Het rondje om de kerk
Forum: Algemeen - Algemeen
05-05-2015 11:17:49
mich
mich
Bij Veolia zijn na heel veel STSsen extra veiligheidsmaatregelen getroffen, zoals het invullen van een formulier met de stand van het sein voor vertrek uit nijmegen.  

05-05-2015 11:27:16
kleine_man
kleine_man
In plaats van dat het werkend personeel direct de loopgraven in duikt op het moment dat er over een rondje om de kerk begonnen wordt, zou datzelfde personeel ook structureel kunnen meedenken over een oplossing voor het probleem. Het moet mogelijk zijn om de diensten te vereenvoudigen en toch de nodige variatie te houden?


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

05-05-2015 11:57:04
rolandrail
rolandrail
Het personeel wil best meedenken maar ziet tegelijkertijd dat een hele reeks andere interne oorzaken van chaos niet door resp. NSR en Prorail verbeterd willen worden. Het moet niet alleen komen van "een rondje rond de kerk", dat heeft geen enkele zin als men al de andere interne oorzaken van chaos niet wil verhelpen.  

05-05-2015 12:43:50
michaben
michaben
Quote
ZJ37 (di 05 mei 2015 10:52:38 https://www.somda.nl/forum/16364/p537856/): Hoe groter het werkpakket, hoe meer mogelijkheden je hebt om het werk in elkaar te schuiven en dus hoe efficiënter het is.

Ik denk dat het verschil vooral zit dat wanneer personeel overstapt op een andere corridor, je een grotere marge moet hanteren in de overstaptijd. Personeel dat op dezelfde corridor blijft kan bijvoorbeeld een kering van 10 minuten krijgen (bij de Hoekse Lijn keert personeel nu zelfs wel eens binnen 5 minuten weer terug) zonder dat dit de betrouwbaarheid verslechterd (immers als personeel te laat is, dan is materieel dan ook te laat).

Nu heb je van die diensten waarin je 70 minuten rijdt op de ene treinserie, dan een half uur overstaptijd hebt, een ritje van 40 minuten maakt op de volgende treinserie, opnieuw een half uur overstaptijd voor weer een slagje van 50 minuten, daarna een uur pauze, vervolgens weer een ritje van 40 minuten, een half uur overstap, een rit van een half uur, drie kwartier overstap en tot slot nog een slagje van anderhalf uur. Dienstlengte zo'n 8,5 uur, daadwerkelijk aan het rijden zo'n 5 uur.
 


05-05-2015 12:47:00
gvttreinen
gvttreinen
@ZJ37; om de Bonden tegemoet te komen  

05-05-2015 12:50:14
mich
mich
Quote
rolandrail (di 05 mei 2015 11:57:04 https://www.somda.nl/forum/16364/p537872/): Het personeel wil best meedenken maar ziet tegelijkertijd dat een hele reeks andere interne oorzaken van chaos niet door resp. NSR en Prorail verbeterd willen worden. Het moet niet alleen komen van "een rondje rond de kerk", dat heeft geen enkele zin als men al de andere interne oorzaken van chaos niet wil verhelpen.


Helemaal mee eens. De werkwijze die Prorail hanteert roept de ellende over zichzelf af: Gister nog gezien: Goederentrein wordt uitgebogen zodat hij in HT achter de stoptrein aan kan. HT stuurt em ervoor, want anders moet de goederentrein in Ht wachten en das niet handig. Trdl Nm neemt en in O aan de kant, maar dat paste niet met de lengte. Vervolgens door naar Nm. Aankomst zonder harder dan 95 gereden te hebben -30, stoptrein heeft mijn achterzijde niet gezien, laat staan de IC.

Waarom, o waarom kan dat nu niet standaard. Vanwege de regels bij Prorail, en de BUP paden. Dit neemt zoveel flexibiliteit weg. Geldt natuurlijk ook voor NSR-NSR onderling. Is de rijweg van een IC ergens versperd, dan neemt men liever de IC uit de drgl dan de rijweg om te leggen, met de mogelijkheid dat Bv. een stopper dan een minuut langer moet wachten.
 

05-05-2015 12:51:31
john2
john2
Quote
michaben (di 05 mei 2015 12:43:50 https://www.somda.nl/forum/16364/p537880/):
Quote
ZJ37 (di 05 mei 2015 10:52:38 https://www.somda.nl/forum/16364/p537856/): Hoe groter het werkpakket, hoe meer mogelijkheden je hebt om het werk in elkaar te schuiven en dus hoe efficiënter het is.

Ik denk dat het verschil vooral zit dat wanneer personeel overstapt op een andere corridor, je een grotere marge moet hanteren in de overstaptijd. Personeel dat op dezelfde corridor blijft kan bijvoorbeeld een kering van 10 minuten krijgen (bij de Hoekse Lijn keert personeel nu zelfs wel eens binnen 5 minuten weer terug) zonder dat dit de betrouwbaarheid verslechterd (immers als personeel te laat is, dan is materieel dan ook te laat).

Nu heb je van die diensten waarin je 70 minuten rijdt op de ene treinserie, dan een half uur overstaptijd hebt, een ritje van 40 minuten maakt op de volgende treinserie, opnieuw een half uur overstaptijd voor weer een slagje van 50 minuten, daarna een uur pauze, vervolgens weer een ritje van 40 minuten, een half uur overstap, een rit van een half uur, drie kwartier overstap en tot slot nog een slagje van anderhalf uur. Dienstlengte zo'n 8,5 uur, daadwerkelijk aan het rijden zo'n 5 uur.

Hebben machinisten zoals vrachtwagenchauffeurs ook verplichte rusttijden? Zo ja, geld dit dan ook voor conducteurs en de mensen van orde en veiligheid?

Laatst bewerkt door john2 op 05-05-2015 13:11, reden: typfout herstelt
 

05-05-2015 13:08:29
michaben
michaben
Op de Hoekse Lijn zijn wel diensten waarbij je gewoon 3,5 uur op dezelfde trein heen en weer pendelt. Wat dat betreft is het vrij wisselend, er zijn diensten van 8,5 uur met netto slechts 5 uur rijden, en er zijn diensten van 8 uur waarvan je bijna 7 uur aan het rijden bent. Hoe deze uitersten zich verhouden in het totale aantal diensten weet ik niet.

Laatst bewerkt door michaben op 05-05-2015 13:08
 

07-05-2015 12:59:17
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
john2 (di 05 mei 2015 12:51:31 https://www.somda.nl/forum/16364/p537885/):
Quote
michaben (di 05 mei 2015 12:43:50 https://www.somda.nl/forum/16364/p537880/):
Quote
ZJ37 (di 05 mei 2015 10:52:38 https://www.somda.nl/forum/16364/p537856/): Hoe groter het werkpakket, hoe meer mogelijkheden je hebt om het werk in elkaar te schuiven en dus hoe efficiënter het is.

