Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Ontsporing stel 958 bij Teuge (Apd - Dv) 22-3-2015

Zondag 22 mrt 2015 - 09:21:22
5431
5431
Nogal, bovenleidingportalen omver zelfs: www.omroepgelderland.nl

Zondag 22 mrt 2015 - 09:23:23
dennis3
dennis3
Betreft een aanrijding op de stationsweg in Teuge met een Plan-V tegen een auto. De trein zou daarbij ook ontspoord zijn. www.destentor.nl

Zondag 22 mrt 2015 - 09:36:09
NSR1855
NSR1855
Trein 7023 met Plan V 958..

Zondag 22 mrt 2015 - 09:51:09
rob46
rob46
Flickr /rob46/
Stel is met twee draaistellen ontspoord: nos.nl

57 jaar OV-fotografie.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zondag 22 mrt 2015 - 10:03:10
wouter15
wouter15
Twitter BakkerRuygrok Facebook Wouter Ruygrok Youtube wouterruygrok
Als ik de foto`s zie ben ik benieuwd of ze de prognose van 23 maart 2:00 halen. Het is namelijk niet niks wat er kapot is.

Zondag 22 mrt 2015 - 10:25:17
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Quote
wouter15 (zo 22 mrt 2015 10:03:10 somda.nl): Als ik de foto`s zie ben ik benieuwd of ze de prognose van 23 maart 2:00 halen. Het is namelijk niet niks wat er kapot is.
Ga er maar van uit van niet, soortgelijke schade (zo niet erger) dan bij Harselaar, duurde volgens mij toen ook meerdere dagen....

Zondag 22 mrt 2015 - 10:28:14
V64
V64
Hopelijk komt Apd - Amf dan weer eerder in dienst, want waarom dat traject ook gestremd is? 2015 logica.

EDIT: Apd - Amf is inmiddels weer opgestart.

Laatst bewerkt door V64 op Zondag 22 mrt 2015 om 11:54:46

Zondag 22 mrt 2015 - 10:33:53
klaass16
klaass16
Gelukkig is het zondag, waardoor de 7023 vrij rustig was als ik de berichten lees.

Er zaten maar 3 passagiers in de trein. Waardoor er mogelijk ook geen gewonden zijn!

Weet iemand over wat van afstand alles bij Teuge beschadigd is?

http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/

Zondag 22 mrt 2015 - 10:35:18
PimTH
PimTH
Flickr 124886297@N02
Geen gewonden in de trein, maar wel een dode in de auto...

Zondag 22 mrt 2015 - 10:40:40
thom
thom
Zou de 958 moeten zijn.

Zondag 22 mrt 2015 - 10:45:38
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Jup, het is nog vroeg:
Quote
NSR1855 (zo 22 mrt 2015 09:36:09 somda.nl): Trein 7023 met Plan V 958..


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Zondag 22 mrt 2015 - 11:50:38
stefanvw14
stefanvw14
Twitter stefanvw14 Facebook stefanvw14 Youtube stefanvw1994
Quote
thom (zo 22 mrt 2015 10:40:40 www.somda.nl): Zou de 958 moeten zijn.
Kan deze meteen afgerangeerd naar de Westhaven voor de sloop

Zondag 22 mrt 2015 - 12:01:28
mvschoon
mvschoon
Plaatje uit de oude doos: www.flickr.com

Zondag 22 mrt 2015 - 13:08:06
TrainTheo
TrainTheo
Quote
slifor2 (zo 22 mrt 2015 10:25:17 www.somda.nl):
Quote
wouter15 (zo 22 mrt 2015 10:03:10 somda.nl): Als ik de foto`s zie ben ik benieuwd of ze de prognose van 23 maart 2:00 halen. Het is namelijk niet niks wat er kapot is.
Ga er maar van uit van niet, soortgelijke schade (zo niet erger) dan bij Harselaar, duurde volgens mij toen ook meerdere dagen....
Prognose bijgesteld naar 'onbekend'.

Zondag 22 mrt 2015 - 18:08:17
bloemkool
bloemkool
Op het NOS Radionieuws van 18 uur werd aangegeven dat de stremming minstens tot woensdagochtend voortduurt

Laatst bewerkt door moderator op Dinsdag 24 mrt 2015 om 10:16:12, reden: Onnodig citaat verwijderd

Zondag 22 mrt 2015 - 18:32:43
Roy
Roy
Hopelijk zet Arriva morgen wat langere treinen in op Zutphen-Apeldoorn.

Zondag 22 mrt 2015 - 18:36:07
stefanvw14
stefanvw14
Twitter stefanvw14 Facebook stefanvw14 Youtube stefanvw1994
Dat is ook nog een optie, alleen sluit Arriva goed op de 3600 naar Dv? Anders heb je er nog niet veel aan

Laatst bewerkt door moderator op Zondag 22 mrt 2015 om 18:40:02, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Zondag 22 mrt 2015 - 18:40:16
bossie186
bossie186
Flickr Bossie441
Ja, een overstap van 10 minuten.

Zondag 22 mrt 2015 - 19:03:59
jeanpierre
jeanpierre
Quote
Roy (zo 22 mrt 2015 18:32:43 www.somda.nl): Hopelijk zet Arriva morgen wat langere treinen in op Zutphen-Apeldoorn.
Ja, dat is wel gepland.

Zondag 22 mrt 2015 - 19:28:52
kniesoor
kniesoor
Benieuwd waar ze dat materieel vanaan gaan halen dan.

Laatst bewerkt door moderator op Dinsdag 24 mrt 2015 om 10:16:43, reden: Onnodig citaat verwijderd

Zondag 22 mrt 2015 - 19:30:00
stefanvw14
stefanvw14
Twitter stefanvw14 Facebook stefanvw14 Youtube stefanvw1994
Quote
jeanpierre (zo 22 mrt 2015 19:03:59 www.somda.nl):
Quote
Roy (zo 22 mrt 2015 18:32:43 www.somda.nl): Hopelijk zet Arriva morgen wat langere treinen in op Zutphen-Apeldoorn.
Ja, dat is wel gepland.
Langere treinen bij Arriva betekend dat dan GTW 2/8 ipv GTW 2/6 of gekoppelde inzet?

