Ontsporing stel 958 bij Teuge (Apd - Dv) 22-3-2015
Forum: Algemeen - Algemeen
25-03-2015 16:39:58
pjkleton
pjkleton
Dankje ,dat bedoel ik.
Is er nog meer ?

Peter
 

25-03-2015 16:50:33
RK
RK
NS meldt nu dat de herstelwerkzaamheden nog tot morgen 12.00 duren.  

25-03-2015 17:00:21
broek53
broek53
Ja, dat zijn leukde dingen voor een vervoerder, die net de hele opstart inclusief roestrijden bij aanvang dienst geregeld had...  

25-03-2015 17:39:44
sjoerd
sjoerd
@ gvttreinen: Dan moet je even terugkijken; mensen doen hier prettige, nette en vooral geduldige pogingen elkaar uitleg te geven. En lijkt het wel eens even off-topic te gaan. Het hangt allemaal samen met de betonportalen bij Teuge, dus zo off-topic is het niet.
En nu weten we ook aan de zuidgrens van het land %02% wat NBS en ABS is en weten we plotseling meer van isolatoren.

Laatst bewerkt door sjoerd op 25-03-2015 17:40
 


25-03-2015 18:01:09
kiekkiek
kiekkiek
Quote
RK (wo 25 mrt 2015 16:50:33 https://www.somda.nl/forum/16328/p532931/): NS meldt nu dat de herstelwerkzaamheden nog tot morgen 12.00 duren.

Weer een dieptepunt v.w.b. hersteltijd.
 

25-03-2015 18:08:49
martijn
martijn
Want?  

25-03-2015 18:30:01
kiekkiek
kiekkiek
Quote
martijn (wo 25 mrt 2015 18:08:49 https://www.somda.nl/forum/16328/p532945/): Want?

We gaan vrolijk richting de 100 uur hersteltijd. Na Harmelen reed alles weer volgens plan binnen 48 uur. En daar was veel meer stuk.
 

25-03-2015 18:39:13
broek53
broek53
Ter vergelijking ook: wij spreken over een tijd dat een buitendienststelling van een weekend lang, feitelijknniet voorkwam en een nieuw wissel in een nacht gelegd werd.
Ik zeg daar niks mee, maar constateer wel een verveelvoudiging van buitendienststellingsuren en een verhonderdvoudiging van de reizigershinder.
 

25-03-2015 18:44:47
thom
thom
Maar ook heel wat minder regelgeving, en volgens mij heel wat meer ongevallen onder baanwerkers...

Voor toen en nu heeft beide zo zijn voor en nadelen, en het is een compleet andere tijd...

Laatst bewerkt door thom op 25-03-2015 18:46
 

25-03-2015 18:55:14
ZJ37
ZJ37
Maar als het af is dan heb je ook wat en zeker geen opstartperikelen met overwegstoringen of seinstoringen.  

25-03-2015 20:28:45
martijn
martijn
Haha ja dat scheelt

Verder leven we inderdaad in 2015 en om er nou zaken van meer dan 50 jaar geleden bij te halen als vergelijkingsmateriaal lijkt mij een beetje vergezocht.

Een ander voordeel van het leven anno 2015 is trouwens dat op de Facebook van Op de Rails inmiddels de richttijden van het transport van de 958 naar de Dijksgracht staan: https://www.facebook.com/OpdeRails?fref=nf
 

25-03-2015 22:07:08
broek53
broek53
Ja, het is er allemaal veel beter op geworden, dat ik DAT nou niet meteen gezien heb.  

26-03-2015 05:39:04
kiekkiek
kiekkiek
Quote
martijn (wo 25 mrt 2015 20:28:45 https://www.somda.nl/forum/16328/p532964/):

Verder leven we inderdaad in 2015 en om er nou zaken van meer dan 50 jaar geleden bij te halen als vergelijkingsmateriaal lijkt mij een beetje vergezocht.


De techniek is niet wezenlijk anders dan 50 jaar terug

Feit is dat kennis is versnipperd en er een doolhof aan regels en procedures uit de grond is gestampt waar menigeen geen touw aan vast kan knopen.

Daarnaast loopt, door dagenlang alternatief vervoer, de reiziger een steeds groter risico. Een alternatief als bus of auto is gevaarlijker dan je rit per trein.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 26-03-2015 05:46
 

26-03-2015 06:43:37
mdeen
mdeen
Quote
Dre (wo 25 mrt 2015 09:15:12 https://www.somda.nl/forum/16328/p532878/): Er staan op de HSL-Zuid helemaal geen betonnen portalen. ProRail heeft gewoon overzichtjes waar welke draagconstructies staan.

Linkje: http://energievoorziening.info/overzichtbvldrgc/overzichtbvldrgc.htm

Ah, dan was ik abuis. Ik dacht dat die ronde palen van beton waren.
 

26-03-2015 10:27:16
jeanne
jeanne
Quote
michael123 (wo 25 mrt 2015 10:52:37 https://www.somda.nl/forum/16328/p532894/): (http://i.gyazo.com/80b64075153799b913ccc6246be24aa8.png)
Ik heb me altijd afgevraagd waarom dit zo is gedaan en waarom er überhaupt afwijkende isolatoren zijn gebruikt, van de een op de andere portaal zijn het namelijk gewoon weer bokken


De staande isolatoren zijn de vervangings-isolatoren van de bokjes. In de oorspronkelijk situatie stonden er zelfs vier bokjes of andere constructies op het portaal, de versterkingsleiding is namelijk op enig moment op de zelfde bokje als de draagkabel geplaatst.


Jeanne Kok
 

26-03-2015 11:04:16
rolandrail
rolandrail
Quote
kiekkiek (wo 25 mrt 2015 18:30:01 https://www.somda.nl/forum/16328/p532947/):
We gaan vrolijk richting de 100 uur hersteltijd. Na Harmelen reed alles weer volgens plan binnen 48 uur. En daar was veel meer stuk.
Ja. Maar politieonderzoek was praktisch 0,0, een auto/trein-wrak en lijken opruimen ging van hatseflats, arbeidstijdenwet keek niemand naar en al het benodigde inframateriaal was ruimschoots op voorraad/beschikbaar.
Ik heb liever dat het zorgvuldig gebeurd en met respect voor de mens, dan maar 100 uur hersteltijd.
 

26-03-2015 12:31:17
broek53
broek53
Jawel, typisch de reactie van de sector. Het transporteren van reizigers en goederen staat ergens zeventiende in de pikorde.  

