Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Het rondje om de kerk

Zondag 29 mrt 2015 - 20:54:44
b2py
b2py
Kamer voelt voor onderzoek 'rondje om de kerk' op spoor

Om het spoornetwerk stabieler te maken en urenlange verstoringen te voorkomen moeten machinisten vaker op vaste trajecten gaan rijden.
Dat wil de VVD, zo laat Kamerlid Betty de Boer weten aan NU.nl. Ook diverse andere partijen willen dat staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) en de NS deze optie gaan onderzoeken.

Afgelopen vrijdagochtend zorgde een stroomstoring in de ochtend er niet alleen voor dat het treinnetwerk rond Amsterdam urenlang plat lag, na de storing duurde het nog de hele dag voordat het treinverkeer weer normaal op gang kwam.

Ook bij andere grote storingen afgelopen maanden zorgde het huidige treinnetwerk er voor dat het oponthoud na een storing urenlang aanhield.

Rondje om de kerk
Het door de VVD voorgestelde zogeheten 'rondje om de kerk' geldt al jaren als omstreden, omdat treinpersoneel ooit fel actievoerde tegen dit systeem. Het zou het netwerk stabieler maken, maar voor machinisten zou het werk door de vaste trajecten saaier kunnen worden.

"Nu zorgt het uitwaaieren van machinisten er bij storingen voor dat er onduidelijkheid is waar de machinist ingezet moet worden'', aldus De Boer. "Zo'n sneeuwbaleffect van storingen kun je ondervangen met trajecten met een vaste machinist."

De Boer vraagt de staatssecretaris om deze optie nader te onderzoeken. Nadeel van een dergelijk systeem is dat reizigers vaker zullen moeten overstappen.

Toch voelt ook Kamerlid Martijn van Helvert (CDA) wel voor een dergelijk onderzoek: "Hoe je het ook wendt of keert, door simpelere trajecten is een vertraging of storing makkelijker te isoleren".

meer: www.nu.nl

Laatst bewerkt door moderator op Vrijdag 28 okt 2016 om 12:38:17

Zondag 29 mrt 2015 - 20:57:15
ZJ37
ZJ37
Zullen we van NS maar gewoon weer een staatsbedrijf maken? 100% bemoeienis is inmiddels al geregeld.

Zondag 29 mrt 2015 - 21:20:26
broek53
broek53
Ik lach me suf. Benieuwd hoe recht de NS-Directie de rug gaat houden, althans het ferme standpunt van de vorige Directie overeind gaat houden dat ze dat niet in gaan voeren. Ik denk dat ze zich eruit gaan redden met het wonder-computersysteem dat in een paar seconden alle diensten kan herschikken (en dat al een jaar of tien in ontwikkeling is, geloof ik).

Zondag 29 mrt 2015 - 21:22:45
b2py
b2py
ZJ37 (zo 29 mrt 2015 20:57:15 somda.nl): Zullen we van NS maar gewoon weer een staatsbedrijf maken? 100% bemoeienis is inmiddels al geregeld.
Keer op keer wordt aangetoond dat NS het niet kan en ook niet de druk krijgt om het beter te doen. De klanten betalen wel en de overheid leunt toch achterover. Misschien dat ze nu eens gemotiveerd worden het beter te doen. Het is toch schandalig dat een stroomstoring die om 12:00 over was dat je om 22:30 nog een NS Alert krijgt met de tekst "Ga niet op reis, nauwelijks treinverkeer rondom Amsterdam Centraal."

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

Zondag 29 mrt 2015 - 21:32:42
michaben
michaben
ZJ37 (zo 29 mrt 2015 20:57:15 somda.nl): 100% bemoeienis is inmiddels al geregeld.
De overheid is zowel eigenaar als opdrachtgever van de NS (onder verschillende portefeuilles, details doen er nu niet toe), als die zich er niet mee mogen bemoeien waarom bestaat er dan nog zoiets als aandeelhouders en opdrachtgevers?

De NS komt keer op keer met het argument dat het spoor druk en complex is. En veel mensen trappen daar nog in ook. Maar het spoor is gewoon zo ingewikkeld als men het zelf maakt. Honderd treinen is echt niet per definitie complexer dan tien treinen. Je maakt het pas complex als je alles met elkaar gaat verweven. Maar dat is geen vereiste van schaalvergroting, maar een keuze die men maakt, meestal omdat het efficiënter en dus goedkoper is. Maar indien de dienstverlening hierdoor niet meer adequaat uit te voeren is zal men toch een stap terug moeten zijn.

Zondag 29 mrt 2015 - 21:33:35
broek53
broek53
b2py (zo 29 mrt 2015 21:22:45 www.somda.nl):
ZJ37 (zo 29 mrt 2015 20:57:15 somda.nl): Zullen we van NS maar gewoon weer een staatsbedrijf maken? 100% bemoeienis is inmiddels al geregeld.
Keer op keer wordt aangetoond dat NS het niet kan en ook niet de druk krijgt om het beter te doen. De klanten betalen wel en de overheid leunt toch achterover. Misschien dat ze nu eens gemotiveerd worden het beter te doen. Het is toch schandalig dat een stroomstoring die om 12:00 over was dat je om 22:30 nog een NS Alert krijgt met de tekst "Ga niet op reis, nauwelijks treinverkeer rondom Amsterdam Centraal."
Wat ZJ bedoelt, is niet dat er niets moet gebeuren, denk ik, maar het feit dat de Twede Kamer de regering op pad stuurt om dingen bij NS te regelen en recht te zetten. De NS zit nog zwaarder in de tang dan voor de verzelfstandiging: als het linksom niet lukt - Rijk dwingt dingen af als concessiehouder - dan gaat het rechtsom - Rijk is de grootste en enige aandeelhouder.

Zondag 29 mrt 2015 - 21:36:28
ZJ37
ZJ37
Allemaal helemaal mee eens dat het veel beter moet na zo'n verstoring, daar is geen misverstand over. Maar net als Michiel lig ik ook in een deuk dat zo'n overheid zich gaat bemoeien met interne bedrijfsprocessen van een zelfstandig bedrijf.

Het is alsof ik morgen naar de bakker ga en ze ga vertellen dat ze andere ovens moeten aanschaffen en meer personeel moeten regelen bij de kassa.

Edit: @broek53 was me al voor met de uitleg

Laatst bewerkt door ZJ37 op Zondag 29 mrt 2015 om 21:36:52

Zondag 29 mrt 2015 - 21:38:34
b2py
b2py
Misschien maar goed ook.

Zondag 29 mrt 2015 - 21:42:57
broek53
broek53
Het zit in de genen van zowel de volksvertegenwoordiging als het spoorbedrijf. Spoor is een systeem dat uiterst eenvoudig is aan te pakken - desnoods maak je een wetje.
Ik herinner mij levendig dat enkele dagen nadat de Kamer had gestemd voor de verzelfstandiging van de NS, ze de regering opdroeg paal en perk te stellen aan een voorgenomen tariefsverhoging...

Zondag 29 mrt 2015 - 22:48:15
rogier
rogier
Flickr rogierp
Dus gewoon als concessie-eis opnemen dat binnen x uur na verhelpen van een infrastoring het treinverkeer volledig hersteld dient te zijn, op straffe van een boete van een paar ton per uur dat dat niet het geval is.

Dan is het aan NS zelf om dat te regelen, hetzij via wondercomputersystemen danwel via gedecompliceerde personeelsdiensten.

Helaas is er nu weer een 1:1 modelbaan-concessie die loopt tot 2025...

Laatst bewerkt door rogier op Zondag 29 mrt 2015 om 22:48:52

Reiziger met hoofdletter R......

Maandag 30 mrt 2015 - 00:28:57
cuneo56
cuneo56
En waarschijnlijk kan een financieel medewerker dan uitrekenen dat die boetes accepteren goedkoper is dan de anders benodigde investeringen.
( al zal men zoiets natuurlijk nooit openlijk toegeven)

Maandag 30 mrt 2015 - 01:44:04
Frontier
Frontier
Hoezee, ik was al bang dat men in de politiek tot in de eeuwigheid de propaganda praatjes van NS zou blijven geloven. "Het spoor is druk en complex, dat we aan dat laatste grotendeels zelf schuld hebben vermelden we er echter nooit bij."
rogier (zo 29 mrt 2015 22:48:15 www.somda.nl): Dus gewoon als concessie-eis opnemen dat binnen x uur na verhelpen van een infrastoring het treinverkeer volledig hersteld dient te zijn, op straffe van een boete van een paar ton per uur dat dat niet het geval is.

Dan is het aan NS zelf om dat te regelen, hetzij via wondercomputersystemen danwel via gedecompliceerde personeelsdiensten.

Helaas is er nu weer een 1:1 modelbaan-concessie die loopt tot 2025...
Er valt vast een juridische weg te vinden om zo'n soort eis alsnog te kunnen implementeren.
cuneo56 (ma 30 mrt 2015 00:28:57 www.somda.nl): En waarschijnlijk kan een financieel medewerker dan uitrekenen dat die boetes accepteren goedkoper is dan de anders benodigde investeringen.
Dan is het slechts een kwestie van de boetes zo hoog maken dat men wél actie gaat ondernemen, i.p.v. er dat soort achterbakse constructies op na te houden. Op straffe van een ton per opgeheven trein nadat de tijdslimiet is verstreken of iets dergelijks. Opgeheven treinen zouden sowieso veel zwaarder bestraft moeten worden wat mij betreft, maar dat is weer een andere discussie.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Maandag 30 mrt 2015 - 03:30:57
Ovindel
Ovindel
cuneo56 (ma 30 mrt 2015 00:28:57 somda.nl): En waarschijnlijk kan een financieel medewerker dan uitrekenen dat die boetes accepteren goedkoper is dan de anders benodigde investeringen.
Doet me denken aan een berekening die Stadsgewest Haaglanden had laten doen om inkomsten boetes zwartrijden tegenover kosten conducteurs in elke tram te berekenen. Conducteurs bleken duurder uit te vallen en dat werd openlijk geschreven in alle kranten met de naam van de wethouder erbij. Waar je dan bezig mee bent als politicus mag Joost weten...

Maandag 30 mrt 2015 - 06:24:35
mren
mren
b2py (zo 29 mrt 2015 20:54:44 www.somda.nl):

De Boer vraagt de staatssecretaris om deze optie nader te onderzoeken. Nadeel van een dergelijk systeem is dat reizigers vaker zullen moeten overstappen.
Raar bericht zo. Gaat het nu om de personeelsdiensten of de opzet van de gehele dienstregeling?

Doordat de term 'rondje om de kerk' weer weer wordt gebruikt, staat het personeel al met 1-0 voor. Het moet ongetwijfeld over variatie tussen de diensten gaan ipv variatie binnen een dienst.

Maandag 30 mrt 2015 - 06:35:09
ZJ37
ZJ37
Laten we het er voorzichtig op houden dat mevrouw De Boer het zelf ook niet helemaal begrijpt, maar dat waren we al gewend van die roeptoeteraars.

Maandag 30 mrt 2015 - 07:42:25
ZJ37
ZJ37
Zelfs de concurrent gaat er in al haar wijsheid mee bemoeien: www.rtlnieuws.nl

Ik ga er vanuit dat Hettinga zijn personeel ook de hele dag alleen maar Gn-Lw v.v. laat rijden en niet tussendoor een slag naar bijvoorbeeld Stv?

Maandag 30 mrt 2015 - 07:47:46
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Het moge toch duidelijk zijn dat er bij een verstoring een chronisch tekort bij de bijsturing is? Die is steeds het personeel kwijt, en gaat dat personeel echt niet vinden als die eerst pendelen en daarna in dezelfde koffiekamer belanden...

Maandag 30 mrt 2015 - 08:27:20
ZJ37
ZJ37
Goed, en dan zijn de dienstroosters aangepast, is dan alles opgelost? Ik geloof het niet echt. Het lijkt me dat ook de Posten moeten zijn voorzien van voldoende personeel en ook de bijsturing. En het ingezette beleid van doorstroomstations gaat natuurlijk ook niet helpen om de boel snel weer in het gareel te krijgen.

Maandag 30 mrt 2015 - 09:10:04
sjaak72
sjaak72
Flickr /sjaakn/
Probleem wordt nu neergelegd bij het rijdende personeel, terwijl het probleem volgens mij bij het management zit. Deze is in dit soort situaties niet creatief genoeg en kiest voor de makkelijkste oplossing. Deze mensen gaan vast en zeker niet met de trein naar huis aan het eind van de werkdag .

Het lijkt mij handiger om na een verstoring op te starten met sprinterdiensten tussen grote stations cq. knooppunten. MCN en HC in dit soort situaties dan op dezelfde trein laten zitten cq. standplaats. Wissels kunnen bij een storing automatisch in een bepaalde stand gezet worden? Zo ja, dan is het heel makkelijk om vaste duidelijk trajecten te maken. In Noord Holland bijv. Amr. / Asd, Amr / Den Helder, Hwd / Hn, Utg / hlm, Ekh / Zd en Hlm / Asd.

Laatst bewerkt door sjaak72 op Maandag 30 mrt 2015 om 09:11:46

Maandag 30 mrt 2015 - 09:12:41
visscher
visscher
ZJ37 (ma 30 mrt 2015 08:27:20 somda.nl): Goed, en dan zijn de dienstroosters aangepast, is dan alles opgelost?
Tussen de dienst weer volledig hervatten (alles opgelost)en wat NS nu heeft gepresteerd zit nog een kilometersgroot verschil. Na een calamiteit als dit lijkt mij wel dat je binnen 2 a 4 uur op alle lijnen een basisdienst (2x/uur een (pendel)stoptrein eventueel aangevuld met de eerste IC's) moet kunnen bieden. Dit lijkt mij met de combinatie van gestrand personeel en materieel prima op te zetten. Pauze hoef je geen rekening mee te houden, dat hebben ze immers net 2 uur gehad bij deze storing.

Is het daarnaast niet een idee om de railpockets ook van een locatiebepaling te voorzien, zodat bijsturing naast overzicht van materieel ook het personeel met locatie in beeld heeft. Dit hoeft echt geen exacte (GPS = veel batterij verbruik) bepaling te zijn, een globale bepaling (mobiele telefoonmast) lijkt mij ruim voldoende hiervoor.

Maandag 30 mrt 2015 - 09:48:20
john2
john2
Bij Veolia op de Heuvellandlijn en de Maaslijn is het toch in principe ook een rondje om de kerk voor de Veolia machinisten. Dit zal ook wel het gevel zijn voor de andere regionale vervoerders. Trambestuurders zullen ook wel hun eigen lijnen hebben.

Maandag 30 mrt 2015 - 09:53:10
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Als bij huidige frequentie niet in staat is om verstoringen vlot op te lossen, hoe zal het straks bij PHS zijn?

Maandag 30 mrt 2015 - 10:20:45
nohab
nohab
Flickr bvisser
sjaak72 (ma 30 mrt 2015 09:10:04 www.somda.nl): Probleem wordt nu neergelegd bij het rijdende personeel, terwijl het probleem volgens mij bij het management zit.
Dan lees je niet goed, er staat duidelijk dat NS (lees: het management) die diensten beter moet organiseren. Het personeel stelt die diensten bovendien niet zelf samen.
sjaak72 Deze is in dit soort situaties niet creatief genoeg en kiest voor de makkelijkste oplossing.
Lijkt mij eerder angst voor nieuwe onrust dan een gebrek aan creativiteit.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Maandag 30 mrt 2015 - 10:36:00
sjaak72
sjaak72
Flickr /sjaakn/
@Nohab; dat is mijn conclusie en met je tweede reactie heb je een punt.

Maandag 30 mrt 2015 - 11:07:25
broek53
broek53
Hoewel ik mijzelf beloofd heb mij hiermee niet meer te bemoeien (trauma's moet uje koesteren en niet openrijten) toch nog even de opmerking dat het absoluut niet helpt om de bijsturingsorganisatie eindeloos te vergroten. Dat het groter moet en ook kan dan nu, is wel duidelijk, maar het is de oplossing niet. Als het aantal te regelen en diensten een kritische massa overschrijdt, is het uitsluitend dweilen met de kraan wagenwijd open - waarbij een toenemend aantal bijstuurders gaat sjorren aan dezelfde diensten of hetzelfde personeel. Je vergroot het aantal dweilen (vergeef mij de vergelijking) maar kunt niet genoeg doen om de kraan dicht te draaien. Dat ligt op dat moment buiten het bereik van de bijsturing namelijk.

Maandag 30 mrt 2015 - 11:12:48
mren
mren
john2 (ma 30 mrt 2015 09:48:20 www.somda.nl): Bij Veolia op de Heuvellandlijn en de Maaslijn is het toch in principe ook een rondje om de kerk voor de Veolia machinisten. Dit zal ook wel het gevel zijn voor de andere regionale vervoerders. Trambestuurders zullen ook wel hun eigen lijnen hebben.
Sterker nog: veel medewerkers bij het GVB hebben jarenlang een 'eigen' lijn en voelen zich beledigd als ze naar een andere lijn moeten.

Maandag 30 mrt 2015 - 11:44:30
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Mss 1:1 bijsturen

Maandag 30 mrt 2015 - 11:59:27
broek53
broek53
Verder nog even een opmerking die geheel buiten de personeelsdiensten ligt.
Ik lees in de verslagen dat men volkomen kwijt was wat er langs de perrons van Amsterdam C aan materieel stond en dat niet opnieuw ingedeeld werd of kon worden of wat dan ook.
Iets dergelijks zag ik 's avinds trouwens zelf in Hoorn.
Hier wreekt zich optimaal de streep die er getrokken is toen de integrale verkeersleiding van de oude NS in tweeén werd gedeeld. Als nu ergens verkeersleiding (volgens de tegenwoordige, enge definitie), knooppuntsturing en bijsturing maerieel (en personeel) bij elkaar komen, is dat op de grote knooppuntstations. In het verleden (nog niet eens zo lang geleden afgeschaft) resideerde over Amsterdam CS een coördinator treindienst, wiens primaire zorg het was Amsterdam C te laten functioneren. Dat betekende dat hij/zij het spoorgebruik bepaalde, de treindienstleiders van Amsterdam C, Singelgracht en Muiderpoort aanstuurde, uiteraard de rangeerdienstleider van Amsterdam C, functioneel de perronopzichterij - en bij grote verstoringen in feite een deel van het verkeersleidingswerk overnam door materieel in te delen en er rijdend personeel gericht bij te bestellen.
Dat was bepaald geen garantie voor succes, maar basaal lag daar de gedachte aan ten grondslag dat je de knooppunten in de benen moet zien te krijgen of te houden, wil je succesvol treindiensten over de baanvakken kunnen rijden.
Dat alles is niet meer.
Daarnaast gaan alle bijsturingsmaatregelen zo te zien weer uit van het rijden van treintjes over baanvakken, en niet van de knooppunten. In mijn ogen nog altijd een basisfout.
Mij verwondert het dan ook niet zo dat de grote knooppunten niet meer in de benen te krijgen zijn.
Bij het denken over het herstellen van de treindienst na een grote calamiteit moet hierover uitdrukkelijk ook nagedacht worden. Als je de knooppunten niet op orde hebt, schiet je met enigszins, meer, of minder eenvoudigere personeelsdiensten nauwelijks iets op.

Maandag 30 mrt 2015 - 13:10:33
john2
john2
Kan een dienstrooster van een rondje om de kerk van NS personeel per week worden gemaakt? Dat er elke week een ander traject is van een rondje om de kerk.

Maandag 30 mrt 2015 - 13:25:49
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Ongetwijfeld. En wat voor zin heeft dat bij verstoringen? @broek53 heeft dat behoorlijk duidelijk uiteengezet.

Maandag 30 mrt 2015 - 13:29:49
broek53
broek53
Als je dat eruit gehaald hebt, dan trek je niet de goede conclusie. Een van de dingen die je moet organiseren is knooppuntsturing - daarna begint de kermis van het overal moeten stellen van personeel. En dat kan stukken eenvoudiger als de diensten eenvoudiger en op zijn minst gestroomlijnder in elkaar zitten etcetera.

