tussen Amsterdam en Utrecht.
Op dat moment zou in de nieuwe situatie persooneel uit Eindhoven niet een trein vanuit Amsterdam naar Alkmaar mogen rijden.
En het Alkmaars personeel wat in Utrecht 'vast' zit zou geen trein mogen rijden van Utrecht naar Eindhoven.
Dan heb je dus in beide personeelsverblijven personeel zitten wat niks kan op dat moment.


robq
 

24-12-2016 12:46:08
maurits
maurits
Wat mij betreft mag het personeel best wat variatie houden, maar dan verspreid over meerdere dagen. Dus maandag drie slagen Enkhuizen, dinsdag met een IC naar Groningen, woensdag vier keer naar Rhenen, enzovoort. Zo blijft het gevarieerd genoeg, maar krijg je geen onbestuurbare pretparkroosters waar men drie of vier keer van treinserie wisselt.

Het trieste is ook dat de vakbonden totaal geen realiteitszin hebben. Met ieder uur dat men zich dreinend blijft verzetten tegen een efficiënte bedrijfsvoering en gaat staken, groeit de steun om de hele boel maar aan te besteden...

Laatst bewerkt door maurits op 24-12-2016 12:46


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

24-12-2016 12:50:09
Oldskool
Oldskool
Quote
ZJ37 (za 24 dec 2016 12:16:58 https://www.somda.nl/forum/16364/p602905/): Wat ik wel wonderlijk vind is dat er gesuggereerd wordt dat de bijsturing ook belang zou hebben bij de roosters met diensten waarin maximale variantie zit. Ik geloof daar helemaal niks van..
Gaat er om dat met de huidige werklijnen er machinisten zijn die een beperkte wegbekendheid hebben, bij een verstoring niet ingezet kunnen worden achter de verstoring. Dat je er verder niks van gelooft doet er niet toe. Gaat om wat de bijsturing graag zou zien.
 

24-12-2016 12:51:59
Oldskool
Oldskool
Quote
maurits (za 24 dec 2016 12:46:08 https://www.somda.nl/forum/16364/p602909/): Het trieste is ook dat de vakbonden totaal geen realiteitszin hebben. Met ieder uur dat men zich dreinend blijft verzetten tegen een efficiënte bedrijfsvoering en gaat staken, groeit de steun om de hele boel maar aan te besteden...
Juist! En als het dan zover is, huilen met de pet op..
 

24-12-2016 12:58:58
Oldskool
Oldskool
Quote
edje (za 24 dec 2016 12:04:31 https://www.somda.nl/forum/16364/p602903/)
Op de manier hoe ze nu bezig zijn, komen ze over als een stel verwende kinderen. Machinisten en dan helemaal die van NSR moesten eens weten hoe goed ze het hebben bij de NS, goed salaris, veel vakantiedagen en goede arbeidsvoorwaarde en dan nog zeuren, ze moeten zich kapot schamen.
Uhm, wat een onzin! Dan zouden veel meer beroepsgroepen zich kapot moeten schamen omdat ze het al zo goed hebben en het toch wagen om te staken voor een nog betere cao of arbeidsvoorwaarden.
 

24-12-2016 13:09:49
ZJ37
ZJ37
Quote
Oldskool (za 24 dec 2016 12:50:09 https://www.somda.nl/forum/16364/p602910/):
Quote
ZJ37 (za 24 dec 2016 12:16:58 https://www.somda.nl/forum/16364/p602905/): Wat ik wel wonderlijk vind is dat er gesuggereerd wordt dat de bijsturing ook belang zou hebben bij de roosters met diensten waarin maximale variantie zit. Ik geloof daar helemaal niks van..
Gaat er om dat met de huidige werklijnen er machinisten zijn die een beperkte wegbekendheid hebben, bij een verstoring niet ingezet kunnen worden achter de verstoring. Dat je er verder niks van gelooft doet er niet toe. Gaat om wat de bijsturing graag zou zien.
Wie zegt dat de wegbekendheid niet meer onderhouden kan worden? Het gaat om de inhoud van de diensten die versobert en lijn gebonden is. De volgende dag rijd je weer op een dienst met een andere route. Het enige verschil is dat de inhoud van een dienst niet allerlei treinen bevat in alle uithoeken van het land met tussendoor onzinnige C-tjes en P-tjes om de boel aan elkaar te knopen zodat de dienst aan de huidige regels voldoet.
 