26-03-2015 13:22:13
sjoerd
sjoerd
Met alle respect voor je standpunt, Rolandrail, maar je legt zelf feilloos bloot wat er qua organisatie mis is. Ondanks al onze protocollen weet iedereen pas een dag na de calamiteit wat hij of zij moet doen. Onderdelen verzamelen is een ramp, want niemand weet waar de voorraden staan, niemand weet wat er is (deze administratie is aantoonbaar afwezig en een zeer heikel punt op dit moment waarover enkele mij bekende externe SAP-deskundigen op dit gebied zich het hoofd breken omdat er zelfs geen begin is van een bedrijfsfilosofie hierover), een rampzalig beleid tegenover aannemers zodat deze niet eens meer bereid zijn om brandjes van Prorail te blussen. Er is gebrek aan onderdelen en componenten wegens wanbeheer, afwezigheid van toegankelijke gegevens over de stapelplaatsen, terughoudende leveranciers, gedoe over inzetbaarheid van deskundigen en werkers. En dan hebben we het nog niet eens over de scherpere regels rond veiligheid, arbeidstijden en omgevingsfactoren, waarvoor we allen kiezen.  

26-03-2015 13:37:01
sik214
sik214
Als ik dit zo lees, vind ik het een grote prestatie dat het gelukt is om nu al (!) in dienst te kunnen gaan  

26-03-2015 13:37:23
broek53
broek53
Zo bezien is 100 uur nog tamelijk vlot.
Maar je hebt gelijk: de 'spin' van Prorail in dit soort zaken is dat er wel 100 man heel hard aan het werk zijn - en dat zal ook best, maar een deel van de tijd als kippen zonder kop, ofwel om zaken te regelen die niet al in de basis geregeld zijn.
Uiteraard hoeft men van mij niet alle rommel aan de kant te buldozeren om koste wat kost weer te kunnen gaan rijden, maar wat er nu gebeurt, is wel weer het andere uiterste.
 

26-03-2015 14:14:07
rolandrail
rolandrail
Quote
sjoerd (do 26 mrt 2015 13:22:13 https://www.somda.nl/forum/16328/p533038/): Met alle respect voor je standpunt, Rolandrail, maar je legt zelf feilloos bloot wat er qua organisatie mis is. Ondanks al onze protocollen weet iedereen pas een dag na de calamiteit wat hij of zij moet doen. Onderdelen verzamelen is een ramp, want niemand weet waar de voorraden staan, niemand weet wat er is (deze administratie is aantoonbaar afwezig en een zeer heikel punt op dit moment waarover enkele mij bekende externe SAP-deskundigen op dit gebied zich het hoofd breken omdat er zelfs geen begin is van een bedrijfsfilosofie hierover), een rampzalig beleid tegenover aannemers zodat deze niet eens meer bereid zijn om brandjes van Prorail te blussen. Er is gebrek aan onderdelen en componenten wegens wanbeheer, afwezigheid van toegankelijke gegevens over de stapelplaatsen, terughoudende leveranciers, gedoe over inzetbaarheid van deskundigen en werkers. En dan hebben we het nog niet eens over de scherpere regels rond veiligheid, arbeidstijden en omgevingsfactoren, waarvoor we allen kiezen.
De voorraden zijn er amper meer. De vroegere stapelplaats Crailoo is anno nu niet meer dan een korte termijn opslagplaats. Spoorstaven en dwarsliggers komen kort van te voren, diverse aannnemers importeren ze zelf. Sokkels voor de bovenleidingpalen is een heel klein voorraadje van in Maarssen bij Strukton en er is nog een andere nederlandse fabrikant en due fabriceert ook op bestelling. Bovenleidingpalen liggen volgens mij al helemaal nergens meer op voorraad, ik vermoed dat ze voor deze herstelklus zijn weggehaald uit Utrecht ofzo. Een administratie over wat je zelf als Prorail niet hebt is dus ook niet nodig ;-

Laatst bewerkt door rolandrail op 26-03-2015 14:14
 

26-03-2015 14:16:07
daniel81
daniel81
Tijd voor Kamervragen dus %06%
Of zijn die al gesteld?
 

26-03-2015 14:31:42
kiekkiek
kiekkiek
Quote
rolandrail (do 26 mrt 2015 14:14:07 https://www.somda.nl/forum/16328/p533053/):
Quote
sjoerd (do 26 mrt 2015 13:22:13 https://www.somda.nl/forum/16328/p533038/): Met alle respect voor je standpunt, Rolandrail, maar je legt zelf feilloos bloot wat er qua organisatie mis is. Ondanks al onze protocollen weet iedereen pas een dag na de calamiteit wat hij of zij moet doen. Onderdelen verzamelen is een ramp, want niemand weet waar de voorraden staan, niemand weet wat er is (deze administratie is aantoonbaar afwezig en een zeer heikel punt op dit moment waarover enkele mij bekende externe SAP-deskundigen op dit gebied zich het hoofd breken omdat er zelfs geen begin is van een bedrijfsfilosofie hierover), een rampzalig beleid tegenover aannemers zodat deze niet eens meer bereid zijn om brandjes van Prorail te blussen. Er is gebrek aan onderdelen en componenten wegens wanbeheer, afwezigheid van toegankelijke gegevens over de stapelplaatsen, terughoudende leveranciers, gedoe over inzetbaarheid van deskundigen en werkers. En dan hebben we het nog niet eens over de scherpere regels rond veiligheid, arbeidstijden en omgevingsfactoren, waarvoor we allen kiezen.
De voorraden zijn er amper meer. De vroegere stapelplaats Crailoo is anno nu niet meer dan een korte termijn opslagplaats. Spoorstaven en dwarsliggers komen kort van te voren, diverse aannnemers importeren ze zelf. Sokkels voor de bovenleidingpalen is een heel klein voorraadje van in Maarssen bij Strukton en er is nog een andere nederlandse fabrikant en due fabriceert ook op bestelling. Bovenleidingpalen liggen volgens mij al helemaal nergens meer op voorraad, ik vermoed dat ze voor deze herstelklus zijn weggehaald uit Utrecht ofzo. Een administratie over wat je zelf als Prorail niet hebt is dus ook niet nodig ;-

De aannemer die In Teuge aan het werk was zit midden in een groot project op de zuidtak. Daar had je e.e.a. toch kunnen lenen? Of ben ik nu te praktisch?
 

26-03-2015 14:35:02
javanree
javanree
Dan wordt de planning op de Zuidtak niet gehaald en zit de aannemer daar ongetwijfeld met boeteclausules... want we timmeren alles zo graag lekker dicht op papier.  

