Nieuwe concept langeafstandsvervoer Duitsland
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
18-03-2015 18:29:19
ICE11
ICE11
De DB heeft vandaag het nieuwe concept voor de langeafstandsvervoer bekend gemaakt. Daarmee wil men vooral de concurrentie door de langeafstandsbussen afweren:

http://www.deutschebahn.com/der_neue_fernverkehr

In het kort: Tot 2030 moet op iedere ICE-lijn minimum 2x/uur een ICE rijden en er komt een "nieuwe" net van 1x/2 uur rijdende ICs op lijnen, waar momenteel alleen regionale treinen rijden. Deze "nieuwe" IC-net is feitelijk niets anders als de wedergeboorte van de Interregio, die de DB rond 8 jaar geleden geschrapt had.

Laatst bewerkt door ICE11 op 18-03-2015 18:31, reden: Link werkte niet
 

18-03-2015 18:45:21
AlexNL
AlexNL
Niet tot 2030, maar tegen 2030. Dat is toch iets anders.

Er zijn nog meer aanpassingen die DB doorvoert: de Bahncard blijft en er komt een versie die 3 maanden geldig is i.p.v. een jaar, en het tijdvenster voor boeking van Sparpreise wordt verruimd tot 'kort voor vertrek'. Zitplaatsreserveringen worden gratis, net als wifi in zowel 1e als 2e klas.
 

18-03-2015 20:34:42
ICE11
ICE11
En ik moet me zelf corrigeren: De twee ICE per uur alleen maar op de belangrijke lijnen zoals Köln-Ruhrgebiet-Hamburg, Berlin-Hannover-Ruhrgebiet-Köln, Hamburg-Berlin, München-Nürnberg-Frankfurt, München-Stuttgart, .... en niet grensoverschrijdend naar Nederland, Belgie en Frankrijk.  

18-03-2015 21:18:50
AlexNL
AlexNL
Op de website van het DB-concern is een kaart(je) te vinden van hoe het Fernverkehrnetwerk er tegen 2030 uit moet zien en dat valt niet tegen, vind ik.

Hierzo: http://www.deutschebahn.com/contentblob/9074184/bild_kundenoffensive/data.jpg;jsessionid=694ECFA52707CE03055CF8C45022AD8A.ecm-live-ext-cae-poros
 


18-03-2015 21:42:07
Ovindel
Ovindel
Hmmm... de twee lijnen Nederland in zijn ICE-rood, dus zou dat betekenen dat de IC Berlijn op de lange termijn dus toch een ICE wordt?  

18-03-2015 21:44:37
sfj
Dat is inderdaad al jaren de bedoeling, zeker qua materieel


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

18-03-2015 21:46:19
mren
mren
Geen ICE, maar ICx; loc+rtgn  

18-03-2015 21:59:52
AlexNL
AlexNL
En als ik het goed zie wordt de ICE-dienst Brussel - Duitsland ook opgevoerd naar een tweeuursdienst. Die rijdt nu nog 4x per dag.  

18-03-2015 22:03:25
ICE11
ICE11
@ mren: Het kan alleen maar ICE of overanderd loc + rijtuigen. De oorspronkelijke bestelling van bicourante nieuwe ICx-treinstellen (toekomstige serie 412)is geannulleerd ten gunste van meer "binnenlandse" stellen.

@ AlexNL: Op de lijn naar Brussel is de tweeuursdienst blijkbaar een combinatie van ICE en Thalys.
 

18-03-2015 23:28:32
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
mren (wo 18 mrt 2015 21:46:19 https://www.somda.nl/forum/16299/p531954/): Geen ICE, maar ICx; loc+rtgn


onjuist, de huidige ICE 3M naar Frankfurt en verder zal doorstromen naar de IC-Berlijn, de ICE naar Frankfurt staat, als ik het niet verkeerd onthouden heb, op de planning om in 2021 over te gaan op de Valario.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

19-03-2015 06:40:07
nohab
nohab
Velaro.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

19-03-2015 07:25:14
jorgo
jorgo
Bovendien is de ICx geen loc+rijtuigen, maar een treinstel met 3/7 of 5/10 aangedreven bakken, meen ik.  

19-03-2015 09:05:32
jbt
jbt
Leuk en goed plan. Ben er ook blij mee, maar de vraag is of het op de lange duur gaat standhouden. Vanuit de geschiedenis ben ik sceptisch. De InterRegio werd destijds op vergelijkbare wijze geïntroduceerd, maar moest uiteindelijk het loodje leggen, naar ik mij meen te herinneren vanwege 'beursaspiraties' van Deutsche Bahn. Als dit wordt geïntroduceerd, dan is het de hoop dat de koers van Deutsche Bahn ook voor vele jaren op het behoud van dit soort 'Fernzüge' blijft.  

