Aanrijding Tilburg 6-3-2015
Forum: Algemeen - Algemeen
06-03-2015 16:57:57
ZJ37
ZJ37
Tot 22.00 geen treinen Tb-Gz door een gestrande trein.

Op 112meldingen heeft men het over een TIS 3.2. Lijkt dus wel meer aan de hand. Melding is op het Reitseplein, dus te Tbu.

Laatst bewerkt door moderator op 06-03-2015 19:07, reden: topic afgesplitst
 

06-03-2015 17:01:15
mvboetzela
mvboetzela
Omroep Brabant meldt een botsing tussen een reizigerstrein en een goederentrein in Tilburg, maar nadere details ontbreken. Nog onbekend of er slachtoffers zijn.
Zou gebeurd zijn ter hoogte van het Reitseplein. Dat is het emplacement Tilburg West.

Laatst bewerkt door mvboetzela op 06-03-2015 17:03
 

06-03-2015 17:07:27
michaben
michaben
OVradar meld trein 5257 met stellen 476 + 957 stilstaand rondom die locatie.

Update: eerste foto's laten inderdaad 2x Plan V zien tegen een goederentrein: http://www.brandweerspotters.nl/nieuws/100473/fotos Lijkt op dat de trein op wissel 87B de verkeerde kant op gegaan is en achterop een goederentrein gereden is. Gezien het tijdstip trein 5258, ovradar had blijkbaar al het nummer van de kerende trein gepakt.

Laatst bewerkt door michaben op 06-03-2015 17:15
 

06-03-2015 17:13:52
Z2N
Z2N
RTL meldt dat de goederentrein te Tb LPG lekt, klinkt niet heel erg gezellig...  


06-03-2015 17:15:22
mvboetzela
mvboetzela
Zo te zien is de Mat '64 achterop de goederentrein gereden. Er zit geen loc tussen, dus waarschijnlijk niet frontaal.  

06-03-2015 17:17:19
ZJ37
ZJ37
Quote
michaben (vr 06 mrt 2015 17:07:27 https://www.somda.nl/forum/16229/p530216/): OVradar meld trein 5257 met stellen 476 + 957 stilstaand rondom die locatie.

Update: eerste foto's laten inderdaad 2x Plan V zien tegen een goederentrein: http://www.brandweerspotters.nl/nieuws/100473/fotos Lijkt op dat de trein op wissel 87B de verkeerde kant op gegaan is en achterop een goederentrein gereden is. Gezien het tijdstip trein 5258, ovradar had blijkbaar al het nummer van de kerende trein gepakt.
Trein 5257 zal het niet zijn geweest want aan de foto te zien reed de trein richting Tbu.
 

06-03-2015 17:20:06
Bert13
Bert13
Quote
ZJ37 (vr 06 mrt 2015 17:17:19 https://www.somda.nl/forum/16229/p530220/):
Quote
michaben (vr 06 mrt 2015 17:07:27 https://www.somda.nl/forum/16229/p530216/): OVradar meld trein 5257 met stellen 476 + 957 stilstaand rondom die locatie.

Update: eerste foto's laten inderdaad 2x Plan V zien tegen een goederentrein: http://www.brandweerspotters.nl/nieuws/100473/fotos Lijkt op dat de trein op wissel 87B de verkeerde kant op gegaan is en achterop een goederentrein gereden is. Gezien het tijdstip trein 5258, ovradar had blijkbaar al het nummer van de kerende trein gepakt.
Trein 5257 zal het niet zijn geweest want aan de foto te zien reed de trein richting Tbu.
Inderdaad trein 5258 thv Tbge ri. Tbu tegen DBS trein 61802 (Kfh-Lutdsm) aan.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

06-03-2015 17:24:36
M-BASS
M-BASS
Dat gaat wel even duren, ik verwacht dat dat vandaag niet meer vrijgegeven wordt aangezien er ook lpg in het spel is. hoewel er daar niet erg hard gereden wordt door de 5200, zie ik toch wel aardige schade. Gezien de resterende levensduur van de 2 stellen mat 64 zou het zomaar de laatste dienst geweest kunnen zijn. Zoals al geopperd zou de oorzaak in foutieve wisselstand kunnen zitten. Ben benieuwd wat het onderzoek gaat uitwijzen.

Laatst bewerkt door M-BASS op 06-03-2015 17:26
 

06-03-2015 17:25:51
ZJ37
ZJ37
Speculeren heeft weinig zin...  

06-03-2015 17:28:28
klaass16
klaass16
En het lijkt er op dat het voorste draaistel naast de rails staat, of dat het draaistel los van de bak gekomen is. Het helpt zo wel om plan v uit dienst te krijgen helaas!%09%


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

06-03-2015 17:31:42
dvdhoven
dvdhoven
Ik begrijp even iets niet. Als de cargo Kfh - Lutdsm reed, moet een trein richting Tbu toch tegen de lok aanrijden en niet tegen de staart?


Dick van den Hoven
 

06-03-2015 17:35:11
dennis3
dennis3
De cargo Kfh - Lutdsm staat volgens mij naast de goederentrein waar de plan-V's zijn ingereden, zie http://www.brandweerspotters.nl/nieuws/100473/fotos

Dus cargo Kfh - Lutdsm op spoor 913, en de goederentrein waar de plan-V's zijn ingereden op spoor 912b, zie ook http://sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_nummer/bd-vga.html

Laatst bewerkt door dennis3 op 06-03-2015 17:38
 

06-03-2015 17:43:00
Mat64Rens
Mat64Rens
Welk stel zit voorop? Als de 957 voorop zit en veel schade heeft opgelopen, denk ik dat deze terzijde gaat. Revisietermijn van dit stel verloopt al vrij snel namelijk.  

06-03-2015 17:43:30
bossie186
bossie186
Niet alleen het voorste draaistel van de 957 is ontspoord, maar ook het achterste draaistel van het treinstel ligt uit de rails. Hiermee is de 476 weer tegen de 957 aangereden.

revisietermijn van de 957 loopt nog t/m oktober 2015.

Laatst bewerkt door bossie186 op 06-03-2015 17:44
 

06-03-2015 17:43:44
gose91
gose91
Quote
klaass16 (vr 06 mrt 2015 17:28:28 https://www.somda.nl/forum/16229/p530230/): En het lijkt er op dat het voorste draaistel naast de rails staat, of dat het draaistel los van de bak gekomen is. Het helpt zo wel om plan v uit dienst te krijgen helaas!%09%

Laten we dat nog even afwachten. Als het alleen schade aan het draaistel is trekken ze deze er onderuit voor een andere die uit een al gesloopt stel komt. Daar zijn er nog wel een paar van.
Als er schade aan de kop of koppeling is zal het wel een ander verhaal worden
 

06-03-2015 17:45:11
Mat64Rens
Mat64Rens
Oktober 2015? Dat vind ik het herstel niet waard... Maar we zullen het zien.  