Ik denk dat het verschil vooral zit dat wanneer personeel overstapt op een andere corridor, je een grotere marge moet hanteren in de overstaptijd. Personeel dat op dezelfde corridor blijft kan bijvoorbeeld een kering van 10 minuten krijgen (bij de Hoekse Lijn keert personeel nu zelfs wel eens binnen 5 minuten weer terug) zonder dat dit de betrouwbaarheid verslechterd (immers als personeel te laat is, dan is materieel dan ook te laat).

Nu heb je van die diensten waarin je 70 minuten rijdt op de ene treinserie, dan een half uur overstaptijd hebt, een ritje van 40 minuten maakt op de volgende treinserie, opnieuw een half uur overstaptijd voor weer een slagje van 50 minuten, daarna een uur pauze, vervolgens weer een ritje van 40 minuten, een half uur overstap, een rit van een half uur, drie kwartier overstap en tot slot nog een slagje van anderhalf uur. Dienstlengte zo'n 8,5 uur, daadwerkelijk aan het rijden zo'n 5 uur.

Hebben machinisten zoals vrachtwagenchauffeurs ook verplichte rusttijden? Zo ja, geld dit dan ook voor conducteurs en de mensen van orde en veiligheid?


Rusttijden zijn altijd verplicht oftewel de 3 gebruikelijke pauzes. Bij enkele beroepen zit daar wat wijking in naar maar over het algemeen is dit wel gangbaar.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

07-05-2015 16:38:15
daniel81
daniel81
Vandaag nog weer zo'n akkefietje (zie ook mijn bijdrage in OD):
in Dr staat materieel én personeel klaar om een kerende trein naar Zl te rijden. Plotseling wordt de trein als reizigerstrein opgeheven en rijdt leeg richting Zp; personeel wil graag reizigers meenemen maar 'mag' dit niet.
Ziehier de begrijpelijke weerstand tegen het rondje om de kerk: rijdend personeel wordt dan in feite gestraft voor het onvermogen (of de onwil?) van de bijsturing/verkeersleiding, terwijl áls er al iemand 'gestraft' zou moeten worden het die bijsturing zélf is.

Laatst bewerkt door daniel81 op 07-05-2015 16:38
 

07-05-2015 19:31:40
NSR-fan
NSR-fan
Quote
dlm4yjp Rusttijden zijn altijd verplicht oftewel de 3 gebruikelijke pauzes


Zo ver ik weet is dit niet bij het rijdende personeel van NS, zoals machinisten.
Volgens mij moet er één (1) (niet wettelijke) pauze in de dienst zitten van rond de 35 minuten, per locatie verschillend. Waar deze is in de dienst is niet omschreven.
Kan dus in theorie na 1 uur rijden al, maar ook pas na 5 uren rijden.
Andere pauzes kent het personeel niet.
Bij calamiteiten zou een machinist dus in princippe gewoon 8 a 9 uren achter elkaar mogen rijden, zonder wet te overtreden.
 

07-05-2015 22:26:16
timtrein
timtrein
Volgens mij zegt de NS-CAO daar ook nog wat over.  

07-05-2015 22:58:10
NSR-fan
NSR-fan
Misschien interessant om dat dan ook even te vermelden, zo ver gaat mijn kennis niet.  

08-05-2015 02:05:39
Amazonous
Amazonous
http://www.fnvspoor.nl/index.php?option=com_jdownloads&Itemid=59&view=finish&cid=60&catid=1 en dan even Ctrl+F op "Pauze". Pagina 40.

Laatst bewerkt door Amazonous op 08-05-2015 02:06
 

11-05-2015 18:33:34
NSR-fan
NSR-fan
Even bij de FNV gekeken, maar niets gevonden.
Volgens mij hoeft er bij rijdend personeel (NS) maar 1 pauze te zijn in een dienst van rond de 35 minuten.
Bij een invoer van het rondje om de kerk, kan de dienst dus maximaal gevuld worden, bij een dienstlengte van ruim 9 uren lang. Dan wordt immers materieel, traject en personeel gekoppeld.
Dat het personeel dan niet naar de WC kan, is van een andere orde. Daar zegt de CAO niets over.
 

11-05-2015 18:39:48
thom
thom
En waar baseer je die wijsheid zelf dan op?

Daarnaast is het helemaal niet zo moeilijk te vinden op de site van het FNV, gewoon de CAO even opzoeken en kijken op de pagina die Amazonous noemt.

Laatst bewerkt door thom op 11-05-2015 18:44
 

11-05-2015 19:01:11
maigoda
maigoda
Quote
NSR-fan (ma 11 mei 2015 18:33:34 https://www.somda.nl/forum/16364/p538497/): Even bij de FNV gekeken, maar niets gevonden.
Volgens mij hoeft er bij rijdend personeel (NS) maar 1 pauze te zijn in een dienst van rond de 35 minuten.
Bij een invoer van het rondje om de kerk, kan de dienst dus maximaal gevuld worden, bij een dienstlengte van ruim 9 uren lang. Dan wordt immers materieel, traject en personeel gekoppeld.
Dat het personeel dan niet naar de WC kan, is van een andere orde. Daar zegt de CAO niets over.

Leuk dat je bedenkt dat je diensten lekker maximaal vol kan plannen met een schaft van 32 tot 40 minuten, maar je vergeet even dat er een maximaal geldt voor diensten langer dan 9 uur:

Pagina 32, punt 7:
Maximum aantal lange diensten

Aantal geplande diensten met een dienstlengte langer dan 9
uur: niet meer dan 12 per kalenderjaar.

Daarbij kunnen diensten nooit allamaal standaard 9 uur zijn, aangezien men dan weer in de knoei gaat komen met personeel dat parttime werkt. Iemand die 32 uur werkt met alleen diensten van 9 uur, gaat structureel 4 uur teveel of 5 uur te weinig werken per week.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 11-05-2015 19:02
 

11-05-2015 19:03:15
thom
thom
Laten we ook even niet vergeten dat als je het rijdend personeel zo vol gaat plannen, dat ook nooit goed kan zijn voor de veiligheid op het spoor.... %09%  

11-05-2015 19:27:12
broek53
broek53
Wat is dat nou weer voor een vreemde glijdende schaal? Wat is dan wel veilig en onderbouw dat dan ook even.  

11-05-2015 19:31:28
mich
mich
Quote
thom (ma 11 mei 2015 19:03:15 https://www.somda.nl/forum/16364/p538502/): Laten we ook even niet vergeten dat als je het rijdend personeel zo vol gaat plannen, dat ook nooit goed kan zijn voor de veiligheid op het spoor.... %09%


Dat valt ook wel mee. Bij goederenvervoerders rijden machinisten vele uren (ik zal niet zeggen hoeveel...) en gaat het ook prima. Als je wachten voor een rood sein niet meetelt is pauze ook zeldzaam trouwens.
 

