AM 75 New Look
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
10-03-2015 23:31:22
spurt2244
spurt2244
Vandaag zijn er in België testritten gedaan hier is hij in Testelt %02% https://m.flickr.com/#/photos/sncbpassion/16776499575/

Zouden die treinen in New Look weer een toelating moeten gaan halen voor grens NL/Be - Roosendaal?
 

11-03-2015 00:07:06
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Voor alleen een ander likje verf lijkt me van niet

Als ze tegelijkertijd echter ook technisch zaken wijzigen (bijv. aan TBL systeem) dan uiteraard wel..
 

11-03-2015 08:16:17
sjoerd
sjoerd
Blweh. Wat een Siberische uitmonstering. Was daar niet iets vlotters van te maken? Lijken wel militaire begeleidingsrijtuigen in hun zevende leven.  

11-03-2015 08:26:47
spurt2244
spurt2244
Treinstel 843 is binnen genomen in de werkplaats in oktober 2010.
De Planning die de Belgen voor ogen hebben (december 2014)

Het aantal gereviseerde stellen dat ze per jaar gaan afleveren:
2015: 3 stellen.
2016: 6 stellen.
2017: 10 stellen.
2018: 10 stellen.
2019: 10 stellen.
2020: 5 stellen.
Ze hebben in totaal 44 stellen.
Wel moet ik er bij zeggen dat er ook geruchten rondgaan om ze toch maar naar de sloop te brengen.
 


11-03-2015 10:02:47
daniel81
daniel81
Als je er meer over wilt lezen kun je terecht op de Belgische collega's van Somda: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=6458  

11-03-2015 11:26:55
jbt
jbt
Quote
sjoerd (wo 11 mrt 2015 08:16:17 https://www.somda.nl/forum/16256/p530950/): Blweh. Wat een Siberische uitmonstering. Was daar niet iets vlotters van te maken? Lijken wel militaire begeleidingsrijtuigen in hun zevende leven.

Het is ook een moeilijk treinstel om daar iets fatsoenlijks van te maken. In het oranje was hij eigenlijk nog het minst lelijk:
https://www.flickr.com/photos/bartgrunewold/14979479569/in/set-72157640300214564
 

11-03-2015 11:44:07
dh3201
dh3201
Hoewel ik geen liefhebber van de nieuwe Belgische kleurstelling ben, vind ik deze op de varkensneus beter staan dan op de break en duikbril.


Shqiperise-lopers?
 

11-03-2015 12:18:08
hellfire
hellfire
Die gewijzigde koplampen helpen ook niet echt mee. Dat voegt echt een vleugje "klassiek motorstel" toe.

Ze hadden het ding gewoon roze mogen maken: http://trainbelge.fte2.org/am/806fes.jpg %08%

Edit: die andere koplampen zie je ook bij ongereviseerde stellen terug. De 843 heeft in ieder geval ooit de dieper liggende lampen gehad: https://c1.staticflickr.com/9/8312/7929611562_06b63b5035_z.jpg

Laatst bewerkt door hellfire op 11-03-2015 12:19
 

11-03-2015 13:21:59
maurits
maurits
Quote
spurt2244 (wo 11 mrt 2015 08:26:47 https://www.somda.nl/forum/16256/p530952/): De Planning die de Belgen voor ogen hebben (december 2014)

Het aantal gereviseerde stellen dat ze per jaar gaan afleveren:
2015: 3 stellen.
2016: 6 stellen.
2017: 10 stellen.
2018: 10 stellen.
2019: 10 stellen.
2020: 5 stellen.
Ze hebben in totaal 44 stellen.



Wat een ontzettend trage bedoening is het daar toch bij de NMBS, ze zijn al jaren met dit project bezig! Als ik dat vergelijk met het tempo waarin Nedtrain in Haarlem haar revisies doet en naar de grondigere methode van verbouwen zegt dat genoeg over de dieptrieste ineffeciëntie waarin de NMBS verkeert.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

11-03-2015 13:41:11
spurt2244
spurt2244
Het duurt allemaal erg lang bij onze Zuiderburen.
Met de AM 80 gaat het ook erg traag.
 

11-03-2015 13:47:09
daniel81
daniel81
Quote
hellfire (wo 11 mrt 2015 12:18:08 https://www.somda.nl/forum/16256/p530993/): Edit: die andere koplampen zie je ook bij ongereviseerde stellen terug. De 843 heeft in ieder geval ooit de dieper liggende lampen gehad: https://c1.staticflickr.com/9/8312/7929611562_06b63b5035_z.jpg

Alle stellen hadden oorspronkelijk de dieper liggende koplampen. 15 jaar geleden kwam het eerste stel met de 'nieuwe' lampen, als ik het me goed herinner was dat de 807, een ware bezienswaardigheid in Rsd%08% Waarbij die het dan ook nog eens aan slechts één zijde had.
Die is lange tijd een eenling gebleven maar in de afgelopen ajren zijn veel meer, zo niet alle stellen van deze lampen voorzien.