26-03-2015 15:53:15
broek53
broek53
Quote
rolandrail (do 26 mrt 2015 14:14:07 https://www.somda.nl/forum/16328/p533053/):
Quote
sjoerd (do 26 mrt 2015 13:22:13 https://www.somda.nl/forum/16328/p533038/): Met alle respect voor je standpunt, Rolandrail, maar je legt zelf feilloos bloot wat er qua organisatie mis is. Ondanks al onze protocollen weet iedereen pas een dag na de calamiteit wat hij of zij moet doen. Onderdelen verzamelen is een ramp, want niemand weet waar de voorraden staan, niemand weet wat er is (deze administratie is aantoonbaar afwezig en een zeer heikel punt op dit moment waarover enkele mij bekende externe SAP-deskundigen op dit gebied zich het hoofd breken omdat er zelfs geen begin is van een bedrijfsfilosofie hierover), een rampzalig beleid tegenover aannemers zodat deze niet eens meer bereid zijn om brandjes van Prorail te blussen. Er is gebrek aan onderdelen en componenten wegens wanbeheer, afwezigheid van toegankelijke gegevens over de stapelplaatsen, terughoudende leveranciers, gedoe over inzetbaarheid van deskundigen en werkers. En dan hebben we het nog niet eens over de scherpere regels rond veiligheid, arbeidstijden en omgevingsfactoren, waarvoor we allen kiezen.
De voorraden zijn er amper meer. De vroegere stapelplaats Crailoo is anno nu niet meer dan een korte termijn opslagplaats. Spoorstaven en dwarsliggers komen kort van te voren, diverse aannnemers importeren ze zelf. Sokkels voor de bovenleidingpalen is een heel klein voorraadje van in Maarssen bij Strukton en er is nog een andere nederlandse fabrikant en due fabriceert ook op bestelling. Bovenleidingpalen liggen volgens mij al helemaal nergens meer op voorraad, ik vermoed dat ze voor deze herstelklus zijn weggehaald uit Utrecht ofzo. Een administratie over wat je zelf als Prorail niet hebt is dus ook niet nodig ;-
Sjawel Ik ga de zaak echt niet idealiseren, maar bij dergelijke ongevallen kwam altijd eerst de ongevallenwagen, dan de ongevallenkraan waarvan de bemanning moest worden opgetrommeld, maar belangrijker: bij Elektrorail stond altijd "de" trein met blokken en palen voor de bovenleiding, met een keur aan blokken die je nodig zou kunnen hebben. Om maar wat te nomen. Bij de Spoorstaaflasinrichting kon binnen 24 uur een beladen Robeltrein vandaan worden gehaald en dwarsliggers waren al helemaal nooit een probleem. Tuurlijk liep het ook nooit ideaal (de regelingen om de treinen aan te voeren waren al moeilijk genoeg), maar het duurde altijd aanzienlijk minder lang dan nu.
Daarnaast durfde men nog eens wat, bijvoorbeeld beperkte treindent instellen terwijl ernaast gewerkt werd. Zo hebben we met de duik van een 1600 met ertstrein in de bagger van Uitgeest een week lang overdag gereden terwijl een mobiele kraan een bovenleidingbalk horizontaal hield. 's Nachts werd er dan aan herstel gewerkt in de buurt van de hoofdsporen. Alles liever dan de Zaanlijn een paar dagen stremmen.

Maar ik vergeet alweer dat het 2015 is en alles beter geworden is

Laatst bewerkt door broek53 op 26-03-2015 15:55
 

26-03-2015 17:01:22
Arjan73
Arjan73
Het allemaal niet beter maar wel veiliger. De stelling is tegenwoordig: we doen het veilig en anders doen we het niet.  

26-03-2015 17:02:48
timtrein
timtrein
Alles lamleggen is ook niet veiliger. Het integrale denken is weg.  

26-03-2015 17:20:11
dlm4yjp
dlm4yjp
Dan krijg je inderdaad het "do not put cat in microwave" gereutel, met een beetje verstand weet je dat zoiets niet goed gaat.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

26-03-2015 17:21:42
broek53
broek53
Quote
Arjan73 (do 26 mrt 2015 17:01:22 https://www.somda.nl/forum/16328/p533091/): Het allemaal niet beter maar wel veiliger. De stelling is tegenwoordig: we doen het veilig en anders doen we het niet.
Krek, en ik durf met volle overtuiging de stelling aan dat De Veiligheid het meest misbruikte begrip van de laatste 10 jaar is. De Veiligheid is niet gedefinieerd en bestaat dus ook niet. Datje iets zo veilig mogelijk doet, prima - maar dan kun je het ten minste hebben over wat je in welk geval zo veilig mogelijk, of liefst: voldoende veilig vindt. Maar als je als spoorsector zo diep gezonken bent dat je werkelijk meent dat De Beste Trein Geen Trein is, dan zouden er inmiddels toch wat veiligheden moeten doorslaan....
Overigens hebben we het de laatste berichten niet over het feit dat het hele treinverkeer gestaakt wordt (dat volg ik nog wel, al was het maar vanwege zes neergehaalde portalen. We hebben het nu over de duur van die stremming en de logistieke redenen die daarachter (b)lijken te zitten.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


26-03-2015 17:23:59
ToH
ToH
Het transport is onderweg. Hier een video van het transport op station Wijhe

https://www.youtube.com/watch?v=eU_kGhJ51Gw
 

26-03-2015 18:09:43
daniel81
daniel81
Quote
timtrein (do 26 mrt 2015 17:02:48 https://www.somda.nl/forum/16328/p533093/): Alles lamleggen is ook niet veiliger. Het integrale denken is weg.


Het gaat er ook helemaal niet om of het veiliger is. Het gaat erom dat niemand verantwoordelijkheid durft te nemen voor iets dat niet 100% afgedekt is door de protocollen.
Met name grote clubs als Prorail (maar ook RWS) hebben daar een handje van.
Zo duurt het normaal gesproken een aantal weken voordat je in de buurt van het spoor aan het werk mag, alleen al omdat er een enorme hoeveelheid handtekeningen onder moet en als één van die personen toevallig op vakantie is, dan moet je maar gewoon wachten tot-ie terug is%03%
 

