Ontwikkelingen Siemens Vectron in Nederland
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
27-03-2015 15:06:00
jeanne
jeanne
De BLS Cargo besteld 15 Vectrons voor haar diensten tussen Europort en Melzo (I) http://www.blscargo.ch/d/aktuelles/communiques-20150327.php Dat betekend dat Siemens aan snel aan het werk moet om de toelating van de Vectron in Nederland toegelaten te krijgen.

Laatst bewerkt door moderator op 31-03-2015 19:27


Jeanne Kok

27-03-2015 16:29:00
AgentX
AgentX
Is het eigenlijk zo dat de vervoerder die een bepaald type trein dat nog niet is toegelaten in een bepaald land wil gaan rijden (in dit geval dus respectievelijk BLS, Vectron, Nederland) meebetaalt aan de rompslomp omtrent de toelating, of is dat uitsluitend zaak aan de fabrikant?

27-03-2015 16:59:56
wilcot
wilcot
Sterker nog de Vectron MS is nog alleen toegelaten in Duitsland als je de route van de Melzo bekijkt. Volgens Railcolor.net zijn tests aanstaande. Volgens een medewerker van Siemens betaalt Siemens de homologatie in de landen.

Laatst bewerkt door wilcot op 27-03-2015 17:02

28-03-2015 22:00:21
kleine_man
kleine_man
Quote
AgentX (vr 27 mrt 2015 16:29:00 https://www.somda.nl/forum/16354/p533294/): Is het eigenlijk zo dat de vervoerder die een bepaald type trein dat nog niet is toegelaten in een bepaald land wil gaan rijden (in dit geval dus respectievelijk BLS, Vectron, Nederland) meebetaalt aan de rompslomp omtrent de toelating, of is dat uitsluitend zaak aan de fabrikant?


Het is aan de fabrikant om materieel toegelaten te krijgen voor zover dat binnen de specificatie kan vallen. Anders gezegd: Siemens biedt de Vectron als MS versie aan voor heel Europa, dus Siemens moet voor de benodigde toelatingen zorgen. De kosten zullen best wel verrekend zijn in de aanschaf/huurprijs van het materieel.

Laatst bewerkt door kleine_man op 28-03-2015 22:00


Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.


29-03-2015 07:19:08
nohab
nohab
Van wie uit is dat dan een verplichting? Lijkt me veel eerder een commerciële overweging van een fabrikant om de toelatingen van een nieuwe loc alvast te regelen. Wel zo fijn voor je potentiële klanten om te kunnen kiezen voor een loc die al zijn toelatingen al heeft. De fabrikant kan dan de kosten van de toelatingen uitsmeren over het aantal orders.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

29-03-2015 09:19:38
nathanvos2
nathanvos2
Gebeurt inderdaad uit comeniciele overwegingen. Het komt eigenlijk gewoon op neer dat fabrikanten kijken waar het meeste brood mee te verdienen valt.

Volgens mij kan een vervoerder zo'n Vectron laten bouwen zo als hun zelf willen. In Finland bijvoorbeeld rijden ze op Russisch breedspoor. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk om een Vectron te laten bouwen met een enkele cabine.

Volgens mij is het gewoon een combinatie van comeniciele ontwikkelingen en de klant.

29-03-2015 20:30:03
thom
thom
Quote
kleine_man (za 28 mrt 2015 22:00:21 https://www.somda.nl/forum/16354/p533550/):
Quote
AgentX (vr 27 mrt 2015 16:29:00 https://www.somda.nl/forum/16354/p533294/): Is het eigenlijk zo dat de vervoerder die een bepaald type trein dat nog niet is toegelaten in een bepaald land wil gaan rijden (in dit geval dus respectievelijk BLS, Vectron, Nederland) meebetaalt aan de rompslomp omtrent de toelating, of is dat uitsluitend zaak aan de fabrikant?


Het is aan de fabrikant om materieel toegelaten te krijgen voor zover dat binnen de specificatie kan vallen. Anders gezegd: Siemens biedt de Vectron als MS versie aan voor heel Europa, dus Siemens moet voor de benodigde toelatingen zorgen. De kosten zullen best wel verrekend zijn in de aanschaf/huurprijs van het materieel.

t'Is net hoe je het ziet, je kunt het ook zien als dat Siemens een machine aanbied waarmee het technisch mogelijk is om in al die landen te rijden.

Hoe en wie het toelaten dan betaald kan best nogweleens afhangen van wat men in het koopcontract overeen komt.