06-03-2015 17:46:19
fred67nl
fred67nl
Quote
dennis3 (vr 06 mrt 2015 17:35:11 https://www.somda.nl/forum/16229/p530233/): De cargo Kfh - Lutdsm staat volgens mij naast de goederentrein waar de plan-V's zijn ingereden, zie http://www.brandweerspotters.nl/nieuws/100473/fotos

Dus cargo Kfh - Lutdsm op spoor 913, en de goederentrein waar de plan-V's zijn ingereden op spoor 912b, zie ook http://sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_nummer/bd-vga.html


Op Facebook staat een foto van de andere kant van de goederentrein. Gaat om een diesel 6400/6500 in rood.


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

06-03-2015 17:47:46
dvdhoven
dvdhoven
Quote
dennis3 (vr 06 mrt 2015 17:35:11 https://www.somda.nl/forum/16229/p530233/): De cargo Kfh - Lutdsm staat volgens mij naast de goederentrein waar de plan-V's zijn ingereden, zie http://www.brandweerspotters.nl/nieuws/100473/fotos

Dus cargo Kfh - Lutdsm op spoor 913, en de goederentrein waar de plan-V's zijn ingereden op spoor 912b, zie ook http://sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_nummer/bd-vga.html
Precies dat idee had ik dus ook. De trein, waar tegenaan gereden is, zal wel uit Lutdsm komen, gezien het feit dat het een gasketelwagen is en er gesproken wordt over een klein LPG lek.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 06-03-2015 17:54


Dick van den Hoven
 

06-03-2015 17:48:11
martijn
martijn
Quote
Mat64Rens (vr 06 mrt 2015 17:45:11 https://www.somda.nl/forum/16229/p530237/): Oktober 2015? Dat vind ik het herstel niet waard... Maar we zullen het zien.


Ah, je weet de herstelkosten ook al? Jij bent goed geïnformeerd zeg!
 

06-03-2015 17:49:41
Vloktech
Vloktech
Zie ik het goed dat de goederentrein niet vrij is van wissel 87a?  

06-03-2015 17:50:23
sfj
Laten we maar niet gaan speculeren mensen, en de feiten afwachten ?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

06-03-2015 18:02:04
mvboetzela
mvboetzela
Te Tb is het LPG-lek inmiddels gedicht.
Er blijkt 1 lichtgewonde te zijn.
 

06-03-2015 18:05:40
Mat64Rens
Mat64Rens
Quote
martijn (vr 06 mrt 2015 17:48:11 https://www.somda.nl/forum/16229/p530240/):
Quote
Mat64Rens (vr 06 mrt 2015 17:45:11 https://www.somda.nl/forum/16229/p530237/): Oktober 2015? Dat vind ik het herstel niet waard... Maar we zullen het zien.


Ah, je weet de herstelkosten ook al? Jij bent goed geïnformeerd zeg!


Kijk toch naar die foto's en geef niet zo'n vaag antwoord man. Als ik de foto's bekijk krijg ik er geen goed gevoel bij. Jij wel dan?

Laatst bewerkt door Mat64Rens op 06-03-2015 19:52
 

06-03-2015 18:16:44
jesseswabo
jesseswabo
NOS meldt dat sommige reizigers door de coupé geslingerd zijn. Het moet dus een knappe dreun zijn geweest.

Verder denk ik voorzichtig als ik de foto's bekijk dat de schade nog wel meevalt. De kop en de koppeling zijn volgens mij als ik het goed bekijk nauwelijks beschadigt. Het is inderdaad bij zowel het voorste als achterste stel dat het draaistel ontspoort is.
 

06-03-2015 18:17:06
dvdhoven
dvdhoven
Op RR is deze spot geplaatst: Btl:16.10 ri Kfh DBS 6510 + Unit-Cargo gasketelwagens;ketelwagens;Shimmns;geslotenwagens
Dat lijkt te passen op de cargo, waar tegenaan is gereden. Dat is nl een UnitCargo trein en de 6510 is rood.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 06-03-2015 18:18


Dick van den Hoven
 

06-03-2015 18:33:37
sjoerd
sjoerd
Staartje goederentrein voorbij het uitrijseintje, dus wissels in de vergrendeling in omgelegde stand. Inrijseintje van Tb was dus niet bedienbaar.  

06-03-2015 19:26:06
Vloktech
Vloktech
Maar hoe komt die stopper dan bij sein 96? Dan moet er een deelrijweg ingesteld zijn geweest vanaf het perron van Tb. Maar dat mag toch niet meer?  

06-03-2015 19:33:38
Pittie
Pittie
Loc 6510 klopt overigens!
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2519666/IMAG2326.jpg
 

06-03-2015 19:39:05
michaben
michaben
Voorkant van de goederentrein staat ook erg krap naast het sein. Ik kan vanaf hier niet zien of de trein wel of niet vrij staat met de scheidingslassen, maar die liggen bij dit soort spoortjes meestal vrij dicht op de seinen. Uitgaande dat de trein een geheel was lijkt het een erg krappe trein voor dat spoortje.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-03-2015 19:43:19
Vloktech
Vloktech
Loc staat werkelijk pal tegen het sein aan. Gevalletje "trein te lang" of "spoor te kort"? Ik ben bang dat ILT hier een behoorlijk onderzoek naar gaat doen, hier lijken meerdere dingen fout gegaan te zijn die gezamenlijk tot het ongeval leidden.  

06-03-2015 19:43:32
mvboetzela
mvboetzela
Quote
Vloktech (vr 06 mrt 2015 19:26:06 https://www.somda.nl/forum/16235/p530270/): Maar hoe komt die stopper dan bij sein 96? Dan moet er een deelrijweg ingesteld zijn geweest vanaf het perron van Tb. Maar dat mag toch niet meer?

De afstand van het perron tot sein 96 is dermate groot dat daar geen sprake meer zal zijn van een deelrijweg (onzinwoord, want elke rijweg van een sein naar een volgend sein is een echte rijweg).
Is sein 96 van ATBvv voorzien?
 