24-12-2016 13:12:47
rolandrail
rolandrail
Er zijn opvallend veel teammanagers die graag bezuinigen op wegonderhoud en dus vervallen routes voor mcn'n als die buiten hun normale roosterinhoud vallen. Heb je dan eens reserve ben je niet maximaal inzetbaar of strand je ergens kan je geen kant meer op als je pech hebt.  

24-12-2016 13:13:54
Oldskool
Oldskool
@ZJ37 Dat zeg ik. Je krijgt namelijk geen wegonderhoud meer naar voor een baanvak welke niet meer in het werkpakket zit van de standplaats. Wat P en C (hc) betreft heb je helemaal gelijk. Gros van de machinisten hebben ook niks met een P en vragen vaak zat of ze de mcn die moet rijden kunnen matsen

Laatst bewerkt door Oldskool op 24-12-2016 13:14
 

24-12-2016 13:14:50
rolandrail
rolandrail
Precies, we rijden liever dat we stil zitten!
Quote
Oldskool (za 24 dec 2016 12:58:58 https://www.somda.nl/forum/16364/p602912/):
Quote
edje (za 24 dec 2016 12:04:31 https://www.somda.nl/forum/16364/p602903/)
Op de manier hoe ze nu bezig zijn, komen ze over als een stel verwende kinderen. Machinisten en dan helemaal die van NSR moesten eens weten hoe goed ze het hebben bij de NS, goed salaris, veel vakantiedagen en goede arbeidsvoorwaarde en dan nog zeuren, ze moeten zich kapot schamen.
Uhm, wat een onzin! Dan zouden veel meer beroepsgroepen zich kapot moeten schamen omdat ze het al zo goed hebben en het toch wagen om te staken voor een nog betere cao of arbeidsvoorwaarden.
Zoals meester Jos al zegt in zijn verhaaltje op metro.nl, we hebben agressie, zelfdodingen enz., mogen we ons werk dan ook leuk houden?
 

24-12-2016 13:15:24
maurits
maurits
Als je op maandag naar Enkhuizen, dinsdag naar Groningen en woensdag naar Rhenen rijdt, blijft weg- en materieelkennis ook op peil. Geen argument om de pretparkroosters te behouden...


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

24-12-2016 13:19:06
rolandrail
rolandrail
Ik was donderdag bijgestuurd, belandde in Hn, kreeg nog eens een nieuw dienstkaartje via "stille bijsturing". Met DDM1 naar Ekz. Had het graag gedaan maar mag het niet dus maar gebeld met de bijsturing... Wel aangegeven dat als hij wat anders had om m'n door het bijsturen rijkelijk lang schaft wat te verkorten hij me altijd mocht bellen. Even later "DDZ heb je wel?" Jazeker dus een paar treinen later alsnog naar Ekz  

24-12-2016 13:22:14
ZJ37
ZJ37
Het wegonderhoud hoeft volgens mij helemaal geen belemmerende factor te zijn bij het rondje om de kerk. Daar zorgen de concessies en verschillende vervoerders wel voor dat de flexibiliteit verdwijnt en reizigers worden opgescheept met materieeltekort bij vervoerder A terwijl die van vervoerder B op het opstelterrein op reserve staan, maar dat is weer een andere discussie.

Vanuit Ut kan je nog steeds alle kanten op, het gaat bij het rondje om de kerk volgens mij alleen over de inhoud van de diensten zelf die per dag wel weer kan variëren. De vraag is alleen hoe dat lijngebonden rijden dan vorm krijgt, ik denk dat NS daar zelf ook geen goed beeld bij heeft.
 

24-12-2016 14:08:09
rolandrail
rolandrail
Dat heeft NS wel degelijk want al geprobeerd voor een flink deel in te voeren in de nieuwe drgl.  

