Ontsporing stel 958 bij Teuge (Apd - Dv) 22-3-2015
Forum: Algemeen - Algemeen
22-03-2015 09:21:22
5431
5431
Nogal, bovenleidingportalen omver zelfs: http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2087224/auto-onder-trein-in-teuge.htm  

22-03-2015 09:23:23
dennis3
dennis3
Betreft een aanrijding op de stationsweg in Teuge met een Plan-V tegen een auto. De trein zou daarbij ook ontspoord zijn. http://www.destentor.nl/regio/voorst/trein-ontspoord-na-aanrijding-bij-teuge-1.4819183  

22-03-2015 09:36:09
nsr1855
nsr1855
Trein 7023 met Plan V 958..  

22-03-2015 09:51:09
rob46
rob46
Stel is met twee draaistellen ontspoord: http://nos.nl/artikel/2026221-auto-onder-de-trein-bij-teuge-treinverkeer-gestremd.html


57 jaar OV-fotografie.
 


22-03-2015 10:03:10
wouter15
wouter15
Als ik de foto`s zie ben ik benieuwd of ze de prognose van 23 maart 2:00 halen. Het is namelijk niet niks wat er kapot is.  

22-03-2015 10:25:17
slifor2
slifor2
Quote
wouter15 (zo 22 mrt 2015 10:03:10 https://www.somda.nl/forum/16321/p532364/): Als ik de foto`s zie ben ik benieuwd of ze de prognose van 23 maart 2:00 halen. Het is namelijk niet niks wat er kapot is.


Ga er maar van uit van niet, soortgelijke schade (zo niet erger) dan bij Harselaar, duurde volgens mij toen ook meerdere dagen....
 

22-03-2015 10:28:14
V64
V64
Hopelijk komt Apd - Amf dan weer eerder in dienst, want waarom dat traject ook gestremd is? 2015 logica.

EDIT: Apd - Amf is inmiddels weer opgestart.

Laatst bewerkt door V64 op 22-03-2015 11:54
 

22-03-2015 10:33:53
klaass16
klaass16
Gelukkig is het zondag, waardoor de 7023 vrij rustig was als ik de berichten lees.

Er zaten maar 3 passagiers in de trein. Waardoor er mogelijk ook geen gewonden zijn!

Weet iemand over wat van afstand alles bij Teuge beschadigd is?


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

22-03-2015 10:35:18
PimTH
PimTH
Geen gewonden in de trein, maar wel een dode in de auto...  

22-03-2015 10:40:40
thom
thom
Zou de 958 moeten zijn.  

22-03-2015 10:45:38
Bert13
Bert13
Jup, het is nog vroeg:
Quote
NSR1855 (zo 22 mrt 2015 09:36:09 https://www.somda.nl/forum/16321/p532361/): Trein 7023 met Plan V 958..



He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

22-03-2015 11:50:38
stefanvw14
stefanvw14
Quote
thom (zo 22 mrt 2015 10:40:40 https://www.somda.nl/forum/16321/p532375/): Zou de 958 moeten zijn.


Kan deze meteen afgerangeerd naar de Westhaven voor de sloop
 

22-03-2015 12:01:28
mvschoon
mvschoon
Plaatje uit de oude doos: https://www.flickr.com/photos/8361746@N05/8727312135/  

22-03-2015 13:08:06
TrainTheo
TrainTheo
Quote
slifor2 (zo 22 mrt 2015 10:25:17 https://www.somda.nl/forum/16321/p532370/):
Quote
wouter15 (zo 22 mrt 2015 10:03:10 https://www.somda.nl/forum/16321/p532364/): Als ik de foto`s zie ben ik benieuwd of ze de prognose van 23 maart 2:00 halen. Het is namelijk niet niks wat er kapot is.


Ga er maar van uit van niet, soortgelijke schade (zo niet erger) dan bij Harselaar, duurde volgens mij toen ook meerdere dagen....
Prognose bijgesteld naar 'onbekend'.
 

22-03-2015 18:08:17
bloemkool
bloemkool
Op het NOS Radionieuws van 18 uur werd aangegeven dat de stremming minstens tot woensdagochtend voortduurt

Laatst bewerkt door moderator op 24-03-2015 10:16, reden: Onnodig citaat verwijderd
 

22-03-2015 18:32:43
Roy
Roy
Hopelijk zet Arriva morgen wat langere treinen in op Zutphen-Apeldoorn.  

22-03-2015 18:36:07
stefanvw14
stefanvw14
Dat is ook nog een optie, alleen sluit Arriva goed op de 3600 naar Dv? Anders heb je er nog niet veel aan

Laatst bewerkt door moderator op 22-03-2015 18:40, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

22-03-2015 18:40:16
bossie186
bossie186
Ja, een overstap van 10 minuten.  

22-03-2015 19:03:59
jeanpierre
jeanpierre
Quote
Roy (zo 22 mrt 2015 18:32:43 https://www.somda.nl/forum/16321/p532468/): Hopelijk zet Arriva morgen wat langere treinen in op Zutphen-Apeldoorn.
Ja, dat is wel gepland.
 

22-03-2015 19:28:52
kniesoor
kniesoor
Benieuwd waar ze dat materieel vanaan gaan halen dan.

Laatst bewerkt door moderator op 24-03-2015 10:16, reden: Onnodig citaat verwijderd
 

22-03-2015 19:30:00
stefanvw14
stefanvw14
Quote
jeanpierre (zo 22 mrt 2015 19:03:59 https://www.somda.nl/forum/16321/p532473/):
Quote
Roy (zo 22 mrt 2015 18:32:43 https://www.somda.nl/forum/16321/p532468/): Hopelijk zet Arriva morgen wat langere treinen in op Zutphen-Apeldoorn.
Ja, dat is wel gepland.


Langere treinen bij Arriva betekend dat dan GTW 2/8 ipv GTW 2/6 of gekoppelde inzet?
 