06-03-2015 19:52:19
michaben
michaben
Er staat toevallig net een nieuwe trajectvideo online van dit stuk: https://www.youtube.com/watch?v=rB7j-lfXyo4 Ik zie hier bij sein 96 geen ATB-vv liggen, bij het volgende sein (sein 74) wel. Vermoed dus dat het risico van dit sein laag is ingeschat, immers het is onmogelijk om hier in de rijweg van een andere trein terecht te komen door sein 96 te passeren.  

06-03-2015 19:56:42
R1-2010
R1-2010
Quote
michaben (vr 06 mrt 2015 19:39:05 https://www.somda.nl/forum/16235/p530273/): Voorkant van de goederentrein staat ook erg krap naast het sein. Ik kan vanaf hier niet zien of de trein wel of niet vrij staat met de scheidingslassen, maar die liggen bij dit soort spoortjes meestal vrij dicht op de seinen. Uitgaande dat de trein een geheel was lijkt het een erg krappe trein voor dat spoortje.
maar dan is dat spoor 912b toch gewoon bezet door die goederentrein en zou je geen rijweg naar dat spoor moeten kunnen instellen en had die sprinter via 911b naar Tbu kunnen rijden?

Laatst bewerkt door R1-2010 op 06-03-2015 19:57
 

06-03-2015 20:01:55
mvboetzela
mvboetzela
Dat klopt. De trein is dan ook niet naar 911b gereden. De wissels lagen dus nog voor de rijweg naar 912b. Sein 96 heeft geen ATBvv (zie 2 posts terug). De rest is speculaas en daar doen we hier niet aan.

Laatst bewerkt door mvboetzela op 06-03-2015 20:02
 

06-03-2015 20:03:58
michaben
michaben
Wissels zijn vaak uitgerust met flankbeveiliging, dat wil zeggen dat zowel het A- en B-wissel in dezelfde stand moeten liggen. Dit heeft tot doel dat een eventueel losgeslagen rangeerdeel niet een trein op het spoor ernaast kan aanrijden maar rechtdoor tegen het juk gaat. In dit geval betekent dit dat indien de laatste as van de goederentrein de sectie waarin wissel 87A ligt nog bezet houdt kan je wissel 87B niet omzetten. In dit geval zou je dan helemaal geen rijweg in kunnen stellen.  

06-03-2015 21:03:34
sjoerd
sjoerd
Zoals ik al postte om 18.33: de rijweg kon niet worden ingesteld omdat de wisselsecties nog bezet waren en derhalve lag de vorige rijweg nog vast.  

06-03-2015 21:30:23
b2py
b2py
Dan zou je toch een rood sein verwachten?  

06-03-2015 21:34:41
thom
thom
Quote
Vloktech (vr 06 mrt 2015 19:43:19 https://www.somda.nl/forum/16235/p530275/): Loc staat werkelijk pal tegen het sein aan. Gevalletje "trein te lang" of "spoor te kort"? Ik ben bang dat ILT hier een behoorlijk onderzoek naar gaat doen, hier lijken meerdere dingen fout gegaan te zijn die gezamenlijk tot het ongeval leidden.

Dat is wel een erg snelle conclusie en wat kort door de bocht, door de klap kan die goederentrein gerust nu op een andere plek staan dan voor het ongeval...

Maar gelukkig zijn er instantie's die zich beter laten informeren bij een onderzoek dus daarop wachten werkt wat beter dan allerlei gespeculeer...
 

06-03-2015 21:36:57
mvboetzela
mvboetzela
Quote
michaben (vr 06 mrt 2015 19:52:19 https://www.somda.nl/forum/16235/p530281/): Er staat toevallig net een nieuwe trajectvideo online van dit stuk: https://www.youtube.com/watch?v=rB7j-lfXyo4 Ik zie hier bij sein 96 geen ATB-vv liggen, bij het volgende sein (sein 74) wel. Vermoed dus dat het risico van dit sein laag is ingeschat, immers het is onmogelijk om hier in de rijweg van een andere trein terecht te komen door sein 96 te passeren.

Wat opvalt in die video is dat voor de 5230 van spoor 2 sein 114 "geel" toont en als de 3627 sein 96 passeert dit nog "rood" toont. Kennelijk komt sein 96 dus pas uit de stand "stop" als de 5200 sein 114 heeft afgereden. Dat kweekt een verwachtingspatroon mij de machinist die dus altijd op "geel" Tb verlaat. Ben benieuwd wat er uiteindelijk uit het onderzoek gaat komen.

Ik herinner mij van "vroeger" dat dit altijd "Groen knipper" was in de 114, dan sein 96 "geel" en sein 74 "geel" (en heel vroeger "geel knipper").

Laatst bewerkt door mvboetzela op 06-03-2015 21:38
 

06-03-2015 21:40:08
mvboetzela
mvboetzela
Quote
Vloktech (vr 06 mrt 2015 19:43:19 https://www.somda.nl/forum/16235/p530275/):Ik ben bang dat ILT hier een behoorlijk onderzoek naar gaat doen, hier lijken meerdere dingen fout gegaan te zijn die gezamenlijk tot het ongeval leidden.

Dat onderzoek komt er zeker en volgens de NOS is ook de OVV polshoogte komen nemen. Daar hoef je niet bang voor te zijn. Met een maand of wat zullen we het allemaal terug kunnen lezen. Rapporten van de ILT en de OVV zijn openbaar.
 

06-03-2015 21:44:45
gose91
gose91
Als daar weer zo'n gelikte animatie bij komt mogen ze van mij wel een paar dagen over dat onderzoek doen, al heb ik er zelf last van!  

06-03-2015 21:51:45
V64
V64
Al zal er wel niet zo'n mooie video van het voorval zelf bij zitten als in Hvs  

06-03-2015 21:55:06
michaben
michaben
Quote
thom (vr 06 mrt 2015 21:34:41 https://www.somda.nl/forum/16235/p530300/): Maar gelukkig zijn er instantie's die zich beter laten informeren bij een onderzoek dus daarop wachten werkt wat beter dan allerlei gespeculeer...

Je kunt er op zich wel vanuit gaan dat die instanties de oorzaak ondertussen ook al weten hoor. De reden dat die onderzoeken zo lang duren is niet het achterhalen van de directe oorzaak, met het achterhalen van de indirecte oorzaken, en aanbevelingen hoe dit voorkomen kan worden in de toekomst.
 

06-03-2015 22:03:35
timtrein
timtrein
Quote
b2py (vr 06 mrt 2015 21:30:23 https://www.somda.nl/forum/16235/p530299/): Dan zou je toch een rood sein verwachten?
Die kans is natuurlijk erg groot, dat is sowieso meestal (maar niet altijd dus) de oorzaak.
 