En het revisietempo is inderdaad ontzettend laag, de AM80 is ook een veeljarenproject en de revisie van de Duikbrillen loopt ook te traag, zodat stellen tijdelijk terzijde moesten omdat de revisiedatum verstreken was.
 

12-03-2015 08:57:10
treinjoop
treinjoop
Materieel van 35/40 jaar oud reviseren...
Zou de NMBS dat doen wegens de slechte ervaringen met nieuw materieel?

Laatst bewerkt door treinjoop op 12-03-2015 08:57


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

12-03-2015 09:10:36
daniel81
daniel81
Grootste probleem voor NMBS is dat de Belgische regering niet erg spoor-minded is: investeringen in het spoorwezen worden steeds uit- of afgesteld. Zo ook investeringen in nieuw materieel. Vandaar allerlei kunst- en vliegwerk om toch de dienstregeling uit te kunnen blijven voeren.  

12-03-2015 10:33:42
Klaasje
Klaasje
Qua infrastructuur wordt er meer geïnvesteerd dan in Nederland anders.. Al denk ik wel dat daarin niet altijd slimmme keuzes worden gemaakt.. Viersporigheden op trajecten waar tussen de spitsen maar twee treinen per richting rijden vind ik nou niet bepaald efficiënt klinken.  

12-03-2015 10:36:48
reisthijs
reisthijs
Quote
treinjoop (do 12 mrt 2015 08:57:10 https://www.somda.nl/forum/16256/p531112/): Materieel van 35/40 jaar oud reviseren...
Toen ze begonnen was het 35 jaar oud, dan is een revisie nog niet zo gek.
Alleen tegen de tijd dat ze bij het laatste stel zijn is dat 45 jaar oud...
 

12-03-2015 10:57:17
michaben
michaben
Quote
Klaasje (do 12 mrt 2015 10:33:42 https://www.somda.nl/forum/16256/p531139/): Viersporigheden op trajecten waar tussen de spitsen maar twee treinen per richting rijden vind ik nou niet bepaald efficiënt klinken.

Ik heb geen zicht op de kosten, maar ik vermoed dat bij lage grondprijzen en goede bodemgesteldheid viersporigheid toch minder duur zal zijn dan in de Randstad hier.
 

12-03-2015 11:11:37
vrijgezel
vrijgezel
(redelijk "off topic") investeringen in infra in België zijn meestal politiek getint waar je bij een aantal projecten je vraagtekens kan stellen.
Als er ergens in Vlaanderen geïnvesteerd wordt in (een nuttig) infra-project, moet daar in Walonië iets tegenover staan (waarbij dat project doorgaans nooit het predicaat "rendabel" krijgt).
Een enkele keer is het andersom, dan dus iets in Walonië waar dan iets in Vlaanderen tegenover moet staan.
 

12-03-2015 11:16:54
edje
edje
Wafelijzer politiek.

Mooie voorbeelden van o.a. België staan op onderstaande Wikipedia pagina.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_nutteloze_werken
 

12-03-2015 12:44:49
daniel81
daniel81
Quote
Klaasje (do 12 mrt 2015 10:33:42 https://www.somda.nl/forum/16256/p531139/): Qua infrastructuur wordt er meer geïnvesteerd dan in Nederland anders.. Al denk ik wel dat daarin niet altijd slimmme keuzes worden gemaakt.. Viersporigheden op trajecten waar tussen de spitsen maar twee treinen per richting rijden vind ik nou niet bepaald efficiënt klinken.

Op welk traject doel je nu?

Twee kanttekeningen erbij:
1) wat is oorzaak en wat is gevolg? De viersporigheden die nu worden uitgevoerd zijn in het kader van het GEN (Gewestelijk Brussels Expresnet) en dienen ervoor om de frequentie van stoptreinen te kunnen verhogen
2) In België is veel meer goederenvervoer per spoor dan in Nederland.

De politieke visie komt het duidelijkst tot uiting in de strikte opdracht voor de dienstregelingmakers voor de nieuwe dienstregeling van afgelopen december: het aantal dru's mocht niet toenemen.
De frequentieverhogingen overdag gaan daardoor massaal ten koste van vroege en late treinen.
 

12-03-2015 16:56:16
spurt2244
spurt2244
Ik heb in België de vraag uitgezet of er wel of geen toelating nodig is voor Roosendaal.
Dit is het antwoord: Details over de concrete inzet ervan zijn er helaas nog niet.


of wel we zullen afwachten hoe zich dit gaat ontwikkelen %02%
 

13-03-2015 20:15:32
kleine_man
kleine_man
Quote
spurt2244 (wo 11 mrt 2015 08:26:47 https://www.somda.nl/forum/16256/p530952/): Treinstel 843 is binnen genomen in de werkplaats in oktober 2010.
De Planning die de Belgen voor ogen hebben (december 2014)

Het aantal gereviseerde stellen dat ze per jaar gaan afleveren:
2015: 3 stellen.
2016: 6 stellen.
2017: 10 stellen.
2018: 10 stellen.
2019: 10 stellen.
2020: 5 stellen.
Ze hebben in totaal 44 stellen.
Wel moet ik er bij zeggen dat er ook geruchten rondgaan om ze toch maar naar de sloop te brengen.