22-03-2015 19:31:28
mren
mren
Quote
Quote
kniesoor (zo 22 mrt 2015 19:28:52 https://www.somda.nl/forum/16321/p532476/): Ja, dat is wel gepland.
Benieuwd waar ze dat materieel vanaan gaan halen dan.
Ongetwijfeld wordt bedoeld dat buiten de spits langer wordt gereden aangezien voor de spitsten veel/alle materieel wordt gebruikt.

Laatst bewerkt door moderator op 24-03-2015 10:17, reden: Quote ingekort
 

22-03-2015 19:31:36
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
stefanvw14 (zo 22 mrt 2015 18:20:52 https://www.somda.nl/forum/16321/p532467/): Wat is de extra tijd om via de Hanzelijn naar Zl te gaan en wat is de extra tijd om via Amf naar Zl te gaan. Anders zou je de 1500 die nu toch niet zijn slagen naar Dv kan maken, naar Zl te rijden voor je extra omreismogelijkheid. Tussen Amersfoort en Zwolle is er nog wel ruimte op het spoor denk ik(2x SP, 2x IC).
Zover er al ruimte is, is die er juist niet op het moment dat de 1500 rijdt. Die sluit namelijk in Amf cross-platform aan op de IC naar Zl.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-03-2015 19:31:54
dvdhoven
dvdhoven
Quote
bloemkool (zo 22 mrt 2015 18:08:17 https://www.somda.nl/forum/16321/p532465/):
Quote
TrainTheo (zo 22 mrt 2015 13:08:06 https://www.somda.nl/forum/16321/p532410/):
Quote
slifor2 (zo 22 mrt 2015 10:25:17 https://www.somda.nl/forum/16321/p532370/):
Quote
wouter15 (zo 22 mrt 2015 10:03:10 https://www.somda.nl/forum/16321/p532364/): Als ik de foto`s zie ben ik benieuwd of ze de prognose van 23 maart 2:00 halen. Het is namelijk niet niks wat er kapot is.


Ga er maar van uit van niet, soortgelijke schade (zo niet erger) dan bij Harselaar, duurde volgens mij toen ook meerdere dagen....
Prognose bijgesteld naar 'onbekend'.

Op het NOS Radionieuws van 18 uur werd aangegeven dat de stremming minstens tot woensdagochtend voortduurt
De Stentor bericht nu: donderdagmorgen http://www.destentor.nl/regio/voorst/update-tot-donderdag-geen-treinen-tussen-deventer-en-apeldoorn-1.4819274

Laatst bewerkt door dvdhoven op 22-03-2015 19:32


Dick van den Hoven
 

22-03-2015 19:39:59
albertjan9
albertjan9
Quote
jeanpierre (zo 22 mrt 2015 19:03:59 https://www.somda.nl/forum/16321/p532473/):
Quote
Roy (zo 22 mrt 2015 18:32:43 https://www.somda.nl/forum/16321/p532468/): Hopelijk zet Arriva morgen wat langere treinen in op Zutphen-Apeldoorn.
Ja, dat is wel gepland.

Ik betwijfel het, er worden door NS wel bussen ingezet, waar Arriva ook weer naar verwijst: https://twitter.com/Arriva_NL/status/579700281509851136
 

22-03-2015 20:23:53
mvboetzela
mvboetzela
Quote
dvdhoven (zo 22 mrt 2015 19:31:54 https://www.somda.nl/forum/16321/p532480/): De Stentor bericht nu: donderdagmorgen http://www.destentor.nl/regio/voorst/update-tot-donderdag-geen-treinen-tussen-deventer-en-apeldoorn-1.4819274

De Stentor bericht nu ook dat het om een zelfdoding ging.
http://www.destentor.nl/regio/voorst/treinongeval-teuge-blijkt-zelfdoding-1.4819183
 

22-03-2015 20:25:05
stefanvw14
stefanvw14
Zo het verdiende zijn eigen fora

Laatst bewerkt door moderator op 22-03-2015 20:33, reden: Titelfix
 

22-03-2015 20:28:05
maurits
maurits
Quote
stefanvw14 (zo 22 mrt 2015 18:20:52 https://www.somda.nl/forum/16321/p532467/): Wat is de extra tijd om via de Hanzelijn naar Zl te gaan en wat is de extra tijd om via Amf naar Zl te gaan. Anders zou je de 1500 die nu toch niet zijn slagen naar Dv kan maken, naar Zl te rijden voor je extra omreismogelijkheid. Tussen Amersfoort en Zwolle is er nog wel ruimte op het spoor denk ik(2x SP, 2x IC).


Als men de reizigersstromen een beetje verspreid dan zouden de bestaande verbindingen het redelijk op moeten kunnen vangen:
- Twente-Asd/Shl, via 7900-Hanzelijn.
- Twente-Ut/Rtd/Gvc, via Zp/Dv-Ah.
- Deventer-Asd/Shl via Zl-Hanzelijn.
- Deventer-Ut/Rtd/Gvc via Ah-Ut.

Voor Dv-Zp-Apd hou je dan alleen de lokale reizigers over, dat gaat wel via Arriva met wat businzet als ondersteuning.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

22-03-2015 20:31:59
sfj
Iets meer info zou niet misstaan en ik heb de titel iets aangepast.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-03-2015 20:37:02
mren
mren
Meerdere fora? Dat is nogal luxe ja

Overigens: het betrof hier een (bewuste) zelfdoding van het slachtoffer.

Vraag op ieders lippen: wat is er vredesnaam zó defect dat herstel zo ont-zet-tend lang moet duren? Zelfs bij Harmelen reed na 36 uur de eerste trein weer.
 

22-03-2015 20:42:10
stefanvw14
stefanvw14
Wat is er mogelijk met de 7900. Tot hoeveel stellen kan daar gecombineerd worden en is er misschien een extra sneltrein mogelijk of zoiets. Wat nu toch wel het grote nadeel is is het enkelsporig is tussen Dv en Zl en ook tussen Wdn en Zl. Dus extra omreizen is erg weinig mogelijk en zal sowieso de IC Berlijn omrijden de aankomende dagen.