Zondag 22 mrt 2015 - 19:31:28
mren
mren
Quote
Quote
kniesoor (zo 22 mrt 2015 19:28:52 www.somda.nl): Ja, dat is wel gepland.
Benieuwd waar ze dat materieel vanaan gaan halen dan.
Ongetwijfeld wordt bedoeld dat buiten de spits langer wordt gereden aangezien voor de spitsten veel/alle materieel wordt gebruikt.

Laatst bewerkt door moderator op Dinsdag 24 mrt 2015 om 10:17:12, reden: Quote ingekort

Zondag 22 mrt 2015 - 19:31:36
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
stefanvw14 (zo 22 mrt 2015 18:20:52 www.somda.nl): Wat is de extra tijd om via de Hanzelijn naar Zl te gaan en wat is de extra tijd om via Amf naar Zl te gaan. Anders zou je de 1500 die nu toch niet zijn slagen naar Dv kan maken, naar Zl te rijden voor je extra omreismogelijkheid. Tussen Amersfoort en Zwolle is er nog wel ruimte op het spoor denk ik(2x SP, 2x IC).
Zover er al ruimte is, is die er juist niet op het moment dat de 1500 rijdt. Die sluit namelijk in Amf cross-platform aan op de IC naar Zl.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zondag 22 mrt 2015 - 19:31:54
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
bloemkool (zo 22 mrt 2015 18:08:17 www.somda.nl):
Quote
TrainTheo (zo 22 mrt 2015 13:08:06 www.somda.nl):
Quote
slifor2 (zo 22 mrt 2015 10:25:17 www.somda.nl):
Quote
wouter15 (zo 22 mrt 2015 10:03:10 somda.nl): Als ik de foto`s zie ben ik benieuwd of ze de prognose van 23 maart 2:00 halen. Het is namelijk niet niks wat er kapot is.
Ga er maar van uit van niet, soortgelijke schade (zo niet erger) dan bij Harselaar, duurde volgens mij toen ook meerdere dagen....
Prognose bijgesteld naar 'onbekend'.
Op het NOS Radionieuws van 18 uur werd aangegeven dat de stremming minstens tot woensdagochtend voortduurt
De Stentor bericht nu: donderdagmorgen www.destentor.nl

Laatst bewerkt door dvdhoven op Zondag 22 mrt 2015 om 19:32:51

Dick van den Hoven

Zondag 22 mrt 2015 - 19:39:59
albertjan9
albertjan9
Twitter albert_jan96 Flickr albertjan96
Quote
jeanpierre (zo 22 mrt 2015 19:03:59 somda.nl):
Quote
Roy (zo 22 mrt 2015 18:32:43 www.somda.nl): Hopelijk zet Arriva morgen wat langere treinen in op Zutphen-Apeldoorn.
Ja, dat is wel gepland.
Ik betwijfel het, er worden door NS wel bussen ingezet, waar Arriva ook weer naar verwijst: twitter.com

Dagelijks Ktr - Ah v.v.

Zondag 22 mrt 2015 - 20:23:53
mvboetzela
mvboetzela
Quote
dvdhoven (zo 22 mrt 2015 19:31:54 www.somda.nl): De Stentor bericht nu: donderdagmorgen www.destentor.nl
De Stentor bericht nu ook dat het om een zelfdoding ging.
www.destentor.nl

Zondag 22 mrt 2015 - 20:25:05
stefanvw14
stefanvw14
Twitter stefanvw14 Facebook stefanvw14 Youtube stefanvw1994
Zo het verdiende zijn eigen fora

Laatst bewerkt door moderator op Zondag 22 mrt 2015 om 20:33:19, reden: Titelfix

Zondag 22 mrt 2015 - 20:28:05
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Quote
stefanvw14 (zo 22 mrt 2015 18:20:52 www.somda.nl): Wat is de extra tijd om via de Hanzelijn naar Zl te gaan en wat is de extra tijd om via Amf naar Zl te gaan. Anders zou je de 1500 die nu toch niet zijn slagen naar Dv kan maken, naar Zl te rijden voor je extra omreismogelijkheid. Tussen Amersfoort en Zwolle is er nog wel ruimte op het spoor denk ik(2x SP, 2x IC).
Als men de reizigersstromen een beetje verspreid dan zouden de bestaande verbindingen het redelijk op moeten kunnen vangen:
- Twente-Asd/Shl, via 7900-Hanzelijn.
- Twente-Ut/Rtd/Gvc, via Zp/Dv-Ah.
- Deventer-Asd/Shl via Zl-Hanzelijn.
- Deventer-Ut/Rtd/Gvc via Ah-Ut.

Voor Dv-Zp-Apd hou je dan alleen de lokale reizigers over, dat gaat wel via Arriva met wat businzet als ondersteuning.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Zondag 22 mrt 2015 - 20:31:59
sfj
sfj
Iets meer info zou niet misstaan en ik heb de titel iets aangepast.

Zondag 22 mrt 2015 - 20:37:02
mren
mren
Meerdere fora? Dat is nogal luxe ja

Overigens: het betrof hier een (bewuste) zelfdoding van het slachtoffer.

Vraag op ieders lippen: wat is er vredesnaam zó defect dat herstel zo ont-zet-tend lang moet duren? Zelfs bij Harmelen reed na 36 uur de eerste trein weer.

Zondag 22 mrt 2015 - 20:42:10
stefanvw14
stefanvw14
Twitter stefanvw14 Facebook stefanvw14 Youtube stefanvw1994
Wat is er mogelijk met de 7900. Tot hoeveel stellen kan daar gecombineerd worden en is er misschien een extra sneltrein mogelijk of zoiets. Wat nu toch wel het grote nadeel is is het enkelsporig is tussen Dv en Zl en ook tussen Wdn en Zl. Dus extra omreizen is erg weinig mogelijk en zal sowieso de IC Berlijn omrijden de aankomende dagen.

