Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Aanrijding Tilburg 6-3-2015

Zaterdag 07 mrt 2015 - 21:44:10
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Of de bij de aanvraag van het pad opgegeven totale treinlengte klopt is wel degelijk door Prorail te controleren, en dat wordt ook gedaan. Een trein vertrekt namelijk niet voordat ook de wagenlijst in het bezit is van Prorail. Hier zit dus geen probleem in, de treinlengte's zijn bekend.

Laatst bewerkt door mich op Zaterdag 07 mrt 2015 om 21:45:27

Zaterdag 07 mrt 2015 - 22:06:41
sjoerd
sjoerd
Helemaal mee eens, Thom, geen extra systemen die ook weer om allerlei redenen kunnen falen. De laatste assen houden de wisselsecties bezet; de wissels blijven vergrendeld; er kan geen andere rijweg worden ingesteld. De Trdl belt naar de mcn en zegt dat hij achter niet vrij staat. Zo mogelijk trekt hij iets op en lost dat het probleem niet op, dan is er geen andere oplossing dan de trein door te laten rijden. Hier had de goederentrein nog kunnen optrekken tot op spoor 912a, het uithaalspoortje, maar dan moet je later weer terugzetten tot op spoortje 924 aan de andere zijde.
Feit is dat dit een van de kwetsbare plekken is waar de gehele dag treinbewegingen plaats vinden voorbij dwergseinen waarbij hoge seinen al tot verbetering leiden. Op de recent volledig (her-)ingerichte stations zoals Den Bosch, Rotterdam C, Arnhem en Breda staan alleen hoge seinen die beter zichtbaar zijn, ook voor vertrek met v-max 40 km/h. Hier en daar staan er zelfs nog dwergseinen als inrijseinen. Als ik iets mag voorspellen, is een van de aanbevelingen straks om deze te vervangen door hoge seinen en dus ook dwergseintje 96. Het is op zich niet slecht zichtbaar, maar hier doet ook de gewoonte (ja, dat mag niet) een duit in het zakje. Zo te zien blokvrij tot op het kopspoortje naar Baarle Nassau Grens. Zelfs remmen als je ineens naar links gaat op wsl 87B is niets bijzonders omdat er wel vaker is omgeleid via het goederenemplacement. Pas op ew 87A/85 zie je dat je weer naar rechts gaat.

Zaterdag 07 mrt 2015 - 22:28:35
ari
ari
Quote
mich (za 07 mrt 2015 21:44:10 www.somda.nl): ... Een trein vertrekt namelijk niet voordat ook de wagenlijst in het bezit is van Prorail. Hier zit dus geen probleem in, de treinlengte's zijn bekend.
'Probleem' is dat de treinlengte niet in alle gevallen (in de systemen) bij de DVL of trdl bekend is. Voor jaarplantreinen worden bijv. geen orders ingediend en komen de juiste treinlengtes niet bij DVL of trdl terecht. Wagenlijsten zijn verplicht voor elke goederentrein, maar op de post is vooral inzichtelijk òf er een wagenlijst is ingediend. De exacte inhoud ervan is niet (makkelijk) toegankelijk.

Laatst bewerkt door ari op Zaterdag 07 mrt 2015 om 22:29:23

Zaterdag 07 mrt 2015 - 22:34:53
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Typisch, vervoerders moeten verplicht de wagenlijst leveren, vervolgens wordt er dus eigenlijk vooral gekeken of ze aan die regel voldaan hebben...

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zaterdag 07 mrt 2015 - 22:43:03
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
En de treinen van DSM naar Kfh zijn zeker jaarplantreinen?

Zaterdag 07 mrt 2015 - 23:14:19
ari
ari
Quote
mich (za 07 mrt 2015 22:34:53 www.somda.nl): Typisch, vervoerders moeten verplicht de wagenlijst leveren, vervolgens wordt er dus eigenlijk vooral gekeken of ze aan die regel voldaan hebben...
Het ophoesten van de wagenlijst in geval van calamiteiten is geen taak van de post, maar van de (landelijke) incidentafhandeling. Die zit op het OCCR meen ik. Op de post wordt in dit kader slechts gekeken of aan de voorwaarden voor vertrek is voldaan.

Laatst bewerkt door ari op Zaterdag 07 mrt 2015 om 23:16:27

Zondag 08 mrt 2015 - 07:38:54
broek53
broek53
Het hersporen van de plan V's zal rond een uur of 10 voltooid zijn. De stellen zullen naar Eindhoven gesleept worden door een D-loc. Dat moet met max 40 km/h, dus ik vermoed dat dat wel nachtwerk zal worden.

Zondag 08 mrt 2015 - 07:45:42
VIRMm1
VIRMm1
De tankwagens zijn vannacht naar Vlissingen gereden.

Volgens de reisplanner is er vandaag de hele dag nog geen treinverkeer mogelij.

Zondag 08 mrt 2015 - 10:32:45
thieskes
thieskes
Flickr Thieske_1987
Inmiddels meld de NS dat er; weer beperkt treinen kunnen rijden. De reisplanners zijn aangepast tot 13.00 uur. Wanneer het gehele treinverkeer kan worden opgestart is nog niet duidelijk. www.ns.nl

http://www.flickr.com/photos/thieske_1987

Zondag 08 mrt 2015 - 10:38:14
renew40
renew40
@VIRM1 "Waarom helemaal naar Vlissingen? "

Zondag 08 mrt 2015 - 12:35:26
bart84
Moderator
bart84
Ik denk dat hier Vlissingen Sloe bedoeld wordt.

Mvg. Bart

Zondag 08 mrt 2015 - 12:47:33
john2
john2
Quote
broek53 (zo 08 mrt 2015 07:38:54 www.somda.nl): Het hersporen van de plan V's zal rond een uur of 10 voltooid zijn. De stellen zullen naar Eindhoven gesleept worden door een D-loc. Dat moet met max 40 km/h, dus ik vermoed dat dat wel nachtwerk zal worden.
Deze 40 km/h is dit vanwege de ontsporing van treinstel(len)?