Ik ben benieuwd of de laatste 25 nog opgeknapt gaan worden. De AM75 zal als eerte het veld gaan ruimen als de nieuwe dubbeldekkers gaan instromen.....


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

13-03-2015 20:27:22
klaass16
klaass16
Helaas ben ik niet zo bekend met al het Belgische materieel,

Mogen de gereviseerde am75 stellen combineren met de oude am75?

In Nederland mochten de SGM en SGMm toen niet met elkaar combineren door andere software?

Wat uiteindelijk wel gebeurde, was dat ze gecombineerd reden


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

13-03-2015 20:48:42
spurt2244
spurt2244
@kleine man: Het is nog maar de vraag of er wel zoveel dubbeldekkers komen als ze eerst voor ogen hadden.

@Klaass16: Ze zullen vast proeven gaan doen Bijvoorbeeld een oude en nieuwe Break (AM 80) kunnen ook samen rijden evenals Duikbrillen (AM 86) die dat ook kunnen.
 

13-03-2015 23:19:44
plant
plant
Voor wat ik me kan herinneren was software niet de reden dat SGM/SGMm in eerste instantie niet samen mochten rijden.

Er was geloof ik iets met afdeling Marketing/Commercie die het niet wilde hebben. Later werd het toch gedaan, en zo tegen het einde werd het toch weer een beetje uit elkaar gehaald omdat bleek dat gereviseerde stellen de niet-gereviseerde aan het meetrekken/opduwen waren.


Youri
 

14-03-2015 02:02:36
dennistd
dennistd
Was het niet iets met olie in luchtleidingen of zo, waar de niet gereviseerde last van hadden en zo de wel gereviseerde stellen konden 'besmetten'?  

14-03-2015 02:49:17
Rolffiej19
Rolffiej19
Dat laatste is als enigste geheel correct u mag door voor de koelkast%08%


MCN ASD
 

14-03-2015 10:21:50
dh3201
dh3201
En nadat ook van de laatste nog niet verbouwde stellen de leidingen schoongespoeld waren mochten oude en nieuwe stellen wel gekoppeld worden?


Shqiperise-lopers?
 

14-03-2015 10:28:50
phantom
phantom
En wat heeft dit alles nou nog vandoen met dat belgische ding ?
Hebben die het zelfde probleem ?
En wat heeft men nou eigenlijk allemaal verbouwd aan dat stel 843,behalve de nieuwe jas ?
Lijkt me als er aan de tractie niks is veranderd/gewijzigd,niet aan de software is gezeten,dat men ze toch gewoon kan combineren
Of zijn er nog meer dingen die eventueel combineren met een oud stel in de weg staan als men daar aan heeft geknutseld ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

15-03-2015 20:48:41
spurt2244
spurt2244
Voor wie dinsdag naar België gaat %02%

Dinsdag 17 maart
2de testrit met de 843 CW Mechelen - Brussel-Zuid - Namen - Charleroi-Zuid - Brussel-Zuid - CW Mechelen
14817 (Enkel uren vermeldt van de stopplaatsen)
09:51 CW Mechelen
10:12 10:14 Schaarbeek (via L27)
10:19 10:22 Brussel-Noord
10:29 Brussel-Zuid
14818 (In alle tussenliggende stations wordt halt gehouden, behalve in Brussel-Kapellekerk en Brussel-Congres)
10:42 Brussel-Zuid
10:50 10:51 Brussel-Noord (Via L161)
11:36 11:38 Ottignies
11:57 12:06 Gembloux
12:24 Namen
14819 (In alle tussenliggende stations wordt halt gehouden)
12:40 Namen
13:17 13:18 Tamines (Via L130)
13:28 Charleroi-Zuid
14820 (In alle tussenliggende stations wordt halt gehouden tot Brussel-Noord. Ook in Brussel-Kapellekerk en Brussel-Congres)
13:57 Charleroi-Zuid
14:26 14:27 Nivelles (Via L124)
15:08 15:13 Brussel-Zuid
15:24 15:34 Brussel-Noord
16:03 CW Mechelen (Via L27)
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-03-2015 21:30:18
spurt2244
spurt2244
Afgelopen dinsdag tijdens een proefrit in Aiseau %02% http://www.b-loc.be/  

19-03-2015 23:37:04
Dave1988
Dave1988
Ik vraag me af waarom er voor dat gele vak gekozen is op de neus van de trein? Zou het niet mooier geweest zijn als dit in zijn geheel wit was gebleven? Misschien hadden ze dan die gele streep van de 1e klas door kunnen trekken tot boven de ramen van de neus... toch?  

20-03-2015 00:06:51
thom
thom
Als dat ding wit is van voren, zie je daar in bv mist geen donder meer van.  