Laatst bewerkt door moderator op Zondag 22 mrt 2015 om 21:00:20, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten!

Zondag 22 mrt 2015 - 20:42:35
jeanne
jeanne
In ieder geval een andere manier van werken.

Jeanne Kok

Zondag 22 mrt 2015 - 20:48:53
gose91
gose91
Toen was er iets minder Arbo, denk ik . Als ik op youtube van die elektrificatie filmpjes bekijkt, waren er toen stukken minder safety briefings en dergelijke

Zondag 22 mrt 2015 - 20:52:23
RickBu
RickBu
Quote
stefanvw14 (zo 22 mrt 2015 20:42:10 somda.nl):

Wat is er mogelijk met de 7900. Tot hoeveel stellen kan daar gecombineerd worden en is er misschien een extra sneltrein mogelijk of zoiets. Wat nu toch wel het grote nadeel is is het enkelsporig is tussen Dv en Zl en ook tussen Wdn en Zl. Dus extra omreizen is erg weinig mogelijk en zal sowieso de IC Berlijn omrijden de aankomende dagen.
De 7900 is tot 3 stellen DM'90 te combineren, extra sneltrein tussen Wdn en Zl gaat niet passen (tot 2017, maar dan gaan we offtopic).
Echter rijden de 7924 en 7932 (ri. Zwolle) al met 3 stellen. Ik vraag me af of het ze lukt nog ergens een stel te vinden voor een andere omloop, aangezien dat soms nog wel eens lastig is ondanks het relatief grote reserve.

Laatst bewerkt door RickBu op Zondag 22 mrt 2015 om 20:52:57

Zondag 22 mrt 2015 - 20:53:46
mren
mren
Quote
stefanvw14 (zo 22 mrt 2015 20:42:10 somda.nl): Wat is er mogelijk met de 7900. Tot hoeveel stellen kan daar gecombineerd worden en is er misschien een extra sneltrein mogelijk of zoiets. Wat nu toch wel het grote nadeel is is het enkelsporig is tussen Dv en Zl en ook tussen Wdn en Zl. Dus extra omreizen is erg weinig mogelijk en zal sowieso de IC Berlijn omrijden de aankomende dagen.
Sneltrein is vrijwel niet mogelijk. Treinen kunnen worden verlengd tot maximaal 3 stellen DM'90, maar er is onvoldoende materieel om dit bij elke trein te doen. Volgens mij is er genoeg DM'90 om twee composities van 3 stellen te maken en de rest met 2.

Laatst bewerkt door moderator op Zondag 22 mrt 2015 om 21:01:45, reden: Ingreep in bericht Stefanvw14

Zondag 22 mrt 2015 - 21:10:44
robbertc
robbertc
Maar dat doen ze standaard al. Vrees dat het enige wat zou kunnen, is het niet aftrappen na de spits.

Zondag 22 mrt 2015 - 21:16:27
mren
mren
In de middagspits is er volgens maar maar één trein die met drie stellen rijdt. Overdag zou je nog één (of twee?) stellen van Zl-Kpn kunnen lenen.

Syntus Hgl-Zp laten verlengen kan ook geen kwaad, daar zitten de treintjes ook zonder omreizigers goed vol.

En ook Aml-Mrb-Zl is een goed alternatief voor 7900 tegenwoordig.

Zondag 22 mrt 2015 - 21:24:52
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
gose91 (zo 22 mrt 2015 20:48:53 www.somda.nl): Toen was er iets minder Arbo, denk ik . Als ik op youtube van die elektrificatiefilmpjes bekijk, waren er toen stukken minder safetybriefings en dergelijke.
En geen of nauwelijks versnippering in bedrijven en instanties die zich met het spoor bezighouden. In die tijd was er 1 NS en een timmermansoog was in die tijd voldoende.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Zondag 22 mrt 2015 - 21:26:29
sik214
sik214
Quote
mren (zo 22 mrt 2015 20:37:02 www.somda.nl): Meerdere fora? Dat is nogal luxe ja

Overigens: het betrof hier een (bewuste) zelfdoding van het slachtoffer.

Vraag op ieders lippen: wat is er vredesnaam zó defect dat herstel zo ont-zet-tend lang moet duren? Zelfs bij Harmelen reed na 36 uur de eerste trein weer.
Tja, zoals al gezegd veiligheids en arbo-regels, ook misschien meer onderzoekstijd. Daarbij zag ik minimaal 4 bovenleidingportalen die geknapt zijn. Daar moeten nieuwe voor komen, inclusief betonvoet, met daarbij zo'n kilometer 2 sporig bovenleiding maken lijkt me het een best redelijke prognose. De bestaande mastvoeten zijn één geheel met de paal en dus onherstelbaar.

Zondag 22 mrt 2015 - 21:28:40
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Volgens mij zat er ook een afspaninrichting bij.

Zondag 22 mrt 2015 - 21:29:27
RickBu
RickBu
Quote
mren (zo 22 mrt 2015 20:53:46 somda.nl):
Quote
stefanvw14 (zo 22 mrt 2015 20:42:10 somda.nl): Wat is er mogelijk met de 7900. Tot hoeveel stellen kan daar gecombineerd worden en is er misschien een extra sneltrein mogelijk of zoiets. Wat nu toch wel het grote nadeel is is het enkelsporig is tussen Dv en Zl en ook tussen Wdn en Zl. Dus extra omreizen is erg weinig mogelijk en zal sowieso de IC Berlijn omrijden de aankomende dagen.
Sneltrein is vrijwel niet mogelijk. Treinen kunnen worden verlengd tot maximaal 3 stellen DM'90, maar er is onvoldoende materieel om dit bij elke trein te doen. Volgens mij is er genoeg DM'90 om twee composities van 3 stellen te maken en de rest met 2.
Er zijn 22 stellen DM'90 gereviseerd, waarvan er altijd 2 op Zl - Kpn rijden. Houd je dus 20 stellen over, waarvan er eigenlijk altijd wel een handjevol niet inzetbaar is, met de overige moet je dus 6 compostities maken (of 5 als men kort keert in Es).
Maar we gaan het morgenochtend wel zien!