06-03-2015 22:25:39
thom
thom
Quote
michaben (vr 06 mrt 2015 21:55:06 https://www.somda.nl/forum/16235/p530306/):
Quote
thom (vr 06 mrt 2015 21:34:41 https://www.somda.nl/forum/16235/p530300/): Maar gelukkig zijn er instantie's die zich beter laten informeren bij een onderzoek dus daarop wachten werkt wat beter dan allerlei gespeculeer...

Je kunt er op zich wel vanuit gaan dat die instanties de oorzaak ondertussen ook al weten hoor. De reden dat die onderzoeken zo lang duren is niet het achterhalen van de directe oorzaak, met het achterhalen van de indirecte oorzaken, en aanbevelingen hoe dit voorkomen kan worden in de toekomst.

Die kans is groot, maar een vaststelling van de oorzaak kan ook afhankelijk zijn van onderzoeken naar technische componenten die mogelijk gefaald hebben...
Bv remcomponenten waardoor het niet duidelijk is of de remwerking wel afdoende was, of zaken in de aansturingen van infra en seinwezen.

Je kunt nu de conclusie trekken dat een Mcn door rood gereden is, maar als morgen blijkt dat dat sein door een technisch falen afgevallen is dan is die Mcn je heel wat excuses schuldig

Het zal dus van de oorzaak afhangen, hoe snel ze die conclusie kunnen trekken

Laatst bewerkt door thom op 06-03-2015 22:28
 

06-03-2015 23:21:32
gose91
gose91
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje jammer dat het opgooien van theorieën hier zo wordt tegengewerkt ("Stop nou met speculeren, wacht de conclusies af"). Juist al die kennis die hier op dit forum samenkomt is heerlijk om te lezen. Er geeft niemand hier de machinist of iemand anders gelijk de schuld; ik lees alleen maar mogelijke oorzaken en dat is erg interessant.

Als ik de resultaten van het rapport moet afwachten kan ik dit ongeluk ook wel op nu.nl gaan volgen...

Laatst bewerkt door gose91 op 06-03-2015 23:25
 

06-03-2015 23:27:15
broek53
broek53
Wen er maar aan: de tenen zijn hier buitensporig lang als je op het gebied van de een of andere beroepsgroep komt. De Pavlov-reactie is altijd om die beroepsgroep ongezien en onvoorwaardelijk in bescherming te nemen.
Laat het je overigens verder niet tegenhouden, zou ik zeggen.
 

06-03-2015 23:41:53
sfj
Gose91: mijn reactie kwam door een paar mensen die elkaar onredelijk in de haren vlogen toen het nog in opvallende dingen stond.
Daar houden we het graag kort en feitelijk. Hier is wel wat ruimte voor theorieen hoor, zolang het een beetje realistisch blijft !


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

07-03-2015 00:20:20
oranjebank
oranjebank
Quote
bossie186 (vr 06 mrt 2015 17:43:30 https://www.somda.nl/forum/16235/p530235/): Niet alleen het voorste draaistel van de 957 is ontspoord, maar ook het achterste draaistel van het treinstel ligt uit de rails. Hiermee is de 476 weer tegen de 957 aangereden.

revisietermijn van de 957 loopt nog t/m oktober 2015.


Klopt het dan dat de 957 met z'n neus tegen de goederenwagon is gebotst?
Dus er is nog hoop dat in ieder geval de 476 nog hersteld kan worden gezien die een langere revisie termijn heeft dan de 957.
 

07-03-2015 00:21:52
ZJ37
ZJ37
Dat moet allemaal nog onderzocht worden en dan volgt het antwoord op je vraag vanzelf.  

07-03-2015 01:24:48
scooter
scooter
Feit is wel,dat als die goederentrein te lang was,dat niet de eerste keer hier in Tb is.Enkele weken geleden werd er een goederentrein in Tb opzij genomen op spoor 4 om de 13600 via spoor 3 voor te laten gaan.Laat die goederentrein nou te lang zijn en achter gewoon over het wissel heen staan.Na enige tijd werd dan toch maar besloten die goederentrein door te laten rijden zodat de 13600,die de hele tijd voor rood stond,alsnog binnen te laten komen.
Weten ze überhaupt nog wel hoe lang treinen en sporen zijn bij de verkeersleidingposten?
 

07-03-2015 01:29:30
rolandrail
rolandrail
Ja.  

07-03-2015 01:33:42
broek53
broek53
Hoe lang de sporen zijn wel, of de exacte treinlengtes bekend zijn, betwijfel ik.  

07-03-2015 01:33:49
Bert13
Bert13
Ze weten het wel, maar net als een tijdje terug de Co-shuttle in Utg is het maar de vraag of daar iets mee gedaan wordt Blijft wel dat er hier meer fout is gegaan dan enkel dat.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 


07-03-2015 01:53:34
broek53
broek53
Jawel, maar ik denk niet dat de lengte in exacte meters wordt opgegeven (of tot op de meter klopt) en om de laatste meter(s) ging het nu, zo te zien. Overigens is dat (het niet-vrijlopen van de goederentrein, alleen maar een verklaring waarom de wissels lagen zoals ze lagen, vergrendeld en wel, waardoor geen rijweg voor de reizigerstrein kon worden ingesteld - zo werkt de beveiligingslogica. Vervolgens kan de beveiliging heel erg gestoord zijn geweest waardoor het sein toch veilig kwam, het sein kan gedoofd zijn geweest en niet zijn opgemerkt of het was rood en is ten onrechte gepasseerd. Veel meer smaken zijn er niet.  

07-03-2015 03:59:11
AlexNL
AlexNL
Ik zet mijn geld op een STS-passage van de sprinter.

Op http://suncalc.net/#/51.5628,5.0659,17/2015.03.06/16:56 kun je de stand van de zon ongeveer bepalen, gezien het tijdstip waarop het gebeurde lijkt mij het het meest aannemelijk dat de machinist het rode sein niet tijdig / goed heeft kunnen waarnemen door te fel tegenlicht.
 

07-03-2015 04:26:01
maigoda
maigoda
Als iemand met plaatselijke wegbekendheid nijg ik niet echt naar deze benadering. Op het betreffende tijdstip zat de zon achter een op een dijk liggende weg met ervoor bomen en er achter hoge bebouwing. Weinig kanst op een dermate felle zon dat sein 96 slecht zichtbaar is geweest omdat dat sein ongeveer 20 a 25 meter voor een viaduct staat.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 07-03-2015 04:28
 

07-03-2015 07:58:42
b2py
b2py
Versnelde invoering ERTMS? Die kent train integrity waardoor je altijd weet hoe lang de trein is..  