27-03-2015 08:42:23
spurt2244
spurt2244
Een filmpje van de AM 75 tijdens een proefrit vorige week dinsdag %02% https://www.youtube.com/watch?v=KazNBqzJCEo

Het verloop van de testritten gaat goed
 

01-05-2015 08:45:07
spurt2244
spurt2244
Update: Het is de verwachting dat treinstel 843 gaat rijden vanaf midden juni.  

22-05-2015 09:08:21
spurt2244
spurt2244
Treinstel 843 is gisteren aan de pers voorgesteld

http://www.belgianrail.be/nl/corporate/Presse/Presse-releases/21_05_2015.aspx
 

06-11-2015 13:07:01
spurt2244
spurt2244
Het was de bedoeling om stel 843 te laten rijden vanaf de late herfst 2015, De inzet is uitgesteld tot zeker april/mei 2016, Er zijn homologatie problemen in België %09%  

08-01-2016 16:56:47
spurt2244
spurt2244
Diverse problemen lijken mee te vallen stel 843 gaat vanaf 11 januari rijden op de lijn vanuit Turnhout en er wordt gewerkt aan een toelating voor Nederland.  

08-01-2016 19:30:02
spiketrain
Moderator
spiketrain
Het stel is nog in testfase en gaat vanaf maandag proefritten maken in Henegouwen (helaas in de avonduren).


Groet, Spiketrain
 

11-01-2016 16:26:41
spurt2244
spurt2244
Treinstel 843 rijdt vanaf deze ochtend op de lijn Turnhout-Brussel-Binche v.v. als IC trein %02%
http://www.belgianrail.be/nl/corporate/Presse/Presse-releases/11_01_2016.aspx
 

12-01-2016 13:32:20
Hoera63
Hoera63
Toch bijzonder dat materieel van ruim 40 jaar oud nog in revisie gaat. NS zou dit nooit doen. Mat'64 in revisie voor nogmaals een aantal jaren... *droomt*  

29-01-2016 19:08:30
spurt2244
spurt2244
Vandaag een foto gevonden van de 843 in Turnhout %02% https://www.flickr.com/photos/70942231@N07/24064635573/  

10-05-2016 07:08:59
spurt2244
spurt2244
Voor wie de 843 eens wil spotten.
Hij rijdt op werkdagen vaak IC 4233 (Antwerpen- Turnhout) vertrek in Antwerpen 12u48 en IC 3436 ( Turnhout - Binche) vertrek in Turnhout 14u06.
 

18-05-2016 20:48:02
spurt2244
spurt2244
Voor de treinspotters die varkensneus 843 willen spotten.
Hij rijdt zijn diensten met een Klassiek motorstel.

Dit is het overzicht van maandag t/m vrijdag buiten de vakantie om.
IC 3427 Turnhout vertrek 04u59 spoor 1 - Binche aankomst 07u40 spoor 1

IC 3408 Binche vertrek 08u20 spoor 1 - Turnhout aankomst 10u54 spoor 2

IC 4211 Turnhout vertrek 11u22 spoor 2 - Antwerpen Centraal aankomst 12u12 spoor 14

IC 4233 Antwerpen CS vertrek 12u48 spoor 14 - Turnhout aankomst 13u38 spoor 1

IC 3436 Turnhout vertrek 14u06 spoor 1 - Binche aankomst 16u40 spoor 1

IC 3417 Binche vertrek 17u20 spoor 1 - Turnhout aankomst 19u54 spoor 1

Met een vraagteken?
IC 3442 Turnhout vertrek 20u06 spoor 1 - La Louviere Zuid aankomst 22u26 spoor 1

La Louviere Zuid - Turnhout als ledig materiaal (LM)

In weekenden en vakantietijd in België is niet duidelijk wat de 843 doet.
 

21-06-2016 22:17:15
spurt2244
spurt2244
Vandaag (21 juni 2016) heb ik voor het eerst varkensneus 843 zelf gespot in Tielen en Turnhout.
In de tijd dat ik er was reed hij IC 3408, IC 4211, IC 4233 en IC 3436.
Volgens iemand van het stations personeel in Turnhout wordt de volgende opgeknapte Varkensneus aan het einde van de zomer verwacht en de derde rond Nieuwjaar.

Hier nog een foto: https://www.flickr.com/photos/135919394@N06/27211333323/
 

22-08-2016 10:54:54
spurt2244
spurt2244
Ik heb op WhatsApp gelezen dat de geheel gemoderniseerde 801 afgelopen donderdag een proefrit heeft gemaakt Mechelen - Vilvoorde v.v.

Een foto van de 843 uit Mechelen van 25 juli 2016: https://www.flickr.com/photos/135919394@N06/28865639362/
 

24-08-2016 14:48:22
bacr
bacr
Terugkerend naar de topictitel: nu kun je een Varkensneus ook wel heeeeeeeeeel makkelijk onderscheiden van het wegverkeer....  

24-08-2016 17:55:09
VIRMm1
VIRMm1
Zijn er eigenlijk ook plannen om deze gereviseerde stellen op de lijn Antwerpen - Roosendaal te laten rijden?  