Zondag 22 mrt 2015 - 21:30:29
sik214
sik214
Klopt. Daardoor kunnen de effecten op de rijdraad flink verderop nog zichtbaar zijn en hebben herstel nodig.

Zondag 22 mrt 2015 - 21:31:25
mren
mren
Voor de herinnering: 'Harmelen' was ook geen klein ongelukje: afbeeldingen.gahetna.nl

(afspaninrichting, iemand?)

Laatst bewerkt door mren op Zondag 22 mrt 2015 om 21:32:49

Zondag 22 mrt 2015 - 21:47:18
sik214
sik214
Een afspaninrichting is een punt waar de ene rijdraad het van de andere overneemt. De afgespannen draad gaat na een stukje parallel gelopen te hebben aan de kant. Aan het eind wordt de draad op spanning gehouden door betonnen contragewichten.

Zondag 22 mrt 2015 - 21:48:53
stefanvw14
stefanvw14
Twitter stefanvw14 Facebook stefanvw14 Youtube stefanvw1994
Om morgen en de verdere dagen een beetje goede reizigersverdeling te hebben, moet in ieder geval de Noord-Oost Intercity's tot Zwolle met 12bakken VIRM rijden. Ook zal de 3600, wat nog een ICRm serie is, met minimaal 6 tot 10 bakken VIRM/NID rijden om de extra omreisstromen op te kunnen vangen. De intercity's van de NS zoals series (12)500/(12)500/2600/3600 moeten maximale capaciteit hebben. Dan maar op Zl en Ah materieel op buffers hebben om extra te kunnen koppelen. Wat dat voor gevolgen zal hebben voor VIRM-series zoals de 800/2100/2200/3000/3100 moet nog blijken.

Laatst bewerkt door stefanvw14 op Zondag 22 mrt 2015 om 21:49:48

Zondag 22 mrt 2015 - 21:49:53
mren
mren
Quote
sik214 (zo 22 mrt 2015 21:47:18 www.somda.nl): Een afspaninrichting is een punt waar de ene rijdraad het van de andere overneemt. De afgespannen draad gaat na een stukje parallel gelopen te hebben aan de kant. Aan het eind wordt de draad op spanning gehouden door betonnen contragewichten.
Ja, weet ik. Ik doelde er op dat die contragewichten dus juist op die Harmelenfoto achter de link te zien waren.

Zondag 22 mrt 2015 - 21:52:56
jeanne
jeanne
Ziet er wel naar een afspaninrichting uit en dat in een boog. De mastvoeten van dit type bovenleiding zijn vaak met een oude spoorstaaf onder de baan door met elkaar verbonden. Met een snijbrander is dat zo gebeurt, maar ik kan me goed voorstellen dat men die niet wil laten zitten in verband met groot mechanisch onderhoud in toekomst. In hoe ver zijn de dwarsliggers beschadigd?

Jeanne Kok

Zondag 22 mrt 2015 - 21:56:46
klaass16
klaass16
Ze proberen vanavond nog om het stel te hersporen

www.rtlnieuws.nl

http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/

Zondag 22 mrt 2015 - 22:03:49
saturn01
saturn01
Ben vanavond nog even op de plek geweest. Prorail had de trein bijna weer op de rails en de 6461 kwam net aan voor het wegslepen. Schade aan de 958 is stevig, zoals op deze serie te zien is....
www.flickr.com

Zondag 22 mrt 2015 - 22:06:56
michaben
michaben
Quote
stefanvw14 (zo 22 mrt 2015 21:48:53 somda.nl): Wat dat voor gevolgen zal hebben voor VIRM-series zoals de 800/2100/2200/3000/3100 moet nog blijken.
Bedoel je met 'moet nog blijken' dat er concrete plannen zijn deze in te korten komende dagen om extra VIRM op de NO te rijden, of is het gewoon speculatie? De manier waarop je deze laatste zin schrijft doet namelijk vermoeden dat het om concrete plannen gaat. Echter is die 3000 serie juist het officiële omreisadvies voor Dv-Ut.

Zondag 22 mrt 2015 - 22:07:41
stefanvw14
stefanvw14
Twitter stefanvw14 Facebook stefanvw14 Youtube stefanvw1994
Quote
saturn01 (zo 22 mrt 2015 22:03:49 www.somda.nl): Ben vanavond nog even op de plek geweest. Prorail had de trein bijna weer op de rails en de 6461 kwam net aan voor het wegslepen. Schade aan de 958 is stevig, zoals op deze serie te zien is....
www.flickr.com
Hoeveel zou dit geintje kosten om de 958 nog op de baan terug te krijgen. Je kan het stel net zo goed meteen naar de westhaven rijden. Mocht de NS dit stel nog op de baan willen houden kan je die net goed reviseren, anders zijn kosten en baten erg hoog

Zondag 22 mrt 2015 - 22:09:11
stefanvw14
stefanvw14
Twitter stefanvw14 Facebook stefanvw14 Youtube stefanvw1994
Quote
michaben (zo 22 mrt 2015 22:06:56 www.somda.nl):
Quote
stefanvw14 (zo 22 mrt 2015 21:48:53 somda.nl): Wat dat voor gevolgen zal hebben voor VIRM-series zoals de 800/2100/2200/3000/3100 moet nog blijken.
Bedoel je met 'moet nog blijken' dat er concrete plannen zijn deze in te korten komende dagen om extra VIRM op de NO te rijden, of is het gewoon speculatie? De manier waarop je deze laatste zin schrijft doet namelijk vermoeden dat het om concrete plannen gaat. Echter is die 3000 serie juist het officiële omreisadvies voor Dv-Ut.
Nee, is niet persé speculatie, maar dan zullen de 3000 en de 3100 ook wel wat langere treinen rijden. Wat in zal houden is drukkere treinen rond Den Haag en Rotterdam