Laatst bewerkt door moderator op 22-03-2015 21:00, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten!
 

22-03-2015 20:42:35
jeanne
jeanne
In ieder geval een andere manier van werken.


Jeanne Kok
 

22-03-2015 20:48:53
gose91
gose91
Toen was er iets minder Arbo, denk ik %08%. Als ik op youtube van die elektrificatie filmpjes bekijkt, waren er toen stukken minder safety briefings en dergelijke  

22-03-2015 20:52:23
RickBu
RickBu
Quote
stefanvw14 (zo 22 mrt 2015 20:42:10 https://www.somda.nl/forum/16321/p532500/):

Wat is er mogelijk met de 7900. Tot hoeveel stellen kan daar gecombineerd worden en is er misschien een extra sneltrein mogelijk of zoiets. Wat nu toch wel het grote nadeel is is het enkelsporig is tussen Dv en Zl en ook tussen Wdn en Zl. Dus extra omreizen is erg weinig mogelijk en zal sowieso de IC Berlijn omrijden de aankomende dagen.

De 7900 is tot 3 stellen DM'90 te combineren, extra sneltrein tussen Wdn en Zl gaat niet passen (tot 2017, maar dan gaan we offtopic).
Echter rijden de 7924 en 7932 (ri. Zwolle) al met 3 stellen. Ik vraag me af of het ze lukt nog ergens een stel te vinden voor een andere omloop, aangezien dat soms nog wel eens lastig is ondanks het relatief grote reserve.

Laatst bewerkt door RickBu op 22-03-2015 20:52
 

22-03-2015 20:53:46
mren
mren
Quote
stefanvw14 (zo 22 mrt 2015 20:42:10 https://www.somda.nl/forum/16321/p532500/): Wat is er mogelijk met de 7900. Tot hoeveel stellen kan daar gecombineerd worden en is er misschien een extra sneltrein mogelijk of zoiets. Wat nu toch wel het grote nadeel is is het enkelsporig is tussen Dv en Zl en ook tussen Wdn en Zl. Dus extra omreizen is erg weinig mogelijk en zal sowieso de IC Berlijn omrijden de aankomende dagen.
Sneltrein is vrijwel niet mogelijk. Treinen kunnen worden verlengd tot maximaal 3 stellen DM'90, maar er is onvoldoende materieel om dit bij elke trein te doen. Volgens mij is er genoeg DM'90 om twee composities van 3 stellen te maken en de rest met 2.

Laatst bewerkt door moderator op 22-03-2015 21:01, reden: Ingreep in bericht Stefanvw14
 

22-03-2015 21:10:44
robbertc
robbertc
Maar dat doen ze standaard al. Vrees dat het enige wat zou kunnen, is het niet aftrappen na de spits.  

22-03-2015 21:16:27
mren
mren
In de middagspits is er volgens maar maar één trein die met drie stellen rijdt. Overdag zou je nog één (of twee?) stellen van Zl-Kpn kunnen lenen.

Syntus Hgl-Zp laten verlengen kan ook geen kwaad, daar zitten de treintjes ook zonder omreizigers goed vol.

En ook Aml-Mrb-Zl is een goed alternatief voor 7900 tegenwoordig.
 

22-03-2015 21:24:52
nohab
nohab
Quote
gose91 (zo 22 mrt 2015 20:48:53 https://www.somda.nl/forum/16328/p532503/): Toen was er iets minder Arbo, denk ik %08%. Als ik op youtube van die elektrificatiefilmpjes bekijk, waren er toen stukken minder safetybriefings en dergelijke.
En geen of nauwelijks versnippering in bedrijven en instanties die zich met het spoor bezighouden. In die tijd was er 1 NS en een timmermansoog was in die tijd voldoende.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

22-03-2015 21:26:29
sik214
sik214
Quote
mren (zo 22 mrt 2015 20:37:02 https://www.somda.nl/forum/16328/p532498/): Meerdere fora? Dat is nogal luxe ja

Overigens: het betrof hier een (bewuste) zelfdoding van het slachtoffer.

Vraag op ieders lippen: wat is er vredesnaam zó defect dat herstel zo ont-zet-tend lang moet duren? Zelfs bij Harmelen reed na 36 uur de eerste trein weer.
Tja, zoals al gezegd veiligheids en arbo-regels, ook misschien meer onderzoekstijd. Daarbij zag ik minimaal 4 bovenleidingportalen die geknapt zijn. Daar moeten nieuwe voor komen, inclusief betonvoet, met daarbij zo'n kilometer 2 sporig bovenleiding maken lijkt me het een best redelijke prognose. De bestaande mastvoeten zijn één geheel met de paal en dus onherstelbaar.
 

22-03-2015 21:28:40
timtrein
timtrein
Volgens mij zat er ook een afspaninrichting bij.  

22-03-2015 21:29:27
RickBu
RickBu
Quote
mren (zo 22 mrt 2015 20:53:46 https://www.somda.nl/forum/16328/p532506/):
Quote
stefanvw14 (zo 22 mrt 2015 20:42:10 https://www.somda.nl/forum/16321/p532500/): Wat is er mogelijk met de 7900. Tot hoeveel stellen kan daar gecombineerd worden en is er misschien een extra sneltrein mogelijk of zoiets. Wat nu toch wel het grote nadeel is is het enkelsporig is tussen Dv en Zl en ook tussen Wdn en Zl. Dus extra omreizen is erg weinig mogelijk en zal sowieso de IC Berlijn omrijden de aankomende dagen.
Sneltrein is vrijwel niet mogelijk. Treinen kunnen worden verlengd tot maximaal 3 stellen DM'90, maar er is onvoldoende materieel om dit bij elke trein te doen. Volgens mij is er genoeg DM'90 om twee composities van 3 stellen te maken en de rest met 2.

Er zijn 22 stellen DM'90 gereviseerd, waarvan er altijd 2 op Zl - Kpn rijden. Houd je dus 20 stellen over, waarvan er eigenlijk altijd wel een handjevol niet inzetbaar is, met de overige moet je dus 6 compostities maken (of 5 als men kort keert in Es).
Maar we gaan het morgenochtend wel zien!
 