11-05-2015 20:13:34
maigoda
maigoda
Het ligt er ook maar aan wat de dienstinhoud precies is. Als ik in een dienst moet stopperen 5600/Ut-Zl, 9100/Zl-Gn, 9100/Gn-Zl, 5600/Zl-Ut, schaft, 5500/Ut-Brn-Ut, dan is dat lang niet zo intensief als Stopperen Ut-Bd-Ut-Tl-Ut (achter elkaar met hetzelfde mat), schaft, Ut-Bkl-Rhn-Ut.

Heb ik daarintegen een dienst met de IC naar Gn, IC terug naar Zl, schaft, stoppertje Es en met de IC weer terug naar Ut, dan is dat veel minder intensief, terwijl je best nog wel wat kilometers maakt.

En persoonlijke voorkeur speelt ook nog een rol in wat men intensief vindt. Zo weet ik een machinist die graag de dienst had met twee keer achter elkaar de 5700 had (toen deze nog naar Ledn reed), terwijl bijna iedere machinist gruwelde van deze dienst.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 11-05-2015 20:14
 

11-05-2015 20:26:10
nougo
nougo
Quote
maigoda (ma 11 mei 2015 19:01:11 https://www.somda.nl/forum/16364/p538501/): Daarbij kunnen diensten nooit allamaal standaard 9 uur zijn, aangezien men dan weer in de knoei gaat komen met personeel dat parttime werkt. Iemand die 32 uur werkt met alleen diensten van 9 uur, gaat structureel 4 uur teveel of 5 uur te weinig werken per week.
Groetjes,
Emiel


Maar is dat erg dan ? Als het per kwartaal / kalenderjaar maar klopt. Toch ?
 

11-05-2015 20:44:02
maigoda
maigoda
Zit je in een rooster, dan moet je aan een weekgemiddelde komen, gerekend over het hele rooster, los van hoeveel weken het rooster is. In een parttime-rooster zal het dus heel lastig worden om én een weekgemiddelde van 32 uur te halen én binnen elke week ongeveer op die 32 uur uit te komen. Zit je niet in een rooster, dan ben je met alleen diensten van 9 uur helemaal aan de goden overgeleverd als je maar 32 uur werkt.

Voor iemand die gewoon 36 uur werkt, zouden diensten van 9 uur standaard precies uitkomen: 4 dagen werken, drie vrij. Dit ongeacht of je dan in een rooster zit of niet.
Groetjes,
Emiel
 

11-05-2015 21:11:23
NSR-fan
NSR-fan
Maakt volgens mij niets uit.

-Parttimer werkt 32 uren, maar doet er in werkelijkheid 36 uur per week (4x9). Na twee weken werken 8 uren teveel gewerkt, 1 dag vrijetijd erbij.
Gemiddeld werkt hij dus gewoon 32 uur.

-Full-timer werkt 40 uren, maar doet er in werkelijkheid 45 uren per week (5x9).
Na twee weken werken 10 uren teveel gewerkt, ruim een dag vrijetijd erbij.
Gemiddeld werkt hij dus gewoon 40 uren.

Dus parttime of fulltime maakt in deze niets uit.

Dat een dienst van langer dan 9 uren niet vaak gewerkt mocht worden wist ik niet, maar is gewoon via de CAO te veranderen.

Als ik Mich mag geloven komt dat dus ook in het goederenvervoer voor ?

Laatst bewerkt door NSR-fan op 11-05-2015 21:14
 

11-05-2015 21:42:30
timtrein
timtrein
Goederenvervoer kent bijna alleen maar lange dagen. Maar die hebben ook een andere CAO.  

11-05-2015 22:43:11
maigoda
maigoda
Quote
NSR-fan (ma 11 mei 2015 21:11:23 https://www.somda.nl/forum/16364/p538524/): Maakt volgens mij niets uit.

-Parttimer werkt 32 uren, maar doet er in werkelijkheid 36 uur per week (4x9). Na twee weken werken 8 uren teveel gewerkt, 1 dag vrijetijd erbij.
Gemiddeld werkt hij dus gewoon 32 uur.

-Full-timer werkt 40 uren, maar doet er in werkelijkheid 45 uren per week (5x9).
Na twee weken werken 10 uren teveel gewerkt, ruim een dag vrijetijd erbij.
Gemiddeld werkt hij dus gewoon 40 uren.

Dus parttime of fulltime maakt in deze niets uit.

Dat een dienst van langer dan 9 uren niet vaak gewerkt mocht worden wist ik niet, maar is gewoon via de CAO te veranderen.

Laat ik stellen dat je er wel heel makkelijk over denkt. Maar zo werkt het dus niet. En zeker niet als het gaat om "gewoon via de CAO te veranderen". Die is niet zomaar even naar believen te veranderen. En er zijn ook nog afspraken gemaakt die niet in de CAO staan. Denk daarbij even aan het verhaal Lusten&Lasten. Die afspraken zijn al heel moeizaam tot stand gekomen. Ze zomaar even veranderen" of gewoon overboord gooien onder het mom van: "ja, het moet maar even anders" is een garantie dat er dezelfde dag geen trein meer rijdt.

Tot slot: kijk ook even in de CAO op de pagina 31 onder punt 5a en op pagina 36 onder punt 3. Daar staat nog iets interessants over dienstlengtes...
Groetjes,
Emiel
 

11-05-2015 23:13:34
greyhound
greyhound
Quote
maigoda (ma 11 mei 2015 20:13:34 https://www.somda.nl/forum/16364/p538511/):
Heb ik daarintegen een dienst met de IC naar Gn, IC terug naar Zl, schaft, stoppertje Es en met de IC weer terug naar Ut, dan is dat veel minder intensief, terwijl je best nog wel wat kilometers maakt.
Gelukkig wordt het stoppertje Es aanbesteed en lopen de passagiers dan geen risico meer de dupe te worden van verstoringen in Utrecht en Groningen

Laatst bewerkt door moderator op 12-05-2015 06:26, reden: Quoot aangepast.
 

11-05-2015 23:33:48
maigoda
maigoda
Dat ligt er maar net aan wie de aanbesteding binnenhaalt...  

12-05-2015 01:10:16
thom
thom
Quote
broek53 (ma 11 mei 2015 19:27:12 https://www.somda.nl/forum/16364/p538506/): Wat is dat nou weer voor een vreemde glijdende schaal? Wat is dan wel veilig en onderbouw dat dan ook even.

Nouja, ik kan me zo voorstellen dat als je in de gedachte van NSR-fan gaat denken en alle diensten intensief volplempt tot 9 uur lengte met ergens alleen een half uurtje pauze ertussen dat tochwel iets teveel gaat vergen van wat er mogelijk is aan concentratie van de mensheid...

Het is immers ook niet voor niets dat op de weg daar uitgebreide rij- en rustrijden voor vastgelegd zijn, en er toch regelmatig blijkt wat de gevolgen zijn als je maar door blijft sturen...
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


12-05-2015 09:29:45
broek53
broek53
Dan kloppen de regels dus niet. Je kunt je niet permitteren om in het wilde weg naar believen van wie dan ook diensten meer of minder 'vol' te maken. Daar ontstaan dan (terecht) einde- en oeverloze discussies over (waarvan we hier de eerste contouren al zien verschijnen). Niet dat discussies erg zijn, maar ze moeten een keer beslecht worden. Dat zijn ze al en vastgelegd in de (plannings)regels die er voor het maken van diensten zijn. Daar moet je niet bij elke dienst weer over kunnen beginnen te oh-en.  