Zondag 22 mrt 2015 - 22:17:13
sfj
sfj
Speculatie = fantasie doen we hier gewoon niet. Houd het bij de feiten svp, geldt vooral voor stefanvw14. Ditjes en datjes staat klaar voor dat soort dingen.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Zondag 22 mrt 2015 - 23:09:17
broek53
broek53
Quote
stefanvw14 (zo 22 mrt 2015 21:48:53 www.somda.nl): Om morgen en de verdere dagen een beetje goede reizigersverdeling te hebben, moet in ieder geval de Noord-Oost Intercity's tot Zwolle met 12bakken VIRM rijden. Ook zal de 3600, wat nog een ICRm serie is, met minimaal 6 tot 10 bakken VIRM/NID rijden om de extra omreisstromen op te kunnen vangen. De intercity's van de NS zoals series (12)500/(12)500/2600/3600 moeten maximale capaciteit hebben. Dan maar op Zl en Ah materieel op buffers hebben om extra te kunnen koppelen. Wat dat voor gevolgen zal hebben voor VIRM-series zoals de 800/2100/2200/3000/3100 moet nog blijken.
Jawel, en als mijn tante wieltjes had, dan was ze een omnibus.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zondag 22 mrt 2015 - 23:13:51
279
279
Quote
stefanvw14 (zo 22 mrt 2015 21:48:53 www.somda.nl): Om morgen en de verdere dagen een beetje goede reizigersverdeling te hebben, moet in ieder geval de Noord-Oost Intercity's tot Zwolle met 12bakken VIRM rijden. Ook zal de 3600, wat nog een ICRm serie is, met minimaal 6 tot 10 bakken VIRM/NID rijden om de extra omreisstromen op te kunnen vangen. De intercity's van de NS zoals series (12)500/(12)500/2600/3600 moeten maximale capaciteit hebben. Dan maar op Zl en Ah materieel op buffers hebben om extra te kunnen koppelen. Wat dat voor gevolgen zal hebben voor VIRM-series zoals de 800/2100/2200/3000/3100 moet nog blijken.
leuk dat je vast het materieel verdeeld voor NSR. regel je ook even het bijbehorende personeel ?

Zondag 22 mrt 2015 - 23:14:19
maigoda
maigoda
Quote
stefanvw14 (zo 22 mrt 2015 22:07:41 somda.nl):
Hoeveel zou dit geintje kosten om de 958 nog op de baan terug te krijgen. Je kan het stel net zo goed meteen naar de westhaven rijden. Mocht de NS dit stel nog op de baan willen houden kan je die net goed reviseren, anders zijn kosten en baten erg hoog
Om je een indicatie te geven: bij de 419 werd door een Bvk de neus ingedrukt. Haarmen heeft de schade op 200.000 euro gecalculeerd, aldus het schaderapport. Ik denk dat we met de 958 wel wat verder komen.
Groetjes,
Emiel

Maandag 23 mrt 2015 - 10:10:45
ZJ37
ZJ37
Dit ongeval doet me een beetje denken aan een ongeval in maart 1993 toen Plan T stel 512 met hoge snelheid te Geffen op een auto reed, ontspoorde en ook een aantal bovenleidingsportalen naar beneden haalde. Helaas was naast de overleden bestuurder van de auto toen ook een dode in de trein te betreuren omdat er een bovenleidingsportaal naar binnen sloeg.

Als ik me niet vergis is het baanvak Ht-O destijds ook een dag of 3 gestremd geweest om alles te herstellen.

Maandag 23 mrt 2015 - 10:18:43
fugazi
fugazi
De 958 staat sinds middernacht op het verlengde van spoor 313 te Dvge.

Maandag 23 mrt 2015 - 12:54:06
illyavaes
illyavaes
Quote
stefanvw14 (zo 22 mrt 2015 22:09:11 www.somda.nl):
Quote
michaben (zo 22 mrt 2015 22:06:56 www.somda.nl):
Quote
stefanvw14 (zo 22 mrt 2015 21:48:53 somda.nl): Wat dat voor gevolgen zal hebben voor VIRM-series zoals de 800/2100/2200/3000/3100 moet nog blijken.
Bedoel je met 'moet nog blijken' dat er concrete plannen zijn deze in te korten komende dagen om extra VIRM op de NO te rijden, of is het gewoon speculatie?
Nee, is niet persé speculatie, maar dan zullen de 3000 en de 3100 ook wel wat langere treinen rijden.
Vergeet het maar, normale samenstelling.

Maandag 23 mrt 2015 - 13:05:18
moderator
Moderator
moderator
Berichten over de materieelinzet n.a.v. de aanrijding bij Teuge zijn verwijderd. Deze behoren thuis in het topic opvallende dingen, waar e.e.a. ook gemeld is.

Met vriendelijke groet, Het moderator team

Maandag 23 mrt 2015 - 14:18:53
michaben
michaben
Quote
jeanne (zo 22 mrt 2015 21:52:56 somda.nl): In hoe ver zijn de dwarsliggers beschadigd?
ProRail geeft inmiddels antwoord hierop: onherstelbaar beschadigd. Over circa 250 meter wordt het spoor nu compleet vervangen.
www.prorail.nl

Maandag 23 mrt 2015 - 14:46:44
broek53
broek53
Als het betonnen dwarsliggers zijn, is dat bij een ontsporing vrijwel een zekerheid.

Maandag 23 mrt 2015 - 17:31:35
martijn
martijn
Een kleine impressie van de 958 op Deventer Goederen: www.martijnvanvulpen.nl

Maandag 23 mrt 2015 - 19:09:26
mren
mren
Hing jij over het hek toen de int. Zl-Dv-Hgl langs reed, rond 16:40uur?

Maandag 23 mrt 2015 - 19:59:27
martijn
martijn
Haha nou dat over het hek hangen, viel wel mee toch? Maar ik heb die foto's wel gemaakt toen de int langsreed inderdaad.