07-03-2015 08:39:10
broek53
broek53
Voor de zekerheid: de lengte van een trein en het al dan niet vrijlopen op een zijspoor is op zichzelf geen veiligheidsissue in de zin van spoorwegveiligheid. Het is hooguit lastig, een exploitatief issue ,te weten een reden waarom een sein rood toont terwijl je erlangs wilt. In die zin is het niet anders dan allerlei andere redenen (kruisende treinen, station vol, werkzaamheden) waarom seinen op rood blijven staan op het moment dat je ze veilig zou willen hebben...

Bij ERTMS zijn de treinlengte en de train integrity juist wel een veiligheidsissue en zelfs een van de meer lastige. Maar is die eenmaal geregeld, dan blijft het opzij nemen van een trein op een spoor dat niet lang genoeg is, nog steeds hetzelfde issue als het nu is; ERTMS waarschuwt niet dat het niet past of zo.
 

07-03-2015 08:39:36
MasterE
MasterE
Die treinlengte moet wel handmatig worden in gevoerd.  

07-03-2015 08:52:46
renew40
renew40
@Emiel/miagoda...

Waarom staat sein 96 in de wegkennisbank dan omcirkelt met de tekst "slecht zichtbaar!"

Ook zien we op foto's de laatste wagon nog niet vrij staan, de dieselloc ook voorbij het sein staan en lijkt recentetelijk spoorvernieuwing te hebben plaats gevonden.
Misschien niet helemaal correct uitgevoerd en merk je dit als nu alle sporen bezet zijn met treinen en systeem net iets anders reageert.
 

07-03-2015 08:59:08
mich
mich
Quote
broek53 (za 07 mrt 2015 01:33:42 https://www.somda.nl/forum/16235/p530338/): Hoe lang de sporen zijn wel, of de exacte treinlengtes bekend zijn, betwijfel ik.


Exacte treinlengte, naar boven afgerond moet opgegeven worden bij aanvraag van een pad. Dit cijfer komt in de dienstregeling achter alle planregels te staan. Bijvoorbeeld: Rsd ;V;14:54;GO ; ; ; ;90 ;95 ;607 ;754

Waarbij 607 de lengte is, en 754 het gewicht.
 

07-03-2015 09:06:03
b2py
b2py
Quote
broek53 (za 07 mrt 2015 08:39:10 https://www.somda.nl/forum/16235/p530347/): Voor de zekerheid: de lengte van een trein en het al dan niet vrijlopen op een zijspoor is op zichzelf geen veiligheidsissue in de zin van spoorwegveiligheid. Het is hooguit lastig, een exploitatief issue ,te weten een reden waarom een sein rood toont terwijl je erlangs wilt. In die zin is het niet anders dan allerlei andere redenen (kruisende treinen, station vol, werkzaamheden) waarom seinen op rood blijven staan op het moment dat je ze veilig zou willen hebben...

Bij ERTMS zijn de treinlengte en de train integrity juist wel een veiligheidsissue en zelfs een van de meer lastige. Maar is die eenmaal geregeld, dan blijft het opzij nemen van een trein op een spoor dat niet lang genoeg is, nog steeds hetzelfde issue als het nu is; ERTMS waarschuwt niet dat het niet past of zo.
Zeker waar, maar het implementeren van een signaleringssysteem zou het wel makkelijker kunnen maken om dit soort fouten te voorkomen.
 

07-03-2015 09:14:10
broek53
broek53
Zeker, als het systeem dan ook maar waarschuwt, of de trdl's de opdracht krijgen alle goederentreinen op lengte versus gepland spoor te monitoren. Anders verandert er nog niks %06%.  

07-03-2015 09:23:47
b2py
b2py
Nog een optie, alle goederenwachtsporen minimaal 750 meter lang maken ivm Europese norm, dan ben je er volgens mij ook wel..  

07-03-2015 09:25:36
nohab
nohab
Quote
mich (za 07 mrt 2015 08:59:08 https://www.somda.nl/forum/16235/p530351/):
Quote
broek53 (za 07 mrt 2015 01:33:42 https://www.somda.nl/forum/16235/p530338/): Hoe lang de sporen zijn wel, of de exacte treinlengtes bekend zijn, betwijfel ik.


Exacte treinlengte, naar boven afgerond moet opgegeven worden bij aanvraag van een pad. Dit cijfer komt in de dienstregeling achter alle planregels te staan. Bijvoorbeeld: Rsd ;V;14:54;GO ; ; ; ;90 ;95 ;607 ;754

Waarbij 607 de lengte is, en 754 het gewicht.
En hoe is dan gewaarborgd dat het altijd om de lengte inclusief de loc(s) gaat en niet alleen de wagens?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

07-03-2015 09:28:28
thom
thom
En dat kan ook zomaar overal waar we nu inhaalsporen hebben...  

07-03-2015 09:29:40
b2py
b2py
Ja dat kan, zolang je maar met een voldoende grote zak geld komt..  

07-03-2015 09:30:51
ZJ37
ZJ37
Spoor 912B heeft een nuttige lengte van 585 meter. Trein 61802 hoort planmatig te Tb op spoor 906 (dat 66 meter langer is) aan de kant te gaan, maar is om een bepaalde reden naar Tbge verhuisd.  

07-03-2015 09:32:01
Bert13
Bert13
Klinkt wel heel Nederlands om met een 'oplossing' te komen die geen oplossing voor het probleem is.  

07-03-2015 09:36:49
michaben
michaben
Ook al garandeert het beveiligingssysteem dat een trein niet naar een te kort spoor gaat, het garandeert niet dat de trein niet te vroeg stopt en alsnog een wissel bezet houdt. Dan zou je ook achteraan het spoor een lamp moeten plaatsen die gaat branden zodra de trein vrij staat. En dan moet je ook nog eens opletten dat de trein niet gaat groeien zodra je tot stilstand komt doordat de buffers uitveren.  

07-03-2015 09:45:49
mich
mich
Quote
nohab (za 07 mrt 2015 09:25:36 https://www.somda.nl/forum/16235/p530358/):
Quote
mich (za 07 mrt 2015 08:59:08 https://www.somda.nl/forum/16235/p530351/):
Quote
broek53 (za 07 mrt 2015 01:33:42 https://www.somda.nl/forum/16235/p530338/): Hoe lang de sporen zijn wel, of de exacte treinlengtes bekend zijn, betwijfel ik.