24-08-2016 18:45:39
spurt2244
spurt2244
Dat gaat zeker gebeuren met de tijd, Maar voorlopig blijven ze rijden op de treinen van/naar Turnhout.  

25-08-2016 22:31:23
nathanvos2
nathanvos2
Als het verkeerd wil kan dat zeker nog wel een aantal jaren duren. Het gaat in België allemaal niet zo snel als hier in Nederland. Met bijvoorbeeld de ICMm en DDZ was het allemaal lopende band werk.

Laatst bewerkt door moderator op 26-08-2016 04:36, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

29-08-2016 20:30:48
spurt2244
spurt2244
Naast stel 801 dat in dienst komt binnenkort, Word stel 828 verwacht tegen nieuwjaar en verder zijn de stellen 811, 812 en 837 buitendienst voor hun opknapbeurt.  

30-08-2016 07:52:33
moderator
Moderator
moderator
Discussie over frontseinen afgegesplitst: https://www.somda.nl/forum/18516/p588479. Graag hier weer ontopic.

Laatst bewerkt door moderator op 30-08-2016 07:52
 

04-11-2016 08:54:07
spurt2244
spurt2244
en ook stel 805 is buitendienst, deze stond woensdag buiten bij de werkplaats in Gentbrugge.  

05-11-2016 17:30:09
aarclay
aarclay
Met nu vier stellen buitendienst -en dus in de revisie- lijkt het nu vlotter te gaan dan eerst?


Choo choo.....
 

05-11-2016 18:57:48
spurt2244
spurt2244
Volgens de planning van december 2014 hadden er nu pak weg 7 a 8 opgeknapte Varkensneuzen moeten rond rijden, anno begin november 2016 weten we dat de 843 rijdt en de 801 er bijna klaar voor moet zijn.

Kortweg het gaat veel en veel te traag allemaal.

@aarclay Er zijn Varkensneuzen bij die al een tijd aan de kant staan omdat ze niet meer kunnen rijden.


De Planning die de Belgen voor ogen hebben (december 2014)
Het aantal gereviseerde stellen dat ze per jaar gaan afleveren:
2015: 3 stellen.
2016: 6 stellen.
2017: 10 stellen.
2018: 10 stellen.
2019: 10 stellen.
2020: 5 stellen.

Laatst bewerkt door spurt2244 op 05-11-2016 19:00
 


29-11-2016 17:50:54
spurt2244
spurt2244
Nieuws uit België over de nieuwe varkensneus 801: Volgens de NMBS gaat hij volgende maand (december 2016) rijden %02% De 801 is het tweede opgeknapte treinstel dat in dienst gaat komen.  

30-11-2016 19:43:16
2296
2296
Bij de werkplaats in Gent vanmiddag 3 stellen ( 805,820 en 8xx) helemaal leeg en kaal zien staan.  

09-12-2016 10:44:11
spurt2244
spurt2244
Gisteren heeft treinstel 801 een proefrit gemaakt zo is te zien op deze video uit station Melle.
https://www.youtube.com/watch?v=8Cf7hSN1j6g&t=338s (bij 4:37)
 

20-12-2016 20:39:43
spiketrain
Moderator
spiketrain
En morgen staat een proefrit naar Gembloers gepland van de 843 + 801 gecombineerd.


Groet, Spiketrain
 

01-02-2017 11:16:52
spurt2244
spurt2244
Laatste nieuws: Varkensneus 801 rijdt inmiddels al een paar weken rond, afgelopen vrijdag deed hij dienst als IC 4237 Antwerpen Centraal-Turnhout vertrek in Antwerpen Centraal om 16u48 en afgelopen zaterdag werd hij gezien op IC 3331 Antwerpen Centraal-Binche vertrek in Antwerpen Centraal om 09u40.  

10-02-2017 17:47:35
spurt2244
spurt2244
Ik heb uitgezocht wat de varkensneuzen 843 en 801 aan diensten rijden

Varkensneus 843.
Hij rijdt zijn diensten met een Klassiek motorstel.

Dit is het overzicht van maandag t/m vrijdag buiten de vakantie om.
In de vakantietijd rijdt de 843 zonder Klassiek motorstel.
IC 3427 Turnhout vertrek 04u59 spoor 1 - Binche aankomst 07u40 spoor 1

IC 3408 Binche vertrek 08u20 spoor 1 - Turnhout aankomst 10u54 spoor 2

IC 4211 Turnhout vertrek 11u22 spoor 2 - Antwerpen Centraal aankomst 12u12 spoor 14

IC 4233 Antwerpen CS vertrek 12u48 spoor 14 - Turnhout aankomst 13u38 spoor 1

IC 3436 Turnhout vertrek 14u06 spoor 1 - Binche aankomst 16u40 spoor 1

IC 3417 Binche vertrek 17u20 spoor 1 - Turnhout aankomst 19u54 spoor 1


Varkensneus 801.
Hij rijdt zijn diensten met een Klassiek motorstel.