Maandag 23 mrt 2015 - 20:32:29
kiekkiek
kiekkiek
Quote
michaben (ma 23 mrt 2015 14:18:53 www.somda.nl):
Quote
jeanne (zo 22 mrt 2015 21:52:56 somda.nl): In hoe ver zijn de dwarsliggers beschadigd?
ProRail geeft inmiddels antwoord hierop: onherstelbaar beschadigd. Over circa 250 meter wordt het spoor nu compleet vervangen.
www.prorail.nl
250 meter spoor vervangen duurt geen echt geen 3 dagen. Het gaat lang duren omdat het ijzerwerk voor de nieuwe portalen niet op voorraad is. Kan er niet wat geleend worden op de zuidtak?

Maandag 23 mrt 2015 - 20:37:18
thom
thom
Als je die portalen dan eenmaal hebt, dan neemt het plaatsen ervan ook wel even wat tijd in beslag en is pas mogelijk als het spoor weer berijdbaar opgeleverd is en dan moet de bovenleiding ook nog weer gemonteerd worden...

Dan is de tijd sneller om dan je denkt.

Laatst bewerkt door thom op Maandag 23 mrt 2015 om 20:41:12

Maandag 23 mrt 2015 - 20:47:51
klaass16
klaass16
Hoeveel portalen zijn er totaal beschadigd?

Is er al bekend of er meer schade is aan de onderkant van de 958?

Aan foto's te zien die geplaatst waren hier op somda, vond ik dat de beschadigde kop er nog redelijk goed mee weg gekomen is. In ieder geval is er denk ik ook inwendige schade, denk aan apparatuur in de neus

http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/

Maandag 23 mrt 2015 - 20:54:14
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
6 las ik.
Het stel is ontspoord, dan snap je vast dat er wel schade aan de onderkant is.

Maandag 23 mrt 2015 - 20:55:29
stefanvw14
stefanvw14
Twitter stefanvw14 Facebook stefanvw14 Youtube stefanvw1994
Quote
klaass16 (ma 23 mrt 2015 20:47:51 www.somda.nl): Hoeveel portalen zijn er totaal beschadigd?

Is er al bekend of er meer schade is aan de onderkant van de 958?

Aan foto's te zien die geplaatst waren hier op somda, vond ik dat de beschadigde kop er nog redelijk goed mee weg gekomen is. In ieder geval is er denk ik ook inwendige schade, denk aan apparatuur in de neus
De ravage op het spoor bij Teuge blijkt zeer omvangrijk. Maar liefst zes betonnen bovenleidingportalen (de palen waaraan de bovenleiding zit) inclusief de fundering ervan, moeten vernieuwd worden. Ook is het spoor over ruim 250 meter zodanig beschadigd, dat het compleet wordt vervangen. Er zijn 420 nieuwe dwarsliggers en zeker 500 meter aan spoorstaven voor nodig. Bovendien vernieuwen we op vier locaties de baanapparatuur voor energievoorziening omdat ook deze beschadigd is geraakt. Honderden spoorwerkers werken aan het herstel.

Bron: ProRail.nl

Laatst bewerkt door stefanvw14 op Maandag 23 mrt 2015 om 20:56:46

Maandag 23 mrt 2015 - 21:10:50
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Ik vroeg me nog af hoe je met 500 meter spoorstaaf 250 meter dubbelspoor kunt vernieuwen, maar het blijkt dus alleen om het spoor waarover de ontspoorde trein reed te gaan. Het andere kan nog met slijpwerk opgelapt worden.

@kiekkiek: waar haal je dat vandaan? Aldus ProRail heeft men gewoon eerst een dag nodig om het spoor te verniewen en worden morgen de nieuwe portalen geplaatst.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 23 mrt 2015 - 21:18:54
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Dat zullen waarschijnlijk geen betonnen exemplaren zijn, maar de standaardportalen van metaal. Waardoor je de plek van de ontsporing de komende jaren nog goed kunt herkennen.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Maandag 23 mrt 2015 - 21:27:14
kiekkiek
kiekkiek
Quote
daniel_ddr (ma 23 mrt 2015 21:10:50 www.somda.nl): Ik vroeg me nog af hoe je met 500 meter spoorstaaf 250 meter dubbelspoor kunt vernieuwen, maar het blijkt dus alleen om het spoor waarover de ontspoorde trein reed te gaan. Het andere kan nog met slijpwerk opgelapt worden.

@kiekkiek: waar haal je dat vandaan? Aldus ProRail heeft men gewoon eerst een dag nodig om het spoor te verniewen en worden morgen de nieuwe portalen geplaatst.
Van een harde werker ter plekke.

Maandag 23 mrt 2015 - 22:08:37
Dre
Dre
Quote
maurits (ma 23 mrt 2015 21:18:54 somda.nl): Dat zullen waarschijnlijk geen betonnen exemplaren zijn, maar de standaardportalen van metaal. Waardoor je de plek van de ontsporing de komende jaren nog goed kunt herkennen.
Betonnen portalen zijn alleen in de oorlog (Ut-Hvs) en wederopbouw-elektrificatie van de jaren '50 in Brabant en Noordoost-Nederland gebruikt (wegens grondstoftekort). Vanaf de jaren '60 worden nog uitsluitend DIN-portalen geplaatst. Ga er maar vanuit dat die ook daar komen.

Maandag 23 mrt 2015 - 22:40:10
maigoda
maigoda
Ik denk dat hier inderdaad geen betonnen palen terugkeren. Maar je weet maar nooit. Bij Hvsp werden een keer een stuk of vier boogportalen geveld door een niet goed ingeklapte hijskraan die de overweg overstak. Maar na 1,5 jaar werden de hulp-portalen ineens door nieuwe boogportalen vervangen. Er werden dus nieuwe gemaakt.
Groetjes,
Emiel

Maandag 23 mrt 2015 - 22:42:31
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Het verschil is dat de boogportalen op Ut-Hvs op de monumentenlijst staan las ik elders. Met de betonnen portalen in Brabant en het oosten van het land is dat niet het geval.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 23 mrt 2015 - 22:43:23
sfj
sfj
Als ik het me goed herinner hebben die Gotische bogen een monumentale status, weet niet hoe het daar bij Teuge zit ...