Exacte treinlengte, naar boven afgerond moet opgegeven worden bij aanvraag van een pad. Dit cijfer komt in de dienstregeling achter alle planregels te staan. Bijvoorbeeld: Rsd ;V;14:54;GO ; ; ; ;90 ;95 ;607 ;754

Waarbij 607 de lengte is, en 754 het gewicht.
En hoe is dan gewaarborgd dat het altijd om de lengte inclusief de loc(s) gaat en niet alleen de wagens?


Er wordt altijd de totale lengte opgegeven. Nooit de lengte van alleen de wagens. Dit moet degene die het pad aanvraagt juist aflezen van de wagenlijst of beremmingsstaat. Dit staat duidelijk aangegeven. De wagenlijst klopt in principe altijd, deze wordt zowel door de vervoerder als door de machinist/wagenmeester gecontroleerd.
 

07-03-2015 09:53:40
b2py
b2py
Quote
Bert13 (za 07 mrt 2015 09:32:01 https://www.somda.nl/forum/16235/p530364/): Klinkt wel heel Nederlands om met een 'oplossing' te komen die geen oplossing voor het probleem is.
Is maar net wat je als probleem ziet. Het heeft er nu alle schijn van dat het spoor waar de goederentrein neergezet is te kort is geweest. Je zou dan alle wachtsporen naar de norm kunnen trekken zodat de goederentrein overal past.. De rest is het vakmanschap van de meester, of moeten we daar ook gaan twijfelen?
 

07-03-2015 09:53:59
nohab
nohab
Quote
mich (za 07 mrt 2015 09:45:49 https://www.somda.nl/forum/16235/p530366/):
Quote
nohab (za 07 mrt 2015 09:25:36 https://www.somda.nl/forum/16235/p530358/):
Quote
mich (za 07 mrt 2015 08:59:08 https://www.somda.nl/forum/16235/p530351/):
Quote
broek53 (za 07 mrt 2015 01:33:42 https://www.somda.nl/forum/16235/p530338/): Hoe lang de sporen zijn wel, of de exacte treinlengtes bekend zijn, betwijfel ik.


Exacte treinlengte, naar boven afgerond moet opgegeven worden bij aanvraag van een pad. Dit cijfer komt in de dienstregeling achter alle planregels te staan. Bijvoorbeeld: Rsd ;V;14:54;GO ; ; ; ;90 ;95 ;607 ;754

Waarbij 607 de lengte is, en 754 het gewicht.
En hoe is dan gewaarborgd dat het altijd om de lengte inclusief de loc(s) gaat en niet alleen de wagens?


Er wordt altijd de totale lengte opgegeven. Nooit de lengte van alleen de wagens. Dit moet degene die het pad aanvraagt juist aflezen van de wagenlijst of beremmingsstaat. Dit staat duidelijk aangegeven. De wagenlijst klopt in principe altijd, deze wordt zowel door de vervoerder als door de machinist/wagenmeester gecontroleerd.
Dat zal zo zijn maar uit de code die jij opgaf kun je dat niet aflezen. Het is voor degene die die ontvangt niet controleerbaar.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

07-03-2015 10:18:48
broek53
broek53
Het vervelende vind ik dat, net als bij de botsing bij het Westerpark, we het over exploitatieve bijzaken hebben die hooguit van belang zijn omdat ze aan het begin staan van een keten van gebeurtenissen die tot de botsingen geleid hebben. Als je dat maar lang genoeg doet en het komt uitgebreid in de Rapporten terecht, dan is er altijd wel een club dropveters bij Prorail die juist daarop nieuwe regels projecteert, waar geen tegenspraak tegen mogelijk is omdat men de vlag van De Veiligheid hijst.
Maar nu loop ik een jaartje voor de gebeurtenissen uit, denk ik %09%.
 

07-03-2015 10:45:04
waalkade
waalkade
Quote
b2py (za 07 mrt 2015 07:58:42 https://www.somda.nl/forum/16235/p530345/): Versnelde invoering ERTMS? Die kent train integrity waardoor je altijd weet hoe lang de trein is..
Is invoering van ERTMS juist niet de oorzaak van dit ongeval. Normaal gesproken gaat een groot deel van de wagens vanaf Lutdsm bij Vl de grens over.
Door het niet over Vl rijden kunnen had de meest logische omweg via Ah-Em geweest. (Of via Rm, maar daar liggen andere clubs dwars.)
Maar dat gaat niet omdat daar sinds kort ETCS ligt.
Daarom neemt men nu de omweg over Kfh en geeft men de wagens met de reguliere UC's mee, die daardoor behoorlijk lang worden.
 

07-03-2015 10:52:20
b2py
b2py
Nee want ERTMS an sich heeft niet gefaald want het is er niet. Er worden dagelijks honderden treinen omgeleid en dat gaat ook veilig dus dat is geen oorzaak. Issue lijkt hier te zijn dat de trein te lang was voor het spoor waar het op gezet is. Een mogelijk oplossing zou daarvoor een signaleringssysteem kunnen zijn voor de TRDL die waarschuwt of de trein daar wel past. ERTMS heeft deze functie (Vereist voor level 3) maar kent problemen met de uitwerking daarvan doordat het van een goederentrein een uitdaging is dat te bepalen zonder disproportionele bedragen uit te gaan geven aan bijvoorbeeld transponders voor iedere wagon!  

07-03-2015 10:56:00
Bert13
Bert13
Zo worden er ook dagelijks treinen per ongeluk op een spoor gezet waar ze niet passen. Dat gaat eigenlijk ook altijd veilig (soms hebben reizigers er wat last van), "dus dat is geen oorzaak"?? Makkelijk argumenteren zo.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

07-03-2015 11:04:05
michaben
michaben
Hoe graag ProRail het ook wil, je kunt nooit 100% voorkomen dat een trein onverhoopt voor een rood sein loopt.  

07-03-2015 11:10:19
waalkade
waalkade
Quote
b2py (za 07 mrt 2015 10:52:20 https://www.somda.nl/forum/16235/p530383/): Nee want ERTMS an sich heeft niet gefaald want het is er niet. Er worden dagelijks honderden treinen omgeleid en dat gaat ook veilig dus dat is geen oorzaak. Issue lijkt hier te zijn dat de trein te lang was voor het spoor waar het op gezet is. Een mogelijk oplossing zou daarvoor een signaleringssysteem kunnen zijn voor de TRDL die waarschuwt of de trein daar wel past. ERTMS heeft deze functie (Vereist voor level 3) maar kent problemen met de uitwerking daarvan doordat het van een goederentrein een uitdaging is dat te bepalen zonder disproportionele bedragen uit te gaan geven aan bijvoorbeeld transponders voor iedere wagon!
Ik beweer ook niet dat ERTMS gefaald heeft.
Wat betreft die transponders, dat hoeft alleen op de laatste wagen.
Was in de vroegere DDR al gebruikelijk en in de USA dagelijkse praktijk.
 

