Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Aanrijding Tilburg 6-3-2015

Vrijdag 11 mrt 2016 - 06:57:53
mdeen
mdeen
Quote
thom (do 10 mrt 2016 15:33:01 www.somda.nl): Het zorgt er iig voor dat bij kop-staart aanrijdingen de treinen niet de neiging kregen om op elkaar te klimmen met alle gevolgen van dien.
Maar het opklimmen wordt alleen verhinderd bij een botsing met gelijkaardig materieel. De buffers zijn daarvoor geribbeld zodat ze in elkaar grijpen.
Het effect daarvan bij een rijtuig/wagon met conventionele buffers zal voor het tegen elkaar op klimmen zeer klein zijn.

Vrijdag 11 mrt 2016 - 08:45:32
sjoerd
sjoerd
Het effect van de ribbels wordt totaal teniet gedaan doordat de voertuigen bij een botsing beide voorzien zijn van een enorme hoeveelheid kinetische (bots-) energie. Die wordt naar beneden, naar boven en naar opzij afgeleid. Omdat naar beneden erg weinig ruimte beschikbaar is door het spoor, wordt de energie opzij (veelal te zien bij ongelijkvormige/ongelijkwaardige en, bij gelijkvormige/gelijkwaardige botspartners, naar boven afgeleid. Deze week was dat laatste prima te zien bij de frontale botsing van die twee oude stoomlocs. Bij het indammen van de botseffecten dragen wat voor soort buffers dan ook begrijpelijkerwijze erg weinig bij. Er treedt in zo'n situatie voornamelijke kreukeling op en bij relatief holle voertuigen als bussen en rijtuigen schuift de boel in elkaar. Ouderwetse buffers vind je dan bijvoorbeeld 100 m verderop in het weiland.

Vrijdag 11 mrt 2016 - 13:42:40
mdeen
mdeen
Het heeft natuurlijk wel nut voor de bescherming van de cabine. Als twee voertuigen verticaal t.o.v. elkaar gaan bewegen dan kan er eentje al gauw door de cabine van de andere schieten (met een spitse koppeling eerst), en dat is niet zo prettig voor de machinist. Als dat verhinderd wordt en getracht wordt de voertuigen alleen verticaal te laten bewegen heb je meer kans dat de cabine niet verwoest wordt, ook omdat de botsingsenergie zich dan meer in de breedte verspreidt.

Dat de praktijk weerbarstig is leert Dalfsen (buffers zijn nutteloos als er niet met buffermaterieel wordt gebotst) en Bad Aibling (waarschijnlijk als gevolg van de grote botsingsenergie schuiven de treinen gewoon in elkaar als holle dozen).

Het zijn vooral oplossingen voor lage energie botsingen. En zo moet je ook de veiligheid op het spoor zien op te bouwen: zorgt dat als het botst, het met een lage snelheid is, en dat als je dan bij lage snelheid botst, de uitwerkingen op cabine en reizigersruimte klein is door kreukelzones en energieabsorbtie.

Laatst bewerkt door mdeen op Maandag 14 mrt 2016 om 06:57:21

Vrijdag 11 mrt 2016 - 14:02:24
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Wat is er in Delden gebeurd dan?


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 11 mrt 2016 - 14:21:51
pjkleton
pjkleton
Aanrijding met hoogwerker bij Dalfsen mss ?
Peter

Vrijdag 11 mrt 2016 - 17:18:59
PimTH
PimTH
Flickr 124886297@N02
Maar Delden is niet hetzelfde als Dalfsen.

Vrijdag 11 mrt 2016 - 17:53:39
bloemkool
bloemkool
Gezien de woonplaats van mdeen (Helden) is Delden een logische verhaspeling in mijn ogen

Maandag 14 mrt 2016 - 06:57:32
mdeen
mdeen
Dalfsen inderdaad.