29-03-2015 21:53:24
waalkade
waalkade
Siemens loopt er zelfs een beetje op vooruit.
Onlangs zag ik nog een 193'er in Duitsland rijden met een plaatje op de zijkant van Amsterdamse grachtenpanden en een tekst van zoiets als Connecting Europa.

30-03-2015 01:59:47
Rolffiej19
Rolffiej19
Jup dat is Anni de MRCE X4 E - 875 (Transpetrol) http://www.railcolor.net/index.php?nav=1000001&lang=1&file=siem_21915_67&action=image&position=
Bron Railcolor.net


MCN ASD

30-03-2015 06:13:09
nohab
nohab
Quote
thom Hoe en wie het toelaten dan betaalT kan best nog wel eens afhangen van wat men in het koopcontract overeen komt.
Dat kan zeker. Best mogelijk dat BLS Cargo in haar contract met Siemens heeft staan dat Siemens de toelating in Nederland voor haar rekening neemt. Dat zit dan natuurlijk verdisconteerd in de prijs maar Siemens loopt dan het risico en niet BLS Cargo.

Laatst bewerkt door nohab op 30-03-2015 06:34


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

30-03-2015 10:21:37
AlexNL
AlexNL
Siemens wilde van de Vectron sowieso al een "Europalocomotief" maken, in veel landen is Siemens voor eigen kosten aan de toelating begonnen. Van Hongarije tot Noorwegen, en van Zweden tot zelfs de Kanaaltunnel aan toe.

Het kostenplaatje van al die testen en toelatingsritten zit gewoon verrekend in de aanschafprijs van zo'n locomotief.

30-03-2015 19:47:51
bart84
Moderator
bart84
Het is toch niet veel anders dan met auto's. De fabrikanten maken hun auto zo dat deze voldoet aan de eisen van de landen (nu zijn de eisen aan auto's in Europe grotendeels overal gelijk). De koper van de auto hoeft toch niet voor de toelating te zorgen in het land.


Mvg. Bart

30-03-2015 19:51:45
HZwoferink
HZwoferink
Quote
waalkade (zo 29 mrt 2015 21:53:24 https://www.somda.nl/forum/16354/p533688/): Siemens loopt er zelfs een beetje op vooruit.
Onlangs zag ik nog een 193'er in Duitsland rijden met een plaatje op de zijkant van Amsterdamse grachtenpanden en een tekst van zoiets als Connecting Europa.
Die loc rijdt al sinds september 2014


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

30-03-2015 21:08:45
thom
thom
Quote
bart84 (ma 30 mrt 2015 19:47:51 https://www.somda.nl/forum/16354/p533807/): Het is toch niet veel anders dan met auto's. De fabrikanten maken hun auto zo dat deze voldoet aan de eisen van de landen (nu zijn de eisen aan auto's in Europe grotendeels overal gelijk). De koper van de auto hoeft toch niet voor de toelating te zorgen in het land.

Maar dan ga je wel twee totaal verschillende werelden met elkaar vergelijken, dat heeft niet zo'n zin.
En vergis je niet wat een importeur van een automerk nog alle dient te regelen om auto's naar een land te kunnen importeren...

30-03-2015 22:22:44
bart84
Moderator
bart84
De importeur is nog steeds niet de (eind)gebruiker, meer een verlengstuk van de fabrikant. Ging me ook niet om exact hetzelfde, meer om een grove vergelijking.

Laatst bewerkt door bart84 op 30-03-2015 22:24


Mvg. Bart

30-03-2015 22:39:10
jeanne
jeanne
Vraag aan beheer: Hoewel ik het naar aanleiding van de BLS Cargo bestelling dit draadje opende, is het voor de duidelijkheid misschien wenselijk de titel aan te passen in: "Toelating Vectron's"


Jeanne Kok

30-03-2015 22:51:35
sfj
Ik heb de titel aangepast, rechtsboven zit een knop 'meld bericht' als het beter kan!


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

27-09-2017 08:50:59
nathanvos2
nathanvos2
Even weer wat stof wegpoetsen. Kon zo gouw even geen geschikte topic vinden. De Vectrons schijnt nu toegelaten te zijn op het Nederlandse spoor. Er schijnt er 1 om 8 uur de de Nederlandse grens gepasseerd te zijn bij Zv aldus https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1227411617365105&id=268960009876942

27-09-2017 08:56:53
icened
icened
Zou de IL&T deze locomotief hebben toegelaten op het Nederlandse spoornet? Waar is informatie te vinden over toelating van nieuw treinmaterieel (FLirt Sprinters, CAF Sprinters, ICNG, Vectron) op Nederlandse spoornet?