Dit is het overzicht van maandag t/m vrijdag buiten de vakantie om.
IC 3405 Binche vertrek 05u20 spoor 1 - Turnhout aankomst 07u54 spoor 2

IC 4208 Turnhout vertrek 08u22 spoor 2 - Antwerpen Centraal aankomst 09u12 spoor 2

IC 4531 Antwerpen Centraal vertrek 09u54 spoor 2 - Charleroi Zuid aankomst 11u36 spoor 1

IC 4513 Charleroi Zuid vertrek 13u24 spoor 3 - Antwerpen Centraal aankomst 15u06 spoor 6

IC 4237 Antwerpen Centraal vertrek 16u48 spoor 23 - Turnhout aankomst 17u38 spoor 2

IC 3442 Turnhout vertrek 21u06 spoor 2 - La Louvière Zuid aankomst 23u26 spoor 3

Daarna leeg naar Binche.


Varkensneus 801.
Dit is het overzicht op zaterdag.

IC 3307 Binche vertrek 07u14 spoor 3 - Antwerpen Centraal aankomst 09u20 spoor 4

IC 3331 Antwerpen Centraal vertrek 09u40 spoor 4 - Binche aankomst 11u46 spoor 3

IC 3312 Binche vertrek 12u14 spoor 3 - Antwerpen Centraal aankomst 14u20 spoor 4

IC 3336 Antwerpen Centraal vertrek 14u40 spoor 4 - Binche aankomst 16u46 spoor 3

IC 3317 Binche vertrek 17u14 spoor 3 - Antwerpen Centraal aankomst 19u20 spoor 4

IC 3341 Antwerpen Centraal vertrek 19u40 spoor 4 - Binche aankomst 21u46 spoor 3

met ?
IC 3323 Binche vertrek 22u14 spoor 3 - Antwerpen Centraal aankomst 00u20 spoor 3

Varkensneus 801.
Dit is het overzicht op zondag.
Geen info beschikbaar.

Alle info onder voorbehoud!

Veel succes als je ze gaat spotten
 

15-02-2017 11:19:26
spurt2244
spurt2244
Gisteren reden beide omlopen met Klassiek Motorstel + oude varkensneus.
Ga je ze spotten is het een gok of ze ook echt rijden en als ze rijden zijn het de bovenstaande omlopen.
 

26-02-2017 13:35:25
spurt2244
spurt2244
Aanvulling

Varkensneus 843.
Dit is het overzicht op zaterdag & zondag.

IC 3305 Binche vertrek 05u21 spoor 1 - Antwerpen Centraal aankomst 07u20 spoor 6

IC 3329 Antwerpen Centraal vertrek 07u40 spoor 6 - Binche aankomst 09u46 spoor 3

IC 3310 Binche vertrek 10u14 spoor 3 - Antwerpen Centraal aankomst 12u20 spoor 4

IC 3334 Antwerpen Centraal vertrek 12u40 spoor 4 - Binche aankomst 14u46 spoor 3

IC 3315 Binche vertrek 15u14 spoor 3 - Antwerpen Centraal aankomst 17u20 spoor 4

IC 3339 Antwerpen Centraal vertrek 17u40 spoor 4 - Binche aankomst 19u46 spoor 3

IC 3320 Binche vertrek 20u14 spoor 3 - Antwerpen Centraal aankomst 22u20 spoor 3

info onder voorbehoud!
 

08-03-2017 22:18:18
spurt2244
spurt2244
Om de vernieuwde varkensneuzen van/naar Roosendaal te laten rijden, zal er bij een aantal seinen in Roosendaal het Belgische beveiligingssysteem TBL1+ moeten worden geïnstalleerd. het is nog niet duidelijk of en wanneer dat gebeurd.  

09-03-2017 07:00:30
phantom
phantom
dat word dan nog leuk als ze straks allemaal zijn geupgrade.
in het gekste geval is er dan ineens geen stopper meer naar België


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

09-03-2017 08:11:44
cuneo56
cuneo56
Ik heb wat dat betreft niet begrepen dat Prorail pas een paar jaar geleden besloten had ook de NL stukjes van de Grens-trajecten van krokodillen te voorzien, terwijl toen al duidelijk was dat dit een aflopende zaak was.
Toen men er echter achter kwam dat een krokodil in het PVR kwam werd het programma gestopt meen ik.
Iemand die de actuele stand van zaken daarvan kent?
 

09-03-2017 08:55:30
Klaasje
Klaasje
Er liggen een paar krokodillen in Nederland inderdaad. De vrijgave heeft toen wel veel gedoe opgeleverd. Uiteindelijk zal er wel net zoveel gedoe met TBL1+ ontstaan. De stap meteen door naar ETCS is dan niet eens zo'n rare.  