Zondag 08 mrt 2015 - 12:49:20
john2
john2
Quote
VIRMm1 (zo 08 mrt 2015 07:45:42 www.somda.nl): De tankwagens zijn vannacht naar Vlissingen gereden.

Volgens de reisplanner is er vandaag de hele dag nog geen treinverkeer mogelij.
Ik neem aan dit in Vlissingen de tankwagens worden nagekeken, vooral de aanrijding wagon.

Zondag 08 mrt 2015 - 13:36:13
ZJ37
ZJ37
Betreffende trein stond in de karakteristiek als 620 meter en is naar een spoor gestuurd met een lengte van 585 meter. Reken maar uit...

Laatst bewerkt door ZJ37 op Zondag 08 mrt 2015 om 13:36:26

Zondag 08 mrt 2015 - 13:42:43
ZJ37
ZJ37
Rond 13.25 uur (zondag 8/3) waren de beperkingen voorbij en is het treinverkeer rond Tb weer hervat.

Zondag 08 mrt 2015 - 14:10:37
kiekkiek
kiekkiek
Quote
ZJ37 (zo 08 mrt 2015 13:42:43 www.somda.nl): Rond 13.25 uur (zondag 8/3) waren de beperkingen voorbij en is het treinverkeer rond Tb weer hervat.
Waarom heeft dit allemaal zo lang moeten duren? Zo'n 44 uur na de botsing wordt er weer gereden.
Natuurlijk staak je het treinverkeer direct na de aanrijding om de hulpverlening ook maar niets in de weg te zitten. Maar na het helpen van de slachtoffers, het dichten van de wagon, een eerste onderzoek en het aanbrengen van een provisorische afzetting tussen de hoofdbaan en het emplacement GE, had je over de hoofdsporen weer kunnen rijden. 30 (!) uur eerder dan nu. Ondertussen kun je dan op de aanrijdingslocatie verder werken. Het mogelijk gevaarlijke legen van de tankwagon had je 's nachts kunnen doen.
Na de ramp te Harmelen reed de eerst trein zo'n 30 uur na de aanrijding en reden alle treinen 48 later weer volgens plan! En dat terwijl de hulpverlening niet zo goed 'georganiseerd' was dan tegenwoordig en communicatie ook een stuk lastiger was.
Waar is het mis gegaan? Is nu echt iedereen vergeten dat er ook nog reizigers in het spel zijn?

Zondag 08 mrt 2015 - 14:32:24
thom
thom
Wat dacht je van aanwezigheid van hulpverlening in het spoor, technisch onderzoek, de voorbereiding van afslepen, herstellen van infrastructuur en zaken als afgeschakelde bovenleidingsgroepen.

Ik denk dat een hoop daarvan langer duurt dan je daar zo vanaf ziet.

Als je dat allemaal in de nacht gaat doen, dan rijden er de komende week minder treinen en hebben er meer reizigers last van dan in het weekeind nu...

Laatst bewerkt door thom op Zondag 08 mrt 2015 om 14:35:29

Zondag 08 mrt 2015 - 14:38:08
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Elke aanrijding ongeacht waar tegenaan is tegenwoordig een plaats delict. De politie behandelt dat ook als zodanig en doet daar dus ook uitgebreid sporenonderzoek. Dat kan maar één keer en dus gebeurt dat zo grondig mogelijk en dat duurt dus t/m alles is opgeruimd.
Niet leuk voor de reizigers maar in de huidige aanklaagcultuur alleszins begrijpelijk.

Zondag 08 mrt 2015 - 14:40:07
Apda
Apda
Het heeft weinig met dit ongeval te maken, maar op 26 juli 2007 vond te Tilburg West een bijna-aanrijding plaats tussen een cargo en een reizigertrein. De cargo uit de richting Breda had een rijweg naar zijspoor 914. De reizigerstrein (2x Plan V) reed over spoor 911B, had als eindbestemming spoor 923 en passeerde stoptonend sein 74. Beide machinisten zetten een snelremming in, waardoor de treinen op 3 meter van elkaar tot stilstand kwamen.

Zondag 08 mrt 2015 - 20:06:02
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Wat wil je hier mee zeggen dan?

Zondag 08 mrt 2015 - 20:47:47
sjoerd
sjoerd
Ik denk dat het enige verband met het recente ongeval is, dat dwergseinen weliswaar niet uniek zijn voor reizigerstreinen (ondermeer Hengelo en Deventer kennen langs de perrons niet eens hoge seinen, al is in Hgl alleen sein 158 wegens slechte zichtbaarheid van een eventueel dwergsein uitgevoerd als een hoog sein!), maar dat de oplettendheid van een machinist bij verscheidene te passeren dwergjes beter is gediend met hoge seinen en groen knipper of hoog geel dan met dwergseinen. Dat is ook al gebleken zo te zijn bij perronfasen die na geel halverwege het perron toch eindigen in een stoptonend sein.

Zondag 08 mrt 2015 - 21:06:12
Apda
Apda
Quote
rolandrail (zo 08 mrt 2015 20:06:02 www.somda.nl): Wat wil je hier mee zeggen dan?
Voor degenen die zich, net als ik, meenden te herinneren dat er al eens eerder iets aan de hand was met Plan V dat te Tilburg West onderweg was naar spoor 923, heb ik opgezocht wat dat toen was. Conclusie: weinig overeenkomsten met deze keer.

Zondag 08 mrt 2015 - 21:17:25
mvboetzela
mvboetzela
Quote
kiekkiek (zo 08 mrt 2015 14:10:37 www.somda.nl):

Waarom heeft dit allemaal zo lang moeten duren?
Is nu echt iedereen vergeten dat er ook nog reizigers in het spel zijn?
Een lastige factor was de getroffen ketelwagen. Die was door bevriezing van het lek wel tijdelijk gedicht, maar moest geheel leeg gepompt worden. Dat duurt een tijd als je dat moet improviseren en zolang je daarmee bezig bent bestaat er een verhoogd risico dat er stoffen vrijkomen. Dus uit voorzorg het treinverkeer erlangs stil gelegd en ongetwijfeld in het gehele gebied de bvl geaard.