Maandag 30 mrt 2015 - 13:37:43
thom
thom
Het verbaasd me ook dat het rondje om de kerk zo maar weer geroepen wordt door allerlei politici, maar ik nergens een fundatie van ze zie hoe ze eraan komen dat dít nou het probleem is...

Als ik het zo zie en hoor dan is dit maar een deel van het probleem en ligt het dus deels in bijsturingscapaciteit en simpelweg het missen van overzicht een aansturing...

Maandag 30 mrt 2015 - 13:40:15
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Inderdaad, het probleem is breed: bijsturingscapaciteit, dienstopzet maar ook besluitvorming NSR - Prorail v.v., enz. De politiek pakt telkens één factor, bepaalde factoren worden nooit genoemd.

Laatst bewerkt door rolandrail op Maandag 30 mrt 2015 om 13:41:42

Maandag 30 mrt 2015 - 13:53:10
Wievank
Wievank
Dat het ‘rondje om de kerk’ meer personeelsdiensten zou kosten geloof ik al heel lang niet. Voor iedere overstap van personeel moet minimaal 20 minuten gerekend worden (o.a. als buffer voor lichte vertragingen). Als je dan ziet dat sommige treinen door 5 verschillende MCN gereden worden, kost dat dus opgeteld 1:40 meer dan als slechts 1 MCN dit zou doen. Dit is voor een werkdag opgeteld ruim 1500 diensturen aan overstappende MCN.
Daarnaast wordt het bij NSR heel veel gepassagierd, waarbij op een werkdag gerust meer dan 400 diensturen op gaan aan passagierende MCN.
Daarnaast levert het bij de bijsturing heel veel meer werk op dat alle diensten met elkaar verweven zijn, en een storing dus niet binnen één ploeg personeel blijft (eventueel bestaand uit personeel afkomstig van meerdere standplaatsen), maar dus effect heeft op vrijwel alle standplaatsen in heel Nederland.

Om een voorbeeld te geven: trein 867 op maandag wordt gereden door 4 MCN (op basis van de roosters per 2 februari):
Hdr103: Hdr - 3061 - Amr - 850 - Sgn - 867 - Amr - 867P - Asd - 4071 - Rtd - 2277 - Ddr - 2270 - Asd - 3076 – Hdr
Ut142: Ut - 852 - Asd - 852P - Amr - 867 - Asd - 867P - Ut - 12562P - Rtd - 5173 - Rsd - 3680 - Ah - 3084 - Ut
Hdr102: Hdr - 3063 - Amr - 3065 - Asd - 867 - Ehv - 9670 - Ht - 4474 - Nm - 3078P - Ah - 3078 - Hdr
Ut118: Ut - 3554 - Shl - 73554 - Hfdo - 73563 - Shl - 3563 - Ehv - 867 - Mt - 880 - Ut - 7485 - Rhn - 7486 - Ut

Daarnaast moeten nog 2 MCN de 867 gebruiken om te passagieren terug naar hun standplaats:
Ut158: Ut - 2030 - Gvc - 2132 - Hlm - 3434 - Hn - 3344 - Hnk - 3355P - Hn - 3346P - Hnk - 3357 - Hfd - 73357 - Hfdm - 73354 - Hfd - 3354 - Hnk - 3365P - Hn - 1565P - Asd - 867P - Ut
Ehv127: Ehv - 9636 - Ht - 3540P - Shl - 73540P - Hfdo - 73549 - Shl - 3549 - Ut - 4950 - Almo - 4655P - Lls - 2658 - Asd - 867P - Ehv

Oftewel als de 867 of welke reden dan ook niet kan rijden hebben 13 treinen geen MCN zonder tussenkomst van de bijsturing tot in de omgeving Rsd aan toe. Los daarvan heb je ook nog 2 MCN die hierdoor later dan gepland terug op hun standplaats zijn voor het einde van hun dienst.

Ik zal niet zeggen dat het meerdere MCN op één trein en passagieren volledig uitsluiten mogelijk is of wenselijk zou moeten zijn, maar als in de huidige diensten nog geen 50% van de diensttijd echt rijtijd is, ben ik ervan overtuigd dat dat beter moet kunnen.
Door bijvoorbeeld de één ploeg te maken die samen de 2000 en 8800 (Gvc – 2000 – Ut – 8800 – Ledn – 8800 – Ut – 2000 – Gvc – 47 min pauze – Gvc – 2000 – Ut – 8800 – Ledn – 8800 – Ut – 2000 – Gvc) op zich neemt, kom je uit op bijna perfecte diensten van 8 uur, met ruime pauzes en relatief maar een heel klein probleem als er zich een storing voordoet. Doordat iedere trein een personeelsploeg heeft die hetzelfde ritme volgt, hoeft er slechts één keer iets herpland te worden en dat patroon gekopieerd naar het andere personeel. Ook voorkom je hiermee dat door een storing in Ut er in Hlm treinen uitvallen, terwijl er geen trein in Hlm ook maar in de buurt van Ut komt.

Bovenstaande wil trouwens niet zeggen dat er geen afwisseling voor personeel mogelijk is. Één standplaats heeft over het algemeen vele treinseries (enkele standplaatsen op uitlopers uitgezonderd), waardoor iedere dag je op een andere combinatie van series gepland kan worden.

N.b. de term ‘rondje om de kerk’ klopt natuurlijk eigenlijk niet. Als je op 1 traject heen en weer zou rijden, rij je juist niet om de kerk. De in het voorbeeld genoemde dienst Ut142 rijdt om heel veel kerken heen door het rondje Ut - Rtd - Rsd - Ah - Ut te maken.

Maandag 30 mrt 2015 - 14:06:44
john2
john2
Tijdens het lezen van het verhaaltje van Wiekvank kwam de gedachte in mij op of er ook machinisten reserve dienst hebben voor in te vallen. Dit voor als een machinist zich ziek meld of als zijn trein zo'n grote vertraging heeft dat hij of zij zijn volgende trein niet haalt of bij een calamiteit dat de machinist niet verder kan. Bovenstaand verhaal geld ook voor HC's.

Maandag 30 mrt 2015 - 14:11:29
ZJ37
ZJ37
Die diensten zijn er uiteraard ook, maar niet tot in het oneindige. Maar je kunt je ook afvragen waarom er ruim na de verstoring van afgelopen vrijdag nauwelijks een trein gereden heeft, immers moeten er op dat moment wel vele machinisten en conducteurs ergens gezeten hebben zonder een activiteit. Dus tja...

Maandag 30 mrt 2015 - 14:15:37
mren
mren
As we speak staat de 303548 in Ht zonder mcn omdat de mcn Ehv-Ht moest doen en er ergens verstoring is

edit: goede informatievoorziening: er is nu een mcn voor het stukje naar Ut gevonden, daar als het goed is weer een nieuwe.

Laatst bewerkt door mren op Maandag 30 mrt 2015 om 14:17:49

Maandag 30 mrt 2015 - 14:38:44
279
279
mren (ma 30 mrt 2015 11:12:48 www.somda.nl):
john2 (ma 30 mrt 2015 09:48:20 www.somda.nl): Bij Veolia op de Heuvellandlijn en de Maaslijn is het toch in principe ook een rondje om de kerk voor de Veolia machinisten. Dit zal ook wel het gevel zijn voor de andere regionale vervoerders. Trambestuurders zullen ook wel hun eigen lijnen hebben.
Sterker nog: veel medewerkers bij het GVB hebben jarenlang een 'eigen' lijn en voelen zich beledigd als ze naar een andere lijn moeten.
dat beledigd zijn zal wel meevallen, want in vrijwel elk rooster zitten reserve-diensten. op die dagen mag je gerust wel eens invallen op andere lijnen.

Maandag 30 mrt 2015 - 14:47:31
kleine_man
kleine_man
Het feit dat de politiek zich eindelijk uitspreekt over de lange opstarttijden van de NS, is al een grote stap.

De geest is uit de fles, zo gezegd.

De onderliggende oorzaak kennen we hier allemaal wel. Zaak is nu aan de NS om dit op te lossen. Men moet op zoek naar oplossingen, dat kan nog wel even duren.

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Maandag 30 mrt 2015 - 15:14:01
Klaasje
Klaasje
Op zich is er al voldoende aanleiding om NS op de vingers te tikken aangezien er teveel treinen uitvallen en dit soort situaties heel slecht zijn voor de reizigerspunctualiteit (staat in de concessie 2015-2025). Maar zolang het ministerie een lichtelijk positieve lijn ziet en op basis daarvan niet besluit om echt werk van dit soort problemen te maken zullen NS en Prorail echt niet harder gaan lopen, laat staan gevoelige maatregelen nemen.

Maandag 30 mrt 2015 - 16:21:16
ruysdael
ruysdael
mren (ma 30 mrt 2015 11:12:48 www.somda.nl):
Dat eerste klopt, dat laatste is onzin. Tenzij je het gechargeerd bedoelde ofzo.

Maandag 30 mrt 2015 - 16:48:17
treinfan
treinfan
thom (ma 30 mrt 2015 13:37:43 somda.nl): Het verbaasd me ook dat het rondje om de kerk zo maar weer geroepen wordt door allerlei politici, maar ik nergens een fundatie van ze zie hoe ze eraan komen dat dít nou het probleem is...
De directeur van Arriva haalt wel een onderzoek aan: www.rtlnieuws.nl

Ik denk overigens dat ik de enige ben die denkt dat met de huidige diensten voor het rijdend personeel en de huidige capaciteit op de bijsturing het ook makkelijk beter moet kunnen. Als ik de berichten her en der lees, blijkt het dat de huidige aanpak is om bij de verstoring eerst de personeelsdiensten leeg te gooien. In zo'n situatie moeten daarna weer de personeelsdiensten volledig gevuld worden, wat uiteraard een belachelijke hoeveelheid werk oplevert.

Hoe ik dan denk dat het veel makkelijker kan? Stap 1: per personeelslid de dienst aanpassen zodat de dienst even verderop (na een pauze) weer opgepakt kan worden. De trein waar ze op zitten dient dus met vertraging naar het eerstvolgende knooppunt gereden te worden en niet direct opgeheven te worden. Stap 2: er zijn nu (deel)ritten waarop geen personeel gesteld is, deze kunnen opgeheven worden (per slag of tot een plek waar nog materieel staat opgesteld) of uitgevoerd worden met personeel met een reservedienst. Stap 3: als door stap 2 een deel van de personeelsdiensten nu opgeheven treinen hebben, kan voor dat personeel stap 1 herhaald worden (er zal aannemelijk gepassagierd moeten worden).
Gevolg van deze aanpak? Er zullen nog steeds treinen opgeheven worden buiten het storingsgebied (een slag Asd-Gvc die niet rijdt bij een storing bij Zd zal geen uitzondering worden hierbij), maar gegarandeerd geen groot merkbare gevolgen meer úúren na de verstoring en volledige treinseries die worden opgeheven buiten het storingsgebied. Voor als het management van de NS meeleest: als jullie deze aanpak geautomatiseerd zouden hebben door een groep TU-studenten, neem maar contact op via de info in mijn profiel.

[Bezig met laden...]

Dinsdag 31 mrt 2015 - 00:36:57
thom
thom
Wievank (ma 30 mrt 2015 13:53:10 somda.nl):
Door bijvoorbeeld de één ploeg te maken die samen de 2000 en 8800 (Gvc – 2000 – Ut – 8800 – Ledn – 8800 – Ut – 2000 – Gvc – 47 min pauze – Gvc – 2000 – Ut – 8800 – Ledn – 8800 – Ut – 2000 – Gvc) op zich neemt, kom je uit op bijna perfecte diensten van 8 uur, met ruime pauzes en relatief maar een heel klein probleem als er zich een storing voordoet.
Toch denk ik dat het niet zo makkelijk is als dat het lijkt, in een dienst hoort ook nog voortijd, tijd voor het indienst melden, wandel tijd naar de treinen toe, een geregelde (plas)pauze, schaft op de juiste tijd in de dienst, materieel wat van- en naar opstelterreinen gereden moet worden etc...

Daarnaast kun je een treinserie ook niet altijd aan een standplaats linken, die standplaats moet daar ook maar voldoende personeel voor de omliggende lijnen hebben en je hebt ook nog uithoeken waar treinen beginnen/eindigen en geen standplaatsen zijn...

Dinsdag 31 mrt 2015 - 05:57:30
ZJ37
ZJ37
Voor dat soort standplaatsen met treindiensten in een hoge frequentie valt er nog wel wat van te maken. Voor standplaatsen als Vs, Hdr, Ekz wordt het al wat ingewikkelder. De slagen Mt-Ehv zijn wel te maken natuurlijk, maar bedrijfseconomisch gezien wil je gemiddeld wel voor alle diensten op een gemiddelde dienstlengte uitkomen van 8 uur.

Dinsdag 31 mrt 2015 - 06:03:45
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Een volledige werkweek bij NS is 36 uur lees ik in de CAO, dus als iemand 5 dagen in een week werkt kun je ook diensten van 9 uur, 6 uur, 7.5 uur, 5.5 uur en 8 uur hebben. Samen maakt dat ook 36 uur.

Dinsdag 31 mrt 2015 - 06:08:31
ZJ37
ZJ37
Klopt, echter moet de minimale dienstlengte 6 uur zijn en gelden er ook beperkingen aan de maximale dienstlengte (de hele vroege starters en de late eindigers). Neemt niet weg dat er vast iets van te maken is, maar de de gaten in de diensten zullen in de minder hoog frequente hoeken wel wat groter worden als je lijngebonden rijdt.

Dinsdag 31 mrt 2015 - 06:22:06
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Komen er ook z.g. gebroken diensten voor?
Bij b.v. busbedrijven heel normaal.

Dinsdag 31 mrt 2015 - 06:30:20
ZJ37
ZJ37
Nee, alleen aaneengesloten diensten.

Dinsdag 31 mrt 2015 - 07:44:35
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
ZJ37 (di 31 mrt 2015 06:08:31 somda.nl): Klopt, echter moet de minimale dienstlengte 6 uur zijn en gelden er ook beperkingen aan de maximale dienstlengte (de hele vroege starters en de late eindigers). Neemt niet weg dat er vast iets van te maken is, maar de de gaten in de diensten zullen in de minder hoog frequente hoeken wel wat groter worden als je lijngebonden rijdt.
Waarom moet de minimale dienstlengte per se zes uur zijn?

Dinsdag 31 mrt 2015 - 08:15:40
ZJ37
ZJ37
Hij mag ook 4,5 uur zijn, maar dan word je desondanks voor 6 uur betaald. CAO en bedrijfsregels.

Dinsdag 31 mrt 2015 - 09:55:43
MCNAlkmaar
MCNAlkmaar
Dat hele geneuzel over "het rondje" lost helemaal niks op.
Bij verstoringen (en dan heb ik het over hele grote verstoringen) moet je gewoon gaan pendelen om weer te kunnen opstarten. Daar helpt een rondje om de kerk helemaal niks mee als je dat standaard invoert.
Bij een rondje om de kerk is nog steeds het personeel "zoek", net zoals nu.
Moeten we ook eens nagaan over hoeveel dagen in het jaar we het nu hebben.
Al zullen het er 7 zijn dan zijn het er nog veel. En moet je voor die 7 dagen nu het hele systeem onderuit halen?
En inderdaad: voor standplaatsen zoals Asd, Ut, Ehv, Zl enz valt er misschien nog wel wat van te maken, maar zie je Hdr al 7 dagen in de week naar Asd rijden en weer terug? Ik zie dit niet gebeuren en dat het ingevoerd gaat worden al helemaal niet.
Een bedrijf als NS wil geld verdienen, invoering kost alleen maar.
Nogmaals: een rit Amr - Mt kan nu door 1 MCN gedaan worden, ga je dit opsplitsen dan worden dit minimaal 3 of 4 machinisten die ook allemaal weer overstaptijd moeten hebben (= geen productieve arbeidstijd). Nu rijdt een MCN 3 uur en 10 minuten in 1 ruk door, is veel productiever.
O ja: rondje om de kerk is dus personeel gebonden aan treinen. Dat betekent dan ook dat alle treinen ophouden bij Asd (vanuit NH). Lange corridors heb je dan niet meer, meer overstappen dus, dus ook langere reistijd.
En dan ook nog even het voorbeeld bij NSI. Die rijden lijnsgebonden maar daar reed afgelopen vrijdag ook de rest van de dag helemaal niets.

Laatst bewerkt door MCNAlkmaar op Dinsdag 31 mrt 2015 om 09:57:20

De groeten uit Schagen

Dinsdag 31 mrt 2015 - 10:14:59
ZJ37
ZJ37
Als het personeel steeds zoek is dan moet de oplossing dus gezocht worden in het kunnen bereiken van het personeel door de bijsturing, waar op zijn beurt voldoende personeel moet zijn.

Dinsdag 31 mrt 2015 - 10:20:27
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Technisch toch niet moeilijk, ze hebben immers een railpocket...is terugkoppelen (traceren) van personeel dan niet eenvoudig te regelen of druist dit weer in tegen privacyregeling?
Soort Track & Trace maar dan van personeel.

Dinsdag 31 mrt 2015 - 10:31:29
Wievank
Wievank
@ MCNAlkmaar: Ik zeg nou juist dat in de huidige situatie 1 trein veel te vaak door meerdere MCN gereden wordt. Al dat overstappen kost onnodig veel diensttijd en is veel risicovoller. Door ploegen per dag per (groep) treinseries samen te stellen beperk je bij kleine verstoringen de bijsturingsopdracht tot die beperkte ploeg, in plaats van dat treinen aan de andere kant van het land er nog hinder van ondervinden.
Ook bij grotere verstoringen kan de oplossing per ploeg gezocht worden en hoeft minder gezocht te worden op de knooppunten wat de standplaats van de betreffende medewerkers is en hoe ze daar terug moeten komen. Juist omdat dit maar een zeer beperkt aantal is.
Door ook repeterend te werken binnen de dag (niet zo zeer voor de medewerkers, als wel voor de planning: bijv. in principe alle MCN van de 4900 keren op Ut mee met het mat op de 5700) hoeft er ook minder gepuzzeld te worden hoe je bij verstoringen dit oplost.

Voor standplaatsen als bijv. Hdr en Vs geldt ook nog dat er op het volgende knooppunt (Amr en Rsd) regelmatig gecombineerd wordt, waardoor ze daar toch al van de trein af moeten. Hier zijn dan ook de uitzonderingen op te maken dat men wel eventueel overgaat op andere series (al blijkt dat in een testberekening toch nog minder efficiënt te zijn).
Effectief zal in eerste instantie het verschil voor het rijdend personeel maar zeer beperkt zijn, behalve dat ze juist minder hoeven over te stappen en de overstappen logischer worden i.p.v. kriskras alle kanten op, op de knooppunten.

@thom: Ik ben op de hoogte van de planningsregels en heb rekening gehouden met o.a. de 15 min voor de 1e trein, dus 5 min na de laatste trein, gemiddelde dienstlengte van 8 uur, minimale pauzetijd, alle LM ritten die door reguliere diensten worden voorgereden/afgerangeerd, alle overige diensten (zoals LBCRES, NSRDAG, RBCRes en RET), enz. enz.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

Dinsdag 31 mrt 2015 - 10:58:29
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
gvttreinen (di 31 mrt 2015 10:20:27 somda.nl): Technisch toch niet moeilijk, ze hebben immers een railpocket...is terugkoppelen (traceren) van personeel dan niet eenvoudig te regelen of druist dit weer in tegen privacyregeling? Soort Track & Trace maar dan van personeel.
Dat wil de OR niet inderdaad. Ze kunnen ons al volgen op onze gsm als ze zouden willen maar dat gebeurt dus niet omdat de OR dat tegenhoudt.
Het personeel kwijt raken gebeurt door onderbezetting van de bijsturing (waar strand een hc of mcn ziet men over het hoofd, zelfbijsturend personeel door onbereikbaarheid van de bijsturing is slechts minimaal een probleem). T&T zou dus niet nodig hoeven zijn.

Laatst bewerkt door rolandrail op Dinsdag 31 mrt 2015 om 11:01:44

Dinsdag 31 mrt 2015 - 11:07:43
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Wievank (di 31 mrt 2015 10:31:29 somda.nl):
Door ook repeterend te werken binnen de dag (niet zo zeer voor de medewerkers, als wel voor de planning: bijv. in principe alle MCN van de 4900 keren op Ut mee met het mat op de 5700) hoeft er ook minder gepuzzeld te worden hoe je bij verstoringen dit oplost.