22-03-2015 21:30:29
sik214
sik214
Klopt. Daardoor kunnen de effecten op de rijdraad flink verderop nog zichtbaar zijn en hebben herstel nodig.  

22-03-2015 21:31:25
mren
mren
Voor de herinnering: 'Harmelen' was ook geen klein ongelukje: http://afbeeldingen.gahetna.nl/naa/thumb/1280x1280/f908aea0-b8e1-91e1-64af-94dc3fc28c4e.jpg

(afspaninrichting, iemand?)

Laatst bewerkt door mren op 22-03-2015 21:32
 

22-03-2015 21:47:18
sik214
sik214
Een afspaninrichting is een punt waar de ene rijdraad het van de andere overneemt. De afgespannen draad gaat na een stukje parallel gelopen te hebben aan de kant. Aan het eind wordt de draad op spanning gehouden door betonnen contragewichten.  

22-03-2015 21:48:53
stefanvw14
stefanvw14
Om morgen en de verdere dagen een beetje goede reizigersverdeling te hebben, moet in ieder geval de Noord-Oost Intercity's tot Zwolle met 12bakken VIRM rijden. Ook zal de 3600, wat nog een ICRm serie is, met minimaal 6 tot 10 bakken VIRM/NID rijden om de extra omreisstromen op te kunnen vangen. De intercity's van de NS zoals series (12)500/(12)500/2600/3600 moeten maximale capaciteit hebben. Dan maar op Zl en Ah materieel op buffers hebben om extra te kunnen koppelen. Wat dat voor gevolgen zal hebben voor VIRM-series zoals de 800/2100/2200/3000/3100 moet nog blijken.

Laatst bewerkt door stefanvw14 op 22-03-2015 21:49
 

22-03-2015 21:49:53
mren
mren
Quote
sik214 (zo 22 mrt 2015 21:47:18 https://www.somda.nl/forum/16328/p532519/): Een afspaninrichting is een punt waar de ene rijdraad het van de andere overneemt. De afgespannen draad gaat na een stukje parallel gelopen te hebben aan de kant. Aan het eind wordt de draad op spanning gehouden door betonnen contragewichten.


Ja, weet ik. Ik doelde er op dat die contragewichten dus juist op die Harmelenfoto achter de link te zien waren.
 

22-03-2015 21:52:56
jeanne
jeanne
Ziet er wel naar een afspaninrichting uit en dat in een boog. De mastvoeten van dit type bovenleiding zijn vaak met een oude spoorstaaf onder de baan door met elkaar verbonden. Met een snijbrander is dat zo gebeurt, maar ik kan me goed voorstellen dat men die niet wil laten zitten in verband met groot mechanisch onderhoud in toekomst. In hoe ver zijn de dwarsliggers beschadigd?


Jeanne Kok
 

22-03-2015 21:56:46
klaass16
klaass16
Ze proberen vanavond nog om het stel te hersporen

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/vanavond-poging-ontspoorde-trein-op-rails-te-krijgen


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

22-03-2015 22:03:49
saturn01
saturn01
Ben vanavond nog even op de plek geweest. Prorail had de trein bijna weer op de rails en de 6461 kwam net aan voor het wegslepen. Schade aan de 958 is stevig, zoals op deze serie te zien is....
https://www.flickr.com/photos/wblokzijl/sets/72157651510561255/
 

22-03-2015 22:06:56
michaben
michaben
Quote
stefanvw14 (zo 22 mrt 2015 21:48:53 https://www.somda.nl/forum/16328/p532520/): Wat dat voor gevolgen zal hebben voor VIRM-series zoals de 800/2100/2200/3000/3100 moet nog blijken.

Bedoel je met 'moet nog blijken' dat er concrete plannen zijn deze in te korten komende dagen om extra VIRM op de NO te rijden, of is het gewoon speculatie? De manier waarop je deze laatste zin schrijft doet namelijk vermoeden dat het om concrete plannen gaat. Echter is die 3000 serie juist het officiële omreisadvies voor Dv-Ut.
 

22-03-2015 22:07:41
stefanvw14
stefanvw14
Quote
saturn01 (zo 22 mrt 2015 22:03:49 https://www.somda.nl/forum/16328/p532527/): Ben vanavond nog even op de plek geweest. Prorail had de trein bijna weer op de rails en de 6461 kwam net aan voor het wegslepen. Schade aan de 958 is stevig, zoals op deze serie te zien is....
https://www.flickr.com/photos/wblokzijl/sets/72157651510561255/


Hoeveel zou dit geintje kosten om de 958 nog op de baan terug te krijgen. Je kan het stel net zo goed meteen naar de westhaven rijden. Mocht de NS dit stel nog op de baan willen houden kan je die net goed reviseren, anders zijn kosten en baten erg hoog
 

22-03-2015 22:09:11
stefanvw14
stefanvw14
Quote
michaben (zo 22 mrt 2015 22:06:56 https://www.somda.nl/forum/16328/p532528/):
Quote
stefanvw14 (zo 22 mrt 2015 21:48:53 https://www.somda.nl/forum/16328/p532520/): Wat dat voor gevolgen zal hebben voor VIRM-series zoals de 800/2100/2200/3000/3100 moet nog blijken.

Bedoel je met 'moet nog blijken' dat er concrete plannen zijn deze in te korten komende dagen om extra VIRM op de NO te rijden, of is het gewoon speculatie? De manier waarop je deze laatste zin schrijft doet namelijk vermoeden dat het om concrete plannen gaat. Echter is die 3000 serie juist het officiële omreisadvies voor Dv-Ut.