24-12-2016 16:24:19
broek53
broek53
Geweldig, deze discussie! Ik denk dat hij al zeker 35 jaar langs exact dezelfde lijnen gevoerd wordt, afgezien van het HSL-aspect. En nog steeds zijn de partijen geen steek dichterbij een vorm van overeenstemming. Op het moment komt er bij om de hoek kijken dat de invloed vande vakbonden tanende is en de categorale VVMC zich hiermee wil profileren. Daar krijgen we nog wel wat mee te stellen, al zal het vast wel weer zachtjes sissend aflopen. NS geeft wel weer toe, daar hoef je niet aan te twijfelen.  


25-12-2016 13:19:20
thom
thom
Quote
Oldskool (za 24 dec 2016 10:46:36 https://www.somda.nl/forum/16364/p602895/): ICD machinisten groep zal toch moeten groeien. En dat er dan een keer iets mis gaat, door bedieningsfout of door communicatie bij transitie kan gebeuren. Er zijn ook zat machinisten die helemaal geen trek hebben in HSL gebeuren. Waarom de VVMC hier nu zo stellig op inzet, is mij een raadsel.

Er zit natuurlijk wel een verschil tussen het uitbreiden van een machinisten groep, en landelijk elke machinist er bekendheid op geven.

Dat klinkt leuk, maar dan moet je dus elke Mcn op ERMTS cursus gaan sturen en instructie op de Traxx'en geven en vervolgens komen ze 2x in het jaar aan de beurt voor een ritje waarbij men diep moet graven hoe het ookalweer werkte...
 

25-12-2016 13:53:57
Oldskool
Oldskool
Bijsturing voor ICD is een ander onderdeel. Daar hebben de "gewone" NSR mcn geloof ik niks mee van doen. die cursus ERTMS voor iedere mcn zit er toch aan te komen.  

25-12-2016 18:28:37
thom
thom
Mja, maar die opleiding nu doen en dan 2x in het jaar op de HSL komen, dan ben je de helft van hoe het zat ook wel kwijt en heeft heel die cursus geen nut...  

25-12-2016 18:42:05
Daan!
Daan!
Kan iemand mij vertellen wat normtijden zijn?  

25-12-2016 19:30:45
greyhound
greyhound
Tijden veranderen, er is niemand meer die van z'n 20e tot z'n pensioen precies hetzelfde werk doet. Een drukker spoorwegnet met nieuwe treinsoorten als de HSL en regionale netwerken die worden aanbesteed, vragen om een andere aanpak.  

29-12-2016 15:54:22
selivio
selivio
11 januari nu dus de staking..

http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/landelijke_werkonderbreking_bij_ns_op_11_januari_2017-147859
 

29-12-2016 16:09:11
train85
train85
Is niet zeker. Want dit wordt op dit moment nog door geen vakbond gesteund.  

29-12-2016 16:29:10
edje
edje
Nee misschien is de vakbond het wel eens met de schrijver van het Artikel.
Volgens redacteur Hildebrand van Kuyeren is de angst van NS-personeel ongegrond. "Bij regionale vervoerders als Arriva, Syntus en Connexxion moet het personeel al regelmatig heen en weer pendelen op dezelfde spoorlijn. Je kunt niet zeggen dat die treinen onveilig zijn. Sterker nog, alle treinen in Nederland zijn veiliger dan welk vervoersmiddel dan ook", stelt hij. "NS is een goede werkgever, met ook nog eens betere salarissen en arbeidsvoorwaarden dan andere vervoerders, daarom lijkt een werkonderbreking mij ongepast".
 

29-12-2016 16:36:29
ZJ37
ZJ37
Af en toe denk ik wel eens: hoe zal het op dit vlak gaan als NS plaats moet maken voor de Arriva's en Veolia's van deze wereld.  

29-12-2016 16:47:35
SunKeeper
SunKeeper
Deze actie lijkt naar mijn idee vooral het doel te hebben zoveel mogelijk personeel in Utrecht te verzamelen en op die manier een statement te maken.

Niet zozeer om de treindienst plat te leggen.
 

29-12-2016 19:13:42
279
279
zo staat het niet in het artikel....  

29-12-2016 20:14:05
Oldskool
Oldskool
Quote
edje (do 29 dec 2016 16:29:10 https://www.somda.nl/forum/16364/p603403/):
Volgens redacteur Hildebrand van Kuyeren is de angst van NS-personeel ongegrond.
Als de redacteur het dan toch allemaal wel mee vind vallen, en dat hij de eventuele actie ongepast vind, moet ie voor de grap eens een week meelopen met een hc op de welbekende agressielijnen. Kijken of hij het dan nog zo ongepast vind.