19-03-2015 09:45:56
jor[D]1
jor[D]1
verschil met toen is natuurlijk dat de bus markt zeer succesvol is geopend. Mensen blijken best wat langer onderweg te willen zijn, voor wat minder.
de IRE hamburg-berlijn is hier ook het resultaat van.
 

19-03-2015 09:59:10
reisthijs
reisthijs
Quote
ICE11 (wo 18 mrt 2015 22:03:25 https://www.somda.nl/forum/16299/p531963/): @ mren: Het kan alleen maar ICE of overanderd loc + rijtuigen. De oorspronkelijke bestelling van bicourante nieuwe ICx-treinstellen (toekomstige serie 412)is geannulleerd ten gunste van meer "binnenlandse" stellen.
DB heeft nog genoeg opties openstaan voor meer ICx (dat contract loopt tot 2030) dus een bicourante vervolgserie bestellen kan altijd nog.
 

19-03-2015 10:36:06
AlexNL
AlexNL
Quote
dlm4yjp (wo 18 mrt 2015 23:28:32 https://www.somda.nl/forum/16299/p531968/):

onjuist, de huidige ICE 3M naar Frankfurt en verder zal doorstromen naar de IC-Berlijn, de ICE naar Frankfurt staat, als ik het niet verkeerd onthouden heb, op de planning om in 2021 over te gaan op de Valario.


Dat lijkt me eigenlijk niet, omdat je dan een duur treinstel inzet op een route waar hij niet tot z'n volle recht kan komen. Het snelste deel van de route is de SFS Hannover - Berlin (Vmax 250), terwijl het materieel 330 kan. Een rit van Amsterdam naar Berlijn duurt 6,5 uur, DB zou aardig wat ICE's nodig hebben voor die route, die elders een betere inzet kunnen krijgen. Bijvoorbeeld op trajecten waar een 300+ km/h-HSL ligt.

Ik denk toch dat er een (vervolg)serie ICx gaat komen die beter is toegespitst op deze verbinding.
 

19-03-2015 11:35:42
maurits
maurits
Ik verwacht inderdaad dat de IC-Berlijn op met een multicourante ICx gaat rijden. Of wellicht een voor Duitsland geschikte versie van de IC-NG van NS?

Mooie plannen verder, maar wel wat mager voor de verbindingen naar Nederland. Een IC(E)-uursdienst A'dam-Keuelen of een IC-dienst vanuit het Ruhrgebied naar Eindhoven zou wel mooi zijn.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

19-03-2015 12:22:12
adital
adital
De 1900 zou op den duur toch door moeten gaan rijden naar Mönchengladbach/Düsseldorf en ik meen dat er ook plannen waren voor een IC Ehv-Hrl-Aachen.  

19-03-2015 12:42:50
nathanvos2
nathanvos2
Is daar nog steeds sprake van om multicourante ICx'en te bouwen. Ik heb het ene of andere gehoord dat
er geen gelijkstroom variant meer te bouwen vanwege bezuinigingen?

Hoe zit het met de niet geëlektrificeerde lijnen? Volgens mij kan de DB straks nog niet helemaal zonder rijtuigen?
 

19-03-2015 13:01:44
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
AlexNL (do 19 mrt 2015 10:36:06 https://www.somda.nl/forum/16299/p531995/):
Quote
dlm4yjp (wo 18 mrt 2015 23:28:32 https://www.somda.nl/forum/16299/p531968/):

onjuist, de huidige ICE 3M naar Frankfurt en verder zal doorstromen naar de IC-Berlijn, de ICE naar Frankfurt staat, als ik het niet verkeerd onthouden heb, op de planning om in 2021 over te gaan op de Valario.


Dat lijkt me eigenlijk niet, omdat je dan een duur treinstel inzet op een route waar hij niet tot z'n volle recht kan komen. Het snelste deel van de route is de SFS Hannover - Berlin (Vmax 250), terwijl het materieel 330 kan. Een rit van Amsterdam naar Berlijn duurt 6,5 uur, DB zou aardig wat ICE's nodig hebben voor die route, die elders een betere inzet kunnen krijgen. Bijvoorbeeld op trajecten waar een 300+ km/h-HSL ligt.

Ik denk toch dat er een (vervolg)serie ICx gaat komen die beter is toegespitst op deze verbinding.