Zondag 08 mrt 2015 - 21:20:54
trdl85
trdl85
Quote
mich (za 07 mrt 2015 22:34:53 somda.nl): Typisch, vervoerders moeten verplicht de wagenlijst leveren, vervolgens wordt er dus eigenlijk vooral gekeken of ze aan die regel voldaan hebben...
Op de VL-post wel ja, een trein heeft wel of niet een wagenlijst.
Hierin is het gewicht wel te vinden, maar de lengte jammer genoeg nog niet.
Vergeet daarbij natuurlijk ook de lok niet mee te tellen.
"Binnenkort" schijnt ook de werkelijke lengte beschikbaar te zijn voor diegene die daar wat aan heeft (DVL/Trdl)

Zondag 08 mrt 2015 - 22:45:51
ns1300
ns1300
Telegraaf.nl:

"De passagierstrein die vrijdag in Tilburg tegen een goederentrein botste, is door een rood sein gereden. Dat heeft ProRail, de NS en DB Schenker in een mail laten weten aan enkele Tweede Kamerleden."

Maandag 09 mrt 2015 - 00:02:00
VIRMm1
VIRMm1
Quote
renew40 (zo 08 mrt 2015 10:38:14 somda.nl): @VIRM1 "Waarom helemaal naar Vlissingen? "
Vlissingen Sloe is het inderdaad, mijn excuses.

Waarom het daar heen gaat durf ik niet te zeggen maar ik gok dat het met butadieen te maken heeft, dat in de Sloe een veelvoorkomend product is.


Overigens was de eerste melding van het ongeval (zon 10 minuten erna) ook inderdaad dat de reizigerstrein een STS Passage gemaakt had.

Laatst bewerkt door VIRMm1 op Maandag 09 mrt 2015 om 00:02:49

Maandag 09 mrt 2015 - 00:05:06
class66fan
class66fan
Ik ben bang dat NS, ProRail en DB Schenker te snel een conclusie trekken. Ze kunnen beter het officieel onderzoek afwachten, van de ongevallen raad, Politie en andere onderzoekers. Nu een zondebok te gaan zoeken is niet netjes. Voor hetzelfde geld dat er een wissel storing was en het wissel verkeerd stond.

Maandag 09 mrt 2015 - 00:24:48
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Ik neem aan dat de machinist ook verklaard heeft door rood te zijn gereden, anders kun je nooit zo snel conclusies trekken. Wat de oorzaak van het door rood rijden betreft: dat is weer een ander verhaal natuurlijk.


Maandag 09 mrt 2015 - 00:30:43
maigoda
maigoda
Quote
class66fan (ma 09 mrt 2015 00:05:06 somda.nl): Ik ben bang dat NS, ProRail en DB Schenker te snel een conclusie trekken. Ze kunnen beter het officieel onderzoek afwachten, van de ongevallen raad, Politie en andere onderzoekers. Nu een zondebok te gaan zoeken is niet netjes. Voor hetzelfde geld dat er een wissel storing was en het wissel verkeerd stond.
Bij een wisselstoring kan een wissel niet omlopen naar de andere stand. Blijft er een wissel op die manier "in de verkeerde stand" liggen, dan zal een gevraagde rijweg nooit veilig komen. En wat heb je dan: een sein dat op rood blijft.
Groetjes,
Emiel

Maandag 09 mrt 2015 - 01:16:15
broek53
broek53
Quote
class66fan (ma 09 mrt 2015 00:05:06 www.somda.nl): Ik ben bang dat NS, ProRail en DB Schenker te snel een conclusie trekken. Ze kunnen beter het officieel onderzoek afwachten, van de ongevallen raad, Politie en andere onderzoekers. Nu een zondebok te gaan zoeken is niet netjes. Voor hetzelfde geld dat er een wissel storing was en het wissel verkeerd stond.
Uiteraard trekken deze drie geen conclusies uit zomaar wat omstandigheden. Sterker nog: dat mogen zij niet lopende het onderzoek. De pleuris zou uitbreken als ze dit zomaar zouden verklaren, zonder het woordje "waarschijnlijk" of "mogelijk", zonder dat de machinist van de reizigerstrein het heeft gezegd of toegegeven.

Los daarvan: zoals de goederentrein stond, kon "het wissel", zijnde 87 A/B, niet omlopen omdat de goederentrein nog in de sectie van wissels 87A stond.

Maandag 09 mrt 2015 - 03:07:24
hopg
hopg
Wat een laffe reatie van ProRail , trein had nooit mogen vertrekken van tiburg, goederentrein te lang ,niet vrij staan,laag sein, erg triest.

Maandag 09 mrt 2015 - 03:26:49
VIRMm1
VIRMm1
Neemt niet weg dat een mcn dient te stoppen voor een STS .
En op Tb rijdt hij al weg met geel dus hij kan een rode verwachten.

Laatst bewerkt door moderator op Maandag 09 mrt 2015 om 07:19:15, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Maandag 09 mrt 2015 - 06:20:54
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Volgens mij vertrek je vanaf Tb altijd met geel naar dat spoor richting Tbu.

Maandag 09 mrt 2015 - 07:23:30
VIRMm1
VIRMm1
Klopt, maar volgens mij betekend geel nog altijd dat rood kan volgen. Dus dat dat 99 keer niet t geval is wil niet zeggen dat dat de 100e keer ook nog zo is.

Laatst bewerkt door moderator op Maandag 09 mrt 2015 om 07:26:07, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Maandag 09 mrt 2015 - 07:41:42
DutchFL
DutchFL
En dat is dus waar prorail dit had kunnen voorkomen. Door in Tb altijd met groen knipper te laten vertrekken (ipv geel) zou de mcn meteen in de gaten hebben dat er iets afwijkt als hij incidenteel wel met geel vertrekt in Tb. Maar omdat ze de mcn altijd met geel laten vertrekken en zodra hij dat sein voorbij is sein 96 pas uit de stand stop laten komen raakt men gewend aan vertrek met geel, maar zodra ik aftak naar Tbu is het volgende sein ondertussen wel veilig gekomen. En dat was dus deze keer helaas niet zo.