12-05-2015 10:09:12
maigoda
maigoda
De regels kloppen opzich prima en volle diensten zijn er nu ook al. Alleen varieert de dienstlengte van 6 uur tot 9,5 uur. Wat in de laatste berichten naar voren komt, is alleen maar dat iemand het idee heeft alle diensten allemaal 9 uur te maken en 'vol' te plannen, terwijl dat binnen alle gemaakte afspraken domweg niet kan. Net als 'zomaar even de afspraken veranderen'.
Groetjes,
Emiel
 

12-05-2015 13:10:33
bloemkool
bloemkool
Het is niet meer dan een idee om de diensten vast te prikken op 9 uur. Het lijkt me dat daarin nog flexibiliteit ingebouwd kan worden  

12-05-2015 13:43:06
rolandrail
rolandrail
Als je die inbouwt kom je vanzelf terug op de huidige dienstopzet.  

12-05-2015 14:56:57
maigoda
maigoda
Quote
bloemkool (di 12 mei 2015 13:10:33 https://www.somda.nl/forum/16364/p538598/): Het is niet meer dan een idee om de diensten vast te prikken op 9 uur. Het lijkt me dat daarin nog flexibiliteit ingebouwd kan worden

Juist door je vast te pinnen op alleen diensten van stipt 9 uur neem je heel wat flexibiliteit weg. Want de huidige flexibiliteit zit hem niet in de dienstinhoud, maar in de dienstlengte. En die noodzakelijke flexibiliteit heeft op veel meer zaken betrekking dan die nu aan de orde zijn gekomen.

Je krijgt het daarnaast ook niet eens voor elkaar om alleen diensten van stipt 9 uur te maken. De werklijnen die elke standplaats heeft, brengen nu eenmaal met zich mee dat je per definitie ongelijke dienstlengtes krijgt. En dan maakt het niet eens uit hoe je de werklijnen verdeelt over de standplaatsen.
Groetjes,
Emiel
 

27-10-2016 20:07:06
wouter15
wouter15
Maandag 31 oktober leggen machinisten het treinverkeer rond Asd tussen 17:00 en 19:00 plat: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/treinverkeer_amsterdam_maandag_tijdens_avondspits_ontregeld-147788

Laatst bewerkt door moderator op 28-10-2016 12:36, reden: Topic samengevoegd.
 

27-10-2016 20:25:32
rolandrail
rolandrail
Machinisten én conducteurs zoals in het artikel staat.  

27-10-2016 22:43:00
daniel_ddr
daniel_ddr
Dat maakt toch voor de gevolgen niet zo'n verschil? Als alleen de conducteurs werken komen de treinen immers ook niet zo ver


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

27-10-2016 22:47:17
rolandrail
rolandrail
Voor de gevolgen niet maar wel waar het in de kern om draait: de werkpakketten van zowel mcn als hc.  

27-10-2016 23:26:08
dennistd
dennistd
Ik kan me voor machinisten voorstellen dat ze de afwisseling belangrijk vinden, maar wat maakt het voor een conducteur nou uit of ie de hele dag op hetzelfde traject zit? Uiteraard zullen er wat minder leuke trajecten zijn (veel zwartrijders bijvoorbeeld), maar elke dag datzelfde traject hoeft natuurlijk niet. Als Pietje maandag daar zit, dan wordt dinsdag Henkie daarheen gestuurd, op woensdag Annie, donderdag is Klazien aan de beurt en vrijdag mag Pietje weer. De afwisseling lijkt me dan toch nog voldoende aanwezig?

Laatst bewerkt door dennistd op 27-10-2016 23:28
 

27-10-2016 23:45:29
AgentX
AgentX
Waarom zou een conducteur minder behoefte hebben aan afwisseling dan een machinist?  

27-10-2016 23:49:41
ZJ37
ZJ37
Doen de machinisten en HC's van de IC Direct ook mee?  

28-10-2016 00:34:57
thom
thom
Ik kan me best voorstellen dat je als conducteur niet echt vrolijk word als je de gehele dag op een probleem lijn vertoefd, dat is heel wat anders dan een keer een slagje op zo'n lijn...

Laatst bewerkt door thom op 28-10-2016 00:43
 

28-10-2016 06:54:16
mdeen
mdeen
Quote
AgentX (do 27 okt 2016 23:45:29 https://www.somda.nl/forum/18718/p596412/): Waarom zou een conducteur minder behoefte hebben aan afwisseling dan een machinist?

Och kom op zeg, het is toch zo'n geneuzel in de marge. Alsof de 824 de ene dag hetzelfde is als de 824 de andere dag. Ik rij elke morgen dezelfde route naar het werk, zit elke dag achter hetzelfde bureau, zie elke dag dezelfde mensen op het werk.
Dat afwisselings argument is gewoon "er mag niets veranderen want er mag niets veranderen".
 

28-10-2016 07:53:32
ZJ37
ZJ37
En zeker niet 100% van het personeel denkt er zo over. Er zijn genoeg collega's die geen trek hebben in een slag Hdr-Mt om de simpele reden dat bij een verstoring achter je het geheid een latertje wordt.  

28-10-2016 08:38:44
b2py
b2py
Alsof ze daar niet ruim voor gecompenseerd worden, en een storing Hdr- Hwd heeft hetzelfde resultaat  

28-10-2016 09:08:21
smarkie
smarkie
Quote
ZJ37 (do 27 okt 2016 23:49:41 https://www.somda.nl/forum/18718/p596413/): Doen de machinisten en HC's van de IC Direct ook mee?

Die treinen worden voor meer dan 80% gereden door personeel van nsr, die dit in hun rooster hebben zitten gekombineerd met andere diensten, dus het is goed mogelijk


Mcn NS International Rtd
 

28-10-2016 09:25:51
Daan!
Daan!
Quote
ZJ37 (vr 28 okt 2016 07:53:32 https://www.somda.nl/forum/18718/p596420/): En zeker niet 100% van het personeel denkt er zo over. Er zijn genoeg collega's die geen trek hebben in een slag Hdr-Mt om de simpele reden dat bij een verstoring achter je het geheid een latertje wordt.


Stel dat personeel wordt ingedeeld op de corridor Alkmaar - Maastricht. Dus personeel pendelt de hele dienst op die serie. Er ontstaat een storing op Utrecht en de corridor wordt gesplitst. Personeel wat onder Utrecht zit en terug moet naar hun standplaats Alkmaar zit onder Utrecht 'gevangen'. Dit betreft personeelslid A. Personeelslid B zit echter boven Utrecht 'gevangen'. Het personeelslid C wat de dienst van A had moeten overnemen in Alkmaar vervangt daarom niet A, maar B. Personeelslid D die in Eindhoven personeelslid B had moeten overnemen, vervangt nu niet B, maar A. Het enige wat A en B nog moeten doen is om Utrecht heenreizen naar hun standplaats. Die extra reistijd is hun extra gewerkte tijd. Dat kan niet in de ruime uren gaan lopen lijkt mij.
 