26-03-2015 18:10:55
b2py
b2py
Quote
broek53 (do 26 mrt 2015 15:53:15 https://www.somda.nl/forum/16328/p533080/):
Quote
rolandrail (do 26 mrt 2015 14:14:07 https://www.somda.nl/forum/16328/p533053/):
Quote
sjoerd (do 26 mrt 2015 13:22:13 https://www.somda.nl/forum/16328/p533038/): Met alle respect voor je standpunt, Rolandrail, maar je legt zelf feilloos bloot wat er qua organisatie mis is. Ondanks al onze protocollen weet iedereen pas een dag na de calamiteit wat hij of zij moet doen. Onderdelen verzamelen is een ramp, want niemand weet waar de voorraden staan, niemand weet wat er is (deze administratie is aantoonbaar afwezig en een zeer heikel punt op dit moment waarover enkele mij bekende externe SAP-deskundigen op dit gebied zich het hoofd breken omdat er zelfs geen begin is van een bedrijfsfilosofie hierover), een rampzalig beleid tegenover aannemers zodat deze niet eens meer bereid zijn om brandjes van Prorail te blussen. Er is gebrek aan onderdelen en componenten wegens wanbeheer, afwezigheid van toegankelijke gegevens over de stapelplaatsen, terughoudende leveranciers, gedoe over inzetbaarheid van deskundigen en werkers. En dan hebben we het nog niet eens over de scherpere regels rond veiligheid, arbeidstijden en omgevingsfactoren, waarvoor we allen kiezen.
De voorraden zijn er amper meer. De vroegere stapelplaats Crailoo is anno nu niet meer dan een korte termijn opslagplaats. Spoorstaven en dwarsliggers komen kort van te voren, diverse aannnemers importeren ze zelf. Sokkels voor de bovenleidingpalen is een heel klein voorraadje van in Maarssen bij Strukton en er is nog een andere nederlandse fabrikant en due fabriceert ook op bestelling. Bovenleidingpalen liggen volgens mij al helemaal nergens meer op voorraad, ik vermoed dat ze voor deze herstelklus zijn weggehaald uit Utrecht ofzo. Een administratie over wat je zelf als Prorail niet hebt is dus ook niet nodig ;-
Sjawel Ik ga de zaak echt niet idealiseren, maar bij dergelijke ongevallen kwam altijd eerst de ongevallenwagen, dan de ongevallenkraan waarvan de bemanning moest worden opgetrommeld, maar belangrijker: bij Elektrorail stond altijd "de" trein met blokken en palen voor de bovenleiding, met een keur aan blokken die je nodig zou kunnen hebben. Om maar wat te nomen. Bij de Spoorstaaflasinrichting kon binnen 24 uur een beladen Robeltrein vandaan worden gehaald en dwarsliggers waren al helemaal nooit een probleem. Tuurlijk liep het ook nooit ideaal (de regelingen om de treinen aan te voeren waren al moeilijk genoeg), maar het duurde altijd aanzienlijk minder lang dan nu.
Daarnaast durfde men nog eens wat, bijvoorbeeld beperkte treindent instellen terwijl ernaast gewerkt werd. Zo hebben we met de duik van een 1600 met ertstrein in de bagger van Uitgeest een week lang overdag gereden terwijl een mobiele kraan een bovenleidingbalk horizontaal hield. 's Nachts werd er dan aan herstel gewerkt in de buurt van de hoofdsporen. Alles liever dan de Zaanlijn een paar dagen stremmen.

Maar ik vergeet alweer dat het 2015 is en alles beter geworden is
Dat kost klauwen vol met geld, en wie gaat dat dan betalen?
 

26-03-2015 18:17:19
SchuurB
SchuurB
Ja, inderdaad!
Zullen we maar kappen met treintje spelen? Kost allemaal klauwen vol geld en de flexibiliteit is 0. Tijd voor roadtrains met intelligent cruise control.

%04%
 

26-03-2015 18:37:06
broek53
broek53
Kenmerkend voor dit soort discussies, die ik overigens wekelijks meemaak in buitendienststellingsland: als het " argument " van De Veiligheid is uitgewerkt, trekt men zich terug op Het Geld. Dat altijd met klauwen vol natuurlijk. Neen, dan kun je beter 100 man 100 uur in ploegendiensten laten rondspringen waarvan zeker eenderde omdat de logistiek niet op orde is. Dat is pas efficiënt.
Het is 2015 en in 2017 zal men het wel gewoon vinden dat er niet mrt donker gewerkt wordt of zo. Alles went, blijkbaar.
 

26-03-2015 19:18:58
maigoda
maigoda
Quote
Quote
b2py (do 26 mrt 2015 18:10:55 https://www.somda.nl/forum/16328/p533110/): Sjawel Ik ga de zaak echt niet idealiseren, maar bij dergelijke ongevallen kwam altijd eerst de ongevallenwagen, dan de ongevallenkraan waarvan de bemanning moest worden opgetrommeld, maar belangrijker: bij Elektrorail stond altijd "de" trein met blokken en palen voor de bovenleiding, met een keur aan blokken die je nodig zou kunnen hebben. Om maar wat te nomen. Bij de Spoorstaaflasinrichting kon binnen 24 uur een beladen Robeltrein vandaan worden gehaald en dwarsliggers waren al helemaal nooit een probleem. Tuurlijk liep het ook nooit ideaal (de regelingen om de treinen aan te voeren waren al moeilijk genoeg), maar het duurde altijd aanzienlijk minder lang dan nu.
Daarnaast durfde men nog eens wat, bijvoorbeeld beperkte treindent instellen terwijl ernaast gewerkt werd. Zo hebben we met de duik van een 1600 met ertstrein in de bagger van Uitgeest een week lang overdag gereden terwijl een mobiele kraan een bovenleidingbalk horizontaal hield. 's Nachts werd er dan aan herstel gewerkt in de buurt van de hoofdsporen. Alles liever dan de Zaanlijn een paar dagen stremmen.

Maar ik vergeet alweer dat het 2015 is en alles beter geworden is
Dat kost klauwen vol met geld, en wie gaat dat dan betalen?

Dat is maar de vraag of dat daadwerkelijk "klauwen met geld" gaat kosten. Het herstel zal moeten plaatsvinden. Het enige verschil "met vroeger" is dat ze er door de regelgeving gewoon langer over doen dat pakweg 20 jaar geleden. En door er langer over te doen, zullen de kosten niet bepaald naar beneden gaan. En wat te denken van de bus-inzet? Die is ook niet echt gratis.
Groetjes,
Emiel
 

26-03-2015 19:36:40
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
broek53 (do 26 mrt 2015 17:21:42 https://www.somda.nl/forum/16328/p533099/): en ik durf met volle overtuiging de stelling aan dat De Veiligheid het meest misbruikte begrip van de laatste 10 jaar is.
En dat terwijl het notabene nieteens langer hoeft te duren om dit soort werk veilig uit te voeren, maar het probleem is vooral dat men niet meer weet hoe logisch na te denken en daarom maar alles in protocollen vastlegt. En dat terwijl die protocollen op zich vooral tijd kosten, maar helemaal niet persé zorgen dat het werk veiliger plaats vindt.

Een zijstapje: ik werk zelf bij een groot chemiebedrijf met bijbehorende 'veiligheidscultuur'. Dat betekend bv. dat we zelf nog nieteens een lamp mogen vervangen. Vervolgens was er onlangs een incident waarbij de TL-balken uit het plafond naar beneden kwamen donderen toen de volgens de procedure ingehuurde persoon ze kwam vervangen. Tja... zo zie je: procedures garanderen eigenlijk nog niks. De manier waarop je het werk uitvoert wel. Oftewel: als een spoorwerker gewoon goed oplet heeft hij helemaal geen tig handtekeningen en een buitendienststelling nodig om iets simpels te repareren.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 26-03-2015 19:39


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

26-03-2015 19:58:03
VIRMm1
VIRMm1
Dat is precies het probleem bij het spoor de laatste jaren.
De spoorwerkers/monteurs zitten helemaal niet te wachten op al die veiligheidsmaatregelen. Maar die worden opgelegd door mensen die ergens op een kantoor (vaak in Utrecht) zitten. En daar moet je het dan maar mee doen.

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 26-03-2015 19:58
 

26-03-2015 20:56:50
cuneo56
cuneo56
Dat "bureau"staat echter vaker in Den Haag tegenwoordig
Helaas is het zo geworden
dat als je goed bent in regels(opvolgen) dat meer gewaardeerd wordt dan verstand van je werk te hebben.
 