Effectief zal in eerste instantie het verschil voor het rijdend personeel maar zeer beperkt zijn, behalve dat ze juist minder hoeven over te stappen en de overstappen logischer worden i.p.v. kriskras alle kanten op, op de knooppunten.
4900+5700 incl omrijden op Almo is 5 uur opdezelfde trein zonder toiletbezoekmogelijkheid. Dat kan dus niet. 2000+8800 is er een theoretische toiletmogelijkheid in Gvc en Ledn maar met een beetje vertraging is die foetsie en in Ledn zit geen reserve-mcn.
En dan het "effectief zal in eerste instantie het verschil maar zeer beperkt zijn". Hoe bedoel je dat?

Dinsdag 31 mrt 2015 - 11:40:41
Wievank
Wievank
Er wordt vaak gesuggereerd dat het personeel de hele dag op 1 traject heen en weer aan het pendelen is, maar dat zou inderdaad zeer inefficiënt zijn. Door personeel langer met het materieel mee te sturen kom je in de meeste gevallen toch nog best ver, maar is het een stuk makkelijker bij te sturen.

Met de juiste wil is het 'probleem' van een combinatie 4900/5700 snel op te lossen. De 4900 staat een half uur stil in Almo (of straks Alm) waar best toiletmogelijkheden te realiseren zijn.
Aangezien het ontwerp van de dienstregeling minimaal 2 jaar vooruit loopt, is het geen enkel probleem om moeten zijn om dit op tijd te realiseren als er grotere wijzigingen verwacht worden om de grove materieelkoppelingen tussen de diverse series. Het plaatsen van een 'keet' incl. toilet is toch iets sneller geregeld.

Dinsdag 31 mrt 2015 - 11:57:23
Klaasje
Klaasje
Maar dat is ook inderdaad wel een beetje een probleem. Er wordt soms moeilijk gedaan over dingen die makkelijk aangepast kunnen worden tegen beperkte kosten. Neem die maatregelen gewoon. Het is ook beter voor het rijdend personeel.

Dinsdag 31 mrt 2015 - 12:15:34
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
rolandrail (di 31 mrt 2015 10:58:29 somda.nl): Het personeel kwijt raken gebeurt door onderbezetting van de bijsturing (waar strand een hc of mcn ziet men over het hoofd, zelfbijsturend personeel door onbereikbaarheid van de bijsturing is slechts minimaal een probleem). T&T zou dus niet nodig hoeven zijn.
Wat mij betreft checken alle HC's en machinsiten verplicht in en uit als ze het personeelsverblijf betreden/verlaten, dan weet de bijsturing gelijk wie er beschikbaar is om de treindienst weer op te starten. Als je het voor de reizigers verplicht stelt, dan zou het personeel er ook een keer aan moeten .

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Dinsdag 31 mrt 2015 - 12:16:58
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Klaasje (di 31 mrt 2015 11:57:23 somda.nl): Maar dat is ook inderdaad wel een beetje een probleem. Er wordt soms moeilijk gedaan over dingen die makkelijk aangepast kunnen worden tegen beperkte kosten. Neem die maatregelen gewoon. Het is ook beter voor het rijdend personeel.
Punt is dat diensttoiletten altijd een sluitpost zijn geweest en nog steeds zijn. Her zijn dingen goed geregeld maar op veel plekken amper of niet. Er zijn ook regelingen waar we gratis naar de reizigerstoilet mogen om ons een eind lopen te besparen maar die zijn savonds/snachts dicht. Andere plekken worden slechts gereinigd. Langer op een trein hoeft niet echt een probleem te zijn maar het is een sluitpost en dat is aan alles te merken.

Dinsdag 31 mrt 2015 - 12:20:20
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
maurits (di 31 mrt 2015 12:15:34 somda.nl):
rolandrail (di 31 mrt 2015 10:58:29 somda.nl): Het personeel kwijt raken gebeurt door onderbezetting van de bijsturing (waar strand een hc of mcn ziet men over het hoofd, zelfbijsturend personeel door onbereikbaarheid van de bijsturing is slechts minimaal een probleem). T&T zou dus niet nodig hoeven zijn.
Wat mij betreft checken alle HC's en machinsiten verplicht in en uit als ze het personeelsverblijf betreden/verlaten, dan weet de bijsturing gelijk wie er beschikbaar is om de treindienst weer op te starten. Als je het voor de reizigers verplicht stelt, dan zou het personeel er ook een keer aan moeten .
Dan ga je er vanuit dat ze allemaal (direct) naar het personeelsverblijf gaan.
Daarnaast hebben we in Utrecht poortjes waar we doorheen moeten. Alleen werken die structureel slecht (lees: om de haverklap weigert de kaartlezer) en dus improviseren we door ze open te houden voor collega's, gaan er via de uitpoort in enz. omdat men geen fatsoenlijk functionerend poortje wil installeren.

Zoals je ziet is er een structureel probleem van allerlei randzaken die samen een hoop onmogelijk maken terwijl de rijdende dienst daar absoluut gebaat bij zou zijn.

Dinsdag 31 mrt 2015 - 13:51:36
MCNAlkmaar
MCNAlkmaar
Wievank (di 31 mrt 2015 10:31:29 www.somda.nl): @ MCNAlkmaar: Ik zeg nou juist dat in de huidige situatie 1 trein veel te vaak door meerdere MCN gereden wordt. Al dat overstappen kost onnodig veel diensttijd en is veel risicovoller. Door ploegen per dag per (groep) treinseries samen te stellen beperk je bij kleine verstoringen de bijsturingsopdracht tot die beperkte ploeg, in plaats van dat treinen aan de andere kant van het land er nog hinder van ondervinden.
Nou denk dan maar niet dat Amr-Mt onder het rondje om de kerk gaat vallen. Nee rondje om de kerk is alleen treinseries rijden die dicht bij je eigen standplaats liggen. De 800 als voorbeeld zal worden opgeknipt en door diverse standplaatsen worden bereden.
Als je wel Amr-Mt blijft rijden heeft het hele rondje om de kerk geen ene nut want dan zitten machinisten en conducteurs van Amr of Mt nog steeds aan de andere kant van het land.
Nogmaals: het probleem ligt bij ProRail en bijsturing. ProRail die weigert treinnummers af te geven als er een MCN + HC en een trein gereed staan, en de bijsturing die niet meer weet wie waar is.

Laatst bewerkt door MCNAlkmaar op Dinsdag 31 mrt 2015 om 13:54:39

De groeten uit Schagen

Dinsdag 31 mrt 2015 - 13:55:03
ZJ37
ZJ37
Het personeel zou je op stations moeten laten overstappen waarop ook het materieel in geval van verstoringen gekeerd wordt.

Dinsdag 31 mrt 2015 - 13:56:25
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Dan mag je een hoop verblijfjes+toilet maken op alle stations waar je kan keren

Dinsdag 31 mrt 2015 - 14:02:13
ZJ37
ZJ37
Nou, laat dat dan randvoorwaardelijk zijn voordat we 'kan niet, mag niet' gaan roepen.

Dinsdag 31 mrt 2015 - 19:14:54
Frontier
Frontier
MCNAlkmaar (di 31 mrt 2015 09:55:43 www.somda.nl): Al zullen het er 7 zijn dan zijn het er nog veel. En moet je voor die 7 dagen nu het hele systeem onderuit halen?
Besef je wel dat je er voor de reiziger bent? Iedere opgeheven trein die voorkomen kan worden is er een!
MCNAlkmaar (di 31 mrt 2015 09:55:43 www.somda.nl):En inderdaad: voor standplaatsen zoals Asd, Ut, Ehv, Zl enz valt er misschien nog wel wat van te maken, maar zie je Hdr al 7 dagen in de week naar Asd rijden en weer terug?
Waarom niet? Hdr en Amr kun je wellicht samen doen, idem voor Ekz en Hn, Vs en Rsd, etc etc etc.

En als je er niet content mee bent en je denkt dat het bij een andere standplaats allemaal veel plezanter is, wel, dan vraag je toch een overplaatsing aan? Dan kun je voor jezelf ongetwijfeld afwegen welke voor - en nadelen daaraan verbonden zitten en zodoende de juist keuze voor jezelf maken.
MCNAlkmaar (di 31 mrt 2015 09:55:43 www.somda.nl):En dan ook nog even het voorbeeld bij NSI. Die rijden lijnsgebonden maar daar reed afgelopen vrijdag ook de rest van de dag helemaal niets.
Dat zei je op de dag van ijzel ook, toen zat je er volledig naast, en nu weer. Toen Asd niet bereikbaar was heef men elders treinen gekeerd, vanaf een uur of 15.00 was bij INT nagenoeg alles weer op orde en heeft zo'n beetje praktisch iedere trein gereden!
MCNAlkmaar (di 31 mrt 2015 13:51:36 www.somda.nl): en de bijsturing die niet meer weet wie waar is.
En waarom weet de bijsturing niet meer wie waar is? Juist, omdat alles onnodig ingewikkeld is.
MCNAlkmaar (di 31 mrt 2015 13:51:36 www.somda.nl): Nou denk dan maar niet dat Amr-Mt onder het rondje om de kerk gaat vallen. Nee rondje om de kerk is alleen treinseries rijden die dicht bij je eigen standplaats liggen. De 800 als voorbeeld zal worden opgeknipt en door diverse standplaatsen worden bereden.
Als je wel Amr-Mt blijft rijden heeft het hele rondje om de kerk geen ene nut want dan zitten machinisten en conducteurs van Amr of Mt nog steeds aan de andere kant van het land.
Lange series als de 800 kun je door de helft knippen. Amr-Ut door machinisten uit Amr (en eventueel ook uit Ut) en Ut-Mt door machinisten uit Mt (en eventueel ook uit Ut). Hetzelfde principe kun je hanteren bij series die onderweg kopmaken.

Dinsdag 31 mrt 2015 - 19:28:33
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Frontier, je bent nu zelf onzin aan het uitslaan. Zoals ik al eerder zei: als je eerst pendelt en dan in de koffiekamer belandt, ontstaat dezelfde situatie als vrijdag. Bijsturing is dan nog steeds de draad kwijt, daar gaat pendelen niet erg bij helpen. Series als de 800 door de helft knippen geeft volgens mij dezelfde nadelen bij een verstoring...

Enkel pendelen is niet de oplossing, en al helemaal niet het begin van de oplossing. Heel logisch dus dat @MCNAlkmaar zich dan zorgen maakt over personeel in bv. Hdr bij dit soort ideeën! Ik merk tevens op dat bij andere oplossingen de noodzaak tot pendelen ook drastisch keldert. Waar haal je dat stokpaardje dus steeds vandaan?

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Dinsdag 31 mrt 2015 - 19:54:49
Frontier
Frontier
Welnee, bij simpele diensten (waarbij we uitgaan van standplaats-eindpunt v.v.) kan het personeel nog maar op drie plaatsen zijn: op de standplaats, op het eindpunt of ergens daar tussenin. Het voordeel is dat op dat moment, zodra er weer gereden kan worden, je slechts met personeel van twee standplaatsen van doen hebt. De ene helft moet sowieso de ene richting op, en de andere helft de andere richting. In grote tegenstelling tot de huidige situatie, waar het personeel weetikveelwaar in het land is, ver verwijderd van een treinserie naar zijn/haar standplaats. Bijkomend gevolg van dat laatste is dat er dan weer veel tijd verloren gaat aan passagieren, want oei, einde dienst is al in zicht.

Dat personeel zich op standplaatsen als Hdr zich zorgen maakt bij dit soort discussies doet niet ter zake, want het is gelukkig, voor zover ik weet, nog steeds geen recht dat iedere standplaats zoveel mogelijk variatie in het routepakket moet hebben. Dat dat tot op heden wel altijd zo geweest is moet je als geluk zien, niet als een recht en dat dat voor altijd zo moet blijven.

Dinsdag 31 mrt 2015 - 20:15:29
ZJ37
ZJ37
Amen.

Dinsdag 31 mrt 2015 - 20:18:21
Frontier
Frontier

Dinsdag 31 mrt 2015 - 22:10:52
thom
thom
Frontier (di 31 mrt 2015 19:14:54 somda.nl):
MCNAlkmaar (di 31 mrt 2015 13:51:36 www.somda.nl): en de bijsturing die niet meer weet wie waar is.
En waarom weet de bijsturing niet meer wie waar is? Juist, omdat alles onnodig ingewikkeld is.
Het maakt weinig uit wát het personeel aan het doen was maar als je niet weet wáár iemand strand en je geen overzicht hebt hoeveel mensen je ergens beschikbaar hebt, kun je natuurlijk niets mee..

Je kunt dan wel corridor rijden tussen Ut en Mt, heb je nog tig stations waar het personeel uit kan hangen...

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 31 mrt 2015 om 22:11:16

Woensdag 01 apr 2015 - 09:44:08
maxim
maxim
Twitter @M4xxM Facebook M4xxM
Maar in ieder geval weet je dan zeker dat het personeel op de stations er tussen ofwel naar Ut terug moet, ofwel naar Mt. En dus is het makkelijker om er een dienst mee op te starten.

En volgens mij hoeft men zich over variatie dan nog steeds geen zorgen te maken. Ieder dag een andere corridor, de meeste standplaatsen hebben weetikhethoeveel richtingen/treinseries waar je op kunt. En waar dat niet zo is (Mt, Hdr, etc), is er vast een mouw aan te passen. Bijvoorbeeld Alkmaarse diensten in het pakket voor de afwisseling, ik roep maar wat.

Woensdag 01 apr 2015 - 11:25:35
john2
john2
Als ik dit topic zo door lees wat er aan reacties worden geplaats dan kunnen enkele Somda gebruikers wel naar treindienstleider solliciteren.

Woensdag 01 apr 2015 - 13:55:52
maxim
maxim
Twitter @M4xxM Facebook M4xxM
Dat sowieso...

Maar ik geloof dat het daar niet om gaat. Niemand zegt dat de verkeersleiding/treindienstleiding/bijsturing niet enorm z'n best doet. Wel dat de stap daarvoor (hoe richten we de operatie in) enigszins ingewikkeld is

Woensdag 01 apr 2015 - 15:25:44
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Feit is dat de besluitvorming direct na een stremming al veel te lang duurt. Er wordt eerst van alles opgeheven, dan gaat men eens rustig kijken wat er nog wel kan en dan pas weer opstarten. Met die impasse alleen al maak je er al een bende van met personeel en materieel.
De genoemde bedrijfsdelen doen hun best wel maar ondanks o.a. het oprichten van het OCCR duurt de besluitvorming nog steeds veel te lang, heft de bijsturing ondertussen eerst maar eens een reeks treinen op voordat ze daadwerkelijk begint met opstarten van wat nog wel mogelijk is enz. De hele opzet rammelt en werkt averechts in de praktijk. Als Solver wordt aangezet dan wordt het allemaal nog erger, er worden o.a. diensten gewijzigd die helemaal niets met de stremming te maken hebben.

Woensdag 01 apr 2015 - 21:15:52
maigoda
maigoda
john2 (wo 01 apr 2015 11:25:35 somda.nl): Als ik dit topic zo door lees wat er aan reacties worden geplaats dan kunnen enkele Somda gebruikers wel naar treindienstleider solliciteren.
Ik zou zeggen, wat houdt een ieder tegen:

werkenbijprorail.nl

Groetjes,
Emiel

Donderdag 02 apr 2015 - 01:09:23
Damian
Damian
Wievank (di 31 mrt 2015 10:31:29 www.somda.nl): @ MCNAlkmaar: Ik zeg nou juist dat in de huidige situatie 1 trein veel te vaak door meerdere MCN gereden wordt. Al dat overstappen kost onnodig veel diensttijd en is veel risicovoller. Door ploegen per dag per (groep) treinseries samen te stellen beperk je bij kleine verstoringen de bijsturingsopdracht tot die beperkte ploeg, in plaats van dat treinen aan de andere kant van het land er nog hinder van ondervinden.
Van juni 2001 tot december 2002 werden de meeste treinen van A naar B door 1 machinist gereden. In die periode werd bijna de gehele NS directie ontslagen. Nog nooit waren de punctualiteit cijfers zo dramatisch als destijds. Ik kan me nog herinneren dat in de zomer van 2002 de strandtreinen naar Zvt niet gingen rijden. De Amsterdamse machinisten waren namelijk hun wegbekendheid kwijtgeraakt tussen Hlm en Zvt omdat dat stukje alleen nog maar door machinisten uit Hlm werd gereden. Zo stapelde de problemen zich steeds meer op na het invoeren van dat beruchte dienstrooster.

Ik heb door de jaren heen veel soorten roosters en verschillende opzetten van diensten zien komen en gaan. Welke opzet dan ook....bij een grote verstoringen staan de treinen keurig buiten, zit het personeel binnen en rijdt er helemaal niets.

Stel: Ik rij met een stoptrein van Amf naar Zl en moet daarna een slagje Kpn maken. Als ik onderweg moet keren ivm een verstoring kan ik niet dat slagje Kpn maken. Maar aan de andere kant van dezelfde verstoring keren ook treinen, die gaan terug naar Zl. Waarom vind men dan niet 1 machinist die dat slagje Kpn kan overnemen? Wat voor verstoring je ook hebt, je behoud altijd ongeveer evenveel HC's en machinisten aan beide kanten van de verstoring. En natuurlijk heb je te maken met personeel wat einde dienst heeft, recht heeft op pauze etc etc....maar daar veranderd niets aan als je ploegen per dag aan vaste treinserie's koppelt zoals jij voorstelt. Dat is al bewezen in het verleden. Een mooi voorbeeld vind ik altijd Hoofddorp. Veel personeel keert daar op dezelfde trein. Op de 5800 en 3300 vrijwel 100% van het personeel. Maar als het toch ergens een bende kan zijn dan is het wel in Hoofddorp.

Als machinist zit ik op een standplaats waar nog behoorlijk wat variatie overblijft als men het 'rondje rond de kerk' weer zou gaan invoeren. Bovendien ben ik er sowieso wat milder in geworden....ik rij veel in het donker en of ik dan naar Eindhoven of naar Arnhem rij....het is me om het even.
Ik zal alleen weer in een deuk liggen, om te zien dat het allemaal niets helpt. En dat er dan weer allerlei azijn pisserige boterletters over NS heen vallen die het beter weten en veranderingen gaan doorvoeren.

Men heeft in de jaren 90 een prachtig bedrijf om zeep geholpen, de vakman heeft plaats gemaakt voor een 'snelle' manager. Het papierwerk heeft plaatsgemaakt voor een computer waardoor vakwerk en inzicht verloren is gegaan. Simpel is moeilijk geworden.
Bij een verstoring bemoeit iedereen zich ermee.....iedereen wil z'n plasje doen en elk bericht is tegenstrijdig.

Ik vind t best, kom maar op met die kerk. Met een NS logo op m'n trein, of van mij part met een ander logo, want dan zal het vast beter gaan.....

Donderdag 02 apr 2015 - 06:46:53
ZJ37
ZJ37
Mooi betoog Damian!

Donderdag 02 apr 2015 - 07:46:01
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Goed gezegd inderdaad!

Donderdag 02 apr 2015 - 11:40:08
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Het onderstreept wat Roland al zegt, dat de besluitvorming veel te ingewikkeld is. Meer lokale planning bij verstoringen zou misschien al een heel stuk schelen (als er tenminste nog iemand over is die dat kan doen...), dan kun je in elk geval vanaf de knooppunten de treinen, het personeel én de reizigers weer op weg sturen.

Donderdag 02 apr 2015 - 12:54:32
daniel81
daniel81
Dit alles maakt mij wel nieuwsgierig hoe het dan pakweg 30 jaar geleden ging.
Had een grote verstoring toen minder impact, werd de treindienst toen sneller weer opgestart, had je minder een olievlekwerking?

Donderdag 02 apr 2015 - 13:20:10
lex_t
lex_t
Er werd minder aandacht aan besteed in de toen minder aanwezige media. Nu hoor je over spoorstoringen in de verkeersinformatie. Beeldvorming speelt mee.
En er rijdt nu het dubbele aantal treinen.