27-09-2017 12:15:58
thom
thom
Wat dacht je dan, dat ie nog niet toegelaten is maar men maar gewoon met de lok Nederland in rijdt? %09%

Die info is niet openbaar, dat is louters iets tussen ILeT, Prorail en de betreffende eigenaar.

Laatst bewerkt door thom op 27-09-2017 12:16

27-09-2017 12:16:51
Berk24
Berk24
Ik hoop dat de Vectron niet alleen voor het goederenvervoer wordt ingezet in Nederland, maar dat in de toekomst de IC Brussel en IC Berlin ook door Vectron gereden kunnen worden, zodat het mogelijk is om 200 km/h te rijden op de HSL (IC Brussel) en dat de lokwissel in Bad Bentheim kan vervallen (IC Berlin).

27-09-2017 12:39:17
Dead_Devil
Dead_Devil
Voor de IC Brussel is een extra multi courant icng stel besteld, dat kun je dus vergeten IC Brussel gaat in de "Verre" toekomst rijden met ICNG en zal tot die tijd traxx + icrm blijven.

IC Berlijn weet ik niet of dat op duits gebied nut heeft. In NL via de huidige routes in het ieder geval niet gezien de baanvakkan totaal niet geschikt zijn voor die snelheden en er diverse ander treinen rijden die max 140km/h mag rijden.

Je idee is ovg leuk ik zou0 wel wat meer variatie weer willen zien.

27-09-2017 13:45:01
AlexNL
AlexNL
Quote
Dead_Devil (wo 27 sep 2017 12:39:17 https://www.somda.nl/forum/16354/p626697/): Voor de IC Brussel is een extra multi courant icng stel besteld, dat kun je dus vergeten IC Brussel gaat in de "Verre" toekomst rijden met ICNG en zal tot die tijd traxx + icrm blijven.


Dat is nog helemaal niet zeker. Het enige wat NS bereikt door nu al een "België-geschikte" ICNG te bestellen is dat er een vervolgbestelling kan worden geplaatst waarbij kan worden meegelift op de reeds bestaande toelating.

Quote

IC Berlijn weet ik niet of dat op duits gebied nut heeft. In NL via de huidige routes in het ieder geval niet gezien de baanvakkan totaal niet geschikt zijn voor die snelheden en er diverse ander treinen rijden die max 140km/h mag rijden.


Het voordeel van Vectron in de IC Berlijn is dat de stop in Bad Bentheim kan worden beperkt tot een stop van een minuut of twee. Daarmee win je zo 8 tot 10 minuten.

Of meer, als je Bad Bentheim helemaal overslaat.

27-09-2017 23:22:20
wouterder
wouterder
Quote
nathanvos2 (wo 27 sep 2017 08:50:59 https://www.somda.nl/forum/16354/p626670/): Even weer wat stof wegpoetsen. Kon zo gouw even geen geschikte topic vinden. De Vectrons schijnt nu toegelaten te zijn op het Nederlandse spoor. Er schijnt er 1 om 8 uur de de Nederlandse grens gepasseerd te zijn bij Zv aldus https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1227411617365105&id=268960009876942

Loc betreft de 193-261 die LTE huurt van ELL. Is ´s middags al weer afgesleept door de 189-213 van LTE richting Duitsland, naar verluid defect geraakt. Foto: https://www.facebook.com/Railmagazinenl/posts/1227597110679889

Laatst bewerkt door wouterder op 27-09-2017 23:23

28-09-2017 16:07:04
Edb3
Edb3
Yep, de Vectrons zijn sinds 26 sept toegelaten. De 261 kwam uit Krefeld voor een opleidingsrit en raakte defect aan het 25 kV-circuit. Een van de twee andere LTE-Vectrons staat in Passau en komt een dezer dagen ook voor (niet-commerciële) ritten naar NL.

05-10-2017 10:47:45
dh3201
dh3201
Rijdt de ICBerlijn in Duitsland niet ergens een stuk 200 km/h?
Dan is een doorgaande Vectron tussen Amsterdam en Berlijn de enige optie.


Shqiperise-lopers?

05-10-2017 13:19:42
icened
icened
Tussen Lehrte - Berlin Spandau op ABS/NBS Hannover - Berlijn rijdt de IC Berlijn grotendeels 200 km p/u/. Alleen als het vanaf de NBS de verbindingsspoorlijn naar Stendal wordt er even met gewone snelheid gereden.

06-10-2017 07:09:49
mdeen
mdeen
Ook delen van Bückeburg - Hannover is 200 km/h, met uitzondering van een stuk bij Haste.