26-03-2015 22:13:05
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (do 26 mrt 2015 18:37:06 https://www.somda.nl/forum/16328/p533114/): Kenmerkend voor dit soort discussies, die ik overigens wekelijks meemaak in buitendienststellingsland: als het " argument " van De Veiligheid is uitgewerkt, trekt men zich terug op Het Geld. Dat altijd met klauwen vol natuurlijk. Neen, dan kun je beter 100 man 100 uur in ploegendiensten laten rondspringen waarvan zeker eenderde omdat de logistiek niet op orde is. Dat is pas efficiënt.
Het is 2015 en in 2017 zal men het wel gewoon vinden dat er niet mrt donker gewerkt wordt of zo. Alles went, blijkbaar.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/23850633/___Herstel_Teuge_monsterklus___.html De "dwarsbalken" zijn niet geverfd, dus er is nog eens extra kostbare tijd bespaard! %08%
 

26-03-2015 22:32:10
Arjan73
Arjan73
Deze 'bureaus' staan ook gewoon bij de grote ingenieursbureaus. Aan deze bureaus zitten de RAMS/RISK medewerkers. Zoals reeds gezegd werken we veilig of anders niet. Dus eerst het veiligheidsmanagementplan op orde. Daarnaast moeten de spoorbetreders voorzien zijn van PBM's, in het bezit zijn van een VCA certificaat & BvT en moeten zij een werkplekinstructie hebben gevolgd.  

26-03-2015 22:41:37
timtrein
timtrein
Joepie, dan krijgen we nog een keer een weekend-buitendienststelling om de dwarsbalken te vervangen door wel-gesausde exemplaren  

26-03-2015 22:58:01
sjoerd
sjoerd
Quote
rolandrail (do 26 mrt 2015 14:14:07 https://www.somda.nl/forum/16328/p533053/):
Quote
sjoerd (do 26 mrt 2015 13:22:13 https://www.somda.nl/forum/16328/p533038/): Met alle respect voor je standpunt, Rolandrail, maar je legt zelf feilloos bloot wat er qua organisatie mis is. Ondanks al onze protocollen weet iedereen pas een dag na de calamiteit wat hij of zij moet doen. Onderdelen verzamelen is een ramp, want niemand weet waar de voorraden staan, niemand weet wat er is (deze administratie is aantoonbaar afwezig en een zeer heikel punt op dit moment waarover enkele mij bekende externe SAP-deskundigen op dit gebied zich het hoofd breken omdat er zelfs geen begin is van een bedrijfsfilosofie hierover), een rampzalig beleid tegenover aannemers zodat deze niet eens meer bereid zijn om brandjes van Prorail te blussen. Er is gebrek aan onderdelen en componenten wegens wanbeheer, afwezigheid van toegankelijke gegevens over de stapelplaatsen, terughoudende leveranciers, gedoe over inzetbaarheid van deskundigen en werkers. En dan hebben we het nog niet eens over de scherpere regels rond veiligheid, arbeidstijden en omgevingsfactoren, waarvoor we allen kiezen.
De voorraden zijn er amper meer. De vroegere stapelplaats Crailoo is anno nu niet meer dan een korte termijn opslagplaats. Spoorstaven en dwarsliggers komen kort van te voren, diverse aannnemers importeren ze zelf. Sokkels voor de bovenleidingpalen is een heel klein voorraadje van in Maarssen bij Strukton en er is nog een andere nederlandse fabrikant en due fabriceert ook op bestelling. Bovenleidingpalen liggen volgens mij al helemaal nergens meer op voorraad, ik vermoed dat ze voor deze herstelklus zijn weggehaald uit Utrecht ofzo. Een administratie over wat je zelf als Prorail niet hebt is dus ook niet nodig ;-

Van de reeds eerder genoemde externe ICT- en SAP-mensen hoor ik dat Prorail nu juist wel aan voorraadbeheer wil doen en daarbij ook de huidige bedrijfsmiddelen wil inventariseren om te weten wat er aan onderdelen en componenten nodig is om de infra werkend te houden. Maar aangezien niemand daar overzicht over heeft, en er ook geen visie op bestaat, kunnen de SAPPers niet eens een begin maken. Rampzalig.
Het is niet te geloven. Maar dat was het 20 jaar geleden ook al niet, want toenmalig Railinfrabeheer (what's in a name!) wist niet eens hoeveel baken van oud type er nog in den lande stonden. Ik wist dat - nota bene als freelancer - wel. Dat niveau is dus nog dieper gedaald of wellicht afwezig.
 

26-03-2015 23:15:51
b2py
b2py
Quote
Quote
maigoda (do 26 mrt 2015 19:18:58 https://www.somda.nl/forum/16328/p533120/):
Quote
b2py (do 26 mrt 2015 18:10:55 https://www.somda.nl/forum/16328/p533110/): Sjawel Ik ga de zaak echt niet idealiseren, maar bij dergelijke ongevallen kwam altijd eerst de ongevallenwagen, dan de ongevallenkraan waarvan de bemanning moest worden opgetrommeld, maar belangrijker: bij Elektrorail stond altijd "de" trein met blokken en palen voor de bovenleiding, met een keur aan blokken die je nodig zou kunnen hebben. Om maar wat te nomen. Bij de Spoorstaaflasinrichting kon binnen 24 uur een beladen Robeltrein vandaan worden gehaald en dwarsliggers waren al helemaal nooit een probleem. Tuurlijk liep het ook nooit ideaal (de regelingen om de treinen aan te voeren waren al moeilijk genoeg), maar het duurde altijd aanzienlijk minder lang dan nu.
Daarnaast durfde men nog eens wat, bijvoorbeeld beperkte treindent instellen terwijl ernaast gewerkt werd. Zo hebben we met de duik van een 1600 met ertstrein in de bagger van Uitgeest een week lang overdag gereden terwijl een mobiele kraan een bovenleidingbalk horizontaal hield. 's Nachts werd er dan aan herstel gewerkt in de buurt van de hoofdsporen. Alles liever dan de Zaanlijn een paar dagen stremmen.

Maar ik vergeet alweer dat het 2015 is en alles beter geworden is
Dat kost klauwen vol met geld, en wie gaat dat dan betalen?

Dat is maar de vraag of dat daadwerkelijk "klauwen met geld" gaat kosten. Het herstel zal moeten plaatsvinden. Het enige verschil "met vroeger" is dat ze er door de regelgeving gewoon langer over doen dat pakweg 20 jaar geleden. En door er langer over te doen, zullen de kosten niet bepaald naar beneden gaan. En wat te denken van de bus-inzet? Die is ook niet echt gratis.
Groetjes,
Emiel
Hoe vaak gebeurt het nou dat de ravage zo intens is dat er 250 meter spoor acuut verholpen moet worden? Als ik een bedrijf zou moeten leiden had ik het wel geweten waar ik geld in zou stoppen en waar niet..