Laatst bewerkt door DutchFL op Maandag 09 mrt 2015 om 07:44:39

Maandag 09 mrt 2015 - 08:18:57
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
De OS bladen gekeken en idd, sein 114 toont alleen groen knipper als dwerg 96 geel of groen toont, als 114 geel toont dan is 96 rood!
Een rijweg van Tb naar Tbu via 911 naar kopspoor 923 vertrekt dus altijd met groen knipper, de max. snelheid op over dat stuk is dus altijd 40 km/h/.
Als sein 96 geel toont dan is uitrijsein Tbge (74) rood.
Uitrijseintje 74 toont geel als rijweg naar kopspoor 923 of hoofdspoorbaan, als sein 74 groen toont dan alleen een rijweg naar hoofdspoorbaan.
Dit zijn de feiten, ik ga verder geen speculaas eten.

Maandag 09 mrt 2015 - 09:32:11
DutchFL
DutchFL
Quote
gvttreinen (ma 09 mrt 2015 08:18:57 somda.nl):
Een rijweg van Tb naar Tbu via 911 naar kopspoor 923 vertrekt dus altijd met groen knipper, de max. snelheid op over dat stuk is dus altijd 40 km/h
In de praktijk vertrekt men in Tb dus altijd met geel, omdat sein 96 pas bedient wordt nà het passeren van sein 114.

Maandag 09 mrt 2015 - 10:02:11
ZJ37
ZJ37
Het is vreemd dat de rijweg bij vertrek uit Tb niet meteen verder wordt doorgezet naar Tbu en niet pas op het moment dat de trein onderweg is en dan op geel vertrekt (dat was immers altijd zo gevaarlijk).

Maandag 09 mrt 2015 - 10:05:48
DutchFL
DutchFL
Nou en of.

Maandag 09 mrt 2015 - 10:17:26
pluisje
pluisje
kwaliteitskrant NRC:
Quote
De trein reed niet alleen door een rood sein, hij was ook niet voorzien van een zogeheten ATB-systeem.
:-)

Maandag 09 mrt 2015 - 10:19:57
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
mss BD gezet om een of andere reden, da`s gespeculeer maar het kan zijn dat de 'kwaliteitskrant' ergens een klok heeft gehoord heeft maar de klepel niet gezien.
Journalisten en voorlichters communiceren niet echt lekker met elkaar.

Het uiteindelijke onderzoek zou het verklaren.

Laatst bewerkt door gvttreinen op Maandag 09 mrt 2015 om 10:23:36

Maandag 09 mrt 2015 - 10:23:15
dh3201
dh3201
BNR had het erover dat het betreffende sein niet was voorzien van een automatisch stopsysteem.

Shqiperise-lopers?

Maandag 09 mrt 2015 - 10:27:57
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Feiten: sein 114 is wel voorzien van ATBvv, sein 96 niet en sein 74 wel.

Maandag 09 mrt 2015 - 10:29:39
trdl85
trdl85
Mcn heeft zich gewoon aan het seinenregelement/seinenboek te houden en te stoppen voor rood. Onderzoek naar alle achterliggende oorzaken, stand van de zon, geen integrale rijweg naar Tbu, etc wordt allemaal onderzocht.
Na aanbevelingen zal waarschijnlijk de rijweg integraal worden ingesteld in plaats van stapsgewijs.
Neemt niet weg dat de mcn altijd voor rood dient te stoppen!

Maandag 09 mrt 2015 - 10:33:53
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Ik dacht dat 'deel'rijwegen al zoveel mogelijk vermeden wordt hoewel ik het met 'mijn' treintje nog vaak zie (6000 naar Tl, vertrekt op geel van spoor 19b naar Utva)

Laatst bewerkt door gvttreinen op Maandag 09 mrt 2015 om 10:34:13

Maandag 09 mrt 2015 - 10:43:19
trdl85
trdl85
Deelrijwegen (ofwel stapsgewijs instellen van de rijweg) is in sommige gevallen niet te voorkomen, of blokkeren zodanig de boel dat er meer overlast van is dan voordeel. Ben wel van mening dat seinen waarop dit consequent wordt toegepast van ATB-vv voorzien moeten zijn

Maandag 09 mrt 2015 - 11:05:22
broek53
broek53
Als je geen deelrijwegen zou mogen instellen, kun je PHS meteen in de vuilnisbak gooien. Net als een aantal bestaande inhaalconstructies trouwens.
[Deelrijwegen is een contradictio in terminis, oftewel een innerlijke tegenspraak. Een rijweg loopt van een sein naar een sein (of een bord of een stootjuk)en een deel van een rijweg kun je niet instellen). dat wordt dan ook niet bedoeld, maar hoe je moet definiéren wat er wel bedoeld wordt, schijnt niemand te weten]

Maandag 09 mrt 2015 - 11:47:57
daniel81
daniel81
Tsja, als je in één keer direct van Tb naar Tbu moet instellen betekent dat dat Tbu-Tb dus minstens 4 minuten geblokkeerd wordt.
En er ontstaat een ander potentieel veiligheidsprobleem aan de oostzijde: immers als er een trein uit Bd vertraging heeft, zal de 5200 langs het perron van Tb moeten blijven staan, met als risico dat een achteroplopende trein uit Ht/Ehv dan voor een rood sein in een 'weiland' belandt.

Maandag 09 mrt 2015 - 11:51:09
daniel81
daniel81
Quote
broek53 (ma 09 mrt 2015 11:05:22 [Deelrijwegen is een contradictio in terminis, oftewel een innerlijke tegenspraak. Een rijweg loopt van een sein naar een sein (of een bord of een stootjuk)en een deel van een rijweg kun je niet instellen). dat wordt dan ook niet bedoeld, maar hoe je moet definiéren wat er wel bedoeld wordt, schijnt niemand te weten]
Wat er wordt bedoeld is dat we teruggaan naar de stoomtijd: de trein mag pas vanuit station B vertrekken als de stationschef van station A gemeld heeft dat de trein dat station verlaten heeft.
Immers als je de lijn van Prorail / ILT volgt, mag het noit voorkomen dat een trein voor een rood sein komt te staan op een plek waar geen station is. Dat kan allen maar door daar geen seinen meer te plaatsen. Oftewel het hele blokstelsel aan de kant te schuiven.