Nee, is niet persé speculatie, maar dan zullen de 3000 en de 3100 ook wel wat langere treinen rijden. Wat in zal houden is drukkere treinen rond Den Haag en Rotterdam
 

22-03-2015 22:17:13
sfj
Speculatie = fantasie doen we hier gewoon niet. Houd het bij de feiten svp, geldt vooral voor stefanvw14. Ditjes en datjes staat klaar voor dat soort dingen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

22-03-2015 23:09:17
broek53
broek53
Quote
stefanvw14 (zo 22 mrt 2015 21:48:53 https://www.somda.nl/forum/16328/p532520/): Om morgen en de verdere dagen een beetje goede reizigersverdeling te hebben, moet in ieder geval de Noord-Oost Intercity's tot Zwolle met 12bakken VIRM rijden. Ook zal de 3600, wat nog een ICRm serie is, met minimaal 6 tot 10 bakken VIRM/NID rijden om de extra omreisstromen op te kunnen vangen. De intercity's van de NS zoals series (12)500/(12)500/2600/3600 moeten maximale capaciteit hebben. Dan maar op Zl en Ah materieel op buffers hebben om extra te kunnen koppelen. Wat dat voor gevolgen zal hebben voor VIRM-series zoals de 800/2100/2200/3000/3100 moet nog blijken.
Jawel, en als mijn tante wieltjes had, dan was ze een omnibus.
 


22-03-2015 23:13:51
279
279
Quote
stefanvw14 (zo 22 mrt 2015 21:48:53 https://www.somda.nl/forum/16328/p532520/): Om morgen en de verdere dagen een beetje goede reizigersverdeling te hebben, moet in ieder geval de Noord-Oost Intercity's tot Zwolle met 12bakken VIRM rijden. Ook zal de 3600, wat nog een ICRm serie is, met minimaal 6 tot 10 bakken VIRM/NID rijden om de extra omreisstromen op te kunnen vangen. De intercity's van de NS zoals series (12)500/(12)500/2600/3600 moeten maximale capaciteit hebben. Dan maar op Zl en Ah materieel op buffers hebben om extra te kunnen koppelen. Wat dat voor gevolgen zal hebben voor VIRM-series zoals de 800/2100/2200/3000/3100 moet nog blijken.


leuk dat je vast het materieel verdeeld voor NSR. regel je ook even het bijbehorende personeel ? %08%
 

22-03-2015 23:14:19
maigoda
maigoda
Quote
stefanvw14 (zo 22 mrt 2015 22:07:41 https://www.somda.nl/forum/16328/p532529/):
Hoeveel zou dit geintje kosten om de 958 nog op de baan terug te krijgen. Je kan het stel net zo goed meteen naar de westhaven rijden. Mocht de NS dit stel nog op de baan willen houden kan je die net goed reviseren, anders zijn kosten en baten erg hoog

Om je een indicatie te geven: bij de 419 werd door een Bvk de neus ingedrukt. Haarmen heeft de schade op 200.000 euro gecalculeerd, aldus het schaderapport. Ik denk dat we met de 958 wel wat verder komen.
Groetjes,
Emiel
 

23-03-2015 10:10:45
ZJ37
ZJ37
Dit ongeval doet me een beetje denken aan een ongeval in maart 1993 toen Plan T stel 512 met hoge snelheid te Geffen op een auto reed, ontspoorde en ook een aantal bovenleidingsportalen naar beneden haalde. Helaas was naast de overleden bestuurder van de auto toen ook een dode in de trein te betreuren omdat er een bovenleidingsportaal naar binnen sloeg.

Als ik me niet vergis is het baanvak Ht-O destijds ook een dag of 3 gestremd geweest om alles te herstellen.
 

23-03-2015 10:18:43
fugazi
fugazi
De 958 staat sinds middernacht op het verlengde van spoor 313 te Dvge.  

23-03-2015 12:54:06
illyavaes
illyavaes
Quote
stefanvw14 (zo 22 mrt 2015 22:09:11 https://www.somda.nl/forum/16328/p532530/):
Quote
michaben (zo 22 mrt 2015 22:06:56 https://www.somda.nl/forum/16328/p532528/):
Quote
stefanvw14 (zo 22 mrt 2015 21:48:53 https://www.somda.nl/forum/16328/p532520/): Wat dat voor gevolgen zal hebben voor VIRM-series zoals de 800/2100/2200/3000/3100 moet nog blijken.

Bedoel je met 'moet nog blijken' dat er concrete plannen zijn deze in te korten komende dagen om extra VIRM op de NO te rijden, of is het gewoon speculatie?

Nee, is niet persé speculatie, maar dan zullen de 3000 en de 3100 ook wel wat langere treinen rijden.

Vergeet het maar, normale samenstelling.
 

23-03-2015 13:05:18
moderator
Moderator
moderator
Berichten over de materieelinzet n.a.v. de aanrijding bij Teuge zijn verwijderd. Deze behoren thuis in het topic opvallende dingen, waar e.e.a. ook gemeld is.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

23-03-2015 14:18:53
michaben
michaben
Quote
jeanne (zo 22 mrt 2015 21:52:56 https://www.somda.nl/forum/16328/p532522/): In hoe ver zijn de dwarsliggers beschadigd?

ProRail geeft inmiddels antwoord hierop: onherstelbaar beschadigd. Over circa 250 meter wordt het spoor nu compleet vervangen.
http://www.prorail.nl/reizigers/nieuws/ravage-teuge-enorm
 

23-03-2015 14:46:44
broek53
broek53
Als het betonnen dwarsliggers zijn, is dat bij een ontsporing vrijwel een zekerheid.  

23-03-2015 17:31:35
martijn
martijn
Een kleine impressie van de 958 op Deventer Goederen: http://www.martijnvanvulpen.nl/web/index.php/fotos/336-wissellijst  

23-03-2015 19:09:26
mren
mren
Hing jij over het hek toen de int. Zl-Dv-Hgl langs reed, rond 16:40uur?  

23-03-2015 19:59:27
martijn
martijn
Haha nou dat over het hek hangen, viel wel mee toch? Maar ik heb die foto's wel gemaakt toen de int langsreed inderdaad.  