Quote
Arjan73 (do 26 mrt 2015 22:32:10 https://www.somda.nl/forum/16328/p533137/): Deze 'bureaus' staan ook gewoon bij de grote ingenieursbureaus. Aan deze bureaus zitten de RAMS/RISK medewerkers. Zoals reeds gezegd werken we veilig of anders niet. Dus eerst het veiligheidsmanagementplan op orde. Daarnaast moeten de spoorbetreders voorzien zijn van PBM's, in het bezit zijn van een VCA certificaat & BvT en moeten zij een werkplekinstructie hebben gevolgd.

Not really, gewoon in Utrecht. http://www.railalert.nl/

Laatst bewerkt door b2py op 26-03-2015 23:17
 

27-03-2015 00:19:10
SchuurB
SchuurB
Quote
b2py (do 26 mrt 2015 23:15:51 https://www.somda.nl/forum/16328/p533144/): Hoe vaak gebeurt het nou dat de ravage zo intens is dat er 250 meter spoor acuut verholpen moet worden? Als ik een bedrijf zou moeten leiden had ik het wel geweten waar ik geld in zou stoppen en waar niet..



Bedrijf? Een infrabeheerder is ervoor om de infrastructuur toegankelijk en in goede staat te houden, dus reserve-onderdelen klaar hebben liggen is helemaal niet zo gek, sterker nog: da's een verdomd handige methode om het hoofddoel van het 'bedrijf' te realiseren als het even niet meezit.
Dat je wissels zoals de gebogen exemplaren in Hvs niet op voorraad hebt liggen, is best te verdedigen. Maar een hoopje bovenleidingportalen en bijbehorende spullen, dat moet toch voor de grijp liggen? Vorig jaar werd er op de Veluwe ook een portaal in puin getrokken door een vrachtwagen met uitgeschoven kraan die achter de bvl bleef haken, dan moet je ook niet willen wachten tot de fabriek wat van die rommel kan leveren.
 

27-03-2015 00:22:29
nielsie600
nielsie600
Toch wel grappig dat de lage voorraad wordt bekritiseerd. Dit is namelijk het beste om de kosten laag te houden. De 40 uur extra hersteltijd zijn zeer snel terug verdiend als je maar 4 spoorstaven van 200 meter op voorraad hebt in plaats van 100. Dit is vooral onze moderne economie waar voorraad wordt afgewogen tegen de ongemakken en risico's.  

27-03-2015 01:19:52
Frontier
Frontier
Quote
timtrein (do 26 mrt 2015 22:41:37 https://www.somda.nl/forum/16328/p533140/): Joepie, dan krijgen we nog een keer een weekend-buitendienststelling om de dwarsbalken te vervangen door wel-gesausde exemplaren

Ben je mal, dat doen we gewoon een keer in een paar uur op een doordeweekse dag, onder de tegenwoordig zeer populaire term 'herstelwerkzaamheden'. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

27-03-2015 06:29:45
broek53
broek53
Quote
nielsie600 (vr 27 mrt 2015 00:22:29 https://www.somda.nl/forum/16328/p533152/): Toch wel grappig dat de lage voorraad wordt bekritiseerd. Dit is namelijk het beste om de kosten laag te houden. De 40 uur extra hersteltijd zijn zeer snel terug verdiend als je maar 4 spoorstaven van 200 meter op voorraad hebt in plaats van 100. Dit is vooral onze moderne economie waar voorraad wordt afgewogen tegen de ongemakken en risico's.

En jij gelooft dat die afweging ooit gemaakt is bij het spoor? Op een andere schaal dan de microschaal van het eigen voordeel? Vergeet dat maar rustig.
 

27-03-2015 07:27:13
slifor2
slifor2
De enige die blij is met lage voorraad is Railpro, want daardoor hebben zij weinig kosten. Niet dat daarmee de prijs van de artikelen voor de afnemer(s) zijnde de aannemers omlaag gaat natuurlijk...

Maar het mag op korte termijn goedkoper lijken geen voorraad te hebben, de directe kosten van 4 dagen geen treinverkeer worden nu alleen afgezet tegen 100 man die 100uur gewerkt hebben, daarbij vergeten we de kosten van de bijsturing en al het extra busverkeer. Op de lange termijn zal het als je het goed beschouwd ook reizigers kosten die 4 dagen de auto gepakt hebben en tot de conclusie zijn gekomen dat de auto zo gek nog niet is.....
 

27-03-2015 07:30:21
slifor2
slifor2
Quote
daniel_ddr (do 26 mrt 2015 19:36:40 https://www.somda.nl/forum/16328/p533123/):
Quote
broek53 (do 26 mrt 2015 17:21:42 https://www.somda.nl/forum/16328/p533099/): en ik durf met volle overtuiging de stelling aan dat De Veiligheid het meest misbruikte begrip van de laatste 10 jaar is.
En dat terwijl het notabene nieteens langer hoeft te duren om dit soort werk veilig uit te voeren, maar het probleem is vooral dat men niet meer weet hoe logisch na te denken en daarom maar alles in protocollen vastlegt. En dat terwijl die protocollen op zich vooral tijd kosten, maar helemaal niet persé zorgen dat het werk veiliger plaats vindt.

Een zijstapje: ik werk zelf bij een groot chemiebedrijf met bijbehorende 'veiligheidscultuur'. Dat betekend bv. dat we zelf nog nieteens een lamp mogen vervangen. Vervolgens was er onlangs een incident waarbij de TL-balken uit het plafond naar beneden kwamen donderen toen de volgens de procedure ingehuurde persoon ze kwam vervangen. Tja... zo zie je: procedures garanderen eigenlijk nog niks. De manier waarop je het werk uitvoert wel. Oftewel: als een spoorwerker gewoon goed oplet heeft hij helemaal geen tig handtekeningen en een buitendienststelling nodig om iets simpels te repareren.


Tsja en dan raak je de kern, als je zelf die TL-lamp had vervangen en het ging fout was je zelf de schuldige, nu kan je mooi een ander de schuld geven en de rekening presenteren....
 

27-03-2015 08:12:15
kmark
kmark
De "SP" laat even van zich horen "die trein had nooit mogen rijden" ; http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2087634/sp-na-ongeluk-teuge-die-trein-had-nooit-mogen-rijden.htm#.VRUCPPmG9v8

Laatst bewerkt door kmark op 27-03-2015 08:12
 

27-03-2015 09:15:35
b2py
b2py
Quote
SchuurB (vr 27 mrt 2015 00:19:10 https://www.somda.nl/forum/16328/p533151/):
Quote
b2py (do 26 mrt 2015 23:15:51 https://www.somda.nl/forum/16328/p533144/): Hoe vaak gebeurt het nou dat de ravage zo intens is dat er 250 meter spoor acuut verholpen moet worden? Als ik een bedrijf zou moeten leiden had ik het wel geweten waar ik geld in zou stoppen en waar niet..