Maandag 09 mrt 2015 - 11:58:20
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Quote
daniel81 (ma 09 mrt 2015 11:47:57 www.somda.nl): Tsja, als je in één keer direct van Tb naar Tbu moet instellen betekent dat dat Tbu-Tb dus minstens 4 minuten geblokkeerd wordt..
de 5200 gaat het derde spoor op, na wissel 101 gaat ie spoor 911 op en na passage sein 108 is er weer treinverkeer van spoor 912 naar Tb mogelijk, zie Sporenplan online.

Maandag 09 mrt 2015 - 12:55:11
trein00
trein00
Wat me opvalt aan de 5200 te tb richting tbu is dat er regelmatig opgetrokken wordt en men dan weer vol in de ankers gaat. Heb het meermaals gezien vanuit de 3600 die tegelijkertijd vertrekt, de 5200 komt dan weer voor het eind van het perron tot stilstand.

Maandag 09 mrt 2015 - 13:45:19
dh3201
dh3201
Quote
daniel81 (ma 09 mrt 2015 11:47:57 somda.nl): Tsja, als je in één keer direct van Tb naar Tbu moet instellen betekent dat dat Tbu-Tb dus minstens 4 minuten geblokkeerd wordt.
En er ontstaat een ander potentieel veiligheidsprobleem aan de oostzijde: immers als er een trein uit Bd vertraging heeft, zal de 5200 langs het perron van Tb moeten blijven staan, met als risico dat een achteroplopende trein uit Ht/Ehv dan voor een rood sein in een 'weiland' belandt.
En die had dan natuurlijk nooit uit Ht/Ehv mogen vertrekken voordat dat sein in dat 'weiland' veilig toonde....

Shqiperise-lopers?

Maandag 09 mrt 2015 - 14:13:56
R1-2010
R1-2010
Quote
trein00 (ma 09 mrt 2015 12:55:11 somda.nl): Wat me opvalt aan de 5200 te tb richting tbu is dat er regelmatig opgetrokken wordt en men dan weer vol in de ankers gaat. Heb het meermaals gezien vanuit de 3600 die tegelijkertijd vertrekt, de 5200 komt dan weer voor het eind van het perron tot stilstand.
Nou je het zegt, dat is mij ook wel eens opgevallen. Het lijkt wel alsof de 5200 dan met een (ATB)remming tot stilstand komt. Maar dat zal dan wel komen omdat ie harder rijdt dan 40 km/h en de ATB-vv van sein 114 ingrijpt? Het staat op zich los van het incident van vrijdag, maar het is mij ook wel eens opgevallen.

Overigens heb ik nog nooit meegemaakt dat alle sporen van Tbge bezet waren, de 5200 kan dus altijd doorrijden (via spoor 91x) naar spoor 923 en zal sein 104 (Tbu ri Tb) dus nooit nodeloos lang stop tonen.

Laatst bewerkt door R1-2010 op Maandag 09 mrt 2015 om 14:14:23

Maandag 09 mrt 2015 - 14:16:37
maigoda
maigoda
Quote
gvttreinen (ma 09 mrt 2015 10:33:53 somda.nl): Ik dacht dat 'deel'rijwegen al zoveel mogelijk vermeden wordt hoewel ik het met 'mijn' treintje nog vaak zie (6000 naar Tl, vertrekt op geel van spoor 19b naar Utva)
Die indruk heb ik niet. Bovendien is het met de huidige dienstregeling nagenoeg onmogelijk om overal met groen te vertrekken. Laat staat wat het effect zal zijn op toekomstige dienstregelingen.
Groetjes,
Emiel

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 09 mrt 2015 - 14:29:02
maigoda
maigoda
Quote
R1-2010 (ma 09 mrt 2015 14:13:56 somda.nl):
Quote
trein00 (ma 09 mrt 2015 12:55:11 somda.nl): Wat me opvalt aan de 5200 te tb richting tbu is dat er regelmatig opgetrokken wordt en men dan weer vol in de ankers gaat. Heb het meermaals gezien vanuit de 3600 die tegelijkertijd vertrekt, de 5200 komt dan weer voor het eind van het perron tot stilstand.
Nou je het zegt, dat is mij ook wel eens opgevallen. Het lijkt wel alsof de 5200 dan met een (ATB)remming tot stilstand komt. Maar dat zal dan wel komen omdat ie harder rijdt dan 40 km/h en de ATB-vv van sein 114 ingrijpt?
ATBvv let niet specifiek op die 40 km/h en veroorzaakt ook niet op die reden een remingreep. Een praktische stelregel die met ATBvv eigenlijk altijd wel opgaat is dat de remcurve die bij het eerste baken actief wordt, een remingreep doet als bij het tweede baken de snelheid nog boven de 20 km/h zit. En de mate waarin je boven die 20 km/h zit, is bepalend voor het moment van ingrijpen. Blijf je stug 40 km/h rijden, dan zal ATBvv al ingrijpen ruim voor je bij het tweede baken bent.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Maandag 09 mrt 2015 om 14:30:07

Maandag 09 mrt 2015 - 14:52:02
ZJ37
ZJ37
Als bekend was dat die goederentrein net te lang zou zijn voor spoor 912B, dan had deze in elk geval wel op spoor 911B gepast. Trein 5258 er omheen via 914 en opgelost.

Maandag 09 mrt 2015 - 15:00:18
maigoda
maigoda
Mee eens. Maar dan had er ook een treindienstleider moet zijn die de rijwegen ging aanpassen. Zolang men het aan ARI overlaat, zal dat niet gebeuren.
Groetjes,
Emiel

Maandag 09 mrt 2015 - 15:48:51
ZJ37
ZJ37
Het is toch aan de treindienstleider om ARI aan of uit te zetten en een trein met lengte x naar (in dit geval ongepland) spoor y met lengte z te sturen?