28-10-2016 09:30:27
ZJ37
ZJ37
Behalve als je in de verre "ader" onder Rm vastzit, of de Zeeuwse lijn, of ten noorden van Mp, ik verzin maar iets.

Maar als het voor niemand een probleem is, Heb ik niks gezegd.
 

28-10-2016 09:34:45
ZJ37
ZJ37
Quote
smarkie (vr 28 okt 2016 09:08:21 https://www.somda.nl/forum/18718/p596422/):
Quote
ZJ37 (do 27 okt 2016 23:49:41 https://www.somda.nl/forum/18718/p596413/): Doen de machinisten en HC's van de IC Direct ook mee?

Die treinen worden voor meer dan 80% gereden door personeel van nsr, die dit in hun rooster hebben zitten gekombineerd met andere diensten, dus het is goed mogelijk
Personeel dat ooit zelf heeft gekozen om met Fyra en later ICD te gaan pendelen tussen Bd en Asd gaan nu protesteren? Dan zullen de Thalys machinisten de slagen Asd-Brussel inmiddels ook wel zat zijn.
 

28-10-2016 09:36:50
AgentX
AgentX
Quote
mdeen (vr 28 okt 2016 06:54:16 https://www.somda.nl/forum/18718/p596418/):
Quote
AgentX (do 27 okt 2016 23:45:29 https://www.somda.nl/forum/18718/p596412/): Waarom zou een conducteur minder behoefte hebben aan afwisseling dan een machinist?

Och kom op zeg, het is toch zo'n geneuzel in de marge. Alsof de 824 de ene dag hetzelfde is als de 824 de andere dag. Ik rij elke morgen dezelfde route naar het werk, zit elke dag achter hetzelfde bureau, zie elke dag dezelfde mensen op het werk.
Dat afwisselings argument is gewoon "er mag niets veranderen want er mag niets veranderen".


Ik denk dat je hier een verkeerde vergelijking maakt. Het gaat erom wat je van je werkgever voor werk krijgt. Een conducteur wordt opgedragen een bepaald rooster te "draaien", waarbij hij over de inhoud zelf weinig inspraak heeft (vandaar ook dat grote overleg).

Zie het alsof de kantine bij jou op het werk voor jou bepaalt dat je elke dag dezelfde mosterdsoep moet eten. Dat ben je na verloop van tijd ook wel zat.
 

28-10-2016 09:39:07
ZJ37
ZJ37
Dan ben je er zelf bij of je die mosterdsoep wel of niet opeet en al dan niet zelf een ander smaakje meeneemt? Je kunt zo altijd wel in de probleemmodus zitten en vooral niet meedenken aan een oplossing.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 28-10-2016 09:39
 

28-10-2016 09:51:14
cuneo56
cuneo56
Quote
ZJ37 (vr 28 okt 2016 09:34:45 Personeel dat ooit zelf heeft gekozen om met Fyra en later ICD te gaan pendelen tussen Bd en Asd gaan nu protesteren? .

Volgens mij schrijft Smarkie dat 80 % daar juist niet voor gekozen heeft , en dus mogelijk mee doet a.s. maandag.
 

28-10-2016 10:20:10
Oldskool
Oldskool
Wat een geleuter! In Asd lopen ze weer eens op de zaken vooruit en wachten dus niet af wat het overleg, bij logistiek, begin november oplevert. En via mail en railpocktbericht is heldere uitleg gegeven waardoor het werkpakket is zoals het is.  

28-10-2016 10:59:37
greyhound
greyhound
Het probleem is hier eerder, dat er voorlopig een tijdje alleen mosterdsoep is omdat de nieuwe kok nog in opleiding is en de nieuwe pannen nog geleverd moeten worden. Dan kun je moord en brand gaan schreeuwen maar daar los je niks mee op, behalve een verziekte werksfeer.
Arriva zal denk ik blij zijn dat ze dit soort personeel niet over hoeven over te nemen.

Laatst bewerkt door greyhound op 28-10-2016 11:00
 


28-10-2016 11:19:16
Oldskool
Oldskool
Nee hoor, daar ligt het niet aan. En wat Arriva er mee te maken heeft, geen idee! %03%  

28-10-2016 11:28:00
dh3201
dh3201
Het tast mijn pretparkrooster aan, dus ik ga staken
%09%


Shqiperise-lopers?
 

28-10-2016 11:28:48
rolandrail
rolandrail
Quote
Oldskool (vr 28 okt 2016 10:20:10 https://www.somda.nl/forum/18718/p596442/): Wat een geleuter! In Asd lopen ze weer eens op de zaken vooruit en wachten dus niet af wat het overleg, bij logistiek, begin november oplevert. En via mail en railpocktbericht is heldere uitleg gegeven waardoor het werkpakket is zoals het is.
En die uitleg is een bullshitverhaaltje.
Er is doelbewust gekozen voor rondje rond de kerk. Flirt en Traxx hebben veel minder invloed op werkpakketten, nieuwe drgl idem dito. Dat je Mt en Hrl met hun baangarantie aan het werk wilt houden is wel begrijpelijk. Maar verder? Ja, b.v. een standplaats Ut behoud alle verre bestemmingen maar zoveel minder per bestemming dat 9 v/d 10 roosters wel degelijk hun afwisseling voor 90% gaan missen. En datzelfde geld voor vrijwel alle andere standplaatsen.(Delen van) de IJssellijn zien we ook amper meer (en dan alleen nog ledig mat op een deeltraject), DM 90 per gods gratie een paar keer Kpn en Zl-Es praktisch niet.
Waarom een jaar te vroeg al DM90 weg halen bij de meestte standplaatsen? V.w.b. bevoegdheid is het niet nodig.
Waarom Rtd-Hld 100% aan Rtd geven de laatste maanden?
 

28-10-2016 11:30:08
rolandrail
rolandrail
Quote
dh3201 (vr 28 okt 2016 11:28:00 https://www.somda.nl/forum/18718/p596452/): Het tast mijn pretparkrooster aan, dus ik ga staken
%09%
Die roosters zijn afspraken over gemaakt, die afspraken worden allemaal in één keer over boord gegooid. Of je nou wel of geen begrip wilt opbrengen voor andersmans werkbeleving, gemaakte afspraken mag niemand zomaar (zonder overleg) negeren. Nu wordt het door de strot geduwd van het rijdend personeel en pas nu er onrust ontstaat komt er opeens uitleg en overleg. Dan ben je dus veel te laat, dat doe je vooraf, niet achteraf. De onrust had door ieder weldenkend mens voorkomen kunnen worden.