Edit: daniel_ddr bevestigt mijn vermoeden.

Laatst bewerkt door sfj op Maandag 23 mrt 2015 om 22:44:23

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Maandag 23 mrt 2015 - 22:57:51
sjoerd
sjoerd
Tja, die Gotische bogen zijn monumentaal; oorspronkelijk een Frans ontwerp, al weet ik niet of ze daar nog voorkomen. De talrijke inmiddels gesneuvelde betonnen portalen op de Westbrabantse lijnen en de vakwerkbetonnen exemplaren in het oosten worden vervangen door DIN-portalen. Ze hebben allemaal meer of minder last van betonrot; sommige zijn al jaren gespalkt of voorzien van een stalen top waardoor de dwarsbalk nog kon worden gehandhaafd. Op den duur: allemaal vervangen.

Maandag 23 mrt 2015 - 22:58:21
Erikvd12
Erikvd12
Twitter erikvandalen2 Youtube berkhofduvedec Flickr 93306820@N07
Hier in Swk is een overweg waar 3 portalen al rond de jaren '70 zijn vervangen door DIN-portalen. Een tijdje terug waren bij Teuge ook al portalen slachtoffer.

Heb wel het idee dat de Brabantse portalen vaker zijn vervangen dan de Noord-oost portalen.
In Helmond willen ze ook portalen vervangen vanwege ouderdom..

Laatst bewerkt door Erikvd12 op Maandag 23 mrt 2015 om 23:00:07

Maandag 23 mrt 2015 - 23:26:45
jochem
jochem
In Wijhe zijn bij een overwegbotsing in 2005 ook een handvol betonnen portalen gerooid en later vervangen door stalen exemplaren. Zie ook bertram.bourdrez.org

Dinsdag 24 mrt 2015 - 06:50:39
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
sjoerd (ma 23 mrt 2015 22:57:51 www.somda.nl): Tja, die Gotische bogen zijn monumentaal; oorspronkelijk een Frans ontwerp, al weet ik niet of ze daar nog voorkomen.
Bedoel je die portalen op de lijn naar Bayonne? Die zijn wel gebogen maar het zijn geen driescharnierportalen. Die tussen Ut en Hvs kunnen daar dus hooguit op geinspireerd zijn. Tot zover het off-topicgedeelte.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Dinsdag 24 mrt 2015 - 10:19:40
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Quote
Dre (ma 23 mrt 2015 22:08:37 www.somda.nl):
Quote
maurits (ma 23 mrt 2015 21:18:54 somda.nl): Dat zullen waarschijnlijk geen betonnen exemplaren zijn, maar de standaardportalen van metaal. Waardoor je de plek van de ontsporing de komende jaren nog goed kunt herkennen.
Betonnen portalen zijn alleen in de oorlog (Ut-Hvs) en wederopbouw-elektrificatie van de jaren '50 in Brabant en Noordoost-Nederland gebruikt (wegens grondstoftekort). Vanaf de jaren '60 worden nog uitsluitend DIN-portalen geplaatst. Ga er maar vanuit dat die ook daar komen.
Waarom worden er tegenwoordig eigenlijk geen betonnen portalen/masten meer toegepast? Volgens mij worden betonnen palen bij onze oosterburen volop gebruikt bij nieuwbouw...

Dinsdag 24 mrt 2015 - 17:40:54
midniight
midniight
De staanders staan er al weer! Het is nu opruimen geblazen op het deel. Daarna de liggers er op en een waslijntje hangen. Dus hopen dat het mee blijft zitten nu!

Twello, mooi gat op de Veluwe!

Dinsdag 24 mrt 2015 - 18:16:41
Dre
Dre
Quote
slifor2 (di 24 mrt 2015 10:19:40 somda.nl):
Waarom worden er tegenwoordig eigenlijk geen betonnen portalen/masten meer toegepast? Volgens mij worden betonnen palen bij onze oosterburen volop gebruikt bij nieuwbouw...
Omdat bovenleidingsportalen in Nederland eigenlijk alleen uit staalschaarste (zoals die er in de Tweede Wereldoorlog en in de jaren '50 was) van beton zijn gemaakt. Betonnen portalen hebben als nadeel dat ze vatbaar zijn voor betonrot (vandaar dat bij vele betonnen bovenliggers door een stalen DIN-exemplaar vervangen zijn), terwijl je stalen portalen middels verf kunt wapenen tegen roestvorming.

Overigens wijken de betonnen portalen op Apd-Dv licht af van de rest van de betonnen portalen. De draagkabel is namelijk niet op bokken bevestigd maar op staande isolatoren. Enige dat in alle jaren is gewijzigd aan de portalen is dat de verstevigingskabel in de jaren '90 bovenop de draagkabel is bevestigd (i.p.v. er naast) en dat de van oorsprong symmetrische Y-stukken zijn vervangen door assymmetrische Y-stukken.

Tot zover een klein beetje OT

Dinsdag 24 mrt 2015 - 18:20:48
martijn
martijn
Ik vind het een leerzaam stukje Dat van die staande isolatoren was me echt nooit opgevallen, maar als ik foto's terugkijk, zie ik het inderdaad!

Dinsdag 24 mrt 2015 - 18:46:21
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
midniight Dus hopen dat het mee blijft zitten nu!
Wat zat er dan tegen tot nu toe?

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Dinsdag 24 mrt 2015 - 20:41:26
thom
thom
Quote
Dre (di 24 mrt 2015 18:16:41 www.somda.nl):
Omdat bovenleidingsportalen in Nederland eigenlijk alleen uit staalschaarste (zoals die er in de Tweede Wereldoorlog en in de jaren '50 was) van beton zijn gemaakt. Betonnen portalen hebben als nadeel dat ze vatbaar zijn voor betonrot (vandaar dat bij vele betonnen bovenliggers door een stalen DIN-exemplaar vervangen zijn), terwijl je stalen portalen middels verf kunt wapenen tegen roestvorming.
De manier van beschermen is nog beter, de palen en onderdelen worden in een zink bad behandeld. Vroeger werden ze idd dan ook nog geschilderd maar dat doet men tegenwoordig niet meer, waarschijnlijk omdat de verzinklaag al afdoende roest tegen gaat.