23-03-2015 20:32:29
kiekkiek
kiekkiek
Quote
michaben (ma 23 mrt 2015 14:18:53 https://www.somda.nl/forum/16328/p532623/):
Quote
jeanne (zo 22 mrt 2015 21:52:56 https://www.somda.nl/forum/16328/p532522/): In hoe ver zijn de dwarsliggers beschadigd?

ProRail geeft inmiddels antwoord hierop: onherstelbaar beschadigd. Over circa 250 meter wordt het spoor nu compleet vervangen.
http://www.prorail.nl/reizigers/nieuws/ravage-teuge-enorm

250 meter spoor vervangen duurt geen echt geen 3 dagen. Het gaat lang duren omdat het ijzerwerk voor de nieuwe portalen niet op voorraad is. Kan er niet wat geleend worden op de zuidtak?
 

23-03-2015 20:37:18
thom
thom
Als je die portalen dan eenmaal hebt, dan neemt het plaatsen ervan ook wel even wat tijd in beslag en is pas mogelijk als het spoor weer berijdbaar opgeleverd is en dan moet de bovenleiding ook nog weer gemonteerd worden...

Dan is de tijd sneller om dan je denkt.

Laatst bewerkt door thom op 23-03-2015 20:41
 

23-03-2015 20:47:51
klaass16
klaass16
Hoeveel portalen zijn er totaal beschadigd?

Is er al bekend of er meer schade is aan de onderkant van de 958?

Aan foto's te zien die geplaatst waren hier op somda, vond ik dat de beschadigde kop er nog redelijk goed mee weg gekomen is. In ieder geval is er denk ik ook inwendige schade, denk aan apparatuur in de neus


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

23-03-2015 20:54:14
timtrein
timtrein
6 las ik.
Het stel is ontspoord, dan snap je vast dat er wel schade aan de onderkant is.
 

23-03-2015 20:55:29
stefanvw14
stefanvw14
Quote
klaass16 (ma 23 mrt 2015 20:47:51 https://www.somda.nl/forum/16328/p532709/): Hoeveel portalen zijn er totaal beschadigd?

Is er al bekend of er meer schade is aan de onderkant van de 958?

Aan foto's te zien die geplaatst waren hier op somda, vond ik dat de beschadigde kop er nog redelijk goed mee weg gekomen is. In ieder geval is er denk ik ook inwendige schade, denk aan apparatuur in de neus


De ravage op het spoor bij Teuge blijkt zeer omvangrijk. Maar liefst zes betonnen bovenleidingportalen (de palen waaraan de bovenleiding zit) inclusief de fundering ervan, moeten vernieuwd worden. Ook is het spoor over ruim 250 meter zodanig beschadigd, dat het compleet wordt vervangen. Er zijn 420 nieuwe dwarsliggers en zeker 500 meter aan spoorstaven voor nodig. Bovendien vernieuwen we op vier locaties de baanapparatuur voor energievoorziening omdat ook deze beschadigd is geraakt. Honderden spoorwerkers werken aan het herstel.

Bron: ProRail.nl

Laatst bewerkt door stefanvw14 op 23-03-2015 20:56
 

23-03-2015 21:10:50
daniel_ddr
daniel_ddr
Ik vroeg me nog af hoe je met 500 meter spoorstaaf 250 meter dubbelspoor kunt vernieuwen, maar het blijkt dus alleen om het spoor waarover de ontspoorde trein reed te gaan. Het andere kan nog met slijpwerk opgelapt worden.

@kiekkiek: waar haal je dat vandaan? Aldus ProRail heeft men gewoon eerst een dag nodig om het spoor te verniewen en worden morgen de nieuwe portalen geplaatst.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-03-2015 21:18:54
maurits
maurits
Dat zullen waarschijnlijk geen betonnen exemplaren zijn, maar de standaardportalen van metaal. Waardoor je de plek van de ontsporing de komende jaren nog goed kunt herkennen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

23-03-2015 21:27:14
kiekkiek
kiekkiek
Quote
daniel_ddr (ma 23 mrt 2015 21:10:50 https://www.somda.nl/forum/16328/p532718/): Ik vroeg me nog af hoe je met 500 meter spoorstaaf 250 meter dubbelspoor kunt vernieuwen, maar het blijkt dus alleen om het spoor waarover de ontspoorde trein reed te gaan. Het andere kan nog met slijpwerk opgelapt worden.

@kiekkiek: waar haal je dat vandaan? Aldus ProRail heeft men gewoon eerst een dag nodig om het spoor te verniewen en worden morgen de nieuwe portalen geplaatst.

Van een harde werker ter plekke.
 

23-03-2015 22:08:37
Dre
Dre
Quote
maurits (ma 23 mrt 2015 21:18:54 https://www.somda.nl/forum/16328/p532720/): Dat zullen waarschijnlijk geen betonnen exemplaren zijn, maar de standaardportalen van metaal. Waardoor je de plek van de ontsporing de komende jaren nog goed kunt herkennen.

Betonnen portalen zijn alleen in de oorlog (Ut-Hvs) en wederopbouw-elektrificatie van de jaren '50 in Brabant en Noordoost-Nederland gebruikt (wegens grondstoftekort). Vanaf de jaren '60 worden nog uitsluitend DIN-portalen geplaatst. Ga er maar vanuit dat die ook daar komen.
 

23-03-2015 22:40:10
maigoda
maigoda
Ik denk dat hier inderdaad geen betonnen palen terugkeren. Maar je weet maar nooit. Bij Hvsp werden een keer een stuk of vier boogportalen geveld door een niet goed ingeklapte hijskraan die de overweg overstak. Maar na 1,5 jaar werden de hulp-portalen ineens door nieuwe boogportalen vervangen. Er werden dus nieuwe gemaakt.
Groetjes,
Emiel
 

23-03-2015 22:42:31
daniel_ddr
daniel_ddr
Het verschil is dat de boogportalen op Ut-Hvs op de monumentenlijst staan las ik elders. Met de betonnen portalen in Brabant en het oosten van het land is dat niet het geval.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-03-2015 22:43:23
sfj
Als ik het me goed herinner hebben die Gotische bogen een monumentale status, weet niet hoe het daar bij Teuge zit ...