ARI de schuld geven zou wel een hele makkelijke zijn om mee weg te komen. Dat zal in dit geval ook niet zijn gebeurd omdat voor trein 61802 een afwijkende route is gekozen die dus handmatig is aangepast. Daarbij worden dus keuzes gemaakt...

Maandag 09 mrt 2015 - 15:59:32
b2py
b2py
Tsja, of de trein wel of niet te lang was is een fout, maar het door rood rijden lijkt mij ernstiger..

Maandag 09 mrt 2015 - 16:25:33
ZJ37
ZJ37
Dat ben ik volledig met je eens.

Maandag 09 mrt 2015 - 16:42:12
maigoda
maigoda
Quote
ZJ37 (ma 09 mrt 2015 15:48:51 somda.nl): Het is toch aan de treindienstleider om ARI aan of uit te zetten en een trein met lengte x naar (in dit geval ongepland) spoor y met lengte z te sturen?

ARI de schuld geven zou wel een hele makkelijke zijn om mee weg te komen. Dat zal in dit geval ook niet zijn gebeurd omdat voor trein 61802 een afwijkende route is gekozen die dus handmatig is aangepast. Daarbij worden dus keuzes gemaakt...
Ik geef ARI ook niet de schuld. Ik geef alleen aan dat een wijziging van een rijweg een actieve handeling is die de treindienstleider zelf moet uitvoeren. En welke overwegingen dan gemaakt worden en welke gegevens op dat moment bewchikbaar zijn, daar heb ik geen zicht op.
Groetjes,
Emiel

Maandag 09 mrt 2015 - 16:49:50
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Ik vermoed dat die goederentrein, gezien de lengte en slechts een 6400 als trekkracht te langzaam heeft gereden tov zijn pad en daarom ongepland aan de kant genomen is. Normaliter deed men dat op Tb zelf (langer spoor en geen kruisende rijwegen) maar helaas heeft Prorail hier een spoor weggesaneerd.....

Handig.....

Maandag 09 mrt 2015 - 16:52:25
renew40
renew40
Atbvv ingreep is ook mogelijk als je met rood binnenkomt,
stopt net voorbij eerste baken daarna weer veilig krijgt en optrekt maar sein dan net geen vrijgavelus heeft in het spoor.
Dan stopt atbvv alsnog de trein want atb denkt nog steeds dat je rood had.

Maandag 09 mrt 2015 - 17:56:14
john2
john2
Ik neem aan dat er net zoals groen knipper, geel knipper ook een rood knipper sein is. En dat er met een rood knipper sein door gereden kan worden tot het volgende sein, ongeacht wat dit volgende sein aangeeft.

Maandag 09 mrt 2015 - 18:05:32
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Rood knipper bestaat niet als seinbeeld (rood is altijd stop, nooit doorrijden).
(En voor de detailfetisjisten: ja, in Ht bestaat / bestond wel een rood knipper als teken dat het spoor wegens werkzaamheden buiten dienst is, maar dat kom je normaal gesproken dus niet tegen).

Maandag 09 mrt 2015 - 18:53:14
MasterE
MasterE
Dat bestaat nog steeds.

Mcn Asd

Maandag 09 mrt 2015 - 19:33:50
maigoda
maigoda
Quote
timtrein (ma 09 mrt 2015 18:05:32 somda.nl): Rood knipper bestaat niet als seinbeeld (rood is altijd stop, nooit doorrijden).
(En voor de detailfetisjisten: ja, in Ht bestaat / bestond wel een rood knipper als teken dat het spoor wegens werkzaamheden buiten dienst is, maar dat kom je normaal gesproken dus niet tegen).
Rood-knipper bestaat wel degelijk en staat alszodanig ook gewoon in het seinenboek. Het komt ook niet alleen in Ht voor. Alleen de knipperfrequentie is anders dan geel-knipper en groen-knipper. En rijdend op in dienst zijnd spoor zul je het ook niet tegenkomen als seinbeeld, want het wordt gebruikt bij buitendienststellingen.

Enige tijd terug zag ik het als seinbeeld op Tb op het zijspoor waar toen gewerkt werd.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Maandag 09 mrt 2015 om 19:35:13

Maandag 09 mrt 2015 - 21:02:24
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Rood knipper voor zover ik weet alleen in Ht, Tb en At.

Maandag 09 mrt 2015 - 22:01:51
mvboetzela
mvboetzela
Inderdaad. Als onderdeel van de werkzoneschakelaar. Een initiatief dat inmiddels een zachte dood is gestorven.
Een machinist zal dit dus nooit met een niet-werktrein tegenkomen.

Laatst bewerkt door mvboetzela op Maandag 09 mrt 2015 om 22:02:52

Maandag 09 mrt 2015 - 23:18:37
kiekkiek
kiekkiek
Quote
ZJ37 (ma 09 mrt 2015 10:02:11 www.somda.nl): Het is vreemd dat de rijweg bij vertrek uit Tb niet meteen verder wordt doorgezet naar Tbu en niet pas op het moment dat de trein onderweg is en dan op geel vertrekt (dat was immers altijd zo gevaarlijk).
Dat heeft te maken met de postinstelingen. Vrijwel alle posten stellen standaard 2 (bediende) seinstappen in. Na vertrek met geel uit Tb wordt dus pas het laatste stukkie ingesteld naar Tbu.

Dinsdag 10 mrt 2015 - 00:39:46
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
mvboetzela (ma 09 mrt 2015 22:01:51 somda.nl): Inderdaad. Als onderdeel van de werkzoneschakelaar. Een initiatief dat inmiddels een zachte dood is gestorven. Een machinist zal dit dus nooit met een niet-werktrein tegenkomen.
Volgens mij bestaat het nog steeds. Niet dat wij als mcn worden ingelicht over het aanpassen van seinbeeldmogelijkheden, dat wil Prorail niet meer en wil men zelfs uit de wegkennisbank verwijderd hebben.