Laatst bewerkt door rolandrail op 28-10-2016 11:31
 

28-10-2016 11:36:32
b2py
b2py
Als de motivatie voor de stakingen de redenen zijn die Roland aangeeft dan kan ik niet meer dan gaan huilen in een hoekje  

28-10-2016 11:43:26
Oldskool
Oldskool
Quote
dh3201 (vr 28 okt 2016 11:28:00 https://www.somda.nl/forum/18718/p596452/): Het tast mijn pretparkrooster aan, dus ik ga staken %09%
Kijk eens aan. Je stokpaardje is weer van stal gehaald%03%
 

28-10-2016 11:46:16
Oldskool
Oldskool
@Roland. Dat het een bs verhaal is, weet ik. Waar het mij om gaat is, in Asd lopen ze op de zaken vooruit, terwijl er in de eerste week van November een groot overleg is met alle roostercommissies. Dat hadden ze beter eerst even af kunnen wachten.. En ik ben het met je eens, dat overleg had eerder gemoeten, niet nu de roosters bijna klaar zijn.

Laatst bewerkt door Oldskool op 28-10-2016 11:47
 

28-10-2016 11:58:16
sjoerd
sjoerd
Misschien dat het verstrekken van regelmatigheidstoeslag, al is het maar per dag regelmatige dienst, collega's over de streep kan trekken. Want bij rondjes rond de kathedraal heb je natuurlijk geen recht meer op onregelmatigheidstoeslag.
Serious mode: Het zijn diep gewortelde verworvenheden die langzamerhand op gespannen voet staan met een doelmatige bedrijfsvoering. En juist daarop wordt het vervoersbedrijf steeds sterker aangesproken. Het alternatief, rondjes rond de kathedraal, staat nog heel ver af van de docent die dagelijks dezelfde klas treft (heeft ook voordelen trouwens), de kantoorvrouw die dagelijks dezelfde directrice haar brieven typt (heeft ook voordelen), de buschauffeur die dagelijks twintig keer langs het Stadhuis rijdt (heeft ook voordelen), de huisman die dagelijks driemaal de billen van de baby poetst (heeft ook voordelen). Kortom: als we gaan denken in voordelen, zijn we al veel verder.
 

28-10-2016 12:07:43
maurits
maurits
Het trieste is dat hoe langer het personeel krampachtig blijft vasthouden aan hun rechten, des te meer de politiek geneigd wordt om lijnen te gaan aanbesteden. De regionale vervoerders laten zien dat het efficiënter kan en volgens mij heeft het personeel het daar echt niet slecht. Ik krijg vooral het idee dat dit een machtspelletje van de verschillende vakbonden is....

De afwisseling is goed voor HC's als het om agressielijnen gaat. Voor de rest kan het personeel best de ene dag vier slagen Tiel rijden en de volgende dag op en neer naar Groningen met een IC. Er zijn zat beroepsgroepen waarin minder afwisseling zit.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

28-10-2016 12:35:25
moderator
Moderator
moderator
Een topic over een protestbijeenkomst te Asd komende maandag is samengevoegd met dit reeds bestaande topic over het rondje om de kerk.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

28-10-2016 13:25:28
yappa
yappa
Omdat ik wat verder van de cabine / driehoekssleutel af zit, probeer ik te begrijpen wat er nu in de voorgestelde roosters verandert, maar ik kom er niet helemaal uit.

Wordt de variatie op de dag zelf minder? Of de variatie tussen de dagen?
 

28-10-2016 15:15:14
mdeen
mdeen
Quote
AgentX (vr 28 okt 2016 09:36:50 https://www.somda.nl/forum/16364/p596432/):
Quote
mdeen (vr 28 okt 2016 06:54:16 https://www.somda.nl/forum/18718/p596418/):
Quote
AgentX (do 27 okt 2016 23:45:29 https://www.somda.nl/forum/18718/p596412/): Waarom zou een conducteur minder behoefte hebben aan afwisseling dan een machinist?

Och kom op zeg, het is toch zo'n geneuzel in de marge. Alsof de 824 de ene dag hetzelfde is als de 824 de andere dag. Ik rij elke morgen dezelfde route naar het werk, zit elke dag achter hetzelfde bureau, zie elke dag dezelfde mensen op het werk.
Dat afwisselings argument is gewoon "er mag niets veranderen want er mag niets veranderen".


Ik denk dat je hier een verkeerde vergelijking maakt. Het gaat erom wat je van je werkgever voor werk krijgt. Een conducteur wordt opgedragen een bepaald rooster te "draaien", waarbij hij over de inhoud zelf weinig inspraak heeft (vandaar ook dat grote overleg).

Zie het alsof de kantine bij jou op het werk voor jou bepaalt dat je elke dag dezelfde mosterdsoep moet eten. Dat ben je na verloop van tijd ook wel zat.

Nee, die vergelijking vind ik volledig mank gaan. Wat moet een conducteur doen, kaartjes knippen en informatie verstrekken. Dat is zijn werk, dat moet hij 40 jaar doen. Is het echt het einde van de wereld dat je op een bepaalde dag alleen in treinserie X kaartjes knipt en informatie verstrekt?
Die trein en die mensen zijn echt niet anders dan die trein en die mensen in treinserie Y.
Het is alsof een kok klaagt dat hij elke dag ontbijt, lunch en avondeten moet maken, laten we eens ijs bij het ontbijt doen en cornflakes bij het avondeten want dat verandert het werk toch totaal!

En ik denk dat we (en NS) het er toch al over eens zijn dat het punt niet is dat een bepaalde medewerker voor de rest van zijn leven exact dezelfde dienst draait.
 

28-10-2016 15:57:57
279
279
hoe je d'r ook over denkt, het is dezelfde discussie als anderhalf jaar geleden.  

28-10-2016 16:38:19
cuneo56
cuneo56
En het vervelende is dat de reiziger die het eigenlijk niet boeit waar de mensen vandaan komen die z'n trein rijden er weer de dupe van mag worden!
Het zou al sympatiker overkomen om het b.v. op zondag morgen tussen 11 en 13 uur te doen!Als het uberhaupt al op zo'n manier moet.%09%
 

28-10-2016 17:30:54
thom
thom
Verschil is dat een kok vooraf weet dat dat nooit zal veranderen, en het NS personeel heeft ooit gesolliciteerd met een bepaalde afwisseling die daarbij hoort.

Daarnaast zit er natuurlijk wel degelijk verschil in reizigers op trajecten, genoeg trajecten waar je veel meer te maken zult hebben met agressie en het werk dus ook (geestelijk) intensiever zal zijn en op andere trajecten heb je meer forenzen en is er niks om te je druk keer te maken. Dat alles heeft ook weer te maken met werkdruk en het welzijn van je personeel.
 