09-03-2017 13:26:10
thom
thom
Quote
phantom (do 09 mrt 2017 07:00:30 https://www.somda.nl/forum/16256/p609901/): dat word dan nog leuk als ze straks allemaal zijn geupgrade.
in het gekste geval is er dan ineens geen stopper meer naar België

Nou, zo hoog ligt dat revisie tempo in België nog niet dus daar is nogwel even de tijd voor gelukkig
 

09-03-2017 16:41:22
phantom
phantom
Daar heb je gelijk in.
Maar we weten allemaal dat het vaak genoeg voor is gekomen dat men pas een oplossing ging zoeken voor een probleem,nadat er niks meer aan de oorzaak van het probleem te doen was.
Ofwel we zoeken pas een oplossing als het feit er is,als men nou bv in dit geval al weet dat er een probleem in opkomst is,verzin dan een oplossing en pas die toe,dan ben je het feit van het probleem voor.
Dat voorkomt dat je "ineens" rare sprongen moet gaan maken en met nood oplossingen moet komen tot je een definitieve oplossing hebt.
Als we hier zoals nu al merken dat dit een probleem gaat worden als men er niks voor verzint om dat probleem op te lossen,dan moet dat bij degene die er voor zijn toch ook een belletje doen rinkelen ?
Voorkomen is beter dan genezen.
ETCS kan een oplossing zijn,maar willen nederland en belgie daar voor die tijd aan beginnen op die lijn en zijn de gereviseerde belgische stellen straks wel geschikt te maken om daarmee te rijden ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

31-05-2017 20:31:43
spurt2244
spurt2244
De NMBS weet mij te melden dat in de tweede helft van juni vernieuwde varkensneus 833 gaat rijden dit is dan het derde stel.  

31-05-2017 20:55:06
SunKeeper
SunKeeper
Quote
phantom (do 09 mrt 2017 16:41:22 https://www.somda.nl/forum/16256/p609966/): Als we hier zoals nu al merken dat dit een probleem gaat worden als men er niks voor verzint om dat probleem op te lossen,dan moet dat bij degene die er voor zijn toch ook een belletje doen rinkelen ?
Voorkomen is beter dan genezen.


Als je de Belgen een beetje kent zo je toch wel beter moeten weten. Allé eh.

Die gooien straks als het zover is gewoon twee weken de dienst plat wegens ''noodzakelijke werken aan de spoorbaan''. %08%
 

03-06-2017 18:54:18
mvschoon
mvschoon
Volgens de Op de Baan van juni zijn er slechts 19 plandagen voor de 44 AM75's. Zij verklaren dit lage aantal aan de verjongingskuur. Dat lijkt te suggereren dat zo ongeveer de helft van de treinstellen nu in behandeling is, wat natuurlijk niet het geval is. Van de 19 plandagen zijn er 3 voor de gemoderniseerde stellen (waarvan er nu dus nog maar 2 zijn...). Ik was trouwens ook verbaasd over de slechts 17 plandagen voor 52 AM86's (Sprinters/duikbrillen).  

14-07-2017 20:57:56
spurt2244
spurt2244
De vernieuwde Varkensneus 833 gaat vanaf volgende week rijden %02%  

20-07-2017 11:46:24
spurt2244
spurt2244
Dinsdag avond reed de vernieuwde varkensneus 833 IC 3441 van Turnhout (vertrek 19u06) richting Binche, daarvoor was hij in de middag als Lm van de centrale werkplaats in Mechelen naar Turnhout gereden.  

20-07-2017 13:15:41
aarclay
aarclay
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de reden dat de modernisering van deze treinen zo traag gaat? Er zijn er nu nog maar 3 op de baan in een paar jaar tijd, terwijl ze volgens de planning die ik hier las inmiddels al 10 afgeleverd hadden moeten zijn. Te kort aan personeel? Te weinig plek in de werkplaats? De kosten?

Laatst bewerkt door aarclay op 20-07-2017 13:15


Choo choo.....
 

20-07-2017 13:19:26
Oldskool
Oldskool
Stuur een mail naar NMBS en vraag het hun  

20-07-2017 13:23:13
aarclay
aarclay
Quote
Oldskool (do 20 jul 2017 13:19:26 https://www.somda.nl/forum/16256/p621174/): Stuur een mail naar NMBS en vraag het hun

Misschien dat iemand het hier zou weten, hé?

Laatst bewerkt door aarclay op 20-07-2017 13:23


Choo choo.....
 

20-07-2017 14:25:58
VIRMm1
VIRMm1
Ik denk ook dat wij hier verwend zijn met NedTrain Haarlem, wat eigenlijk een grote lopende-band fabriek is, veel productiever en effectiever dan hoe de Belgen het aanpakken (trein voor trein)  

20-07-2017 15:26:37
jesperm
jesperm
Er gaan stemmen rond dat het project nogal politiek getint is, om de werkgelegenheid in de werkplaatsen te garanderen. Dit zou ook kunnen verklaren waarom voor de renovatie van deze oude treinen nog 3 miljoen euro per stel op tafel wordt gelegd. Ter vergelijking, de gloednieuwe Desiro's van de NMBS hadden een kostprijs van ongeveer 4.2 miljoen euro.  