Edit: daniel_ddr bevestigt mijn vermoeden.

Laatst bewerkt door sfj op 23-03-2015 22:44


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

23-03-2015 22:57:51
sjoerd
sjoerd
Tja, die Gotische bogen zijn monumentaal; oorspronkelijk een Frans ontwerp, al weet ik niet of ze daar nog voorkomen. De talrijke inmiddels gesneuvelde betonnen portalen op de Westbrabantse lijnen en de vakwerkbetonnen exemplaren in het oosten worden vervangen door DIN-portalen. Ze hebben allemaal meer of minder last van betonrot; sommige zijn al jaren gespalkt of voorzien van een stalen top waardoor de dwarsbalk nog kon worden gehandhaafd. Op den duur: allemaal vervangen.  

23-03-2015 22:58:21
Erikvd12
Erikvd12
Hier in Swk is een overweg waar 3 portalen al rond de jaren '70 zijn vervangen door DIN-portalen. Een tijdje terug waren bij Teuge ook al portalen slachtoffer.

Heb wel het idee dat de Brabantse portalen vaker zijn vervangen dan de Noord-oost portalen.
In Helmond willen ze ook portalen vervangen vanwege ouderdom..

Laatst bewerkt door Erikvd12 op 23-03-2015 23:00
 

23-03-2015 23:26:45
jochem
jochem
In Wijhe zijn bij een overwegbotsing in 2005 ook een handvol betonnen portalen gerooid en later vervangen door stalen exemplaren. Zie ook http://bertram.bourdrez.org/wijhe/  

24-03-2015 06:50:39
nohab
nohab
Quote
sjoerd (ma 23 mrt 2015 22:57:51 https://www.somda.nl/forum/16328/p532735/): Tja, die Gotische bogen zijn monumentaal; oorspronkelijk een Frans ontwerp, al weet ik niet of ze daar nog voorkomen.
Bedoel je die portalen op de lijn naar Bayonne? Die zijn wel gebogen maar het zijn geen driescharnierportalen. Die tussen Ut en Hvs kunnen daar dus hooguit op geinspireerd zijn. Tot zover het off-topicgedeelte.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

24-03-2015 10:19:40
slifor2
slifor2
Quote
Dre (ma 23 mrt 2015 22:08:37 https://www.somda.nl/forum/16328/p532729/):
Quote
maurits (ma 23 mrt 2015 21:18:54 https://www.somda.nl/forum/16328/p532720/): Dat zullen waarschijnlijk geen betonnen exemplaren zijn, maar de standaardportalen van metaal. Waardoor je de plek van de ontsporing de komende jaren nog goed kunt herkennen.

Betonnen portalen zijn alleen in de oorlog (Ut-Hvs) en wederopbouw-elektrificatie van de jaren '50 in Brabant en Noordoost-Nederland gebruikt (wegens grondstoftekort). Vanaf de jaren '60 worden nog uitsluitend DIN-portalen geplaatst. Ga er maar vanuit dat die ook daar komen.


Waarom worden er tegenwoordig eigenlijk geen betonnen portalen/masten meer toegepast? Volgens mij worden betonnen palen bij onze oosterburen volop gebruikt bij nieuwbouw...
 

24-03-2015 17:40:54
midniight
midniight
De staanders staan er al weer! Het is nu opruimen geblazen op het deel. Daarna de liggers er op en een waslijntje hangen. Dus hopen dat het mee blijft zitten nu!


Twello, mooi gat op de Veluwe!
 

24-03-2015 18:16:41
Dre
Dre
Quote
slifor2 (di 24 mrt 2015 10:19:40 https://www.somda.nl/forum/16328/p532779/):
Waarom worden er tegenwoordig eigenlijk geen betonnen portalen/masten meer toegepast? Volgens mij worden betonnen palen bij onze oosterburen volop gebruikt bij nieuwbouw...

Omdat bovenleidingsportalen in Nederland eigenlijk alleen uit staalschaarste (zoals die er in de Tweede Wereldoorlog en in de jaren '50 was) van beton zijn gemaakt. Betonnen portalen hebben als nadeel dat ze vatbaar zijn voor betonrot (vandaar dat bij vele betonnen bovenliggers door een stalen DIN-exemplaar vervangen zijn), terwijl je stalen portalen middels verf kunt wapenen tegen roestvorming.

Overigens wijken de betonnen portalen op Apd-Dv licht af van de rest van de betonnen portalen. De draagkabel is namelijk niet op bokken bevestigd maar op staande isolatoren. Enige dat in alle jaren is gewijzigd aan de portalen is dat de verstevigingskabel in de jaren '90 bovenop de draagkabel is bevestigd (i.p.v. er naast) en dat de van oorsprong symmetrische Y-stukken zijn vervangen door assymmetrische Y-stukken.

Tot zover een klein beetje OT
 

24-03-2015 18:20:48
martijn
martijn
Ik vind het een leerzaam stukje Dat van die staande isolatoren was me echt nooit opgevallen, maar als ik foto's terugkijk, zie ik het inderdaad!  

24-03-2015 18:46:21
nohab
nohab
Quote
midniight Dus hopen dat het mee blijft zitten nu!
Wat zat er dan tegen tot nu toe?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

24-03-2015 20:41:26
thom
thom
Quote
Dre (di 24 mrt 2015 18:16:41 https://www.somda.nl/forum/16328/p532823/):
Omdat bovenleidingsportalen in Nederland eigenlijk alleen uit staalschaarste (zoals die er in de Tweede Wereldoorlog en in de jaren '50 was) van beton zijn gemaakt. Betonnen portalen hebben als nadeel dat ze vatbaar zijn voor betonrot (vandaar dat bij vele betonnen bovenliggers door een stalen DIN-exemplaar vervangen zijn), terwijl je stalen portalen middels verf kunt wapenen tegen roestvorming.