Donderdag 02 apr 2015 - 13:31:40
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Ook 30 jaar geleden waren er olievlekwerkingen en ook treinpersoneel kwijt. Ik herinner me nog een herfststorm in 1972. Toen was er ook allerlei personeel zoek.
Maar er waren veel meer mensen. Er mocht ook veel meer. Er was nog geenveiligheidsjihad, die allerlei veilige zaken onveilig verklaarde. Een rood sein gold gewoon als veilig en je had als mcn er maar voor te stoppen. Niet als iets waar iemand door patroondenken wel eens doorheen zou kunnen rijden en waar we met allerlei volkomen idiote maatregelen proberen dat te voorkomen.
Een wissel in de storing. Popz erbij met portofoon en een kruk en je "praatte" als trdl de machinisten over het gestoorde gedeelte. Best spannend, de telefoon langs de baan was een 2-draads veldtelefoon en elke telefoon zat op een baanvak op de zelfde lijn. Dus bij een storing konden er meerdere mcn'en op de zelfde lijn zitten en je moest dan echt goed gespreksdicipline voeren om de juiste mcn de juiste instructies te geven. Ik heb wel bij Spa gehad dat het wissel gestoord was, popz erheen, krukken, en er stonden 3 treinen achter elkaar (op blokafstand) Dan moest je dus duidelijk vragen of alleen de mcn van de eerste trein aan de lijn wilde blijven en de rest even ophangen.
Ook mocht er verkeerd spoor gereden worden. Nog spannender want je moest duidelijk vragen en afseinen met de collega aan de andere kant. En wat het lastiger maakte, je kende die collega meestal goed.
De bijsturing was verdeeld over veel plekken in het land. Elke VL post stuurde ook bij.
Toendertijd werd voor de hoofdlijnen gewerkt met zogenaamde HVL grafieken. Grafieken met alle treinen erop, maar ook al het personeel op die treinen met wat ze deden, materieel erbij en ook alle overgangen van mat en personeel van de ene trein op de andere. De laatste wijzigingen via LPW, DW, etc en de telegrammen werden daar ook op verwerkt. Je had dus in één oogopslag het complete plaatje van een trein.
Als er vertraging was of verstoring, dan keken we ook gelijk op die grafieken wat de gevolgen verderop waren. Op die grafieken werd ook de actuele stand vermeld door dat bij te "kliederen"
De HVL (Hoofdverkeersleiding) had een aparte sectie voor materieel en personeel en dat was de coördinerende afdeling.
Als het op de HVL te druk werd, werd soms aan de VL posten gevraagd, zaken in onderling overleg te regelen.
Verder was er meer personeel. Er waren perronopzichters en een tamelijk grote staf, die niet te beroerd was, mee te helpen. Groepschefs treinpersoneel namen rustig een hc dienst over, groepschefs tractiepersoneel reden rustig zelf een trein. De groepschefs transport hielpen mee op het perron of de post. Je kunt het je nu niet meer voorstellen.

Voor geïnteresseerden, ik heb indertijd een scriptie over het bureau werkvoorbereiding gemaakt en als één van de bijlages een stukje HVLgrafiek erbij gedaan. Van een deel daarvan heb ik een scan gemaakt: www.dvdhoven.nl
Mcn staat boven de treinlijn, materieel en hc eronder.

Laatst bewerkt door dvdhoven op Donderdag 02 apr 2015 om 13:55:46

Dick van den Hoven

Donderdag 02 apr 2015 - 13:36:57
dvdhoven
dvdhoven
lex_t (do 02 apr 2015 13:20:10 www.somda.nl): En er rijdt nu het dubbele aantal treinen.
Deels waar, deel onwaar. Er reden veel meer cargo's en die moesten er ook door.
Deventer was bijvoorbeeld in de 70er jaren groepshoofdstation voor het Van Gend en Loos vervoer en er reden in de avond en voornacht een flink aantal treinen voor dat vervoer.

Laatst bewerkt door dvdhoven op Donderdag 02 apr 2015 om 13:37:58

Dick van den Hoven

Donderdag 02 apr 2015 - 17:26:40
michaben
michaben
Damian (do 02 apr 2015 01:09:23 somda.nl): Stel: Ik rij met een stoptrein van Amf naar Zl en moet daarna een slagje Kpn maken. Als ik onderweg moet keren ivm een verstoring kan ik niet dat slagje Kpn maken. Maar aan de andere kant van dezelfde verstoring keren ook treinen, die gaan terug naar Zl. Waarom vind men dan niet 1 machinist die dat slagje Kpn kan overnemen? Wat voor verstoring je ook hebt, je behoud altijd ongeveer evenveel HC's en machinisten aan beide kanten van de verstoring.
Maar hier som je precies het huidige probleem op, door de complexiteit van de diensten heeft men het overzicht niet meer welke machinist er naar Kpn gestuurd kan worden. En doordat alle machinisten in een grote grabbelton zitten bij wijze van spreken kun je er ook niet zomaar eentje uittrekken.

Bij een ontvlochten infrastructuur, materieel en personeelsinzet is de logistiek zelfstandig uit te voeren. Op basis van de beschikbare infra bepaalt men welke treinseries er kunnen blijven rijden, en vervolgens kan de bijsturing per treinserie apart de materieel- en personeelsinzet bepalen. Je kunt min of meer zelfstandig te werk gaan zonder met collega's te overleggen, want je hebt je eigen grabbelton met treinen en machinisten om iets uit te trekken. En pas als je te kort komt kun je overleggen met je collega die de reserve grabbelton onder zijn hoede heeft, met daarin het strategische reserve plus het materieel en personeel van treinseries die opgeheven zijn. Dus doordat er minder overlap is zal er minder overleg nodig zijn en kan je effectiever te werk gaan.

Donderdag 02 apr 2015 - 19:51:15
nougo
nougo
@ dvdhoven: duidelijk en verhelderend stuk proza waarvoor mijn dank ! Proef ik hier de basis voor een Artikel in Odr (Met als titel : 40 jaar bijsturing )

Donderdag 02 apr 2015 - 19:55:23
maigoda
maigoda
michaben (do 02 apr 2015 17:26:40 somda.nl):
Maar hier som je precies het huidige probleem op, door de complexiteit van de diensten heeft men het overzicht niet meer welke machinist er naar Kpn gestuurd kan worden. En doordat alle machinisten in een grote grabbelton zitten bij wijze van spreken kun je er ook niet zomaar eentje uittrekken.

Bij een ontvlochten infrastructuur, materieel en personeelsinzet is de logistiek zelfstandig uit te voeren. Op basis van de beschikbare infra bepaalt men welke treinseries er kunnen blijven rijden, en vervolgens kan de bijsturing per treinserie apart de materieel- en personeelsinzet bepalen. Je kunt min of meer zelfstandig te werk gaan zonder met collega's te overleggen, want je hebt je eigen grabbelton met treinen en machinisten om iets uit te trekken. En pas als je te kort komt kun je overleggen met je collega die de reserve grabbelton onder zijn hoede heeft, met daarin het strategische reserve plus het materieel en personeel van treinseries die opgeheven zijn. Dus doordat er minder overlap is zal er minder overleg nodig zijn en kan je effectiever te werk gaan.
Dan zal men de bijsturing moeten mee-ontvlechten. Bijsturing per corridor dus. Met de huidige vijf regionale bijsturings centra en een mogelijke verdere centralisering is dat aardig in tegenspraak met de huidige ontwikkeling, maar dit ter zijde. Zolang je blijft werken met de vijf regionale bijsturings centra, een landelijke bijsturings centrum en het OCCR, zal het idee van ontvlechting van infrastructuur, materieel en personeel nauwelijks iets teweeg brengen. Bij een grote verstoring als "heel Utrecht Centraal is plat geweest" loop je namelijk nog steeds tegen hetzelfde probleem aan: de veelheid van materieel en personeel dat heringezet dient te worden. Die bottleneck in het hele proces zal niet minder worden bij zo'n grote verstoring.
Groetjes,
Emiel

Donderdag 02 apr 2015 - 20:28:48
michaben
michaben
Centralisering staat geheel los hiervan, het gaat om mensen en niet om centra. Het is niet noodzakelijk dat die mensen zich op dezelfde locatie bevinden die ze aansturen, bijsturing maar ook verkeersleiding kan best op een centrale plek in het land zitten zonder dat dit enige invloed heeft op de dienstverlening (afgezien van dat alles op een plek betekent dat een uitval van deze locatie landelijke uitval is).

Donderdag 02 apr 2015 - 22:25:41
maigoda
maigoda
Mee eens dat centralisering er opzich los van staat, maar centralisering bij NS houdt meestal in dat de boel wordt afgeslankt (wat de afgelopen tijd in zekere zin al is gebeurd). En dat is juist in tegenspraak met de gedachte van "bijsturen per treinserie of corridor". Want dan heb je juist meer bijstuurders nodig.
Groetjes,
Emiel

Vrijdag 03 apr 2015 - 11:08:00
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
michaben (do 02 apr 2015 17:26:40 somda.nl):
Maar dat is nou precies wel zoals het ging voordat de bijsturing werd opgericht. De knoco liep het verblijf binnen, wees een mcn+hc aan met "jij en jij, tr 6053 naar Tiel en 6054 terug, jullie trein staat op sp 15". Geen discussie, je ging het doen.
Op die manier reed er behoorlijk veel en op eigen initiatief een/je trein gaan rijden deden we ook regelmatig bij chaos. Gewoon een/je trein pakken, trdl bellen dat we er klaar voor waren en zodoende een slag ergens heen rijden.

Vrijdag 03 apr 2015 - 11:10:42
sjoerd
sjoerd
Wel, tijd voor initiatief zou ik zeggen. Als beleid faalt of geheel ontbreekt kun je er samen dikwijls het beste maar van maken.

Vrijdag 03 apr 2015 - 11:16:15
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Nee want tegenwoordig zijn er procedures. Als de NSR-bijsturing een trein heeft opgeheven ondanks aanwezigheid personeel+materieel en traject stremmingvrij dan mag de Prorail-treindienstleider die trein niet laten rijden.
De Knoco iemand laten aanwijzen kan in weze nog steeds maar dan zal de knoco toch eerst bij een bijstuurder moeten regelen dat die trein toch kan rijden. Dat gaat dus over te veel schijven om mogelijk en/of effectief te zijn.

Vrijdag 03 apr 2015 - 11:39:08
ZJ37
ZJ37
Tijd om daar wat aan te doen dan. Na de laatste incidenten met impact tot uren daarna kun je onmogelijk zo blijven aanmodderen.

Vrijdag 03 apr 2015 - 11:51:39
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Dat het over het algemeen 15-20 minuten kost om een trein opnieuw in te leggen is inderdaad te belachelijk voor woorden.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Vrijdag 03 apr 2015 - 13:23:36
sjoerd
sjoerd
rolandrail (vr 03 apr 2015 11:16:15 www.somda.nl): Nee want tegenwoordig zijn er procedures. Als de NSR-bijsturing een trein heeft opgeheven ondanks aanwezigheid personeel+materieel en traject stremmingvrij dan mag de Prorail-treindienstleider die trein niet laten rijden.
De Knoco iemand laten aanwijzen kan in weze nog steeds maar dan zal de knoco toch eerst bij een bijstuurder moeten regelen dat die trein toch kan rijden. Dat gaat dus over te veel schijven om mogelijk en/of effectief te zijn.
Inderdaad hebben procedures en protocollen de weldenkende mens geheel buitengesloten. In die zin wijken die procedures en protocollen kennelijk af van een standaard rampenplan. Want als de ingrepen van de hulpdiensten zo stroef zouden verlopen als volgens de procedures en protocollen bij het spoor, dan vielen er in ons land honderden slachtoffers per jaar. Terwijl we het hier toch echt wel over vervoersinfarcten en dus rampen hebben. Maar het is prettig om te bemerken dat deze opvatting gedeeld wordt door degenen die ermee moeten zien te werken. Dan zijn we er uit. Tijd voor actie.

Laatst bewerkt door sjoerd op Vrijdag 03 apr 2015 om 13:24:04

Maandag 04 mei 2015 - 21:36:59
NSR-fan
NSR-fan
Tweede Kamer steunt onderzoek naar Rondje om de Kerk

Maandag 04 mei 2015
De Tweede Kamer wil dat NS onderzoek gaat doen naar het rondje rond de kerk (treinpersoneel dat op vaste routes rijdt). Een ruime meerderheid steunde donderdag op de laatste dag voor het meireces een VVD-motie hierover.

Bron: www.treinreiziger.nl

Naast de nodige onrust onder het rijdende NS personeel over de nieuwste CAO voorstellen vanuit het bedrijf zal dit waarschijnlijk voor de nodige onrust gaan zorgen.

Laatst bewerkt door moderator op Dinsdag 05 mei 2015 om 09:59:55, reden: Bij citeren uit andere media svp bron vermelden.

Dinsdag 05 mei 2015 - 10:16:29
greyhound
greyhound
Twitter autobussen
Lezenswaardige bijdrage van Anne Hettinga

www.bnr.nl

Dinsdag 05 mei 2015 - 10:52:38
ZJ37
ZJ37
Aha, dus hij zegt eigenlijk dat zijn personeel op een werkdag X ook alleen maar slagen Gn-Dz maakt en dus niet even een slagje naar Vdm of Ws tussendoor?

Hoe groter het werkpakket, hoe meer mogelijkheden je hebt om het werk in elkaar te schuiven en dus hoe efficiënter het is. Toch benieuwd hoe ze tot een andere berekening komen bij de Universiteit in Rotterdam.

Dinsdag 05 mei 2015 - 10:54:41
ZJ37
ZJ37
gvttreinen (di 05 mei 2015 09:49:33 www.somda.nl): Ik zeg: variatie per dag en niet per dienst, b.v. dag 1 is 5500, dag 2 6000/16000/13600, dag 3 de 3000 etc, niet wekenlang of alleen maar de 5500 rijden want daarmee komt echt de veiligheid in geding.
Dus het is op sommige regionale lijnen bar onveilig gesteld? Elke dag, dag in dag uit weer Ddr-Gdm en Ddr-Gdm, etc... Of Nm-Rm of Ah-Dtc of Zl-Emn. Ik noem maar eens wat.

Dinsdag 05 mei 2015 - 10:59:50
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Als mcn kies je een vervoerder en het werkpakket van die vervoerder en daar voel je je in thuis en kan je voldoende werkplezier vinden.
In Ut kregen we eens een ex-Syntus mcn die zelf gekozen had om bij NSR te gaan werken en binnen een paar weken dat hij reed bij NSR ging hij terug naar Syntus: NSR was veel te hectisch.

Dinsdag 05 mei 2015 - 11:17:49
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Bij Veolia zijn na heel veel STSsen extra veiligheidsmaatregelen getroffen, zoals het invullen van een formulier met de stand van het sein voor vertrek uit nijmegen.

Dinsdag 05 mei 2015 - 11:27:16
kleine_man
kleine_man
In plaats van dat het werkend personeel direct de loopgraven in duikt op het moment dat er over een rondje om de kerk begonnen wordt, zou datzelfde personeel ook structureel kunnen meedenken over een oplossing voor het probleem. Het moet mogelijk zijn om de diensten te vereenvoudigen en toch de nodige variatie te houden?

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Dinsdag 05 mei 2015 - 11:57:04
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Het personeel wil best meedenken maar ziet tegelijkertijd dat een hele reeks andere interne oorzaken van chaos niet door resp. NSR en Prorail verbeterd willen worden. Het moet niet alleen komen van "een rondje rond de kerk", dat heeft geen enkele zin als men al de andere interne oorzaken van chaos niet wil verhelpen.

Dinsdag 05 mei 2015 - 12:43:50
michaben
michaben
ZJ37 (di 05 mei 2015 10:52:38 somda.nl): Hoe groter het werkpakket, hoe meer mogelijkheden je hebt om het werk in elkaar te schuiven en dus hoe efficiënter het is.
Ik denk dat het verschil vooral zit dat wanneer personeel overstapt op een andere corridor, je een grotere marge moet hanteren in de overstaptijd. Personeel dat op dezelfde corridor blijft kan bijvoorbeeld een kering van 10 minuten krijgen (bij de Hoekse Lijn keert personeel nu zelfs wel eens binnen 5 minuten weer terug) zonder dat dit de betrouwbaarheid verslechterd (immers als personeel te laat is, dan is materieel dan ook te laat).

Nu heb je van die diensten waarin je 70 minuten rijdt op de ene treinserie, dan een half uur overstaptijd hebt, een ritje van 40 minuten maakt op de volgende treinserie, opnieuw een half uur overstaptijd voor weer een slagje van 50 minuten, daarna een uur pauze, vervolgens weer een ritje van 40 minuten, een half uur overstap, een rit van een half uur, drie kwartier overstap en tot slot nog een slagje van anderhalf uur. Dienstlengte zo'n 8,5 uur, daadwerkelijk aan het rijden zo'n 5 uur.

Dinsdag 05 mei 2015 - 12:47:00
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
@ZJ37; om de Bonden tegemoet te komen

Dinsdag 05 mei 2015 - 12:50:14
mich
mich
Flickr 77593728@N08
rolandrail (di 05 mei 2015 11:57:04 www.somda.nl): Het personeel wil best meedenken maar ziet tegelijkertijd dat een hele reeks andere interne oorzaken van chaos niet door resp. NSR en Prorail verbeterd willen worden. Het moet niet alleen komen van "een rondje rond de kerk", dat heeft geen enkele zin als men al de andere interne oorzaken van chaos niet wil verhelpen.
Helemaal mee eens. De werkwijze die Prorail hanteert roept de ellende over zichzelf af: Gister nog gezien: Goederentrein wordt uitgebogen zodat hij in HT achter de stoptrein aan kan. HT stuurt em ervoor, want anders moet de goederentrein in Ht wachten en das niet handig. Trdl Nm neemt en in O aan de kant, maar dat paste niet met de lengte. Vervolgens door naar Nm. Aankomst zonder harder dan 95 gereden te hebben -30, stoptrein heeft mijn achterzijde niet gezien, laat staan de IC.

Waarom, o waarom kan dat nu niet standaard. Vanwege de regels bij Prorail, en de BUP paden. Dit neemt zoveel flexibiliteit weg. Geldt natuurlijk ook voor NSR-NSR onderling. Is de rijweg van een IC ergens versperd, dan neemt men liever de IC uit de drgl dan de rijweg om te leggen, met de mogelijkheid dat Bv. een stopper dan een minuut langer moet wachten.

Dinsdag 05 mei 2015 - 12:51:31
john2
john2
michaben (di 05 mei 2015 12:43:50 www.somda.nl):
ZJ37 (di 05 mei 2015 10:52:38 somda.nl): Hoe groter het werkpakket, hoe meer mogelijkheden je hebt om het werk in elkaar te schuiven en dus hoe efficiënter het is.
Ik denk dat het verschil vooral zit dat wanneer personeel overstapt op een andere corridor, je een grotere marge moet hanteren in de overstaptijd. Personeel dat op dezelfde corridor blijft kan bijvoorbeeld een kering van 10 minuten krijgen (bij de Hoekse Lijn keert personeel nu zelfs wel eens binnen 5 minuten weer terug) zonder dat dit de betrouwbaarheid verslechterd (immers als personeel te laat is, dan is materieel dan ook te laat).

Nu heb je van die diensten waarin je 70 minuten rijdt op de ene treinserie, dan een half uur overstaptijd hebt, een ritje van 40 minuten maakt op de volgende treinserie, opnieuw een half uur overstaptijd voor weer een slagje van 50 minuten, daarna een uur pauze, vervolgens weer een ritje van 40 minuten, een half uur overstap, een rit van een half uur, drie kwartier overstap en tot slot nog een slagje van anderhalf uur. Dienstlengte zo'n 8,5 uur, daadwerkelijk aan het rijden zo'n 5 uur.
Hebben machinisten zoals vrachtwagenchauffeurs ook verplichte rusttijden? Zo ja, geld dit dan ook voor conducteurs en de mensen van orde en veiligheid?