Bedrijf? Een infrabeheerder is ervoor om de infrastructuur toegankelijk en in goede staat te houden, dus reserve-onderdelen klaar hebben liggen is helemaal niet zo gek, sterker nog: da's een verdomd handige methode om het hoofddoel van het 'bedrijf' te realiseren als het even niet meezit.
Dat je wissels zoals de gebogen exemplaren in Hvs niet op voorraad hebt liggen, is best te verdedigen. Maar een hoopje bovenleidingportalen en bijbehorende spullen, dat moet toch voor de grijp liggen? Vorig jaar werd er op de Veluwe ook een portaal in puin getrokken door een vrachtwagen met uitgeschoven kraan die achter de bvl bleef haken, dan moet je ook niet willen wachten tot de fabriek wat van die rommel kan leveren.
De infrabeheerder heeft geen reserve-onderdelen.
 

27-03-2015 09:21:41
broek53
broek53
Ja, daar gaat het nu juist de hele tijd over.  

27-03-2015 09:26:52
b2py
b2py
Uhu, maar dat weet blijkbaar niet iedereen.

Verder is het een kosten/baten plaatje. We leven niet meer in de jaren 60 dat grond goedkoop was, personeel spotgoedkoop en we maar konden doen wat we willen. Er wordt een afweging gemaakt en die afweging is dat die 100 uur hersteltijd voor lief genomen wordt ipv 60 doordat bepaalde onderdelen niet acuut op voorraad zijn. Want ja, hoe vaak komt het nou voor dat je 6 volledige bovenleidingportalen moet vernieuwen bij een ongeval? Vrij klein, volgens mij is dit de eerste keer. Twee jaar terug nog een losse bij Stroe, maar dan houdt het volgens mij wel op. En met het meer saneren van overwegen zal die afweging hoeveel materiaal er op voorraad is voor dit soort bizarre ongevallen helemaal 0 bereiken.
 

27-03-2015 09:33:57
dennistd
dennistd
Maar goed: hoeveel kost het om een stuk of tien portalen ergens op dat immense RailPro-terrein in Crailoo op te slaan? Plek genoeg daar lijkt me toch. Dat geldt ook voor spoorstaven. Ik neem toch aan dat die ook niet wegroesten na een paar jaar. Gooi er 20 staven van 300m neer en je kun zonder problemen 3km spoor vervangen. Het enige dat veel plaats inneemt zijn dwarsliggers.  


27-03-2015 09:35:09
ZJ37
ZJ37
Quote
kmark (vr 27 mrt 2015 08:12:15 https://www.somda.nl/forum/16328/p533169/): De "SP" laat even van zich horen "die trein had nooit mogen rijden" ; http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2087634/sp-na-ongeluk-teuge-die-trein-had-nooit-mogen-rijden.htm#.VRUCPPmG9v8
Ach, en worden nu ook alle automerken verboden die niet bestendig zijn tegen het met hoge snelheid tegen een boom rijden?
 

27-03-2015 09:35:47
2296
2296
Ik denk dat het op voorraad hebben van een aantal complete portalen geen overbodige luxe is. Met name de betonnen portalen in het land worden ook een dagje ouder en dus ook slechter (betonrot). Bij een ongeval op een overweg gaat het dan ook meteen goed mis als de boel over een langere afstand naar beneden wordt getrokken. Hierdoor komen er ongewenste krachten op te staan wat niet goed is. Ze zijn in de loop van der jaren gevoeliger geworden onverwachte bewegingen.  

27-03-2015 10:18:35
sjoerd
sjoerd
Ik zie hier veel moderne inzichten naar voren gebracht worden. Ik noem dat winkelinzichten: ter plaatse ligt de verkoopvoorraad en die ligt in de schappen. Een groot magazijn is er niet want de logistiek is zo op orde dat aanvulling binnen uren uit een groot magazijn kan plaatsvinden. Nu is dit systeem in zekere zin kwetsbaar door diezelfde logistiek, maar dat terzijde.
Wat de ProRail voorraad betreft: dat is geen winkelvoorraad maar een gewone onderhouds- en vooral calamiteiten voorraad. Het zijn vitale productiemiddelen. Ze hebben de grond, ze hebben ... Aiaiai. Verder niks. Geen visie, geen inzicht, geen voorraadbeheer, geen spullen, geen organisatie en door eigen toedoen onbetrouwbaar geworden aannemers. Eigenlijk is het bedrijf als geheel dan aanspreekbaar op de geleden maatschappelijke schade als gevolg van wanbeheer. Dat heeft niets te maken met modern voorraadbeheer of de veel gehoorde stelling dat alles vroeger beter was, en ook niets met moderne inzichten over veiligheid, arbo-eisen en werktijden.
 

27-03-2015 10:28:24
ZJ37
ZJ37
Gelukkig heeft de NS het ook weer gedaan: http://www.telegraaf.nl/binnenland/23854699/__Gevaarlijke_treinen_bij_NS__.html en http://voorbeterov.nl/veiligheidsproblemen-mat64  

27-03-2015 10:35:06
b2py
b2py
Quote
dennistd (vr 27 mrt 2015 09:33:57 https://www.somda.nl/forum/16328/p533188/): Maar goed: hoeveel kost het om een stuk of tien portalen ergens op dat immense RailPro-terrein in Crailoo op te slaan? Plek genoeg daar lijkt me toch. Dat geldt ook voor spoorstaven. Ik neem toch aan dat die ook niet wegroesten na een paar jaar. Gooi er 20 staven van 300m neer en je kun zonder problemen 3km spoor vervangen. Het enige dat veel plaats inneemt zijn dwarsliggers.
Blijkbaar voldoende om ze er niet neer te leggen..
 

27-03-2015 10:40:23
rolandrail
rolandrail
Spoorstaven liggen er meestal wel maar niet meer zoveel als voorheen. Het spoorstaaflasbedrijf is de afgelopen jaren duidelijk meer op projectbasis gaan werken.  

27-03-2015 10:52:37
Klaasje
Klaasje
De grap is dat voorraad vooral geld kost omdat je niets anders met de ruimte kan doen. Alleen is er op en rondom het Nederlandse spoor genoeg ruimte waar toch niets anders mee gebeurt. Dan is een voorraad aanhouden alleen maar op papier kostbaar.  

27-03-2015 11:37:04
sjoerd
sjoerd
Ruimte is alleen in boekhoudkundige zin kostbaar, maar behoeft feitelijk gezien niets te kosten als je de ruimte al hebt. Ga je de ruimte exploiteren, dan komt deze langs een achterdeur de boekhouding weer binnen. En ja, ik snap die boekhouders wel. Maar daar heb ik meteen weer lak aan als die boekhouders andere zaken gemakshalve niet meetellen. Ze tellen bijvoorbeeld de maatschappelijke verliezen (potentiele schade, vertraging, milieu, sociale verliezen) nooit mee, terwijl we die wel met zijn allen moeten ophoesten, linksom of rechtsom. Maatschappelijk verantwoord ondernemen en bedrijfsethiek zijn helaas ver te zoeken en dat komt ook door eenzijdige opleidingen.
Ik baal ervan dat er alsmaar excuses worden gezocht om te verantwoorden dat het nu eenmaal zo gaat. Kletskoek.
Op de al eerder genoemde werfjes voor de HSL liggen veel meer voorraden dan er in Teuge nodig zijn geweest. Waarom? Omdat de filosofie is dat de bedrijfszekerheid van de HSL op een bepaald niveau moet zijn. Dat dit iets kost, en dat dat spul ook slijt als het ongebruikt aan de kant ligt, is mij ook duidelijk. Maar daar staat veel tegenover. Het kan dus wel.
Neem de gang van zaken (zo gaat het nu eenmaal) nooit of te nimmer voor lief, maar denk zelf na en sleur er zoveel mogelijk anderen in mee!
 