Best joh, als jij het beter weet, succes...
Het is hier al vaker voorbij gekomen, bij DSO en er is ooit officiële DB documentatie voorbij gekomen, maargoed, dat zal wel koeienpoep geweest zijn dan.
ICE 3M heeft niet het eeuwige leven, dat blijkt wel uit het zeer hoge onderhoudinterval, dat deze dus op langer termijn het wat rustiger aan gaat doen is nog niet eens zo heel gek dus.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

19-03-2015 13:38:17
maurits
maurits
Quote
nathanvos2 (do 19 mrt 2015 12:42:50 https://www.somda.nl/forum/16299/p532010/): Is daar nog steeds sprake van om multicourante ICx'en te bouwen. Ik heb het ene of andere gehoord dat
er geen gelijkstroom variant meer te bouwen vanwege bezuinigingen?


In de eerste bestelling is de multicourante ICx inderdaad geschrapt, maar men kan natuurlijk altijd een vervolgbestelling doen voor multicourante stellen.

Quote
nathanvos2 (do 19 mrt 2015 12:42:50 https://www.somda.nl/forum/16299/p532010/):Hoe zit het met de niet ge�lektrificeerde lijnen? Volgens mij kan de DB straks nog niet helemaal zonder rijtuigen?


De nieuwe IC's (lees Interregio) zouden vooral met dubbeldeksrijtuigen geëxploiteerd gaan worden. Daar kun je een Diesel-Traxx aan hangen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

19-03-2015 15:02:15
daniel81
daniel81
Zijn dat de rijtuigen die eigenlijk bij de IC-loks 146 zouden komen?  

19-03-2015 17:47:37
kleine_man
kleine_man
@Daniel81: Klopt

De DB heeft de velaro D besteld als aanvulling op het ICE 3M park. Echter, door wat tegenvallers in het ICE1&ICE-T park en de verlate toelating van de Velaro D liep het niet zoals de DB wilde. Ook heeft de DB al langer de wens om amsterdam berlijn op te waarderen naar ICE. Hiervoor bestasn echter veel (financiele) bezwaren.

De DB heeft momenteel veel opties op lange afstandsverkeer lopen. Mogelijkheden te over voor multicourante varianten.

Belangrijker is dat de DB zich momenteel gesterkt voelt om dit plan te presenteren. Dat was de laatste jaren anders.
 

19-03-2015 21:08:09
treinjoop
treinjoop
Mocht Amsterdam - Berlijn dus een ICE gaan worden is dat een mooi moment om de 140/240 los te maken van de 1500 en een aantal stops te schrappen. Hvs, Apd en Aml bijvoorbeeld.  

19-03-2015 21:42:47
Frontier
Frontier
Dat zou nu ook allang kunnen en dat zou DB ook best willen, NS echter niet.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

19-03-2015 22:07:30
AlexNL
AlexNL
Quote
dlm4yjp (do 19 mrt 2015 13:01:44 https://www.somda.nl/forum/16299/p532013/):

Best joh, als jij het beter weet, succes...
Het is hier al vaker voorbij gekomen, bij DSO en er is ooit officiële DB documentatie voorbij gekomen, maargoed, dat zal wel koeienpoep geweest zijn dan.


Rustig maar, ik zeg gewoon dat me dat geen logische keuze lijkt. Ik val je niet aan ofzo... %03%

Quote

ICE 3M heeft niet het eeuwige leven, dat blijkt wel uit het zeer hoge onderhoudinterval, dat deze dus op langer termijn het wat rustiger aan gaat doen is nog niet eens zo heel gek dus.


Toch denk ik niet dat dat zal gebeuren. In Duitsland is men bezig met de aanleg van een paar nieuwe hogesnelheidslijnen (250 tot 300 km/u), die tegen 2030 wel zouden moeten zijn opgeleverd. Dat, en de geplande frequentieverhoging op een aantal ICE-trajecten, zorgt ervoor dat er toch wel meer ICE-materieel nodig is.

Om de ICE3M-vloot dan in te zetten op een verbinding waar men de maximumsnelheid nooit kan halen, terwijl er wel een redelijke hoeveelheid stellen nodig is, lijkt me een keuze die financieel en praktisch niet goed te rechtvaardigen is. Dat is net zoiets als een Ferrari kopen en 'm vervolgens alleen maar gebruiken om mee boodschappen te gaan doen.
 

19-03-2015 23:08:42
thom
thom
Slecht voorbeeld, ik denk dat nagenoeg alle Ferrari's in NL niet continu gebruikt worden waar ze voor bedoeld zijn %08%

Laatst bewerkt door thom op 19-03-2015 23:09
 

20-03-2015 00:21:23
waalkade
waalkade
Quote
AlexNL (do 19 mrt 2015 10:36:06 https://www.somda.nl/forum/16299/p531995/):
Quote
dlm4yjp (wo 18 mrt 2015 23:28:32 https://www.somda.nl/forum/16299/p531968/):

onjuist, de huidige ICE 3M naar Frankfurt en verder zal doorstromen naar de IC-Berlijn, de ICE naar Frankfurt staat, als ik het niet verkeerd onthouden heb, op de planning om in 2021 over te gaan op de Valario.