20-07-2017 22:28:11
thom
thom
Dat klinkt wel als België in topvorm

Laatst bewerkt door thom op 20-07-2017 22:29
 

15-10-2017 22:29:43
spurt2244
spurt2244
Sinds begin oktober rijdt het vierde treinstel rond, stel 824.  

17-10-2017 22:58:07
spurt2244
spurt2244
De vijfde nieuwe varkensneus 828 en ook alle nummers hoger dan dat krijgen een derde koplamp, dit is nodig om een toelating voor Roosendaal te krijgen.

nieuwe Breaks worden er ook mee uitgerust om een toelating voor Roosendaal te krijgen.
 

18-10-2017 09:46:36
MetroRET
MetroRET
En Maastricht aannemelijk ook  

18-10-2017 12:11:49
spurt2244
spurt2244
Kan, alleen Arriva gaat het overnemen.  

18-10-2017 13:04:00
nathanvos2
nathanvos2
Alleen de vraag is wanneer Arriva het overneemt. De Belgen zijn niet zo snel op dat gebied.  

18-10-2017 21:33:38
broek53
broek53
Voorshands zijn de Belgen nog helemaal niet van plan de eer aan Arriva over te laten in Maastricht en ten zuiden ervan.  

18-10-2017 22:02:10
cuneo56
cuneo56
Is er überhaupt al eens gesproken met België hierover ,of is dit enkel een idee van opdrachtgever en beoogde exploitant?  

09-11-2017 08:53:06
spurt2244
spurt2244
Gisteren is het vijfde stel 806 in Oostende gezien,daar was die op proefrit.  

09-11-2017 08:54:50
aarclay
aarclay
De vijfde is al klaar en rijdt dus nu al proefritten, volgens mij zit er nu een harde vaart in? Ik geef toe dat het geen half werk is. Zelfs de stuurtafel gaat compleet op de schop!

Laatst bewerkt door aarclay op 09-11-2017 08:57


Choo choo.....
 

09-11-2017 18:28:07
VIRMm1
VIRMm1
In bijna 3 jaar tijd 5 stellen afleveren.
Haarlem is jaloers hoor
 

09-11-2017 21:38:30
thom
thom
En dat de stuurtafel compleet op de schop gaat, valt in het niks met het feit dat de bakken compleet uitgebroken worden tot op het kale casco.

Dus werkelijk álles gaat eruit.
 

19-11-2017 11:33:22
aarclay
aarclay
De gemoderniseerde 801 is inmiddels in Rsd gespot, als ik deze spotmelding zie. Hoe zit het eigenlijk m.b.t. tot de toelating? Of is dit een gevalletje van: "Oeps!"?

Quote
aarclay (zo 19 nov 2017 11:30:03 https://www.somda.nl/forum/19892/p631998/):
Quote
jordy94 (zo 19 nov 2017 08:41:35 https://www.somda.nl/forum/19892/p631993/): Als ik mij niet vergis zag ik de 2579 met een gerenoveerde MS86 rijden vanuit de 2233 te Rsd.

Moet dan de 801 zijn geweest.


Laatst bewerkt door aarclay op 19-11-2017 12:23


Choo choo.....
 

19-11-2017 11:58:17
AgentX
AgentX
Het is je eigen spotmelding...  

19-11-2017 12:21:37
aarclay
aarclay
Ik heet geen Jordy,en ik heb alleen het nummer opgezocht.


Choo choo.....
 

19-11-2017 12:29:39
deMANAGER
deMANAGER
MS86 zijn toch duikbrillen (9xx)? 801 is MS75  

19-11-2017 12:31:06
aarclay
aarclay
Inderdaad. Lijkt mij dus een foutje van de spotmelding in het OD?

Laatst bewerkt door aarclay op 19-11-2017 12:32


Choo choo.....
 

19-11-2017 12:43:42
KvdLee
KvdLee
Of.. Het was wel een gerenoveerde duikbril Of zijn die verbannen uit NL?  

19-11-2017 12:53:17
aarclay
aarclay
Als het een duikbril is, zou het vreemd zijn dat ik treinstel 801 door heb gekregen? Of hebben die dezelfde nummers als de MS75'jes?

Laatst bewerkt door aarclay op 19-11-2017 13:11


Choo choo.....
 

19-11-2017 13:49:17
Astraea
Astraea
Gerenoveerde Duikbrillen zijn eerder in Nederland gespot op de verbinding naar Roosendaal. De 801 is -als ik mij niet vergis- het meest recent gerenoveerde MS75 / Varkensneus stel.  

19-11-2017 14:01:59
ToH
ToH
Het was een duikbril die gespot is in NL. Zie OD.  

19-11-2017 14:13:38
aarclay
aarclay
Hmm, apart. Dan is de informatievoorziening tussen de NS en de NMBS ergens verkeerd, en kent die geen duikbrillen.

Maar goed, dan blijft de vraag, kunnen we de MS75 alsnog eens verwachten in Rsd?
Of zijn ze niet toegelaten? Enige probleem was geloof ik een extra toegevoegde frontsein, heb ik begrepen.


Choo choo.....