Laatst bewerkt door john2 op Dinsdag 05 mei 2015 om 13:11:53, reden: typfout herstelt

Dinsdag 05 mei 2015 - 13:08:29
michaben
michaben
Op de Hoekse Lijn zijn wel diensten waarbij je gewoon 3,5 uur op dezelfde trein heen en weer pendelt. Wat dat betreft is het vrij wisselend, er zijn diensten van 8,5 uur met netto slechts 5 uur rijden, en er zijn diensten van 8 uur waarvan je bijna 7 uur aan het rijden bent. Hoe deze uitersten zich verhouden in het totale aantal diensten weet ik niet.

Laatst bewerkt door michaben op Dinsdag 05 mei 2015 om 13:08:57

Donderdag 07 mei 2015 - 12:59:17
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
john2 (di 05 mei 2015 12:51:31 somda.nl):
michaben (di 05 mei 2015 12:43:50 www.somda.nl):

Hebben machinisten zoals vrachtwagenchauffeurs ook verplichte rusttijden? Zo ja, geld dit dan ook voor conducteurs en de mensen van orde en veiligheid?
Rusttijden zijn altijd verplicht oftewel de 3 gebruikelijke pauzes. Bij enkele beroepen zit daar wat wijking in naar maar over het algemeen is dit wel gangbaar.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Donderdag 07 mei 2015 - 16:38:15
daniel81
daniel81
Vandaag nog weer zo'n akkefietje (zie ook mijn bijdrage in OD):
in Dr staat materieel én personeel klaar om een kerende trein naar Zl te rijden. Plotseling wordt de trein als reizigerstrein opgeheven en rijdt leeg richting Zp; personeel wil graag reizigers meenemen maar 'mag' dit niet.
Ziehier de begrijpelijke weerstand tegen het rondje om de kerk: rijdend personeel wordt dan in feite gestraft voor het onvermogen (of de onwil?) van de bijsturing/verkeersleiding, terwijl áls er al iemand 'gestraft' zou moeten worden het die bijsturing zélf is.

Laatst bewerkt door daniel81 op Donderdag 07 mei 2015 om 16:38:46

Donderdag 07 mei 2015 - 19:31:40
NSR-fan
NSR-fan
dlm4yjp Rusttijden zijn altijd verplicht oftewel de 3 gebruikelijke pauzes
Zo ver ik weet is dit niet bij het rijdende personeel van NS, zoals machinisten.
Volgens mij moet er één (1) (niet wettelijke) pauze in de dienst zitten van rond de 35 minuten, per locatie verschillend. Waar deze is in de dienst is niet omschreven.
Kan dus in theorie na 1 uur rijden al, maar ook pas na 5 uren rijden.
Andere pauzes kent het personeel niet.
Bij calamiteiten zou een machinist dus in princippe gewoon 8 a 9 uren achter elkaar mogen rijden, zonder wet te overtreden.

Donderdag 07 mei 2015 - 22:26:16
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Volgens mij zegt de NS-CAO daar ook nog wat over.

Donderdag 07 mei 2015 - 22:58:10
NSR-fan
NSR-fan
Misschien interessant om dat dan ook even te vermelden, zo ver gaat mijn kennis niet.

Vrijdag 08 mei 2015 - 02:05:39
Amazonous
Amazonous
www.fnvspoor.nl en dan even Ctrl+F op "Pauze". Pagina 40.

Laatst bewerkt door Amazonous op Vrijdag 08 mei 2015 om 02:06:29

Maandag 11 mei 2015 - 18:33:34
NSR-fan
NSR-fan
Even bij de FNV gekeken, maar niets gevonden.
Volgens mij hoeft er bij rijdend personeel (NS) maar 1 pauze te zijn in een dienst van rond de 35 minuten.
Bij een invoer van het rondje om de kerk, kan de dienst dus maximaal gevuld worden, bij een dienstlengte van ruim 9 uren lang. Dan wordt immers materieel, traject en personeel gekoppeld.
Dat het personeel dan niet naar de WC kan, is van een andere orde. Daar zegt de CAO niets over.

Maandag 11 mei 2015 - 18:39:48
thom
thom
En waar baseer je die wijsheid zelf dan op?

Daarnaast is het helemaal niet zo moeilijk te vinden op de site van het FNV, gewoon de CAO even opzoeken en kijken op de pagina die Amazonous noemt.

Laatst bewerkt door thom op Maandag 11 mei 2015 om 18:44:48

Maandag 11 mei 2015 - 19:01:11
maigoda
maigoda
NSR-fan (ma 11 mei 2015 18:33:34 somda.nl): Even bij de FNV gekeken, maar niets gevonden.
Volgens mij hoeft er bij rijdend personeel (NS) maar 1 pauze te zijn in een dienst van rond de 35 minuten.
Bij een invoer van het rondje om de kerk, kan de dienst dus maximaal gevuld worden, bij een dienstlengte van ruim 9 uren lang. Dan wordt immers materieel, traject en personeel gekoppeld.
Dat het personeel dan niet naar de WC kan, is van een andere orde. Daar zegt de CAO niets over.
Leuk dat je bedenkt dat je diensten lekker maximaal vol kan plannen met een schaft van 32 tot 40 minuten, maar je vergeet even dat er een maximaal geldt voor diensten langer dan 9 uur:

Pagina 32, punt 7:
Maximum aantal lange diensten

Aantal geplande diensten met een dienstlengte langer dan 9
uur: niet meer dan 12 per kalenderjaar.

Daarbij kunnen diensten nooit allamaal standaard 9 uur zijn, aangezien men dan weer in de knoei gaat komen met personeel dat parttime werkt. Iemand die 32 uur werkt met alleen diensten van 9 uur, gaat structureel 4 uur teveel of 5 uur te weinig werken per week.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Maandag 11 mei 2015 om 19:02:24

Maandag 11 mei 2015 - 19:03:15
thom
thom
Laten we ook even niet vergeten dat als je het rijdend personeel zo vol gaat plannen, dat ook nooit goed kan zijn voor de veiligheid op het spoor....

Maandag 11 mei 2015 - 19:27:12
broek53
broek53
Wat is dat nou weer voor een vreemde glijdende schaal? Wat is dan wel veilig en onderbouw dat dan ook even.

Maandag 11 mei 2015 - 19:31:28
mich
mich
Flickr 77593728@N08
thom (ma 11 mei 2015 19:03:15 www.somda.nl): Laten we ook even niet vergeten dat als je het rijdend personeel zo vol gaat plannen, dat ook nooit goed kan zijn voor de veiligheid op het spoor....
Dat valt ook wel mee. Bij goederenvervoerders rijden machinisten vele uren (ik zal niet zeggen hoeveel...) en gaat het ook prima. Als je wachten voor een rood sein niet meetelt is pauze ook zeldzaam trouwens.

Maandag 11 mei 2015 - 20:13:34
maigoda
maigoda
Het ligt er ook maar aan wat de dienstinhoud precies is. Als ik in een dienst moet stopperen 5600/Ut-Zl, 9100/Zl-Gn, 9100/Gn-Zl, 5600/Zl-Ut, schaft, 5500/Ut-Brn-Ut, dan is dat lang niet zo intensief als Stopperen Ut-Bd-Ut-Tl-Ut (achter elkaar met hetzelfde mat), schaft, Ut-Bkl-Rhn-Ut.

Heb ik daarintegen een dienst met de IC naar Gn, IC terug naar Zl, schaft, stoppertje Es en met de IC weer terug naar Ut, dan is dat veel minder intensief, terwijl je best nog wel wat kilometers maakt.

En persoonlijke voorkeur speelt ook nog een rol in wat men intensief vindt. Zo weet ik een machinist die graag de dienst had met twee keer achter elkaar de 5700 had (toen deze nog naar Ledn reed), terwijl bijna iedere machinist gruwelde van deze dienst.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Maandag 11 mei 2015 om 20:14:49

Maandag 11 mei 2015 - 20:26:10
nougo
nougo
maigoda (ma 11 mei 2015 19:01:11 somda.nl): Daarbij kunnen diensten nooit allamaal standaard 9 uur zijn, aangezien men dan weer in de knoei gaat komen met personeel dat parttime werkt. Iemand die 32 uur werkt met alleen diensten van 9 uur, gaat structureel 4 uur teveel of 5 uur te weinig werken per week.
Groetjes,
Emiel
Maar is dat erg dan ? Als het per kwartaal / kalenderjaar maar klopt. Toch ?

Maandag 11 mei 2015 - 20:44:02
maigoda
maigoda
Zit je in een rooster, dan moet je aan een weekgemiddelde komen, gerekend over het hele rooster, los van hoeveel weken het rooster is. In een parttime-rooster zal het dus heel lastig worden om én een weekgemiddelde van 32 uur te halen én binnen elke week ongeveer op die 32 uur uit te komen. Zit je niet in een rooster, dan ben je met alleen diensten van 9 uur helemaal aan de goden overgeleverd als je maar 32 uur werkt.

Voor iemand die gewoon 36 uur werkt, zouden diensten van 9 uur standaard precies uitkomen: 4 dagen werken, drie vrij. Dit ongeacht of je dan in een rooster zit of niet.
Groetjes,
Emiel

Maandag 11 mei 2015 - 21:11:23
NSR-fan
NSR-fan
Maakt volgens mij niets uit.

-Parttimer werkt 32 uren, maar doet er in werkelijkheid 36 uur per week (4x9). Na twee weken werken 8 uren teveel gewerkt, 1 dag vrijetijd erbij.
Gemiddeld werkt hij dus gewoon 32 uur.

-Full-timer werkt 40 uren, maar doet er in werkelijkheid 45 uren per week (5x9).
Na twee weken werken 10 uren teveel gewerkt, ruim een dag vrijetijd erbij.
Gemiddeld werkt hij dus gewoon 40 uren.

Dus parttime of fulltime maakt in deze niets uit.

Dat een dienst van langer dan 9 uren niet vaak gewerkt mocht worden wist ik niet, maar is gewoon via de CAO te veranderen.

Als ik Mich mag geloven komt dat dus ook in het goederenvervoer voor ?

Laatst bewerkt door NSR-fan op Maandag 11 mei 2015 om 21:14:59

Maandag 11 mei 2015 - 21:42:30
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Goederenvervoer kent bijna alleen maar lange dagen. Maar die hebben ook een andere CAO.

Maandag 11 mei 2015 - 22:43:11
maigoda
maigoda
NSR-fan (ma 11 mei 2015 21:11:23 somda.nl): Maakt volgens mij niets uit.

-Parttimer werkt 32 uren, maar doet er in werkelijkheid 36 uur per week (4x9). Na twee weken werken 8 uren teveel gewerkt, 1 dag vrijetijd erbij.
Gemiddeld werkt hij dus gewoon 32 uur.

-Full-timer werkt 40 uren, maar doet er in werkelijkheid 45 uren per week (5x9).
Na twee weken werken 10 uren teveel gewerkt, ruim een dag vrijetijd erbij.
Gemiddeld werkt hij dus gewoon 40 uren.

Dus parttime of fulltime maakt in deze niets uit.

Dat een dienst van langer dan 9 uren niet vaak gewerkt mocht worden wist ik niet, maar is gewoon via de CAO te veranderen.
Laat ik stellen dat je er wel heel makkelijk over denkt. Maar zo werkt het dus niet. En zeker niet als het gaat om "gewoon via de CAO te veranderen". Die is niet zomaar even naar believen te veranderen. En er zijn ook nog afspraken gemaakt die niet in de CAO staan. Denk daarbij even aan het verhaal Lusten&Lasten. Die afspraken zijn al heel moeizaam tot stand gekomen. Ze zomaar even veranderen" of gewoon overboord gooien onder het mom van: "ja, het moet maar even anders" is een garantie dat er dezelfde dag geen trein meer rijdt.

Tot slot: kijk ook even in de CAO op de pagina 31 onder punt 5a en op pagina 36 onder punt 3. Daar staat nog iets interessants over dienstlengtes...
Groetjes,
Emiel

Maandag 11 mei 2015 - 23:13:34
greyhound
greyhound
Twitter autobussen
maigoda (ma 11 mei 2015 20:13:34 somda.nl):
Heb ik daarintegen een dienst met de IC naar Gn, IC terug naar Zl, schaft, stoppertje Es en met de IC weer terug naar Ut, dan is dat veel minder intensief, terwijl je best nog wel wat kilometers maakt.
Gelukkig wordt het stoppertje Es aanbesteed en lopen de passagiers dan geen risico meer de dupe te worden van verstoringen in Utrecht en Groningen

Laatst bewerkt door moderator op Dinsdag 12 mei 2015 om 06:26:36, reden: Quoot aangepast.

Maandag 11 mei 2015 - 23:33:48
maigoda
maigoda
Dat ligt er maar net aan wie de aanbesteding binnenhaalt...

Dinsdag 12 mei 2015 - 01:10:16
thom
thom
broek53 (ma 11 mei 2015 19:27:12 somda.nl): Wat is dat nou weer voor een vreemde glijdende schaal? Wat is dan wel veilig en onderbouw dat dan ook even.
Nouja, ik kan me zo voorstellen dat als je in de gedachte van NSR-fan gaat denken en alle diensten intensief volplempt tot 9 uur lengte met ergens alleen een half uurtje pauze ertussen dat tochwel iets teveel gaat vergen van wat er mogelijk is aan concentratie van de mensheid...

Het is immers ook niet voor niets dat op de weg daar uitgebreide rij- en rustrijden voor vastgelegd zijn, en er toch regelmatig blijkt wat de gevolgen zijn als je maar door blijft sturen...

Dinsdag 12 mei 2015 - 09:29:45
broek53
broek53
Dan kloppen de regels dus niet. Je kunt je niet permitteren om in het wilde weg naar believen van wie dan ook diensten meer of minder 'vol' te maken. Daar ontstaan dan (terecht) einde- en oeverloze discussies over (waarvan we hier de eerste contouren al zien verschijnen). Niet dat discussies erg zijn, maar ze moeten een keer beslecht worden. Dat zijn ze al en vastgelegd in de (plannings)regels die er voor het maken van diensten zijn. Daar moet je niet bij elke dienst weer over kunnen beginnen te oh-en.

Dinsdag 12 mei 2015 - 10:09:12
maigoda
maigoda
De regels kloppen opzich prima en volle diensten zijn er nu ook al. Alleen varieert de dienstlengte van 6 uur tot 9,5 uur. Wat in de laatste berichten naar voren komt, is alleen maar dat iemand het idee heeft alle diensten allemaal 9 uur te maken en 'vol' te plannen, terwijl dat binnen alle gemaakte afspraken domweg niet kan. Net als 'zomaar even de afspraken veranderen'.
Groetjes,
Emiel

Dinsdag 12 mei 2015 - 13:10:33
bloemkool
bloemkool
Het is niet meer dan een idee om de diensten vast te prikken op 9 uur. Het lijkt me dat daarin nog flexibiliteit ingebouwd kan worden

Dinsdag 12 mei 2015 - 13:43:06
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Als je die inbouwt kom je vanzelf terug op de huidige dienstopzet.

Dinsdag 12 mei 2015 - 14:56:57
maigoda
maigoda
bloemkool (di 12 mei 2015 13:10:33 somda.nl): Het is niet meer dan een idee om de diensten vast te prikken op 9 uur. Het lijkt me dat daarin nog flexibiliteit ingebouwd kan worden
Juist door je vast te pinnen op alleen diensten van stipt 9 uur neem je heel wat flexibiliteit weg. Want de huidige flexibiliteit zit hem niet in de dienstinhoud, maar in de dienstlengte. En die noodzakelijke flexibiliteit heeft op veel meer zaken betrekking dan die nu aan de orde zijn gekomen.

Je krijgt het daarnaast ook niet eens voor elkaar om alleen diensten van stipt 9 uur te maken. De werklijnen die elke standplaats heeft, brengen nu eenmaal met zich mee dat je per definitie ongelijke dienstlengtes krijgt. En dan maakt het niet eens uit hoe je de werklijnen verdeelt over de standplaatsen.
Groetjes,
Emiel

Donderdag 27 okt 2016 - 20:07:06
wouter15
wouter15
Twitter BakkerRuygrok Facebook Wouter Ruygrok Youtube wouterruygrok
Maandag 31 oktober leggen machinisten het treinverkeer rond Asd tussen 17:00 en 19:00 plat: www.treinreiziger.nl

Laatst bewerkt door moderator op Vrijdag 28 okt 2016 om 12:36:10, reden: Topic samengevoegd.

Donderdag 27 okt 2016 - 20:25:32
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Machinisten én conducteurs zoals in het artikel staat.

Donderdag 27 okt 2016 - 22:43:00
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Dat maakt toch voor de gevolgen niet zo'n verschil? Als alleen de conducteurs werken komen de treinen immers ook niet zo ver

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Donderdag 27 okt 2016 - 22:47:17
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Voor de gevolgen niet maar wel waar het in de kern om draait: de werkpakketten van zowel mcn als hc.

Donderdag 27 okt 2016 - 23:26:08
dennistd
dennistd
Ik kan me voor machinisten voorstellen dat ze de afwisseling belangrijk vinden, maar wat maakt het voor een conducteur nou uit of ie de hele dag op hetzelfde traject zit? Uiteraard zullen er wat minder leuke trajecten zijn (veel zwartrijders bijvoorbeeld), maar elke dag datzelfde traject hoeft natuurlijk niet. Als Pietje maandag daar zit, dan wordt dinsdag Henkie daarheen gestuurd, op woensdag Annie, donderdag is Klazien aan de beurt en vrijdag mag Pietje weer. De afwisseling lijkt me dan toch nog voldoende aanwezig?

Laatst bewerkt door dennistd op Donderdag 27 okt 2016 om 23:28:02

Donderdag 27 okt 2016 - 23:45:29
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Waarom zou een conducteur minder behoefte hebben aan afwisseling dan een machinist?

Donderdag 27 okt 2016 - 23:49:41
ZJ37
ZJ37
Doen de machinisten en HC's van de IC Direct ook mee?

Vrijdag 28 okt 2016 - 00:34:57
thom
thom
Ik kan me best voorstellen dat je als conducteur niet echt vrolijk word als je de gehele dag op een probleem lijn vertoefd, dat is heel wat anders dan een keer een slagje op zo'n lijn...

Laatst bewerkt door thom op Vrijdag 28 okt 2016 om 00:43:48

Vrijdag 28 okt 2016 - 06:54:16
mdeen
mdeen
AgentX (do 27 okt 2016 23:45:29 www.somda.nl): Waarom zou een conducteur minder behoefte hebben aan afwisseling dan een machinist?
Och kom op zeg, het is toch zo'n geneuzel in de marge. Alsof de 824 de ene dag hetzelfde is als de 824 de andere dag. Ik rij elke morgen dezelfde route naar het werk, zit elke dag achter hetzelfde bureau, zie elke dag dezelfde mensen op het werk.
Dat afwisselings argument is gewoon "er mag niets veranderen want er mag niets veranderen".

Vrijdag 28 okt 2016 - 07:53:32
ZJ37
ZJ37
En zeker niet 100% van het personeel denkt er zo over. Er zijn genoeg collega's die geen trek hebben in een slag Hdr-Mt om de simpele reden dat bij een verstoring achter je het geheid een latertje wordt.

Vrijdag 28 okt 2016 - 08:38:44
b2py
b2py
Alsof ze daar niet ruim voor gecompenseerd worden, en een storing Hdr- Hwd heeft hetzelfde resultaat

Vrijdag 28 okt 2016 - 09:08:21
smarkie
smarkie
ZJ37 (do 27 okt 2016 23:49:41 www.somda.nl): Doen de machinisten en HC's van de IC Direct ook mee?
Die treinen worden voor meer dan 80% gereden door personeel van nsr, die dit in hun rooster hebben zitten gekombineerd met andere diensten, dus het is goed mogelijk

Mcn NS International Rtd

Vrijdag 28 okt 2016 - 09:25:51
Daan!
Daan!
ZJ37 (vr 28 okt 2016 07:53:32 www.somda.nl): En zeker niet 100% van het personeel denkt er zo over. Er zijn genoeg collega's die geen trek hebben in een slag Hdr-Mt om de simpele reden dat bij een verstoring achter je het geheid een latertje wordt.
Stel dat personeel wordt ingedeeld op de corridor Alkmaar - Maastricht. Dus personeel pendelt de hele dienst op die serie. Er ontstaat een storing op Utrecht en de corridor wordt gesplitst. Personeel wat onder Utrecht zit en terug moet naar hun standplaats Alkmaar zit onder Utrecht 'gevangen'. Dit betreft personeelslid A. Personeelslid B zit echter boven Utrecht 'gevangen'. Het personeelslid C wat de dienst van A had moeten overnemen in Alkmaar vervangt daarom niet A, maar B. Personeelslid D die in Eindhoven personeelslid B had moeten overnemen, vervangt nu niet B, maar A. Het enige wat A en B nog moeten doen is om Utrecht heenreizen naar hun standplaats. Die extra reistijd is hun extra gewerkte tijd. Dat kan niet in de ruime uren gaan lopen lijkt mij.