07-03-2015 11:17:40
dh3201
dh3201
Quote
b2py (za 07 mrt 2015 09:23:47 https://www.somda.nl/forum/16235/p530357/): Nog een optie, alle goederenwachtsporen minimaal 750 meter lang maken ivm Europese norm, dan ben je er volgens mij ook wel..

Of inkorten tot 0 meter, oftewel wegsaneren. Kan er ook nooit een te lange trein weggezet worden. Past ook wel in het saneringsplaatje....
/duikt weg/


Shqiperise-lopers?
 

07-03-2015 11:26:14
rolandrail
rolandrail
Met het wegvallen van het Brabantse afvalvervoer sinds 1 maart jl. is ook de laatste vervoerder verdwenen die vast gebruik maakte van Tbge om een trein samen te stellen/splitsen. Dus ja, Tbge kan weg %08%

Laatst bewerkt door rolandrail op 07-03-2015 11:26
 

07-03-2015 11:42:22
rob_ehv
rob_ehv
Quote
dh3201 (za 07 mrt 2015 11:17:40 https://www.somda.nl/forum/16235/p530388/):
Quote
b2py (za 07 mrt 2015 09:23:47 https://www.somda.nl/forum/16235/p530357/): Nog een optie, alle goederenwachtsporen minimaal 750 meter lang maken ivm Europese norm, dan ben je er volgens mij ook wel..

Of inkorten tot 0 meter, oftewel wegsaneren. Kan er ook nooit een te lange trein weggezet worden. Past ook wel in het saneringsplaatje....
/duikt weg/
We zitten gelukkig met een 1900 ook nooit achter een goederentrein van Dordrecht tot Tilburg/Boxtel/Eindhoven.


robq
 

07-03-2015 12:33:41
dennistd
dennistd
Quote
ZJ37 (za 07 mrt 2015 09:30:51 https://www.somda.nl/forum/16235/p530363/): Spoor 912B heeft een nuttige lengte van 585 meter. Trein 61802 hoort planmatig te Tb op spoor 906 (dat 66 meter langer is) aan de kant te gaan, maar is om een bepaalde reden naar Tbge verhuisd.
Zou het kunnen dat trein 61802 op Tgbe neergezet is om met de trein die ernaast stond (met de 1600-loc) van machinist te wisselen? Dat zou kunnen verklaren waarom ie niet op Tb zelf neegezet is.
 

07-03-2015 13:42:04
IC140
IC140
Quote
b2py (za 07 mrt 2015 10:52:20 https://www.somda.nl/forum/16235/p530383/): Issue lijkt hier te zijn dat de trein te lang was voor het spoor waar het op gezet is. Een mogelijk oplossing zou daarvoor een signaleringssysteem kunnen zijn voor de TRDL die waarschuwt of de trein daar wel past.


Het issue is volgens mij toch echt dat de Sprinter onterecht een veilig sein heeft gekregen of door een stop-tonend sein is gereden. Of dat nou was gekomen doordat de goederentreintrein te lang was, of er een trein om een andere reden niet ver genoeg door reed zou niet uit moeten maken. Als alles was gegaan zoals het hoorde bleef de Sprinter gewoon voor het sein staan, merkte de trdl dat er geen rijweg voor de Sprinter in te stellen was en zou er bijgestuurd worden (goederentrein naar Breda door bijvoorbeeld). In een situatie waarin seinen het beeld tonen dat ze moeten en treinen niet door STS-en rijden en/of een remming krijgen als ze dit wel zouden doen leveren treinen die langer zijn dan sporen geen veiligheidsrisico op maar hooguit een punctualiteitsrisico (dat zou in mijn ogen dan wel weer pleiten voor een systeem waarin trein- en spoorlengtes en mogelijke conflicten daarin inzichtelijk worden voor treindienstleiders).
 

07-03-2015 14:19:04
b2py
b2py
Toch weer die STS passage, hadden we daar niet iets voor? Ah ja, ERTMS.

Quote
waalkade (za 07 mrt 2015 11:10:19 https://www.somda.nl/forum/16235/p530387/):
Quote
b2py (za 07 mrt 2015 10:52:20 https://www.somda.nl/forum/16235/p530383/): Nee want ERTMS an sich heeft niet gefaald want het is er niet. Er worden dagelijks honderden treinen omgeleid en dat gaat ook veilig dus dat is geen oorzaak. Issue lijkt hier te zijn dat de trein te lang was voor het spoor waar het op gezet is. Een mogelijk oplossing zou daarvoor een signaleringssysteem kunnen zijn voor de TRDL die waarschuwt of de trein daar wel past. ERTMS heeft deze functie (Vereist voor level 3) maar kent problemen met de uitwerking daarvan doordat het van een goederentrein een uitdaging is dat te bepalen zonder disproportionele bedragen uit te gaan geven aan bijvoorbeeld transponders voor iedere wagon!
Ik beweer ook niet dat ERTMS gefaald heeft.
Wat betreft die transponders, dat hoeft alleen op de laatste wagen.
Was in de vroegere DDR al gebruikelijk en in de USA dagelijkse praktijk.
Als dezelfde wagon altijd achteraan zit wel, praktijk wijst er alleen op dat je uiteindelijk alle wagons zal moeten voorzien van een transponder zodat iedere wagon op iedere plek kan zitten.
 

07-03-2015 14:22:03
Bert13
Bert13
Of je zorgt voor een mobiele transponder, zodat je die samen met de sluitplaatjes kunt bevestigen. Probleem opgelost


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

07-03-2015 14:24:37
b2py
b2py
Dat vind ik nou een creatieve oplossing, had ik niet eens over nagedacht!  

07-03-2015 14:24:52
dvdhoven
dvdhoven
Dat is dus de Amerikaanse oplossing. Ding zit op de koppeling.
Zie bijvoorbeeld hier: http://en.wikipedia.org/wiki/End_of_Train_Device_%28ETD%29
Met de modernste versies kunnen machinisten in de cabine zien of ze achter vrij staan op een zijspoor.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 07-03-2015 14:29


Dick van den Hoven
 

07-03-2015 14:25:21
michaben
michaben
Als de transponder verplaatsbaar is moet er uiteraard wel weer een systeem komen dat controleert of deze correct verplaatst is na het rangeren. Wat overigens niet onmogelijk is, combineer een Eurobalise met een assenteller, komt er na de laatste transponder nog een as langs de assenteller dan slaan de alarmbellen aan.  