28-10-2016 19:25:38
bnv
bnv
Het bericht in de pers is niet helemaal duidelijk:
Wie gooit de boel nou plat maandag tussen 5 en 7 's avonds?
Personeel met Standplaats Amsterdam?
Of, zoals het bericht suggereert, alleen die treinen die Asd CS aan doen. Dat laatste zal moeilijk te doen zijn (?). Er komt immers ook personeel van andere standplaatsen.
Maar als het wel zo is (alleen CS), rijdt dan op de zuidas (Asd Zuid enz.) bijvoorbeeld alles dan wel?
Krijg er nog geen hoogte van.
 

28-10-2016 19:34:24
MCN-GVC
MCN-GVC
Erg veel is er i.d.d. niet duidelijk buitenom standplaats Asd zelf. Wat er nu bekent is, is dat er de boel plat gaat voor Amsterdammers, deze mogen ook hun trein laten staan. Dit betekent natuurlijk ook neveneffecten zoals treinen die deels personeel hebben, en dus ook niet rijden. Personeel van andere standplaatsen mag komen, maar buiten diensttijd. Naar aanleiding wat uit dit werkoverleg komt, komen er misschien meerdere werkoverleggen. Bijvoorbeeld iedere dag van de week op een andere standplaats, maar wel tussen 5 en 7, zodat niet altijd dezelfde reizigers de dupe zijn.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 28-10-2016 19:35
 

28-10-2016 20:28:58
dh3201
dh3201
Quote
MCN-GVC (vr 28 okt 2016 19:34:24 https://www.somda.nl/forum/16364/p596527/): Erg veel is er i.d.d. niet duidelijk buitenom standplaats Asd zelf. Wat er nu bekent is, is dat er de boel plat gaat voor Amsterdammers, deze mogen ook hun trein laten staan.

Met als gevolg dat er ook andere treinen niet kunnen rijden omdat die er dan niet meer langs kunnen?


Shqiperise-lopers?
 

28-10-2016 22:21:04
Frontier
Frontier
Quote
rolandrail (vr 28 okt 2016 11:28:48 https://www.somda.nl/forum/16364/p596453/):
Dat je Mt en Hrl met hun baangarantie aan het werk wilt houden is wel begrijpelijk.

Baangarantie is op zich begrijpelijk, maar standplaatsgarantie is natuurlijk volslagen belachelijk, werken waar er werk is of anders een andere werkgever zoeken. Ieder ander bedrijf zou allang failliet zijn geweest met zulke onredelijke voorwaarden.

Quote
rolandrail (vr 28 okt 2016 11:28:48 https://www.somda.nl/forum/16364/p596453/): (Delen van) de IJssellijn zien we ook amper meer (en dan alleen nog ledig mat op een deeltraject), DM 90 per gods gratie een paar keer Kpn en Zl-Es praktisch niet.
Waarom een jaar te vroeg al DM90 weg halen bij de meestte standplaatsen? V.w.b. bevoegdheid is het niet nodig. Waarom Rtd-Hld 100% aan Rtd geven de laatste maanden?

Zo zou het voor elke standplaats moeten zijn, treinseries die je standplaats niet aandoen heb je niets op te zoeken. Dat maakt de roosters maar vooral oplossingen bij verstoringen alleen maar gecompliceerd, en bovendien krijg je er rare bijeffecten als 'passagieren' bij. Passagieren doe je maar in je vrije tijd zou je denken, maar als je sommige roosters wel eens ziet... Een kok (om dat beroep er nog maar eens bij te halen) gaat ook niet in werktijd in z'n eigen restaurant zitten eten.

Quote
thom (vr 28 okt 2016 17:30:54 https://www.somda.nl/forum/16364/p596514/): Verschil is dat een kok vooraf weet dat dat nooit zal veranderen, en het NS personeel heeft ooit gesolliciteerd met een bepaalde afwisseling die daarbij hoort.

Ja, en zo zullen er ook nog wel machinisten zijn die ooit gesolliciteerd hebben met het idee zowel reizigers als goederen te rijden, maar ook dat is geen excuus. Er zullen ook koks zijn die ergens gesolliciteerd hebben om bepaalde gerechten te bereiden maar die na verloop van tijd tegen hun wil van de kaart zijn verdwenen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

28-10-2016 22:56:43
thom
thom
Passagieren is niet meer dan een normaal onderdeel van je werk, je standplaats is bv Utrecht en als je werkgever vind dat je op andere plaatsen moet beginnen of eindigen is dat vind ik dat niet meer dan terecht dat dat gewoon diensttijd is.

Daarnaast kun je aan passagieren natuurlijk niet ontkomen, het aantal startende treinen tov het personeel op een standplaats is nooit in verhouding met elkaar, treinen starten of lopen niet altijd uit op standplaatsen en als er iemand pauze gaat houden moet ook iemand die trein gaan rijden...

Dat is een puzzel met wel zoveel haken en ogen...

Laatst bewerkt door thom op 28-10-2016 22:57
 

28-10-2016 23:01:52
Frontier
Frontier
Correct, passagieren kun je nooit helemaal aan ontkomen, maar met het in principe enkel nog rijden van treinen van/naar je standplaats kan het aantal uren dat personeel moet passagieren wel drastisch omlaag worden gebracht.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

29-10-2016 01:32:58
thom
thom
Maar krijg je een enorm gat op andere standplaatsen door scheefstand aan personeel...  

29-10-2016 03:27:51
Frontier
Frontier
Welnee, dan wordt treinserie 1 gewoon veel vaker gereden door standplaats A dan door standplaats B omdat er op standplaats A meer diensten te vullen zijn, ondanks dat de treinserie beide standplaatsen aandoet.

Verder moet je ook af van het belachelijke fenomeen 'standplaatsgarantie', want dat is gewoon niet werkbaar met een voortdurend veranderende dienstregeling en concessies die van vervoerder wisselen. Voorbeeld zou moeten zijn zoals bijvoorbeeld easyJet en Ryanair, als daar een basis minder vluchten krijgt of zelfs geheel opgedoekt wordt kun je óf naar een andere basis verkassen óf een andere werkgever gaan zoeken, wat me niet meer dan redelijk lijkt. Want wat heb je eraan om ergens personeel te hebben waar het werk niet of nauwelijks is?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

29-10-2016 08:12:52
IC2000
IC2000
Kijk, en dat is nou precies het probleem. Je kunt niet zomaar ineens de standplaats van een medewerker veranderen. Als je dat doet moet je in het vervolg ook de reistijd en kosten van de medewerker betalen (wettelijk), dus schiet je daar nog niks mee op.
En Ryanair en easyjet zou ik niet graag als voorbeeld gebruiken omdat die maatschappijen bekend staan om hun zeer slechte arbeidsvoorwaarden en het feit dat ze schijt hebben aan alle regels op dat vlak.
 

29-10-2016 11:56:58
smarkie
smarkie
Quote
ZJ37 (vr 28 okt 2016 09:34:45 https://www.somda.nl/forum/16364/p596431/): Personeel dat ooit zelf heeft gekozen om met Fyra en later ICD te gaan pendelen tussen Bd en Asd gaan nu protesteren?

dat schrijf ik niet, ik heb het over 80% NSR die nu 50/50 rijden dus HSL en klassiek.
die andere 20% is de groep die er zelf voor heeft gekozen.