Dat lijkt me eigenlijk niet, omdat je dan een duur treinstel inzet op een route waar hij niet tot z'n volle recht kan komen. Het snelste deel van de route is de SFS Hannover - Berlin (Vmax 250), terwijl het materieel 330 kan. Een rit van Amsterdam naar Berlijn duurt 6,5 uur, DB zou aardig wat ICE's nodig hebben voor die route, die elders een betere inzet kunnen krijgen. Bijvoorbeeld op trajecten waar een 300+ km/h-HSL ligt.

Ik denk toch dat er een (vervolg)serie ICx gaat komen die beter is toegespitst op deze verbinding.
En ik denk dat een loc met rijtuigen op deze route nu en straks de goedkoopste optie is.
 

20-03-2015 00:37:28
Frontier
Frontier
En dat is ook wat het voorlopig blijft, multicourante ICx staat niet meer in de planning want bij nader inzien bleek een kleine deelserie (voor o.a. Amsterdam en Luxemburg) toch wel erg kostbaar, zeker in vergelijking met het materieel wat er heden wordt ingezet op die lijnen. Het ICE3M verhaal kunnen we al helemaal naar het rijk der fabelen verwijzen, dat is ooit een keer een gedachtenspinsel geweest en bleek al heel snel (vooral financieel) onrealistisch.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-03-2015 08:38:28
treinjoop
treinjoop
Oké, maar dan hebben we nog steeds een kaartje (http://www.deutschebahn.com/contentblob/9074184/bild_kundenoffensive/data.jpg;jsessionid=694ECFA52707CE03055CF8C45022AD8A.ecm-live-ext-cae-poros) van de DB waarin de IC Berlijn een ICE Berlijn zou worden.

Als de ICx niet op die verbinding komt en de ICE 3M te duur is houd je weinig over.


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

20-03-2015 10:57:22
reisthijs
reisthijs
Het is nog steeds een kaartje van de situatie in 2030.
Het huidige materieel is nog niet dringend aan vervanging toe, er is tijd zat om een opvolger te zoeken. Waarbij ICx nog altijd niet uitgesloten is.
 

20-03-2015 11:35:06
BGM104
BGM104
Quote
treinjoop (vr 20 mrt 2015 08:38:28 https://www.somda.nl/forum/16299/p532090/): Oké, maar dan hebben we nog steeds een kaartje van de DB waarin de IC Berlijn een ICE Berlijn zou worden.


Ik ga er vanuit dat de term ICE in dit marketing treinformule kaartje 2030 alleen betekent dat er geen IC dosto rijdt, godzijdank zou ik willen zeggen
 

15-11-2015 14:50:03
Berk24
Berk24
München-Zürich, Berlin-Prag, Berlin-Warschau, Hamburg-Aarhus, Frankfurt-Paris en Stuttgurt-Paris moeten ook een 2-uursdienst ICE worden, terwijl op de eerste vier nu IC's rijden en de laatste twee een vieruursdienst. Ben wel benieuwd naar München-Zürich: nu rijden daar diesels, zou dan München-Lindau geëlectrificeerd worden of gaan er ICE-TD's rijden op dat traject?

Trouwens: Köln-Brussel is al de facto een twee-uursdienst (combinatie van Thalys en ICE). De Thalys/TGV worden binnen Duitsland ook als ICE gezien, of hebben in ieder geval dezelfde status.
 

15-11-2015 15:03:04
Apda
Apda
Quote
Berk24 (zo 15 nov 2015 14:50:03 https://www.somda.nl/forum/16299/p558748/): ... Ben wel benieuwd naar München-Zürich: nu rijden daar diesels, zou dan München-Lindau geëlectrificeerd worden ... ?

Ja, zie http://www.abs48.com/
 

15-11-2015 15:03:52
kleine_man
kleine_man
München - Lindau wordt inderdaad electrisch. Lindau Hbf wordt verplaatst naar het vaste land zodat kopmaken niet meer nodig is.

Edit: Apda was me net voor..........

Laatst bewerkt door kleine_man op 15-11-2015 15:04


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

15-11-2015 15:53:33
5431
5431
Quote
Berk24 (zo 15 nov 2015 14:50:03 https://www.somda.nl/forum/16299/p558748/): De Thalys/TGV worden binnen Duitsland ook als ICE gezien, of hebben in ieder geval dezelfde status.

Dat is alleen voor TGV correct. Thalys heeft ook binnen Duitsland reserveringsplicht, DB-vervoerbewijzen voor de Produktklasse A (ICE) gelden niet. In de vervoersvoorwaarden wordt THA ook niet genoemd als onderdeel van de PK A, TGV wel.