De manier van beschermen is nog beter, de palen en onderdelen worden in een zink bad behandeld. Vroeger werden ze idd dan ook nog geschilderd maar dat doet men tegenwoordig niet meer, waarschijnlijk omdat de verzinklaag al afdoende roest tegen gaat.

Laatst bewerkt door thom op 24-03-2015 20:42
 

24-03-2015 20:54:22
daniel81
daniel81
Maar dat alles roept dan nog steeds de vraag op waarom men in Duitsland wel vaak beton gebruikt.  

24-03-2015 21:01:47
midniight
midniight
Quote
nohab (di 24 mrt 2015 18:46:21 https://www.somda.nl/forum/16328/p532827/):
Quote
midniight Dus hopen dat het mee blijft zitten nu!
Wat zat er dan tegen tot nu toe?


Wat dacht je van oa iets als ontdekken dat er meer beschadigd was? Vanmiddag gingen er toch al wat dingen fout toen ik er even was. De kraan liet oude dwarsliggers uit de klem vallen. Op het vernieuwde deel.


Twello, mooi gat op de Veluwe!
 

24-03-2015 22:09:31
taurus
taurus
De staande isolatoren voor de draagkabel zijn ook op de IJssellijn te vinden in de buurt van Wijhe.  

25-03-2015 06:51:24
mdeen
mdeen
Quote
daniel81 (di 24 mrt 2015 20:54:22 https://www.somda.nl/forum/16328/p532833/): Maar dat alles roept dan nog steeds de vraag op waarom men in Duitsland wel vaak beton gebruikt.

"Vaak" is vooral op NBS. Misschien heeft het daar iets mee te maken? Op de HSL-Zuid staan ook betonmasten.
 

25-03-2015 09:03:03
sjoerd
sjoerd
Dat laatste zou ik dan wel eens precies willen weten: waar dan? Want op de werfjes met reservespul bij Amsterdam en Lage Zwaluwe liggen alleen stalen masten. Ik zou niet weten waar er beton is toegepast. En wat is NBS?
Het gebruik van betonnen masten is na WO II als vervanger toegepast, ook in elektriciteitsmasten en zelfs lantaarnpalen maar doorgaans houden die het geen 30 jaar vol. Het is een wondertje (zuinigheid) dat er nog betonnen bovenleidingsmasten staan in ons land. Hier in het zuiden zijn er al veel gesneuveld en zoals ik hier al eerder aangaf zijn er ettelijke van een stalen opzetstuk voorzien of met stalen omhulsel gespalkt.

Laatst bewerkt door sjoerd op 25-03-2015 09:07
 

25-03-2015 09:15:12
Dre
Dre
Er staan op de HSL-Zuid helemaal geen betonnen portalen. ProRail heeft gewoon overzichtjes waar welke draagconstructies staan.

Linkje: http://energievoorziening.info/overzichtbvldrgc/overzichtbvldrgc.htm
 

25-03-2015 09:18:47
sjoerd
sjoerd
Handig! Dank je! Neemt elke twijfel weg.  

25-03-2015 09:22:38
dvdhoven
dvdhoven
Quote
sjoerd (wo 25 mrt 2015 09:03:03 https://www.somda.nl/forum/16328/p532877/): En wat is NBS?
Neubau Strecke. Zeg maar de tegenhanger van onze HSL, alleen wat langer en groter. NBS wordt gebruikt om geheel nieuwe spoorlijnen aan te duiden, bij een bestaande spoorlijn wordt het ABS, Ausbau Strecke genoemd.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 25-03-2015 09:22


Dick van den Hoven
 

25-03-2015 10:52:37
michael123
michael123
Quote
Dre (di 24 mrt 2015 18:16:41 https://www.somda.nl/forum/16328/p532823/):
Overigens wijken de betonnen portalen op Apd-Dv licht af van de rest van de betonnen portalen. De draagkabel is namelijk niet op bokken bevestigd maar op staande isolatoren.

Dat is niet alleen daar het geval maar ook in de omgeving van Wv, tussen Swk en Hr is een aantal Km uitgevoerd met staande isolatoren.
Er staan zelfs 2 portalen met één staande isolator en één bok. (http://i.gyazo.com/80b64075153799b913ccc6246be24aa8.png)
Ik heb me altijd afgevraagd waarom dit zo is gedaan en waarom er überhaupt afwijkende isolatoren zijn gebruikt, van de een op de andere portaal zijn het namelijk gewoon weer bokken

Laatst bewerkt door michael123 op 25-03-2015 10:53
 

25-03-2015 13:02:36
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
dvdhoven (wo 25 mrt 2015 09:22:38 https://www.somda.nl/forum/16328/p532881/):
Quote
sjoerd (wo 25 mrt 2015 09:03:03 https://www.somda.nl/forum/16328/p532877/): En wat is NBS?
Neubau Strecke. Zeg maar de tegenhanger van onze HSL, alleen wat langer en groter. NBS wordt gebruikt om geheel nieuwe spoorlijnen aan te duiden, bij een bestaande spoorlijn wordt het ABS, Ausbau Strecke genoemd.


Sinds wanneer word de term SFS niet meer gebruikt dan?

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 25-03-2015 13:03


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

25-03-2015 13:07:53
b2py
b2py
SFS (Schnellfahrstrecke) kan voor zowel NBS als ABS, ABS en NBS geven onderscheid in verschillende SFS. Voor zo ver de afkortingen :')

Laatst bewerkt door b2py op 25-03-2015 13:08
 

25-03-2015 14:07:05
pjkleton
pjkleton
Hoever is men nu in Teuge met de herstelwerkzaamheden ?
Peter
 

25-03-2015 14:11:19
gvttreinen
gvttreinen
Weet niet wat NBS, ABS en SFS met het ongeval bij Teuge te maken heeft maar volgens Prorail is morgen aanvang dienst alles gereed...als het mee zit.
Inmiddels heeft Prorail wel mooie videoverslagen gemaakt van de herstelwerkzaamheden, zie ondermeer: https://www.youtube.com/watch?v=pX2YwV6IfuE