Vrijdag 28 okt 2016 - 09:30:27
ZJ37
ZJ37
Behalve als je in de verre "ader" onder Rm vastzit, of de Zeeuwse lijn, of ten noorden van Mp, ik verzin maar iets.

Maar als het voor niemand een probleem is, Heb ik niks gezegd.

Vrijdag 28 okt 2016 - 09:34:45
ZJ37
ZJ37
smarkie (vr 28 okt 2016 09:08:21 www.somda.nl):
ZJ37 (do 27 okt 2016 23:49:41 www.somda.nl): Doen de machinisten en HC's van de IC Direct ook mee?
Die treinen worden voor meer dan 80% gereden door personeel van nsr, die dit in hun rooster hebben zitten gekombineerd met andere diensten, dus het is goed mogelijk
Personeel dat ooit zelf heeft gekozen om met Fyra en later ICD te gaan pendelen tussen Bd en Asd gaan nu protesteren? Dan zullen de Thalys machinisten de slagen Asd-Brussel inmiddels ook wel zat zijn.

Vrijdag 28 okt 2016 - 09:36:50
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
mdeen (vr 28 okt 2016 06:54:16 www.somda.nl):
AgentX (do 27 okt 2016 23:45:29 www.somda.nl): Waarom zou een conducteur minder behoefte hebben aan afwisseling dan een machinist?
Och kom op zeg, het is toch zo'n geneuzel in de marge. Alsof de 824 de ene dag hetzelfde is als de 824 de andere dag. Ik rij elke morgen dezelfde route naar het werk, zit elke dag achter hetzelfde bureau, zie elke dag dezelfde mensen op het werk.
Dat afwisselings argument is gewoon "er mag niets veranderen want er mag niets veranderen".
Ik denk dat je hier een verkeerde vergelijking maakt. Het gaat erom wat je van je werkgever voor werk krijgt. Een conducteur wordt opgedragen een bepaald rooster te "draaien", waarbij hij over de inhoud zelf weinig inspraak heeft (vandaar ook dat grote overleg).

Zie het alsof de kantine bij jou op het werk voor jou bepaalt dat je elke dag dezelfde mosterdsoep moet eten. Dat ben je na verloop van tijd ook wel zat.

Vrijdag 28 okt 2016 - 09:39:07
ZJ37
ZJ37
Dan ben je er zelf bij of je die mosterdsoep wel of niet opeet en al dan niet zelf een ander smaakje meeneemt? Je kunt zo altijd wel in de probleemmodus zitten en vooral niet meedenken aan een oplossing.

Laatst bewerkt door ZJ37 op Vrijdag 28 okt 2016 om 09:39:36

Vrijdag 28 okt 2016 - 09:51:14
cuneo56
cuneo56
ZJ37 (vr 28 okt 2016 09:34:45 Personeel dat ooit zelf heeft gekozen om met Fyra en later ICD te gaan pendelen tussen Bd en Asd gaan nu protesteren? .
Volgens mij schrijft Smarkie dat 80 % daar juist niet voor gekozen heeft , en dus mogelijk mee doet a.s. maandag.

Vrijdag 28 okt 2016 - 10:20:10
Oldskool
Oldskool
Wat een geleuter! In Asd lopen ze weer eens op de zaken vooruit en wachten dus niet af wat het overleg, bij logistiek, begin november oplevert. En via mail en railpocktbericht is heldere uitleg gegeven waardoor het werkpakket is zoals het is.

Vrijdag 28 okt 2016 - 10:59:37
greyhound
greyhound
Twitter autobussen
Het probleem is hier eerder, dat er voorlopig een tijdje alleen mosterdsoep is omdat de nieuwe kok nog in opleiding is en de nieuwe pannen nog geleverd moeten worden. Dan kun je moord en brand gaan schreeuwen maar daar los je niks mee op, behalve een verziekte werksfeer.
Arriva zal denk ik blij zijn dat ze dit soort personeel niet over hoeven over te nemen.

Laatst bewerkt door greyhound op Vrijdag 28 okt 2016 om 11:00:07

Vrijdag 28 okt 2016 - 11:19:16
Oldskool
Oldskool
Nee hoor, daar ligt het niet aan. En wat Arriva er mee te maken heeft, geen idee!

Vrijdag 28 okt 2016 - 11:28:00
dh3201
dh3201
Het tast mijn pretparkrooster aan, dus ik ga staken

Shqiperise-lopers?

Vrijdag 28 okt 2016 - 11:28:48
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Oldskool (vr 28 okt 2016 10:20:10 www.somda.nl): Wat een geleuter! In Asd lopen ze weer eens op de zaken vooruit en wachten dus niet af wat het overleg, bij logistiek, begin november oplevert. En via mail en railpocktbericht is heldere uitleg gegeven waardoor het werkpakket is zoals het is.
En die uitleg is een bullshitverhaaltje.
Er is doelbewust gekozen voor rondje rond de kerk. Flirt en Traxx hebben veel minder invloed op werkpakketten, nieuwe drgl idem dito. Dat je Mt en Hrl met hun baangarantie aan het werk wilt houden is wel begrijpelijk. Maar verder? Ja, b.v. een standplaats Ut behoud alle verre bestemmingen maar zoveel minder per bestemming dat 9 v/d 10 roosters wel degelijk hun afwisseling voor 90% gaan missen. En datzelfde geld voor vrijwel alle andere standplaatsen.(Delen van) de IJssellijn zien we ook amper meer (en dan alleen nog ledig mat op een deeltraject), DM 90 per gods gratie een paar keer Kpn en Zl-Es praktisch niet.
Waarom een jaar te vroeg al DM90 weg halen bij de meestte standplaatsen? V.w.b. bevoegdheid is het niet nodig.
Waarom Rtd-Hld 100% aan Rtd geven de laatste maanden?

Vrijdag 28 okt 2016 - 11:30:08
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
dh3201 (vr 28 okt 2016 11:28:00 www.somda.nl): Het tast mijn pretparkrooster aan, dus ik ga staken

Die roosters zijn afspraken over gemaakt, die afspraken worden allemaal in één keer over boord gegooid. Of je nou wel of geen begrip wilt opbrengen voor andersmans werkbeleving, gemaakte afspraken mag niemand zomaar (zonder overleg) negeren. Nu wordt het door de strot geduwd van het rijdend personeel en pas nu er onrust ontstaat komt er opeens uitleg en overleg. Dan ben je dus veel te laat, dat doe je vooraf, niet achteraf. De onrust had door ieder weldenkend mens voorkomen kunnen worden.

Laatst bewerkt door rolandrail op Vrijdag 28 okt 2016 om 11:31:44

Vrijdag 28 okt 2016 - 11:36:32
b2py
b2py
Als de motivatie voor de stakingen de redenen zijn die Roland aangeeft dan kan ik niet meer dan gaan huilen in een hoekje

Vrijdag 28 okt 2016 - 11:43:26
Oldskool
Oldskool
dh3201 (vr 28 okt 2016 11:28:00 www.somda.nl): Het tast mijn pretparkrooster aan, dus ik ga staken
Kijk eens aan. Je stokpaardje is weer van stal gehaald

Vrijdag 28 okt 2016 - 11:46:16
Oldskool
Oldskool
@Roland. Dat het een bs verhaal is, weet ik. Waar het mij om gaat is, in Asd lopen ze op de zaken vooruit, terwijl er in de eerste week van November een groot overleg is met alle roostercommissies. Dat hadden ze beter eerst even af kunnen wachten.. En ik ben het met je eens, dat overleg had eerder gemoeten, niet nu de roosters bijna klaar zijn.

Laatst bewerkt door Oldskool op Vrijdag 28 okt 2016 om 11:47:50

Vrijdag 28 okt 2016 - 11:58:16
sjoerd
sjoerd
Misschien dat het verstrekken van regelmatigheidstoeslag, al is het maar per dag regelmatige dienst, collega's over de streep kan trekken. Want bij rondjes rond de kathedraal heb je natuurlijk geen recht meer op onregelmatigheidstoeslag.
Serious mode: Het zijn diep gewortelde verworvenheden die langzamerhand op gespannen voet staan met een doelmatige bedrijfsvoering. En juist daarop wordt het vervoersbedrijf steeds sterker aangesproken. Het alternatief, rondjes rond de kathedraal, staat nog heel ver af van de docent die dagelijks dezelfde klas treft (heeft ook voordelen trouwens), de kantoorvrouw die dagelijks dezelfde directrice haar brieven typt (heeft ook voordelen), de buschauffeur die dagelijks twintig keer langs het Stadhuis rijdt (heeft ook voordelen), de huisman die dagelijks driemaal de billen van de baby poetst (heeft ook voordelen). Kortom: als we gaan denken in voordelen, zijn we al veel verder.

Vrijdag 28 okt 2016 - 12:07:43
maurits
maurits
Het trieste is dat hoe langer het personeel krampachtig blijft vasthouden aan hun rechten, des te meer de politiek geneigd wordt om lijnen te gaan aanbesteden. De regionale vervoerders laten zien dat het efficiënter kan en volgens mij heeft het personeel het daar echt niet slecht. Ik krijg vooral het idee dat dit een machtspelletje van de verschillende vakbonden is....

De afwisseling is goed voor HC's als het om agressielijnen gaat. Voor de rest kan het personeel best de ene dag vier slagen Tiel rijden en de volgende dag op en neer naar Groningen met een IC. Er zijn zat beroepsgroepen waarin minder afwisseling zit.

Vrijdag 28 okt 2016 - 12:35:25
moderator
Moderator
moderator
Een topic over een protestbijeenkomst te Asd komende maandag is samengevoegd met dit reeds bestaande topic over het rondje om de kerk.

Met vriendelijke groet, Het moderator team

Vrijdag 28 okt 2016 - 13:25:28
yappa
yappa
Omdat ik wat verder van de cabine / driehoekssleutel af zit, probeer ik te begrijpen wat er nu in de voorgestelde roosters verandert, maar ik kom er niet helemaal uit.

Wordt de variatie op de dag zelf minder? Of de variatie tussen de dagen?

Vrijdag 28 okt 2016 - 15:15:14
mdeen
mdeen
AgentX (vr 28 okt 2016 09:36:50 www.somda.nl):
mdeen (vr 28 okt 2016 06:54:16 www.somda.nl):
Ik denk dat je hier een verkeerde vergelijking maakt. Het gaat erom wat je van je werkgever voor werk krijgt. Een conducteur wordt opgedragen een bepaald rooster te "draaien", waarbij hij over de inhoud zelf weinig inspraak heeft (vandaar ook dat grote overleg).

Zie het alsof de kantine bij jou op het werk voor jou bepaalt dat je elke dag dezelfde mosterdsoep moet eten. Dat ben je na verloop van tijd ook wel zat.
Nee, die vergelijking vind ik volledig mank gaan. Wat moet een conducteur doen, kaartjes knippen en informatie verstrekken. Dat is zijn werk, dat moet hij 40 jaar doen. Is het echt het einde van de wereld dat je op een bepaalde dag alleen in treinserie X kaartjes knipt en informatie verstrekt?
Die trein en die mensen zijn echt niet anders dan die trein en die mensen in treinserie Y.
Het is alsof een kok klaagt dat hij elke dag ontbijt, lunch en avondeten moet maken, laten we eens ijs bij het ontbijt doen en cornflakes bij het avondeten want dat verandert het werk toch totaal!

En ik denk dat we (en NS) het er toch al over eens zijn dat het punt niet is dat een bepaalde medewerker voor de rest van zijn leven exact dezelfde dienst draait.

Vrijdag 28 okt 2016 - 15:57:57
279
279
hoe je d'r ook over denkt, het is dezelfde discussie als anderhalf jaar geleden.

Vrijdag 28 okt 2016 - 16:38:19
cuneo56
cuneo56
En het vervelende is dat de reiziger die het eigenlijk niet boeit waar de mensen vandaan komen die z'n trein rijden er weer de dupe van mag worden!
Het zou al sympatiker overkomen om het b.v. op zondag morgen tussen 11 en 13 uur te doen!Als het uberhaupt al op zo'n manier moet.

Vrijdag 28 okt 2016 - 17:30:54
thom
thom
Verschil is dat een kok vooraf weet dat dat nooit zal veranderen, en het NS personeel heeft ooit gesolliciteerd met een bepaalde afwisseling die daarbij hoort.

Daarnaast zit er natuurlijk wel degelijk verschil in reizigers op trajecten, genoeg trajecten waar je veel meer te maken zult hebben met agressie en het werk dus ook (geestelijk) intensiever zal zijn en op andere trajecten heb je meer forenzen en is er niks om te je druk keer te maken. Dat alles heeft ook weer te maken met werkdruk en het welzijn van je personeel.

Vrijdag 28 okt 2016 - 19:25:38
bnv
bnv
Het bericht in de pers is niet helemaal duidelijk:
Wie gooit de boel nou plat maandag tussen 5 en 7 's avonds?
Personeel met Standplaats Amsterdam?
Of, zoals het bericht suggereert, alleen die treinen die Asd CS aan doen. Dat laatste zal moeilijk te doen zijn (?). Er komt immers ook personeel van andere standplaatsen.
Maar als het wel zo is (alleen CS), rijdt dan op de zuidas (Asd Zuid enz.) bijvoorbeeld alles dan wel?
Krijg er nog geen hoogte van.

Vrijdag 28 okt 2016 - 19:34:24
MCN-GVC
MCN-GVC
Erg veel is er i.d.d. niet duidelijk buitenom standplaats Asd zelf. Wat er nu bekent is, is dat er de boel plat gaat voor Amsterdammers, deze mogen ook hun trein laten staan. Dit betekent natuurlijk ook neveneffecten zoals treinen die deels personeel hebben, en dus ook niet rijden. Personeel van andere standplaatsen mag komen, maar buiten diensttijd. Naar aanleiding wat uit dit werkoverleg komt, komen er misschien meerdere werkoverleggen. Bijvoorbeeld iedere dag van de week op een andere standplaats, maar wel tussen 5 en 7, zodat niet altijd dezelfde reizigers de dupe zijn.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op Vrijdag 28 okt 2016 om 19:35:24

Vrijdag 28 okt 2016 - 20:28:58
dh3201
dh3201
MCN-GVC (vr 28 okt 2016 19:34:24 www.somda.nl): Erg veel is er i.d.d. niet duidelijk buitenom standplaats Asd zelf. Wat er nu bekent is, is dat er de boel plat gaat voor Amsterdammers, deze mogen ook hun trein laten staan.
Met als gevolg dat er ook andere treinen niet kunnen rijden omdat die er dan niet meer langs kunnen?

Shqiperise-lopers?

Vrijdag 28 okt 2016 - 22:21:04
Frontier
Frontier
rolandrail (vr 28 okt 2016 11:28:48 www.somda.nl):
Dat je Mt en Hrl met hun baangarantie aan het werk wilt houden is wel begrijpelijk.
Baangarantie is op zich begrijpelijk, maar standplaatsgarantie is natuurlijk volslagen belachelijk, werken waar er werk is of anders een andere werkgever zoeken. Ieder ander bedrijf zou allang failliet zijn geweest met zulke onredelijke voorwaarden.
rolandrail (vr 28 okt 2016 11:28:48 www.somda.nl): (Delen van) de IJssellijn zien we ook amper meer (en dan alleen nog ledig mat op een deeltraject), DM 90 per gods gratie een paar keer Kpn en Zl-Es praktisch niet.
Waarom een jaar te vroeg al DM90 weg halen bij de meestte standplaatsen? V.w.b. bevoegdheid is het niet nodig. Waarom Rtd-Hld 100% aan Rtd geven de laatste maanden?
Zo zou het voor elke standplaats moeten zijn, treinseries die je standplaats niet aandoen heb je niets op te zoeken. Dat maakt de roosters maar vooral oplossingen bij verstoringen alleen maar gecompliceerd, en bovendien krijg je er rare bijeffecten als 'passagieren' bij. Passagieren doe je maar in je vrije tijd zou je denken, maar als je sommige roosters wel eens ziet... Een kok (om dat beroep er nog maar eens bij te halen) gaat ook niet in werktijd in z'n eigen restaurant zitten eten.
thom (vr 28 okt 2016 17:30:54 www.somda.nl): Verschil is dat een kok vooraf weet dat dat nooit zal veranderen, en het NS personeel heeft ooit gesolliciteerd met een bepaalde afwisseling die daarbij hoort.
Ja, en zo zullen er ook nog wel machinisten zijn die ooit gesolliciteerd hebben met het idee zowel reizigers als goederen te rijden, maar ook dat is geen excuus. Er zullen ook koks zijn die ergens gesolliciteerd hebben om bepaalde gerechten te bereiden maar die na verloop van tijd tegen hun wil van de kaart zijn verdwenen.

Vrijdag 28 okt 2016 - 22:56:43
thom
thom
Passagieren is niet meer dan een normaal onderdeel van je werk, je standplaats is bv Utrecht en als je werkgever vind dat je op andere plaatsen moet beginnen of eindigen is dat vind ik dat niet meer dan terecht dat dat gewoon diensttijd is.

Daarnaast kun je aan passagieren natuurlijk niet ontkomen, het aantal startende treinen tov het personeel op een standplaats is nooit in verhouding met elkaar, treinen starten of lopen niet altijd uit op standplaatsen en als er iemand pauze gaat houden moet ook iemand die trein gaan rijden...

Dat is een puzzel met wel zoveel haken en ogen...

Laatst bewerkt door thom op Vrijdag 28 okt 2016 om 22:57:12

Vrijdag 28 okt 2016 - 23:01:52
Frontier
Frontier
Correct, passagieren kun je nooit helemaal aan ontkomen, maar met het in principe enkel nog rijden van treinen van/naar je standplaats kan het aantal uren dat personeel moet passagieren wel drastisch omlaag worden gebracht.

Zaterdag 29 okt 2016 - 01:32:58
thom
thom
Maar krijg je een enorm gat op andere standplaatsen door scheefstand aan personeel...

Zaterdag 29 okt 2016 - 03:27:51
Frontier
Frontier
Welnee, dan wordt treinserie 1 gewoon veel vaker gereden door standplaats A dan door standplaats B omdat er op standplaats A meer diensten te vullen zijn, ondanks dat de treinserie beide standplaatsen aandoet.

Verder moet je ook af van het belachelijke fenomeen 'standplaatsgarantie', want dat is gewoon niet werkbaar met een voortdurend veranderende dienstregeling en concessies die van vervoerder wisselen. Voorbeeld zou moeten zijn zoals bijvoorbeeld easyJet en Ryanair, als daar een basis minder vluchten krijgt of zelfs geheel opgedoekt wordt kun je óf naar een andere basis verkassen óf een andere werkgever gaan zoeken, wat me niet meer dan redelijk lijkt. Want wat heb je eraan om ergens personeel te hebben waar het werk niet of nauwelijks is?

Zaterdag 29 okt 2016 - 08:12:52
IC2000
IC2000
Kijk, en dat is nou precies het probleem. Je kunt niet zomaar ineens de standplaats van een medewerker veranderen. Als je dat doet moet je in het vervolg ook de reistijd en kosten van de medewerker betalen (wettelijk), dus schiet je daar nog niks mee op.
En Ryanair en easyjet zou ik niet graag als voorbeeld gebruiken omdat die maatschappijen bekend staan om hun zeer slechte arbeidsvoorwaarden en het feit dat ze schijt hebben aan alle regels op dat vlak.