Dinsdag 10 mrt 2015 - 00:56:50
maigoda
maigoda
Quote
mvboetzela (ma 09 mrt 2015 22:01:51 somda.nl): Inderdaad. Als onderdeel van de werkzoneschakelaar. Een initiatief dat inmiddels een zachte dood is gestorven.
Een machinist zal dit dus nooit met een niet-werktrein tegenkomen.
Nou, gestorven weet ik niet. September vorig jaar kwam ik het te Tb nog tegen in sein 118 op spoor 906b toen ik met een 13600 op spoor 903 stond. Dat heb ik toen ook gefilmd met m'n iPad.
Groetjes,
Emiel

Dinsdag 10 mrt 2015 - 07:19:20
mvboetzela
mvboetzela
Het project werkzoneschakelaar is een zachte dood gestorven. Nieuwe locaties met deze voorziening komen er niet meer. In bestaande installaties zullen de schakelaars en het bijbehorende rood-knipper inderdaad nog wel een tijd voortleven.

Maandag 08 jun 2015 - 14:09:39
R1-2010
R1-2010
Was hier al gemeld dat sein 86 en 96 zo te zien inmiddels zijn voorzien van ATB-vv?

Laatst bewerkt door R1-2010 op Maandag 08 jun 2015 om 14:10:05

Maandag 08 jun 2015 - 14:14:57
ZJ37
ZJ37
Niet gezien, maar is dat het gevolg van incident-management? En waarom worden de seinen 88, 90 en 92 er dan niet van voorzien?

Maandag 08 jun 2015 - 14:28:38
R1-2010
R1-2010
Geen idee, ik zag toevallig vrijdag toen ik er langs kwam dat er ATB-vv spulleboel lag. Ik zal vandaag eens kijken of de seinen die jij noemt ook ATB-vv hebben.

Maandag 08 jun 2015 - 14:40:06
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
ZJ37 (ma 08 jun 2015 14:14:57 somda.nl): Niet gezien, maar is dat het gevolg van incident-management? En waarom worden de seinen 88, 90 en 92 er dan niet van voorzien?
"Daar komt de stoptrein nooit langs"

Dinsdag 23 jun 2015 - 17:57:15
mren
mren
Quote
R1-2010 (ma 08 jun 2015 14:09:39 www.somda.nl): Was hier al gemeld dat sein 86 en 96 zo te zien inmiddels zijn voorzien van ATB-vv?
Tante Wilma sust nog wat gemeenten: www.bd.nl

Dinsdag 23 jun 2015 - 18:17:19
broek53
broek53
En dat nog wel met een noodstop op alle treinen
Volgens mij hebben alle treinen die al.

Dinsdag 23 jun 2015 - 18:24:18
NSR-fan
NSR-fan
Hoe dan ?

Dinsdag 23 jun 2015 - 18:27:36
mren
mren
Snelremming door mcn, noodrem door reiziger, ATB-remming, dodeman om maar eens wat te noemen.

Laatst bewerkt door mren op Dinsdag 23 jun 2015 om 18:28:04

Dinsdag 23 jun 2015 - 18:37:01
VIRMm1
VIRMm1
Gewoon een gevalletje slechte journalistiek. Uiteraard wordt er ATB-Vv bedoeld (waardoor een trein een noodstop maakt).

Vrijdag 27 nov 2015 - 10:31:05
vrijgezel
vrijgezel
Omroep Brabant meldt dat de oorzaak van het ongeval bij zowel DBS als NSR te zoeken is.
Kort samengevat: DBS had de onjuiste lengte van de trein bij ProRail doorgegeven en de mcn van NSR was door rood sein gereden.

www.omroepbrabant.nl

Vrijdag 27 nov 2015 - 13:35:38
BasSNG2001
BasSNG2001
Twitter Bas15501 Facebook Bas Folles Flickr https://www.flickr.com/photos/139631896@N03/
Wat een foutje al niet kan veroorzaken...

Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken! Kijk ook eens op basfotoarchief.weebly.com!

Vrijdag 27 nov 2015 - 17:08:43
michaben
michaben
Lees ik nou serieus dat men suggereert dat bij het wijzigen van de 5200 serie van DDZ naar Plan V men mogelijk niet ver genoeg heeft doorgedacht dat inzet van materieel zonder buffers hier een potentieel risico vormt doordat er via Tbge gereden wordt? Men gaat gelukkig nog niet zo ver om te eisen dat er materieel met buffers wordt ingezet in treinseries die in de buurt van goederentreinen komen, maar het feit dat dit überhaupt ter sprake komt vind ik al lachwekkend.

Laatst bewerkt door michaben op Vrijdag 27 nov 2015 om 17:09:21

Vrijdag 27 nov 2015 - 17:39:30
VIRMm1
VIRMm1
Mat64 rijdt er al jaren. Dan wordt er een half jaar met ddz4 gereden en dan zou dat ineens een bepalende factor zijn geweest dat er is afgeweken(?) van de planning.

Of je nou met een DDZ of mat64 met 44kmh op een goederentrein rijdt, het komt allebei hard aan.
Enkel het gaslek zou misschien niet hebben plaatsgevonden...

Vrijdag 27 nov 2015 - 21:11:10
ZJ37
ZJ37
Ik snap niet dat DB Schenker als zondebok wordt aangemerkt. Een trein kan altijd wel eens een volgende rijweg bezet houden en tja, als de volgende trein een STS heeft dan krijg iets als in Tbge.

Vrijdag 27 nov 2015 - 23:12:17
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Nouja het is natuurlijk niet handig dat treinen langer zijn dan de sporen waar ze op gepland worden. Al is het maar omdat het je treindienst mogelijk ruïneert als twee treinen op een te lang spoor staan...

Vrijdag 27 nov 2015 - 23:24:51
MasterE
MasterE
Het gaat er in deze om dat DB Schenker niet de juiste info heeft opgegeven.

Laatst bewerkt door MasterE op Zaterdag 28 nov 2015 om 00:15:45

Mcn Asd

Vrijdag 27 nov 2015 - 23:25:48
SchuurB
SchuurB
Op zich terecht dat men Schenker erop aanspreekt dat het doorgeven van treinlengten op een bepaalde manier moet gebeuren (wie telt de loc nou niet mee bij de treinlengte? ), de seinopvolging (altijd vertrek op geel, volgende sein wordt altijd groen na vertrek) is een instinker, maar hoofdzakelijk is het gewoon pech. Shit happens. Ik hoop alleen dat de spoorbedrijven niet weer gelijk in een spasme schieten door dit rapport.