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 24 mrt 2015 om 20:42:20

Dinsdag 24 mrt 2015 - 20:54:22
daniel81
daniel81
Maar dat alles roept dan nog steeds de vraag op waarom men in Duitsland wel vaak beton gebruikt.

Dinsdag 24 mrt 2015 - 21:01:47
midniight
midniight
Quote
nohab (di 24 mrt 2015 18:46:21 somda.nl):
Quote
midniight Dus hopen dat het mee blijft zitten nu!
Wat zat er dan tegen tot nu toe?
Wat dacht je van oa iets als ontdekken dat er meer beschadigd was? Vanmiddag gingen er toch al wat dingen fout toen ik er even was. De kraan liet oude dwarsliggers uit de klem vallen. Op het vernieuwde deel.

Twello, mooi gat op de Veluwe!

Dinsdag 24 mrt 2015 - 22:09:31
taurus
taurus
De staande isolatoren voor de draagkabel zijn ook op de IJssellijn te vinden in de buurt van Wijhe.

Woensdag 25 mrt 2015 - 06:51:24
mdeen
mdeen
Quote
daniel81 (di 24 mrt 2015 20:54:22 somda.nl): Maar dat alles roept dan nog steeds de vraag op waarom men in Duitsland wel vaak beton gebruikt.
"Vaak" is vooral op NBS. Misschien heeft het daar iets mee te maken? Op de HSL-Zuid staan ook betonmasten.

Woensdag 25 mrt 2015 - 09:03:03
sjoerd
sjoerd
Dat laatste zou ik dan wel eens precies willen weten: waar dan? Want op de werfjes met reservespul bij Amsterdam en Lage Zwaluwe liggen alleen stalen masten. Ik zou niet weten waar er beton is toegepast. En wat is NBS?
Het gebruik van betonnen masten is na WO II als vervanger toegepast, ook in elektriciteitsmasten en zelfs lantaarnpalen maar doorgaans houden die het geen 30 jaar vol. Het is een wondertje (zuinigheid) dat er nog betonnen bovenleidingsmasten staan in ons land. Hier in het zuiden zijn er al veel gesneuveld en zoals ik hier al eerder aangaf zijn er ettelijke van een stalen opzetstuk voorzien of met stalen omhulsel gespalkt.

Laatst bewerkt door sjoerd op Woensdag 25 mrt 2015 om 09:07:11

Woensdag 25 mrt 2015 - 09:15:12
Dre
Dre
Er staan op de HSL-Zuid helemaal geen betonnen portalen. ProRail heeft gewoon overzichtjes waar welke draagconstructies staan.

Linkje: energievoorziening.info

Woensdag 25 mrt 2015 - 09:18:47
sjoerd
sjoerd
Handig! Dank je! Neemt elke twijfel weg.

Woensdag 25 mrt 2015 - 09:22:38
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
sjoerd (wo 25 mrt 2015 09:03:03 www.somda.nl): En wat is NBS?
Neubau Strecke. Zeg maar de tegenhanger van onze HSL, alleen wat langer en groter. NBS wordt gebruikt om geheel nieuwe spoorlijnen aan te duiden, bij een bestaande spoorlijn wordt het ABS, Ausbau Strecke genoemd.

Laatst bewerkt door dvdhoven op Woensdag 25 mrt 2015 om 09:22:58

Dick van den Hoven

Woensdag 25 mrt 2015 - 10:52:37
michael123
michael123
Flickr 69852923@N02
Quote
Dre (di 24 mrt 2015 18:16:41 somda.nl):
Overigens wijken de betonnen portalen op Apd-Dv licht af van de rest van de betonnen portalen. De draagkabel is namelijk niet op bokken bevestigd maar op staande isolatoren.
Dat is niet alleen daar het geval maar ook in de omgeving van Wv, tussen Swk en Hr is een aantal Km uitgevoerd met staande isolatoren.
Er staan zelfs 2 portalen met één staande isolator en één bok. (i.gyazo.com)
Ik heb me altijd afgevraagd waarom dit zo is gedaan en waarom er überhaupt afwijkende isolatoren zijn gebruikt, van de een op de andere portaal zijn het namelijk gewoon weer bokken

Laatst bewerkt door michael123 op Woensdag 25 mrt 2015 om 10:53:00

Woensdag 25 mrt 2015 - 13:02:36
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Quote
dvdhoven (wo 25 mrt 2015 09:22:38 somda.nl):
Quote
sjoerd (wo 25 mrt 2015 09:03:03 www.somda.nl): En wat is NBS?
Neubau Strecke. Zeg maar de tegenhanger van onze HSL, alleen wat langer en groter. NBS wordt gebruikt om geheel nieuwe spoorlijnen aan te duiden, bij een bestaande spoorlijn wordt het ABS, Ausbau Strecke genoemd.
Sinds wanneer word de term SFS niet meer gebruikt dan?

Laatst bewerkt door dlm4yjp op Woensdag 25 mrt 2015 om 13:03:16

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 25 mrt 2015 - 13:07:53
b2py
b2py
SFS (Schnellfahrstrecke) kan voor zowel NBS als ABS, ABS en NBS geven onderscheid in verschillende SFS. Voor zo ver de afkortingen :')

Laatst bewerkt door b2py op Woensdag 25 mrt 2015 om 13:08:10

Woensdag 25 mrt 2015 - 14:07:05
pjkleton
pjkleton
Hoever is men nu in Teuge met de herstelwerkzaamheden ?
Peter

Woensdag 25 mrt 2015 - 14:11:19
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Weet niet wat NBS, ABS en SFS met het ongeval bij Teuge te maken heeft maar volgens Prorail is morgen aanvang dienst alles gereed...als het mee zit.
Inmiddels heeft Prorail wel mooie videoverslagen gemaakt van de herstelwerkzaamheden, zie ondermeer: www.youtube.com