Even iets anders wat mij opviel. De woordvoerder van de machinisten is niet met naam en toenaam terug te lezen in het artikel. Lekker anoniem wat in de pers roepen, zonder medeweten van de vakbond(en) %08%
 

29-12-2016 20:44:23
Daan!
Daan!
Rondje om de kerk lijken mij twee verschillende dingen. Of ben jij van mening dat hetzelfde personeel steeds op agressielijnen wordt ingezet?  

29-12-2016 21:03:15
Oldskool
Oldskool
Veel diensten van veel standplaatsen zijn nagenoeg elke dag het zelfde. Dus ja! Ze doen veel diensten op dezelfde aggressielijnen.  

29-12-2016 21:53:17
ZJ37
ZJ37
Of je controleert gewoon niet. Het valt me telkens weer op na een bezoek aan België dat de trefkans daar gewoon tussen de 75 en 100% ligt en in Nederland na een weekje treinen hooguit 25%.  

30-12-2016 11:57:41
daniel_ddr
daniel_ddr
25% nog ja? Ik mag blij zijn als ik 1x een conducteur zie in een weekje forensen


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-12-2016 12:28:58
AgentX
AgentX
In België wordt meerdere malen door dezelfde HC gecontroleerd. Op een ritje Lille-Gent ben ik afgelopen zomer tweemaal door dezelfde "geknipt".  

30-12-2016 22:58:50
greyhound
greyhound
Op de MML kom je aardig dicht in de buurt van 100%. Maar dat is geen NS en het personeel passeert de hele dag dezelfde kerken....zonder z'n concentratie te verliezen.
Quote
ZJ37 (do 29 dec 2016 21:53:17 https://www.somda.nl/forum/16364/p603419/): Of je controleert gewoon niet. Het valt me telkens weer op na een bezoek aan België dat de trefkans daar gewoon tussen de 75 en 100% ligt en in Nederland na een weekje treinen hooguit 25%.
 

31-12-2016 13:17:46
maurits
maurits
Zelf tussen Zp en Go tref ik vaker een Syntus-controleploeg dan een NS-HC op een willekeurig traject in de Randstad.

Ik wil niet zeggen dat een grotere trefkans HC het zwartrijden en de agressie tegengaat, maar een conducteur die consequent langskomt is wel een prima middel tegen calculerende zwartrijders. En een stuk minder omslachtig dan poortjes en hekken...


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

31-12-2016 14:22:13
edje
edje
Precies een HC of kaartcontrole te doen, of zijn serviceronde. In de achterste cabine, of in de 1e klas zitten hoort zeker niet bij die functie.  

08-01-2017 17:21:43
wouter15
wouter15
Gaat de staking van aanstaande woensdag ook daadwerkelijk door? En zijn er inmiddels al vakbonden die deze actie steunen?  

08-01-2017 17:27:14
Dennis1977
Dennis1977
Zie vvmc-site voor wat uitleg  

08-01-2017 18:00:35
rolandrail
rolandrail
Het is geen staking maar een "landelijk groot werkoverleg" (LGWO) uitgeroepen door het Amsterdams Machinisten Kollectief (AMK). Het LGWO wordt expliciet niet gesteund door vakbonden CNV, FNV, VVMC en VHS (omdat ze nog steeds in overleg zijn met NS) wat betekent dat áls een mcn of hc z'n trein laat staan om naar het LGWO te gaan dat voor eigen rekening doet. De AMK heeft in de uitnodiging voor het LGWO het rijdend personeel niet opgeroepen treinen te laten staan, in de praktijk zal de uitval van treinen (dus) vrij gering zijn.  

08-01-2017 19:09:48
dennistd
dennistd
Als Collectief met een K geschreven wordt heb ik er sowieso al een hekel aan... %03%  

08-01-2017 19:31:52
sjoerd
sjoerd
Want? Opgericht in de tijd dat je een voorkeurspelling had (met c) maar dat er ook een toegelaten spelling was (met een k). Dus ik zie het probleem niet.