Zaterdag 28 nov 2015 - 22:48:22
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Ja, dat zeg ik toch... mijn voorganger schrijft dat ie niet snapt dat DBS als zondebok wordt aangemerkt.
Overigens is het in Duitsland (iig vroeger) erg gebruikelijk om de treinlengte zonder loc te nemen. Immers de trein (met papieren) wordt door een wagenmeester klaargemaakt en daarna komt de loc er pas voor.

Donderdag 10 mrt 2016 - 10:43:19
vrijgezel
vrijgezel
Via de Facebookpagina van Op de Rails kwam tegen dat het rapport is gepresenteerd over de kop-staartbotsing:

www.prorail.nl
www.rijksoverheid.nl

Laatst bewerkt door vrijgezel op Donderdag 10 mrt 2016 om 10:44:44, reden: 2e link toegevoegd

Donderdag 10 mrt 2016 - 11:14:01
Daan!
Daan!
Het AD bericht het volgende:
Quote
Spoorbedrijven creëren onnodige risico's bij het vervoer van gevaarlijke stoffen en er is te weinig risicobewustzijn op dit terrein. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) na onderzoek van een botsing tussen een reizigerstrein en een stilstaande goederentrein in Tilburg in maart vorig jaar.
Daarbij bleven de gevolgen beperkt, maar dit type ongevallen kan zeer ernstige gevolgen hebben, zo waarschuwt de OVV donderdag. De OVV beveelt de NS aan om oude reizigerstreinen niet meer in te zetten op trajecten waar ook gevaarlijke stoffen over worden vervoerd.

Die oude treinen zijn niet zo goed beveiligd als de nieuwere. Ook zouden goederentreinen in de achterste wagon geen gevaarlijke stoffen mogen vervoeren. De OVV vindt dat de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu dit moet voorschrijven.
Het moet niet gekker worden.
De conclusie dat spoorbedrijven onnodige risico's creëren bij het vervoer van gevaarlijke stoffen is niet juist. De fouten die gemaakt zijn gelden namelijk voor het vervoer van welke stof dan ook.

Wat betreft de oude treinen, weet natuurlijk iedereen dat Plan V er binnenkort uitgaat. Die aanbeveling raakt kant noch wal. Het is bovendien ook nog erg kortzichtig. NS zet bewust die treinen in dat gebied in.

Een bufferwagon achterop de trein is schijnveiligheid. Een trein kan ook in de flank worden aangereden en het kan net zo goed gebeuren dat door een botsing van achteren de bufferwagon in de wagon met gevaarlijke stoffen klapt.

Ik heb het hele rapport niet gelezen, maar de kern van het probleem ligt natuurlijk niet bij oud materieel, maar bij het doorgeven van een verkeerde lengte van de goederentrein en het negeren van een rood sein. Daar zou wat aan gedaan moeten worden.

Donderdag 10 mrt 2016 - 11:25:08
thom
thom
Laat het alleen zo zijn dat dat rapport gaat over de risico's, en het beperken daarvan, bij het vervoer van schadelijke stoffen, en niet over het onstaan van het ongeval in Tb ansich.

Het gaat er dus niet om dat de verkeerde lengte en de rood-sein passage de oorzaak van het ongeval waren, maar dat als er een ongeval plaatvind wat dan de gevolgen zijn in relatie met gevaarlijke stoffen aan boord.

Het blijft een groot deel mensenwerk, dus de kans op een ongeval zal er altijd zijn en blijven.

Laatst bewerkt door thom op Donderdag 10 mrt 2016 om 11:26:56

Donderdag 10 mrt 2016 - 11:27:51
bacr
bacr
En ook nog leuk is deze zin uit het persbericht:

"Doordat de reizigerstrein van een oud type (Mat’64) was dat geen buffers heeft, is het voorste deel van de reizigerstrein tijdens de botsing omhoog gegaan en tegen de ketel terechtgekomen."

Zelfs de allernieuwste treinen hebben geen buffers.....

Donderdag 10 mrt 2016 - 11:35:37
thom
thom
SLT en GTW's ed hebben onder hun neusbeplatingen wel degelijk een buffer achtige constructie die bedoeld zijn om de klap op te vangen bij aanrijdingen

Donderdag 10 mrt 2016 - 11:38:17
bacr
bacr
Tsja... ik kijk natuurlijk nooit onder de neusbeplating, dus dat wist ik dan weer niet...

Laatst bewerkt door moderator op Donderdag 10 mrt 2016 om 13:11:54, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Donderdag 10 mrt 2016 - 11:44:37
ZJ37
ZJ37
Quote
thom (do 10 mrt 2016 11:35:37 www.somda.nl): SLT en GTW's ed hebben onder hun neusbeplatingen wel degelijk een buffer achtige constructie die bedoeld zijn om de klap op te vangen bij aanrijdingen
En is dat dan goed voor de reizigerstrein of levert dat juist extra gevaar op voor die achterop lopende goederentrein...

Donderdag 10 mrt 2016 - 15:33:01
thom
thom
Het zorgt er iig voor dat bij kop-staart aanrijdingen de treinen niet de neiging kregen om op elkaar te klimmen met alle gevolgen van dien.

Donderdag 10 mrt 2016 - 16:30:25
sjoerd
sjoerd
Het is wel erg lastig om vertrouwen te hebben in een onderzoek van wie dan ook als je meteen honderd nieuwe, lastige vragen krijgt als je het verslag leest, en slechts honend kunt lachen bij de conclusies. En dat is niet de eerste keer. Ik denk dat bij zowat alle onderzoeken: er was vast niemand bij betrokken die de spoorfeiten kan overzien. Het Fyra-onderzoek was ook al een toonbeeld van verkeerde conclusies en aannames en vooral een toonbeeld van weglatingen die nu juist wezenlijk zijn voor een goed begrip. Ik ben echt niet all-round maar durf wel en opnieuw zeer kritisch te zijn bij dit brevet van onvermogen.