27-03-2015 12:26:58
nohab
nohab
Quote
sjoerd Op de al eerder genoemde werfjes voor de HSL liggen veel meer voorraden dan er in Teuge nodig zijn geweest. Waarom? Omdat de filosofie is dat de bedrijfszekerheid van de HSL op een bepaald niveau moet zijn.
Dat is niet alleen filosofie maar ook simpelweg een contractverplichting (voor Infraspeed).


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

27-03-2015 12:42:43
jeanne
jeanne
Als je die filosofie aanhoud is ProRail dat dus te verwijten, omdat ze bijvoorbeeld al jaren bekend zijn met de broosheid van hun betonen bovenleidingsconstructies. Dat ze niet direct vervangen worden kan ik desondanks nog wel billijken. Dat ze geen strategische reserve voorraad hebben is echt laks, omdat statistisch gezien, men weet dat eens in de zoveel tijd een calamiteit optreed waarbij wat sneuvelt. Dat gegeven noemen we nalatigheid!

Laatst bewerkt door jeanne op 27-03-2015 15:36


Jeanne Kok
 

27-03-2015 12:45:54
ZJ37
ZJ37
Quote
nohab (vr 27 mrt 2015 12:26:58 https://www.somda.nl/forum/16328/p533228/):
Quote
sjoerd Op de al eerder genoemde werfjes voor de HSL liggen veel meer voorraden dan er in Teuge nodig zijn geweest. Waarom? Omdat de filosofie is dat de bedrijfszekerheid van de HSL op een bepaald niveau moet zijn.
Dat is niet alleen filosofie maar ook simpelweg een contractverplichting (voor Infraspeed).
Vandaar ook dat bij elke scheet de complete HSL buiten dienst moet, over bedrijfszekerheid gesproken...
 

27-03-2015 12:47:57
sjoerd
sjoerd
Dat laatste ligt nu net niet aan het voorraadbeheer en aan de indekking tegen calamiteiten, maar aan de protocollen inzake veiligheid, arbo-eisen, werktijden en plaatselijke beperkingen.  

27-03-2015 13:50:06
midniight
midniight
Quote
ZJ37 (vr 27 mrt 2015 09:35:09 https://www.somda.nl/forum/16328/p533189/):
Quote
kmark (vr 27 mrt 2015 08:12:15 https://www.somda.nl/forum/16328/p533169/): De "SP" laat even van zich horen "die trein had nooit mogen rijden" ; http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2087634/sp-na-ongeluk-teuge-die-trein-had-nooit-mogen-rijden.htm#.VRUCPPmG9v8
Ach, en worden nu ook alle automerken verboden die niet bestendig zijn tegen het met hoge snelheid tegen een boom rijden?


@ZJ37 Ja! Auto's is het ook mee gebeurd. Paar jaar geleden met het merk Landwind!


Twello, mooi gat op de Veluwe!
 

27-03-2015 15:13:44
broek53
broek53
Even herinneren aan het feit dat het laatste mat '64 volgens de plannen al buitn dienst zou zijn gegaan bij het voltooien van de DDZ-ombouw en de aflevering van SLT, grofweg gesproken, in 2012/13. Daar was het beleid dus op afgestemd, getuige ook het feit dat de machinisten herinstructie moestsn krijgen toen bleek dat ze in 2014 ook nog moetsen blijven rijden. En dat kwam weer door het V250-debacle en de onttrekking van ICR voor de HSL die daarop volgde.
Maar dit terzijde.
 

27-03-2015 15:27:24
daniel81
daniel81
Kortom het was dus kiezen tussen twee gevaarlijke materieeltypes, en plan V heeft gewonnen. %08%  

27-03-2015 19:08:16
tonnie12
tonnie12
leken oordelen altyd graag over onderwerpen waar men hoed noch de rand vanaf weet.  

27-03-2015 19:12:40
sjoerd
sjoerd
Sorry, maar dit hebben we al zo vaak gehoord. Neem van mij aan dat er leken zijn die er meer verstand van hebben dan sommige profs. En die ook nog eens een visie hebben waar men in de praktijk iets mee zou kunnen. Maar ja, ook dat is al vaak betoogd.  

27-03-2015 21:11:58
phantom
phantom
En zoals zovaak weten de mensen bij prorail en de "winkels" zoals bv crailoo t beter,dan sommige hier,die volgens mij meer gelijk hebben dan de "beter wetende"
Het is jammer dat onderhouds bedrijven en werkplaatsen,net als de rest van de reguliere handel er voor kiezen om zo min mogelijk voorraad te hebben,want dat neemt ruimte in en ruimte kost geld.
Zo wordt dat gesteld.
Aan de andere kant kan je zeggen als je genoeg ruimte hebt en je weet van bepaalde dingen dat die standaard gewoon sneller nodig zijn dan andere zaken dan zorg je toch dat je daarvan wat van op voorraad hebt.
Er zijn zoveel plaatsen waar men best dingen kan stallen tot ze nodig zijn,en met het feit dat het gelijk voorhanden is,kan je "de klus" sneller klaren,en dat bespaart ongemak voor de consument.
En daar gaat t om,als de consument ontevreden is dan kan dat gevolgen hebben voor je bedrijf.
Het lullige in dit verhaal is dat de consument ofwel treinreiziger niet zo gek veel alternatieven heeft.
Dus t is ofwel ander OV of auto of iets anders,om te zorgen dat ze komen waar ze moeten zijn.
En ik ben bang dat die monopolie positie wellicht ook mee wordt genomen in dit verhaal.
Zo van ja t is zonde dat we zoveel dingen moeten herstellen,hebben we t op voorraad ?
Nee,want voorraad houden kost geld.
Nouja dan zal de reiziger/klant/consument maar wat langer moeten wachten tot we t wel hebben,ze kunnen toch weinig andere kanten op %03%
Toch ben ik bang dat zelfs door zoiets als wat nu is gebeurt het beleid niet veranderd zal worden en men gewoon doorgaat met het besluit, we houden geen/extreem weinig voorraad aan van allerlei zaken,want dat kost geld en plek.
Stel je toch is voor dat je een terrein of opslagruimte hebt wat behoorlijk is,en er ligt werkelijk iets opgeslagen te wachten tot t nodig is
Nee dat kan natuurlijk niet %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.