Mcn NS International Rtd
 

29-10-2016 12:47:15
ZJ37
ZJ37
Duidelijk. Op dit moment zijn de personeelsdiensten op de hsl toch niet vermengd met overige treinen op het HRN? Als ik je goed begrijp zijn in de roosters dus wel HSL-diensten en HRN-diensten opgenomen.  

29-10-2016 13:11:50
smarkie
smarkie
klopt.
op dus die kleine groep mcn van NS int na die wel 100% icd/icbru rijden


Mcn NS International Rtd
 

31-10-2016 12:44:28
lex_t
lex_t
Verwende kinderen. Dat je je niet rot schaamt voor die staking vanmiddag. http://nos.nl/artikel/2140208-ns-ers-krijgen-duizenden-euro-s-extra-aan-onregelmatigheidstoeslag.html  

31-10-2016 12:57:06
279
279
hoor je iemand klagen over de betaling dan?  

31-10-2016 13:16:55
Klaasje
Klaasje
Waarom is het overleg overigens pas om 17 uur en niet rondom einde en begin van de diverse personeelsdiensten van tussen 14 en 17 uur? Lijkt mij veel handiger voor het personeel zelf en veel minder irritant voor de reiziger.  

31-10-2016 13:25:30
rolandrail
rolandrail
Late diensten begin ergens tussen 11 en 20u, tussen 17 en 19u heb je wel de hoogste concentratie v.w.b. aanvang dienst/aanwezigheid late dienst. De vroege dienst is voor een groot deel al voor of rond 12 a 13u klaar.  

31-10-2016 14:32:12
sander14
sander14
Quote
lex_t (ma 31 okt 2016 12:44:28 https://www.somda.nl/forum/16364/p596733/): Verwende kinderen. Dat je je niet rot schaamt voor die staking vanmiddag. http://nos.nl/artikel/2140208-ns-ers-krijgen-duizenden-euro-s-extra-aan-onregelmatigheidstoeslag.html
Dit bericht over de onregelmatigheidstoeslag heeft niks te maken met het werkoverleg wat vanmiddag plaats vind.
 

31-10-2016 15:30:33
VIRMm1
VIRMm1
Quote
lex_t (ma 31 okt 2016 12:44:28 https://www.somda.nl/forum/16364/p596733/): Verwende kinderen. Dat je je niet rot schaamt voor die staking vanmiddag. http://nos.nl/artikel/2140208-ns-ers-krijgen-duizenden-euro-s-extra-aan-onregelmatigheidstoeslag.html


Wat een ontzettend dom bericht plaats je daar.

Die onregelmatigheidstoeslag is iets waar iedereen in Nederland recht op heeft. Dat is wettelijk bepaald.

Dat NS'ers dat geld nu krijgen staat sowieso los van die staking, buiten dat hebben NS'ers gewoon recht op dat geld (en krijgen we het eigenlijk pas 5 jaar te laat).

Werknemers die al meer dan 30 jaar bij het spoor werken missen eigenlijk nog voor 25 jaar aan geld.
 

31-10-2016 15:37:58
bacr
bacr
ORT is iets dat in CAO-onderhandelingen wordt afgesproken.
Toen het nog ongebruikelijk was om 's avonds of in het weekend te werken, werden er wel ORT's van 100% (zondag) afgesproken, of voor het werken in de nacht.

Inmiddels weten de jongeren die bij de supermarkt werken al, dat ze dergelijke percentages niet meer krijgen: omdat het werken op zaterdag en zondag 'normaal' wordt gevonden, zijn de percentages lager geworden, in ruil voor een ietsie pietsie meer loon.
 

31-10-2016 15:42:42
VIRMm1
VIRMm1
Bijvoorbeeld bij de politie in Nederland is recent hetzelfde gebeurd, die hebben ook jaren aan ORT gekregen die niet betaald is.
Dit is dus niet iets van alleen de NS.
 

31-10-2016 15:57:18
broek53
broek53
Tsjonge, kan ik alsnog stil gaan leven van het achterstallige loon dan?  

31-10-2016 16:10:35
279
279
alleen de jaren 2012 - 2015 worden alsnog uitbetaald.
de rest schijnt verjaard te zijn!
dus helaas Michiel....
 

31-10-2016 16:33:14
broek53
broek53
Ik geloof dat ik eens ergens werkoverleg moet gaan houden.  

31-10-2016 17:06:41
ZJ37
ZJ37
Is er nog plaats voor mij? %08%  

31-10-2016 17:24:47
sjoerd
sjoerd
Het gevaar voor deze site is dat we in elke beroepsgroep nu wat te klagen gaan krijgen. Overwerk uitbetaald krijgen is immers bij (semi-)overheidsfuncties zoals in de zorg en in het onderwijs geen gemeengoed, maar een overschrijding van de werktijden met 25% is daar dagelijks volstrekt gebruikelijk. Laten we het dus hier voor één keer maar niet >zakelijk< houden want dan vult zich dit draadje met veel lijdende voorwerpen.  

31-10-2016 19:21:23
broek53
broek53
Je hebt gelijk en ik bedoelde ook niet meer dan een knipoog naar het feit dat ik vanaf 1971 met enige regelmaat in de onregelmatigheid heb gezeten bij NS
Meer niet, en zeker geen frustraties☺.
 

31-10-2016 23:41:41
thom
thom
Quote
sjoerd (ma 31 okt 2016 17:24:47 https://www.somda.nl/forum/16364/p596783/): Het gevaar voor deze site is dat we in elke beroepsgroep nu wat te klagen gaan krijgen. Overwerk uitbetaald krijgen is immers bij (semi-)overheidsfuncties zoals in de zorg en in het onderwijs geen gemeengoed, maar een overschrijding van de werktijden met 25% is daar dagelijks volstrekt gebruikelijk. Laten we het dus hier voor één keer maar niet >zakelijk< houden want dan vult zich dit draadje met veel lijdende voorwerpen.

Het NOS bericht schrijft nou juist dat het in de Ziekenhuis-CAO ook zo vastgelegd is.

Overigens snap ik de opmerking over verwende kinderen ook niet helemaal, alsof als je maar genoeg geld krijgt je alles maar te slikken hebt van je werkgever.

Laatst bewerkt door thom op 31-10-2016 23:42
 

01-11-2016 06:25:49
robbertc
robbertc
Maar gebeurd er echt zoveel verschrikkelijks dan?  

01-11-2016 07:35:17
b2py
b2py
Er gaan vage berichten rond dat er morgenochtend ook een werkoverleg gepland wordt in Utrecht, Den Haag en Rotterdam  

01-11-2016 09:12:41
Rolffiej19
Rolffiej19
Klopt morgen ochtend vanaf 05:00 op Ut , Gvc en Rtd dat wordt een gezellige ochtendspits %08%


MCN ASD
 

01-11-2016 09:42:07
wouter15
wouter15
Word deze wel ondersteund door de vakbond?