Zaterdag 29 okt 2016 - 11:56:58
smarkie
smarkie
ZJ37 (vr 28 okt 2016 09:34:45 www.somda.nl): Personeel dat ooit zelf heeft gekozen om met Fyra en later ICD te gaan pendelen tussen Bd en Asd gaan nu protesteren?
dat schrijf ik niet, ik heb het over 80% NSR die nu 50/50 rijden dus HSL en klassiek.
die andere 20% is de groep die er zelf voor heeft gekozen.

Mcn NS International Rtd

Zaterdag 29 okt 2016 - 12:47:15
ZJ37
ZJ37
Duidelijk. Op dit moment zijn de personeelsdiensten op de hsl toch niet vermengd met overige treinen op het HRN? Als ik je goed begrijp zijn in de roosters dus wel HSL-diensten en HRN-diensten opgenomen.

Zaterdag 29 okt 2016 - 13:11:50
smarkie
smarkie
klopt.
op dus die kleine groep mcn van NS int na die wel 100% icd/icbru rijden

Mcn NS International Rtd

Maandag 31 okt 2016 - 12:44:28
lex_t
lex_t
Verwende kinderen. Dat je je niet rot schaamt voor die staking vanmiddag. nos.nl

Maandag 31 okt 2016 - 12:57:06
279
279
hoor je iemand klagen over de betaling dan?

Maandag 31 okt 2016 - 13:16:55
Klaasje
Klaasje
Waarom is het overleg overigens pas om 17 uur en niet rondom einde en begin van de diverse personeelsdiensten van tussen 14 en 17 uur? Lijkt mij veel handiger voor het personeel zelf en veel minder irritant voor de reiziger.

Maandag 31 okt 2016 - 13:25:30
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Late diensten begin ergens tussen 11 en 20u, tussen 17 en 19u heb je wel de hoogste concentratie v.w.b. aanvang dienst/aanwezigheid late dienst. De vroege dienst is voor een groot deel al voor of rond 12 a 13u klaar.

Maandag 31 okt 2016 - 14:32:12
sander14
sander14
Flickr 30449936@N02
lex_t (ma 31 okt 2016 12:44:28 www.somda.nl): Verwende kinderen. Dat je je niet rot schaamt voor die staking vanmiddag. nos.nl
Dit bericht over de onregelmatigheidstoeslag heeft niks te maken met het werkoverleg wat vanmiddag plaats vind.

Maandag 31 okt 2016 - 15:30:33
VIRMm1
VIRMm1
lex_t (ma 31 okt 2016 12:44:28 www.somda.nl): Verwende kinderen. Dat je je niet rot schaamt voor die staking vanmiddag. nos.nl
Wat een ontzettend dom bericht plaats je daar.

Die onregelmatigheidstoeslag is iets waar iedereen in Nederland recht op heeft. Dat is wettelijk bepaald.

Dat NS'ers dat geld nu krijgen staat sowieso los van die staking, buiten dat hebben NS'ers gewoon recht op dat geld (en krijgen we het eigenlijk pas 5 jaar te laat).

Werknemers die al meer dan 30 jaar bij het spoor werken missen eigenlijk nog voor 25 jaar aan geld.

Maandag 31 okt 2016 - 15:37:58
bacr
bacr
ORT is iets dat in CAO-onderhandelingen wordt afgesproken.
Toen het nog ongebruikelijk was om 's avonds of in het weekend te werken, werden er wel ORT's van 100% (zondag) afgesproken, of voor het werken in de nacht.

Inmiddels weten de jongeren die bij de supermarkt werken al, dat ze dergelijke percentages niet meer krijgen: omdat het werken op zaterdag en zondag 'normaal' wordt gevonden, zijn de percentages lager geworden, in ruil voor een ietsie pietsie meer loon.

Maandag 31 okt 2016 - 15:42:42
VIRMm1
VIRMm1
Bijvoorbeeld bij de politie in Nederland is recent hetzelfde gebeurd, die hebben ook jaren aan ORT gekregen die niet betaald is.
Dit is dus niet iets van alleen de NS.

Maandag 31 okt 2016 - 15:57:18
broek53
broek53
Tsjonge, kan ik alsnog stil gaan leven van het achterstallige loon dan?

Maandag 31 okt 2016 - 16:10:35
279
279
alleen de jaren 2012 - 2015 worden alsnog uitbetaald.
de rest schijnt verjaard te zijn!
dus helaas Michiel....

Maandag 31 okt 2016 - 16:33:14
broek53
broek53
Ik geloof dat ik eens ergens werkoverleg moet gaan houden.

Maandag 31 okt 2016 - 17:06:41
ZJ37
ZJ37
Is er nog plaats voor mij?

Maandag 31 okt 2016 - 17:24:47
sjoerd
sjoerd
Het gevaar voor deze site is dat we in elke beroepsgroep nu wat te klagen gaan krijgen. Overwerk uitbetaald krijgen is immers bij (semi-)overheidsfuncties zoals in de zorg en in het onderwijs geen gemeengoed, maar een overschrijding van de werktijden met 25% is daar dagelijks volstrekt gebruikelijk. Laten we het dus hier voor één keer maar niet >zakelijk< houden want dan vult zich dit draadje met veel lijdende voorwerpen.

Maandag 31 okt 2016 - 19:21:23
broek53
broek53
Je hebt gelijk en ik bedoelde ook niet meer dan een knipoog naar het feit dat ik vanaf 1971 met enige regelmaat in de onregelmatigheid heb gezeten bij NS
Meer niet, en zeker geen frustraties☺.

Maandag 31 okt 2016 - 23:41:41
thom
thom
sjoerd (ma 31 okt 2016 17:24:47 www.somda.nl): Het gevaar voor deze site is dat we in elke beroepsgroep nu wat te klagen gaan krijgen. Overwerk uitbetaald krijgen is immers bij (semi-)overheidsfuncties zoals in de zorg en in het onderwijs geen gemeengoed, maar een overschrijding van de werktijden met 25% is daar dagelijks volstrekt gebruikelijk. Laten we het dus hier voor één keer maar niet >zakelijk< houden want dan vult zich dit draadje met veel lijdende voorwerpen.
Het NOS bericht schrijft nou juist dat het in de Ziekenhuis-CAO ook zo vastgelegd is.

Overigens snap ik de opmerking over verwende kinderen ook niet helemaal, alsof als je maar genoeg geld krijgt je alles maar te slikken hebt van je werkgever.

Laatst bewerkt door thom op Maandag 31 okt 2016 om 23:42:36

Dinsdag 01 nov 2016 - 06:25:49
robbertc
robbertc
Maar gebeurd er echt zoveel verschrikkelijks dan?

Dinsdag 01 nov 2016 - 07:35:17
b2py
b2py
Er gaan vage berichten rond dat er morgenochtend ook een werkoverleg gepland wordt in Utrecht, Den Haag en Rotterdam

Dinsdag 01 nov 2016 - 09:12:41
Rolffiej19
Rolffiej19
Klopt morgen ochtend vanaf 05:00 op Ut , Gvc en Rtd dat wordt een gezellige ochtendspits

MCN ASD

Dinsdag 01 nov 2016 - 09:42:07
wouter15
wouter15
Word deze wel ondersteund door de vakbond?

Dinsdag 01 nov 2016 - 14:37:34
Daan!
Daan!
Rolffiej19 (di 01 nov 2016 09:12:41 www.somda.nl): Klopt morgen ochtend vanaf 05:00 op Ut , Gvc en Rtd dat wordt een gezellige ochtendspits
Raar dat het nog nergens in het nieuws is.

Dinsdag 01 nov 2016 - 16:04:28
sjoerd
sjoerd
thom (ma 31 okt 2016 23:41:41 www.somda.nl):
sjoerd (ma 31 okt 2016 17:24:47 www.somda.nl): Het gevaar voor deze site is dat we in elke beroepsgroep nu wat te klagen gaan krijgen. Overwerk uitbetaald krijgen is immers bij (semi-)overheidsfuncties zoals in de zorg en in het onderwijs geen gemeengoed, maar een overschrijding van de werktijden met 25% is daar dagelijks volstrekt gebruikelijk. Laten we het dus hier voor één keer maar niet >zakelijk< houden want dan vult zich dit draadje met veel lijdende voorwerpen.
Het NOS bericht schrijft nou juist dat het in de Ziekenhuis-CAO ook zo vastgelegd is.
Daarom stel ik ook dat het geen gemeengoed is om overwerk bij de (semi-)overheid betaald te krijgen, wat inhoudt dat het best hier en daar kan zijn afgesproken. Mijn zoon en ik krijgen in elk geval geen cent extra voor extra colleges en zorgtaken.

Dinsdag 01 nov 2016 - 16:25:25
thom
thom
Het gaat trouwens niet over overwerk uitbetaald krijgen, maar de onregelmatigheids toeslag.

Dinsdag 01 nov 2016 - 17:19:29
bacr
bacr
Sjoerd doelt wel een beetje op hetzelfde. Gaat erom of je arbeid buiten de reguliere arbeidspatronen extra gehonoreerd wordt of niet.
Ambtenaren vanaf een bepaald niveau, managers in het bedrijfsleven en onderwijzers/leraren worden geacht om ook buiten de reguliere werktijden dingen te doen, waarvoor ze geen weekend- of avondvergoeding krijgen.

Dinsdag 01 nov 2016 - 17:23:18
sjoerd
sjoerd
Zeker; daarom past bij het rondje, zoals ik al eerder opmerkte, wellicht een regelmatigheidstoeslag. Maar alle gekheid op een stokje: de essentie van mijn bericht is natuurlijk dat het voor iedereen lastig is om verworven rechten prijs te geven, maar dat over de grens kijken wel eens zinvol is om te kijken hoe sterk je staat.

Dinsdag 01 nov 2016 - 19:51:01
wouter15
wouter15
Rolffiej19 (di 01 nov 2016 09:12:41 www.somda.nl): Klopt morgen ochtend vanaf 05:00 op Ut , Gvc en Rtd dat wordt een gezellige ochtendspits
Is er al zeker dat dit doorgaat? Er is tot op heden namelijk nergens iets over te vinden.

Dinsdag 01 nov 2016 - 20:02:22
Rolffiej19
Rolffiej19
Ik heb werkelijk waar geen idee ik heb vanmorgen een mededeling in Rtd daarover zien liggen op tafel maar et is denk ik even afwachten wat er gebeuren gaat.

MCN ASD

Dinsdag 01 nov 2016 - 20:07:21
wouter15
wouter15
Is het een actie van de vakbond? Of weer van het personeel zelf?

Woensdag 02 nov 2016 - 06:28:50
Rolffiej19
Rolffiej19
Ik heb een vermoeden dat het van het personeel zelf was maar die actie is vooralsnog van de baan zo te zien

MCN ASD

Woensdag 02 nov 2016 - 08:00:37
broek53
broek53
Een vakbond gaat geen actie organiseten op de dag dat ze nog in gesprek gaat met de directie.

Woensdag 21 dec 2016 - 14:59:38
ricohallo
ricohallo
Spoorvakbond VVMC heeft NS personeel van Asd, Rtd en Hfd opgeroepen om komende vrijdag te gaan staken omdat het werk door de nieuwe dienstregeling eentonig zou zijn geworden: www.treinreiziger.nl

Laatst bewerkt door ricohallo op Woensdag 21 dec 2016 om 14:59:54

Woensdag 21 dec 2016 - 15:04:55
traxx2016
traxx2016
Personeel NS zijn verwend, bij andere ondernemingen gebeurt dit allang. Rondje om de kerk zorgt wel voor minder vertraging.

Woensdag 21 dec 2016 - 15:12:57
Klaasje
Klaasje
Het gaat hier helemaal niet over een rondje om de kerk.

Woensdag 21 dec 2016 - 15:14:35
broek53
broek53
traxx2016 (wo 21 dec 2016 15:04:55 www.somda.nl): Personeel NS zijn verwend, bij andere ondernemingen gebeurt dit allang. Rondje om de kerk zorgt wel voor minder vertraging.
Lees dit topic ff door, dat scheelt het overdoen van een heel vermoeiende discussie waar we verder toch niet uitkomen en waarna ongeveer iedereen boos is.

Woensdag 21 dec 2016 - 18:20:54
Oldskool
Oldskool
broek53 (wo 02 nov 2016 08:00:37 www.somda.nl): Een vakbond gaat geen actie organiseten op de dag dat ze nog in gesprek gaat met de directie.
Helaas doet de VVMC het dus wel. Morgen is er een bijeenkomt waar de rooster commissies, planning en directie bij elkaar komen om de, tot nu toe gewijzigde werklijnen te bekijken. Vrijdag is er een vergadering met de bond(en) en directie over wat er allemaal speelt.

Het is weer eens op de lopende zaken vooruitlopen wat die bond doet. Helaas niet voor het eerst.

Woensdag 21 dec 2016 - 18:42:28
Daan!
Daan!
NS gaat het via de rechter proberen tegen te houden: www.nu.nl

Donderdag 22 dec 2016 - 18:36:39
dvdhoven
dvdhoven
En dat is gelukt.
www.nu.nl

Dick van den Hoven

Donderdag 22 dec 2016 - 20:49:47
BGM104
BGM104
De eisen van VVMC zijn ook heel realistisch, zie pdf op www.vvmc.nl

De 3 meest opvallende:
-alle normtijden 5 min ophogen
-iedereen op ICD/1100. Want regelmatig rijden heb je op de HSL/Traxx niet nodig om je kennis op pijl te houden.
-iedereen meteen op de FLIRT (en al het nieuwe materieel in de toekomst). Succes met de opleidingsplanning!

Laatst bewerkt door BGM104 op Donderdag 22 dec 2016 om 20:50:37

Donderdag 22 dec 2016 - 21:38:41
Daan!
Daan!
BGM104 (do 22 dec 2016 20:49:47 www.somda.nl):
-alle normtijden 5 min ophogen
!
Wat houdt dit precies in?

Donderdag 22 dec 2016 - 21:55:32
cuneo56
cuneo56
BGM104 (do 22 dec 2016 20:49:47
-iedereen op ICD/1100. Want regelmatig rijden heb je op de HSL/Traxx niet nodig om je kennis op pijl te houden.
-iedereen meteen op de FLIRT (en al het nieuwe materieel in de toekomst).!
Goh en waar komt een flink deel van stilstanden op HSL vandaan??

Vrijdag 23 dec 2016 - 07:45:18
SunKeeper
SunKeeper
Wat houdt ''stilstanden op HSL'' in?

Vrijdag 23 dec 2016 - 07:49:58
ZJ37
ZJ37
Ik vermoed dat hij daarmee bedoelt te zeggen dat dit komt doordat minder ervaren machinisten op die treinen rijden. En zodra je de ICD gaat vermengen en verdelen over meerdere diensten en standplaatsen dan zal dat er niet beter op worden omdat elke mcn dan minder vaak de ICD rijdt (maar wel de variatie krijgt in de diensten waar men voor aan het strijden is).

Vrijdag 23 dec 2016 - 07:57:36
SunKeeper
SunKeeper
Aha. Maar hoe willen ze dan de HSL ooit in het HRN opnemen als dit nu al een probleem vormt?

Nieuwe IC-NG gaat het vast oplossen?

Vrijdag 23 dec 2016 - 08:04:56
b2py
b2py
Lees daarvoor even het hsl topic, zeeer recent is daar wat over gestuurd naar 2e kamer en hier bediscussieerd

Vrijdag 23 dec 2016 - 08:11:12
bacr
bacr
SunKeeper (vr 23 dec 2016 07:57:36 www.somda.nl): Aha. Maar hoe willen ze dan de HSL ooit in het HRN opnemen als dit nu al een probleem vormt?

Nieuwe IC-NG gaat het vast oplossen?
Hmmm... wat dacht je van weer een nieuwe materieelsoort, waarvoor ook weer opleiding nodig is. Enige hoop is dat bij een voldoende grote instroom van dat materieel het materieelpark minder divers wordt en mcn-en dus minder verschillende materieelsoorten hoeven leren te kennen.

En bovendien, IC-NG zal precies dezelfde problematiek tegenkomen op de HSL, van vaak in korte tijd omschakelen op verschillende spanningen en spanningssoorten en het tegelijkertijd switchen tussen verschillende beveiligingssystemen. De hoop is dan alleen dat het materieel daar beter tegen kan dan de Traxx-en.

Vrijdag 23 dec 2016 - 10:14:26
dh3201
dh3201
Is het omschakelen op de HSL bij Thalys ook zo'n probleem?

Shqiperise-lopers?

Vrijdag 23 dec 2016 - 11:11:55
pjkleton
pjkleton
Als ik de wensen van de VVMC goed begrijp ,zijn de gevolgen dus, dat alle mcn's wegkennis moeten krijgen en houden op alle door NS bereden lijnen ,incl HSL ,en ook alle mat. types moeten kunnen rijden.(Inc de Flirts)
Het lijkt me op z'n zachts gezegd wel een aantal wensen met haken en ogen.
Gr, Peter

Vrijdag 23 dec 2016 - 12:47:06
Oldskool
Oldskool
Materieelbekendheid gaat iedereen ook krijgen, alleen duurt het langer. Landelijke wegbekendheid is al jaren een wens van vooral bijsturing en uiteraard machinisten. Uit kosten overweging is dat niet haalbaar.

Zaterdag 24 dec 2016 - 08:56:10
mdeen
mdeen
SunKeeper (vr 23 dec 2016 07:45:18 www.somda.nl): Wat houdt ''stilstanden op HSL'' in?
En in aanvulling op ZJ37: een tijdje geleden is het aantal machinisten dat de ICD diensten uitvoert beperkt, om ervoor te zorgen dat ze meer ervaring met het materieel krijgen zodat er minder storingen zouden zijn.
En er waren minder storingen.
Het voorstel van de VVMC gaat hier dus volstrekt tegenin.

Zaterdag 24 dec 2016 - 09:30:46
maurits
maurits
Oftewel: Laat maar meer IC-Direct'en stranden, zolang het personeel maar afwisseling heeft.

En de betalende reiziger kan de pot op. Wat een trieste club...

Zaterdag 24 dec 2016 - 10:46:36
Oldskool
Oldskool
ICD machinisten groep zal toch moeten groeien. En dat er dan een keer iets mis gaat, door bedieningsfout of door communicatie bij transitie kan gebeuren. Er zijn ook zat machinisten die helemaal geen trek hebben in HSL gebeuren. Waarom de VVMC hier nu zo stellig op inzet, is mij een raadsel.

Zaterdag 24 dec 2016 - 11:01:39
rob_ehv
rob_ehv
maurits (za 24 dec 2016 09:30:46 www.somda.nl): Oftewel: Laat maar meer IC-Direct'en stranden, zolang het personeel maar afwisseling heeft.

gelukkig zorgt eentonigheid ook niet voor onveilige situaties. Zie Maastricht gister, gewoon een kwestie van een verwachtings patroon.

robq

Zaterdag 24 dec 2016 - 11:05:53
Oldskool
Oldskool
Ah, daar is ie dan... Zat er al op te wachten. 12 dagen bezig en nu al eentonigheid en verwachtingspatronen... Kom op zeg! Wacht eerst even lekker het rapport af voordat er allerlei onzinnigheden worden gespamd!

Zaterdag 24 dec 2016 - 11:21:34
dh3201
dh3201
Het personeel voor Gouda-Alphen is dan zeker uit de niet aan VVMC gebonden personeel geselecteerd?
Anders had VVMC daar ook allang voor gestaakt.

Shqiperise-lopers?

Zaterdag 24 dec 2016 - 11:28:53
Oldskool
Oldskool
Die hebben er weloverwogen voor gekozen. En de nieuw opgeleide machinisten wisten waar ze aan begonnen. Stond omschreven in de vacature dat het specifiek voor dat baanvak ging. En dat zelfde gold toen der tijd ook voor de HSL machinisten en trainmanagers.