07-03-2015 14:29:26
ZJ37
ZJ37
Je zou je in het geval van dat de goederentrein naar een te kort spoor is gestuurd, ook kunnen afvragen waarom daar een reizigerstrein achteraan wordt gestuurd die dan voor een rood sein loopt en niet verder kan. Ook wel de befaamde rood-sein naderingen genaamd, want dat was immers zo gevaarlijk.  

07-03-2015 14:29:46
b2py
b2py
Dat werkt voor level 2, bij level 3 zijn er geen assentellers meer.

Maar helaas, zo ver zijn we nog niet!

Laatst bewerkt door b2py op 07-03-2015 14:30
 

07-03-2015 15:24:03
maigoda
maigoda
Quote
renew40 (za 07 mrt 2015 08:52:46 https://www.somda.nl/forum/16235/p530350/): @Emiel/miagoda...

Waarom staat sein 96 in de wegkennisbank dan omcirkelt met de tekst "slecht zichtbaar!"

Geen idee eigenlijk. Ik heb dit sein nooit als "slecht zichtbaar" ervaren. Het sein staat zelfs op een verhoginkje. Maar het argument "slecht zichtbaar" vind ik over het algemeen ook wat zwakjes. Wegbekendheid houd mijns inziens in dat je weet dat het sein er staat en dat je, zeker als er in algemene zijn gesproken wordt over een slechte zichtbaarheid, er gewoon naar handelt. Dat is namelijk de essentie van de veiligheidsfunctie die het machinistenschap met zich meebrengt.
Groetjes,
Emiel
 

07-03-2015 15:38:38
maigoda
maigoda
Quote
ZJ37 (za 07 mrt 2015 14:29:26 https://www.somda.nl/forum/16235/p530415/): Je zou je in het geval van dat de goederentrein naar een te kort spoor is gestuurd, ook kunnen afvragen waarom daar een reizigerstrein achteraan wordt gestuurd die dan voor een rood sein loopt en niet verder kan. Ook wel de befaamde rood-sein naderingen genaamd, want dat was immers zo gevaarlijk.

Voor de reizigerstrein was het de geplande route (en ook de enig mogelijke route) om op Tilburg U uit te komen. Het is dus eigenlijk andersom: de goederentrein zit qua rijweg vlak voor de geplande reizigerstrein, maar komt niet vrij van een wissel zodat de rijweg voor de reizigerstrein niet vrij komt.
Groetjes,
Emiel
 

07-03-2015 16:09:54
waalkade
waalkade
Quote
Bert13 (za 07 mrt 2015 14:22:03 https://www.somda.nl/forum/16235/p530411/): Of je zorgt voor een mobiele transponder, zodat je die samen met de sluitplaatjes kunt bevestigen. Probleem opgelost
De moderne transponder hoort min of meer bij de loc. Loc en transponder hebben ook onderling "contact".
 

07-03-2015 16:29:59
rob46
rob46
Heeft iemand al een update van de huidige stand van zaken op Tbge. Ik heb inmiddels begrepen dat DBS 6455 als wegsleeploc in de regio actief is. Is b.v. 957 al herspoord.?


57 jaar OV-fotografie.
 

07-03-2015 19:24:53
cuneo56
cuneo56
Restant van de aangereden Cargo en de trein ernaast zijn weg,
De inhoud van de ketelwagen is overgepompt en gaat weg evenals de wagen(s) waarin het butadieen is overgepompt
 

07-03-2015 19:37:33
stefanvdw
stefanvdw
Ik zag vanmiddag rond 16.00 uur in Btl een 6400 met twee ketelwagens aan de kant staan met loc ri Tb (spoor 508 vermoed ik), zou dat t.b.v. de aangereden ketelwagens in Tb zijn geweest?  

07-03-2015 20:22:37
mvboetzela
mvboetzela
Dat zou heel goed kunnen. Het leegpompen van de getroffen ketelwagens is naar verwachting vanavond klaar. Dan kunnen de aangereden ketelwagens geborgen worden, alsmede de Mat herspoord. Morgen ochtend dan weer start van de reizigersdienst.  

07-03-2015 20:41:59
thom
thom
Quote
nohab (za 07 mrt 2015 09:53:59 https://www.somda.nl/forum/16235/p530369/):
Quote
mich (za 07 mrt 2015 09:45:49 https://www.somda.nl/forum/16235/p530366/):
Quote
nohab (za 07 mrt 2015 09:25:36 https://www.somda.nl/forum/16235/p530358/): En hoe is dan gewaarborgd dat het altijd om de lengte inclusief de loc(s) gaat en niet alleen de wagens?


Er wordt altijd de totale lengte opgegeven. Nooit de lengte van alleen de wagens. Dit moet degene die het pad aanvraagt juist aflezen van de wagenlijst of beremmingsstaat. Dit staat duidelijk aangegeven. De wagenlijst klopt in principe altijd, deze wordt zowel door de vervoerder als door de machinist/wagenmeester gecontroleerd.
Dat zal zo zijn maar uit de code die jij opgaf kun je dat niet aflezen. Het is voor degene die die ontvangt niet controleerbaar.

De truuk is dat de afspraak is om de volledig treinlengte in die 'code' op te nemen en niet maar een deel ervan. Prorail denkt immers ook alleen in 'treinen' ongeacht waar die uit bestaan, noch dat dat voor hun direct interessant is.

Quote
waalkade (za 07 mrt 2015 11:10:19 https://www.somda.nl/forum/16235/p530387/): Ik beweer ook niet dat ERTMS gefaald heeft.
Wat betreft die transponders, dat hoeft alleen op de laatste wagen.
Was in de vroegere DDR al gebruikelijk en in de USA dagelijkse praktijk.

De huidige baanbeveiliging signaleert nu ook of een trein in een blok past, simpelweg doordat als die te lang is het voorafgaande blok nog bezet blijft en daarmee een rijweg naar dat blok verhinderd wordt...

Daar hoeft niemand wat aan te doen, dat lijkt me handiger dan gesjouw met een transponder, waarbij menselijk handelen bij komt kijken met de mogelijk gevolgen van dien...

Laatst bewerkt door thom op 07-03-2015 20:55