Zaterdag 24 dec 2016 - 11:39:52
rob_ehv
rob_ehv
Net zo dat NS mensen kiezen voor een variatie aan baanvakken. Zie ook : m.metronieuws.nl
Gr van een NS mcn

robq

Zaterdag 24 dec 2016 - 11:41:20
rob_ehv
rob_ehv
Haha
Oldskool (za 24 dec 2016 11:05:53 www.somda.nl): Ah, daar is ie dan... Zat er al op te wachten. 12 dagen bezig en nu al eentonigheid en verwachtingspatronen... Kom op zeg! Wacht eerst even lekker het rapport af voordat er allerlei onzinnigheden worden gespamd!
hahaha onzinnigheid en dat zeg je over iemand die er was. Zeg al niks meer Gr mcn NSR.

robq

Zaterdag 24 dec 2016 - 12:04:31
edje
edje
Flickr spoorkeerl
rob_ehv (za 24 dec 2016 11:01:39 www.somda.nl):
maurits (za 24 dec 2016 09:30:46 www.somda.nl): Oftewel: Laat maar meer IC-Direct'en stranden, zolang het personeel maar afwisseling heeft.

gelukkig zorgt eentonigheid ook niet voor onveilige situaties. Zie Maastricht gister, gewoon een kwestie van een verwachtings patroon.
Dat is natuurlijk pure onzin. Kijk naar het baanvak Oldenzaal - Zutphen, die jongens rijden jaar in jaar uit op hetzelfde baanvak en er gebeurt nooit iets.
Het is voor een spoorbedrijf veel betrouwbaarder als het personeel en de trein zoveel mogelijk bij elkaar blijven. 1 van de grootste problemen is dat als er een verstoring men het personeel kwijt is, of dat er geen materieel beschikbaar is. Blijkbaar wil de VVMC dat niet inzien en dat is jammer.
Die denken blijkbaar dat ze jaar in jaar uit op 1 lijn rijden, terwijl je het op een grote standplaats heel mooi kunt verdelen, dag 1 op lijn A dag 2 op lijn B enz enz enz.

Op de manier hoe ze nu bezig zijn, komen ze over als een stel verwende kinderen. Machinisten en dan helemaal die van NSR moesten eens weten hoe goed ze het hebben bij de NS, goed salaris, veel vakantiedagen en goede arbeidsvoorwaarde en dan nog zeuren, ze moeten zich kapot schamen.

Zaterdag 24 dec 2016 - 12:16:58
ZJ37
ZJ37
Wat ik wel wonderlijk vind is dat er gesuggereerd wordt dat de bijsturing ook belang zou hebben bij de roosters met diensten waarin maximale variantie zit. Ik geloof daar helemaal niks van.

Als de diensten lijn gebonden zijn dan valt er bij verstoringen toch aanzienlijk minder bij te sturen. Kijk alleen maar naar de hoeveelheid poppetjes dat voorheen op een bepaalde dag tussen Apn en Gd reed en hoeveel dat er nu zijn. Zou me niet verbazen dat het drie- tot vijfvoudige hoeveelheid minder is.

Voor logistiek geldt hetzelfde: bij het plannen van een buitendienststelling tussen pak hem beet Rtd-Gd moet zo ongeveer het halve land op de kop, bij lijn gebonden diensten zal dat ook veel minder zijn.

Zonder er verder een oordeel over te willen geven of dit prettig is voor HC's en mcn kun je constateren dat het voor andere organisaties binnen het bedrijf wel een vracht stress of werk bespaart.

Zaterdag 24 dec 2016 - 12:21:00
daniel_ddr
daniel_ddr
ZJ37 (za 24 dec 2016 12:16:58 www.somda.nl): Wat ik wel wonderlijk vind is dat er gesuggereerd wordt dat de bijsturing ook belang zou hebben bij de roosters met diensten waarin maximale variantie zit. Ik geloof daar helemaal niks van.
Aan de variatie op zichzelf hebben ze niet zo veel, maar het helpt natuurlijk wel als machinisten een brede wegbekendheid en materieelbekendheid hebben als er een storing is.
Maargoed, om die te behouden kan je natuurlijk ook per dag een andere set trajecten berijden i.p.v. maximale variatie gedurende de dag zelf.

Zaterdag 24 dec 2016 - 12:24:40
rob_ehv
rob_ehv
Voorbeeldje:
Een MCN uit Eindhoven mag dan alleen tot Amsterdan (qua wegbekendheid)
Personeel uit Alkmaar maar alleen tussen Den helder en Utrecht (qua wegbekendheid)
Dan is er een grote storing bij bij breukelen waardoor er geen trein verkeer meer rijdt tussen Amsterdam en Utrecht.
Op dat moment zou in de nieuwe situatie persooneel uit Eindhoven niet een trein vanuit Amsterdam naar Alkmaar mogen rijden.
En het Alkmaars personeel wat in Utrecht 'vast' zit zou geen trein mogen rijden van Utrecht naar Eindhoven.
Dan heb je dus in beide personeelsverblijven personeel zitten wat niks kan op dat moment.

robq

Zaterdag 24 dec 2016 - 12:46:08
maurits
maurits
Wat mij betreft mag het personeel best wat variatie houden, maar dan verspreid over meerdere dagen. Dus maandag drie slagen Enkhuizen, dinsdag met een IC naar Groningen, woensdag vier keer naar Rhenen, enzovoort. Zo blijft het gevarieerd genoeg, maar krijg je geen onbestuurbare pretparkroosters waar men drie of vier keer van treinserie wisselt.

Het trieste is ook dat de vakbonden totaal geen realiteitszin hebben. Met ieder uur dat men zich dreinend blijft verzetten tegen een efficiënte bedrijfsvoering en gaat staken, groeit de steun om de hele boel maar aan te besteden...

Laatst bewerkt door maurits op Zaterdag 24 dec 2016 om 12:46:38

Zaterdag 24 dec 2016 - 12:50:09
Oldskool
Oldskool
ZJ37 (za 24 dec 2016 12:16:58 www.somda.nl): Wat ik wel wonderlijk vind is dat er gesuggereerd wordt dat de bijsturing ook belang zou hebben bij de roosters met diensten waarin maximale variantie zit. Ik geloof daar helemaal niks van..
Gaat er om dat met de huidige werklijnen er machinisten zijn die een beperkte wegbekendheid hebben, bij een verstoring niet ingezet kunnen worden achter de verstoring. Dat je er verder niks van gelooft doet er niet toe. Gaat om wat de bijsturing graag zou zien.

Zaterdag 24 dec 2016 - 12:51:59
Oldskool
Oldskool
maurits (za 24 dec 2016 12:46:08 www.somda.nl): Het trieste is ook dat de vakbonden totaal geen realiteitszin hebben. Met ieder uur dat men zich dreinend blijft verzetten tegen een efficiënte bedrijfsvoering en gaat staken, groeit de steun om de hele boel maar aan te besteden...
Juist! En als het dan zover is, huilen met de pet op..

Zaterdag 24 dec 2016 - 12:58:58
Oldskool
Oldskool
edje (za 24 dec 2016 12:04:31 www.somda.nl)
Op de manier hoe ze nu bezig zijn, komen ze over als een stel verwende kinderen. Machinisten en dan helemaal die van NSR moesten eens weten hoe goed ze het hebben bij de NS, goed salaris, veel vakantiedagen en goede arbeidsvoorwaarde en dan nog zeuren, ze moeten zich kapot schamen.
Uhm, wat een onzin! Dan zouden veel meer beroepsgroepen zich kapot moeten schamen omdat ze het al zo goed hebben en het toch wagen om te staken voor een nog betere cao of arbeidsvoorwaarden.

Zaterdag 24 dec 2016 - 13:09:49
ZJ37
ZJ37
Oldskool (za 24 dec 2016 12:50:09 www.somda.nl):
ZJ37 (za 24 dec 2016 12:16:58 www.somda.nl): Wat ik wel wonderlijk vind is dat er gesuggereerd wordt dat de bijsturing ook belang zou hebben bij de roosters met diensten waarin maximale variantie zit. Ik geloof daar helemaal niks van..
Gaat er om dat met de huidige werklijnen er machinisten zijn die een beperkte wegbekendheid hebben, bij een verstoring niet ingezet kunnen worden achter de verstoring. Dat je er verder niks van gelooft doet er niet toe. Gaat om wat de bijsturing graag zou zien.
Wie zegt dat de wegbekendheid niet meer onderhouden kan worden? Het gaat om de inhoud van de diensten die versobert en lijn gebonden is. De volgende dag rijd je weer op een dienst met een andere route. Het enige verschil is dat de inhoud van een dienst niet allerlei treinen bevat in alle uithoeken van het land met tussendoor onzinnige C-tjes en P-tjes om de boel aan elkaar te knopen zodat de dienst aan de huidige regels voldoet.

Zaterdag 24 dec 2016 - 13:12:47
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Er zijn opvallend veel teammanagers die graag bezuinigen op wegonderhoud en dus vervallen routes voor mcn'n als die buiten hun normale roosterinhoud vallen. Heb je dan eens reserve ben je niet maximaal inzetbaar of strand je ergens kan je geen kant meer op als je pech hebt.

Zaterdag 24 dec 2016 - 13:13:54
Oldskool
Oldskool
@ZJ37 Dat zeg ik. Je krijgt namelijk geen wegonderhoud meer naar voor een baanvak welke niet meer in het werkpakket zit van de standplaats. Wat P en C (hc) betreft heb je helemaal gelijk. Gros van de machinisten hebben ook niks met een P en vragen vaak zat of ze de mcn die moet rijden kunnen matsen

Laatst bewerkt door Oldskool op Zaterdag 24 dec 2016 om 13:14:23

Zaterdag 24 dec 2016 - 13:14:50
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Precies, we rijden liever dat we stil zitten!
Oldskool (za 24 dec 2016 12:58:58 www.somda.nl):
edje (za 24 dec 2016 12:04:31 www.somda.nl)
Uhm, wat een onzin! Dan zouden veel meer beroepsgroepen zich kapot moeten schamen omdat ze het al zo goed hebben en het toch wagen om te staken voor een nog betere cao of arbeidsvoorwaarden.
Zoals meester Jos al zegt in zijn verhaaltje op metro.nl, we hebben agressie, zelfdodingen enz., mogen we ons werk dan ook leuk houden?

Zaterdag 24 dec 2016 - 13:15:24
maurits
maurits
Als je op maandag naar Enkhuizen, dinsdag naar Groningen en woensdag naar Rhenen rijdt, blijft weg- en materieelkennis ook op peil. Geen argument om de pretparkroosters te behouden...

Zaterdag 24 dec 2016 - 13:19:06
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Ik was donderdag bijgestuurd, belandde in Hn, kreeg nog eens een nieuw dienstkaartje via "stille bijsturing". Met DDM1 naar Ekz. Had het graag gedaan maar mag het niet dus maar gebeld met de bijsturing... Wel aangegeven dat als hij wat anders had om m'n door het bijsturen rijkelijk lang schaft wat te verkorten hij me altijd mocht bellen. Even later "DDZ heb je wel?" Jazeker dus een paar treinen later alsnog naar Ekz

Zaterdag 24 dec 2016 - 13:22:14
ZJ37
ZJ37
Het wegonderhoud hoeft volgens mij helemaal geen belemmerende factor te zijn bij het rondje om de kerk. Daar zorgen de concessies en verschillende vervoerders wel voor dat de flexibiliteit verdwijnt en reizigers worden opgescheept met materieeltekort bij vervoerder A terwijl die van vervoerder B op het opstelterrein op reserve staan, maar dat is weer een andere discussie.

Vanuit Ut kan je nog steeds alle kanten op, het gaat bij het rondje om de kerk volgens mij alleen over de inhoud van de diensten zelf die per dag wel weer kan variëren. De vraag is alleen hoe dat lijngebonden rijden dan vorm krijgt, ik denk dat NS daar zelf ook geen goed beeld bij heeft.

Zaterdag 24 dec 2016 - 14:08:09
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Dat heeft NS wel degelijk want al geprobeerd voor een flink deel in te voeren in de nieuwe drgl.

Zaterdag 24 dec 2016 - 16:24:19
broek53
broek53
Geweldig, deze discussie! Ik denk dat hij al zeker 35 jaar langs exact dezelfde lijnen gevoerd wordt, afgezien van het HSL-aspect. En nog steeds zijn de partijen geen steek dichterbij een vorm van overeenstemming. Op het moment komt er bij om de hoek kijken dat de invloed vande vakbonden tanende is en de categorale VVMC zich hiermee wil profileren. Daar krijgen we nog wel wat mee te stellen, al zal het vast wel weer zachtjes sissend aflopen. NS geeft wel weer toe, daar hoef je niet aan te twijfelen.

Zondag 25 dec 2016 - 13:19:20
thom
thom
Oldskool (za 24 dec 2016 10:46:36 www.somda.nl): ICD machinisten groep zal toch moeten groeien. En dat er dan een keer iets mis gaat, door bedieningsfout of door communicatie bij transitie kan gebeuren. Er zijn ook zat machinisten die helemaal geen trek hebben in HSL gebeuren. Waarom de VVMC hier nu zo stellig op inzet, is mij een raadsel.
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen het uitbreiden van een machinisten groep, en landelijk elke machinist er bekendheid op geven.

Dat klinkt leuk, maar dan moet je dus elke Mcn op ERMTS cursus gaan sturen en instructie op de Traxx'en geven en vervolgens komen ze 2x in het jaar aan de beurt voor een ritje waarbij men diep moet graven hoe het ookalweer werkte...

Zondag 25 dec 2016 - 13:53:57
Oldskool
Oldskool
Bijsturing voor ICD is een ander onderdeel. Daar hebben de "gewone" NSR mcn geloof ik niks mee van doen. die cursus ERTMS voor iedere mcn zit er toch aan te komen.

Zondag 25 dec 2016 - 18:28:37
thom
thom
Mja, maar die opleiding nu doen en dan 2x in het jaar op de HSL komen, dan ben je de helft van hoe het zat ook wel kwijt en heeft heel die cursus geen nut...

Zondag 25 dec 2016 - 18:42:05
Daan!
Daan!
Kan iemand mij vertellen wat normtijden zijn?

Zondag 25 dec 2016 - 19:30:45
greyhound
greyhound
Twitter autobussen
Tijden veranderen, er is niemand meer die van z'n 20e tot z'n pensioen precies hetzelfde werk doet. Een drukker spoorwegnet met nieuwe treinsoorten als de HSL en regionale netwerken die worden aanbesteed, vragen om een andere aanpak.

Donderdag 29 dec 2016 - 15:54:22
selivio
selivio
11 januari nu dus de staking..

www.treinreiziger.nl

Donderdag 29 dec 2016 - 16:09:11
train85
train85
Is niet zeker. Want dit wordt op dit moment nog door geen vakbond gesteund.

www.mat64.nl

Donderdag 29 dec 2016 - 16:29:10
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Nee misschien is de vakbond het wel eens met de schrijver van het Artikel.
Volgens redacteur Hildebrand van Kuyeren is de angst van NS-personeel ongegrond. "Bij regionale vervoerders als Arriva, Syntus en Connexxion moet het personeel al regelmatig heen en weer pendelen op dezelfde spoorlijn. Je kunt niet zeggen dat die treinen onveilig zijn. Sterker nog, alle treinen in Nederland zijn veiliger dan welk vervoersmiddel dan ook", stelt hij. "NS is een goede werkgever, met ook nog eens betere salarissen en arbeidsvoorwaarden dan andere vervoerders, daarom lijkt een werkonderbreking mij ongepast".

Donderdag 29 dec 2016 - 16:36:29
ZJ37
ZJ37
Af en toe denk ik wel eens: hoe zal het op dit vlak gaan als NS plaats moet maken voor de Arriva's en Veolia's van deze wereld.

Donderdag 29 dec 2016 - 16:47:35
SunKeeper
SunKeeper
Deze actie lijkt naar mijn idee vooral het doel te hebben zoveel mogelijk personeel in Utrecht te verzamelen en op die manier een statement te maken.

Niet zozeer om de treindienst plat te leggen.

Donderdag 29 dec 2016 - 19:13:42
279
279
zo staat het niet in het artikel....

Donderdag 29 dec 2016 - 20:14:05
Oldskool
Oldskool
edje (do 29 dec 2016 16:29:10 www.somda.nl):
Volgens redacteur Hildebrand van Kuyeren is de angst van NS-personeel ongegrond.
Als de redacteur het dan toch allemaal wel mee vind vallen, en dat hij de eventuele actie ongepast vind, moet ie voor de grap eens een week meelopen met een hc op de welbekende agressielijnen. Kijken of hij het dan nog zo ongepast vind.

Even iets anders wat mij opviel. De woordvoerder van de machinisten is niet met naam en toenaam terug te lezen in het artikel. Lekker anoniem wat in de pers roepen, zonder medeweten van de vakbond(en)

Donderdag 29 dec 2016 - 20:44:23
Daan!
Daan!
Rondje om de kerk lijken mij twee verschillende dingen. Of ben jij van mening dat hetzelfde personeel steeds op agressielijnen wordt ingezet?

Donderdag 29 dec 2016 - 21:03:15
Oldskool
Oldskool
Veel diensten van veel standplaatsen zijn nagenoeg elke dag het zelfde. Dus ja! Ze doen veel diensten op dezelfde aggressielijnen.

Donderdag 29 dec 2016 - 21:53:17
ZJ37
ZJ37
Of je controleert gewoon niet. Het valt me telkens weer op na een bezoek aan België dat de trefkans daar gewoon tussen de 75 en 100% ligt en in Nederland na een weekje treinen hooguit 25%.

Vrijdag 30 dec 2016 - 11:57:41
daniel_ddr
daniel_ddr
25% nog ja? Ik mag blij zijn als ik 1x een conducteur zie in een weekje forensen

Vrijdag 30 dec 2016 - 12:28:58
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
In België wordt meerdere malen door dezelfde HC gecontroleerd. Op een ritje Lille-Gent ben ik afgelopen zomer tweemaal door dezelfde "geknipt".

Vrijdag 30 dec 2016 - 22:58:50
greyhound
greyhound
Twitter autobussen
Op de MML kom je aardig dicht in de buurt van 100%. Maar dat is geen NS en het personeel passeert de hele dag dezelfde kerken....zonder z'n concentratie te verliezen.
ZJ37 (do 29 dec 2016 21:53:17 www.somda.nl): Of je controleert gewoon niet. Het valt me telkens weer op na een bezoek aan België dat de trefkans daar gewoon tussen de 75 en 100% ligt en in Nederland na een weekje treinen hooguit 25%.

Zaterdag 31 dec 2016 - 13:17:46
maurits
maurits
Zelf tussen Zp en Go tref ik vaker een Syntus-controleploeg dan een NS-HC op een willekeurig traject in de Randstad.

Ik wil niet zeggen dat een grotere trefkans HC het zwartrijden en de agressie tegengaat, maar een conducteur die consequent langskomt is wel een prima middel tegen calculerende zwartrijders. En een stuk minder omslachtig dan poortjes en hekken...

Zaterdag 31 dec 2016 - 14:22:13
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Precies een HC of kaartcontrole te doen, of zijn serviceronde. In de achterste cabine, of in de 1e klas zitten hoort zeker niet bij die functie.

Zondag 08 jan 2017 - 17:21:43
wouter15
wouter15
Gaat de staking van aanstaande woensdag ook daadwerkelijk door? En zijn er inmiddels al vakbonden die deze actie steunen?

Zondag 08 jan 2017 - 17:27:14
Dennis1977
Dennis1977
Zie vvmc-site voor wat uitleg

Zondag 08 jan 2017 - 18:00:35
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Het is geen staking maar een "landelijk groot werkoverleg" (LGWO) uitgeroepen door het Amsterdams Machinisten Kollectief (AMK). Het LGWO wordt expliciet niet gesteund door vakbonden CNV, FNV, VVMC en VHS (omdat ze nog steeds in overleg zijn met NS) wat betekent dat áls een mcn of hc z'n trein laat staan om naar het LGWO te gaan dat voor eigen rekening doet. De AMK heeft in de uitnodiging voor het LGWO het rijdend personeel niet opgeroepen treinen te laten staan, in de praktijk zal de uitval van treinen (dus) vrij gering zijn.

Zondag 08 jan 2017 - 19:09:48
dennistd
dennistd
Als Collectief met een K geschreven wordt heb ik er sowieso al een hekel aan...

Zondag 08 jan 2017 - 19:31:52
sjoerd
sjoerd
Want? Opgericht in de tijd dat je een voorkeurspelling had (met c) maar dat er ook een toegelaten spelling was (met een k). Dus ik zie het probleem niet.